<Desc/Clms Page number 1>
"Dispositif présélecteur pour la commande à distance du réglage d'appareils de tous genres." @ La présente invention concerne des disposi- @ tifsde commande qu'on appellera "présélecteurs", pour faci- liter la description, et qui sont destinés au réglage élec- trique à distance de divers appareils en fonction du temps, ou de l'amplitude de mouvements.
L'invention concerne plus particulièrement un présélecteur du genre destiné à être utilisé en combinaison avec un appareil pour la commande à distance de son fonction- nement, cet appareil comportant un moteur électrique relié oinématiquement et servant à actionner ou à déplacer mécani- quement des appareils, dispositifs, machines,etc..., dans des limites sélectionnées ou prédéterminées de mouvement, Le mouvement de cet appareil peut être linéaire et orienté dans un sens vertical, horizontal ou oblique, angulaire, ou encore @
<Desc/Clms Page number 2>
..d'un autre genre et orienté suivant une trajectoire pre- déterminée.
Le présélecteur faisant l'objet de la présente invention fonctionne pour assurer un réglage relativement précis d'un'appareil en l'amenant à une position prédéter- minée dans une gamme sélectionnée de mouvements de cet appa- reil, par exemple la position de réglage angulaire des vo- lets compensateurs d'un avion, ou le réglage ou pointage de machines, de canons et d'autres appareils. Le présélecteur peut être placé à distance de l'appareil à commander, et ce présélecteur fonctionne pas à pas pour assurer le réglage à distance de cet appareil en l'amenant à une position exacte prédéterminée et présélectionnée.
L'un des buts de la présente invention est de créer un dispositif de commande perfectionné du genre indiqué; construit et agencé pour permettre la présélection du sens et de l'amplitude du mouvement de l'appareil placé à distance et actionné par un moteur électrique, et pour amener cet appareil à cette position de réglage sélectionnée entre deux limites qui ne doivent pas être dépassées.
Un autre but de l'invention est de réaliser un dispositif de commande du genre indiqué pour le réglage d' appareils placés à distance, en l'amenant à une position pré- déterminée entre deux limites de mouvement également prédéter- minées, et comportant des organes destinés à être réglés préa- lablement, de part et d'autre d'une position zéro, d'une am- plitude prédéterminée correspondant à l'amplitude d'avancement ou de recul de l'appareil commandé, le déplacement de cet appa- reil étant effectué immédiatement après le réglage du dispo- sitif de commande.
Un autre but encore de l'invention est de créer un dispositif de commande perfectionné du genre indiqué construit pour l'indication, visible à tout instant, de la..
<Desc/Clms Page number 3>
position exacte de réglage de l'appareil placé à distance, obtenue par ce dispositif de commande.
L'invention a, en outre, pour but de créer un dispositif de commande perfectionné du genre indiqué compor- tant des organes actionnant ce dispositif simultanément et en synohronisme avec le fonctionnement d'un moteur électrique et avec l'appareil actionné par ce moteur, ces organes étant com- binés avec d'autres organes destinés à indiquer à tout instant la position de réglage exacte de l'appareil placé à distance;
de réaliser un dispositif de commande perfectionné du genre indiqué, comportant des organes permettant la présélection de la position sur laquelle l'appareil placé à distance doit être amené entre deux limites qui ne doivent pas être dépassées, ces organes étant combinés avec .d'autres organes empêchant le fonctionnement du dispositif de commande et du moteur tant que les premiers n'ont pas été ramenés vers la position ini- tiale de réglage axial.
D'autres buts encore de l'invention sont l'ob- tention d'un présélecteur du genre indiqué comportant des or- ganes assurant le maintien permanent du dispositif de commande du moteur et de l'appareil placé à distance dans des positions relatives de synchronisation, et de créer un dispositif de commande du genre indiqué, d'une construction simple, d'un fonctionnement durable et efficace, et se prêtant à la réalisa- tion sous une forme normalisée relativement légère et peu encombrante.
En conséquence, la présente invention est maté- rialisée dans un présélecteur pour la commande des mouvements et des positions entre deux limites prédéterminées, d'un ap- pareil placé à distance et aotionné par un moteur électrique ce présélecteur oomportant un bâti, un méoanisme d'entraîne- ment pas-à-pas dans les deux sens ou enoliquetage monté sur
<Desc/Clms Page number 4>
..le bâti et destiné à être actionné par les impulsions de courant électrique, un mécanisme sélecteur de réglage fonc- tionnant dans les deux sens, monté sur le bâti, destiné à en- grener avec l'encliquetage et à être déplacé dans les deux sens par rapport à une position zéro ou de départ, vers une position correspondant à celle sur laquelle doit être réglé l'appareil,
entre deux limites de déplacement prédéterminées, un mécanisme monté sur le bâti et dont le fonctionnement est amorcé à la fin du mouvement de réglage du mécanisme sélecteur pour la fermeture de circuits électriques de commande amorçant un déplacement du mécanisme d'encliquetage d'une amplitude cor- respondant à l'amplitude de réglage du mécanisme présélecteur, et actionnant en même temps l'appareil à commander pour l'ame- ner vers la position de réglage située dans les limites prédé- terminées et correspondant à la position de réglage du dispo- sitif présélecteur, et un mécanisme monté sur le bâti, rèlié cinématiquement au mécanisme d'encliquetage et au mécanisme de commande du circuit du moteur de l'appareil à régler en syn- chronisme avec l'entraînement du mécanisme d'encliquetage,
et pour amener cet appareil vers une position de réglage, située entre deux limites prédéterminées et correspondant exactement à la position de réglage du dispositif présélecteur.
Ces buts et avantages, ainsi que d'autres carac- teristiques encore de l'invention ressortiront plus clairement de la description détaillée ci-après, en regard du dessin annexé donné à titre d'exemple, et sur lequel :
La fig.l est une vue en coupe verticale axiale d'une réalisation préférée du dispositif présélecteur.
La fig. est une vue en plan de dessus, l'enve- loppe cylindrique étant indiquée en coupe pour montrer l'agen- cement relatif des organes.
La fig. 3 est une vue en élévation de face du
<Desc/Clms Page number 5>
..dispositif présélecteur.
La fig. 3a est une vue analogue à oelle de la fig.
3, mais montrant le dispositif de manoeuvre dans une position de réglage, après répétition de ce réglage.
La fig.4 est une vue partielle en coupe suivant la ligne 4-4 de la fig.2, et montrant une partie du mécanisme d'encliquetage ainsi que le cliquet exerçant une légère pres- sion sur le pignon à rochet pour le maintenir dans la position de réglage.
La fig. 5 est une vue en coupe transversale sui- vant la ligne brisée 5-5 de la fig.l, le bottier porteur étant supposé enlevé. Cette figure montre le pignon sélecteur et une partie du pignon.à rochet ou trotteur.
La fig. 6 est une vue partielle en élévation de face, prise dans le plan de la ligne 6-6 de la fig.l, et mon- trant le dispositif de blocage faisant partie du bouton ac- tionnant l'interrupteur principal.
La fig.7 est une vue en coupe transversale sui- vant la ligne 7-7 de la fig.2, le bottier porteur étant supposé enlevé.
La fig. 8 est une vue partielle en coupe de l'ex- trémité antérieure du dispositif de commande, les organes é- tant placés dans la position qu'ils occupent pour le réglage du dispositif sur une position angulaire présélectionnée.
La fig. 9 est une vue en coupe transversale suivant la ligne 9-9 de la fig.l et montre le dispositif de synchroni- sation mécanique dansune position neutre, correspondant à une position initiale du dispositif sur le point zéro ou point de départ, ou à une position obtenue après son fonctionnement pour le réglagesur une position désirée d'un appareil placé
EMI5.1
a distance.
La fig.IO est une vue partielle en coupe mon- trant le dispositif de synchronisation mécanique d'après la
<Desc/Clms Page number 6>
fig. 9, mais placé dans une position correspondant à une posi- tion sélectionnée ou intermédiaire de réglage du dispositif, dans laquelle le mécanisme d'encliquetage est prêt au fonc- tionnement ou en voie de fonctionnement pour rappeler certains organes du dispositif de commande vers la position zéro de départ, et pour amorcer le réglage sur une position prèsélec- tionnée de l'appareil placé à distance.
La fig.ll est une vue analogue à celle de la fig.
10, et montre la position des organes après la dernière pulsa- tion du mécanisme d'encliquetage, mais juste avant le mouvement de rappel de l'armature de l'électroaimant actionné, qui est intervenu pour amener ce mécanisme vers la positio:n zéro de départ.
La fig.I2 est une vue partielle en coupe, suivant la ligne 12-12 de la fig.9'; montrant la position de l'un des organes du mécanisme de synohronisation mécanique par rapport à la position du levier correspondant actionnant deux inter- rupteurs jumelés.
La fig.I3 est un schéma de câblage d'un circuit électrique dans lequel on peut employer le présélecteur.
Le dispositif présélecteur se présente sous la forme d'un bloc compact, destiné à être monté d'une manière appropriée quelconque, par exemple dans une ouverture indi- quée en 10 et pratiquée dans un panneau de montage indiqué en 11.
L'ensemble du dispositif de commande est fixé et entièrement maintenu sur un bottier porteur ou bâti 14 qui oomporte un rebord annulaire horizontal 15 dirigé vers l'avant et une bride périphérique 16 destinée à s'appliquer sur la face antérieure du panneau 11, la fixation ayant lieu par des vis indiquées en 17. Le rebord 15 et la bride 16 du bottier cons- tituent en fait des éléments protecteurs en forme d'écusson pour un dispositif à cadran qui sera décrit plus loin.
<Desc/Clms Page number 7>
Ce bottier comporte également une cloison transversale 18 au centre de laquelle est encastrée à force une bague 19 formant ooussinet pour le montage à rotation d' un moyeu 20, qui constitue lui-même un palier pour le montage à rotation d'un arbre tubulaire longitudinal 21, situé dans l'axe du dispositif, et dont l'extrémité opposée est montée à rotation dans un palier à épaulement 23, encastré à force dans une platine 24 qui fait partie du bâti principal.
Au bottier 14 sont fixées rigidement, en dehors de la platine 24, d'autres platines faisant partie du bâti principal, en l'espèce une platine postérieure 25, une platine intermédiaire 26 et une platine de guidage 27 prévue à l'ex- trémité antérieure de l'ensemble. Les deux platines 24 et 26 se présentent sous la forme de secteurs, tandis que les pla- tines 25 et 27 sont constituées par des disques circulaires.
Ces quatre platines sont rigidement assemblées entre elles, et fixées au bottier 14 par des colonnes indiquées en 28 et composées de tronçons 28a, 28b, 280, 8d et 28e. Trois de ces colonnes sont prévues pour l'assemblage en bloc des diffé- rents organes, de la manière indiquera, sur la fig.9.
L'arbre tubulaire 21 qui traverse les platines 24, 25, 26 et 27, est maintenu contre tout déplacement axial par une bague 31 fixée sur cet arbre par une vis de serrage 32, en contact avec la face antérieure de la platine 24 et coopérant avec le coussinet à épaulement 23. Sur l'extrémité postérieure de l'arbre tubulaire est montée une bague à épau- lement 34, fixée à l'aide d'une vis de serrage 35. Cette ba- gue est presque en contact avec la face postérieure du cous- sinet 23. Grâce à cet agencement, l'arbre tubulaire est sen- siblement maintenu contre tout déplacement axial à l'inté- rieur du bâti.
