BE474084A - - Google Patents

Info

Publication number
BE474084A
BE474084A BE474084DA BE474084A BE 474084 A BE474084 A BE 474084A BE 474084D A BE474084D A BE 474084DA BE 474084 A BE474084 A BE 474084A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
anchoring device
clip
anchoring
bolt
edges
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE474084A publication Critical patent/BE474084A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04BGENERAL BUILDING CONSTRUCTIONS; WALLS, e.g. PARTITIONS; ROOFS; FLOORS; CEILINGS; INSULATION OR OTHER PROTECTION OF BUILDINGS
    • E04B2/00Walls, e.g. partitions, for buildings; Wall construction with regard to insulation; Connections specially adapted to walls
    • E04B2/56Load-bearing walls of framework or pillarwork; Walls incorporating load-bearing elongated members
    • E04B2/58Load-bearing walls of framework or pillarwork; Walls incorporating load-bearing elongated members with elongated members of metal
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16BDEVICES FOR FASTENING OR SECURING CONSTRUCTIONAL ELEMENTS OR MACHINE PARTS TOGETHER, e.g. NAILS, BOLTS, CIRCLIPS, CLAMPS, CLIPS OR WEDGES; JOINTS OR JOINTING
    • F16B37/00Nuts or like thread-engaging members
    • F16B37/04Devices for fastening nuts to surfaces, e.g. sheets, plates
    • F16B37/041Releasable devices
    • F16B37/043Releasable devices with snap action

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Joining Of Building Structures In Genera (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de fixation des panneaux ou membrures de   bâtiments   ou autres. 



   La présente invention concerne un dispositif perfection- né pour la fixation des parties marginales ou des bordures des panneaux tels que ceux qui sont utilisés pour garnir des murs et des plafonds dans le bâtiment ou plus généralement dans la construction. 



   Ce dispositif de fixation comprend une baguette pourvue d'au moins un organe d'ancrage   constitué   par un boulon suppor- tant une agrafe à vis, ce boulon étant étudié pour qu'on puis- se le faire tourner depuis l'avant de cette baguette et, en com- binaison avec l'agrafe à vis de cet organe d'ancrage ou avec chacun d'aux, un élément d'attaché faisamt partie ou étant étu- dié pour être assujetti à une membrure ou charpente   dtadosse -   ment, cet élément d'attache étant conformé ou étudié pour ré- sister à l'effort de rotation de l'agrafe à vis avec le boulon quand cette agrafe se trouve partiellement engagée en arrière 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de l'élément   d'attache,

     de telle sorte qu'inerotation plus pro-   noncé'e   du boulon ait pour effet de serrer l'agrafe et d'assurer par là   même   un effet de blocage entre la baguette et l'élément d'attache sur la partie ou les parties venant en prise. 



   L'élément d'attache destiné au but indiqué peut compor- ter une paroi d'application du panneau et associée avec un bord chanfreiné de l'élément en attiàre duquel peut s'engager l'agra- fe à vis pour rencontrer une butée, de façon à résister à l'ef- fort de rotation de   l'agrafe.   En vue de fixer les bordures de deux panneaux adjacents tout en ménageant entre elles un certain intervalle, l'élément d'attache peut êtremuni de deux rebords placés dans le même plan et dirigés vers l'intérieur dont les extrémités peuvent être espacées pour délimiter entre elles une fente ayant à peu près la même largeur que l'intervalle qu'on dé- sire ménager entre les bords des panneaux. Chacun de ces re- bords peut servir à l'adossement direct d'une des bordures des panneaux.

   La butée peut affecter la forme d'une patte placée en armière du bord ou rebord chanfreiné ou en arrière de chacun des bords ou rebords ainsi prévu sur l'élément   d'attaché.     A   ti- tre de variante, ce dernier peut être muni de parois internes agissant de la même façon. 



   L'agrafe à vis d'un dispositif de fixation   conformera   l'invention peut comprendre une ou plusieurs branches de serrage destinées à être tout d'abord introduites au delà ou entre le ou les bords chanfreinés de l'élément   d'attache   conjugué avant de pivoter transversalement sous l'effet de la rotation du boulon pour venir s'engager en arrière du ou des bords jusqu'à ce que ce mouvement plus   accentue   soit contrecarré par l'organe d'attache. 



  En vue   d'assurer   la fixation des bordures adjacentes de panneaux à un élément d'attache ou à une série de pareils éléments pour- vus d'une fente entre leurs rebords chanfreinés, l'agrafe à vis peut comprendre un écrou partant deux branches opposées   s'éten-   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dant vers l'intérieur et faisant, de préférence, corps l'une avec l'autre, ces branches pivotant sur des axes ou tourillons transversaux prévus sur l'écrou, de façon à permettre à ces bran- ches de faire face aux irrégularités (par exemple   d'épaisseur)   des panneaux engagés on pivotant selon les besoins pendant le serrage du dispositif.

   La largeur des branches est inférieure à celle de ladite fente, de manière à leur permettre   d'être   in- troduite dedans avant de pivoter, mais leur longueur combinée doit bien entendu être plus   grande.   



   Dans les cas où la baguette est prévue et s'étend le long des bords des panneaux qui sont parallèles à ladite fente, ltagrafe doit être amenée tout d'abord à peut près dans l'alignement de la baguette avant   d'être     Introduite   entre les bords, puis dans la fente. Toutefois, si les bords du panneau et la baguette sont amenés en travers de la fente, l'agrafe doit pivoter pour être mise dans l'alignement de celle-ci en .vue d'y être engagée. Il y a lieu de remarquer à cet égard que l'espacement des bords des panneaux peut en fait être supérieur à la longueur de l'agrafe à condition que la baguette soit suf- fisamment large pour enjamber l'intervalle entre lesdits bords et les maintenir effectivement bloqués. 



