BE459933A - - Google Patents

Info

Publication number
BE459933A
BE459933A BE459933DA BE459933A BE 459933 A BE459933 A BE 459933A BE 459933D A BE459933D A BE 459933DA BE 459933 A BE459933 A BE 459933A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
benzene hexachloride
benzene
enclosure
hexachloride
composition
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE459933A publication Critical patent/BE459933A/fr

Links

Landscapes

  • Agricultural Chemicals And Associated Chemicals (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de   préparation,   de matières fumigatoires, matières obtenues par ce   procède   et leurs   applications.   



   ------------- 
La présente invention concerne des améliorations rela- tives à la fumigation ainsi que des matières et des procèdes pour la formation d'aérosols convenant à des fins antiparasitaires. 



   La demande de brevet anglais n .10459/42 décrit la préparation de matières convenables pour combattre les parasites, ces matières comprenant de l'hexachlorure de benzène ou une solu- tion de ce dernier en association intime avec un véhiculeur ou un diluant non solvant pour l'hexachlorure de benzène dans les con- ditions   d'emploi.   L'hexachlorure de benzène est avantageusement   l'isomère Ó, ou un mélange d'isomères contenant une portion relativement importante de l'isomère Ó.

   Pour combattre les-mouches   et les moustiques, par exemple, on a proposé d'employer des émul- sions aqueuses ou des suspensions aqueuses de poudres dispersibles, appliquées par   p ulvérisation.   L'emploi de produits aqueux   appli-   qués par pulvérisation exige l'emploi d'une machine pulvérisatri- ce et il faut acquérir un certain degré d'adresse pour savoir préparer ou modifier les émulsions ou les suspensions, par exemple pour les mélanger à l'eau, à pied d'oeuvre. 



   La présente invention a pour objet un procédé de fumiga- tion d'une enceinte close, pour y combattre des parasites, ce pro- cédé comprenant l'opération consistant à traiter cette enceinte par un aérosol contenant un hexachlorure de benzène. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention le pro-   cédé   de fumigation appliqué, à des articles ou des objets comprend le traitement de ces derniers dans une enceinte close par un aérosol contenant un hexachlorure de benzène. 



   Suivant une caractéristiaue encore de l'invention la composition, propre à former par combustion un aérosol contenant un hexachlorure de benzène, comprend une matière combustible so- lide à laquelle est mélangé un hexachlorure de benzène dans une proportion suffisante pour rendre la composition incombustible. 



   Le traitement d'une enceinte close conformément au procédé suivant la présente invention, en utilisant un aérosol qui contient un hexachlorure de benzène est particulièrement efficace d'autant plus que l'aérosol lui-même a des propriétés antiparasi- taires et se dépose en outre à un moment donné sur les parois de   ,l'enceinte   close et sur les objets ou articles placés dans cette 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 enceinte pour être fumigés, en forment ainsi un dépôt possédant des propriétés antiparasitaires semblables. Le dépôt   persiste   pen- dant un certain temps après l'opération de fumigation et il est efficace aussi bien comme agent   qntiparasitaire   agissant par con- tact que grâce à sa tension de vapeur.

   Par conséquent la   fuiga-   tion sert non seulement à combattre les parasites présents sur ou dans l'article ou l'objet pendant le traitement, mais elle conduit en outre à ce que les articles ou objets reçoivent un dépôt de ma- tière active possédant, pendant un temps   relativement   long, la propriété utile d'écarter une infestation ou contamination subsé- quente des articles ou objets. Les compositions combustibles sui- vant la présente invention présentent, sur les produits   aoueux   à appliquer par pulvérisation, l'avantage qu'elles contiennent une quantité beaucoup plus grande de la matière toxiaue   d.s   un volume donné et qu'elles n'exigent aucune techninue ou adresse   spéciale   pour les rendre prêtes à l'emploi.

   De plus, leur emploi ne dépend pas des dispossibilités locales en eau, comme c'est le cas pour les émulsions concentrées ou pour les poudres dispersibles, ce fait pouvant avoir une importance considérable, par exemple daus certains pays tropicaux. 



   L'invention peut être appliquée à la fumigation d'une grande variété d'objets   parmi   lesquels on peut citer, par exemple, les bottes de semoirs, les pots à fleurs, les meubles, les vête- ments, les grains, en plaçant ces objets ou articles dans une en- ceinte close et en traitant ensuite l'enceinte et les articles ou objets qui s'y trouvent par l'aérosol d'hexachlorure de benzène. 



  L'invention est particulièrement précieuse pour la fumigation des bâtiments ou des constructions telles sue poulaillers ou   analogues,   étables ou vacheries, porcheries, magasins ou Quartiers d'habite- tion tropicaux. 



   Il a été trouvé que le Ó-hexachlorure de benzène est la forme la plus puissante d'hexachlorure de benzène dans la technique de fumigation exécutée suivant la présente invention, mais on peut employer ,aussi, par exemple, des mélanges d'hexachlorures de benzè- ne isomères. Ainsi, on peut employer le   mélange     d'isomères   obtenu en chlorurant du benzène sous irradiation de ce dernier avec des radiations actinioues, de manière à former un magma ou une solution d'hexachlorure de benzène, suivant la durée pendant laquelle la chloruration est poursuivie, et en éliminant ensuite par évapora- tion le benzène non attanué. Le benzène non attaqueé peut être éli- miné en portant le -magma ou la solution en contact avec de   ].'eau   chaude.

