BE468704A - - Google Patents

Info

Publication number
BE468704A
BE468704A BE468704DA BE468704A BE 468704 A BE468704 A BE 468704A BE 468704D A BE468704D A BE 468704DA BE 468704 A BE468704 A BE 468704A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
needle
tongue
hook
beard
elbow
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE468704A publication Critical patent/BE468704A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D04BRAIDING; LACE-MAKING; KNITTING; TRIMMINGS; NON-WOVEN FABRICS
    • D04BKNITTING
    • D04B35/00Details of, or auxiliary devices incorporated in, knitting machines, not otherwise provided for
    • D04B35/02Knitting tools or instruments not provided for in group D04B15/00 or D04B27/00

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Knitting Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Aiguille à languette pour métiers de bonneterie.      



   Cette invention concerne les aiguilles pour métiers de bonnetene du genre décrit dans le brevet belge n  358.192 déposé le 20 décembre 1945. Elle a pour objet une aiguille capable: d'être aisément fabriquée selon les calibres ou numéros fins et dont les parties se prêtent à un assemblage facile et rapide sans soudure, brasage,soudage ou goupillage. 



     Cette   aiguille comprend une tige et une barbe semi- rigide réunies par un coude à surface interne semi-circulaire, une languette étant associée à la tige de cette aiguille au moyen de parois latérales parallèles et espacées qui enclavent cette tige. La languette est munie d'un crochet   présentant   une surface externe semi-ciroulaire venant en contact aveo la surface interne   semi-oiroulaire   du coude de   l'aiguille.   La barbe est creusée sur sa surface interne d'une rainure de ré-   aeption   de l'extrémité du crochet de la languette quand celle- ,ci est réunie avec la tête de l'aiguille.

   La disposition est telle que la barbe présente une partie incurvée vers l'intérieur qui est plus voisine de la tige de l'aiguille que l'extrémité du crochet qui est placée dans la rainure de la surface interne de la barbe. 



   Dans le dessin annexé : 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La fig. 1 est une vue en coupe verticale centrale d'une réalisation de cette aiguille, certaines parties étant supprimées. 



   La fig. 2 est une vue en section droite par la ligne horizontale 2-2 de la fig. l, en regardant dans le sens indiqué par la flèche. 



   La   fige 3   est une vue en coupe transversale par la ligne 2-2 de la fig, 1, mais en regardant dans le sens opposé à celui qu'indique la flèche. 



   La fig. 4 est une vue en coupe verticale par la ligne 4-4 de la fig. 1, en regardant dans le sens indiqué par la flè- che 
La fig. 5 est une vue en coupe verticale, également par la ligne 4-4 de la fig. 1, mais en regardant dans le sens opposé à celui qu'indique la flèche. 



   La fige 6 est une vue en coupe verticale par la ligne 6-6 de la fig.   9.   



   La fig. 7 est une vue à plus grande échelle de l'aiguil- le que montre la fig. 6, la languette occupant la position avec crochet fermé, qui est dessinée en pointillé. 



   La fig. 8 est une vue en section droite par la ligne horizontale 8-8 de la fig. 7. 



   La   fig.   9 est une vue en élévation d'une portion de   1 aiguille   dessinée en   fig. 6   à la même échelle. 



   1   désigne   la tige de l'aiguille présentant un bord aplati 2. Cette aiguille a une section droite plus faible en 3, dans la région de son extrémité crochue, c'est-à-dire de son extrémité de travail, et présente une partie rabattue comme figuré en 4, pour constituer un crochet uu une barbe. Ce crochet ou cette barbe comprend une partie 1 incurvée vers   l'intérieur,   une partie 6 incurvée vers l'extérieur et une   pointe¯7.   La forme générale de l'aiguille en élévation latérale ressemble à celle des aiguilles ordinaires à barbe flexible. La barbe 5-6-7 est, de préférence, relativement rigide, c'est-à-dire qu'elle n'est 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pas aussi souple que la barbe des aiguilles ordinaires du type bien connu à barbe flexible.

   Dans le voisinage du coude de l'aiguille, sa barbe présente une rainure   longitudinale   desti- née à reoevoir son extrémité crochue 12. La languette comprend une tige cannelée   10   présentant une face plane 9 s'appliquant contre la face plane 8 de l'aiguille; elle comporte, en outre, un coude 11 se   terminant   par une extrémité crochue 12, cette der- nière étant conformée de manière à épouser la   rainure $,   quand les parties sont assemblées. La languette comporte une fente   13   destinée à recevoir la pointe 7 de la barbe de l'aiguille quand le   chas-   par lequel passe le fil est ferme.

