BE498566A - - Google Patents

Info

Publication number
BE498566A
BE498566A BE498566DA BE498566A BE 498566 A BE498566 A BE 498566A BE 498566D A BE498566D A BE 498566DA BE 498566 A BE498566 A BE 498566A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
circuit
locking
levers
switch
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE498566A publication Critical patent/BE498566A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16PSAFETY DEVICES IN GENERAL; SAFETY DEVICES FOR PRESSES
    • F16P3/00Safety devices acting in conjunction with the control or operation of a machine; Control arrangements requiring the simultaneous use of two or more parts of the body

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Presses And Accessory Devices Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF POUR CONTROLER LA COMMANDE DE PRESSES, CISAILLES ET POINCONNEUSES 
DE TOUS TYPES ET DE'MACHINES ANALOGUES. 



   L'invention concerne un dispositif pour contrôler la commande de presses, cisailles et poinçonneuses de tous types et de machines analogues, et vise à établir un dispositif fonctionnant avec une faible dépense d'éner- gie qui assure un fonctionnement de la machine dans les limites seulement du travail assigné, par exemple, sans coupe à vide, ou bien dans le cas de machines travaillant continuellement pendant un temps prolongé, machines di- tes poinçonneuses automatiques, un fonctionnement n'allant pas au-delà de l'épuisement de la matière mise   enoeuvres  tout en permettant un réglage-qui oblige d'employer les deux mains lors de l'utilisation .de ce dispositif pour le déclenchement de la course de travail, ou encore, dans ce dernier cas,

   et lorsque'les pièces à travailler sont suffisamment grandes pour empêcher l' introduction .de la main entre les outils, un réglage en vue de l'actionnement par pédale ou à l'aide d'une main. 



   Suivant   l'invention,   on prévoit un organe agissant sur l'embrayage par son déplacement sous   l'influence   d'une force, ainsi qu'un   système,de   ver- rouillage contrôlant le déplacement de cet organe et à déclenchement comman- déo On réalise.ainsi'un dispositif'dans lequel l'embrayage ne peut se produi- re qu'en fonction du déplacement d9un organe, lequel ne.se déplace que   lors-'   que le verrouillage est déclenché. En ramenant cet organe et le système de verrouillage dans la position initiale, on réalise à nouveau le verrouillage, de sorte qu'un déclenchement est nécessaire pour permettre un nouvel embraya- ge. 



   Dans les machines qui s'arrêtent après chaque course, 1?organe à déplacer peut être ramené à la position initiale par un excentrique de la machine tandis qu'une force de rappel n'est prévue pour l'organe de verrouil- lage que lorsque le système de déclenchement fonctionne par impulsions. Lors- que le dispositif est orienté verticalement, la force de rappel peut'être con- stituée par le poids propre de l'organe de verrouillage.      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'organe agissant sur l'embrayage peut présenter la forme d'une tige et comporter un évidement ou une dépouille, avec prévision de leviers opposés et à bras inégaux, la disposition étant telle que les extrémités des bras courts s'emboîtent dans la   dépouille;  tandis que les bras longs sont soumis à l'action de l'organe de verrouillage dans le but d'un verrouil- lage séparable de cet emboîtement. Les machoires des extrémités des le- viers peuvent être munies de galets afin de réduire le frottement et de per- mettre ainsi un fonctionnement plus aisé. 



   L'organe de verrouillage proprement dit peut être constitué par un plateau guidé entre les extrémités des leviers longs. 



   Le système de verrouillage peut être actionné mécaniquement. 



  Il est toutefois préférable d'actionner cet organe par voie électromagné- tique., vu que celle-ci permet de faire fonctionner le système de toute maniè- re voulue, cela sans pièces de transmission compliquées. 



   Le circuit de l'électro-aimant est de préférence contrôlé par des interrupteurs à bascule qui retournent automatiquement en basculant vers la position d'ouverture et qui, à la suite d'une impulsion qui leur est com- muniquée, ne déterminent qu'un établissement du circuit de faible durée, ce qui garantit une coupure effective du courant après chaque course de tra- vail de la machine. L'interrupteur basculant peut être établi de telle façon qu'un levier à bouton à commande manuelle agit, chaque fois qu'il est action- né, en tant qu'émetteur d'impulsions de basculement sur un interrupteur bas- culant à mercure qui ferme le circuit lorsqu'il est basculé et qui, une - fois l'impulsion consommée, revient en basculant à la position d'ouverture de circuit. 



   La transmission des impulsions peut être assurée par un pendule sous la forme d'un disque volant à balourd prévu sur une came destinée à l'in- terrupteur à bascule, ainsi que par un ressort prévu à proximité du levier à bouton, ressort qui, en se détendant, vient frapper contre un mantonnet du disque volant. Ce levier est muni d'un taquet qui tend le ressort lors de l'actionnement de ce levier et qui le libère une fois tendu. Grâce au pen- dule, on obtient une durée suffisante du mouvement de commande, ainsi qu'une coupure de circuit lors de l'oscillation de retour, ce qui a pour effet qu' aucun autre mouvement de commande, et donc aucun déplacement du coulisseau, ne peut se produire pendant ce laps de temps. 



