BE463770A - - Google Patents

Info

Publication number
BE463770A
BE463770A BE463770DA BE463770A BE 463770 A BE463770 A BE 463770A BE 463770D A BE463770D A BE 463770DA BE 463770 A BE463770 A BE 463770A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rim
tire
flange
seat
locking ring
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE463770A publication Critical patent/BE463770A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60BVEHICLE WHEELS; CASTORS; AXLES FOR WHEELS OR CASTORS; INCREASING WHEEL ADHESION
    • B60B25/00Rims built-up of several main parts ; Locking means for the rim parts
    • B60B25/04Rims with dismountable flange rings, seat rings, or lock rings
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60BVEHICLE WHEELS; CASTORS; AXLES FOR WHEELS OR CASTORS; INCREASING WHEEL ADHESION
    • B60B25/00Rims built-up of several main parts ; Locking means for the rim parts
    • B60B25/04Rims with dismountable flange rings, seat rings, or lock rings
    • B60B25/10Seat rings for the tyre bead part, e.g. split

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements aux jantes pour bandages pneumatiques". 



   La présente invention est relative aux jantes utilisées avec les bandages pneumatiques et vise plus particulièrement des jantes pour bandages de camions sur lesquelles sont mon- tés des bandages soumis, en service,   à une   pression de gon- flage basse. 



   La réduction de la pression de gonflage des bandages      de camions jusqu'à une très faible valeur réalisée lorsque le véhicule sur lequel sont montés lesdits bandages doit circuler sur des bancs de sable, sur du sable mou de plage, sur un sol mou, etc.. est devenue une pratique courante. Par réduction de la pression de gonflage, on obtient une assise plus large du bandage, ce qui améliore la qualité de flotte- ment des bandages et rend possible le déplacement des camions dans la boue, le sable, la neige, le sol mou, etc. On   a.   constaté que les bandages des camions peuvent êtreutilisés, sans détérioration, avec une pression de gonflage beaucoup 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 plus faible sur le sol mou que sur une surface dure.

   C'est ainsi, par exemple, que si un bandage 11. 00-18 doit être gonflé à une pression P pour une surface de route dure, sa pression de gonflage peut être réduite à P environ lors-
5 qu'il roule dans du sable mou . Les véhicules militaires amphibies devant se déplacer du navire au rivage sont sou- vent équipés avec un dispositif de commande de la pression de gonflage des bandages placé sur le tableau de bord, de telle manière que l'on puisse modifier la pression d'après le terrain rencontré . Cette adaptation de bandages de camions pour l'utilisation sur un sol mou par l'artifice de la pression de gonflage faible est devenue une pratique courante .

   Cependant, ainsi que cela sera facilement compris par ceux qui sont familiarisés avec la technique, une pres- sion de gonflage basse dans un bandage de camion, avec les jantes habituelles, permet le déplacement du bandage sur sa jante . Un tel déplacement endommage le talon du bandage et produit souvent la rupture de la valve de la chambre avec, comme résultat, le dégonflement de ladite chambre. 



   L'un des objets de la présente invention est la réalisa- tion d'une jante pour bandages comportant un siège de talon cle surélevé et amovible coopérant avec un certain latéral de jante également amoviole dans laquelle un talon du bandage s'adapte de manière serrée sur le siège de talon   surélevé,ce   dernier s'adaptant de manière serrée sur la jante, grâce à quoi un bandage de camion peut rouler avec une pression de gonflage basse sans risque de déplacement dudit bandageéur sa jante. 



   Un autre objet de l'invention est la réalisation d'une jante pour bandages construite de manière à empêcher le dé- placement du bandage, le gonflement de ce dernier sur la jante obligeant les éléments de cette dernière à s'appuyer 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 les uns sur les autres de manière telle que le bandage ou le cercle de jante ne puisse pas être chassé de la jante. 



   L'invention a encore pour objet une jante facilitant le montage et le démontage des bandages. 



   D'autres objets et avantages de l'invention apparaîtront à la lecture de la description détaillée qui va être donnée maintenant. 



   Pour permettre de mieux comprendre l'invention et pour en faciliter la mise en oeuvre, on va la décrire maintenant en se référant au dessin annexé sur lequel :
La fig, 1 est une vue en éLévation latérale d'une roue de véhicule comprenant la jante perfectionnée, dans sa forme préférée, et un bandage de camion gonflé monté sur elle. 



