<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
"PERFECTIONNEMENTS EN OU SE R'WÉR- ANTS AUX ETOFFES TISSEES,TRICOTEES OU DE DENTELLES ET AUX FILÉS DESTINÉS A LEUR FABRICATION".
<Desc/Clms Page number 2>
Cette invention comprend des perfectionnements dans ou se
EMI2.1
:ref:é1:'.àttt..'L ).ux tissus textiles.
En tissant les tissues textiles on connait de se servir de fils de mohair retordus avec des fils de coton, lesquels sont destinés à ne rester que tempor airement dans le tissu et après l'opération de tissage d'éliminer le coton moyennant un traitement par l'acide sulfurique, le séchage et le cuisson, par les quels moyens on carbonise le coton et le réduit en poudre, ce qui est facilement en.levé par l'épousset- age. Les fils de mohair et de coton sont retordus ensemble de telle manière que le fil de mohair dans le double fil reste sans, ou manquant en,retordage, de sorte qu'en aliminat le coton par carbonisation, on obtient un tissu doux et lustré. Malheureusement on ne peut appliquer le procédé qu'aux fibres, telles que celles de laine, qui résistent assez bien au traitement par l'acide nécessaire pour enlever le coton.
De plus, même les fibres de laine risquent d'être endommagées dans une certaine mesure par l'emploi de l'acide; d'autres fibres sont encore plus susceptibles, de sorte qu'il devient une affaire d'importance d'éviter l'emploi d'acide.
La présente invention comprend un procédé pour la fabrica- tion de tissus textiles, caractérisé par la production d'un tissu, du moins en partie, de fils se composant entièrement ou partiellement de fibres alginiques solubles (y compris sous la terme "fibres" de filaments longs) et la modification ensuite du tissu par la dissolution ou la gélatinisation de toutes ou d'une partie des fibres alginiques.
Une application de l'invention se dirige à la production de tissus dans lesquels les fils, si ce n'était pas pour la présence des fibres alginiques n'auraient pas même pu être tissés.
L'invention comprend en outre un procédé pour la
<Desc/Clms Page number 3>
fabrication d'une étoffe tissée ou tricotée ou de dentelle, caractérisé par la production de fils mixtes, en retordant ensemble des fibres alginiques solubles et des fibres textiles comparativement insolubles, se servant de tels fils mixtes, ou avec ou sans d'autres fils, dans.le tissage d'étoffes et puis en dissoudant les dits fils alginiques solubles hors du tissu afin de libérer'les fibres relativement insolubles.
Beaucoup de fibres alginiques, telles que, par exemple, les fibres d'alginate de calcium, sont solubles dans une solution aqueuse de savon ou dans le carbonate de soude, ou on peut les transformer en acide alginique par traitement aven un acide d'une concentration telle que n'endommagera pas les fibres de coton ou de laine, dans lequel état de transformation elles sont solubles dans, par exemple, le carbonate de soude et c'est cette propriété de solubilité de beaucoup des fibres alginiques qui est utilisée suivant la présente invention, et le terme "fibres alginiques solubles' doit être compris en conséquence.
Les fibres textiles relativement insolubles que l'on peut employer . suivant cette invention ne sont pas nécessairement entière- ment insolubles dans tous les dissolvants, puisque par exemple les fibres de laine sont attaquées par la soude caustique bouillante, mais il y'a des fibres qui sont insolubles dans un dissolvant ou des dissolvants qui suffiseraient de dissoudre la matière alginique soluble, ou du moins de la gélatiniser au cas où comme ci-après expliqué, on n'attend plus que la gélatinisation. On a trouvé qu'on peut employer avec succès des fibres alginiques solubles avec toutes fibres textiles ordinaires, et non pas simplement les fibres résistantes à l'acide quelquefois employées avec le coton dans des procédés qui entrainent l'enlèvement subséquent des fibres.
On connait des fibres alginiques solubles per se;
<Desc/Clms Page number 4>
par exemple des fibres d'acide alginique et des alginates metalliques comme l'alginate de calcium sont connus, tous les deux types étant solubles dans le savon, la soude et d'autres solutions alcalines. be procède suivant cette invention présente également les possibilités qui sont énumérées ci-après. un se sert dans cette description du mot "fibres" pour éviter une répétition excessive des mots 'fibres ou filaments comme comprenant des filaments longs tel que ceux de soie aussi bien que les fibres relativement courtes, telles que celles de coton ou de laine, sauf la ou le tontexte nécessite autrement. Le terme "fil" employé d'ordinaire, indique un fil en place dans un tissu ou une étoffe.
Les fibres ou filaments relativement insolubles dans les fils mixtes peuvent Être presque non-retordus ou retordus d'un degré moins de cela qui serait nécessaire pour faire face aux efforts du tissage, d'ou résulte un tissu plus doux, ou plus lustré ou plus fort. Comme explication de ceci on peut faire remarquer que de certains tissus sont caractérisés par leurs propriétés de douceur et du touchercorsé. Quoique ces qualités peuvent être souvent augmentées par des procédés appropriés d'apprétate, elles sont largement déterminées par la structure des fils dont les tissus sont fabriqués. Les fils ordinaires doivent nécessairement être suffisamment retordus pour faire face aux tensions imposées par le tissage, mais la douveur décroit, plus les fils sont retordus.
Ainsi certains fils en étant retordus suffisamment pour les amener en état propre au tissage peuvent présenter tant de retordage que ceci empêche la réalisation du degré désiré de douceur dans le tissu fini. Dans le cas où, suivant la présente invention, un fil qui n'est pas soluble dans le savon ou autres solutions légèrement alcaline se trouve retordu avec un fil alginique sol- uble pour former un fil mixte, le lessivage à la solution.
<Desc/Clms Page number 5>
alcaline dissout les fibres ou les filaments alginiques et si le fil mixte a été retordu de manière à laisser les fibres ou les filaments qui restent après le lessivage sans retordage ou moins retordus de que serait nécessaire pour tisser ou transformer autrement les fils seuls en tissu, le tissu qui en résulte sera plus doux.
Dans le cas de mohair, par exemple, c'est facile, suivant l'invention, d'introduire des fils de mohair non-retordus comme chaine ou comme trame d'une manière pareille à la méthode connue consistant en se servant de fils de mohair retordus avec des fils de coton, mais sans la désavantage de devoir enlever le coton par la carbonisation dans un procédé ultérieur. D'ailleurs, un tel procédé donne un tissu ayant plus de lustré qu'un tissu composé de fils retordus de manière à faire face au tissage et on peut appliquer le même principe pour augmenter le lustré de fils individuels d'un tissu, tels que des fils de rayage colorés ou incolorés.
On remarquera qu'on emploie le mot "fil" dans un sens très large, comme comprenant des groupes de fibres sans retordage tels .que-.ceux.\laissés.sans retordage dans le tissu fini, selon cette invention.
Les effets selon la présente invention peuvent être obtenus avec des fibres textiles ordinaires de tous genres, y compris le coton, la soie, le rayon et même des fibres alginiques insolubles et non pas tout simplement les fibres résistantes à l'acide, telles que celles de laine et de mohair.
Une série importante de types nouveaux de tissus se trouve ainsi disponible pour la premierefois, mhe avantage importante de la fabrication de tissus suivant l'invention à partir de fils qui sont sans retordage ou avec peu de retordage après l'enlèvement du fil alginique soluble, c'est que le fil sans, ou avec peu de retordage, développe la résistance maximum des fibres dans le tissu.
Ainsi, par exemple, un tissu dans lequel la chaîne et la trame :
<Desc/Clms Page number 6>
sont toutes deux tissées de coton d'une manière telle que les fibres restent sans, ou avec peu de retordage dans le tissu fini, peut être aussi résistant ou même plus résistant pas poids donné, qu'un tissu normal de lin. Les fils de coton ne pourraient pas être tissés seuls sans êtrke retordus, mais en se servant du fil alginique pour les lier ensemble pendant l'opération de tissage, cette opération devient possible aved le coton sans, ou avec peu de, retordage.
Quoique l'invention est décrite ici, et s'applique princi- palement, dans sa connexion avec les étoffes tissées, il est possible de produire des étoffes textiles en certains cas en connexion avec l'invention par des méthodes autres que par le tissage, par exemple, par le tricotage ou par la fabrication des dentelles.
