BE464721A - - Google Patents

Info

Publication number
BE464721A
BE464721A BE464721DA BE464721A BE 464721 A BE464721 A BE 464721A BE 464721D A BE464721D A BE 464721DA BE 464721 A BE464721 A BE 464721A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
burner
vaporizer
box
burners
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE464721A publication Critical patent/BE464721A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D5/00Burners in which liquid fuel evaporates in the combustion space, with or without chemical conversion of evaporated fuel
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D11/00Burners using a direct spraying action of liquid droplets or vaporised liquid into the combustion space
    • F23D11/36Details, e.g. burner cooling means, noise reduction means
    • F23D11/44Preheating devices; Vaporising devices
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2900/00Special features of, or arrangements for burners using fluid fuels or solid fuels suspended in a carrier gas
    • F23D2900/31023Vapour burners where the vaporiser is heated by conduction

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Spray-Type Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Brûleur pour combustible liquide. 



   Cette invention a trait aux brdleurs pour combus- tible liquide. Son but est de fournir un brûleur qui d'une part produit une combustion complète du combustible vaporisé et, d'autre part, élimine l'odeur incommodante due à une éva- poration se poursuivant, par exemple, après l'extinction de la flamme. 



   Selon   la.   présente invention, le brûleur pour com- bustible liquide comporte une enveloppe ou boite, fermée à sa partie inférieure, qui ne forme qu'une seule pièce avec un vaporiseur annulaire ; la botte qui constitue un distributeur du mélange gaz-air est traversée perpendiculairement à l'axe vertical du brûleur, par un tube- de mélange fermé à l'une de ses extrémités et pourvu latéralement à son extrémité fermée ou près de celle-ci, d'un ou de plusieurs orifices d'échappe- ment du mélange   air-gaz.'        

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Le vaporiseur est de préférence pourvu d'un dispositif de contrôle de son alimentation en combustible, ce dispositif étant placé tout près de l'endroit où la tuy- auterie d'amenée du combustible pénètre dans le vaporiseur. 



   Dans le cas de brûleurs à plusieurs flammes, le tube de mélange du 1er brûleur, où a lieu la vaporisation ne forme qu'une seule pièce avec une buse de transfert con- duisant le mélange air-gaz aux autres brûleurs.   La.   buse de transfert est pourvue d'orifices d'échappement à l'endroit des points d'allumages et est munie de mécanismes de fermetu- séparés re et de réglage pour l'alimentation des   brûleurs/accouplés     à la   buse de transfert. 



   A titre d'exemple les dessins en annexe décrivent l'invention. 



   La figure 1 montre une coupe verticale d'un   brûleur ;    
La figure 2 est une coupe horizontale suivant la ligne II-II de la fig. 1, 
La figure 3 montre une coupe verticale d'un type modifié de brûleur auquel est accouplé un brûleur supplémen-   taire.   



   Comme on le voit sur les dessins 1 et 2, le brû- leur est pourvu d'une enveloppe en forme de boite 1 fermée à sa partie inférieure 2 et ne forme qu'un tout   aec   un va- poriseur annulaire 3. 



   .Le vaporiseur 3 a la forme soit d'un tube faisant pa. rtie intégrante d'une flasque annulaire 4 qui se trouve à la partie supérieure de la boite soit comme le montre le dessin, d'une rainure annulaire fermée à son som:net par une rondelle plate 5 soudée aux parois de la rainure. 



     A   la partie supérieure de la botte 1 est fixée une tête de brûleur 6 pourvue à sa périphérie de fentes espacées 7 de préférence longitudinales. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La boite 1 est munie d'un tube de mélange gaz-air 8 qui s'étend transversalement à la botte 1 perpendiculairement à   l'axe   vertical de celle-ci
Le tube de mélange 8 est fermé à une de ses extrémités 9 ; son autre extrémité 10 se trouve en face d'un gicleur
11 qui est relié au vaporiseur 3 par un conduit 12 dans la pièce   12   a. Le vaporiseur 3 et la pièce 12a ne forment qu'une seule pièce avec la boite 1. 



