BE447409A - - Google Patents

Info

Publication number
BE447409A
BE447409A BE447409DA BE447409A BE 447409 A BE447409 A BE 447409A BE 447409D A BE447409D A BE 447409DA BE 447409 A BE447409 A BE 447409A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
extension
gasifier
gas
section
fuel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE447409A publication Critical patent/BE447409A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10JPRODUCTION OF PRODUCER GAS, WATER-GAS, SYNTHESIS GAS FROM SOLID CARBONACEOUS MATERIAL, OR MIXTURES CONTAINING THESE GASES; CARBURETTING AIR OR OTHER GASES
    • C10J3/00Production of combustible gases containing carbon monoxide from solid carbonaceous fuels
    • C10J3/02Fixed-bed gasification of lump fuel
    • C10J3/20Apparatus; Plants
    • C10J3/22Arrangements or dispositions of valves or flues
    • C10J3/24Arrangements or dispositions of valves or flues to permit flow of gases or vapours other than upwardly through the fuel bed
    • C10J3/26Arrangements or dispositions of valves or flues to permit flow of gases or vapours other than upwardly through the fuel bed downwardly

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Industrial Gases (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Procédé pour la marche des gazogènes à combus- tion descendante et dispositif pour la mise en pratique du procédé ". 



   Il est déjà connu d'équiper des gazogènes avec des gril- les rotatives, des grilles à secouer, des grilles suspendues pendulairement et actionnées à la main ou mécaniquement, et avec des barreaux de grilles, des tamis à secousses ou des or- ganes analogues mûs par saccades par des bielles actionnées mécaniquement. 



   Dans tous ces cas, la mission de ces dispositifs est de favoriser et de faciliter le passage des cendres, d'éloigner et d'évacuer la scorie qui pourrait s'être formée, de faire disparaître les creux dans le foyer et, indirectement, de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   @   pousser et d'accroître le débit général du gazogène. 



   Le procédé proposé conformément à l'invention pour la marche des gazogènes se caractérise, à l'opposé de ce qui pré- cède, par le fait que l'on soumet le combustible soumis à une gazéification descendante et qui participe encore aux processus de la gazéification, à un mouvement de brassage, c'est-à-dire à un mouvement dirigé transversalement au sens,du passage ou tirage dans le gazogène et de préférence périphérique et en cle fermé. 



   Le nouveau procédé assure une série d'effets qui n'étai- ent pas connus jusqu'à présent. 



   Ainsi que l'on sait, une forme constructive de gazogène éprouvée particulièrement pour l'équipement des véhicules se caractérise par le fait qu'un rétrécissement de la cuve est suivi par un prolongement qui porte à faux dans le compartiment de la cuve et auquel on a donné une forme, tout d'abord   oylin-   drique et ensuite de diabolo. Grâce à cette disposition, on ar- rive à ce résultat que la première partie des processus de la gazéification se déroule dans le prolongement lui même.

   C'est particulièrement à l'existence d'étranglements dans le prolon- gement qu'il faut attribuer le fait qu'il se forme en cet en- droit des zones d'incandescence qui se maintiennent   à-tous   les régimes et dont la température est suffisamment élevée pour dé- composer les vapeurs de goudron que contiennent les gaz, de ma- nière à produire un gaz pratiquement exempt de goudron. D'au- tres processus de la gazéification continuent dans le comparti- ment annulaire très grand par rapport à la section du prolonge- ment qui se trouve entre le prolongement et la paroi du gazo- gène qui délimite le creux. pr portionnelement au rapport des sections, la vitesse du gaz diminue tout d'abord considérable- ment par rapport à la vitesse du gaz dans le prolongement.

   De ce fait il n'est plus nécessaire, à l'opposé de dispositions 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 antérieures, de protéger lé charbon réduit qui se trouve en cet endroit ou qui s'y forme, contre l'entraînement par des tamis ou des dispositifs d'arrêt analogues, avant qu'il ne soit entraîné par le oourant gazeux. Le rapport des sections condi tionne le fait que la capacité du compartiment annulaire est relativement grande par rapport à la capacité du prolongement. 



