BE495434A - - Google Patents

Info

Publication number
BE495434A
BE495434A BE495434DA BE495434A BE 495434 A BE495434 A BE 495434A BE 495434D A BE495434D A BE 495434DA BE 495434 A BE495434 A BE 495434A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
toy vehicle
vehicle according
wheel
axle
lever
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE495434A publication Critical patent/BE495434A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63HTOYS, e.g. TOPS, DOLLS, HOOPS OR BUILDING BLOCKS
    • A63H29/00Drive mechanisms for toys in general
    • A63H29/02Clockwork mechanisms
    • A63H29/04Helical-spring driving mechanisms

Landscapes

  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   VEHICULE-JOUET. 



   L'invention se rapporte à des véhicules-jouets qui sont pourvus d'un mécanisme d'avancement et d'un =dispositif de guidage. Il s'agit de véhi- cules-jouets étroits, relativement hauts, principalement de-ceux qui ont la forme d'un motocycliste ou similaire. 



   Pour que les véhicules-jouets de cette espèce possèdent une action suffisamment divertissante, ils ne doivent pas seulementse mouvoir par eux-mêmes, donc être pourvus   d'un   mécanisme d'avancement, et pouvoir exécuter des courbes, par conséquent posséder un dispositif de guidage. Il importe également, que lorsqu'ils exécutent des courbes, ces véhicules se comportent d'une façon qui correspond à celle des véhicules ordinaires, et qu'ils soient protégés contre le danger de renversement résultant de l'ac- tion de la force centrifuge. En outre, il est essentiel que les véhicules- jouets se meuvent relativement vite et soient à même de prendre   Sans   danger de petites courbes. 



   L'invention vise à la réalisation de ces conditions, afin d'aug- menter l'attrait récréatif des véhicules-jouets de cette espèce. En poursui- vant ce but, l'invention a de plus pour objet,de permettre qu'une surface assez petite, par exemple la planche d'une table, suffise aux évolutions du jouet, et même à l'exécution de courses au moyen de plusieurs jouets. L'in- vention consiste en la constatation que l'on peut résoudre le problème posé en donnant au véhicule-jouet une position-oblique lorsqu'il parcourt une courbe, et une position verticale   qui-   compense l'action.de la force centri- fuge lorsqu'il se meut en ligne droite, et en utilisant un mécanisme d'avan- cement qui peut s'adapter, en se détendant, aux variations de sollicitation qu'entraîna la course-en ligne droite et en   courber.

   Le   véhicule qui se meut sur trois roues d'appui est pour-cette raison, suivant l'invention, pourvu d'un dispositif qui le place dans une position oblique lorsqu'il entre dans une courbe, et d'un mécanisme de préférence à régulation basse. Il est pré- férable que le dispositif de mise à la position oblique et à la position droite dépende du dispositif de guidage. La mise à la position oblique peut se produire du fait que l'enveloppe du véhicule et le mécanisme sont inclinés vers l'intérieur par rapport au chemin de roulement, ou du fait que, le mé- canisme d'avancement restant inchangé, l'enveloppe s'incline vers l'intérieur par rapport à celui-ci. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'agencement peut être conçu de telle façon que l'essieu de commande qui porte deux roues porteuses dont l'une au moins est commandée, est pivotable aussi bien vers le haut ou vers le bas, que vers l'avant ou vers   l'arrière.   L'essieu de commande peut donc être placé obliquement par rapport à la direction de roulement et par rapport au chemin de roulement. De ceci découlent la mise à la position 'oblique du véhicule et la manoeuvre dans les courbes. L'essieu de commande qui est logé de manière à pouvoir pivoter in- directement ou directement dans un évidement dirigé de l'arrière et du bas vers l'avant et le haut, des platines du mécanisme d'avancement, peut être déplacé au moyen d'un organe de commande approprié, par exemple d'un disque à cames ou à incurvations, ou manuellement.

   Quoique dans cette for- me d'exécution, la roue-avant ne doive pas nécessairement être déplaçable, il est cependant possible afin d'améliorer les qualités de roulement, dans des formes d'exécution déterminées, de prévoir un dispositif supplémentaire pour déplacer la roue-avant. Celui-ci peut être actionné manuellement ou dépendre du dispositif de mise à la position oblique. 



   Par la présente invention, il peut être réalisé un véhicule- jouet ayant la forme d'un motocycliste ou similaire, qui se distingue par la sécurité avec laquelle il roule et sa conformité très poussée au point de vue de la technique du roulement avec les véhicules ordinaires. De même que le conducteur d'une véritable motocyclette ou bicyclette s'incline vers l'in-   térieur   dans la courbe pour ne pas être emporté hors du chemin de roulement par les forces centrifuges, la "motocyclette" suivant l'invention se pen- che vers l'intérieur de la courbe. Il s'en dégage un attrait particulièrement divertissant car celui qui joue, ou bien les spectateurs ont l'impression que le motocycliste-jouet peut "penser" et prendre les courbes avec une a- dresse particulière.

   Le véhicule présente de ce fait une résistance parfaite au renversement parce que grâce au dispositif de mise à la position oblique, il prend toujours l'inclinaison qui correspond dans chaque cas à la forme de la courbe.   En ràison   de cette inclinaison, il peut être monté un disposi- tif de guidage pour courbes qui présentent un très petit rayon de courbure. 



  Comme le "motocycliste" peut par conséquent également franchir les petites courbes en plein vitesse, le nouveau véhicule-jouet est non seulement con- sidérablement supérieur aux motocyclistes-jouets connus au point de vue de l'action récréative qu'il exerce, mais représente également un progrès remar- quable de la technique du roulement. Celui-ci apparaît également dans le fait que grâce à son aptitude à parcourir de petites courbes, le véhicule peut exécuter un parcours varié sur une surface assez petite, par exemple sur la planche d'une table. Par la conformation de l'organe de commande, donc du disque à cames, ou à incurvations, et par la mise hors service et en service, ou le déplacement de celui-ci, il est possible d'établir diffé- rents chemins de roulement.

   A un trajet en ligne droite, peut par exemple succéder une courbe, et à celle-ci une contre-courbe ou un trajet en ligne droite. Les chemins de roulement peuvent former des figures symétriques ou non. Si le disque à cames, ou à incurvations est constitué de telle sorte que les chemins de roulement ont des formes fermées, par exemple ovales ou polygonales, il est possible d'organiser de très attrayantes courses entre plusieurs "motocyclistes". 



   En plus de   celà,   il est particulièrement important que l'on puisse éviter le montage d'un mécanisme coûteux, de grande précision qui nécessite l'emploi d'un fort ressort, d'un mécanisme d'avancement aussi coûteux et lourd autant que possible avec équilibrage du poids et qui peut être difficilement monté dans un jouet étroit et haut sans que son aspect et ses qualités de roulement n'en souffrent. On peut au contraire, ce qui est particulièrement favorable dans bien des cas, faire usage d'un mécanisme de réglage moins précis, c'est-à-dire d'un mécanisme dans lequel le régulateur n'a qu'une faible zone d'action. On surmonte alors les diffi- cultés sus-mentionnées et l'on peut en outre obtenir des vitesses relative- ment grandes.

   Par l'application d'un mécanisme à régulation basse il est obvié à ces difficultés et il est en outre possible d'obtenir des courses très rapides. Un tel mécanisme s'adapte également aux conditions de roule- ment du fait qu'il augmente sa vitesse après s'être mis en marche ou après 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une courbe, mais par contre, ralentit dans les fortes courbes qu'il peut ef- fectuer grâce à sa position inclinée, l'énergie de roulement accumulée sur le parcours en ligne droite se développant alors. Ceci donne l'impression qui renforce-encore l'attrait divertissant du jouet, que le motocycliste "rattrape" son retard après chaque courbe, alors qu'il prend celle-ci avec la prudence nécessaire.

   Ce ralentissement de la course peut également être obtenu supplémentairement par un poids régulateur coulissable, frottant automatiquement sur la paroi de la platine lorsque le mécanisme occupe la position oblique, ou par un autre frein régulateur qui est contrôlé par le dispositif de mouvement de l'essieu des roues porteuses. 



   Le plaisir du jeu est également d'autant plus grand qu'il faut une certaine adresse pour mettre en marche et faire rouler le véhicule en fixant la position de sa roue avant, de manière qu'il effectue un trajet ovale analogue à une piste de course, sans dépasser le bord de la table, ni donc tomber de celle-ci. En prévoyant un contrôle supplémentaire de la roue avant, grâce à un dispositif de réglage précis du guidage, on parvient à garder d'une façon particulièrement exacte le chemin prescrit à parcou- rir, et le problème de roulage précité est de ce fait encore mieux résolu. 



  Le possesseur du véhicule pourra surprendre et étonner tout particulièrement les spectateurs,, en réglant le véhicule, avant de le mettre en marche, de telle sorte qu'il se lance dans la direction d'un bord de la table, mais s'en détourne peu avant de l'atteindre. Le véhicule, principalement le mé- canisme du ressort peut être pourvu à cet effet d'un dispositif d'arrêt de la détente du mécanisme qui permet d'arrêter l'organe de commande par exemple un disque à courbe avant le début de la course, de telle manière que le parcours s'incurve au moment exact devant le bord de la table. 



   Dans un véhicule-jouet suivant l'invention, il est possible d'encore améliorer l'action récréative si, pour obtenir des courses en carrousel, c'est-à-dire pour réaliser des mouvements de rotation autour de l'axe propre du véhicule, un doigt d'appui, de préférence déplaçable, agit temporairement sur le chemin de roulement, lorsque la roue porteuse à vide de l'essieu de commande se trouve dans la position élevée et avant. 



  On peut alors utiliser comme doigt d'appui la roue porteuse à vide arrêtée qui peut être freinée par un levier d'arrêt, de préférence un levier à res- sort plat, avantageusement contrôlable depuis le dispositif de guidage. Il peut cependant aussi être fait usage comme doigt d'appui, d'un bras qui peut être posé sur le chemin de roulement à partir d'une position où il est hors service, par exemple en glissant, en se renversant ou en pivotant et qui est à,actionner par un levier manoeuvrable également de préférence à partir du dispositif' de guidage. 



   On réalisera cette proposition d'une façon particulièrement favorable en choisissant pour le véhicule une conformation telle que, lors- que le doit d'appui entre en activité, la partie antérieure du véhicule peut être déchargée et/ou la partie postérieure du véhicule peut être char- gée. Cette solution tient compte de deux constatations. D'une part, il est nécessaire, pour que le véhicule exécute des parcours déterminés de façon -irréprochable, particulièrement des parcours ovales, en étoile, arqués, présentant des courbes, triangulaires et polygonaux, etc..., que le véhi- cule reçoive la direction nécessaire de la roue avant, que celle-ci roule donc sur le chemin de roulement avec la pression de frottement requise à cet effet.

   D'autre part, pour les mouvements de carrousel désirés, la roue avant est d'autant plus gênante qu'elle s'appuie plus fortement sur le che- min de roulement, donc que l'obstacle à la friction pour tourner latérale- ment est plus grand. Il est tenu compte de façon particulièrement adroite, de ces conditions contradictoires, suivant l'invention, grâce au décharge- ment antérieur, ou bien au chargement postérieur mentionnés. 



   A cet effet, il peut se trouver dans l'enveloppe'du véhicule un poids roulant que l'on déplace suivant les nécessités, vers l'avant ou vers l'arrière. Il est toutefois également possible d'enlever le bandage de la roue-avant, d'échanger la roue-avant contre une autre roue plus lé- gère, de préférence de diamètre plus petit, ou d'enlever complètement la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 roue-avant. Pour cette raison, la roue-avant est de préférence logée au moyen d'un essieu amovible,qui peut être placé à la position d'utilisation au moyen d'un dispositif de suspension approprié. On peut également provoquer le déplacement de poids mentionné à diverses reprises, en ajoutant à la par- tie postérieure du véhicule, une charge, qui peut être, par exemple, un accessoire supplémentaire à placer sur le véhicule.

   Celui-ci peut revêtir la forme d'une seconde selle pour un compagnon de voyage, d'un porte-ba- gages, d'un sac touriste à suspendre aux épaules du motocyclisme ou simi- laire. 



