BE432903A - - Google Patents

Info

Publication number
BE432903A
BE432903A BE432903DA BE432903A BE 432903 A BE432903 A BE 432903A BE 432903D A BE432903D A BE 432903DA BE 432903 A BE432903 A BE 432903A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
conductors
length direction
direction according
tubular part
watertight
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE432903A publication Critical patent/BE432903A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02GINSTALLATION OF ELECTRIC CABLES OR LINES, OR OF COMBINED OPTICAL AND ELECTRIC CABLES OR LINES
    • H02G15/00Cable fittings
    • H02G15/08Cable junctions
    • H02G15/085Cable junctions for coaxial cables or hollow conductors

Landscapes

  • Cable Accessories (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur pour câbles à haute fréquence isolés par espace d'air. 



   Afin de limiter dans des câbles électriques, dans le cas d'un endommagement de l'enveloppe étanche à l'eau du câble, la pénétration de l'humidité à la section ou longueur de câble endommagée, on utilise des joints de câbles étanches , à l'eau dans le sens de la longueur. Cette mesure est parti-        culièrement   importante avec des câbles à haute fréquence à isolement par espaces d'air, parce que l'humidité peut s'étendre facilement à travers l'espace creux formé par l'i- solement à espace d'air sur la totalité du   câble,   Abstraction faite de ce que les joints de câble 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 étanches à l'eau dans le sens de la longueur connus jus- qu'ici sont de construction relativement compliquée et ne sont pas suffisamment surs en fonctionnement, ils ne per- mettent également pas,

   sans plus, une vérification de l'étanchéité du câble au cours de la fabrication et pendant le fonctionnement. 



   La présente invention a pour objet un joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur pour des câbles à haute fréquence isolés par espace d'air, symétriques ou concentriques et elle consiste en ce que la jonction des conducteurs ou   conducteurs   intérieurs se trouve dans une chambre d'épissage particulière fermée de façon étanche à l'eau, dont l'enveloppe est reliée de façon étanche à l'eau à l'aide d'une ou de deux pièces tubulaires avec les extrémités du câble. 



   On assure de cette manière une bonne protection des points de jonction et par là une grande sûreté de fonc- tionnement et une longue durée d'existence du câble. 



  La construction simple et le grossissement seulement faible du diamètre au point de jonction rendent l'objet de l'in- vention approprié également à son utilisation pour des câbles sous-marins. 



   Une forme de réalisation particulièrement avantageu- se du joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur selon l'invention consiste en ce que le ou les tubes de jonction placés entre l'enveloppe de la chambre d'épissage et les extrémités du câble comportent des ouvertures fermées par bouchon vissé, de sorte qu'on peut vérifier les deux chambres de câble quant à leur étanchéité également pendant le fonctionnement. Dans le cas de la pénétration d'humidité, il est facilement possible, à l'aide de ces ouvertures, de pomper et sécher le câble, puis d'y faire le vide, Au besoin, des remplissages de gaz peuvent aussi être effectués par ces ouvertures pour améliorer les propriétés électriques du câble. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Deux exemples de réalisation de câbles à disposition symétrique des conducteurssont expliqués en détail pour illustrer l'invention à l'aide du dessin-annexé. 



   La fig. 1 représente en coupe un exemple de réalisa- tion d'un joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur d'un câble à haute fréquence isolé par espace d'air à disposition symétrique des conducteurs, dans lequel l'écran de protection n'est pas isolé de la gatne de plomb. 



  1 sont les disques isolants en une matière céramique à faible angle de perte enfilés sur les conducteurs individuels 2; Ces disques isolants 1 sont   recouverts   de métal aux endroits 3 et 4 et ils sont soudés de façon étanche à l'eau en ces endroits avec les conducteurs 2 et avec la pièce tubulaire 5. La jonction des conducteurs   2xest   effectuée dans chaque cas par un petit tube de soudure normal 6. 



  Cette jonction est placée dans une chambre d'épissage 8 fermée vis-à-vis des chambres à câble 7 par les disques isolants 1 et la pièce tubulaire 5, puis rendue étanche à l'eau par de la soudure. Les extrémités décolletées de la pièce tubulaire 5 sont reliées aux endroits 9 avec les enveloppes formait écran de protection 10 du câble. La pièce tubulaire 5 reçoit un diamètre qui est rationnellement un peu plus grand que le diamètre extérieur de la gaine de plomb 11 du câble. Cette mesure rend possible que les pièces tubulaires 12 puissent être facilement enfilées par dessus les extrémités de la galne du câble, bien qu'elles s'appliquent étroitement sur la pièce tubulaire 5. Ces pièces tubulaires 12 sont soudées de façon étanche à l'eau avec les gaines de plomb aux endroits 13 et aux points 14 avec la pièce tubulaire 5. 



