BE434808A - - Google Patents

Info

Publication number
BE434808A
BE434808A BE434808DA BE434808A BE 434808 A BE434808 A BE 434808A BE 434808D A BE434808D A BE 434808DA BE 434808 A BE434808 A BE 434808A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
panels
hollow
element according
hollow element
sections
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE434808A publication Critical patent/BE434808A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B64AIRCRAFT; AVIATION; COSMONAUTICS
    • B64CAEROPLANES; HELICOPTERS
    • B64C3/00Wings
    • B64C3/26Construction, shape, or attachment of separate skins, e.g. panels

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Laminated Bodies (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Elément de construction   creux..,   applicable notamment à la cons- truction. des engins aériens.. 



  Cette- invention concerne la fabrication d'éléments de cons- truction et organes d'avions et autres engins aériens bien qu' elle soit également applicable à d'autres articles et à des articles ayant d'autres buts. 



   Dans la construction des avions (le terme avion doit être .entendu- comme, s'étendant à tous engins aériens.) il est essentiel d'employer un matériau léger présentant naturellement la résis- tance mécanique voulue, Dans la première période de l'aviation, afin d'obtenir la légèreté, on construisait le plus souvent des avions à l'aide de membrures en bois recouvertes d'un tissu impré- gné convenable, mais à mesure que l'aviation s'est développée; les exigences toujours accrues concernant les qualités et la solidité des engins ont conduit rapidement à la création d'aciers 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de haute qualité et d'alliages légers qui ont familiarisé les constructeurs avec l'emploi du métal et cette tendance aabouti aujourd'hui aux constructions entièrement métalliques.

   La faveur rencontrée par le métal est due principalement au fait que c'est un matériau ayant des caractéristiques mécaniques uniformes, ce qui est essentiel pour la construction des engins aériens moder- nes. Toutefois, le métal présente certains inconvénients importants en ce sens qu'il est sujet à la fatigue et à la corrosion, qu'il se crique et se rompt après un certain temps de service et que, malgré la création d'alliages légers spéciaux, le métal est enco- re plus lourd- que le bois. 



   Le bois naturel, bien   qu'il   soit plus léger que le métal et qu'il présente divers avantages par rapport au métal en ce qui concerne la construction des engins aériens, a comme on le sait des inconvénients qui le rendent impropre aux besoins modernes. 



  Un inconvénient important réside en ce que sa résistance mécani- que est influencée considérablement par les variations hygromé- triques. 



   A une époque relativement récente, cependant, on s'est préoccupé de la possibilité d'améliorer la résistance du bois, de le rendre résistant à l'humidité et de lui donner une   résistan-   ce plus uniforme de façon à remédier aux inconvénients qui lui sont inhérents.   On.

   connaît   maintenant un bois qui a des qualités considérablement améliorées, ce qui est obtenu- en imprégnant ou enduisant des lames de bois avec   un.   liant susceptible de durcir, généralement constitué par une résine synthétique résistant à l' humidité, et en comprimant l'assemblage feuilleté pour en former des planches, sous une pression élevée, tout en durcissant le liant, avec intervention de la chaleur si nécessaire, de manière que le bois ainsi comprimé et aggloméré devienne homogène et ait une plus grande densité. Un bois traité ou perfectionné de cette manière a des caractéristiques mécaniques que l'on peut régler comme on le désire et qui sont suffisamment uniformes pour qu'on 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 puisse y appliquer des calculs de résistance de matériaux comme pour le métal.

   Son rapport résistance/poids est beaucoup plus favorable que dans le cas du métal. Ce bois ainsi comprimé et aggloméré et de grande densité, sera désigné plus loin sous le nom de   "bois   homogène". 



   La présente invention est applicable notamment, en ce qui concerne les engins. aériens., à la fabrication de fuselages, ailes et autres surfaces portantes, longerons, mâts, ailerons, volets et autres éléments. 



   Au- dessin annexé, donné à. titre d'exemple : 
Les fige 1 et 2 sont une élévation par côté et une coupe transversale d'un élément tabulaire, la coupe étant faite suivant la ligne II-II de la fig.l ; 
Les figs 3 à. 6 montrent des fragments de panneaux   ou-   parois creux ; 
La fig.7 est une coupe transversale d'une aile ; 
La fig.8 est une coupe horizontale d'une aile d'avion cons- tituée par des sections raccordées ensemble. 



