BE445827A - - Google Patents

Info

Publication number
BE445827A
BE445827A BE445827DA BE445827A BE 445827 A BE445827 A BE 445827A BE 445827D A BE445827D A BE 445827DA BE 445827 A BE445827 A BE 445827A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tools
movement
advance
cutting
strip
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE445827A publication Critical patent/BE445827A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D43/00Feeding, positioning or storing devices combined with, or arranged in, or specially adapted for use in connection with, apparatus for working or processing sheet metal, metal tubes or metal profiles; Associations therewith of cutting devices
    • B21D43/02Advancing work in relation to the stroke of the die or tool
    • B21D43/027Combined feeding and ejecting devices

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Perforating, Stamping-Out Or Severing By Means Other Than Cutting (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de séparation de pièces de tôles découpées simultané- ment dans une bande de tôle. 



   L'invention est relative à un procédé de séparation de pièces de t8les découpées dans des bandes, et qui, après la-coupe, restent engagées dans les outils de coupe, en parti- culier de t8les de rotors et stators pour machines électriques. 



  Le découpage se fait comme à l'ordinaire au moyen de deux pla- ques mobiles en engagement mutuel l'une par rapport à l'autre et dont l'une peut aussi rester fixe. Après le découpage, les pièces de tôle restent accrochées aux outils et sont poussées hors de ceux-ci par des éjecteurs dans la partie vide existant entre les deux outils. Si, pour découper ces pièces de tôle, on emploie une presse à mouvement horizontal, les pièces décou-   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pees tombent après l'éjection, mais elles sont d'autant plus difficiles à séparer que les courses de la presse se succèdent plus rapidement.

   En raison de la difficulté à établir un dis- positif, de séparation susceptible d'un emploi commode, on est ordinairement oblige de mettre en jeu un dispositif séparé qui sert uniquement à la séparation des différents découpages. 



   Lorsqu'on découpe des tôles de rotors et de stators de machines électriques, on découpe en même temps, dans une bande de tôle qu'on fait avancer après chaque estampage, une t8le de stator dans sa forme définitive, qui présente déjà les encoches où sera place   ulterieurement   l'enroulement, et en outre une tôle de rotor dont la denture de la périphérie résulte du découpage des encoches du stator; on découpe en même temps une ouverture centrale dans la tôle du rotor, qui sert à l'empilage des tôles sur le stator, ou à les centrer défi- nitivement pour les monter sur une autre machine. 



   Conformément à l'invention, la séparation des   diffe-   rentes pièces découpées dans la bande de tôle est obtenue en faisant tout d'abord avancer ladite bande immédiatement après la coupe, de manière à venir se placer en se séparant entre les deux plaques, et en actionnant ensuite les éjecteurs des deux outils. Lors de l'éjection, les différentes pièces de tôle re- bondissant sur la partie non entamée de la bande; par suite, elles ne peuvent pas se prendre ensemble ni s'accrocher dais les découpures de la bande.

   Elles tombent dans des plans dif-   ferents   de sorte qu'elles peuvent être aisément   séparées.   Pour assurer encore mieux la séparation, une cloison éventuellement mobile peut être disposée sous la bande de tôle, de façon à isoler complètement et efficacement les deux chambres de chute l'une de l'autre, ou bien l'éjection des tôles découpées peut avoir lieu à des temps différents. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La disposition suivant l'invention est applicable aussi bien aux presses découpeuses à deux plaques mobiles qu'à celles dans lesquelles il n'y a qu'un outil en mouvement. 



  Lorsqu'ap rès la coupe les deux outils sont ramenés en arrière, l'éjection se produit librement entre chacun des outils et la bande de tôle? Il n'est pas toujours nécessaire d'avoir une commande complète pour les deux outils. Il est aussi possible de donner à l'une des plaques la course usuelle et à l'autre plaqueun simple petit mouvement pour l'écarter de la bande, et créer aussi de ce côté une chambre d'éjection. Enfin, avec une presse comportant une plaque mobile et une autre complè- tement fixe, la chambre d'éjection entre la plaque fixe et la bande de tôle peut être   obtenàe   en écartant de cette plaque la bande avec son dispositif de guidage. 



   Le procédé de l'invention est particulièrement appli- cable aux presses à découper à grande vitesse, par exemple 100 courses par minute, et davantage, sans qu'il soit besoin d'avoir recours à des forces distinctes pour la séparation:des tôles individuelles, ainsi que cela était, nécessaire auparavant, même avec les machines à nombre de courses beaucoup plus faible. 