  Elles présentent en outre encore des ouvertures 15, fermées de façon étanche à l'eau par un bouchon vissé, par lesquel- . les on peut procéder aux vérifications quant à l'étanchéité, effectuer des remplissages de gaz, etc.. pour établir le joint de câble, on peut enfiler tout d'abord les disques isolants 1 et la pièce tubulaire 5 par 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dessus les conducteurs 2 et les pièces tubulaires 12 par dessus les enveloppes 11 des extrémités décolletées du câble. Ensuite, la jonction des conducteurs 2 est établie, les disques isolants 1 et la pièce tubulaire 5 sont pous- sés à leur place définitive et soudés aux endroits 3 et 4. 



  Enfin, les enveloppes 10 formant écrans de protection sont soudées aux endroits 9 et les pièces tubulaires 12 amenées dans leur position définitive sont soudées aux endroits 13 et 14. 



   La fig. 2 représente en coupe un exemple de réalisa- tion d'un joint étanche à l'eau dans le sens de la longueur   d'un/câble   analogue, dans lequel un isolement est prévu entre l'enveloppe de plomb et l'enveloppe formant écran protecteur. La constitution du joint de câble de l'inté- rieur jusqu'à l'enveloppe formant écran de protection est en principe la même que celle décrite au début. Après la fabrication du joint d'enveloppeformant écran de pro- tection, on dispose par dessus ce joint une enveloppe 16 en matière isolante élastique, par exemple en caoutchouc mou. Pardessus l'enveloppe 16, il y a un tube métallique 17, par exemple en plomb, qui est soudé aux endroits 18 avec les deux gaines de plomb de câble 19.

   Pour obtenir une bonne étanchéité à l'eau dans le sens de la longueur, ce tube métallique comporte des gorges transversales annulaires 20, qui pressent l'enveloppe en matière isolante :sur la pièce tubulaire formant la paroi de la chambre d'épissage et dans laquelle on peut établir des évidements en forme de rainure annulaire appropriés. 



   L'invention n'est pas limitée aux deux exemples de   réalisation représentés ; peut aussi être utilisée en   particulier pour des lignes à haute fréquence comportant plus de deux conducteurs et pour des lignes à haute fréquence à disposition concentrique des conducteurs, qui ne compor- -tent qu'un seul conducteur médian, le conducteur extérieur prenant la place de l'enveloppe formant écran de protection. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  L'invention peut être utilisée tout aussi bien dans des lignes à haute fréquence qui forment un câble indépendant, que dans celles qui ne forment que le noyau d'un câble. 



   REVEND I C A T I 0 N S 
1 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur pour câbles à haute fréquence isolés par espaces d'air, symétriques ou concentriques, caractérisé en ce que les jonctions des conducteurs ou conducteurs intérieurs se trouvent dans une chambre d'épissage parti- culière fermée de façon étanche à l'eau, dont l'enveloppe est reliée de façon étanche à l'eau à l'aide d'une ou de deux pièces tubulaires avec les extrémités du câble.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Lengthwise watertight cable seal for high frequency air gap insulated cables.



   In order to limit in electric cables, in the event of damage to the waterproof cable casing, the penetration of moisture to the damaged cable section or length, waterproof cable joints are used, lengthwise with water. This measure is particularly important with high frequency airspace insulated cables, because moisture can easily spread through the hollow space formed by the airspace isolation on the entire cable, except that the cable joints

 <Desc / Clms Page number 2>

 watertight in the lengthwise direction known hitherto are of relatively complicated construction and are not sufficiently reliable in operation, they also do not allow,

   without more, a check of the tightness of the cable during manufacture and during operation.



   The present invention relates to a lengthwise watertight cable seal for high-frequency cables insulated by air space, symmetrical or concentric and it consists in that the junction of the conductors or inner conductors is in a special splicing chamber closed in a watertight manner, the casing of which is connected in a watertight manner by means of one or two tubular pieces with the ends of the cable.



   In this way, good protection of the junction points is ensured, thereby ensuring great operational reliability and a long service life of the cable.



  The simple construction and the only low magnification of the diameter at the junction point make the object of the invention suitable also for its use for submarine cables.



