BE482258A - - Google Patents

Info

Publication number
BE482258A
BE482258A BE482258DA BE482258A BE 482258 A BE482258 A BE 482258A BE 482258D A BE482258D A BE 482258DA BE 482258 A BE482258 A BE 482258A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cart
agricultural
agricultural cart
lever
drum
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE482258A publication Critical patent/BE482258A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P1/00Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading
    • B60P1/36Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading using endless chains or belts thereon
    • B60P1/38Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading using endless chains or belts thereon forming the main load-transporting element or part thereof
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C3/00Treating manure; Manuring
    • A01C3/06Manure distributors, e.g. dung distributors
    • A01C3/066Spreading by using worm or screw conveyors

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Chariot agricole. 



   L'objet de la   passante   invention est un chariot agricole, qu'on peut vider par le fait qu'au dessus du fond du chariot il est aménagé un deuxième fond, mobile, ayant la forme d'une courroie de transport munie de bandes d'entrainement dont une branche passe sous le fond et par laquelle le chargement qui se trouve dans le chariot est transporté vers l'arrière de celui-ci. 



     L'aménagement   d'un pareil dispositif de vidange dans la caisse du chariot offre la possibilité d'utiliser le chariot pour divers usages agricoles : p.ex. comme épandeur d'engrais, épandeur de fumier et planteuse de pommes de terre, puisque le chargement qui se trouve dans le chariot est acheminé automa- tiquement durant le trajet vers le bout postérieur ouvert. 



  A cet effet, l'épandeur d'engrais, l'épandeur de fumier et la planteuse de pommes de terre sont réalisés comme unités constructives indépendantes, qui suivant les besoins peuvent être fixées au bout du chariot de façon aisément démontable. 



   Sur le dessin l'objet de l'invention est représenté schématiquement en une exécution et la fig. 1 représente 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 une vue latérale du chariot, la fig. 2 une vue en plan correspondante, la fig. 3 une vue de détail sur l'appareil moteur de la courroie de transport, la fig. 4 une vue latérale avec coupe partielle de l'extrémité postérieure du chariot, la fig. 5 une vue de dos du chariot avec superstructure, la fig. 6 la même vue qu'à la fig. 5, la fig. 7 une vue latérale en coupe sur le distributeur d'engrais chimiques aménagé à ltarrière du chariot, la fig. 8 une vue en plan correspondante, la fig. 9 une vue latérale en coupe de l'épandeur de fumier aménagé sur le chariot, la fig. 10 une vue en plan correspondante, la fig. 11 une vue latérale en coupe de la planteuse de pommes de terre fixée au chariot, la fig.

   12 une vue de dos correspondante avec coupe partielle, la fig. 13 une coupe par la glissoire vibrante et la fig. 14 une coupe partielle par la ligne 1-1 de la fige 13. 



   Le chariot se compose essentiellement d'une caisse de chariot 1 construite de préférence en tôle, avec un fond 2 qui est monté sur les roues.   Au-dessus   du fond 2 est aménagé un second fond mobile, qui présente la forme d'une courroie de transport 4, se composant de deux chaînes Ewart   ,   qui passent sur des roues à   chaîne 7.   placées aux deux extrémités du chariot, et qui à des distances appropriées sont reliées à des bandes d'entraînement transversales 6.   La   courroie de transport est aménagée de telle façon qu'une de ses branches passe sous le fond 2.

   On se rend compte que durant le mouvement de la courroie de transport le contenu de la caisse du chariot peut être ache- miné vers le bout postérieur du chariot et, pour faciliter cette vidange, la caisse du chariot vers le bout postérieur est incli- née obliquement vers le bas et peut ên même temps avantageusement s'évaser vers ce bout, comme représenté à la fig. 2. 



   La courroie de transport 4 s'avance automatiquement durant le trajet par l'intermédiaire de ltappareil moteur représenté schématiquement à la fig. 3. A un bout de l'essieu arrière 8 est aménagé latéralement hors de la caisse du chariot 1 (fig. 2) un disque à cames 11 par exemple à quatre cames coopérant avec 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une roulette adjacente faisant ressort sur le disque à cames. 



   La roulette 2 est fixée sur l'extrémité libre d'un levier intermobile 12, qui peut tourner autour de l'axe 13 et dont l'autre extrémité tourne sous l'action d'un ressort à vis 14. 



  Sur l'axe 13, qui sert en même temps d'arbre moteur pour la roue à chaîne 1 de la chaîne de transport   ,   est calée une roue à loquet 15 dans laquelle s'engrène un loquet 16 fixé sur le levier 12. On notera que lorsque le disque à cames tourne, la roulette avec le levier 12 est soulevée par les cames et par engrenage du loquet 16 dans la roue à loquet 15, celle-ci avec la roue à chaîne 7 commence à tourner. 



