BE488094A - - Google Patents

Info

Publication number
BE488094A
BE488094A BE488094DA BE488094A BE 488094 A BE488094 A BE 488094A BE 488094D A BE488094D A BE 488094DA BE 488094 A BE488094 A BE 488094A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
glasses
nose
assembly
frame
transverse bar
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE488094A publication Critical patent/BE488094A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02CSPECTACLES; SUNGLASSES OR GOGGLES INSOFAR AS THEY HAVE THE SAME FEATURES AS SPECTACLES; CONTACT LENSES
    • G02C7/00Optical parts
    • G02C7/16Shades; shields; Obturators, e.g. with pinhole, with slot
    • GPHYSICS
    • G02OPTICS
    • G02CSPECTACLES; SUNGLASSES OR GOGGLES INSOFAR AS THEY HAVE THE SAME FEATURES AS SPECTACLES; CONTACT LENSES
    • G02C5/00Constructions of non-optical parts
    • G02C5/02Bridges; Browbars; Intermediate bars
    • G02C5/04Bridges; Browbars; Intermediate bars with adjustable means
    • G02C5/045Bridges; Browbars; Intermediate bars with adjustable means for varying the horizontal distance of the lenses

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Ophthalmology & Optometry (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Eyeglasses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Monture pour verres oculaires, verres foncés et similaires". 



   La présente invention se rapporte à une monture pour verres oculaires, verres foncés et similaires, et plus particu- lièrement à des verres pour conducteurs d'autos et d'autres véhicules. 



   Un objet de l'invention est de procurer un moyen par lequel l'utilisateur peut changer les verres facilement, sans se servir d'outils. La monture pour les verres peut être équipée de verres correcteurs ou de verres solaires, par exemple, qui, dans certain cas, peuvent être échangés contre des verres pour conducteurs et être complétés par un rétroviseur. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Un autre objet de l'invention est de réaliser une monture pour verres oculaires et verres foncés présentant des organes d'assemblage disposés longitudinalement pour un assem- blage démontable des verres au moyen d'attache par rainure et languette, permettant un réglage latéral de chaque verre, et un nez monté de façon réglable permettant le réglage vertical de la monture par rapport aux yeux. 



   Un autre objet de l'invention encore est de procurer des verres pour conducteurs au moyen desquels les conducteurs peuvent avoir une vision claire face à une lumière éclatante sans être aveuglés. Un autre objet de l'invention encore est la réalisation de lunettes et de verres pour conducteurs, de bonne dimension et agréables à porter. 



   L'invention prévoit également de perfectionner les verres pour conducteurs de telle manière qu'ils puissent être fabriqués et vendus économiquement de sorte à rendre leur usage commercial généralement rentable. 



   D'autres objets apparaîtront de l'examen de la descrip- tion et des dessins annexés, dans lesquels la figure 1 est une vue en élévation d'une monture pour verres oculaires selon l'invention, les figures 2, 3, 4, 5 et 6 sont des coupes trans- versales de la monture avec divers verres insérés, la figure 7 est une coupe transversale détaillée de la monture à échelle agrandie, la figure 8 est une vue en plan de la monture suivant la figure 1, la figure 9 est une vue en plan d'une monture modi- fiée, la figure 10 est une vue latérale de la monture de la figure 1, les figures 11 et 12 montrent un détail respectivement en vue en plan et en vue latérale agrandies, la figure 13 est une vue en élévation de la monture de la figure 1, munie de verres correcteurs, la figure 14 est une coupe transversale suivant la ligne 14-14 de la figure 13,

   la figure 15 est une vue en élévation d'une monture modifiée et de son nez, la figure 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 16 est une coupe transversale suivant la ligne 16-16 de la figure 15, la figure 17 est une vue en élévation d'une monture selon une autre variante d'exécution, la figure 18 est une coupe trans= versale suivant la ligne 18-18 de la figure 17, la figure 19 montre une forme modifiée du nez, la figure 20 est une vue en élévation d'une autre monture, les figures 21 et 22 montrent respectivement en vue en élévation et en vue en plan un nez, la figure 23 est une coupe verticale d'un rétroviseur, la figure   24   montre un verre foncé agrandi, les figures 25 et 26 montrent en vue en élévation et en vue en plan un verre foncé modifié. 



   La figure 1 représente une monture constituée d'un support 1 muni d'un nez 2 dont les flancs sont disposés pour s'adapter à l'arête du nez. Cette monture, qui ci-après est dénommée "frame", est munie des branches   habituelles   (figure   8),   articulées aux extrémités extérieures des montures au moyen d'une goupille 5 (figures 11 et 12). Selon cet exemple d'exécu- tion la monture est réalisée comme barre à profil pratiquement droit, qui est formée de deux dos 6 légèrement courbes égale- ment distants et de chaque côté du nez 2. La barre 1 est, le long de sa partie inférieure, munie d'une rainure 7 comme l'in- dique clairement la coupe transversale (figure 7).

   Cette rainure peut ou bien s'étendre sur toute la longueur de la monture ou bien le long des parties de celle-ci, qui sont appropriées à porter les verres oculaires, les écrans oculaires, les miroirs ou similaires. Les parois de la rainure constituent les brides 8 et 2 (figure 7), conçues pour serrer les verres sous une certaine pression autour d'une portion de leur bord afin de les maintenir dans une position fixe. Alternativement les dites brides sont disposées pour enserrer un bord entourant le verre entièrement ou partiellement. Selon la figure 7, les brides 8 et 2 enserrent une portion de l'assemblage 10 faisant corps avec un verre 11. La rainure 7 dans la monture peut être formée 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de manière convenable de telle façon que les verres ou écrans puissent être ajustés en direction longitudinale de la monture dans la position désirée.

   Selon l'exemple indiqué la section transversale de la rainure 7 est asymétrique et présente une partie de base élargie, de façon que la portion 10 du verre 11, présentant une section transversale en queue d'aronde, s'étendant de préférence sur le bord supérieur du verre peut être insérée dans la rainure . De cette façon, le verre ne peut être inséré , et que dans un sens, de sorte que ses faces antérieure/postérieure ne peuvent être confondues. 