  De ce fait, le niveau du charbon réduit dans ce compartiment annulaire ne varie que très peu quand le régime change, de sor- te que quand le régime croit, on dispose directement d'une pro- vision de ce oharbon relativement grande pour achever la réduc- tion, tandis que quand le régime tombe, ce même compartiment est directement à même de recevoir la quantité supplémentaire de charbon réduit formé, sans qu'il ne se produise d'accumula- tion, d'obstruction de la conduite d'évacuation du gaz ou d'au- tres troubles. Enfin, la marche du gazogène peut se poursuivre sans troubles dans le compartiment circulaire autour du prolon- gement, car le combustible ou le charbon réduit lui même sont en mouvement, se trouvent en outre dans le gaz animé d'un mou- vement, de sorte qu'il se présente des conditions analogues à celles qui se présentent pour un liquide.

   Celles-ci se oaracté- risent en ordre de grandeur par le fait que les deux tiers des réactions se déroulent approximativement dans le prolongement tandis que le tiers restant s'accomplit dans la zone de gazéi- fication annulaire extérieure. 



   La Demanderesse a constaté que ces conditions sont modi- fiés radicalement quand on réussit à raccourcir et à diminuer le trajet de réaction que le gaz doit parcourir jusqu'au moment de sa formation. Hais il est nécessaire à cet effet d'établir une condition de perméabilité uniforme au gaz du combustible et de disloquer le combustible, de le répartir et de le disposer de manière que sur le trajet du gaz, il se trouve constamment de nouvelles couches de combustible susceptibles de réagir et 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 prêtes à réagir. On atteint ce résultat en soumettant, confor- mément à l'invention, le combustible qui prend part à la gazé- ification à un mouvement de brassage ou d'agitation.

   C'est no-   tamment,   dans les gazogènes qui possèdent un prolongement li- brement suspendu dans le creux du manteau du gazogène qui pré- sente grâce à un rétrécissement progressif de la section et une partie suivante plus large, la forme d'un diabolo que le   combus-   tible qui se trouve dans le prolongement à peu près à partir de l'endroit de la section minimum si l'on considère la direc- tion de l'embouchure du prolongement est soumis à un mouvement de brassage de l'espèce.

   De cette manière, on réussit à   effec-   tuer les processus de la gazéification entièrement ou presqu' entièrement dans le prolongement lui-même de sorte que l'on est indépendant des processus de la gazéification dans la   zone   an- nulaire extérieure, En conséquence, on peut conformer cella-ci en tenant compte d'autres points de vue. Elle conserve naturel- lement sa valeur en ce qui concerne l'accroissement de la sou- plesse du gazogène contre de fortes variations de régime, mais elle procure par exemple l'avantage que l'on peut renoncer à introduire artificiellement du charbon réduit dans cette zone annulaire, ce qui était nécessaire avec les gazogènes actuels quand la marche de ceux-ci n'entraînait pas automatiquement la formation du charbon. 



   Le gazogène qui convient pour mettre en pratique le nou- veau procédé se caractérise en conséquence par la disposition d'un tamis rotatif en dessous du prolongement, tamis sur lequel sont montés des bras agitateurs qui pénètrent dans le prolonge- ment. Dans la plupart des cas, il suffit de prévoir un seul bras agitateur dont l'écartement du point de rotation du tamis rotatif est à peu près égal à la moitié du diamètre de la sec- tion minimum du prolongement tandis que sa hauteur est calculée de manière que le bras agitateur se termine directement en des- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sous de la section la plus étroite du prolongement. De cette manière, on brasse la totalité du stock de combustible se trou- vant en dessous de la section la plus étroite du prolongement et qui de ce fait participe aux processus de la   gazéification.   



  Ce stock acquièrt ainsi une perméabilité uniforme, est forte- ment disloqué de sorte que sur le trajet du gaz qui se déplace vers le bas, il existe constamment de nouvelles couches de com- bustible uniformément perméables qui sont prêtes à réagir et sont susceptibles de réagir, ce qui raccourcit et diminue en conséquence les trajets de réaction, les réactions s'étendent de ce fait en outre tout à fait uniformément à toute l'étendue de la colonne de combustible qui prend part aux processus de la gazéification, de sorte que le rendement total de gaz aug- mente.

   Comme le gaz en état d'être utilisée est formé sur un trajet beaucoup plus court que dans les formes de construction actuelles de gazogènes, les réactions sont essentiellement ache- vées à l'embouchure du prolongement même quand la hauteur du prolongement ne dépasse pas la hauteur habituelle jusqu'à pré- sent. Ce n'est qu'aux régimes extrêmes que la zone annulaire extérieure prend part à l'achèvement des processus de la gazé- ification, de sorte que sa hauteur peut être notablement moins élevée que   jusqu'à   présent. De ce fait la dépression sous la- quelle se trouve le gaz diminue, ce qui accroît en conséquence le contenu du cylindre. Néanmoins, la souplesse du gazogène se maintient de toute manière.

