BE436827A - - Google Patents

Info

Publication number
BE436827A
BE436827A BE436827DA BE436827A BE 436827 A BE436827 A BE 436827A BE 436827D A BE436827D A BE 436827DA BE 436827 A BE436827 A BE 436827A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
voltage
channel
frequency
amplitude
terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE436827A publication Critical patent/BE436827A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04BTRANSMISSION
    • H04B1/00Details of transmission systems, not covered by a single one of groups H04B3/00 - H04B13/00; Details of transmission systems not characterised by the medium used for transmission
    • H04B1/06Receivers
    • H04B1/10Means associated with receiver for limiting or suppressing noise or interference
    • H04B1/12Neutralising, balancing, or compensation arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Signal Processing (AREA)
  • Noise Elimination (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et montages pour réduire les parasites dans les appareils de réception radiophoniques. 



   Il est connu que par suite d'une impulsion de tension apériodique, c'est-à-dire d'une impulsion de parasite qui par- vient dans un récepteur   radiophonique,   les circuits oscillants de ce dernier fonctionnent de façon défectueuse. L'analyse de Fourier de la courbe de parasite qui prend naissance indique que la tension provoquée par l'impulsion de parasite dans toute la zone de réception usuelle   d'environ   9 kilohertz contient des composantes qui ont approximativement les mêmes amplitudes, de sorte que le parasite forme pour ainsi dire un spectre con- 
 EMI1.1 
 tinu indépendant de la durée de l'impulsion de parasite.

   y 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 contraire la répartition de fréquence de la modulation est discontinue, c'est-à-dire que les positions et les amplitudes des fréquences continues dans la modulation sont déterminées par l'image de son à transmettre. Il se présente que par exemple pour une voix de femme, uniquement les composantes de fréquence de son les plus élevées prédominent tandis que les composantes les plus basses manquent presque complètement. Cette réparti- tion de fréquence peut avoir dans l'image du son les allures les plus diverses. 



   Il a déjà été proposé de subdiviser la bande de récep- tion en plusieurs canaux et d'effectuer dans des canaux indi- viduels en particulier dans celui des hautes fréquences une élimination des parasites par limitation d'amplitudes. Cette méthode ne réduit pas l'action du parasite dans une mesure sensiblement plus élevée que les méthodes connues qui empê- chent une élévation brusque de l'amplitude au-delà de la plus grande amplitude, correspondant par exemple à une modulation de 100   %,   de la bande de fréquence de son.

   D'une part dans les canaux où il se produit une limitation d'amplitude, le réglage de la tension préalable du limiteur est indéterminé vu qu'il dépend de la valeur moyenne de l'onde porteuse de haute fré- quence, et d'autre part dans une partie seulement de la bande de fréquence une élimination des parasites est effectuée, et on ne tient donc pas compte de l'allure continue du spectre des parasites. 



   Il a été proposé également d'effectuer l'élimination de parasites du récepteur sous la dépendance du degré de modula- tion à chaque instant; à côté des possibilités de réalisations difficiles, cette méthode a l'inconvénient que le niveau de li- mitation est déterminé chaque fois par la plus grande amplitude existant dans la bande de fréquence du son et cela indépendam- ment de la   f réquence.   



   Le procédé suivant la présente invention élimine les inconvénients des procédés mentionnés ci-dessus et obtienten 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 même temps les résultats les meilleurs possibles dans l'élimi- nation des parasites, par le fait que les parasites sont sup- primés dans la mesure où des signaux utiles se présentent dans le récepteur. On utilise en outre dans une forte mesure cette différence entre le parasite et le signal que le spectre du parasite est ininterrompu et celui du signal interrompu. 



   Suivant la présente invention on emploie, pour la propa- gation de la fréquence instantanée de signal, uniquement les canaux de la bande de réception dans lesquels il parvient, de la fréquence instantanée de signal, une fréquence partielle, et l'élévation des tensions pouvant être envoyées par les dif- férents canaux est rendue dépendante de l'amplitude de la fré- quence partielle parvenant dans le canal considéré. 



   Dans la forme de réalisation du procédé donnée à titre d'exemple, on a monté dans la partie de basse fréquence de l'appareil de réception, dans chaque canal individuel, un limiteur particulier d'amplitude dont la tension de limitation est déterminée par la fréquence partielle parvenant dans le canal considéré. Pour la production de la tension de limita- tion du limiteur d'amplitude, on peut faire passer la fréquence partielle parvenant dans le canal considéré.dans un étage de redresseur qui est relié par l'intermédiaire d'un circuit fil- trant au limiteur d'amplitude. 



