BE468849A - - Google Patents

Info

Publication number
BE468849A
BE468849A BE468849DA BE468849A BE 468849 A BE468849 A BE 468849A BE 468849D A BE468849D A BE 468849DA BE 468849 A BE468849 A BE 468849A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contactor
contacts
voltage
electrodes
energized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE468849A publication Critical patent/BE468849A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C25ELECTROLYTIC OR ELECTROPHORETIC PROCESSES; APPARATUS THEREFOR
    • C25DPROCESSES FOR THE ELECTROLYTIC OR ELECTROPHORETIC PRODUCTION OF COATINGS; ELECTROFORMING; APPARATUS THEREFOR
    • C25D21/00Processes for servicing or operating cells for electrolytic coating
    • C25D21/12Process control or regulation

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Electrochemistry (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Electroplating Methods And Accessories (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Installation pour la galvanoplastie. 



   La présente invention concerne l'appareillage électri- que utilisé en galvanoplastie et elle a pour but d'apporter des améliorations aux dispositifs de commande et de réglage du courant d'alimentation des électrodes de la cuve ou du bain dans lequel l'opération est effectuée. 



   Dans les installations de galvanoplastie, toute interrup- tion de courant cause¯immédiatement des dégâts à la pièce à trai- ter; c'est pourquoi il faut maintenir un voltage de polarisation appliqué aux électrodes durant la mise en place de la charge à traiter dans la cuve ou le bain et durant son enlèvement lorsque l'opération est terminée. 



   L'intervalle de temps pendant lequel le voltage normal électrolysant est appliqué aux électrodes est dans de nombreuses 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 installations réglé par un dispositif automatique temporisé et suivant la caractéristique principale de l'invention la décon- nexion en fin d'opération de la tension normale (soit sous l'ef- fet du dispositif temporisé, soit manuellement) est utilisée pour l'application aux électrodes d'une tension plus basse dite tension de polarisation, de telle sorte que la charge traitée peut être enlevée de la cuve sans danger et que celle-ci peut recevoir une nouvelle charge à traiter. 



   Le dessin annexé représente à titre d'exemple une réali- sation de l'invention dans son application à une installation de galvanoplastie utilisant pour 1'alimentation des électrodes une, source de courants triphasés par l'intermédiaire   d'un   transforma- teur,   d'un   régulateur d'induction et de redresseurs secs, Sur le dessin les chiffres de référence désignant les contacts sont suivis de chiffres entre parenthèses qui désignent le contacteur qui les   commander   ainsi les coatacts 7 (8) sont commandés par le contacteur 8. 



   Sur le dessin, les bornes 1 de la source de courants triphasés sont raccordées par l'intermédiaire du sectionneur 2 aux barres 3 qui, à leur tour, alimentent par les contacts 4 du contacteur principal 5 les bornes d'un auto-transformateur 6 dont les enroulements sont connectés en étoile. Les bornes de l'auto- transformateur sont raccordées par les contacts 7 du contacteur inverseur 8 aux bornes d'alimentation 9 du régulateur d'alimenta- tion 10 dont les bornes de sortie 11 sont raccordées aux enroule- ments primaires 12 connectés en triangle du transformateur 13. 



   Les enroulements secondaires 14 connectés en étoile du transformateur 13 sont raccordés suivant le schéma classique aux bornes d'alimentation du redresseur 15. Les bornes de sortie 16 du redresseur 15 sont connectées aux ,électrodes 17 et 18 de la cuve de galvanoplastie 19. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les barres 3 sont également raccordées aux enroulements primaires 20 d'un transformateur 21 dont les enroulements secon- daires alimentent d'une part le relais de protection 23 à bobi- nages triphasés et d'autre'part les bobines monophasées des divers contacteurs et appareils avertisseurs qui vont être décrits. 



