BE461136A - - Google Patents

Info

Publication number
BE461136A
BE461136A BE461136DA BE461136A BE 461136 A BE461136 A BE 461136A BE 461136D A BE461136D A BE 461136DA BE 461136 A BE461136 A BE 461136A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
balancer
liquid
heat
containers
axis
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE461136A publication Critical patent/BE461136A/fr

Links

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  Monsieur LCRPHELIN Jean La présente invention a pour objet un   balancier-moteur   
 EMI1.2 
 dont le basculement est actionne par la chcirur et qui peut tre utilisé, entre autres applications, pour réaliser :   1  )   une   commande   à distance (manoeuvre d'un aiguillage de chemin de fer, ouverture ou fermeture de porte ou de vanne par exemple) - 
 EMI1.3 
 ) une commande automatique par lu o]l.f,10ur (actionnant sous une différence de température donnée, l'ouverture ou la 'er:'1C - ture de portes ou de   vannes. par   exemple). 
 EMI1.4 
 



  3 ) une aide à une manoeuvre courante (par emmagasinage d'une force. terdant à soulager l'effort manuel nécessaire pour ef- fectuer la manoeuvre et pouvant être   libérée   lors de l'exécution de cette dernière.). 
 EMI1.5 
 



  4  ) un mouvement d' 0::: cillation permanent de faible fréquence (utilisable pour actionner une' pompe par exemple ou pour toute autre application nécessitant l'emploi d'un mouvement alternatif lent) Le balancier-moteur thermique selon l'invention est caracté- risé par les points principaux suivants qui peuvent exister   séparément   ou en combinaison :

   a) Il est constitua par un bras oscillent autour d'un axe médian et portant   symétriquement   deux récipients clos identiques, par- tiellement remplis d'un liquide volatil ou satura d'un gaz aux tempe- ratures et pression ordinaires, lesdits récipients communiquant par l'intermédiaire d'un tube symétrique débouchât au   voisinage   du fond de chacun d'eux, tandis que deux butées symétriques limitent le mou- vement d'oscillation dans l'un et l'autre sens, de façon à amener alternativement chacun des récipients en contact avec   un   source de chaleur appropriée. 



   On conçoit que le chauffage de l'un des réservoirs fait naî- 
 EMI1.6 
 tre dans ce dernier une pression qui s'exrc sur le plar. liquide et provoque, par le tube de jonction, le passejo d',an; partie du liquide dans l'autre réservoir. Il se produit <:-1n8i un déséquilibre: qui en- traîne le basculement et am3ne le second réservoir en contact avec la source de chaleur correspondante. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 b) Le bras riunissfnt les deux récipients est constitué par le tube de jonction   lui-séné,   ce qui a pour effet de simplifier la construction de l'appareil.

   c) Le réservoir comporte un cloisonnement interne calori- fugé partant du fond et s'étendant jusqu'au-dessus du niveau du liquide, dans la position de chauffe, sans toucher le plafond, de fa-   çon   isoler une colonne de liquide, qui communique avec la masse par un tube en U   calorifuge,   situé en dessous du fond et sur lequel est   inséré   un serpentin   destiné   venir en contact avec la source de cha- 
 EMI2.2 
 leur, tsndis que le tube de jonction débouche à l'extérieur dudit cloisonnement. 



   On réalise ainsi une importante économie de chaleur car le liquide envoya dans le réservoir le plus haut est froid et non chaud. d) Sur chacun des réservoirs est prévue une prise constituée par un robinet forint soupape de retour et destinée à permettre l'in-   troduction   du solvant dans l'un des récipients, puis celle du liquide 
 EMI2.3 
 var risGÛ3.e dans l'autre récipient, la vaporisation provoquant l'en- traînement dans le premier récipient de l'air et d'une façon générale des gaz inertes et le barbotage du   mélange   gazeux dans le solvant où se dissolvent les vapeurs du liquide volatil, tandis que les gaz iner- 
 EMI2.4 
 tes sont évacués par le robinet situ;:

  ' , la partie supérieure du premier récipient. e) Sur une tige confondue avec l'axe de symétrie du balan- 
 EMI2.5 
 cier-ziteur est montée coulissante une masse dont l'éloionement par report 1   l'axe   d'oscillation permet de faire varier à volonté la   quantité   de   liquide   qui doit passer dans le récipient supérieur pour provoquer le   basculement.   
 EMI2.6 
 fi Des coquilles cal es entourant le ou les récipients   permettent   d'agir sur la durée de la chauffe ou du refroidissement.   g) Une   casse montée   coulissante   sur une tige située en dehors   -de   l'axe de symétrie du balancier-moteur permet l' obtention d'un mouvement   dissymétrique   de période déterminée. 



