BE439411A - - Google Patents

Info

Publication number
BE439411A
BE439411A BE439411DA BE439411A BE 439411 A BE439411 A BE 439411A BE 439411D A BE439411D A BE 439411DA BE 439411 A BE439411 A BE 439411A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
camera
sound
viewfinder
lens
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE439411A publication Critical patent/BE439411A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B13/00Viewfinders; Focusing aids for cameras; Means for focusing for cameras; Autofocus systems for cameras
    • G03B13/02Viewfinders

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Lens Barrels (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "COMMANDE DE VISEUR" 
La présente invention est relative au système de commande à distance destiné aux appareils photographiques, et   concerne   plus particulièrement une transmission de commande aménagée entre l'enveloppe d'un appareil de prise de vues cinématographiques et le mouvement du viseur de cet appareil. 



   Un des buts principaux de l'invention est d'établir, entre un dispositif de commande et un dispositif commandé portés par des parties relativement mobiles d'un appareil photographique, une liaison mécanique précise qui supprime pratiquement toute transmission de vibrations sonores ou non désirées entre les deux parties. Un autre but de l'invention 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est d'établir une liaison de ce genre qui suive le mouvement relatif entre les deux parties sans gêner en aucune façon la transmission mécanique du mouvement entre lesdites parties et qui puisse facilement être détachée de l'appareil et aussi facilement remontée sur l'appareil. 



   Ces buts et d'autres buts et caractéristiques de l'invention seront mis en évidence au cours de la description détaillée donnée ci-dessous d'un mode de réalisation pratique de l'invention. 



   Sur les dessins annexés:
La figure 1 est une vue perspective d'un appareil de prise de vues cinématographiques établi suivant l'invention. 



   La figure 2 est une vue en plan de cet appareil, l'enveloppe de protection contre les sons et le capuchon de l'objectif étant représentés en coupe horizontale. 



   La figure 3 est une coupe par la ligne 3-3 de la figure 2. 



   La figure 4 est une coupe par la ligne 4-4 de la figure 3. 



   La figure 4a est une coupe analogue à la figure 4 mais représentant un bouton pour la commande directe. 



   La figure 5 est une vue de côté correspondant à la figure 4. 



   La figure 6 est une vue perspective de la partie supérieure de la tringlerie de transmission. 



   La figure 7 est une coupe par la ligne   7-7   de la figure 6. 



   La figure 8 est une coupe par la ligne 8-8 de la figure 6. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 9 est une vue perspective d'une des moitiés de la biellette de transmission. 



     La.   figure 10 représente par un diagramme la façon dont le câble de transmission est enroulé sur ses poulies. 



   La figure 11 est une coupe par la ligne 11-11 de la figure 6. 



   Comme représenté sur les figures 1,2 et 3, C désigne une boîte d'appareil de prise de vues cinématographiques comportant un objectif d'appareil 00 pourvu d'un capuchonparasol 81. A la boîte C est assujetti, en 6, un support de viseur BF portant un objectif de viseur FC.Comme représenté en détail sur les figures 4 et 5, le support BE est. un boîtier en matière coulée 1 duquel s'étend vers le bas un porte-miroir pourvu d'une paroi inclinée 18 sur laquelle est monté le réflecteur R2 (figure 3). Sur le sommet du boîtier 1, est vissé un   porte*prisme 1   comportant un bâti 4 s'étendant vers le haut.

   Avec le boîtier 1 fait corps la bride de montage susmentionnée 6 pourvue d'éléments d'assemblage en queue   d'aronde 2   (figure 2) destinée à recevoir les éléments d'assemblage en queue d'aronde complémentaires 11 de l'appareil C. A l'aide de vis 12, les éléments d'assemblage en queue d'aronde peuvent être bloqués rigidement. 



   Une console 16 est vissée sur la face avant du prolongement à miroir 2 du boîtier 1 (figures   4,5),la   face supérieure de cette console présentant une rainure en queue d'aronde 17 (figure 4). 



