BE488411A - - Google Patents

Info

Publication number
BE488411A
BE488411A BE488411DA BE488411A BE 488411 A BE488411 A BE 488411A BE 488411D A BE488411D A BE 488411DA BE 488411 A BE488411 A BE 488411A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
handle
knife
blade
bis
touri
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE488411A publication Critical patent/BE488411A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/32Surgical cutting instruments
    • A61B17/3209Incision instruments
    • A61B17/3211Surgical scalpels, knives; Accessories therefor

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "couteau, notamment   biatouri".   



   La présente invention concerne les couteaux et en parti- culier les bistouris. Il existe déjà des bistouris dans lesquels la lame et le manche sont en une seule pièce. Ces bistouris sont d'une construction robuste (ils ont environ 4 m d'épais-   *sur)   et comportent un poids notable de métal (environ 60 gr.), la lame présentant une section de forme triangulaire. Ces bis- touris sont   destin'. ,   servir pendant une longue période, la lame étant réaiguisée et   affûtée   de temps en temps pour conaer - ves le fil nécessaire de son tranchait. 



   On conçoit que ces bistouris comportent les inconvénient) qu'ils sont relativement lourda, qu'il faut de temps en temps 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 les faire   réaiguiser   et qu'il est en conséquence nécessaire qu'un chirurgien en ait une quantité importante afin qu'il dis- pose toujours de bistouris bien aiguisés. 



   En outre, ces bistouris sont relativement coûteux, car ils doivent   Atre   faits à la main et parce qu'il faut utiliser un poids relativement important de métal pour la fabrication de chaque bistouri. 



   Pour éviter le dernier inconvénient mentionné, on a pro- posé de créer un bistouri comportant des lames amovibles fixées à un lourd manche, les lames étant remplacées par des lames neu- ves lorsqu'elles sont émoussées. Le dispositif servant à fixer la lame au manche doit être simple et efficace, mais il doit 3tre approprié à être posé et retiré facilement. 



   Ces bistouris comportent un certain nombre d'inconvé- nients; la lame doit   Atre   fixée au manche après stérilisation à l'aide de pinces; c'est là une opération difficile qui a souvent pour résultat de couper les gants de caoutchouc de la personne    qui pose la lame ; est nécessaire de stériliser de nouveau les instruments et il en résulte une perte de temps ; les opé-   rations importantes, dans des cavités profondes, il y a danger que la lame se détache et se perde dans la plaie.

   Dans de tels bistouris le procédé de fixation de la lame au manche est tel qu'il peut se produire un certain jeu ou lâche. qui a pour ré- sultat une flexion ou torsion lors de la coupe; il y a aussi le danger que de telles lames s'échappent du manche si elles ne sont pas convenablement posées, la saillie ou monture du manche, sur laquelle la lame est posée, ayant une section relativement faible et étant en métal doux, de sorte qu'olle peut facilement être endommagée lors de la chute sur une surface dure en la mettant hors d'usage ; les lames sont aiguisées en creux et sont destinées à être utilisées un grand nombre de fois, après quoi elles sont jetées. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   On conçoit donc que bien que ces lames soient relative- ment peu coûteuses, les manches qui sont en métal plein et qui reçoivent un dispositif spécial de monture pour la fixation de la lame sont relativement coûteux. Ces bistouris ont encore l'autre grand inconvénient que si le manche se trouve endommagé ou perdu, il n'y a aucune possibilité d'utiliser certaines des lames qui peuvent être disponibles. 



   L'invention vise entre autres à créer un bistouri qui évite les inconvénients des deux types mentionné* ci-dessus tout en combinant les avantagea. 



   Parmi ses buta, l'invention vise à créer un bistouri pouvant être fabriqué en grande série, qui comporte des avanta- ges jusqu'alors inconnus dans ce type d'instrument. 



