BE432897A - - Google Patents

Info

Publication number
BE432897A
BE432897A BE432897DA BE432897A BE 432897 A BE432897 A BE 432897A BE 432897D A BE432897D A BE 432897DA BE 432897 A BE432897 A BE 432897A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fibers
yarn
dyeing
solution
solutions
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE432897A publication Critical patent/BE432897A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01GPRELIMINARY TREATMENT OF FIBRES, e.g. FOR SPINNING
    • D01G99/00Subject matter not provided for in other groups of this subclass

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de production d'un fil textile! faible densité. 



   Il est connu que les fils textiles produits en partant de fibres discontinues : fibres de laine, de coton ou autres et dont les fibres constitutives se trouvent à peu près parallèles ou présentent une faible densité donnent lieu dans l'étoffe une fois terminée à un brillant et à une douceur que ne possèdent pas les fils textiles qui ont été filés à partir de la fibre avec le degré de torsion usuel que produit un métier à filer. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Un but de la présente invention est de fournir des fils ou filés textiles produits ainsi à l'aide de fibres discontinues,par exemple des brins de rayonne ou des fibres de coton ou de laine ou un mélange de ces fibres, fils, qui, tout en possédant un faible tors, présentent une résistance considérable à la traction. Ils peuvent ainsi résister avec succès à toutes les tensions auxquelles ils pourront être soumis pendant la production d'étoffes tout en présentant les qualités sus-indiquées en ce qui concerne le brillant et la douceur au toucher. 



   Dans le procédé que prévoit la présente invention pour la production   d'un   fil à faible torsion possédant les qualités désirables sus-mentionnées, on traite une mèche, au moment où elle sort d'un banc à broches du type utilisé dans la préparation des textiles pour la filature c'est-à-dire lorsque les fibres sont assez déliées et non filées et ne présentent que quelques tours de tors support par pouce de longueur, et cette mèche est soumise à une pression différentielle à l'aide d'une ou plusieurs solu- tions capables d'exercer un effet de feutrage ou de résistance accrue à la friction sur les fibres. Autrement dit, le procédé consiste à augmenter   suffisamment   la résistance au mouvement relatif entre les fibres associées sans adhérence fixe pour renforcer le brin de fil compo- site en vue du but visé. 



   Une méthode de préparation convenable de la mèche textile ainsi que son traitement à l'aide d'un liquide, avec ou sans teinture, peut   tre   celle qui est décrite dans le brevet français n  823.875 déposé le 3 Juillet 1937 et ayant pour titre :Perfectionnements à la teinture 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ou traitements analogues des fibres textiles" selon lequel la teinture d'une mèche textile est envisagée bien que, comme cela se conçoit, il n'y ait pas lieu de se limiter à cette méthode pour le but qui est visé ici. 



   Des solutions ou des dispersions utilisables ici sont, par exemple, des dispersions diluées de latex de caoutchouc ou de cellulose, d'amidon soluble, de colle ou de gomme, de simples solutions d'alcalis, de la soude caustique, du sulfure de sodium, du carbonate de sodium ou des sels métalliques, du sel ordinaire, des sels de Glauber, à condition de les préparer selon une densité suffisante pour obtenir l'effet désiré sur les fibres constitutives de la mèche c'est-à-dire pour arriver à une augmentation de la résistance des fibres aux efforts d'allongement dans la mèche légèrement torse après un pareil traitement sous une pression de liquide et un séchage ultérieur. 



   Une caractéristique précieuse du présent procédé est que, quand le fil doit être teint, on peut ajouter au bain de teinture en vue du résultat sus-indiqué une solution ou une dispersion, la teinture et le traitement spécial étant effectués simultanément. Quand les articles teints doivent être rincés après teinture, il est préfé- rable toutefois d'ajouter une pareille solution à la dernière eau de rinçage. 



   Un certain nombre des matières indiquées ici comme étant utilisables pour la préparation des solutions ou dispersions en vue du but visé sont employées dans l'éta- blissement des bains à base de diverses teintures. On conçoit qu'en ajoutant une quantité supplémentaire de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la solution de sel ou autre solution ou solutions qu'on emploie de la manière ordinaire dans un pareil bain de teinture, on atteint le double résultat d'obtenir un fil à faible torsion ou faible densité et de teindre les fils. 



   Si l'on teint en couleurs directes sans laver ensuite, on peut, de façon générale, ajouter la matière, qui est nécessaire pour donner la résistance supplémen- taire requise, au bain de teinture pendant l'opération de teinture. 



   Ainsi, par exemple,une dispersion de latex dont la teneur en caoutchouc solide représente environ 1 % ajoutée au bain de teinture vers la fin de l'opération de teinture est suffisante pour assurer la résistance nécessaire capable de donner lieu à un bobinage et à un tissage satisfaisants. On peut utiliser également, à titre de succédané satisfaisant dans nombre de cas, une dispersion d'un dérivé de la cellulose ayant une concentration de 1   à 2 %.   