   Un cadre porte-lentilles   21   coulisse à la façon d'un tiroir dans le boîtier 1 (figure 5) et supporte des lentilles de viseur VLI et VL2, qu'on peut enlever du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 boîtier 1 à l'aide d'une poignée 22. La surface supérieure plate de la lentille VLI forme un écran S au-dessus duquel un cache M coulisse dans des guides appropriés. 



   Le bâti 4 (figures 4 et 5) présente des rainures 26 servant à guider une plaque-écran 27 présentantune ouverture circulaire entourée par une douille 28. La plaque 27 est prolongée d'une distance assez grande au-delà de chacun des côtés du bâti 4 pour maintenir la fenêtre dudit bâti à l'abri de la lumière suivant qu'il coulisse vers la droite ou vers la gauche. 



   La rainure en queue d'aronde 17 de la console 16 (figures 4 et 5) supporte un chariot intermédiaire 31 usiné d'une manière correspondante et présentant à sa partie supérieure une queue d'aronde 33 dont la forme est analogue à la queue d'aronde inférieure 32 mais qui est disposée à angle droit par rapport à celle-ci. A l'aide d'éléments   d'assembla-   ge à queue d'aronde 34 une monture tubulaire principale 35 se meut latéralement sur la queue d'aronde 33 du chariot 31. 



  La douille 28 pénètre à l'intérieur du tube 35, et il est évident que l'organe de protection 27, qui suit le mouvement latéral de cette monture et de la douille 28, assure, conjointement avec les portions disposées à recouvrement de la monture et de la douille, un joint étancheà la lumière entre le compartiment contenant le prisme P et la monture 35 de   lobjectif.   On peut insérer dans la monture 35 des objectifs de viseur VO, la rotation desdits objectifs étant empêchée par un poussoir de verrouillage 37 (figure 4). 



   Un arbre 41 (figure 4) tourillonne dans le chariot 31 perpendiculairement à l'axe optique des objectifs. A l'aide d'un assemblage à rainure et languette 42 (figure 4), 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'arbre 41 glisse à l'intérieur d'une vis sans fin      dont le mouvement axial est empêché par des épaulements appropriés du chariot 31. A l'arbre 41 sont fixés deux cames 44, 45 et.un collier 46. A cet arbre sont aussi fixés un tambour à échelle 51 et une douille 52. A l'autre extrémité, l'arbre 41 présente trois gorges 53. 54, 55. dans lesquelles peut -être engagé sélectivement un cliquet 56 sollicité vers l'arbre par un ressort 57.

   Lorsqu'une pression est exercée vers le haut sur l'extrémité extérieure du cliquet 56, l'arbre est déverrouillé et peut être déplacé suivant son axe.De cette manière, on peut amener l'une quelconque des cames 44, 45 ou le collier 46 en regard d'un doigt 61 fixé de façon réglable à la console 16. Un ressort à boudin 62 (figure 5) sollicite le chariot 31 et, avec lui, les cames vers une butée 61. 



   Il est maintenant évident que, lorsque l'arbre 41 tourne, une des cames fait mouvoir le chariot 31 par rapport à la console 16 présentant la rainure 17 et que, en même temps, la vis sans fin      fait mouvoir la monture 35 de l'objectif par rapport au chariot 31, perpendiculairement à l'axe optique de l'objectif VO. Le mouvement latéral (vis sans fin) compense la parallaxe entre les images de l'appareil de prise de vues et du viseur, et le mouvement axial (came) effectue le réglage du foyer. En donnant aux cames des dimensions convenables par rapport au pas de la vis sans fin, ON PEUT déterminer un rapport donné entre la compensation de la parallaxe et le mouvement de mise au point. 



   Des caches correspondant aux objectifs de viseurs et aux cames, respectivement, et à chaque objectif d'appareil de prise de vues composé de deux groupes d'objectifs de ce genre utilisés avec un objectif de viseur correspondant sont prévus et peuvent être commodément insérés dans le bâti à 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 viseur 1,comme représenté sur la figure 5. 