   Comme exposé ci-dessus, la monture est munie d'éléments à pince appropriés à enserrer une portion en bordure des verres. 



   Les dits éléments à pince bordent une rainure en forme d'U dans la monture. Il est cependant aussi possible de disposer deux ou plusieurs éléments à pince séparés réalisés selon le principe mentionné. L'invention comprend aussi des éléments à pince, qui sont exécutés comme dispositif séparé, adaptable sur la monture. 



   De la même façon, le dit bord d'assemblage du verre, présentant une section transversale substantiellement de la même forme que la rainure, peut être exécuté comme élément d'assemblage séparé attaché au verre; ainsi, le bord d'assemblage et le verre peuvent être réalisés en matières différentes. 



   Selon l'exemple donné, la rainure 2 de la monture   s'éten-   jusqu'aux portions terminales extérieures de la monture, et débouche dans celles-ci, de sorte que les différents verres peu- vent être glissés dans la rainure à travers les dites ouvertures. 



   Le nez   2   peut être disposé pour une insertion dans la monture de la même façon que les verres, par exemple à l'intervention d'un bord d'assemblage. De cette façon les verres, aussi bien que le nez sont déplaçables, ce qui permet un réglage des   @   différents verres à une distance respective convenable dépendant   @   de la distance de la pupille des yeux, et à la distance convena- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ble des verres par rapport à la ligne centrale du nez. Rien n'empêche cependant la formation d'une rainure spéciale pour le bord d'assemblage du nez, qui diffère en forme des rainures, qui sont destinées à porter les verres.

   En ce rapport il mérite encore d'être mentionné que la rainure 2 et la barre 1 peuvent épouser une ligne courbe tandis que l'arête d'assemblage devant être insérée dans la rainure est droite, ou vice versa. De cette manière les forces de flexion contribueront à la fixation dans sa position de l'arête d'assemblage insérée. 



   Selon la réalisation représentée par les figures 1 et 8 le nez 2 présente à sa partie supérieure deux brides 10', une de chaque côté du nez, lesquelles brides ont la même section transversale que le bord d'assemblage 10 du verre 11 de la figure 7 et peuvent être glissées dans la rainure 2 de la même façon que les verres. Vu que le nez est démontable, la monture peut aisément être équipée d'un nez de dimensions appropriées de façon que la monture puisse être ajustée en direction verti- cale par rapport aux yeux du porteur. 



   La figure 9 schématise une monture 12 de forme arquée, qui est en outre construite différemment de la monture décrite en rapport avec la figure 1. Un nez 2' est muni d'un bord d'assen -blage glissé dans la rainure de la monture. Le bord de montage du dit nez et des différents verres est profilé comme une barre droite ou peut être légèrement courbé opposément à la monture 12. Suivant les caractéristiques de la matière de la monture une pression par agrippement peut être exercée par un condition- nement convenable de la rainure par rapport au bord d'assemblage en Si la monture est exécutée par exemple/une matière plastique, en celluloïd ou en une matière analogue, la rainure peut être réalisée de sorte à comporter une section transversale, plus petite que celle du bord d'assemblage. 



   La monture est façonnée de telle sorte qu'il subsiste 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 un espace de chaque côté du nez pour l'adaptation de verres solaires, de verres optiques correcteurs et de similaires de toutes dimensions, lesquels verres peuvent être facilement   règle   par rapport à la distance de la pupille et à la distance con- venable à partir du nez, sans par cela déformer la monture. 



   Les figures 1 et 2 montrent des écrans 11, se composant de deux lamelles cunéiformes, dont l'une est exécutée en une matière entièrement transparente et tandis que l'autre se   présen   te comme un coin gris. Les écrans 11 sont conçus comme verres spécialement destinés aux conducteurs de véhicules à moteur et sont adaptés pour protéger la partie supérieure d'un secteur latéral du champ visuel, comme l'indique la figure 1. Les écrans 11 sont, suivant cet exemple,placés pour le trafic à gauche de sorte que la partie droite du champ visuel est protégée. Dans la figure 3 est représenté un écran qui est conditionné et exécu- té de façon telle qu'il protège effectivement la partie supéri- eure du champ visuel, par exemple afin d'empêcher un effet aveuglant causé par la lumière solaire directe.

   Les écrans la sont indiqués dans la figure 1 par des traits mixtes. Les écrans 11 et   13   sont conçus pour être employés alternativement. Dans les figures 4 et 5 sont représentés des rétroviseurs 14 et 15 à surface réfléchissante courbe, respectivement plane. Les miroirs consistent en deux parties entre lesquelles est logée la couche réfléchissante. La figure 1 montre un tel rétroviseur 15 disposé extérieurement par rapport à l'écran de circulation 11, et alternativement extérieurement par rapport à l'écran solaire   13. La   figure 6 représente un exemple concernant un verre correc- teur ou un verre solaire 16 de dimension commune. Dans la figure 1, un verre 12 plus grand est indiqué en trait mixte, par exemple un verre de polarisation.

   Les différents verres, écrans, etc. sont schématisés par différents traits mixtes. 



   Selon les figures 11 et 12, les branches 4 sont munies 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 d'un doigt d'arrêt 18, disposé de sorte à couvrir, dans la posi- tion à barre dégagée, partiellement l'ouverture terminale de la rainure 2. Le but de ce dispositif est d'empêcher un déplacement involontaire des verres et des écrans insérés dans la monture. 



  Le même principe que celui appliqué à la monture 1 pour le montage des verres de protection, etc. est applicable aux bran- ches   4,   et, de cette façon on sera capable d'attacher, par exemple, des écrans latéraux aux dites branches. La figure 10 montre une   branche 4   munie d'un verre foncé 12, solidarisé au moyen d'un bord d'assemblage 20, inséré dans une rainure 21, s'étendant le long de la partie de la branche située le plus près de la monture 1. La dite rainure débouche dans une surface terminale 22, de sorte que le verre 19 peut être monté par insertion de son bord à travers la dite ouverture et être ajusté dans la position d'écran désirée. 



   Les figures 13 et 14   représente/une   branche exécutée de la façon susdécrite, dans laquelle sont montés des verres 23. 



  Ces verres sont généralement munis d'un bord périphérique 24. 