   L'invention comporte en outre d'autres caractéristiques qui ressortent tant de la description qui va suivre que du dessin annedans lequel : la Fig. 1 est une vue schématique'représentant un balancier- 
 EMI2.7 
 moteur thermique conforme a l'invention, et la Fi. 2 est une vue similaire montrant un mode de réa-   listion   perfectionné-de l'invention. 
 EMI2.8 
 



  Le balancier-moteur theraique représenté schématiquement à la Fis. 1 se uo-i2zse de deux réservoirs clos identiques R.Eg, par- tiellement remplis d'un liquide L volatil ou saturé d'un gaz à temp6- rature et pression normales. En particulier le liquide pourra être   constitué par une solution d'ammoniac dans l'eau, dont le dosage sera assez faible pour que 1'ensemble possède à la pression atmosphérique   une   température   de l'ordre de 15  C. on sera ainsi assuré,d'une part, que la   Pression '--   l' intérieur des réservoirs ne sera jamais excessive et, d'autre part, que l'appareil ne se trouvera jamais en dépression. 



   Ces deux réservoirs communiquent par un tube t dont les 
 EMI2.9 
 deux extrémités débouchent faible distance du fond de-chaoun d'eux de 2nière toujours rester immergées en position de chauffe. 



  L'ensemble est monté oscillant par l'intermédiaire d'une 
 EMI2.10 
 arzéfure appropriée autour d'un axe transversal médian a de telle sorte que l'ensemble, dans la position horizontale, soit en équilibre instable. Deux butées El, B limitent le basculement dans chaque 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sens et maintiennent respectivement chacun leur tour les   réser-   voirs R1 ou R2 sur les sources de chaleur S1 ou   S.   



   Lorsque le réservoir R2   (F'ig.   1) se trouve en contact   avec la source de chaleur S2 le niveau du liquide dans chacun des réservoirs coïncide avec les plans I. Des que la température s'élève dans le réservoir R2, la pression au-dessus du plan d'eau croit, ce qui a pour effet de refouler une partie du liquide   par le tube t dans le réservoir R1, Lorsque ce dernier atteint par exemple le plan II dans chacun des réservoirs, le moment du réservoir R1 et de son contenu l'emporte sur celui du réservoir R2 et l'ensemble bascule vers la droite. Il est arrêté par la butée Bl qui maintient le réservoir R1 'en contact avec la source   de chaleur S1 Le même processus s'accomplit en sens inverse, entraînant le basculement vers la gauche. Et ainsi de suite.   



   On conçoit   qu'il   soit possible soit d'utiliser une sour- ce de chaleur unique qui soit déplacée automatiquement de façon à venir se placer au moment du basculement en dessous du réservoir le plus bas, soit deux sources de chaleur de positions fixes, dont l'une pourra etre interrompue automatiquement au moment où le réservoir correspondant se soulèvera. Le réglage de la   périodi-   cité, qui est fonction du mode d'emploi du balancier-moteur, s'ef- fectuera en agissant sur la puissance de la source chauffante et sur la vitesse de refroidissement du réservoir non chauffé. 



   L'appareil qui vient d'être décrit sous sa forme sché-   matique   la plus simple, présente l'inconvénient de nécessiter une dépense d'énergie calorifique relativement importante car on envoie dans le réservoir supérieur un liquide pris tout près de la source de chaleur, donc relativement chauffé et qui entraîne par conséquent, en surface du liquide arrivé dans le réservoir supérieur, une tension de vapeur génératrice de pression s'oppo- sant au mouvement du liquide. L'invention prévoit un mode de réalisation permettant de remédier à cet   inconvénient   et qui est représenté schématiquement à la Fig. 2.    



  Dans chacun des réservoirs R1, R2 est ménagé un cloisonnement C1, c2 convenablement calorifugé et s'étendant depuis le   fond du réservoir jusqu'à une hauteur suffisante pour dépasser le plan d'eau supérieur   1..Ainsi   se trouve isolée du reste de la masse liquide une colonne de liquide qui est reliée à cette   dernière par un tube en U b1, b2 calorifuge en d , d2 et comportant un serpentin sl, s2 sur lequel agit la source de chaleur   S1, S2    La position des serpentins s1, s2 par rapport aux réservoirs Rl, R2 est d'ailleurs variable. C est ainsi qu'il est possible   de les disposer en s'1, s'2 dans une position telle que chacun d'eux vienne se placer alternativement à l'aplomb de l'axe de rotation a où se trouve placée une source unique de chaleur 3. 



   La source de chaleur ne produit donc l'élévation de tem- pérature que sur la faible masse liquide contenue à 1'intérieur du cloisonnement. La partie calorifugée du tube en U se trouve ainsi protégée contre l'action de la source de chaleur et le tube de jonction qui plonge dans la masse non chauffée n'envoie dans le réservoir supérieur que du liquide froid. 



   Au moment du basculement, la faible masse de liquide chaud encore contenue dans le tube central coule dans la masse et subit un brassage, de sorte que la faible   élévation   de température de l'ensemble peut être facilement compensée par la perte de cha- leur par radiation. 