   Le combustible qui s'échappe du   gicleur 11   aspire l'air extérieur et le refoule dans le tube de mélange 8. 



   A l'extrémité fermée 9 ou près de celle-ci le tube de mélange 8 est percé latéralement d'ouvertures d'échappement 13. 



     Soua   la boite 1, 11 est prévu une cuvette peu profonde 14 destinée à recevoir le combustible liquide, tel que l'alcool méthylique, à l'aide duquel on peut effectuer le chauffage préalable du vaporiseur 3. 



   Le vaporiseur 3 est conditionné de façon à pouvoir être connecté à la canalisation d'amenée du combustible par un tuyau d'amenée approprié 15. Le vaporiseur 3 et. un manchon 15ada tuyau d'amenée 15 font partie intégrante de la boite 1. 



     Avec   un brûleur comme celui qui est décrit ci-dessus le combustible liquide alimentant le vaporiseur 3 est vaporisé complètement du fait que la flamme venant de la cuvette 14, lors du chauffage préalable, lèche entièrement la partie inférieure du vaporiseur 3. La flamme du brûleur, aussitôt qu'elle est allumée, assure la continuation de cette vaporisation. 



   Il est préférable de former d'une seule pièce la botte 1, le vaporiseur 3, le manchon 15a prévu pour le tuyau d'amenée 15 et pour un mécanisme de fermeture 16 dont il sera question plus loin, et la pièce 12a permettant l'échappement du combustible vaporisé. De cette façon, on évite toute entrave à la conduction de la chaleur. 



   Dans un brûleur tel que décrit ci-dessus, le mélange gaz-air   acquiert   et conserve la température nécessaire et/ou 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 il est surchauffé, ce qui a pour résultat sa vaporisation complète et conséquemment sa combustion complète. une partie du courant formé par le mélange qui s'échappe des ouvertures 13 du tube de   mélange b   est déviée en partie de son parcours le long de la paroi intérieure chaude de la boite 1 et revient dans la direction de l'orifice d'admission lu du tube de mélange   8,   l'autre partie du courant gazeux s'écoulant le long de la   paboi   intérieure chaude de la boite 1.

   Le mélange gaz-air est ainsi sérieusement brassé et mélangé tout en étant chauffé par la boite 1 dans laquelle il se trouve et par la tête de brûleur 6 avant de s'échapper par les fentes 7 de cette dernière. 



   Dans le but de provoquer la vaporisation complète du combustible liquide et pour éviter tout   dépôt   de carbone dans le vaporiseur 3 et dans le gicleurll, il est prévu un mécanisme de fermeture 16 dans le manchon   15a   pour régler le débit de combustible dans le vaporiseur 3. 



   Le dispositif de fermeture 16 est directement placé à l'endroit où le tuyau d'amenée 15 pénètre dans le vaporiseur 3. 



   Comme le montrent les fige 1 et 2, le tuyau d'amenée 15 communique avec le vaporiseur 3 par un conduit 17 dont le débit est réglé par le mécanisme 16 commandé par le bouton 18. 



   On obvie grâce à ces dispositifs, au   calamitage   de l'intérieur du vaporiseur et à l'odeur désagréable et nuisible due à une évaporation de combustible subséquente,par exemple, lors de l'extinction de la flamme. 



   Le gicleur 11, en communication avec le vaporiseur 3 par le conduit 12 peut encore être muni d'une aiguille de nettoyage du gicleur manoeuvrée par un bouton 19. 



   Le mécanisme de fermeture 16 sert aussi bien à régler la dimension de la flamme qu'à l'éteindre complètement ce qui empêche encore tout écoulement de l'air comprimé qui peut être présent dans le récipient à combustible. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Quand on ne veut employer qu'un seul vaporiseur pour alimenter un brûleur à plusieurs flammes, la dispo- sition de la figure 3 peut être adoptée. 