   Plus particulièrement, l'invention crée un bistouri dans lequel la lame et le manche sont en une seule pièce, qui est de fabrication peu coûteuse de façon que l'on puisse le jeter, si on le désire, après une seule opération, qui est léger, mais rigide et qui n'a pas tendance à se tordre en cours d'usage, qui est facilement empaqueté sous un faible volume et qui est parti- culièrement approprié à la fabrication en série comparativement aux bistouris utilisés jusqu'à présent, dans lesquels il   taillait   faire à la main l'ensemble du bistouri ou le manche. 



   Conformément à l'invention, on crée des couteaux, en particulier des bistouris, dans   luels   la lame et le manche sont en une seule pièce et sont estampés sur une longueur de feuillard métallique, puis des moyens sont prévus pour conférer la raideur ou la rigidité nécessaire au bistouri au cours de l'o- pération d'estampage. Ces moyens peuvent consister à estamper le couteau ou bistouri avec des nervures et rainures xx ou ondula- tions, qui peuvent s'étendre dans le sens de la longueur de la lame et du manche ou à prévoir un renforcement affectant la forme d'une bande métallique disposée autour de la totalité ou d'une partie seulement des bords non coupante de la lame et/ou du man- che. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   De plus, conformément A l'invention, le couteau ou bistou- ri est fait en acier mince, plat, ayant une épaisseur de par exemple moins de 2mm et il est estampé sous la forme désirée, puis le manche peut être raidi, pat exemple au moyen d'ondula- tions longitudinales pour lui conférer la rigidité nécessaire, de façon qu'il n'y ait pas de flexion en cours d'usage. 



   En outre, conformément à l'invention, le bord seulement de la lame est aiguisé, ce bord étant meule creux dans une machi- ne de précision. 



   Une partie se trouvant à l'extrémité du manche du bistou- ri peut être établie sous la forme d'une bande plate non ondulée, de façon qu'elle puisse être utilisée comme dissecteur et un trou peut être prévu dans la bande plate de façon que le manche du bistouri puisse être enfilé sur un fil ou une tige pour la stérilisation en évitant la possiblité d'endommagement des   bérds   du bistouri lorsqu'il est stérilisé de la manière usuelle dans une cuvette. 



   Des cannelures transversales, nervures ou conformations équivalentes peuvent être prévues à la partie avant ou près de la partie avant saisie du manche pour donner une prise suffisante et régler la pression. 



   Les bords du manche du bistouri peuvent être courbés ou être munis autrement de surfaces plates sur lesquelles les par- ties de la main ou le doigt peuvent prendre appui sans gêne au cours de l'utilisation. 



   Un bistouri de ce type, qui est fabriqué en acier, est léger, il ne pèse environ que 7 gr. et a une épaisseur de 0,7mm; sa fabrication est donc bon marché; le bistouri peut être jeté dès que la lame est trop émousaée pour l'usage particulier auquel il sert. 



   Il n'y a aucun assemblage à faire avant l'usage et, étant donné que la lame et le manche sont en une seule pièce, le bis- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 touri peut être utilisé avec une sûreté complète. 



   Le bistouri peut être fabriqué en tout métal convenable, mais il est avantageusement fait en tale d'acier trempée. 



   L'invention est illustrée schématiquement, à titre d'exem- ple, au dessin annexé. 



   La fig.l est une élévation schématique illustrant le procédé de fabrication des bistouris selon l'invention. 



   La fig.2 est une vue en perspective d'un bistouri confor- me à l'invention. 



   La fig. 3 est une coupe   transversale   suivant la ligne 3-3 de la fig. 2. 



   La fige 4 est une coupe transversale suivant la ligne 4-4 de la fig. 2. 



   La fig, 5 est une vue en perspective d'une variante dans laquelle la partie supérieure de la lame est également ondu- lée. 



   La fig. 6 est une vue en perspective d'une autre   varian-   te. 



   La fig. 7 est une vue en perspective d'une autre varian- te. 