   La vitesse du mouvement de la courroie de transport peut être réglée suivant les besoins en déplaçant le levier. 



   Ce déplacement se fait au moyen d'un manche de levier 17, aménagé à côté du siège du conducteur et relié à un tourillon 19 au moyen d'une tige de traction 18. Au tourillon 19 est articulé un bras 20 solidement relié au levier 12. On peut déplacer le manche 17 par exemple en cinq positions différentes, par lesquelles en même temps le levier 12 avec la roulette 9 est déplacé en cinq positions différentes, ce qui modifie la durée de la coopération de la roulette 9 avec le disque à cames 11 ou permet de l'éliminer complètement dans l'une des positions extrêmes du manche 17.

   Plus longue est la durée de coopération de la roulette avec le disque à cames 11, plus grande sera la rotation du levier 12 et si par exemple le loquet 16 s'engrène toutes les cinq dents dans la roue à loquet 15, le mouvement de rotation de la roue à loquet et partant de la courroie de transport est le plus rapide. Pour pouvoir embrayer et débrayer le mouvement sans déplacer le manche 17 arrêté, le tourillon 19 est relié par une barre de traction 18' à un second manche de levier 17' qui ne peut être déplacé qu'en deux positions extrêmes pour embrayage ou débrayage du mouvement. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'appareil moteur tel que décrit permet le mouvement de la courroie de transport durant le trajet. Pour pouvoir vider le contenu du chariot lorsque celui-ci est à l'arrêt, la cour- roie de transport est mise en mouvement au moyen de l'engrenage à roues dentées représenté à la fig. 4. Cet engrenage se compose de la roue dentée 21 fixée sur l'axe 13 de la roue à chaîne 7 et mise en rotation au moyen d'une manivelle 22 qu'on peut y fixer, par l'intermédiaire des roues dentées 23, 24. 



   L'extrémité arrière du chariot peut être ouverte, d'après les besoins, par une coulisse de fermeture 38, déplaçable au moyen de la crémaillère 25 et de la roue dentée 26. et par là la quantité du contenu qui tombe hors du chariot peut être réglée. 



   Suivant la fig. 5, on peut augmenter la capacité du chariot par une superstructure spéciale 27. A cet effet le bord supérieur de la caisse du chariot 1 est muni de bandes de guidage 28 sur lesquelles on peut glisser la superstructure 27 construite en conformité. 



   Si suivant la fig. 6 on glisse sur ces bandes de guidage 28 une superstructure se composant d'un fond 29 avec côtés latéraux 30, on peut utiliser ce chariot comme guimbarde pour le transport de sacs, caisses, machines et similaires. 



   Le but principal toutefois, du nouveau chariot agricole, consiste dans la possibilité de l'utiliser pour divers usages agricoles, par exemple comme épandeur d'engrais, épandeur de fumier et planteuse de pommes de terre. Comme durant le trajet le contenu du chariot est acheminé automatiquement par la courroie de transport vers le bout arrière du chariot, on peut sur ce bout du chariot, fixer suivant les besoins de façon facilement démontable, les dispositifs représentés aux fig. 



  7 - 14, de sorte que durant le trajet on peut décharger hors du chariot du sable, des débris de pierres, de la chaux, de l'engrais chimique, du fumier, des pommes de terre, etc.. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le dispositif représenté aux fig. 7 et 8 pour le déchar- gement de sable, débris de pierres, chaux ou engrais chimique, se compose essentiellement de deux disques de distribution 31, 31' qui sont logés de façon rotative dans un châssis composé des éclisses latérales 32, 32'. 



   Ces disques de distribution 31, 31' sont mis en mouvement par l'intermédiaire de roues coniques 33, 33' par un arbre commun 34. La commande de l'arbre 34 a lieu au moyen d'un engrenage à roues dentées 35, 36, 37 logé dans l'éclisse latérale 32 et mis en mouvement, par l'intermédiaire d'une chaîne 57, par la roue à chaîne 39 placée sur l'essieu 8, et au moyen des roues à chaînes 40, 41 et 42. 



   Le dispositif décrit est réalisé comme unité constructive indépendante, qui peut être fixée à l'extrémité du chariot au moyen des éclisses latérales 32,   32te   de telle façon que les disques de distribution 31, 31' se trouvent sous l'extrémité du fond 2 du chariot. La masse du contenu du chariot (p.ex. engrais chimique, sable ou similaires) déchargée par la courroie de transport et réglée par la coulisse de fermeture 38 tombe sur les disques de distribution et est répandue par ceux-ci pendant le trajet. 



   On peut cependant également utiliser le chariot tel que décrit pour le déchargement et l'épandage de fumier ordinaire, si on fixe le dispositif représenté aux fig. 9 et 10 à l'extré- mité arrière du chariot au moyen des éclisses latérales 48, 49. 