   Comme le montre cette figure, le mélange gaz-air est amené de l'enveloppe ou botte 1, munie du vaporiseur 3, aux boites des autres brûleurs, dont l'une est montrée en 20, par une buse de transfert 21. La buse de transfert 21 forme un prolongement du tube de mélange   8   avec lequel elle ne constitue qu'une pièce, l'extrémité fermée 9 du tube de mélange 8 étant ouverte dans ce cas-ci. 



   Le courant gazeux fusant du gicleur 11, en même qu'il temps que l'air/aspire et qu'il refoule dans le tube de mélange 8 , passe par la buse de transfert 21 vers tous les braleurs supplémentaires, la buse de transfert étant pourvue d'ouvertures d'échappement 13 à l'intérieur des brûleurs supplémentaires. 



   Dans le but   d'empêcher   l'accumulation de dépôts résiduels gazeux dans la buse de transfert 21 et pour évi- ter particulièrement toute odeur incommodante lorsqu'on éteint la flamme, il est prévu des mécanismes de fermeture, tels que 22, dans la buse de transfert 21; chaque mécanisme de fermeture 22 étant placé près près derrière les orifices d'échappement 13 du brûleur précédent. 



   La   construction   des brûleurs supplémentaires est la même que celle du 1er brûleur mais en fait le vaporiseur 3, le gicleur 11 et la cuvette 14 peuvent être supprimés. 



   Les mécanismes de fermeture 22, qui peuvent être manoeuvrés à la main servent à la fois au réglage, ou à l'extinction de la flamme de chaque brûleur. 



   Par la construction massive et trapue de la botte 1 et du vaporiseur annulaire :3 qui forment avec les parties 12a et 15a une pièce unique et qu'il est d'ailleurs préféra- ble d'obtenir de fonderie, on réalise l'avantage d'une con- centration de la chaleur grâce à laquelle le combustible 
 EMI5.1 
 liquide alimentant le vaporiseur 3 est vaporisé complètent. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de
Par le fait de faire/ces parties une pièce uni- que,le flux calorifique n'est interrompu en aucun point, ce qui réduit les pertes de chaleur au minimum tout en assurant une répartition uniforme de la chaleur dans le 
 EMI6.1 
 bloc, de par saconcentration. 



   Comme l'alimentation en combustible liquide peut être coupée à l'endroit même où il entre dans le gaporiseur 3, il n'y a aucune possibilité que du fluide liquide reste dans cette dernière partie après extinction de la flamme. 



  De cette façon, les odeurs incommodantes sont évitées et il ne peut y avoir dans le vaporiseur 3 du combustible non brûlé qui y laisserait des dépôts capables d'obstruer ce vaporiseur. 
 EMI6.2 
 



  R E V EN D ICA T ION S.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Burner for liquid fuel.



   This invention relates to burners for liquid fuel. Its purpose is to provide a burner which on the one hand produces complete combustion of the vaporized fuel and, on the other hand, eliminates the unpleasant odor due to continuing evaporation, for example, after the flame has been extinguished. .



   According to. present invention, the burner for liquid fuel comprises a casing or box, closed at its lower part, which forms a single part with an annular vaporizer; the bundle which constitutes a distributor of the gas-air mixture is traversed perpendicularly to the vertical axis of the burner, by a mixing tube closed at one of its ends and provided laterally at its closed end or near it, one or more exhaust ports for the air-gas mixture. '

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The vaporizer is preferably provided with a device for controlling its fuel supply, this device being placed very close to the place where the fuel supply pipe enters the vaporizer.



   In the case of burners with several flames, the mixing tube of the 1st burner, where the vaporization takes place, forms a single part with a transfer nozzle conveying the air-gas mixture to the other burners. The transfer nozzle is provided with exhaust ports at the ignition points and is provided with separate shut-off and adjustment mechanisms for supplying the burners / coupled to the transfer nozzle.



