BE434658A - - Google Patents

Info

Publication number
BE434658A
BE434658A BE434658DA BE434658A BE 434658 A BE434658 A BE 434658A BE 434658D A BE434658D A BE 434658DA BE 434658 A BE434658 A BE 434658A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
travel
contact
floor
relay
car
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE434658A publication Critical patent/BE434658A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66BELEVATORS; ESCALATORS OR MOVING WALKWAYS
    • B66B1/00Control systems of elevators in general
    • B66B1/02Control systems without regulation, i.e. without retroactive action
    • B66B1/06Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric
    • B66B1/14Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric with devices, e.g. push-buttons, for indirect control of movements
    • B66B1/16Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric with devices, e.g. push-buttons, for indirect control of movements with means for storing pulses controlling the movements of a single car or cage

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Elevator Control (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de commande pour ascenseurs et monte-charges. 



   L'invention concerne un dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte- charges desservant plusieurs étages intermédiaires, à chacun desquels se trouve un bouton d'appel à pression pour la montée et la descente. 



   Les ascenseurs connus de ce type vont d'une station terminus d'arrêt à l'autre et prennent aux étages intermédiaires les passagers qui désirent monter ou descen- dre, suivant le sens de la marche. Ce mode de commande a l'avantage que le passager sait que l'ascenseur continuera ensuite à marcher dans le même sens que celui qu'il avait 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 auparavant, mais il a par contre l'inconvénient que de longs parcours doivent être effectués, la cabine étant vide, entre le dernier étage desservi et la station terminus d'arrêt avant de prendre ensuite de nouveaux passagers dans l'autre sens de marche.

   Un deuxième mode de commande de ce genre provoque l'arrêt à chaque étage où des boutons ont été ma- noeuvrés pour le sens de marche correspondant, et l'ascen- seur ne va que jusqu'à l'étage le plus éloigné d'où sont par- tis des appels, que l'on ait appuyé sur un bouton, à cet éta- ge, pour le même sens de marche ou pour le sens opposé. Ce mode de commande a, vis-à-vis du précédent, l'avantage qu'au- cun parcours inutile n'a besoin d'être effectué, mais il a l'inconvénient que la cabine peut arriver dans un sens qui ne correspond pas à celui du passager qui appelle, et par conséquent aussi que l'indicateur de sens de marche a indiqué le sens de marche opposé jusqu'à quelques instants avant l'ar- rêt, et qu'après l'arrêt il n'a plus indiqué aucun sens de marche du tout.

   Le passager ne sait dons pas avec certitude si la cabine s'est arrêtée pour continuer dans le sens qu'il desire, ou si elle continuera ensuite dans le même sens de marche, tout particulièrement lorsque des passagers ont appelé à cet étage pour les deux sens de marche. 



   Le dispositif de commande pour ascenseurs, qui fait l'objet de la présente invention possède les avan- tages des deux modes de commande mentionnés, sans avoir leurs inconvénients. 



   L'invention se caractérise en ce qu'à l'étage le plus éloigné vers lequel se dirige la cabine, soit par suite d'un appel venant de cet étage, soit par un envoi éma- nant de la cabine, le sens de la marche suivante est déjà 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fixé avant l'arrêt de la cabine, et en ce que l'indicateur de sens de marche indique le sens de la marche suivante. 



   Une autre innovation consiste encore en ce que l'on fait en sorte que la cabine dépasse l'étage le plus éloigné qui appelle, la distance de dépassement étant régla- ble, lorsque des appels ont été enregistrés à cet étage pour le sens de marche opposé, pour que la cabine puisse alors s'arrêter à cet étage en arrivant dans le sens dans lequel elle continuera à marcher. De cette façon le passager sait déjà avant que la cabine ne s'arrête et indépendamment de l'indicateur de sens de marche, dans quel sens la cabine continuera ensuite à marcher. 



   Lorsque la porte de la cage a été ouverte et refermée, l'ascenseur se met aussitôt en marche, sans at- tendre que le passager qui entre détermine le sens de mar- che en appuyant sur un bouton de la cabine, car ce sens de marche a déjà été déterminé auparavant par la manoeuvre du bouton d'étage. 



   Un exemple d'application de l'invention est représenté dans les dessins annexés: 
Fig. 1 est une coupe de la cage de l'ascenseur, représentant d'une façon   génénale   la cabine, les boutons d'étage et les contacts de portes. On voit aussi la dis- position du tambour d'entraînement, le treuil à vis sans fin, le moteur d'entraînement, l'organe de desserrage du frein, ainsi que le dispositif de commande d'étage pour la montée et la descente. Le conjonoteur-disjonoteur de changement de marche, le commutateur temporisé, ainsi que les différents relais, sont réunis sur un tableau de dis- tribution représenté en Fig. 2, 
Fig. 3 est une vue du schéma de connexions, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 simplifié pour la commande de   l'instauration.   La description concerne une installation à quatre étages.

   Il est évident toutefois que le dispositif est applicable à un nombre quel- conque d'étages. La cabine est représentée à l'étage infe- rieur. 



   L'ascenseur est muni, aux étages intermédiaires, de boutons d'appel 201, 301 pour la descente et de boutons d'appel 202, 302, pour la montée, à l'étage inférieur, d'un bouton d'appel 101 pour la descente et à l'étage supérieur, d'un bouton d'appel 402 pour la montée. A l'intérieur de la cabine se trouvent les boutons 103, 203, 303, 403 servant à envoyer la cabine aux quatre étages. Le commutateur d'arrêt 25, qui se trouve dans la cabine, permet d'interrompre la commande et d'arrêter ainsi l'ascenseur. 21-24 sont des contacts de sûreté dépendant des portes et empêchant la commande lorsque la porte est ouverte. 



   L'ascenseur est actionné par le moteur 1, qui fait tourner le tambour du câble par l'intermédiaire d'un   accouplement en forme de plateau de frein ; est l'organe   de desserrage du frein et 3 le dispositif de sûreté (coupe- circuit, fusible) de la commande. 



   50 est le dispositif de commande d'étage pour la descente. Il actionne les groupes de contacts suivants au moyen du bras tournant 51, qui se meut par rapport à la cabine. 105, 405 sont des déclencheurs d'appel du premier et du quatrième étage, actionnés par la courbe 52. 205, 305 sont des commutateurs de changement de marche pour le deuxiè- me et le troisième étage. Ils sont actionnés par la courbe impérative 52 et servent à diriger les commandements inté- rieurs vers les relais d'étages pour la montée ou la des- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cente, suivant la position de la cabine, 209, 309 sont des déclencheurs d'appel pour les appels de descente du deuxième et du troisième étage; ils sont actionnés par des cames 53. 



  207, 307 sont des contacts d'arrêt pour le deuxième et le troisième étage, pour la descente; ils sont actionnés par des cames 54. Les cames 53 et 54 sont montées à rotation et elles sont poussées contre une butée, par un ressort, dans un sens tel qu'elles n'ouvrent leurs contacts que pour la descente, tandis qu'elles restent sans action et s'écartent élastique- ment du contact pour la montée. Dans l'espace les cames sont décalées entre elles de façon que, lorsque la cabine arrive par exemple au deuxième étage, le contact d'arrêt 207 s'ou- vre avant l'arrêt, à une distance correspondant au trajet de freinage, tandis que le déclencheur d'appel 209 ne s'ou- vre pour quelques instants qu'au moment de la remise en marche pour la descente. 



   60 est le dispositif de commande d'étage pour la montée. Il actionne les groupes de contacts suivants au moyen du bras tournant 61, mobile par rapport à la cabine. 



  206, 306 sont des commutateurs de changement de direction. 



  Ils sont actionnés par la courbe impérative 62 et transmet- tent les appels qu'ils reçoivent aux relais de direction 31 ou 41 suivant la position momentanée de la cabine. 106 et 406 sont des interrupteurs de fin de course. Ils provo- quent l'arrêt de l'ascenseur aux stations terminus en coupant le circuit des relais de sens de marche. 210, 310 sont des déclencheurs d'appel pour les appels de montée du deuxième et du troisième étage; ils sont actionnés par des cames 63. 



  208, 308 sont des contacts d'arrêt du deuxième et du troisième étage pour la montée; ils sont actionnés par des cames 64. Les cames 63 et 64 sont donc montées à rotation et pressées par des ressorts contre une butée, de façon à n'ouvrir leurs contacts que pour la montée, tandis qu'elles restent sans effet 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et s'écartent élastiquement du contact pour la descente. 



  Dans l'espace les cames sont décalées entre elles de façon que, lorsque la cabine arrive par exemple à la deuxième sta- tion, le contact d'arrêt 208 s'ouvre avant l'arrêt, la diffé- rence correspondant au trajet du freinage, tandis que le déclencheur d'appel 210 ne s'ouvre pour quelques instants qu'au moment de la remise en marche pour la montée. 



   Fig. 2 est une vue du tableau de distribution sur lequel sont montés et reliés les relais et les conjonc- teurs-disjoncteurs. Le rôle des appareils sera décrit ci-dessous. 



   Le commutateur de changement de marche 4, comman- dé par les solénoïdes 5 et 6 respectivement, met le moteur de l'ascenseur en circuit pour la descente ou la montée, lorsqu'on appuie sur des boutons, en fonction du dispositif de commande d'étage. Le contact de verrouillage 7 ou 8 respectivement empêche la bobine du soléno'ide d'entrer en action pour le sens de marche opposé. Le contact 9 ou 10 sert, conjointement avec le contact 14 du commutateur temporisé 13, à ralentir la re- mise en circuit après chaque marche. Le contact 11 ou 12 commande le relais 15, qui ferme ainsi les contacts 16-20 pendant chaque marche. 



   Le relais de sens de marche 31 pour la descente et le relais de sens de marche 41 pour la montée commandent, par leurs contacts 36 et 46 respectivement, les   solénoides   5 ou 6 du commutateur de changement de marche 4. Les contacts de re- pos 32 et 42 empêchent la mise en circuit simultanée des deux relais de sens de marche. Les contacts 33 et 43 commandent les lampes 37 et 47 de l'indicateur de sens de marche, lampes qui correspondent au sens des relais de sens de marche. 34 et 44 sont des contacts de travail qui ne permettent aux relais 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 auxiliaires 131, 231, 331, 431 d'entrer en action que lors- qu'un relais de sens de marche est déjà mis en circuit.

   Les contacts 35 et 45 ont pour but de couper immédiatement, lors- qu'un relais de sens de marche laisse retomber son armature, le circuit des relais auxiliaires qui ne sont plus excités que par leurs contacts de maintien automatique. Ceci empêche de mettre un relais de sens de marche en circuit par des con- tacts de direction supplémentaires des relais auxiliaires qui sont encore fermés par des appels déjà effectués. 



   111, 211, 311 sont les relais d'étages coordonnés avec les boutons d'appel de descente. 221, 321, 421 sont les relais d'étages coordonnés avec les boutons d'appel de montée. 



  Les contacts de travail 112, 212, 312 et 222, 322, 422 sont des contacts.de maintien automatique qui continuent à assurer le passage du courant après que le bouton a été lâché. Les relais 211, 311, 221, 321 des étages intermédiaires sont munis de contacts de repos 213, 313, 223, 323. Ces "contacts d'ar- rêt de relais" sont montés en parallèle chacun avec l'un des "contacts d'arrêt d'appareil de commande" 207, 307, 208, 308. 



   Pris deux à deux, les contacts montés en parallèle, par exemple 207 et 213 coopèrent entre eux de façon qu'avant que la cabine n'arrive à un étage, son relais soit excité, le commutateur de changement de marche retombe et l'ascenseur s'arrête, si le sens de marche coïncide avec celui de l'appel. Les contacts de direction 114, 214, 314 et 224, 324, 424 mettent les relais de sens de marche 31 ou 41 en circuit. Le but des con- tacts de travail 215, 315, 225, 325 et 216, 316, 226, 326 sera décrit dans le chapitre suivant. 