   Ce dispositif se compose d'un tambour 50, logé entre les éclisses latérales 48 au-dessus de l'extrémité arrière de la courroie de transport 4. Le tambour 50 placé sur un arbre 58 comprendra avantageusement deux disques droits 51 reliés entre eux par des barres 52. Sur les barres 52 se trouvent les pointes 53 par lesquelles le fumier est entraîné. 



   Au-dessus de ce tambour 50, mais un peu latéralement de celui-ci, entre les éclisses latérales 49, est logé un second tambour 54, qui a la même forme que le tambour 50. Par les 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pointes 53 du tambour 54 le fumier entraîné par le tambour 50 est remué et amené à une   volute 22   disposée derrière le tambour 50. Cette volute se trouve entre les parois de guidage 48, parallèlement au tambour et sert à répandre le fumier sur les champs. Cette volute 55 consiste en plusieurs volutes courtes 55', 55" (fig. 10) qui avec des intervalles entre elles sont placées sur un arbre commun 56 de manière telle que les volutes 55' courent du milieu de l'arbre 56 vers les extrémités, dans une autre direction que les volutes 55", ce qui décharge le fumier des deux côtés sur une grande largeur. 



   Les deux tambours 50, 54 sont mis enmouvement au moyen d'une chaîne commune 57 par la roue à chaîne 39, par l'inter- médiaire des roues à chaînes 40, 41, 42. Sur l'arbre 59 du tambour 50 est placée une roue à chaîne 43 qui, au moyen de la chaîne 60, met en mouvement la roue à chaîne 61 de la volute 55. 



   Il est évident que les roues de commande ou chaînes sont recouvertes, ce qui n'a pas été représenté. Comme on peut régler la vitesse du mouvement de la courroie de transport suivant fig. 3 en cinq phases, le tambour 50 entraîne le fumier en plus ou moins grande quantité, de sorte que   l'épandage   du fumier sur les champs peut également se faire en cinq phases différentes. 



   Par un simple réglage du manche le levier 17', (fig. 3) le travail de l'épandeur de fumier peut à volonté être débrayé. 



   Le dispositif décrit aux fig. 9 et 10 est enlevable et on peut alors utiliser de nouveau le chariot pour le transport de chargements ou bien on peut suivant les besoins appliquer au chariot le dispositif représenté aux fig. 11, 14 et utiliser le chariot directement comme planteuse de pommes de terre. 



   Le dispositif utilisable comme planteuse de pommes de terre suivant fig. 11, 14 comprend un montant fixé au chariot 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 et démontable, dans lequel est placé une glissoire vibrante 62 se terminant en biais et tournant autour d'un boulon 63.   L'ori-   fice de sorte 85 pour les pommes de terre amenées vers l'extré- mité arrière du chariot au moyen de la courroie de transport 4 est réglé par une coulisse de fermeture 84. 



   Dans les éclisses latérales est placé en dessous de la glissoire 62 un arbre 64 avec roue à chaîne 66', qui est mis en mouvement par le moyen de la chaîne 65 et la roue à chaîne 66 par l'axe moteur de la courroie de transport 4. Sur l'arbre 64 sont placés, comme représenté à la fig. 12, deux excentriques 67, dont les tiges Pleyel 68 sont articulées à la glissoire vibrante 62, ce qui fait agiter celle-ci. 



   La glissoire vibrante 62 est munie de plusieurs parois se terminant en biais (fig. 12), qui par exemple forment trois cavités 69, dans lesquelles les pommes de terre amenées durant le mouvement vibratoire sont partagées en trois courants. 



   Au bout de chaque cavité 69 est prévue une ouverture 70, par laquelle les pommes de terre tombent sur des chenaux 71 terminant en biais. Comme représenté aux fig. 13 et 14, ces chenaux 71 sont solidarisés à la glissoire vibrante 62, et sont entraînés ensemble avec celle-ci en un mouvement vibratoire, par lequel est assuré le mouvement permanent des pommes de terre. 



   Les pommes de terre tombent l'une après l'autre hors du chenal 71 sur un deuxième chenal 72 qui débouche dans un réser- voir 73 (fig. 12). Dans ce réservoir se meut une roue planteuse 74 placée sur l'axe 64 de l'excentrique 67. La roue 74 possède plusieurs bras fourchus 75, qui passent entre les barres d'un gril 76 aménagé sur le fond du réservoir 73 et ne prennent qu'une seule pomme de terre à la fois hors du réservoir 73 lors de leur passage entre les barres du gril et la jettent dans un auget de plantation 77 servant de couvercle pour le réservoir 73. On peut modifier la vitesse'de rotation de la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 roue planteuse 74, en enlevant la roue à chaîne 66' et en la remplaçant par une autre, ou bien on peut disposer à côté de la roue à chaîne 66' une plus petite roue à chaîne 66", qui coopère alors avec la chaîne. 