   La décomposition du goudron se pro- duit même aux régimes les plus faibles, de sorte que l'on débi- te toujours du gaz exempt de goudron. Le gazogène convient donc aussi bien pour la gazéification des combustibles contenant du goudron et de l'eau que pour celle des combustibles pauvres en goudron et en eau ou exempt de goudron et d'eau. Lorsque les combustibles forment des scories, le bras agitateur offre un autre avantage . c'est celui de saisir la scorie qui se forme 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 avant qu'il ne soit possible de former de grands amas de scories, de la brasser et ainsi de l'écarter, de sorte que l'évacuation de la soorie n'offre plus de difficulté. Il en est de même pour les cendrées. 



   Le tamis rotatif peut être actionné de toute manière ap- propriée quelconque. Si le gazogène sert à aotionner des véhi- oules, il est possible notamment, d'actionner le   tamis   rotatif par l'intermédiaire des parties mises en mouvement par suite du mouvement du véhioule, donc par exemple par l'arbre à cardan, par l'essieu de la roue arrière ou par le moteur. De façon ana- logue, on peut se servir d'un moteur électrique qui est alimen- té par la batterie du véhioule. On peut aussi monter une turbine à gaz d'échappement dans la conduite d'échappement du moteur, qui fournit alors l'énergie nécessaire au mouvement. 



   Le dessin illustre une réalisation de l'idée inventive par un exemple, en coupe longitudinale, d'un générateur de vé-   hicule   servant à gazéifier du bois, de la tourbe, du lignite, des briquettes de lignite, de la houille, notamment du charbon maigre, du charbon de bois, du coke de tourbe, du coke de dis- tillation ( coke de distillation de lignite et de houille ) ain- si que de l'anthracite.   ,   
La figure 1 est une coupe longitudinale et verticale dans la partie inférieure du gazogène conçu conformément à l'inven- tion. 



   La figure 2 est une coupe horizontale suivant la ligne II - II de la figure 1. 



   Dans les figures, la référence 1 désigne une cuve conçue de la manière habituelle qui présente en 2 le rétrécissement connu en soi. Ce rétrécissement se poursuit en 3 par un prolon- gement du gazogène qui se caractérise, en dehors du rétrécisse- ment 3, par une partie oylindrique 4 qui y fait suite, à section minimum, et par une partie plus large 5 qui fait suite à la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 partie 4. A   l'endroit   où   l'étranglement   est maximum,   o'est-à-   dire dans la partie cylindrique 4 débouchant les tuyères 6 des- tinées à amener l'air. Les tuyères 6 se composent de tubes de tuyères métalliques 7 qui sont raccordés au tuyau d'arrivée d'air commun 8, qui sont par exemple soudés dans la paroi inté- rieure du tuyau 8.

   Le tuyau 8 se poursuit en 9 par une partie plus large en forme de caisse. Dans celle-ci donne l'arrivée dtair 10 à clapet 11 fonctionnant à la façon dtune soupape d'ar- rêt. Les tuyaux des tuyères et le tuyau d'arrivée d'air 8 for- ment la charpente pour des briques 12 en matière très résistan- te à la chaleur, notamment en matière céramique. Ces briques s'étendent en hauteur, un peu au dessus du compartiment oylin- drique 4 destiné à loger les têtes de tuyères 6 de manière que le prolongement se compose, tout au moins à partir de l'en- droit le plus étroit du diabolo formé par les parties 3, 4 et 5 de matières réfractaires de qualité, notamment de matériaux céramiques.

   En plus de la charpente constituée par les parties 6,7 et 8 pour les briques 12, ces dernières peuvent être empri- sonnées et maintenues par d'autres parties, des parties métal- liques du gazogène. A cette fin, la paroi extérieure 8' du tuyau 8 se poursuit en haut et en bas de manière que la partie supé- rieure arrive jusqutau rétrécissement 2 de la cuve 1 et y est ancrée, par exemple soudée. 



   La partie inférieure est par contre bridée en 8 de façon que les briques 12 soient de cette manière emprisonnées et main- tenues de cette manière par la partie   8' ,  8" . Pour cette rai- son, on peut se passer de l'assemblage jointif des briques les unes sous les autres   et/leur   union pour en former une maçonne- rie solide, sans que toutefois l'application de cette mesure soit exclue. On peut ensuite réduire au minimum la section des briques 12 illustrée par la figure 1 de sorte que l'augmentation du poids par rapport à un gazogène entièrement métallique est 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 très faible et reste dans les limites qui paraissent directe- ment admissibles pour la marche d'un véhicule.