   L'invention va être expliquée à l'aide des dessins an-   nexés.   Dans ceux-ci: 
Les fig. 1-3 montrent la représentation divisée en fré- quences partielles d'une image de son. 



   La fig. 4 est la représentation schématique d'un montage donné à titre d'exemple pour la réalisation du procédé suivant l'invention, et à plusieurs canaux. 



   La fig. 5 est une forme de réalisation donnée à titre d'exemple d'un canal du montage suivant la fig. 4. 



   Sur les fig. 1 à 3, on a porté en abscisses les fré- 
 EMI3.1 
 quences f en hertz et en ordonnées au contraire 1'énergie 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 fréquence de son E, en unités quelconques. 



   Dans l'image de son suivant la fige 1 la bande de fré- quence mesurée jusqu'à 5000 hertz a été divisée en 11 canaux désignés par 1-11 et dans chaque canal on a noté au moyen d'une ligne verticale plus épaisse l'énergie de son et de fréquence partielle existant à l'instant de l'essai dans le canal consi- déré. La courbe g1 symbolise dans les mêmes bandes la réparti- tion de la composante de parasite. Comme on le voit aux dessins il n'y a aucune fréquence partielle dans les canaux 1,2,5,6 et 11 ; au contraire il y en a dans les canaux 3,4,7,8,9 et 10.Pour la transmission de cette image de son, il suffit donc que les canaux mentionnés en dernier lieu soient ouverts et que ceux mentionnés en premier lieu restent fermés.

   Il en résulte que seules les composantes de parasite se trouvant dans les canaux ouverts 3,4,7,8,9 et 10 parviennent plus loin, tandis que celles des canaux fermés 1,2,5,6 et II ne sont pas transportées plus loin. Si l'on monte alors dans les canaux 3,4,7,8,9 et 10 des limiteurs d'amplitude dont l'étage de limitation est rendu indépendant de l'énergie des fréquences partielles parvenant dans les différents canaux, de la surface a-b-c-d représentant la quantité de parasites et délimitée par la courbe gl, seules les composantes de parasite délimitées par la ligne en gradin en pointillé kl, tombant dans le champ non hachuré, sont non- duites plus loin tandis que les composantes de parasite se trou- vant dans le champ hachuré ne parviennent pas plus loin.

   Après la réunion des canaux séparés, seuls parviennent donc dans le haut-parleur du récepteur, à côté de la fréquence de son, les parasites tombant dans le champ non hachuré, qui se perdent et ne troublent pas du tout la reproduction. 



   On a représenté à la fig. 2 l'exemple d'une autre image de son. Ici on a coupé complètement à l'instant de l'essai la bande au-delà de 2300 hertz de sorte que les composantes tombant ici dans la bande et provenant du parasite représenté par la 
 EMI4.1 
 courbe g2 disparaissent complètement. Comme à la fig. 1, als 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les parasites se trouvant en-dessous de la ligne k 2 dans le champ non hachuré sont transportés plus loin. 



   Dans l'image de son suivant la fig. 3 on a représenté le cas théorique dans lequel la bande de réception est divisée en de nombreux canaux et la réduction des parasites est effec- tuée dans chaque bande. Comme on le voit, on est parvenu à réduire le parasite par la méthode suivant la présente inven- tion au point qu'il suit exactement l'allure de l'image de son, comme on l'a représenté par la courbe k3 
La fig. 4 montre un exemple de montage convenant pour la réalisation en pratique du procédé suivant la présente inven- tion. La partie de l'appareil s'étendant jusqu'à l'amplifica- teur de basse fréquence est ici désignée par 20. 21-28 sont des filtres de bande de basse fréquence à l'aide desquels la bande de réception est divisée en huit canaux.

   Dans les rectan- gles représentant les filtres on a symbolisé la circonscription de réception du canal correspondant. Aux filtres sont raccordés les limiteurs d'amplitude 31-38, à ceux-ci de nouveau les re- dresseurs 41-48 et de ces derniers par les lignes 51-58, la ten- sion préalable de limitation, filtrée de façon appropriée, est amenée aux limiteurs d'amplitude. Les différents canaux sont réunis dans   l'amplificateur   60 et à ce dernier on a raccordé l'amplificateur final 61 et le haut-parleur 62. Il va de soi que l'on peut réunir également en une combinaison quelconque les bandes appartenant aux différents canaux et les conduire éventuellement   à   des haut-parleurs particuliers. 