   Le soc 76 disposé devant chaque auget de plantation 77 peut tourner autour d'un boulon 79 et est suspendu au châssis du chariot au moyen d'une barre de traction 80 dans un loge- ment 81. 



   On peut suspendre la barre de traction 80 en diverses positions de telle manière, qu'ainsi on peut régler la hauteur du soc, respectivement le soulever complètement, comme repré- senté en pointillé à la fig. 11. Derrière le soc se trouvent les disques 82 guidés par la barre de traction 83 pour la mise en terre des pommes de terre. 



   On peut clairement se rendre compte que sur le chariot que nous venons de décrire il peut être transporté une quantité de pommes de terre relativement grande qui pendant le trajet peuvent être amenées automatiquement vers le dispositif aména- gé à l'extrémité du chariot, et qu'après enlèvement de ce dis- positif le chariot peut être utilisé à d'autres fins, par exemple pour épandre des engrais chimiques, du fumier ordinaire ou transporter des charges.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Agricultural cart.



   The object of the passante invention is an agricultural cart, which can be emptied by the fact that above the bottom of the cart there is arranged a second mobile bottom having the form of a transport belt provided with bands of 'drive, a branch of which passes under the bottom and by which the load which is in the carriage is transported to the rear thereof.



     The arrangement of such an emptying device in the body of the cart offers the possibility of using the cart for various agricultural uses: e.g. as a fertilizer spreader, manure spreader and potato planter, since the load which is in the carriage is routed automatically during the journey to the open rear end.



  For this purpose, the fertilizer spreader, the manure spreader and the potato planter are made as independent constructive units, which, as required, can be attached to the end of the trolley in an easily removable manner.



   In the drawing, the object of the invention is shown schematically in one embodiment and FIG. 1 represents

 <Desc / Clms Page number 2>

 a side view of the carriage, FIG. 2 a corresponding plan view, FIG. 3 a detail view of the driving apparatus of the conveyor belt, FIG. 4 a side view with partial section of the rear end of the carriage, FIG. 5 a rear view of the trolley with superstructure, FIG. 6 the same view as in FIG. 5, fig. 7 a side sectional view of the chemical fertilizer distributor fitted at the rear of the cart, FIG. 8 a corresponding plan view, FIG. 9 a side sectional view of the manure spreader fitted on the cart, FIG. 10 a corresponding plan view, FIG. 11 a side sectional view of the potato planter attached to the cart, FIG.

   12 a corresponding rear view with partial section, FIG. 13 a section through the vibrating slide and FIG. 14 a partial cut through line 1-1 of fig 13.



   The trolley essentially consists of a trolley case 1 preferably constructed of sheet metal, with a bottom 2 which is mounted on the wheels. Above the bottom 2 is arranged a second movable bottom, which has the form of a conveyor belt 4, consisting of two Ewart chains, which pass on chain wheels 7. placed at both ends of the carriage, and which at suitable distances are connected to transverse drive bands 6. The transport belt is arranged so that one of its branches passes under the bottom 2.

   One realizes that during the movement of the conveyor belt the contents of the cart box can be conveyed towards the rear end of the cart and, to facilitate this emptying, the cart crate towards the rear end is tilted. obliquely downwards and can at the same time advantageously flare towards this end, as shown in FIG. 2.



   The conveyor belt 4 advances automatically during the journey by means of the motor apparatus shown schematically in FIG. 3. At one end of the rear axle 8 is arranged laterally outside the body of the carriage 1 (FIG. 2) a cam disc 11, for example with four cams cooperating with

 <Desc / Clms Page number 3>

 an adjacent caster springing on the cam disc.



   The roller 2 is fixed to the free end of an intermobile lever 12, which can rotate around the axis 13 and the other end of which rotates under the action of a screw spring 14.



  On the axis 13, which serves at the same time as a driving shaft for the chain wheel 1 of the transport chain, is wedged a latch wheel 15 in which engages a latch 16 fixed on the lever 12. It will be noted that when the cam disc rotates, the caster with the lever 12 is lifted by the cams and by the gear of the latch 16 in the latch wheel 15, the latter together with the chain wheel 7 begins to rotate.



   The speed of movement of the conveyor belt can be adjusted as required by moving the lever.



   This movement is effected by means of a lever handle 17, fitted to the side of the driver's seat and connected to a journal 19 by means of a traction rod 18. To the journal 19 is articulated an arm 20 firmly connected to the lever 12. The handle 17 can, for example, be moved into five different positions, by which at the same time the lever 12 with the roller 9 is moved into five different positions, which modifies the duration of the cooperation of the roller 9 with the cam disc. 11 or allows it to be completely eliminated in one of the extreme positions of the handle 17.