  A la partie supérieure du verre, le dit bord est fixé à une attache 25, réalisée comme le bord d'assemblage susdécrit et insérée dans la rainure de la monture 1. 



   La monture pourra toujours être rendue élastique et les branches peuvent être disposées de telle façon que la monture 1 soit fléchie dans une certaine mesure quand les branches sont ouvertes à une position normale pour l'usage des verres, de sorte que la rainure de la monture sera déformée et que ses brides seront amenées à s'agripper autour des verres insérés, sous une pression accrue. Les réalisations de la monture et des différents verres susdécrits et représentés par les figures 1-14 sont basées sur le principe de la solidarisation par rainure et languette de la monture aux verres. Les éléments à rainure et à languette constituant les éléments d'assemblage 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sont disposés longitudinalement par rapport à la monture en forme de barre.

   Les éléments à rainure et languette présentent en outre une section transversale asymétrique qui empêche une insertion défectueuse des verres dans la monture. Néanmoins, l'emploi d'une section transversale symétrique pour les organes à rainure et languette comporte des avantages en rapport avec les verres foncés et les nez, étant donné que les dits verres et pièces peuvent être solidarisés à la monture dans deux posi- tions, par exemple une surface antérieure dans sa position exacte ou dirigée en arrière. Le nez peut donc être monté avec les pattes dirigées en arrière, comme représenté par les figures 8 et 9, ou en avant, la monture se disposant alors plus bas par rapport aux yeux. 



   Les figures 15 et 19 schématisent des assemblages-montu re et verre- dont les organes à rainure et languette sont dispo- sés d'une autre façon que les organes des figures   1 - 14.   Selon les figures 15 et 16 une monture en forme de barre 26 est munie de rainures 7' disposées longitudinalement, une pour chaque oeil appropriées pour recevoir les éléments d'assemblage des verres, décritsprécédemment. La portion médiane de la monture 26 appro- priée pour porter le nez possède à sa partie inférieure une languette d'assemblage 27 disposée longitudinalement, conçue pour coopérer avec une rainure 28 disposée dans la partie supérieure du nez   29.   



   Le nez peut donc être conditionné à une dimension appropriée à l'utilisateur en question, de sorte que les verres se disposent à un niveau convenable par rapport aux yeux. Les organes à languette et rainure 27, 28 présentent une section transversale symétrique, et par conséquent, le nez peut être monté sur la monture avec les pattes courbées dirigées vers l'arrière ou vers l'avant, de sorte que la monture sera, dans la position nommée en dernier lieu, abaissée par rapport à la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 position correspondant au montage du nez de façon normale, c'est- à-dire dans laquelle les pattes du nez sont dirigées vers l'ar- rière. Le réglage vertical des verres peut donc être opéré de deux façons.

   En outre, des possibilités de réglage de la monture, en direction verticale, peuvent être mentionnées étant donné que l'organe à rainure 28 du nez peut être incliné à des degrés dif- férents par rapport au plan passant par les pattes, lesquelles sont par ce fait, obligées de s'adapter sur le nez à différentes distances à partir de l'arête du nez. 



   Suivant la variante de réalisation représentée par les figures 17-19,une monture en forme de barre 30 est munie d'une languette 31 disposée longitudinalement, s'étendant d'une extré- mité de la barre à l'autre. La monture est, par exemple, équipée d'un verre pour conducteur 32, qui présente à son bord supérieur des brides 33, disposées pour enserrer la dite languette 31, et formant une rainure, de sorte que le verre peut s'ajuster latéralement et être glissé sur la dite languette à partir des extrémités de celle-ci. Le nez pour cette monture est construit de la même façon que celui (29) des figures 15 et 16. Néanmoins, il peut être divisé en deux parties 34, 35 comme indiqué à la figure 19, lesquelles parties comprennent chacune une portion d'assemblage supérieure formée d'une rainure 36 et d'une patte 37.

   Ces deux parties du nez peuvent évidemment être montées aisément sur la monture 30 à une distance réciproque convenable, de manière à s'adapter à l'arête du nez, de telle sorte que la monture 30 soit maintenue dans la position désirée. 



   Selon la figure 20, la monture en forme de barre 40 est munie d'un nez consistant en deux parties 41 et 42, dont le bord supérieur présente des languettes appropriées à être glis- sées dans une rainure 43 de la monture 40   s'étendant.d'une   ex- trémité de celle-ci à l'autre. La monture est en outre munie d'un verre pour conducteur 44 pour chaque oeil et, à côté de l'un des verres pour conducteurs, d'un rétroviseur   .Les   pupil- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les des yeux sont schématisées par 46. Lors de l'emploi des verres pour conducteurs dans la circulation, il est bien entendu que les verres 44 devraient être logés par rapport aux pupilles de sorte que le secteur latéral du champ visuel embrassant le champ de la circulation venant en sens opposé puisse être protégé au moyen des verres.

   Selon les dessins, les verres pour conduc- teurs sont représentés dans des positions correspondant au tra- fic à gauche. 



   Les figures 21 et 22 illustrent une exécution spéciale d'un nez à réglage vertical par rapport à une monture 47, qui peut être exécutée conformément à chacune des réalisations sus- décrites. Un nez à pattes 48 possède une portion d'assemblage supérieure 49 composée de deux bords appropriés à coopérer avec deux brides de guidage 50 opposées, disposées transversalement par rapport à la monture 47 dans un plan vertical. Les dites brides de guidage sont disposées pour s'agripper autour des bords de la portion de montage 49 avec une pression telle que le nez est maintenu dans la position réglée. 



   La figure 23 illustre un assemblage, aussi bien pour les verres de conducteur que pour le rétroviseur. Selon cette exécution, un support en forme de plaque 51 est pourvu de brides 52 constituant une monture, conçue pour enserrer les bords d'un verre 53 en forme de feuille. Ce verre est réalisée en une ma- tière capable d'empêcher un effet aveuglant ou en une matière transparente, combiné avec une surface présentant la propriété de réfléchir la lumière. Le   verre 11   peut, de préférence, être attaché au support 51 par cémentation. L'avantage obtenu au moyen de cette réalisation est que le verre Il peut être réalisé par des feuilles très minces, le support 51 étant fait en une matière solide telle qu'une matière plastique.