   Les éléments de vision servant à dévier le faisceau du viseur pour le diriger parallèlement à l'axe de l'appareil de prise de vues sont de préférence montés sur la paroi de l'enveloppe, près du viseur fondamental porté par l'appareil,comme représenté sur les figures 1 et 2. Dans ces figures, 101 désigne l'enveloppe pourvue d'une paroi latérale 102 dans laquelle est montée une porte   103.   La porte   103   est munie d'un élément rapporté 104 dans lequel est montée la lentille de vision VL3 et qui présente extérieurement des rainures par lesquelles on peut insérer une boîte à miroirs BB. Dans cette boîte sont montés (figure 1) des réflecteurs R3 et R4. Un capuchon d'observation BH exclut la lumière dispersée. 



   Il y a lieu   d'observer   que la lentille VL3 sert en même temps d'élément d'agrandissement et d'élément d'isolement du son, cette disposition réduisant au minimum les éléments nécessaires pour un fonctionnement satisfaisant. De plus, il n'existe entre le viseur fondamental porté par l'appareil et les éléments de vision portés par l'enveloppe aucune liaison mécanique susceptible de transmettre le son. 



  Cette disposition est satisfaisante du point de vue acoustique et permet le montage des éléments   optiquement;   critiques du viseur sur l'appareil. 



   Comme représenté sur la figure 4, à la douille 52 est fixée une poulie 85, de sorte que le mouvement de rotation est transmis à partir de cette poulie à l'arbre 41 par la douille 52, une goupille 71 et le tambour   21.Sur   la douille 52 est montée, à l'aide de roulements à billes 86, une chape 87 sur laquelle sont fixées, à l'aide de vis, des biellettes 88, 89, qui sont de préférence faites d'une matière non métallique absorbant les sons, telle que la fibre 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ou le micarta, et qui présentent des échancrures 90 (figures 3 et 6), diminuant également la transmission du son par l'intermédiaire desdites biellettes.

   Aux autres extrémités des biellettes 88.89 est fixée, à l'aide de vis, une seconde chape 91 (figures 6 et 11) supportant un roulement à billes 92 dans lequel tourne l'arbre 93 d'une poulie double 94. 



  La bague extérieure du roulement à billes 92 est embrassée, par un élément de joint pivotant 111 qui est analogue à la chape 91 et fixée à l'aide de deux plaquettes formant couvercle 112,   113,   elles-mêmes fixées audit élément à l'aide de vis. 11 est évident que cette disposition permet les mouvements de rotation relatifs de la chape 91, de la poulie 94 et de la chappe 111. Dans un taraudage d'une douille 114 prolongeant la chape 111 est vissé et fixé par un écrou   115   un arbre de liaison à tendeur 116, muni de filetages inverses à ses extrémités opposées et présentant en son milieu un trou   117   à l'aide duquel on peut le faire tourner en vue de son réglage. 



   Dans une ouverture de la paroi 101 (figure 6,7 et 8) est montée une boîte de manoeuvre 120 de préférence en aluminium, dans laquelle est vissé un coussinet tubulaire 121 supportant un arbre à bouton de manoeuvre 122 à l'une des extrémités duquel est fixé un collier rainuré   123   fait d'une matière absorbant les sons telle que la fibre. Un bouton de manoeuvre 124 est goupillé sur l'autre extrémité dé l'arbre 122.

   Sur la boite 120 est monté de façon réglable, à l'aide de colliers 125,126, un anneau à cadran   127,   un indicateur   correspondant 128.     129   étant fixé   àu   bouton 124. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 a l'intérieur de la boîte 120 est fixé à l'aide de douilles de caoutchouc   131,132   et d'un anneau de montage 133 un boîtier à arbre de commande 134 dans lequel est supporté de façon rotative un boîtier à roulements 135 et auquel est fixé à l'aide de vis un boîtier de butée de sûreté   13 6.

   Un   arbre de   manoeuvre   141 tourne dans des roulements à billes 142 ,143 maintenus à un certain écartement l'un de l'autre par une douille 144, cet arbre portant à l'une de ses extrémités un tenon   145   destiné à entrer en prise avec la rainure du collier en fibre   123   susruentionné. A l'autre extrémité de l'arbre 141 est fixée une poulie 146 portant une goupille 147. 