Les fils produits pour le tricotage possèdent en générale moins de tours par pouce que les fils destinés au tissage, et de ce fait ils peuvent être élaborés en toffes tricotées très douces au toucher. selon la présente invention des fils entièrement sans retordage peuvent être supportés pendant le tricotage, par le fil alginique soluble, lequel, après en- lèvement, laissera une étoffe ayant la douceur maximum un toucher. Dans le cas de la dentelle, des fils fins mixtes de rayon alginique soluble et des fibres sans retordage relative- ment insolubles pourraient tre entrecroisés avec une fréquence assurant un nombre suffisant de points de liage le long de chaque fibre de la partie sans retordage indépendamment de sa position dans le tissu.
L'enlèvement du fil alginique soluble laisserait un tissu de dentelle composé entièrement, ou en partie, de fibres sans retordage.
L'invention comprend un procédé pour la fabrication d'une étoffe tissée de fil mixte comme ci-dessus décrit dans lequel procédé les fibres relativement insolubles sont des fibres
<Desc/Clms Page number 7>
lesquelles, quoique notant pas des filaments continus,' sont toutefois si longs et si raidis qu'en tant filt;s seuls ils présenteraient un fil avec aes fibres faissant saillie et dans lequel les fibres ou filaments alginiques solubles seraient tellement fils autour des autres que les fibres faisant sail- lie sont lies dans le fil pour ainsi faciliter 1''opération de tissage, de tricotage ou autre opération pareille.
Dans une. autre modification du procède les fibres rasis- tantes à l'alcali peuvent être filles de manière qu'elles comprennent des boucles, des boutons ou des irrégularités aes fibres ou des filaments relativement insolubles ligs tempo- rairement en place par les fibres ou filaments des fils algi- niques solubles et liberes quand ceux-ci sont dissous...ue cette manière les boucles, les boutons ou les irrégularités, une fois introduits dans le tissu, sont mis en liberté. une application de valeur de cette caractéristique de l'invention se réfère à des. fils de fantaisie. Nombreux types de fils de fantaisie exigent de fils lieurs additionels dont l'objet est d'empêcher les boutons ou les boucles de couler pendant l"operation de tissage.
Le plus souvent le fil lieur ne sert à rien une fois que le fil se trouve entrecroisé avec d'autres fils dans l'étoffé, .ainsi des fils alginiques solubles em- ployas selon 1-invention sont idéals à ce propos, vu que 1-on est à même de les faire disparaître convenablement dans le procédé de lessivage auquel on soumettrait le tissu en tout cas.
Référence est faite plus tard à d'autres applications de cette caractéristique.
Dans la fabrication d'un fil alginique soluble double ou multiple , les fils composants peuvent être retordus avec des houppes ou des touffes de fibres ou d'autres objets, même de métal ou de bois, lesquelles peuvent être serrées entre les fils alginiques solubles. il est ainsi possible de tisser de telles touffes ou, d.autres articles en un tissu,en se servant des fils alginiques solubles doubles ou multiples contenant 1=objet soit
<Desc/Clms Page number 8>
en forme de chaîne ou de trame. Apres la dissolution les fibres alginiques, les touffes ou les autres objets restent isolés dans le tissu dans lequel on les a introduits, sans donner aucune indication quand à la manière de sa fabrication.
Les fibres relativement insolubles peuvent être discontinuai dans le fil mixte, c'est à dire que des groupes de telles fibres sont supportées' par intervalles par deux ou plus des fils de fibres ou de filaments alginiques solubles afin de produire dans le tissu fini des insertions de groupes des dites fibres relativement insolubles par intervalles. selon une autre caractéristique de cette invention ou peut produire un tissu comprenant un fil mixte, comme indiqué ci-dessus, de fibres relativement insolubles qui sont ou sub- stantiellement sans retordage ou ne sont que légèrement retordues l'étoffé tissée tant un tissu composé, dans lequel le fil mixte est la partie centrale du tissu, cette étoffe etant tissé ensemble avec des parties extérieures de drap afin de pro- duire un rembourrage doux entre les deux draps quand les fibres alginiques solubles ont été dissoutes.
Ce rembourrage doux, n' /,tant que peu ou même point retordu, remplit au maximum le rôle d'un rembourrage.
De plus on peut constituer des fibres non on peu retordues, par des fils d'outage et de tels fils mixtes peuvent être tissés dans une étoffe de manière à fournir une surface ouatée sur l'une ou sur chacune de ses faces après que les fibres alginiques solubles ont été enlevées.
Le fil mixte peut être aussi introduit dans l'étoffe selon un dessin prédéterminé de sorte qu'il se trouve principalement, dans certain endroits, sur la surface de l'étoffe après que les fibres ou filaments alginiques soluble ont été dissous.
L'invention comprend en outre un procédé pour la fab- rication d'étoffes caractérisées par la production d'un fil
<Desc/Clms Page number 9>
mixte, composé d'un fil textile normal et d'un-fil alginique soluble, les deux genres de fil étant débités à de telles régimes à la machine retordeuse que le fil normal possède un avantage de longueur en comparaison avec l'autre; la fabrica- tion de l'étoffe de tel'fil mixte conjointement avec de fi. non-mixte, et puis l'élimination du fil alginique soluble hors de l'étoffe par dissolution, afin de laisser dans l'étoffe le'--.dit fil normal qui y a été introduit comme une partie du fil mixte avec un avantage de longueur en comparaison avec le fil non-mixte contenu là-dedans.
Dans le tissage la production d'étoffés est connue dans lesquelles des effets speciels sont obtenus en introduisant des fils de chaîne ou de trame de telle manière qu'ils possèdent un avantage de longueur en comparaison avec les fils voisins. si l'effet est produit par la chaine, les deux séries, ou plus, de fils sont tirées à des tensions différentes hors d'ensouples indépendantes, tan- dis que, dans le cas de la trame, chaque série est tissée en venant de sa navette particulière, en utilisant de tensions différentes pour les navettes diverses.
Dans ce dernier cas, toutefois, on trouve une grande difficulté d'obtenir,et de soutenir un frottement suffisant et assez constant sur les fils de tname les plus lâches, Moyennant l'emploi selon l' invention, d,'un fil mixte dans le tissage, comme décrit ci- dessus, le fil alginique soluble prend la tension. On peut alors le maintenir à la même tension que celle des autres fils pendant le tissage, et l'avantage de longueur du fil normal avec lequel il se trouve retordu ne parait qu'en dissoudant les fibres alginiques solubles hors du tissu après le tissage.
Il est également possible de combiner les deux fils, dont l'un doit avoir un avantage de longueur vis-à-vis de l'autre dans le tissu fini, dans un seul fil mixte (dans lequel l' avantage de longueur est incorporé)'par l'aide de fils alginiques
<Desc/Clms Page number 10>
solubles liants de sorte que les effets désirés sont obtenus en se servant d'une seule navette, ensouple de trame, porte- fil ou appareil équivalent, selon le cas.
On peut varier la longueur de fil que le fil alginique soluble mène dans un tissu selon le type d'étoffe désire, par exemple quand peu de différence existe entre la longueur du fil ayant un avantage de longueur et l'autre dans le tissu fini, il en résulte généralement un effet bourdonné du drap, tandis que si la différence est assez importante, il peut se former des boucles des fils les plus longs dans le tissu. On peut arranger le tissage de manière qu'un tissu en poil soit obtenu de soie, de laine ou de n'importe quels autres fibres ou filaments insolubles.
Ainsi, en se servant de fils gros de mohair on peut fabri- quer une imitation d'astrakan. La méthode permet aussi d' exécuter sur le tissu un procédé de mise en plis, qui réduit le prix de revient de ce type d'astrakan en comparaison avec d'autres méthodes de production,d'imitations d'astrakan, par la méthode usuelle il est quelquefois nécessaire, avant la production du tissu, de soumettre le fil de ppil è un procédé de frisure, afin de produire un effet bourdonné dans les bou- cles qui seront plus tard formés dans le drap. selon la méthode employant de fil alg-nique soluble retordu avec le fil poil on peut exécuter le procédé de frisure après que le fil soit tissé dans le drap.
Les fils sclubles et relativement insolubles se trouvent en forme retordue et, de ce fait, dans une situation idéale pour la mise en plis du composant rela- tivement insoluble. De plus, le fil alginique soluble est à même de faire face à l'action des moyens de mise en plis, tels que la vapeur, l'eau bouillante, ou une solution bouillante d'un pour cent de bisulfite de soude, suffisamment pour faconner le fil insoluble la pose qu'il a pris dans la forme retordue.
<Desc/Clms Page number 11>
Après l'enlèvement du fil alginique soluble le fil à poil possède un degré d'effet bourdonné déterminé par la mesure du retordage contenue dans le double fil et l'efficacité de la méthode de mise en plis employée.