   Les relais auxiliaires 131, 231, 331, 431 ont pour but de faire en sorte que la cabine arrêtée à l'étage qui 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 a appelé se mette en marche dans le sens correspondant à l'appel donné, dès que le passager est entré et qu'il a fermé la porte. Les contacts de maintien automatique 132, 232, 332, 432 ont pour effet que les relais auxiliaires ne peu- vent laisser retomber leur armature qu'à la fin d'une pério- de de marche, même si les contacts par lesquels ces relais ont été excités se sont déjà ouverts auparavant. 133, 233, 333, 433 sont des contacts de direction supplémentaires.

   Ils maintiennent en circuit le relais de sens de marche 31 ou 41 du sens de marche au moment envisagé, pour assurer la conti- nuation de la marche, lorsque l'appel donné correspond à ce sens de marche, ou bien ils provoquent le changement des re- lais de sens de marche pour la continuation de la marche, lorsque l'appel donné ne correspond pas au sens de la marche¯ 
 EMI8.1 
 p¯±, loraquo l'appel donné ne#eorrcopoad pas-au oono de la marche ' à ce moment. Les relais auxiliaires sont mis en circuit, de la façon qui sera décrite plus loin, par les contacts des relais d'étages. 215, 315 sont des contacts des relais d'é- tages 211, 311 pour les appels de descente.

   Relativement aux relais auxiliaires, ils sont décalés chacun d'un étage vers le haut, de sorte, par exemple, que le contact 215 du relais d'étage 211 du deuxième étage met en circuit le relais 331 du troisième étage. Le relais 331 fait en sorte, par son con- tact 333, que la cabine venant d'en bas par suite d'un appel de descente dépasse cet étage. Si la cabine vient d'en haut, ces contacts en retrait 215, 315 sont sans effet. Les contacts 225, 325 des relais d'étages 221, 321, décalés chacun d'un étage vers le bas, agissent dans le même sens pour les appels de montée.

   Suivant que l'on décale les contacts 215, 315 et 225, 325 en retrait d'un ou plusieurs étages, l'étage le plus éloigné dont est parti un appel se trouve dépassé d'un ou plusieurs étages si cet appel ne correspond pas au sens 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de la marche de la cabine qui arrive. Si les contacts 215, 315 et 225, 325 manquent, l'étage le plus éloigné dont est parti un appel ne se trouve pas dépassé. Les contacts 216, 316 des relais d'étages 211, 311 pour les appels de descente sont décalés chacun d'un étage vers le bas relativement aux re- lais auxiliaires. Le contact 316 du relais d'étage 311 du troisième étage met par exemple en circuit le relais auxiliai- re 231 pour le deuxième étage.

   Le relais 231 fait en sorte que, par son contact 233, le relais de direction 31 reste en circuit pour la descente si la cabine, venant d'en haut, s'est arrêtée au troisième étage à la suite de l'appel de descente. La continuation de la marche dans le sens de l'ap- pel est donc dnsi assurée sans qu'il soit nécessaire d'appu- yer sur un autre bouton. Pour la montée le même résultat est obtenu à l'aide des contacts 226, 326 des relais d'étages 221, 321 pour les appels de montée, ces contacts étant décalés 
 EMI9.1 
 d'un étage vers le haut relativement aux relais auxiliaires. 



  -. --.1.... "".,...4' 326 Selon que les contacts 216, 316 et 226,sont décalés d'un V ou plusieurs étages en avant, la cabine arrêtée à la suite d'un appel continuera à avancer d'un ou plusieurs étages dans le sens de cet appel. Si le passager qui est entré dans la cabine appuie sur le bouton d'un étage, la cabine n'est pas arrêtée par les contacts 216, 316 et 226, 326 et elle conti- nue sa marche directement jusqu'à l'étage sur le bouton duquel le passager a appuyé. 



   Dans le schéma simplifié représenté en Fig. 3, lorsqu'on appuie sur un bouton 203 ou 303 dans la cabine le relais d'étage qui est mis en circuit par l'intermédiaire du commutateur 205 ou 305 est celui qui correspond au sens de marche à suivre par la cabine. Lorsque la cabine se trouve 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 au premier étage et qu'on appuie par exemple sur le bouton 203 dans la cabine, c'est le relais d'étage 221 pour les appels de montée du deuxième étage qui est mis en circuit. 



  On obtient ainsi le même effet que si un passager avait appu- yé au deuxième étage sur le bouton 202 pour les appels de montée. La cabine se   mèt   en marche et monte, pour s'arrêter au deuxième étage. Lorsque le passager a quitté la cabine, celle-ci continue à monter sous l'action du contact 226 décalé en avant, bien que cette continuation de la marche ne soit plus nécessaire. On peut l'éviter en ajoutant à la com- mande pour chaque étage intermédiaire un relais à commande intérieure non représenté, couplé comme les relais d'étages 111, 421 des étages terminus. Dans ce cas, les boutons 203, 303 de la cabine n'agissent plus sur les relais d'étages pour la montee et la descente ; ils agissent à tire de boutons uniques sur les relais à commande intérieure.

   Le re- lais à commande intérieure du deuxième étage, qui a été mis en circuit par le bouton 203 et déclenché ensuite par le déclencheur 205 (comparer le circuit du relais d'étages 421 avec le bouton 403 et le déclencheur 405) doit être mu- ni de deux contacts de travail et deux contacts de repos. 



  L'un des contacts de travail sert de contact de maintien automatique et l'autre, qui est monté en parallèle avec les contacts 214,224, sert de contact de direction. Les con- tacts de repos sont des contacts d'arrêt de relais, l'un étant monté en série avec le contact 213 et en parallèle avec le contact 207, et l'autre étant monté en série avec le contact 223 et en parallèle avec le contact 208. Ces deux contacts d'arrêt de relais provoquent l'arrêt de la cabine, au deuxième étage, lorsque le relais à commande intérieure est mis en circuit, que la cabine monte ou 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 descende. A l'arrivée au deuxième étage, le déclencheur 205 déclenche le relais à commande intérieure de cet étage. 



  Ce qui vient d'être décrit s'applique, avec les modifica- tions voulues, pour le relais à commande intérieure de chaque étage. on décrira maintenant le fonctionnement du dispositif de commande en se référant à Fig. 3 et à quel- ques cas qui se présentent en service. 



   Premier cas de service - La cabine est au premier étage. Toutes les portes de la cage sont fermées. 



  Au troisième étage se trouvent deux passagers, dont l'un veut aller au quatrième étage. Ce passager appuie un moment sur le bouton d'appel de montée 302. Le deuxième passager veut aller au premier étage; il actionne donc le bouton d'appel de montée 301. A la suite de ces appels la cabine se met en marche et monte, et elle s'arrête au troisième étage. L'indicateur de sens de marche pour la montée reste en circuit et il indique ainsi que la cabine continuera à se mouvoir dans le même sens. Le passager qui veut aller au quatrième étage ouvre la porte de la cage et entre. Dès qu'il a refermé la porte de la cage, la cabine monte et s'arrête ensuite au quatrième étage. A l'arrivée à cet étage la lampe de montée s'éteint dans l'indicateur de sens de marche.

   La lampe de descente s'allume aussitôt et elle indique que la cabine va descendre à la suite d'un appel précédent, aussitôt que le passager en sera sorti, et dès qu'il aura refermé la porte de la cage. La cabine descend alors du quatrième étage et elle s'arrête au troisième étage à la suite de l'ap- pel de descente qui a été donné à cet étage. La lampe de sens de marche pour la descente reste en circuit. Le passager ouvre la porte de la cage, entre dans la cabine et ferme la porte de la cage. La cabine descend immédiatement. Le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 passager qui est entré envoie alors la cabine au premier étage, où il désire aller, en appuyant sur le bouton 103. 



   Dans le cas de service qui vient d'être décrit les appareils de commande fonctionnent de la façon suivante. 



  Lorsqu'on appuie sur le bouton d'appel 302 un circuit se ferme en partant du conducteur a et en passant par le bouton d'appel 302, le relais 321 pour les appels de montée du troisième étage, le déclencheur d'appel 310 de l'appareil de commande d'étage, pour aboutir au conducteur b. Le relais 321 entre en action et ferme son contact de maintien automatique 322, qui maintient ce relais 321 en circuit, mê- me après que le bouton 302 a été lâché. Le contact d'arrêt de relais 323 s'ouvre d'abord sans effet. Les contacts 325 et 326 se ferment d'abord également sans effet. Le contact de direction 324 met le relais de sens de marche 41 pour la montée en circuit par l'intermediaire des commutateurs de direction 306, 406 qui dépendent de l'emplacement de la cabi- ne, de l'appareil de commande d'étage et du contact de ver- rouillage 32.

   Le relais de sens de marche 41 ouvre son con- tact de verrouillage 42 et empêche ainsi le relais de sens de marche 31 pour la descente d'entrer également en action, tant que le relais 41 est en circuit. Le contact 43 ferme le circuit de la lampe d'appel 47 dans l'indicateur de sens de marche. Le contact 44 met en circuit, par l'intermédiaire des contacts 325 et 326 du relais 321, contacts qui sont déjà fermés, les relais auxiliaires 231, 431 qui, de leur côté, ferment leurs contacts de maintien automatique 232, 432 et les contacts de direction supplémentaires 233 et 433. Le contact 45 se ferme sans effet.

   Le contact 46 met le commu- tateur de changement de marche en circuit en fermant le   circuit suivant : conducteura, contact 14 du commutateur   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 temporisé 13, contact de porte 21 - 24, commutateur d'arrêt 25, contact 46 du relais de sens de marche 41, contacts d'arrêt 208, 308 de l'appareil de commande d'étage, contact de verrouillage 7, bobine de montée du commutateur de changement de marche, conducteur b. Le commutateur de changement de marche interrompt par son contact de verrouil- lage 8 le sens de marche opposé.

   Il ferme son contact 10 en parallèle avec le contact 14 du commutateur temporisé 13 et met en circuit, par le contact 12, le relais 15 qui, de son côté, ferme les contacts 16 à 20 et fait entrer en action les contacts de maintien automatique 232, 432 des relais auxiliaires 231, 431 par l'intermédiaire du contact 45, déjà fermé, du relais de sens de marche 41. Les contacts principaux 4 du commutateur de changement de marche appli- quent la tension au moteur 1 de   l'ascenseur,, au   dispositif 2 de desserrage du frein et au commutateur temporisé 13. 



  Le commutateur temporisé 13 ouvre son contact 14 sans effet. 



  La cabine monte alors à partir du premier étage. 



  - La cabine serait mise en mouvement dans le même sens si l'on appuyait sur le bouton de descente 301. Le re- lais 311 entre en action en maintenant le circuit fermé, par son contact de maintien automatique 312, même lorsque le bouton 301 a été lâché, et il ouvre d'abord sans effet le contact d'arrêt de relais 313.

   Les autres contacts 314, 315, 316 du relais 311 sont montés en parallèle avec les contacts 324, 326, 325 et ils mettraient par conséquent la cabine en 
 EMI13.1 
 tu,,-4k marche de la façon déjà décrite pou.re.erniers contacts. fi% Pendant la montée, les contacts d'arrêt 20r1, 307 de l'appa- reil de commande d'étage pour la descente ne s'ouvrent pas: Le contact d'arrêt 208 s'ouvre pendant quelques instants au- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 dessous du deuxième étage, à une distance correspondant au trajet de freinage, mais sans effet, parce qu'il est shun- té par le contact 223 d'arrêt de relais.