  DISPOSITIF DE   CHARGEMENT.   



   Il est indispensable pour le bon -fonctionnement de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'appareil, que ce dernier ne contienne pas de gaz inerte, air par exemple; or   1'opération   de vidage, au point de vue industriel, est souvent difficile et coûteuse. Une disposition particulière de l'invention   remettra   de s'affranchir de cette nécessité. 



   Chacun des récipients R1 R comporte (Fig. 2) une prise P1 P2 constituée par un robinet   fondant   également soupape de retour. 
 EMI4.1 
 



  Le principe du remplissage consiste simplement après avoir introduit le liquide solvant dans l'un des récipients a in-. troduire le liquide vaporisable dans le second et à laisser l'air s'en aller par la prise du premier récipient. 



   D'une façon plus précise, et pour les appareils remplis par une solution ammoniacale, on agira ainsi : 
Dans le réservoir R2, on introduit par la prise P2 de l'eau   contenant   en dissolution un sel anti-corrosif, puis ce réservoir est plongé dans de l'eau de refroidissement, la soupape de retour interdisant une nouvelle introduction de liquide. Par   la prise Pl, on introduit dans R1 de l'ammoniac liquide. Celui-ci se mettra a bouillir, entraînera avec lui l'air intérieur et les   gaz retenus en surface par la tôle, puis, à l'état de gaz, barbo- tera dans l'eau contenue dans R2 et s'y dissoudra mais en laissant conter à la surface l'air ou en.général les gaz inertes qui l'ac- 
 EMI4.2 
 cO;::1pa;naient. 



   On vérifiera que le dégagement gazeux sortant par P2 sortira sous forme de bulles, puis au bout d'un' certain temps se dissoudra au contact de l'eau. L'appareil sera alors complètement débarrassé de tous les gaz inertes qu'il contenait. 



   Par la suite et dans le cas toujours possible où un incident quelconque aurait causé une corrosion des réservoirs avec   dégagement   de gaz non solubles, on pourra effectuer la même   opération   de purge pour rendre à l'appareil ses qualités premières. 
 EMI4.3 
 t:.G ;.-   11 peut   y avoir intérêt avec un même balancier à obtenir le basculement   ,flua   ou moins tôt Four cela on se servira d'une :tasse de   réglage M   formant contrepoids d'instabilité coulissant le long d'une tige F. 



   Plus cette masse sera éloignée de l'axe a, plus grande devra être la quantité de liquide ayant passé dans le réservoir supérieur pour produire le basculement. 



   Il sera également possible de disposer une ou plusieurs coquilles calorifugées, enveloppant les réservoirs, liées a eux ou au contraire fixes, de   façon .   ralentir ou à accélérer la chauffe ou le refroidissement dans l'une ou l'autre des positions. 



   Si on a besoin d'un mouvement qui ne soit pas symétrique ni dans la force, ni dans le temps, on pourra calorifuger les réservoirs d'une façon différente, en même temps d'ailleurs qu'on désaxera le contrepoids M en y ajoutant, par exemple, une masse additionnelle M' située en dehors de l'axe de symétrie de l'appareil. 



   On conçoit que le balancier thermique qui vient d'être décrit puisse comporter de nombreuses applications dont certaines 
 EMI4.4 
 ont été énuciérées ci-dessus. 



     @   Dans le cas d'une commande à distance, le fait qu'on puisse disposer brusquement d'une force très importante après que cette force a été accumulée par exemple par le chauffage électrique 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fourni par un courant relativement faible, permet de remplacer avantageusement un servo moteur très compliqué et nécessitant parfois une puissance d'alimentation considérable. 



   Il est à reconnaître que pour ce   enre   d'application, le dispositif, tel qu'il est actuellement   fiur,   serait insuffisant. 



   En effet, on n'est jamais sûr d'avance du momert où se produira le basculement; celui-ci est dépendant des circonstances extérieures et notamment et plus   particulièrement   de la   température,   
Pour pallier 1 cet   inconvénient,   le remède est -fort simple. 



   La forme sera emmagasinée,   c'est-à-dire   que le réservoir supérieur se remplira longtemps d'avance et le basculement, c'est-à-dire la mise en action de la force mise en réserve, ne sera déclenché quepar un petit relai. 



   Ce dernier sera actionné soit par une ligne électrique spéciale, soit par une saute ou une irrégularité du courant principal. 



   A Dans tous les cas, un contacteur situé sur le levier lui- meme enverra toujours le courant sur la bougie chauffante du réservoir situé le plus bas. 



   Dans le cas d'une commande automatique par la chaleur, on pourra en particulier utiliser l'appareil pour inverser les sens des courants gazeux dans les récupérateurs de   gazogènes   indus- triels ou de hauts fourneaux. On sait en effet que les gaz brûlés, sortant à très haute température d'un gazogène ou   d'un   haut fourneau, traversent des colonnes de récupération avant d'être par la suite utilisés et y laissent la quasi totalité de leur chaleur spécifique. 



