BE482586A - - Google Patents

Info

Publication number
BE482586A
BE482586A BE482586DA BE482586A BE 482586 A BE482586 A BE 482586A BE 482586D A BE482586D A BE 482586DA BE 482586 A BE482586 A BE 482586A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
socket
sleeve
collar
cylindrical
opening
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE482586A publication Critical patent/BE482586A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K3/00Tools, devices, or special appurtenances for soldering, e.g. brazing, or unsoldering, not specially adapted for particular methods
    • B23K3/02Soldering irons; Bits
    • B23K3/03Soldering irons; Bits electrically heated
    • B23K3/0338Constructional features of electric soldering irons
    • B23K3/0369Couplings between the heating element housing and the bit or tip

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Connections Effected By Soldering, Adhesion, Or Permanent Deformation (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Perfectionnements apportés ou relatifs aux fers électriques à souder, aux appareils à souder ou à des disposi- tifs à souder. 



   La présente invention se rapporte à des fers à souder électriques, des appareils à souder ou des dispositifs analogues du type comportant un support avec des dispositifs destinés à fixer les pièces travaillantes à ce support, tels que le cuivre à souder ou bien l'électrode de soudure, de telle sorte que cette partie est facilement remplaçable par une autre de forme diffé- rente, ou bien renouvelable ou bien de telle sorte qu'on puisse en régler la position. 



   Vu les températures élevées et les changements de tempéra- ture auxquels de tels supports et de telles pièces travaillantes sont normalement soumisas,le maniement rude auquel de tels outils sont obligés de   résister,et   le prix peu élevé que l'usager est prêt à payer,tout dispositif de fixation destiné à attacher le cuivre ou l'électrode doit être simple et son maniement doit être facilement compris par un ouvrier qui,bien qu'habitué à l'emploi d'un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tel outil, n'est pas nécessairement un mécanicien capable d'u- tiliser et d'apprécier un dispositif de fixation nouveau.

   Dans ce but les constructions de fixation habituelles sont telles qu'une partie a été formée en ou munie d'une douille et l'autre partie a été munie d'une extrémité complémentaire en forme de goujon, et elles oonstituent certains dispositifs de serrage simples par vis, tel qu'une vis située dans une ouverture file- tée dans la partie en douille, de telle sorte que l'extrémité d'une telle vis peut être serrée centre le côté de la partie in- térieure en forme de goujon. 



   Les principaux inconvénients d'une telle construction de fixation consistent en ce que la vis qui est vissée dans l'ou- verture filetée s'use rapidement ou tra-vaille facilement, ce qui met l'outil hors fonctionnement jusqu'à ce qu'il soit réparé, tandis qu'un tourne-vis, une olef ou un outil d'un genre spé- cial est néoessaire pour desserrer ou serrer la vis à moins qu'elle soit munie d'une tête relativement grande de sorte qu'elle forme une saillie qui empêohe rapidement le libre emploi de l'ou- til dans des espaces exigus. Dans de tels cas l'emploi de l'ou- til provoque des pertes de temps et réduit l'efficacité utilisa- ble de l'outil. 



   L'objet de la présente invention est un dispositif per- fectionné destiné à maintenir la pièce travaillante qui, tout en étant de construction simple, supprime les inconvénients cités ci-dessus. 



   Suivant la présente invention un dispositif de fixation destinéàattacher la pièce travaillante d'un fer à souder,d'un appareil de soudure ou d'un dispositif analogue à un support, et dans lequel ladite pièce travaillante s'adapte dans son support suivant un engagement complémentaire avec goujon et douille de sections transversales cylindriques, caractérisé en ce que la douille est munie d'une surface terminale cylindrique voisine de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et excentrique par rapport à l'ouverture d'entrée de la douille, et par un collet s'adaptant sur ladite surface et ayant une ouverture d'excentricité correspondante, ledit collet pouvant être tourné pour mettre son ouverture en alignement avec la douille pour libérer tout goujon situé dans l'ouverture ou la douille,

   ou bien pouvant être tourné sur ladite surface pour s'écarter d'une telle position de telle sorte que ladite ou- verture n'est plus en alignement avec la douille de manière à attacher et maintenir tout goujon dans la douille. 