   A titre de variante, l'agrafe à vis peut comprendre des branches capables de s'écarter par flexibilité pour venir occu- per leur position de travail après leur rabattement l'un vers l'autre en vue de leur insertion dans la fente de l'élément   d'at-   tache. Une pareille agrafe n'a pas nécessairement besoin de su- bir un pivotement initial pour venir s'appliquer contre la butée dudit organe après cette Insertion et avant que le serrage ne commence. 



   Un organe de blocage peut être prévu entre le boulon et l'agrafe à vis afin d'empêcher ou de contrecarrer le dévissage de celle-ci après le serrage de l'agrafe.      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La baguette peut être constituée par un arceau se prê- tant à une fabrication à l'aide de tôle ou de feuillard et capa- ble de porter plus ou moins élastiquement par l'intermédiaire de ses bords latéraux contre les panneaux. 



   A titre de variante, une baguette métallique se prêtant à une fabrication par extrusion comprend une tête pouvant cor- respondre à l'arceau sus-indiqué et à un corps ménageant les bu- tées latérales d'appui des bords du panneau, ce qui empêche à coup sur la pénétration des intempéries entre eux, et rend ce genre de baguette particulièrement utile pour les revêtements extérieurs. 



   L'élément d'attache peut se présenter soit sous la for- me de taquets espacés et placés là où il est besoin en vue de leur engagement par les organes de fixation respectifs, soit s'é- tendre continuellement en arrière des baguettes. Dans l'un et   l'autre   cas, les organes peuvent avoir un périmètre fermé en section droite et peuvent être établis en tôle et étudiés pour être fixéss à la charpente   d'adossement   par boulonnage direct ou par l'intermédiaire de raccordements assurant une certaine liberté . de réglage, autrement dit une certaine aptitude au flot- tement desdits organes. Cette originalité possède une valeur particulière pour la suspension des panneaux de plafond.

   Les raccordements peuvent être étudiés pour permettre aux panneaux ou organes analogues de s'appliquer directenent contre les pou- trelles ou membrures analogues de la charpente d'adossement. 



   Dans les dessins annexés qui représentent à titre   d'exem-   ples plusieurs réalisations constructives de l'invention :- 
La fige 1 est une vue en section droite d'une baguette pleine .obtenue par   extrusion,   cette vue montrant un de ses or- ganes de fixation en prise étroite avec un taquet d'attache im- mobilisant les bordures de deux panneaux externes adjacents for- mant un recouvrement. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La fig. 2 est une vue de face du taquet en supposant qu'on regarde dans la direction indiquée par la flèche 2 sur la fig, 1 et montrant une des positions d'engagement possibles de l'organe   dhncrage.   



   Les   figs. 3   et 4 sont   des ,vues   en section droite cor- respondant à la fig. 1 et montrant une variante de l'organe d'ancrage ainsi que le taquet modifié de façon correspondante et représenté pendant son insertion (Fig. 3) et après son serrage 
 EMI5.1 
 final (Pis' I ) . 



   Les figs. 5 et,6 représentent en coupe des positions typiques d'une suspension de plafond, la coupe étant faite en travers des baguettes en feuillard, les dispositifs de fixation utilisés étant semblables à ceux que montrent les figs. 1 et 2. 



   La fig. 7 représente une partie typique d'une variante de suspension de plafond en supposant qu'on regarde la baguette par le   côté,   cette vue mettant en évidence une'variante de fixa-   .tion   de   la botte   d'attache contre l'une des poutrelles ou mem- . brures. 



   La fig. 8 est une vue en perspective montrant comment l'organe d'attache peut être fixé à une poutrelle typique en acier laminé. 



   La fig. 9 est une vue semblable d'un dispositif de fixa- tion constituant une variante de réalisation et étudiée pour réa- liser le montage à flottement libre d'une botte d'attache à section droite modifiée. 



   Les figs. 10 et 11 sont respectivement une vue en élé- vation et une vue en coupe de la baguette de façon à montrer le dispositif de fixation par boulon fendu d'un des organes d'an- orage. 



   La fig. 12 est une vue de détail montrant un écrou de blocage associé avec la partie du dispositif de fixation formant écrou et constituant un mode d'assujettissement différent. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Pour maintenir en place le revêtement de mur qui est re- présenté dans ,les figs. 1 et   2,   il est prévu une série de ta- quets   dlassujettissement 1   fixés à la charpente d'adossement en arrière de l'endroit où les bords adjacents de deux panneaux 2 formant revêtement ou parement doivent se placer, suivant un espacement correspondant à celui qui est ménagé entre les or- ganes de fixation µ placés le long de la   baguette ,   cet espace- ment étant de préférence uniforme. Ces taquets sont en tôle ou en feuillard rabattu suivant un profil triangulaire et   compor-   tant deux faces percées de trous 5 pour la fixation de boulons. 



    La.   troisième face c'est-à-dire la face principale à laquelle les bordures des panneaux sont adossées est formée à chaque extrémité du taquet par deux paires de rebords 6 dirigés vers l'intérieur dont les bords libres délimitent entre eux des fentes alignées 7 ayant une largeur sensiblement égale à l'intervalle qui doit séparer les bords des panneaux. La partie moyenne de cette troi-   sième   face du taquet entre les paires de rebords peut être en-   taillée,-.   nettement pour donner libre accès aux boulons de fixa- tion. 



   L'une et (ou) l'autre des paires de rebords 6 des ta- quets 1 se prêtent à l'engagement   d'un   ou plusieurs organes d'an- crage, un des rebords de chaque paire étant muni d'une patte rabattue vers l'arrière et formant la butée d'arrêt qui empêche la rotation de l'agrafe du dispositif d'ancrage après son enga- gement en arrière des rebords. La   baguette 4.   peut avoir une sec- tion constante, les bords latéraux .2 de sa tête 10 à convexité dirigé vers   l'extérieur,   portant contre les faces avant des bordures des panneaux.