   Par la suite, c'est par ce récupérateur qu'on fera pas- ser l'air destiné à alimenter le gazogène ou le haut fourneau, de façon à amener cet air, lui aussi, à très haute température. 



   L'opération d'inversion des courants qui se fait au moyen de vannes est en général faite à la main. 



   Le balancier-moteur pourra, dans le cas qui nous occupe, être-au contraire particulièrement bien utilisé puisqu'il fau- dra justement faire l'inversion des courants, c'est-à-dire la ma- noeuvre d'ouverture et de fermeture, au moment où les gaz chauds venantdes récupérateurs dépasseront une température qui prou- vera justement que ces récupérateurs sont déjà très chauds. On disposera chaque réservoir sur le passage des gaz sortant ou sortant et entrant de ou dans chaque batterie de récupérateurs. 



   A ce moment là, automatiquement le basculement   s'effec-   tuera et au bon moment. 



   Par extension, en général, le dispositif selon l'inven- tion pourra servir pour toute commande d'appareil dont une modifi- cation de température ou une modification de différence de deux températures doit produire un mouvement quel qu'il soit (par exem- ple et sans que cette liste soit limitative, basculement général ou partiel, ouverture ou fermeture de vanne, de robinet, d'interrupteur d'électricité, etc..). 



   On peut également se servir de l'appareil pour l'ouvertu- re de volets d'aération ou d'insolation, suivant la température extérieure. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Un des deux réservoirs se trouvera dans l'enceinte dont on doit assurer la chaleur ou le froid, et l'autre réservoir se trouvera à l'extérieur. 



   Les volets d'aération ou d'insolation seront ouverts ou fermas suivant qu'on désirera que la chaleur puisse entrer et ne pas sortir ou sortir et ne pas entrer. 



   On pourra   également   se servir de l'appareil, comme ferme- ture de porte en cas d'incendie ou   d'sustentation   exagérée de la température notaient pour la fermeture de rideaux coupe-feu ou le maniement d'un appareil quelconque de sécurité qui demandent un certain effort pour entrer en action. 



   Lorsque le balancier-moteur selon l'invention sera uti- lisa pour soulager l'effort nécessaire pour accomplir une manoeuvre déterminée, il sera également préférable de disposer d'un enclen- chement qui ne libérera la force disponible   qu' au   moment oppor- tun. parmi les cas d'utilisation possibles, il est permis de citer : l'ouverture et la fermeture d'une porte ou d'un volet et le fonctionnement d'un Monte-charge. 



   Dans un autre ordre d'idées, le balancier-moteur ther- :nique selon l'invention pourra etre utilise comme remonteur   automa-   tique d'une pendule, le déclenchement concordant avec l'arrivée à fin de course de l'un des poids ou du ressort moteur. 



   Enfin si l'on dispose d'une source de chaleur quelcon- que et notaient, par exemple, de la chaleur solaire, on pourra disposer les réservoirs de telle façon que celui qui est en bas soit toujours chauffé par la chaleur solaire, tandis que celui qui est en haut soit au contraire refroidi par un courant d'air ou par l'eau venant d'un alcarazas, cet alcarazas étant d'ailleurs amorcé au désamorcé suivant la position de basculement de l'appareil, on aure ainsi disponible une force relative .importante qui pourra servir à faire le pompage par exemple d'un liquide; ou toute autre application analogue. 



   Enfin l'appareil selon l'invention pourra également être utilisé   co.e   moteur lent fonctionnement continu et donnera   lieu,   ce   titre, '-   de nombreuses applications.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  Mr LCRPHELIN Jean The present invention relates to a balance-motor
 EMI1.2
 whose tilting is actuated by the chcirur and which can be used, among other applications, to achieve: 1) a remote control (operation of a railway switch, opening or closing of a door or valve, for example) -
 EMI1.3
 ) automatic control by lu o] l.f, 10ur (actuating under a given temperature difference, the opening or the 'er:' 1C - opening of doors or valves, for example).
 EMI1.4
 



  3) an aid in a running maneuver (by storing a force which will relieve the manual effort necessary to perform the maneuver and which can be released during the execution of the latter).
 EMI1.5
 



  4) a movement of 0 ::: permanent low frequency oscillation (usable to actuate a pump for example or for any other application requiring the use of a slow reciprocating movement) The balance-heat engine according to the invention is characterized by the following main points which may exist separately or in combination:

   a) It is constituted by an arm oscillating around a median axis and carrying symmetrically two identical closed receptacles, partially filled with a volatile liquid or saturated with a gas at ordinary temperatures and pressure, said receptacles communicating by the intermediary of a symmetrical tube opened in the vicinity of the bottom of each of them, while two symmetrical stops limit the oscillation movement in either direction, so as to bring each of the receptacles alternately in contact with a suitable heat source.