     152   désigne un arbre portant un disque de butée   151   et tournant dans une douille formant coussinet 153 du boîtier 136, le mouvement longitudinal de cet arbre étant empêché par un collier   154   goupillé sur lui. Le disque   151   porte une goupille de butée de sûreté 156 qui, d'un côté, fait saillie sur le   chemin   de la goupille   147   et, de l'autre, pénètre dans une fente 155 du boîtier   136.   La fente 155 est suffisamment longue pour permettre à la goupille   156   de tourner autour de l'axe d'entraînement à un degré tel que la poulie 146 munie de la goupille   147   est mise à même d'effectuer un tour complet, cette construction compensant l'épaisseur des deux goupilles. 



   L'arbre 116 précédemment décrit est vissé dans un prolongement taraudé 161 du boîtier à roulements 135. Ce prolongement possède une forme propre à constituer une bride en forme de secteur 162 (figure 6) à laquelle est fixé à l'aide de vis un secteur de montage 163 qui fixe le boîtier 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à roulements 135 de façon à l'empêcher de se mouvoir longitudinalement par rapport au boîtier à arbre de manoeuvre   134.   



   Une corde à piano 171 est enroulée autour des poulies 146.94 et 85, comme indiqué sur la figure 10. 



   Il est maintenant évident que la rotation du bouton 124 provoque la rotation de la poulie 146, ce mouvement étant transmis par la corde 171 et les poulies 94 et 85 à l'arbre 41, qui fait à son tour tourner la vis sans fin 43 effectuant un mouvement axial et un mouvement latéral de l'objectif de viseur VO, comme précédemment décrit. En raison de la liaison articulée entre la douille 52 et la chape 87, la chape 91 et la chape d'articulation 111, d'une part, et le boîtier à roulements 133 et le boîtier à arbre de manoeuvre 134, d'autre part, la biellette de transmission peut facilement suivre le mouvement de mise au point axial de l'objectif du viseur. Comme décrit plus haut, différents mouvements de mise au point sont obtenus en déplaçant l'arbre 41 suivant son axe à l'aide du bouton 81. 



   On peut régler la tension de la corde à piano en desserrant l'écrou   115   et en disant tourner l'arbre 116dans le sens voulu. 



   Les indicateurs 128 et   129   et deux graduations correspondantes du disque 127 (figure 3) correspondent à différentes positions de réglage de l'arbre 41,comme précédemment décrit. 



   Les éléments absorbant le son, qui comprennent les bras 88,89. les douilles de caoutchouc   131,132   et le collier en fibre 123, empêchent d'une manière efficace toute transmission du son de l'appareil de prise de vues à l'enveloppe de pro- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 tection acoustique, étant donné qu'il n'existe pas de contact métallique direct entre des éléments quelconques existant entre ces pièces; les bras ou biellettes en fibre   88,89   constituent un filtre acoustique qui élimine les vibrations susceptibles de se propager jusqu'à la poulie intermédiaire 94. 



   Pour actionner le viseur de l'appareil de prise de vues à l'aide du dispositif   demanoeuvre   suivant l'invention, on fait tourner le bouton 124, après avoir noté les indications de mise au point portées sur la gnaduation   127.   La tringlerie transmet ce mouvement de rotation à la poulie   85,comme   précédemment décrit, en suivant les mouvements compensateurs de parallaxe et de mise au point de l'objectif du viseur, en raison de l'articulation autour des axes des trois poulies.

   Lorsqu'on change les objectifs de l'appareil de prisede vues et du viseur, la came appropriée de l'arbre 41 est amenée à la position de travail à l'aide du bouton 81 et de la butée 56 (figure 4), la biellette de transmission suivant ce mouvement en raison du mouvement de rotation de l'arbre de transmission 116,comme précédemment décrit au sujet du réglage de la parallaxe de l'objectif du viseur. 



   Lorsqu'on désire utiliser l'appareil de prise de vues sans enveloppe de protection, onpeut commodément détacher la tringlerie en dévissant le bouton 81. On peut alors aisément enlever la douille 52 du tambour 51 et remplacer cette douille par une douille 521 pourvue d'un bouton permettant une manoeuvre directe, comme représenté sur la figure 4a. 