   La fig. 5 montre un exemple de réalisation du montage d'un canal partiel. Les bornes de raccordement 71-72 sont re- liées à un étage de la partie de basse fréquence de l'appareil. 



  Au moyen du filtre 73 on sépare de l'oscillation complète de basse fréquence apparaissant aux bornes la bande de fréquence partielle appropriée, qui parvient de là par le condensateur 74 à la grille de commande du tube de limitation 76 établi comme 
 EMI5.1 
 penthode et possédant une résistance de dérivation de gliifile 75. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Le tube 76 est monté en parallèle au point de vue du courant continu avec le tube de régulation 77 établi comme triode qui reçoit sa tension d'anode par la résistance 80. Entre la ligne   d'anode   et la terre du tube 77 on a monté les deux résistances de potentiomètre 78 et 79 placées en série, dont le point de liaison est raccordé à la bobine primaire du transformateur 81, montée dans la ligne d'amenée d'anode du tube 76. La bobine secondaire du transformateur 81 est reliée au tube amplifica- teur 82 dans le circuit d'anode duquel sont montés comme ré- sistance extérieure la bobine de   selfinduction   83 et en outre   le condensateur 84 ; lesbornes de dérivation sont représentées   par 85 et 86.

   Sur le circuit d'anode on a branché par l'in- termédiaire du condensateur 87 la diode 88 qui est raccordée par l'intermédiaire de la chaîne de filtrage 90,91 au tube de réglage 77. La diode 88 possède la résistance de charge 89 de dont le point de prise est raccordé par l'intermédiaire de la chaine de filtrage 92,93 à la résistance de dérivation de gril- le 75 du tube de limitation 76. 



   Pour qu'on comprenne mieux l'invention, on décrira ici brièvement le fonctionnement d'un semblable canal de montage connu en lui-même. Si la tension d'anode du tube 76 est plus petite que sa tension de grille-écran, on obtient une carac- téristique'de saturation à la partie montante positive de la- quelle la grandeur de la partie caractéristique pouvant être commandée de façon exempte de distorsion varie conformément à la tension positive se trouvant aux pôles du tube. La tension de grille-écran et d'anode du tube   76 'est   réglée par la triode 77. Si le courant passant à travers la triode 77 aug- mente, il se produit sur la résistance 80 une plus grande chute de tension et ceci a pour conséquence que la grille-écran et l'anode du tube 76 reçoivent une tension plus petite de sorte que le niveau de limitation s'abaisse.

   Si, au contraire, le courant de la triode 77 diminue, la tension parvenant aux élec- trodes mentionnées et également le niveau de limitation s'élè- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 vent. Les oscillations limitées de cette manière parviennent du tube 76, par l'intermédiaire du transformateur 81, dans le tube amplificateur 82 et de là aux bornes de départ 85 et 86. 



   Le réglage de la tension préalable de la grille de com- mande du tube de régulation 77, et par conséquent de l'inten- site du courant traversant la triode en fonction de la tension de fréquence de son se fait de la manière suivante : la tension alternative defréquence de son, amplifiée dans l'amplificateur 82, est.redressée au moyen de la diode 88 à la résistance 89 de laquelle apparaît la tension proportionnelle à la tension se présentant à cet instant dans le canal. Cette tension est en- voyée dans la chaine de filtrage 90,91 et appliquée alors comme tension de régulation à la grille de commande du tube 77.

   Si alors l'amplitude de la tension de régulation s'abaisse, c'est- à-dire s'il arrive sur le tube de régulation 77 une tension préalable négative plus petite, le courant d'anode de ce tube s'élève de sorte que suivant ce qu'on a dit plus haut, le ni- veau de limitation du tube 76 s'établit à une valeur plus petite en concordance avec l'amplitude à transmettre. Lors de l'ac- croissement de la tension de régulation, le cas inverse se pro- duit en ce sens que le niveau de limitation du tube 76 s'agran- dit. Le niveau de limitation suit par conséquent fidèlement les amplitudes à transmettre. Si l'amplitude à transmettre s'abaisse jusqu'à zéro, c'est-à-dire s'il ne parvient aucune fréquence partielle dans le canal considéré, le tube de limitation d.e- gient inactif et la transmission dans le canal est pratiquement interrompue, ou tout-au-moins abaissée au minimum.