   Le contact d'arrêt 308, qui est monte en parallèle avec le contact d'arrêt de relais 323, ouvert par l'appel de montée venant du troisième étage, s'ouvre pendant quelques instants au-dessous du troisième étage, à une distance correspondant au trajet de freinage. )Le circuit de la bobine de montee 6 du commuta- teur de changement de marche est interrompu, ce commutateur retombe et ouvre ses contacts principaux 4 et les contacts auxiliaires 10,12. Le contact 12 provoque la chute de l'ar- mature du relais 15, qui ouvre sans effet ses contacts 16 à 20. Le courant cesse de passer dans le moteur 1 de l'ascen- seur, le dispositif 2 de desserrage du frein et le commuta- teur temporise 13, de sorte que la cabine s'arrête au troisième étage.

   Par son contact 14, dont la fermeture est retardée, lorsque le commutateur temporisé 13 retombe, ce commutateur empêche la remise en circuit immédiate de la bobi- ne 6 du commutateur de changement de marche, bien que le con- tact 308 ne soit interrompu que pendant quelques instants. Le retardement du contact 14 est réglé de façon que le passager qui attend au troisième étage ait le temps d'ouvrir la porte de la cage et d'empêcher ainsi la cabine de se remettre en marche. Les deux relais d'étages 311, 321 sont encore tou- jours en circuit, et par conséquent aussi les relais auxiliai- res 231, 431.

   Le relais de sens de marche 41 pour la montée, et par conséquent aussi la lampe de montée 47 de l'indicateur de sens de marche, restent mis en circuit par le contact de direction supplémentaire 433 du relais auxiliaire 431, par l'intermédiaire de l'interrupteur de fin de course 406 de 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 l'appareil de commande d'étage et du contact de verrouil- lage 32. Le contact de verrouillage 42 reste ouvert, de sor- te que le contact fermé 233 du relais auxiliaire 231 est sans effet, bien que les commutateurs 106 et 206 de l'appareil de commande d'étage soient fermés sur le circuit du relais de sens de marche 31 pour la descente pendant la montée entre le premier et le troisième étage.

   Lorsque la cabine se trouve au troisième étage, le commutateur 306 est sur sa position centrale; les contacts 314, 324 des relais d'étages 311, 321 sont donc fermés sans effet. Au moment où le passager qui veut monter est entré et où il a refermé la porte de la cage, la période de retardement du contact 14 du commutateur temporisé 13 est écoulée. Le contact 46 du relais de sens de marche 41 maintient encore toujours fermé le circuit de la bobine de montée 6 du commutateur de changement de marche. 



  Ce commutateur entre en action et la cabine se met en marche et monte, sans que le passager qui est monté ait besoin d'actionner un bouton. Ceci répond à l'appel de montée qui a été donné au troisième étage. Au moment où la cabine s'éloigne du troisième étage, le déclencheur d'appel 310 de l'appareil de commande d'étage s'ouvre pendant quelques instants et le relais d'étage 321 laisse retomber son armature. Le contact de maintien au- tomatique 322 s'ouvre, le contact d'arrêt de relais 323 se ferme. Les contacts 324, 325, 326 s'ouvrent sans effet, parce que les contacts 314, 516, 315 du relais d'étage 311, contacts qui sont montés en parallèle avec eux, sont encore toujours fermés. Le commutateur 306 est transposé et passe sur le conducteur du relais de sens de marche 31.

   Lorsque la cabine s'est approchée du quatrième étage jusqu'à une distance correspondant au trajet de freinage, l'interrupteur 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 de fin de course 406 coupe le circuit du relais de sens de marche 41, de sorte que ce relais laisse retomber son armature. 



  Le contact 43 de la lampe de montée 47 de l'indicateur de sens de marche et les contacts 44,45 des relais auxiliaires s'ou- vrent. Le contact 46 coupe le circuit de la bobine de montée 6 du commutateur de changement de marche, de sorte que la cabine s'arrête au quatrième étage. Le contact de verrouil- lage 42 du relais de sens de marche 41 ferme le circuit du relais de sens de marche 31 pour la descente, ce circuit par- tant du conducteur a et passant par les contacts déjà fermés 314, 306, 106 et par les contacts 233, 206, 106, qui sont montés en parallèle avec les précédents. Aussitôt après que le relais de sens de marche 41 a laissé retomber son armature, le relais de sens de marche 31 entre donc en action. Son contact de verrouillage 32 coupe le circuit aboutissant au relais de sens de marche 41.

   Le contact 33 met en circuit la lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche. 



  Les contacts 34, 35 se ferment. L'ouverture du contact 44 et la fermeture du contact 34 ont lieu à un moment où le contact 16 du relais 15 est fermé, de sorte que les relais auxiliaires 231, 431 ne sont pas mis hors circuit par ce chan- gement. Le contact 36 ferme le circuit de la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche, de sorte que cette bobine peut entrer en action dès que le contact à retardement 14 du commutateur temporise 13 et le contact 24 de la porte de la cage sont de nouveau fermés, après que le passager est sorti de la cabine au quatrième étage.

   Le solénoïde 5 appli- que la tension au moteur 1 de l'ascenseur, au dispositif 2 de desserrage du frein et au commutateur temporisé 13, il ou- vre le contact de verrouillage 7, ferme le contact auxiliai- re 9 monté en parallèle avec le contact 14 du commutateur tem- porisé et met le relais 15 en circuit par le contact 11. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



  La cabine commence son mouvement de descente. A une distance correspondant au trajet de freinage au-dessus du troisième étage le contact d'arrêt 307 de l'appareil de commande d'étage s'ouvre pendant quelques instants, cet appareil étant monté en parallèle avec le contact d'arrêt de relais 313 ouvert par suite de l'appel de descente donné au troisième étage. Le circuit de la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche est interrompu, de sorte que la cabine s'arrête au troisième étage. Le contact 14 du commutateur temporisé 13 retarde la remise en marche, de la façon déjà décrite, pendant un laps de temps pouvant être réglé. Le relais d'étage 311 est encore toujours en circuit, et les relais auxiliaires 231, 431 le sont par conséquent aussi.

   Le relais de sens de marche 31 et, par suite, la lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche, restent en circuit par le contact de direction sup- plémentaire 233 du relais auxiliaire 231. Le contact de verrouil- lage 32, qui est ouvert, rend sans effet le contact fermé 433 du relais auxiliaire 431, bien que l'interrupteur de fin decour- se 406 ait été refermé par la descente de la cabine. Lorsque la cabine est au troisième étage, le commutateur 306 se trouve dans sa position centrale. Le passager qui attend au troisiè- me étage ouvre la porte de la cage et par conséquent le con- tact 23, avant que le contact à retardement 14 ne soit fermé. 



  Il entre dans la cabine et ferme la porte de la cage. Entre- temps le contact à retardement 14 s'est fermé et la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche est mise en circuit après la fermeture du contact de porte 23 par l'inter- médiaire du contact 36, encore toujours fermé, du relais de sens de marche 31, de sorte que la cabine commence aussitôt à descendre. Ceci répond également à l'appel de descente donné au troisième étage. Le relais 311 est mis hors circuit par 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 l'ouverture du déclencheur d'appel 309, ouverture qui ne dure que quelques instants. Le contact de maintien automatique 312 s'ouvre, le contact d'arrêt de relais 313 se ferme. Les contacts 314, 315, 316 s'ouvrent.

   Les relais auxiliaires 231, 431 res- tent en circuit par leurs contacts de maintien automatique 232, 432, les contacts de relais 18,20 et le contact 35 du relais de sens de marche 31. Le contact 233 du relais auxiliaire 231 reste en action et il maintient le relais de sens de marche 31 en circuit par l'intermédiaire des commutateurs 206,106 et du contact de verrouillage 42, qui est fermé, de sorte que la ca- bine continue à partir du troisième étage le mouvement de des- cente qu'elle avait commencé. Entretemps, le passager, qui est entré et qui veut aller au premier étage, appuie sur le bouton 103 et il excite ainsi le relais d'étage 111 du premier étage. 



  Le relais 111 entre en action, ferme son contact de maintien automatique 112 et le contact de direction 114. Celui-ci main- tient le relais de sens de marche 31 en circuit jusqu'à ce que la cabine soit arrivée un peu au-dessus du premier étage, à une distance correspondant au trajet de freinage, et que l'inter- rupteur de fin de course 106 de l'appareil de commande d'étage s'ouvre. Auparavant le commutateur 206 a été rabattu sans effet sur le conducteur du relais de sens de marche 41. Le relais de sens de marche 31 laisse retomber son armature, ferme son con- tact de verrouillage 32 et ouvre les contacts de travail 33, 34, 35, 36. Le contact 35 met les relais auxiliaires 231, 431 hors circuit et les contacts 233, 433 de ces relais s'ouvrent avant que le contact de verrouillage 32 ne soit fermé.

   Ceci a pour effet que le relais de sens de marche 41 reste également hors circuit. Par suite de l'ouverture du contact 36 la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche cesse de 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 recevoir du courant. Ce commutateur laisse retomber son arma- ture et l'ascenseur s'arrête au premier étage. Au cours du trajet de freinage le déclencheur d'appel 105 s'ouvre et met le relais d'étage 111 hors circuit. A ce moment l'ascenseur a répondu aux appels donnés et il ne reçoit plus de courant. 



   Deuxième cas de service: La cabine est au premier étage. Toutes les portes de la cage sont fermées. Au deuxième étage un passager qui veut descendre appuie sur le bouton d'ap- pel de descente 201. A la suite de cet appel la cabine se met en marche et monte. Avant qu'elle n'ait atteint le deuxième étage, un passager qui se trouve au troisième étage et qui veut également aller au premier étage, appuie sur le bouton de descente 301. Pour ce cas de service la commande peut être utilisée à volonté pour l'un ou l'autre des modes de fonction- nement qui vont être décrits ci-dessous et qui sont désignés par A et B. 



  A) La cabine qui monte ne s'arrête pas au deuxième étage. Elle dépasse aussi le troisième étage, dont l'appel ne correspond pas au sens de la marche de la cabine et elle s'arrête à un étage au-dessus, où elle change de sens de marche. Dans le cas présent cet étage supérieur se trouve être par hasard l'étage le plus haut. En concordance avec le sens de marche les lampes de l'indicateur de sens de marche changent aussi. 



  La cabine, venant d'en haut, s'arrête au troisième étage. 



  L'indicateur de sens de marche, qui est en circuit pour la descente, indique au passager qui attend que la cabine conti- nuera son mouvement ensuite dans le même sens de marche. Aus- sitôt après que le passager est entré et qu'il a refermé la porte, la cabine descend. Le passager appuie sur le bouton 103 pour envoyer la cabine au premier étage, où il désire al- ler. Au deuxième étage la cabine s'arrête par suite de l'appel 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 de descente qui a été donné à cet étage, pour continuer et terminer ensuite son mouvement vers le premier étage, dès que le   deusxième   passager est entré dans la cabine et a refermé la porte de la cage.

   Lorsque le foncionnement a lieu de la façon décrite sous A) la cabine ne s'arrête, après des appels venant des étages intermédiaires, dans chaque cas que pendant son mou- vement dans le sens de marche correspondant à l'appel. Le pas- sager qui attend sait, sans regarder l'indicateur de sens de marche, que la cabine continuera son mouvement dans le même sens. Dans certains cas, ce mode de fonctionnement simple et facile à comprendre par le passager exige une marche à vide un peu plus longue. Dans le cas decrit, par exemple, la cabine qui vient du bas est obligée de dépasser le troisième étage pour ne s'arrêter à cet étage, par suite de l'appel de descen- te qui y a été donné, qu'après avoir changé son sens de marche à l'étage au-dessus.

   Si l'on veut renoncer à ce mode de fonc- tionnement simple et facile à comprendre, en faveur d'une marche à vide un peu plus courte dans certains cas, on peut, en supprimant les contacts 215,315 et 225, 325 des relais d'é- tapes 211, 311 et 221, 321, modifier la commande existante de façon que l'étage le plus éloigné d'où vient un appel ne soit pas dépassé, même si l'appel donné ne correspond pas au sens de marche de la cabine qui arrive. L'innovation, qui consiste en ce qu'un appel donné détermine non seulement l'arrêt de la cabine, mais aussi le sens dans lequel la cabine continuera son mouvement, persiste toujours.