Sur l'extrémité antérieure de l'arbre tubu- laire 21 est fixé transversalement un disque sélecteur 37,dont
<Desc/Clms Page number 8>
la face avant porte de préférence un index indicateur radial 38, tel que le montrent les figs.3 et 3a. Le but de cet index est d'indiquer à tout instant de façon visible la position de réglage du mécanisme d'encliquetage ainsi que la position de l'appareil à régler. Cet index indicateur occupe normalement une position radiale en regard d'un index indicateur corres- pondant 40, tracé sur la face avant du rebord 15 du bottier 14, de la manière indiquée sur la fig.3 du dessin.
Le dispositif de commande ayant été régle sur une position présélectionnée pour l'obtention d'un déplacement d'une amplitude correspondante et proportionnelle de l'appareil placé à distance, l'index indicateur 38 , qui est actionné par le mécanisme d'encliquetage, est ramené vers la position zéro de départ en regard de l'index indicateur 40, position que montre la fig. 3.
Sur l'avant du moyeu 20 est calé un porte - cadran 43 en forme de guvette aplatie, qui entoure le disque sélecteur 37. Cette cuvette est fermée sur l'avant du disque 37 par une feuille transparente 45, de préférence en matière plastique, et qui est maintenue sur le porte-cadran 43 par un cadran annulaire 46 fixé par des vis 47 sur la bride antérieu- re de la cuvette 43. On voit d'après le dessin que le cadran annulaire est-,muni d'une graduation 48 et présente un point zéro qui, en position de repos, se trouve en regard de l'in- dex 40 du bottier 14. Ce cadran annulaire est gradué dans deux directions opposées en partant du point zéro. Sur un côté du point zéro est inscrite l'indication "Montée" et sur le côté opposé l'indication "Descente".
Ces inscriptions in- diquent clairement et visiblement la position et le sens de réglage de l'appareil placé à distance, qui doit être commandé.
La forme particulière du cadran annulaire représenté sur le dessin convient à des appareils à commander qui doivent exé- outer un mouvement de montée et de descente entre deux limites
<Desc/Clms Page number 9>
prédéterminées, et ce mouvement peut être rectiligne, rotatif ou d'un autre genre approprié. Les graduations du cadran annu- laire 46 peuvent être établies en fonction des conditions par- ticulières de l'emploi. Elles peuvent représenter des degrés, de la manière représentée, ou d'autres unités de mesure.
Il est bien entendu, et ceci ressortira du res- te de la suite de la description, que le cadran et les organes qui s'y rattachent sont agencés pour tourner de 1800 environ dans chaque sens, après quoi ils sont arrêtés. Des butées ap- propriées peuvent être prévues ei désiré pour arrêter la rota- tion du cadran dans des direotions opposées après une amplitu- de de mouvement inférieure. Il est également bien entendu que les graduations du cadran annulaire 46 sont proportionnelles et correspondent aux limites de déplacement de l'appareil à commander. Bien que le cadran puisse être gradué en degrés, ces graduations ne correspondent pas nécessairement à la mesure des positions angulaires du mouvement rotatif du cadran annu- laire 46 et des organes qui s'y rattachent.
Au centre de la feuille transparente 45, et sur la face avant de celle-ci, est fixé un bouton de réglage prin- cipal 50, qui est maintenu sur cette feuille par des vis 51, Sur la face avant, c'est-à-dire sur l'extrémité libre de ce bouton, sont inscrites des indications qui concernent les posi- tions de réglage d'un interrupteur principal actionné par une tige axiale 55 montée à coulissement dans l'arbre tubulaire 21.
L'extrémité antérieure de la tige 55 s'arrête au voisinage im- médiat du plan de la face intérieure de la feuille transparente 45. Avec cette tige 55 coopère un bouton central 57, monté à coulissement dans le bouton de réglage 50 à l'intérieur d'un logement cylindrique 58 pratiqué dans ce bouton 50. Une partie convenablement choisie du bouton 57 se prolonge vers l'avant, au-delà de la face du bouton de réglage 50, et son extrémité intérieure se raccorde à une queue de diamètre réduit 59.
Cette
<Desc/Clms Page number 10>
queue est rigidement solidaire d'une barrette de blocage 60, d'une forme rectangulaire ou allongée, et qui, dans une posi- tion de réglage du bouton 57, s'emboîte dans une ouverture de forme correspondante 61, pratiquée dans la feuille transpa- rente 45, de façon à arriver sensiblement à fleur de la face intérieure de cette feuille, de la manière indiquée sur la fig. 1 da dassin.
Un ressort hélicoïdal 63 entoure la queue 59 du bouton intérieur. Il est intercalé entre un épaulement ' annulaire 64 de ce bouton et un épaulement 65 du logement du bouton de réglage 50. L'agencement est tel que le ressort a normalement tendance à pousser le bouton'57 vers la position que montre la fig.l du dessin.
L'extrémité opposée de la tige centrale 55 porte une rondelle de butée 67 agencée pour coopérer avec un poussoir à ressort 68 faisant partie d'un interrupteur usuel à fonctionnement brusque , dont l'ensemble est indiqué en 69, et qui constitue l'interrupteur principal du circuit électri- que commandant le moteur électrique placé à distance, ou tout autre appareil qui doit être réglé par la commande du présé- lecteur.
On comprendra que l'interrupteur 69, repré- senté dans la position ouverte sur la fig.l du dessin, est normalement fermé. A cet effet, le bouton interne 57 est poussé vers l'intérieur dfaçon que la barrette de blocage 60 soit dégagée de l'ouverture 61 de la feuille 45, de la manière indiquée en pointillé sur la fig.l du dessin. Le bouton 57 peut ensuite être orienté angulairement de façon que la barrette de blocage soit elle-même orientée transver- salement par rapport à l'ouverture rectangulaire 61, pour bloquer le bouton intérieur contre tout déplacement par le ressort 63.
Lorsque le bouton est poussé vers l'intérieur,
<Desc/Clms Page number 11>
il déplace la tige 55 dont l'extrémité opposée, portant la rondelle de butée 67, actionne le poussoir 68 qui agit à son tour sur l'interrupteur à rupture brusque 69 pour ouvrir le circuit, Lorsque le bouton 57 est enfonoé, il fait office d' organe de sécurité en ce sens qu'il empêche tout mouvement de rotation du bouton de réglage 50, de la manière décrite plus loin.
Pour indiquer que l'interrupteur principal est ouvert ou fermé, l'extrémité extérieure du bouton 57 porte une flèche indicatrice 72 orientée suivant l'axe longitudinal de la barrette de blocage 60. Lorsque les organes occupent la po- sition que montre la fig.l, cette flèche est placée en regard d'indications, formées par l'inscription "Fermé", prévues en 73 et qui apparaissent en deux points diamétralement opposés sur la face du bouton de réglage 50.
Cette face du bouton de réglage 50 porte également des indications en 74, formées par l'inscription "Ouvert", prévue en deux points diamétralement opposés sur un axe perpendiculaire à celui des inscriptions "Fermé". La flèche 72, placée en regard de l'une ou de l'autre des inscriptions 74,indique que le bouton 57 a été poussé vers l'intérieur et est bloqué dans la position dans laquelle l'in- terrupteur principal 69 est ouvert.
En conséquence, lorsque le bouton 57 occupe la position que montrent les figs. I et 3, c'est-à-dire lorsqu'il est sorti de son logement, l'interrupteur principal 69 est fermé et la flèche 72 du bouton 57 est placée en regard de l'une ou de l'autre des inscriptions "Fermé", indiquant que le circuit principal de commande est fermé et que le présélec- teur occupe la position de fonctionnement. On peut ensuite actionner le présélecteur en déplaçant d'abord le bouton principal 50 dans le sens axial de la manière décrite plus loin, après quoi on peut faire tourner avec le bouton 50 un en- semble d'organes vers une position angulaire prédéterminée,
<Desc/Clms Page number 12>
dans un sens ou dans l'autre par rapport à la position zéro de départ.
Pour faire cesser l'action du présélecteur, on pousse le bouton 57 axialement dans le sens du,,,dégagement de la barrette de blocage 60 de l'ouverture 61 de la feuille 45, de la manière indiquée en pointillé sur la fig.l. On peut ensuite faire tourner le bouton 57 d'environ 90 pour placer la barrette 60 transversalement par rapport à l'ouverture 61 et pour blo- quer le bouton 57 dans sa position intérieure. Il en résulte que la tige 55 maintient l'interrupteur principal 69 dans la position d'ouverture du circuit. Dans cette position de réglage des organes, la flèche 72 est alors placée sensiblement en regard de l'une ou de l'autre des inscriptions "Ouvert", sur la face du bouton de-réglage principal 50.
A l'extrémité intérieure du moyeu 20 est fixé un pignon sélecteur 76 qui est agencé pour tourner en bloc avec le porte-cadran 43, le cadran annulaire 46, la feuille transpa- rente 45 et le bouton de réglage 50. Cet ensemble d'organes est normalement poussé vers l'extérieur, vers la position que montre la fig.l, par trois lames élastiques incurvées 77 ré- parties circulairement et fixées par des vis 78 sur la face extérieure du fond 18 du bottier 14. Les extrémités libres de ces lames élastiques agissent sur la face intérieure de la bride du porte-cadran 43. Le déplacement vers l'extérieur de l'ensemble, au delà de la position que montre la fig.l, est limité par le pignon sélecteur 76 qui bute contre l'extrémité du ooussinet 19.
Dans cette position des organes, le pignon sélecteur engrène avec une butée d'arrêt 80 fixée sur la face intérieure du fond 18 du bottier 14. Cette butée porte une dent 80a de forme et de position telles qu'elle puisse venir en prise pour son blocage avec un intervalle entre deux dents successi- ves du pignon sélecteur, quelle que soit la position de réglage de ce pignon par rapport à la butée, lorsque la pression sur le
<Desc/Clms Page number 13>
bouton 50 est annulée et que l'ensemble est déplacé vers l'ex- térieur par les ressorts 77 pour être amené à la position que montre la fig.l du dessin. Dans cette position, l'ensemble des organes solidaires du bouton 50 est maintenu bloqué par rapport au boîtier 14 par l'engrènement du pignon 76 avec la butée 80.
A l'arrière du pignon sélecteur 76, et au voisi- nage immédiat de celui-ci, est fixé rigidement sur l'arbre tubu- laire 21 un pignon trotteur 82 solidaire d'un moyeu 83, qui est lui-même fixé sur l'arbre tubulaire par une vis de serrage 84.
Il est bien entendu souhaitable que le pignon sélecteur 76 et le pignon trotteur 82 aient des diamètres égaux et soient munis d'un même nombre de dents de même pas.
A la périphérie extérieure du pignon sélecteur 76 est prévu un doigt d'accouplement 86 orienté vers le pignon trotteur 82 et placé en regard d'un intervalle de deux dents successives du pignon trotteur. L'extrémité de ce doigt se termine par une arête indiquée en 86a qui, lorsque l'ensemble comprenant le pignon sélecteur 76 est poussé axialement vers l'intérieur, vient en prise avec l'intervalle en regard de deux dents successives du pignon trotteur 82. Dans cette position, les pignons 76 et 82 sont accouplés l'un à l'autre pour se déplacer en bloc lorsque l'ensemble comprenant le porte-cadran 43, le cadran 46, la feuille transparente 45 et le bouton 50, est déplacé angulairement autour de son axe.
Pour maintenir le pignon trotteut 82 dans une position vers laquelle il peut être amené à la main ou mécani- quement de la manière décrite plus loin, on prévoit un encli- quetage comprenant un galet 88 monté à rotation sur l'extrémité libre d'un levier 89, dont l'extrémité opposée est articulée sur un tourillon 90 solidaire de la platine de guidage 27. Un res- sort approprié, formé par un ressort hélicoïdal 91 dans l'exem- ple représenté, est monté sur le tourillon 90. La branche libre 9Ia de ce ressort agit sur le levier 89 pour appliquer le galet
<Desc/Clms Page number 14>
88 élastiquement sur la denture périphérique du pignon trot- teur 82, de la manière indiquéesur le dessin.