   Lorsque les couleurs directes s'épuisent très lente- ment et qu'il y a lieu d'ajouter du sel ordinaire et des sels de Glauber au bain de teinture, on peut doubler les pourcentages usuels de sels. Les sels supplémentaires ajoutés ont alors pour effet d'augmenter la résistance du fil ainsi que d'épuiser davantage le bain de teinture. 



   Si l'on teint en couleurs à la cuve, ce qui nécessite de fortes solutions de soude caustique, le double de la quantité de soude caustique usuellement employée sera suffisant le plus souvent pour accrottre la résistance du fil jusqu'à la rendre satisfaisante pour le bobinage et le tissage. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Toutes les couleurs à la cuve ainsi que, généralement les teintes les plus poussées des couleurs directes, doivent être rincées après teinture. En pareil cas, il y a tout avantage à ajouter de faibles dispersions de latex, de cellulose et d'autres préparations végétales ou des sels minéraux à l'eau de rancage finale pour obtenir les résultats désirés. 



   Si l'on teint à l'aide de couleurs au soufre, il y a lieu de faire appel à du sulfure de sodium pour maintenir la couleur en solution dans le bain de teinture ainsi que la soude caustique. Si l'on double les quantités usuelles de ces deux produits chimiques pendant l'opération de teinture, ceci est suffisant pour accroître la résistance dans une mesure telle que le fil donne satisfaction pour le tissage. 



   En règle générale, lorsqu'on teint en couleurs directes et qu'aucun rinçage ultérieur n'est nécessaire, une dispersion de latex de caoutchouc ayant une teneur approximative de 1 % en cao utchouc solide est capable, si on l'ajoute au bain de teinture vers la fin de l'opé- ration de teinture, d'augmenter dans une mesure suffisante la résistance du fil de la mèche pour qu'il devienne satisfaisant pour le bobinage et le tissage aux vitesses maxima. 



   Si les mèches doivent être rincées après la teinture, le même pourcentage ajouté à la dernière eau de rinçage donnera des résultats parfaitement satisfaisants.      



   Lorsqu'un fil à faible torsion ou à faible densité produit selon l'invention doit être employé comme fil à l'état non teint, on peut utiliser un bain d'eau 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 additionnée d'une solution convenable ayant la nature indiquée, et sécher ensuite. Le fil terminé peut être soumis, comme on le conçoit, à une opération de blanchi- ment   quelconque.   



   REVENDICATIONS. l.- Procédé de production d'un fil textile à faible densité sans recourir à l'opération de filature ordinaire et en partant de fibres discontinues, caractérisé en ce qu'on monte des mèches ou des paquets analogues de fibres textiles enroulées mais non filées dans une machine à pression de fluide, en ce qu'on fait passer à travers elles par une pression différentielle une solution ou une dispersion   d'un*-ou   plusieurs hiatônes aptes à accroî- tre la résistance des fibres associées formant les paquets aux efforts de traction s'exerçant sur les fils, en ce qu'on élimine par une pression d'air l'excès de liquide hors du paquet de fibres, et en ce qu'on sèche.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  A method of producing a textile yarn! low density.



   It is known that the textile yarns produced starting from staple fibers: wool, cotton or other fibers and whose constituent fibers are located approximately parallel or have a low density give rise in the fabric once finished to a gloss and to a softness not possessed by textile yarns which have been spun from the fiber with the usual degree of twist produced by a spinning machine.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   An object of the present invention is to provide textile threads or yarns produced in this way using staple fibers, for example rayon strands or cotton or wool fibers or a mixture of these fibers, yarns, which, while by possessing a low torsion, have a considerable tensile strength. They can thus successfully withstand all the stresses to which they may be subjected during the production of fabrics while exhibiting the above-mentioned qualities with regard to gloss and softness to the touch.



   In the process provided by the present invention for the production of a low-twist yarn having the above-mentioned desirable qualities, a sliver is treated as it exits a pin bed of the type used in the preparation of textiles. for spinning that is to say when the fibers are sufficiently untied and not spun and have only a few turns of support twist per inch of length, and this wick is subjected to a differential pressure using one or several solutions capable of exerting a felting effect or increased resistance to friction on the fibers. In other words, the method involves increasing the resistance to relative movement between the associated fibers without a fixed adhesion sufficiently to strengthen the strand of composite yarn for the intended purpose.



   A suitable method of preparing the textile wick as well as its treatment with the aid of a liquid, with or without dyeing, can be that which is described in French patent no.823.875 filed on July 3, 1937 and entitled: Improvements dyeing

 <Desc / Clms Page number 3>

 or similar treatments of textile fibers "according to which the dyeing of a textile roving is envisaged although, as will be appreciated, there is no need to be limited to this method for the purpose intended here.