   Un mélange obtenu de cette manière est convenablement dé- nommé hexachlorure de benzène brut et il contient environ 10% à   15%   de   l'isomère 6 .   On peut employer suivant la présente inven- tion aussi d'autres mélanges d'isomères d'hexachlorure de benzène, notamment ceux qui contiennent une proportion enrichie de l'iso- mère Ó. La préparation de ces mélanges est décrite dans les   deman-   des de brevets anglais Nos.9416/43, 6145/44 et 9547/44. Il est   aven-   tageux d'employer de l'hexachlorure de benzène contenant une pro- portion relativement importante de   l'isomère 0 ,   c'est-à-dire au moins autant qu'il y en a dans de l'hexachlorure de benzène brut. 



   Suivant un mode d'exécution de l'invention 1'hexachlorure de benzène peut être placé dans un baquet ou autre récipient ouvert supporté d'une manière convenable quelconaue au-dessus d'une lampe ou d'un autre dispositif de chauffage permettant de faire monter la température de l'hexachlorure de benzène à par exemple 100 C - 150 C ou plus, par exemple jusqu'à 200 C.   Lorsqu'on   chauffe l'hexa.- chlorure de benzène à une telle température il se produit une va- porisation et en se mélangeant à l'air les vapeurs sont refroidies et condensent sous forme de particules finement divisées restant en suspension dans l'air sous forme d'un aérosol. Par suite de cou- rants de convection l'aérosol est distribué ou réparti dans l'en- ceinte close contenant le dispositif, le traitement ^tant réalisé de cette manière.

   Dans le cas du traitement d'une grande enceinte il 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut être indiqué d'assurer une distribution ou répartition rigoureuse de l'aérosol par l'emploi d'un ventilateur ou de moyens agitateurs semblables dans l'enceinte durant le procédé. 



  ,gais dans de nombreux buts l'emploi de moyens auxiliaires de ce genre n'est pas nécessaire, les courants de convection étant suffisants pour assurer que l'enceinte entière soit soumise au trai-   tement.   



   Pour former l'aérosol d'hexachlorure de benzène il n'est pas essentiel de chauffer l'hexachlorure de benzène de façon à le vaporiser d'abord',-. Au lieu de cela l'hexachlorure de benzène peut être dissous dans un composé liquéfié normalement gazeux, solvant par rapport à l'hexachlorure de benzène, et la solution peut être emmagasinée dans un récipient à pression pourvu d'un pulvérisateur, à travers lequel on peut faire échapper la solution à volonté.La tension de vapeur du solvant provoque alors l'éjection de la. solution sous forme d'un jet pulvérisé et le solvant s'évapore hors des gouttelettes individuelles de la solution qui forment ainsi un aérosol d'hexachlorure de benzène. C'est ainsi qu'on peut employer dans les pays tropicaux des solutions d'hexachlorure de 
 EMI3.1 
 benzène dans du 1,1-dichlorô-2,2-difluoréthylène (p.é.l9 C). 



   D'autres chlorofluorodérivés de l'éthylène et du méthane qui sont normalement gazeux peuvent également être employés, ainsi que d'autres solvants, tels l'éther diméthylique et le chlorure de méthyle. 



   Un autre mode de formation d'un aérosol d'hexachlorure de benzène consiste à incorporer l'hexachlorure de benzène dans un véhiculeur combustible solide dans des proportions telles que la concentration de l'hexachlorure de benzene ne soit pas suffisamment élevée pour empêcher la combustion du véhiculeur imprégné, et d'al- lumer ensuite la composition. La quantité maximum d'hexachlorure de benzène qui puisse être incoporée sans rendre la. composition incombustible varie avec le genredu véhiculeur et peut être déter- minée dans chaque cas donné par des essais, mais d'une façon géné- rale les proportions d'hexachlorure de benzène qu'on peut employer sont de l'ordre de 5% à 25% en poids.

   La combustibilité du véhicu- leur peut naturellement être accrue, en permettant ainsi d'employer une concentration plus élevée en hexachlorure de benzène qu'autre- ment, par l'imprégnation du véhiculeur avec'du nitrate de potassium, du chlorate de potassium, ou avec d'autres composés fortement oxygénés qui favorisent la combustion. Dans ce cas il est possible d'incorporer dans la composition des ouantités d'hexachlorure de benzène aussi élevées que 50%. Des compositions combustibles con-   venables peuvent être obtenues en imprégnant du papier non collé, du liège, du carton, des sciures, et d'autres matières cellulosi-   ques combustibles absorbantes, avec une solution de l'hexachlorure de benzène dans un solvant volatile tel que l'acétone,le benzène, le xylène ou le méthanol et en expulsant ensuite le solvant par évaporation.

   L'hexachlorure de benzène peut aussi être mélangé à des matières combustibles telles que la farine, les scisures de bois, le brai ou la poix, le bitume ou le soufre. On peut aussi incoporer des charges non combustibles telles que du gypse pulvé- rulent, de la poudre d'ardoise, de la pierre pulvérisée ou de la craie, ainsi que des liants tels que la colle ou la gomme, pour modérer le taux de combustion ou pour faciliter le moulage de la composition pour l'amener à des formes convenables. 