   Le régulateur d'induction 10 est muni d'un moteur élec- trique 24 servant à déplacer dans un sens ou dans l'autre le rotor du régulateur 10 pour le réglage. Cette manoeuvré a lieu sous l'action de la fermeture de la paire de contacts de travail 
25 d'un contacteur 26 de survoltage et de la paire de contacts de travail 27 d'un contacteur 28 de dévoltage. Les bobines d'en- clenchement de ces contacteurs sont mises sous tension respecti- vement par les contacts.29 (de survoltage) et 30 (de dévoltage) qui sont manoeuvrés par un   ampèremètre   31 raccordé aux bornes du shunt 32 intercalé dans le circuit d'alimentation des électrodes 
17 et 18 de la cuve.

   Les circuits des bobines d'enclenchements contiennent également les contacts des interrupteurs de fin de course 33 et 34 qui s'ouvrent lorsque le rotor du régulateur d'induction atteint ses positions extrêmes dans l'une ou l'autre direction. 



   Les enroulements de l'autotransformateur 6 'sont munis de prises intermédiaires qui peuvent être raccordées aux bornes d'alimentation du régulateur d'induction 10 par l'intermédiaire des trois contacts inférieurs 7, normalemen fermés, du contacteur inverseur 8 dont la bobine d'enclenchement est mise sous tension par le bouton poussoir 35 normalement ouvert. Le circuit de cette bobine comprend le dispositif temporisé réglable 36 dont les con- tacts sont normalement fermés et les contacts normalement fermés   .61   du contacteur de verrouillage 38.

   Le circuit de la bobine d'en- clenchement du contacteur de verrouillage 38 comprend le bouton poussoir de déverrouillage 39, les contacts de repos 40 du con- . tacteur inverseur 8.et les contacts de travail 41 qui sont fermés quand le contacteur auxiliaire 42 est sous tension. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le circuit de la bobine d'enclenchement du contacteur auxiliaire 42 comprend le bouton poussoir de déverrouillage 39, les contacts de travail 43 du contacteur inverseur 8 et les con- tacts de travail 37 du contacteur auxiliaire 42 qui sont en paral- lèle entre eux, ces derniers fermant un circuit de maintien.. 



   Tous les contacteurs mentionnés ci-dessus sont alimentés par le côté secondaire 22 du transformateur 21 auquel est rac- cordé le relais de protection 23 par l'intermédiaire des conduc- teurs 44, 45 et 46, mais le conducteur 45 alimentant les bobines d'enclenchement du contacteur inverseur 8 du contacteur auxiliaire   4,   du contacteur de verrouillage 38 et des contacteurs 26 et 28 de survoltage et de dévoltage, est raccordé par les contacts de travail 47 du contacteur principal 5 au conducteur 44 de telle façon qu'ellesnepeuvent être alimentées que si le contacteur prin- cipal 5 est sous tension. 



   L'appareillage comprend aussi un contacteur de   contnôle   48, dont la bobine d'enclenchement comprend les contacts de repos 49 du contacteur inverseur 8 en parallèle avec les contacts de travail 50 du contacteur de contrôle 48, les contacts 59 fermés par le relais 23 et les contacts 51 qui sont   manoeuvrés   par le dispositif thermostatique   52   qui contrôle la température de l'huile ou autre fluide servant à la réfrigération du transformateur 13. 



  Les contacts 51 sont fermés aussi longtemps que la température de ce fluide ne dépasse pas une limite déterminée. 



   Les contacts dé repos 53 et 54 qui sont manoeuvrés par le bouton poussoir 55 "arrêt" sont également compris dans les circuits des bobines du contacteur principal 5 et du contacteur de contrôle 48. 



   Le circuit de la bobine d'enclenchement du contacteur principal 5 contient également le bouton poussoir 56 "démarrage" qui, lorsqu'il est manoeuvré, court-circuite aussi par le conduc- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 teur 57 les contacts de travail 47 du contacteur principal 5 qui servent à connecter entre eux les conducteurs 44 et 45. Le circuit de la bobine d'enclenchement du contacteur principal 5 comprend également les contacts de travail 58 du contacteur de contrôle 48. 



   L'appareillage décrit ci-dessus fonctionne comme suit : 
Lorsque le sectionneur. 2 est fermé, le transformateur 21 est mis sous tension et alimente par le secondaire.22 le relais de protection 23. Le relais 23 est donc en action durant toute l'opé- ration, mais est désexcité s'il y a interruption de courant ou si une'des phases est coupée, ou si une -des phases est. inversée. 