   Il est toujours avantageux que le véhicule soit équilibré de telle façon qu'il ne repose que légèrement, temporairement, sur le chemin de roulement,lors du mouvement de bascule déclanché par la roue porteuse à vide. De cette façon, le bord inférieur de sa partie antérieure ne fait qu'effleurer, en quelque sorte, le chemin de roulement, lorsque la roue- avant est enlevée. C'est-à-dire, lorsque la partie antérieure du véhicule est déchargée dans le sens indiqué ci-dessus, principalement lorsqu'on enlève la roue-avant, lorsqu'on place une roue-avant plus petite, ou re- tire le bandage de la roue-avant, le véhicule exécute des mouvements bas- culants, du fait qu'il oscille vers l'avant et vers l'arrière, en montant et en descendant,autour de l'axe de commande. Ce mouvement représente un attrait supplémentaire du jeu.

   Le mouvement de bascule qui se produit au- tour de l'essieu de   commande,,   dans la direction longitudinale du véhicule, produit l'effet, grâce au fait que la roue-avant est plus légère et adhère moins à la piste, de certains   'tours   d'adresse sur motocyclette" qui ne répondent partiellement pas tout à fait au réglage du guidage, et sont in- fluencés.par la conformation de la piste. 



   On a donc l'impression, dans le cas ou il est fait usage du doigt d'appui, dès que la roue porteuse à vide a atteint la position anté- rieure élevée, que le "motocycliste" tourne autour de ce doigt d'appui, interrompt donc sa course actuelle pour exécuter un mouvement de carrousel, pour poursuivre alors son chemin, étant donné qu'entretemps la roue porteuse à vide a abandonné sa position antérieure élevée. Cet effet divertissant est aussi attrayant que surprenant. Il donne l'impression qu'il s'agit d'un conducteur qui exécute des tours d'adresse impossibles. Il est alors parti- culièrement avantageux que le doigt d'appui qui ne fonctionne que temporai- rement, ne soit pratiquement pas visible, et que les spectateurs ne puissent ainsi pas reconnaître la cause de ce mouvement de carrousel. 



   Suivant une autre caractéristique, le bras de contrôle constitue le prolongement du levier de guidage servant à déplacer l'essieu de la roue- avant et dont l'extrémité recourbée forme en même temps le doigt d'appui. Le réglage de la fonction du doigt d'appui se fait lorsqu'on actionne le dispo- sitif de guidage sans qu'il soit nécessaire de manoeuvrer un levier parti- culier ou similaire. La position à laquelle le doigt d'appui fonctionne, correspond de préférence à la position la plus basse à laquelle le levier de guidage peut pivoter lorsque la roue-avant est placée obliquement. Il est naturellement recommandé d'indiquer également cette position du levier de guidage sur l'échelle indicatrice.

   Il est particulièrement simple et avanta- geux, que le réglage du doigt d'appui puisse faire à l'aide du dispositif de guidage, sans que l'établissement des divers itinéraires possibles soient influencés, simplement en ce qu'il soit communiqué au dispositif de guidage un court déplacement supplémentaire. 



   Il est indiqué d'autres caractéristiques et avantages, de l'in- vention, dans l'explication subséquente du dessin, qui illustre quelques exemples d'exécution de l'invention. 



   Les figures 1 - 19, concernent un motocycliste-jouet, dans le- quel l'enveloppe du véhicule, conjointement avec le mécanisme d'avancement, peut être placé obliquement par rapport au chemin de roulement, et l'essieu de commande peut être incliné tant dans la direction de la course, que par rapport du chemin de roulement. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La Fig. 1 est une vue latérale, l'enveloppe étant partiellement ouverte, la Fig. 2 est une vue latérale en sens inverse,l'enveloppe étant partiellement ouverte, la Fig. 3 est une vue de dos, l'enveloppe étant ouverte, pour un parcours-en ligne droite, la   Fig. 4   est une vue d'en dessous du véhicule montré aux fi- gures précédentes, la Figo 5 est une vue d'en dessous pour un parcours incurvé vers la gauche, la Fig. 6 est une vue latérale partielle avec essieu de comman- de déplacé, la Fig. 7 est une vue de face, l'enveloppe étant ouverte, pour un parcours incurvé vers la gauche, la Fig. 8 est une vue d'en dessous pour un parcours incurvé vers la droite, la Fig. 9 est une vue latérale partielle 'du véhicule montré à ces figures, la Fig. 10 est la vue de face correspondante, l'enveloppe étant partiellement ouverte, la Fig.

   11 est une vue latérale d'une autre forme d'exécution, la Fig. 12 est une vue de dos du véhicule montré à la figure précédente, l'enveloppe étant partiellement ouverte, la Fig. 13 est une vue d'en dessous du véhicule montré à la figure précédente, la Fig. 14 est une vue partielle d'en dessous, le levier de mise en position étant en service, la Fig. 15 est une vue latérale partielle, le levier de mise en'position étant en service, la Fig. 16 est une vue partielle d'en dessous, . les Figs. 17-19 représentent un autre dispositif de mise en po- sition, la Fig. 20 est une vue latérale de la partie antérieure de véhi- cule, avec dispositif indicateur, la Fig. 21 est une vue d'en haut du véhicule montré à la figure précédente, l'enveloppe étant ouverte,. la Fig. 22 est une vue latérale d'un autre exemple d'exécution, la Fig.

   23 est une vue d'en dessous du véhicule montré à la figure précédente, la Fig. 24 est une vue d'en dessous de la partie antérieure avec roue d'appui antérieure, la Fig. 25 est la même vue latérale que la Fig. 22 pour une autre position de roulement, la Fig. 26 est une vue de dos avec une section partielle du véhicule montré à la Fig. 25, la Fig. 27 est, comme la Fig.   24,   une vue d'en dessous de la partie antérieure avec roue d'appui, la Fig. 28 est un détail du logement de la roue d'appui à une plus grande échelle, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la Fig. 29 est une vue latérale de la partie antérieure du véhi- cule, avec bras de guidage, s'engageant contre la fourche de la roue-avant, la Fig. 30 est une vue latérale d'une autre forme d'exécution, la Fig. 31 est une vue d'en haut, l'enveloppe étant ouverte, la Fig.

   32 est une vue latérale d'un véhicule modifié avec dis- positif de guidage   à   distance, la Fig. 33 est une vue de dos représentée schématiquement, l'en- veloppe étant droite pour un parcours en ligne droite, la Fig.   34   est une vue de dos représentée schématiquement, l'en- veloppe étant inclinée pour un parcours incurvé vers la gauche, la Fig. 35 est une vue de dos représentée schématiquement, l'en- veloppe étant inclinée pour un parcours incurvé vers la droite. 



   L'enveloppe 1 du véhicule recouvre le mécanisme d'avancement, le dispositif de mise à la position oblique et le dispositif de réglage. Le personnage fait corps avec cette enveloppe. Cette dernière a une forme telle que sa partie arrière imite une roue-arrière, qui n'a pas de fonction utile. 



  Elle descend suffisamment bas pour couvrir dans une large mesure lés deux roues porteuses qui se trouvent sur l'essieu de commande sans toutefois effleurer le chemin de roulement lorsque l'enveloppe occupe une position in- clinée. 



   Dans l'enveloppe 1, est logé le mécanisme d'avancement 2. Les platines 3 et 4 de celle-ci sont prolongées de telle manière qu'elles vont de l'essieu de la roue-arrière à celui de la roue-avant. Il'en résulte un état d'équilibre particulièrement favorable dans les courbes, une grande simplicité de montage et de démontage du mécanisme, et une position de la roue-avant, qui assure l'exactitude de la direction de la course. Les plati- nes sont glissées à l'arrière au moyen d'une encoche ouverte 5, sur une che- ville 6, qui donne l'illusion d'être l'essieu de la roue arrière. Devant, les platines 3 et 4 sont logées sur l'essieu 7 amovible de la roue-avant. 



   L'essieu de commande 8 porte les deux roues porteuses 9 et 10. 



  De ces deux roues, l'une seulement, par exemple la roue 9, doit être comman- dée. Ces deux roues, de même que la roue-avant 11 possèdent une surface de roulement faite en une matière qui est plus douce que le fer. Elles peuvent, par exemple, être pourvues d'un bandage en caoutchouc. 



   Le mécanisme d'avancement fait tourner l'essieu de commande 8 au moyen du pignon 12 placé sur ce dernier. L'essieu de commande est logé dans les platines 3 et 4 du mécanisme à l'intérieur de la fente 13' de la platine 4 dirigée de l'arrière et d'en bas vers l'avant et le haut, dans l'ouverture axiale du levier 15 (31) pour l'essieu d'avancement   8,   et dans une fente verticale 13" de la platine 3. Il peut donc, pour les courbes, se placer obliquement par rapport à l'axe longitudinal du véhicule, comme mon- tré aux figures 5 et 8, mais également s'incliner, pour faire pencher le véhicule, par rapport au mécanisme d'avancement et à l'enveloppe, comme montré aux figures 7 et 10. Le pignon 12 constitue alors en quelque sorte le point d'articulation autour duquel il oscille.

   Par suite du poids propre du véhicule et, le cas échéant, grâce à un ressort supplémentaire   18,   le pignon 12 est maintenu en prise dans n'importe quelle position, avec la contre-roue dentée 13 du mécanisme d'avancement. 



   Dans la forme d'exécution suivant les Figs. 1 - 10, le levier 15 ayant'son point d'appui en 14, est engagé contre l'essieu de commande 8; la patte 16 repliée à un certain angle, de ce levier 15, agit sur le plateau 17 à cames, qui se trouve sur l'axe du remontoir. Grâce à un ressort 18, la patte 16 du levier est pressée de façon constante-contre le plateau 17 à cames. Suivant la forme du plateau 17 à cames, des parcours rectilignes al- ternent pendant la course, avec des courbes plus ou moins grandes. Dans   l'exem-   ple d'exécution dessiné, les deux grands flancs rentrants du plateau 17 à cames, produisent un parcours formant une courbe allongée, tandis que les 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 deux petits flancs 20 du plateau à cames qui ressortent, produisent un parcours rectiligne.

   S'il est prévu des saillies 19 en forme de nez, au point de tran- sition entre les deux flancs, le véhicule pousse, avant d'attaquer la cour- be suivante, légèrement dans la direction opposée, de sorte que pour jouir d'un plus grand rayon de courbure, le motocycliste prend un élan dans la di- rection opposée, suivant la Fig. 10, avant le début de la courbe. 



   Pour permettre au véhicule de se déplacer seulement en ligne droite ou suivant des courbes fermées, plutôt que d'exécuter des parcours o- vales analogues aux pistes de courses, le dispositif de commande automatique peut être mis hors service. A cet effet, il est monté sur l'axe 21 du remon- toir, de manière à coulisser,un entraîneur 22 qui peut être couplé, grâce à son nez 23, avec le plateau 17 à cames. A la position où il est retiré, montrée à la Fig. 5, l'accouplement entre l'entraîneur et le plateau à cames est débrayé. A la position montrée à la Fig.   4,   l'entraîneur est en service, et le plateau à cames est donc accouplé de manière à tourner. 



   Comme le montre les figures 11 et 13, le véhicule peut être pour- vu d'un dispositif de guidage supplémentaire pour la roue-avant, de sorte que celle-ci peut être réglée suivant la direction de chaque courbe pour différentes courses spectaculaires. A cet effet, l'essieu 7 de la roue-avant est logé dans l'une des platines du mécanisme et dans un levier coudé 25 ayant son point d'appui sur l'autre platine,,de préférence au-dessus de l'ou- verture du palier, à l'intérieur d'une fente longitudinale 24. Ce levier coudé'25 on peut faire pivoter vers le haut et vers le bas, avec un indica- teur d'échelle, dans le-sens des flèches X autour de l'axe 26, et ce au moyen d'une poignée 25' dépassant à l'extérieur de l'enveloppe du mécanisme. 



   Dans l'exemple d'exécution montré aux Figs. 11 - 19, il existe pour déplacer l'essieu de commande 8, un chemin courbe 28 ménagé en creux dans la roue dentée 27, et dans lequel pénètre la cheville 29, soumise à   Inaction   d'un ressort, du levier 31 s'appuyant en 30, de manière à pouvoir pivoter, et engagé par son autre extrémité contre l'essieu de commande 8. 



  Ce qui a été dit ci-dessus est également vrai pour le contrôle automatique des courbes incurvées. 



   La roue   dentée-27,   avec le chemin courbe 28 est placée de ma- nière lâche sur l'axe 21 du remontoir et est commandée par le ressort 27', par l'intermédiaire d'une roue à rochet 27" et d'un pignon 27" 'avec une petite roue dentée 27"", tandis que le plateau 17 à cames est fixé sur l'axe. 