   Ledit collet peut ne pas être attaché ni fixé à une partie queloonque, exoepté par engagement de frottement lorsqu'il est serré pour fixer la pièce travaillante. 



   Dans le   dassin   annexé : 
La figure 1 est une vue détaillée d'une extrémité d'un fer à souder fabriqué suivant la présente invention; 
La figure 2 est une vue en perspective de la figure 1. 



   Les figures 3 et 4 sont des vues de détail partielles montrant certaines modifications. 



   Dans la forme deréalisation de la présente invention représentée par les figures 1 et 2 des dessins un fer à souder comporte une tête a chauffée électriquement. A l'extrémité de cette tête se trouve une douille b destinée à recevoir l'ex- trémité postérieure en forme de barre cylindrique ou   tige .0.   d'un   cuivre d..  A l'extrémité de la douille la tête est munie d'un bord annulaire cylindrique e excentrique par rapport à la douil- le, et pour compléter la construction on trouve un collet oom- plètement détaché ayant une base en forme de disque! avec une bride eylindrique g destinée à reoouvrir le bord annulaire pré- cité e et ayant à sa base une ouverture h de la même grandeur que la douille et de même excentricité. La base en forme de dis- que du collet s'adapte sur l'extrémité de la douille. 



   Pendant l'emploi, le collet peut être tourné sur le bord   e   jusqu'à une position pour   laquella   son ouverture à est en ali- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 gnement avec la douille b, et alors la tige du cuivre peut être introduite à travers l'ouverture du collet dans la douille. En- suite, le collet peut être tourné sur le bord et par cette ac- tion son ouverture sera mise hors alignement avec la douille de sorte qu'il sera serré à la fois sur le bord et sur la tige du cuivre. La périphérie extérieure du collet est moletée pour per- mettre une prise spécialement bonne. 



   Afin d'indiquer dans quel sens il faut tourner le collet pour libérer le ouivre, le collet est muni d'une surface lisse 
1 sur sa périphérie moletée, sur laquelle est gravée une ligne d'index J, qui forme le complément d'une ligne d'index j' sur la douille, les lignes étant disposées de manière à coïncider   lors-   que le collet est dans la position desserréeo 
En supposant que le collet occupe la position de blocage, il sera serré, mais par une légère rotation, qui peut facilement être fournie par un doigt et le   pouae,   on trouvera facilement sui- vant quelle direction de rotation il sera libéré. Lorsque le col- let est libéré, le cuivre sera libre et peut être enlevé et rem- placé par un autre, ou bien réglé pour être remis en bonne place. 



  Une légère rotation du collet dans l'une des deux directions va- amener le collet dans une position'pour laquelle il rencontre une certaine résistance. L'effort de rotation qui est ensuite appli- qué au collet va le serrer et fixer simultanément le cuivre et le collet. 



   On peut évidemment e ployer la même   construction   pour main- tenir une électrode ou une tige de soudure tout en apportant des modifications sans sortir du cadre de la présente invention. Par exemple, comme on le montredans la figure 3, au lieu du collet ayant une bride excentrique s'adaptant sur un bord excentrique sur la douille, le collet k présente une protubérance excentrique k' s'adaptant dans un évidement excentrique dans la douille m. 



   Quoiqu'il soit préférable, d'avoir un collet complètement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 libre et détaché à la fois de la douille et du cuivre lorsqu'il n'est pas dans la position bloquée, il peut être désirable de maintenir le collet captif, comme on l'a montra dans la figure 4, où un collet n semblable à celui montra par les figures 1 et 2 possède un rivet c dont l'extrémité intérieure est normalement engagée dans une rainure annulaire p' dans le bord p de la douil- le. Une rainure d'entrée p2 permet d'enlever le collet si on le désire mais elle est placée de manière à être diamétralement opposée au rivet dans la position normale ou "libre" du collet. 