   En manoeuvrant le bouton poussoir 56 "démarrage" on ferme le circuit d'enclenchement du contacteur principal 5 pourvu que le contacteur de contrôle 48 soit excité. Le dessin indique que le contacteur 48.est alimenté par un circuit comprenant les contacts de repos 49 du contacteur inverseur 8, les contacts de travqil 59 du relais de protection 23 et les contacts de repos 
51 du thermostat 52. Il s'ensuit que l'huile du réservoir conte- nant le transformateur 13 et le redresseur 15 est à une tempé- rature inférieure à une limite donnée, la tension alternative d'a-   ,limentation   est disponible, et le contacteur inverseur 8 est dé- sexcité. 



   En même temps la fermeture des contacts 4 du contacteur principal 5 provoque, par 1''intermédiaire de l'autotransformateur 6 et des contacts de repos 7 du contacteur inverseur 8, l'alimenta- tion du régulateur d'induction 10, du transformateur 13 et du redresseur 15.'Un voltage d'approximativement 2 volts est de ce fait'appliqué aux électrodes,, de sorte que la pièce à traiter peut être placée dans la cuve sans risque d'être détériorée, ce voltage étant suffisamment bas pour empêcher l'opération de gal- vanoplastie de   commencer.   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Les appareils resteront dans cette situation jusqu'à ce qu'on ait manoeuvré le bouton-poussoir 35 "travail" qui ferme le circuit d'enclenchement du contacteur, inverseur 8 pourvu que le contacteur de verrouillage   38   sont désexcite et que ses con- tacts 61 soient fermés. Le dispositif temporise 36 peut alors être réglé au temps correspondant à la durée de l'opération. La fermeture du contacteur inverseur 8 provoque la fermeture des contacts de maintien 60 qui resteront fermés lorsqu'on aura cessé d'appuyer sur le bouton-poussoir 35 et cela quelle que soit la position des contacts de repos 61 du contacteur de verrouillage 38 qui s'ouvrent lorsque ce dernier est sous tension.

   La fermeture du contacteur 8 prépare aussi les circuits d'alimentation et de maintien du contacteur de verrouillage 38 par la fermeture des contacts de travail 41 du contacteur auxiliaire 42. 



   Lorsque le .contacteur inverseur 8 est manoeuvré les prises intermédiaires de l'autotransformateur 6 sont ainsi coupées aux trois contacts supérieurs 7 et la pleine tension de ligne est appliquée au redresseur 15. Il s'ensuit l'application du plein voltage de travail à la cuve et l'ampèremètre de contrôle 31 ferme ses contacts   "bas"50   de sorte que le contacteur 26 de survoltage est excité ce qui provoque la mise en service du moteur d'entrai- nement 24 du régulateur d'induction 10 jusqu'à ce que les contacts   "bas"   30 de 1'ampèremètre de contrôle 31 s'ouvrent.   A   ce moment le contacteur de survoltage 26 est désexcité et le moteur d'en- traînement 24 s'arrête.

   Le courant d'alimentation de la cuve est ainsi maintenu automatiquement entre les limites supérieure et inférieure auxquelles les contacts 29 et 30 de l'ampèremètre de contrôle 31 ont été réglees parce que si le courant tombe, les contacts   "bas"   se ferment et provoquent l'augmentation du voltage appliqué au transformateur 13 et si le courant augmente au delà de la limite supérieure, l'inverse a lieu. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Si pour une   raison.quelconque   le'régulateur   d'induc-   tion 10 n'était pas:capable de maintenir le courant dans les li- ¯ mites imposées, le contacteur de survoltage 26 ou le contacteur de dévoltage 28 seraient excités durant un temps plus long que le temps mis par le régulateur 10 pour parcourir toute sa course. 