   The longer the duration of the co-operation of the roller with the cam disc 11, the greater will be the rotation of the lever 12 and if for example the latch 16 engages every five teeth in the latch wheel 15, the rotational movement from the latch wheel and from the conveyor belt is the fastest. In order to be able to engage and disengage the movement without moving the stopped handle 17, the journal 19 is connected by a drawbar 18 'to a second lever handle 17' which can only be moved in two extreme positions for engagement or disengagement of the movement.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The driving apparatus as described allows movement of the conveyor belt during the journey. In order to be able to empty the contents of the carriage when the latter is stationary, the conveyor belt is set in motion by means of the toothed wheel gear shown in fig. 4. This gear is composed of the toothed wheel 21 fixed on the axis 13 of the chain wheel 7 and rotated by means of a crank 22 which can be fixed thereto by means of the toothed wheels 23, 24.



   The rear end of the carriage can be opened, as required, by a closing slide 38, movable by means of the rack 25 and the toothed wheel 26. and thereby the amount of the contents falling out of the carriage can be settled.



   According to fig. 5, the capacity of the trolley can be increased by a special superstructure 27. For this purpose the upper edge of the body of the trolley 1 is provided with guide strips 28 on which the superstructure 27 built in conformity can be slid.



   If according to fig. 6 is slipped on these guide strips 28 a superstructure consisting of a bottom 29 with lateral sides 30, this trolley can be used as a jaw harp for the transport of bags, boxes, machines and the like.



   The main purpose of the new agricultural cart, however, is the possibility of using it for various agricultural uses, for example as a fertilizer spreader, manure spreader and potato planter. As during the journey the contents of the trolley are conveyed automatically by the transport belt towards the rear end of the trolley, it is possible on this end of the trolley, to fix easily as needed, in an easily removable manner, the devices shown in fig.



  7 - 14, so that during the journey you can unload sand, stone debris, lime, chemical fertilizer, manure, potatoes, etc. from the cart.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The device shown in FIGS. 7 and 8 for the unloading of sand, stone debris, lime or chemical fertilizer, essentially consists of two distribution discs 31, 31 'which are housed in a rotary manner in a frame made up of side bars 32, 32'.



   These distribution discs 31, 31 'are set in motion by means of bevel wheels 33, 33' by a common shaft 34. The shaft 34 is controlled by means of a gear with toothed wheels 35, 36 , 37 housed in the side splint 32 and set in motion, by means of a chain 57, by the chain wheel 39 placed on the axle 8, and by means of the chain wheels 40, 41 and 42.



   The device described is produced as an independent constructive unit, which can be fixed to the end of the carriage by means of the side bars 32, 32te so that the distribution discs 31, 31 'are located under the end of the bottom 2 of the cart. The mass of the contents of the carriage (eg chemical fertilizer, sand or the like) discharged by the conveyor belt and regulated by the closing slide 38 falls on the distribution discs and is spread by them during the journey.



   However, it is also possible to use the cart as described for unloading and spreading ordinary manure, if the device shown in figs. 9 and 10 at the rear end of the carriage by means of the side bars 48, 49.



   This device consists of a drum 50, housed between the lateral ribs 48 above the rear end of the transport belt 4. The drum 50 placed on a shaft 58 will advantageously comprise two straight discs 51 interconnected by bars 52. On bars 52 are the spikes 53 through which the manure is carried.



   Above this drum 50, but a little laterally thereof, between the lateral ribs 49, is housed a second drum 54, which has the same shape as the drum 50. By the

 <Desc / Clms Page number 6>

 spikes 53 of the drum 54 the manure entrained by the drum 50 is stirred and brought to a volute 22 disposed behind the drum 50. This volute is located between the guide walls 48, parallel to the drum and serves to spread the manure over the fields. This volute 55 consists of several short volutes 55 ', 55 "(fig. 10) which with intervals between them are placed on a common shaft 56 so that the volutes 55' run from the middle of the shaft 56 towards the ends. , in a direction other than the volutes 55 ", which discharges the manure on both sides over a large width.



   The two drums 50, 54 are set in motion by means of a common chain 57 by the chain wheel 39, through the chain wheels 40, 41, 42. On the shaft 59 of the drum 50 is placed a chain wheel 43 which, by means of the chain 60, sets in motion the chain wheel 61 of the volute 55.



   It is obvious that the control wheels or chains are covered, which has not been shown. As the speed of movement of the conveyor belt can be adjusted according to fig. 3 in five phases, the drum 50 drives the manure in greater or lesser quantity, so that the spreading of manure on the fields can also be done in five different phases.



   By simply adjusting the handle, lever 17 ', (fig. 3) the work of the manure spreader can be disengaged at will.



   The device described in FIGS. 9 and 10 can be removed and the trolley can then be used again for transporting loads, or else the device shown in FIGS. 11, 14 and use the cart directly as a potato planter.