   La tension préalable réglant le point de travail du tube 76 est également prise à la résistance 89 et amenée par l'intermédiaire de la chaîne de filtrage 92,93 et de la résistance 75 à la grille de commande du tube de limitation. 



   Les chaînes de filtrage 90,91 et   92,93   doivent être aboi- sies de telle façon que leur facteur de temps est plus grand que la durée d'oscillation de la fréquence partielle la plus   @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 petite parvenue dans le canal considéré. 



   Tous les canaux peuvent être établis de la manière dé- crite, mais on peut toutefois employer également d'autres mon- tages de limitation dtamplitude, ce qui ne change rien à l'es- sence de l'invention. On supposera donc que la bande de ré- ception est répartie en un très grand nombre de canaux, établis par exemple de la manière décrite. Le niveau de limitation de la transmission dans ceux-ci s'élèvera ou s'abaissera suivant la tension alternative plus ou moins grande parvenant dans les différents canaux ou dans le cas   où   il ne parvient aucune t en- sion alternative la transmission cessera pratiquement tout-à- fait ou stabaissera tout-au-moins à un minimum. On obtient ainsi l'effet représenté aux fig. 1-3 et le parasite est pra- tiquement séparé complètement. 



   Le même effet peut être produit par le fait qu'on divise en plusieurs canaux la partie de haute fréquence ou de moyenne fréquence de l'appareil récepteur et qu'on redresse les oscil- lations parvenant dans les différents canaux. Dans ce cas la tension de limitation des limiteurs d'amplitude montés dans les différents canaux doit consister en deux parties, dont une est proportionnelle à la valeur moyenne de la haute ou moyenne fréquence parvenant dans le canal considéré et est donc une tension variant lentement, et l'autre au contraire est propor- tionnelle   à   l'amplitude de fréquence de modulation parvenant dans le canal considéré et est donc une tension variant ra- pidement. 



   Le nombre maximum de canaux est déterminé dans chaque cas de telle façon que les différents canaux peuvent suivre l'oscillation des fréquences partielles dans une pleine mesure. 



   Pour la réalisation de l'invention on peut employer n'importe quel organe ou montage provoquant un effet de limi- tation et connu et l'on doit simplement veiller à ce que la caractéristique de travail de la limitation possède des coudes   @   inférieurs et supérieurs bien nets. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Les montages suivant la présente invention peuvent éga- lement être combinés à des régulateurs automatiques de largeur de bande de telle manière qu'on rend la largeur de la courbe de résonance à l'endroit de la bande de réception dépendante de la modulation, c'est-à-dire dans une mesure telle que lors- que dans la modulation les composantes de fréquence les plus élevées manquent, la largeur de bande diminue automatiquement. 



  On peut également employer n'importe quelle disposition connue d'accord aux deux bandes latérales de réception, qui fonction- nerait de telle manière que dans le cas où dans la bande de réception il y a de bombreuses composantes élevées de fréquence de son, mais pas de composantes basses, la bande de réception est déplacée vers la droite ou vers la gauche de l'onde por- teuse ; on obtient ainsi un réglage de largeur de bande travail- lant en fonction de la modulation, qui a pour conséquence une nouvelle amélioration de la réception. Le régulateur de largeur de bande ici décrit ou le dispositif d'accord automatique est employé dans l'étage de haute et de moyenne fréquence de l'ap- pareil récepteur. 



   Revendications. 



   -o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- I/ Procédé pour limiter des parasites dépassant une certaine valeur limite, dans des appareils récepteurs dont la bande de réception est divisée, dans l'étage de haute ou de moyenne fréquence, en plusieurs canaux qui sont de nouveau réunis à l'ex- trémité de l'étage, caractérisé en ce que pour le transport de la fréquence de signal instantanée, on emploie seulement les canaux dans lesquels, de la fréquence de signal instantanée, il parvient une fréquence partielle tandis que la grandeur de la tension maxima qui peut être envoyée dans les canaux individuels est rendue dépendante de l'amplitude de la fréquence partielle parvenant dans le canal considéré. 
 EMI9.1 
 



  3/ Montage pour la réalisation du procédé suivant la re'veMica- 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and arrangements for reducing interference in radio reception apparatus.