   Les fig. 8 et 9 sont des coupes transversales suivant les lignes 8-8 et 9-9 de la fig. 7. 



   Les fig. 10 et 11 sont des vues en perspective d'autres variantes. 



   Suivant le procédé de l'invention, le couteau peut être fait à partir d'un mince feuillard d'acier continu 1 ayant envi- ron 0,6 mm d'épaisseur que l'on peut faire passer à travers une machine 2 dans laquelle les lames 3 et les manches   4   sont estam- pés, les bistouris demeurant reliés à leurs extrémités sous la forme d'une bande continue par de minces parties de métal. Après avoir été trempée en 5, la bande 3 est aiguisée en la faisant passer par une machine aiguiseuse de précision 6 de type connu pour produire un tranchant meule creux d'environ 1,5 mm de lar- geur. Le manche 4 du bistouri est établi avec des ondulations longitudinales 7 ou eat formé de façon analogue au coure de l'o- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pération d'estampage, de manière à raidir et renforcer ce manche pour son utilisation.

   Les ondulations 7 ainsi formées servent à la fois à assurer la rigidité du manche et à améliorer sa tenue. 



   On comprend que la lame n'est pas meulée en creux sen- siblement sur toute sa largeur, comme les lames connues, et qu'il ne serait pas possible, en raison de la faible épaisseur de la bande métallique, de former un bord creux couvrant la totalité ou sensiblement la totalité de la lame. 



   A la fig. 5, le bord supérieur de la lame présente une ondulation 8. 



   A la fig. 6, le bistouri est représenté avec une partie d'extrémité 9 du manche qui n'est pas ondulée pour servir de scalpel, cette partie étant appropriée à servir de dissecteur au cours de l'opération dans laquelle le bistouri est utilisé. 



   Les fig. 7, 8 et 9 montrent un bistouri dans lequel la partie antérieure du manche est cannelée ou nervurée en 10 pour assurer une meilleure tenue, puis un trou 11 est percé dans l'ex- trémité du manche pour permettre de suspendre facilement le bis- touri sur un fil métallique pour la stérilisation. 



   La partie supérieure de la lame 3, de même que le manche 4 ( fig. 5) peuvent être établis avec des nervures, rainures ou ondulations 7, 8 s'étendant dans le sens de la longueur du bis- touri, qui sont formées lors de l'estampage pour conférer la ri- gidité nécessaire au bistouri, mais l'invention n'est nullement limitée en ce qui concerne la forme ou l'étendue des nervures, rainures ou ondulations. 



   La rigidité ou raideur du bistouri peut être assurée d'autres   façpns   que par nervurage. Ainsi, le bord du manche et/ ou le bord supérieur de la lame peuvent être renforcés pour em- pêcher leur torsion ou flexion en prévoyant sur une bande mar- ginale de métal 12, présentant une section en U, qui s'étend autour des bords de la lame et qui y est fixée de toute manière convenable, par exemple par serrage, comme représenté à la fig. 



  10. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La fig. 11 montre une variante dans laquelle le réglage de la pression est assuré en formant une partie 13 s'étendant latéralement en un endroit auquel le doigt ou les doigts portent sur le bord supérieur du bistouri, de façon que celui-ci puisse être maintenu sans être   gène.   La forme de la partie qui fait saillie latéralement peut varier de diverses manières pour se conformer à celle de la partie du doigt ou de la main portant sur le bistouri. En outre, ces parties peuvent être prévues en tout endroit le long du dessus ou du bord inférieur du bistou- ri afin d'éviter toute gène au cours de l'utilisation. 



   Après que le bistouri a été estampé à partir de l'ébau- che, il peut être trempé et le tranchant peut être formé sur le bord inférieur de la lame dans une aiguiseuse de précision de la façon connue. 



   Les lames peuvent être revêtues de graisse et empaque- tées en les plaçant les unes contre les autres en tout nombre convenable pour la vente. 