   A particularly advantageous embodiment of the lengthwise watertight cable joint according to the invention consists in that the junction tube or tubes placed between the shell of the splicing chamber and the The ends of the cable have openings closed with a screw cap, so that the two cable chambers can be checked for tightness also during operation. In the event of moisture penetration, it is easily possible, using these openings, to pump and dry the cable, then to evacuate it. If necessary, gas fillings can also be carried out by these openings to improve the electrical properties of the cable.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Two embodiments of cables with a symmetrical arrangement of the conductors are explained in detail in order to illustrate the invention with the aid of the accompanying drawing.



   Fig. 1 shows in section an exemplary embodiment of a watertight cable joint in the length direction of a high-frequency cable insulated by air space with symmetrical arrangement of the conductors, in which the protective screen is not isolated from the lead shield.



  1 are the insulating discs of a low loss angle ceramic material threaded over the individual conductors 2; These insulating discs 1 are covered with metal at places 3 and 4 and they are welded in a watertight manner in these places with the conductors 2 and with the tubular part 5. The junction of the conductors 2x is carried out in each case by a small normal weld tube 6.



  This junction is placed in a splicing chamber 8 closed vis-à-vis the cable chambers 7 by the insulating discs 1 and the tubular part 5, then made waterproof by welding. The necked ends of the tubular part 5 are connected at the locations 9 with the envelopes forming the protective screen 10 of the cable. The tubular part 5 receives a diameter which is rationally a little larger than the outer diameter of the lead sheath 11 of the cable. This measure makes it possible that the tubular pieces 12 can be easily threaded over the ends of the cable galle, although they rest tightly on the tubular piece 5. These tubular pieces 12 are welded in a waterproof manner. with the lead sheaths at places 13 and at points 14 with the tubular part 5.



  They further still have openings 15, closed in a watertight manner by a screw cap, by lesquel-. the checks can be carried out as to the tightness, carry out gas fillings, etc. to establish the cable seal, the insulating discs 1 and the tubular part 5 can be put on first by

 <Desc / Clms Page number 4>

 above the conductors 2 and the tubular parts 12 over the casings 11 of the necked ends of the cable. Then, the junction of the conductors 2 is established, the insulating discs 1 and the tubular part 5 are pushed into their final place and welded in places 3 and 4.



  Finally, the envelopes 10 forming protective screens are welded at locations 9 and the tubular parts 12 brought into their final position are welded at locations 13 and 14.



   Fig. 2 shows in section an exemplary embodiment of a watertight seal along the length of a similar cable, in which an insulation is provided between the lead casing and the shielding casing. protective. The construction of the cable joint from the inside to the casing forming a protective screen is in principle the same as that described at the start. After manufacture of the casing seal forming a protective screen, a casing 16 of elastic insulating material, for example of soft rubber, is placed over this seal. On top of the casing 16 there is a metal tube 17, for example of lead, which is soldered at the places 18 with the two cable lead sheaths 19.

   To obtain good watertightness in the length direction, this metal tube has annular transverse grooves 20, which press the envelope of insulating material: on the tubular part forming the wall of the splicing chamber and in in which suitable annular groove-shaped recesses can be established.



   The invention is not limited to the two exemplary embodiments shown; can also be used in particular for high frequency lines comprising more than two conductors and for high frequency lines with concentric arrangement of the conductors, which have only one middle conductor, the outer conductor taking the place of the casing forming a protective screen.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  The invention can be used just as well in high frequency lines which form an independent cable, as in those which only form the core of a cable.



   RESELL I C A T I 0 N S
1 - Cable joint watertight in the length direction for high frequency cables insulated by air spaces, symmetrical or concentric, characterized in that the junctions of the conductors or internal conductors are located in a chamber of A special splice closed in a watertight manner, the casing of which is connected in a watertight manner by means of one or two tubular pieces with the ends of the cable.


    

Claims (1)