   En pratique, la partie 11-12 formant languette- est élastique, mais la partie 12 épouse la fente   ,   de manière à assurer un ancrage relative- ment fixe. 



   Pour l'assemblage de l'aiguille et de la languette, celle -ci est appliquée à plat entre le coude 6 de la barbe et la tige 3, de manière à se placer dans le même plan général. 



  La languette est ensuite soulevée dans la direction indiquée par la flèche dessinée en pointillé au delà du   coude   jusqu'à ce que les coudes 11 et viennent en contact et que l'extrémité 12   s'enclenche   dans la rainure 8. Les parties 11, 12   et ?   possèdent une flexiblité suffisante pour permettre=   ceci.   



   On remarquera que, comme l'espace compris entre la   partir   incurvée vers l'intérieur de la barbe est inférieur à l'envergure du crochet de la languette, une fois que les parties sont assemblées, la languette ne peut être tirée accidentelle- ment hors de l'aiguille par une traction exercée dans la direo- tion de la tige. 



   Dans la première réalisation représentée, la partie 11 formant languette ne pivote pas dans le soude 4. Dans l'autre réalisation que montrent les figs. 6 à   9,   les mêmes organes sont désignas par les mêmes chiffres de référence, mais portent l'exposant a. Ici, l'extrémité du crochet 12a est engagée dans une rainure 8a dont le fond et   l'extrémité   de la partie crochue 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sont traoés selon un arc dant le centre de courbure   coïncide   avec celui de la courbe de la partie lla, de sorte que quand la languette 9a est déplacée depuis la position dessinée en traits pleins dans la   fig.

   7   jusqu'à la position dessinée en pointillé ou vice versa, il se produit un pivotement de la partie interne lla dans la partie externe 4a, c'est-à-dire que la languette est maintenue ancrée par pivotement dans le oro- chet de l'aiguille sans qu'il faille prévoir un pivot ou ri- vet. Les parties de   l'aiguille   sont, dans cette seconde   réali-   sation, assemblées de la même manière que dans la première réalisation, comme indiqué en fig. 6. 



   L'aiguille et la languette peuvent être utilisées de la même manière que dans le brevet sus-rappelé et, comme le dispositif assurant les mouvements relatifs entre la lan- guette 9 ou 9a et   1+aiguille 1   ou la afin de fermer et   d'ouvrir   le chas pour le passage du fil ne fait pas partie de la pré- sente invention, il n'est pas décrit   ici.   



   REVENDICATIONS --------------------------- 
1. Aiguille pour métier de bonneterie, caractérisée par une tige et une barbe réunies par un coude, et une languette possédant une tige munie de parois latérales destinées à rece- voir la tige de l'aiguille et munie d'un crochet qui vient se placer dans ledit coude, ladite aiguille étant pourvue, sur la face interne de la barbe, près du coude, d'une encoche, et le crochet de languette se trouvant, avec son extrémité, dans la- dite encoche, ladite barbe possédant une partie incurvée qui se trouve plus près de la tige de l'aiguille que   l'extrémité   du crochet de la languette. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Tongue needle for hosiery crafts.



   This invention relates to needles for knitting looms of the kind described in Belgian Patent No. 358,192 filed on December 20, 1945. It relates to a needle capable: of being easily manufactured according to calibers or fine numbers and of which the parts are suitable for use. easy and quick assembly without soldering, brazing, welding or pinning.



     This needle comprises a shank and a semi-rigid barb joined together by an elbow with a semicircular internal surface, a tongue being associated with the shank of this needle by means of parallel and spaced side walls which enclose this shank. The tongue is provided with a hook having a semi-circular outer surface that comes into contact with the semi-circular inner surface of the needle bend. The barb is hollowed out on its internal surface with a groove for receiving the end of the hook of the tongue when the latter is united with the head of the needle.

   The arrangement is such that the beard has an inwardly curved portion which is closer to the needle shaft than the end of the hook which is placed in the groove of the inner surface of the beard.



   In the attached drawing:

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig. 1 is a central vertical sectional view of one embodiment of this needle, certain parts being deleted.



   Fig. 2 is a cross-sectional view taken along the horizontal line 2-2 of FIG. l, looking in the direction indicated by the arrow.



   Figure 3 is a cross-sectional view taken along line 2-2 of fig, 1, but looking in the direction opposite to that indicated by the arrow.