   Gomme on le voit aux fig. 1 et   2,   la section transversale de l'élément tubulaire effilé représenté varie depuis une sec- tion approximativement rectangulaire, avec des coins arrondis, à sa grande extrémité jusqu'à une   section,   approximativement cir- culaire   à-   sa petite extrémité et est formée par plusieurs éléments ou panneaux 1 et 2. 



   Chaque panneau, est fait   en-   bois homogène comprenant des. lamelles de bois réunies par un adhésif intermédiaire et com- primées sous une pression suffisante pour que, en même temps que l'on forme le panneau, on consolide l'assemblage de lamelles et d'adhésif et on le transforme en un matériau parfaitement. ho-   mogène.   Les lames de bois employées ont préférablement une épaisseur inférieure ) l mm. et l'adhésif est de préférence une résine synthétique résistant à   1-*humidité..   Les lamelles de bois peuvent être enduites ou imprégnées de couches d'adhésif et l'on 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 peut appliquer la chaleur pendant l'opération, en particulier si l'adhésif est d'une nature telle que la chaleur est néces- saire pour le durcir. 



   Les panneaux 1 et 2, en particulier quand ils ont une grande longueur   peuvent   être obtenus en assemblant les lames avec un adhésif et en les faisant passer progressivement soit entre des matrices, soit entre des rouleaux. Les matrices ou les rouleaux employés pour produire les panneaux 2 auront le profil arrondi nécessaire pour que l'assemblage feuilleté prenne la courbure voulue sous la compression. Dans l'exemple représenté, chaque panneau 2 a en coupe transversale la forme d'un quart de cercle et la section transversale a un rayon constant sur toute la longueur du panneau-.

   Cette dernière caractéristique simplifie la fabrication des panneaux puisque la conicité de l'élément est obtenue non pas en rendant conique les panneaux arqués 2, mais en utilisant des panneaux 1 qui vont en s'effilant et qui, étant donné qu'ils sont plats ou à peu près, peuvent être découpés facilement à la forme voulue après fabrication. Lorsque les panneaux 1 et 2 ont été assemblés, on les relie ensemble d'une manière quelconque convenable. Dans l'exemple représenté les joints entre   les .panne.aux.   sont   recouverts   par des bandes 3 qui peuvent également être en bois homogène au en une autre matière et qui sont fixées aux panneaux d'une manière quelconque appro- priée, par exemple par un adhésif ou par des rivets. 



   Des éléments tubulaires effilés ou coniques, ou non ayant des sections transversales de forme quelconque à désirer, peuvent être obtenues d'une manière analogue à l'aide de panneaux cour- bes et de panneaux plats que l'on ajuste entre les premiers, en choisissant convenablement la forme, le nombre et la disposition des panneaux. 



   Des éléments importants tels que des fuselages d'avion peu- vent être construits en bois homogène à la manière décrite en référence aux figs.l et 2 et un élément effilé ou en pointe, tel que celui représenté convient tout particulièrement pour un fuse- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 lage dans lequel il est essentiel de combiner la résistance avec la légèreté. En outre la. construction décrite évite   l'emploi   d'un bâti   ou.   armature interne de renforcement. 



   La fig.3 montre un fragment d'un corps creux 4 constitué. par un panneau 5 et un élément ondulé 6. Les deux éléments sont en bois homogène, l'élément 6 étant ondulé pendant sa fabrication en même temps que l'on   agglomère   les feuilles de bois qui le composent. L'élément 5 peut être plat ou courbe et avoir une. forme quelconque désirée et   se-il   est courbe on lui donnera la forme voulue en même temps qu'on agglomérera les feuilles de bois dont il est composé. L'élément 6 est fixé sur l'une des faces de l' élément 5 d'une manière quelconque convenable., par exemple par un adhésif   ou.   par des rivets, de façon que chacun des éléments rai- disse l'autre et qu'on obtienne un élément creux, léger mais résistant en bois homogène.

   Suivant une modification; .l'élément ondulé peut être disposé entre deux panneaux comme représenté à. la fig.4 dans laquelle 7 et 8   indiquent   les panneaux et 9 l'élément ondulé, les différents éléments étant assemblés par exemple au moyen de rivets 10. Les ondulations des éléments ondulés peuvent avoir une forme quelconque et l'on a représenté à la fig.5 une autre réalisation dans laquelle l'élément ondulé 13 disposé entre les   panneaux;11.   et   12   a des ondulations en V aplati; les parties aplaties 14- formant des surfaces d'assemblage particulièrement importantes.