2 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la chambre d'épissage est formée par une pièce tubu- laire à chacune des extrémités de laquelle un disque en matière isolante est inséréd e façon étanche à l'eau, les conducteurs ou conducteurs intérieurs étant introduits de façon étanche à l'eau dans la chambre d'épissage à travers ces disques. 2 - waterproof cable joint in the length direction according to claim 1, characterized in that the splicing chamber is formed by a tubular part at each end of which a disc of insulating material is inserted in a watertight manner, the conductors or inner conductors being introduced in a watertight manner into the splicing chamber through these discs. 3 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les disques de matières isolantes sont métallisés sur le périphérie et aux endroits de traversée des conducteurs, puis sont soudés de façon étanche à l'eau en ces endroits avec les conducteurs ou conducteurs intérieurs et le tube formant la paroi de la chambree d'épissage. 3 - waterproof cable seal in the length direction according to claim 2, characterized in that the discs of insulating materials are metallized on the periphery and at the places where the conductors pass, then are sealed to water in these places with the conductors or internal conductors and the tube forming the wall of the splicing chamber. 4 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le tube formant la paroide la chambred'épissage sert à la liaison ou jonction conductrice des enveloppes formant écrans de protection ou des conducteurs extérieurs. 4 - waterproof cable joint in the length direction according to claim 2, characterized in that the tube forming the wall of the splicing chamber serves for the connection or conductive junction of the envelopes forming protective screens or conductors exterior. 5 - Joint de câble étanche à l'eau suivant la reven., <Desc/Clms Page number 6> dication 1, caractérisé en ce que la ou les pièces tubulai- res qui relient de façon étanche à l'eau l'enveloppe de la chambre d'é@issage avec les extrémités des câbles compor- tent des ouvertures fermées de façon étanche à l'eau par des bouchons vissés. 5 - Watertight cable seal depending on the return, <Desc / Clms Page number 6> dication 1, characterized in that the tubular part or parts which connect the casing of the emitting chamber in a watertight manner with the ends of the cables have openings which are sealed against the water. water through screw caps. 6 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur suivant la revendication l, caractérisé en ce qu'une couche isolante élastique est disposée sous la pièce tubulaire servant à la jonction étanche à l'eau de l'enveloppe de la chambre d'épissage avec les extrémités du câble. 6 - waterproof cable joint in the length direction according to claim l, characterized in that an elastic insulating layer is arranged under the tubular part serving for the watertight junction of the casing the splice chamber with the ends of the cable. 7 - Joint de câble étanche à l'eau dans le sens de la longueur suivant la revendication 6, caractérisé en ce que la pièce tubulaire comporte des gorges transversales annulaires qui pressent la couche isolante élastique contre la paroi de la chambre d'épissage. 7 - waterproof cable joint in the length direction according to claim 6, characterized in that the tubular part comprises annular transverse grooves which press the elastic insulating layer against the wall of the splicing chamber. @ @
BE432903D BE432903A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE432903A true BE432903A (en)

Family

ID=92377

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE432903D BE432903A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE432903A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0777926B1 (en) Junction of power cables
EP0891013B1 (en) Electrical interconnection device between two high voltage and gas insulation cells
CA1250626A (en) Liquid cooled electric cable
EP0246947B1 (en) Submersible electrical connector
CA2246651C (en) Waterproof protection device for a high-voltage cable joint
BE432903A (en)
FR2475306A1 (en) UNIVERSAL JUNCTION BOX FOR TELECOMMUNICATIONS OR POWER CABLES
FR2576465A1 (en) JOINT FOR ELECTRIC CABLES, IN PARTICULAR FOR HIGH VOLTAGE
EP0012692B1 (en) Solar-energy transfer element to be introduced into the casing of a solar collector, and solar collector equipped therewith
FR2571550A1 (en) Protective device for coaxial line
EP0281896A1 (en) Flexible joint for an under-water cable provided with paper impregnation
EP1037311B1 (en) Sealing device of a connection of a flat braid
FR2610459A1 (en) ELECTRICAL CABLE, IN PARTICULAR ISOLATED TO IMPREGNATED PAPER, AT THE END OF WHICH A CONNECTING DEVICE IS REFLECTED
CA1296400C (en) Electrical cable with impregnated paper sheathing and end connector
FR2736461A1 (en) Sealed insulated bushing for gas-filled electrical equipment - has conic female insert of insulating material accepting an insulated conic male part with a conductor passing through its centre
EP1225672B1 (en) Internal spark control device for a connection module in gas-insulated transmission line
FR2788369A1 (en) CURRENT CROSSING FOR MEDIUM VOLTAGE ELECTRIC CELL WITH HERMETIC METAL ENCLOSURE
FR3111745A1 (en) Connector device for shielded mineral insulated cable
FR2815187A1 (en) Connector for coaxial high tension cables includes dielectric layer and metallic outer sleeve with seal at each end
FR2752106A1 (en) Self supporting termination for high tension power cable
EP1191654A1 (en) Installation conduit for an electrical cable and control process for the electrical isolation of the installed cable
FR2797108A1 (en) Above/below ground high voltage electric line sections having outer/inner tube isolating gas filled and outer/inner interconnections sections with intermediate support structure
FR2711836A1 (en) Sealed penetration (lead-in, feed-through) for an ultra-high-frequency (microwave) coaxial line, forming an accessory support, for a confinement enclosure
CH293784A (en) Barrier seal for coaxial cables.
FR2752107A1 (en) Self-supporting end for power cable