   Fig. 4 is a vertical sectional view taken on line 4-4 of FIG. 1, looking in the direction indicated by the arrow
Fig. 5 is a vertical sectional view, also taken along the line 4-4 of FIG. 1, but looking in the opposite direction to that indicated by the arrow.



   Figure 6 is a vertical sectional view taken along line 6-6 of FIG. 9.



   Fig. 7 is a view on a larger scale of the needle shown in FIG. 6, the tongue occupying the position with closed hook, which is drawn in dotted lines.



   Fig. 8 is a cross-sectional view taken along the horizontal line 8-8 of FIG. 7.



   Fig. 9 is an elevational view of a portion of 1 needle drawn in FIG. 6 on the same scale.



   1 designates the shank of the needle having a flattened edge 2. This needle has a weaker cross section at 3, in the region of its hooked end, that is to say of its working end, and has a part folded down as shown in 4, to form a hook or a beard. This hook or this beard comprises a part 1 curved inwards, a part 6 curved outwards and a point 7. The general shape of the needle in side elevation resembles that of ordinary needles with flexible beards. The 5-6-7 beard is preferably relatively stiff, i.e. it is not

 <Desc / Clms Page number 3>

 not as flexible as the beard of ordinary needles of the well-known type with flexible beard.

   In the vicinity of the bend of the needle, its beard has a longitudinal groove intended to receive its hooked end 12. The tongue comprises a grooved shank 10 having a flat face 9 pressing against the flat face 8 of the needle. ; it further comprises an elbow 11 terminating in a hooked end 12, the latter being shaped so as to match the groove $, when the parts are assembled. The tongue has a slot 13 intended to receive the point 7 of the beard of the needle when the chaser through which the thread passes is firm.

   In practice, the part 11-12 forming a tongue is elastic, but the part 12 follows the slot, so as to ensure a relatively fixed anchoring.



   For the assembly of the needle and the tongue, the latter is applied flat between the elbow 6 of the beard and the rod 3, so as to be placed in the same general plane.



  The tongue is then lifted in the direction indicated by the dotted arrow beyond the elbow until the elbows 11 and come into contact and the end 12 engages in the groove 8. The parts 11, 12 and? have sufficient flexibility to allow = this.



   Note that, as the space between the inward curved part of the beard is less than the span of the hook of the tongue, once the parts are assembled, the tongue cannot be accidentally pulled out. of the needle by a traction exerted in the direction of the rod.



   In the first embodiment shown, the part 11 forming a tongue does not pivot in the soda 4. In the other embodiment shown in FIGS. 6 to 9, the same components are designated by the same reference numerals, but bear the exponent a. Here, the end of the hook 12a is engaged in a groove 8a whose bottom and the end of the hooked part

 <Desc / Clms Page number 4>

 are drawn in an arc dant the center of curvature coincides with that of the curve of part 11a, so that when the tongue 9a is moved from the position drawn in solid lines in FIG.

   7 to the position drawn in dotted lines or vice versa, there is a pivoting of the internal part 11a in the external part 4a, that is to say that the tongue is kept anchored by pivoting in the orochet of needle without the need for a pivot or rivet. The parts of the needle are, in this second embodiment, assembled in the same way as in the first embodiment, as indicated in fig. 6.



   The needle and the tongue can be used in the same way as in the aforementioned patent and, like the device ensuring the relative movements between the tongue 9 or 9a and 1 + needle 1 or the in order to close and opening the eye for the passage of the thread does not form part of the present invention, it is not described here.