   By way of example, the accompanying drawings describe the invention.



   Figure 1 shows a vertical section of a burner;
FIG. 2 is a horizontal section taken along the line II-II of FIG. 1,
Figure 3 shows a vertical section of a modified type of burner to which an additional burner is coupled.



   As can be seen in the drawings 1 and 2, the burner is provided with a box-shaped casing 1 closed at its lower part 2 and forms a single whole with an annular vaporizer 3.



   The vaporizer 3 has the shape of either a tube making pa. rtie integral with an annular flange 4 which is located at the upper part of the box is as shown in the drawing, an annular groove closed at its som: net by a flat washer 5 welded to the walls of the groove.



     To the upper part of the boot 1 is fixed a burner head 6 provided at its periphery with spaced slots 7, preferably longitudinal.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Box 1 is provided with a gas-air mixture tube 8 which extends transversely to the boot 1 perpendicular to the vertical axis of the latter
The mixing tube 8 is closed at one of its ends 9; its other end 10 is in front of a nozzle
11 which is connected to the vaporizer 3 by a conduit 12 in the room 12a. The vaporizer 3 and the part 12a form a single part with the box 1.



   The fuel which escapes from the nozzle 11 sucks in the outside air and forces it back into the mixing tube 8.



   At or near the closed end 9, the mixing tube 8 is laterally pierced with exhaust openings 13.



     In the box 1, 11 is provided a shallow bowl 14 intended to receive the liquid fuel, such as methyl alcohol, with the aid of which the preheating of the vaporizer 3 can be carried out.



   The vaporizer 3 is conditioned in such a way that it can be connected to the fuel supply pipe by a suitable supply pipe 15. The vaporizer 3 and. a sleeve 15ada supply pipe 15 are an integral part of the box 1.



     With a burner like the one described above, the liquid fuel supplying the vaporizer 3 is vaporized completely because the flame coming from the bowl 14, during the preliminary heating, completely licks the lower part of the vaporizer 3. The flame of the burner , as soon as it is lit, ensures the continuation of this vaporization.



   It is preferable to form in one piece the boot 1, the vaporizer 3, the sleeve 15a provided for the inlet pipe 15 and for a closing mechanism 16 which will be discussed later, and the part 12a allowing the escape of vaporized fuel. In this way, any interference with the conduction of heat is avoided.



   In a burner as described above, the gas-air mixture acquires and maintains the necessary temperature and / or

 <Desc / Clms Page number 4>

 it is superheated, which results in its complete vaporization and consequently its complete combustion. part of the stream formed by the mixture which escapes from the openings 13 of the mixing tube b is partly deflected from its path along the hot inner wall of the box 1 and returns in the direction of the inlet port read from mixing tube 8, the other part of the gas stream flowing along the hot inner paboi of box 1.

   The gas-air mixture is thus seriously stirred and mixed while being heated by the box 1 in which it is located and by the burner head 6 before escaping through the slots 7 of the latter.



   In order to cause the complete vaporization of the liquid fuel and to avoid any carbon deposit in the vaporizer 3 and in the nozzle 11, a closing mechanism 16 is provided in the sleeve 15a to adjust the flow of fuel in the vaporizer 3.



   The closure device 16 is placed directly at the place where the supply pipe 15 enters the vaporizer 3.



   As shown in figs 1 and 2, the supply pipe 15 communicates with the vaporizer 3 via a duct 17, the flow rate of which is regulated by the mechanism 16 controlled by the button 18.



   Thanks to these devices, the calamity of the interior of the vaporizer and the unpleasant and harmful odor due to subsequent evaporation of fuel, for example, when the flame is extinguished, are obviated.



   The nozzle 11, in communication with the vaporizer 3 via the pipe 12, can also be provided with a nozzle cleaning needle operated by a button 19.



   The closing mechanism 16 serves both to adjust the size of the flame and to extinguish it completely, which further prevents any flow of compressed air which may be present in the fuel container.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   When it is only desired to use a single vaporizer to supply a burner with several flames, the arrangement of FIG. 3 can be adopted.