   Il est prévu un contacteur de signalisation temporisé 62 qui ferme ses contacts, si après le temps en question l'un ou l'autre des contacteurs 28 ou 26 est encore en action. L'enclenchement du contacteur 62 se fait par la fermeture des contacts 63 et 64 mon- tés en parallèle et   respectivement.actionnés   par 28 et 26. Le contacteur 62 a pour mission de provoquer l'allumage (par l'in- termédiaire des contacts 66) de la-lampe de signalisation 65 qui 
Indique que le courant de galvanisation est incorrect. Toute in- terruption dans l'alimentation en courant de 1'.appareillage, lors- que le contacteur principal 5 est sous tension, provoque la dé- sexcitation du relais de protection 23.qui, par ce fait, provoque l'extinction de la lampe 67 normalement allumée par l'intermé- diaire des contacts 68 du relais 23 quand ce dernier est excité. 



   Le thermostat 52 placé dans la cuve qui contient le transformateur 13 et le redresseur 15 a pour mission de protéger le transformateur et le redresseur contre les surcharges. Si pour une raison quelconque l'un ou l'autre de ces deux appareils était surchargé durant un certain temps le thermostat 52 entrerait en action et ouvrirait ses contacts 51,'provoquant ainsi là désexci- tation du contacteur de contrôle 48, qui à son tour provoquera la désexcitation du contacteur principal 5. Le thermostat 52 fermera également ses contacts 69 ce qui entraînera l'allumage de la lampe 70 de signalisation de surcharge.

   Le dessin montre que la batterie auxiliaire 71 a pour fonc,tion de maintenir le voltage de polarisation nécessaire à la cuve de manière à empêcher toute détérioration de la pièce à traiter dans le cas où il y aurait une 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 panne de courant ou si l'un des dispositifs de protection venait à agir de manière à désexciter le contacteur principal. 



   Apres le temps nécessaire pour l'opération de galvano- plastie, temps déterminé par le dispositif temporisé 36, ce der- nier ouvre ses contacts et de ce fait provoque la désexcitation du contacteur inverseur 8. La désexcitation de ce contacteur provoque, du fait que le contacteur auxiliaire 42 a été auparavant enclenché, l'excitation du contacteur de verrouillage 38 qui est maintenu enclenché jusqu'à ce qu'on manoeuvre le bouton poussoir de dé- verrouillage 39. De cette manière, dès que l'opération de galvano- plastie est terminée, le contacteur inverseur 8 reste désexcité parce que les contacts 61 du contacteur 38 sont ouverts, ce qui a pour effet de changer le voltage électrolysant en le voltage requis pour la mise en cuve de la pièce à traiter et pour l'enlè- vement hors de la cuve.

   Le voltage électrolysant ne peut être ap-   pliqué   à nouveau aux électrodes à moins qu'on ne manoeuvre le bou- ton poussoir de déverrouillage 39. Toute manoeuvre du bouton poussoir 35 "travail" sera sans effet aussi longtemps qu'on n'aura pas provoqué le déverrouillage. 



   On appréciera l'avantage que procure le fait que le bouton poussoir de déverrouillage 39 peut être à une certaine dis- tance de l'appareillage électrique et se trouve sous la surveil- lance du chef d'équipe qui dirige l'opération. La mise en service du contacteur de verrouillage 38 sert, en même temps, à provoquer   1'allumage   de la lampe de signalisation 72 (par l'intermédiaire des contacts 73) qui indique que l'opération est terminée. Ce signal lumineux peut évidemment être répété aux endroits où l'on juge que c'est utile. 



   On constate,d'après ce qui précède, que le voltage de polarisation est maintenu durant le temps où l'on enlève la pièce à traiter de la cuve. Ce voltage persiste en fait   jusqu'à   ce qu'on manoeuvre le bouton poussoir 55 "arrêt" qui désexcite les contac- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 teurs principal 5 et de contrôle 48. Le contacteur 5 coupe'le   courant' allant   vers la cuve et ne peut être excité de nouveau pour rétablir l'alimentation que si le contacteur de contrôle 48 est excité et ferme ses contacts 58, de telle sorte que, quand on lâche le bouton pôussoir 55, on a la certitude que les conne- xions sont dans un état correct avant que le contacteur principal puisse de nouveau être excité. 