L'utilisation de fils alginiques solubles dans la fabri- cation de tissus à poil ou à boucles, permet de fabriquer ces types de toiles sans des métiers spéciaux à fers à velour, des métiers à crochets wilton, des métiers à fils de fer pour la chaine ou des métiers à trame de corde. D'ailleurs, on peut produire le poil sur l'une ou l'autre des,faces de l' étoffe et en combinaison avec des méthodes ci-après décrites dans cette mémoire déscriptive d'impressioner les fils algin- iques pour les rendre insolubles à l'alcali, il est possible de former des effets dessinés avec des sections reliées et des sections libérées selon le cas.
La production des tissus avec un effet de fils manquants est connu, mais comme fabriqués normalement il existe une tendance pour les fils aux bords des vides de stapprocher dans le tissu non-fini ou pendant l'aprêtage. L'invention comprend un procédé pour la fabrication d'une étoffe tissée, caractérisée par le tissage comme chaine ou trame et de distance en distance dans le tissu, de fils alginiques solubles lesquels sont ensuite enlevés par leur dissolution en totalité ou en partie, afin de produire l'effet d'un tissu ajouré.
De cette manière on empêche les autres fils de se serrer, de sorte que les vides seront plus susceptibles d'être visibles dans la toile finie, sitbt que les fils alginiques solubkes sont enlevés pendant le nettoyage. En outre, l'insertion de fils alginiques comme de trame supprime le réglage des navettes et du dispositif de tension, opératipns qui pourraient être nécassaires en produisant des effets de fils de trame manquants . à travers de l'étoffé, Il est aussi possible de produire sur .
les toiles ainsi tissées des effets de dessins ajourés par
<Desc/Clms Page number 12>
l'impression locale sur le tissu par des réactifs capables de rendre les fils alginiques résistantes à l'action d'alcali, avant le nettoyage,'avec par exemple du savon et de la soude. les sections de rayon alginique imprimées restent dans le toile lavé, tandis que le reste de l'étoffé présente un tissu ajoura.
L'invention comprend de plus un procédé pour la fabrica- tion d'une étoffe tissée à poil qui consiste en introduisant dans une étoffe des filaments supplémenteires de fils alginiques solubles capables de supporter en-dedans des boucles poil, et suis en dissoudant les fils alginiques solubles afin de laisser libres les boucles à poil. suivant une méthode on peut effectuer ceci en se servant de fils alginiques solubles se composant de grosses extrémités ou des fils de trame tissés dans un seul tissu de distance en distance. un fait surmonter certains fils insolubles dans 1-alcali au-dessus des fils plus gros solubles dans 1''alcali. Après la dissolution de ces derniers les boucles à poil sont produits.
Alternativement on peut tisser une série de fils ou un tissu complet de fils alginiques solubles, comme faisant part d'un tissu double ou multiple, en bouclant certains fils relativement insolubles d'une ou de plusieures couches de 1''étoffe autour des fils alginiques solubles pendant l'op/ration de tissage afin de produire la structure à pcil qui demeure après que les fils alginiques solubles aient été enlevés par un lessivage.alcalin.
L'étoffo peut etre en double ou en triple fabrication ; le dernier cas les fils alginiques solubles forment le drap central de sorte que par suite de la dissolution on obtient deux tissus poil séparas. En cas dtemploi *:,une étoffe double, chaque tissu peut contenir des fils algeniques solubles autour des-.
quels se trouvent bouclas des fils prédéterminés de l'autre tissu,de sorte qu'après la dissolution des fils alginiques solubles les deux couches de tissu sont separables l'une de
<Desc/Clms Page number 13>
-.autre sans les couper, ,invention comprend en outre un procédé pour la fabric- ation d'étoffes tissées et caractérisé par la provision de fils alginiques solubles de chaine au bord d'une chaine de fils alginiques relativement insolubles, tissant avec eux de fils de trame relativement insolubles et l'enlèvement subséquent des fils alginiques solubles de chaine afin de laisser'une frange de boucles de trame aux bords.du tissu. Les boucles peuvent être superposés au corps principal de l'étoffe par l' étirage approprié des fils dans les lices du métier.
On peut replier des boucles de trame autour de fils alginiques sol- ubles de chaîne ou de fils isolés à une courte distance du corps principal de la chaine. En enlèvant les fils alginiques par le lessivage, une frange de boucles de trame reste ce qui fait saillie du corps de tissu. L'étendue de la frange sera déterminée par le nombre de lices assignées aux fils algin- iques isolés. De cette manière il est possible de superposer des franges aux bords du tissu principal, surtout dans le cas d'articles étroites comme par exemple les rubans, les tresses et choses pareilles.
L'invention comprend également un procédé pour la pro- duction d'un tissu ornamental, caractérisé par la fabrication d'un fil entièrement ou en partie de fibres alginiques sol- ubles, l"emploi du dit fil pour la production de tissus, l'insol- ubilisation relative d'une partie des fibres alginiques ou avant ou après la fabrication de l'étoffe, et après ces opéra- tions, la dissolution du reste des fils alginiques encore solubles hors du tissu. par un procédé pareil on peut insol- ubiliser les fils le long de sections séparées de sa longueur avant la production d'un tissu. On peut alors tisser le fil comme trame ou comme chaine, seul ou en combinaison avec d' autres fils et puis,'après que les sections solubles soient
<Desc/Clms Page number 14>
enlevées par le lessivage, les longueurs insolubles resteront dans le tissu pour former un effet original.
Un développement encore plus important du genre peut être mise au point si l'on insolubilise relativement le fil après le tissage sur des superficies du tissu selon un dessin.désire, par Inapplication d'agents insolubilisants aux dites superficies du tissu. La production de façonnage ou de dessins sur les tissus dépend généralement sur les changements de la structure du drap dans certaines superficies.
Le bord de ces changements forme en conséquence le contour du dessin que lton désire représenter sur le tissu. De tels draps s'ils sont hors de la capacité des métiers à ratière, doivent être tissés sur des métiers Jacquard et en conséquence le prix de revient est plus élevé. On a essayé de produire des tissus façonnés par l'impression en couleur sur des étoffes unies de fabrication en masse mais la disposition d'entrelace- ments possibles des bouts et des fils de trame du tissu de fond est beaucoup plus simple que celle du tissu décoratif Jacquard. La présente invention produit un effet de disposi- tion faconnée sur un tissu de base quton peut fabriquer en masse beaucoup plus vite et é meilleur marché que c'est possi- ble sur le métier Jacquard.
Un tissu simple est fabriqué dans lequel des planches de rayon paraissent par intervalles dans la trame ou dans la chaine avec des fils d'autres fibres. certaines superficies de l'étoffe tissée sont alors impressionnées avec des dessins moyennant des réactifs capables de rendre le rayon alginique résistant l'attaque, on lessive alors le tissu avec une solution appropriée afin d'enlever les sections solubles, en laissant ainsi les fils alginiques insolubles entrelacés avec les fils de base et en formant un dessin structural dans l' étoffe.
On ne peut imiter une pareille structure que moyennant l'insertion de fils supplémeriteires, ce qui serait une méthode
<Desc/Clms Page number 15>
comparativement difficile à manier et coûteuse. ,D'ailleurs les dessins ainsi produits sont à peu près illimités en essor étant donne qu'ils dépendent seulement sur la mJthode d'impression employée.
Similairement on pourrait impressioner un dessin sur une étoffe fabriquée entièrement de fils de rayon alginique soluble de sorte que certaines sections résisteraient à l'attaque par l"alcali. après la dissolution des sections solubles, des effets ajourés seraient produits rappelant la dentelle ou des tissus que lion a percé avec un forêt pour former des dessins ajoures. ce dernier type de tissu nécessite un procède sup- plémentaire de bordage afin de protéger la structure aux bords des sections percées. Cette précaution toutefois ne sear pas nécessaire quand les tissus de rayon alginique recoivent un effet ajouré par la méthode selon cette invention, car, après
1!enlèvement des sections solubles en alcali, les fils aux borda des superficies insolubles seront fondus.
L'invention comprend également un procédé pour la fabri- cation d'un tissu ajouré décoratif qui consiste en produisant une étoffe tissée dans laquelle la chaine et la trame se com- posent de fibres alginiques solubles comme un base auquel par la suite on superpose de tresses ou d'autres points en fibres textiles relativement insolubles, et puis en dissoudant le tissu de base alginique soluble pour permettre la structure ajourée formée par la tresse ou les points pareils de subsister.