   Le support 51 est, à sa partie supérieure, pourvu d'une languette 54 ou d'un organe à rainure, suivant le cas, afin de monter le verre dans 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 la monture. 



   La figure 24 montre, à échelle agrandie,un verre pour conducteur ou un rétroviseur   . La   forme du verre, du miroir ou du support pour les dits organes est rectangulaire. Les sur- faces en bordure 56 et 57 sont chacune munies d'une languette, respectivement 58-59. On remarquera que chacune des quatre sur- faces en bordure peut être munie de telles languettes ou de tels organes à rainure, dans le but de pouvoir assembler la pièce      avec une des montures susdécrites. Les organes d'assemblage sont ou bien disposés parallèlement par rapport à la surface antérieure et à la surface postérieure de la pièce 55, ou bien inclinés par rapport aux dites surfaces.

   Cette dernière alterna- tive, illustrée par la figure, permet le montage de la pièce 55, ce angulairement par rapport à la monture en forme de barre, ce qui a de l'importance, spécialement lors de l'emploi de la pièce comme rétroviseur. Sous ce rapport, il est à remarquer que les organes de montage de la pièce 55 peuvent être disposés al- ternativement d'une façon telle que les surfaces antérieure et postérieure de la pièce soient inclinées par rapport au plan vertical à travers la monture en forme de barre. Les différents organes d'assemblage sont disposés en concordance avec différen- tes positions inclinées. A titre d'exemple, le rétroviseur peut être monté, son bord inférieur étant disposé à une distance variable de l'oeil au gré des désirs individuels.

   En ce qui concerne les verres pourconducteur, leurs organes d'assemblage décrits peuvent être utilisés en montant le verre avec la plus grande dimension verticalement ou horizontalement, dans le but de placer le bord inférieur du verre au niveau convenable, ce qui est applicable à toutes les réalisations des verres et des rétroviseurs susdécrites. 



   En se référant à la disposition de l'écran latéral 19 indiqué par la figure 10, une variante d'exécution est schémati- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sée aux figures 25 et 26. Selon cette réalisation, un verre foncé ou un verre solaire 60 est pourvu à son bord supérieur d'un élé- ment d'assemblage 61 selon l'invention. Le verre 60 porte à son bord vertical extérieur une portion de bride 62 disposée angulai- rement, constituant un écran du même genre que l'écran 19. La portion de bride 62 est avantageusement faite d'une pièce avec le verre 60. 



   Il est bien entendu que la conception des montures et des verres peut, en conséquence, être modifiée suivant des intentions différentes, sans sortir du cadre de l'invention et des revendications suivantes. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Monture pour verres oculaires, verres foncés et si- milaires, caractérisée par le fait qu'elle comporte la combinai- son d'une barre transversale disposée horizontalement, pourvue de branches, et d'organes d'assemblage disposés longitudinalemen: sur un côté droit de la dite barre, pour l'assemblage démontable de verres au moyen d'éléments à rainure et languette, permettant un réglage latéral de chaque verre par rapport à l'oeil.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Frame for eye glasses, dark glasses and the like".



   The present invention relates to a frame for eye glasses, dark glasses and the like, and more particularly to glasses for drivers of cars and other vehicles.



   It is an object of the invention to provide a means by which the user can change glasses easily, without the use of tools. The lens frame can be fitted with corrective lenses or sunglasses, for example, which in some cases can be exchanged for driver lenses and supplemented with a rear view mirror.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Another object of the invention is to provide a frame for ocular lenses and dark lenses having assembly members arranged longitudinally for a removable assembly of the lenses by means of attachment by groove and tongue, allowing lateral adjustment of each. lens, and an adjustable nose for vertical adjustment of the frame relative to the eyes.



   Yet another object of the invention is to provide conductor glasses by means of which the conductors can have a clear vision in the face of bright light without being blinded. Yet another object of the invention is the production of glasses and glasses for drivers, of good size and comfortable to wear.



   The invention also provides for improving the glasses for conductors in such a way that they can be manufactured and sold economically so as to make their commercial use generally profitable.



   Other objects will become apparent from examination of the description and the accompanying drawings, in which FIG. 1 is an elevational view of a frame for ocular lenses according to the invention, FIGS. 2, 3, 4, 5 and 6 are cross sections of the frame with various lenses inserted, Figure 7 is a detailed cross section of the frame on an enlarged scale, Figure 8 is a plan view of the frame according to Figure 1, Figure 9 is a plan view of a modified frame, Figure 10 is a side view of the frame of Figure 1, Figures 11 and 12 show a detail in plan view and in enlarged side view respectively, Figure 13 is an elevational view of the frame of Figure 1, provided with corrective lenses, Figure 14 is a cross section along the line 14-14 of Figure 13,

   Figure 15 is an elevational view of a modified frame and its nose, Figure

 <Desc / Clms Page number 3>

 16 is a cross section taken along line 16-16 of FIG. 15, FIG. 17 is an elevational view of a frame according to another variant embodiment, FIG. 18 is a cross section taken along line 18- 18 of figure 17, figure 19 shows a modified form of the nose, figure 20 is an elevational view of another frame, figures 21 and 22 show in elevation view and in plan view respectively a nose, the Figure 23 is a vertical section of a rear view mirror, Figure 24 shows an enlarged dark lens, Figures 25 and 26 show in elevation view and in plan view a modified dark lens.



   FIG. 1 shows a frame consisting of a support 1 provided with a nose 2, the sides of which are arranged to adapt to the bridge of the nose. This frame, which hereinafter is called "frame", is provided with the usual branches (Figure 8), articulated at the outer ends of the frames by means of a pin 5 (Figures 11 and 12). According to this exemplary embodiment, the frame is made as a bar with a practically straight profile, which is formed of two slightly curved backs 6 equally distant and on each side of the nose 2. The bar 1 is, along its part. lower, provided with a groove 7 as clearly shown in the cross section (figure 7).

