BE481972A - - Google Patents

Info

Publication number
BE481972A
BE481972A BE481972DA BE481972A BE 481972 A BE481972 A BE 481972A BE 481972D A BE481972D A BE 481972DA BE 481972 A BE481972 A BE 481972A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
combustion chamber
chamber
casing
burner
exhaust
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE481972A publication Critical patent/BE481972A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D53/00Separation of gases or vapours; Recovering vapours of volatile solvents from gases; Chemical or biological purification of waste gases, e.g. engine exhaust gases, smoke, fumes, flue gases, aerosols
    • B01D53/26Drying gases or vapours
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F26DRYING
    • F26BDRYING SOLID MATERIALS OR OBJECTS BY REMOVING LIQUID THEREFROM
    • F26B21/00Arrangements or duct systems, e.g. in combination with pallet boxes, for supplying and controlling air or gases for drying solid materials or objects
    • F26B21/001Drying-air generating units, e.g. movable, independent of drying enclosure

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil pour la production d'un agent de séchage gazeux. 



   L'invention concerne un appareil pour la production d'un agent de séchage gazeux, qui consiste dans un mélange de produits de la combustion et d'air atmosphérique et peut servir par exemple à sécher les produits agricoles et hor- ticoles de façon à en réduire le volume et le poids et à permettre de les conserver longtemps sans qu'ils perdent leurs propriétés nutritives. 



   Un objet de l'invention consiste dans un appareil qui occupe peu de place et qui est construit de façon que la chaleur dégagée dans le four   n'endommage   pas les maté- riaux servant à sa construction. D'autres objets de l'in- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ventio n consistent à réaliser un mélange homogène des pro- duits de la combustion du four et d'air atmosphérique et à réduire au   minimum la   perte de chaleur du four. 



   On arrive à ce résultat suivant l'invention par un appareil qui comporte une chambre de combustion sensible- ment cylindrique, un brûleur monté dans une paroi de bout de la chambre de combustion, une tuyère d'échappement à l'autre extrémité de la chambre de combustion et une enve- loppe qui entoure la chambre et la tuyère d'échappement à une certaine distance de ces éléments et se prolonge sous forme de conduite d'échappement dans laquelle se forme un mélange des produits de la combustion du brûleur., et d'air atmosphérique arrivant par l'intervalle entre cette envelop- pe et la chambre de combustion. 



   Il convient que la tuyère   d'échappement   et la partie de l'enveloppe qui l'entoure soient coniques, de façon à ob- tenir par ce moyen un mélange intime des deux fluides. De plus suivant une autre caractéristique de l'invention il est avantageux de monter le brûleur dans une position inclinée par rapport à l'axe de la chambre, de façon à diriger la flamme contre la surface inclinée du bloc massif en briques réfractaires situé à la partie inférieure de l'autre extré- mité de la chambre, dans la partie supérieure de laquelle se trouve un orifice d'échappement. La tuyère d'échappement doit être assez grande pour entourer la partie de la paroi de bout de la chambre de combustion qui contient l'orifice d'échappement et celle dans laquelle se trouve le bloc ré- fractaire. 



   Pour réaliser une répartition uniforme de l'air cir- culant dans l'espace entre la chambre de combustion et l'en- veloppe précitée., l'appareil comporte de préférence plusieurs registres à l'entrée de cet espace., qui peuvent être réglés ensemble ou par groupes. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le combustible alimentant le brûleur peut être pul-   vérisé,   liquide ou gazeux, si on emploie un combustible li- quide, par exemple du fuel oil, et s'il est avantageux de le préchauffer, le tuyau d'alimentation dans lequel passe le com-   bustible   peut comporter une portion d'une certaine longueur logée dans une enveloppe sur la paroi de la conduite d'échap- pement, qu'on peut faire basculer plus ou ricins dans la con- duite pour obtenir des degrés de préchauffage variables. 



   Sur le dessin ci-joint qui représente à titre   d'exem-   ple une formé de réalisation de l'appareil suivant l'inventi- on à axe horizontal et chauffé par un brûleur à huile : ..la fig. I est une coupe longitudinale latérale de   l' appareil ,    la fig. 2 est une vue en bout du côté droit de la fig. I, la fig. 3 est une vue en plan. 