   It is known that as a result of an aperiodic voltage pulse, that is to say a parasitic pulse which reaches a radiophonic receiver, the oscillating circuits of the latter operate in a defective manner. Fourier analysis of the arising parasite curve indicates that the voltage caused by the parasite pulse throughout the usual receiving area of about 9 kilohertz contains components which have approximately the same amplitudes, so that the parasite forms, so to speak, a con-
 EMI1.1
 tinu independent of the duration of the parasite pulse.

   y

 <Desc / Clms Page number 2>

 on the contrary, the frequency distribution of the modulation is discontinuous, that is to say that the positions and amplitudes of the continuous frequencies in the modulation are determined by the sound image to be transmitted. It turns out that for example for a female voice, only the higher frequency components of sound predominate while the lower components are almost completely missing. This frequency distribution can have the most diverse forms in the image of sound.



   It has already been proposed to subdivide the reception band into several channels and to carry out in individual channels, in particular in that of the high frequencies, an elimination of interference by limiting the amplitudes. This method does not reduce the action of the parasite to a significantly greater extent than the known methods which prevent a sudden increase in amplitude beyond the greatest amplitude, corresponding for example to a modulation of 100%, of the sound frequency band.

   On the one hand, in the channels where an amplitude limitation occurs, the adjustment of the prior limiter voltage is indeterminate since it depends on the average value of the high frequency carrier wave, and on elsewhere, in only part of the frequency band, interference is eliminated, and the continuous shape of the interference spectrum is therefore not taken into account.



   It has also been proposed to effect the elimination of parasites from the receptor depending on the degree of modulation at each instant; besides the possibilities of difficult embodiments, this method has the drawback that the limit level is determined each time by the greatest amplitude existing in the frequency band of the sound and that independently of the frequency.



   The process according to the present invention eliminates the disadvantages of the above-mentioned processes and obtains

 <Desc / Clms Page number 3>

 at the same time the best possible results in the elimination of interference, in that interference is suppressed as long as useful signals are present in the receiver. This difference between the parasite and the signal that the spectrum of the parasite is uninterrupted and that of the interrupted signal is also used to a large extent.



   According to the present invention, for the propagation of the instantaneous signal frequency, only the channels of the reception band in which it arrives, of the instantaneous signal frequency, a partial frequency, and the rise of the voltages capable of being transmitted, are used. to be sent by the different channels is made dependent on the amplitude of the partial frequency reaching the channel considered.



   In the embodiment of the method given by way of example, there has been mounted in the low frequency part of the reception apparatus, in each individual channel, a particular amplitude limiter whose limiting voltage is determined by the partial frequency arriving in the considered channel. For the production of the limiting voltage of the amplitude limiter, the partial frequency reaching the channel in question can be passed through a rectifier stage which is connected via a filter circuit to the limiter. amplitude.



   The invention will be explained with the aid of the accompanying drawings. In these:
Figs. 1-3 show the representation divided into partial frequencies of a sound image.



   Fig. 4 is the schematic representation of an assembly given by way of example for carrying out the method according to the invention, and with several channels.



   Fig. 5 is an embodiment given by way of example of a channel of the assembly according to FIG. 4.



   In fig. 1 to 3, the fre-
 EMI3.1
 quences f in hertz and ordinates on the contrary the energy

 <Desc / Clms Page number 4>

 frequency of sound E, in any units.



   In the sound image following freeze 1 the frequency band measured up to 5000 hertz has been divided into 11 channels denoted by 1-11 and in each channel one denoted by means of a thicker vertical line l The partial sound and frequency energy existing at the time of the test in the channel under consideration. The curve g1 symbolizes the distribution of the parasite component in the same bands. As can be seen in the drawings there is no partial frequency in channels 1,2,5,6 and 11; on the contrary there are some in channels 3, 4, 7, 8, 9 and 10. For the transmission of this sound image, it is therefore sufficient that the channels mentioned last are open and that those mentioned first remain closed.

   As a result, only the parasite components found in the open channels 3, 4, 7, 8, 9 and 10 reach further, while those of the closed channels 1, 2, 5, 6 and II are not transported further. far. If we then mount in channels 3, 4, 7, 8, 9 and 10 amplitude limiters whose limiting stage is made independent of the energy of the partial frequencies reaching the different channels, from the surface abcd representing the amount of interference and delimited by the curve gl, only the interference components delimited by the dotted stepped line kl, falling in the unhatched field, are undetected further while the interference components are found. vant in the shaded field do not reach further.