   This groove can either extend over the entire length of the frame or along parts thereof which are suitable for carrying eye glasses, eye shields, mirrors or the like. The walls of the groove constitute the flanges 8 and 2 (figure 7), designed to clamp the glasses under a certain pressure around a portion of their edge in order to keep them in a fixed position. Alternatively, said flanges are arranged to grip an edge surrounding the lens entirely or partially. According to Figure 7, the flanges 8 and 2 enclose a portion of the assembly 10 integral with a lens 11. The groove 7 in the frame can be formed

 <Desc / Clms Page number 4>

 suitably so that the lenses or screens can be adjusted in the longitudinal direction of the frame in the desired position.

   According to the example shown, the cross section of the groove 7 is asymmetrical and has an enlarged base part, so that the portion 10 of the lens 11, having a dovetail cross section, preferably extending over the edge top of the glass can be inserted into the groove. In this way, the lens can only be inserted in one direction, so that its anterior / posterior faces cannot be confused.



   As explained above, the frame is provided with clip elements suitable for gripping a portion at the edge of the lenses.



   Said clip elements border a U-shaped groove in the frame. However, it is also possible to have two or more separate clamp elements produced according to the principle mentioned. The invention also includes clip elements, which are executed as a separate device, adaptable to the frame.



   Likewise, said glass assembly edge, having a cross section substantially of the same shape as the groove, can be made as a separate assembly member attached to the glass; thus, the assembly edge and the glass can be made of different materials.



   According to the example given, the groove 2 of the frame extends to the outer end portions of the frame, and opens into them, so that the different lenses can be slid into the groove through the say openings.



   The nose 2 can be arranged for insertion into the frame in the same way as the lenses, for example with the intervention of an assembly edge. In this way the glasses, as well as the nose are movable, which allows an adjustment of the different glasses at a suitable respective distance depending on the distance from the pupil of the eyes, and at the suitable distance.

 <Desc / Clms Page number 5>

 ble of glasses in relation to the center line of the nose. However, nothing prevents the formation of a special groove for the assembly edge of the nose, which differs in shape from the grooves, which are intended to carry the glasses.

   In this connection it still deserves to be mentioned that the groove 2 and the bar 1 can follow a curved line while the assembly edge to be inserted into the groove is straight, or vice versa. In this way the bending forces will contribute to the fixation in its position of the inserted joint edge.



   According to the embodiment shown in Figures 1 and 8, the nose 2 has at its upper part two flanges 10 ', one on each side of the nose, which flanges have the same cross section as the assembly edge 10 of the lens 11 of FIG. 7 and can be slid into the groove 2 in the same way as the glasses. Since the nose is removable, the frame can easily be fitted with a nose of suitable dimensions so that the frame can be adjusted vertically to the eyes of the wearer.



   Figure 9 shows schematically a frame 12 of arcuate shape, which is further constructed differently from the frame described in connection with Figure 1. A nose 2 'is provided with an assembly edge slipped into the groove of the frame. . The mounting edge of said nose and of the different lenses is profiled like a straight bar or can be slightly curved opposite to the frame 12. Depending on the characteristics of the material of the frame, gripping pressure can be exerted by suitable packaging. If the frame is made, for example, of plastic, celluloid or the like, the groove can be made so that it has a cross section smaller than that of the edge assembly.



   The frame is shaped so that it remains

 <Desc / Clms Page number 6>

 a space on each side of the nose for the adaptation of sun glasses, corrective optical glasses and the like of all sizes, which glasses can be easily adjusted in relation to the distance from the pupil and to the appropriate distance from the nose, without deforming the frame.



   Figures 1 and 2 show screens 11, consisting of two wedge-shaped lamellae, one of which is made of a completely transparent material and the other is presented as a gray wedge. The screens 11 are designed as glasses specially intended for drivers of motor vehicles and are adapted to protect the upper part of a lateral sector of the visual field, as indicated in FIG. 1. The screens 11 are, according to this example, placed for left-hand traffic so that the right part of the visual field is protected. In Fig. 3 there is shown a screen which is packaged and executed in such a way that it effectively protects the upper part of the visual field, for example in order to prevent a blinding effect caused by direct sunlight.

   The screens 1a are indicated in FIG. 1 by broken lines. Screens 11 and 13 are designed to be used alternately. In Figures 4 and 5 are shown mirrors 14 and 15 with a curved reflecting surface, respectively flat. Mirrors consist of two parts between which the reflecting layer is housed. FIG. 1 shows such a rear-view mirror 15 arranged externally with respect to the traffic screen 11, and alternately externally with respect to the sun screen 13. FIG. 6 represents an example relating to a corrective lens or a solar lens 16 of common dimension. In Figure 1, a larger lens 12 is shown in phantom, for example a polarizing lens.

   The different glasses, screens, etc. are schematized by different mixed lines.



   According to Figures 11 and 12, the branches 4 are provided

 <Desc / Clms Page number 7>

 a stop finger 18, arranged so as to partially cover, in the open bar position, the end opening of the groove 2. The object of this device is to prevent an involuntary displacement of the glasses and glasses. screens inserted in the frame.



  The same principle as that applied to the frame 1 for mounting protective lenses, etc. is applicable to the branches 4, and, in this way, it will be possible to attach, for example, side screens to said branches. Figure 10 shows a branch 4 provided with a dark lens 12, secured by means of an assembly edge 20, inserted in a groove 21, extending along the part of the branch located closest to the frame 1. Said groove opens into an end surface 22, so that lens 19 can be mounted by inserting its edge through said opening and be adjusted in the desired screen position.



   Figures 13 and 14 represent / a branch executed in the above-described manner, in which glasses 23 are mounted.



  These glasses are generally provided with a peripheral edge 24.



  At the upper part of the lens, said edge is fixed to a clip 25, produced as the assembly edge described above and inserted into the groove of the frame 1.



   The frame can still be made elastic and the temples can be arranged so that the frame 1 is flexed to some extent when the branches are opened to a normal position for the use of lenses, so that the groove of the frame will be deformed and its flanges will be caused to grip around the inserted lenses, under increased pressure. The embodiments of the frame and of the various lenses described above and shown in Figures 1-14 are based on the principle of the tongue and groove of the frame being secured to the lenses. The tongue-and-groove elements constituting the assembly elements

 <Desc / Clms Page number 8>

 are arranged longitudinally with respect to the bar-shaped frame.