   The device usable as a potato planter according to fig. 11, 14 includes a post attached to the trolley

 <Desc / Clms Page number 7>

 and removable, in which is placed a vibrating slide 62 terminating at an angle and rotating around a bolt 63. The exit hole 85 for the potatoes fed to the rear end of the carriage by means of the transport belt 4 is adjusted by a closing slide 84.



   In the side ribs is placed below the slide 62 a shaft 64 with chain wheel 66 ', which is set in motion by means of the chain 65 and the chain wheel 66 by the drive axis of the transport belt 4. On the shaft 64 are placed, as shown in fig. 12, two eccentrics 67, the Pleyel rods 68 of which are articulated to the vibrating slide 62, which causes the latter to stir.



   The vibrating slide 62 is provided with several walls ending at an angle (Fig. 12), which for example form three cavities 69, in which the potatoes brought during the vibratory movement are divided into three streams.



   At the end of each cavity 69 is provided an opening 70, through which the potatoes fall on channels 71 ending at an angle. As shown in fig. 13 and 14, these channels 71 are secured to the vibrating slide 62, and are driven together therewith in a vibratory movement, by which the permanent movement of the potatoes is ensured.



   The potatoes fall one after the other out of the channel 71 onto a second channel 72 which opens into a reservoir 73 (FIG. 12). In this tank moves a planting wheel 74 placed on the axis 64 of the eccentric 67. The wheel 74 has several forked arms 75, which pass between the bars of a grill 76 arranged on the bottom of the tank 73 and do not take only one potato at a time out of the tank 73 as they pass between the bars of the grill and throw it into a planting trough 77 serving as a cover for the tank 73. The speed of rotation of the tank can be changed.

 <Desc / Clms Page number 8>

 planter wheel 74, by removing chain wheel 66 'and replacing it with another, or alternatively, a smaller chain wheel 66 "can be placed next to chain wheel 66", which then cooperates with the chain.



   The share 76 disposed in front of each planting trough 77 can rotate around a bolt 79 and is suspended from the frame of the carriage by means of a draw bar 80 in a housing 81.



   The drawbar 80 can be suspended in various positions in such a way that in this way the height of the share can be adjusted, respectively lifted completely, as shown in dotted lines in FIG. 11. Behind the coulter are the discs 82 guided by the drawbar 83 for placing the potatoes in the ground.