   La fig. 2 est une coupe à plus grande échelle par 2-2 de la fig. 1; '
Les fig.   3, 4, 5, 6, 7 et 8   illustrent les positions relatives des diverses parties de l'ensemble pendant plusieurs des phases de l'enlèvement d'un bandage de la jante réalisée conformément à l'invention ; la fig. 3 est une vue en perspective du bandage et de la jante, le bandage étant figuré,par son contour; les f-ig. 4,5 et 6 sont des coupes schématiques partielles, le bandage et la jante étant représentés par leur contoàr; la fig. 4 est une coupe faite par 4-4 de la fig. 3; les fig. 5 et 6 sont des vues semblables à   la"fig.   4 illustrant diverses phases du démontage d'un bandage; les fig. 7 et 8 sont des vues en perspective montrant en contour schématiquement d'autres phases de l'opération de démontage d'un bandage. 



   La fig. 9'est une coupe illustrant la position relative des divers éléments constituant l'ensemble représenté sur la fig. 1 au moment où on monte un bandage et immédiatement avant que la pression de gonflage du bandage soit appliquée à la chambr e; La fig, 10 est une vue semblable à la fig. 9, avec cette 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 différence que sur la fig. 10, l'ensemble est représenté immédiatement avant que la pression de gonflage du bandage ait amené de force les éléments de l'ensemle à leur position de fonctionnement représentée sur la fig. 2;
La fig, Il, enfin, illustre l'application du flasque latéral et du cercle de blocage aminci réalisés conformément à la présente invention tels qu'ils apparaissent dans leur application à des jantes de camions à base plate actuellement en usage. 



   On voit sur la fig. 1 un ensemble désigné d'une manière générale par 10 et comprenant une jante 14 du type à flancs droits ou "straight side" . La jante 14 porte un bandage pneumatique 15 dans lequel est logée la chambre à air habituelle 16. 



   Comme on le voit sur la fig. 2, la jante 14 pour le ba::dage comprend une base de jante 17, un flasque latéral périphé rique sans fin 18 faisant corps avec ladite base et un flasque latéral amovible sans fin 19 monté sur un cercle de blocage 20 fendu transversalement, ledit cercle étant à son tour monté sur le bord de la jante précitée opposé au flasque sans fin susdit- La base de jante 17 est du type plat, mais modifié, cependant , par un ressaut 21 formé à l'extrémité d'une partie inclinée 22 de la base. La partie inclinée 22 correspond à la partie inclinée habituelle des jantes à base plate pour camions, comme on peut le voit en se référant à la partie de jante 22a de la fig. 11. Ces parties inclinées sont prévues pour augmenter le diamètre de la partie de la jante formant siège pour les talons afin oue ceux-ci s'adaptent de manière étroite .

   Il s'ensuit que la partie 22 de la jante est de forme tronconique avec son diamètre maximum adjacènt au flasque 18. Bien qu'une adaptation étroite des talons du bandage sur sa jante soit désirable, il était de pratique courante jusqu'ici de donner de l'inclinaison à un seul des sièges detalon dans les jantes pour bandages de camions 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 parce que l'on ne connaissait pas de procédé satisfaisant pour fairepasser l'extrémité du talon de bandage monté en dernier lieu par dessus le bord périphérique de la   pàrtie   inclinée de la jante .

   La présente invention prévoit des moyens pour l'obtention d'une adaptation étroite des deux talons sur leurs sièges en formant sur le cercle de blocage amovible fendu transversalement 20 une partie effilée , ou en forme de coin, 23 destinée à venir s'appliquer sur la partie de la jante 14 formant siège de talon et opposée au flasque 18. 'Si l'on se reporte aux fig. 2 et 11, on voit que le cercle de blocage 20 comporte aussi une partie 24 en saillie radiale vers  l'inté-   rieur, partie qui, dans l'assemblage complet représenté sur la fig. 2, s'étend radialement vers l'intérieur dans une gouttière ou gorge 25 de la jante 14.

   Ledit cercle 20 comporte également une partie en saillie 26 qui s'appuie sur une partie marginale périphérique 27 de la jante 14, ladite partie 27 ayant un diamètre ne dépassant pas le diamètre intérieur des talons du bandage   10 .  Le cercle 20 est de plus pourvu de dispositif capables demaintenir le flasque 19 dans la position qu'il doit occuper en service , ces dispositifs comprenant un siège 28 et une partie marginale 29 faisant saillie radialement vers l'extérieur . On remarquera que la partie marginale 29 du' cercle de blocage amovible a un diamètre sensiblement supérieu   à celui du siège des talons du bandage ; ils'ensuit que,en   service, un talon de bandage reposant sur la partie 23 en forme de coin ne peut pas passer par dessus le cercle de blocage 20.

   Cette caractéristique constitue un facteur de sécurité important, étant donné quelors du montage des bandages on peut parfois omettre par inadvertance le flasque 19 dans l'ensemble et que, dans ce cas, la personne qui monte le bandage est protégée contre le risque d'accident dans le sas où le bandage de camion se trouverait chassé de la jante pendant le gonflage . Le flasque 19 présente une surface con- tinue   ininterrompueàu   bandage et, en conséquence, ledit ban- dage ne peut subir aucun dommage contrairement à ce qui se      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 produit lorsqu'un tel flasque présente une fente transversa- le.