   The tongue and groove elements further have an asymmetric cross section which prevents faulty insertion of the lenses into the frame. Nevertheless, the use of a symmetrical cross-section for the tongue-and-groove members has advantages in relation to dark glasses and noses, since the said glasses and parts can be secured to the frame in two positions. , for example an anterior surface in its exact position or directed backwards. The nose can therefore be mounted with the legs directed backwards, as shown in FIGS. 8 and 9, or forward, the frame then being placed lower in relation to the eyes.



   Figures 15 and 19 show schematically assemblies-frame and glass- whose tongue-and-groove members are arranged in a different way from the members of Figures 1 - 14. According to Figures 15 and 16 a frame in the form of a bar 26 is provided with grooves 7 'arranged longitudinally, one for each eye suitable for receiving the assembly elements of the lenses, described previously. The middle portion of the frame 26 suitable for carrying the nose has at its lower part an assembly tongue 27 disposed longitudinally, designed to cooperate with a groove 28 disposed in the upper part of the nose 29.



   The nose can therefore be conditioned to a size suitable for the user in question, so that the glasses are placed at a suitable level with respect to the eyes. The tongue-and-groove members 27, 28 have a symmetrical cross section, and therefore the nose can be mounted on the frame with the curved tabs facing rearward or forward, so that the frame will, in the position named last, lowered from the

 <Desc / Clms Page number 9>

 position corresponding to the fitting of the nose in a normal way, that is to say in which the legs of the nose are directed towards the rear. The vertical adjustment of the glasses can therefore be operated in two ways.

   In addition, possibilities of adjustment of the frame in the vertical direction may be mentioned since the groove member 28 of the nose can be inclined at different degrees with respect to the plane passing through the legs, which are through this fact, forced to fit on the nose at different distances from the bridge of the nose.



   According to the alternative embodiment shown in Figures 17-19, a bar-shaped frame 30 is provided with a tongue 31 disposed longitudinally, extending from one end of the bar to the other. The frame is, for example, equipped with a lens for conductor 32, which has at its upper edge flanges 33, arranged to grip said tongue 31, and forming a groove, so that the lens can be adjusted laterally and be slipped over said tab from the ends thereof. The nose for this mount is constructed in the same way as that (29) of Figures 15 and 16. However, it can be divided into two parts 34, 35 as shown in Figure 19, which parts each include an assembly portion. upper formed of a groove 36 and a tab 37.

   These two parts of the nose can of course be easily mounted on the frame 30 at a suitable mutual distance, so as to adapt to the bridge of the nose, so that the frame 30 is maintained in the desired position.



   According to figure 20, the bar-shaped frame 40 is provided with a nose consisting of two parts 41 and 42, the upper edge of which has tongues suitable for being slid into a groove 43 of the frame 40 extending. .from one end of it to the other. The frame is further provided with a driver lens 44 for each eye and, next to one of the driver lenses, a rear view mirror.

 <Desc / Clms Page number 10>

 the eyes are shown schematically by 46. When using glasses for drivers in traffic, it is understood that the glasses 44 should be housed in relation to the pupils so that the lateral sector of the visual field embracing the field of the eye. traffic coming in the opposite direction can be protected by means of the glasses.

   According to the drawings, the driver's glasses are shown in positions corresponding to left-hand traffic.



   Figures 21 and 22 illustrate a special embodiment of a nose with vertical adjustment relative to a frame 47, which can be performed in accordance with each of the above-described embodiments. A lug nose 48 has an upper assembly portion 49 composed of two edges suitable for cooperating with two opposing guide flanges 50, arranged transversely with respect to the frame 47 in a vertical plane. Said guide flanges are arranged to grip around the edges of the mounting portion 49 with pressure such that the nose is held in the adjusted position.



   FIG. 23 illustrates an assembly, both for the driver's glasses and for the rearview mirror. According to this embodiment, a plate-shaped support 51 is provided with flanges 52 constituting a frame, designed to grip the edges of a lens 53 in the form of a sheet. This glass is made of a material capable of preventing a blinding effect or of a transparent material, combined with a surface having the property of reflecting light. Glass 11 can preferably be attached to support 51 by cementation. The advantage obtained by means of this embodiment is that the glass II can be produced by very thin sheets, the support 51 being made of a solid material such as a plastic material.

   The support 51 is, at its upper part, provided with a tongue 54 or a groove member, as the case may be, in order to mount the lens in

 <Desc / Clms Page number 11>

 Frame.



   FIG. 24 shows, on an enlarged scale, a driver's glass or a rear-view mirror. The shape of the glass, mirror or support for said organs is rectangular. The edge surfaces 56 and 57 are each provided with a tongue, respectively 58-59. It will be noted that each of the four border surfaces may be provided with such tongues or such grooved members, in order to be able to assemble the part with one of the above-described mounts. The assembly members are either arranged parallel with respect to the anterior surface and to the posterior surface of the part 55, or else inclined with respect to said surfaces.

   This last alternative, illustrated by the figure, allows the part 55 to be fitted, angularly with respect to the bar-shaped frame, which is of importance, especially when using the part as a mirror. . In this connection, it should be noted that the mounting members of the part 55 can be arranged alternately in such a way that the anterior and posterior surfaces of the part are inclined with respect to the vertical plane through the shaped mount. bar. The different assembly members are arranged in accordance with different inclined positions. By way of example, the rearview mirror can be mounted, its lower edge being arranged at a variable distance from the eye according to individual wishes.

   With regard to conductor glasses, their described assemblies can be used by mounting the glass with the largest dimension vertically or horizontally, with the aim of placing the lower edge of the glass at the proper level, which is applicable to all the achievements of the glasses and mirrors described above.



   Referring to the arrangement of the side screen 19 shown in Figure 10, an alternative embodiment is schematically.

 <Desc / Clms Page number 12>

 shown in FIGS. 25 and 26. According to this embodiment, a dark glass or a solar glass 60 is provided at its upper edge with an assembly element 61 according to the invention. The glass 60 carries at its outer vertical edge a portion of flange 62 disposed angularly, constituting a screen of the same type as the screen 19. The portion of flange 62 is advantageously made in one piece with the glass 60.



   It is understood that the design of the frames and of the lenses can, consequently, be modified according to different intentions, without departing from the scope of the invention and of the following claims.