L'invention comprend en outre un procédé pour la fabrica- tion d'une étoffe caractérisé- par la production d'un tissu composé, du moins en partie, de fils comprenants des fibres alginiques solubles; la modification ensuite du tissu par la gélatinisation, le catissage et le séchage des fibres alginiques dans le but d'apprêter l'étoffe ou de fixer les fibres, les touffes ou les boucles à poil dans l'étoffe. Après la gélatin- isation on peut rendre les fibres gélatinisées insolubles moyennant d'agents insolubilisants, comme par exemple par le traitement avec des sels de béryllium ci-après mentionné, en les rendant ainsi résistantes au lessivage.
La manière préférée de l'emploi des fibres alginiques solubles suivant cette invention est sous la forme d'alginate de calcium, lequel est soluble dans des solutions de savon .ou de soude. En se servant d'alginate de calcium l'attaque
<Desc/Clms Page number 16>
par le savon mène à la production d'un savon métallique in- soluble, comme, par exemple, l'oléate de calcium. Dans les cas où la présence de ce savon métallique insoluble serait inconvénient, comme par exemple, dans la teinture, on peut substituer d'autres lessives alcalines, comme par exemple les sulfates d'alcool gras avec la soude, ou un mélange de savon, de soude et d'un', des polymères connus de phosphates alcalins qui empêchent la précipitation de savons calciques.
Les fils alginiques peuvent aussi être transformés en acide alginique par un traitement acide léger, suivi par son enlèvement dans une solution de carbonate de soude, ce qui assure qu'il ne reste pas de savon calcique dans le tissu après traitement.
Les détails suivants, donnésà titre d'exemple, et dont quelques-uns sont illustrés sur les dessins ci-joints exposer- ont plus clairement l'application de quelques-unes des sus- dites caractéristiques de l'invention.
EXEMPLE 1.
On produit un fil composé, consistant d'un fil de coton de 1/30S, lequel peut être mercerisé, on le retord avec un rayon alginique calcique de 100 denier's, de sorte que le fil de coton est sans retordage. On emploie ce fil comme fil de rayage dans le tissu, le rayon alginique permettant le coton non- retordu de faire face aux tensions de tissage. Après le tissage on enlève le fil supportant d'alginate calcique moyennant un lessivage normal alcalin dont on se sert pour l'apprêtage des tissus, en laissant la raie de coton de 1/30s non-retordu. on trouvera que cette raie de coton est douée d'une plus grande capacité de couvrement et qu'elle est beaucoup plus prononcée et plus luctrée qu'une raie tissée avec un fil de coton mercerisé retordu comme d'ordinaire.
Un tel fil de coton retordu consiste en général de deux filaments de coton de 1/60s retordus ensem- bles. avec vingt-trois tours par pouce et selon la présente il
<Desc/Clms Page number 17>
invention le retordage dans le coton réduit sa capacité de. recouvrage et sa lustré en comparaison avec le fil de 1/30a non-retordu.
EXEMPLE II.
On tisse une étoffe dans laquelle la chaine et la trame consistent toutes deux de coton de 1/30s retordu avec un rayon alginique calcique à 100 derniers,pour constituer un fil com- posé dans lequel le coton est non-retordu. Après le tissage, les fils d'alginate calcique sont enlevés par le lessivage alcalin, en laissant un tissu consistant entièrement de fils de coton de 1/30s non-retordus. De tels fils se laissent catir plats, ils donnent à l'étoffe le maximum de résistance et par suite de leur-forme plate ils laissent des ouvertures beaucoup moins grandes entre les fils dans le tissu fini.
Une telle étoffe est plus résistante, plus mince, et nécessite moins d' apprit pour remplir les vides qu'une étoffe équivalente tissée de coton retordu ordinaire; en effet le drap de coton ainsi produit est égal,, si non supérieur au meilleur drap ordinaire de lin de poids égal, dans le but de couvrir les structures d'aéronefs.
EXEMPLE III.
On tisse une étoffe de laine dans laquelle on incorpore à intervalles des fils de chaine et de trame d'alginate cal- cique soluble. Après le tissage les fils d'alginate calcique sont éliminés par le lessivage normal alcalin, produisant un effet ajouré ou à fil tiré, tel que démontré,dans la figure 1 sur le dessin ci-joint.
EXEMPLE IV.
On tisse une étoffe comprenant des fils de chaine 11 (voir la figure 2), des fils de trame 12 et par intervalles d'autres
<Desc/Clms Page number 18>
fils de trame 13 plus forts, ceux-ci étant fabriqués de fibres d'alginate calcique d'une épaisseur de faire éléver les fils 11 en forme de boucles à poil 14. Après le tissage les fils d'alginate 13 sont enlevés moyennant le lessivage alcalin et les boucles à poil restent dans l'étoffe, ayant été libérées par l'opération de lessivage.
EXEMPLE V.
On tisse une étoffe double dont une toile consiste d'une chaine 15 et d'une trame 16 (Figure 3) de fibres résistantes à l'alcali et dont l'autre toile consiste d'une chaine 17 et d'une trame 18 de fibres d'alginate calcique. On fait piquer par intervalles dans les fils d'alginate des fils de chaine 15 pour former des boucles poil comme montré à 19.
En enlevant l'aginate par le lessivage alcalin les boucles poil saillantes subsistent.
EXEMPLE VI.
On tisse une étoffe triple se composant de deux draps extérieurs 20,21 résistants à l'alcali (voir la figure 4) et un drap central 22 se composant de fibres d'alginate calcique. on fait piquer dans le drap central des boucles du drap extérieur comme montré à 23 et 24 Après le tissage on dissout les fibres d'alginate et on produit ainsi deux étoffes à poil des draps 20 et 21, qui se séparent ltun de l'autre.
EXEMJPLE VII.
Comme illustré par la figure 5 on peut placer stratègique- ment des fils d'alginate calcique 25,26 dans les couches 27,28 d'une étoffe double, de sorte que des points 29,30 de chaque drap constitutif font des boucles au-dessus des fils
<Desc/Clms Page number 19>
d'alginate de l'autre couche. Après la dissolution des fils d'alginate les deux tissus se séparent l'un de l'autre, en laissant un poil non coupé sur chaque drap.
EXEMPLE VIII.
La figure 6 du dessin ci-joint montre la manière dont les fils d'une étoffe composée de 'fils de chaine 43 résistants à l'alcali avec des paires alternées de fils de trame 44,45 d'alginate calcique résistants à l'alcali et solubles dans l'alcali respectivement sont assemblés. Quand cette étoffe de base, que l'on peut produire en masse est impressionée par des agents insolubilisants pour rendre certaines sections des fils d'alginate résistants à l'attaque alcaline, un lessivage subséquent avec une solution de savon et de soude fait disparaître les fils d'alginate calcique solubles dans l'alcali non impressionés et un dessin se forme par les fils d'alginate résistants à l'alcali qui ont été impressionés.
Un type de l'effet rayé produit de cette manière se trouve illustré par la figure 7.
EXEMPLE IX.
La figure 8 du dessin ci-joint montre un tissu à poil comprennant des touffes de poil 31 tissées dans l'étoffe de base 32. pendant le tissage par n'importe quel procédé, on tisse des fils de rayon alginique 33 solubles dans l'alcali dans le tissu de base, de sorte qu'ils passent à travers les boucles de poil avec d'autres fils retenants 34 solubles dans l'alcali. Après la fabrication on gélatinise les fils alginiques 33 solubles dans l'alcali par l'emploi d'une lessive légèrement alcaline, l'alcalinité du bain et la durée de son application étant insuffisants pour dissoudre le rayon alginique soluble dans l'alcali, mais assez fort pour les
<Desc/Clms Page number 20>
gélatiniser. Il en résulte que chacune des touffes de poil
31 se trouve retenue par le fil gélatinisé au fond de la ' boucle.
On effectue convenablement une autre opération en trempant le tissu dans un agent insolubilisant pour rendre insoluble les fils 33 alginiques gélatinisés.
Des moyens pour rendre insolubles les fils d'alginate calcique sont déja connus. par exemple dans le Brevet
Anglais No. 545872 on décrit un procédé dont le but est de rendre insolubles des filés d'alginate calcique moyennant un traitement avec des sels de béryllium et on peut aussi utiliser ces solutions recommandées pour les buts de la présente invention.
EXEMPLE X.
La figure 9 montre un filé composé qui consiste de mohair autour duquel se trouve retordus des fils d'alginate calcique.
Le filé de mohair est substantiellement sans retordage, et frisé en boucles qui sont retenues fortement par l'alginate.