   Dans une autre réalisation représentée à la   fig.6;   au lieu d'employer un élément ondulé continu comme décrit jusqu' à présent, on construit un élément creux au moyen des panneaux 17 et 18 entre lesquels on prévoit des raidisseurs individuels 16 en forme d'U comportant des rebords 19 qui permettent l'assemblage. des organes au moyen d'adhésif, de rivets ou d'autres moyens appropriés. 



   Des corps creux c'onstruits comme décrits en référence aux   figs.3   à 6 peuvent être fabriqués sous un grand nombre de forme, par exemple des panneaux plats ou.courbes que l'on peut utiliser pour construire de grands éléments creux   où. 1''on   doit combiner la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 résistance avec la légèreté. Par exemple les panneaux   constitu-   ants de la construction représentée aux figs. 1 et 2 peuvent être établis de cette manière pour former un élément tubulaire à parois creuses en bois homogène ayant une résistance élevée.

   Ce mode de construction à l'aide de bois homogène peut être employé pour construire des ailes ou d'autres éléments d'engins aériens, qui doivent résister à des efforts, et aussi pour la fabrication d' articles creux d'autres types tels que des portes, des planchers ou d'autres éléments d'engins aériens ou encore dans d'autres buts. 



   La   fig.7   montre en coupe transversale une aile creuse à double paroi. Cette aile est constituée par des parois interne et externe 20 et 21 faites en bois homogène et auxquelles on a donné la forme voulue en même temps que l'on agglomérait les lames de bois dont elles sont   composées.   Ces parois, en particulier dans le cas d'une aile de grande dimension, peuvent elles-mêmes être constituées par des panneaux assemblés et raccordés, les joints étant décalés de façon à distribuer les efforts de cisail- lement qui se développent pendant le fonctionnement. Les parois 20 et 21 sont espacées l'une de l'autre par des raidisseurs 22 ou bien l'espace intermédiaire peut être occupé par un élément raidisseur ondulé, suivant les constructions représentées aux figs. 3 à 6.

   Les parois peuvent être écartées l'une de l'autre sur le bord de fuite de l'aile et fixées par exemple par un adhésif sur un organe longitudinal 23 présentant des feuillures appropriées, comme représenté. On peut utiliser des organes de soutien quelconques appropriés à l'intérieur de l'aile. On a représenté des parois longitudinales 24 fixées à la paroi interne 21 par des moulures 25. Les divers éléments de l'aile, que l'on vient de mentionner, en plus des parois peuvent être faits en bois homogène. 



   On a représenté à la fig. 8 un autre mode de construction d'ailes d'avion ou construction similaire suivant lequel   l'aile.   est constituée par un élément creux formé de plusieurs sections 26 raccordées les unes aux autres. D'une façon analogue à celle 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 expliquée plus haut; chaque section. elle-même peut. être une construction à double paroi et être. constituée par des panneaux. 



  Chaque section 26 va en s'effilant dans une direction allant du fuselage 27 à la   pointe 28   de   l'aile.   La conicité peut exister à la fois dans la largeur et dans l'épaisseur de chaque section. 



  Les sections s'emmanchent les unes sur les autres comme représen- té, et le bord externe de chacune porte contre une butée 29 pré- vue. sur la section voisine. Un. chapeau 30 est disposé sur le bord de 1' aile et est relié par des tirants 31 d'un type quelcon- que au. fuselage. 27. En tendant les tirants 31 on maintient les sections 26 assemblées pour former une   alla rigide.   De longs ar- ticles creux à parois sensiblement parallèles peuvent comporter des sections dont les extrémités. sont établies de manière à s' assembler comme des joints à emboîtement;

   les extrémités seule- ment des sections allant alors en pointe ou étant modifiées autrement comme dimension au comme forme., 
En fabriquant des éléments creux suivant l'invention, on peut rendre le. baise à la compression, plus épais   et.   plus. dense aux endroits où une plus grande résistance est nécessaire qu'à d'autres endroits   e.t   l'on peut graduer l'épaisseur   et/ou.   la den- sité entre ces endroits.. Ceci. peut être obtenu. en profilant. con-   venablement   les matrices ou autres organes utilisés pour agglomé- rer le bais   et/'ou.en   intercalant de. courtes lames additionnelles entre les lames principales aux endroits qui doivent avoir une. plus grande résistance..