   L'effet de sécurité de ce dispositif peut encore être amélioré si l'on établit le dispositif d'embrayage comme" un dispositif dit "embrayage à deux mains", lequel oblige l'opérateur de maintenir les deux mains sur le levier de commande même pendant la course de travail de sorte que ce dernier ne court pas le risque d'engager ses doigts sous l'outil lors de la manipula- tion et de la mise au point. Dans ce cas, le système à interrupteur bascu- lant est prévu en double et les interrupteurs sont branchés en série, ce qui a pour effet que le circuit ne peut être établi que par un actionnement si- multané des deux leviers.

   Lorsqu'un levier est commandé avec un retard par rapport à l'autre, le premier interrupteur à bascule aura déjà consommé son impulsion de basculement, de sorte qu'il ne peut plus assurer la fermeture du circuit et que 1-'actionnement ultérieur de l'autre levier ne peut pas non plus produire cette fermeture. 



   En mettant hors circuit un des interrupteurs à bascule à l'aide d'une serrure de sûreté, on peut transformer le système en vue de la manoeu- vre à une main. Comme l'opérateur n'est pas mis en possession des clés, il ne peut pas passer à la commande à une main de son propre chef. L'embrayage à une main n'est envisagé que lorsque les pièces à travailler présentent des dimensions si importantes que l'opérateur qui, les manipule ne risque pas d'en- gager la main entre les outils. 



   Il va de soi que l'embrayage à une main peut être remplacé par 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 un embrayage au pieds lequel peut être établi en principe de la même façon que l'embrayage à la main, mais avec remplacement du levier à main par une pédale. 



   Dans les machines munies   d'un   contact au pied   supplémentaire,   les   Interrupteurs   à bascule des leviers à bouton, ainsi que le contact au pied peuvent être éliminés du circuit à volonté, suivant le mode d'embrayage choisi. 



   Dans les machines munies d'une timonerie d'embrayage à pédale, le dispositif de sécurité selon l'invention, et conformément à celle-ci, est intercalé comme organe de liaison dans la timonerie. Suivant la po- sition occupée par le dispositif de sécurité, un abaissement de la pédale détermine un embrayage de la machine ou demeure sans effet. 



   Grâce à la présente invention, il est possible désormais de pré- voir un embrayage entièrement électrique des presses les plus lourdes, pour autant qu'elles fonctionnent avec des embrayages à cheville et les   embraya-   ges à clavette tournante, vu que ce dispositif permet d'employer les électro- aimants les moins puissants. 



   Les dessins annexés montrent schématiquement divers exemples de réalisation de l'invention. 



   La figure 1 montre un dispositif conforme au premier exemple   d'exé-   cution, dans la position de repos. 



   La figure 2 montre ce dispositif dans la position de travail. 



   La figure 3 est une coupe longitudinale correspondant à la figure 
2. 



   Les figures 4 et 5 montrent l'interrupteur à bascule en éléva- tion longitudinale et en élévation frontale. 



   La figure 6 montre le carter de commande en vue frontale. 



   Les figures 7 et 8-montrent un autre exemple d'exécution du dis- positif en élévation longitudinale et latérale, dans une exécution destinée. à être montée après coup dans des machines existantes. 



   La figure 9 montre schématiquement un mode de montage du dispo- sitif dans une presse. 



   Le dispositif selon l'invention est constitué par la tige de timo- nerie 1 qui, dans l'exemple d'exécution des figures 1 à 3, est soumise à l'action du ressort qui l'abaisse lors de l'embrayage de la machine. Cette tige présente un étranglement 2 et est guidée dans le châssis 3 fixé au corps de la machinée On prévoit deux leviers opposés et à bras inégaux, dont les bras courts   4   sont destinés à s'engager par leurs extrémités dans cet étran- glement. Un ressort 24 tend à attirer les bras 4 l'un vers l'autre et à met- tre leurs extrémités en prise avec cette dépouille.

   Les bras de leviers longs 5 peuvent être écartés l'un de l'autre par pivotement au moyen de l'or- gane de blocage ou de verrouillage 6,   c'est-à-dire   être verrouillés par ce- lui-ci dans la position écartée, lorsque les extrémités des bras 4   s'enga-   gent dans la dépouille 2. Dans ces exemples d'exécution, l'organe de blocage a la forme d9un plateau prévu sur la tige d'armature 7 de l'électro-aimant 
8. Lorsque cet électro-aimant est sans courant, l'organe de blocage se trou- ve entre les extrémités des bras de levier 5. Pour réduire le frottement, les extrémités des leviers sont munies de galets 9. 



   Il va de soi que 1.'on peut adopter une disposition inverse, dans laquelle 1'électro-aimant amène l'organe de blocage dans la position de blo- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 cage par traction. En outre, l'électro-aimant peut être disposé au-dessous des leviers. 