     @   Ce véhicule-jouet possède également un dispositif qui permet de mettre hors service le contrôle automatique. La cheville entraîneuse 29 à bouton coulisse axialement. Elle est logée dans le levier 31. Celui-ci per- met de la soulever pour la retirer du chemin courbe. Si la cheville 29 est tirée vers l'extérieur et si le levier 35 pivote légèrement, la cheville entraîneuse 29 s'applique en dehors du chemin courbe 28, contre la roue dentée 27, et le contrôle par le chemin courbe est ainsi mis hors service. 



  L'indicateur de réglage 32 fixé à la cheville de l'entraîneuse 29 à bouton est amené sous la pression d'un ressort contre la butée d'arrêt 39 et un boulon 32' du levier 31 est amené dans une ouverture entraîneuse de l'in- dicateur de réglage 32. Le levier 31 avec indicateur de réglage 32 fixé, est coulissable sur la butée à encoche pour déplacer l'essieu des roues porteuses. 



   Pour arrêter le mécanisme d'avancement, on peut concevoir un dispositif d'arrêt qui, dans l'exemple d'exécution montré, consiste en la cheville à pression 33 qui, lorsqu'on exerce sur elle une pression vers l'in- térieur, freine le mécanisme. Il peut lui être adjoint une butée à encoche 34, dont elle s'écarte grâce à la face oblique 33', lorsqu'on la lâche. Les figures 17 - 19 montrent que le dispositif de mise hors service du contrôle automatique peut être autrement conçu. Dans ce cas, il est prévu un levier d'arrêt 35 à poignée 36, qui est logé sur le mécanisme d'avancement, de ma- nière à pouvoir être levé.

   Si ce levier d'arrêt 35 est levé (voir Figs. 18 et 19), position à laquelle il s'appuie contre une butée 35', il force par sa pression, l'indicateur de réglage 37 à abandonner la position qu'il 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 occupait jusqu'alors, et dégage par conséquent la cheville entraîneuse 29 qui engrenait dans le chemin courbe 28. Dans ce cas, il est évidemment possible de concevoir l'exécution de telle sorte que par le déplacement de l'indicateur de réglage 37, par exemple, par le glissement longitudinal de la poignée 38, le levier pivotant 31 qui agit sur l'essieu de commande 8, soit réglé de la façon souhaitée pour le parcours incurvé ou le parcours en ligne droite. Il est donc possible, après avoir mis le contrôle automa- tique hors service, d'exercer un contrôle manuel par la poignée de conduite. 



  Un tel agencement de contrôle manuel peut être pourvu d'un indicateur de réglage 37/38 et d'une échelle 39 pour permettre un réglage précis. Lorsque le contrôle automatique est mis hors service, l'indicateur de réglage 37 est déplaçable par rapport à l'échelle 39 dans des encoches du levier 35 à encoches, de telle manière que des parcours rectilignes ou circulaires de grandeurs diverses,peuvent être réglés à l'avance. Dans ce cas, il est évidemment possible, en déplaçant la roue-avant ou en retournant le levier 35 à encoches, la cheville 29.qui¯est fixée à l'indicateur de régla- ge 37 étant alors mise en prise avec le chemin courbe de la roue dentée 27 par un ressort de pression 29', d'agencer le dispositif de telle sorte que des parcours spectaculaires soient exécutés alternativement, tantôt dans une direction, tantôt dans l'autre.

   On peut renoncer à déplacer l'in- dicateur de réglage   37,   lorsque le levier 35 à encoches est actionné, ou levé pendant la détente du mécanisme. Il peut également être prévu un li- teau à encoches coulissant au lieu d'un liteau à encoches à lever. 



   Il peut également être prévu, pour'la roue-avant, dans les formes d'exécution montrées aux figures 11-21, un dispositif de guidage supplémentaire. Un tel dispositif est illustré à titre d'exemple, aux fi- gures 20 et 21. Dans ce cas, le levier coudé 25 peut être déplacé non grâce à la poignée 25', mais au moyen d'une vis 40 qu'une pièce de guidage   40'   empêche de glisser et qui est disposée de préférence à proximité du guidon et est engagée contre une patte transversale mobile 41 du levier 25 de dépla- cement. Sur cette patte peut agir un ressort 42 placé devant la vis.

   On rem- placera de préférence, dans ce cas, la poignée 25' par une cheville indica- trice 43 qui exécute un mouvement de va-et-vient le long d'une échelle 44 dont les signes sont formés de préférence par des représentations du parcours incurvé correspondant à la position de la commande, par exemple une piste de parcours ovale, un parcours triangulaire, polygonal ou similaire. 



   Dans le "motocycliste" montré aux figures 22-29, l'essieu de commande conserve toujours une position invariable par rapport à la direction du parcours. Il ne peut être placé obliquement que par rapport au chemin de roulement, ou l'enveloppe du véhicule et au mécanisme. La mise à la position oblique a lieu grâce au fait que l'une de ces deux roues porteuses est dépla- gable en hauteur. 



   Dans l'exemple d'exécution montré, l'essieu de commande se com- pose des deux parties 45 et 46. La seconde partie supporte la roue porteuse fixe 47, tandis que la roue porteuse 48 déplaçable en hauteur est disposée sur la première. La partie 45 de l'essieu se trouve sur une glissière 50, soumise à l'action d'un ressort 49 qui, de son côté, est relié dans le bas de façon articulée au levier oscillant à deux bras 52, ayant son point d'ap- pui en 51. Le bras libre de ce levier pénètre dans l'encoche 53 de la tige 55, servant à commander la roue avant 54, et sur laquelle agit un plateau 56 à came commandé par le mécanisme d'avancement. 



   Lorsque la tige 55 coulisse vers l'avant, le levier 52 pivote et ce, de telle façon que la glissière 50 est déplacée vers le haut avec la roue porteuse   48.   Le véhicule s'incline donc, se penche par conséquent dans la courbe. La tige 55 a fait pivoter simultanément le levier de support 57 sur lequel est logée la roue-avant 54, de sorte que la roue-avant prend donc au même moment la direction incurvée correspondante. 



   Rien n'empêche évidemment de choisir un autre dispositif de gui- dage pour la roue-avant, par exemple un bras de guidage attaquant la fourche de la roue-avant, conformément à la Fig. 29, comme cela est le cas dans les 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 véhicules ordinaires. 



   Les dispositifs de mise hors service et d'arrêt précités peuvent évidemment également être prévus dans cet exemple d'exécution. 



   Les figures 30 - 35 illustrent un autre exemple d'exécution de l'invention. Il s'agit d'un "motocycliste" dans lequel l'enveloppe du véhi- cule peut être placée obliquement avec le conducteur, et le mécanisme d'a- vancement reste par contre dans sa position habituelle, approximativement perpendiculaire au chemin de roulement. Dans ce cas également, l'essieu de la roue-avant peut être dirigé. 



   L'enveloppe 1 est pivotable suivant un mouvement de va-et-vient autour d'un axe longitudinal qui est caractérisé par les deux boulons d'appui 58 et 59 et qui est disposé aussi près que possible du chemin de roulement pour fournir la meilleure position possible sur celui-ci..Dans ce cas égale- ment, il est naturellement préférable que la mise à la position oblique dé- pende du guidagé de la roue-avant. Un plateau   60   à cames, auquel le mécanis- me d'avancement communique un mouvement de rotation, peut faire pivoter, sui- vant un mouvement de va-et-vient, le support de l'essieu de la roue-avant par l'intermédiaire du levier 61 qu'attaque le ressort 62, et exercer simul- tanément au moyen d'un bras 63, en un point quelconque situé dans le haut, une pression latérale sur l'enveloppe, de sorte que celle-ci tourne du côté correspondant.

   Il est naturellement possible de monter un contrôle manuel supplémentaire de la manière déjà décrite ci-dessus, de même qu'un dispositif de mise hors service et un dispositif d'arrêt. 



   Comme le montre la Fig. 32, il peut être prévu pour le contrôle manuel, un dispositif de guidage à distance 64 consistant par exemple en un arbre rotatif flexible. Les formes d'exécution expliquées ci-dessus peuvent également être équipées d'un tel dispositif. 



   Il peut également être donné à la proposition faisant l'objet de l'exemple d'exécution représenté, une forme de réalisation différente,¯ en ce sens que non l'enveloppe toute entière, mais seul le conducteur, peut s'incliner vers l'intérieur de la courbe grâce à son logement inclinable, ou pivotable. 



   Il est donc possible de donner un nouveau développement à l'in- vention en montant, surtout dans les grands jouets, un second mécanisme, ré- glé, de préférence entre les platines, qui regoivent le mécanisme d'avance- ment normal. Le mécanisme supplémentaire peut alors se charger du contrôle et influencer en¯plus le déroulement du parcours en freinant ie mécanisme d'avancement, par exemple, après un temps de parcours déterminé, donc en le ralentissant ou l'arrêtant, et le libérant à nouveau après un certain temps. Il est clair, qu'on peut ainsi introduire une autre variation dans la suite du jeu. 



   Le cas échéant, il est avantageux de prévoir un moyen de pro- duire un son, dépendant du mécanisme d'avancement normal, ou d'un mécanisme d'avancement supplémentaire, et provoquant un bruit qui imite la pétarade etc... habituélle, d'une motocyclette. Un tel dispositif de production de son est surtout efficace, lorsque le véhicule-jouet est utilisé pour organiser des courses. 



   On peut encore accroître le caractère étonnant de l'action di- vertissante d'un tel véhicule-jouet, en montant sur celui-ci un dispositif indicateur qui permet de reconnaître la personne qui surveille le jouet, et dans quelle direction ou suivant quelle courbe le jouet se déplacera après qu'il a commencé à rouler. Un tel dispositif indicateur, conjointement avec le dispositif d'arrêt mentionné, permet de faire rouler le véhicule sur l'ai- re de roulement, de telle manière qu'il ne dépasse pas la planche de la ta- ble en question et qu'il produise ainsi l'impression que le conducteur "pen- se". L'invention n'est pas seulement applicable au jouet roulant ayant la forme de motocyclistes ou de cyclistes.

   Elle s'applique à tous les jouets mobiles qui, lorsqu'ils prennent rapidement une courbe, 'doivent se placer obliquement pour imiter leur modèle de grandeur, naturelle (par exemple cheval de course, cheval de cirque, et similaires). 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   L'invention n'est pas non plus limitée aux véhicules-jouets dans lesquels le mécanisme d'avancement provoque la mise à la position oblique. 



  Le dispositif de mise à la position oblique peut, le cas échéant, être action- né par un dispositif de contrôle directement influençable à la main ou par commande à distance, du guidage à distance. 



   On emploie un mécanisme d'avancement à réglage imprécis, qui peut être obtenu par un poids réduit du régulateur ainsi que par un rapport de transmission approprié, de telle manière que l'axe du régulateur d'un vé- hicule roulant relativement vite, tourne assez lentement. Ce réglage est rendu possible par la mise à la position oblique du véhicule et se fait sen- tir particulièrement avantageusement lorsque le véhicule parcourt de très petites courbes. 



   L'amélioration précitée, apportée par un doigt d'appui qui pro- voque les mouvements de carrousel du véhicule-jouet autour de son axe, est illustrée aux exemples montrés aux figures 36-45. 



   La Fig. 36 est une vue latérale, l'enveloppe étant partiellement ouverte, d'un véhicule à la position droite, sans qu'il soit tenu compte de l'inclinaison de l'essieu de commande, la Fig. 37 est une vue d'en dessous du véhicule montré à la Fig. 



  36, la Fig. 38 est une vue de l'essieu de commande le doigt d'appui étant à la position de fonctionnement, la Fig. 39 est une vue latérale du détail montré à la Fig. 38, la Fig. 40 est la même vue latérale que celle de la Fig. 36, le levier de guidage et la roue de guidage étant réglés d'une autre façon, la Fig. 41 est une vue d'en dessous du véhicule montré à la Fig. 40, la Fig. 42 est une section suivant A-A de la Fig. 40, la Fig. 43 est une vue latérale d'un autre exemple d'exécution, l'enveloppe étant ouverte, la Fig. 44 est une vue d'en dessous du véhicule montré à la Fig. 43, et la Fig. 45 est une vue latérale d'une autre forme d'exécution. 