   Le corps   11   de la baguette constitue les butées laté- rales des bords des panneaux, de sorte que l'intefvalle entre ces derniers peut   être.comblé   et que   l'étanchéité   aux intempéries peut être assurée en plus de celle qui est réalisée par les bords 9. Les boulons 12 des organes d'ancrage ou de fixation 1 traver- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sent centralement le corps Il de la baguette pour pénétrer dans un canal   12 ménagé   dans sa partie arrière, ce qui élargit la section, lesdits boulons pouvant tourner librement dans la bagxet- te.

   Sur le boulon 12 de chacun-de ces organes est montée une agrafe 14 rationnellement à profil en gouttière dont la partie   centrale contient: un   écrou 1 muni de deux tourillons 16 engagés dans les trous de portée qui sont pratiqués dans les   côtés   de .l'agrafe. Les parties terminales de l'agrafe   il);   forment des branches dirigées vers l'extérieur et à   l'opposé l'une   de l'autre qui, dans cette   réalisation, font.évidemment   corps l'une avec   l'autre}   L'extrémité du boulon 12 passe à travers un trou      de   l'agrafe   avec un jeu suffisant pour permettre le pivotement de   l'agrafe   sur les tourillons. 



   Lors du montage des panneaux, on dispose tout d'abord les agrafes sur leurs boulons dans l'alignement de la baguette, puis on les introduit entre les bords des panneaux et à travers les fentes 1 des taquets avec lesquelles l'intervalle compris entre lesdits bords coïncide approximativement. Les agrafes sont suffisamment raides sur les boulons pour que la rotation initiale de ces derniers fasse pivoter à coup sur ces agrafes et les amène contre leurs butées 8 après quoi une rotation plus accentuée des boulons assure le serrage au degré désiré.

   On re- marquera que comme les agrafes 14 ne sont pas appelées à por- ter contre les faces postérieures des panneaux, il n'est pas   né-     cessaire,   dans la réalisation pratique de l'invention, qu'elles puissent franchir l'intervalle entre les bords   despanneaux   à condition qu'elles puissent enjamber les-fentes   3. et   que les bords des panneaux ne soient pas trop distants pour pouvoir être serrés par les bords latéraux respectifs 9 de la tête de la ba- guette contre les mâchoires 6 du taquet.

   Il s'ensuit que, dans certaines circonstances, il est possible d'introduire des agrafes telles que 14 entre les bords des panneaux, les agrafes étant disposées transversalement à la baguette pour attaquer les ta- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 quets 1 avec leurs fentes placées de même transversalement ou sans   intersectionner   de la sorte les taquets, afin d'engager les agrafes à travers les extrémités des fentes quand un certain mouvement longitudinal de la baguette est possible.   En   pareil- les circonstances,il est inutile de faire pivoter initialement les boulons pour amener les agrafes contre les butées. 



   La condition qui vient être dindiquée est également remplie en utilisant une agrafe   affaissable   comme celle qui est représentée dans lesfigs.3 et 4 et qui se prête au surplus, à l'insertion entre les bords des panneaux qui sont rapprochés de même sans   qu'il   faille aligner tout d'abord les agrafes par rapport à la baguette et aux bords des panneaux. L'agrafe rigi- de unique 14 est remplacée dans cette variante par une agrafe à deux branches 14a, 14b ayant en section droite une largeur dif- férente et dont chacune pivote sur les tourillons 16, de sorte qu'elles peuvent   s'afaisser     l'une   dans l'autre par pivotement autour du boulon   12   comme représenté en traits 'pleins dans la fig. 3.

   Entre ces branches est monté un ressort, de sorte qu'aussitôt qu'elles sont écartées des bords des mâchoires 6, elles peuvent se séparer pour venir   occupér   les positions repré-   sentées   en pointillée dans la fig. 3. Les deux bras de l'agrafe brisée forment alors l'équivalent de l'agrafe monobloc, Le seul changement d'importance qu'il faut apporter au taquet est un al- longement possible de la butée 8a par comparaison avec la butée 8 du fait que l'écrou 15 doit être placé plus loin le long du boulon avant l'introduction que dans l'hypothèse de l'agrafe ri- gide et qu'il faut que la butée recouvre les branches quand la position représentée en pointillée dans la fig. 3 est atteinte. 



   La suspension de plafond que montrent les figs. 5 et 6 est représentée en combinaison avec des poutrelles en tôle 18 pourvues de rebords inférieurs 19 avec bords rabattus, les pan-   neaux 2   s'appuyant directement contre les faces de ces rebords afin de ménager le manimum d'espace libre possible au-dessous 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du plafond. Les organes de-fixation sont continus pour permet- tre leur assujettisement ou leur montage partout où il le faut, étant entendu que les emplacements de fixation   convenables   peu- vent ne pas coïncider nécessairement avec les positions des or- ganes d'ancrage le long des baguettes-.

   Toutefois (comme le mon- tre la fig, 5) une coupure entre les panneaux adjacents peut être ménagée au-dessous et le long des poutrelles, la botte de   fixa.:   tion 20 étant boulonnée à l'intérieur,de cette poutrelle pour qu'elle puisse le cas échéant être continue et étant de préféren- ce constituée par des taquets espacés comme ceux qui ont déjà ,été décrits en vue de la fixation des panneaux formant parements. 



  Par ailleurs, des bottes de fixation 21 comme celle représentée en coupe dans la fig. 6 sont disposées de manière à s'étendre con- tinuellement en arrière des coupures entre les panneaux adja- cents, la largeur interne de ces bottes étant telle qu'après leur rotation initiale, les agrafes viennent attaquer les,parois la- térales 22 qui font office de butées pour permettre le serrage. 