   Le bistouri est particulièrement approprié à la stéri- lisation, car il ne comporte pas de cavités ou parties analo- gues dans lesquelles de la crasse pourrait s'accumuler et il est particulièrement approprié à être utilisé dans les forces ar- mées, dans lesquelles il faut souvent opérer sur place dans des endroits où il n'y a pas de facilité pour aiguiser les lames. 



  En outre, ce bistouri est léger et on peut facilement   l'empaquet<   en grand nombre sous un faible espace, de sorte que l'on peut toujours disposer d'une provision suffisante de ces bistouris sans inconvénients, soit au point de vue de l'accumulation, soit au point de vue du transport, 
Le couteau selon l'invention a été décrit comme étant réalisé sous forme de bistouri ou de scalpel, mais il peut aussi affecter la forme d'un couteau pour amputations ou autres analo- gues; il peut aussi être utilisé pour d'autres usages, par exem- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ple par les pédicures, pour le travail de découpage et de monta- ge photographique, la forme des lames étant modifiée suivant le travail particulier pour lequel le couteau est utilisé. 



   L'épaisseur du métal avec lequel le bistouri est fait est un facteur important. Comme indiqué dans ce qui précède, l'invention vise en particulier à fabriquer un bistouri bon marché et efficace, qui soit léger et rigide; il est en consé- quence essentiel que ce bistouri soit prdduit par les procédés de fabrication en grande série et ne soit pas fait, comme jus- qu'à présent, manuellement. Le métal avec lequel le bistouri est fabriqué doit en conséquence être suffisamment mince pour permettre de l'estamper. Du métal de dimension convenable pour l'estampage doit être renforcé pour conférer la rigidité néces- saire. Cette dernière est assurée avantageusement selon l'inven- tion au cours de l'estampage en produisant des ondulations sur le manche seulement ou à la fois sur le manche et sur la partie supérieure de la lame.

   L'épaisseur du feuillard d'acier qui peut être utilisé est en conséquence déterminée par sa faculté d'estampage et de conformation avec un manche rigide, avanageu- sement au cours de l'opération d'estampage. Les limites imposées quant à l'épaisseur seront bien évidentes pour les personnes au courant de ce travail. On a trouvé qu'un feuillard d'acier ayant une épaisseur rentrant dans la limite de 0,5 à 2 mm peut être utilisé, mais qu'il est préférable d'employer un feuil- lard d'une épaisseur de 0,5 à 0,75 mm.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "knife, including biatouri".



   The present invention relates to knives and in particular scalpels. There are already scalpels in which the blade and the handle are in one piece. These scalpels are of a sturdy construction (they are about 4 m thick) and have a notable weight of metal (about 60 gr.), The blade having a triangular section. These bis-touris are destined '. , serve for a long time, the blade being re-sharpened and sharpened from time to time to conaer the necessary wire from its cutting edge.



   It is understandable that these scalpels have the drawback) that they are relatively heavy, that it is necessary from time to time

 <Desc / Clms Page number 2>

 have them re-sharpened and it is therefore necessary for a surgeon to have a large quantity of them so that he always has well-sharpened scalpels.



   In addition, these scalpels are relatively expensive because they must be handmade and because a relatively large weight of metal has to be used in the manufacture of each scalpel.



   To avoid the last mentioned drawback, it has been proposed to create a scalpel having removable blades attached to a heavy handle, the blades being replaced by new blades when they are dull. The device for securing the blade to the handle should be simple and efficient, but it should be suitable for easy installation and removal.



   These scalpels have a number of drawbacks; the blade must be attached to the handle after sterilization using forceps; this is a difficult operation which often results in cutting the rubber gloves of the person laying the blade; it is necessary to sterilize the instruments again and this results in a waste of time; during major operations, in deep cavities, there is a danger that the blade will come off and get lost in the wound.