   Contrairement au mode de fonctionnement décrit sous A), on obtient le mode de fonction- nement suivant: B) La cabine qui monte passe sans s'arrêter devant le deuxième étage et s'arrête au troisième par suite de l'appel de descen- te qui y a été donné. Au moment où la cabine arrive à cet étage 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 la lampe de montée s'éteint dans l'indicateur de sens de mar- che. Déjà avant que la cabine ne s'arrête la lampe de descente s'allume dans l'indicateur de sens de marche et elle indique au passager qui attend que la cabine, obéissant à l'appel de descente qui a été donné, se remettra ensuite en marche pour descendre. Aussitôt après que le passager est entré et a re- fermé la porte, la cabine se met en marche. En appuyant sur le bouton 103 le passager envoie la cabine au premier étage, où il désire aller.

   Au deuxième étage la cabine s'arrête par sui- te de l'appel de descente qui y a été donné, pour terminer en- suite sa marche vers le premier étage, dès que le deuxième passager est entré dans la cabine et a fermé la porte de la cage. 



   Le fonctionnement des appareils de commande, dans le deuxième cas de service, présente de nombreuses répétitions des manoeuvres du premier cas de service et il suffira par consé- quent de le décrire ci-dessous d'une façon un peu abrégée. 



  Lorsqu'on appuie sur le bouton de descente 201, le relais d'é-   tage 211 se trouve excité ; entre en action et se maintient   en circuit par son contact de maintien automatique 212 après qu'on a lâché le bouton. Le contact d'arrêt de relais 213 s'ouvre d'abord sans effet. Les contacts 215,216 se ferment d'abord,   égalementans   effet. Le contact de direction 214 met le relais de sens de marche 41 en circuit pour la montée par l'intermédiaire du commutateur 206, de l'interrupteur de fin de course 406 et du contact de verrouillage 32. Le contact de verrouillage 42 s'ouvre. Le contact 43 ferme le circuit de la lampe de montée 47 de l'indicateur de sens de marche.

   Le con- tact 44 met en circuit, par l'intermédiaire des contacts 215, 216 déjà fermés, les relais auxiliaires 131, 331 qui, de leur côté, ferment les contacts de maintien automatique 132, 332 et les 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 contacts de direction supplémentaires 133, 333. Le contact 45 se ferme sans effet. Le contact 46 ferme le circuit de la bo- bine de montée 6 du commutateur de changement de marche. Ce commutateur ouvre son contact de verrouillage 8 et ferme les contacts 10, 12, ainsi que les contacts principaux 4 par les- quels la cabine est mise en marche. Lorsqu'on appuie sur le bouton de descente 301 le relais d'étage 311 est excité ; il entre en action et se maintient en circuit, par son contact de maintien automatique 312, lorsqu'on   allâché   le bouton. Le con- tact d'arrêt de relais 313 s'ouvre d'abord sans effet.

   Le con- tact de direction 314 se ferme. Les contacts 315, 316 mettent en circuit, par l'intermédiaire du contact 44 déjà fermé, les relais auxiliaires 231,   451   qui, de leur côté, ferment leurs contacts de maintien automatique 232, 432 et les contacts de direction supplémentaires 233, 433. 



   Les contacts d'arrêt de relais 213, 313 ouverts par les appels donnés ne sont pas dans le circuit de la bobine 6 du commutateur de changement de marche, bobine qui a été mise en circuit. La cabine ne peut donc pas être arrêtée par ces contacts. Elle continue à mo%er jusqu'à ce que le relais de sens de marche 41 laisse retomber son armature, ce qui ouvre le contact 46 et coupe le circuit de la bobine 6 du commuta- teur de changement de marche. 



   Lorsque le fonctionnement a lieu de la façon décrite plus haut sous A), les contacts de direction 214, 314 et les contacts de direction supplémentaires 133, 233, 333, 433 sont fermés. Le relais de sens de marche 41 reste en circuit par le contact 433, jusqu'à ce que l'interrupteur de fin de course 406 coupe le circuit au-dessous du quatrième étage, à une dis- tance correspondant au trajet de freinage; le relais de sens de marche 41 laisse alors retomber son armature et la 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 cabine s'arrête ainsi au quatrième étage. Pendant la marche du premier au quatrième étage, l'interrupteur de fin de course 106 s'est fermé sans effet et les commutateurs 206, 306 ont été rabattus sur le conducteur du relais de sens de marche 31. 



  De même, le déclencheur d'appel 105 s'est fermé sans effet et les déclencheurs d'appel 210, 310 se sont ouverts pour quel- ques instants et 405 d'une façon permanente. Dès que le relais de sens de marche 41 a laissé retomber son armature et fermé son contact de verrouillage 42, les contacts de direction, qui sont fermés, mettent le relais de sens de marche 31 en circuit pour la descente. Ce relais ouvre son contact de verrouil- lage 32 et ferme le contact 33 de la lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche, ainsi que les contacts 34, 35 des relais auxiliaires. L'ouverture du contact 44 et la fermeture du contact 34 ont lieu à un moment où ces con- tacts sont shuntés par le contact 16. Les relais auxiliaires ne laissent donc pas retomber leur armature par suite de ce changement.

   Le contact 36 se ferme et prépare ainsi le circuit pour la bobine de descente 5 du commutateur de chan- gement de marche, de sorte que cette bobine entre en ac- tion dès que le contact à retardement 14 s'est fermé. La cabine se met en marche et descend pour s'arrêter au troisième étage, par suite de l'appel donné   à cet   étage, le contact d'arrêt 307 de l'appareil de commande s'ouvrant pour quelques instants. La lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche indique au passager qui attend que la cabine continuera ensuite son mouvement dans le même sens. 



   Pour le mode de fonctionnement B il faut supprimer les contacts 215, 315.et 225, 325 des relais d'étages 211, 311 et 221, 321. Les relais d'étages 211, 311 mis en circuit par les appels donnés ferment, par leurs contacts 216, 316, les 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 circuits des relais auxiliaires 131, 231. Les contacts de di- rection 214, 314 et les contacts de direction supplémentaires 133, 233 sont donc fermés. Le relais de sens de marche 41 res- te en circuit par le contact 314, jusqu'à ce que le commuta- teur 306 coupe le circuit au-dessous du troisième étage, à une   distance distance correspondant au trajet de freinage ; lerelais de    sens de marche 41 laisse alors retomber son armature et arrête ainsi la cabine au troisième étage.

   Pendant la marche du pre- mier au troisième étage, l'interrupteur de fin de course 106 s'est fermé sans effet et le commutateur 206 s'est rabattu sur le conducteur du relais de sens de marche 31. De même, le dé- clencheur d'appel 105 s'est fermé, également sans effet, et le déclencheur d'appel 210 s'est ouvert pendant quelques ins- tants. Dès que le relais de sens de marche 41 laisse retomber son armature et ferme son contact de verrouillage 42, les con- tacts de direction 214, 133, 233, qui sont fermés, mettent le relais de sens de marche 31 en circuit pour la descente. Ce relais ouvre son contact de verrouillage 32 et ferme le con- tact 33 pour la lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche, ainsi que les contacts 34, 35 des relais auxiliai- res, et, d'abord sans effet, le contact 36 de la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche.

   Les relais d'étages 211, 311, les relais auxiliaires 131, 231 et le re- lais de sens de marche 31 sont en circuit. La lampe de des- cente 37 de l'indicateur de sens de marche indique au passager qui attend que la cabine ne continuera pas ensuite son mouve- ment dans le même sens, mais qu'elle descendra pour obéir à l'appel du passager. 



   Le reste de la description s'applique aux modes de fonctionnement A et B. Les désignations entre parenthèses ne sont valables que pour le mode de fonctionnement.A. Le- 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 passager qui se trouve au troisième étage entre dans la cabine et ferme la porte de la cage. Dès que le contact 'de porte 23 est fermé, la bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche entre en action et la cabine se met en marche. Ceci répond à l'appel de descente donné au troisième étage. Lorsque le dé- clencheur d'appel 309 s'ouvre pendant quelques instants, le relais   d'étage.511   laisse retomber   son arm ature.   Il ferme le contact d'arrêt 313 et ouvre les contacts 312, 314, (315), 316.

   Les relais auxiliaires excités restent en circuit par leurs contacts de maintien automatique et par l'intermédiaire des contacts 17 à 20 du relais 15, et du contact 35 du relais de direction 31. Leurs contacts 133, 233 maintiennent le pas- sage du courant dans le relais de sens de marche 31 par l'in- termédiaire des commutateurs 106, 206, de sorte que la cabine continue à descendre. Le passager qui est entré ent qui veut aller au premier étage appuie sur le bouton 103 et met ainsi en circuit le relais d'étage 111, qui se maintient en circuit par son contact de maintien automatique 112 et ferme son con- tact de direction 114.

   Le contact 207 d'arrêt d'appareil de com- mande, contact qui est monté en parallèle avec le contact d'ar- rêt de relais 213 ouvert par l'appel de descente donné au deuxiè- me étage s'ouvre pendant quelques instants -au-dessus du deuxième étage, à une distance correspondant au trajet de freinage. La bobine de descente 5 du commutateur de changement de marche retombe et arrête ainsi la cabine au deuxième étage. 



  Par suite de l'ouverture du contact 11 du commutateur de chan- gement de marche le relais 15 cesse de recevoir du courant et il ouvre ses contacts 16 à 20. Les seuls relais auxiliaires restant encore en circuit, par les contacts 216 (215) du relais d'étage 211 encore fermés, sont les relais 131 (331), tandis que les autres laissent retomber leur armature. Le contact 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 133, ainsi que le contact 114 du relais d'étage 111 maintien- nent le circuit fermé pour le relais de sens de marche 31 par l'intermédiaire de l'interrupteur de fin de course 106. La lampe de descente 37 de l'indicateur de sens de marche indique au passager qui attend au deuxième étage que la cabine descen- dra ensuite. Lorsque le passager est entré dans la cabine et que le contact de porte 22 est refermé, la cabine se met en marche.

   Ceci répond donc à l'appel de descente du deuxième etage et le relais d'étage 211 est mis hors circuit par le déclencheur d'appel 209, qui s'ouvre pendant quelques instants. 



  Lorsque la cabine arrive au premier étage, l'interrupteur de fin de course 106 interrompt le circuit du relais de sens de marche 31, qui laisse retomber son armature et arrête ainsi la cabine. Lorsque le relais de sens de marche 31 laisse retom- ber son armature, les relais auxiliaires sont mis hors cir- cuit par le contact 35. Les contacts de direction supplémen- taires s'ouvrent avant que le contact de verrouillage 32 ne se soit fermé, de sorte que le relais de sens de marche 31 ne peut pas entrer en action. Au cours du trajet de freinage le déclencheur d'appel 105 s'ouvre, de sorte que le relais d'éta- ge 111 laisse aussi retomber son armature. Le courant ne passe plus alors dans aucun appareil.

   Lorsque les passagers sont sortis de la cabine et qu'ils ont refermé la porte de la cage, la cabine est de nouveau prête à obéir à de nouveaux appels donnés dans l'intervalle. 



   REVENDICATIONS.      

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Control device for lifts and freight elevators.



   The invention relates to an electrical device for pushbutton control for elevators and goods lifts serving several intermediate floors, each of which is a push-button call button for ascent and descent.



   Known elevators of this type go from one stop terminus station to another and take passengers from intermediate floors who wish to go up or down, depending on the direction of travel. This control mode has the advantage that the passenger knows that the elevator will then continue to walk in the same direction as the one he had.

 <Desc / Clms Page number 2>

 previously, but on the other hand it has the drawback that long journeys must be made, with the cabin empty, between the last floor served and the terminus stop station before then taking new passengers in the other direction of travel.