   Complémentairement à   1'appareillage,décrit   ci-dessus on dispose avantageusement d'un panneau de contrôle portant un enre- gistreur 74 qui mesure le pH de la solution contenue dans la cuve de galvanoplastie 19 et'un énregistreur 75 de la température de cette cuve. Ce panneau porte également un voltmètre 76 enregis- treur de la tension'continue, un ampèremètre enregistreur   77 'du   courant continu, et un voltmètre enregistreur 78 pour courant alternatif. Evidemment, on peut, si on le désire, enregistrer d'autres variables de l'opération mais on admettra facilement que celles dont il est question ci-dessus permettent suffisamment de se rendre compte du déroulement de l'opération.

   Ce panneau pourra être mobile pour être utilisé avec différentes cuves de galvanoplastie et il 's'era indépendant des appareils de contrôle. 



   L'invention n'est évidemment pas limitée à la disposition particulière des appareils décrite ci-dessus et représentée sur le dessin annexé.    

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Installation for electroplating.



   The present invention relates to the electrical equipment used in electroplating and its aim is to provide improvements to the devices for controlling and adjusting the supply current of the electrodes of the tank or of the bath in which the operation is carried out. .



   In electroplating installations, any interruption of current causes immediate damage to the part to be treated; this is why it is necessary to maintain a bias voltage applied to the electrodes during the placement of the charge to be treated in the tank or the bath and during its removal when the operation is finished.



   The time interval during which the normal electrolysing voltage is applied to the electrodes is in many

 <Desc / Clms Page number 2>

 installations regulated by an automatic timed device and according to the main characteristic of the invention, the disconnection at the end of operation of the normal voltage (either under the effect of the timed device or manually) is used for the application to the electrodes of a lower voltage known as the bias voltage, so that the treated charge can be removed from the tank without danger and that the latter can receive a new charge to be treated.



   The appended drawing shows, by way of example, an embodiment of the invention in its application to an electroplating installation using, for the supply of the electrodes, a source of three-phase currents via a transformer, d. 'an induction regulator and dry rectifiers, In the drawing the reference numbers designating the contacts are followed by numbers in brackets which designate the contactor which control them thus the coatacts 7 (8) are controlled by the contactor 8.



   In the drawing, the terminals 1 of the three-phase current source are connected by means of the disconnector 2 to the bars 3 which, in turn, supply through the contacts 4 of the main contactor 5 the terminals of an auto-transformer 6 of which the windings are connected in star. The autotransformer terminals are connected by the contacts 7 of the change-over contactor 8 to the supply terminals 9 of the supply regulator 10, the output terminals 11 of which are connected to the primary windings 12 connected in delta. transformer 13.



   The secondary windings 14 connected in a star from the transformer 13 are connected according to the conventional diagram to the supply terminals of the rectifier 15. The output terminals 16 of the rectifier 15 are connected to the electrodes 17 and 18 of the electroplating tank 19.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The bars 3 are also connected to the primary windings 20 of a transformer 21 whose secondary windings supply on the one hand the protection relay 23 with three-phase windings and on the other hand the single-phase coils of the various contactors and devices. warning devices which will be described.



   The induction regulator 10 is provided with an electric motor 24 for moving the rotor of the regulator 10 one way or the other for adjustment. This operation takes place under the action of the closing of the working contact pair.
25 of a boosting contactor 26 and of the pair of working contacts 27 of a boosting contactor 28. The engagement coils of these contactors are energized respectively by contacts 29 (boost) and 30 (buck) which are operated by an ammeter 31 connected to the terminals of shunt 32 interposed in circuit d '' electrode supply
17 and 18 of the tank.

   The circuitry of the interlocking coils also contains the contacts of the limit switches 33 and 34 which open when the rotor of the induction regulator reaches its extreme positions in either direction.



   The windings of the autotransformer 6 'are provided with intermediate taps which can be connected to the supply terminals of the induction regulator 10 by means of the three lower contacts 7, normally closed, of the change-over contactor 8 including the coil of interlocking is energized by the normally open pushbutton 35. The circuit of this coil comprises the adjustable time delay device 36, the contacts of which are normally closed and the normally closed contacts 61 of the latch contactor 38.