   On jouit de la possibilité de saisir et de fixer les briques 12 par des char- pentes métalliques 6, 7 et 8- ainsi que par d'autres parties métalliques 8 8 de manière que le soutirage du gaz s'accom plisse, de façon connue en soi, par un espace 13 compris entre la cuve 1 et la paroi extérieure 14 du gazogène. De cette ma- nière, tout le compartiment 13 est rempli de gaz exempts d'oxy- gène de sorte que toute formation de croûtes par oxydation des parties en métal 6 à 9 et 8' ou 8" est exclue. 



   Conformément à l'invention, il se trouve en dessous du prolongement 3, 4, 5, un tamis rotatif 15 qui est pourvu d'un bras agitateur 16. Le bras agitateur 16 est disposé de manière que son axe médian se trouve éloigné du point de rotation du tamis rotatif d'une distance égale à la valeur de la moitié du diamètre de la partie cylindrique 4. En outre, le bras agita- teur 16 arrive jusqu'à proximité de la surface limite   inféri-   eure de la partie cylindrique du diabolo 4. Le tamis rotatif 15 est monté sur un tourillon 17. Sur ce tourillon est calé, en dessous d'un dispositif d'arrêt des cendres et des scories 18 une roue hélicoïdale 19 dans laquelle s'engage en 20 une vis sans fin qui est montée en conséquence en 21 et 22 sur l'arbre à vis sans fin 23. Sur l'arbre à vis sans fin peut être calée une roue dentée à cran d'entraînement.

   Le cran d'entraînement est actionné par une bielle qui effectue un mouvement de va- et-vient sous l'action d'une came, de manière que la roue den- tée soit entraînée. Il se produit ainsi une rotation de l'arbre à vis sans fin et de la vis sans fin, de sorte que le tamis rotatif et le bras agitateur 16 tournent également. La came peut se trouver, par exemple, sur le tambour du frein d'un vé- hicule de façon que, de cette manière, le mouvement du tamis rotatif se produise sous la dépendance d'une partie quelconque 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 en mouvement du véhicule. Il se peut toutefois tout aussi bien que l'on se serve d'une commande du tamis rotatif 15 ou du bras agitateur   16   indépendante du mouvement du véhicule, en employant par exemple, un petit moteur électrique auquel le courant est fourni par la batterie du véhicule.

   La roue hélicoïdale 19 est également logée opportunément, par exemple par l'intermédiaire du roulement à billes 24 Une ouverture 25 permet de nettoyer sans difficulté et commodément le tamis rotatif 15 ou les com- partiments situés au dessus ou en dessous de celui-ci pour les débarraser des cendres, des scories et des résidus de la com- bustion. 



   Le dispositif 15, 16 fonctionne comme suit : 
Le bras agitateur 16 saisit tout le stock de combustible se trouvant dans la chambre 5 et qui conséquemment prend part aux processus de la gazéification, de manière que celui-ci de- vienne uniformément perméable au gaz sur toute son étendue. Le ' gaz atteint de ce fait toutes les particules de combustible de sorte qu'il se trouve constamment sur le trajet du gaz de nou- velles couches de combustible, prêtes à réagir et capables de réagir. De ce fait la formation du gaz prêt à utilisation se raccourcit notablement; en d'autres termes, le trajet de réac- tion du gaz diminue et se raccourcit.

   On réussit de cette façon à limiter les processus de la gazéification, essentiellement au prolongement de sorte que l'on peut se passer de la collabo- ration de la zone extérieure; celle-ci ne joue plus qu'un rôle de réserve, particulièrement pour les régimes élevés, ce qui procure cet avantage qu'elle conserve pleinement sa faculté de réaction pour cette occurrence; car une expérience bien connue montre que cette faculté de réagir diminue à mesure que la du- rée de marche augmente.