  Les bottes 21 peuvent êtresuspendues à des boîtes 23 à profil semblable boulonnées transversalement entre les poutrelles 18 à travers des rebords terminaux 24, les   bottes   21 étant fixées aux boites 23 aU moyen   d'organes d'ancrage   26 semblables   à ceux   qui sont montés sur les baguettes, mais à l'aide de boulons plus courts puisqu'ils n'ont pas besoin de recouvrir une épaisseur de panneau quelconque . Les bottes 21 peuvent être coupées de fentes discontinues   (voir   la fig. 8) dans lesquelles sont montées les organes d'ancrage 26, permettant ainsi le réglage longitudinal d'une pareille boite é1 lors de safixation, le réglage latéral étant rendu possible par la fente principale 1 de la boite transversale 23. 



   La disposition représentée dans la fig. 7 diffère, des autres en ce sens que les panneaux 2. sont réparés des rebords ou ailes   des   poutrelles par la profondeur des bottes de fixa- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 tion 21 qui s'étendent transversalement entre les poutrelles aux- quelles elles peuvent être fixées au moyen d'agrafes   28   boulon- nées (comme représenté) dans les fentes 27 et s'engageant par- dessus les bords rabattus des ailes de la. poutrelle -le long des- quels on peut les faire coulisser. 



   On   remarquera,   que dans les réalisations représentées en figs. 5 à   7,   les baguettes 4a ont un   profil   cintré. et sont cons- tituées par du feuillard percé de trous fraisés pour loger les têtes des boulons des organes d'ancrage et présentent des bords latéraux 9a rabattus vers l'intérieur pour porter contre les bor- dures des panneaux. Cette forme de baguette ne comportant pas de partie de corps pour pénétrer entre les bords des panneaux con- vient à toutes les parois internes et aux revêtements   de,,,,plafonds     c'est-à-dire   partout où le problème de la protection contre les intempéries ne se-pose pas.

   Un avantage important de ces sus- pensions, c'est qu'elles ne nécessitent pas un mode d'ancrage spé- cial pour les panneaux montés en dernier lieu pour achever le pla- fond. 



   Dans la   fig. 8   est représentée une boîte de fixa- tion montée sur une poutrelle 29 en acier laminé à profil ordinaire en H au moyen d'agrafes 30. Dans la   fig. 9   est représentée l'ap- plication d'une boite de fixation à profil modifié. Dans cette figure, la membrure ou poutrelle 31 a la forme d'un L retourné, le rebord sommital étant enclavé à coulissement dans une agrafe 32 à laquelle est¯suspendu   par l'intermédiaire   d'un boulon à cro- chet 33 un mors dont les mâchoires 35 dirigées vers l'intérieur sont engagées à coulissement dans les rainures continues 36 prati- quées dans les parois latérales de la boîte de fixation modifiée   31, aucune   fente telle que 27 n'étant ici nécessaire.

   Il n'y a donc pas de fixation, la botte 37 pouvant se   mouvo3r     longitudinale-   lement dans le mors 34 et l'agrafe      le long de la poutrelle ±, Le mors   34   formé par une pièce de fonderie peut être remplacé, au besoin, par un mors en deux parties boulonnées   1.lune   à l'autre 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 pour constituer un organe de forme équivalente. 



   Dans les figs. 10   et 11,   les organes principaux sont désignés par les numéros de référence déjà employés::, la seule différence étant le sectionnement du boulon   12   de l'organe d'an- crage comme figuré en 12a, afin de résister aux efforts de desserrage causés par exemple par des vibrations après serrage du dispositif. La fente qui sectionne le boulon 12 augmente graduellement vers l'extrémité de la tige du boulon mais la partie terminale 12b est fuselée de façon prononcée pour faci- liter son insertion dans l'écrou 15. 



   Le dispositif de blocage que représente la fig. 12 est simplement constitué par une gaine en tôle ou feuillard   ± en-     tourant     l'écrou   15 et pourvue   de languettes   flexibles en prise avec les filets du boulon, de manière à être déformée par lui de manière connue au cours du serrage. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for fixing panels or frames of buildings or others.



   The present invention relates to an improved device for fixing the marginal parts or the edges of panels such as those which are used to line walls and ceilings in the building or more generally in construction.



   This fixing device comprises a rod provided with at least one anchoring member constituted by a bolt supporting a screw clip, this bolt being designed so that it can be rotated from the front of this rod. and, in combination with the screw clip of this anchoring member or with each of them, an attachment element is part of or being designed to be secured to a frame or frame, this fastening element being shaped or designed to withstand the force of rotation of the screw clip with the bolt when this clip is partially engaged behind

 <Desc / Clms Page number 2>

 the fastening element,

     so that a more pronounced inotation of the bolt has the effect of tightening the clip and thereby ensuring a locking effect between the rod and the fastening element on the part or parts coming from in take.



   The fastening element intended for the indicated purpose may comprise an application wall of the panel and associated with a chamfered edge of the element facing which the screw clip can be engaged to meet a stop, so as to resist the force of rotation of the clip. In order to fix the edges of two adjacent panels while leaving a certain gap between them, the fastening element can be provided with two edges placed in the same plane and directed inwards, the ends of which can be spaced to delimit between they have a slit having approximately the same width as the interval which it is desired to leave between the edges of the panels. Each of these edges can be used to directly back one of the edges of the panels.

   The stopper may take the form of a tab placed in line with the chamfered edge or rim or behind each of the edges or rims thus provided on the attachment element. As an alternative, the latter can be provided with internal walls acting in the same way.