   CLAIMS.



   1. Frame for ocular lenses, dark and similar lenses, characterized by the fact that it comprises the combination of a transverse bar arranged horizontally, provided with branches, and assembly members arranged longitudinally: on a right side of said bar, for the removable assembly of lenses by means of tongue and groove elements, allowing lateral adjustment of each lens with respect to the eye.


    

Claims (1)

2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que la barre transversale est pourvue d'un nez réglable permettant un réglage vertical de la barre transversale 3. Dispositif suivant la revendication 1 ou 2, caracté- risé par le fait que la barre transversale est formée de rainu- res en forme d'U disposées longitudinalement, ouvertes à leurs extrémités extérieures permettant aux organes de montage des verres de glisser dans les dits canaux à travers les extrémités libres de ceux-ci. 2. Device according to claim 1, characterized in that the transverse bar is provided with an adjustable nose allowing vertical adjustment of the transverse bar. 3. Device according to claim 1 or 2, characterized in that the transverse bar is formed of U-shaped grooves arranged longitudinally, open at their outer ends allowing the mounting members of the glasses to slide in them. said channels through the free ends thereof. 4. Dispositif selon les revendications précédentes, caractérisé par le fait que les rainures en forme d'U dans la barre transversale sont reliées l'une à l'autre au moyen d'une section de rainure en forme d'U conçue pour enserrer une partie d'assemblage du nez. <Desc/Clms Page number 13> Device according to the preceding claims, characterized in that the U-shaped grooves in the crossbar are connected to each other by means of a U-shaped groove section designed to enclose a assembly part of the nose. <Desc / Clms Page number 13> 5. Dispositif selon les revendications 1 et 3, caracté- risé par le fait que la portion de la barre transversale prévue pour porter le nez présente une languette d'assemblage disposée longitudinalement, à section transversale en queue d'aronde et disposée pour être glissée dans une rainure en forme d'U formée dans le nez. 5. Device according to claims 1 and 3, characterized in that the portion of the transverse bar provided to carry the nose has an assembly tongue arranged longitudinally, with a dovetail cross section and arranged to be slipped. in a U-shaped groove formed in the nose. 6. Dispositif selon les revendications 1 et 2, caracté- risé par le fait qu'il comporte une languette disposée longitu- dinalement sur la barre transversale s'étendant d'une extrémité de la barre à l'autre en combinaison avec des verres et un nez avec des organes à rainure. 6. Device according to claims 1 and 2, characterized in that it comprises a tongue disposed longitudinally on the transverse bar extending from one end of the bar to the other in combination with glasses and a nose with grooved organs. 7. Dispositif selon les revendications précédentes, caractérisé par le fait que le nez est divisé en deux parties,. chacune comprenant une des pattes du nez et un organe d'assembla- ge, de telle façon que les deux parties du nez puissent être montées sur la barre transversale, à des distances choisies l'une de l'autre, afin de régler la barre transversale verticalement. 7. Device according to the preceding claims, characterized in that the nose is divided into two parts ,. each comprising one of the legs of the nose and an assembly member, so that the two parts of the nose can be mounted on the crossbar, at selected distances from each other, in order to adjust the bar transverse vertically. 8. Dispositif selon les revendications 1 et 3, caracté- risé par le fait que la portion de la barre transversale destinée à porter le nez est constituée de rainures disposées transversa- lement, enserrant des portions de bride du nez et permettant un réglage vertical du nez par rapport à la barre transversale. 8. Device according to claims 1 and 3, characterized in that the portion of the transverse bar intended to carry the nose consists of grooves arranged transversely, enclosing the flange portions of the nose and allowing vertical adjustment of the nose. nose in relation to the crossbar. 9. Dispositif selon les revendications précédentes, ca- ractérisé par le fait que les organes d'assemblage de la barre transversale sont constitués de façon à suivre une ligne courbe dans le plan horizontal, et que l'élément d'assemblage des verre- est droit, ou vice-versa, de sorte que les forces de flexion favori-sent la fixation des verres dans la position latérale réglée. 9. Device according to the preceding claims, charac- terized in that the assembly members of the transverse bar are formed so as to follow a curved line in the horizontal plane, and that the assembly element of the glass is straight, or vice versa, so that the bending forces favor the fixation of the lenses in the adjusted lateral position. 10. Dispositif selon les revendications précédentes, caractérisé par le fait que les organes portant la rainure sont exécutés en une matière plastique et que la surface de la sec- tion transversale des rainures est plus petite que celle des <Desc/Clms Page number 14> languettes, de sorte que les rainures s'élargissent lors de l'insertion des dites languettes. 10. Device according to the preceding claims, characterized in that the members carrying the groove are made of a plastic material and that the surface of the cross section of the grooves is smaller than that of the grooves. <Desc / Clms Page number 14> tongues, so that the grooves widen during the insertion of said tongues. 11. Dispositif selon les revendications 3 et 5, caracté- risé par le fait que chaque branche est pourvue d'un arrêt dis- posé de telle façon,-qu'en position d'ouverture complète de la branche, le dit arrêt couvre au moins partiellement l'ouverture terminale de la rainure en forme d'U adjacente. 11. Device according to claims 3 and 5, characterized in that each branch is provided with a stop arranged in such a way, that in the fully open position of the branch, said stop covers less partially the end opening of the adjacent U-shaped groove. 12. Dispositif selon les revendications précédentes, caractérisé par le fait que la barre transversale présente une longueur telle que l'espace de chaque côté du nez est disponible pour l'assemblage démontable d'un verre oculaire ou d'un verre solaire de toutes dimensions, et alternativement d'un verre foncé en même temps qu'un rétroviseur à une distance appropriée de la ligne centrale du nez. 12. Device according to the preceding claims, characterized in that the transverse bar has a length such that the space on each side of the nose is available for the removable assembly of an ocular lens or a solar lens of any size. , and alternatively of dark glass together with a rear view mirror at an appropriate distance from the center line of the nose. 13. Verres pour conducteurs selon les revendications précédentes, comprenant des verres foncés et des rétroviseurs, caractérisés en ce que les dits verres et rétroviseurs ont une forme rectangulaire, et qu'au moins deux portions latérales adjacentes des dites pièces sont munies d'éléments de montage pour l'assemblage sélectif des verres et rétroviseurs susdits dans au moins deux positions. il+. Verres pour conducteurs selon la revendication 13, caractérisés en ce que les éléments d'assemblage des verres et rétroviseurs sont inclinés à un degré différent,de telle façon que la surface postérieure des verres et des rétroviseurs forme des angles différents avec la barre transversale dépendant de l'organe de montage utilisé. 13. Glasses for drivers according to the preceding claims, comprising dark glasses and mirrors, characterized in that said glasses and mirrors have a rectangular shape, and that at least two adjacent side portions of said parts are provided with elements of mounting for the selective assembly of the aforesaid glasses and mirrors in at least two positions. he +. Driver's glasses according to Claim 13, characterized in that the assembly elements of the glasses and mirrors are inclined to a different degree, so that the rear surface of the glasses and mirrors forms different angles with the transverse bar depending on the mounting device used. 15. Verres pour chauffeurs suivant la revendication 13 ou 14, caractérisés par le fait que les éléments d'assemblage sont inclinés par rapport à la surface postérieure des verres et rétroviseurs, permettant ainsi leur montage dans des posi- tions inclinées par rapport à un plan vertical. <Desc/Clms Page number 15> 15. Glasses for drivers according to claim 13 or 14, characterized in that the assembly elements are inclined with respect to the rear surface of the glasses and mirrors, thus allowing their mounting in positions inclined with respect to a plane. vertical. <Desc / Clms Page number 15> 16. Dispositif selon les revendications précédentes, caractérisé en ce que les branches sont pourvues de verres foncés montés au moyen d'éléments à rainure et languette. 16. Device according to the preceding claims, characterized in that the branches are provided with dark glasses mounted by means of tongue and groove elements. 17. Dispositif selon @ les revendications précé- dentes, caractérisé en ce que les verres montés dans la barre transversale sont pourvus d'une portion à bride disposée angu- lairement à leur bord extérieur et dirigée vers l'arrière en partant de la barre transversale. 17. Device according to the preceding claims, characterized in that the glasses mounted in the transverse bar are provided with a flanged portion disposed angularly at their outer edge and directed rearwardly starting from the transverse bar. . 18. Monture pour verres oculaires, verres foncés et similaires, substantiellement tel que décrit et illustré. 18. Frame for eye glasses, dark glasses and the like, substantially as described and illustrated.
BE488094D BE488094A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE488094A true BE488094A (en)