   The interlock contactor engagement coil circuit 38 includes the release push button 39, the normally closed contacts 40 of the con-. changeover switch 8.and the work contacts 41 which are closed when the auxiliary contactor 42 is energized.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The circuit of the closing coil of the auxiliary contactor 42 comprises the unlocking pushbutton 39, the working contacts 43 of the reversing contactor 8 and the working contacts 37 of the auxiliary contactor 42 which are in parallel with each other, the latter closing a holding circuit.



   All of the above-mentioned contactors are supplied from the secondary side 22 of the transformer 21 to which the protection relay 23 is connected via the conductors 44, 45 and 46, but the conductor 45 feeding the coils of engagement of the change-over contactor 8 of the auxiliary contactor 4, of the locking contactor 38 and of the overvoltage and de-energizing contactors 26 and 28, is connected by the make contacts 47 of the main contactor 5 to the conductor 44 in such a way that they cannot be supplied only if main contactor 5 is energized.



   The switchgear also includes a control contactor 48, the latching coil of which comprises the rest contacts 49 of the changeover contactor 8 in parallel with the make contacts 50 of the control contactor 48, the contacts 59 closed by the relay 23 and the contacts 51 which are operated by the thermostatic device 52 which controls the temperature of the oil or other fluid serving for the refrigeration of the transformer 13.



  The contacts 51 are closed as long as the temperature of this fluid does not exceed a determined limit.



   The rest contacts 53 and 54 which are operated by the "stop" pushbutton 55 are also included in the circuits of the coils of the main contactor 5 and of the control contactor 48.



   The main contactor engagement coil circuit 5 also contains the "start" pushbutton 56 which, when actuated, also short-circuits through the conductor.

 <Desc / Clms Page number 5>

 The working contacts 47 of the main contactor 5 are used to connect the conductors 44 and 45 together. The circuit of the main contactor 5 engagement coil also includes the working contacts 58 of the control contactor 48.



   The apparatus described above operates as follows:
When the disconnector. 2 is closed, transformer 21 is energized and supplies power via the secondary. 22 protection relay 23. Relay 23 is therefore in action throughout the operation, but is de-energized if there is a current interruption. or if one of the phases is cut, or if one of the phases is. reversed.



   By operating the "start" pushbutton 56, the interlocking circuit of the main contactor 5 is closed, provided that the control contactor 48 is energized. The drawing shows that the contactor 48 is supplied by a circuit comprising the normally closed contacts 49 of the changeover contactor 8, the working contacts 59 of the protection relay 23 and the closed contacts.
51 of thermostat 52. It follows that the oil in the tank containing the transformer 13 and the rectifier 15 is at a temperature below a given limit, the AC supply voltage is available, and reversing contactor 8 is de-energized.



   At the same time the closing of the contacts 4 of the main contactor 5 causes, through the intermediary of the autotransformer 6 and the rest contacts 7 of the reversing contactor 8, the supply of the induction regulator 10, of the transformer 13 and rectifier 15. 'A voltage of approximately 2 volts is thereby applied to the electrodes, so that the workpiece can be placed in the vessel without risk of damage, this voltage being low enough to prevent the gal- vanoplasty operation to begin.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The devices will remain in this situation until the "work" push-button 35 has been actuated which closes the circuit for engaging the contactor, change-over switch 8, provided that the locking contactor 38 is de-energized and that its contacts. 61 are closed. The time delay device 36 can then be set at the time corresponding to the duration of the operation. The closing of the change-over contactor 8 causes the closing of the holding contacts 60 which will remain closed when the push-button 35 has stopped being pressed, and this regardless of the position of the rest contacts 61 of the locking contactor 38 which s 'open when the latter is energized.

   Closing contactor 8 also prepares the supply and maintenance circuits of locking contactor 38 by closing the work contacts 41 of auxiliary contactor 42.