   The screw clip of a fastening device conforming to the invention may comprise one or more clamping branches intended to be first introduced beyond or between the chamfered edge (s) of the conjugate fastening element before pivot transversely under the effect of the rotation of the bolt to come and engage behind the edge (s) until this more accentuated movement is counteracted by the fastening member.



  In order to ensure the attachment of the adjacent edges of panels to a fastening element or to a series of such elements provided with a slot between their chamfered edges, the screw clip may comprise a nut extending from two opposite branches. extend

 <Desc / Clms Page number 3>

 facing inwardly and preferably forming one with the other, these branches pivoting on transverse pins or journals provided on the nut, so as to allow these branches to cope with irregularities ( for example of thickness) of the panels engaged are pivoted as needed during the clamping of the device.

   The width of the branches is less than that of said slot, so as to allow them to be introduced therein before pivoting, but their combined length must of course be greater.



   In cases where the strip is provided and extends along the edges of the panels which are parallel to said slot, the staple must first be brought to approximately in line with the strip before being introduced between them. edges, then into the slit. However, if the edges of the panel and the strip are brought across the slot, the clip must pivot to be brought into alignment with the slot in order to engage therein. It should be noted in this regard that the spacing of the edges of the panels may in fact be greater than the length of the staple provided that the strip is sufficiently wide to span the gap between said edges and maintain them. effectively blocked.



   As a variant, the screw clip can comprise branches capable of moving apart by flexibility to come to occupy their working position after their folding towards each other with a view to their insertion into the slot of the. 'attachment element. Such a clip does not necessarily need to undergo an initial pivoting to come to rest against the stop of said member after this Insertion and before tightening begins.



   A locking member may be provided between the bolt and the screw clip in order to prevent or counteract the unscrewing of the latter after tightening of the clip.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The strip may be formed by a hoop suitable for manufacture using sheet metal or strip and capable of bearing more or less elastically by means of its lateral edges against the panels.



   As a variant, a metal strip suitable for manufacturing by extrusion comprises a head which can correspond to the above-mentioned hoop and to a body providing the lateral stops for supporting the edges of the panel, which prevents suddenly on the penetration of bad weather between them, and makes this kind of rod particularly useful for exterior coverings.



   The fastening element can either be in the form of spaced lugs and placed where needed for their engagement by the respective fasteners, or extend continuously behind the rods. In either case, the members may have a closed perimeter in cross section and may be made of sheet metal and designed to be fixed to the back-to-back frame by direct bolting or by means of connections ensuring a certain freedom . adjustment, in other words a certain ability to float said members. This originality has particular value for the suspension of ceiling panels.

   The connections can be designed to allow panels or similar members to apply directly against the beams or similar members of the backing frame.



   In the appended drawings which show, by way of example, several constructive embodiments of the invention: -
Fig 1 is a cross-sectional view of a solid strip obtained by extrusion, this view showing one of its fasteners in close engagement with a fastener cleat immobilizing the edges of two adjacent outer panels for - mant a recovery.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 2 is a front view of the cleat assuming one looks in the direction indicated by arrow 2 in FIG. 1 and showing one of the possible engagement positions of the anchor member.



   Figs. 3 and 4 are cross-sectional views corresponding to FIG. 1 and showing a variant of the anchoring member as well as the correspondingly modified stopper shown during its insertion (Fig. 3) and after its tightening
 EMI5.1
 final (Pis' I).



   Figs. 5 and 6 show in section typical positions of a ceiling suspension, the section being made across the strip rods, the fixing devices used being similar to those shown in figs. 1 and 2.



   Fig. 7 shows a typical part of a variant of ceiling suspension, assuming that the strip is viewed from the side, this view showing a variant of the attachment of the attachment boot against one of the joists. or mem-. bruises.



   Fig. 8 is a perspective view showing how the fastener may be attached to a typical rolled steel joist.



   Fig. 9 is a similar view of a binding device constituting an alternative embodiment and designed to achieve the free-float mounting of a modified cross section binding boot.



   Figs. 10 and 11 are respectively an elevation view and a sectional view of the rod so as to show the slotted bolt fixing device of one of the throwing members.



   Fig. 12 is a detail view showing a locking nut associated with the part of the fastening device forming a nut and constituting a different securing mode.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   To hold in place the wall covering which is shown in, figs. 1 and 2, there is provided a series of securing tabs 1 fixed to the back-to-back frame of the place where the adjacent edges of two panels 2 forming a covering or facing must be placed, at a spacing corresponding to that which is formed between the fixing members µ placed along the rod, this spacing preferably being uniform. These cleats are made of sheet metal or strip folded down according to a triangular profile and comprising two faces drilled with holes 5 for fixing bolts.



    The third face, that is to say the main face to which the edges of the panels are backed up, is formed at each end of the cleat by two pairs of flanges 6 directed inwards, the free edges of which define aligned slots between them. 7 having a width substantially equal to the interval which must separate the edges of the panels. The middle part of this third face of the cleat between the pairs of edges can be cut, -. neatly to give free access to the fixing bolts.



   One and (or) the other of the pairs of flanges 6 of the tabs 1 lend themselves to the engagement of one or more anchoring members, one of the flanges of each pair being provided with a tab. folded towards the rear and forming the stopper which prevents the rotation of the clip of the anchoring device after its engagement behind the edges. The strip 4 may have a constant section, the side edges .2 of its convex head 10 facing outwardly, bearing against the front faces of the edges of the panels.

   The body 11 of the strip constitutes the lateral stops of the edges of the panels, so that the gap between the latter can be filled and that the weathertightness can be ensured in addition to that which is achieved by the edges. 9. The bolts 12 of the anchoring or fixing members 1 through

 <Desc / Clms Page number 7>

 centrally feels the body II of the rod to enter a channel 12 formed in its rear part, which widens the section, said bolts being able to rotate freely in the rod.