   As shown in this figure, the gas-air mixture is brought from the casing or boot 1, provided with the vaporizer 3, to the boxes of the other burners, one of which is shown at 20, by a transfer nozzle 21. The nozzle transfer 21 forms an extension of the mixing tube 8 with which it constitutes one piece, the closed end 9 of the mixing tube 8 being open in this case.



   The gas stream firing from the nozzle 11, at the same time as the air / aspirates and that it delivers into the mixing tube 8, passes through the transfer nozzle 21 to all the additional burners, the transfer nozzle being provided with exhaust openings 13 inside the additional burners.



   In order to prevent the build-up of residual gaseous deposits in the transfer nozzle 21 and in particular to avoid any unpleasant odor when the flame is extinguished, closing mechanisms, such as 22, are provided in the nozzle. transfer 21; each closing mechanism 22 being placed near near behind the exhaust ports 13 of the previous burner.



   The construction of the additional burners is the same as that of the 1st burner but in fact the vaporizer 3, the nozzle 11 and the bowl 14 can be omitted.



   The closing mechanisms 22, which can be operated by hand, serve both for the adjustment, or for the extinction of the flame of each burner.



   By the massive and squat construction of the boot 1 and of the annular vaporizer: 3 which together with the parts 12a and 15a form a single part and which it is moreover preferable to obtain from a foundry, the advantage of '' a concentration of heat through which the fuel
 EMI5.1
 liquid feeding the vaporizer 3 is vaporized complete.

 <Desc / Clms Page number 6>

 of
By making / these parts a single part, the heat flow is not interrupted at any point, reducing heat loss to a minimum while ensuring a uniform heat distribution in the room.
 EMI6.1
 block, by its concentration.



   As the supply of liquid fuel can be cut off at the very point where it enters the vaporizer 3, there is no possibility that liquid fluid will remain in this latter part after the flame has been extinguished.



  In this way, unpleasant odors are avoided and there can be no unburned fuel in vaporizer 3 which would leave there deposits capable of clogging this vaporizer.
 EMI6.2
 



  R E V EN D ICA T ION S.


    

Claims (1)