   When the inverting contactor 8 is operated, the intermediate taps of the autotransformer 6 are thus cut off at the three upper contacts 7 and the full line voltage is applied to the rectifier 15. It follows the application of the full working voltage to the tank and the control ammeter 31 closes its "low" contacts 50 so that the booster contactor 26 is energized which causes the actuation of the drive motor 24 of the induction regulator 10 until that the "low" contacts 30 of the monitoring ammeter 31 open. At this moment, the boost switch 26 is deenergized and the drive motor 24 stops.

   The current supply to the tank is thus automatically maintained between the upper and lower limits to which contacts 29 and 30 of control ammeter 31 have been set because if the current drops, the "low" contacts close and cause the increase in voltage applied to transformer 13 and if the current increases beyond the upper limit, the reverse takes place.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   If for some reason the induction regulator 10 was not: able to maintain the current within the imposed limits, the boost contactor 26 or the boost contactor 28 would be energized for a longer time. long than the time taken by the regulator 10 to travel its entire course.



   A timed signaling contactor 62 is provided which closes its contacts if, after the time in question, one or the other of the contactors 28 or 26 is still in action. Switching on of contactor 62 is effected by closing contacts 63 and 64 connected in parallel and respectively actuated by 28 and 26. The purpose of contactor 62 is to cause ignition (via the contacts 66) of the signal lamp 65 which
Indicates that the galvanizing current is incorrect. Any interruption in the current supply to the switchgear, when the main contactor 5 is energized, causes the de-energization of the protection relay 23, which thereby causes the switch to switch off. lamp 67 normally lit by the intermediary of contacts 68 of relay 23 when the latter is energized.



   The thermostat 52 placed in the tank which contains the transformer 13 and the rectifier 15 has the task of protecting the transformer and the rectifier against overloads. If for any reason either of these two devices were overloaded for a certain period of time, thermostat 52 would kick in and open its contacts 51, thus de-energizing control contactor 48, which in its turn. turn will cause the main contactor 5 to de-energize. The thermostat 52 will also close its contacts 69, which will cause the overload signaling lamp 70 to come on.

   The drawing shows that the auxiliary battery 71 has the function of maintaining the polarization voltage necessary for the tank so as to prevent any deterioration of the part to be treated in the event that there is a

 <Desc / Clms Page number 8>

 power failure or if one of the protection devices were to act to de-energize the main contactor.



   After the time necessary for the galvanoplasty operation, time determined by the time delay device 36, the latter opens its contacts and thereby causes the de-energization of the change-over contactor 8. The de-energization of this contactor causes, because the auxiliary contactor 42 has previously been switched on, the energization of the locking contactor 38 which is kept switched on until the unlocking pushbutton 39 is actuated. In this way, as soon as the galvano- operation plasty is finished, the change-over contactor 8 remains de-energized because the contacts 61 of the contactor 38 are open, which has the effect of changing the electrolysing voltage to the voltage required for the vat of the part to be treated and for the removal. - out of the tank.

   The electrolysing voltage cannot be reapplied to the electrodes unless the unlocking pushbutton 39 is operated. Any operation of the "work" pushbutton 35 will have no effect as long as it has not been activated. caused the unlocking.



   The advantage of the fact that the unlocking pushbutton 39 can be at a certain distance from the electrical equipment and is under the supervision of the team leader who directs the operation will be appreciated. The activation of the locking switch 38 serves, at the same time, to cause the lighting of the signal lamp 72 (via the contacts 73) which indicates that the operation is finished. This light signal can obviously be repeated in places where it is considered useful.



   It can be seen from the foregoing that the bias voltage is maintained during the time when the part to be treated is removed from the tank. This voltage persists in fact until the pushbutton 55 "stop" is operated, which de-energizes the contacts.

 <Desc / Clms Page number 9>

 main 5 and control 48. Contactor 5 cuts off 'the current' going to the tank and can only be energized again to restore power if the control contactor 48 is energized and closes its contacts 58, so that, when the pushbutton 55 is released, it is certain that the connections are in a correct state before the main contactor can be energized again.