   On the bolt 12 of each of these members is mounted a clip 14 rationally in gutter profile, the central part of which contains: a nut 1 provided with two journals 16 engaged in the bearing holes which are made in the sides of .l ' clip. The end parts of the clip il); form branches directed outwardly and away from each other which, in this embodiment, obviously form one with the other} The end of the bolt 12 passes through a hole of the clip with enough play to allow the clip to pivot on the journals.



   When assembling the panels, first of all the clips are placed on their bolts in alignment with the strip, then they are introduced between the edges of the panels and through the slots 1 of the cleats with which the interval between said edges coincide approximately. The staples are stiff enough on the bolts so that the initial rotation of the latter causes the staples to pivot suddenly and brings them against their stops 8 after which a more accentuated rotation of the bolts ensures tightening to the desired degree.

   It will be noted that as the clips 14 are not called upon to bear against the rear faces of the panels, it is not necessary, in the practical realization of the invention, that they be able to cross the gap. between the edges of the panels provided that they can span the slits 3. and that the edges of the panels are not too far apart to be clamped by the respective side edges 9 of the head of the bar against the jaws 6 of the cleat.

   It follows that, in certain circumstances, it is possible to introduce staples such as 14 between the edges of the panels, the staples being arranged transversely to the rod to attack the staples.

 <Desc / Clms Page number 8>

 quets 1 with their slits similarly placed transversely or without so intersecting the cleats, in order to engage the staples through the ends of the slits when a certain longitudinal movement of the rod is possible. In such circumstances, it is unnecessary to initially rotate the bolts to bring the clips against the stops.



   The condition which has just been indicated is also fulfilled by using a collapsible clip like the one shown in Figures 3 and 4 and which lends itself, in addition, to the insertion between the edges of the panels which are brought together in the same way without it being First, align the clips with respect to the strip and to the edges of the panels. The single rigid staple 14 is replaced in this variant by a staple with two branches 14a, 14b having in cross section a different width and each of which pivots on the journals 16, so that they can collapse. 'one into the other by pivoting around the bolt 12 as shown in solid lines in FIG. 3.

   Between these branches is mounted a spring, so that as soon as they are separated from the edges of the jaws 6, they can separate to come and occupy the positions shown in dotted lines in FIG. 3. The two arms of the broken staple then form the equivalent of the one-piece staple. The only major change that must be made to the cleat is a possible lengthening of the stop 8a by comparison with the stop 8 of the fact that the nut 15 must be placed further along the bolt before insertion than in the case of the rigid clip and that the stop must cover the branches when the position shown in dotted lines in fig. 3 is reached.



   The ceiling suspension shown in figs. 5 and 6 is shown in combination with sheet metal beams 18 provided with lower edges 19 with folded edges, the panels 2 resting directly against the faces of these edges in order to provide the maximum possible free space below.

 <Desc / Clms Page number 9>

 from the ceiling. The fasteners are continuous to allow their securing or their mounting wherever necessary, it being understood that the suitable fastening locations may not necessarily coincide with the positions of the anchoring members along the chopsticks-.

   However (as shown in fig, 5) a cut between the adjacent panels can be made below and along the joists, the fixing truss 20 being bolted inside this joist so that 'it may, where appropriate, be continuous and preferably being constituted by spaced lugs like those which have already been described with a view to fixing the panels forming the facings.



  Furthermore, fixing boots 21 such as that shown in section in FIG. 6 are arranged so as to extend continuously behind the cuts between the adjacent panels, the internal width of these boots being such that after their initial rotation, the clips come to attack the side walls 22 which act as stops to allow tightening.



  The boots 21 can be suspended from boxes 23 of similar profile bolted transversely between the joists 18 through terminal flanges 24, the boots 21 being fixed to the boxes 23 by means of anchors 26 similar to those which are mounted on the beams. strips, but using shorter bolts since they do not need to cover any thickness of the panel. The boots 21 can be cut from discontinuous slots (see fig. 8) in which the anchoring members 26 are mounted, thus allowing the longitudinal adjustment of such a box é1 during its fixing, the lateral adjustment being made possible by the main slot 1 of the transverse box 23.



   The arrangement shown in FIG. 7 differs from the others in that the panels 2.are repaired from the edges or flanges of the joists by the depth of the fixing boots.

 <Desc / Clms Page number 10>

 section 21 which extend transversely between the joists to which they can be secured by means of clips 28 bolted (as shown) into the slots 27 and engaging over the folded edges of the flanges of the. beam-along which they can be slid.



   It will be noted that in the embodiments shown in figs. 5 to 7, the rods 4a have a curved profile. and are made up of a strip pierced with countersunk holes to accommodate the heads of the bolts of the anchoring members and have side edges 9a folded inwards to bear against the edges of the panels. This rod shape, which does not have a body part to penetrate between the edges of the panels, is suitable for all internal walls and for ceiling coverings, that is to say wherever the problem of protection against bad weather does not arise.

   An important advantage of these hangers is that they do not require a special anchoring method for the panels mounted last to complete the ceiling.



   In fig. 8 is shown a fixing box mounted on a beam 29 of rolled steel with ordinary H-profile by means of clips 30. In FIG. 9 is shown the application of a fixing box with a modified profile. In this figure, the frame or joist 31 has the shape of an inverted L, the top flange being slidably enclosed in a clip 32 from which is suspended by means of a hook bolt 33 a jaw whose the inwardly directed jaws 35 are slidably engaged in the continuous grooves 36 in the side walls of the modified mounting box 31, no slot such as 27 being required here.

   There is therefore no fixing, the boot 37 being able to move longitudinally in the jaw 34 and the staple along the joist ±, the jaw 34 formed by a casting can be replaced, if necessary, by a jaw in two parts bolted to each other

 <Desc / Clms Page number 11>

 to constitute a body of equivalent shape.