   Bien que la partie marginale 29 du cercle de blocage fendu 20 ait un diamètre assez grand pour empêcher que le bandage ne soit chassé de la jante lors du gonflage , la fente pratiquée dans ledit cercle de blocage ne vient pas en contact avec le bandage à une hauteur suffisante au-dessus du talon du bandage pour envelopper la partie particulièrement active dudit bandage lorsque celui-ci est en service. On voit ainsi que les bandages montés sur la jante faisant l'objet de l'invention ne sont pas endommagés par la fente du cercle de blocage. 



   On va décrire maintenant le démontage du bandage 15 de la jante 14 en se référant aux fig. 1 à 8. Comme on le voit sur la fig. 3, le bandage reposant à plat avec le cercle de blocage amovible 20 en haut, on insère à la main dans une fente 32 du cercle 20 l'extrémité d'un outil de démontage en fer 30. On appuie ensuite vers le bas sur le machone de l'outil 30 en s'écartant de l'axe du bandage, ce qui oblige le cercle de blocage 20 et le flasque de jante 19 à s'écar- ter de force axialement de la gorge 25 dans la région adjacen- te à la fente 32. On utilise ensuite deux outils de démontage 31 pour déplacer davantage de force les cercles 20 et 19 'ainsi que le talon du bandage latéralement hors de la gorge
25 de la jante.

   Ainsi que cala est facile à comprendre pour tous ceux qui sont   familiarisés   avec le démontage des bandages on place successivement les outils de démontage 31 en avant l'un de l'autre dans la fente ou ouverture formée entre le bord de la jante 14 et le cercle de blocage 20, grâce à quoi on rapproche progressivement de force axialement lesdits cercles et le talon du bandage au centre de la jante. Lorsque lesdits cercle et talon du bandage ont été déplacés d'une quantité importante comme le montre la fig. 4, l'opération suivante consiste à séparer les cercles 20 et 19.

   On   octient   ce résultat en insérant l'outil 30 dans la fente 32 et en      

 <Desc/Clms Page number 7> 

 maintenant ledit outil contre le flasque sans fin 19, en même temps qu'on engage de force l'outil 31 entre les cercles 20 et 19 comme le montre la fig. 5.

   En utilisant les deux outils 31 de la manière indiquée plus haut, pour écarter les cercles 20 et 19 de la gorge 25, on déplace le cercle de blocage vers ladite gorge en l'écartant du flasque   19. 'Lorsque   ce dernier a été dégagé du siège 28 et du bord 29, le cercle 19 peut, ou non, tomber dans la position indiquée en pointillé sur la fig. 5 ; toutefois, lorsque le cercle 19 a été- écarté de son siège sur le cercle20, il devient un cercle flottant dont la position, par rapport   à   la jante 14, peut être facilement modi fiée.

   Le cercle 19 ayant été écarté de son siège, on peut enle ver de l'ensemble le cercle de blocage fendu et   il' y   a lieu de noter tout particulièrement que cet enlèvement peut être fait pendant que le flasque sans fin 19 est écarté radialement de la partie 23 en forme de coin du cercle de blocage 20, On voit, en se reportant à la fig. 6, que le diamètre intérieur du cercle 19 est assez grand pour permettre au diamètre inté- rieur de la partie saillante 24 du cercle de blocage de passer par dessus la partie marginale périphérique 27 de la jante 14. La demanderesse a rendu possible cet enlèvement du cercle de blocage de sous le flasque sans fin par un choix convenable des diamètres relatifs du bord de la jante 27, des diamètres intérieur et extérieur des parties 23, 24 et 29 du cercle20 et du diamètre intérieur du flasque 19.

   Lorsqu'une des extré- mités du cercle de-blocage est soulevée et écartée, comme on le voit sur la fig. 7, l'extrémité ainsi écartée peut être saisie par la main d'un ouvrier et le cercle 20 peut être dé- taché de la jante 14, après quoi le flasque 19 peut être libre ment retiré, comme on le voit sur la fig. 8.

   Une fois les cer- cles 20 et 19 ainsi enlévés, le bandage et la chambre peuvent eux-mêmes être facilement retirés de la jante 14, Il y a lieu de noter toutefois que l'organisation des éléments de l'ensem- . 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ble prévue dans la présente invention est telle qu'elle ménage un jeu appréciable entre le diamètre intérieur des talons du bandage par enlèvement des parties 23 en forme de coin de sous un talon du bandage et par déplacement de l'autre talon ayant pour effet de l'écarter de son siège aminci : en ménage ainsi un jeu important entre les talons du bandage et la jante, ce qui permet l'enlèvement facile dudit bandage. 