   Sous une forme modifiées on peut obtenir la variation de résistance voulue le long d'un élément creux à double paroi en faisant varier l'épaisseur de la paroi   progressi-   vement ou par étage de manière que l'élément présente une surface externe lisse et une forme en gradin à l'intérieur, Une aile ou élément analogue construit de cette façon aurait sa section trans- versale la plus épaisse à sa racine,  c.'est-à-dire   du côté du fuse- lage et les sections diminueraient progressivement d'épaisseur vers la pointe..

   En graduant la densité et/ou l'épaisseur des pa- rois d'un élément creux suivant les forces calculées auxquelles 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 cet élément doit être soumis pendant l'emploi, en particulier dans le cas d'ailes ou d'autres éléments travaillants d'un engin aérien, on peut réaliser une économie considérable de matière et augmenter en conséquence la légèreté d'un élément puisque l' on n'a besoin de prévoir que la quantité de matière voulue ayant une densité et une résistance convenablement calculées en un point quelconque donné de l'élément suivant en ce qui est néces- saire pour absorber les efforts existant en ce point. On évite ainsi un excédent de matière et de poids et l'on peut supprimer les supports ou. armatures internes. 



   Dans le cas d'éléments creux fabriqués suivant l'invention, qui sont constitués par des sections raccordées rigidement en- semble, le raccordement des diverses sections peut être accompli d'une manière quelconque appropriée. On peut employer par exemple le rivetage car le bois homogène, dont les sections sont compo- sées, est suffisamment tenace pour cela mais on peut également raccorder les sections d'une autre matière et en particulier par clavetage. 



   Dans certains cas, il peut n'être pas nécessaire de fabriquer un élément creux suivant l'invention entièrement en bois homogène; il peut être suffisant pour les buts visés que certaines parties seulement des éléments soient en cette matière tandis que d' autres seront en bois naturel. Par exemple dans un élément à double parois la paroi interne peut etre en bois naturel et la paroi externe en bois homogène. De même les divers éléments et organes, même s'ils sont entièrement en bois homogène peuvent être en bois homogène présentant différents degrés d'agglutina- tion et par conséquent de densité et de résistance. 



   Dans la fabrication, les lamelles de bois employées peuvent être disposées de manière que toutes leurs fibres sont sensible- ment parallèles ou se croisent à un angle quelconque désiré. 



  Lorsqu'on effectue une compression très élevée, les fibres, si elles se croisent peuvent s'entailler les unes les autres et s' endommager, ce qui donne un produit moins résistant. Dans ce cas, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les fibres sont arrangées de préférence principalement dans une. direction parallèle. Quand on emploie du bois naturel ayant une densité d'environ 0,65, on a trouvé que la densité optima- après compression doit avoir une valeur moyenne de 0,9 car ceci donne le meilleur rapport résistance/poids. Dans ce cas, les lamelles de bois peuvent être disposées de manière que leurs fibres se croi- sent obliquement mais pour des densités plus élevées, les fibres doivent de préférence être disposées dans des directions généra-   lemen.t   parallèles. 



   REVENDICATIONS,¯ 
1. Un. élément creux utilisable pour constituer des éléments d'engins aériens et autres applications, caractérisé en ce qu'il comprend plusieurs organes assemblés rigidement pour former l' élément et qui sont constitués en totalité.   ou.   en partie par un assemblage de minces lamelles de bois unies par un adhésif et conformées sous une pression suffisante pour que, en même. temps que   l'on.   forme l'élément, l'assemblage se   trouve   transformé. en une structure ligneuse parfaitement homogène.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Hollow construction element .., particularly applicable to construction. aerial vehicles.



  This invention relates to the manufacture of structural parts and components of airplanes and other aerial vehicles, although it is also applicable to other articles and articles having other purposes.



   In the construction of airplanes (the term airplane is to be understood as, extending to all aerial vehicles.) It is essential to employ a light material naturally exhibiting the desired mechanical strength, in the first period of the aviation, in order to achieve lightness, airplanes were most often built using wooden frames covered with a suitable impregnated fabric, but as aviation developed; the ever-increasing demands on the qualities and solidity of the machines quickly led to the creation of steels

 <Desc / Clms Page number 2>

 high quality and light alloys which familiarized builders with the use of metal and this trend has now resulted in all-metal constructions.