Le pignon trotteur est agencé pour être déplacé initialement, avec le cadran et le bouton, vers une position angulaire désirée. L'agencement est également tel que, lors- que ce pignon est dégagé dudit ensemble, il soit rappelé vers la position zéro par le mécanisme d'enoliquetage comprenant deux électroaimants 96 et 97 comportant des armatures 96a et 97a respectivement articulées par leurs extrémités postérieu- res et normalement sollicitées vers l'extérieur, ou vers une position écartée, par des ressorts hélicoïdaux 98, de la ma- nière indiquée sur la fig. l. En 96b et 97b des armatures res- pectives, sont articulées des griffes d'entraînement longitu- dinales 96c et 97c.
Les prolongements antérieurs de ces grif- fes d'entraînement passent par des ouvertures 100 pratiquées dans la platine de guidage 27 et sont normalement placés dans une position telle que la montre la fig. 4, et dans laquelle ils engrènent aveo des points diamétralement opposés du pi- gnon trotteur 82, lorsque les électroaimants respectifs sont excités. L'agencement est tel que, lorsque l'un des électro- aimants est actionné par un courant pulsatoire, le pignon trotteur 82 soit déplacé pas -à-pas dans un sens, mais qu'il soit déplacé angulairement dans le sens opposé et/de la même manière lorsque l'autre électroaimant est actionné par le courant pulsatoire.
Les circuits électriques commandés par le dis- positif pré-séleoteur sont montés de façon que les électro- aimants 96 et 97 puissent être excités sélectivement d'une manière intermittente par les pulsations du courant électri- que, et que le pignon trotteur soit ramené par rotation vers le pont zéro en partant d'une position sur laquelle il a été réglé. Le montage est également tel que les circuits de comman- de aboutissant à l'appareil placé à distance soient fermés...
<Desc/Clms Page number 15>
pendant un certain laps de temps pour assurer un réglage correspondant de cet appareil dans les limites prédéterminées.
Lorsque les électroaimants respectifs sont excités, les grif- fes d'entraînement sont abaissées pour venir en prise avec les dents du pignon trotteur, À chaque abaissement de l'arma- ture de ces aimants, le pignon trotteur est déplacé d'un angle égal à l'intervalle d'une dent.
L'articulation des griffes d'entraînement est prévue pour permettre un déplacement latéral de ces griffes afin qu'elles puissent suivre le déplacement des dents du pignon et qu'elles puissent convenablement rester en prise d'entraînement aveo le pignon trotteur en mouvement de rota- tion intermittent. Pour assurer la position appropriée des griffes d'entraînement par rapport au pignon trotteur, les surfaces de guidage 100a des ouvertures 100 de la platine 27 coopèrent avec ces griffes, qui sont à leur tour reliées en- tre elles par un ressort hélicoîdal 102, de la manière indi- quée sur les figs. 1 et 2 du dessin. Ce ressort est destiné à appliquer les griffes contre les surfaces de guidage.
Les éleotroaimants comportent chacun des pièces de champ 103 portant des enroulements 96d et 97d et fixées à des supports 104 qui sont à leur tour fixés par des vis 105 sur la face postérieure de la platine intermédiaire 26. On voit d'après le dessin que les électroaimants sont maintenus sensiblement à une même distance de l'axe de l'anre 21 et de la tige 55 , et sensiblement dans des plans parallèles.
A l'arrière de l'ensemble du dispositif, entre les platines 24 et 25, sont prévus deux groupes d'interrup- teurs jumelés à fonctionnement brusque,transversalement espacés les uns par rapport aux autres, ainsi que le montrent les figs.2 et 7. Ces interruteurs sont de construction usuelle. Ils sont indiqués en 106 et 107 pour un groupe et en 108 et 109 pour l'autre. Ces interrupteurs sont rendus
<Desc/Clms Page number 16>
solidaires de la platine 24 par des boulons 111.
Le dessin montre un type commercial particulier d'interrupteurs à fonctionnement brusque, mais il est bien entendu qu'on peut utiliser tout autre interrupteur présen- tant des caractéristiques équivalentes. Chacun de ces inter- rupteurs comporte un poussoir 112 destiné à coopérer avec des éléments presseurs agencés pour déplacer le mécanisme de la position de fermeture vers la position d'ouverture. Sur des tourillons 115 solidaires de la partie inférieure de la platine 24 (figs. I et 7)et disposés de part et d'autre de l'arbre sont articulés des leviers jumelés 116 destinés à la commande des interrupteurs. Chacun de ces leviers est formé par deux branches espacées 117 dont les extrémités supérieu- res sont placées en regard des poussoirs 112 de deux inter- rupteurs voisins de chaque groupe.
La barrette supérieure de chaque levier, prévue entre les deux branches II7, est munie d'un bec replié vers l'intérieur 118.11 est bien entendu que les interrupteurs 106,107,108 et 109 sont normalement ouverts et que leur pression élastique, transmise par les poussoirs 112, a tendance à déplacer les leviers de commande 116 vers l'intérieur, c'est-à-dire les uns vers les autres, ainsi que l'indique la fig. 7. Dans cette position, les becs 118 des leviers de commande sont plaoés sur le trajet d'une oame de commande 120 fixée sur un prolongement axial de la face pos- térieure de la bague 34.
Cette bague 34 présente également un épaulement en 34a qui forme une gorge périphérique 122 entre la face postérieure de la bague et la face antérieure de la came 120,Ainsi que le montre clairement le dessin.
Les figs.9,10 et 11 montrent que la came 120 est symétrique en ce sens qu'une moitié à peu près du pour- tour présente un même rayon de courbure, l'autre moitié de ce pourtour présentant également un rayon de oourbure uniforme mais plus grand. Il en résulte deux gradins diamétralement
<Desc/Clms Page number 17>
opposés 120a par lesquels les deux parties périphériques se raccordent l'une à l'autre.
Dans la gorge périphérique 122 formée entre la came 120 et la bague 34 sont guidés à ooulissement, en des points diamétralement opposés, deux leviers synchroniseurs 126, librement articulés par leurs extrémités supérieures sur les prolongements postérieurs de deux tiges 128 fixées par des vis 129 sur la face supérieure des armatures 96a et
97a. Le profil des leviers synchroniseurs 126 est clairement visible sur les figs.IO et 11. Chacun de ces leviers présente un épaulement transversal de butée 130 qui, lorsque l'ensem- ble du mécanisme occupe la position zéro, est placé en regard mais un peu au-dessous des gradins 120a de la came 120, ainsi que le montre clairement la fig. 9. Les extrémités'inférieures des leviers 126 passent par des ouvertures 116a des leviers de commande, de la manière indiquée sur le dessin.
Le but des leviers synchroniseurs 126 est d'assurer la succession conve- nable des mouvements mécaniques du mécanisme d'encliquetage, et de maintenir à tout instant le synchronisme exact entre ce mécanisme d'encliquetage et l'appareil placé à distance qu'il commande, de la manière décrite plus loin.
Il est bien entendu que les interrupteurs à fonctionnement brusque 106,107,108 et 109 sont normalement ouverts et que leurs ressorts agissent par l'intermédiaire des poussoirs 112 pour pousser les leviers de commande 116 @ dans une direction telle que les becs 118 soient appliqués sur le pourtour de la oame 120. Tant que la came et les le- viers synchroniseurs occupent la position que montre la fig.
9, et qui correspond à la position zéro du présélecteur, les différents interrupteurs 106,107,108 et 109 sont maintenus ouverts.
Pour plus de olarté, les conducteurs partant des contacts des interrupteurs 69, 106, 107, 108 et 109 et...
<Desc/Clms Page number 18>
des électro-aimants et 97 ne sont pas représentés sur le des-. sin, mais on comprendra que ces conducteurs peuvent être reliés à des contacts appropriés prévus dans les bottes de branchement amovibles dont l'ensemble est indiqué en 135 et 140,et qui sont fixées sur la face postérieure de la platine 25.
Ces bottes de branchement spnt destinées à coopérer avec des boîtes correspon- dantes de câbles à conducteurs multiples qui forment à leur tour les circuits électriques aboutissant au moteur électrique. placé à distance et indiqué en 1?2. ce moteur étant destiné à actionner ou à déplacer l'appareil à commander.
L'ensemble du mécanisme monté à l'arrière du boi- tier principal 14 est enfermé dans une enveloppe cylindrique 160, dont les dimensions sont choisies pour assurer l'emboîtement télesdopique sur la platine circulaire 25 à l'extrémité posté- rieure du dispositif, et dont la partie antérieure est ajustée sur un épaulement circulaire 14a de la face postérieure du bot- tier 14.
FONCTIONNEMENT.
Pour bien faire comprendre le fonctionnement du dispositif présélecteur, on expliquera d'abord le schéma de câ- blage que montre la fige 13 du dessin.
Dans ce schéma, la partie au-dessus de la ligne pointillée a représente le circuit des organes à l'intérieur du présélecteur, tandis que la partie au-dessous de la ligne! représente un circuit qui peut être employé avec un moteur élec- trique placé à distance pour commander le fonctionnement ou le déplacement de l'appareil, du dispositif ou du mécanisme qui/doit être réglé.
Dans le circuit du présélecteur, les enroulements des électro-aimants 96 et 97 sont respectivement indiqués en 96d et 97d.
Le circuit du moteur indique schématiquement un rupteur 150 normalement ouvert , destiné à être actionné par in-
<Desc/Clms Page number 19>
termittence par une came à deux rampes 151, pour transmettre des pulsations de courant aux électro-aimants. Bien entendu, la came 151 est reliée cinématiquement par un mécanisme réducteur à un moteur 152 monté en dérivation, comportant un stator 153 et un rotor 154. Ce moteur est combiné avec deux interrupteurs limi- teurs 155 et 156 intercalés dans les branches opposées du cir- cuit du rotor, ce circuit étant agencé pour permettre le fonc- tionnement du moteur dans les deux sens. La source d'énergie du circuit peut être constituée par une ligne de force motrice u- suelle ou, ainsi que le montre le dessin, par une batterie 157.
On comprend que le but des interrupteurs limi- teurs 155 et 156, combinés avec le moteur ou le mécanisme réduc- teur de vitesse, est d'empêcher le moteur de dépasser les limi- tes du régime de fonctionnement, afin que l'appareil à comman- der ne puisse être déplacé que dans les limites correspondant aux limités de réglage du présélecteur, en d'autres termes aux limites correspondant à peu prés à un angle de rotation de 1800 du bouton de réglage dans urun sens ou dans l'autre, ou dans le sens de la montée et de la descente.
On voit d'après le dessin qu'une borne de la bat- terie 156 est connectée à la masse, tandis que l'autre borne est connectée à un contact de l'interrupteur 69.
Pour amorcer le fonctionnement du présélecteur, on fait d'abord tourner le bouton 57 de façon à dégager la bar- rette de blocage 60, en amenant celle-ci en regard de l'ouver- ture 61 de la feuille 45. Sous l'action du ressort 63, le bou- ton 57 est poussé vers l'extérieur, c'est-à-dire vers la posi- tion indiquée en traits pleins sur la fig. 1. Il résulte de ce mouvement que la tige 55 est déplacée axialement sous l'action du ressort de l'interrupteur-principal 69, agissant par l'inter- médiaire du poussoir 68 sur la rondelle de butée 67 prévue à l'extrémité postérieure de la tige 55.