   In figs. 10 and 11, the main components are designated by the reference numbers already used ::, the only difference being the cutting of the bolt 12 of the anchoring member as shown at 12a, in order to resist the loosening forces caused for example by vibrations after tightening of the device. The slot which cuts the bolt 12 gradually increases towards the end of the bolt shank but the end portion 12b is sharply tapered to facilitate its insertion into the nut 15.



   The locking device shown in FIG. 12 is simply constituted by a sheath of sheet metal or strip ± surrounding the nut 15 and provided with flexible tabs engaged with the threads of the bolt, so as to be deformed by it in a known manner during tightening.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Dispositif d'ancrage convenant pour la fixation de panneaux ou parties analogues et comprenant une baguette pour-: vue d'au moins un dispositif ou organe d'ancrage constitué par un boulon portant une agrafe à vis, le boulon. étant étudié pour qu'on le fasse tourner à partir de l'espace placé en avant de cette baguette, et, en association avec l'agrafe à vis de ce dispositif d'ancrage ou de chacune d'elles, un élément d'atta- che faisant partie ou étant étudié pour être fixé à une partie ou charpente d'adossement, cet élément d'attache étant confor- mé ou étudié pour résister à la rotation de l'agrafe à vis avec le boulon quand l'agrafe s'est engagée en arrière d'une partie de l'élément d'attache, de façon que la rotation plus prononcée du boulon se traduise par un, CLAIMS 1. An anchoring device suitable for fixing panels or similar parts and comprising a rod for-: view of at least one anchoring device or member consisting of a bolt carrying a screw clip, the bolt. being designed so that it can be rotated from the space placed in front of this rod, and, in association with the screw clip of this anchoring device or of each of them, an attachment element - cheek forming part or being designed to be fixed to a backing part or frame, this fastening element being conformed or designed to resist the rotation of the screw clip with the bolt when the clip s' is engaged behind a part of the fastener, so that the more pronounced rotation of the bolt results in a, serrage de l'agrafe et ' qu'un effet de'coincement se produise entre la baguette et l'é- lément d'attache contre le panneau ou plus généralement la ou les membrures engagées par lui, <Desc/Clms Page number 12> 2. Dispositif d'ancrage suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'élément d'attache comporte une face d'application du panneau, cette face étant associée avec un bord chanfreiné de l'élément en arrière duquel l'agrafe à vis est engageale pour rencontrer une butée,ce qui contrecarré la rotation de l'agrafe. tightening of the clip and 'a wedging effect occurs between the rod and the fastening element against the panel or more generally the member or members engaged by it, <Desc / Clms Page number 12> 2. Anchoring device according to claim 1, characterized in that the fastening element comprises an application face of the panel, this face being associated with a chamfered edge of the element behind which the screw clip is engaged to meet a stopper, which counteracts the rotation of the clip. 3. Dispositif d'ancrage suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'élément d'attache est muni de deux rebords placés dans le même plan et dirigés vers l'intérieur dont les extrémités sont espacées pour ménager entre elles iule fente. 3. Anchoring device according to either of the preceding claims, characterized in that the fastening element is provided with two flanges placed in the same plane and directed inwards, the ends of which are spaced apart to leave between them iule slit. 4. Dispositif d'ancrage suivant les revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que le bord chanfreiné ou le rebord ou chaque bord ou rebord de l'élément d'attache porte en arrière une butée d'appui de l'agrafe à vis, cette butée ayant la forme d'une oreille ou patte. 4. Anchoring device according to claims 2 or 3, characterized in that the chamfered edge or the rim or each edge or rim of the fastening element carries behind a bearing stop of the screw clip, this stopper having the shape of an ear or tab. 5. Dispositif d'ancrage suivant les revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que l'élément d'attache est muni de parois internes formant butée d'arrêt de l'agrafe à vis. 5. Anchoring device according to claims 2 or 3, characterized in that the fastening element is provided with internal walls forming a stopper for the screw clip. 6. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que l'agrafe à vis de l'organe d'ancrage ou de chaque organe d'ancrage est étudiée pour être tout d'abord introduite au delà ou entre un ou plusieurs bords chanfreinés de l'élément d'attache associé avant de pivoter transversalement sous l'action de la rotation du boulon pour venir en prise avec la partie arrière du ou des bords chan(Peinés jusqu'à ce que ce mouvement plus prononcé soit contrecarré par l'élément d'attache.. 6. An anchoring device according to any one of the preceding claims characterized in that the screw clip of the anchoring member or of each anchoring member is designed to be first introduced beyond or between one or more chamfered edges of the associated fastener element before pivoting transversely under the action of the rotation of the bolt to engage with the rear part of the chamfered edge (s) (Punched until this movement more pronounced is thwarted by the fastening element .. 7. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la rotation de l'agrafe à vis de l'organe d'ancrage ou de chacun de ces organes au cours du serrage est prévue pour être contrecarrée sans exiger de rotation initiale de l'agrafe l'amenant en prise <Desc/Clms Page number 13> aved ltélément d'attache. 7. An anchoring device according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the rotation of the screw clip of the anchoring member or of each of these members during tightening is intended to be thwarted without requiring initial rotation of the staple to engage it <Desc / Clms Page number 13> with the attachment element. 8. Dispositif d'ancrage suivant la revendication 7, caractérisé en ce que l'agrafe à vis ou chaque agrafe à vis comprend des branches aptes à s'écarter par flexibilité pour venir occuper leur position de travail après leur rapprochement en vue de leur engagement avec' l'élément d'attache. 8. An anchoring device according to claim 7, characterized in that the screw clip or each screw clip comprises branches capable of moving apart by flexibility to come and occupy their working position after their approximation for their engagement. with 'the attachment element. 9. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que l'agrafe à vis de l'organe d'ancrage ou de chacun de ces organes est constituée par une partie formant écrou et portant deux branches dirigées à l'opposé l'une de l'autre vers l'extérieur. 9. An anchoring device according to any one of the preceding claims characterized in that the screw clip of the anchoring member or of each of these members is constituted by a part forming a nut and carrying two branches directed to the 'opposite each other outward. 10. Dispositif d'ancrage suivant la revendication 9, caractérisé en ce que les branches peuvent pivoter autour d'axes ou tourillons prévus sur la partie formant écrou. 10. An anchoring device according to claim 9, characterized in that the branches can pivot about axes or journals provided on the part forming a nut. 11. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que la baguet- te est constituée par un morceau de feuillard cintré. 11. An anchoring device according to any one of the preceding claims, characterized in that the rod is constituted by a piece of bent strip. 12. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications 1 à 10, caractérisé en ce que la baguette comprend une partie formant tête et @ne partie formant corps et constituant des butées latérales d'appui des bords des pan- neaux, 13. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les élé- ments d'attache affectent la forme de paquets espacés placés aux endroits nécessaires pour être attaqués par les organes d'ancrage respectifs. 12. An anchoring device according to any one of claims 1 to 10, characterized in that the rod comprises a part forming a head and a part forming a body and constituting lateral abutments for supporting the edges of the panels, 13. An anchoring device according to any one of the preceding claims, characterized in that the attachment elements take the form of spaced packages placed at the places necessary to be attacked by the respective anchoring members. 14. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications 1 à 12, caractérisé en ce que les éléments d'attache s'étendent continuellement en arrière de la baguette. 14. An anchoring device according to any one of claims 1 to 12, characterized in that the fastening elements extend continuously behind the rod. 15. Dispositif d'ancrage suivant les revendications 13 ou 14, caractérisé en ce que les éléments d'attache sont <Desc/Clms Page number 14> constitués par des bo ites en foulard. 15. An anchoring device according to claims 13 or 14, characterized in that the fastening elements are <Desc / Clms Page number 14> made up of scarf boxes. 16. Dispositif d'ancrage suivant la revendication 14, caractérisé en ce que les éléments d'attache sont assujettis à la partie d'adossement par l'intermédiaire d'organes de liaison permettant toute liberté de réglage ou de flottement desdits éléments. 16. An anchoring device according to claim 14, characterized in that the fastening elements are secured to the backing part by means of connecting members allowing full freedom of adjustment or of floating of said elements. 17. Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que les éléments d'attache sont assujettis par l'intermédiaire d'organes de liai- son permettant aux panneaux ou membrures analogues de porter directement contre les poutrelles ou parties semblables de la charpente d'adossement. 17. An anchoring device according to any one of the preceding claims characterized in that the fastening elements are secured by means of connecting members allowing the panels or similar members to bear directly against the beams or parts. similar to the backing frame. 18.' Dispositif d'ancrage suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé par un organe de blocage placé entre le boulon et l'agrafe à iris de l'organe d'ancrage ou de chaque organe d'ancrage pour empêcher ou contre- carrer le dévissage après le serrage de l'agrafe ou des agrafes. 18. ' Anchoring device according to any one of the preceding claims, characterized by a locking member placed between the bolt and the iris clip of the anchoring member or of each anchoring member to prevent or counteract unscrewing after tightening the clip or staples.
BE474084D BE474084A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE474084A true BE474084A (en)