  On remarquera qu'en rendant possible l'enlèvement du cercle de blocage 20 sans avoir à forcer le flasque 19 au delà de l'extrémité 33 de la partie amincie 23, il suffit de libérer le talon du bandage de son siège sur la partie amincie 23 et de le déplacer d'une très courte distance vers le centre de la jante pour démonter le bandage, ce dernier s'enlevant latéralement de la jante par dessus le bord périphérique 27. 



   Lors du montage d'un bandage sur la jante 14, on place un bandage avec sa chambre à air 16 non gonflée sur la jante, l'un des talons du bandage étant poussé à fond sur la partie inclinée 22. On presse ensuite l'autre talon du bandage sur la jante jusqu'à un point permettant la mise en place du cercle de blocage 20 que l'on peut faire passer par dessus la partie de jante 27 et agrafer et fixer à sa place grâce à sa construction fendue .   Avant   l'agrafage du cercle de blocage   '20,   on met en place le flasque 19 contre les côtés du bandage ainsi que le comprendront facillement toutes les personnes familiarisées avec cette technique .

   Une fois que lesdits cercles ont été mis en place, on gonfle progressivement la chambre'16, ce qui oblige les talons du bandage à se déplacer latéralement vers l'extérieur, l'un desdits talons s'appuyant sur la partie inclinée 22 de la base de jante 17, tandis que l'autre s'appuie sur la partie inclinée ou en forme de coin 23 du,cercle 20. Au début du gonflage, le flasque 19 n'est centré que d'une manière approximative par rapport au siège de flasque 29 du cercle 20.

   Mais lorsque le flasque 19 s'appro che de son siège, s'il n'est pas centré par rapport à ce der- nier, il vient en contact avec la   s.urface   inclinée d'une gor- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ge 34 du cercle de blocage 20, gorge qui agit comme dispositif de centrage pour ledit flasque 19, Lorsque le gonflage se poursuit, le flasque 19 se place brusquement dans la position de fonctionnement; on achève alors le gonflage et l'ensemble est prêt à être monté sur un véhicule. 



   Il est bien entendu que l'on pourrait modifier de diverse manières les détails de réalisation qui viennent d'être décrit sans que l'économie de l'invention s'en trouve altérée.    



  REVENDICATIONS,    
1. Jante pour bandage possédant un siège de talon suréle- vé, de préférence en forme de coin, solidaire d'un cercle de blocage. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to rims for pneumatic tires".



   The present invention relates to rims used with pneumatic tires and more particularly relates to rims for truck tires on which tires are mounted which are subjected, in service, to a low inflation pressure.



   The reduction of the tire pressure of the tires of trucks to a very low value achieved when the vehicle on which said tires are mounted has to travel on sandbanks, on soft beach sand, on soft ground, etc. . has become common practice. By reducing the inflation pressure, a wider base of the tire is obtained, which improves the float quality of the tires and makes it possible to move the trucks in mud, sand, snow, soft ground, etc. . We have. found that truck tires can be used, without deterioration, with a high inflation pressure.

 <Desc / Clms Page number 2>

 weaker on soft ground than on hard surface.

   Thus, for example, if a 11.00-18 tire is to be inflated to a pressure P for a hard road surface, its inflation pressure may be reduced to approximately P when
5 that it rolls in soft sand. Amphibious military vehicles required to move from ship to shore are often equipped with a tire pressure control device placed on the instrument panel, so that the pressure can be changed according to the condition. land encountered. This adaptation of truck tires for use on soft ground by the device of low tire pressure has become common practice.

   However, as will be readily understood by those familiar with the art, low inflation pressure in a truck tire, with the usual rims, allows the tire to move on its rim. Such displacement damages the heel of the bandage and often results in rupture of the chamber valve with the result that said chamber deflates.



   One of the objects of the present invention is the production of a tire rim comprising a raised and removable key bead seat cooperating with a certain rim side, also removable, in which a bead of the tire fits tightly. on the raised bead seat, the latter fitting tightly to the rim, whereby a truck tire can roll with low inflation pressure without risk of said tire moving on its rim.



   Another object of the invention is the production of a rim for tires constructed in such a way as to prevent the displacement of the tire, the swelling of the latter on the rim forcing the elements of the latter to rest.

 <Desc / Clms Page number 3>

 on top of each other in such a way that the tire or the rim circle cannot be pushed off the rim.



   A further subject of the invention is a rim making it easier to mount and remove the tires.



   Other objects and advantages of the invention will become apparent on reading the detailed description which will now be given.