On doit noter qutil y a deux fils d'alginate calcique 40 et
41, chacun de 20C deniers, qui sont tordus ensemble, et autour des boucles 42 du filé de mohair dont le numero est 2's de laine peignée, les fils d'alginate calcique étant tendus, tan- dis que le mohair est dptendu.
Des fils d'alginate non seulement maintiennent les boucles dans le mohair mais ils aussi lient les longues fibres du mohair et les empêchent de s'étendre dans les fibres voisinesleurs extrémités ce qui augmenterait les difficultes du tissage. jans le tissage l- alginate calcique supportera la tension de la navette.
un tel filé composé est tissé comme trame sur une chaine de coton, sépare par des groupes de, par exemple, fils de coton résistants à l'alcali et on poursuit l opération de tissage de telle manière que la plupart des boucles se trouvent
<Desc/Clms Page number 21>
sur une face du tissuµ La figure 10 montre à titre d'exemple comment, à part les entrelacements nécessaires pour le bordu- rage le fil composé d'alginate et de mohair est contraint à rester sur la surface de lretoffe. un diagramme ,figure 11) correspondant au dessin de la figure 10 montre les entrelace- ments de la chaine et de la trame.
se référant au fil le plus bas 46 de la figure 11, on remarquera que la section 47 du fil composé mohair-alginate, qui est sans boucles s'entre- lace avec des fils de chaine afin de lier le fil dans le tissu tandis que la section 48 contenant des boucles, flotte libre- ment sur la surface du drap. .enlèvement du rayon algin- ique soluble dans l'alcali libère les rouleaux de mohair dans la section 48 de sorte qu'ils forment des boucles libres sur la superficie de 1-étoffe.
Après le tissage, on lessive 1 étoffe dans 1-'alcali, avec e ou sans la mise en plis préliminaire par la vapeur, l'eau bouillante ou une solution de bisulfite de soude bouillante de
1%, selon le genre de boucle désiré, un fait le lessivage par un traitement pendant 15 minutes avec une solution à. 2
Twaddell de carbonate de soude de cinq fois son propre poids, suivi par un rinçage à l'eau et un traitement supplémentaire pendant 25 minutes avec une solution à 1% Twaddell de carbon- ate de soude avec suffisamment de savon pour faire de la mousse.
Si désiré on peut ajoutes aux bains lessives d'hexametahos- phate de soude Na6P6,18) et des composes' apparentés, afin d'empécher la précipitation des savons calciques.
Comme résultat, les fibres alginiques calciques sont enlevées et on obtient un tissu avec un envers de coton et 'une face d'astrakan, ce qui présente une apparence attrayante.
EXEMPLE XL.
Dans cet exemple on combine deux types de fil employés pour obtenir un effet de poil ou de crêpe, à savoir le genre
<Desc/Clms Page number 22>
normal et celui ayant un avantage de longueur, dans un seul fil mixte, moyennant de fils alginiques solubles dans l'alcali.
La figure 12 est un diagramme montrant deux fils séparés 50 et 51 dont le dernier possède un avantage de longueur sur l'autre.
Si 1 on tisse alternativement deux de tels fils dans uneetoffe comme trame on produit un effet de crêpe ou de poil selon le degré de 1-avantage de longueur que possède le fil 51 sur le fil 50. La figure 13 est un diagramme montrant un fil seul ayant des sections alternées 52 et 53, dont les sections 53 possèdent un avantage de longueur sur les sections 52. il est impossible de tisser un tel avantage de longueur périodique ou sectionnel dans une étoffe par les moyens normaux. La figure 14 montre 1''utilité du fil alginique 55 soluble dans le-alcali et lequel est retordu avec le file relativement insoluble comprenant les sections alternées 52 et 53 afin d' offrir un support temporaire aux sections ayant un avantage de longueur et de supporter les efforts du tissage.
Selon cet exemple le filé composé de la figure 14 est tissé comme trame avec une simple chaine de coton et après le tissage on dissout le fil alginique soluble 53 hors de l'étoffé. La figure 15 montre le façon résultant que prennent les fils de trame du filé relativement insoluble. Les flèches 54 indiquent la rétrocession du filé â la lisière du tissu et on remarquera que dans nombreux cas les sections simples 52 sont ainsi rapportées en face des sections 53 ayant l'avantage de longueur, De cette manière on obtient les effets de trame desirés à l'aide d'une seule navette.
Si 1?on désire d'utiliser le filé mixte de la figure 14 comme chaine, on disposera les fils de chaine alternés de telle manière que des sections simples stalternent à travers la chaine avec un avantage de longueur et on peut employer une trame de coton simple ou d'autre fil.
Dans le cas de la trame on peut préciser beaucoup plus
<Desc/Clms Page number 23>
strictement et contrôler avec plus de régularité lravantage de longueur des fils lâches si c'est porte par un fil alginique soluble selon la manière décrite qu'il serait possible en se basant sur le frottement relative appliqué à deux fils tissés et venants de navettes différentes.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
"IMPROVEMENTS IN OR REFERENCES TO WOVEN, KNITTED OR LACE FABRICS AND YARNS INTENDED FOR THEIR MANUFACTURE".
<Desc / Clms Page number 2>
This invention includes improvements in or
EMI2.1
: ref: é1: '. àttt ..' L) .ux textile fabrics.
In weaving textile fabrics it is known to use mohair threads twisted with cotton threads, which are intended to remain only temporarily in the fabric and after the weaving operation to eliminate the cotton by means of a treatment by the Sulfuric acid, drying and cooking, by which means the cotton is carbonized and reduced to powder, which is easily removed by dusting. The mohair and cotton yarns are twisted together in such a way that the mohair yarn in the double yarn remains without, or missing in, twisting, so that by carbonizing the cotton, a soft, lustrous fabric is obtained. Unfortunately, the process can only be applied to fibers, such as wool, which withstand the acid treatment necessary to remove cotton fairly well.
In addition, even wool fibers may be damaged to some extent by the use of acid; other fibers are still more susceptible, so that it becomes a matter of importance to avoid the use of acid.
The present invention comprises a process for the manufacture of textile fabrics, characterized by producing a fabric, at least in part, of yarns consisting wholly or partially of soluble alginic fibers (including under the term "fibers" of long filaments) and then the modification of the tissue by the dissolution or gelatinization of all or part of the alginic fibers.
One application of the invention is directed to the production of fabrics in which the threads, if it were not for the presence of the alginic fibers, could not even have been woven.
The invention further comprises a method for
<Desc / Clms Page number 3>
manufacture of a woven or knitted fabric or lace, characterized by producing mixed yarns by twisting together soluble alginic fibers and comparatively insoluble textile fibers, using such mixed yarns, or with or without other yarns, in the weaving of fabrics and then dissolving said soluble alginic yarns out of the fabric to release the relatively insoluble fibers.
Many alginic fibers, such as, for example, calcium alginate fibers, are soluble in an aqueous solution of soap or in soda ash, or they can be converted into alginic acid by treatment with an acid of concentration such as will not damage the cotton or wool fibers, in which processing state they are soluble in, for example, soda ash and it is this property of solubility of many alginic fibers which is used depending on the present invention, and the term "soluble alginic fibers" should be understood accordingly.
The relatively insoluble textile fibers that can be used. according to this invention are not necessarily entirely insoluble in all solvents, since for example wool fibers are attacked by boiling caustic soda, but there are fibers which are insoluble in a solvent or solvents which would suffice to remove. dissolving the soluble alginic material, or at least gelatinizing it in the event that, as explained below, only gelatinization is expected. It has been found that soluble alginic fibers can be employed successfully with all ordinary textile fibers, and not just the acid resistant fibers sometimes employed with cotton in processes which result in the subsequent removal of the fibers.
Per se soluble alginic fibers are known;
<Desc / Clms Page number 4>
for example alginic acid fibers and metal alginates such as calcium alginate are known, both types being soluble in soap, soda and other alkaline solutions. be proceeding according to this invention also presents the possibilities which are listed below. One uses in this description the word "fibers" to avoid excessive repetition of the words' fibers or filaments as including long filaments such as silk as well as relatively short fibers such as cotton or wool, except where the context requires otherwise. The term "thread" ordinarily employed indicates a thread in place in a fabric or fabric.
The relatively insoluble fibers or filaments in the mixed yarns may be almost untwisted or twisted to an extent less than would be necessary to cope with the stresses of weaving, resulting in a softer, more lustrous or more fabric. strong. As an explanation of this it can be pointed out that certain fabrics are characterized by their properties of softness and full body touch. Although these qualities can often be enhanced by suitable methods of appretate, they are largely determined by the structure of the yarns from which the fabrics are made. Ordinary threads must necessarily be twisted enough to cope with the stresses imposed by the weaving, but the stretcher decreases, the more the threads are twisted.