   In such scalpels the method of securing the blade to the handle is such that some play or slack may occur. which results in bending or twisting during cutting; there is also the danger that such blades will escape from the handle if they are not properly placed, the protrusion or frame of the handle, on which the blade is placed, having a relatively small section and being made of soft metal, so that it can easily be damaged when dropped onto a hard surface by putting it out of use; the blades are hollow sharp and are intended to be used a large number of times, after which they are discarded.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   It will therefore be appreciated that although these blades are relatively inexpensive, handles which are made of solid metal and which receive a special mounting device for fixing the blade are relatively expensive. These scalpels have the further great disadvantage that if the handle is found damaged or lost, there is no possibility of using some of the blades that may be available.



   The invention aims, inter alia, to create a scalpel which avoids the drawbacks of the two types mentioned above while combining the advantages.



   Among its aims, the invention aims to create a scalpel that can be mass produced, which has advantages hitherto unknown in this type of instrument.



   More particularly, the invention provides a scalpel in which the blade and the handle are in one piece, which is inexpensive to manufacture so that it can be discarded, if desired, after a single operation, which is lightweight, but rigid and which does not tend to twist in use, which is easily packaged in a low volume and which is particularly suitable for mass production as compared to scalpels used heretofore in which he cut to make by hand the whole of the scalpel or the handle.



   According to the invention, knives are created, in particular scalpels, in which the blade and the handle are in one piece and are stamped on a length of metal strip, then means are provided for imparting stiffness or rigidity. required for the scalpel during the stamping operation. These means may consist of stamping the knife or scalpel with ribs and grooves xx or corrugations, which may extend lengthwise of the blade and handle or of providing reinforcement in the form of a strip. metallic disposed around all or part of the non-cutting edges of the blade and / or handle.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In addition, according to the invention, the knife or bistouri is made of thin, flat steel having a thickness of for example less than 2mm and it is stamped in the desired shape, then the handle can be stiffened, for example. by means of longitudinal corrugations to give it the necessary rigidity, so that there is no bending during use.



   Further, according to the invention, only the edge of the blade is sharp, this edge being a hollow grinding wheel in a precision machine.



   A part at the end of the handle of the bistouri can be made in the form of a flat non-corrugated strip so that it can be used as a dissector and a hole can be provided in the flat strip so that the handle of the scalpel can be threaded over a wire or rod for sterilization avoiding the possibility of damaging the scalpel bead when it is sterilized in the usual manner in a bowl.



   Transverse grooves, ribs or equivalent conformations may be provided at the front part or near the front gripped part of the handle to give sufficient grip and regulate the pressure.



   The edges of the scalpel handle may be curved or otherwise be provided with flat surfaces on which parts of the hand or finger can rest without discomfort during use.



   A scalpel of this type, which is made of steel, is lightweight, weighing only about 7 grams. and has a thickness of 0.7mm; its manufacture is therefore inexpensive; the scalpel can be discarded as soon as the blade is too blunt for the particular use for which it is used.



   There is no assembly to be done before use and, since the blade and the handle are in one piece, the bis-

 <Desc / Clms Page number 5>

 touri can be used with complete safety.



   The scalpel can be made of any suitable metal, but it is advantageously made of hardened steel.



   The invention is illustrated schematically, by way of example, in the accompanying drawing.



   Fig.l is a schematic elevation illustrating the method of manufacturing scalpels according to the invention.



   FIG. 2 is a perspective view of a scalpel according to the invention.



   Fig. 3 is a cross section taken on line 3-3 of FIG. 2.



   Fig 4 is a cross section taken along line 4-4 of FIG. 2.



   Fig. 5 is a perspective view of a variant in which the upper part of the blade is also corrugated.



   Fig. 6 is a perspective view of another variant.



   Fig. 7 is a perspective view of another variant.



   Figs. 8 and 9 are cross sections taken along lines 8-8 and 9-9 of FIG. 7.



   Figs. 10 and 11 are perspective views of other variations.