   Le dessin annexé représente, vu en plan, un exemple d'exécution de   l' invention.   Dans la disposition représentée, on a supposé que la tête de découpage 1 est mobile et la tête 2 fixe. Sensiblement au milieu entre les deux tètes de découpage se trouve la bande de tale 3 dans laquelle les tôles doivent être découpées. De part et d'autre des têtes de découpage se trouvent des guidages 4 et 5 pour la bande et, dans le cas con- sidéré, au commencement du mouvement de la tête 1, la bande 3, avec son dispositif de support 4,5, est déplacée dans la direc- tion de la tête fixe 2. Ce mouvement peut être dérivé de celui de la pièce 1. Des galets 6 servent à produire l'avancement de la bande 3.

   Ces galets sont entraînés par les disques 7 à l'aide 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de mécanismes à roue libre dans le sens indique par les flèches. 



  Dans le mouvement de retour des disques 7 les galets 6 restent immobiles. Les disques 7 portent des axes de manivelles 8, de preférence reglables en direction radiale, sur lesquels sont articulées des bielles 9. Les extrémités libres de ces bielles s'appuient en des points fixes 10. Les paliers   12   des galets 6 et des   djsques   7 sont portés par un cadre 11, qui est relie au guide des tôles 4 et se meut avec lui. 



   Au commencement du mouvement de la tête de découpage 1 en direction de la tête 2, le cadre 4, 11 est déplacé avec celle-ci dans la même direction au moyen d'un jeu de leviers; la bande de tôle 3 vient se placer contre la tete 2. Les biel- les 9 font tourner les disques 7 en sens contraire des flèches ; grace aux roues libres, les galets 6 ne sont pas entraînés, de sorte que la bande 3 n'est pas entraînée longitudinalement. 



  Les outils 1 et 2 pénètrent alors dans la bande 3 et y décou- pent une t8le de stator en forme d'anneau et une tôle de rotor egalement en anneau. Chacune de ces pièces en forme d'anneau reste engagée dans chacune des deux têtes de découpage; le mou- vement de retour de la tête 1 commence aussit8t. Immédiatement après la séparation des outils 1 et 2, le mouvement du support de la bande de tôle 4, 11 est commandé en direction de la posi- tion de depart; ce mouvement fait tourner les disques 7 dans le sens des flèches en entrainant les galets d'avancement 6. 



  L'avance de la bande se produit donc dès le commencement du re- tour de la tête 1. La disposition adoptée est telle que cette avance se termine avant que ladite tête ait atteint la position de départ qui est celle représentée. L'expulsion des pièces hors des outils 1, 2 peut également s'effectuer avant d'atteindre la position représentée. Les pièces viennent rebondir sur la partie non découpée de la bande 3 qui s'est avancée et tombent des deux côtés de cette bande sans pouvoir en aucune manière rester ac- crochées ou se toucher. La course suivante peut donc commencer aussitôt après le mouvement de rappel de la tête mobile 1. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



     . Les   guidages 4 et 5 peuvent être considérés   comme   liés ensemble soit parce qu'ils sont sur le même   châssis,   soit parce qu'ils sont montés sur deux châssis accouplés. Le guidage 5 est muni d'un dispositif de commande d'avance semblable à celui du guidage 4. Cette double disposition de l'avance est néoessaire pour qu'au commencement de l'avance elle soit produite unique- ment par le dispositif de la ,partie 4, tandis que lorsque le travail est presque complètement termine elle n'est plus effec- tuée que par le dispositif de guidage 5. Pendant une partie du travail,les deux dispositifs d'avance aggissent simultanément sur la bande de tôle 3. 



   La disposition décrite est particulièrement applicable aux presses à découper à grande vitesse. Lorsque le nombre de courses augmente, la vitesse des mouvements est beaucoup plus grande et l'éjection a lieu avec une plus grande force, de sorte que la séparation des pièces par les moyens usuels, par exemple par éjection sùivant des trajets différents, ou à des temps dif- férents, n'est plus suffisante. La bande de tôle 3 qui existe de tou,tes façons, sert par suite en même temps   de paroi  de sé- paration, et assure sans difficulté la chute des deux pièces dais des emplacements différents. En-dessous de la bande 3, on peut disposer une paroi de séparation fixe ou mobile suivant les cas, qui empêche tout contact entre lesdiverses pièces découpées. 