   Le véhicule est également dans ce cas muni d'un dispositif de guidage pour la roue-avant, de sorte que celle-ci peut être réglée suivant chaque courbe pour différents parcours spectaculaires. Pour cette raison, afin de pouvoir être déplacé, l'essieu 7 de la roue-avant 11 est logé de manière à pouvoir pivoter, d'un côté, dans une ouverture de la platine 3 et/ou de l'enveloppe 1. De l'autre côté, l'essieu 7 est logé dans une fente longitudinale 24 de la platine 4 du mécanisme et de l'enveloppe 1 ainsi que dans une ouverture d'appui du levier de guidage 25. Celui-ci s'appuie en 26 de manière à pouvoir pivoter, à la platine 4 du mécanisme. Le levier de guidage 25 peut, comme également déjà expliqué ci-dessus, être déplacé à l'aide d'une vis 40 qui ne peut pas glisser.

   Cette vis est disposée à pro- ximité du guidon et s'engage contre une patte supérieure 41 du levier de guidage 25, patte qui s'appuie de façon mobile sur un oeillet ou un rivet 69. Ce levier de commande 25 porte une cheville indicatrice 43 qui traverse l'enveloppe 1 à l'intérieur d'une fente 44' et se place, lorsque le levier de déplacement 25 monte et descend, sur la marque correspondante d'une échel- le. 



   Dans l'exemple d'exécution suivant les figures 36-39 et 43, le levier de déplacement 25 est prolongé vers l'arrière. Il se termine par un doigt d'appui incurvé 70. Lorsque le levier de déplacement occupe sa position la plus basse, le doigt d'appui 70 se pose sur le chemin de roulement de la manière que l'on peut voir aux figures 38 et 39, aussitôt que lorsque l'es- sieu de commande 8 oscille vers l'extérieur, la roue porteuse à vide 10 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 parvient à la position élevée. Cette roue porteuse à vide 10 est alors mise hors service mais le doigt d'appui 70 commence par contre à fonctionner, et il en résulte que le véhicule tourne à la façon d'un carrousel autour du doigt d'appui 70.

   Toutefois, dès que la roue porteuse à vide oscille de nouveau vers l'arrière et le bas, et parvient ainsi de nouveau sur le chemin de roulement, le doigt d'appui 70 cesse d'exercer son action, de sorte que le véhicule reprend sa course normale interrompue par le mouvement de car-   rousel .    



   A l'exemple d'exécution suivant la Fig. 43 on voit le grand écart du levier de déplacement 25 qui, au dessin, est montré à la position supérieure, qui correspond au réglage de la roue-avant pour les courbes hémicirculaires qui succèdent à un parcours rectiligne et précédent celles- ci. Il peut cependant être placé encore plus haut pour des courbes plus que hémicirculaires afin de permettre au véhicule d'exécuter des parcours en étoile analogues à des rosettes. Il est possible, grâce à ce grand écart du levier de guidage 25, que le doigt d'appui n'influence pas les divers par- cours incurvés qui.peuvent être déterminés et ne redevienne efficace que lorsque le levier de guidage est glissé vers le bas au delà de la position de guidage la plus basse à laquelle il puisse être réglé.

   La Fig. 44 mon- tre,pour compléter la Fig. 43, la position oblique correspondante de la roue-avant, pour des parcours incurvés hémicirculaires d'un rayon relati- vement petit, ayant lieu entre deux parcours rectilignes. 



   Comme le montrent les figures 40 et 42, le mouvement de car- rousel peut aussi être provoqué par un bras de frein élastique 71 qui s'ap- plique contre la roue porteuse à vide 10 à la position élevée avant, et frei- ne donc celle-ci. La roue porteuse à vide 10 agit alors à la façon d'un doigt d'appui autour duquel a lieu le mouvement de carrousel. Le levier élastique 71 qui consiste de préférence en un ressort plat, est amené à sa position de freinage par le fait que le bras 72 pourvu d'une face oblique et formant angle, du levier de guidage 2:5,  glisse entre la platine correspondante 4 du mécanisme et le ressort formant levier, repousse donc celui-ci latéralement et le presse contre la roue porteuse à vide 10, freinant celle-ci. 



   Il est cependant également possible, suivant la Fig. 45, de disposer une tige 74 coulissable vers le haut et vers le bas soumise à la compression d'un ressort plat 75, sur l'enveloppe 1 du conducteur. A la position levée, la tige n'exerce aucune action, mais à la position abaissée, elle a la même action qu'un doigt d'appui. On actionnera de préférence la tige coulissante 74, au moyen d'un bouton 76 faisant saillie vers   l'éxté-   rieur. 



   Suivant les figures 37,40, 41, 42, 43 et 44, il est utilisé comme logement de l'essieu 7 de la roue-avant, un essieu amovible 77, donc un essieu facile à enlever et à enfoncer ou à visser. Cet essieu amovible qui est partiellement fendu ou peut avoir la forme d'une vis, est glissé d'une part à travers une fente transversale 24 dans l'enveloppe 1 du véhi- cule et dans la platine 4 prolongée du mécanisme, et d'autre part, à tra- vers un rivet creux   81,   logé de manière à pouvoir pivoter ou un rivet fileté 82 qui ne peut tourner mais bien pivoter. Le rivet creux 81, ou le rivet fileté 82, est de préférence placé de manière à pouvoir pivoter dans l'en- veloppe 1, ou la platine correspondante 3 du mécanisme, et maintient ces deux parties assemblées.

   Il est de préférence fait usage pour l'essieu amo- vible d'un moyen de fixation pourvu d'une suspension. 



   Grâce à cette conformation, l'essieu amovible qui peut posséder une pièce 78 formant poignée, peut être retiré, et la roue-avant 11, peut être enlevée. Le véhicule est alors capable de rouler sans roue-avant, -exécutant autour de l'essieu de commande 8 dans la direction longitudinale, des mouvements basculants qui ont un effet divertissant. On peut obtenir un effet semblable, lorsque l'essieu de la roue-avant est intercalé, après que le bandage 79, par exemple en caoutchouc de celle-ci a été retiré, et que la roue a ,été montée sans bandage de manière à rouler sur sa jante. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



  Il se produit alors des mouvements basculants plus réduits. On obtient un succès analogue avec un peu plus de mouvements basculants, lorsqu'on   rem-   place la roue avant Il alternativement par des roues de diamètre plus pe- tit. Afin que dans les cas ci-dessus, le véhicule ne bute pas à l'avant con- tre le chemin de roulement, mais exécute des mouvements basculants irré- prochables, il est équilibré, comme déjà mentionné, de manière à ne toucher à l'avant,que légèrement le chemin de roulement, c'est-à-dire, en quelque sorte, à l'effleurer. 



   Au lieu de décharger la partie antérieure'du véhicule, suivant l'une des méthodes décrites ci-dessus, ou en même temps qu'on procède ainsi, on peut, comme déjà signalé, changer la partie postérieure du véhicule, par exemple en plaçant à l'arrière une selle ou un porte-bagage 68, servant de poids de charge, qui entraîne en même temps une diminution de charge pour la partie antérieure. 



   Il est recommandé de ne prolonger les bosses extérieures laté- rales l'et 1" de l'enveloppe vers le bas, afin de cacher les roues porteuses et le levier d'appui, que pour autant que le bord inférieur ne touche pas la voie de roulement lorsque le véhicule occupe les diverses positions obli- ques, mais de façon que ce bord inférieur se trouve le plus bas possible. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Véhicule-jouet, à mécanisme d'avancement et dispositif de guidage, particulièrement véhicule-jouet ayant la forme d'un motocycliste, caractérisé en ce que le véhicule qui roule sur trois roues d'appui est pourvu, afin d'écarter le danger de renversement dans les parcours circu- laires ou incurvés, et afin de parcourir rapidement aussi les petites cour- bes, d'un dispositif qui le place dans une position inclinée au début des parcours incurvés, et dans une position droite au début des parcours recti- lignes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   TOY VEHICLE.



   The invention relates to toy vehicles which are provided with an advancement mechanism and a = guide device. These are narrow, relatively tall toy vehicles, mainly those in the shape of a motorcyclist or the like.



   For toy vehicles of this kind to have a sufficiently entertaining action, they must not only move by themselves, therefore be provided with an advancement mechanism, and be able to perform curves, therefore have a guiding device. . It is also important that, when making curves, these vehicles behave in a manner which corresponds to that of ordinary vehicles, and that they are protected against the danger of overturning resulting from the action of centrifugal force. . In addition, it is essential that toy vehicles move relatively quickly and are able to safely take small curves.



   The invention aims to achieve these conditions, in order to increase the recreational appeal of toy vehicles of this kind. In pursuing this object, the invention further has for object, to allow that a relatively small surface, for example the board of a table, suffices for the evolutions of the toy, and even for the execution of races by means. of several toys. The invention consists in the observation that the problem posed can be solved by giving the toy vehicle an oblique position when it traverses a curve, and a vertical position which compensates for the action of the centric force. - fuge when moving in a straight line, and by using an advance mechanism which can adapt, by relaxing, to the variations in stress caused by running in a straight line and by bending.

   The vehicle which moves on three support wheels is for this reason, according to the invention, provided with a device which places it in an oblique position when it enters a curve, and with a mechanism preferably at low regulation. It is preferable that the device for setting the oblique position and the upright position depend on the guide device. The setting in the oblique position can occur because the vehicle casing and the mechanism are inclined inwardly with respect to the raceway, or because, with the advance mechanism remaining unchanged, the envelope tilts inwardly relative to it.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The arrangement can be designed in such a way that the control axle which carries two load wheels, at least one of which is controlled, can be pivoted both upwards or downwards, and forwards or forwards. back. The control axle can therefore be placed obliquely with respect to the rolling direction and with respect to the raceway. From this follow the setting in the oblique position of the vehicle and the maneuver in the curves. The control axle, which is housed so as to be able to pivot either directly or directly in a recess directed from the rear and from the bottom to the front and up, of the plates of the advancement mechanism, can be moved by means of of a suitable control member, for example a cam or curved disc, or manually.

   Although in this embodiment, the front wheel does not necessarily have to be movable, it is however possible in order to improve the rolling qualities, in certain embodiments, to provide an additional device for moving the wheel. front wheel. This can be operated manually or depend on the device for setting the oblique position.



   By the present invention, there can be realized a toy vehicle having the shape of a motorcyclist or the like, which is distinguished by the safety with which it drives and its very high conformity from the point of view of the technique of rolling with the vehicles. ordinary. Just as the rider of a real motorcycle or bicycle tilts inward in the curve so as not to be carried off the track by centrifugal forces, the "motorcycle" according to the invention leans. che towards the inside of the curve. It emerges a particularly entertaining attraction because the one who plays, or the spectators have the impression that the motorcyclist-toy can "think" and take the curves with a particular skill.

   The vehicle therefore has perfect resistance to overturning because, thanks to the device for setting it to the oblique position, it always takes the inclination which corresponds in each case to the shape of the curve. Due to this inclination, a guide device for curves which have a very small radius of curvature can be fitted.



  As the "motorcyclist" can therefore also navigate small curves at full speed, the new toy vehicle is not only considerably superior to known toy motorcyclists in terms of its recreational action, but also represents also a remarkable advance in rolling technology. This also appears in the fact that thanks to its ability to cover small curves, the vehicle can perform a varied course on a relatively small surface, for example on the board of a table. By the conformation of the control member, therefore of the cam disc, or with curvatures, and by the putting out of service and in service, or the displacement of this one, it is possible to establish different raceways. .

   A straight line journey can for example be followed by a curve, and the latter a counter-curve or a straight line journey. The raceways may or may not form symmetrical figures. If the cam, or curved, disc is constructed so that the raceways have closed shapes, for example oval or polygonal, it is possible to organize very attractive races between several "motorcyclists".



   In addition to this, it is particularly important that we can avoid the assembly of an expensive mechanism, of great precision which requires the use of a strong spring, of an advancement mechanism as expensive and heavy as possible with weight balancing and which can hardly be fitted into a tall, narrow toy without adversely affecting its appearance and rolling qualities. On the contrary, which is particularly favorable in many cases, it is possible to use a less precise adjustment mechanism, that is to say a mechanism in which the regulator has only a small area d. 'action. The above-mentioned difficulties are then overcome and, moreover, relatively high speeds can be obtained.

   By applying a low regulation mechanism these difficulties are obviated and it is also possible to obtain very fast strokes. Such a mechanism also adapts to the driving conditions in that it increases its speed after being started or after.