   In order to better understand the invention and to facilitate its implementation, it will now be described with reference to the appended drawing in which:
Fig. 1 is a side elevational view of a vehicle wheel including the improved rim, in its preferred form, and an inflated truck tire mounted thereon.



   Fig. 2 is a section on a larger scale by 2-2 of FIG. 1; '
Figs. 3, 4, 5, 6, 7 and 8 illustrate the relative positions of the various parts of the assembly during several of the phases of the removal of a tire from the rim carried out in accordance with the invention; fig. 3 is a perspective view of the tire and the rim, the tire being shown, by its outline; the f-ig. 4,5 and 6 are partial schematic sections, the tire and the rim being represented by their contoàr; fig. 4 is a section taken at 4-4 of FIG. 3; figs. 5 and 6 are views similar to Fig. 4 illustrating various phases of tire removal; Figs. 7 and 8 are perspective views schematically showing in outline other phases of the tire removal operation. a bandage.



   Fig. 9 is a section illustrating the relative position of the various elements constituting the assembly shown in FIG. 1 at the time of fitting a tire and immediately before tire inflation pressure is applied to the chamber; FIG. 10 is a view similar to FIG. 9, with this

 <Desc / Clms Page number 4>

 difference than in fig. 10, the assembly is shown immediately before the tire inflation pressure has forcibly brought the elements of the assembly to their operating position shown in FIG. 2;
Fig. 11, finally, illustrates the application of the side flange and of the thinned locking circle produced in accordance with the present invention as they appear in their application to flat-base truck rims currently in use.



   We see in fig. 1 an assembly generally designated by 10 and comprising a rim 14 of the type with straight sides or "straight side". The rim 14 carries a pneumatic tire 15 in which the usual inner tube 16 is housed.



   As seen in fig. 2, the rim 14 for the ba :: dage comprises a rim base 17, an endless peripheral side flange 18 integral with said base and an endless removable side flange 19 mounted on a transversely split locking ring 20, said circle being in turn mounted on the edge of the aforementioned rim opposite to the aforesaid endless flange - The rim base 17 is of the flat type, but modified, however, by a projection 21 formed at the end of an inclined portion 22 from the base. The inclined part 22 corresponds to the usual inclined part of flat base rims for trucks, as can be seen by referring to the rim part 22a of FIG. 11. These inclined parts are intended to increase the diameter of the part of the rim forming a seat for the beads so that the latter fit closely.

   It follows that the portion 22 of the rim is frustoconical in shape with its maximum diameter adjacent to the flange 18. Although a tight fit of the beads of the tire on its rim is desirable, it has heretofore been common practice to give single recline of the heel seats in truck tire rims

 <Desc / Clms Page number 5>

 because no satisfactory method was known for passing the end of the last mounted tire bead over the peripheral edge of the inclined portion of the rim.

   The present invention provides means for obtaining a close adaptation of the two heels on their seats by forming on the removable locking circle slotted transversely 20 a tapered or wedge-shaped portion 23 intended to come to rest on the part of the rim 14 forming the bead seat and opposite the flange 18. 'Referring to FIGS. 2 and 11, it can be seen that the locking ring 20 also comprises a part 24 projecting radially inwardly, which part, in the complete assembly shown in FIG. 2, extends radially inwards in a gutter or groove 25 of the rim 14.

   Said circle 20 also comprises a projecting part 26 which rests on a peripheral marginal part 27 of the rim 14, said part 27 having a diameter not exceeding the internal diameter of the beads of the tire 10. The circle 20 is further provided with device capable of maintaining the flange 19 in the position which it is to occupy in service, these devices comprising a seat 28 and a marginal part 29 projecting radially outwards. It will be noted that the marginal portion 29 of the removable locking circle has a diameter substantially greater than that of the seat of the heels of the bandage; It follows that, in use, a bandage bead resting on the wedge-shaped part 23 cannot pass over the locking ring 20.

   This feature constitutes an important safety factor, given that when fitting the tires, the flange 19 can sometimes be inadvertently omitted as a whole and, in this case, the person mounting the tire is protected against the risk of accident. in the airlock where the truck tire would be driven from the rim during inflation. The flange 19 has a continuous surface uninterrupted to the tire and, consequently, said banding cannot suffer any damage contrary to what happens.

 <Desc / Clms Page number 6>

 produced when such a flange has a transverse slit.

   Although the marginal portion 29 of the split locking ring 20 has a diameter large enough to prevent the tire from being forced out of the rim during inflation, the slot in said locking ring does not come into contact with the tire at a sufficient height above the heel of the bandage to envelop the particularly active part of said bandage when the latter is in use. It can thus be seen that the tires mounted on the rim forming the subject of the invention are not damaged by the slot in the locking ring.