   En outre, on jouit de l'avantage de li- miter la hauteur du charbon en réaction se trouvant dans la zone annulaire extérieure, de sorte que les résistances aux 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 courants diminuent; de ce fait la dépression sous laquelle le gaz est soutiré diminue et la charge du cylindre augmente en conséquence. ensuite, on devient indépendant de l'accumulation artificielle du charbon en réaction dans la zone annulaire ex- térieure ; le charbon qui se   forna   automatiquement suffit pleine- ment pour déclencher l'action de réserve en présence des régimes élevés. On conserve ainsi tous les avantages connus que procure une disposition à prolongement. On produit notamment du gaz ex- empt de goudron et ce aussi bien aux plus forts régimes qu'aux plus faibles.

   Le bras agitateur procure cet autre avantage de saisir la scorie qui pourrait s'être formée avant   qu'il   y ait possibilité de formation de grandes accumulations de celle-ci, de la broyer et ainsi de l'écarter de sorte que l'évacuation de la scorie ne présente aucune difficulté. On favorise en ou- tre, de façon connue, l'élimination des cendrées et le débit général du gazogène qui se trouve accru. 



   L'esprit de l'invention considère que celle-ci n'est pas limitée à l'exemple de réalisation représenté. Son principe es- sentiel est le mouvement du combustible participant aux proces- sus de la gazéification de manière à raccourcir les trajets de réaction. La conformation du mouvement du combustible en parti- culier et la nature de sa génération sont sans importance. 



    REVENDICATIONS.   



   1.) Procédé pour la marche des gazogènes à combustion descendante, caractérisé par le fait que l'on soumet le   combus-   tible qui prend part aux processus de la gazéification à un mouvement d'agitation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method for the operation of down-combustion gasifiers and apparatus for carrying out the method".



   It is already known to equip gas generators with rotary grills, shaker grids, pendularly suspended grids and operated by hand or mechanically, and with grid bars, shaking screens or the like. moved jerkily by mechanically actuated connecting rods.



   In all these cases, the mission of these devices is to promote and facilitate the passage of ashes, to remove and evacuate the slag that could have formed, to make the hollows in the hearth disappear and, indirectly, to

 <Desc / Clms Page number 2>

   @ push and increase the general flow of the gasifier.



   The method proposed in accordance with the invention for the operation of gasifiers is characterized, in contrast to the above, by the fact that the fuel subjected to downward gasification is subjected to which still participates in the gasification processes. gasification, to a stirring movement, that is to say to a movement directed transversely to the direction of the passage or draft in the gasifier and preferably peripheral and in a closed key.



   The new process provides a series of effects which have not been known until now.



   As is known, a constructive form of gasifier proven particularly for the equipment of vehicles is characterized by the fact that a narrowing of the tank is followed by an extension which cantilever into the compartment of the tank and to which one gave a shape, first oylin- dric and then diabolo. Thanks to this arrangement, we arrive at the result that the first part of the gasification process takes place in the continuation itself.

   It is particularly to the existence of constrictions in the extension that we must attribute the fact that there are formed in this place zones of incandescence which are maintained at all regimes and whose temperature is high enough to break down the tar vapors contained in the gases to produce a gas substantially free of tar. Other gasification processes continue in the annular compartment which is very large in relation to the section of the extension which is between the extension and the wall of the gasoline which delimits the hollow. pr portional to the ratio of the sections, the gas velocity first decreases considerably compared to the gas velocity in the extension.

   Therefore it is no longer necessary, unlike provisions

 <Desc / Clms Page number 3>

 earlier, to protect the reduced carbon which is in this place or which forms there, against the entrainment by screens or similar shut-off devices, before it is carried away by the gas oourant. The report of the sections conditions the fact that the capacity of the annular compartment is relatively large compared to the capacity of the extension.



  As a result, the level of reduced carbon in this annular compartment varies very little when the regime changes, so that when the regime increases, a relatively large supply of this coal is directly available to complete the process. reduction, while when the speed falls, this same compartment is directly able to receive the additional quantity of reduced carbon formed, without any accumulation, obstruction of the discharge pipe gas or other disturbances. Finally, the operation of the gasifier can continue without disturbances in the circular compartment around the extension, because the fuel or the reduced coal itself are in motion, are also found in the gas animated by a movement, of so that conditions analogous to those which arise for a liquid arise.

   These are characterized in order of magnitude in that two thirds of the reactions proceed approximately in the continuation while the remaining third takes place in the outer annular gasification zone.



   The Applicant has found that these conditions are radically modified when it is possible to shorten and decrease the reaction path which the gas must travel until the moment of its formation. But for this it is necessary to establish a condition of uniform permeability to gas of the fuel and to break up the fuel, to distribute it and to arrange it in such a way that in the path of the gas there are constantly new layers of fuel. likely to react and

 <Desc / Clms Page number 4>

 ready to respond. This is achieved by subjecting, in accordance with the invention, the fuel which takes part in the gasification to a stirring or agitation movement.