   Il est bien entendu que la construction décrite et représentée n'a été indiquée qu'à titre explicatif et que l'invention comprend toutes les modifications et équivalents rentrant dans le cadre de cette invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "SIGHT CONTROL"
The present invention relates to the remote control system intended for photographic cameras, and relates more particularly to a control transmission arranged between the casing of a cinematographic camera and the movement of the viewfinder of this apparatus.



   One of the main objects of the invention is to establish, between a control device and a controlled device carried by relatively mobile parts of a photographic camera, a precise mechanical connection which practically eliminates any transmission of sound or unwanted vibrations between the two parts. Another aim of the invention

 <Desc / Clms Page number 2>

 is to establish a connection of this kind which follows the relative movement between the two parts without in any way hindering the mechanical transmission of the movement between said parts and which can easily be detached from the apparatus and also easily reassembled on the apparatus.



   These objects and other objects and characteristics of the invention will become evident in the course of the detailed description given below of a practical embodiment of the invention.



   In the accompanying drawings:
FIG. 1 is a perspective view of a cinematographic camera established according to the invention.



   Figure 2 is a plan view of this apparatus with the sound shielding and lens cap shown in horizontal section.



   Figure 3 is a section through line 3-3 of Figure 2.



   Figure 4 is a section taken on line 4-4 of Figure 3.



   Figure 4a is a section similar to Figure 4 but showing a button for direct control.



   Figure 5 is a side view corresponding to Figure 4.



   Figure 6 is a perspective view of the top of the transmission linkage.



   Figure 7 is a section taken on line 7-7 of Figure 6.



   Figure 8 is a section taken on line 8-8 of Figure 6.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 9 is a perspective view of one of the halves of the transmission rod.



     Figure 10 shows a diagram of how the transmission cable is wound on its pulleys.



   Figure 11 is a section taken on line 11-11 of Figure 6.



   As shown in FIGS. 1, 2 and 3, C denotes a box of a cinematographic camera comprising a camera lens 00 provided with a parasol cap 81. To the box C is secured, at 6, a support for BF viewfinder carrying an FC viewfinder lens. As shown in detail in Figures 4 and 5, the BE support is. a casing of cast material 1 from which extends downwards a mirror holder provided with an inclined wall 18 on which the reflector R2 is mounted (FIG. 3). On the top of the housing 1, is screwed a door * prism 1 comprising a frame 4 extending upwards.

   With the housing 1 forms the aforementioned mounting flange 6 provided with dovetail assembly elements 2 (figure 2) intended to receive the complementary dovetail assembly elements 11 of the apparatus C. Using screws 12, the dovetail assembly elements can be rigidly blocked.



   A console 16 is screwed onto the front face of the mirror extension 2 of the housing 1 (Figures 4,5), the upper face of this console having a dovetail groove 17 (Figure 4).



   A lens-holder frame 21 slides in the manner of a drawer in the housing 1 (figure 5) and supports sight lenses VLI and VL2, which can be removed from the lens.

 <Desc / Clms Page number 4>

 housing 1 using a handle 22. The flat upper surface of the VLI lens forms a screen S above which a cover M slides in appropriate guides.



   The frame 4 (Figures 4 and 5) has grooves 26 for guiding a screen plate 27 having a circular opening surrounded by a socket 28. The plate 27 is extended a fairly large distance beyond each side of the frame. 4 to keep the window of said frame protected from light depending on whether it slides to the right or to the left.



   The dovetail groove 17 of the console 16 (Figures 4 and 5) supports an intermediate carriage 31 machined in a corresponding manner and having at its upper part a dovetail 33 whose shape is similar to the tail d 'lower dovetail 32 but which is disposed at right angles to the latter. By means of dovetail joints 34 a main tubular frame 35 moves laterally on the dovetail 33 of the carriage 31.



  The sleeve 28 penetrates inside the tube 35, and it is obvious that the protection member 27, which follows the lateral movement of this frame and of the sleeve 28, ensures, together with the portions arranged to overlap the frame and the socket, a light-tight seal between the compartment containing the prism P and the lens mount. VO sight objectives can be inserted into the mount 35, the rotation of said objectives being prevented by a locking pusher 37 (FIG. 4).