   Un mode d'exécution particulièrement convenable de la fumigation conformément à cette forme de réalisation de l'inven- tion consiste à incoporer l'hexachlorure de   benzène   dans la ma- tière combustible et à donner à la composition la forme d'une bougie que l'on peut allumer au moyen d'une mèche. La mèche peut être une corde imprégnée de nitrate de potassium. Une composition convenable à cet effet contient 30% à 35% d'hexachlorure de ben- zène et   45%   à   50%   de nitrate de   potassium,,le   reste étant de la sciure.

   Cette composition peut être   chargéedans   une enveloppe cy- lindrique par exemple en fer-blanc, en cuivre, en papier d'a- miante, ou en papier à cartouches imprégné de naphtalène chlo-   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ré ou d'une autre matière qui retarde la combustion. 



   Pour utiliser une composition combustible   préparée   comme décrit ci-dessus, on l'allume dans l'enceinte.. à traiter ou conte- na.nt les articles ou objets à traiter, et en la laissant brûler. 



  Ceci conduit à la vaporisation de l'hexachlorure de benzène et l'aérosol ainsi formé est réparti dans l'enceinte close entière. 



  Il est généralement désirable aue l'enceinte reste close pendant quelque temps après la fin de la combustion afin d'assurer une distribution rigoureuse, dans l'enceinte entière et de permettre à l'effet toxique de se produire à fond. Finalement les particules formant l'aérosol se déposent et une pellicule à propriétésanti- parasitaires s'établit sur les surfaces limitant l'enceinte et sur les objets ou articles se trouvant dans cette dernière. La pelli- cule tend à devenir la plus épaisse à la face supérieure des sur- faces horizontales dans cette enceinte, mais   généralement   des quantités relativement importantes se déposent aussi sur les sur- faces verticales et autres. 



   On emploiera convenablement des quantités d'hexachlorure de benzène qui,dispersées dans l'enceinte, donnent une concentra- tion d'hexachlorure de benzène de l'ordre de 0,1 à   20   mgr/litre, et dans la plupart des cas une quantité comprise entre 1 et 10 mgr/litre donne des résultats convenables;   c'est-à-dire   dans une enceinte d'une capacité de 5000 litres   on   peut employer 5 à 50 gr d'hexachlorure de benzène. Cependant des quantités de matière moindres que ce qui correspond à cette gamme relativement   troite   peuvent suffire si le parasite est très sensible au composé, alors que pour les parasites anormalement résistants on peut avoir besoin de quantités plus fortes.

   En employant des concentrations comprises dans les limites relativement étroites donnéesplus haut on peut assurer une extermination certaine de parasites   tels   nue les mites des vêtements, les punaises de lit, et les charançons de blé. D'autre part, une extermination des mouches domestiques et des moustiques est réalisée efficacement avec des quantiés d'heur- chlorure de benzène de l'ordre de 0,1 à 0,2 mgr/litre 0'espace libre. Il est aussi possible d'exterminer les aphidiens, quoique dans ce but il faille employer des concentrations plus fortes en hexachlorure de benzène, de l'ordre de 10à 20 mgr/litre.

   Une fu- migation   exécutas suivant   la présente invention avec ces quantités supérieures peut endommager les plantes incluses dans l'enceinte soumise au traitement, de sorte que normalement l'invention n'est pas a.pplicable dans le traitement des aphidiens sur des   végétaux   croissants. Cependant, l'invention peut être   appliquée   pour com- battre les aphidiens dans les serres ou autres   bâtiments   dont les plantes croissantes ont été enlevées. Les proportions indiquées plus haut sont valables pour de l'hexachlorure de benzène brut. 



  Pour l'isomère pur un quart à un huitième de ces quantités sont généralement suffisants, alors que les ismères Ó ou (3 doivent être employés en quantités   considérablement   plus grandes. 



   On peut appliquer aussi d'autres modes d'exécution de l'invention ; par exemple lorsqu'il s'agit de traiter un grand vo- lume de grain pour combattre le charançon du   bl   on peut   fqire   passer un courant d'air volumineux à travers le récipient dans lequel est vaporisé l'hexachlorure de benzène et à travers une chambre dans laquelle est emmagasiné le grain contamina de sorte que l'air se charge d'abord de l'aérosol d'hexachlorure de benzène employé à une concentration convenable et passe ensuite à travers la chambre contenant le grain. 



   Les exemples ci-dessous servent à illustrer l'invention sans la limiter. 



  EXEMPLE 1. 



   Du papier absorbant est imprégné de 4% de nitrate de potas- sium, puis séché et ensuite de nouveau imprégné de 25% en poids, d'hexachlorure de benzène brut. Une quantité de ce papier portant 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 approximativement 64 mgr d'hexachlorure de benzène est brûlée dans un récipient d'une capacité de 16 litres contenant une quantitéde punaises de lit. Après 1 heure, 97% de ces punaises de lit sont tuées. 



   Dans une expérience de contrôle, dans laquelle on expose une quantité de punaises de lit pendant une heure à un aérosol formé par la combustion de la même quantité de papier absorbant imprégné seulement de   4%   de nitrate de potassium, 12% des punaises de lit sont tuées. 



  EXEMPLE 2. 