   It is in particular, in the gasifiers which have an extension freely suspended in the hollow of the mantle of the gasifier which presents, thanks to a progressive narrowing of the section and a wider following part, the shape of a diabolo that the fuel which lies in the prolongation approximately from the place of the minimum section if we consider the direction of the mouth of the prolongation is subjected to a stirring movement of the species .

   In this way, one succeeds in carrying out the gasification processes wholly or almost wholly in the extension itself so that one is independent of the gasification processes in the outer annular zone. one can conform it by taking into account other points of view. It naturally retains its value in terms of increasing the flexibility of the gasifier against strong variations in speed, but it provides, for example, the advantage that it is possible to dispense with artificially introducing reduced coal into this. annular zone, which was necessary with current gasifiers when the operation of these did not automatically lead to the formation of coal.



   The gasifier which is suitable for carrying out the new process is therefore characterized by the arrangement of a rotating screen below the extension, on which screen are mounted agitator arms which enter the extension. In most cases, it is sufficient to provide a single agitator arm whose spacing from the point of rotation of the rotary screen is approximately equal to half the diameter of the minimum section of the extension while its height is calculated as so that the agitator arm ends directly below

 <Desc / Clms Page number 5>

 under the narrowest section of the extension. In this way, all of the fuel stock located below the narrowest section of the extension is stirred and which therefore participates in the gasification processes.



  This stock thus acquires a uniform permeability, is strongly dislocated so that in the path of the gas which moves downwards there are constantly new layers of uniformly permeable fuel which are ready to react and are capable of reacting. , which consequently shortens and decreases the reaction paths, the reactions furthermore extend quite uniformly over the entire extent of the fuel column which takes part in the gasification processes, so that the total gas yield increases.

   As the gas ready for use is formed over a much shorter path than in current forms of gasifier construction, reactions are essentially complete at the mouth of the extension even when the height of the extension does not exceed the height of the extension. usual height so far. It is only at extreme regimes that the outer annular zone takes part in the completion of the gasification processes, so that its height can be significantly less than hitherto. As a result, the depression under which the gas is located decreases, which consequently increases the contents of the cylinder. Nevertheless, the flexibility of the gasifier is maintained anyway.

   Tar decomposition occurs even at the lowest engine speeds, so that gas free of tar is always delivered. The gasifier is therefore suitable both for the gasification of fuels containing tar and water and for that of fuels low in tar and water or free of tar and water. When fuels form slag, the agitator arm offers another advantage. it is that of seizing the slag that forms

 <Desc / Clms Page number 6>

 before it is possible to form large clusters of slag, to stir it and thus to remove it, so that the evacuation of the soorie presents no more difficulty. It is the same for the ashes.



   The rotary screen can be operated in any suitable way. If the gasifier is used to fuel vehicles, it is possible in particular to actuate the rotary screen by means of the parts set in motion as a result of the movement of the vehicle, so for example by the cardan shaft, by the rear wheel axle or motor. Similarly, an electric motor can be used which is supplied by the vehicle battery. It is also possible to mount an exhaust gas turbine in the engine exhaust pipe, which then supplies the energy necessary for the movement.



   The drawing illustrates an embodiment of the inventive idea by an example, in longitudinal section, of a vehicle generator serving to gasify wood, peat, lignite, lignite briquettes, hard coal, in particular carbon. lean coal, charcoal, peat coke, distillation coke (lignite and coal distillation coke) as well as anthracite. ,
Figure 1 is a longitudinal and vertical section through the lower part of the gasifier designed in accordance with the invention.



   Figure 2 is a horizontal section along the line II - II of Figure 1.



   In the figures, the reference 1 designates a tank designed in the usual way which has at 2 the constriction known per se. This narrowing continues in 3 by an extension of the gasifier which is characterized, apart from the narrowing 3, by a cylindrical part 4 which follows it, with minimum section, and by a wider part 5 which follows from the

 <Desc / Clms Page number 7>

 part 4. At the place where the throttling is maximum, that is to say in the cylindrical part 4 opening out the nozzles 6 intended to bring the air. The nozzles 6 consist of metal nozzle tubes 7 which are connected to the common air inlet pipe 8, which are for example welded into the inner wall of the pipe 8.