Ce déplacement permet la fermeture de l'interrupteur 69? Cette fermeture de l'inter-
<Desc/Clms Page number 20>
rupteur n'établit qu'une partie du circuit électrique, et on comprend que cet interrupteur n'est prévu que pour l'interrup- tion du circuit contenant la source de courant.
Le présélecteur construit suivant la présente invention est alors en état de fonctionnement. Pour faire tour- ner le bouton de commande 50 et les organes qui s'y rattachent, il est d'abord nécessaire de déplacer ce bouton et les organes correspondants (comprenant le pignon sélecteur 76, le porte-ca- dran 43, la feuille 45 et le cadran 46) axialement vers l'inté- rieur, c'est-à-dire vers la position que montre la fig. 8, pour dégager le pignon 76 de la butée de retenue 80. Ce dépla- cement axial entraîne l'accouplement entre le pignon sélecteur 76 et le pignon trotteur 82 par le doigt d'accouplement 86 du pignon 76. A cet effet, ce doigt s'engage dans l'intervalle en- tre deux dents successives du pignon 82. de la manière précé- demment décrite.
L'ensemble déplacé axialement de cette manière peut ensuite être déplacé angulairement en bloc, dans un sens ou dans l'autre,à l'aide eu bouton ?0. de façon que le cadran 4.6 se déplace par rapport à 1(index 40 du bottier fixe 14 pour indiquer une position de réglage, dans le sens de la montée ou de la descente, suivant le sens de rotation qu'on veut transmet- tre à l'appareil, au dispositif ou au mécanisme placé à distance et qui doit être commandé pour occupér la position désirée entre les deux limites d'une gamme de réglage prédéterminée. Ce mouve- ment de rotation transmet un mouvement de rotation de même am- plitude au pignon trotteur 82.
Après le réglage angulaire de l'ensemble rotatif, on cesse d'exercer une pression sur le bouton 50, et l'ensemble est déplacé axialement vers l'extérieur sous l'action des res- sorts incurvés 77 pour occuper de houveau la position indiquée sur la fig. 1, dans laquelle les pignons 76 et 82 sont séparés l'un de l'autre, tandis que le pignon sélecteur 76 est de nou-
<Desc/Clms Page number 21>
veau bloqué par rapport au bàltier 14 par engrènement avec la butée de retenue 80.
Au cours du mouvement de rotation du pignon trot- teur 82 produit de la manière qui vient d'être décrite, l'arbre tubulaire 55 est également entraîné en rotation par son accou- plement avec le pignon trotteur. Il en résulte que la came de commande 120 est amenée vers une position angulaire correspon- dant à l'amplitude de rotation du pignon trotteur obtenue par
EMI21.1
le réglage du bouton 50.
On voit que,si le bouton est déplacé dans le sens des aiguilles d'une montre, la came 120 solidaire du pi- gnon trotteur est également déplacée en rotation dans le sens correspondant. D'après la fig. 9, ce mouvement de rotation a lieu dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre.
Par suite de ce mouvement, le gradin 120a sur le côté droit de la came (Fig. 9) agit sur le bec 118 du levier de commande cor- respondant 116 qui transmet le mouvement aux poussoirs 112 des deux interrupteurs 106 et 107 pour les fermer.
Bien entendu, si l'on fait tourner l'ensemble rotatif dans le sens opposé, en l'espèce dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre, la came 120 agit sur l'autre levier 116 pour fermer les interrupteurs 108 et 109.
Au cours du déplacement axial du bouton 50 et des organes qui s'y rattachent, avant le déplacement angulaire, la tige intérieure 55 est également déplacée axialement de façon que sa rondelle de butée 67 prévue à l'extrémité postérieure, actionne en même temps l'interrupteur principal 69 pour l'ouvrir.
Lorsque l'opérateur cesse d'exercer une pression sur le bouton 50, après le réglage des organes dans le sens angulaire, l'en- semble est rappelé axialement vers la position de départ par les ressorts 11,et l'interrupteur principal 69 est de nouveau fermé.
Si le bouton 50 et l'ensemble du cadran ont été réglés dans le sens des aiguilles d'une montre, l'interrupteur principal 69
<Desc/Clms Page number 22>
est de nouveau fermé au moment où l'ensemble occupe sa position extérieure. Etant donné que les deux interrupteurs 106 et 107 ont été préalablement fermés par la rotation de la came 120, le mécanisme trotteur entre immédiatement en action et un cou- rant pulsatoire est envoyé dans l'électro-aimant 97 par le rup- teur 150, de sorte que le levier d'entraînement correspondant fait tourner pas-à-pas le pignon trotteur 82 dans le sens con- traire à celui des aiguilles d'une montre (l'appareil étant vu de face), jusqu'à ce que le pignon trotteur soit ramené à la position zéro.
Dès que ce pignon trotteur 82 atteint la position zéro, le levier de commande actionné 116 est rappelé vers l'in- térieur aussit8t qu'il est libéré par le gradin correspondant 120a. Ce rappel est effectué par le dispositif synchroniseur mécanique décrit plus loin et il en résulte que les interrup- teurs 107 et 108 s'ouvrent, interrompant le circuit du moteur, et entraînent l'arrêt de l'appareil à commander sur une posi- tion correspondant à la position de réglage du bouton 50 et de son cadran.
Lorsque le pignon trotteur 82 revient à la posi- tion zéro, le disque d'encliquetage 37 suit ce mouvement pour placer son index 38 en regard de la graduation correspondante du cadran et indiquer ainsi à tout instant la position de ré- glage exacte de l'appareil à commander. Dès que le pignon trot- teur atteint sa position zéro, l'index 38 du disque d'enclique- tage est placé en regard de l'index fixe 40. Les graduations du cadran 46 qui se trouvent alors en regard de l'index 40 indi- quent visiblement l'amplitude et le sens du déplacement exécu- té par l'appareil placé à distance ou, en d'autres termes, la position exacte de réglage de cet appareil dans les limites prédéterminées.
Etant donné que l'un ou l'autre des électro-ai- mants est excité par intermittence à l'aide d'un courant pulsa- toire et produit ainsi un mouvement d'oscillation de son arma-
<Desc/Clms Page number 23>
ture, le levier synchroniseur correspondant 126, articulé au prolongement 128 de l'armature actionnée, s'élève et s'abaisse d'une manière correspondante dans la fente de guidage 122. Lors- que ce levier est soulevé, son arête extérieure passe au delà de l'extrémité du bec 118 du levier 116 correspondant et main- tient le groupe d'interrupteurs jumelés dans la position de fermeture.
Ces leviers synchroniseurs, qui sont reliés aux ar- matures des électro-aimants, sont destinés à assurer la succes- sion mécanique convenable des mouvements et la correspondance exacte entre le mouvement du présélecteur et celui de l'appareil placé à distance qui doit être commandé, de façon que le présé- lecteur indique à tout instant la position de réglage exacte de cet appareil placé à distance, quel que soit le nombre des ré- glages effectués par le présélecteur.
Etant donné que l'appareil peut être commandé dans un sens ou dans l'autre entre les limites de réglage pré- déterminées, il n'est pas indispensable de ramener l'appareil à zéro pour les réglages complémentaires, car il est facile d'effectuer des régages intermédiaires entre les limites pré- déterminées. Par exemple, si le présélecteur est utilisé pour la commande des volets compensateurs d'un avion, qui sont montés à pivotement, il se peut qu'on désire régler ces volets de cinq degrés dans le sens de l'élévation, d'après l'exemple que montre la fig. 3a.
A cet effet, on pousse d'abord le bouton principal 50 et les organes correspondants axialement vers l'intérieur, de la manière indiquée sur la fig. 8, et on fait ensuite tour- ner l'ensemble dans le sens des aiguilles d'une montre jusqu'à ce que la graduation "5" vienne se placer en ragard de l'index 40. Dès que l'opérateur libère le bouton 50, l'ensemble revient axialement vers l'extérieur à la position que montre la fig. 1, et le dispositif présélecteur exécute un mouvement pas-à-pas qui correspond au mouvement transmis par le moteur de l'appareil placé à distance, pour déplacer le volet compensateur vers une
<Desc/Clms Page number 24>
position d'une amplitude de cinq degrés dans le sens de l'éléva tion par rapport à la position zéro de départ.
D'après le schéma des connexions électriques on voit que, si le présélecteur est réglé dans le sens des aiguil- les d'une montre, les interrupteurs 106 et 107 se ferment d'a- bord, tandis que l'interrupteur principal 60 se ferme ensuite dès que l'opérateur cesse d'exercer une pression sur le bouton 50, et que l'ensemble des organes est ramené axialement vers la position que montre la fig. 1. Le circuit électrique est alors complètement établi et le courant passe par les deux interrup- teurs 106 et 107. Le courant passant par l'interrupteur 106 pro- duit l'excitation de l'enroulement 97d de l'électro-aimant 97 lorsque le rupteur intermittent 150 est fermé.
Ce courant passe également par l'interrupteur principal 69, l'interrupteur-limi- teur 156 normalement fermé, le rotor 154 du moteur, l'autre in- teBrupteur limiteur 155, et ensuite par la partie normalement fermée de l'interrupteur 109 vers la masse. Le circuit du moteur est donc instantanément excité dès la fermeture des interrup- teurs 106, 107 et de l'interrupteur principal 69. Par l'inter- médiaire du réducteur de transmission intercalé entre le moteur 152 et la came 151, le rupteur 150 est fermé à chaque demi-tour de celle-ci, c'est-à-dire deux fois pour chaque révolution de cette came.
Chaque fois que le rupteur 150 est fermé, l'enroule- ment 97d de l'électro-aimant 97 est excité, et la grigfe d'en- tratnement 97c fait avancer le pignon trotteur 82 d'une dent dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre (le présé- lecteur étant vu de face). Ce déplacement pas à pas se prolonge tant que le circuit du moteur est excité, et il en résulte que la came 151 est entraînée de la même amplitude. Lorsque le pi- gnon trotteur 82 parvient au point zéro ou de départ, la came de commande principale 120 occupe la position que montre la fig.
9, dans laquelle la pression cesse d'agir sur le bec 118, de sorte que le levier de commande 116 du coté droit (Fig. 9) peut
<Desc/Clms Page number 25>
se déplacer vers l'intérieur en direction de l'axe de l'appareil, mais reste soumis à l'action du levier synchroniseur correspon- dant 126. Les interrupteurs à fonctionnement brusque 106 et 107 sont ouverts par leurs ressorts, le circuit du moteur est in- terrompu, et le mouvement de la came 151 et du mécanisme d'en- cliquetage s'arrête.
Bien que le dessin ne l'indique pas, il va de soi que le moteur 152 est convenablement accouplé à l'appareil placé à distance et qui doit être réglé entre deux limites pré- déterminées.
Si l'on désire ramener l'appareil à commander vers le point zéro ou de départ, ou le déplacer au delà de ce point zéro, on appuie de nouveau sur le bouton 50 pour l'enfon- cer avec les organes qui s'y rattachent, après quoi on le fait tourner pour amener par rapport à l'index 40 la graduation du cadran 46 sur la position de réglage qu'on veut transmettre à l'appareil placé à distance. Dès que ce réglage est terminé, l'autre groupe d'interrupteurs jumelés 108 et 109 est fermé par l'intervention de la came 120. Ces interrupteurs ferment de nou- veau le circuit du moteur, mais en inversant le sens de rotation du moteur, ce que fait clairement comprendre le schéma des con- nexions. La came 151 entraînée par le moteur actionne le rupteur intermittent 150 qui assure l'excitation intermittente de l'en- roulement 96d de l'électro-aimant 96.