   A second control mode of this kind causes stopping at each floor where buttons have been operated for the corresponding direction of travel, and the elevator only goes up to the floor furthest from it. where calls have originated, whether a button has been pressed, at this level, for the same direction of travel or for the opposite direction. This control mode has the advantage over the previous one that no unnecessary travel needs to be taken, but it has the drawback that the car can arrive in a direction which does not correspond not to that of the calling passenger, and consequently also that the direction of travel indicator indicated the opposite direction of travel until a few moments before the stop, and that after stopping it did not no longer indicated any direction of travel at all.

   The passenger is therefore uncertain whether the cabin has stopped to continue in the direction he wants, or if it will then continue in the same direction of travel, especially when passengers have called on this floor for both. direction of travel.



   The control device for elevators, which is the object of the present invention, has the advantages of the two control modes mentioned, without having their drawbacks.



   The invention is characterized in that at the floor furthest towards which the car is heading, either as a result of a call coming from this floor, or by a sending from the car, the direction of the call. next step is already

 <Desc / Clms Page number 3>

 fixed before the cab stops, and in that the travel direction indicator indicates the next travel direction.



   Yet another innovation is that the car is made to pass the furthest floor which calls, the overtaking distance being adjustable, when calls have been recorded at this floor for the direction of travel. opposite, so that the car can then stop on this floor when arriving in the direction in which it will continue to walk. In this way the passenger already knows before the cabin stops and regardless of the direction of travel indicator, in which direction the cabin will then continue to walk.



   When the cage door has been opened and closed, the elevator starts immediately, without waiting for the entering passenger to determine the direction of travel by pressing a button in the cabin, because this direction of travel operation has already been determined by the operation of the floor button.



   An example of application of the invention is shown in the accompanying drawings:
Fig. 1 is a cross section of the elevator shaft, generally showing the car, floor buttons and door contacts. Also shown is the arrangement of the drive drum, the worm gear, the drive motor, the brake release device, as well as the stage control device for raising and lowering. The gear change conjonotor-disjonotor, the timed switch, as well as the various relays, are assembled on a distribution panel shown in FIG. 2,
Fig. 3 is a view of the connection diagram,

 <Desc / Clms Page number 4>

 simplified for ordering the establishment. The description relates to a four-storey facility.

   It is obvious, however, that the device is applicable to any number of floors. The cabin is shown on the lower floor.



   The elevator is equipped, on the middle floors, with call buttons 201, 301 for lowering and call buttons 202, 302, for going up, on the lower floor, with a call button 101 for the descent and on the upper floor, a call button 402 for the ascent. Inside the cabin are the buttons 103, 203, 303, 403 used to send the cabin to the four floors. The stop switch 25, which is located in the cabin, makes it possible to interrupt the control and thus stop the elevator. 21-24 are safety contacts depending on the doors and preventing the command when the door is open.



   The elevator is operated by the motor 1, which rotates the cable drum through a coupling in the form of a brake plate; is the brake release device and 3 the control safety device (circuit breaker, fuse).



   50 is the floor control device for the descent. It actuates the following groups of contacts by means of the rotating arm 51, which moves relative to the cabin. 105, 405 are first and fourth stage call triggers actuated by curve 52. 205, 305 are second and third stage shift switches. They are actuated by the imperative curve 52 and serve to direct the internal commands to the stage relays for ascent or des-

 <Desc / Clms Page number 5>

 cente, depending on the position of the car, 209, 309 are call triggers for descent calls from the second and third floors; they are actuated by cams 53.



  207, 307 are stop contacts for the second and third stage, for the descent; they are actuated by cams 54. The cams 53 and 54 are mounted to rotate and they are pushed against a stop, by a spring, in a direction such that they open their contacts only for the descent, while they remain inactive and elastically move away from the contact for ascent. In space, the cams are offset from one another so that, when the car arrives for example at the second stage, the stop contact 207 opens before stopping, to a distance corresponding to the braking path, while that the call trigger 209 does not open for a few moments until the start of the descent again.



   60 is the floor controller for the climb. It actuates the following groups of contacts by means of the rotating arm 61, movable relative to the cabin.



  206, 306 are direction change switches.



  They are actuated by the imperative curve 62 and transmit the calls they receive to the direction relays 31 or 41 depending on the current position of the car. 106 and 406 are limit switches. They cause the lift to stop at the terminal stations by cutting the circuit of the direction of travel relays. 210, 310 are call triggers for the second and third floor climb calls; they are actuated by cams 63.



  208, 308 are second and third stage stop contacts for the rise; they are actuated by cams 64. The cams 63 and 64 are therefore mounted for rotation and pressed by springs against a stop, so as to open their contacts only for the ascent, while they have no effect.

 <Desc / Clms Page number 6>

 and elastically move away from the contact for the descent.



  In space, the cams are offset from one another so that, when the cab arrives for example at the second station, the stop contact 208 opens before stopping, the difference corresponding to the braking path. , while the call trigger 210 does not open for a few moments until the restarting for the climb.



   Fig. 2 is a view of the distribution panel on which the relays and the contactors-circuit breakers are mounted and connected. The role of the devices will be described below.



   Gear shift switch 4, controlled by solenoids 5 and 6 respectively, turns the lift motor on for lowering or raising, when buttons are pressed, depending on the control device d. 'floor. The locking contact 7 or 8 respectively prevents the solenoid coil from coming into action for the opposite direction of travel. The contact 9 or 10 serves, together with the contact 14 of the time delay switch 13, to slow down the restart after each run. Contact 11 or 12 controls relay 15, which thus closes contacts 16-20 during each run.



   The direction of travel relay 31 for downward movement and the direction of travel relay 41 for upward control, via their contacts 36 and 46 respectively, the solenoids 5 or 6 of the shifting switch 4. The rest contacts 32 and 42 prevent the two operating direction relays from being switched on simultaneously. Contacts 33 and 43 control lamps 37 and 47 of the direction of travel indicator, lamps which correspond to the direction of the direction of travel relays. 34 and 44 are normally open contacts which only allow relays

 <Desc / Clms Page number 7>

 auxiliaries 131, 231, 331, 431 only come into action when a travel direction relay is already switched on.

   The purpose of the contacts 35 and 45 is to immediately cut off, when a direction of travel relay drops its armature, the circuit of the auxiliary relays which are only energized by their automatic holding contacts. This prevents a direction relay from being switched on by additional direction contacts of the auxiliary relays which are still closed by calls already made.



   111, 211, 311 are the floor relays coordinated with the descent call buttons. 221, 321, 421 are the floor relays coordinated with the up call buttons.



  The make contacts 112, 212, 312 and 222, 322, 422 are self-sustaining contacts which continue to ensure the flow of current after the button has been released. The relays 211, 311, 221, 321 of the intermediate stages are provided with rest contacts 213, 313, 223, 323. These "relay stop contacts" are each connected in parallel with one of the "contacts of the relay". 'control unit stop "207, 307, 208, 308.



   Taken in pairs, the contacts mounted in parallel, for example 207 and 213, cooperate with each other so that before the car arrives at a floor, its relay is energized, the gearshift switch drops out and the elevator stops if the direction of travel coincides with that of the call. The direction contacts 114, 214, 314 and 224, 324, 424 switch on the direction of travel relays 31 or 41. The purpose of the working contacts 215, 315, 225, 325 and 216, 316, 226, 326 will be described in the following chapter.



   The purpose of the auxiliary relays 131, 231, 331, 431 is to ensure that the car stopped on the floor which

 <Desc / Clms Page number 8>

 A called is started in the direction corresponding to the call given, as soon as the passenger has entered and closed the door. The automatic maintenance contacts 132, 232, 332, 432 have the effect that the auxiliary relays can only drop their armature at the end of a period of operation, even if the contacts by which these relays have been excited have already opened before. 133, 233, 333, 433 are additional steering contacts.

   They keep the direction of travel relay 31 or 41 in the circuit at the time envisaged, to ensure the continuation of travel, when the call given corresponds to this direction of travel, or they cause the change of direction. Travel direction relay to continue running, when the call given does not correspond to the direction of travel
 EMI8.1
 p¯ ±, loraquo the call given is not # eorrcopoad-au oono de la marche 'at this time. The auxiliary relays are switched on, as will be described later, by the contacts of the stage relays. 215, 315 are contacts of the floor relays 211, 311 for down calls.

   With respect to the auxiliary relays, they are each shifted one stage upwards, so, for example, that the contact 215 of the stage relay 211 of the second stage switches on the relay 331 of the third stage. The relay 331 ensures, by its contact 333, that the car coming from below as a result of a descent call exceeds this floor. If the car comes from above, these recessed contacts 215, 315 have no effect. The contacts 225, 325 of the stage relays 221, 321, each shifted down one stage, act in the same direction for the up calls.

   Depending on whether the contacts 215, 315 and 225, 325 are shifted back by one or more floors, the furthest floor from which a call started is passed by one or more floors if this call does not correspond in the sense

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the step of the arriving cabin. If the contacts 215, 315 and 225, 325 are missing, the floor furthest from which a call originated is not exceeded. The contacts 216, 316 of the stage relays 211, 311 for the descent calls are each shifted down one stage relative to the auxiliary relays. The contact 316 of the stage relay 311 of the third stage, for example, switches on the auxiliary relay 231 for the second stage.

   The relay 231 ensures that, through its contact 233, the steering relay 31 remains on for descent if the car, coming from above, has stopped on the third floor following the descent call . Continuation of travel in the direction of travel is therefore guaranteed without having to press another button. For the ascent the same result is obtained using the contacts 226, 326 of the stage relays 221, 321 for the up calls, these contacts being offset
 EMI9.1
 one step up relative to the auxiliary relays.



  -. -. 1 .... ""., ... 4 '326 Depending on whether the contacts 216, 316 and 226 are shifted by one V or several floors forward, the car stopped following a call will continue to advance one or more floors in the direction of this call. If the passenger who has entered the cabin presses a floor button, the cabin is not stopped by contacts 216, 316 and 226, 326 and it continues to walk directly up to the floor on the button the passenger has pressed.



   In the simplified diagram shown in FIG. 3, when a button 203 or 303 is pressed in the cabin, the floor relay which is switched on by means of the switch 205 or 305 is that which corresponds to the direction of travel to be followed by the cabin. When the cabin is

 <Desc / Clms Page number 10>

 on the first floor and that button 203 is pressed in the car, for example, it is the floor relay 221 for the upstairs calls from the second floor which is switched on.



  The same effect is thus obtained as if a passenger had pressed button 202 on the second floor for the climb calls. The cabin starts up and goes up, to stop on the second floor. When the passenger has left the cabin, the latter continues to climb under the action of the contact 226 shifted forward, although this continuation of walking is no longer necessary. This can be avoided by adding to the control for each intermediate stage an internally controlled relay, not shown, coupled like the stage relays 111, 421 of the terminal stages. In this case, the buttons 203, 303 of the cabin no longer act on the stage relays for ascent and descent; they operate by pulling single buttons on internally controlled relays.

   The internally operated relay of the second stage, which was turned on by button 203 and then triggered by trigger 205 (compare the circuit of stage relay 421 with button 403 and trigger 405) must be moved. - neither two NO contacts and two NO contacts.



  One of the make contacts serves as an automatic holding contact and the other, which is connected in parallel with contacts 214,224, serves as a steering contact. The normally closed contacts are relay stop contacts, one being mounted in series with contact 213 and in parallel with contact 207, and the other being mounted in series with contact 223 and in parallel with. contact 208. These two relay stop contacts cause the car to stop, on the second floor, when the interior control relay is activated, whether the car is moving up or down.

 <Desc / Clms Page number 11>

 come down. On arrival at the second floor, the trigger 205 triggers the internal control relay of this floor.



  What has just been described applies, with the desired modifications, to the internally controlled relay of each stage. the operation of the control device will now be described with reference to FIG. 3 and a few cases which arise in service.



   First service case - The cabin is on the first floor. All cage doors are closed.