   It will be understood that the heating of one of the tanks gives rise to
 EMI1.6
 to be in the latter a pressure which is exerted on the plar. liquid and causes, through the junction tube, the passejo d ', an; part of the liquid in the other tank. An imbalance occurs: which causes tilting and brings the second tank into contact with the corresponding heat source.

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 b) The arm runissfnt the two receptacles is formed by the junction tube itself, which has the effect of simplifying the construction of the apparatus.

   c) The tank has a heat-insulated internal partition starting from the bottom and extending to above the level of the liquid, in the heating position, without touching the ceiling, so as to isolate a column of liquid, which communicates with the mass by a heat-insulating U-tube, located below the bottom and on which is inserted a coil intended to come into contact with the source of heat.
 EMI2.2
 their, tsndis that the junction tube opens to the outside of said partition.



   A significant heat saving is thus achieved because the liquid sent to the highest tank is cold and not hot. d) On each of the reservoirs is provided an outlet consisting of a forint valve return valve and intended to allow the introduction of the solvent into one of the receptacles, then that of the liquid
 EMI2.3
 var risGO3.e in the other receptacle, the vaporization causing the entrainment in the first receptacle of air and generally inert gases and the bubbling of the gas mixture in the solvent where the vapors of the gas dissolve. volatile liquid, while inert gases
 EMI2.4
 your are evacuated by the valve located ;:

  ', the upper part of the first container. e) On a rod coincident with the axis of symmetry of the balance
 EMI2.5
 Cier-ziteur is slidably mounted a mass whose eloionement by transfer 1 the axis of oscillation allows to vary at will the quantity of liquid which must pass into the upper container to cause the tilting.
 EMI2.6
 fi Wedge shells surrounding the receptacle (s) make it possible to act on the duration of heating or cooling. g) A breaker mounted to slide on a rod located outside the axis of symmetry of the balance-motor allows an asymmetrical movement of a determined period to be obtained.



   The invention further comprises other characteristics which emerge both from the description which follows and from the accompanying drawing in which: FIG. 1 is a schematic view showing a balance
 EMI2.7
 heat engine according to the invention, and Fi. 2 is a similar view showing an improved embodiment of the invention.
 EMI2.8
 



  The thermal balancer-motor represented schematically at the Fis. 1 se uo-i2zse of two identical closed reservoirs R.Eg, partially filled with a volatile liquid L or saturated with a gas at normal temperature and pressure. In particular, the liquid may be constituted by a solution of ammonia in water, the dosage of which will be low enough for the assembly to have at atmospheric pressure a temperature of the order of 15 ° C. one will thus be assured, d 'on the one hand, that the Pressure' - inside the tanks will never be excessive and, on the other hand, that the appliance will never be in depression.



   These two reservoirs communicate by a tube t whose
 EMI2.9
 two ends emerge a short distance from the bottom of the chaoun from them, always remaining submerged in the heating position.



  The assembly is mounted oscillating by means of a
 EMI2.10
 appropriate arzefure around a median transverse axis has such that the whole, in the horizontal position, is in unstable equilibrium. Two stops El, B limit the tilting in each

 <Desc / Clms Page number 3>

 direction and each in turn maintain the reservoirs R1 or R2 on the heat sources S1 or S.



   When the reservoir R2 (F'ig. 1) is in contact with the heat source S2, the level of the liquid in each of the reservoirs coincides with the planes I. As soon as the temperature rises in the reservoir R2, the pressure at -above the growing water body, which has the effect of pushing back part of the liquid through the tube t into the reservoir R1, When the latter reaches for example the plane II in each of the reservoirs, the moment of the reservoir R1 and of its content takes precedence over that of the reservoir R2 and the assembly tilts to the right. It is stopped by the stop B1 which keeps the reservoir R1 'in contact with the heat source S1. The same process is accomplished in reverse, causing the tilting to the left. And so on.



   It is conceivable that it is possible either to use a single source of heat which is automatically displaced so as to be placed at the time of tilting below the lowest tank, or two heat sources of fixed positions, of which one can be interrupted automatically when the corresponding tank is raised. The periodicity adjustment, which depends on the operating manual for the balancer-motor, is carried out by acting on the power of the heating source and on the cooling speed of the unheated tank.



   The apparatus which has just been described in its simplest schematic form has the drawback of requiring a relatively large expenditure of calorific energy since a liquid taken very close to the heat source is sent into the upper reservoir. , therefore relatively heated and which consequently entails, at the surface of the liquid which has arrived in the upper reservoir, a pressure-generating vapor pressure opposing the movement of the liquid. The invention provides an embodiment making it possible to remedy this drawback and which is shown schematically in FIG. 2.