   Pour embrayer la machine et pour actionner le dispositif de sé- curité, on prévoit des interrupteurs à mercure ou à bascule 10 connectés par deux en série. Ces interrupteurs se voient imprimer leur impulsion de bas- culement par les leviers à bouton 11. Chacun de ces derniers est prévu à côté d'un disque - volant 12 qui présente un balourd et est muni d'une came 13 destinée à actionner l'interrupteur à bascule. Par suite du balourd, les disques 12 constituent des pendules dont l'amplitude d'oscillation peut être réglée à l'aide de vis 14 formant poids, de façon que l'oscillation en re- tour demande un certain temps. Lorsqu'on l'abaisse, le levier à bouton ban- de, à l'aide d'un taquet 15 une lame élastique 16. Ce taquet est disposé de telle façon qu'il libère.cette lame après lui avoir imprimé une certaine ten- sion.

   Dans cet exemple d'exécution, cette libération est obtenue à l'aide d'un plan incliné 17 le long duquel le taquet 15 entraîne la lame élastique. 



  Grâce à ce plan incliné, la lame élastique entraînée le long de celui-ci est déviée de telle façon que, après avoir été tendue sur un certain trajet, el- le s'écarte du trajet du taquet et se détend brusquement. Lors de cette dé- tente, la lame vient frapper contre la cheville latérale   18,   de sorte que le disque-volant reçoit une impulsion d'oscillation et fait basculer l'inter- rupteur à mercure à l'aide de la came, pour l'amener à la position de ferme- ture. L'interrupteur à bascule est constitué par un interrupteur à mercure monté à basculement à l'aide d'une fente 19. 



   Une réalisation plus simple de l'interrupteur à bascule consiste à disposer le boîtier avec le tube de verre contenant le mercure dans le car- ter de commande de telle façon que ce boîtier occupe une   posïtion   oblique et puisse être basculé autour d'un point de suspension. Lorsque, après abaisse- ment du levier à bouton, la lame élastique vient frapper le boîtier, le mer- cure établit le contact sous l'effet de ce coup. La course de détente de la lame élastique est réglée de telle façon que le contact 'ne puisse être établi que pendant un temps court et que le boîtier, une fois basculé, retour- ne rapidement dans sa position de repos. Le boîtier de l'interrupteur, qui reçoit les coups, peut être muni d'une tôle de blindage spéciale. 



   Les serrures de sûreté 20 et 21 permettent de mettre hors circuit l'un ou l'autre interrupteur à bascule et de faire contrôler le circuit par un seul de ceux-ci. 



   La machine peut également comporter un embrayage au pied, lequel repose sur le m.ême principe que l'embrayage à la main, sauf que, dans ce cas, on prévoit un carter solidemuni d'une pédale au lieu d'un levier à bouton. 



  Le raccordement péut se faire depuis un point de branchement à l'aide d'un câble et d'une prise à fiches. 



   Lorsque la machine est appelée à exécuter constamment des courses de travail, les interrupteurs à bascule sont éliminés du circuit par les in- terrupteurs de sûreté 20 et 21 et le circuit est fermé en permanence par le levier de manoeuvre 22. 



   Le dispositif fonctionne comme suit; Lorsqu'on abaisse les deux leviers à bouton 11, les interrupteurs à bascule 10 ferment le circuit pendant une durée réduite. Au cas où l'ouvrier lache prématurément un des leviers à bouton pour une raison quelconque, ce levier retourne brusquement à sa position initiale sous l'action du ressort 16, cependant que le taquet 15 frappe le boîtier du tube à mercure et ramène ce dernier dans la position oblique grâce à la fente   19,   de sorte que le circuit ne peut pas se fermer. 



  De même, le circuit ne se fermera pas lorsqu'un levier à bouton sera manoeu- vré avec un retard trop prononcé par rapport à l'autre levier, vu que, dans ce cas, l'autre interrupteur à bascule aura déjà repris la position d'ouver- ture. La tige 1 occupe lors de l'embrayage de la machine la position montrée dans la figure 2. L'organe de blocage 6 a été attiré par l'électro-aimant 8, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 par euits de la fermeture du circuit par les interrupteurs à bascule, de la position de blocage vers la position montrée dans la figure 2. 



  A la fin d'une course de travail, la tringle 1 se trouve à nouveau reti- rés par l'excentrique de la machine dans la position montrée dans la figure -Le cependant que, l'électro-aimant ayant été mis précédemment hors-cou- rant, l'organs de blocage 6 s'interpose à nouveau entre les extrémités des bras de levier 5 et les bras de levier   4   s'engagent de nouveau dans la dé- pouille. Il en résulte que la machine est empêchée d'effectuer la course de travail suivante jusqu'à ce qu'une nouvelle manoeuvre de la manette à bout.on Il aie pour effet de fermer à nouveau le circuit et que grâce au déverrouillage la machine puisse être à nouveau embrayée. 