  On the third floor are two passengers, one of whom wants to go to the fourth floor. This passenger presses the climb call button 302 for a moment. The second passenger wants to go to the first floor; he therefore actuates the up call button 301. Following these calls the car starts up and goes up, and it stops on the third floor. The upward travel direction indicator remains on and thus indicates that the cabin will continue to move in the same direction. The passenger who wants to go to the fourth floor opens the cage door and enters. As soon as he has closed the cage door, the cabin goes up and then stops on the fourth floor. On arrival at this floor, the ascent light goes out in the direction of travel indicator.

   The descent light comes on immediately and indicates that the cabin will descend following a previous call, as soon as the passenger has left it, and as soon as he has closed the cage door. The car then descends from the fourth floor and stops at the third floor following the descent call given to that floor. The direction of travel lamp for descent remains on. The passenger opens the cage door, enters the cabin and closes the cage door. The cabin goes down immediately. The

 <Desc / Clms Page number 12>

 passenger who has entered then sends the cabin to the first floor, where he wishes to go, by pressing button 103.



   In the service case which has just been described, the control devices operate as follows.



  When the call button 302 is pressed a circuit closes starting from the driver a and passing through the call button 302, the relay 321 for the up calls of the third floor, the call trigger 310 of the floor control unit, leading to the conductor b. Relay 321 kicks in and closes its automatic hold contact 322, which keeps relay 321 on, even after button 302 has been released. Relay stop contact 323 initially opens with no effect. Contacts 325 and 326 first close also without effect. The steering contact 324 switches the direction of travel relay 41 for switching on via the direction switches 306, 406 which depend on the location of the car, the floor control unit. and the locking contact 32.

   The travel direction relay 41 opens its locking contact 42 and thus prevents the travel direction relay 31 for lowering from also coming into action, as long as the relay 41 is on. The contact 43 closes the circuit of the call lamp 47 in the direction of travel indicator. Contact 44 switches on, via contacts 325 and 326 of relay 321, which are already closed, the auxiliary relays 231, 431 which, for their part, close their automatic holding contacts 232, 432 and the contacts additional steering 233 and 433. Contact 45 closes without effect.

   Contact 46 turns on the gear shift switch by closing the following circuit: conductora, switch contact 14

 <Desc / Clms Page number 13>

 time delay 13, door contact 21 - 24, stop switch 25, contact 46 of direction of travel relay 41, stop contacts 208, 308 of floor control unit, locking contact 7, control coil shifting switch fitted, driver b. The gear shift switch interrupts the opposite direction of travel with its locking contact 8.

   It closes its contact 10 in parallel with the contact 14 of the time delay switch 13 and switches on, via contact 12, relay 15 which, for its part, closes contacts 16 to 20 and activates the automatic holding contacts. 232, 432 of the auxiliary relays 231, 431 via contact 45, already closed, of the direction of travel relay 41. The main contacts 4 of the shift switch apply voltage to the lift motor 1. ,, to the brake release device 2 and to the time switch 13.



  The time-delayed switch 13 opens its contact 14 without effect.



  The cabin then rises from the first floor.



  - The car would be set in motion in the same direction if the descent button 301 were pressed. The relay 311 comes into action keeping the circuit closed, by its automatic maintenance contact 312, even when the button 301 has been released, and it initially opens the relay stop contact 313 without any effect.

   The other contacts 314, 315, 316 of relay 311 are connected in parallel with the contacts 324, 326, 325 and they would therefore put the car in
 EMI13.1
 tu ,, - 4k works in the way already described for last contacts. fi% During raising, the stop contacts 20r1, 307 of the floor control unit for lowering do not open: Stop contact 208 opens for a few moments afterwards.

 <Desc / Clms Page number 14>

 below the second stage, at a distance corresponding to the braking path, but without effect, because it is bypassed by the relay stop contact 223.

   Stop contact 308, which is mounted in parallel with relay stop contact 323, opened by the up call from the third stage, opens for a few moments below the third stage, at a distance corresponding to the braking path. ) The circuit of the upward coil 6 of the shift switch is interrupted, this switch drops out and opens its main contacts 4 and the auxiliary contacts 10,12. Contact 12 causes the armature of relay 15 to drop, which opens its contacts 16 to 20 without effect. The current stops flowing through the elevator motor 1, the brake release device 2 and the switch delays 13, so that the car stops on the third floor.

   By its contact 14, the closing of which is delayed, when the time delay switch 13 falls, this switch prevents the immediate reconnection of the coil 6 of the gear change switch, although the contact 308 is only interrupted. for a few moments. The delay of the contact 14 is set so that the passenger waiting on the third floor has time to open the cage door and thus prevent the cabin from restarting. The two stage relays 311, 321 are still switched on, and therefore also the auxiliary relays 231, 431.

   The direction of travel relay 41 for the upward movement, and therefore also the upward lamp 47 of the travel direction indicator, remain switched on by the additional steering contact 433 of the auxiliary relay 431, via limit switch 406 of the

 <Desc / Clms Page number 15>

 the floor control unit and the locking contact 32. The locking contact 42 remains open, so that the closed contact 233 of the auxiliary relay 231 has no effect, although the switches 106 and 206 of the floor control unit are closed on the travel direction relay circuit 31 for descent during the ascent between the first and the third floor.

   When the car is on the third floor, switch 306 is in its central position; the contacts 314, 324 of the stage relays 311, 321 are therefore closed without effect. At the moment when the passenger who wants to board entered and when he closed the cage door, the delay period of the contact 14 of the time switch 13 has elapsed. The contact 46 of the direction of travel relay 41 still keeps the circuit of the up coil 6 of the shift switch still closed.



  This switch comes into action and the cabin is switched on and up, without the passenger who is on board having to press a button. This responds to the climb call that was given to the third floor. As the car moves away from the third floor, the floor control unit call trigger 310 opens for a few moments and the floor relay 321 drops its armature. The automatic hold contact 322 opens, the relay stop contact 323 closes. Contacts 324, 325, 326 open without effect, because contacts 314, 516, 315 of stage relay 311, contacts which are connected in parallel with them, are still always closed. The switch 306 is transposed and passes on the conductor of the direction of travel relay 31.

   When the cab has approached the fourth floor to a distance corresponding to the braking path, the switch

 <Desc / Clms Page number 16>

 limit switch 406 cuts the circuit of the direction of travel relay 41, so that this relay lets its armature drop.



  The contact 43 of the up lamp 47 of the direction of travel indicator and the contacts 44,45 of the auxiliary relays open. The contact 46 cuts the circuit of the up coil 6 of the shift switch, so that the car stops at the fourth floor. The locking contact 42 of the direction of travel relay 41 closes the circuit of the direction of travel relay 31 for descent, this circuit starting from the conductor a and passing through the already closed contacts 314, 306, 106 and through contacts 233, 206, 106, which are mounted in parallel with the previous ones. Immediately after the travel direction relay 41 has let its armature drop, the travel direction relay 31 therefore comes into action. Its locking contact 32 cuts the circuit leading to the travel direction relay 41.

   The contact 33 turns on the descent lamp 37 of the travel direction indicator.



  Contacts 34, 35 close. The opening of the contact 44 and the closing of the contact 34 take place at a time when the contact 16 of the relay 15 is closed, so that the auxiliary relays 231, 431 are not switched off by this change. The contact 36 closes the circuit of the lowering coil 5 of the shifting switch, so that this coil can come into action as soon as the delay contact 14 of the time switch 13 and the contact 24 of the cage door are again closed, after the passenger exited the cabin on the fourth floor.

   The solenoid 5 applies voltage to the elevator motor 1, to the brake release device 2 and to the time delay switch 13, it opens the locking contact 7, closes the auxiliary contact 9 mounted in parallel with contact 14 of the time switch and switches relay 15 on via contact 11.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



  The cabin begins its descent movement. At a distance corresponding to the braking path above the third stage the stop contact 307 of the stage control unit opens for a few moments, this unit being connected in parallel with the relay stop contact 313 opened as a result of the descent call given to the third floor. The shift switch lowering coil 5 circuit is interrupted, so the car stops at the third floor. The contact 14 of the time delay switch 13 delays the restart, as already described, for a period of time which can be set. The floor relay 311 is still always on, and the auxiliary relays 231, 431 are therefore also.

   The direction of travel relay 31 and, consequently, the descent lamp 37 of the direction of travel indicator, remain on via the additional direction contact 233 of the auxiliary relay 231. The locking contact 32 , which is open, makes the closed contact 433 of the auxiliary relay 431 ineffective, although the end of run switch 406 has been closed again by lowering the car. When the car is on the third floor, switch 306 is in its central position. The passenger waiting on the third floor opens the cage door and consequently the contact 23, before the delay contact 14 is closed.



  He enters the cabin and closes the cage door. In the meantime, the delay contact 14 has closed and the lowering coil 5 of the shifting switch is switched on after closing the door contact 23 by means of the contact 36, which is still closed, direction relay 31, so that the car immediately begins to descend. This also responds to the descent call given to the third floor. Relay 311 is switched off by

 <Desc / Clms Page number 18>

 the opening of the call trigger 309, which only lasts a few moments. The automatic hold contact 312 opens, the relay stop contact 313 closes. Contacts 314, 315, 316 open.

   The auxiliary relays 231, 431 remain in circuit by their automatic holding contacts 232, 432, the relay contacts 18,20 and the contact 35 of the direction of travel relay 31. The contact 233 of the auxiliary relay 231 remains in action. and it keeps the direction of travel relay 31 on by means of the switches 206,106 and the locking contact 42, which is closed, so that the cab continues from the third stage the downward movement which 'she had started. Meanwhile, the passenger, who has entered and who wants to go to the first floor, presses the button 103 and thus energizes the floor relay 111 of the first floor.



  The relay 111 comes into action, closes its automatic maintenance contact 112 and the steering contact 114. This keeps the direction of travel relay 31 in circuit until the car has reached a little above. of the first stage, at a distance corresponding to the braking path, and the limit switch 106 of the stage control unit opens. Previously, the switch 206 was folded back without any effect on the conductor of the direction of travel relay 41. The direction of travel relay 31 drops its armature, closes its locking contact 32 and opens the make contacts 33, 34, 35, 36. The contact 35 switches off the auxiliary relays 231, 431 and the contacts 233, 433 of these relays open before the locking contact 32 is closed.

   This has the effect that the direction of travel relay 41 also remains off. As a result of the opening of the contact 36, the lowering coil 5 of the shifting switch stops.

 <Desc / Clms Page number 19>

 receive current. This switch lets its armor drop and the elevator stops on the first floor. During the braking trip, the call trigger 105 opens and switches the stage relay 111 off. At this moment the elevator answered the given calls and it does not receive any more current.



   Second service case: The cabin is on the first floor. All cage doors are closed. On the second floor, a passenger who wants to get off presses the descent call button 201. Following this call, the cabin starts up and goes up. Before it reaches the second floor, a passenger who is on the third floor and who also wants to go to the first floor, presses the descent button 301. For this service case the command can be used at will to one or the other of the operating modes which will be described below and which are designated by A and B.



  A) The rising car does not stop on the second floor. It also passes the third floor, the call of which does not correspond to the direction of travel of the car and it stops one floor above, where it changes direction of travel. In this case this upper floor happens to be the highest floor. In accordance with the direction of travel, the lamps of the direction indicator also change.



  The cabin, coming from above, stops on the third floor.



  The direction of travel indicator, which is on for descent, indicates to the waiting passenger that the cabin will then continue to move in the same direction of travel. Immediately after the passenger has entered and closed the door, the cabin goes down. The passenger presses button 103 to send the cabin to the first floor, where he wishes to go. On the second floor the car stops following the call

 <Desc / Clms Page number 20>

 of descent which was given to this floor, to continue and then finish its movement towards the first floor, as soon as the second passenger entered the cabin and closed the cage door.