   A shaft 41 (FIG. 4) pivots in the carriage 31 perpendicular to the optical axis of the objectives. Using a tongue-and-groove assembly 42 (figure 4),

 <Desc / Clms Page number 5>

 the shaft 41 slides inside a worm, the axial movement of which is prevented by suitable shoulders of the carriage 31. To the shaft 41 are fixed two cams 44, 45 and a collar 46. To this shaft are also fixed a scale drum 51 and a sleeve 52. At the other end, the shaft 41 has three grooves 53. 54, 55. in which can be selectively engaged a pawl 56 urged towards the shaft by a spring. 57.

   When an upward pressure is exerted on the outer end of the pawl 56, the shaft is unlocked and can be moved along its axis. In this way any of the cams 44, 45 or the collar can be brought. 46 opposite a finger 61 fixed in an adjustable manner to the console 16. A coil spring 62 (FIG. 5) urges the carriage 31 and, with it, the cams towards a stop 61.



   It is now evident that, when the shaft 41 rotates, one of the cams moves the carriage 31 relative to the bracket 16 having the groove 17 and that, at the same time, the worm moves the mount 35 of the objective relative to the carriage 31, perpendicular to the optical axis of the objective VO. Lateral movement (worm) compensates for parallax between images from the camera and viewfinder, and axial movement (cam) adjusts focus. By giving the cams suitable dimensions with respect to the pitch of the worm, one CAN determine a given ratio between the parallax compensation and the focus movement.



   Covers corresponding to viewfinder lenses and cams, respectively, and to each camera lens consisting of two groups of such lenses used with a corresponding viewfinder lens are provided and can be conveniently inserted into the lens. built in

 <Desc / Clms Page number 6>

 viewfinder 1, as shown in figure 5.



   The vision elements serving to deflect the beam from the viewfinder to direct it parallel to the axis of the camera are preferably mounted on the wall of the casing, near the fundamental viewfinder carried by the camera, such as shown in Figures 1 and 2. In these figures, 101 denotes the casing provided with a side wall 102 in which is mounted a door 103. The door 103 is provided with an insert 104 in which is mounted the lens. vision VL3 and which has grooves on the outside through which a BB mirror box can be inserted. In this box are mounted (figure 1) reflectors R3 and R4. A BH viewing cap excludes scattered light.



   It should be observed that the lens VL3 serves at the same time as a magnifying element and a sound isolating element, this arrangement reducing to a minimum the elements necessary for satisfactory operation. In addition, there is no mechanical connection capable of transmitting sound between the fundamental viewfinder carried by the device and the vision elements carried by the casing.



  This arrangement is satisfactory from the acoustic point of view and allows the mounting of the elements optically; reviews of the viewfinder on the device.



   As shown in Fig. 4, to the bush 52 is fixed a pulley 85, so that the rotational movement is transmitted from this pulley to the shaft 41 by the bush 52, a pin 71 and the drum 21. the bush 52 is mounted, by means of ball bearings 86, a yoke 87 on which are fixed, by means of screws, rods 88, 89, which are preferably made of a non-metallic material absorbing sounds, such as fiber

 <Desc / Clms Page number 7>

 or micarta, and which have notches 90 (Figures 3 and 6), also reducing the transmission of sound through said links.

   At the other ends of the connecting rods 88.89 is fixed, using screws, a second yoke 91 (FIGS. 6 and 11) supporting a ball bearing 92 in which the shaft 93 of a double pulley 94 rotates.



  The outer race of the ball bearing 92 is embraced by a pivoting joint element 111 which is similar to the yoke 91 and fixed with the aid of two plates forming a cover 112, 113, themselves fixed to said element using quote. It is obvious that this arrangement allows the relative rotational movements of the yoke 91, of the pulley 94 and of the yoke 111. In a tapping of a sleeve 114 extending the yoke 111 is screwed and fixed by a nut 115 a shaft of tensioner connection 116, provided with reverse threads at its opposite ends and having in its middle a hole 117 by means of which it can be rotated with a view to its adjustment.