------------------- 1. Brûleur pour combustible liquide comprenant d'une part, une enveloppe ou boite fermée à sa partie inférieure et servant de distributeur de mélange gaz-air et, d'autre part, un vaporiseur entourant cette botte qui forme une seule pièce avec celui-ci. ------------------- 1. Burner for liquid fuel comprising on the one hand, a casing or box closed at its lower part and serving as a gas-air mixture distributor and, on the other hand, a vaporizer surrounding this boot which forms a single piece with it. this. 2. Brûleur suivant la revendication 1 comportant un dispositif de connexion pour un tuyau d'amenée et pour un mécanisme coupant le combustible liquide, ce dispositif de connexion formant une seule pièce avec le vaporiseur et la boite de distribution. 2. Burner according to claim 1 comprising a connection device for a supply pipe and for a mechanism for cutting the liquid fuel, this connection device forming a single piece with the vaporizer and the distribution box. 3. Brûleur suivant les revendications 1 ou 2 comportant des moyens renfermant un gicleur pourl'alimenta- tion en combustible Vaporisé du distributeur du mélange gaz-air et un conduit reliant le gicleur au vaporiseur, ces moyens formant une seule pièce avec le vaporiseur et la botte de distribution. 3. Burner according to claims 1 or 2 comprising means enclosing a nozzle for the supply of vaporized fuel from the distributor of the gas-air mixture and a duct connecting the nozzle to the vaporizer, these means forming a single piece with the vaporizer and the distribution boot. 4. Dans un brûleur pour combustible liquide comportant une botte servant de distributeur de mélange gaz- air, un vaporiseur entourant la boite et un mécanisme de fermeture permettant le contrôle du débit de combustible <Desc/Clms Page number 7> liquide vers le vaporiseur et le réglage ou l'extinction de la flamme du brûleur, la fermeture se fait directement à leendroit où le tuyau d'amenée du combustible communique avec le vaporiseur. 4. In a burner for liquid fuel comprising a boot serving as a gas-air mixture distributor, a vaporizer surrounding the box and a closing mechanism allowing the fuel flow to be controlled. <Desc / Clms Page number 7> liquid to the vaporizer and the adjustment or extinction of the burner flame, closing is done directly at the point where the fuel supply pipe communicates with the vaporizer. 5. Brûleur suivant les revendications 1 à 4 , dans lequel la botte de distribution contient un tube de mélange s'étendant à travers la boite et en principe perpendiculairement à l'axe vertical du brûleur. 5. Burner according to claims 1 to 4, wherein the distribution boot contains a mixing tube extending through the box and in principle perpendicular to the vertical axis of the burner. 6. Brûleur suivant la revendication 5, dans lequel le tube de mélange est fermé à l'une de ses extrémités et pourvu latéralement à, ou près de son extrémité fermée, d'un ou de plusieurs orifices d'échappement. 6. Burner according to claim 5, wherein the mixing tube is closed at one of its ends and laterally provided at, or near its closed end, with one or more exhaust ports. 7. Brûleur suivant les revendications 1 à 6 auquel sont accouplés un ou plusieurs brûleurs supplémentaires parmi lesquels le premier brûleur fournit le mélange gaz-air nécessaire au fonctionnement du ou des brûleurs supplémentaires rendant ainsi inutile l'emploi d'un vaporiseur sur le ou les brûleurs supplémentaires. 7. Burner according to claims 1 to 6 to which are coupled one or more additional burners among which the first burner provides the gas-air mixture necessary for the operation of the additional burner or burners thus rendering unnecessary the use of a vaporizer on the one or more. additional burners. 8. Brûleur suivant la revendication 7 dans lequel chaque brûleur supplémentaire est relié au premier brûleur par une buse de transfert du mélange gaz-air pourvue d'orifices d'échappement à l'intérieur de la boîte du ou des brûleurs supplémentaires et à l'intérieur de laquelle le dispositif de fermeture du ou de chacun des brûleurs est placé très près derrière l'orifice d'échappement du brûleur précédent. 8. Burner according to claim 7 wherein each additional burner is connected to the first burner by a gas-air mixture transfer nozzle provided with exhaust ports inside the box of the additional burner or burners and to the inside which the closing device of the or each of the burners is placed very close behind the exhaust port of the previous burner. 9. Brûleur pour combustible liquide en substance EMI7.1 comme décrit avec référence aux dessins ci-annexés. 9-il t,in 1"1,41Z 9. Burner for liquid fuel in substance EMI7.1 as described with reference to the accompanying drawings. 9-il t, in 1 "1.41Z
BE464721D BE464721A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE464721A true BE464721A (en)

Family

ID=116487

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE464721D BE464721A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE464721A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE464721A (en)
US3653795A (en) Surface burner systems
JPS5924884Y2 (en) Oil-burning &#34;kon&#34; furnace
BE472892A (en)
CH228479A (en) Process for preheating welds, and installation for its implementation.
JP3186857B2 (en) Combustion equipment
BE368559A (en)
US2275550A (en) Hydrocarbon burner
BE354589A (en)
JP3320459B2 (en) Combustion equipment
BE511821A (en)
BE685252A (en)
CH314265A (en) Heating appliance
BE375547A (en)
BE480458A (en)
BE392883A (en)
BE401905A (en)
BE376359A (en)
BE417770A (en)
CH106030A (en) Process for the production of a heating flame and burner for carrying out this process.
BE430378A (en)
BE369147A (en)
BE378499A (en)
CH331684A (en) Liquid fuel burner for boiler
CH98430A (en) Process for the preparation and combustion of a combustible gas mixture and installation for its implementation.