  In each of the reservoirs R1, R2 is provided a partitioning C1, c2 suitably insulated and extending from the bottom of the reservoir to a sufficient height to exceed the upper body of water 1. Thus is isolated from the rest of the liquid mass a column of liquid which is connected to the latter by a U-shaped tube b1, b2 insulated at d, d2 and comprising a coil sl, s2 on which the heat source S1, S2 acts The position of the coils s1, s2 by in relation to reservoirs R1, R2 is moreover variable. This is how it is possible to arrange them in s'1, s'2 in a position such that each of them comes to be placed alternately in line with the axis of rotation a where a single source is located. heat 3.



   The heat source therefore produces the temperature rise only over the small liquid mass contained within the partition. The insulated part of the U-shaped tube is thus protected against the action of the heat source and the junction tube which plunges into the unheated mass sends only cold liquid into the upper tank.



   When tilting, the small mass of hot liquid still contained in the central tube flows in the mass and undergoes stirring, so that the small rise in temperature of the assembly can be easily compensated by the loss of heat by radiation.



  CHARGING DEVICE.



   It is essential for the proper functioning of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the appliance, that it does not contain inert gas, for example air; now the emptying operation, from an industrial point of view, is often difficult and expensive. A particular provision of the invention will overcome this need.



   Each of the receptacles R1 R comprises (Fig. 2) an outlet P1 P2 constituted by a tap which also melts a return valve.
 EMI4.1
 



  The principle of filling consists simply after having introduced the solvent liquid into one of the in-containers. Troduce the vaporizable liquid in the second and let the air go out through the intake of the first container.



   More precisely, and for devices filled with an ammoniacal solution, we will act as follows:
Water containing an anti-corrosive salt in solution is introduced into the reservoir R2, through the outlet P2, then this reservoir is immersed in cooling water, the return valve preventing further introduction of liquid. By taking P1, liquid ammonia is introduced into R1. This will start to boil, will carry with it the interior air and the gases retained on the surface by the sheet, then, in the state of gas, will bubble in the water contained in R2 and will dissolve there but by letting the air or in general the inert gases which
 EMI4.2
 cO; :: 1pa; born.



   It will be checked that the gas evolution exiting through P2 will exit in the form of bubbles, then after a certain time will dissolve in contact with water. The device will then be completely free of all inert gases that it contained.



   Subsequently and in the always possible case where any incident would have caused corrosion of the tanks with the release of non-soluble gases, the same purging operation can be carried out to restore the device to its original qualities.
 EMI4.3
 t: .G; .- It may be advantageous with the same balance to obtain the tilting, flua or less soon Four this will be made use of: an adjustment cup M forming an instability counterweight sliding along a rod F.



   The further this mass is from the a axis, the greater will have to be the quantity of liquid which has passed into the upper reservoir to produce the tilting.



   It will also be possible to have one or more heat-insulated shells, enveloping the tanks, linked to them or, on the contrary, fixed, so. slow down or speed up heating or cooling in either position.



   If we need a movement which is not symmetrical neither in force nor in time, we can insulate the tanks in a different way, at the same time moreover that we will offset the counterweight M by adding to it , for example, an additional mass M 'located outside the axis of symmetry of the device.



   It is understood that the thermal balancer which has just been described can have many applications, some of which
 EMI4.4
 have been listed above.



     @ In the case of a remote control, the fact that a very large force may suddenly be available after this force has been accumulated, for example by the electric heating

 <Desc / Clms Page number 5>

 supplied by a relatively low current, advantageously replaces a very complicated servo motor which sometimes requires considerable power supply.



   It must be recognized that for this application enre, the device, as it is currently fiur, would be insufficient.



   In fact, one is never sure in advance of the momert where the switchover will occur; this is dependent on external circumstances and in particular and more particularly on the temperature,
To overcome this drawback, the remedy is very simple.



   The form will be stored, that is to say that the upper reservoir will fill a long time in advance and the tilting, that is to say the putting into action of the force put in reserve, will be triggered only by a small relay.



   The latter will be operated either by a special electric line, or by a jump or irregularity in the main current.



   A In any case, a switch located on the lever itself will always send current to the heater plug of the lowest reservoir.



   In the case of automatic heat control, the apparatus can in particular be used to reverse the directions of the gas streams in industrial gasifier recovery units or blast furnaces. It is in fact known that the burnt gases leaving a gasifier or a blast furnace at very high temperature pass through recovery columns before being subsequently used and leaving almost all of their specific heat there.



   Subsequently, it is through this recuperator that the air intended to supply the gasifier or the blast furnace will be passed, so as to bring this air, too, to very high temperature.



   The operation of reversing the currents which is done by means of valves is generally done by hand.



   In the case at hand, the balance-motor could, on the contrary, be particularly well used since it will be necessary to reverse the currents, that is to say the opening and closing maneuver. closing, when the hot gases coming from the recuperators will exceed a temperature which will prove precisely that these recuperators are already very hot. Each tank will be placed on the passage of the gases leaving or leaving and entering from or into each battery of recuperators.