Thus some yarns by being twisted enough to bring them into a weaving condition may exhibit so much twist that this prevents the achievement of the desired degree of softness in the finished fabric. In the event that, in accordance with the present invention, a yarn which is not soluble in soap or other slightly alkaline solutions is found twisted with a soluble alginic yarn to form a mixed yarn, the solution leaching.
<Desc / Clms Page number 5>
alkaline dissolves the alginic fibers or filaments and if the mixed yarn has been twisted so as to leave the fibers or filaments which remain after leaching without twisting or less twisting than would be necessary to weave or otherwise transform the single threads into fabric, the resulting fabric will be softer.
In the case of mohair, for example, it is easy, according to the invention, to introduce non-twisted mohair threads as a warp or as a weft in a manner similar to the known method consisting in using threads of mohair twisted with cotton threads, but without the disadvantage of having to remove the cotton by carbonization in a subsequent process. Moreover, such a method results in a fabric having more luster than a fabric composed of yarns twisted so as to face the weaving and the same principle can be applied to increase the luster of individual yarns of a fabric, such as colored or colorless striping threads.
It will be appreciated that the term "yarn" is used in a very broad sense, as including groups of non-twist fibers such as those left untwisted in the finished fabric, according to this invention.
The effects according to the present invention can be achieved with ordinary textile fibers of all kinds, including cotton, silk, rayon and even insoluble alginic fibers and not just the acid resistant fibers, such as those of wool and mohair.
A large series of new types of fabric are thus available for the first, however, important advantage of the manufacture of fabrics according to the invention from yarns which are without twisting or with little twisting after the removal of the soluble alginic yarn, it is that the yarn without, or with little twisting, develops the maximum resistance of the fibers in the fabric.
So, for example, a fabric in which the warp and weft:
<Desc / Clms Page number 6>
are both woven of cotton in such a way that the fibers remain without, or with little twist in the finished fabric, can be as strong or even stronger in a given weight, than a normal linen fabric. Cotton threads could not be woven on their own without being twisted, but by using the alginic yarn to tie them together during the weaving operation, this operation becomes possible with cotton without, or with little, twisting.
Although the invention is described herein, and is mainly applicable, in its connection with woven fabrics, it is possible to produce textile fabrics in some cases in connection with the invention by methods other than weaving, for example, by knitting or by making lace.
Yarns produced for knitting generally have fewer turns per inch than yarns intended for weaving, and therefore can be made into very soft knitted fabrics. In accordance with the present invention completely untwisted yarns can be supported during knitting by the soluble alginic yarn which, upon removal, will leave a fabric having maximum softness to the touch. In the case of lace, fine mixed yarns of soluble alginic radius and relatively insoluble non-twist fibers could be crisscrossed with a frequency ensuring a sufficient number of tie stitches along each fiber of the non-twist part regardless of the size. its position in the fabric.
Removal of the soluble alginic thread would leave a lace fabric composed entirely, or in part, of fibers without twisting.
The invention includes a process for the manufacture of a mixed yarn woven fabric as described above wherein the relatively insoluble fibers are fibers.
<Desc / Clms Page number 7>
which, though not noting continuous filaments, are however so long and so stiff that, as a filt; s only they would present a yarn with protruding fibers and in which the soluble alginic fibers or filaments would be so threaded around the others that the protruding fibers are tied into the yarn to thereby facilitate the operation of weaving, knitting or the like.
In. Other modification of the procedure the alkali-breaking fibers can be daughters so that they include loops, buttons or irregularities of the relatively insoluble fibers or filaments tied temporarily in place by the fibers or filaments of the yarns alginic soluble and released when these are dissolved ... in this way the loops, buttons or irregularities, once introduced into the fabric, are released. a value application of this feature of the invention refers to. fancy yarn. Many types of novelty yarns require additional binding yarns the purpose of which is to prevent buttons or loops from leaking during the weaving operation.
Most often the binder thread is useless once the thread is interwoven with other threads in the fabric, so soluble alginic threads employed according to the invention are ideal for this purpose, since 1 -on is able to make them disappear suitably in the leaching process to which the fabric would be subjected in any case.
Reference is made later to other applications of this feature.
In the manufacture of a double or multiple soluble alginic yarn, the component yarns may be twisted with tufts or tufts of fibers or other objects, even of metal or wood, which may be clamped between the soluble alginic yarns. it is thus possible to weave such tufts or, other articles into a fabric, using the double or multiple soluble alginic yarns containing 1 = object either
<Desc / Clms Page number 8>
in the form of a warp or weft. After dissolution, the alginic fibers, tufts or other objects remain isolated in the fabric in which they were introduced, without giving any indication as to the manner of its manufacture.
The relatively insoluble fibers may be discontinuous in the mixed yarn, that is, groups of such fibers are supported at intervals by two or more of the yarns of soluble alginic fibers or filaments in order to produce inserts in the finished fabric. groups of said fibers relatively insoluble at intervals. according to another feature of this invention or can produce a fabric comprising a mixed yarn, as indicated above, of relatively insoluble fibers which are either substantially untwisted or only slightly twisted into the woven fabric as a composite fabric, in which the mixed yarn is the central part of the fabric, this fabric being woven together with outer parts of the sheet to produce a soft padding between the two sheets when the soluble alginic fibers have been dissolved.
This soft padding, n '/, as little or even a twisted point, fills the role of padding to the maximum.
In addition, non-twisted or slightly twisted fibers can be formed from tool yarns and such mixed yarns can be woven into a fabric so as to provide a wadded surface on one or each of its faces after the fibers soluble alginics have been removed.
The mixed yarn can also be introduced into the fabric in a predetermined pattern so that it is mainly in some places on the surface of the fabric after the soluble alginic fibers or filaments have been dissolved.
The invention further comprises a process for the manufacture of fabrics characterized by the production of a yarn.
<Desc / Clms Page number 9>
mixed, composed of a normal textile yarn and a soluble alginic yarn, the two kinds of yarn being fed at such speeds in the twisting machine that the normal yarn has a length advantage compared to the other; making the mixed yarn fabric in conjunction with de fi. non-mixed, and then the elimination of the soluble alginic yarn from the fabric by dissolution, in order to leave in the fabric the '-. said normal yarn which has been introduced therein as part of the mixed yarn with an advantage in length in comparison with the unmixed thread contained therein.
In weaving the production of fabrics is known in which special effects are obtained by introducing warp or weft yarns in such a way that they have a length advantage in comparison with neighboring yarns. if the effect is produced by the warp, the two or more sets of threads are drawn at different tensions out of independent bundles, while, in the case of the weft, each set is woven from its particular shuttle, using different voltages for the various shuttles.
In the latter case, however, great difficulty is found in obtaining and sustaining sufficient and fairly constant friction on the looser threads of tname, by the use according to the invention of a mixed thread in weaving, as described above, the soluble alginic yarn takes tension. It can then be kept at the same tension as that of the other yarns during weaving, and the advantage of length of the normal yarn with which it is twisted appears only by dissolving the soluble alginic fibers out of the fabric after weaving.
It is also possible to combine the two yarns, one of which must have a length advantage over the other in the finished fabric, into a single mixed yarn (in which the length advantage is incorporated) 'by using alginic threads
<Desc / Clms Page number 10>
soluble binders so that the desired effects are achieved using a single shuttle, weft beam, yarn carrier or the like, as appropriate.
The length of yarn that the soluble alginic yarn leads into a fabric can be varied depending on the type of fabric desired, for example when little difference exists between the length of the yarn having a length advantage and the other in the finished fabric, this usually results in a buzzed effect of the sheet, while if the difference is large enough loops of the longer threads can form in the fabric. The weaving can be arranged so that a pile fabric is obtained from silk, wool or any other insoluble fibers or filaments.
Thus, by using coarse mohair yarns we can make an imitation of astrakhan. The method also makes it possible to perform a styling process on the fabric, which reduces the cost price of this type of astrakhan in comparison with other production methods, imitations of astrakhan, by the usual method. it is sometimes necessary, before fabric production, to subject the ppil yarn to a crimping process, in order to produce a buzzed effect in the loops which will later be formed in the sheet. according to the method employing soluble algnic yarn twisted with the pile yarn, the crimping process can be performed after the yarn is woven into the sheet.