   According to the method of the invention, the knife can be made from a thin continuous steel strip 1 having about 0.6 mm thick which can be passed through a machine 2 in which the blades 3 and the handles 4 are stamped, the scalpels remaining connected at their ends in the form of a continuous band by thin pieces of metal. After being quenched at 5, the strip 3 is sharpened by passing it through a precision sharpening machine 6 of known type to produce a hollow grinding edge of about 1.5 mm in width. The handle 4 of the scalpel is established with longitudinal undulations 7 or is formed analogously to the course of the o-

 <Desc / Clms Page number 6>

 stamping operation, so as to stiffen and strengthen this handle for its use.

   The corrugations 7 thus formed serve both to ensure the rigidity of the handle and to improve its hold.



   It is understood that the blade is not ground hollow substantially over its entire width, like the known blades, and that it would not be possible, due to the small thickness of the metal strip, to form a hollow edge covering all or substantially all of the blade.



   In fig. 5, the upper edge of the blade has a corrugation 8.



   In fig. 6, the scalpel is shown with an end portion 9 of the handle which is not corrugated to serve as a scalpel, this portion being suitable for serving as a dissector during the operation in which the scalpel is used.



   Figs. 7, 8 and 9 show a scalpel in which the anterior part of the handle is fluted or ribbed at 10 to ensure a better hold, then a hole 11 is drilled in the end of the handle to allow the bis- touri to be easily hung. on a wire for sterilization.



   The upper part of the blade 3, as well as the handle 4 (fig. 5) can be established with ribs, grooves or undulations 7, 8 extending in the direction of the length of the bis- touri, which are formed during embossing to impart the necessary stiffness to the scalpel, but the invention is by no means limited as to the shape or extent of the ribs, grooves or corrugations.



   The rigidity or stiffness of the scalpel can be ensured other ways than by ribbing. Thus, the edge of the handle and / or the upper edge of the blade can be reinforced to prevent their twisting or bending by providing on a marginal strip of metal 12, having a U-shaped section, which extends around the edges. edges of the blade and which is fixed thereto in any suitable manner, for example by clamping, as shown in FIG.



  10.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Fig. 11 shows a variant in which the pressure is adjusted by forming a part 13 extending laterally at a place where the finger or fingers bear on the upper edge of the scalpel, so that the latter can be maintained without being uncomfortable. The shape of the part which protrudes laterally can be varied in various ways to conform to that of the part of the finger or hand bearing on the scalpel. In addition, these parts can be provided anywhere along the top or bottom edge of the scalp to avoid inconvenience during use.



   After the scalpel has been stamped from the blank, it can be quenched and the cutting edge can be formed on the lower edge of the blade in a precision sharpener in known fashion.



   The blades can be coated with grease and packed by placing them against each other in any number suitable for sale.



   The scalpel is particularly suitable for sterilization, since it does not have cavities or the like in which grime could accumulate and it is particularly suitable for use in the armed forces, in which it It is often necessary to operate on site in places where it is not easy to sharpen the blades.



  Furthermore, this scalpel is light and one can easily pack it in large numbers in a small space, so that one can always have a sufficient supply of these scalpels without inconvenience, either from the point of view of l 'accumulation, either from the point of view of transport,
The knife according to the invention has been described as being made in the form of a scalpel or scalpel, but it can also take the form of an amputation knife or other similar; it can also be used for other purposes, e.g.

 <Desc / Clms Page number 8>

 ple by pedicures, for the work of cutting and photographic editing, the shape of the blades being modified according to the particular work for which the knife is used.



   The thickness of the metal with which the scalpel is made is an important factor. As indicated in the foregoing, the invention aims in particular to manufacture an inexpensive and effective scalpel which is light and rigid; it is therefore essential that this scalpel be produced by mass production processes and not be done, as hitherto, manually. The metal with which the scalpel is made must therefore be thin enough to allow stamping. Metal of suitable size for stamping must be reinforced to provide the necessary rigidity. The latter is advantageously provided according to the invention during stamping by producing corrugations on the handle only or both on the handle and on the upper part of the blade.