   The pipe 8 continues at 9 with a wider part in the form of a box. Therein gives the air inlet 10 to a flap 11 functioning as a shut-off valve. The pipes of the nozzles and the air inlet pipe 8 form the framework for the bricks 12 of very heat resistant material, in particular ceramic material. These bricks extend in height, a little above the oylin- dric compartment 4 intended to house the nozzle heads 6 so that the extension is composed, at least from the narrowest place of the diabolo formed by parts 3, 4 and 5 of quality refractory materials, in particular ceramic materials.

   In addition to the frame constituted by parts 6, 7 and 8 for the bricks 12, the latter can be encased and held by other parts, metal parts of the gasifier. To this end, the outer wall 8 'of the pipe 8 continues up and down so that the upper part reaches the constriction 2 of the tank 1 and is anchored there, for example welded.



   The lower part, on the other hand, is flanged at 8 so that the bricks 12 are in this way imprisoned and held in this way by the part 8 ', 8 ". For this reason, assembly can be dispensed with. joining the bricks one under the other and / their union to form a solid masonry, without however the application of this measure being excluded.The cross-section of the bricks 12 shown in Figure 1 of Figure 1 can then be reduced to a minimum. so that the increase in weight compared to an all-metal gasifier is

 <Desc / Clms Page number 8>

 very low and remains within the limits which appear to be directly admissible for the operation of a vehicle.

   The possibility of grasping and fixing the bricks 12 by metal frames 6, 7 and 8, as well as by other metal parts 8 8, is used so that the gas withdrawal is accomplished, in a known manner. per se, by a space 13 between the tank 1 and the outer wall 14 of the gasifier. In this way, the entire compartment 13 is filled with oxygen-free gas so that any formation of scabs by oxidation of the metal parts 6 to 9 and 8 'or 8 "is excluded.



   According to the invention, there is located below the extension 3, 4, 5, a rotary sieve 15 which is provided with a agitator arm 16. The agitator arm 16 is arranged so that its central axis is remote from the point. of rotation of the rotary sieve by a distance equal to the value of half the diameter of the cylindrical part 4. In addition, the agitator arm 16 reaches close to the lower limit surface of the cylindrical part of the cylinder. diabolo 4. The rotary screen 15 is mounted on a journal 17. On this journal is wedged, below an ash and slag stopper 18, a helical wheel 19 in which a worm 20 engages which is mounted accordingly at 21 and 22 on the worm shaft 23. On the worm shaft can be wedged a toothed wheel drive notch.

   The drive notch is actuated by a connecting rod which performs a reciprocating movement under the action of a cam, so that the toothed wheel is driven. There is thus a rotation of the worm shaft and the worm, so that the rotary screen and the agitator arm 16 also rotate. The cam may be located, for example, on the brake drum of a vehicle so that in this way the movement of the rotating screen takes place under the control of any part.

 <Desc / Clms Page number 9>

 moving the vehicle. However, it is equally possible to use a control of the rotary screen 15 or of the agitator arm 16 independent of the movement of the vehicle, for example by employing a small electric motor to which the current is supplied by the battery of the vehicle. vehicle.

   The helical wheel 19 is also conveniently accommodated, for example by means of the ball bearing 24. An opening 25 allows easy and convenient cleaning of the rotating screen 15 or the compartments situated above or below it for rid them of ash, slag and combustion residues.



   The device 15, 16 operates as follows:
The agitator arm 16 grasps all the fuel stock in the chamber 5 and which consequently takes part in the gasification process, so that it becomes uniformly permeable to the gas over its entire extent. The gas thereby reaches all fuel particles so that new layers of fuel are constantly in the gas path, ready to react and capable of reacting. As a result, the formation of the ready-to-use gas is notably shortened; in other words, the reaction path of the gas decreases and becomes shorter.

   In this way, we succeed in limiting the gasification processes, essentially to the extension so that we can do without the collaboration of the outer zone; the latter only plays a reserve role, particularly for high speeds, which provides the advantage that it fully retains its ability to react for this occurrence; for a well-known experiment shows that this faculty to react decreases as the walking time increases.

   In addition, the advantage is obtained of limiting the height of the reacting coal in the outer annular zone, so that the resistances to

 <Desc / Clms Page number 10>

 currents decrease; therefore the depression under which the gas is withdrawn decreases and the cylinder load increases accordingly. then, one becomes independent of the artificial accumulation of reacting carbon in the outer annular zone; the automatically forged carbon is fully sufficient to trigger the reserve action at high speeds. All the known advantages of an extension arrangement are thus retained. In particular, gas free of tar is produced, both at the highest and lowest speeds.