   The favor encountered by metal is mainly due to the fact that it is a material with uniform mechanical characteristics, which is essential for the construction of modern aerial vehicles. However, metal has some significant drawbacks in that it is prone to fatigue and corrosion, cracks and breaks after a period of service, and despite the creation of special light alloys, metal is even heavier than wood.



   Natural wood, although it is lighter than metal and has various advantages over metal when it comes to the construction of aerial vehicles, as is known has drawbacks which make it unsuitable for modern needs.



  An important drawback is that its mechanical strength is considerably influenced by hygrometric variations.



   In relatively recent times, however, attention has been given to the possibility of improving the strength of wood, of making it resistant to humidity and of giving it a more uniform strength so as to overcome the drawbacks to it. are inherent. We.

   now knows a wood which has considerably improved qualities, which is achieved - by impregnating or coating wood slats with a. binder capable of hardening, generally constituted by a synthetic resin resistant to humidity, and by compressing the laminated assembly to form planks, under high pressure, while curing the binder, with the intervention of heat if necessary, of so that the wood thus compressed and agglomerated becomes homogeneous and has a greater density. A wood treated or improved in this way has mechanical characteristics which can be adjusted as desired and which are sufficiently uniform so that they are

 <Desc / Clms Page number 3>

 can apply resistance calculations to materials such as metal.

   Its strength / weight ratio is much more favorable than in the case of metal. This wood thus compressed and agglomerated and of great density, will be referred to below under the name of "homogeneous wood".



   The present invention is applicable in particular, with regard to gear. aerial., in the manufacture of fuselages, wings and other airfoils, spars, masts, ailerons, flaps and other components.



   To the attached drawing, given at. as an example:
Figs 1 and 2 are a side elevation and cross section of a tubular member, the section being taken along the line II-II of fig.l;
Figs 3 to. 6 show fragments of hollow panels or walls;
Fig.7 is a cross section of a wing;
Fig. 8 is a horizontal section through an airplane wing made up of sections connected together.



   As can be seen in fig. 1 and 2, the cross section of the tapered tubular member shown varies from an approximately rectangular section, with rounded corners, at its large end to a section, approximately circular at its small end and is formed by several elements or panels 1 and 2.



   Each panel is made of homogeneous wood comprising. Strips of wood joined together by an intermediate adhesive and compressed under sufficient pressure so that, at the same time as forming the panel, the assembly of strips and adhesive is consolidated and transformed into a perfectly material. homogeneous. The wooden slats used preferably have a thickness of less than 1 mm. and the adhesive is preferably a moisture resistant synthetic resin. The wood slats can be coated or impregnated with layers of adhesive and the laminates can be coated with adhesive.

 <Desc / Clms Page number 4>

 may apply heat during operation, particularly if the adhesive is of such a nature that heat is required to cure it.



   The panels 1 and 2, in particular when they have a great length, can be obtained by assembling the blades with an adhesive and gradually passing them either between dies or between rollers. The dies or rolls used to produce the panels 2 will have the rounded profile necessary for the laminated assembly to assume the desired curvature under compression. In the example shown, each panel 2 has in cross section the shape of a quarter of a circle and the cross section has a constant radius over the entire length of the panel.

   This last characteristic simplifies the manufacture of the panels since the taper of the element is obtained not by making the arched panels 2 conical, but by using panels 1 which go taper and which, given that they are flat or approximately, can be easily cut to the desired shape after manufacture. When panels 1 and 2 have been assembled, they are connected together in any suitable manner. In the example shown the joints between the .panne.aux. are covered by strips 3 which may also be of homogeneous wood or of another material and which are fixed to the panels in any suitable manner, for example by adhesive or by rivets.



   Tapered or tapered tubular members, or not having cross sections of whatever shape desired, can be obtained in a similar manner by using curved panels and flat panels which are fitted between the former, by suitably choosing the shape, number and arrangement of panels.



   Important elements such as airplane fuselages can be constructed of homogeneous wood in the manner described with reference to Figs. 1 and 2 and a tapered or pointed element such as that shown is particularly suitable for a fuse.

 <Desc / Clms Page number 5>

 lage in which it is essential to combine resistance with lightness. In addition the. construction described avoids the use of a frame or. internal reinforcement.