  Une quantité d'hexachlorure de benzène suffisante pour fournir, après évaporation complète, une concentration de 2 mgr/litre est chauffée dans une grande enceinte, contenant une quantité de mouches domestiques, à environ 120 C pendant environ 20 minutes. A la fin de ce temps une quantité considérable de l'hexachlorure de benzène a été vaporisée, mais une portion relativement importante reste encore non vaporisée sous forme d'une masse noircie, dure. 



  Toutes les mouches se trouvant dans l'enceinte meurent en moins d'une heure. 



   On constate une mortalité semblable en exposant des mous- tiques à un aérosol d'hexachlorure de benzène d'une manière simi- laire. 



  EXEMPLE 3. 



    --On   prépare un mélange combustible constitué de 30 parties de farine, 20 parties de gypse, 20 parties d'hexachlorure de benzène brut et 30 parties de nitrate de potassium. Le mélange mis en pâte au moyen d'une faible quantité d'eau et est répandu par asper- sion ou pulvérisation en une couche mince sur des morceaux de papier non collé, le papier étant ensuite enroulé en cylindre. Puis on laisse sécher le cylindre, ainsi formé, à la température ordinaire. 



  Le cylindre obtenu de cette manière est allumé et brûlé dans une grande chambre contenant des pièces de papier, les unes pendant verticalement, les autres reposant horizontalement sur le sol de la   cha.mbre.   On brûle suffisamment de ce cylindre pour obtenir dans la cha,mbre une concentration en hexachlorure de benzène s'élevant, lorsque tout est brûlé, à 0,125 mgr par litre. Le mélange combus- tible prend 1 à 2 minutes pour brûler-et la fumée est laissée dans la chambre pendant 2 heures. Ensuite la chambre est balayée par un courant d'air à l'aide d'un grand ventilateur et les feuilles de papier sont employées comme échantillons d'essai en les plaçant chacune sur le fond d'une cage contenant une grande quantité de mouches domestiques.

   Les feuilles qui occupaient dans la chambre de fumigation une position horizontale sont placées dans la cage de manière à présenter vers le haut la face qui se trouvait au-   dessus dans la chambre de fumigation. Puis on note de temps en temps la mortalité des mouches. Dans les cages contenant une pièce de   papier qui occupait dans la chambre de fumigation une position ver- ticale on trouve que   70%   des mouches meurent en 5/2 heures après l'introduction du papier, 91% meurent en 11/2 heures, et toutes en un jour. On constate en outre que les papiers conservent leur effica- cité après quelques jours. Dans une cage contenant du papier qui occupait une position horizontale dans la chambre de fumigation   95%   des mouches meurent en 5/2 heures et toutes les mouches en 11/2 heures.

   Dans des cages de contrôle contenant du papier similaire qui n'avait pas été placé dans la chambre de fumigation, seulement 9% des mouches meurent en 1 jour et aucune en 11/2   heures     EXEMPLE   4. 



   Des pièces de papier sont fumigées exactement comme dé- crit dans l'exemple 3 et sont placées sur le fond de cages conte- nant des moustiques. 20% des moustiques sont morts 5/2 heures après l'introduction du papier qui était disposé verticalement dans la chambre de fumigation; 93% après 11/2 heures et tous après un      

 <Desc/Clms Page number 6> 

   jour. Dans les cages contenant le papier qui avait été figure en position horizontale, 40% des moustiques sont morts après 1/2 heures   et presque 100% après 11/2 heures. Dans une expérience de contrôle, dans laquelle on pose sur le fond des cages du papier qui n'a pas été fumigé, seulement un   mousticue   est mort apres un jour. 



   REVENDICATIONS --------------------------- 
1) Procède de fumigation d'une enceinte close pour y combattre des parasites,   caractérisé   en ce qu'il comprend   l'opéra-   tion consistant à traiter l'enceinte par un aérosol contenant un hexachlorure de benzène.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Preparation process, fumigating materials, materials obtained by this process and their applications.



   -------------
The present invention relates to improvements in fumigation as well as aerosol forming materials and methods suitable for pest control purposes.



   British Patent Application No. 10459/42 describes the preparation of materials suitable for controlling pests, these materials comprising benzene hexachloride or a solution thereof in intimate association with a carrier or a non-solvent diluent for benzene hexachloride under the conditions of use. The benzene hexachloride is preferably the Ó isomer, or a mixture of isomers containing a relatively large portion of the Ó isomer.

   For the control of flies and mosquitoes, for example, it has been proposed to employ aqueous emulsions or aqueous suspensions of dispersible powders, applied by spraying. The use of aqueous spray-applied products requires the use of a spraying machine and a certain degree of skill must be acquired in knowing how to prepare or modify emulsions or suspensions, for example in mixing them with water. water, on the job.



   The subject of the present invention is a process for fumigating a closed enclosure, in order to combat parasites therein, this process comprising the operation consisting in treating this enclosure with an aerosol containing a benzene hexachloride.



   According to another characteristic of the invention, the fumigation process applied to articles or objects comprises the treatment of the latter in a closed chamber with an aerosol containing a benzene hexachloride.



   According to yet another feature of the invention, the composition, capable of forming an aerosol containing a benzene hexachloride by combustion, comprises a solid combustible material with which a benzene hexachloride is mixed in a sufficient proportion to make the composition incombustible.