   After the reunion of the separate channels, therefore, in addition to the loudspeaker of the receiver, only the interference falling into the unbleached field reaches the loudspeaker of the receiver, which is lost and does not disturb the reproduction at all.



   There is shown in FIG. 2 the example of another sound image. Here we cut off completely at the time of the test the band above 2300 hertz so that the components falling here in the band and coming from the parasite represented by the
 EMI4.1
 curve g2 disappear completely. As in fig. 1, als

 <Desc / Clms Page number 5>

 the parasites lying below the line k 2 in the unhazed field are transported further.



   In the image of his following fig. 3 shows the theoretical case in which the reception band is divided into many channels and noise reduction is carried out in each band. As can be seen, we have succeeded in reducing the parasite by the method according to the present invention to the point that it follows exactly the shape of the sound image, as represented by the curve k3
Fig. 4 shows an example of an assembly suitable for carrying out in practice the process according to the present invention. The part of the apparatus extending to the low frequency amplifier is here designated as 20. 21-28 are low frequency band filters by means of which the receive band is divided into eight. canals.

   In the rectangles representing the filters, the reception area of the corresponding channel has been symbolized. The amplitude limiters 31-38 are connected to the filters, to these again the rectifiers 41-48 and to these via lines 51-58, the previous limiting voltage, filtered appropriately, is brought to the amplitude limiters. The different channels are united in amplifier 60 and to the latter the final amplifier 61 and the loudspeaker 62 have been connected. It goes without saying that the bands belonging to the different channels can also be combined in any combination. and possibly lead them to specific loudspeakers.



   Fig. 5 shows an exemplary embodiment of the assembly of a partial channel. Connection terminals 71-72 are linked to a stage of the low frequency part of the device.



  By means of the filter 73 one separates from the complete low frequency oscillation appearing at the terminals the appropriate partial frequency band, which from there passes through the capacitor 74 to the control gate of the limiting tube 76 established as
 EMI5.1
 penthode and having a 75 gliifile shunt resistance.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  The tube 76 is mounted in parallel from the point of view of the direct current with the regulation tube 77 established as a triode which receives its anode voltage through the resistor 80. Between the anode line and the earth of the tube 77 is mounted the two potentiometer resistors 78 and 79 placed in series, the connection point of which is connected to the primary coil of transformer 81, mounted in the anode supply line of tube 76. The secondary coil of transformer 81 is connected to the amplifier tube 82 in the anode circuit of which the self-induction coil 83 and, in addition, the capacitor 84 are mounted as external resistance; the bypass terminals are represented by 85 and 86.

   On the anode circuit, the diode 88 has been connected via capacitor 87, which is connected via the filter chain 90.91 to the adjustment tube 77. Diode 88 has the load resistor. 89 of which the tap point is connected via the filter chain 92,93 to the grill bypass resistance 75 of the limitation tube 76.



   In order to better understand the invention, the operation of such a mounting channel known per se will be briefly described here. If the anode voltage of tube 76 is smaller than its screen grid voltage, a saturation characteristic is obtained at the positive rising part of which the magnitude of the characteristic part can be controlled without being free. distortion varies according to the positive voltage at the poles of the tube. The screen-grid and anode voltage of tube 76 'is controlled by triode 77. If the current flowing through triode 77 increases, there is a greater voltage drop across resistor 80 and this causes as a consequence that the screen grid and the anode of the tube 76 receive a smaller voltage so that the limiting level is lowered.

   If, on the contrary, the current of the triode 77 decreases, the voltage reaching the mentioned electrodes and also the limiting level increases.

 <Desc / Clms Page number 7>

 wind. Oscillations limited in this way flow from tube 76, via transformer 81, to amplifier tube 82 and thence to start terminals 85 and 86.



   The prior voltage of the control grid of the regulation tube 77, and consequently of the intensity of the current flowing through the triode as a function of the sound frequency voltage, is adjusted as follows: AC voltage of sound frequency, amplified in amplifier 82, est.redressed by means of diode 88 at the resistance 89 of which appears the voltage proportional to the voltage present at that instant in the channel. This voltage is sent to the filter chain 90, 91 and then applied as a regulation voltage to the control grid of the tube 77.