  Ainsi le collet ne peut pas quitter accidentellement l'extrémi- té de la douille parce qu'aussi longtemps qu'un cuivre se trou- ve dans la douille l'excentricité des parties est telle que le collet ne peut être tourné pour amener le rivet en registre avec la rainure d'entrée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Improvements made or relating to electric soldering irons, soldering devices or soldering devices.



   The present invention relates to electric soldering irons, soldering devices or similar devices of the type comprising a support with devices intended to fix the working parts to this support, such as the copper to be soldered or the electrode of welding, so that this part is easily replaced by another of a different shape, or else renewable or else so that its position can be adjusted.



   Considering the high temperatures and temperature changes to which such supports and such working parts are normally subjected, the rough handling which such tools are forced to withstand, and the low price the user is willing to pay, any fastening device intended to fasten the copper or the electrode must be simple and its handling must be easily understood by a worker who, although accustomed to the use of a

 <Desc / Clms Page number 2>

 such tool is not necessarily a mechanic capable of using and appreciating a new fastening device.

   For this purpose the usual fastening constructions are such that one part has been formed in or provided with a socket and the other part has been provided with a complementary stud-shaped end, and they constitute certain simple clamping devices. by screw, such as a screw located in a threaded opening in the socket part, so that the end of such screw can be tightened around the side of the inner stud-shaped part.



   The main drawbacks of such a fastening construction are that the screw which is screwed into the threaded opening wears out quickly or works easily, which puts the tool out of operation until it stops. it is repaired, whereas a screwdriver, olef, or some special tool is needed to loosen or tighten the screw unless it has a relatively large head so that it forms a projection which quickly prevents the free use of the tool in confined spaces. In such cases the use of the tool results in wasted time and reduces the usable efficiency of the tool.



   The object of the present invention is an improved device intended to hold the working part which, while being of simple construction, eliminates the drawbacks mentioned above.



   According to the present invention a fastening device for fastening the working part of a soldering iron, a soldering apparatus or a similar device to a support, and in which said working part fits in its support according to an engagement complementary with stud and sleeve of cylindrical cross sections, characterized in that the sleeve is provided with a cylindrical end surface close to

 <Desc / Clms Page number 3>

 and eccentric with respect to the inlet opening of the socket, and by a collar fitting to said surface and having a corresponding eccentricity opening, said collar being rotatable to bring its opening into alignment with the socket to release any stud located in the opening or socket,

   or alternatively being rotatable on said surface to move away from such a position such that said opening is no longer in alignment with the socket so as to attach and hold any stud in the socket.



   Said collar may not be attached or fixed to any part excepted by frictional engagement when tightened to secure the working part.



   In the annexed dassin:
Figure 1 is a detailed view of one end of a soldering iron made in accordance with the present invention;
Figure 2 is a perspective view of Figure 1.



   Figures 3 and 4 are partial detail views showing some modifications.



   In the embodiment of the present invention shown in Figures 1 and 2 of the drawings a soldering iron has an electrically heated head. At the end of this head is a sleeve b intended to receive the rear end in the form of a cylindrical bar or rod .0. of a copper d .. At the end of the socket the head is provided with a cylindrical annular edge e eccentric with respect to the socket, and to complete the construction we find a completely detached collar having a base disc-shaped! with an eylindrical flange g intended to reopen the aforementioned annular edge and having at its base an opening h of the same size as the sleeve and of the same eccentricity. The disc-shaped base of the collar fits over the end of the socket.



   During use, the collar can be turned on edge e to a position so that its opening to is aligned.

 <Desc / Clms Page number 4>

 ing with the socket b, and then the copper rod can be introduced through the opening of the collar in the socket. Then the collar can be turned on the edge and by this action its opening will be put out of alignment with the socket so that it will be tight both on the edge and on the rod of the copper. The outer periphery of the collar is knurled to provide an especially good grip.