   In addition to the apparatus, described above, there is advantageously a control panel carrying a recorder 74 which measures the pH of the solution contained in the electroplating tank 19 and a recorder 75 of the temperature of this tank. . This panel also carries a DC voltage recording voltmeter 76, a DC recording ammeter 77 ', and an AC recording voltmeter 78. Obviously, we can, if desired, record other variables of the operation but we will easily admit that those in question above allow sufficient to realize the course of the operation.

   This panel can be mobile to be used with different electroplating tanks and it will be independent of the control devices.



   The invention is obviously not limited to the particular arrangement of the apparatus described above and shown in the accompanying drawing.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS -------------------------- 1.- Installation de commande pour galvanoplastie du genre indiqué, caractérisée en ce que la coupure, à la fin de l'opération du voltage normal de galvanisation, est utilisée pour effectuer automatiquement l'application aux électrodes d'une ten- sion plus basse dite tension de polarisation, dans le but énoncé ci-dessus. <Desc/Clms Page number 10> CLAIMS -------------------------- 1.- Control installation for electroplating of the kind indicated, characterized in that the cut-off, at the end of the operation of the normal galvanizing voltage, is used to automatically carry out the application to the electrodes of a lower voltage. said bias voltage, for the purpose stated above. <Desc / Clms Page number 10> 2. - Installation suivant la revendication 1, caractérisée en ce que la coupure du voltage normal après un temps déterminé à l'avance est effectuée automatiquement par un dispositif tempo- risé réglable. 2. - Installation according to claim 1, characterized in that the cut-off of the normal voltage after a time determined in advance is effected automatically by an adjustable time-delay device. 3.- Installation suivant la revendication 2, caractéri- sée en ce que le réglage du voltage appliqué aux électrodes est effectué par des - contacteurs électromagnétiques commandés par un ampèremètre. 3.- Installation according to claim 2, charac- terized in that the adjustment of the voltage applied to the electrodes is carried out by electromagnetic contactors controlled by an ammeter. 4.- Installation suivant la revendication 3, caractérisés en ce que, si le dispositif de réglage du voltage appliqué aux électrodes ne fonctionne pas correctement, une indication en est donnée par un dispositif automatique de signalisation. 4.- Installation according to claim 3, characterized in that, if the voltage adjustment device applied to the electrodes does not work correctly, an indication is given by an automatic signaling device. 5.- Installation de commande et de contrôle pour appa- reils de galvanoplastie, en substance comme ci-dessus décrit et représenté sur le dessin annexé. 5.- Command and control installation for electroplating apparatus, in substance as described above and shown in the accompanying drawing.
BE468849D BE468849A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE468849A true BE468849A (en)

Family

ID=119489

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE468849D BE468849A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE468849A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
RU2733202C1 (en) Device for disconnection of line with ground fault in network with insulated neutral
FR2465341A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR PROTECTING AN ELECTRIC MOTOR
BE468849A (en)
US2006997A (en) Circuit breaker control system
CA2724382C (en) Voltage regulation system
FR3099289A1 (en) Contactor and method of controlling a contactor
EP0645740A1 (en) Franking machine comprising a security locking circuit
EP0854491A1 (en) Contactor-circuit breaker
SU367504A1 (en) DEVICE FOR PROTECTION OF ELECTRICAL INSTALLATION
SU299909A1 (en) DEVICE FOR TWO-TIME AUTOMATIC REPEAT SWITCHING OF SWITCHES
US1358713A (en) Automatically-controlled vapor-converter substation
SU459827A1 (en) Device for automatic switching on the reserve of ship consumers
JP3744696B2 (en) Transformer tap changer
US1685944A (en) Synchronous motor starter
GB2135541A (en) Automatic blocking of a load disconnecting switch close to a fault
CH262808A (en) Apparatus for regulating the voltage applied to the electrodes of a plating tank by electrolytic means.
JP2005354884A (en) Switching controller and control method of distribution system
BE511308A (en)
SU59058A1 (en) Device for without rheostat empty DC electric motors
BE521620A (en)
BE707272A (en)
BE549364A (en)
JP2004096864A (en) Discharging device for capacitor
CH529340A (en) Liquid level gauge - esp for electrolytic tank
BE443923A (en)