Il en résulte que le mou- vement oscillant de la griffe d'entraînement 96c fait tourner pas à pas le pignon trotteur 82 dans le sens des aiguilles d'une montre (le dispositif étant vu de face). Dès que le pignon trot- teur 82 atteint la position zéro de départ, la came 120 occupe également la position de départ indiquée sur la fig. 9, et cesse d'exercer une pression sur le levier de commande 116 de gauche.
Les interrupteurs 108 et 109 soumis à l'action du levier syn- chroniseur 126 peuvent s'ouvrir et entraîner l'arrêt du moteur, de la came 151 et de l'appareil actionné par le moteur, tout en
<Desc/Clms Page number 26>
bloquant le pignon trotteur.
On voit également que l'agencement du circuit est tel que, si l'un ou l'autre des interrupteurs-limiteurs 155 ou 156 entre en action, le rotor du moteur est connecté en dériva- tion. Le circuit fonctionne alors à la manière d'un frein dyna- mique et produit l'arrêt instantané du rotor.
La came 151 représentée sur le dessin est confor- mée pour produire la fermeture du rupteur 150 deux fois par ré- volution, mais il est bien entendu qu'on peut utiliser une came d'une autre forme approppiée, assurant un nombre de fermetures désiré à chaque révolution de la came. Il va de soi également que le mécanisme d'entraînement de l'appareil à commander doit être proportionné de manière à assurer la correspondance exacte des mouvements de réglage de l'appareil commandé par rapport à ceux du dispositif présélecteur.
Le dispositif de synchronisation mécanique cons- titué par les leviers synchroniseurs 126 assure le maintien de la correspondance exacte entre la position de l'appareil à commander et la position du dispositif présélecteur. Par exem- ple, si le dispositif sélecteur est employé en combinaison avec un volet compensateur qui doit être réglé d'une amplitude de cinq degrés en élévation, le bouton 50 et les organes qui s'y rattachent sont manoeuvrés dans le sens des aiguilles d'une montre de façon que le chiffre "5" du cadran 46 vienne se placer en regard de l'index @ 40, ainsi que l'indique la fig. 3a.
A titre d'exemple, il sera supposé que le réducteur de transmis- sion du moteur est étudié de manière que, chaque fois qu'une rampe de la came 151 ferme le rupteur 150, le mécanisme trot- teur soit actionné pour faire avancer le pignon trotteur 82 dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre, d'u- ne amplitude correspondant à un demi-degré.
On voit donc que, lorsque la came 151 actionne le rupteur 150 pour transmettre la dernière pulsation de courant à l'électro-aimant 97, et
<Desc/Clms Page number 27>
chaque fois que l'armature 97a est attirée par le noyau et que le pignon trotteur 82 est ramené vers la position de départ, la came de commande 120 occupe la position que montre la fig. 9, dans laquelle les interrupteurs 106 et 107 devraient normalement s'ouvrir, ce qui produirait la rupture du circuit du moteur et l'arrêt instantané de ce moteur et de la came 151 qui maintien- drait le rupteur 150 dans la position de fermeture.
Alors que le mécanisme d'encliquetage indiquerait clairement un réglage en élévation de cinq degrés, on voit qu'au prochain réglage du présélecteur, et dès la fermeture des interrupteurs 106 et 107 ou des interrupteurs 108 et 109 et de l'interrupteur principal 69, la came 151 étant toujours placée pour fermer le rupteur 150, l'aimant 97 entrerait instantanément en action, avant le déplacement de la came 151 par le moteur, et le réglage du vo- let compensateur ne correspondrait plus à la position de réglage du présélecteur. Bien entendu, cette erreur s'amplifierait à chaque réglage du présélecteur, car celui-ci serait à chaque ré- glage décalé d'une impulsion par rapport au volet compensateur, ce qui représenterait par exemple un demi-degré de déréglage à chaque manoeuvre du présélecteur.
Les leviers synchroniseurs évitent cette erreur car, chaque fois que l'une ou l'autre des armatures est attirée pendant la dernière pulsation produite par la fermeture du rup- teur 150, suivant le sens de réglage du volet compensateur, l'a- baissement de 1'armature soulève le levier synchroniseur corres- pondant 126 de la manière indiquée sur la fig. Il, de sorte que son arête verticale extérieure est amenée en contact avec le bec 118 du levier 116 correspondant et empêche ce levier.de se déplacer vers la position que montre la fig. 9 tant qu'il n'a pas été abaissé et que son épaulement 130 n'est pas situé au- dessous de l'épaulement 120a correspondant de la came 120, de la manière indiquée sur la fig. 9. Ce réglage des leviers syn- chroniseurs 126 se produit lorsque l'armature est libérée et
<Desc/Clms Page number 28>
s'écarte vers l'extérieur.
A ce moment, le levier de commande 116 de l'interrupteur peut se déplacer vers l'intérieur pour occuper la position que montre la fig. 9, et les interrupteurs 106 et 107, ou 108 et 109, peuvent s'ouvrir. En d'autres termes, le moteur est maintenu en circuit et actionne la came 151 jus- qu'à ce que le levier synchroniseur 126 correspondant à l'élec- tro-aimant excité par les impulsions du courant atteigne sa po- sition la plus basse, telle que l'indique la fig. 9. Les deux interrupteurs correspondants peuvent alors s'ouvrir pour rompre le circuit du moteur au moment où le rupteur 150 est lui-même ouvert.
Le bouton 50 et les organes qui s'y rattachent peuvent tourner dans chaque sens d'une amplitude d'environ 180 à partir du point zéro. Tout déplacement de l'ensemble au delà de cette amplitude est empêché par les gradins 120a de la came 120, qui viennent buter contre l'arête supérieure du bec 118 du levier de commande 116 du côté opposé.
Etant donné que le pignon trotteur et le pignon sélecteur peuvent être accidentellement décalés l'un par rapport à l'autre, quelques trous 161 sont pratiqués dans la partie inférieure du disque sélecteur 37, tandis qu'un trou 162 est pratiqué dans la plaque 45. L'agencement est tel qu'on puisse introduire une broche, à travers le trou 162, dans l'un des trous 161 pour déplacer le disque avec le pignon trotteur 82, à l'encontre de l'action du galet d'encliquetage 88, pour réta- blir l'alignement exact avec le pignon sélecteur 76 qui est ren- du solidaire de la plaque 45 par le porte-cadran et le moyeu 20.
Le terme "à distance" utilisé dans cette descrip- tion doit indiquer que le dispositif présélecteur destiné à commander un appareil n'est pas monté directement sur les or- ganes mobiles à commander. Ce terme ne doit pas être interpré- té dans un sens restrictif, comme indiquant la disposition des
<Desc/Clms Page number 29>
organes de commande à une distance notable du ou des éléments à commander.
Bien que la descriptions indique en regard du des- sin une réalisation de l'invention, on peut manifestement, sans s'écarter du principe, imaginer des variantes et des modi- fications de détails. D'autre part, bien que la description indique un mode d'application particulier, il est évident que le dispositif présélecteur suivant l'invention peut être utili- sé pour la commande à distance d'appareils de tous genres pou- vant être réglés entre deux limites prédéterminées, le réglage de ces appareils vers la position désirée étant grâce à ce dispositif effectué en un laps de temps relativement court a- près la manoeuvre de ce dernier. Le présélecteur peut également servir avec certains appareils auxiliaires, son circuit étant alors commandé par le fonctionnement de ces appareils.
Il est donc bien entendu que l'invention n'est pas limitée à la réali- sation particulière précédemment décrite.
<Desc / Clms Page number 1>
"Pre-selector device for the remote control of the setting of devices of all kinds." The present invention relates to control devices which will be called "preselectors", for ease of description, and which are intended for the remote electrical adjustment of various devices as a function of time, or of amplitude. of movements.
The invention relates more particularly to a preselector of the kind intended to be used in combination with an apparatus for the remote control of its operation, this apparatus comprising an electric motor connected automatically and serving to actuate or mechanically move the apparatus. , devices, machines, etc ..., within selected or predetermined limits of movement, The movement of this device can be linear and oriented in a vertical, horizontal or oblique, angular, or even @
<Desc / Clms Page number 2>
..of another kind and oriented along a predetermined trajectory.
The preselector object of the present invention functions to provide relatively precise adjustment of an apparatus by bringing it to a predetermined position within a selected range of movements of that apparatus, for example the adjustment position. angle of trim tabs of an airplane, or the adjustment or aiming of machines, guns and other apparatus. The preselector can be placed at a distance from the device to be controlled, and this preselector operates step by step to ensure the remote adjustment of this device by bringing it to an exact predetermined and preselected position.
One of the objects of the present invention is to create an improved control device of the kind indicated; constructed and arranged to allow the pre-selection of the direction and the amplitude of the movement of the apparatus placed at a distance and actuated by an electric motor, and to bring this apparatus to this selected adjustment position between two limits which must not be exceeded .
Another object of the invention is to provide a control device of the type indicated for the adjustment of devices placed at a distance, by bringing it to a predetermined position between two also predetermined movement limits, and comprising members intended to be adjusted beforehand, on either side of a zero position, by a predetermined amplitude corresponding to the amplitude of advance or retreat of the controlled apparatus, the displacement of this apparatus - re-adjustment being carried out immediately after adjustment of the control device.
Yet another object of the invention is to create an improved control device of the type indicated, constructed for the indication, visible at all times, of the ..
<Desc / Clms Page number 3>
exact position of adjustment of the device placed at a distance, obtained by this control device.
The invention further aims to create an improved control device of the type indicated comprising members actuating this device simultaneously and in synchronicity with the operation of an electric motor and with the apparatus actuated by this motor, these components being combined with other components intended to indicate at all times the exact adjustment position of the device placed at a distance;
to provide an improved control device of the type indicated, comprising members allowing the preselection of the position to which the remote device must be brought between two limits which must not be exceeded, these members being combined with .d'autres components preventing the operation of the control device and the motor as long as the former have not been returned to the initial position of axial adjustment.
Still other objects of the invention are the obtaining of a preselector of the type indicated comprising organs ensuring the permanent maintenance of the control device of the motor and of the appliance placed at a distance in relative positions of control. synchronization, and to provide a controller of the kind indicated, of simple construction, durable and efficient in operation, and suitable for realization in a relatively light and space-saving standardized form.
Consequently, the present invention is embodied in a preselector for the control of the movements and of the positions between two predetermined limits, of a device placed at a distance and powered by an electric motor, this preselector comprising a frame, a mechanical mechanism. '' step-by-step drive in both directions or ratchet mounted on
<Desc / Clms Page number 4>
..the frame and intended to be actuated by the pulses of electric current, an adjustment selector mechanism operating in both directions, mounted on the frame, intended to engage with the latching and to be moved in both direction relative to a zero or starting position, to a position corresponding to that to which the device must be set,
between two predetermined movement limits, a mechanism mounted on the frame and whose operation is initiated at the end of the adjustment movement of the selector mechanism for the closing of electrical control circuits initiating a movement of the ratchet mechanism by an amplitude cor - corresponding to the adjustment amplitude of the preselector mechanism, and at the same time actuating the device to be controlled to bring it towards the adjustment position situated within the predetermined limits and corresponding to the adjustment position of the device. preselector switch, and a mechanism mounted on the frame, kinematically linked to the ratchet mechanism and to the control mechanism of the motor circuit of the device to be adjusted in synchronism with the drive of the ratchet mechanism,
and to bring this apparatus to an adjustment position, situated between two predetermined limits and corresponding exactly to the adjustment position of the preselector device.
These aims and advantages, as well as other characteristics of the invention will emerge more clearly from the detailed description below, with reference to the appended drawing given by way of example, and in which:
Fig.l is an axial vertical sectional view of a preferred embodiment of the preselector device.