   CLAIMS ---------------------------
1. Needle for hosiery loom, characterized by a shank and a beard joined by an elbow, and a tongue having a shank provided with side walls intended to receive the shank of the needle and provided with a hook which comes into place. placing in said elbow, said needle being provided, on the internal face of the beard, near the elbow, with a notch, and the tongue hook being, with its end, in said notch, said beard having a part curved that sits closer to the needle shaft than the hook end of the tongue.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Aiguille pour métier de bonneterie suivant la reven- dication 1, caractérisée en ce que la barbe de l'aiguille est semi-rigide et réunie à la tige de l'aiguille par un coude possé- dant une surface intérieure semi-circulaire et en ce que le crochet de la languette possède une surface extérieure semi-cir- <Desc/Clms Page number 5> oulaire qui épouse la surface semi-circulaire intérieure du coude de 1 aiguille, l'extrémité du crochet de la languette se trouvant dans ladite encoche prévue dans la face interne de ladite barbe, afin de fixer ainsi les pièces l'une sur l'autre. 2. Needle for a hosiery loom according to claim 1, characterized in that the beard of the needle is semi-rigid and joined to the shank of the needle by an elbow having a semi-circular inner surface and in that the hook of the tongue has a semi-circular outer surface <Desc / Clms Page number 5> oulaire which conforms to the inner semicircular surface of the bend of 1 needle, the end of the hook of the tongue being in said notch provided in the inner face of said barb, in order to thus fix the pieces to one another . 3. Aiguille pour métier de bonneterie suivant l'une ou l'autre des revendications 1 ou 2, caractérisée en ce que l'extrémité du crochet de la languette se trouve, avec possi- bilité de pivotement, dans la rainure pratiquée dans la face interne de la barbe. 3. A needle for a hosiery loom according to either of claims 1 or 2, characterized in that the end of the hook of the tongue is located, with the possibility of pivoting, in the groove made in the face. internal of the beard. 4. Aiguille pour métier de bonneterie suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le crochet de la lan- guette est destiné à s'enclencher au delà de la partie courbée de la barbe, de manière à se trouver dans le coude de l'aiguille, la pointe du crochet de la languette étant maintenue dans ladite encoche par suite de son élasticité propre, et en ce que la tige rainurée de la languette embrasae la tige de l'aiguille, afin d' éviter un déplacement latéral de l'aiguille et de la languette. 4. A needle for a hosiery loom according to claim 1, characterized in that the hook of the tongue is intended to engage beyond the curved part of the beard, so as to lie in the elbow of the tongue. needle, the tip of the hook of the tongue being held in said notch owing to its inherent elasticity, and in that the grooved shank of the tongue embraces the shank of the needle, in order to avoid lateral displacement of the needle and the tongue. 5. Aiguille pour métier de bonneterie suivant les re- vendications 1, 2 et 3 caractérisée en ce que l'encoche prévue dans la face interne de la barbe possède la forme d'une rainure longitudinale, et en ae que la courbure du coude de l'aiguille, celle du crochet de la languette et celle du fond de ladite rainure longitudinale ont un centre commun, de sorte que la lan- guette est fixée de manière oscillante dans l'aiguille et peut tourner autour d'un axe constitué par ledit centre commun. 5. Needle for hosiery according to claims 1, 2 and 3 characterized in that the notch provided in the internal face of the beard has the shape of a longitudinal groove, and in ae that the curvature of the elbow of the needle, that of the hook of the tongue and that of the bottom of said longitudinal groove have a common center, so that the tongue is fixed in an oscillating manner in the needle and can rotate about an axis formed by said common center. 6. Aiguille pour métier de bonneterie suivant une ou plusieurs des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que les parois latérales respeotivement du crochet de la languette et les parois latérales de l'aiguille près de celui-ci se trouvent sensiblement à affleurement mutuel. 6. A needle for a hosiery loom according to one or more of claims 1 to 5, characterized in that the side walls respectively of the hook of the tongue and the side walls of the needle close thereto lie substantially flush with each other.
BE468704D BE468704A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE468704A true BE468704A (en)

Family

ID=119378

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE468704D BE468704A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE468704A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0334688B1 (en) Clamp shaped fixing device and part using the same
EP0943823B1 (en) Anchor dowel with an expansion core
FR3066240A1 (en) SUPPORT AND SUPPORT ASSEMBLY
FR2761452A1 (en) CLAMP FOR CONNECTING TWO TUBES
BE468704A (en)
EP0326481B1 (en) Clip-shaped unit and assembly making use thereof
FR2766694A1 (en) DEVICE FOR FIXING PARTS OF A HOUSEHOLD APPLIANCE
BE461116A (en)
CH678364A5 (en)
CH413395A (en) Device for fixing the end of a tape measure to its drum
FR2835170A1 (en) REMOVABLE HANDLE FOR COOKING UTENSILS
FR2601728A1 (en) ATTACHMENT, IN PARTICULAR FOR THE MOUNTING OF A PANEL
FR2716778A1 (en) Fastener with two articulated plates for bracelet
FR2559019A1 (en) Lawnmower.
CH622036A5 (en)
BE670749A (en)
FR2534602A1 (en) Self tightening hook on weft thread transport arm for loom
CH470149A (en) Closure device of a bracelet
BE553078A (en)
FR2653835A1 (en) Fastener for fixing an appliance such as a radiator to a wall or partition
BE364528A (en)
BE514866A (en)
BE340255A (en)
BE535607A (en)
BE396036A (en)