   The thickness of the steel strip which can be used is therefore determined by its ability to stamp and shape with a rigid handle, advantageously during the stamping operation. The limitations on thickness will be readily apparent to those familiar with this work. It has been found that a steel strip having a thickness within the limit of 0.5 to 2 mm can be used, but that it is preferable to employ a strip having a thickness of 0.5 to. 0.75 mm.


    

Claims (1)

EMI9.1 EMI9.1 R S V S bl D I C A T I 0 H S, 1.- Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, dans lequel la lame et le manche sont faita en une seule pièce par estampage à partir d'un mince feuillard métallique, le manche étant raidi par des ondulations pour lui conférer la rigi dité nécessaire. R S V S bl D I C A T I 0 H S, 1.- A method of manufacturing a knife, such as bis-touri, in which the blade and the handle are made in one piece by stamping from a thin metal strip, the handle being stiffened by corrugations for it confer the necessary rigidity. 2. - Procédé de fabrication d'un couteau, t el que bis- touri, dans lequel la lame et le manche sont faits en une seule pièce par estampage à partir d'un feuillard métallique ayant une épaisseur entre 0,5 et 2 mm, le manche étant raidi par des ondu- lations pour lui conférer la rigidité nécessaire. 2. - Method of manufacturing a knife, such as bis-touri, in which the blade and the handle are made in one piece by stamping from a metal strip having a thickness between 0.5 and 2 mm , the handle being stiffened by corrugations to give it the necessary rigidity. 3.- Procédé de fabrication d'un couteau, t el que bis- touri, dans lequel la lame et le manche sont faits en une seule pièce par estampage à partir d'un feuillard ayant une épaisseur entre 0,5 et 0,75 mm, le manche étant raidi par des ondulations pour lui conférer la rigidité nécessaire. 3.- A method of manufacturing a knife, such as bis-touri, in which the blade and the handle are made in one piece by stamping from a strip having a thickness between 0.5 and 0.75 mm, the handle being stiffened by undulations to give it the necessary rigidity. 4. - Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, dans lequel la lame et le manche sont faits en une seule pièce par estampage à partir d'un mince feuillard métallique, le manche étant raidi par des ondulations pour lui conférer la rigi- dité nécessaire et la lame étant établie avec un tranchant meulé en creux s'étendant sur une partie seulement de sa largeur. 4. - Process of manufacturing a knife, such as bis-touri, in which the blade and the handle are made in one piece by stamping from a thin metal strip, the handle being stiffened by undulations for it providing the necessary rigidity and the blade being established with a recessed ground edge extending only a part of its width. 5.- Procédé de fabrication d'un couteau, telque bis- touri, dans lequel la lame et le manche sont faits en une seule pièce par estampage à partir d'un mince feuillard métallique, le manche étant raidi par des ondulations pour lui conférer la rigi- dité nécessaire et la lame comportant un tranchant meulé en creux ayant une largeur d'environ 1,5 mm. <Desc/Clms Page number 10> 5.- Process for manufacturing a knife, such as bis-touri, in which the blade and the handle are made in one piece by stamping from a thin metal strip, the handle being stiffened by corrugations to give it the necessary rigidity and the blade having a recessed ground cutting edge having a width of about 1.5 mm. <Desc / Clms Page number 10> 6.- Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel le .ranche est raidi en posant une bordure métallique autour de son bord. 6. A method of manufacturing a knife, such as bis-touri, according to any preceding claim, wherein the .ranche is stiffened by placing a metal border around its edge. 7.- Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel l'extrémité du manche est conformée à plat pour ser- vir de dissecteur. 7. A method of manufacturing a knife, such as a bis-touri, according to any preceding claim, wherein the end of the handle is shaped flat to serve as a dissector. 8.- Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel le manche est rendu rugueux ou présente des cannelu- res ou ondulations transversales ou est traité d'une manière ana. logue à sa jonction ou près de sa jonction avec la lame, pour faciliter la prise du bistouri en cours d'usage. 8. A method of manufacturing a knife, such as bis-touri, according to any one of the preceding claims, in which the handle is roughened or has transverse grooves or corrugations or is treated in a similar manner. . Logue at or near its junction with the blade, to facilitate the grip of the scalpel during use. 9.- Procédé de fabrication d'un couteau, tel que bis- touri, suivant l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel un trou est percé près de l'extrémité du manche pour permettre d'enfiler le bistouri sur un fil métallique lors de la stérilisation. 9. A method of manufacturing a knife, such as bis-touri, according to any one of the preceding claims, in which a hole is drilled near the end of the handle to allow the scalpel to be threaded over a metal wire. during sterilization. 10. - Couteau, tel que bistouri, fabriqué suivant le pro. cédé décrit et représenté à l'aide de la fig. 1 du dessin annexé 11.- Couteau, tel que bistouri, fabriqué suivant le pro. cédé décrit et représenté à l'aide de la fig. 2 du dessin annexé 12. - Couteau, tel que oistouri, fabriqué suivant le pro cédé décrit et représenté à l'aide de la fig. 3 du dessin annexé @ 10. - Knife, such as scalpel, manufactured according to the pro. assigned described and shown with the aid of FIG. 1 of the attached drawing 11.- Knife, such as scalpel, made according to the pro. assigned described and shown with the aid of FIG. 2 of the attached drawing 12. - Knife, such as istoury, manufactured according to the process described and shown with the aid of FIG. 3 of the attached drawing @
BE488411D BE488411A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE488411A true BE488411A (en)