   At that moment, the switchover will take place automatically and at the right time.



   By extension, in general, the device according to the invention can be used for any control of an appliance for which a change in temperature or a change in the difference of two temperatures must produce any movement whatsoever (for example. ple and without this list being exhaustive, general or partial changeover, opening or closing of valve, tap, electricity switch, etc.).



   The device can also be used to open ventilation or insulating shutters, depending on the outside temperature.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   One of the two tanks will be in the enclosure for which the heat or cold is to be ensured, and the other tank will be outside.



   The ventilation or insolation shutters will be open or closed depending on whether it is desired that the heat can enter and not leave or exit and not enter.



   The device can also be used as a door closing device in the event of fire or exaggerated temperature rise noted for the closing of fire curtains or the handling of any safety device which requires some effort to get into action.



   When the balancer-motor according to the invention will be used to relieve the force necessary to accomplish a determined maneuver, it will also be preferable to have an engagement which will only release the available force at the opportune moment. . among the possible use cases, it is possible to cite: the opening and closing of a door or a shutter and the operation of a freight elevator.



   In another order of ideas, the balance-thermal motor according to the invention can be used as an automatic winder of a pendulum, the triggering corresponding to the arrival at the end of travel of one of the weights. or the mainspring.



   Finally if we have any source of heat and noted, for example, solar heat, we can arrange the reservoirs in such a way that the one below is always heated by solar heat, while the one which is at the top is on the contrary cooled by a current of air or by water coming from an alcarazas, this alcarazas being moreover initiated to the deactivated according to the tilting position of the device, we thus have available a .importante relative force which can be used to pump for example a liquid; or any other similar application.



   Finally the device according to the invention can also be used co.e slow motor continuous operation and will give rise, this title, '- many applications.


    

Claims (1)

- REVENDICATIN 1.- Balancier-moteur thermique caractûrisié en se qu'il est constitué par un bras oscillent autour d'un aun médian et portant symétriquement deux récipients clos identiques partiellements rem- plis d'un liquide volatil ou saturé d'un gaz aux température et pression ordinaires, lesdits récipients communiauqnt par l'inter- médiaire d'un tube symétrique .débouchant au voisinage du fond de chacun d'eux, tandis que deux butées symétriques limitent le mou- vement d'oscillation dans l'un et l'autre sens, de façon avérer alternativement chacun des récipients en contact avec une source de chaleur appropriée. - CLAIMS 1.- Balancer-heat engine characterized in that it is constituted by an arm oscillating around a median alder and symmetrically carrying two identical closed containers partially filled with a volatile liquid or saturated with a gas at temperature and ordinary pressure, said receptacles communicate through the intermediary of a symmetrical tube opening in the vicinity of the bottom of each of them, while two symmetrical stops limit the oscillation movement in both. meaning, so as to alternately prove each of the containers in contact with an appropriate heat source. 2.- Balancier-moteur thermique d'après la revendication 1, caractérisé en ce que le bras réunissant les deux récipients est constitué par le tube de jonction lui-même. 2. A balance-heat engine according to claim 1, characterized in that the arm joining the two containers is constituted by the junction tube itself. S.- Balancier-moteur thermique. d'après les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le réservoir comporte un cloisonne- ment interne calorifugé partant du fond et s'étendant jusqu'au dessus du niveau du liquide, dans la position de chauffe, sans toucher le plafond, de façon à isoler une colonne de liquide, qui communique avec la masse par une tube en U calorifuge, situé en dessous du fond et sur lequel est inséré un serpentin destiné à venir en contact avec la source de chaleur, tandis que le tube de jonction débouche à l'extérieur dudit cloisonnement. S.- Balancer-thermal engine. according to claims 1 and 2, characterized in that the reservoir comprises an insulated internal partition starting from the bottom and extending to above the level of the liquid, in the heating position, without touching the ceiling, from way to isolate a column of liquid, which communicates with the mass by a heat-insulating U-tube, located below the bottom and on which is inserted a coil intended to come into contact with the heat source, while the junction tube opens out outside said partitioning. 4. - Balancier-moteur thermique d'après les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que sur chacun des réservoirs est prévue une prise constituée par un robinet formant soupape de retour et destiné à permettre l'introduction du solvant dans l'un des réci- pients, puis celle du liquide vaporisable dans l'autre récipient, la vaporisation provoquant 1'entraînement dans le premier récipient de l'air et d'une façon générale des gaz inertes et le barbotage du mélange gazeux dans le solvant où se dissolvent les vapeurs du liquide volatil, tandis que les gaz inertes sont évacués par le robinet situé à la partie supérieure du premier récipient. 4. - Balancer-heat engine according to claims 1 to 3, characterized in that on each of the reservoirs is provided an outlet constituted by a valve forming a return valve and intended to allow the introduction of the solvent into one of the containers, then that of the vaporizable liquid in the other container, the vaporization causing the entrainment in the first container of air and in general inert gases and the bubbling of the gas mixture in the solvent in which dissolve the vapors of the volatile liquid, while the inert gases are discharged through the valve located at the top of the first container. 5. - Balancier-moteur thermique d'après les revendications 1 à 4, caractérisé en ce qu'il comporte, montée coulissante sur une tige confondue avec l'axe de symétrie du balancier-moteur, une masse dont l'éloignement par rapport à l'axe d'oscillation permet de faire varier à volonté la quantité de liquide qui doit passer dan.s le récipient supérieur pour provoquer le basculement. 5. - Thermal engine balancer according to claims 1 to 4, characterized in that it comprises, slidably mounted on a rod coincident with the axis of symmetry of the balancer-motor, a mass whose distance from the axis of oscillation allows to vary at will the quantity of liquid which must pass dan.s the upper container to cause the tilting. 6.- Balancier-moteur thermique d'prs les revendications 1 à 5, caractérisé en ce qu'il comporte des coquilles calorifugées entourant le ou les récipients et permettant d'agir sur la durée de la chauffe ou du refroidissement. 6.- Thermal engine balancer of prs claims 1 to 5, characterized in that it comprises heat-insulated shells surrounding the receptacle or receptacles and making it possible to act on the duration of the heating or cooling. 7. - Balancier-moteur thermique d'après les revendications 1 à 4, caractérisé en ce qu'il comporte une masse montée coulissan- te sur une tige située en dehors de l'axe de symétrie du balancier- moteur et permettant l'obtention d'un mouvement dissymétrique de période déterminée. 7. - Balancer-heat engine according to claims 1 to 4, characterized in that it comprises a mass mounted sliding on a rod located outside the axis of symmetry of the balance-motor and allowing obtaining of an asymmetrical movement of determined period. @ - R E S U M E- Balancier-moteur thermique caractérisé en ce qu'il est constitué par un bras oscillant autour d'un axe médisn et portant symétriquement deux récipients clos identiques partiellement rem- plis d'un liquide volatil ou saturé d'un gaz aux température et <Desc/Clms Page number 8> presion ordinaires, lesdits récipients communiquant par l'inter- médiaire d'un tube symétrique débouchant au voisinage du fond de chacun d'eu#, tandis que deux buttes symétriques limitent le mou- vement d'oscillation dans l'un et l'autre sens, de façon amener alternstivement chacun des récipients en contact avec une source de chaleur appropriée @ - ABSTRACT- Balancer-heat engine characterized in that it consists of an arm oscillating around a medisn axis and symmetrically carrying two identical closed containers partially filled with a volatile liquid or saturated with a gas at temperature and <Desc / Clms Page number 8> ordinary pressure, said receptacles communicating by means of a symmetrical tube opening out in the vicinity of the bottom of each of them, while two symmetrical ridges limit the oscillation movement in both direction, so as to alternately bring each of the containers into contact with an appropriate heat source
BE461136D BE461136A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE461136A true BE461136A (en)