Fig. is a top plan view with the cylindrical casing indicated in section to show the relative arrangement of the members.
Fig. 3 is a front elevational view of the
<Desc / Clms Page number 5>
..preselector device.
Fig. 3a is a view similar to that of FIG.
3, but showing the operating device in an adjustment position, after repeating this adjustment.
Fig. 4 is a partial sectional view taken along line 4-4 of Fig. 2, and showing part of the ratchet mechanism as well as the pawl exerting slight pressure on the ratchet pinion to hold it in. the adjustment position.
Fig. 5 is a cross-sectional view taken along broken line 5-5 of FIG. 1, with the carrier housing assumed to be removed. This figure shows the selector gear and part of the ratchet or trotter gear.
Fig. 6 is a partial front elevational view, taken in the plane of line 6-6 of FIG. 1, and showing the locking device forming part of the button operating the main switch.
Fig. 7 is a cross-sectional view taken along line 7-7 of Fig. 2, with the carrier housing assumed to be removed.
Fig. 8 is a partial sectional view of the front end of the control device, the members being placed in the position which they occupy for the adjustment of the device to a preselected angular position.
Fig. 9 is a cross-sectional view taken along line 9-9 of Fig. 1 and shows the mechanical synchronization device in a neutral position, corresponding to an initial position of the device at the zero point or starting point, or to a position obtained after its operation for adjustment to a desired position of a device placed
EMI5.1
remotely.
Fig. 10 is a partial sectional view showing the mechanical synchronization device according to
<Desc / Clms Page number 6>
fig. 9, but placed in a position corresponding to a selected or intermediate position for adjusting the device, in which the ratchet mechanism is ready for operation or in the process of operation to return certain members of the control device to the position zero point, and to initiate adjustment to a preselected position of the remote device.
The fig.ll is a view similar to that of FIG.
10, and shows the position of the components after the last pulsation of the ratchet mechanism, but just before the return movement of the armature of the actuated electromagnet, which intervened to bring this mechanism towards the zero position. starting point.
Fig.I2 is a partial sectional view, taken along line 12-12 of Fig.9 '; showing the position of one of the members of the mechanical synchronization mechanism with respect to the position of the corresponding lever actuating two twin switches.
Fig. 13 is a wiring diagram of an electrical circuit in which the preselector can be used.
The preselector device is in the form of a compact block, intended to be mounted in any suitable manner, for example in an opening indicated at 10 and made in a mounting panel indicated at 11.
The entire control device is fixed and fully maintained on a supporting casing or frame 14 which includes a horizontal annular rim 15 directed towards the front and a peripheral flange 16 intended to be applied on the front face of the panel 11, the fixing taking place by screws indicated at 17. The rim 15 and the flange 16 of the casing in fact constitute protective elements in the form of an escutcheon for a dial device which will be described later.
<Desc / Clms Page number 7>
This casing also comprises a transverse partition 18 in the center of which is force-fitted a ring 19 forming a bush for the rotational mounting of a hub 20, which itself constitutes a bearing for the rotational mounting of a longitudinal tubular shaft. 21, located in the axis of the device, and the opposite end of which is rotatably mounted in a shoulder bearing 23, force-fitted in a plate 24 which is part of the main frame.
To the casing 14 are rigidly fixed, outside the plate 24, other plates forming part of the main frame, in this case a rear plate 25, an intermediate plate 26 and a guide plate 27 provided at the end. earlier of the set. The two plates 24 and 26 are in the form of sectors, while the plates 25 and 27 are formed by circular disks.
These four plates are rigidly assembled together, and fixed to the casing 14 by columns indicated at 28 and composed of sections 28a, 28b, 280, 8d and 28e. Three of these columns are provided for the block assembly of the different components, as will be shown in fig.9.
The tubular shaft 21 which passes through the plates 24, 25, 26 and 27, is held against any axial displacement by a ring 31 fixed to this shaft by a clamping screw 32, in contact with the front face of the plate 24 and cooperating with the shoulder bearing 23. On the rear end of the tubular shaft is mounted a shoulder ring 34, fixed by means of a clamping screw 35. This ring is almost in contact with the shaft. rear face of the cushion 23. Thanks to this arrangement, the tubular shaft is substantially held against any axial displacement inside the frame.
On the anterior end of the tubular shaft 21 is transversely fixed a selector disc 37, of which
<Desc / Clms Page number 8>
the front face preferably carries a radial indicator index 38, as shown in Figs.3 and 3a. The purpose of this index is to indicate at all times in a visible manner the adjustment position of the ratchet mechanism as well as the position of the device to be adjusted. This indicating index normally occupies a radial position opposite a corresponding indicating index 40, traced on the front face of the rim 15 of the casing 14, in the manner indicated in FIG. 3 of the drawing.
The control device having been set to a preselected position for obtaining a displacement of a corresponding and proportional amplitude of the device placed at a distance, the indicator index 38, which is actuated by the latching mechanism, is brought back to the starting zero position opposite the indicator index 40, the position shown in FIG. 3.
On the front of the hub 20 is wedged a dial holder 43 in the form of a flattened guvette, which surrounds the selector disc 37. This cup is closed on the front of the disc 37 by a transparent sheet 45, preferably of plastic material, and which is held on the dial holder 43 by an annular dial 46 fixed by screws 47 on the front flange of the bowl 43. It can be seen from the drawing that the annular dial is provided with a graduation 48 and has a zero point which, in the rest position, is located opposite the index 40 of the casing 14. This annular dial is graduated in two opposite directions starting from the zero point. On one side of the zero point is written the indication "Up" and on the opposite side the indication "Down".
These markings clearly and visibly indicate the position and direction of adjustment of the remote device which is to be controlled.
The particular shape of the annular dial shown in the drawing is suitable for devices to be controlled which have to perform an up and down movement between two limits.
<Desc / Clms Page number 9>
predetermined, and this movement may be rectilinear, rotary or other suitable type. The graduations of the annular dial 46 can be established according to the particular conditions of use. They can represent degrees, as shown, or other units of measure.
It is understood, and this will emerge from the remainder of the remainder of the description, that the dial and the members which are attached to it are arranged to rotate about 1800 in each direction, after which they are stopped. Appropriate stops can be provided as desired to stop the rotation of the dial in opposite directions after a lower range of motion. It is also understood that the graduations of the annular dial 46 are proportional and correspond to the limits of movement of the device to be controlled. Although the dial can be graduated in degrees, these graduations do not necessarily correspond to the measurement of the angular positions of the rotary movement of the annular dial 46 and of the members which are attached to it.
In the center of the transparent sheet 45, and on the front face thereof, is fixed a main adjustment knob 50, which is held on this sheet by screws 51, On the front face, that is to say - to say on the free end of this button, are written indications which relate to the adjustment positions of a main switch actuated by an axial rod 55 slidably mounted in the tubular shaft 21.
The anterior end of the rod 55 stops in the immediate vicinity of the plane of the inner face of the transparent sheet 45. With this rod 55 cooperates a central button 57, slidably mounted in the adjustment button 50 at the bottom. interior of a cylindrical housing 58 formed in this button 50. A suitably chosen part of the button 57 extends forward, beyond the face of the adjustment button 50, and its inner end connects to a shank of diameter reduced 59.
This
<Desc / Clms Page number 10>
tail is rigidly integral with a locking bar 60, of rectangular or elongated shape, and which, in an adjustment position of the button 57, fits into an opening of corresponding shape 61, made in the transparent sheet. - annuity 45, so as to arrive substantially flush with the inner face of this sheet, as shown in FIG. 1 da dassin.
A coil spring 63 surrounds the shank 59 of the inner button. It is interposed between an annular shoulder 64 of this button and a shoulder 65 of the housing of the adjustment button 50. The arrangement is such that the spring normally tends to push the button 57 towards the position shown in FIG. drawing.
The opposite end of the central rod 55 carries a thrust washer 67 arranged to cooperate with a spring plunger 68 forming part of a usual sudden-operating switch, the assembly of which is indicated at 69, and which constitutes the switch. main electrical circuit controlling the remote electric motor, or any other device which must be regulated by the pre-reader control.
It will be understood that switch 69, shown in the open position in Fig. 1 of the drawing, is normally closed. For this purpose, the internal button 57 is pushed inwardly so that the locking bar 60 is released from the opening 61 of the sheet 45, in the manner indicated in dotted lines in fig.l of the drawing. The button 57 can then be oriented angularly so that the locking bar is itself oriented transversely with respect to the rectangular opening 61, in order to lock the internal button against any displacement by the spring 63.
When the button is pushed inward,
<Desc / Clms Page number 11>
it moves the rod 55 whose opposite end, carrying the thrust washer 67, actuates the pusher 68 which in turn acts on the snap-action switch 69 to open the circuit, When the button 57 is pressed, it acts safety member in that it prevents any rotational movement of the adjustment button 50, as described below.
To indicate that the main switch is open or closed, the outer end of button 57 carries an indicator arrow 72 oriented along the longitudinal axis of blocking bar 60. When the members occupy the position shown in FIG. 1, this arrow is placed next to indications, formed by the inscription "Closed", provided at 73 and which appear at two diametrically opposed points on the face of the adjustment knob 50.
This face of the adjustment knob 50 also bears indications at 74, formed by the inscription "Open", provided at two diametrically opposed points on an axis perpendicular to that of the inscriptions "Closed". The arrow 72, placed opposite one or the other of the inscriptions 74, indicates that the button 57 has been pushed inwards and is locked in the position in which the main switch 69 is open.
Consequently, when the button 57 occupies the position shown in Figs. I and 3, that is to say when it is out of its housing, the main switch 69 is closed and the arrow 72 of the button 57 is placed opposite one or the other of the inscriptions " Closed ", indicating that the main control circuit is closed and the preselector is in the operating position. The preselector can then be actuated by first moving the main button 50 in the axial direction as described later, after which a set of members can be rotated with the button 50 to a predetermined angular position,
<Desc / Clms Page number 12>
one way or the other in relation to the starting zero position.
To stop the action of the preselector, push button 57 axially in the direction of ,,, release of the locking bar 60 from the opening 61 of the sheet 45, as indicated in dotted lines in fig.l . The button 57 can then be rotated about 90 to position the bar 60 transversely to the opening 61 and to lock the button 57 in its inner position. As a result, the rod 55 maintains the main switch 69 in the open position of the circuit. In this position of adjustment of the members, the arrow 72 is then placed substantially opposite one or the other of the inscriptions "Open", on the face of the main adjustment button 50.
Attached to the inner end of hub 20 is a selector pinion 76 which is arranged to rotate as a unit with dial holder 43, annular dial 46, transparent sheet 45, and adjustment knob 50. This set of organs is normally pushed outwards, towards the position shown in fig.l, by three curved elastic blades 77 re- parts circularly and fixed by screws 78 on the outer face of the bottom 18 of the housing 14. The free ends of these elastic blades act on the inner face of the flange of the dial holder 43. The outward movement of the assembly, beyond the position shown in fig.l, is limited by the selector pinion 76 which abuts against end of bush 19.
In this position of the components, the selector pinion meshes with a stopper 80 fixed on the inner face of the bottom 18 of the casing 14. This stopper carries a tooth 80a of shape and position such that it can engage for its locking with an interval between two successive teeth of the selector pinion, whatever the adjustment position of this pinion in relation to the stop, when pressure on the
<Desc / Clms Page number 13>
button 50 is canceled and the assembly is moved outwardly by the springs 77 to be brought to the position shown in fig.l of the drawing. In this position, all of the members secured to the button 50 are kept locked relative to the housing 14 by the engagement of the pinion 76 with the stop 80.