 <Desc / Clms Page number 3>

 a curve, on the other hand, slows down in the strong curves that it can make thanks to its inclined position, the rolling energy accumulated on the straight line course then developing. This gives the impression, which further reinforces the entertaining appeal of the toy, that the rider is "catching up" after each curve, while taking it with the necessary caution.

   This slowing of the stroke can also be obtained additionally by a sliding regulator weight, automatically rubbing against the wall of the plate when the mechanism is in the oblique position, or by another regulating brake which is controlled by the axle movement device. load wheels.



   The pleasure of the game is also all the greater as it takes a certain skill to start and run the vehicle by fixing the position of its front wheel, so that it performs an oval path similar to a track. stroke, without going beyond the edge of the table, nor therefore falling from it. By providing for additional control of the front wheel, thanks to a precise guide adjustment device, it is possible to keep the prescribed path to be traveled in a particularly exact manner, and the above-mentioned rolling problem is thereby even better. resolved.



  The owner of the vehicle will be able to surprise and amaze the spectators in particular, by adjusting the vehicle, before starting it, so that it launches in the direction of an edge of the table, but turns away from it. shortly before reaching it. The vehicle, mainly the spring mechanism, can be provided for this purpose with a device for stopping the trigger of the mechanism which makes it possible to stop the control member, for example a curved disc before the start of the race. , so that the course curves at the exact moment in front of the edge of the table.



   In a toy vehicle according to the invention, it is possible to further improve the recreational action if, to obtain carousel races, that is to say to perform rotational movements around the own axis of the vehicle. vehicle, a support finger, preferably movable, acts temporarily on the track, when the empty load wheel of the control axle is in the raised and forward position.



  It is then possible to use as a support finger the stopped empty load wheel which can be braked by a stop lever, preferably a flat spring lever, advantageously controllable from the guide device. However, it can also be used as a support finger, an arm which can be placed on the raceway from a position in which it is out of service, for example by sliding, overturning or pivoting and which is to be actuated by a lever operable also preferably from the device 'guide.



   This proposal will be made in a particularly favorable manner by choosing for the vehicle a conformation such that, when the support must be activated, the front part of the vehicle can be unloaded and / or the rear part of the vehicle can be unloaded. loaded. This solution takes into account two observations. On the one hand, it is necessary, for the vehicle to perform determined routes in an irreproachable manner, particularly oval, star, arched routes, presenting curves, triangular and polygonal, etc., that the vehicle receives the necessary steering from the front wheel, so that it rolls on the raceway with the required frictional pressure.

   On the other hand, for the desired carousel movements, the front wheel is all the more inconvenient the more strongly it rests on the running track, and therefore the obstacle to friction to turn sideways. is bigger. These contradictory conditions are taken into account in a particularly clever manner, according to the invention, by virtue of the anterior unloading, or else the posterior loading mentioned.



   To this end, there may be in the envelope of the vehicle a rolling weight which can be moved as required, forward or backward. However, it is also possible to remove the tire from the front wheel, to exchange the front wheel for another lighter wheel, preferably of a smaller diameter, or to remove the tire completely.

 <Desc / Clms Page number 4>

 front wheel. For this reason, the front wheel is preferably accommodated by means of a removable axle, which can be placed in the position of use by means of a suitable suspension device. It is also possible to cause the displacement of the weight mentioned on various occasions, by adding to the rear part of the vehicle, a load, which can be, for example, an additional accessory to be placed on the vehicle.

   This can take the form of a second saddle for a traveling companion, a luggage rack, a tourist bag to hang from the shoulders of the motorcyclist or the like.



   It is always advantageous for the vehicle to be balanced in such a way that it rests only slightly, temporarily, on the track, during the rocking movement triggered by the empty load wheel. In this way, the lower edge of its front part only grazes, in a way, the raceway, when the front wheel is removed. That is, when the front part of the vehicle is unloaded in the direction indicated above, mainly when removing the front wheel, when placing a smaller front wheel, or removing the front wheel. tire of the front wheel, the vehicle performs tilting movements, as it oscillates forwards and backwards, up and down, around the control axis. This movement represents an additional attraction of the game.

   The rocking movement which takes place around the control axle, in the longitudinal direction of the vehicle, produces the effect, thanks to the fact that the front wheel is lighter and adheres less to the track, of some 'Motorcycle tricks' which partially do not fully respond to the guidance setting, and are influenced by the shape of the track.



   One therefore has the impression, in the case where use is made of the support finger, as soon as the empty load wheel has reached the front raised position, that the "motorcyclist" is turning around this support finger. , therefore interrupts its current course to perform a carousel movement, then to continue its path, given that in the meantime the empty load wheel has abandoned its previous high position. This entertaining effect is as attractive as it is surprising. It gives the impression that this is a driver who performs impossible tricks. It is then particularly advantageous that the support finger, which operates only temporarily, is practically not visible, and that the spectators cannot thus recognize the cause of this carousel movement.



   According to another characteristic, the control arm constitutes the extension of the guide lever serving to move the axle of the front wheel and the curved end of which at the same time forms the support finger. The function of the contact finger is adjusted when the guide device is actuated without it being necessary to operate a particular lever or the like. The position at which the support finger operates preferably corresponds to the lowest position at which the guide lever can pivot when the front wheel is placed obliquely. It is of course recommended to also indicate this position of the guide lever on the indicator scale.

   It is particularly simple and advantageous, that the adjustment of the support finger can be made with the aid of the guiding device, without the establishment of the various possible routes being influenced, simply in that it is communicated to the device. guide a short additional movement.



   Further characteristics and advantages of the invention are indicated in the subsequent explanation of the drawing, which illustrates some exemplary embodiments of the invention.



   Figures 1 - 19, relate to a toy motorcyclist, in which the vehicle casing, together with the advancement mechanism, can be placed obliquely with respect to the track, and the control axle can be tilted. both in the direction of travel and in relation to the raceway.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 1 is a side view with the casing partially open, FIG. 2 is a side view in reverse direction, the casing being partially open, FIG. 3 is a back view, the envelope being open, for a straight line course, FIG. 4 is a view from below of the vehicle shown in the preceding figures, FIG. 5 is a view from below for a course curved to the left, FIG. 6 is a partial side view with the drive axle moved, FIG. 7 is a front view, with the envelope open, for a path curved to the left, FIG. 8 is a view from below for a curved course to the right, FIG. 9 is a partial side view of the vehicle shown in these figures, FIG. 10 is the corresponding front view, the casing being partially open, FIG.

   11 is a side view of another embodiment, FIG. 12 is a rear view of the vehicle shown in the previous figure, the envelope being partially open, FIG. 13 is a view from below of the vehicle shown in the previous figure, FIG. 14 is a partial view from below, the positioning lever being in service, FIG. 15 is a partial side view with the release lever in use, FIG. 16 is a partial view from below,. Figs. 17-19 show another positioning device, FIG. 20 is a side view of the front part of the vehicle, with indicating device, FIG. 21 is a top view of the vehicle shown in the previous figure, the casing being open ,. Fig. 22 is a side view of another exemplary embodiment, FIG.

   23 is a view from below of the vehicle shown in the previous figure, FIG. 24 is a view from below of the front part with the front support wheel, FIG. 25 is the same side view as FIG. 22 for another rolling position, FIG. 26 is a rear view with a partial section of the vehicle shown in FIG. 25, FIG. 27 is, like FIG. 24, a view from below of the front part with support wheel, FIG. 28 is a detail of the support wheel housing on a larger scale,

 <Desc / Clms Page number 6>

 Fig. 29 is a side view of the front part of the vehicle, with guide arm, engaging against the fork of the front wheel, FIG. 30 is a side view of another embodiment, FIG. 31 is a top view with the envelope open, FIG.

   32 is a side view of a modified vehicle with remote guidance device, FIG. 33 is a rear view shown schematically with the envelope being straight for straight line travel, FIG. 34 is a schematically illustrated rear view with the envelope tilted for a curved path to the left, FIG. 35 is a schematically illustrated rear view with the envelope tilted for a curved path to the right.



   The envelope 1 of the vehicle covers the advancement mechanism, the device for setting the oblique position and the adjusting device. The character becomes one with this envelope. The latter has a shape such that its rear part imitates a rear wheel, which has no useful function.



  It descends low enough to cover to a large extent the two load wheels which are on the control axle without, however, touching the raceway when the casing is in an inclined position.



   In the casing 1 is housed the advancement mechanism 2. The plates 3 and 4 thereof are extended in such a way that they go from the axle of the rear wheel to that of the front wheel. The result is a particularly favorable state of balance in curves, great ease of assembly and disassembly of the mechanism, and a position of the front wheel, which ensures the accuracy of the direction of the race. The plates are slid to the rear by means of an open notch 5, on a pin 6, which gives the illusion of being the axle of the rear wheel. In front, the plates 3 and 4 are housed on the removable axle 7 of the front wheel.



   The control axle 8 carries the two load wheels 9 and 10.



  Of these two wheels, only one, for example wheel 9, needs to be ordered. These two wheels, as well as the front wheel 11 have a running surface made of a material which is softer than iron. They can, for example, be provided with a rubber tire.



   The advancement mechanism turns the control axle 8 by means of the pinion 12 placed on the latter. The control axle is housed in the plates 3 and 4 of the mechanism inside the slot 13 'of the plate 4 directed from the rear and from below to the front and the top, in the opening axial lever 15 (31) for the advancing axle 8, and in a vertical slot 13 "of the plate 3. It can therefore, for curves, be placed obliquely with respect to the longitudinal axis of the vehicle, as shown in Figures 5 and 8, but also incline, to tilt the vehicle, relative to the advancement mechanism and the casing, as shown in Figures 7 and 10. The pinion 12 then constitutes in a way the point of articulation around which it oscillates.

   Owing to the vehicle's own weight and, where appropriate, thanks to an additional spring 18, the pinion 12 is held in engagement in any position, with the counter-toothed wheel 13 of the advancement mechanism.



   In the embodiment according to Figs. 1 - 10, the lever 15 having its fulcrum at 14, is engaged against the control axle 8; the tab 16 bent at a certain angle, of this lever 15, acts on the cam plate 17, which is located on the axis of the winder. Thanks to a spring 18, the tab 16 of the lever is pressed constantly against the cam plate 17. Depending on the shape of the cam plate 17, rectilinear paths alternate during the race, with more or less large curves. In the example of execution drawn, the two large reentrant flanks of the cam plate 17, produce a path forming an elongated curve, while the

 <Desc / Clms Page number 7>

 two small flanks 20 of the cam plate which protrude, produce a rectilinear path.

   If projections 19 in the form of a nose are provided, at the point of transition between the two flanks, the vehicle pushes, before entering the next curve, slightly in the opposite direction, so that to enjoy At a greater radius of curvature, the motorcyclist takes a swing in the opposite direction, according to Fig. 10, before the start of the curve.



   In order to allow the vehicle to travel only in a straight line or in closed curves, rather than to perform cross-country courses analogous to racing tracks, the automatic control device can be deactivated. For this purpose, it is mounted on the axis 21 of the winding, so as to slide, a driver 22 which can be coupled, thanks to its nose 23, with the cam plate 17. In the position where it is withdrawn, shown in FIG. 5, the coupling between the driver and the cam plate is disengaged. In the position shown in FIG. 4, the driver is in use, and the cam plate is therefore coupled so as to rotate.



   As shown in Figures 11 and 13, the vehicle can be provided with an additional guiding device for the front wheel, so that the latter can be adjusted in the direction of each curve for different spectacular strokes. For this purpose, the axle 7 of the front wheel is housed in one of the plates of the mechanism and in an angled lever 25 having its fulcrum on the other plate, preferably above the opening of the bearing, inside a longitudinal slot 24. This angled lever '25 can be pivoted up and down, with a scale indicator, in the direction of the arrows X around the axis 26, by means of a handle 25 'projecting outside the casing of the mechanism.



   In the example of execution shown in Figs. 11 - 19, there is to move the control axle 8, a curved path 28 formed in the hollow in the toothed wheel 27, and into which penetrates the pin 29, subjected to the inaction of a spring, of the lever 31 resting in 30, so as to be able to pivot, and engaged by its other end against the control axle 8.



  What has been said above is also true for the automatic control of curved curves.



   The toothed wheel-27, with the curved path 28 is placed loosely on the axis 21 of the winder and is controlled by the spring 27 ', by means of a ratchet wheel 27 "and a pinion 27 "'with a small toothed wheel 27" ", while the cam plate 17 is fixed on the axle.