   La commande des galets 6 et des disques 7 peut aussi être produite par des pignons roulant sur- des crémaillères fixes. Il faut naturellement agencer une roue libre encore dans ce cas en- tre les galets 6 et les disques 7. Les pignons de commande peu- vent être accouplés directement avec les disques 7 et se trou- vent de préférence sous le cadre mobile 4, 11, L'avance.peut aus- si être produite au moyen   d'une   source de force indépendante produisant un mouvement rectiligne, par exemple par un piston à air comprimé ou des électroaimants fixés sur le cadre 4,11, et 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 transmettant leur mouvement aux disques 7. Ces commandes au- xiliaires doivent être réglées par des soupapes ou des contacts en fonction du mouvement de la tête mobile de coupe 1.

   Le com- mencement de l'avance peut être réglé dans ce cas de manière commode de même que la grandeur du parcours de commande néces- saire pour l'avance. Le dispositif décrit est également appli- cable aux presses à découper avec deux têtes de découpage mobi- les dans lesquelles les deux têtes se déplacent en même temps et uniformément l'une vers l'autre, ou dans lesquelles par exemple l'une des têtes effectue une course entière, tandis que l'autre tête n'exécute qu'un mouvement additionnel par exemple au moyen d'une genouillère.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for separating pieces of sheet metal cut simultaneously from a strip of sheet metal.



   The invention relates to a method for separating pieces of t8les cut from strips, and which, after cutting, remain engaged in cutting tools, in particular rotor and stator t8les for electric machines.



  The cutting is done as usual by means of two movable plates in mutual engagement with one another and one of which can also remain fixed. After cutting, the sheet metal parts remain attached to the tools and are pushed out of them by ejectors in the empty part existing between the two tools. If, to cut these sheet metal parts, a horizontal motion press is used, the cut-out parts

 <Desc / Clms Page number 2>

 pees fall off after ejection, but the more rapidly the press strokes are more difficult to separate.

   Owing to the difficulty of establishing a separating device capable of convenient use, it is usually necessary to bring into play a separate device which serves only for the separation of the different cuttings.



   When cutting sheets of rotors and stators of electric machines, at the same time, in a strip of sheet metal which is advanced after each stamping, a stator sheet in its final shape, which already has the notches where the winding will then be placed, and in addition a rotor sheet, the toothing of which at the periphery results from the cutting of the notches of the stator; at the same time, a central opening is cut in the rotor sheet, which serves to stack the sheets on the stator, or to center them definitively for mounting on another machine.



   According to the invention, the separation of the various pieces cut from the sheet metal strip is obtained by first of all advancing said strip immediately after the cut, so as to come to be placed by separating between the two plates, and by then operating the ejectors of the two tools. During ejection, the various pieces of sheet bouncing back onto the unopened part of the strip; consequently, they cannot be caught together nor hang on the cutouts of the tape.

   They fall into different planes so that they can be easily separated. To ensure the separation even better, a possibly movable partition can be placed under the strip of sheet metal, so as to completely and effectively isolate the two drop chambers from each other, or else the ejection of the cut sheets may have held at different times.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The arrangement according to the invention is applicable both to cutting presses with two movable plates and to those in which there is only one moving tool.



  When the two tools are brought back after cutting, ejection occurs freely between each of the tools and the sheet metal strip? It is not always necessary to have a complete order for both tools. It is also possible to give one of the plates the usual course and the other plate a simple small movement to move it away from the strip, and also create an ejection chamber on this side. Finally, with a press comprising a movable plate and another completely fixed one, the ejection chamber between the fixed plate and the sheet metal strip can be obtained by moving the strip away from this plate with its guide device.



   The process of the invention is particularly applicable to high speed die-cutting presses, for example 100 strokes per minute, and more, without the need to resort to separate forces for the separation: individual sheets , as was previously necessary, even with machines with a much lower stroke count.



   The appended drawing represents, seen in plan, an exemplary embodiment of the invention. In the arrangement shown, it has been assumed that the cutting head 1 is mobile and the head 2 is fixed. Substantially in the middle between the two cutting heads is the tale strip 3 from which the sheets are to be cut. On either side of the cutting heads are guides 4 and 5 for the strip and, in the case considered, at the start of the movement of the head 1, the strip 3, with its support device 4,5 , is moved in the direction of the fixed head 2. This movement can be derived from that of the part 1. Rollers 6 are used to produce the advancement of the strip 3.