   The treatment of a closed enclosure according to the process according to the present invention, using an aerosol which contains a benzene hexachloride is particularly effective, especially since the aerosol itself has antiparasitic properties and is additionally deposited. at a given time on the walls of the closed enclosure and on the objects or articles placed in this

 <Desc / Clms Page number 2>

 enclosure to be fumigated, forming a deposit with similar antiparasitic properties. The deposit persists for some time after the fumigation operation and is effective both as a contact parasitic agent and by virtue of its vapor pressure.

   Therefore, the fogging not only serves to combat the parasites present on or in the article or the object during the treatment, but it also results in that the articles or objects receive a deposit of active material having, for a relatively long time, the useful property of preventing infestation or subsequent contamination of articles or objects. The fuel compositions according to the present invention have the advantage over soft sprayable products that they contain a much larger amount of the toxic material in a given volume and do not require any technical or special address to make them ready for use.

   In addition, their use does not depend on local availability of water, as is the case for concentrated emulsions or for dispersible powders, this fact being able to be of considerable importance, for example in certain tropical countries.



   The invention can be applied to the fumigation of a wide variety of objects, among which may be mentioned, for example, seed drill boots, flower pots, furniture, clothes, grains, by placing these objects or articles in a closed enclosure and then treating the enclosure and the articles or objects therein with the aerosol of benzene hexachloride.



  The invention is particularly valuable for the fumigation of buildings or constructions such as henhouses or the like, cowsheds or cowhouses, pigsties, stores or tropical residential areas.



   It has been found that benzene Ó-hexachloride is the most potent form of benzene hexachloride in the fumigation technique carried out according to the present invention, but mixtures of benzene hexachlorides can also be employed, for example. - not isomers. Thus, one can use the mixture of isomers obtained by chlorinating benzene under irradiation of the latter with actinioues radiations, so as to form a magma or a solution of benzene hexachloride, depending on the time during which the chlorination is continued, and thereafter evaporating off the unsalted benzene. Unattacked benzene can be removed by bringing the magma or solution in contact with hot water.

   A mixture obtained in this manner is aptly referred to as crude benzene hexachloride and contains about 10% to 15% of isomer 6. Other mixtures of benzene hexachloride isomers, especially those which contain an enriched proportion of the Ó isomer, can be employed according to the present invention. The preparation of these mixtures is described in British Patent Application Nos. 9416/43, 6145/44 and 9547/44. It is advantageous to employ benzene hexachloride containing a relatively large proportion of the 0 isomer, that is to say at least as much as there is in benzene hexachloride. gross.



   In accordance with one embodiment of the invention, the benzene hexachloride can be placed in a tub or other open container supported in any suitable manner above a lamp or other heating device enabling the operation to be made. raise the temperature of benzene hexachloride to for example 100 C - 150 C or more, for example up to 200 C. When heating the hexachloride of benzene to such a temperature there occurs a porization and mixing with air the vapors are cooled and condense as finely divided particles remaining suspended in the air as an aerosol. As a result of convection currents the aerosol is distributed or distributed in the closed enclosure containing the device, the treatment being carried out in this manner.

   In the case of the treatment of a large enclosure it

 <Desc / Clms Page number 3>

 It may be advisable to ensure a rigorous distribution or distribution of the aerosol by the use of a fan or similar agitating means in the enclosure during the process.



  However, for many purposes the use of such aids is not necessary, the convection currents being sufficient to ensure that the entire enclosure is subjected to the treatment.



   To form the aerosol of benzene hexachloride it is not essential to heat the benzene hexachloride so as to vaporize it first. Instead, benzene hexachloride can be dissolved in a liquefied, normally gaseous compound, solvent over benzene hexachloride, and the solution can be stored in a pressure vessel fitted with a sprayer, through which one can release the solution at will. The vapor pressure of the solvent then ejects the. solution as a spray jet and the solvent evaporates out of the individual droplets of the solution thus forming an aerosol of benzene hexachloride. Thus, in tropical countries solutions of hexachloride of
 EMI3.1
 benzene in 1,1-dichloro-2,2-difluoroethylene (bp 19 C).



   Other chlorofluorides of ethylene and methane which are normally gaseous can also be used, as well as other solvents, such as dimethyl ether and methyl chloride.



   Another mode of forming a benzene hexachloride aerosol is to incorporate the benzene hexachloride into a solid combustible carrier in such proportions that the concentration of the benzene hexachloride is not high enough to prevent combustion of the benzene. impregnated carrier, and then ignite the composition. The maximum amount of benzene hexachloride that can be incorporated without rendering the. incombustible composition varies with the type of carrier and can be determined in each given case by tests, but in general the proportions of benzene hexachloride which can be used are of the order of 5% to 25% by weight.

   The combustibility of the carrier can of course be increased, thus allowing a higher concentration of benzene hexachloride to be employed than otherwise, by impregnating the carrier with potassium nitrate, potassium chlorate, or with other strongly oxygenated compounds which promote combustion. In this case it is possible to incorporate in the composition quantities of benzene hexachloride as high as 50%. Suitable combustible compositions can be obtained by impregnating unsized paper, cork, cardboard, sawdust, and other combustible absorbent cellulosic materials with a solution of benzene hexachloride in a volatile solvent such as. as acetone, benzene, xylene or methanol and then expelling the solvent by evaporation.