   Fig.3 shows a fragment of a hollow body 4 formed. by a panel 5 and a corrugated element 6. The two elements are made of homogeneous wood, the element 6 being corrugated during its manufacture at the same time as the sheets of wood which compose it are agglomerated. Element 5 can be flat or curved and have one. any desired shape and if it is curved we will give it the desired shape at the same time that we will agglomerate the sheets of wood of which it is composed. Element 6 is secured to one side of element 5 in any suitable manner, eg by adhesive or. by rivets, so that each element strengthens the other and that one obtains a hollow element, light but resistant in homogeneous wood.

   Following a modification; . the corrugated element can be arranged between two panels as shown in. Fig.4 in which 7 and 8 indicate the panels and 9 the corrugated element, the various elements being assembled for example by means of rivets 10. The corrugations of the corrugated elements can have any shape and it is shown in fig.5 another embodiment in which the corrugated element 13 disposed between the panels; 11. and 12 has flattened V-shaped corrugations; the flattened parts 14- forming particularly large assembly surfaces.

   In another embodiment shown in fig.6; instead of using a continuous corrugated element as described heretofore, a hollow element is constructed by means of the panels 17 and 18 between which there are provided individual U-shaped stiffeners 16 having flanges 19 which allow the assembly . organs by means of adhesive, rivets or other suitable means.



   Hollow bodies constructed as described with reference to Figs. 3 to 6 can be manufactured in a variety of forms, for example flat or curved panels which can be used to construct large hollow elements where. 1''we must combine the

 <Desc / Clms Page number 6>

 resistance with lightness. For example the constituent panels of the construction shown in figs. 1 and 2 can be established in this way to form a homogeneous wooden hollow-walled tubular member having high strength.

   This method of construction using homogeneous wood can be used to build wings or other parts of aerial vehicles, which must withstand stress, and also for the manufacture of hollow articles of other types such as. doors, floors or other parts of aerial vehicles or for other purposes.



   Fig. 7 shows in cross section a hollow double-walled wing. This wing is formed by internal and external walls 20 and 21 made of homogeneous wood and to which the desired shape has been given at the same time as the wood slats of which they are composed were agglomerated. These walls, in particular in the case of a large wing, may themselves be constituted by assembled and connected panels, the joints being offset so as to distribute the shearing forces which develop during operation. The walls 20 and 21 are spaced from one another by stiffeners 22 or the intermediate space can be occupied by a corrugated stiffening element, according to the constructions shown in FIGS. 3 to 6.

   The walls can be separated from each other on the trailing edge of the wing and fixed for example by an adhesive on a longitudinal member 23 having suitable rebates, as shown. Any suitable support members can be used within the wing. There is shown longitudinal walls 24 fixed to the internal wall 21 by moldings 25. The various elements of the wing, which have just been mentioned, in addition to the walls can be made of homogeneous wood.



   There is shown in FIG. 8 another mode of construction of airplane wings or similar construction according to which the wing. consists of a hollow element formed of several sections 26 connected to each other. In a manner analogous to that

 <Desc / Clms Page number 7>

 explained above; each section. herself can. be a double-walled construction and be. made up of panels.



  Each section 26 tapers in a direction from fuselage 27 to tip 28 of the wing. The taper can exist both in the width and in the thickness of each section.



  The sections fit over each other as shown, and the outer edge of each bears against a stopper 29 provided. on the neighboring section. A cap 30 is disposed on the edge of the wing and is connected by tie rods 31 of any type to the. fuselage. 27. By tensioning the tie rods 31, the sections 26 are held together to form a rigid alla. Long hollow articles with substantially parallel walls may have sections whose ends. are made to fit together like interlocking joints;

   the ends only of the sections then going to a point or being modified otherwise as dimension or as shape.,
By manufacturing hollow elements according to the invention, the. compression fuck, thicker and. more. dense in places where greater resistance is needed than in other places and the thickness and / or. the density between these places .. This. can be obtained. by profiling. suitably the dies or other members used to agglomerate the bay and / 'or. by interposing of. short additional blades between the main blades at the places that must have one. greater resistance ..

   In modified form, the desired variation in resistance along a hollow double-walled member can be achieved by varying the wall thickness gradually or stepwise so that the member has a smooth outer surface and a smooth outer surface. stepped shape inside, A wing or the like constructed in this way would have its thickest cross-section at its root, i.e. on the fuselage side and the sections would gradually decrease d 'thickness towards the tip.

   By graduating the density and / or the thickness of the walls of a hollow element according to the calculated forces to which

 <Desc / Clms Page number 8>

 this element must be subjected during use, in particular in the case of wings or other working elements of an aerial vehicle, one can achieve a considerable saving in material and consequently increase the lightness of an element since the Only the desired amount of material need be provided having a properly calculated density and strength at any given point of the next element as necessary to absorb the forces existing at that point. This avoids excess material and weight and can remove the supports or. internal reinforcements.