   If then the amplitude of the regulation voltage decreases, that is to say if there arrives on the regulation tube 77 a lower negative preliminary voltage, the anode current of this tube increases by so that according to what has been said above, the limit level of the tube 76 is established at a smaller value in accordance with the amplitude to be transmitted. As the regulating voltage increases, the reverse occurs in that the limiting level of tube 76 increases. The limitation level therefore faithfully follows the amplitudes to be transmitted. If the amplitude to be transmitted drops to zero, that is to say if no partial frequency reaches the channel considered, the limiting tube becomes inactive and the transmission in the channel is practically interrupted, or at least reduced to a minimum.

   The pre-voltage regulating the working point of tube 76 is also taken at resistor 89 and fed through filter chain 92, 93 and resistor 75 to the control grid of the limiting tube.



   The 90.91 and 92.93 filter chains should be barked in such a way that their time factor is greater than the oscillation time of the highest partial frequency.

 <Desc / Clms Page number 8>

 small upstairs in the channel considered.



   All the channels can be set up as described, but other amplitude limiting arrangements can, however, also be employed, which does not alter the essence of the invention. It will therefore be assumed that the reception band is distributed over a very large number of channels, established for example in the manner described. The level of transmission limitation in these will rise or fall depending on the greater or lesser AC voltage reaching the different channels or in the event that no AC voltage reaches the transmission will cease practically all. or at least will stabilize to a minimum. The effect shown in FIGS. 1-3 and the parasite is almost completely separated.



   The same effect can be produced by dividing the high frequency or medium frequency part of the receiving apparatus into several channels and correcting the oscillations reaching the different channels. In this case, the limiting voltage of the amplitude limiters mounted in the different channels must consist of two parts, one of which is proportional to the average value of the high or medium frequency reaching the channel in question and is therefore a slowly varying voltage, and the other on the contrary is proportional to the amplitude of the modulation frequency reaching the channel considered and is therefore a rapidly varying voltage.



   The maximum number of channels is determined in each case so that the different channels can follow the oscillation of the partial frequencies to a full extent.



   For carrying out the invention any known limiting member or fixture or fixture can be employed and it is only necessary to ensure that the working characteristic of the limitation has lower and upper bends. neat.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   The arrangements according to the present invention can also be combined with automatic bandwidth regulators in such a way that the width of the resonance curve at the location of the reception band is made dependent on the modulation. that is, to such an extent that when the higher frequency components are missing in the modulation, the bandwidth automatically decreases.



  Any known arrangement of tuning to the two receiving sidebands can also be employed, which would function in such a way that in the event that in the receiving band there are many high sound frequency components, but no low components, the reception band is shifted to the right or to the left of the carrier wave; this results in a bandwidth adjustment that works as a function of the modulation, which results in a further improvement in reception. The bandwidth regulator described here or the automatic tuning device is employed in the high and medium frequency stage of the receiving apparatus.



   Claims.



   -ooooooooooo- I / Method for limiting interference exceeding a certain limit value, in receiving devices whose reception band is divided, in the high or medium frequency stage, into several channels which are again joined to the end of the stage, characterized in that for the transport of the instantaneous signal frequency, only those channels are used in which, from the instantaneous signal frequency, it reaches a partial frequency while the magnitude of the maximum voltage which can be sent in the individual channels is made dependent on the amplitude of the partial frequency arriving in the considered channel.
 EMI9.1
 