   Benzene hexachloride can also be mixed with combustible materials such as flour, sawdust, pitch or pitch, bitumen or sulfur. You can also incorporate non-combustible fillers such as pulverulent gypsum, slate powder, pulverized stone or chalk, as well as binders such as glue or gum, to moderate the burn rate. or to facilitate molding of the composition to bring it to suitable shapes.



   A particularly suitable embodiment of the fumigation according to this embodiment of the invention is to incorporate the benzene hexachloride into the combustible material and to give the composition the shape of a candle which it contains. 'we can light with a wick. The wick may be a cord impregnated with potassium nitrate. A suitable composition for this purpose contains 30% to 35% benzene hexachloride and 45% to 50% potassium nitrate, the balance being sawdust.

   This composition can be loaded into a cylindrical envelope, for example made of tinplate, copper, priming paper, or cartridge paper impregnated with chlorinated naphthalene.

 <Desc / Clms Page number 4>

 d or other material that retards combustion.



   To use a combustible composition prepared as described above, it is ignited in the enclosure to be treated or containing the articles or objects to be treated, and allowed to burn.



  This leads to the vaporization of the benzene hexachloride and the aerosol thus formed is distributed throughout the entire closed chamber.



  It is generally desirable that the enclosure remain closed for some time after the combustion is complete to ensure tight distribution throughout the enclosure and to allow the toxic effect to occur fully. Finally, the particles forming the aerosol are deposited and a film with anti-parasitic properties is established on the surfaces limiting the enclosure and on the objects or articles located in the latter. The film tends to become thicker on the upper side of the horizontal surfaces in this enclosure, but generally relatively large amounts are deposited on the vertical and other surfaces as well.



   Suitable quantities of benzene hexachloride will be employed which, dispersed in the enclosure, give a concentration of benzene hexachloride of the order of 0.1 to 20 mg / liter, and in most cases an amount between 1 and 10 mgr / liter gives suitable results; that is to say, in an enclosure with a capacity of 5000 liters, 5 to 50 g of benzene hexachloride can be used. However, smaller amounts of material than what corresponds to this relatively narrow range may be sufficient if the pest is very sensitive to the compound, while for abnormally resistant pests larger amounts may be needed.

   By using concentrations within the relatively narrow limits given above, certain extermination of pests such as clothing moths, bedbugs, and wheat weevils can be ensured. On the other hand, extermination of house flies and mosquitoes is carried out effectively with amounts of benzene chloride of the order of 0.1 to 0.2 mg / liter in free space. It is also possible to exterminate the aphids, although for this purpose it is necessary to use higher concentrations of benzene hexachloride, of the order of 10 to 20 mgr / liter.

   Fumigation carried out in accordance with the present invention with these higher amounts can damage plants included in the enclosure subjected to the treatment, so that normally the invention is not applicable in the treatment of aphids on growing plants. However, the invention can be applied to control aphids in greenhouses or other buildings from which the growing plants have been removed. The proportions indicated above are valid for crude benzene hexachloride.



  For the pure isomer a quarter to an eighth of these amounts are generally sufficient, while the Ó or (3 ismers must be used in considerably larger amounts.



   Other embodiments of the invention can also be applied; for example when it comes to treating a large volume of grain to control the wheat weevil, a voluminous air stream can be passed through the vessel in which the benzene hexachloride is vaporized and through a chamber in which the contaminated grain is stored so that the air first charges with the aerosol of benzene hexachloride employed at a suitable concentration and then passes through the chamber containing the grain.



   The examples below serve to illustrate the invention without limiting it.



  EXAMPLE 1.



   Absorbent paper is impregnated with 4% potassium nitrate, then dried and then again impregnated with 25% by weight, crude benzene hexachloride. A quantity of this bearing paper

 <Desc / Clms Page number 5>

 approximately 64 mg of benzene hexachloride is burned in a 16 liter capacity container containing a quantity of bedbugs. After 1 hour, 97% of these bedbugs are killed.



   In a control experiment, in which a quantity of bedbugs was exposed for one hour to an aerosol formed by the combustion of the same quantity of absorbent paper impregnated with only 4% potassium nitrate, 12% of the bedbugs were killed.



  EXAMPLE 2.



  A quantity of benzene hexachloride sufficient to provide, after complete evaporation, a concentration of 2 mgr / liter is heated in a large chamber, containing a quantity of house flies, at approximately 120 ° C. for approximately 20 minutes. At the end of this time a considerable amount of the benzene hexachloride has vaporized, but a relatively large portion still remains unvaporized as a blackened, hard mass.



  All the flies in the enclosure die within an hour.



   Similar mortality is observed by exposing mosquitoes to an aerosol of benzene hexachloride in a similar manner.



  EXAMPLE 3.



    - A combustible mixture is prepared consisting of 30 parts of flour, 20 parts of gypsum, 20 parts of crude benzene hexachloride and 30 parts of potassium nitrate. The mixture is pulped with a small amount of water and is sprayed or sprayed in a thin layer onto pieces of unsized paper, the paper then being rolled up into a cylinder. The cylinder, thus formed, is then allowed to dry at room temperature.