   Dans les machines existantes.qui comportent la timonerie de com- mande habituelle, on monte le dispositif de sécurité non pas sur le corps même de la machine, comme dans l'exemple des figures 1 à 3, mais on l'inter- cale dans la timonerie de telle façon qu'il constitue un-élément de liaison de celle-ci. La liaison avec les organes de la timonerie peut être réalisée' à l'aide d'un manchon fileté 23 (voir figures 7 et 8). Le dispositif ainsi intercalé dans la. timonerie peut être déplacé verticalement dans les deux sens à l'aide de la pédale.

   Lorsque les interrupteurs à bascule ferment le circuit, l'électro-aimant 8 attire l'organe de blocage dans la position de verrouillage entre les extrémités des bras de leviers 5, conformément aux figures 7 et 8, et les extrémités des bras de levier   4   s'engagent dans la dé-   pouille   2 de la tringle 1. Pendant la durée du passage du courant, la pédale se trouve réunie rigidement à la tringle 1 par l'intermédiaire du dispositif de sécurité. Sous l'effet de la manoeuvre de la pédale, la tige solidaire de la timonerie arrive dans la position d'embrayage, de sorte que l'outil peut effectuer sa course de travail.

   Or, comme le circuit n'est fermé que pour un temps court par l'interrupteur à bascule, l'électro-aimant libère aussi- tôt l'organe de blocage de sorte que celui-ci peut retomber dans sa posi- tion initiale, rompant ainsi à nouveau la liaison desmodromique entre cette tige et la pédale. Cette tige est refoulée.vers sa position initiale par le ressort agissant sur elle, et débraye ainsi la machine. 



   Dans l'exécution des figures 7 et 8, on emploie de préférence uniquement des interrupteurs à bascule tels que montrés dans les figures   4   et 5, afin de réaliser une durée suffisante de fermeture de circuit, dans le but de permettre l'actionnement de la pédale. 



   Il va de soi que dans les exemples 7 et 8 la pédale peut être remplacée par une manette. 



   Alors que, dans les exemples des figures 1 à 3, le dispositif selon l'invention constitue un mécanisme pour l'embrayage entièrement élec- trique, il ne représente qu'un dispositif de sécurité dans l'exemple des figures 7 et 8. 



   Dans la figure 9, le dispositif est indiqué simplement par les contours de son carter 24. Ce dispositif est relié à une branche 25 d'un levier coudé dont l'autre branche 26 porte un galet 27. Le ressort 28 tend à faire basculer vers le bas la branche 25 du levier coudé. Ce dernier peut pivoter autour du centre 31. Dans la position représentée, le dispositif est verrouillée et le mantonnet 29 de la branche 25 agit sur la cheville d'em- brayage établie sous la forme d'une clavette tournante 30 et qui est ainsi maintenue dans la position de débrayage, de sorte que la commande de la ma- chine ne peut pas être embrayée. Lorsque le verrouillage est supprimé par une impulsion de courant, le ressort-28 entraîne la branche 25 vers le bas. 



  De ce fait ,le mantonnet 29 libère le taquet 30, de sorte que l'embrayage a lieu et que la machine peut exécuter une course de travail. Simulta- nément, le galet 27 de la branche 26 s'applique contre la came 31. Par sui- te de sa rotation pendant la course de travail, la came 31 fait basculer la branche 26 en retour,de sorte que la branche 25 bascule à nouveau vers le haut et que le dispositif reprend la position de verrouillage,:initiale, dans laquelle le mantonnet 29 s'interpose dans le trajet de la clavette 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tournante 30 et oblige ce dernier à reprendre la position de débrayage. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Dispositif pour contrôler la commande de presses, cisailles, et poinçonneuses de tout type et de machines analogues, caractérisé-par la prévision d'un dispositif de verrouillage (4, 5, 6) à déclenchement comman- dé, pour contrôler le déplacement d'un organe (1) agissant sur le mécanisme d'embrayage et influencé par une force agissant dans le sens du déplacement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DEVICE TO CONTROL THE CONTROL OF PRESSES, SHEARS AND PUNCHING MACHINES
OF ALL TYPES AND SIMILAR MACHINES.



   The invention relates to a device for controlling the control of presses, shears and punching machines of all types and similar machines, and aims to establish a device operating with a low energy expenditure which ensures the operation of the machine within the limits. only assigned work, for example, without vacuum cutting, or in the case of machines working continuously for a long time, machines known as automatic punching machines, operation not going beyond the exhaustion of the material implementation while allowing an adjustment which requires the use of both hands when using this device for triggering the working stroke, or again, in the latter case,

   and when the workpieces are large enough to prevent the introduction of the hand between the tools, adjustment for pedal or hand actuation.



   According to the invention, provision is made for a member acting on the clutch by its displacement under the influence of a force, as well as a locking system controlling the displacement of this member and with command release. . thus a device in which the clutch can take place only as a function of the displacement of a member, which only moves when the lock is released. By returning this member and the locking system to the initial position, the locking is again carried out, so that a release is necessary to allow a new clutch.