     @ This toy vehicle also has a device which enables automatic control to be disabled. The driving pin 29 with a button slides axially. It is housed in the lever 31. This allows it to be lifted to remove it from the curved path. If the pin 29 is pulled out and the lever 35 rotates slightly, the driving pin 29 rests outside the curved path 28, against the toothed wheel 27, and the control by the curved path is thus disabled. .



  The setting indicator 32 attached to the pin of the button feeder 29 is spring-loaded against the stopper 39 and a bolt 32 'of the lever 31 is fed into a driving opening of the. Adjustment indicator 32. The lever 31 with the adjustment indicator 32 attached, is slidable on the notched stop to move the axle of the load wheels.



   In order to stop the advancement mechanism, it is possible to design a stop device which, in the exemplary embodiment shown, consists of the pressure pin 33 which, when a pressure is exerted on it inwardly. , brakes the mechanism. A notch stop 34 may be added to it, from which it moves away thanks to the oblique face 33 ', when it is released. Figures 17 - 19 show that the automatic control deactivation device may be otherwise designed. In this case, a stop lever 35 with a handle 36 is provided which is housed on the advancement mechanism so as to be able to be lifted.

   If this stop lever 35 is raised (see Figs. 18 and 19), in which position it rests against a stop 35 ', it forces, by its pressure, the adjustment indicator 37 to abandon the position it is facing.

 <Desc / Clms Page number 8>

 hitherto occupied, and consequently frees the driving pin 29 which engaged in the curved path 28. In this case, it is obviously possible to design the execution in such a way that by the displacement of the adjustment indicator 37, for example for example, by the longitudinal sliding of the handle 38, the pivoting lever 31 which acts on the control axle 8, is adjusted as desired for the curved path or the straight line path. It is therefore possible, after having deactivated the automatic control, to exert manual control using the control handle.



  Such a manual control arrangement may be provided with an adjustment indicator 37/38 and a scale 39 to allow precise adjustment. When the automatic control is deactivated, the setting indicator 37 is movable relative to the scale 39 in notches of the notched lever 35, so that rectilinear or circular paths of various sizes can be adjusted to advance. In this case, it is obviously possible, by moving the front wheel or by turning over the notched lever 35, the pin 29 which is fixed to the setting indicator 37 then being engaged with the curved path. of the toothed wheel 27 by a pressure spring 29 ', to arrange the device so that spectacular paths are performed alternately, sometimes in one direction, sometimes in the other.

   It is possible to dispense with moving the setting indicator 37 when the notched lever 35 is actuated or raised while the mechanism is released. It is also possible to provide a sliding notch strip instead of a notch batten to be lifted.



   It can also be provided, pour'la front wheel, in the embodiments shown in Figures 11-21, an additional guide device. Such a device is illustrated by way of example in FIGS. 20 and 21. In this case, the angled lever 25 can be moved not by virtue of the handle 25 ', but by means of a screw 40 that a part. guide 40 'prevents slipping and which is preferably arranged near the handlebars and is engaged against a movable transverse tab 41 of the displacement lever 25. On this tab can act a spring 42 placed in front of the screw.

   In this case, the handle 25 'will preferably be replaced by an indicator pin 43 which performs a reciprocating movement along a scale 44, the signs of which are preferably formed by representations of the figure. curved course corresponding to the position of the control, for example an oval course track, a triangular, polygonal or similar course.



   In the "motorcyclist" shown in Figures 22-29, the control axle always maintains an invariable position with respect to the direction of travel. It can only be placed obliquely in relation to the raceway, or the vehicle casing and the mechanism. The setting in the oblique position takes place thanks to the fact that one of these two load wheels is movable in height.



   In the exemplary embodiment shown, the control axle is made up of two parts 45 and 46. The second part supports the fixed load wheel 47, while the height-movable load wheel 48 is placed on the first. The part 45 of the axle is on a slide 50, subjected to the action of a spring 49 which, for its part, is connected at the bottom in an articulated manner to the oscillating lever with two arms 52, having its point of 'supported at 51. The free arm of this lever penetrates into the notch 53 of the rod 55, serving to control the front wheel 54, and on which acts a cam plate 56 controlled by the advancement mechanism.



   When the rod 55 slides forward, the lever 52 pivots in such a way that the slide 50 is moved upwards with the load wheel 48. The vehicle therefore tilts, therefore leans into the curve. The rod 55 has simultaneously pivoted the support lever 57 on which the front wheel 54 is housed, so that the front wheel therefore takes the corresponding curved direction at the same time.



   There is obviously nothing to prevent the choice of another guiding device for the front wheel, for example a guide arm attacking the fork of the front wheel, in accordance with FIG. 29, as is the case in

 <Desc / Clms Page number 9>

 ordinary vehicles.



   The above-mentioned shutdown and shutdown devices can obviously also be provided in this exemplary embodiment.



   Figures 30-35 illustrate another exemplary embodiment of the invention. This is a "motorcyclist" in which the vehicle casing can be placed obliquely with the driver, and the forward mechanism, on the other hand, remains in its usual position, approximately perpendicular to the track. Also in this case, the front wheel axle can be steered.



   The casing 1 is pivotable in a reciprocating movement around a longitudinal axis which is characterized by the two support bolts 58 and 59 and which is arranged as close as possible to the raceway to provide the best possible possible position on it..In this case too, it is naturally preferable that the setting to the oblique position depends on the guidance of the front wheel. A cam plate 60, to which the advancement mechanism communicates a rotational movement, can rotate, in a reciprocating movement, the support of the axle of the front wheel by the. intermediary of the lever 61 attacked by the spring 62, and exert simultaneously by means of an arm 63, at any point located at the top, a lateral pressure on the casing, so that the latter turns sideways. corresponding.

   It is of course possible to mount an additional manual control in the manner already described above, as well as a shutdown device and a shutdown device.



   As shown in Fig. 32, there may be provided for manual control, a remote guidance device 64 consisting for example of a flexible rotary shaft. The embodiments explained above can also be equipped with such a device.



   It can also be given to the proposition forming the object of the example of execution represented, a different embodiment, ¯ in the sense that not the whole envelope, but only the conductor, can incline towards the inside the curve thanks to its tilting or pivoting housing.



   It is therefore possible to give a new development to the invention by mounting, especially in large toys, a second mechanism, adjusted, preferably between the plates, which receive the normal advance mechanism. The additional mechanism can then take over control and also influence the course of the journey by slowing down the forward mechanism, for example, after a determined journey time, therefore by slowing it down or stopping it, and releasing it again. after a while. It is clear that we can thus introduce another variation in the rest of the game.



   Where appropriate, it is advantageous to provide a means of producing a sound, depending on the normal advancement mechanism, or on an additional advancement mechanism, and causing a noise which imitates the usual backfire etc ... of a motorcycle. Such a sound production device is especially effective when the toy vehicle is used to organize races.



   The astonishing nature of the diverting action of such a toy vehicle can be further increased by mounting an indicator device on it which makes it possible to recognize the person watching the toy, and in which direction or along which curve. the toy will move after it starts to roll. Such an indicator device, together with the mentioned stop device, allows the vehicle to be rolled on the taxiway, so that it does not protrude beyond the plank of the table in question and that it thus produces the impression that the driver is "thinking". The invention is not only applicable to the rolling toy in the form of motorcyclists or cyclists.

   It applies to all movable toys which, when rapidly taking a curve, must position themselves obliquely to imitate their full-size, natural model (eg racehorse, circus horse, and the like).

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The invention is also not limited to toy vehicles in which the advancement mechanism causes the setting to the oblique position.



  The device for setting the oblique position can, if necessary, be actuated by a control device which can be directly influenced by hand or by remote control of the remote guidance.



   An imprecisely adjustable advancement mechanism is employed, which can be achieved by a reduced weight of the governor as well as an appropriate transmission ratio, so that the governor axle of a relatively fast moving vehicle turns. quite slowly. This adjustment is made possible by setting the vehicle to the oblique position and is felt particularly advantageously when the vehicle is traversing very small curves.



   The aforementioned improvement, provided by a support finger which causes the carousel movements of the toy vehicle around its axis, is illustrated in the examples shown in FIGS. 36-45.



   Fig. 36 is a side view, with the casing partially open, of a vehicle in the upright position, without taking into account the inclination of the control axle, FIG. 37 is a view from below of the vehicle shown in FIG.



  36, FIG. 38 is a view of the control axle with the thrust finger in the operating position, FIG. 39 is a side view of the detail shown in FIG. 38, FIG. 40 is the same side view as that of FIG. 36, with the guide lever and the guide wheel being adjusted in another way, FIG. 41 is a view from below of the vehicle shown in FIG. 40, FIG. 42 is a section on A-A of FIG. 40, FIG. 43 is a side view of another exemplary embodiment, the casing being open, FIG. 44 is a view from below of the vehicle shown in FIG. 43, and FIG. 45 is a side view of another embodiment.



   The vehicle is also in this case provided with a guiding device for the front wheel, so that the latter can be adjusted according to each curve for different spectacular journeys. For this reason, in order to be able to be moved, the axle 7 of the front wheel 11 is housed so as to be able to pivot, on one side, in an opening of the plate 3 and / or of the casing 1. De the other side, the axle 7 is housed in a longitudinal slot 24 of the plate 4 of the mechanism and of the casing 1 as well as in a bearing opening of the guide lever 25. The latter rests at 26 so as to be able to pivot, to the plate 4 of the mechanism. The guide lever 25 can, as also already explained above, be moved by means of a screw 40 which cannot slip.

   This screw is arranged near the handlebar and engages against an upper tab 41 of the guide lever 25, which tab is movably supported on an eyelet or a rivet 69. This control lever 25 carries an indicator pin. 43 which passes through the casing 1 inside a slot 44 'and is placed, when the displacement lever 25 goes up and down, on the corresponding mark of a ladder.



   In the exemplary embodiment according to Figures 36-39 and 43, the displacement lever 25 is extended rearward. It ends with a curved support finger 70. When the displacement lever occupies its lowest position, the support finger 70 rests on the raceway as can be seen in Figures 38 and 39, as soon as when the control axle 8 swings outwards, the empty load wheel 10

 <Desc / Clms Page number 11>

 reaches the high position. This empty load wheel 10 is then put out of service but the support finger 70 begins to operate, on the other hand, and the result is that the vehicle turns like a carousel around the support finger 70.

   However, as soon as the empty load wheel oscillates backwards and downwards again, and thus arrives again on the raceway, the support finger 70 ceases to exert its action, so that the vehicle resumes. its normal course interrupted by the carousel movement.



   In the example of execution according to FIG. 43 shows the large deviation of the displacement lever 25 which, in the drawing, is shown in the upper position, which corresponds to the adjustment of the front wheel for the semicircular curves which follow a rectilinear path and precede them. However, it can be placed even higher for more than semicircular curves in order to allow the vehicle to perform star courses similar to rosettes. It is possible, by virtue of this large distance of the guide lever 25, that the support finger does not influence the various curved paths which can be determined and only becomes effective again when the guide lever is slid towards the side. low beyond the lowest guide position to which it can be set.

   Fig. 44 shows, to complete FIG. 43, the corresponding oblique position of the front wheel, for semi-circular curved paths of a relatively small radius, taking place between two straight paths.



   As shown in Figures 40 and 42, the carousel movement can also be caused by a resilient brake arm 71 which presses against the empty load wheel 10 in the front raised position, and therefore brakes. this one. The empty carrier wheel 10 then acts as a support finger around which the carousel movement takes place. The elastic lever 71, which preferably consists of a flat spring, is brought to its braking position by the fact that the arm 72 provided with an oblique face and forming an angle, of the guide lever 2: 5, slides between the corresponding plate 4 of the mechanism and the spring forming a lever, therefore pushes the latter laterally and presses it against the empty carrying wheel 10, braking the latter.



   It is however also possible, according to FIG. 45, to have a rod 74 slidable upwards and downwards subjected to the compression of a flat spring 75, on the casing 1 of the conductor. In the raised position, the rod exerts no action, but in the lowered position, it has the same action as a support finger. The sliding rod 74 will preferably be actuated by means of a button 76 projecting outwardly.