   It can clearly be seen that on the trolley that we have just described it can be transported a relatively large quantity of potatoes which during the journey can be brought automatically to the device fitted at the end of the trolley, and that After removing this device the cart can be used for other purposes, for example for spreading chemical fertilizers, ordinary manure or transporting loads.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . ------------- 1 - Chariot agricole, caractérisé par le fait que au- dessus du fond du chariot (2) est disposé un second fond mobile (4) ayant la forme d'une courroie de transport (4) munie de bandes d'entraînement, dont une branche passe sous le fond (2) et par laquelle la charge se trouvant dans le chariot est transportée vers l'extrémité arrière du chariot ; à cette extrémité derrière la courroie de transport (4) peuvent être aménagés suivant les besoins un épandeur d'engrais, un épandeur de fumier ou une planteuse de pommes de terre comprenant des <Desc/Clms Page number 9> disques rotatifs, lesquels dispositifs présentent une unité constructive indépendante, qui suivant les nécessités peut être fixée au chariot de façon facilement démontable. ------------- 1 - Agricultural cart, characterized in that above the bottom of the cart (2) is arranged a second movable bottom (4) in the form of a transport belt (4) provided with drive bands, one of which branch passes under the bottom (2) and through which the load in the cart is transported to the rear end of the cart; at this end behind the conveyor belt (4) can be fitted as required a fertilizer spreader, a manure spreader or a potato planter comprising <Desc / Clms Page number 9> rotating discs, which devices present an independent constructive unit, which, depending on requirements, can be fixed to the carriage in an easily removable way. 2 - Chariot agricole suivant 1, caractérisé par le fait que sur l'essieu (8) est calé un disque à cames (11), qui agit sur une roulette (9) placée au bout d'un levier (12) sollicité par un ressort, lequel levier met en mouvement au moyen d'un loquet (16) une roue à loquets (15) calée sur l'axe (13) de la courroie de transport (4) et met ainsi la courroie de transport (4) en mouvement. 2 - following agricultural cart 1, characterized in that on the axle (8) is wedged a cam disc (11), which acts on a roller (9) placed at the end of a lever (12) urged by a spring, which lever sets in motion by means of a latch (16) a latch wheel (15) wedged on the axis (13) of the transport belt (4) and thus puts the transport belt (4) in movement. 3 - Chariot agricole suivant 1 et 2, caractérisé par le fait que le levier (12) avec la roulette (9) est relié au moyen d'un bras (20) et d'une barre de traction (18) à un manche de levier (17) disposé près du siège du conducteur ; endéplaçant le manche du levier la roulette (9) peut être amenée en diverses positions d'engrenage avec le disque à cames (11). 3 - Agricultural cart according to 1 and 2, characterized in that the lever (12) with the wheel (9) is connected by means of an arm (20) and a drawbar (18) to a handle lever (17) disposed near the driver's seat; By moving the handle of the lever the caster (9) can be brought into various gear positions with the cam disc (11). 4 - Chariot agricole suivant 1-3, caractérisé par le fait que le levier (12) avec la roulette (9) est déplacé par un manche de levier spécial (17') hors de la position d'engrenage avec le disque à cames (11) et par là la commande de la courroie de transport peut être débrayée. 4 - Agricultural cart according to 1-3, characterized in that the lever (12) with the roller (9) is moved by a special lever handle (17 ') out of the gear position with the cam disc ( 11) and thereby the control of the conveyor belt can be disengaged. 5 - Chariot agricole suivant 1 - 4, caractérisé par le fait que l'axe moteur (13) de la courroie de transport (4) est mis en mouvement, lorsque le chariot est à l'arrêt, au moyen d'un engrenage à roues dentées (21, 23, 24) et une manivelle (22). 5 - Agricultural cart following 1 - 4, characterized in that the motor axis (13) of the conveyor belt (4) is set in motion, when the cart is stationary, by means of a gear toothed wheels (21, 23, 24) and a crank (22). 6 - Chariotagricole suivant 1 - 5, caractérisé par le fait que la courroie de transport est disposée dans une caisse en acier inclinée et évasée vers le bout arrière. 6 - Agricultural cart according to 1 - 5, characterized in that the transport belt is arranged in a steel box inclined and flared towards the rear end. 7 - Chariot agricole suivant 1, caractérisé par le fait que sur le bord supérieur de la caisse du chariot, des bandes de guidage (28) sont prévues, sur lesquelles peut être glissée une superstructure en vue d'augmenter la capacité ou de pouvoir utiliser le chariot comme guimbarde. <Desc/Clms Page number 10> 7 - following agricultural cart 1, characterized in that on the upper edge of the cart body, guide strips (28) are provided, on which can be slid a superstructure in order to increase the capacity or to be able to use the carriage as a jaw harp. <Desc / Clms Page number 10> 8 - Chariot agricole suivant 1, caractérisé par le fait que les disques de distribution (31, 31') connus en soi, desti- nés à épandre l'engrais, sont placés avec les roues de commande et de transmission dans des éclisses latérales (32, 32') et forment une unité constructive indépendante, qui peut être fixée de façon facilement démontable sur l'extrémité arrière de la caisse du chariot. 8 - Agricultural cart according to 1, characterized in that the distribution discs (31, 31 ') known per se, intended for spreading the fertilizer, are placed with the control and transmission wheels in lateral ribs ( 32, 32 ') and form an independent constructive unit, which can be easily dismantled on the rear end of the truck body. 9 - Chariot agricole suivant 1, caractérisé par le fait que l'épandeur de fumier fixé de manière facilement démontable sur le bout arrière de la caisse du chariot au moyen d'éclisses latérales (48, 49), consiste en un tambour (50) disposé au dessus du bout arrière de la courroie de transport, par lequel tambour l'engrais amené par la courroie de transport est acheminé vers une volute d'épandage (55) placée parallèlement au tambour (50). 9 - Agricultural cart according to 1, characterized in that the manure spreader fixed in an easily removable manner on the rear end of the body of the cart by means of lateral ribs (48, 49), consists of a drum (50) disposed above the rear end of the conveyor belt, by which the drum the fertilizer supplied by the conveyor belt is conveyed to a spreading volute (55) placed parallel to the drum (50). 10 - Chariot agricole suivant 1 et 9, caractérisé par le fait que au-dessus du tambour (50) mais latéralement à celui-ci, un deuxième tambour (54) est placé, par les pointes (53) duquel l'engrais entraîné par le tambour (50) est remué. 10 - Agricultural cart according to 1 and 9, characterized in that above the drum (50) but laterally thereto, a second drum (54) is placed, by the points (53) of which the fertilizer driven by the drum (50) is stirred. 11 - Chariot agricole suivant 1 et 9, 10, caractérisé par le fait que les deux tambours (50, 54) sont mis en mouvement par l'entremise d'une chaîne commune (57), par une roue à chaîne (39) fixée sur l'essieu. 11 - Agricultural cart according to 1 and 9, 10, characterized in that the two drums (50, 54) are set in motion by means of a common chain (57), by a chain wheel (39) fixed on the axle. 12 - Chariot agricole suivant 1, caractérisé par le fait que la planteuse de pommes de terre fixée de manière facilement démontable sur l'extrémité arrière de la caisse du chariot comporte une glissoire vibrante (62) avec des cavités (69) inclinées vers l'orifice de sortie (70), au bout desquelles les pommes de terre sont menées, sur des chenaux se terminant en biais (71, 72) vers une roue planteuse rotative (74), par laquelle les pommes de terre sont lancées à des intervalles de temps déterminés et réglables. <Desc/Clms Page number 11> 12 - following agricultural cart 1, characterized in that the potato planter fixed in an easily removable manner on the rear end of the body of the cart comprises a vibrating slide (62) with cavities (69) inclined towards the outlet (70), at the end of which the potatoes are led, on channels ending at an angle (71, 72) to a rotating planting wheel (74), through which the potatoes are thrown at intervals of determined and adjustable times. <Desc / Clms Page number 11> 13 - Chariot agricole suivant 1 et'12, caractérisé par le fait que la glissoire vibrante (62) avec les cavités (71) est mise en mouvement au moyen d'un excentrique (67) fixé sur l'axe moteur (64) de la roue planteuse (74). 13 - Agricultural cart according to 1 et'12, characterized in that the vibrating slide (62) with the cavities (71) is set in motion by means of an eccentric (67) fixed on the motor shaft (64) of the planting wheel (74). 14 - Chariot agricole suivant 1 et 12,13, caractérisé par le fait que la roue planteuse (74) comporte plusieurs bras fourchus (75) qui passent entre les barres du gril. (76) placé sur le fond d'un réservoir (73). 14 - Agricultural cart according to 1 and 12,13, characterized in that the planting wheel (74) comprises several forked arms (75) which pass between the bars of the grill. (76) placed on the bottom of a tank (73). 15 - Chariot agricole suivant 1 et 12 - 14, caractérisé par le fait que le réservoir (73) avec une roue planteuse (74) est fermé par un couvercle, qui fait en même temps fonction d'auget de plantation (77). 15 - Agricultural cart following 1 and 12 - 14, characterized in that the reservoir (73) with a planting wheel (74) is closed by a cover, which at the same time acts as a planting trough (77). 16 - Chariot agricole suivant 1 et 12 - 15, caractérisé par le fait qu'au moins trois roues planteuses avec augets de plantation sont aménagées, et que le soc (78) peut être placé rotativement et peut être suspendu au châssis, au moyen d'une barre de traction, en des positions de hauteurs différentes. 16 - Agricultural cart according to 1 and 12 - 15, characterized in that at least three planting wheels with planting troughs are fitted, and that the share (78) can be placed in a rotary manner and can be suspended from the frame, by means of 'a pull-up bar, in positions of different heights.
BE482258D BE482258A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE482258A true BE482258A (en)