At the rear of the selector pinion 76, and in the immediate vicinity thereof, is rigidly fixed on the tubular shaft 21 a trotter pinion 82 integral with a hub 83, which is itself fixed to the tubular shaft 21. 'tubular shaft by a tightening screw 84.
It is of course desirable that the selector pinion 76 and the trotter pinion 82 have equal diameters and be provided with the same number of teeth of the same pitch.
At the outer periphery of the selector pinion 76 is provided a coupling finger 86 oriented towards the trotter pinion 82 and placed opposite an interval of two successive teeth of the trotter pinion. The end of this finger ends in a ridge indicated at 86a which, when the assembly comprising the selector pinion 76 is pushed axially inwards, engages with the interval facing two successive teeth of the trotter pinion 82 In this position, the pinions 76 and 82 are coupled to each other to move as a block when the assembly comprising the dial holder 43, the dial 46, the transparent sheet 45 and the button 50, is moved. angularly around its axis.
In order to keep the running pinion 82 in a position to which it can be brought by hand or mechanically in the manner described later, a latching is provided comprising a roller 88 mounted for rotation on the free end of a. lever 89, the opposite end of which is articulated on a journal 90 integral with the guide plate 27. A suitable spring, formed by a helical spring 91 in the example shown, is mounted on the journal 90. The free branch 9Ia of this spring acts on the lever 89 to apply the roller
<Desc / Clms Page number 14>
88 resiliently on the peripheral teeth of the trotter pinion 82, as shown in the drawing.
The trotter pinion is arranged to be moved initially, with the dial and the button, to a desired angular position. The arrangement is also such that, when this pinion is released from said assembly, it is returned to the zero position by the peeling mechanism comprising two electromagnets 96 and 97 comprising armatures 96a and 97a respectively articulated by their posterior ends. res and normally biased outwardly, or toward a separated position, by coil springs 98, in the manner shown in FIG. l. In 96b and 97b of the respective reinforcements, are articulated the longitudinal drive claws 96c and 97c.
The front extensions of these drive claws pass through openings 100 made in the guide plate 27 and are normally placed in a position as shown in FIG. 4, and in which they mesh with diametrically opposed points of the trotter pinion 82, when the respective electromagnets are energized. The arrangement is such that, when one of the electromagnets is actuated by a pulsating current, the trotter pinion 82 is moved stepwise in one direction, but is angularly moved in the opposite direction and / in the same way when the other electromagnet is actuated by the pulsating current.
The electric circuits controlled by the pre-selector device are mounted so that the electromagnets 96 and 97 can be selectively energized intermittently by the pulsations of the electric current, and the trotter pinion is returned by rotation towards the zero bridge starting from a position to which it has been set. The assembly is also such that the control circuits leading to the device placed at a distance are closed ...
<Desc / Clms Page number 15>
for a certain period of time to ensure a corresponding adjustment of this device within the predetermined limits.
When the respective electromagnets are energized, the drive claws are lowered to engage with the teeth of the trotter pinion. Each time the armature of these magnets is lowered, the trotter pinion is moved at an equal angle. at the interval of a tooth.
The articulation of the drive claws is provided to allow a lateral displacement of these claws so that they can follow the movement of the teeth of the pinion and that they can properly remain in drive engagement with the trotter pinion in rotational movement. - intermittent tion. To ensure the proper position of the drive claws relative to the trotter pinion, the guide surfaces 100a of the openings 100 of the plate 27 cooperate with these claws, which are in turn connected to each other by a helical spring 102, of the manner indicated in figs. 1 and 2 of the drawing. This spring is intended to apply the claws against the guide surfaces.
The electromagnets each comprise field pieces 103 carrying windings 96d and 97d and fixed to supports 104 which are in turn fixed by screws 105 on the rear face of the intermediate plate 26. It can be seen from the drawing that the electromagnets are maintained substantially at the same distance from the axis of the anchor 21 and from the rod 55, and substantially in parallel planes.
At the rear of the assembly of the device, between the plates 24 and 25, there are provided two groups of twinned switches with sudden operation, transversely spaced with respect to each other, as shown in figs. 2 and 7. These switches are of customary construction. They are indicated in 106 and 107 for one group and in 108 and 109 for the other. These switches are rendered
<Desc / Clms Page number 16>
secured to the plate 24 by bolts 111.
The drawing shows a particular commercial type of snap-on switches, but it is understood that any other switch having equivalent characteristics can be used. Each of these switches comprises a pusher 112 intended to cooperate with pressing elements arranged to move the mechanism from the closed position to the open position. On journals 115 integral with the lower part of the plate 24 (Figs. I and 7) and arranged on either side of the shaft are articulated twin levers 116 intended for controlling the switches. Each of these levers is formed by two spaced branches 117, the upper ends of which are placed opposite the pushers 112 of two neighboring switches of each group.
The upper bar of each lever, provided between the two branches II7, is provided with a beak folded inward 118.11 It is understood that the switches 106,107,108 and 109 are normally open and that their elastic pressure, transmitted by the pushers 112, tends to move the control levers 116 inwards, that is to say towards each other, as shown in FIG. 7. In this position, the jaws 118 of the control levers are placed on the path of a control oame 120 fixed on an axial extension of the rear face of the ring 34.
This ring 34 also has a shoulder 34a which forms a peripheral groove 122 between the rear face of the ring and the front face of the cam 120, As clearly shown in the drawing.
Figs. 9, 10 and 11 show that the cam 120 is symmetrical in the sense that approximately half of the circumference has the same radius of curvature, the other half of this circumference also exhibiting a uniform radius of curvature. but bigger. This results in two diametrically
<Desc / Clms Page number 17>
opposites 120a by which the two peripheral parts connect to each other.
In the peripheral groove 122 formed between the cam 120 and the ring 34 are guided in sliding, at diametrically opposed points, two synchronizing levers 126, freely articulated by their upper ends on the posterior extensions of two rods 128 fixed by screws 129 on the upper face of the reinforcements 96a and
97a. The profile of the synchronizing levers 126 is clearly visible in figs.IO and 11. Each of these levers has a transverse stop shoulder 130 which, when the whole of the mechanism occupies the zero position, is placed opposite but a little below the steps 120a of the cam 120, as clearly shown in FIG. 9. The lower ends of the levers 126 pass through openings 116a of the control levers, as shown in the drawing.
The purpose of the synchronizing levers 126 is to ensure the proper succession of the mechanical movements of the ratchet mechanism, and to maintain at all times the exact synchronism between this ratchet mechanism and the remote device that it controls. , as described later.
It is understood that the snap-action switches 106,107,108 and 109 are normally open and that their springs act via the pushers 112 to push the control levers 116 @ in a direction such that the jaws 118 are applied around the periphery of the valve. the oame 120. As long as the cam and the synchronizing levers occupy the position shown in fig.
9, and which corresponds to the zero position of the preselector, the various switches 106,107,108 and 109 are kept open.
For greater convenience, the conductors leaving the contacts of switches 69, 106, 107, 108 and 109 and ...
<Desc / Clms Page number 18>
electromagnets and 97 are not shown in the des-. sin, but it will be understood that these conductors can be connected to suitable contacts provided in the removable connection boots, the assembly of which is indicated at 135 and 140, and which are fixed on the rear face of the plate 25.
These connection bundles are intended to cooperate with corresponding boxes of multi-conductor cables which in turn form the electrical circuits leading to the electric motor. placed at a distance and indicated in 1? 2. this motor being intended to actuate or move the device to be controlled.
The entire mechanism mounted at the rear of the main housing 14 is enclosed in a cylindrical casing 160, the dimensions of which are chosen to ensure the telesdopic nesting on the circular plate 25 at the rear end of the device, and the front part of which is fitted on a circular shoulder 14a of the rear face of the case 14.
OPERATION.
To make the operation of the preselector device fully understood, the wiring diagram shown in figure 13 of the drawing will first be explained.
In this diagram, the part above the dotted line a represents the circuit of the organs inside the preselector, while the part below the line! shows a circuit which can be employed with a remotely placed electric motor to control the operation or movement of the apparatus, device or mechanism to be adjusted.
In the preselector circuit, the windings of electromagnets 96 and 97 are respectively indicated at 96d and 97d.
The motor circuit schematically indicates a normally open switch 150, intended to be actuated by in-
<Desc / Clms Page number 19>
termination by a two-ramp cam 151, to transmit current pulses to the electromagnets. Of course, the cam 151 is kinematically connected by a reduction mechanism to a motor 152 mounted as a bypass, comprising a stator 153 and a rotor 154. This motor is combined with two limit switches 155 and 156 interposed in the opposite branches of the circuit. - fired of the rotor, this circuit being arranged to allow the motor to operate in both directions. The power source for the circuit may be a line of continuous motive power or, as shown in the drawing, a battery 157.
It will be understood that the purpose of limit switches 155 and 156, combined with the motor or the speed reducing mechanism, is to prevent the motor from exceeding the operating speed limits, so that the apparatus can The controller can only be moved within the limits corresponding to the preselector adjustment limits, in other words to the limits corresponding approximately to an angle of rotation of 1800 of the adjustment knob in one direction or the other, or in the direction of ascent and descent.
It can be seen from the drawing that one terminal of battery 156 is connected to ground, while the other terminal is connected to a contact of switch 69.
To initiate the operation of the preselector, the knob 57 is first rotated so as to release the locking bar 60, bringing the latter opposite the opening 61 of the sheet 45. Under the action of the spring 63, the button 57 is pushed outwards, that is to say towards the position indicated in solid lines in FIG. 1. As a result of this movement, the rod 55 is moved axially under the action of the spring of the main switch 69, acting through the pusher 68 on the thrust washer 67 provided at the rear end. of the rod 55.
This movement allows the closing of the switch 69? This closure of the inter-
<Desc / Clms Page number 20>
breaker only establishes part of the electric circuit, and it will be understood that this switch is only intended for interrupting the circuit containing the current source.
The preselector constructed according to the present invention is then in working order. To turn the control knob 50 and the components attached to it, it is first necessary to move this button and the corresponding components (comprising the selector pinion 76, the frame holder 43, the sheet 45 and the dial 46) axially inward, that is to say towards the position shown in FIG. 8, to release the pinion 76 from the retaining stop 80. This axial movement causes the coupling between the selector pinion 76 and the trotter pinion 82 by the coupling finger 86 of the pinion 76. For this purpose, this finger engages in the gap between two successive teeth of pinion 82. in the manner previously described.
The assembly moved axially in this manner can then be moved angularly as a whole, in either direction, using the? 0 button. so that the dial 4.6 moves with respect to 1 (index 40 of the fixed casing 14 to indicate an adjustment position, in the upward or downward direction, depending on the direction of rotation to be transmitted to the apparatus, device or mechanism placed at a distance and which must be controlled to occupy the desired position between the two limits of a predetermined adjustment range. This rotational movement transmits a rotational movement of the same amplitude to the trotter gear 82.
After the angular adjustment of the rotary assembly, pressure is stopped on the button 50, and the assembly is displaced axially outwards under the action of the curved springs 77 to again occupy the position indicated. in fig. 1, in which the pinions 76 and 82 are separated from each other, while the selector pinion 76 is again
<Desc / Clms Page number 21>
calf locked relative to the frame 14 by meshing with the retaining stop 80.
During the rotational movement of the trotter pinion 82 produced in the manner just described, the tubular shaft 55 is also rotated by its coupling with the trotter gear. As a result, the control cam 120 is brought to an angular position corresponding to the amplitude of rotation of the trotter pinion obtained by
EMI21.1
the setting of button 50.
It can be seen that, if the button is moved in the direction of clockwise, the cam 120 integral with the trotter pinion is also moved in rotation in the corresponding direction. According to fig. 9, this rotational movement takes place in an anti-clockwise direction.