   We will now describe the removal of the tire 15 from the rim 14 with reference to FIGS. 1 to 8. As can be seen in FIG. 3, with the bandage lying flat with the removable locking ring 20 at the top, the end of an iron removal tool 30 is inserted by hand into a slot 32 of the ring 20. The end of an iron removal tool 30 is then pressed down. machone of the tool 30 away from the axis of the tire, causing the locking circle 20 and the rim flange 19 to forcibly move away from the groove 25 in the adjacent region to the slot 32. Two dismantling tools 31 are then used to move the circles 20 and 19 'as well as the heel of the bandage laterally out of the groove with more force.
25 from the rim.

   As cala is easy to understand for all those who are familiar with removing tires, the removal tools 31 are successively placed in front of each other in the slot or opening formed between the edge of the rim 14 and the locking circle 20, whereby said circles and the bead of the tire in the center of the rim are gradually brought together axially. When said circle and heel of the bandage have been moved by a large amount as shown in fig. 4, the next operation is to separate the circles 20 and 19.

   This result is obtained by inserting the tool 30 in the slot 32 and

 <Desc / Clms Page number 7>

 maintaining said tool against the endless flange 19, at the same time that the tool 31 is forcibly engaged between the circles 20 and 19 as shown in FIG. 5.

   Using the two tools 31 in the manner indicated above, to move the circles 20 and 19 away from the groove 25, the locking circle is moved towards said groove by moving it away from the flange 19. 'When the latter has been released from the flange. seat 28 and edge 29, the circle 19 may or may not fall into the position shown in dotted lines in FIG. 5; however, when the circle 19 has been moved away from its seat on the circle 20, it becomes a floating circle whose position, relative to the rim 14, can be easily changed.

   The circle 19 having been removed from its seat, the split locking ring can be removed from the assembly and it should be noted in particular that this removal can be done while the endless flange 19 is radially spaced apart. the wedge-shaped part 23 of the locking circle 20, It can be seen, referring to FIG. 6, that the inside diameter of the circle 19 is large enough to allow the inside diameter of the protruding part 24 of the locking circle to pass over the peripheral marginal part 27 of the rim 14. The Applicant has made this removal possible. locking circle from under the endless flange by a suitable choice of the relative diameters of the edge of the rim 27, the inner and outer diameters of the parts 23, 24 and 29 of the circle 20 and the inner diameter of the flange 19.

   When one of the ends of the locking circle is lifted and moved apart, as seen in fig. 7, the thus separated end can be grasped by the hand of a worker and the circle 20 can be detached from the rim 14, after which the flange 19 can be freely withdrawn, as seen in FIG. 8.

   Once the rings 20 and 19 thus removed, the tire and the chamber can themselves be easily removed from the rim 14. However, it should be noted that the organization of the elements of the assembly.

 <Desc / Clms Page number 8>

 ble provided in the present invention is such that it provides an appreciable clearance between the inside diameter of the heels of the bandage by removing the wedge-shaped parts 23 from under one heel of the bandage and by moving the other heel having the effect of move it away from its thinned seat: thus providing a significant clearance between the heels of the tire and the rim, which allows easy removal of said tire.



  It will be noted that by making it possible to remove the locking ring 20 without having to force the flange 19 beyond the end 33 of the thinned part 23, it suffices to release the heel of the bandage from its seat on the thinned part. 23 and move it a very short distance towards the center of the rim to remove the tire, the latter being removed laterally from the rim over the peripheral edge 27.



   When mounting a tire on the rim 14, a tire is placed with its air chamber 16 not inflated on the rim, one of the beads of the tire being pushed to the bottom on the inclined part 22. The tire is then pressed. another bead of the tire on the rim up to a point allowing the positioning of the locking ring 20 which can be passed over the rim part 27 and stapled and fixed in its place thanks to its split construction. Before stapling the locking ring '20, the flange 19 is placed against the sides of the bandage as will easily be understood by all those familiar with this technique.

   Once said circles have been set up, the chamber 16 is gradually inflated, which forces the heels of the bandage to move laterally outwards, one of said heels resting on the inclined part 22 of the rim base 17, while the other rests on the inclined or wedge-shaped portion 23 of the circle 20. At the start of inflation, the flange 19 is only approximately centered with respect to the seat. flange 29 of circle 20.

   But when the flange 19 approaches its seat, if it is not centered with respect to the latter, it comes into contact with the inclined surface of a groove.

 <Desc / Clms Page number 9>

 ge 34 of the locking ring 20, groove which acts as a centering device for said flange 19, When inflation continues, the flange 19 is placed abruptly in the operating position; the inflation is then completed and the assembly is ready to be mounted on a vehicle.



   It is understood that the details of the embodiment which have just been described could be modified in various ways without the economy of the invention being altered thereby.