   L'appareil de la forme de réalisation représentée consiste dans une chambre de combustion 10 en forme de cy- lindre à axe horizontal. La chambre est en tôle recouverte d'un revêtement 12 en briques réfractaires. Un brûleur à huile 16 est monté au centre d'une des parois de bout 14 de la chambre 10 et l'axe de ce brûleur estincliné par rap- port à celui de la chambre, fig. I. Une tuyère conique 20 est montée sur l'autre paroi de bout 18 de la chambre et a un diamètre sensiblement égal à celui de la chambre 10 à son point de jonction avec la paroi de bout 18. La chambre repo- se sur deux supports 22. 



   La chambre 10 et la tuyère 20 sont entourées par une enveloppe 24. La moitié supérieure de la partie de l'envelop- pe qui entoure la chambre 10 a une forme   se:ni-cylindrique,   tandis que sa moitié inférieure peut consister en deux parois verticales, fig. 2. La partie de l'enveloppe 24 qui entoure la tuyère 20 est conique, la paroi de l'enveloppe étant sen- siblement parallèle à la paroi de la tuyère. L'extrémité de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 cette partie de l'enveloppe se prolonge en formant une con- duite d'échappement cylindrique 28. 



   Le revêtement 12 a à peu près la même épaisseur dans la paroi latérale cylindrique de la chambre 10 et dans la pa- roi de bout 14, mais il est beaucoup plus épais dans l'autre extrémité de la chambre,, dans la partie supérieure de la- quelle est percé un orifice 30 qui fait communiquer l'inté- rieur creux de la chambre 10 avec l'intérieur creux de la tuyère 20. Le revêtement de la partie inférieure de la chain- bre voisine de la paroi de bout 18 a la forme d'un bloc 32, à surface inclinée, fig. I. 



   Une plaque à peu près en forme de faux 34 est montée au-dessous de la chambre 10 au voisinage de la paroi de bout 14 en formant une fente de largeur sensiblement uniforme d'une part entre la chambre 10 et la plaque 34 et d'autre part entre l'enveloppe 24 et les parois 26, fig. 2. Cette fente contient plusieurs registres 36, dont la moitié à droite de l'axe de l'appareil peuvent être réglés ensemble au moyen d'un volant à main 38, tandis que ceux de l'autre moitié à gauche de l'axe peuvent être réglés de la même ma- nière au moyen d'un volant à main 40. 



   Le côté de l'aspiration d'un ventilateur peut être raccordé par exemple  à   l'extrémité ouverte de la conduite 28 pendant que   l'appareil   fonctionne. L'air est ainsi aspi- ré par les orifices 42 de l'enveloppe du brûleur 16 de façon à entretenir la combustion ainsi qu'autour de la chambre   de   combustion 10 et de la tuyère 20 dans l'espace entre ces éléments et l'enveloppe 24. Une fois le brûleur allumé., la flamme ainsi produite rencontre la surface inclinée du bloc 32, est ensuite déviée vers le haut et suit ensuite le cou- rant d'air et de produits de la combustion passant par l'o- rifice 30 dans l'intérieur creux de   la   tuyère 20.

   Dès que les produits de la combustion sortant de la tuyère 20 ils se mélangent intimement avec le courant d'air annulaire qui 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sort de l'espace annulaire entre   !'-enveloppe   24 et la paroi de la tuyère., étant donné que ce courant d'air se dirige obliquement on dedans et entoure les produits de la combus- tion qui s'échappent. La quantité d'air atmosphérique admis et sa répartition des deux côtés de la chambre 10 peuvent être réglées par les registres 36. 



     Etant   donné que la totalité de la paroi cylindrique de la chambre de combustion est entourée par un courant d'air, elle est très efficacement refroidie et par suite les plaques qui la constituent ne sont pas   endommageas   par la chaleur. D'autre part l'air ainsi admis est un élément du mélange qui constitue l'agent de séchage etpar suite le refroidissement de la paroi ne provoqua aucuns diminution du rendement de l'appareil. De plus l'enveloppe 24 reste re- lativement froide et par suite aucune perte de chaleur ne se produit dans le milieu environnant. 



     Etant   donné que la flamme du brûleur ne rencontre que le bloc massif 32 en briquas réfractaires, le   revêt@-   nient 12 n'a aucune tendance à se détruire aux points où il est relativement   mines   et même si le bloc lui-même s'andom- mage dans une certaine mesure du fait de 1'attaqua du mor- tier et des briques par la   flamme.,   il   n'en   résulte   aucun   in- convénient, car sa forme et sa situation sont choisies de façon qu'il   n'ait   pas tendance à changer de place par exem- ple sous   l'effet   de la   pesanteur.   