As a result of this movement, the step 120a on the right side of the cam (Fig. 9) acts on the spout 118 of the corresponding control lever 116 which transmits the movement to the push buttons 112 of the two switches 106 and 107 to close them. .
Of course, if the rotating assembly is rotated in the opposite direction, in this case counterclockwise, the cam 120 acts on the other lever 116 to close the switches 108 and 109.
During the axial displacement of the button 50 and the members which are attached to it, before the angular displacement, the inner rod 55 is also displaced axially so that its stop washer 67 provided at the rear end, simultaneously actuates the button. main switch 69 to open it.
When the operator stops exerting pressure on the button 50, after the members have been adjusted in the angular direction, the assembly is returned axially towards the starting position by the springs 11, and the main switch 69 is turned on. closed again.
If button 50 and the entire dial have been set clockwise, the main switch 69
<Desc / Clms Page number 22>
is closed again when the assembly occupies its external position. Since the two switches 106 and 107 have been closed beforehand by the rotation of the cam 120, the trotter mechanism comes into action immediately and a pulsating current is sent to the electromagnet 97 by the switch 150, so that the corresponding drive lever rotates the trotter pinion 82 step by step counterclockwise (the appliance being viewed from the front), until the trotter gear is returned to the zero position.
As soon as this trotter pinion 82 reaches the zero position, the actuated control lever 116 is returned inwards as soon as it is released by the corresponding step 120a. This recall is effected by the mechanical synchronizer device described below and it follows that the switches 107 and 108 open, interrupting the motor circuit, and cause the device to be controlled to stop in a position. corresponding to the adjustment position of button 50 and its dial.
When the trotter pinion 82 returns to the zero position, the latching disc 37 follows this movement to place its index 38 opposite the corresponding graduation on the dial and thus indicate at all times the exact setting position of the dial. device to be controlled. As soon as the trotter pinion reaches its zero position, the index 38 of the locking disc is placed opposite the fixed index 40. The graduations of the dial 46 which are then located opposite the index 40 visibly indicate the amplitude and direction of the displacement carried out by the device placed at a distance or, in other words, the exact position of adjustment of this device within the predetermined limits.
Since one or the other of the electromagnets is excited intermittently by means of a pulsating current and thus produces an oscillating movement of its arma-
<Desc / Clms Page number 23>
ture, the corresponding synchronizer lever 126, articulated to the extension 128 of the actuated armature, rises and falls in a corresponding manner in the guide slot 122. When this lever is raised, its outer edge passes through beyond the end of the nose 118 of the corresponding lever 116 and maintains the group of twin switches in the closed position.
These synchronizing levers, which are connected to the armatures of the electromagnets, are intended to ensure the proper mechanical succession of the movements and the exact correspondence between the movement of the preselector and that of the device placed at a distance which must be controlled. , so that the preselector indicates at all times the exact setting position of this remote device, regardless of the number of settings made by the preselector.
Since the device can be operated in either direction between the pre-determined adjustment limits, it is not essential to reset the device to zero for additional adjustments, as it is easy to perform intermediate adjustments between the pre-determined limits. For example, if the preselector is used to control trim tabs on an airplane, which are pivotally mounted, it may be desired to adjust those trim tabs five degrees in the upward direction, based on the example shown in fig. 3a.
To this end, the main button 50 and the corresponding members are first pushed axially inward, in the manner indicated in FIG. 8, and the assembly is then rotated clockwise until the "5" graduation lines up with index 40. As soon as the operator releases the button 50, the assembly returns axially outwards to the position shown in FIG. 1, and the preselector device executes a step-by-step movement which corresponds to the movement transmitted by the motor of the device placed at a distance, to move the compensating flap towards a
<Desc / Clms Page number 24>
position with an amplitude of five degrees in the direction of the elevation from the starting zero position.
From the electrical connection diagram it can be seen that if the preselector is set clockwise, switches 106 and 107 first close, while main switch 60 turns off. then closes as soon as the operator stops exerting pressure on the button 50, and all of the members are returned axially to the position shown in FIG. 1. The electrical circuit is then completely established and the current passes through the two switches 106 and 107. The current passing through the switch 106 produces the excitation of the winding 97d of the electromagnet 97 when the intermittent breaker 150 is closed.
This current also flows through the main switch 69, the normally closed limit switch 156, the motor rotor 154, the other limit switch 155, and then through the normally closed part of the switch 109 to the mass. The motor circuit is therefore instantaneously energized as soon as the switches 106, 107 and the main switch 69 are closed. By means of the transmission reducer interposed between the motor 152 and the cam 151, the breaker 150 is closed at each U-turn thereof, that is to say twice for each revolution of this cam.
Each time the breaker 150 is closed, the winding 97d of the electromagnet 97 is energized, and the drive train 97c advances the trotter pinion 82 one tooth in the opposite direction to that. clockwise (the pre-player seen from the front). This stepping movement continues as long as the motor circuit is energized, and the result is that the cam 151 is driven by the same amplitude. When the pinion trotter 82 reaches the zero or start point, the main control cam 120 occupies the position shown in FIG.
9, in which the pressure ceases to act on the spout 118, so that the control lever 116 on the right side (Fig. 9) can
<Desc / Clms Page number 25>
move inwards in the direction of the axis of the device, but remains subject to the action of the corresponding synchronizing lever 126. The hard-acting switches 106 and 107 are opened by their springs, the motor circuit is interrupted, and the movement of the cam 151 and the ratchet mechanism stops.
Although the drawing does not indicate it, it goes without saying that the motor 152 is suitably coupled to the remote apparatus and which must be set between two predetermined limits.
If you want to bring the device to be controlled back to the zero or starting point, or move it beyond this zero point, push button 50 again to push it with the components therein. attach, after which it is rotated to bring with respect to the index 40 the graduation of the dial 46 on the setting position that is to be transmitted to the device placed at a distance. As soon as this adjustment is completed, the other group of twin switches 108 and 109 is closed by the intervention of the cam 120. These switches again close the motor circuit, but reversing the direction of rotation of the motor. , which is clearly understood by the connection diagram. The cam 151 driven by the motor actuates the intermittent breaker 150 which provides the intermittent excitation of the winding 96d of the electromagnet 96.
As a result, the oscillating movement of the feed dog 96c causes the trotter pinion 82 to rotate in a clockwise direction (the device being viewed from the front). As soon as the trotter pinion 82 reaches the starting zero position, the cam 120 also occupies the starting position shown in FIG. 9, and stops exerting pressure on the left control lever 116.
The switches 108 and 109 subjected to the action of the synchronizer lever 126 can open and cause the stop of the motor, of the cam 151 and of the apparatus actuated by the motor, while
<Desc / Clms Page number 26>
blocking the trotter pinion.
It can also be seen that the circuit arrangement is such that, if either of the limit switches 155 or 156 comes into action, the rotor of the motor is shunted. The circuit then operates like a dynamic brake and produces the instantaneous stop of the rotor.
The cam 151 shown in the drawing is configured to produce the closure of the breaker 150 twice per revolution, but it will be understood that a cam of another suitable shape can be used, providing a desired number of closures. at each revolution of the cam. It also goes without saying that the drive mechanism of the device to be controlled must be proportioned so as to ensure the exact correspondence of the adjustment movements of the controlled device with respect to those of the preselector device.
The mechanical synchronization device constituted by the synchronizing levers 126 ensures that the exact correspondence between the position of the device to be controlled and the position of the preselector device is maintained. For example, if the selector device is used in combination with a compensating flap which is to be adjusted by an amplitude of five degrees in elevation, the button 50 and the members attached to it are operated clockwise. 'a watch so that the number "5" of the dial 46 comes to be placed opposite the index @ 40, as indicated in FIG. 3a.
By way of example, it will be assumed that the transmission reducer of the motor is designed so that each time a ramp of the cam 151 closes the breaker 150, the trotter mechanism is actuated to advance the gear. trotter pinion 82 in an anti-clockwise direction, with an amplitude corresponding to half a degree.
It can therefore be seen that, when the cam 151 actuates the breaker 150 to transmit the last current pulse to the electromagnet 97, and
<Desc / Clms Page number 27>
each time the frame 97a is attracted by the core and the trotter pinion 82 is returned to the starting position, the control cam 120 occupies the position shown in FIG. 9, in which switches 106 and 107 would normally open, which would cause the motor circuit to be broken and instantaneous stoppage of that motor and of the cam 151 which would keep the switch 150 in the closed position.
While the ratchet mechanism would clearly indicate an elevation adjustment of five degrees, it can be seen that on the next adjustment of the preselector, and as soon as switches 106 and 107 or switches 108 and 109 and main switch 69 are closed, the cam 151 still being placed to close the breaker 150, the magnet 97 would come into action instantaneously, before the displacement of the cam 151 by the motor, and the adjustment of the trim tab would no longer correspond to the setting position of the preselector . Of course, this error would increase with each adjustment of the preselector, because the latter would be offset by one pulse with respect to the trim tab at each adjustment, which would represent, for example, half a degree of misadjustment at each operation of the preselector.
The synchronizing levers avoid this error because, each time that one or the other of the armatures is attracted during the last pulsation produced by the closing of the switch 150, according to the direction of adjustment of the compensating flap, the lowering of the frame lifts the corresponding synchronizer lever 126 in the manner shown in FIG. It, so that its outer vertical edge is brought into contact with the nose 118 of the corresponding lever 116 and prevents this lever from moving towards the position shown in FIG. 9 as long as it has not been lowered and its shoulder 130 is not located below the corresponding shoulder 120a of the cam 120, as shown in FIG. 9. This adjustment of the synchronizer levers 126 occurs when the armature is released and
<Desc / Clms Page number 28>
moves outward.
At this time, the control lever 116 of the switch can move inwards to occupy the position shown in FIG. 9, and switches 106 and 107, or 108 and 109, can open. In other words, the motor is kept in circuit and actuates the cam 151 until the synchronizing lever 126 corresponding to the electromagnet excited by the pulses of the current reaches its highest position. low, as shown in fig. 9. The two corresponding switches can then open to break the circuit of the motor when the breaker 150 is itself open.
The knob 50 and the members attached to it can rotate in each direction by an amplitude of about 180 from the zero point. Any movement of the assembly beyond this amplitude is prevented by the steps 120a of the cam 120, which abut against the upper edge of the spout 118 of the control lever 116 on the opposite side.
Since the trotter gear and selector gear may accidentally be offset from each other, a few holes 161 are made in the lower part of the selector disc 37, while a hole 162 is made in the plate 45 The arrangement is such that one can insert a pin, through the hole 162, in one of the holes 161 to move the disc with the trotter pinion 82, against the action of the ratchet roller. 88, to re-establish the exact alignment with the selector pinion 76 which is secured to the plate 45 by the dial holder and the hub 20.
The term "remote" used in this description should indicate that the preselector device intended to control an apparatus is not mounted directly on the moving parts to be controlled. This term should not be interpreted in a restrictive sense, as indicating the disposition of
<Desc / Clms Page number 29>
control devices at a significant distance from the element (s) to be controlled.
Although the description indicates with respect to the drawing an embodiment of the invention, it is obviously possible, without departing from the principle, to imagine variations and modifications of details. On the other hand, although the description indicates a particular mode of application, it is obvious that the preselector device according to the invention can be used for the remote control of devices of all kinds which can be adjusted between two predetermined limits, the adjustment of these devices to the desired position being, thanks to this device, carried out in a relatively short period of time after the operation of the latter. The preselector can also be used with certain auxiliary devices, its circuit then being controlled by the operation of these devices.
It is therefore understood that the invention is not limited to the particular embodiment described above.