  The cylinder obtained in this way is ignited and burned in a large chamber containing pieces of paper, one hanging vertically, the other lying horizontally on the floor of the chamber. Sufficient of this cylinder is burnt to obtain in the chamber a concentration of benzene hexachloride rising, when everything is burnt, to 0.125 mgr per liter. The combustible mixture takes 1 to 2 minutes to burn and the smoke is left in the chamber for 2 hours. Then the chamber is swept by a current of air using a large fan and the sheets of paper are used as test samples by placing them each on the bottom of a cage containing a large quantity of house flies. .

   The leaves which occupied a horizontal position in the fumigation chamber are placed in the cage so as to present upwards the face which was above in the fumigation chamber. Then we note from time to time the mortality of the flies. In the cages containing a piece of paper which occupied a vertical position in the fumigation chamber, it was found that 70% of the flies died within 5/2 hours after the introduction of the paper, 91% died in 11/2 hours, and all in one day. It is further observed that the papers retain their effectiveness after a few days. In a cage containing paper which occupied a horizontal position in the fumigation chamber 95% of the flies die in 5/2 hours and all the flies in 11/2 hours.

   In control cages containing similar paper which had not been placed in the fumigation chamber, only 9% of the flies died in 1 day and none in 11/2 hours EXAMPLE 4.



   Pieces of paper were fumigated exactly as described in Example 3 and placed on the bottom of cages containing mosquitoes. 20% of the mosquitoes died 5/2 hours after the introduction of the paper which was placed vertically in the fumigation chamber; 93% after 11/2 hours and all after one

 <Desc / Clms Page number 6>

   day. In the cages containing the paper which had been figure in a horizontal position, 40% of the mosquitoes died after 1/2 hours and almost 100% after 11/2 hours. In a control experiment, in which paper that had not been fumigated was placed on the bottom of the cages, only one mosquito died after one day.



   CLAIMS ---------------------------
1) Process for fumigation of a closed enclosure in order to combat parasites therein, characterized in that it comprises the operation consisting in treating the enclosure with an aerosol containing a benzene hexachloride.


    

Claims (1)

2) Procède suivant la revendication 1, caractérisa en ce qu'il est exécuté en chauffant l'hexachlorure de benzène dans l'enceinte de manière à le vaporiser. 2) Method according to claim 1, characterized in that it is carried out by heating the benzene hexachloride in the chamber so as to vaporize it. 3) Procéda suivant la revendication 2, caractérisé en ce que l'hexachlorure de benzène est chauffé à une température comprise entre 100 C et 150 C. 3) Process according to claim 2, characterized in that the benzene hexachloride is heated to a temperature between 100 C and 150 C. 4) Procède suivant la revendication 1, caractérisa en ce qu'il est exécuté en brûlant dans l'enceinte une composition com- bustible d'une matière dans laquelle l'hexachlorure de benzène a été incorporé. 4) Process according to claim 1, characterized in that it is carried out by burning in the enclosure a combustible composition of a material in which the benzene hexachloride has been incorporated. 5) Procédé suivant la revendication 1, caractérisa en ce que l'aérosol est formé par la pulvérisation d'une solution d'hexa- chlorure de benzène dans un solvant liquéfié normalement gazeux. 5) The method of claim 1, characterized in that the aerosol is formed by spraying a solution of benzene hexachloride in a liquefied solvent normally gaseous. 6) Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'hexachlorure de benzène contient une proportion relativement importante de l'isomère . 6) A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the benzene hexachloride contains a relatively large proportion of the isomer. 7) Procédé suivant l'une auelconoue des revendications précédentes,caractérisé en ce Que l'hexachlorure de benzène est de l'hexachlorure de benzène brut, comme défini dns ce qui procède. 7) Method according to one auelconoue of the preceding claims, characterized in that the benzene hexachloride is crude benzene hexachloride, as defined in what proceeds. 8) Procédé suivant la revendication 7, caractérisé en ce que la quantité d'hexachlorure de benzène dispersée dans l'en- ceinte est comprise entre 0,1 et 20 mgr d'hexachlorure de benzène par litre d'enceinte. 8) A method according to claim 7, characterized in that the amount of benzene hexachloride dispersed in the enclosure is between 0.1 and 20 mgr of benzene hexachloride per liter of enclosure. 9) Procédé de traitement d'articles ou d'objets à des fins antiparasitaires, caractérisé en ce qu'il comprend les opéra- tions qui consistent a introduire ces articles ou objets dans une enceinte close et à les y soumettre à la fumigation par le procédé suivant de l'une quelconque des revendications précédentes. 9) A method of treating articles or objects for pest control purposes, characterized in that it comprises the operations which consist in introducing these articles or objects into a closed enclosure and in subjecting them there to fumigation by the A method according to any one of the preceding claims. 10) Composition propre à former par combustion un aérosol à propriétés antiparastitaires, caractérisée en ce ou'elle comprend une matière combustible solide associée à une quantité d'hexachlo- rure de benzène insuffisante pour rendre la composition incombus- tible. 10) A composition capable of forming an aerosol with antiparastitic properties by combustion, characterized in that it comprises a solid combustible material associated with an insufficient quantity of benzene hexachloride to render the composition incombustible. 11) Omposition suivant la revendication 10, caractérisée en ce qu'elle est constituée par une substance cellulosique a.b- sorbante ayant absorbé l'hexachlorure de benzène. 11) Omposition according to claim 10, characterized in that it consists of a cellulosic substance a.b- sorbent having absorbed benzene hexachloride. 12) Composition suivant la. revendication 10 ou 11, ca- ractérisée en ce ou'elle contient aussi un composé fortement oxygé- né capable de favoriser la combustion de le matière combustible. 12) Composition according to. Claim 10 or 11, characterized in that it also contains a strongly oxygenated compound capable of promoting the combustion of the combustible material. 13) Composition suivant la revendication 10 ou 11 ou 12, caractérisée en ce que l'hexachlorure de benzène comprend entre 5% et 50% en poids du véhiculeur combustible. <Desc/Clms Page number 7> 13) Composition according to claim 10 or 11 or 12, characterized in that the benzene hexachloride comprises between 5% and 50% by weight of the fuel carrier. <Desc / Clms Page number 7> 14) Composition suivant l'une quelconque des revendica- tions 10 à 13, caractérisée en ce que l'hexachlorure de benzène contient une proportion relativement importante de l'isomère 0 . 14) Composition according to any one of claims 10 to 13, characterized in that the benzene hexachloride contains a relatively large proportion of the 0 isomer. 15) Composition suivant l'une quelconque des revendica= tions 10 à 14, caractérisée en ce que l'hexachlorure de benzène est de l'hexachlorure de benzène brut comme défini dans ce qui précède. 15) Composition according to any one of claims 10 to 14, characterized in that the benzene hexachloride is crude benzene hexachloride as defined in the above. 16) Composition suivant la revendication 15, caractérisée en ce qu'elle comprend entre 30% et 35% d'hexachlorure de benzène brut, 45% à 50% de nitrate de potassium, le reste étant constitué par des sciures. 16) Composition according to claim 15, characterized in that it comprises between 30% and 35% of crude benzene hexachloride, 45% to 50% of potassium nitrate, the remainder being constituted by sawdust. 17) Composition propre à former par combustion un aérosol convenable à des fins antiparasitaires, en substance comme ci-dessus décrit avec référence à l'exemple 1 ou à l'exemple 3. 17) A composition capable of forming, by combustion, an aerosol suitable for antiparasitic purposes, in substance as described above with reference to Example 1 or to Example 3. 18) Procédé de traitement antiparasitaire dans une encein- te close par l'évaporation d'hexchlorure de benzène dans cette en- ceinte, en substance comme ci-dessus décrit avec référence à l'exem- ple 2. 18) Method of antiparasitic treatment in a closed chamber by the evaporation of benzene hexchloride in this chamber, in substance as described above with reference to example 2. 19) Procédé de traitement ,d'articles ou d'objets à des fins antiparasitaires, caractérisé en ce qu'il comprend les opéra- tions consistant à introduire ces articles ou objets dans une en- ceinte close et à vaporiser ensuite dans cette enceinte un ou plusieurs isomères d'hexachlorure de benzène, en substance comme ci-dessus décrit avec référence à l'exemple 4. 19) A method of treating articles or objects for pest control purposes, characterized in that it comprises the opera- tions consisting in introducing these articles or objects into a closed enclosure and then spraying in this enclosure a or more isomers of benzene hexachloride, in substance as above described with reference to Example 4.
BE459933D BE459933A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE459933A true BE459933A (en)