Family

ID=113846

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE461136D BE461136A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE461136A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0336791A1 (en) Container for the transport of transplants
EP1164341B1 (en) Self-cooled beverage packing
EP0336810A1 (en) Container with a humidifier
EP3589906A1 (en) Thermal device with safe discharging
CH699989B1 (en) domestic heating installation equipped with a heat pump.
EP2005084A1 (en) Device and method for packaging dry ice in a plastic film
BE461136A (en)
EP1290387A1 (en) Method for making a self-refrigerating drink package and equipment therefor
WO1999018387A1 (en) Method and installation for filling a tank under pressure
EP0471826B1 (en) Container for transporting a material in the solid state
FR2696533A1 (en) Portable heating or cooling appts. acting on drink - uses closed tube with divider that can be opened and closed to allow chemical reaction that generates heat or cools
EP0781394A1 (en) Device for the controlled transfer of cold from a cold source to a cooling enclosure
EP0810410A1 (en) Method of controlling a thermochemical reaction or a solid-gas adsorption
EP1144321A1 (en) Method and device for drawing a molten material contained in a crucible
FR2638984A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR STEAM CLEANING AND DRYING
FR2842891A1 (en) INSTALLATION AND METHOD FOR THE PRODUCTION OF COLD BY A REVERSIBLE SORPTION SYSTEM
EP0767081B1 (en) Device for the recovery of heat from the exhaust gases of a vehicle
FR2495920A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR REDUCING OXIDATION AND EVAPORATION OF COFFEE IN A CONTAINER WITH SPOUT
BE365526A (en)
BE371420A (en)
FR2652148A1 (en) MEANS FOR SUPPLYING GAS FUEL TO AN APPARATUS USING THE COMBUSTION OF THIS GAS STORED IN LIQUID PHASE.
BE345688A (en)
BE380895A (en)
RU2082060C1 (en) Storage for liquefied gases
BE432660A (en)