   When the operation takes place as described under A), the car does not stop, after calls coming from the intermediate floors, in each case only while it is moving in the direction of travel corresponding to the call. The waiting passenger knows, without looking at the direction of travel indicator, that the car will continue to move in the same direction. In some cases, this simple and easy to understand mode of operation for the passenger requires a little longer idling. In the case described, for example, the car which comes from the bottom is obliged to pass the third floor in order to stop at this floor, as a result of the down call which was given there, only after having changed its direction of travel on the floor above.

   If we want to give up this simple and easy-to-understand mode of operation, in favor of a slightly shorter idling time in certain cases, we can, by removing the contacts 215, 315 and 225, 325 of the relays d 'steps 211, 311 and 221, 321, modify the existing command so that the floor furthest from which a call comes is not passed, even if the given call does not correspond to the direction of travel of the cabin that arrives. The innovation, which is that a given call determines not only the stopping of the car, but also the direction in which the car will continue its movement, always persists.

   Unlike the operating mode described under A), the following operating mode is obtained: B) The car going up passes without stopping in front of the second floor and stops on the third floor following the call to go down. te that was given there. By the time the cabin arrives on this floor

 <Desc / Clms Page number 21>

 the ascent light goes out in the travel direction indicator. Already before the cabin stops, the descent lamp lights up in the direction of travel indicator and indicates to the waiting passenger that the cabin, obeying the descent call that has been given, will then recover. on the way down. As soon as the passenger has entered and closed the door again, the cabin will start up. By pressing button 103 the passenger sends the cabin to the first floor, where he wishes to go.

   On the second floor, the cabin stops following the descent call given there, to then end its walk to the first floor, as soon as the second passenger has entered the cabin and closed the door. cage door.



   The operation of the control devices, in the second service case, involves numerous repetitions of the maneuvers of the first service case and it will therefore suffice to describe it below in a somewhat abbreviated manner.



  When the descent button 201 is pressed, the floor relay 211 is energized; comes into action and remains in circuit by its automatic maintenance contact 212 after the button has been released. The relay stop contact 213 opens initially without effect. Contacts 215,216 close first, also without effect. The direction contact 214 switches the direction of travel relay 41 on for upward movement via the switch 206, the limit switch 406 and the locking contact 32. The locking contact 42 opens. . The contact 43 closes the circuit of the ascent lamp 47 of the direction of travel indicator.

   The contact 44 switches on, via the already closed contacts 215, 216, the auxiliary relays 131, 331 which, for their part, close the automatic holding contacts 132, 332 and

 <Desc / Clms Page number 22>

 additional direction contacts 133, 333. Contact 45 closes without effect. Contact 46 closes the circuit of the up coil 6 of the gear shift switch. This switch opens its locking contact 8 and closes the contacts 10, 12, as well as the main contacts 4 by which the cabin is started. When the descent button 301 is pressed, the floor relay 311 is energized; it comes into action and remains in circuit, by its automatic maintenance contact 312, when the button is released. Relay stop contact 313 opens with no effect at first.

   The steering contact 314 closes. The contacts 315, 316 switch on, via the already closed contact 44, the auxiliary relays 231, 451 which, for their part, close their automatic holding contacts 232, 432 and the additional direction contacts 233, 433.



   The relay stop contacts 213, 313 opened by the given calls are not in the circuit of the shift switch coil 6, which coil has been turned on. The car cannot therefore be stopped by these contacts. It continues to move until the direction of travel relay 41 lets its armature drop, which opens contact 46 and cuts off the circuit of coil 6 of the shift switch.



   When the operation takes place as described above under A), the steering contacts 214, 314 and the additional steering contacts 133, 233, 333, 433 are closed. The direction of travel relay 41 remains activated by the contact 433, until the limit switch 406 cuts off the circuit below the fourth stage, at a distance corresponding to the braking path; the direction of travel relay 41 then lets its armature drop and the

 <Desc / Clms Page number 23>

 cabin thus stops on the fourth floor. During operation from the first to the fourth floor, the limit switch 106 closed without effect and the switches 206, 306 were folded back on the conductor of the direction of travel relay 31.



  Likewise, call trigger 105 closed without effect and call triggers 210, 310 opened for a few moments and 405 permanently. As soon as the direction of travel relay 41 has dropped its armature and closed its locking contact 42, the direction contacts, which are closed, put the direction of travel relay 31 on for descent. This relay opens its locking contact 32 and closes the contact 33 of the descent lamp 37 of the direction of travel indicator, as well as the contacts 34, 35 of the auxiliary relays. The opening of the contact 44 and the closing of the contact 34 take place at a time when these contacts are shunted by the contact 16. The auxiliary relays therefore do not drop their armature as a result of this change.

   The contact 36 closes and thus prepares the circuit for the descent coil 5 of the shift switch so that this coil comes into action as soon as the delay contact 14 has closed. The car starts up and goes down to stop on the third floor, following the call given to this floor, the stop contact 307 of the control device opening for a few moments. The descent lamp 37 of the direction of travel indicator indicates to the waiting passenger that the cabin will then continue its movement in the same direction.



   For operating mode B, the contacts 215, 315. And 225, 325 of the stage relays 211, 311 and 221, 321 must be deleted. The stage relays 211, 311 activated by the calls given close, by their contacts 216, 316, the

 <Desc / Clms Page number 24>

 circuits of the auxiliary relays 131, 231. The direction contacts 214, 314 and the additional direction contacts 133, 233 are therefore closed. The direction of travel relay 41 remains switched on through contact 314 until switch 306 cuts off the circuit below the third stage, at a distance corresponding to the braking path; the travel direction relay 41 then lets its frame fall and thus stops the cabin on the third floor.

   During operation from the first to the third floor, the limit switch 106 closed without any effect and the switch 206 fell back on the conductor of the direction of travel relay 31. Likewise, the switch turned off. Call trigger 105 closed, also ineffective, and call trigger 210 opened for a few moments. As soon as the direction of travel relay 41 drops its armature and closes its locking contact 42, the steering contacts 214, 133, 233, which are closed, switch on the direction of travel relay 31 for descent. . This relay opens its locking contact 32 and closes contact 33 for the descent lamp 37 of the direction of travel indicator, as well as the contacts 34, 35 of the auxiliary relays, and, initially without effect. , the contact 36 of the descent coil 5 of the shifting switch.

   The stage relays 211, 311, the auxiliary relays 131, 231 and the direction of travel relay 31 are switched on. The descent lamp 37 of the direction of travel indicator indicates to the passenger who is waiting that the cabin will not then continue its movement in the same direction, but that it will descend to obey the passenger's call.



   The remainder of the description applies to operating modes A and B. The designations in parentheses are only valid for operating mode A. The-

 <Desc / Clms Page number 25>

 passenger on the third floor enters the cabin and closes the cage door. As soon as the door contact 23 is closed, the lowering coil 5 of the shift switch kicks in and the car starts up. This responds to the descent call given to the third floor. When the call trigger 309 opens for a few moments, the floor relay. 511 releases its armature. It closes the stop contact 313 and opens the contacts 312, 314, (315), 316.

   The energized auxiliary relays remain in circuit by their automatic holding contacts and by the intermediary of the contacts 17 to 20 of the relay 15, and of the contact 35 of the steering relay 31. Their contacts 133, 233 maintain the flow of current in the relay. the direction of travel relay 31 via switches 106, 206, so that the car continues to descend. The passenger who has entered and who wants to go to the first floor presses button 103 and thus switches on the floor relay 111, which is kept on by its automatic maintenance contact 112 and closes its steering contact 114 .

   The control device stop contact 207, which is connected in parallel with the relay stop contact 213 opened by the down call given to the second stage, opens for a few moments. -above the second stage, at a distance corresponding to the braking path. The lowering coil 5 of the shift switch drops out and thus stops the car on the second floor.



  As a result of the opening of contact 11 of the change of direction switch, relay 15 stops receiving current and opens its contacts 16 to 20. The only auxiliary relays still in circuit, via contacts 216 (215) of the stage relay 211 still closed, are the relays 131 (331), while the others drop their armature. The contact

 <Desc / Clms Page number 26>

 133, as well as the contact 114 of the floor relay 111 keep the circuit closed for the direction of travel relay 31 by means of the limit switch 106. The descent lamp 37 of the indicator direction of travel indicates to the passenger waiting on the second floor that the cabin will then descend. When the passenger has entered the cabin and the door contact 22 is closed, the cabin starts up.

   This therefore responds to the descent call from the second floor and the floor relay 211 is switched off by the call trigger 209, which opens for a few moments.



  When the car arrives at the first floor, the limit switch 106 interrupts the circuit of the direction of travel relay 31, which drops its armature and thus stops the car. When the direction of travel relay 31 lets its armature fall, the auxiliary relays are switched off by contact 35. The additional direction contacts open before the locking contact 32 has closed. , so that the direction of travel relay 31 cannot come into action. During the braking path the call trigger 105 opens, so that the stage relay 111 also lets its armature drop. The current no longer passes through any device.