Family

ID=133614

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE488411D BE488411A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE488411A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0261038B1 (en) Fixation staple, especially for osteosynthesis, and process for its manufacture
EP3177135B1 (en) Comb for a brush for grooming animal fur
WO1999013750A1 (en) Hair-removing device with rotary roller equipped with pain-soothing device
BE488411A (en)
FR2458343A2 (en) ROTATING BLADE FOR SHEARSELVING THE SHEET PRODUCING A CUT INTERRUPTED CUT
EP1156896A1 (en) Crimping ring and method for making same
EP2480355B1 (en) Clamping collar and method of manufacture thereof
FR2504843A1 (en) TOOL TO SPLIT
WO2021074214A1 (en) Taping knife handle, and taping knife provided with such a handle
WO2009104163A2 (en) Handheld shaving tool
BE374537A (en)
EP0886490A1 (en) Rhinoplasty instruments
FR2781131A1 (en) Ergonomic nail clippers
FR2884389A1 (en) Bread dough portion surface cutter has handle with end shaped to form blade holder with non-slip plastic coating on part held between fingers
FR2988558A1 (en) ACCESSORY FOR A CHAIN SAW, ALLOWING THE SIMULTANEOUS USE FOR THE SIZE OF PLANT HEDGES, BEATS OR BRUSHES AND THE FLEXIBLE BRANCH CUTTING THEREOF
WO2001052691A1 (en) Ergonomic nail clipper
FR2531898A1 (en) Dry shaver
EP0052050A2 (en) Gouge-shaped pedicure tool with removable blade, and blade for such a tool
BE522458A (en)
EP0870564A1 (en) Process for cutting or topping a closed tubular part, particularly an hydroformed workpiece and means for carrying out the process
BE373539A (en)
WO1982002643A1 (en) Hive frame and its foundation
FR2798563A1 (en) Reinforced protection glove has U-shaped metal reinforcing structure welded inside glove finger ends
FR2957753A1 (en) Monoblock multiblade tenderizing knife for causing multiple cutting perforations in piece of meat to be treated, has cutting edge terminated by point initially penetrated in product such that penetration of point is followed by cut
BE386629A (en)