   In an opening in the wall 101 (FIGS. 6, 7 and 8) is mounted an actuator box 120, preferably made of aluminum, into which is screwed a tubular bearing 121 supporting an actuator button shaft 122 at one end of which Attached is a grooved collar 123 made of a sound absorbing material such as fiber. An operating button 124 is pinned to the other end of the shaft 122.

   On the box 120 is mounted in an adjustable manner, using collars 125, 126, a dial ring 127, a corresponding indicator 128, 129 being fixed to the button 124.

 <Desc / Clms Page number 8>

 inside the box 120 is fixed by means of rubber bushings 131,132 and a mounting ring 133 a drive shaft housing 134 in which is rotatably supported a bearing housing 135 and to which is attached using screws a safety stop housing 13 6.

   An operating shaft 141 rotates in ball bearings 142, 143 held at a certain distance from each other by a sleeve 144, this shaft carrying at one of its ends a tenon 145 intended to engage with the groove of the above-mentioned fiber collar 123. At the other end of the shaft 141 is fixed a pulley 146 carrying a pin 147.



     152 designates a shaft carrying a stop disc 151 and rotating in a bush forming bush 153 of the housing 136, the longitudinal movement of this shaft being prevented by a collar 154 pinned to it. The disc 151 carries a safety stopper pin 156 which, on one side, protrudes into the path of the pin 147 and, on the other, enters a slot 155 of the housing 136. The slot 155 is long enough to accommodate. allowing the pin 156 to rotate around the drive shaft to such an extent that the pulley 146 with the pin 147 is enabled to complete a full turn, this construction compensating for the thickness of the two pins.



   The previously described shaft 116 is screwed into a threaded extension 161 of the bearing housing 135. This extension has a shape suitable for constituting a flange in the form of a sector 162 (FIG. 6) to which is fixed by means of screws a sector. 163 which fixes the housing

 <Desc / Clms Page number 9>

 with bearings 135 so as to prevent it from moving longitudinally relative to the crankshaft housing 134.



   A piano wire 171 is wound around pulleys 146.94 and 85, as shown in Figure 10.



   It is now evident that the rotation of the knob 124 causes the rotation of the pulley 146, this movement being transmitted by the rope 171 and the pulleys 94 and 85 to the shaft 41, which in turn rotates the worm 43 effecting axial movement and lateral movement of the VO sight lens, as previously described. Due to the articulated connection between the sleeve 52 and the yoke 87, the yoke 91 and the articulation yoke 111, on the one hand, and the bearing housing 133 and the operating shaft housing 134, on the other hand , the transmission rod can easily follow the axial focusing movement of the viewfinder lens. As described above, different focusing movements are obtained by moving the shaft 41 along its axis using the button 81.



   The tension of the piano wire can be adjusted by loosening the nut 115 and saying turn the shaft 116 in the desired direction.



   The indicators 128 and 129 and two corresponding graduations of the disc 127 (FIG. 3) correspond to different adjustment positions of the shaft 41, as previously described.



   The sound absorbing elements, which include the arms 88,89. the rubber bushings 131,132 and the fiber collar 123, effectively prevent any transmission of sound from the camera to the camera casing.

 <Desc / Clms Page number 10>

 acoustic detection, given that there is no direct metallic contact between any elements existing between these parts; the fiber arms or rods 88,89 constitute an acoustic filter which eliminates the vibrations liable to propagate as far as the intermediate pulley 94.



   To actuate the viewfinder of the camera using the operating device according to the invention, the knob 124 is rotated, after noting the focus indications given on the gnaduation 127. The linkage transmits this. rotational movement of the pulley 85, as previously described, following the compensating movements for parallax and focusing of the viewfinder lens, due to the articulation around the axes of the three pulleys.

   When changing the objectives of the camera and the viewfinder, the appropriate cam of the shaft 41 is brought to the working position by means of the button 81 and the stop 56 (figure 4), the transmission rod following this movement due to the rotational movement of the transmission shaft 116, as previously described with regard to the adjustment of the parallax of the viewfinder lens.