  CLAIMS,
1. Tire rim having a raised bead seat, preferably wedge-shaped, integral with a locking circle.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Jante pour bandage comportant une'base de jante com- prenantun flasque latéral faisant corps avec elle, muni d'un siège de talon incliné d'un côté et d'une gouttière latérale circonférentielle sur le côté opposée un cercle de blocage fendu, coopérant de manière amovible avec la gouttière préci- tée et limitant normalement le mouvement latéral d'un flasque de jante démontable monté sur ledit--cercle de blocage, et des dispositifs, tels que des gouttières formées sur le cer- cle de blocage, pour guider ledit flasque démontable dans la position d'appui sur le cercle de blocage lorsqu'on gonfle un bandage monté sur ladite base de jante. renant 3. 2. Tire rim comprising a rim base comprising a side flange integral with it, provided with a bead seat inclined to one side and a circumferential lateral groove on the opposite side a split locking ring, co-operating removably with the aforementioned gutter and normally limiting the lateral movement of a removable rim flange mounted on said locking ring, and devices, such as gutters formed on the locking ring, for guiding said removable flange in the position of bearing on the locking circle when a tire mounted on said rim base is inflated. renant 3. Jante pour bandage comp@@@@@@ une base de jante circu- laire comportant un flasque latéral et un siège de talon de bandage incliné faisant corps avec elle, un cercle de blocage amovible fendu transversalement sur le.bord latéral de ladite jante opposé au flasque susvisé, un flasque amovible agencé pour pouvoir exécuter un mouvement latéral sur laditejante, le cercle de blocage précité comportant une partie inclinée faisant saillie latéralement et prévue pour s'appliquer sur la partie marginale de la base de jante, ainsi qu'une autre par- tie faisant saillie radialement vers l'intérieur dans une gout tière marginale formée dans la.base de jante, et une autre par J <Desc/Clms Page number 10> tie encore faisant saiilie radialement vers l'extérieur, Tire rim consisting of a circular rim base comprising a side flange and an inclined tire bead seat integral therewith, a removable locking ring slit transversely on the lateral edge of said opposite rim the aforementioned flange, a removable flange arranged to be able to perform a lateral movement on said rim, the aforementioned locking circle comprising an inclined part projecting laterally and intended to be applied on the marginal part of the rim base, as well as another part projecting radially inwardly into a marginal gutter formed in the rim base, and another by J <Desc / Clms Page number 10> tie still protruding radially outwards, cette dernière partie étant pourvue d'un siège destiné à recevoir le flasque amovible précité. the latter part being provided with a seat intended to receive the aforementioned removable flange. 4. Jante pour bandage suivant la revendication 3, dans la quelle le Flasque amovible est maintenu sur son siège par un bandage gonflé monte sur la. jante, la partie en saillie radiale vers l'extérieur du cercle de blocage ayant un diamètre extérieur suffisamment grand pour que letalon du bandage ne puisse pas être chassé par dessus ledit cercle de blocage au cours du gonflage du bandage; 5. 4. Tire rim according to claim 3, in which the removable flange is held on its seat by an inflated tire mounted on the. rim, the radially outwardly projecting portion of the locking ring having an outside diameter large enough that the tire stud cannot be driven over said locking ring during tire inflation; 5. Jante pour bandage suivant l'une ou l'autre des revendications 2 à 4, dans laquelle près de ses extrémités fendues, le cercle de blocage présente une fente destinée à recevoir l'extrémité d'un outil-levier qui prend appui à la fois à l'intérieur de ladite gouttière et sur le flasque amovible pour forcer ce dernier latéralement vers l'intérieur de la jan te et pour l'enlever de son siège sur le cercle de blocage; A tire rim according to any one of claims 2 to 4, wherein near its split ends the locking ring has a slot for receiving the end of a pry tool which bears both inside said gutter and on the removable flange to force the latter laterally towards the inside of the jan te and to remove it from its seat on the locking ring; 6.Jante pour bandage suivant l'une ou'l'autre des revendications 2 à 5, dans lequel le cercle de blocage comporte un siège annulaire aminci pour un talon de bandage, siège faisant saillie axialement à partir de l'un de ses côtés et établi pour s'appliquer sur la jante et pour être supporté par elle, la partie dudit cercle de blocage qui s'étend radialement vers l'extérieur étant pourvue d'un siège de flasque annulaire servant à supporter le flasque amovible . A tire rim according to any one of claims 2 to 5, in which the locking ring comprises a thinned annular seat for a tire bead, the seat projecting axially from one of its sides. and established to rest on and be supported by the rim, the part of said locking circle which extends radially outwardly being provided with an annular flange seat serving to support the removable flange. 7. Cercle de blocage fendu pour jante de bandage pneumatique dans lequel un siège est formé sur ledit cercle pour recevoir un flasque latéral amovible de la jante précitée. 7. Split locking ring for a pneumatic tire rim in which a seat is formed on said circle to receive a removable side flange of the aforementioned rim. 8. Cercle suivant @ la revendication 7, possédant une partie formant siège pour un talon de bandage, amincie en forme'de coin s'étendant axialement à partir dudit cercle, et agencée pour s 'appliquer de manièreamovible sur une partie marginale de la jante . 9, Cercle'suivant l'une ou l'autre des revendications <Desc/Clms Page number 11> 7 et 8, possédant une partie faisant saillie radialement vers l'intérieur et destinée à s'engager dans une gouttière marginale de la jante ; . 8. A ring according to claim 7, having a seat portion for a tire bead, thinned in the form of a wedge extending axially from said ring, and arranged to removably apply to a marginal portion of the rim. . 9, Circle following one or the other of the claims <Desc / Clms Page number 11> 7 and 8, having a part projecting radially inwards and intended to engage in a marginal groove of the rim; . 10. Cercle suivant l'une ou l'autre des revendications 7 à 9, dans lequel la fente est pratiquée transversalement sur le cercle susvisé, une partie périphérique faisant saillie radialement vers l'extérieur avec un siège pour un flasque de jante qui y est formé étant prévue sur ledit cercle de blocage pour recevoir un flasque de jante sans fin démontable, grâce à quoi l'ouverture de la fente dudit cercle de blocage est empêchée pendant que le flasque est monté sur son siège. 10. Circle according to either of claims 7 to 9, wherein the slot is made transversely on the aforementioned circle, a peripheral part projecting radially outwardly with a seat for a rim flange therein. formed being provided on said locking ring to receive a removable endless rim flange, whereby opening of the slot of said locking ring is prevented while the flange is mounted on its seat. 11. Jante pour bandage , en substance, telle que décrite ci-dessus en se référant aux figures 1 à 11 des dessins annexé 12. Cercle de blocage fendu, en substance, tel que décrit ci-dessus en se référant aux figures 1 à 11 des dessins annexés. 11. Tire rim, in substance, as described above with reference to Figures 1 to 11 of the accompanying drawings. 12. Slotted locking ring, in substance as described above with reference to Figures 1 to 11 of the accompanying drawings.
BE463770D BE463770A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE463770A true BE463770A (en)