   In machines which stop after each stroke, the member to be moved can be returned to the initial position by an eccentric of the machine while a return force is only provided for the locking member when the trigger system works by pulses. When the device is oriented vertically, the restoring force can be constituted by the own weight of the locking member.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The member acting on the clutch may be in the form of a rod and include a recess or a relief, with provision for opposite levers and with unequal arms, the arrangement being such that the ends of the short arms fit into the relief. ; while the long arms are subjected to the action of the locking member for the purpose of separable locking of this interlocking. The jaws at the ends of the levers can be provided with rollers to reduce friction and thus allow easier operation.



   The actual locking member may consist of a plate guided between the ends of the long levers.



   The locking system can be operated mechanically.



  It is however preferable to actuate this member electromagnetically, since this allows the system to operate in any desired manner, without complicated transmission parts.



   The circuit of the electromagnet is preferably controlled by toggle switches which automatically return by tilting to the open position and which, following an impulse communicated to them, only determine a short circuit establishment, which guarantees an effective cut-off of the current after each working stroke of the machine. The toggle switch can be set up such that a manually operated button lever acts, each time it is actuated, as a toggle pulse transmitter on a mercury rocker switch which closes the circuit when it is tilted and which, once the pulse has been consumed, returns by switching to the open circuit position.



   The transmission of the impulses can be ensured by a pendulum in the form of an unbalanced flywheel disc provided on a cam intended for the rocker switch, as well as by a spring provided near the button lever, which spring, while relaxing, strikes against a mantonnet of the flying disc. This lever is provided with a latch which tightens the spring when this lever is actuated and which releases it when it is stretched. Thanks to the pendulum, a sufficient duration of the control movement is obtained, as well as an interruption of the circuit during the return oscillation, which results in no further control movement, and therefore no movement of the slide. , cannot occur during this time.



   The safety effect of this device can be further improved if the clutch device is established as "a so-called" two-hand clutch "device, which obliges the operator to keep both hands on the control lever itself. during the working stroke so that the latter does not run the risk of engaging his fingers under the tool during handling and adjustment. In this case, the rocker switch system is provided duplicate and the switches are connected in series, so that the circuit can only be established by simultaneous actuation of the two levers.

   When one lever is controlled with a delay with respect to the other, the first toggle switch will already have consumed its toggle pulse, so that it can no longer ensure the closing of the circuit and that the subsequent actuation of the other lever cannot produce this closure either.



   By turning off one of the rocker switches with a safety lock, the system can be converted for one-handed operation. As the operator is not in possession of the keys, he cannot switch to one-handed control on his own. The one-handed clutch is only considered when the workpieces have such large dimensions that the operator who handles them does not run the risk of getting his hand between the tools.



   It goes without saying that the one-handed clutch can be replaced by

 <Desc / Clms Page number 3>

 a foot clutch which can be established in principle in the same way as the hand clutch, but with replacement of the hand lever by a pedal.



   In machines equipped with an additional foot switch, the Rocker Switches of the button levers, as well as the foot switch can be removed from the circuit at will, depending on the selected clutch mode.



   In machines provided with a pedal clutch linkage, the safety device according to the invention, and in accordance with the latter, is interposed as a connecting member in the linkage. Depending on the position occupied by the safety device, lowering the pedal causes the machine to engage or has no effect.



   Thanks to the present invention, it is now possible to provide a fully electric clutch of the heaviest presses, as long as they operate with pin clutches and rotary key clutches, since this device allows '' use the less powerful electromagnets.



   The accompanying drawings schematically show various embodiments of the invention.



   FIG. 1 shows a device according to the first exemplary embodiment, in the rest position.



   Figure 2 shows this device in the working position.



   Figure 3 is a longitudinal section corresponding to figure
2.



   Figures 4 and 5 show the toggle switch in longitudinal elevation and front elevation.



   Figure 6 shows the control housing in a front view.



   Figures 7 and 8 show another exemplary embodiment of the device in longitudinal and lateral elevation, in an intended embodiment. to be retrofitted in existing machines.



   FIG. 9 schematically shows a method of mounting the device in a press.



   The device according to the invention consists of the linkage rod 1 which, in the exemplary embodiment of FIGS. 1 to 3, is subjected to the action of the spring which lowers it when the clutch is engaged. machine. This rod has a constriction 2 and is guided in the frame 3 fixed to the body of the machine. There are two opposite levers with unequal arms, the short arms 4 of which are intended to engage by their ends in this constriction. A spring 24 tends to attract the arms 4 towards each other and to engage their ends with this undercut.

   The long lever arms 5 can be swiveled apart from each other by means of the blocking or locking member 6, that is to say can be locked by it in the separated position, when the ends of the arms 4 engage in the undercut 2. In these exemplary embodiments, the locking member has the form of a plate provided on the reinforcing rod 7 of the electromagnet
8. When this electromagnet is without current, the blocking member is located between the ends of the lever arms 5. To reduce friction, the ends of the levers are provided with rollers 9.