Family

ID=129010

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE482258D BE482258A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE482258A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2519229A1 (en) MACHINE FOR WORKING THE SOIL COMBINED WITH A MATERIAL DISPENSER
FR2579410A1 (en) SELF-PROPELLING COMBINE HARVESTER
FR2533410A1 (en) TRANSPORTER AND DEVICE FOR LOOSENING AND DISTRIBUTION OF SILAGE OR OTHERWISE
BE482258A (en)
FR2475847A1 (en) SELF-LOADING CAR FOR BULK PRODUCTS
FR2604866A1 (en) Apparatus for mixing cattle feed
BE1006345A3 (en) Machine for planting of cutting plants.
FR2464628A1 (en) MANURE SPREADER AND SIMILAR MATERIALS
US907755A (en) Sweeping-machine.
EP0728718B1 (en) Compost windrow turner with oblic conveyor belt
FR2902972A1 (en) MACHINE FOR RETURNING OYSTER POUCHES POSED ON A LIVESTOCK TABLE
FR2667850A1 (en) FLOW REGULATOR FOR BULK PRODUCTS GRAVITY DISPENSING MACHINE.
FR2685246A3 (en) Machine for shredding wood waste
US1939474A (en) Lime spreading attachment for manure spreaders
FR2514985A1 (en) SPREADER RAMP FOR FERTILIZER DISPENSER
FR2547976A1 (en) DEVICE FOR MOVING PLANTS ON THE GROUND
EP0728719B1 (en) Windrow turning machine specially for manure
FR2606050A1 (en) Apparatus for picking up rubbish on soiled ground, particularly for cleaning beaches
SU103877A1 (en) Travel Spreader Organic and Mineral Fertilizers
US1233805A (en) Peanut-harvester.
FR2555401A1 (en) Grape harvesting machine
FR2844963A1 (en) Feed spreader for cattle has bale separator roller mounted at inlet to blower casing, retaining plates being attached to deflector which can be moved from position near roller to vertical position away from it
BE336375A (en)
FR2703211A1 (en) Storage device for an implement for picking up grass, dead leaves and other mess on the ground
FR2590760A1 (en) Improvements to harvesting machine conveyor devices