   In order to indicate in which direction to turn the collar to release the hole, the collar is provided with a smooth surface
1 on its knurled periphery, on which is engraved an index line J, which forms the complement of an index line j 'on the sleeve, the lines being arranged so as to coincide when the collar is in the socket. loose position
Assuming that the collar is in the locked position, it will be tight, but by a slight rotation, which can easily be provided by a finger and the pouae, it will easily be found by which direction of rotation it will be released. When the collar is released, the copper will be free and can be removed and replaced with another, or adjusted to be put back in place.



  A slight rotation of the collar in either direction will bring the collar to a position where it meets some resistance. The rotational force which is then applied to the collar will tighten it and simultaneously fix the copper and the collar.



   Of course, the same construction can be used to maintain a weld electrode or rod while making modifications without departing from the scope of the present invention. For example, as shown in Figure 3, instead of the collar having an eccentric flange fitting over an eccentric edge on the sleeve, the collar k has an eccentric protuberance k 'fitting into an eccentric recess in the sleeve m .



   Although it is preferable, to have a collar completely

 <Desc / Clms Page number 5>

 free and detached from both the socket and the copper when not in the locked position, it may be desirable to keep the collar captive, as shown in Figure 4, where a similar collar n to that shown in Figures 1 and 2 has a rivet c the inner end of which is normally engaged in an annular groove p 'in the edge p of the sleeve. An entry groove p2 allows the collar to be removed if desired, but it is placed so as to be diametrically opposed to the rivet in the normal or "free" position of the collar.



  Thus the collar cannot accidentally leave the end of the sleeve because as long as a copper is in the sleeve the eccentricity of the parts is such that the collar cannot be turned to bring the rivet. in register with the entry groove.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1. Dispositif de fixation destiné à fixer la partie tra- vaillante d'un fer à sauder, d'un appareil de soudure ou d'un dispositif analogue à un support, dans lequel ladite partie tra- vaillante s'adapte dans son support avec un engagement par douil- le et goujon complémentaires, de sections transversales cylin- driques, caractérisé en ce que la douille est munie d'une sur- face terminale oylindrique voisine de et ex-centrique par rapport à l'entrée de la douille, et par un collet s'adaptant à ladite surface et présentant une ouverture d'exoentricité correspon- dante, ledit collet pouvant être tourné pour mettre son ouverture en alignement aveo la douille afin de libérer tout goujon se trouvant dans l'ouverture et la douille, 1. Fixing device for fixing the working part of a soldering iron, welding apparatus or similar device to a support, in which said working part fits in its support with a complementary socket and pin engagement, of cylindrical cross sections, characterized in that the socket is provided with an oylindrical end surface adjacent to and eccentric with respect to the inlet of the socket, and by a collar adapting to said surface and having a corresponding exoentricity opening, said collar being able to be rotated to bring its opening into alignment with the sleeve in order to release any stud in the opening and the sleeve, ou bien pouvant être tourné sur ladite surfaoe pour s'éoarter d'une telle position, amenant ainsi ladite ouverture hors alignement de la douille de manière à serrer et maintenir tout goujon dans la douille. or else capable of being rotated on said surface to move away from such a position, thereby bringing said opening out of alignment with the socket so as to clamp and hold any stud in the socket. 2. Dispositif de fixation suivant 1, caractérisé en ce <Desc/Clms Page number 6> que la douille est munie d'un bord terminal cylindrique, excen- trique par rapport à la douille et en ce que le collet possède une base en forme de disque munie d'une bride cylindrique com- plémentaire au bord terminal, la base en forme de disque s'adaptant sur l'extrémité de la douille et présentant une ouverture complémentaire à la douille et d'excentricité semblable par rapport à sa bride. 2. Fastening device according to 1, characterized in that <Desc / Clms Page number 6> that the sleeve is provided with a cylindrical end edge, eccentric with respect to the sleeve and in that the collar has a disc-shaped base provided with a cylindrical flange complementary to the terminal edge, the base in the form of a disc disc fitting on the end of the sleeve and having an opening complementary to the sleeve and similar eccentricity with respect to its flange. 3. Fer à souder ayant une tête chauffée électriquement munie d'une douille cylindrique destinée à recevoir l'extrémité postérieure cylindrique d'un cuivre de soudure, caractérisé en ce que la douille est munie d'un bord cylindrique excentrique par rapport à la douille et par des dispositifs permettant de fixer un cuivre, comprenant un collet ayant une base en forme de disque et une bride cylindrique à l'aide de laquelle il est monté par rotation sur ledit bord cylindrique, la base en forme de disque s'adaptant sur l'extrémité de la douille et présentant une ouverture complémentaire à la douille et d'excentricité sem- blable par rapport à la bride. 3. Soldering iron having an electrically heated head provided with a cylindrical socket intended to receive the cylindrical rear end of a solder copper, characterized in that the socket is provided with a cylindrical edge eccentric relative to the socket and by devices for fixing a copper, comprising a collar having a disc-shaped base and a cylindrical flange by means of which it is rotatably mounted on said cylindrical edge, the disc-shaped base fitting on the end of the sleeve and having an opening complementary to the sleeve and a similar eccentricity with respect to the flange. 4. Fer à souden suivant 3, caractérisé en outre par un dispositif constitué par un goujon et une rainure complémentaires, destiné à retenir le collet sur la douille. 4. Next soldering iron 3, further characterized by a device consisting of a stud and a complementary groove, intended to retain the collar on the socket. 5. Fer à souder construit, arrangé et destiné à être em- ployé comme oi-dessus décrit en substance, avec référence aux et comme représenté par les dessins annexés. 5. Soldering iron constructed, arranged and intended for use as described above in substance, with reference to and as shown in the accompanying drawings.
BE482586D BE482586A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE482586A true BE482586A (en)