The scluble and relatively insoluble yarns are in a twisted shape and therefore in an ideal situation for styling the relatively insoluble component. In addition, the soluble alginic thread is able to cope with the action of styling means, such as steam, boiling water, or a boiling one percent sodium bisulfite solution, enough to shaping the insoluble thread the pose it took in the twisted form.
<Desc / Clms Page number 11>
After removal of the soluble alginic yarn, the pile yarn has a degree of buzzing effect determined by the extent of the twist contained in the double yarn and the effectiveness of the styling method employed.
The use of soluble alginic yarns in the manufacture of pile or loop fabrics makes it possible to manufacture these types of fabrics without special pile looms, wilton hook looms, wire looms for chain or weft looms. Moreover, the pile can be produced on either side of the fabric and in combination with the methods described below in this specification to print the alginic yarns to make them insoluble. with alkali, it is possible to form drawn effects with connected sections and freed sections as appropriate.
The production of fabrics with a missing thread effect is known, but as normally manufactured there is a tendency for the threads at the void edges to get into the unfinished fabric or during dressing. The invention comprises a process for the manufacture of a woven fabric, characterized by weaving as warp or weft and from distance to distance in the fabric, soluble alginic threads which are then removed by their dissolution in whole or in part, in order to to produce the effect of an openwork fabric.
In this way the other threads are prevented from squeezing, so that voids will be more likely to be visible in the finished fabric, so that the solubated alginic threads are removed during cleaning. In addition, the insertion of alginic threads as the weft eliminates the adjustment of the shuttles and of the tension device, operations which could be necessary by producing the effects of missing weft threads. through the stuffed, It is also possible to produce on.
the canvases thus woven with the effects of openwork designs by
<Desc / Clms Page number 12>
local printing on the fabric by reagents capable of rendering the alginic threads resistant to the action of alkali, before cleaning, with for example soap and soda. the printed alginic rayon sections remain in the washed canvas, while the rest of the fabric features an openwork fabric.
The invention further comprises a process for the manufacture of a pile woven fabric which comprises introducing into a fabric additional filaments of soluble alginic yarns capable of supporting pile loops therein, and dissolving the yarns. soluble alginics to leave hair curls free. One method is to do this by using soluble alginic yarns consisting of coarse ends or weft yarns woven into a single fabric from distance to distance. One fact overcomes some 1-alkali insoluble threads over the larger alkali soluble threads. After the dissolution of these hair curls are produced.
Alternatively one can weave a series of yarns or a complete fabric of soluble alginic yarns, as part of a double or multiple fabric, by looping some relatively insoluble yarns of one or more layers of the fabric around the alginic yarns. soluble during the weaving operation to produce the brine structure which remains after the soluble alginic threads have been removed by alkali leaching.
The fabric can be double or triple production; the last case the soluble alginic threads form the central sheet so that as a result of the dissolution two separate pile fabrics are obtained. When used * :, a double fabric, each fabric may contain soluble algenic threads around the-.
which are looped predetermined threads of the other fabric, so that after the dissolution of the soluble alginic threads the two layers of fabric are separable from one another
<Desc / Clms Page number 13>
The invention further comprises a method for the manufacture of woven fabrics and characterized by providing soluble alginic warp yarns at the edge of a chain of relatively insoluble alginic yarns, weaving with them from relatively insoluble weft yarns and the subsequent removal of the soluble alginic warp yarns to leave a fringe of weft loops at the edges of the fabric. The loops can be superimposed on the main body of the fabric by the appropriate stretching of the threads in the threads of the loom.
Weft loops can be folded back around soluble alginic warp yarns or insulated yarns a short distance from the main body of the warp. By washing away the alginic threads, a fringe of weft loops remains which protrudes from the fabric body. The extent of the fringe will be determined by the number of strands assigned to the insulated alginic wires. In this way it is possible to superimpose fringes on the edges of the main fabric, especially in the case of narrow articles such as for example ribbons, braids and the like.
The invention also includes a process for the production of an ornamental fabric, characterized by making a yarn wholly or in part of soluble alginic fibers, using said yarn for the production of fabrics, The relative insolubilization of part of the alginic fibers on or before or after the manufacture of the fabric, and after these operations, the dissolution of the remainder of the still soluble alginic yarns from the fabric. - use the yarns along separate sections of its length before producing a fabric. The yarn can then be woven as a weft or as a warp, alone or in combination with other yarns and then, after the soluble sections be
<Desc / Clms Page number 14>
removed by leaching, the insoluble lengths will remain in the fabric to form an original effect.
An even greater development of the kind can be achieved if the yarn after weaving is relatively insolubilized on areas of the fabric according to a design desired, by the application of insolubilizing agents to said areas of the fabric. The production of shaping or designs on fabrics generally depends on changes in the structure of the sheet in certain areas.
The edge of these changes accordingly forms the outline of the design it is desired to represent on the fabric. Such sheets, if they are out of the capacity of the dobby looms, must be woven on Jacquard looms and consequently the cost price is higher. Attempts have been made to produce shaped fabrics by color printing on solid mass-produced fabrics, but the possible interweaving arrangement of the ends and weft threads of the background fabric is much simpler than that of the fabric. decorative Jacquard. The present invention produces a shaped layout effect on a base fabric which can be mass-produced much faster and cheaper than is possible on the jacquard loom.
A plain fabric is made in which rayon planks appear at intervals in the weft or in the warp with threads of other fibers. certain areas of the woven fabric are then impressed with designs by means of reagents capable of making the alginic ray resistant to attack, the fabric is then washed with a suitable solution in order to remove the soluble sections, thus leaving the alginic threads insoluble matter interwoven with the basic threads and forming a structural pattern in the fabric.
Such a structure can only be imitated by inserting additional threads, which would be a method
<Desc / Clms Page number 15>
comparatively unwieldy and expensive. Besides, the designs thus produced are almost limitless in growth since they depend only on the printing method employed.
Similarly a design could be imprinted on a fabric made entirely of soluble alginic rayon yarns so that some sections would resist attack by alkali. After the soluble sections dissolve, perforated effects would be produced reminiscent of lace or fabrics. that lion pierced with a forest to form openwork designs. this latter type of fabric requires an additional edging process in order to protect the structure at the edges of the pierced sections. This precaution, however, is not necessary when fabrics of alginic radius receive an openwork effect by the method according to this invention, because, after
By removing the alkali soluble sections, the wires at the edges of the insoluble areas will be melted.
The invention also includes a process for the manufacture of a decorative openwork fabric which comprises producing a woven fabric in which the warp and weft consist of soluble alginic fibers as a base which is subsequently superimposed on. braids or other stitches of relatively insoluble textile fibers, and then dissolving the soluble alginic base fabric to allow the perforated structure formed by the braid or the like stitches to remain.
The invention further comprises a process for the manufacture of a fabric characterized by producing a fabric composed, at least in part, of yarns comprising soluble alginic fibers; then modifying the fabric by gelatinizing, catissage and drying the alginic fibers for the purpose of finishing the fabric or fixing the fibers, tufts or pile loops in the fabric. After gelatinization, the gelatinized fibers can be made insoluble by means of insolubilizing agents, such as for example by the treatment with beryllium salts mentioned below, thereby rendering them resistant to leaching.
The preferred manner of employing the soluble alginic fibers according to this invention is in the form of calcium alginate, which is soluble in soap or soda solutions. By using calcium alginate it attacks
<Desc / Clms Page number 16>
by the soap leads to the production of an insoluble metallic soap, such as, for example, calcium oleate. In cases where the presence of this insoluble metallic soap would be inconvenient, such as for example in dyeing, other alkaline detergents can be substituted, for example fatty alcohol sulphates with soda, or a mixture of soap, of soda and a ', known polymers of alkaline phosphates which prevent the precipitation of calcium soaps.
Alginic threads can also be converted into alginic acid by a light acid treatment, followed by its removal in a sodium carbonate solution, which ensures that no calcium soap remains in the fabric after treatment.
The following details, given by way of example, and some of which are illustrated in the accompanying drawings, show more clearly the application of some of the foregoing features of the invention.
EXAMPLE 1.
A compound yarn, consisting of 1 / 30S cotton yarn, which can be mercerized, is produced, is twisted with 100 denier alginate calcium ray so that the cotton yarn is twist free. This yarn is used as a striping yarn in the fabric, the alginic radius allowing the un-twisted cotton to cope with the weaving stresses. After weaving the supporting yarn of calcium alginate is removed by normal alkaline leaching, which is used for sizing the fabrics, leaving the 1 / 30s cotton stripe untwisted. it will be found that this cotton stripe is endowed with a greater covering capacity and that it is much more pronounced and more smooth than a stripe woven with a mercerized cotton thread twisted as usual.