   These rollers are driven by the discs 7 using

 <Desc / Clms Page number 4>

 freewheel mechanisms in the direction indicated by the arrows.



  In the return movement of the discs 7, the rollers 6 remain stationary. The discs 7 carry crank axes 8, preferably adjustable in the radial direction, on which connecting rods are articulated 9. The free ends of these rods are supported at fixed points 10. The bearings 12 of the rollers 6 and of the djsques 7 are carried by a frame 11, which is connected to the guide of the sheets 4 and moves with it.



   At the start of the movement of the cutting head 1 towards the head 2, the frame 4, 11 is moved with it in the same direction by means of a set of levers; the sheet metal strip 3 is placed against the head 2. The connecting rods 9 rotate the discs 7 in the opposite direction of the arrows; thanks to the free wheels, the rollers 6 are not driven, so that the strip 3 is not driven longitudinally.



  The tools 1 and 2 then penetrate into the strip 3 and cut therein a ring-shaped stator sheet and a ring-shaped rotor sheet. Each of these ring-shaped pieces remains engaged in each of the two cutting heads; the return movement of the head 1 starts immediately. Immediately after the separation of the tools 1 and 2, the movement of the support of the sheet metal strip 4, 11 is controlled in the direction of the starting position; this movement causes the discs 7 to rotate in the direction of the arrows, driving the advancement rollers 6.



  The advance of the strip therefore occurs from the start of the return of the head 1. The arrangement adopted is such that this advance ends before said head has reached the starting position which is that shown. The expulsion of the parts out of the tools 1, 2 can also take place before reaching the position shown. The pieces bounce off the uncut part of the strip 3 which has advanced and fall on both sides of this strip without being able in any way to remain attached or to touch each other. The next stroke can therefore start immediately after the return movement of the movable head 1.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



     . The guides 4 and 5 can be considered as linked together either because they are on the same frame, or because they are mounted on two coupled frames. The guide 5 is provided with an advance control device similar to that of the guide 4. This double arrangement of the advance is necessary so that at the beginning of the advance it is produced only by the device of the guide. , part 4, while when the work is almost completely finished, it is only carried out by the guide device 5. During part of the work, the two feed devices act simultaneously on the sheet metal strip 3.



   The arrangement described is particularly applicable to high speed die-cutting presses. When the number of strokes increases, the speed of the movements is much greater and the ejection takes place with greater force, so that the separation of the parts by the usual means, for example by ejection following different paths, or at at different times, is no longer sufficient. The sheet metal strip 3, which exists in all ways, therefore serves at the same time as a separating wall, and easily ensures that the two pieces fall from different locations. Below the strip 3, a fixed or movable separation wall can be placed, depending on the case, which prevents any contact between the various cut pieces.



   The control of the rollers 6 and of the discs 7 can also be produced by pinions rolling on fixed racks. Of course, a freewheel must still be arranged in this case between the rollers 6 and the discs 7. The control gears can be coupled directly with the discs 7 and are preferably located under the movable frame 4, 11 , The advance can also be produced by means of an independent force source producing a rectilinear movement, for example by a compressed air piston or electromagnets fixed to the frame 4,11, and

 <Desc / Clms Page number 6>

 transmitting their movement to the discs 7. These auxiliary controls must be adjusted by valves or contacts according to the movement of the movable cutting head 1.