   Lorsque le mélange d'air et des produits de la com- bustion arrive dans la conduite 28, sa température est rela- tivement basse, par exemple de   130 C,   de sorte que la perte de chaleur en ce point, même sans isolation ne psut devenir considérable. 



     En   raison du mode de fonctionnement décrit   ci-des-   
 EMI5.1 
 sus de l'appareîl, son rendanior-t calorifique est très satis- faisait et même si les   dimensions   de la chambre de   combus-   tion sont relativement faibles,   élis   n'est pasendommagés par la température élevée qui règne à l'intérieur enfermé 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de la chambre. 



   La paroi   d   bout 14 et son revêtement peuvent comper- ter des orifices 44 d'aspiration d'air secondaire contribu- ant à assurer la combustion dans la chambre de combustion 10. 



  Cet air secondaire protège aussi cette paroi de bout contre un chauffage trop intense. 



   L'huile alimentant le brûleur 16 arrive par un tuyau 46 indiqué en pointillé sur les figs. I et 3. Ce tuyau 46 comporte une portion d'une certaine longueur 48, qui y est intercalée et peut consister par exemple en quelques coudes en zig-zag. Cette portion est logée dans une enveloppe 50, fig. 3 sur la paroi latérale de la conduite 28 et se raccor- de avec le tuyau 46 par des presse-garniture 52, indiqués schématiquement sur les figs. I et 3, qui permettent de la faire basculer dans la conduite de façon à préchauffer l'hui- le dans une mesure plus ou moins large, suivant que la por- tion 48 se trouve plus ou moins en travers du courant passant dans la conduite 28.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Apparatus for the production of a gaseous drying agent.



   The invention relates to an apparatus for the production of a gaseous drying agent, which consists of a mixture of combustion products and atmospheric air and can be used, for example, to dry agricultural and horticultural products so as to reduce bulk and weight and allow them to be stored for a long time without losing their nutritional properties.



   An object of the invention is an apparatus which takes up little space and which is constructed in such a way that the heat given off in the furnace does not damage the materials used in its construction. Other objects of in-

 <Desc / Clms Page number 2>

 ventio n consists of achieving a homogeneous mixture of the combustion products of the furnace and atmospheric air and minimizing heat loss from the furnace.



   This result is achieved according to the invention by an apparatus which comprises a substantially cylindrical combustion chamber, a burner mounted in an end wall of the combustion chamber, an exhaust nozzle at the other end of the chamber. combustion chamber and a casing which surrounds the chamber and the exhaust nozzle at a certain distance from these elements and extends in the form of an exhaust duct in which a mixture of the combustion products of the burner is formed., and atmospheric air arriving through the gap between this envelope and the combustion chamber.



   The exhaust nozzle and the part of the casing which surrounds it should be conical, so as to obtain by this means an intimate mixture of the two fluids. Moreover, according to another characteristic of the invention, it is advantageous to mount the burner in an inclined position relative to the axis of the chamber, so as to direct the flame against the inclined surface of the massive block of refractory bricks located at the bottom. lower part of the other end of the chamber, in the upper part of which there is an exhaust port. The exhaust nozzle should be large enough to surround the part of the end wall of the combustion chamber which contains the exhaust port and that in which the refractory block is located.



   In order to achieve a uniform distribution of the air circulating in the space between the combustion chamber and the aforementioned casing, the apparatus preferably comprises several registers at the entrance to this space, which may be settled together or in groups.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The fuel supplied to the burner can be pulverized, liquid or gaseous, if a liquid fuel, for example fuel oil is used, and if it is advantageous to preheat it, the supply pipe in which the com passes. - bustible may include a portion of a certain length housed in a casing on the wall of the exhaust pipe, which can be tilted more or castor in the pipe to obtain varying degrees of preheating.



   In the accompanying drawing which shows, by way of example, one embodiment of the apparatus according to the invention with a horizontal axis and heated by an oil burner: FIG. I is a lateral longitudinal section of the apparatus, FIG. 2 is an end view of the right side of FIG. I, fig. 3 is a plan view.



   The apparatus of the illustrated embodiment consists of a combustion chamber 10 in the form of a cylinder having a horizontal axis. The chamber is made of sheet metal covered with a coating 12 of refractory bricks. An oil burner 16 is mounted in the center of one of the end walls 14 of the chamber 10 and the axis of this burner is inclined with respect to that of the chamber, fig. I. A conical nozzle 20 is mounted on the other end wall 18 of the chamber and has a diameter substantially equal to that of the chamber 10 at its point of junction with the end wall 18. The chamber rests on two. brackets 22.