   It goes without saying that one can adopt a reverse arrangement, in which the electromagnet brings the locking member into the locking position.

 <Desc / Clms Page number 4>

 cage by traction. In addition, the electromagnet can be arranged below the levers.



   To engage the machine and to actuate the safety device, mercury or rocker switches 10 connected by two in series are provided. These switches are given their tilting impulse by the button levers 11. Each of the latter is provided next to a flying disc 12 which is unbalanced and is provided with a cam 13 intended to actuate the switch. rocker switch. As a result of the unbalance, the discs 12 form pendulums whose oscillation amplitude can be adjusted by means of weight screws 14, so that the return oscillation takes a certain time. When it is lowered, the button lever strips, by means of a catch 15 an elastic blade 16. This catch is arranged in such a way that it releases this blade after having given it a certain tenacity. - if we.

   In this exemplary embodiment, this release is obtained using an inclined plane 17 along which the cleat 15 drives the elastic blade.



  Thanks to this inclined plane, the elastic blade driven along it is deflected in such a way that, after having been stretched over a certain path, it deviates from the path of the cleat and suddenly relaxes. During this relaxation, the blade strikes against the lateral pin 18, so that the flywheel receives an oscillation pulse and causes the mercury switch to swing using the cam, for the 'bring to the closed position. The toggle switch is a mercury switch mounted toggle with a slot 19.



   A simpler embodiment of the toggle switch is to arrange the housing with the glass tube containing the mercury in the control housing such that this housing occupies an oblique position and can be swung around a point of contact. suspension. When, after lowering the button lever, the elastic blade strikes the housing, the mercury establishes contact under the effect of this blow. The rebound stroke of the elastic blade is adjusted in such a way that contact can only be made for a short time and the housing, once tilted, quickly returns to its rest position. The box of the switch, which receives the blows, can be fitted with a special shielding plate.



   The safety locks 20 and 21 allow one or the other toggle switch to be switched off and the circuit to be checked by only one of them.



   The machine can also include a foot clutch, which is based on the same principle as the hand clutch, except that, in this case, a solid housing is provided with a pedal instead of a button lever. .



  The connection can be made from a connection point using a cable and a plug socket.



   When the machine is called to constantly perform working strokes, the toggle switches are eliminated from the circuit by the safety switches 20 and 21 and the circuit is permanently closed by the operating lever 22.



   The device works as follows; When the two button levers 11 are lowered, the toggle switches 10 close the circuit for a reduced time. In the event that the worker prematurely releases one of the button levers for any reason, this lever abruptly returns to its initial position under the action of the spring 16, while the latch 15 hits the housing of the mercury tube and returns the latter. in the oblique position thanks to the slot 19, so that the circuit can not close.



  Likewise, the circuit will not close when a button lever is operated with too great a delay in relation to the other lever, since in this case the other toggle switch will already have resumed the position. opening. The rod 1 occupies the position shown in figure 2 when the machine is engaged. The locking member 6 has been attracted by the electromagnet 8,

 <Desc / Clms Page number 5>

 after the circuit is closed by the toggle switches, from the blocked position to the position shown in figure 2.



  At the end of a working stroke, the rod 1 is again withdrawn by the eccentric of the machine in the position shown in the figure -The however, the electromagnet having been previously switched off- current, the blocking organ 6 is again interposed between the ends of the lever arms 5 and the lever arms 4 engage again in the waste. As a result, the machine is prevented from performing the next working stroke until a new operation of the lever at the end of it. It closes the circuit again and, thanks to the unlocking, the machine can be engaged again.



   In existing machines which include the usual control linkage, the safety device is not mounted on the body of the machine itself, as in the example of Figures 1 to 3, but it is interposed in the wheelhouse in such a way that it constitutes a connecting element thereof. The connection with the members of the linkage can be achieved by means of a threaded sleeve 23 (see Figures 7 and 8). The device thus interposed in the. wheelhouse can be moved vertically in either direction using the foot pedal.

   When the toggle switches close the circuit, the electromagnet 8 attracts the blocking member in the locking position between the ends of the lever arms 5, according to figures 7 and 8, and the ends of the lever arms 4 engage in the stripping 2 of the rod 1. While the current is flowing, the pedal is rigidly joined to the rod 1 by means of the safety device. Under the effect of the operation of the pedal, the rod integral with the linkage arrives in the clutch position, so that the tool can perform its working stroke.

   Now, as the circuit is only closed for a short time by the toggle switch, the electromagnet immediately releases the blocking member so that it can fall back to its initial position, thus breaking again the desmodromic connection between this rod and the pedal. This rod is repoulée.vers its initial position by the spring acting on it, and thus disengages the machine.



   In the execution of Figures 7 and 8, preferably only rocker switches as shown in Figures 4 and 5 are used, in order to achieve a sufficient duration of circuit closure, in order to allow actuation of the pedal.



   It goes without saying that in Examples 7 and 8 the pedal can be replaced by a lever.