   The start of the feed can be conveniently adjusted in this case as well as the size of the control path required for the feed. The device described is also applicable to cutting presses with two movable cutting heads in which the two heads move at the same time and uniformly towards each other, or in which, for example, one of the heads performs a full stroke, while the other head performs only an additional movement, for example by means of a knee lifter.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. ------------------ L'invention a pour objet : 1 ) Un procédé de séparation de pièces de tôle découpées si- multanément dans une bande de t8le, et restant d'abord enga- gées dans les outils de découpage, puis devant être rejetées dans l'intervalle entre les outils, en particulier des tôles de stators et de rotors de machines électriques, presentant les caractéristiques suivantes prises isolement ou en combd- naison : a) après chaque découpage la bande est d'abord avancée et en- suite les dispositifs d'éjection des deux outils découpeurs sont actionnés, éventuellement simultanément ; b) le mouvement d'avance de la bande commence pendant le re- tour de l'outil mobile ou des outils mobiles, dès que les ou- tils commencent, à s'écarter l'un de l'autre; ------------------ The invention relates to: 1) A process for separating pieces of sheet metal cut simultaneously from a strip of sheet metal, and remaining first engaged in the cutting tools, then having to be rejected in the interval between. tools, in particular sheets of stators and rotors of electric machines, having the following characteristics taken individually or in combination: a) after each cutting the strip is first advanced and then the devices for ejecting the two cutting tools are actuated, possibly simultaneously; b) the web feed movement begins during the return of the movable tool or movable tools, as soon as the tools begin to move away from each other; c) l'avance de la bande s'arrête avant la fin du mouvement de retour de l'outil ou des outils et l'éjection des pièces dé- coupées a lieu avant la fin de l'avance. <Desc/Clms Page number 7> c) the web feed stops before the end of the return movement of the tool or tools and the ejection of the cut pieces takes place before the end of the feed. <Desc / Clms Page number 7> 2 ) Un dispositif pour la mise en application du pm- cédé des paragraphes précédents, caractérisé par les points suivants pris séparément ou en combinaison: a) l'avance est produite par une commande séparée, par exemple à air comprimé, qui est actionnée par une des têtes mobiles de découpage ; b) le dispositif d'avance est monté sur le support de bande susceptible 03 déplacement en direction de la tête fixe de découpage. o) le mouvement d'avance est pris sur la commande du support mobile de bande. d) les galets d'avance sont commandés par manivelles et bielles par l'intermédiaire de mouvements libres, ces bielles étant articulées à une extremité sur les galets d'avance, leur autre extrémité étant reliée à des points fixes de la presse; 2) A device for implementing the principle of the preceding paragraphs, characterized by the following points taken separately or in combination: a) the advance is produced by a separate control, for example with compressed air, which is actuated by one of the movable cutting heads; b) the advance device is mounted on the tape support capable of 03 movement in the direction of the fixed cutting head. o) the advance movement is taken on the control of the mobile tape support. d) the advance rollers are controlled by cranks and connecting rods via free movements, these connecting rods being articulated at one end on the advance rollers, their other end being connected to fixed points of the press; e) les organes de commande des galets d'avance sont constitués par des pignons qui roulent sur des crémaillères pendant le mouvement du support de bande qui les porte et sont. reliés par mouvement libre aux galets d'avance. e) the control members of the advance rollers are constituted by pinions which roll on racks during the movement of the band support which carries them and are. connected by free movement to the advance rollers. @ @
BE445827D BE445827A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE445827A true BE445827A (en)

Family

ID=102110

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE445827D BE445827A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE445827A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1731277B1 (en) Processing station for a machine for the manufacture of packaging
CH616874A5 (en)
EP0323791B1 (en) Punch tool for a drawing press device
CH621530A5 (en)
FR2558748A1 (en) Transfer apparatus for a press having straight uprights and its method of adaptation
WO2008110679A1 (en) Compact metal can tapering machine for aerosol dispensers and the like
CH681873A5 (en)
FR2484979A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR ASSEMBLING SHEET MATERIAL, IN PARTICULAR FOR CONTINUOUSLY FEEDING RAPID PRINTERS
BE445827A (en)
CH548267A (en) PUNCH KNIFE WITH SERRATED CUTTING EDGE.
FR2511639A1 (en) SAFETY METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING THE MOVEMENT OF THE WORKPIECE IN A PRESS, ESPECIALLY IN A PUNCHING PRESS
FR2715334A1 (en) Metal rod bending machine
CH655706A5 (en) Method and device for stacking a defined number of folded boxes and for removing the piles of boxes thus formed
EP1149642A1 (en) Process for twisting a metallic piece, twisting apparatus and progressive die for such a device
FR2929142A1 (en) Lamination fabricating machine for rotor of e.g. electric motor, in automobile industry, has support for unwinding strip through zone in which plates are realized one by one, where zone has ejecting station ejecting complete lamination
EP0824456A1 (en) Sequential cutting device and method therefor
FR2621505A3 (en) Cutting-out machine for metal profiled sections
BE492837A (en)
BE740300A (en)
EP0278870B1 (en) Device for the mass punching of printed-circuit boards
FR2774010A1 (en) CRIMPING DEVICE
BE494300A (en)
BE571337A (en)
BE740308A (en)
BE373454A (en)