Family

ID=129234

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE482586D BE482586A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE482586A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2534767A1 (en) BODY FOR ATTACHING A PIECE TO A PRINTED CIRCUIT BOARD AND METHOD OF FASTENING A TRANSISTOR AND A RADIATOR ON A PRINTED CIRCUIT BOARD
FR2492698A1 (en) DEVICE FOR FIXING A CUTTING TOOL ON ITS TOOL HOLDER
CH707490A1 (en) torque wrench.
FR2891728A1 (en) LIQUID CRYSTAL PROTECTION SCREEN MOUNTING STRUCTURE FOR WELDING MASK
BE482586A (en)
EP0286561B1 (en) Clamp having hinged clamping screw
FR2655581A1 (en) TOOL HOLDER CHUCK FOR THE EQUIPMENT OF A ROTATING MACHINE SUCH AS A DRILL.
FR2461187A1 (en) Tensioning system for hose clamp - uses outwards bent and doubled over ends for securing nuts for tensioning screw
EP0061943A1 (en) Device for affixing a derailleur to the bottom part of a bicycle frame
CH275213A (en) Tool comprising a handle and a working organ.
CH687600A5 (en) Device clamp.
FR2459509A3 (en) Rotary knob manual control mechanism - uses surrounding wire locking spring resting on lower flange of knob and looping under lug of plate to restrict knob rotation
FR2504643A1 (en) One-piece circular pipe clip - has clamping bolt and welded-on fixing screw in neck
FR2467661A1 (en) Clamp with sliding jaw - has tapped hole larger than thread of clamping bolt, with locking by spring
FR2676110A3 (en) Universal support
FR1251319A (en) Improvements to plug-in devices on busbars or the like
CH642898A5 (en) WHEEL DRESSING TOOL.
CH474320A (en) Tweezers for welding
BE345531A (en)
BE414016A (en)
FR2862898A3 (en) Multi-purpose monkey wrench has movable jaw with convex surface opposite a fixed jaw with a concave detent and rounded tooth
BE566312A (en)
FR2573585A1 (en) Brush holder for rotating electrical machine
BE418295A (en)
CH168412A (en) Device for fixing a handle to a brush.