   According to Figures 37, 40, 41, 42, 43 and 44, it is used as housing for the axle 7 of the front wheel, a removable axle 77, therefore an axle which is easy to remove and to drive in or to screw. This removable axle, which is partially split or may have the form of a screw, is slid on the one hand through a transverse slot 24 in the casing 1 of the vehicle and in the extended plate 4 of the mechanism, and of on the other hand, through a hollow rivet 81, housed so as to be able to pivot or a threaded rivet 82 which cannot rotate but rather pivot. The hollow rivet 81, or the threaded rivet 82, is preferably placed so as to be able to pivot in the casing 1, or the corresponding plate 3 of the mechanism, and keeps these two parts together.

   Preferably, use is made for the removable axle of a fastening means provided with a suspension.



   Thanks to this conformation, the removable axle which may have a part 78 forming a handle, can be removed, and the front wheel 11 can be removed. The vehicle is then able to drive without a front wheel, executing around the control axle 8 in the longitudinal direction, rocking movements which have an entertaining effect. A similar effect can be obtained, when the front wheel axle is interposed, after the tire 79, for example rubber thereof has been removed, and the wheel has been mounted without a tire so as to roll on its rim.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



  Smaller rocking movements then occur. A similar success is obtained with a little more rocking movements, when the front wheel II is replaced alternately by wheels of smaller diameter. So that in the above cases the vehicle does not come up against the track at the front, but performs flawless rocking movements, it is balanced, as already mentioned, so as not to touch the track. 'front, only slightly the raceway, that is to say, in a way, to touch it.



   Instead of unloading the front part of the vehicle, using one of the methods described above, or at the same time as this is done, it is possible, as already indicated, to change the rear part of the vehicle, for example by placing at the rear a saddle or a luggage rack 68, serving as load weight, which at the same time leads to a reduction in load for the front part.



   It is recommended to only extend the outer lateral bumps 1 "and 1" of the casing downwards, in order to hide the load wheels and the support lever, as long as the lower edge does not touch the track. when the vehicle is in the various oblique positions, but so that this lower edge is as low as possible.



   CLAIMS.



   1.- Toy vehicle, with advancement mechanism and guide device, particularly toy vehicle in the form of a motorcyclist, characterized in that the vehicle which runs on three support wheels is provided, in order to remove the danger of overturning in circular or curved courses, and in order to cover short curves too quickly, of a device which places it in an inclined position at the beginning of curved courses, and in a straight position at the beginning of straight lines.


    

Claims (1)

2. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le dispositif de mise à la position oblique dépend du dispositif de guidage. 2. - Toy vehicle according to claim 1, characterized in that the device for setting the oblique position depends on the guide device. 3. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 et 2, caracté- risé en ce que la mise à la position oblique résulte de l'inclinaison du mécanisme d'avancement avec l'enveloppe, par rapport au chemin de roulement. 3. - Toy vehicle according to claims 1 and 2, charac- terized in that the setting to the oblique position results from the inclination of the advancement mechanism with the envelope, relative to the raceway. 4.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'essieu de commande à deux roues, pourvu au moins d'une roue por- teuse commandée, peut osciller vers le haut, ou vers le bas et vers l'avant ou vers l'arrière. 4.- Toy vehicle according to claims 1 to 3, characterized in that the two-wheeled control axle, provided at least with one controlled load wheel, can oscillate upwards or downwards and forward or backward. 5. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 4, caractérisé en ce que l'essieu de commande est logé d'un côté dans une fente dirigée de l'ar- rière et du bas, vers l'avant et le haut, d'une platine du mécanisme d'avan- cement, et dans l'ouverture axiale d'un levier pivotant et de l'autre côté, dans une fente verticale de l'autre platine du mécanisme d'avancement. 5. - Toy vehicle according to claim 4, characterized in that the control axle is housed on one side in a slot directed from the rear and from the bottom, towards the front and the top, d in one stage of the advancement mechanism, and in the axial opening of a pivoting lever and on the other side, in a vertical slot of the other stage of the advancement mechanism. 6.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 4 et 5, caracté- risé en ce que l'essièu de commande est soumis à l'action d'un ressort main- tenant son pignon de commande constamment en prise avec la contre-roue dentée correspondante. 6. A toy vehicle, according to claims 4 and 5, characterized in that the control axle is subjected to the action of a spring keeping its control pinion constantly in engagement with the counter wheel. corresponding toothed. 7. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 6, caractéri- sé en ce que l'essieu de commande est déplaçable au moyen d'un organe de con- trôle, par exemple d'un plateau à cames ou à incurvations, par l'intermé- diaire d'un levier pivotant, le cas échéant sous l'action d'un ressort de rappel. 7. - Toy vehicle, according to claims 1 to 6, charac- terized in that the control axle is movable by means of a control member, for example a cam or curved plate, by means of a pivoting lever, if necessary under the action of a return spring. 8.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 7, caracté- risé en ce que le plateau à cames s'appuie de manière lâche sur l'axe du re- montoir, et est commandé, par la roue dentée du remontoir, par l'intermédiai- re d'un pignon et d'une roue dentée, plus rapidement que l'axe du remontoir. <Desc/Clms Page number 13> 8. A toy vehicle according to claims 1 to 7, characterized in that the cam plate rests loosely on the axis of the winder, and is controlled by the toothed wheel of the winder, through the intermediary of a pinion and a toothed wheel, faster than the winding axis. <Desc / Clms Page number 13> 9. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 8, caractéri- sé en ce que le levier pivotant de l'essieu de commande est déplaçable ,pour les parcours rectilignes et divers parcours circulaires, au moyen d'un indi- cateur de réglage après que la cheville entraîneuse de celui-ci a été écartée du chemin curviligne. 9. - Toy vehicle according to claims 1 to 8, charac- terized in that the pivoting lever of the control axle is movable, for straight paths and various circular paths, by means of an indicator of adjustment after the driving pin thereof has been moved away from the curvilinear path. 10.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 9, caracté- risé en ce que le déplacement se produit du fait qu'un levier à encoche est amené à buter contre,l'indicateur de réglage. 10. A toy vehicle according to claims 1 to 9, characterized in that the displacement occurs due to the fact that a notched lever is brought to abut against the adjustment indicator. Il.- Véhicule-jouet suivant les revendications 1 à 10, caracté- risé en ce que le plateau à cames ou à incurvations, est conforme de telle manière, par exemple est pourvu d'une dépression, de telle sorte que le vé- hicule prend un élan avant la courbe. II.- Toy vehicle according to claims 1 to 10, characterized in that the cam or curved plate conforms in such a way, for example is provided with a vacuum, so that the vehicle takes momentum before the curve. 12. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 11, carac- térisé en ce que l'organe de contrôle peut être couplé avec le mécanisme d'avancement, ou débrayé de çelui-ci, par une manoeuvre exécutable de l'extérieur. 12. - Toy vehicle, according to claims 1 to 11, charac- terized in that the control member can be coupled with the advancement mechanism, or disengaged from the latter, by a maneuver executable from the outside. . 13.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 12, caractérisé en ce que l'accouplement se fait par une cheville entraîneuse qui, immédia- tement après avoir été libérée dans un¯contre-organe, ou lorsqu'elle atteint le chemin courbe, engrène automatiquement, avantageusement sous l'action d'un ressort, dans celui-ci. 13. A toy vehicle according to claim 12, characterized in that the coupling is effected by a driving pin which, immediately after having been released in a counter-organ, or when it reaches the curved path, automatically engages, advantageously under the action of a spring, therein. 14.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 13, carac- térisé en ce que la roue-avant également, est manoeuvrable à la main, et/ou sous la dépendance du dispositif de la mise à la position oblique. 14. A toy vehicle according to claims 1 to 13, characterized in that the front wheel also is manoeuvrable by hand, and / or under the control of the device for setting the oblique position. 15.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 14, carac- térisé en ce que l'essieu de commande se compose de deux parties et que l'une de ses deux roues est déplaçable en hauteur par rapport à l'autre. 15.- Toy vehicle according to claims 1 to 14, charac- terized in that the control axle consists of two parts and that one of its two wheels is movable in height relative to the other. 16.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 15, caractérisé en ce que la roue-avant est manoeuvrable suivant le déplacement de l'essieu de commande. 16. A toy vehicle according to claim 15, characterized in that the front wheel is maneuverable according to the movement of the control axle. 17. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 15 et 16, carac- térisé en ce que la partie de l'essieu de commande, qui porte la roue dépla- gable, est logée, sur un levier mobile vers le haut et vers le bas, qui est engagé dans la zone de déplacement d'une glissière qui fait pivoter l'essieu de la roue-avant et est soumise à l'action d'un guidage par cames ou incur- vations. 17. - Toy vehicle according to claims 15 and 16, charac- terized in that the part of the control axle, which carries the movable wheel, is housed on a lever movable upward and downward. bottom, which is engaged in the displacement zone of a slide which rotates the axle of the front wheel and is subjected to the action of a guide by cams or curvatures. 18.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 et 2, carac- térisé en ce que la mise à la position oblique résulte de l'inclinaison de l'enveloppe par rapport au mécanisme d'avancement qui reste inchangé. 18. A toy vehicle according to claims 1 and 2, characterized in that the setting to the oblique position results from the inclination of the casing relative to the advancement mechanism which remains unchanged. 19. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 18, caractérisé en ce que l'enveloppe est pivotable de côté autour d'un axe longitudinal se trouvant de préférence à proximité du chemin de roulement, suivant un guidage par courbes ou incurvations, et en ce que l'essieu de la roue-avant est simultanément déplaçable sous l'action du même guidage à cames ou in- curvations. 19. - A toy vehicle according to claim 18, characterized in that the casing is pivotable to the side about a longitudinal axis preferably located near the raceway, following a guide by curves or curvatures, and in that the axle of the front wheel is simultaneously movable under the action of the same cam guide or curvature. 20.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 19, ca- ractérisé en ce que le dispositif de commande est remplaçable par un dispo- sitif de guidage à distance. 20. A toy vehicle according to claims 1 to 19, charac- terized in that the control device is replaceable by a remote guidance device. 21. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 20, carac- térisé par un ou plusieurs dispositif (s) d'arrêt avantagéusement à déclen- chement automatique et de préférence par la pression d'un doigt, permettant l'arrêt du mécanisme d'avancement pour une position déterminée de l'organe de commande. 21. - Toy vehicle according to claims 1 to 20, charac- terized by one or more stopping device (s) advantagedusement automatic release and preferably by the pressure of a finger, allowing the stop of the. advancement mechanism for a determined position of the control member. 22. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 21, carac- térisé en ce que les roues de l'essieu de commande sont disposées à l'inté- rieur de 1'.enveloppe du véhicule, afin de cacher les détails de construction de celui-ci, qui s'écartent de ceux des véhicules ordinaires, ainsi que son mouvement pivotant d'un effet gênant. <Desc/Clms Page number 14> 22. A toy vehicle according to claims 1 to 21, characterized in that the wheels of the control axle are arranged inside the vehicle casing, in order to hide the details of the vehicle. construction thereof, which deviate from those of ordinary vehicles, as well as its pivoting movement of an annoying effect. <Desc / Clms Page number 14> 23. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 22, carac- térisé en ce que les roues de commande sont disposées en dessous de la fi- gure du conducteur. 23. - Toy vehicle according to claims 1 to 22, characterized in that the control wheels are arranged below the figure of the driver. 24.- Véhiculer, jouet, suivant les revendications 1 à 23, carac- térisé en ce que le mécanisme d'avancement est logé au moins partiellement dans la partie de l'enveloppe qui imite la roue-arrière. 24.- Vehicle, toy, according to claims 1 to 23, charac- terized in that the advancement mechanism is housed at least partially in the part of the casing which imitates the rear wheel. 25. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 24, carac- térisé en ce que le mécanisme d'avancement, avec ses platines latérales, peut être suspendu de préférence à une cheville transversale postérieure de l'enveloppe, et s'appuie sur un boulon transversal antérieur amovible de l'enveloppe, constituant de préférence l'essieu de la roue-avant. 25. - Toy vehicle according to claims 1 to 24, charac- terized in that the advancement mechanism, with its side plates, can be suspended preferably from a posterior transverse pin of the casing, and is supported on a front transverse bolt removable from the casing, preferably constituting the axle of the front wheel. 26. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 25, carac- térisé en ce que l'essieu de la roue-avant est logé à demeure dans les pla- tines du mécanisme. 26. - Toy vehicle according to claims 1 to 25, charac- terized in that the axle of the front wheel is permanently housed in the plates of the mechanism. 27. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 26, caractérisé en ce que la roue-avant est logée à demeure, et en ce que l'essieu de comman- de pivotable effectue le guidage. 27. - Toy vehicle according to claim 26, characterized in that the front wheel is permanently housed, and in that the pivotable control axle performs the guidance. 28. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 27, carac- térisé en ce que, pour régler de manière sensible le déplacement de la roue- avant, l'essieu de la roue est monté d'un côté à demeure dans l'une des platines, et de l'autre côté¯sur un levier de déplacement s'appuyant sur la platine. 28. - Toy vehicle according to claims 1 to 27, charac- terized in that, in order to substantially adjust the displacement of the front wheel, the axle of the wheel is mounted on one side permanently in the '' one of the plates, and on the other side ¯ on a movement lever resting on the plate. 29. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 28, caractérisé en ce que le levier de déplacement possède un indicateur réglable sur une échelle. 29. - Toy vehicle according to claim 28, characterized in that the displacement lever has an adjustable indicator on a scale. 30.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 29, carac- térisé en ce qu'il est pourvu d'un mécanisme d'avancement à réglage à fai- ble rayon d'action par rapport à la vitesse de la course et à la position oblique. 30.- Toy vehicle according to claims 1 to 29, characterized in that it is provided with an advancing mechanism with adjustment to a small radius of action with respect to the speed of the race and in the oblique position. 31.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 30, carac- térisé par un dispositif de réglage réduisant la vitesse de roulement au dé- but des parcours incurvés. 31.- Toy vehicle according to claims 1 to 30, characterized by an adjustment device reducing the rolling speed at the start of curved paths. 32. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 31, caractérisé en ce que le réglage de la vitesse de roulement est produit par un frein dé- pendant du levier pivotant qui fait osciller l'essieu de commande vers l'ex- térieur. 32. - Toy vehicle according to claim 31, characterized in that the rolling speed adjustment is produced by a brake dependent on the pivoting lever which causes the control axle to oscillate outwardly. 33.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 7 et 14, caractérisé par un doigt d'appui qui agit temporairement sur le chemin de roulement pour provoquer des mouvements de carrousel, lorsque la roue por- teuse à vide de l'essieu de commande se trouve à la position antérieure élevée. 33.- Toy vehicle according to claims 1 to 7 and 14, characterized by a bearing finger which acts temporarily on the raceway to cause carousel movements, when the carrying wheel of the axle is empty. control is in the front raised position. 34. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 33, caractérisé en ce que, lorsque le doigt d'appui entre en fonction, la partie antérieure du véhicule peut être déchargée et/ou la partie postérieure du véhicule peut être chargée. 34. - Toy vehicle according to claim 33, characterized in that, when the support finger comes into operation, the front part of the vehicle can be unloaded and / or the rear part of the vehicle can be loaded. 35. - Véhicule-jouet, suivant la revendication 34, caractérisé en ce que le véhicule est déchargé, ou chargé au moyen d'un organe déplaga- ble alternativement sur la partie antérieure ou sur la partie postérieure, par exemple un levier pivotant manoeuvré de préférence par le mécanisme d'avancement. 35. - Toy vehicle according to claim 34, characterized in that the vehicle is unloaded, or loaded by means of a movable member alternately on the front part or on the rear part, for example a pivoting lever operated by preferably by the advancement mechanism. 36.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 34, caractérisé en ce qu'on décharge la partie antérieure en enlevant la roue-avant. 36.- Toy vehicle according to claim 34, characterized in that the front part is unloaded by removing the front wheel. 37.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 34, caractérisé en ce qu'on décharge la partie antérieure en retirant le bandage de la roue- avant. <Desc/Clms Page number 15> 37.- Toy vehicle according to claim 34, characterized in that the front part is unloaded by removing the tire from the front wheel. <Desc / Clms Page number 15> 38.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 34, caractérisé en ce qu'on décharge la partie antérieure en remplaçant la roue-avant par une roue-avant plus légère, de préférence d'un diamètre plus petit. 38.- Toy vehicle according to claim 34, characterized in that the front part is unloaded by replacing the front wheel with a lighter front wheel, preferably of a smaller diameter. 39.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 34, caractérisé en ce que pour charger la partie postérieure, on peut adopter un accessoi- re de véhicule, par exemple ayant la forme d'une seconde selle pour un compagnon de voyage, celle d'un porte-bagage, d'un sac-touriste à suspen- dre aux épaules du motocycliste, ou similaire. 39.- Toy vehicle according to claim 34, characterized in that to load the rear part, it is possible to adopt a vehicle accessory, for example having the shape of a second saddle for a traveling companion, that of a luggage rack, a tourist bag to hang from the shoulders of the motorcyclist, or the like. 40. - Véhicule-jouet suivant les revendications 33 à 39, ca- ractérisé en ce que le véhicule est équilibré de telle sorte que, lorsque la roue-avant est enlevée ou remplacée par une roue-avant plus petite, il. ne touche à l'avant, temporairement, le chemin de roulement que légèrement, par exemple en l'effleurant, à l'occasion des mouvements basculants provo- qués par le roue porteuse à vide. 40. - Toy vehicle according to claims 33 to 39, characterized in that the vehicle is balanced such that when the front wheel is removed or replaced by a smaller front wheel it. at the front, temporarily, only slightly touches the track, for example by touching it, during the tilting movements caused by the empty load wheel. 41.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 33 à 40, carac- térisé en ce que la roue-avant -est montée dans son logement au moyen d'un essieu amovible, maintenu de préférence par un dispositif de suspension ou un filet de vis dans sa position d'utilisation. 41.- Toy vehicle according to claims 33 to 40, charac- terized in that the front-wheel is mounted in its housing by means of a removable axle, preferably held by a suspension device or a net. screw in its position of use. 42.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 41, caractérisé en ce que, pour pouvoir être déplacé, l'essieu amovible est logé d'un côté dans un rivet creux ou dans une pièce filetée monté de manière à pouvoir pivoter dans l'enveloppe du véhicule et/ou dans la platine du mécanisme, et de l'autre côté dans une fente longitudinale de l'enveloppe et/ou de la platine du mécanisme ainsi'que dans une ouverture de l'appui du levier de guidage. 42.- Toy vehicle according to claim 41, characterized in that, in order to be able to be moved, the removable axle is housed on one side in a hollow rivet or in a threaded part mounted so as to be able to pivot in the envelope of the vehicle and / or in the plate of the mechanism, and on the other side in a longitudinal slot of the envelope and / or of the plate of the mechanism as well as in an opening of the support of the guide lever. 43.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 33 et 34, carac- térisé en ce qu'il est'fait usage, comme doigt d'appui, de la roue porteuse à vide arrêtée, qui peut être freinée par un levier d'arrêt manoeuvrable de préférence, à partir du dispositif de guidage, avantageusement un levier à ressort plat. 43. Toy vehicle according to claims 33 and 34, characterized in that use is made, as a bearing finger, of the idle load wheel which is stopped, which can be braked by a lever. maneuverable stop preferably, from the guide device, advantageously a flat spring lever. 44.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 33 et 34, carac- térisé en ce qu'il est fait usage, comme doigt d'appui, d'un bras qui peut être posé, par exemple lorsqu'on le fait basculer ou pivoter, sur le chemin de roulement à partir d'une position où il ne fonctionne pas, et qui est à actionner de préférence au moyen d'un levier manoeuvrable à partir du dis- positif de guidage. 44. Toy vehicle according to claims 33 and 34, characterized in that use is made, as a supporting finger, of an arm which can be placed, for example when it is tilted or pivot on the raceway from a position where it is not working, and which is to be actuated preferably by means of a lever operable from the guide device. 45.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 43, caractérisé en ce que le levier d'arrêt est le prolongement d'un levier de guidage ser- vant au déplacement de l'essieu de la roue=avant, et, étant recourbé à l'ex- trémité, constitue le doigt d'appui. 45.- Toy vehicle according to claim 43, characterized in that the stop lever is the extension of a guide lever serving to move the axle of the wheel = front, and, being curved at the end constitutes the bearing finger. 46.- Véhicule-jouet, suivant la revendication 45, caractérisé en ce que la position à laquelle le doigt d'appui fonctionne correspond à la position de pivotement la plus basse du levier de guidage, et en ce que celle-ci se trouve au delà de la dernière position de guidage. 46.- Toy vehicle according to claim 45, characterized in that the position at which the bearing finger operates corresponds to the lowest pivoting position of the guide lever, and in that the latter is located at the beyond the last guidance position. 47. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 33 et 34, carac- térisé en ce que le doigt d'appui est disposé approximativement au milieu de la longueur du véhicule. 47. - Toy vehicle according to claims 33 and 34, charac- terized in that the bearing finger is disposed approximately in the middle of the length of the vehicle. 48.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 47, carac- térisé par un mécanisme d'avancement qui est réglé de telle sorte que le véhicule peut rattraper, lorsqu'il se meut en ligne droite, après la courbe, la vitesse qu'il a perdue au cours de celle-ci. 48.- Toy vehicle, according to claims 1 to 47, characterized by an advancement mechanism which is adjusted so that the vehicle can catch up, when moving in a straight line, after the curve, the speed that he lost during it. 49.- Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 48, carac- térisé par un autre mécanisme d'avancement qui est manoeuvrable indépendamment du premier. 49. Toy vehicle according to claims 1 to 48, characterized by another advancement mechanism which is manoeuvrable independently of the first. 50. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 49, carac- térisé en ce que la roue porteuse commandée de l'essieu de commande est plus grande que la roue porteuse à-vide. <Desc/Clms Page number 16> 50. - Toy vehicle according to claims 1 to 49, charac- terized in that the controlled load wheel of the control axle is larger than the empty load wheel. <Desc / Clms Page number 16> 51.- Véhicule-jouet suivant les revendications 1 à 50, caracté- risé en ce qu'au moins la surface de roulement de la roue porteuse au moins consiste en une matière accroissant, mieux que le fer, l'adhérence ou le frottement au chemin de roulement. 51.- Toy vehicle according to claims 1 to 50, characterized in that at least the running surface of the carrying wheel at least consists of a material which increases, better than iron, the adhesion or friction to the iron. Raceway. 52. - Véhicule-jouet, suivant les revendications 1 à 51, carac- térisé en ce que le bord inférieur des deux bosses extérieures de l'enveloppe du véhicule se trouve le plus bas possible, tout en s'adaptant aux mouvements du véhicule et aux positions obliques de celui-ci. 52. - Toy vehicle according to claims 1 to 51, charac- terized in that the lower edge of the two outer bumps of the vehicle casing is as low as possible, while adapting to the movements of the vehicle and to the oblique positions thereof.
BE495434D BE495434A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE495434A true BE495434A (en)

Family

ID=138930

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE495434D BE495434A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE495434A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US6715779B2 (en) Exercise scooter with stunt features
EP2285593B1 (en) Bi-directional propulsion caster
US20090066150A1 (en) Cam Action Caster Assembly for Ride-On Devices
EP0114131B1 (en) Roller skate
FR2625688A1 (en) Skateboard with two wheels in tandem
US2251005A (en) Foot pedal propelled vehicle
JP5213597B2 (en) Tricycle
BE495434A (en)
EP0581851B1 (en) Small, all-terrain recreational vehicle
KR20070042066A (en) Double accelerative monocycle
US8857840B2 (en) Drive system with contoured cavity
CA2531877A1 (en) Rolling apparatus for roller skate users
FR2900835A1 (en) MOTORCYCLE TOY
FR2993234A1 (en) MUSCLE PROPULSION MEANS FOR A LAND VEHICLE
FR2856605A1 (en) Rolling apparatus for roller skate users, has wheel to support weight of different carrying loads disposed close to mid-point of axle in order to act as counterbalance for connecting arm and handlebar
JP3100104B2 (en) Downhill vehicles
FR2844248A1 (en) Weight power foldable bicycle has rear wheel driven by ratchet action of saddle weight transfer via belts
EP3532368A1 (en) Three-wheel scooter
JP3240894U (en) Cargo and cargo that is propelled by the wind
CZ283741B6 (en) Skate board
BE494711A (en)
FR2860440A1 (en) Rolling apparatus for roller skate users, has wheel to support weight of different carrying loads disposed close to mid-point of axle in order to act as counterbalance for connecting arm and handlebar
JP5438202B1 (en) Snowboard-like downhill
FR2494202A1 (en) Three-wheeled chain-driven vehicle - has pivoted lever moved by driver&#39;s arms to drive rear wheel with front steering wheels operated by feet
JP3109702U (en) Step-on skaters