Family

ID=133375

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE488094D BE488094A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE488094A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1995035133A1 (en) * 1994-06-20 1995-12-28 Sharp Plastics Manufacturing Ltd. Eye goggles with laterally adjustable eyepieces within goggles frame
WO2016051050A1 (en) * 2014-10-02 2016-04-07 Magnys Pair of spectacles that can be adjusted according to the pupillary distance of an individual

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1995035133A1 (en) * 1994-06-20 1995-12-28 Sharp Plastics Manufacturing Ltd. Eye goggles with laterally adjustable eyepieces within goggles frame
US5628072A (en) * 1994-06-20 1997-05-13 Sharp Plastics Manufacturing Ltd. Eye goggles with laterally adjustable eyepieces within goggles frame
WO2016051050A1 (en) * 2014-10-02 2016-04-07 Magnys Pair of spectacles that can be adjusted according to the pupillary distance of an individual
FR3026853A1 (en) * 2014-10-02 2016-04-08 Magnys PAIR OF EYEGLASSES ADJUSTABLE IN RELATION TO THE PUPIL DISTANCE OF AN INDIVIDUAL

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2620023A1 (en) EYE PROTECTION DEVICE WITH REMOVABLE NASAL PART AND EYEWEAR
FR2626683A1 (en) Toroidal lens for sunglasses
FR2542462A1 (en) Eye protectors (safety glasses) having a wide lateral visual field, with corrective lenses
BE488094A (en)
FR2828744A1 (en) Rimless spectacle assembly has nose bridge and side branches fitted to slots in edges of lenses
EP1244934B1 (en) Device for fixing additional lenses on spectacles
FR2628852A1 (en) REMOVABLE SYSTEM FOR FIXING A SOLAR FACE ON A GLASSES FRAME
EP1262813A1 (en) Spectacles frame
FR2476332A1 (en) Adjustable spectacles for sporting use - has side legs adjustable in width as is spacing of nose pads
FR2727770A1 (en) Spring-loaded spectacle hinge
FR2517838A1 (en) Protective screen for eyes - fits onto bridge of spectacles with two parts covering lenses
FR2818394A1 (en) Pair of sunglasses has detachable inner frame with correcting lenses fitted to main outer frame by interchangeable nose-piece
FR3058536A1 (en) HINGE FOR EYEWEAR MOUNT
FR2469734A1 (en) Anti dazzle type spectacles - has lenses made up of dark and lighter semicircles rotated in circular housings by finger pressure
FR2769722A1 (en) Spectacle frame
FR2901030A1 (en) Spectacles, has locking and closing device engaged in one of openings of frame, and metallic circling element e.g. circular shaped ring, integrated in peripheral groove of glasses and inner peripheral groove of openings of frame
FR2735878A1 (en) EYEGLASS FRAME
FR2808338A1 (en) OPTICAL EQUIPMENT FORMING ADDITIONAL FACE IN HIGH POSITION FOR EYEWEAR
WO2000014589A1 (en) Spectacles with fast mounting
FR3138706A1 (en) : FOLDABLE GLASSES FRAME THAT CAN BE CARRIED INTO A STORAGE CONFIGURATION IN WHICH THE BRANCHES PROTECT THE LENS HOLDER PORTIONS
EP1774397B1 (en) System for pairing spectacle glasses without strapping
FR2725533A1 (en) Make-up application spectacles
EP1297377A1 (en) Novel type of rimless spectacles
EP1416313A1 (en) Spectacles with a plurality of shields
FR2934379A1 (en) Spectacles e.g. sports eyewear, for use during e.g. cycling, has arms comprising mounting knuckle that is slidably mounted in rail integrated to frame for varying gap between guards, where guards are connected to frame by arms