   In the case of hollow elements manufactured according to the invention, which are constituted by sections rigidly connected together, the connection of the various sections can be accomplished in any suitable manner. Riveting can be used, for example, because the homogeneous wood, the sections of which are composed, is sufficiently tenacious for this, but it is also possible to join the sections of another material and in particular by keying.



   In certain cases, it may not be necessary to manufacture a hollow element according to the invention entirely of homogeneous wood; it may be sufficient for the intended purposes that only certain parts of the elements are made of this material while others will be made of natural wood. For example, in a double-walled element, the internal wall can be made of natural wood and the external wall of homogeneous wood. Likewise the various elements and organs, even if they are entirely of homogeneous wood, can be of homogeneous wood having different degrees of agglutination and consequently of density and resistance.



   In manufacture, the strips of wood employed can be arranged so that all of their fibers are substantially parallel or intersect at any desired angle.



  When performing a very high compression, the fibers, if they cross each other can nick each other and be damaged, resulting in a less resistant product. In that case,

 <Desc / Clms Page number 9>

 the fibers are preferably arranged mainly in one. parallel direction. When using natural wood having a density of about 0.65, it has been found that the optimum density after compression should have an average value of 0.9 as this gives the best strength to weight ratio. In this case the wood slats can be arranged so that their fibers cross obliquely, but for higher densities the fibers should preferably be arranged in generally parallel directions.



   CLAIMS, ¯
1. A hollow element which can be used to constitute elements of aerial vehicles and other applications, characterized in that it comprises several members rigidly assembled to form the element and which are constituted in their entirety. or. partly by an assembly of thin strips of wood joined by an adhesive and shaped under sufficient pressure so that, at the same. time that one. forms the element, the assembly is transformed. in a perfectly homogeneous woody structure.


    

Claims (1)

2. Elément creux suivant revendication l, caractérisé en ce qu'il comprend un panneau sur l'une des faces duquel un élément ondulé est fixé rigidement par ses ondulations de façon que chacun des deux organes raidisse l'autre. 2. Hollow element according to claim l, characterized in that it comprises a panel on one side of which a corrugated element is rigidly fixed by its corrugations so that each of the two members stiffens the other. 3. Elément creux suivant revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend deux panneaux entre lesquels se trouve un élé- ment ondulé fixé rigidement par ses ondulations aux faces adja- centes des panneaux. 3. Hollow element according to claim 1, characterized in that it comprises two panels between which there is a corrugated element rigidly fixed by its corrugations to the adjacent faces of the panels. 4. Elément creux suivant revendication l, caractérisé en ce qu'il comprend deux parois situées l'une à l'intérieur de l'au- tre avec un espace intermédiaire dans lequel sont placés un rai- disseur ondulé au bien des raidisseurs individuels, ces raidis- seurs étant reliés rigidement aux dites parois. 4. Hollow element according to claim 1, characterized in that it comprises two walls located one inside the other with an intermediate space in which are placed a corrugated stiffener at the well of the individual stiffeners, these stiffeners being rigidly connected to said walls. 5. Elément creux suivant revendication l, caractérisé en ce qu'il comprend des panneaux ayant une section transversale <Desc/Clms Page number 10> arquée qui est constante sur toute la longueur du panneau de sorte que ces panneaux ont une largeur constante, et des panneaux de forme sensiblement plate, qui s'en vont en pointe dans le sens de leur longueur et qui sont disposés entre les panneaux courbes et assemblés rigidement à ceux-ci de façon à former un élément creux de forme générale pointue. 5. Hollow element according to claim l, characterized in that it comprises panels having a cross section <Desc / Clms Page number 10> arcuate which is constant along the entire length of the panel so that these panels have a constant width, and panels of substantially flat shape, which point out in the direction of their length and which are arranged between the curved panels and rigidly assembled to them so as to form a hollow element of generally pointed shape. 6. Elément creux suivant revendication 5, dans lequel les panneaux sont construits comme indiqué à la revendication 4. 6. A hollow member according to claim 5, wherein the panels are constructed as recited in claim 4. 7. Elément creux suivant revendications 2,3,4,5 ou 6, ca- ractérisé en ce que les panneaux ou les parois sont constitués par plusieurs sections assemblées et raccordées ensemble avec des joints décalés. 7. Hollow element according to claims 2,3,4,5 or 6, charac- terized in that the panels or the walls consist of several sections assembled and connected together with offset joints. 8. Elément creux suivant revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend plusieurs sections creuses raccordées ensemble et des moyens qui maintiennent ces sections assemblées par traction de façon à former un élément rigide. 8. A hollow element according to claim 1, characterized in that it comprises several hollow sections connected together and means which hold these sections assembled by traction so as to form a rigid element. 9. Elément creux suivant revendication 8, caractérisé en ce que les sections vont en s'effilant à l'intérieur et à l'exté- rieur de façon à se coincer les unes dans les autres et des orga- nes internes formant tirants sont prévus pour maintenir les sec- tions assemblées. 9. A hollow element according to claim 8, characterized in that the sections tapering on the inside and the outside so as to be wedged into one another and internal members forming tie rods are provided. to keep the sections together. 10. Des éléments ou organes d'avions ou d'autres engins aé- riens comportant des éléments construits en substance comme décrit et représenté. 10. Parts or components of airplanes or other aerial vehicles comprising components constructed substantially as described and shown.
BE434808D BE434808A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE434808A true BE434808A (en)