   The agitator arm provides this further advantage of picking up slag which may have formed before there is a possibility of forming large accumulations thereof, of crushing it and thus of spreading it so that the evacuation of the slag. the slag presents no difficulty. In addition, in a known manner, the elimination of ash and the general flow rate of the gasifier, which is increased, are favored.



   The spirit of the invention considers that it is not limited to the exemplary embodiment shown. Its main principle is the movement of the fuel participating in the gasification process so as to shorten the reaction paths. The conformation of the fuel movement in particular and the nature of its generation are irrelevant.



    CLAIMS.



   1.) Process for the operation of down-combustion gasifiers, characterized by the fact that the fuel which takes part in the gasification processes is subjected to a stirring movement.


    

Claims (1)

2.) Procédé suivant la revendication 1 pour la marche des gazogènes à combustion descendante et à prolongement librement suspendu dans un creux du manteau extérieur du gazogène qui pré- sente une partie en forme de diabolo grâce à une diminution progressives de la section et à une partie plus large qui y fait <Desc/Clms Page number 11> suite, caractérisé par le (fait que l'on soumet le combustible se trouvant dans le prolongement à peu près à partir du point où se trouve la section minimum du prolongement si l'on consi- dère la direction de l'embouchure du prolongement, à un mouve- ment d'agitation. 2.) Method according to claim 1 for the operation of gasifiers with descending combustion and extension freely suspended in a hollow of the outer mantle of the gasifier which has a part in the form of a diabolo thanks to a progressive reduction in the section and a larger part that makes it <Desc / Clms Page number 11> continued, characterized by the fact that the fuel lying in the extension is subjected approximately from the point where the minimum section of the extension is located if the direction of the mouth of the extension is considered, to a movement of agitation. 3.) Gazogène pour la réalisation du procédé suivant les revendications 1 et 2, caractérisé par la disposition d'un ta- mis rotatif en dessous du prolongement du gazogène sur lequel sont prévus des bras agitateurs qui pénètrent dans le prolonge- ment. 3.) Gasifier for carrying out the process according to claims 1 and 2, characterized by the provision of a rotary screen below the extension of the gasifier on which are provided agitator arms which enter the extension. 4.) Gazogène suivant la revendication 3, caractérisé par le fait que l'on n'a prévu qu'un seul bras agitateur dont l'é- oartement à partir du point de rotation du tamis rotatif est à peu près égal à la moitié du diamètre de la section minimum du prolongement tandis que les dimensions de sa hauteur sont tel- les que le bras agitateur se termine directement en dessous de la section la plus étroite du prolongement. 4.) Gasifier according to claim 3, characterized in that there is provided only one agitator arm, the distance from the point of rotation of the rotary screen is approximately equal to half the diameter of the minimum section of the extension while the dimensions of its height are such that the agitator arm ends directly below the narrowest section of the extension.
BE447409D BE447409A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE447409A true BE447409A (en)

Family

ID=103256

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE447409D BE447409A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE447409A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2435533A2 (en) Novel method for pyrogasification of organic waste
BE447409A (en)
EP2723832B1 (en) Carbonaceous solid fuel gasifier
CA2845883A1 (en) Gasifier for a solid carbon fuel
EP1235889A1 (en) Method and installation for gasifying carbonaceous compounds
EP3885651B1 (en) Rotary de-ashing grate system for furnace of a combustion or gasification installation
FR2784742A1 (en) Thermal treatment of solid material, comprises integrated heat separator to enable the fractionating of gases from the heated solid
BE457333A (en)
BE448358A (en)
WO2024008729A1 (en) Injection device for a salt separator, of the type having a surface scraped by at least one rotor rotating in a heated containment, associated salt separator and associated biomass gasification installation
FR2564102A1 (en) Gasification process with separate prepyrolysis, device fitted to a heat engine and fuel adapted to this process
BE456852A (en)
WO2024008708A1 (en) Scraped-surface salt separator with a scraper plate which slides into a precipated-salt resolubilization zone and associated biomass gasification facility
BE456538A (en)
BE441545A (en)
BE450199A (en)
BE417620A (en)
WO2017077245A1 (en) Device for pyrolysis with shaking
BE378879A (en)
BE441802A (en)
BE453122A (en)
BE376225A (en)
BE371641A (en)
BE342158A (en)
BE407474A (en)