   The chamber 10 and the nozzle 20 are surrounded by a casing 24. The upper half of the part of the casing which surrounds the chamber 10 has a semi-cylindrical shape, while its lower half may consist of two walls. vertical, fig. 2. The portion of the shell 24 which surrounds the nozzle 20 is conical, the wall of the shell being substantially parallel to the wall of the nozzle. The end of

 <Desc / Clms Page number 4>

 this part of the casing is extended to form a cylindrical exhaust duct 28.



   Liner 12 is about the same thickness in the cylindrical side wall of chamber 10 and in end wall 14, but is much thicker at the other end of the chamber, at the top of the chamber. which is pierced with an orifice 30 which communicates the hollow interior of the chamber 10 with the hollow interior of the nozzle 20. The coating of the lower part of the chain adjacent to the end wall 18 has the shape of a block 32, with an inclined surface, FIG. I.



   A roughly scythe-shaped plate 34 is mounted below chamber 10 in the vicinity of end wall 14 forming a slot of substantially uniform width on the one hand between chamber 10 and plate 34 and on the other hand between the casing 24 and the walls 26, fig. 2. This slot contains several registers 36, half of which to the right of the axis of the device can be adjusted together by means of a handwheel 38, while those of the other half to the left of the axis. can be adjusted in the same way by means of a handwheel 40.



   The suction side of a fan can be connected, for example, to the open end of line 28 while the apparatus is in operation. The air is thus sucked in through the orifices 42 of the casing of the burner 16 so as to maintain the combustion as well as around the combustion chamber 10 and the nozzle 20 into the space between these elements and the combustion chamber. envelope 24. Once the burner is ignited, the flame thus produced meets the inclined surface of the block 32, is then deflected upwards and then follows the flow of air and combustion products passing through the o- port 30 in the hollow interior of nozzle 20.

   As soon as the products of combustion leaving the nozzle 20 they are intimately mixed with the annular air stream which

 <Desc / Clms Page number 5>

 exits from the annular space between the casing 24 and the wall of the nozzle, since this air flow is directed obliquely in it and surrounds the products of combustion which escape. The quantity of atmospheric air admitted and its distribution on both sides of the chamber 10 can be regulated by the registers 36.



     Since the entire cylindrical wall of the combustion chamber is surrounded by a current of air, it is very efficiently cooled and therefore the plates which constitute it are not damaged by heat. On the other hand, the air thus admitted is an element of the mixture which constitutes the drying agent and consequently the cooling of the wall did not cause any reduction in the efficiency of the apparatus. In addition, the casing 24 remains relatively cold and therefore no loss of heat occurs in the surrounding environment.



     Since the flame of the burner only encounters the massive block 32 of refractory briquas, the lining 12 has no tendency to destroy itself at the points where it is relatively mined and even if the block itself is destroyed. - magical to a certain extent owing to the attack of the mortar and the bricks by the flame, this does not result in any inconvenience, since its shape and position are chosen so that it does not have no tendency to change place, for example under the effect of gravity.



   When the mixture of air and combustion products arrives in line 28, its temperature is relatively low, for example 130 ° C., so that the loss of heat at this point, even without insulation, does not occur. become considerable.



     Due to the operating mode described below
 EMI5.1
 above the appliance, its calorific return is very satisfactory and even if the dimensions of the combustion chamber are relatively small, it is not damaged by the high temperature which reigns inside the enclosure.

 <Desc / Clms Page number 6>

 from the room.



   The end wall 14 and its lining may include orifices 44 for the intake of secondary air which help to ensure combustion in the combustion chamber 10.



  This secondary air also protects this end wall against too intense heating.



   The oil supplying the burner 16 arrives through a pipe 46 indicated in dotted lines in FIGS. I and 3. This pipe 46 comprises a portion of a certain length 48, which is interposed therein and may for example consist of a few zig-zag bends. This portion is housed in an envelope 50, FIG. 3 on the side wall of the pipe 28 and is connected to the pipe 46 by packing glands 52, shown schematically in figs. I and 3, which allow it to be tilted in the pipe so as to preheat the oil to a greater or lesser extent, depending on whether the portion 48 is more or less across the current flowing in the pipe 28.