   When it is desired to use the camera without a protective casing, the linkage can be conveniently detached by unscrewing the button 81. The bush 52 can then be easily removed from the drum 51 and this bush replaced by a bush 521 provided with a button allowing direct operation, as shown in FIG. 4a.



   It is understood that the construction described and shown has been indicated for explanatory purposes only and that the invention includes all the modifications and equivalents coming within the scope of this invention.


    

Claims (1)

RESUME Dispositif de manoeuvre pour appareils de prise de vues photographiques et analogues, du genre comportant un système réglable axialement et latéralement et une enveloppe de protection acoustique, ce dispositif étant caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément: 1. Le mécanisme de réglage du système optique se meut avec ce système, alors que l'organe de manoeuvre dudit mécanisme est monté sur l'enveloppe,ledit mécanisme et ledit organe étant reliés entre eux par une tringlerie de transmission de mouvement universelle. ABSTRACT Maneuvering device for photographic and similar cameras, of the kind comprising an axially and laterally adjustable system and an acoustic protection envelope, this device being characterized by the following points, together or separately: 1. The optical system adjustment mechanism moves with this system, while the operating member of said mechanism is mounted on the casing, said mechanism and said member being interconnected by a universal movement transmission linkage. 2. L'enveloppe, en matière absorbant les sons, entoure l'appareil de prise de vues proprement dit auquel est assujetti le système optique. 2. The envelope, of sound-absorbing material, surrounds the camera proper to which the optical system is attached. 3. La tringlerie comprend une commande à poulies et câble métallique. 3. The linkage includes a pulley and wire rope drive. 4.La commande à poulies est supportée par une matière absorbant les sons de façon à limiter la transmission du son entre l'appareil de prise de vues et l'enveloppe. 4.The pulley control is supported by a sound absorbing material so as to limit the transmission of sound between the camera and the casing.
BE439411D BE439411A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE439411A true BE439411A (en)

Family

ID=97400

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE439411D BE439411A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE439411A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1315015A1 (en) Rotatable endoscopes with deviated distal sight
BE1010513A4 (en) Platform locked and improved stabilized.
FR2649804A1 (en) RETRACTABLE ZOOM-FLASH DEVICE
FR2638540A1 (en) Camera with zoom lens
FR2658926A1 (en) Photographic apparatus with a zoom lens including a macro view taking function
FR2680013A1 (en) PROTECTIVE DEVICE FOR AN OPTICAL INSTRUMENT.
EP0467780A1 (en) Apparatus for non-destructive inspection with radiation, comprising a laser sighting device
BE439411A (en)
FR2509941A1 (en) TAKING APPARATUS FOR ELECTRONIC CINEMATOGRAPHY
FR2640395A1 (en) Flash device for a variable-focus lens
FR2496279A1 (en) REFLEX TYPE REFLECTOR WITH A SINGLE OBJECTIVE AND METHOD FOR ADJUSTING THIS VIEWFINDER
FR2459492A1 (en) REFLECTED LIGHT PROJECTION DEVICE FOR LIGHTING LIGHT BACKGROUND AND BLACK BACKGROUND
CA1335419C (en) Angular position recopying mechanical device
FR2663438A1 (en) ZOOM CAMERA WITH ADAPTED VIEWFINDER.
FR1464788A (en) &lt;&lt; Reflex &gt;&gt; aiming device for cinematographic or photographic apparatus
US4320942A (en) Position compensation mechanism for a movie camera
BE439406A (en)
CH258608A (en) A method and apparatus for forming an image giving the illusion of relief on a photographic emulsion having a lenticular array superimposed on it.
JP3560683B2 (en) Variable viewing angle lens barrel
EP0221606B1 (en) Optical filming or projection apparatus
CH300657A (en) Stereoscopic camera.
CH308024A (en) Accessory for stereoscopic shooting, intended to be mounted in front of the adjustable focus lens of a plane camera.
CH265860A (en) Installation for photography or cinematography of portraits.
FR2522832A1 (en) Optical reflective system for Tv or photography in relief - uses gyratory shutter in front of spherical mirror with concave correction lens
FR2686429A1 (en) Optical sight system for controlling the angular deflection of an apparatus which can move rotationally about an axis