Such a twisted cotton yarn generally consists of two 1 / 60s cotton filaments twisted together. with twenty-three turns per inch and according to the present it
<Desc / Clms Page number 17>
invention the twisting in cotton reduces its capacity. covering and its luster compared to the un-twisted 1/30 yarn.
EXAMPLE II.
A fabric is woven in which the warp and weft both consist of 1 / 30s cotton twisted with a last 100 calcium alginate radius to form a compound yarn in which the cotton is un-twisted. After weaving, the calcium alginate yarns are removed by alkali leaching, leaving a fabric consisting entirely of 1 / 30s cotton yarns un-twisted. Such yarns allow themselves to be flat, they give the fabric maximum strength and due to their flat shape they leave much smaller openings between the yarns in the finished fabric.
Such a fabric is stronger, thinner, and requires less learning to fill voids than an equivalent woven fabric of ordinary twisted cotton; in fact the cotton sheet thus produced is equal, if not superior, to the best ordinary linen sheet of equal weight, for the purpose of covering aircraft structures.
EXAMPLE III.
A woolen fabric is woven into which soluble calcium alginate warp and weft threads are incorporated at intervals. After weaving the calcium alginate yarns are removed by normal alkaline leaching, producing an openwork or drawn yarn effect, as shown in Figure 1 on the attached drawing.
EXAMPLE IV.
A fabric is woven comprising warp threads 11 (see FIG. 2), weft threads 12 and at intervals other
<Desc / Clms Page number 18>
stronger weft threads 13, these being made of calcium alginate fibers of a thickness to raise the threads 11 in the form of pile loops 14. After weaving the alginate threads 13 are removed by leaching alkaline and pile loops remain in the fabric, having been released by the leaching operation.
EXAMPLE V.
A double fabric is woven, one fabric consisting of a warp 15 and a weft 16 (Figure 3) of alkali resistant fibers and the other fabric consisting of a warp 17 and a weft 18 of calcium alginate fibers. Chain threads 15 are stitched at intervals in the alginate threads to form pile loops as shown at 19.
By removing the aginate by alkaline leaching, the protruding hair curls remain.
EXAMPLE VI.
A triple fabric is woven consisting of two alkali resistant outer sheets 20,21 (see Figure 4) and a center sheet 22 consisting of calcium alginate fibers. loops of the outer sheet are stitched into the central sheet as shown at 23 and 24 After weaving the alginate fibers are dissolved and thus produced two pile fabrics of sheets 20 and 21, which separate from each other .
EXAMPLE VII.
As illustrated in Figure 5, strands of calcium alginate 25,26 can strategically be placed in layers 27,28 of a double fabric, so that points 29,30 of each constituent sheet form loops at the same time. above the wires
<Desc / Clms Page number 19>
alginate from the other layer. After the alginate threads dissolve the two fabrics separate from each other, leaving an uncut pile on each sheet.
EXAMPLE VIII.
Figure 6 of the attached drawing shows how the yarns of a fabric composed of 43 'alkali resistant warp yarns with alternating pairs of 44,45 alkali resistant calcium alginate weft yarns and alkali soluble respectively are assembled. When this mass-produced base fabric is impressed with insolubilizing agents to render certain sections of the alginate threads resistant to alkaline attack, subsequent leaching with a soap and soda solution removes the stains. Unprinted alkali soluble calcium alginate strands and a pattern is formed by the alkali resistant alginate strands which have been imprinted.
One type of the striped effect produced in this way is shown in Figure 7.
EXAMPLE IX.
Figure 8 of the accompanying drawing shows a pile fabric comprising tufts of pile 31 woven into the base fabric 32. During weaving by any method, yarns of alginic rayon 33 soluble in the fabric are woven. alkali in the base fabric so that they pass through the pile loops with other alkali soluble retaining threads 34. After manufacture, the alginic threads 33 soluble in the alkali are gelatinized by the use of a slightly alkaline lye, the alkalinity of the bath and the duration of its application being insufficient to dissolve the alginic ray soluble in the alkali, but strong enough for
<Desc / Clms Page number 20>
gelatinize. It follows that each of the tufts of hair
31 is retained by the gelatinized thread at the bottom of the loop.
A further operation is conveniently carried out by soaking the fabric in an insolubilizing agent to render the gelatinized alginic threads insoluble.
Means for rendering calcium alginate threads insoluble are already known. for example in the Patent
English No. 545872 describes a process the object of which is to render calcium alginate yarns insoluble by treatment with beryllium salts and these solutions recommended for the purposes of the present invention can also be used.
EXAMPLE X.
Figure 9 shows a compound yarn consisting of mohair around which is twisted calcium alginate threads.
The mohair yarn is substantially twist free, and crimped into loops which are held tight by the alginate.
It should be noted that there are two strands of calcium alginate 40 and
41, each of 20C denier, which is twisted together, and around loops 42 of the mohair yarn numbered 2's of combed wool, the calcium alginate threads being taut, while the mohair is slackened.
Alginate threads not only hold the loops in the mohair but they also bind the long fibers of the mohair together and prevent them from stretching into neighboring fibers at their ends which would increase the difficulty of weaving. In the weaving, the calcium alginate will support the tension of the shuttle.
such a compound yarn is woven as a weft on a cotton warp, separated by groups of, for example, alkali resistant cotton yarns and the weaving operation is continued in such a way that most of the loops are
<Desc / Clms Page number 21>
on one side of the fabric FIG. 10 shows by way of example how, apart from the interlacing necessary for edging, the yarn composed of alginate and mohair is constrained to remain on the surface of the fabric. a diagram, figure 11) corresponding to the drawing of figure 10 shows the interlacing of the warp and the weft.
Referring to the lowest yarn 46 in Figure 11, note that section 47 of the mohair-alginate compound yarn, which is loopless, interweaves with warp yarns to tie the yarn into the fabric while the section 48 containing loops, floats freely on the surface of the sheet. Removal of the alkali soluble alginic spoke releases the mohair rolls in section 48 so that they form free loops on the surface of the fabric.
After weaving, 1 fabric is laundered in 1-alkali, with or without preliminary setting by steam, boiling water or a boiling sodium bisulphite solution.
1%, depending on the type of curl desired, one leaches by treatment for 15 minutes with a solution. 2
Twaddell of soda ash of five times its own weight, followed by a water rinse and further treatment for 25 minutes with 1% Twaddell soda ash solution with enough soap to lather.
If desired, sodium hexametahosphate (Na6P6,18) and related compounds can be added to the lye baths in order to prevent the precipitation of calcium soaps.
As a result, the alginic calcium fibers are removed and a fabric is obtained with a cotton backing and an astrakhan face, which has an attractive appearance.
EXAMPLE XL.
In this example, two types of yarn used to obtain a pile or crepe effect are combined, namely the type
<Desc / Clms Page number 22>
normal and the one having an advantage of length, in a single mixed yarn, by means of alginic yarns soluble in alkali.
Fig. 12 is a diagram showing two separate wires 50 and 51, the latter of which has a length advantage over the other.
If two such yarns are alternately woven into a weft-like fabric a crepe or pile effect is produced depending on the degree of length advantage that the yarn 51 has over the yarn 50. Fig. 13 is a diagram showing a yarn. only one having alternating sections 52 and 53, the sections 53 of which have a length advantage over the sections 52. It is impossible to weave such a periodic or sectional length advantage into a fabric by the normal means. Figure 14 shows the utility of the alkali-soluble alginic yarn 55 which is twisted with the relatively insoluble yarn comprising the alternating sections 52 and 53 to provide temporary support to the sections having a length advantage and to support. the efforts of weaving.
According to this example the yarn compound of FIG. 14 is woven as a weft with a single cotton warp and after weaving the soluble alginic yarn 53 is dissolved out of the fabric. Figure 15 shows the resulting pattern of the weft threads of the relatively insoluble yarn. The arrows 54 indicate the retrocession of the yarn to the edge of the fabric and it will be appreciated that in many cases the single sections 52 are thus brought up opposite the sections 53 having the advantage of length. In this way the desired weft effects are obtained. using a single shuttle.
If it is desired to use the mixed yarn of Fig. 14 as a warp, the alternate warp threads will be arranged so that single sections are alternated through the warp with advantage of length and a cotton weft can be used. single or other thread.
In the case of the frame we can specify much more
<Desc / Clms Page number 23>
strictly and more evenly control the length advantage of the loose threads if it is carried by a soluble alginic thread in the manner described than would be possible based on the relative friction applied to two threads woven and coming from different shuttles.