  3 / Assembly for carrying out the process according to re'veMica-

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

<Desc/Clms Page number 10> tion 1, dans la partie de basse fréquence de l'appareil, ca- ractérisé en ce que dans chaque canal individuel on a monté un limiteur d'amplitude particulier dont la tension de limi- tation est déterminée par la valeur de la fréquence partielle parvenant dans le canal considéré. <Desc / Clms Page number 10> tion 1, in the low frequency part of the device, charac- terized in that in each individual channel a particular amplitude limiter has been fitted, the limiting voltage of which is determined by the value of the partial frequency reaching in the considered channel. 3/ Montage suivant la revendication 2, caractérisé en ce que pour la production de la tension de limitation du régulateur d'amplitude dans les différents canaux, la fréquence partielle parvenant dans le canal considéré est reliee à un étage de re- dresseur qui est relié lui-même par l'intermédiaire d'un cir- cuit de filtrage au limiteur d'amplitude. 3 / An assembly according to claim 2, characterized in that for the production of the limiting voltage of the amplitude regulator in the various channels, the partial frequency reaching the channel in question is connected to a rectifier stage which is connected itself via a filter circuit to the amplitude limiter. 4/ Montage de réception suivant la revendication 3, caracté- risé en ce que le facteur de temps des circuits de filtrage des différents canaux est plus grand que la durée d'oscilla- tion de la fréquence partielle la plus petite parvenant dans le canal considéré. 4 / receiving arrangement according to claim 3, charac- terized in that the time factor of the filter circuits of the different channels is greater than the duration of oscillation of the smallest partial frequency reaching the channel considered. . 5/'Montage de réception suivant les revendications 2 à 4, carac- térisé en ce qu'il est combiné à un régulateur automatique de largeur de bande, monté dans l'étage de haute ou de moyenne fréquence, et travaillant en fonction de la modulation, ou à un dispositif d'accord automatique. 5 / 'Receiving assembly according to claims 2 to 4, charac- terized in that it is combined with an automatic bandwidth regulator, mounted in the high or medium frequency stage, and working as a function of the modulation, or to an automatic tuning device. 6/ Montage pour la réalisation du procédé suivant la revendica- tion 1, dans l'étage de haute ou de moyenne fréquence d'appa- reils récepteurs, caractérisé en ce que dans chaque canal indi- viduel on a monté un limiteur d'amplitude particulier, dont la tension d'accord fournit une tension composée de deux tensions dont l'une est une tension proportionnelle à la valeur moyenne de la haute ou moyenne fréquence parvenant dans le canal consi- déré et présentant des variations plus lentes, l'autre au con- traire est une tension proportionnelle à l'amplitude de la fréquence de modulation parvenant dans le canal considéré, et effectuant des variations plus rapides. <Desc/Clms Page number 11> 6 / Assembly for carrying out the method according to claim 1, in the high or medium frequency stage of receiving devices, characterized in that in each individual channel an amplitude limiter has been mounted particular, the tuning voltage of which provides a voltage composed of two voltages, one of which is a voltage proportional to the average value of the high or medium frequency arriving in the channel considered and exhibiting slower variations, the other on the contrary, is a voltage proportional to the amplitude of the modulation frequency arriving in the channel considered, and carrying out more rapid variations. <Desc / Clms Page number 11> 7/ Montage de réception suivant les revendications 2-6, ca- raatérisé en ce que le limiteur d'amplitude est un tube à plu sieurs grilles dont l'anode est moins positive que sa grille- écran. 7 / Receiving assembly according to claims 2-6, charac- terized in that the amplitude limiter is a tube with several grids, the anode of which is less positive than its screen grid.
BE436827D BE436827A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE436827A true BE436827A (en)

Family

ID=95408

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE436827D BE436827A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE436827A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2835364A1 (en) Power amplifier clipping circuit for audio apparatus, has output voltage control units connected between output nodes and positive and negative internal power source voltages to provide input voltage to power amplifier
BE436827A (en)
CA1279380C (en) Automatic equaliser for digital transmission
JP5345638B2 (en) Improving method of instantaneous peak level management and speech clarification
EP0523222A1 (en) Method and apparatus for the teaching of languages
EP3637792A1 (en) Device for controlling a speaker and associated sound playback system
FR2533779A1 (en) AUDIO FREQUENCY POWER AMPLIFIER WITH AUTOMATIC REGULATION OF THE POLARIZATION CURRENT ABSORBED BY THE FINAL STAGE
FR3011156A1 (en) HIGH AUTHORITY AUDIO RESTITUTION EQUIPMENT HIGH RELIABILITY
US2177050A (en) Automatic control of amplification
FR2693335A1 (en) Ringing circuit in particular for telephone set.
BE395515A (en)
BE395380A (en)
FR2529727A1 (en) Device for automatic adjustment of the sound level of a source of useful sound as a function of the ambient noise.
WO1993010646A1 (en) Method and device for dynamic equalization
BE490665A (en)
BE421005A (en)
BE366028A (en)
BE401630A (en)
BE422795A (en)
BE572000A (en)
BE363381A (en)
FR3048315B1 (en) CURRENT-VOLTAGE CONVERTER, INPUT STAGE OF AN AMPLIFIER AND CORRESPONDING AMPLIFIER.
BE379165A (en)
BE404098A (en)
BE430083A (en)