Family

ID=115778

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE463770D BE463770A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE463770A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0748287B1 (en) Tyre with beads having an improved structure, and assembly of said tyre and a suitable rim
CA2190531C (en) Process for mounting an assembly formed of a tyre and a tread support
CH642307A5 (en) TIRE AND WHEEL RIM ASSEMBLY.
EP1868823B1 (en) Locking ring in an assembly for mounting a tyre on a vehicle hub
EP0956212B1 (en) Device for motor vehicle running flat and method for mounting
EP1185425B1 (en) Kit for mounting a wheel on a hub
EP1868824B1 (en) System for locking a mounting ring on a vehicle hub
CH633223A5 (en) TIRE AND WHEEL RIM ASSEMBLY.
CH636052A5 (en) Wheel rim/tyre assembly
EP0695651A1 (en) Tubeless tyre assembly fot two-wheeled vehicle including an annular, elastic and deformable structure
EP1194305B1 (en) Method for changing a tyre on a wheel rim with outward slanting seats
BE463770A (en)
FR2821296A1 (en) TIRE, RUBBER AND RIM ASSEMBLY
EP1261498B1 (en) Rim with seats sloping outwards and assemblies comprising same and an inflated bearing support
EP1612063B1 (en) Device to dismount a tyre form a rim having outward sloping seats
BE527616A (en)
FR2467716A1 (en) IMPROVEMENTS IN TIRE-WHEEL ASSEMBLIES, ESPECIALLY FOR MOTORCYCLES, IN WHICH TIRES INCLUDE ANNULAR HEEL REINFORCEMENTS
CH633221A5 (en) Wheel rim and tyre assembly
FR2696981A1 (en) Tire mounting block and method of implementation.
EP0142058A1 (en) Rim built up of several parts comprising a retaining ring
FR2605937A1 (en) VEHICLE WHEEL EQUIPPED WITH A TIRE MOUNTED ON THE RADIALLY INNER FACE OF THE RIM
WO2005095125A1 (en) Reinforcing structure for the bead of a tyre
FR2910378A1 (en) Rim for e.g. run-flat tire-rim system of luxury automobile, has seats, whose inner end is on circle of diameter higher than diameter of circle of outer end, and seats opening on groove between seats and safety bosses near seats
BE549027A (en)
BE399240A (en)