Family

ID=93863

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE434808D BE434808A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE434808A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2007020094A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Airbus Deutschland Gmbh Framework wing box for a wing
WO2007019896A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Airbus Deutschland Gmbh Double-shell design centre box

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2007020094A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Airbus Deutschland Gmbh Framework wing box for a wing
WO2007019896A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Airbus Deutschland Gmbh Double-shell design centre box
JP2009504489A (en) * 2005-08-17 2009-02-05 エアバス・ドイチュラント・ゲーエムベーハー Center box with double shell design
CN101242993B (en) * 2005-08-17 2010-05-19 空中客车德国有限公司 Double-shell design centre box
US8602356B2 (en) 2005-08-17 2013-12-10 Airbus Operations Gmbh Framework wing box for a wing

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0256916B1 (en) Composite blade with a double spar and torsional box and with a honeycomb sandwich layered coating, and production process
EP0346210B1 (en) Composite frame, in particular for an aircraft fuselage, and its manufacturing process
EP2268474B1 (en) Curved structural part made of composite material and method of manufacturing such a part
FR2611518A1 (en) DISTRIBUTED DAMPING SKI
EP2497945A1 (en) Mechanical reinforcement for a part made of a composite material, in particular for a large wind-turbine blade
FR2936488A1 (en) Composite fuselage section i.e. composite fuselage panel, for aircraft, has composite skin whose thickness is variable along longitudinal axis of aircraft to assure regular and constant inner profile along axis
FR2617119A1 (en) COMPOSITE MATERIAL BLADE, STRUCTURAL CORE, AND PROFILE CLADDING COATING, AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP2433024B1 (en) Method for manufacturing a composite material connecting rod
EP0032486A2 (en) Mattress
EP2818408A1 (en) Blade with reduced torsional rigidity and rotor provided with such a blade
FR2611517A1 (en) PROFILE BOX SKI
EP2435301B1 (en) Method for manufacturing a composite structuring panel for the trailing edge of an aircraft element
EP2692631A1 (en) Aircraft fuselage frame with tapered section
BE434808A (en)
EP0288652A1 (en) Heddle frame slat for a weaving loom
EP2512915A2 (en) Method for the production of a composite trailing edge panel for an aircraft element
FR3000019A1 (en) AIRCRAFT FUSELAGE STIFFENER SHAPED USING A SHEET FOLDED ON SAME
FR2980136A1 (en) COMPOSITES, PROCESS FOR PREPARING SAME, AND FLYWAVES COMPRISING SAME
FR2786796A1 (en) TRIANGULAR WOODEN STRUCTURAL SYSTEMS, SUCH AS FRAMES, BRIDGES, FLOORS
FR2626525A1 (en) Composite panel
FR2765141A1 (en) SANDWICH PANEL WITH PROFILED CORE
WO2023247865A1 (en) Fibrous reinforcement for the manufacture of a composite part intended to be articulated with other parts
EP0237393B1 (en) Connecting piece and connection of construction elements by stacking a number of pieces
EP2537670B1 (en) Structural material core made up of profile sections, structural material and manufacturing method
FR3051678A1 (en) SKI A CORE ALLEGE