Family

ID=112906

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE459933D BE459933A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE459933A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1728429B1 (en) Process for anti-germination treatment of bulbs and tubers using CIPC and terpenes or terpene oils
MX2008014470A (en) Paper impregnated with insecticides.
US4777032A (en) Paper distributing an active compound on burning, and a pyrotechnic distributor using such paper
WO2005067718A1 (en) Cipc solutions and a terpene or a terpene oil and use thereof for anti-germinating treatment of bulbs or tubers
FR2757018A1 (en) Mosquito and other arthropod repellent
BE459933A (en)
KR100305561B1 (en) Smoke extinguishing and heat-insulating insecticides for flies and methods of erasing flies using them
EP1546067B1 (en) Smoke composition
EP3466262B1 (en) Mosquito repellent agent and mosquito repelling method
EP3784032B1 (en) Liquid formulation for beehive smoker
FR3110047A1 (en) Spatial protection against flying insects based on 2-undecanone
FR2639188A1 (en) METHOD FOR CONTROLLING INSECTS AND / OR MITES THAT USE 1-ETHYNYL-2-METHYL-2-PENTENYL-3- (2,2-DICHLORO-ETHENYL) -2,2-DIMETHYLCYCLOPROPANECARBOXYLATE
US20070275025A1 (en) Combustible Mosquito Coil or Stick
JP2019104720A (en) Tabular incense stick
WO2019163571A1 (en) Incense stick and method for manufacturing same
AU2021359225A1 (en) Insect control product
BE1027223B1 (en) Insecticidal composition
US1613402A (en) Exterminating injurious forms of life and composition therefor
EP2019584B1 (en) Composite product for diffusing an active agent
JPH0826908A (en) Smoking and heat-transpiring insecticide for killing fly and method for killing fly using the same
FR2844677A1 (en) Pesticide treatment for stored produce, enclosures, structures and works of art comprises applying a volatile sulfur compound by nebulization
BE570604A (en)
CH291752A (en) Process for obtaining aerosols.
BE484024A (en)
BE503532A (en)