   When the passengers have exited the cabin and closed the cage door, the cabin is again ready to respond to further calls given in the meantime.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte-charges, avec accumulation <Desc/Clms Page number 27> des commandements d'appel et d'envoi, dispositif avec lequel le sens de la marche ne peut pas être changé, après avorir été établi, tant que la cabine n'a pas obéi à tous les appels don- nés dans ce sens de marche, caractérisé en ce que le sens de marche est déjà fixé pour la marche suivante, même à l'étage le plus éloigné vers lequel la cabine se dirige, déjà avant que la cabine ne s'arrête, et en ce que l'indicateur de sens de marche indique la direction de la marche suivante. 1. Electrical control device by pressure buttons for lifts and goods lifts, with accumulation <Desc / Clms Page number 27> call and send commands, device with which the direction of travel cannot be changed, after having been established, as long as the car has not obeyed all calls given in this direction of travel , characterized in that the direction of travel is already fixed for the next trip, even at the floor furthest towards which the car is heading, already before the car stops, and in that the indicator of direction of travel indicates the direction of the next travel. 2. Dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte-charges suivant la revendi- cation 1, caracterisé en ce que le sens de la marche suivante est déterminée d'une façon correspondant au bouton d'appel à l'étage le plus éloigné d'où un appel est parti. 2. Electrical device for pushbutton control for lifts and freight elevators according to claim 1, characterized in that the next direction of travel is determined in a manner corresponding to the call button on the floor on the next floor. farther from where a call originated. 3. Dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte-charges suivant la revendi- cation 1, caracterisé en ce que, si, à l'étage le plus éloigné d'où sont partis des appels, certaine de ces appels concernent une montée et une descente, le sens de la marche est déterminé de façon à correspondre au sens de marche précédent. 3. Electrical device for pushbutton control for lifts and goods lifts according to claim 1, characterized in that, if, on the floor furthest from which calls originate, some of these calls relate to up and down, the direction of travel is determined so as to correspond to the previous direction of travel. 4. Dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte-charges suivant la revendi- cation 1, caracterisé en ce que, si l'arrêt a lieu, à l'étage le plus éloigné vers lequel la cabine est envoyée, par une com- mande effectuée à l'intérieur de la cabine, le sens de la mar- che suivante est déterminé en sens inverse si des appels sont encore enregistrés. 4. Electrical press-button control device for lifts and freight elevators according to claim 1, characterized in that, if the stop takes place, at the floor furthest to which the car is sent, by once a command is made inside the car, the direction of the next drive is determined in the reverse direction if calls are still recorded. 5. Dispositif électrique de commande par boutons à pression pour ascenseurs et monte-charges suivant les revendica- tions 1, 2 et 3, caracterisé en ce que, si, à l'étage le plus éloigné vers lequel la cabine est envoyée, la continuation de la marche a été déterminée par la commande extérieure, la cabine se met immédiatement en marche dans la direction voulue des que <Desc/Clms Page number 28> le passager y est entré et qu'il a refermé la porte, continue son mouvement jusqu'à une distance déterminée et s'arrête ensuite, si le passager qui est entré ne l'envoie pas à un autre étage en appuyant sur un bouton et s'il n'y a plus d'appels enregistrés non plus. 5. Electric push button control device for lifts and freight elevators according to claims 1, 2 and 3, characterized in that, if, at the floor furthest to which the car is sent, the continuation speed has been determined by the exterior control, the cab immediately starts in the desired direction as soon as <Desc / Clms Page number 28> the passenger has entered it and has closed the door, continues his movement up to a determined distance and then stops, if the passenger who has entered does not send him to another floor by pressing a button and if there are no more recorded calls either. 6. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant les revendications 1 et 2, caractère en ce que, si la commande donnée à l'étage le plus éloigné vers lequel la cabine est dirigée ne correspond pas au sens de la marche de la cabine qui arrive, la cabine dépasse cet étage et continue son mouvement jusqu'à une distance déterminée et arrive ensuite automatiquement à l'étage qui a appelé, avec le sens de marche qu'elle doit avoir ensuite pour continuer son mouvement. 6. Electrical press-button control device according to claims 1 and 2, characterized in that, if the command given to the floor furthest towards which the car is directed does not correspond to the direction of travel of the car which arrives, the car goes beyond this floor and continues its movement up to a determined distance and then automatically arrives at the floor which called, with the direction of travel it must then have to continue its movement. 7. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant les revendications 1 et 6, caractérisé en ce que la distance déterminée pour le dépassement correspond à un étage. 7. Electrical control device by press buttons according to claims 1 and 6, characterized in that the distance determined for the overrun corresponds to a floor. 8. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant la revendication 1, caractérisé en ce sens qu'au moment où la cabine atteint l'étage le plus éloigné vers lequel elle a été dirigée, la lampe de montée à l'indicateur d'étages s'éteint et la lampe de descente s'allume aussitôt, pour indiquer que la cabine va descendre pour répondre à un appel, dès que le passager aura quitté la cabine et refermé la porte palière. 8. Electrical press-button control device according to claim 1, characterized in that when the car reaches the floor furthest to which it has been directed, the ascent lamp to the indicator of floors goes out and the descent light comes on immediately, to indicate that the cabin will descend to answer a call, as soon as the passenger has left the cabin and closed the landing door. 9. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant les revendications 1 et 8, caractérisé en ce sens qu'il est prévu un interrupteur de fin de course (406) qui coupe le circuit d'un relais de sens de marche (41) et celui-ci laisse tomber son armature ouand la cabine a atteint le trajet de freinage de l'étage le plus éloigné vers lequel elle a été envoyée, qu'un contact (43) pour une lampe de montée (47) à <Desc/Clms Page number 29> l'indicateur de sens de marche et des contacts (44,45) pour les relais auxiliaires s'ouvrent simultanément, et qu'un contact (46) coupe le circuit de la bobine de montée (6) du commutateur de changement de marche, de sorte que la cabine s'arrête à l'étage correspondant, qu'un contact de verrouillage (42) au relais de sens de marche (41) ferme le circuit pour le relais de sens de marche (31) pour la descente, 9. Electrical control device by press buttons according to claims 1 and 8, characterized in that there is provided a limit switch (406) which cuts the circuit of a direction of travel relay (41) and this drops its frame or when the car has reached the braking path of the furthest stage to which it has been sent, than a contact (43) for a climb lamp (47) to <Desc / Clms Page number 29> the direction of travel indicator and contacts (44,45) for the auxiliary relays open simultaneously, and a contact (46) cuts the circuit of the up coil (6) of the shift switch, so that the car stops at the corresponding floor, that a locking contact (42) at the direction of travel relay (41) closes the circuit for the direction of travel relay (31) for lowering, qu'aussitôt après que le relais de sens de marche (41) a laissé tomber son armature le relais de sens de marche (31) entre en action, de sorte que son contact de verrouillage (32) coupe le circuit aboutissant au relais de sens de marche (41) et qu'un contact (33) met en circuit la lampe de descente (37) de l'indicateur de sens de marche. that as soon as the direction of travel relay (41) has dropped its armature, the direction of travel relay (31) comes into action, so that its locking contact (32) cuts the circuit leading to the direction relay (41) and a contact (33) activates the descent lamp (37) of the travel direction indicator. 10. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce sens qu'un solénoide (5) applique la tension au moteur (1) de l'ascenseur, au dispositif (2) de desserrage du frein et au commutateur temporisé (13), ouvrant le contact de verrouillage (7), fermant le contact auxiliaire (9) monté en parallèle avec un contact (14) du commutateur temporisé et mettant un relais (15) en circuit par un contact (11), sur quoi la cabine peut commencer son mouvement de descente. 10. Electrical press-button control device according to claims 1 and 2, characterized in that a solenoid (5) applies voltage to the motor (1) of the elevator, to the device (2) for releasing the brake and the time switch (13), opening the locking contact (7), closing the auxiliary contact (9) connected in parallel with a contact (14) of the time switch and switching on a relay (15) by a contact (11) ), on which the car can start its downward movement. 11. Dispositif électrique de commande par boutons à pression suivant les revendications 1 et 6, caractérisé en ce sens que le relais de sens de marche (41) reste en circuit par un contact (433) jusqu'à ce que l'interrupteur de fin de course (406) coupe le circuit au-dessous de l'étage le plus éldigné vers lequel la cabine a été envoyée, à une distance correspondant au trajet de freinage, le relais de sens de marche (41) laissant alors retomber son armature, de sorte que la cabine s'arrête à l'étage correspondant, qu'aussitôt que le relais de sens de marche (41) a laissé tomber son armature et fermé son contact de verrouillage (42), les contacts de direction, qui sont fermés, <Desc/Clms Page number 30> mettent le relais de sens de marche (31) en circuit pour la descente, que celui-ci ouvre son contact de verrouillage (32) et ferme un contact (33) 11. Electrical press-button control device according to claims 1 and 6, characterized in that the direction of travel relay (41) remains switched on by a contact (433) until the end switch running (406) cuts the circuit below the most aligned floor to which the car has been sent, at a distance corresponding to the braking path, the travel direction relay (41) then letting its armature drop, so that the car stops at the corresponding floor, that as soon as the direction of travel relay (41) has dropped its armature and closed its locking contact (42), the direction contacts, which are closed , <Desc / Clms Page number 30> switch on the direction of travel relay (31) for lowering, that it opens its locking contact (32) and closes a contact (33) de la lampe de descente (37) de l'indica- teur de sens de marche, ainsi que les contacts (34, 35) des re- lais auxiliaires, que l'ouverture du contact (44) et la fermeture du contact (34) ont lieu à un moment où ces contacts sont shuntés par un contact (16), de sorte que les relais auxiliaires ne lais- sent donc pas retomber leur armature par suite de ce changement, que le contact (36) se ferme et prépare ainsi le circuit pour la bobine de descente (5) du commutateur de changement de marche, de sorte que cette bobine (5) entre en action dès que le contact à retardement (14) s'est fermé, que la cabine peut maintenant se mettre en marche et descendre pour s'arrêter à un étage inférieur où un appel de descente a eté donné, le contact d'arrêt (307) de l'appareil de commande s'ouvrant pour quelques instants et que la lampe de descente (37) of the descent lamp (37) of the direction indicator, as well as the contacts (34, 35) of the auxiliary relays, that the opening of the contact (44) and the closing of the contact (34 ) take place at a time when these contacts are shunted by a contact (16), so that the auxiliary relays do not drop their armature as a result of this change, that the contact (36) closes and thus prepares the circuit for the lowering coil (5) of the shifting switch, so that this coil (5) comes into action as soon as the delay contact (14) has closed, so that the car can now switch on walk and descend to stop at a lower floor where a descent call has been given, the stop contact (307) of the control unit opening for a few moments and the descent lamp (37) de l'indicateur de sens de marche indique au passager qui attend que la cabine continuera ensuite son mouvement dans le même sens. of the direction of travel indicator indicates to the waiting passenger that the cabin will then continue to move in the same direction. 12. Dispositif électrique de commande par boutons à pression, suivant les revendications 1, 2, 3 et 5, caractérisé en ce sens que le relais de sens de marche (41) reste'en circuit par un contact (314) jusqu'à ce que le commutateur (306) coupe le circuit au-dessous de l'étage le plus éloigné vers lequel la cabine a été envoyée, à une distance correspondant au trajet de freinage, de sorte que le relais de sens de marche (41) laisse retomber son armature et arrête ainsi la cabine à l'étage corre- spondant, que dès que le relais de sens de marche (41) laisse retomber son armature et ferme son contact de verrouillage (42), les contacts de direction (214, 133, 233) qui sont fermés, met- tent le relais de sens de marche (31) en circuit pour la descente, que ce relais (31) ouvre son contact de verrouillage (32) et <Desc/Clms Page number 31> ferme le contact (33) 12. Electrical control device by press buttons, according to claims 1, 2, 3 and 5, characterized in that the direction of travel relay (41) remains' in circuit by a contact (314) until that the switch (306) cuts the circuit below the floor furthest to which the car has been sent, at a distance corresponding to the braking path, so that the direction of travel relay (41) releases its armature and thus stops the car on the corresponding floor, that as soon as the direction of travel relay (41) drops its armature and closes its locking contact (42), the direction contacts (214, 133, 233) which are closed, switch on the direction of travel relay (31) for descent, that this relay (31) opens its locking contact (32) and <Desc / Clms Page number 31> close contact (33) pour la lampe de descente (37) de l'indi- cateur de sens de marche, ainsi que les contacts (34, 35) des relais auxiliaires et, d'abord sans effet, le contact (36) de la bobine de descente (5) du commutateur de changement de marche, que leslrelais d'étages (211, 311), les relais auxiliaires (131, 231) et le relais de sens de marche (31) sont en circuit et que la lampe de descente (37) de l'indicateur de sens de marche indique au passager qui attend que la cabine ne continuera pas ensuite son mouvement dans le même sens, mais qu'elle descend- ra pour obéir à l'appel du passager. for the descent lamp (37) of the direction indicator, as well as the contacts (34, 35) of the auxiliary relays and, initially ineffective, the contact (36) of the descent coil ( 5) of the shift switch, that the stage relays (211, 311), the auxiliary relays (131, 231) and the direction of travel relay (31) are on and that the lowering lamp (37) of the direction of travel indicator indicates to the passenger who is waiting that the cabin will not then continue its movement in the same direction, but that it will descend to obey the passenger's call.
BE434658D BE434658A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE434658A true BE434658A (en)

Family

ID=93751

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE434658D BE434658A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE434658A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN106744471A (en) * 2016-12-30 2017-05-31 云南烟草机械有限责任公司 A kind of barn loads and unloads cigarette jacking system

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN106744471A (en) * 2016-12-30 2017-05-31 云南烟草机械有限责任公司 A kind of barn loads and unloads cigarette jacking system

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE434658A (en)
EP0032073B1 (en) Safety installation for elevators
US2829737A (en) Stored energy operating device
BE552082A (en)
FR2617554A1 (en) IMPROVEMENTS TO ANGULAR ANTI-RETURN DEVICES ASSOCIATED WITH TOURNIQUETS
BE517713A (en)
BE440579A (en)
BE394936A (en)
BE551936A (en)
BE368889A (en)
FR2614972A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING AN AERATION COMPARTMENT FOR AN AIR BURNER WITH TWO FLOORS OF OPERATION
BE620701A (en)
FR2494242A2 (en) Safety braking system for electric lift cabin - includes centrifugal brake linked to cable drum and controlled by cabin position sensors to control rate of descent
US2250272A (en) Elevator control system
JPS6136057Y2 (en)
BE376289A (en)
BE415421A (en)
FR2538363A1 (en) Coupling system with overload protection for lifting device
BE466468A (en)
US1869399A (en) Automatic control system
BE415419A (en)
CH324023A (en) Automatic control distributor-selector of a mobile during its travel
BE546486A (en)
BE398916A (en)
BE413911A (en)