Family

ID=123196

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE474084D BE474084A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE474084A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2790046A1 (en) Device for fastening panels together comprises female part with deformable cap above split sheath and male part with shaft which expands sheath and deforms cap to lock device
EP3157837B1 (en) Band clamp comprising a through-hoop and clamping tool
EP3907411B1 (en) Pin
WO2001003266A1 (en) Accessory for fixing a wire cable tray, and wire cable tray equipped with at least such an accessory
FR2575004A1 (en) DEVICE FOR FASTENING MULTIPLE ELECTRIC LINES IN AN AIRCRAFT
EP0224290A1 (en) Removable roofing structure
FR2532015A1 (en) ANCHOR NUT ATTACHMENT DEVICE
FR2465914A1 (en) AUTOPENETRATION ANCHORING DEVICE FOR FIXING AN OBJECT TO A PARTITION
FR2549933A1 (en) I-shaped profiled beam, fasteners and assemblies for such beams
EP3296484A1 (en) Length-adjustable bracing device
WO2000071820A1 (en) Safety wooden barrier supported on variable centrelines
FR2596821A1 (en) Self-supporting structure which can be used especially as a piece of furniture and is composed of assembled plastic plates
BE474084A (en)
EP2505953B1 (en) Positioning and attachment device for a ballistic protection screen
FR2661479A1 (en) Supports for cables and similar elongate bodies
FR2766905A1 (en) Folded section girder for building construction
FR2690487A1 (en) Improved fixing clip for fixing of vehicle trim onto bodywork - includes metallic clip made of thin steel leaf folded in shape of U and cut in such fashion to present its interior sharp points oriented towards bottom of U
EP0855776A1 (en) A fixing device for electrical conduit
EP3762574A1 (en) Device for closing an opening in the wall of a building
WO2012085389A1 (en) Reversible detonating pyrotechnic rupture piece
BE562799A (en)
FR2839106A1 (en) Quick-fit cover for end of roller shutter housing has anti-lift system with flexible lugs
WO2009133250A1 (en) Anchor clamp for telecommunications cable
FR2872191A3 (en) Fence, has multiple panels with one panel suspended between two contiguous posts having multiple lips that are bent in hook shape to fasten vertical wires, where distance between two lips forming hooks is greater than length of bent ribs
FR3140393A1 (en) Length-adjustable bracing device for fixing a doubling frame to a structure to be doubled