   While, in the examples of Figures 1 to 3, the device according to the invention constitutes a mechanism for the fully electric clutch, it only represents a safety device in the example of Figures 7 and 8.



   In FIG. 9, the device is indicated simply by the contours of its casing 24. This device is connected to a branch 25 of an angled lever, the other branch of which 26 carries a roller 27. The spring 28 tends to tilt towards the lower branch 25 of the angled lever. The latter can pivot around the center 31. In the position shown, the device is locked and the mantlet 29 of the branch 25 acts on the clutch pin established in the form of a rotating key 30 and which is thus held. in the disengaged position, so that the machine control cannot be engaged. When the lock is removed by a current pulse, the spring-28 drives the branch 25 down.



  Therefore, the mantonnet 29 releases the cleat 30, so that the clutch takes place and the machine can perform a working stroke. Simultaneously, the roller 27 of the branch 26 rests against the cam 31. As a result of its rotation during the working stroke, the cam 31 causes the branch 26 to tilt back, so that the branch 25 tilts. up again and that the device returns to the locking position,: initial, in which the mantonnet 29 is interposed in the path of the key

 <Desc / Clms Page number 6>

 rotating 30 and forces the latter to resume the disengaged position.



   CLAIMS.



   1.- Device for controlling the control of presses, shears, and punching machines of all types and similar machines, characterized by the provision of a locking device (4, 5, 6) with controlled release, to control the displacement of a member (1) acting on the clutch mechanism and influenced by a force acting in the direction of travel.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu' un organe excentrique tournant solidairement avec la machine est prévu dans les machines qui s'arrêtent après chaque course de travail et sert à ramener l'organe (1) à sa position initiale, et en ce que le système de verrouillage comporte un déclenchement n'agissant que par impulsions, une force de ràppel étant prévue pour ramener ce système dans la position de verrouillage. 2.- Device according to claim 1, characterized in that an eccentric member rotating integrally with the machine is provided in the machines which stop after each working stroke and serves to return the member (1) to its initial position , and in that the locking system comprises a trigger acting only by pulses, a restoring force being provided to bring this system back to the locking position. 3.- Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'organe (1) présente la forme d'une tige munie d'une dépouille circu- laire (2), avec prévision de leviers (4, 5) opposés et à bras inégaux, la disposition étant telle que les extrémités des bras courts (4) s'emboîtent dans la dépouille (2), tandis que les longs bras (5) sont soumis à l'action de l'organe de verrouillage (6), dans le but d'un verrouillage séparable de cet emboîtement. 3.- Device according to claim 1, characterized in that the member (1) has the form of a rod provided with a circular relief (2), with provision of levers (4, 5) opposite and to unequal arms, the arrangement being such that the ends of the short arms (4) fit into the undercut (2), while the long arms (5) are subjected to the action of the locking member (6), with the aim of a separable locking of this interlocking. 4.- Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que les extrémités des leviers sont munies de galets (9). 4.- Device according to claim 3, characterized in that the ends of the levers are provided with rollers (9). 5.- Dispositif suivant les revendications 1 et 3, caractérisé en ce que l'organe de verrouillage est constitué par un plateau (6) venant s'in- terposer entre les bras longs (5) des leviers (4,5). 5.- Device according to claims 1 and 3, characterized in that the locking member is constituted by a plate (6) interposed between the long arms (5) of the levers (4,5). 6.- Dispositif suivant les revendications là 5, caractérisé en ce qu'un électro-aimant (8) est prévu pour déclencher l'organe de verrouil- lage (6). 6.- Device according to claims 1 to 5, characterized in that an electromagnet (8) is provided to trigger the locking member (6). 7.- Disposi tif suivant la revendication 6, caractérisé par la prévision pour l'actionnement de l'électro-aimant, d'un interrupteur qui ne détermine qu'une seule impulsion de courant à chaque manoeuvre. 7.- Device according to claim 6, characterized by the provision for actuating the electromagnet, a switch which determines only one current pulse on each maneuver. 8.- Dispositif suivant la revendication 7, caractérisé en ce qu' un levier à bouton (11) à commande manuelle agit, chaque fois qu'il est action- né, en tant qu'émetteur d'impulsions de basculement sur un interrupteur à bascule (10) qui ferme le circuit lorsqu'il est basculé et qui,une fois l'impulsion absorbée, revient en basculant à la position d'ouverture de cir- cuit. 8.- Device according to claim 7, characterized in that a button lever (11) with manual control acts, each time it is actuated, as an emitter of tilting pulses on a switch. flip-flop (10) which closes the circuit when it is flipped and which, once the pulse has been absorbed, returns by flipping to the open position of the circuit. 9.- Dispositif suivant la revendication 8, caractérisé en ce qù'un pendule (12) sous la forme d'un disque volant à balourd et à came (13) est prévu pour l'interrupteur à bascule (10), qu'un ressort (16) qui, en se détendant, frappe un mantonnet (18) du disque volant, est prévu à proximité du levier à bouton , et que ce levier est muni d'un taquet (15) qui tend le ressort lors de l'actionnement de ce levier et qui le libère après l'avoir tendu. 9.- Device according to claim 8, characterized in that qù'a pendulum (12) in the form of an unbalance flywheel disc and cam (13) is provided for the rocker switch (10), a spring (16) which, while relaxing, strikes a mantonnet (18) of the flywheel disc, is provided near the button lever, and that this lever is provided with a latch (15) which tightens the spring during the actuation of this lever and which releases it after having tightened it. 10.- Dispositif suivant les revendications 8 et 9, caractérisé en ce que le dispositif devient un système dit "à deux mains" par la pré- vision en double des interrupteurs à bascule (10) avec leurs systèmes d'ac- tionnément et par la mise en série de ces interrupteurs. 10.- Device according to claims 8 and 9, characterized in that the device becomes a so-called "two-handed" system by providing duplicate toggle switches (10) with their actuation systems and by the serialization of these switches. 11.- Dispositif suivant la revendication 10, caractérisé en ce qu'il peut être transformé en un dispositif "à une main" par la mise hors <Desc/Clms Page number 7> circuit d'un interrupteur à bascule (10) à l'aide d'un verrou de sûreté (20, 21). 11.- Device according to claim 10, characterized in that it can be transformed into a device "with one hand" by putting out <Desc / Clms Page number 7> circuit of a toggle switch (10) using a safety lock (20, 21). 12.- Dispositif suivant les revendications 8 à ll, caractérisé en ce que, dans les machines munies d'un contact au pied supplémentaire, on peut éliminer du circuit., au choix, les interrupteurs à bascule -des leviers de manoeuvre à bouton ou le contact au pied. 12.- Device according to claims 8 to ll, characterized in that, in machines provided with an additional foot contact, it is possible to eliminate from the circuit, as desired, the toggle switches -button operating levers or contact with the foot. 13.- Dispositif suivant les revendications 1 à 12, dans lequel l'embrayage se fait à l'aide d'une timonerie actionnée par pédale, caractérisé en ce qu'il est intercalé dans la timonerie comme élément de liaison. en annexe 3 dessins. 13.- Device according to claims 1 to 12, wherein the clutch is effected by means of a pedal-operated linkage, characterized in that it is interposed in the linkage as a connecting element. in appendix 3 drawings.
BE498566D BE498566A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE498566A true BE498566A (en)