    

Claims (1)

- RESUME- ----------- Appareil de production d'un agent de séchage gazeux caractérisé par les points suivants séparément ou en combi- naisons : I) il comporte une chambre de combustion de forme sen- siblement cylindrique, un brûleur monté dans une paroi de bout de la chambre de combustion, une tuyère d'échappement à l'autre extrémité de la chambre de combustion et une en- veloppe qui entoure la chambre de combustion et la tuyère d'échappement, à une certaine distance de ces éléments., et se prolonge sous forme de conduite d'échappement dans la- quelle se forme un mélange des produits de la combustion du brûleur et d'air atmosphérique arrivant par l'intervalle en - tre cette enveloppe et la chambre de combustion, 2) - ABSTRACT- ----------- Apparatus for producing a gaseous drying agent characterized by the following, singly or in combination: I) it comprises a substantially cylindrical combustion chamber, a burner mounted in an end wall of the combustion chamber, an exhaust nozzle at the other end of the combustion chamber and a casing which surrounds the combustion chamber and the exhaust nozzle, at a certain distance from these elements., and extends in the form of an exhaust duct in which a mixture of the combustion products of the burner and air is formed atmospheric arriving through the interval between this envelope and the combustion chamber, 2) la tuyère d'échappement et la partie de l'envelop- <Desc/Clms Page number 7> pe qui l'entoure sont de forme conique, 3) le brûleur est monté dans une position inclinée par rapport à l'axe de la chambre de combustion, qui compor- te dans l'extrémité opposée à celle du brûleur un orifice de sortie et un bloc massif en une matière réfractaire à surfa- ce inclinée par rapport à l'axe de la chambre et situé de fa- çon que la flamme se dirige directement contre cette surface inclinée, 4) la tuyère est assez grande pour entourer la partie de la paroi de bout de la chambre de combustion qui comporte l'orifice d'échappement et la partie de cette chambre dans laquelle se trouve ce bloc réfractaire, 5) plusieurs registres, the exhaust nozzle and the part of the casing <Desc / Clms Page number 7> pe that surrounds it are conical, 3) the burner is mounted in an inclined position with respect to the axis of the combustion chamber, which has in the end opposite that of the burner an outlet orifice and a solid block of a refractory material with a surface. this inclined with respect to the axis of the chamber and located so that the flame goes directly against this inclined surface, 4) the nozzle is large enough to surround the part of the end wall of the combustion chamber which has the exhaust port and the part of this chamber in which this refractory block is located, 5) several registers, pouvant être réglés ensemble ou par groupes sont disposés à l'entrée de l'espace entre la chambre de combustion et l'enveloppe, 6) l'appareil étant destiné à brûler un combustible liquide, le tuyau d'alimentation du combustible comporte une portion d'une certaine longueur qui est logée dans une enveloppe sur une paroi de la conduite d'échappement et qui peut être plus ou moins basculée dans la conduite pour pré- chauffer le combustible. which can be adjusted together or in groups are arranged at the entrance to the space between the combustion chamber and the casing, 6) the apparatus being intended to burn liquid fuel, the fuel feed pipe comprises a portion of a certain length which is housed in a casing on a wall of the exhaust pipe and which may be more or less tilted in the pipe to preheat the fuel.
BE481972D BE481972A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE481972A true BE481972A (en)

Family

ID=128803

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE481972D BE481972A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE481972A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0270424B1 (en) Ignition device for a high-speed burner with a cold nozzle, and burner using this device
BE461566A (en)
BE481972A (en)
FR2567636A1 (en) Drier for granular materials
FR2464437A1 (en) BOILER OF WHICH THE BURNER IS FORMED BY A WALL OF THE MIXING CHAMBER
EP0094890A1 (en) Boiler using solid fuel of the tube radiation furnace type, method for the transformation of a boiler and device for carrying it out
FR2583324A1 (en) SOLDERING IRON
CH615270A5 (en)
FR2573183A1 (en) Horizontal hot air generator
FR2617576A1 (en) DEVICE COMPRISING A GAS BURNER, IN PARTICULAR FOR A HEATING APPARATUS
FR2468070A1 (en) Waste oil and paint incinerator - has combustion chamber with air entering one end and extracted between double wall and bottom outlet
EP1498657A1 (en) Heating boiler for granulated fuel
FR2678356A1 (en) Catalytic burner with air sucked in
CH94395A (en) Apparatus for burning explosive mixtures of a fuel with an oxidizing gas.
BE546480A (en)
BE530209A (en)
BE454020A (en)
BE417408A (en)
BE502723A (en)
CH109204A (en) Burner for heavy liquid fuels.
BE411689A (en)
BE712056A (en)
BE537064A (en)
BE564790A (en)
EP0878663A1 (en) Gas burner with high exhaust gas exit speed