Family

ID=141203

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE498566D BE498566A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE498566A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0070230B1 (en) Declutching mechanism for a hauling apparatus through which runs a cable
EP0593371A1 (en) Operating mechanism for a switch with three positions
FR2534412A1 (en) ELECTRIC SWITCH WITH STOPPING OF CONTROL LEVER IN CASE OF WELDING OF CONTACTS
FR2548574A1 (en) BRAKING DEVICE FOR CHAIN
EP1975971A1 (en) Device for controlling an electric protection device and electric protection device including same
FR2746137A1 (en) DEVICE FOR ELECTROMAGNETIC HOLDING OF DOOR LEAVES EQUIPPED WITH A DOOR CLOSER
EP1188889B1 (en) Motor vehicle with a swing door and a sliding door independent from each other
FR2900498A1 (en) CIRCUIT BREAKER
EP1734552A2 (en) Actuating device for an electrical switch device with rotational locking means
BE1000208A6 (en) Drive device for the engagement and remote activation of an automatic switch.
FR2656362A1 (en) SLEEPING LATCH WITH SELECTIVE AUTOMATIC LOCK.
FR2920461A1 (en) Opening frame e.g. front bonnet, maintaining device for motor vehicle, has connection unit for connecting locking bolt and remotely actuation assembly with respect to each other for allowing transmission of unlocking control to locking bolt
FR2708377A1 (en) Lockable rotary drive for power disconnectors.
EP1830117B1 (en) Fire valve actuator
BE498566A (en)
FR2713267A1 (en) Automatic locking of half turn bolt
FR2554898A1 (en) Releasable device for driving an elongate member, and its application to actuating a lock, and electronically actuated lock fitted with such a device
BE1001398A6 (en) Lock clutch device and clutch.
FR2638887A1 (en) ACTUATING DEVICE FOR AN ELECTRIC SWITCH, IN PARTICULAR ASSOCIATED WITH A DOOR OR A HOOD OF A MOTOR VEHICLE
FR2516299A1 (en) Delayed operation magnetically operated overcurrent relay - uses cylindrical inertia wheel to slow passage of operating arm when overcurrent occurs
EP0897188B1 (en) Control device for electrical protection apparatus sush as a circuit breaker including a device for indicating the tripping, and a circuit breaker equipped with such a device
FR2745975A1 (en) MULTI-PURPOSE HOOD REEL
EP0262262B1 (en) Device for actuating a safety-lock and lock comprising such a device
FR1464320A (en) Electrically operated can opener
FR2659761A1 (en) Device for operating a member of a machine