   Solutions or dispersions which can be used here are, for example, dilute dispersions of rubber or cellulose latex, soluble starch, glue or gum, simple solutions of alkalis, caustic soda, sodium sulphide. , sodium carbonate or metal salts, common salt, Glauber's salts, on condition that they are prepared in a sufficient density to obtain the desired effect on the constituent fibers of the wick, that is to say to achieve to an increase in the resistance of the fibers to elongation forces in the slightly twisted lock after such treatment under liquid pressure and subsequent drying.



   A valuable feature of the present process is that when the yarn is to be dyed, a solution or a dispersion can be added to the dye bath with a view to the above-mentioned result, the dyeing and the special treatment being carried out simultaneously. When the dyed articles are to be rinsed after dyeing, it is, however, preferable to add such a solution to the last rinse water.



   A number of the materials referred to herein as being useful for preparing solutions or dispersions for the intended purpose are employed in making baths based on various dyes. It is understood that by adding an additional quantity of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the salt solution or other solution or solutions which are employed in the ordinary manner in such a dye bath, the double result is obtained of obtaining a low twist or low density yarn and of dyeing the yarns.



   If one dyes in direct colors without subsequent washing, one can generally add the material, which is necessary to provide the required additional strength, to the dye bath during the dyeing process.



   Thus, for example, a latex dispersion with a solid rubber content of about 1% added to the dye bath towards the end of the dyeing operation is sufficient to provide the necessary strength capable of giving rise to winding and winding. satisfactory weaving. It is also possible to use, as a satisfactory substitute in many cases, a dispersion of a cellulose derivative having a concentration of 1 to 2%.



   When the direct colors run out very slowly and common salt and Glauber's salts need to be added to the dye bath, the usual percentages of salts can be doubled. The additional salts added then have the effect of increasing the strength of the yarn as well as further depleting the dye bath.



   If one dyes in colors with the vat, which requires strong solutions of caustic soda, the double of the quantity of caustic soda usually used will be sufficient in most cases to increase the resistance of the wire to make it satisfactory for the winding and weaving.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   All tank colors as well as, generally the most intense shades of direct colors, must be rinsed after dyeing. In such a case, it is beneficial to add small dispersions of latex, cellulose and other herbal preparations or mineral salts to the final rancid water to obtain the desired results.



   If dyeing with sulfur dyes, sodium sulphide should be used to maintain the color in solution in the dye bath as well as the caustic soda. If the usual amounts of these two chemicals are doubled during the dyeing process, this is sufficient to increase the strength to such an extent that the yarn is satisfactory for weaving.



   As a general rule, when dyeing in direct colors and no subsequent rinsing is necessary, a dispersion of rubber latex having an approximate 1% content of solid cao utchouc is capable, if added to the bath of dyeing towards the end of the dyeing operation, to increase the resistance of the yarn of the wick to a sufficient extent to make it satisfactory for winding and weaving at maximum speeds.



   If the strands have to be rinsed after dyeing, the same percentage added to the last rinse water will give perfectly satisfactory results.



   When a low twist or low density yarn produced according to the invention is to be used as the undyed yarn, a water bath can be used.

 <Desc / Clms Page number 6>

 to the addition of a suitable solution of the nature indicated, and then dry. The finished yarn may be subjected, as is understood, to any bleaching operation.



   CLAIMS. l.- A method of producing a low density textile yarn without resorting to the ordinary spinning operation and starting from staple fibers, characterized in that rovings or similar bundles of wound but not spun textile fibers are mounted in a fluid pressure machine, in that a solution or a dispersion of one or more hiatons capable of increasing the resistance of the associated fibers forming the bundles to the forces is passed through them by a differential pressure traction exerted on the yarns, in that excess liquid is removed by air pressure from the bundle of fibers, and in that it is dried.


    

Claims (1)

2.- Procédé suivant la revendication l, caractérisé en ce qu'on ajoute la solution ou les solutions ou dis- persions à un bain de teinture dans lequel les mèches ou masses de fibres analogues doivent être traitées. 2. A method according to claim 1, characterized in that the solution or solutions or dispersions are added to a dye bath in which the strands or masses of similar fibers are to be treated. 3.- Procédé suivant la revendication 2, caractérisé, à titre de variante, en ce que la solution ou les solu- tions ou dispersions utilisées est ou sont ajoutées à l'eau de rinçage à laquelle on soumet les fibres traitées. 3. A method according to claim 2, characterized, by way of a variant, in that the solution or solutions or dispersions used is or are added to the rinsing water to which the treated fibers are subjected. 4.- Procédé suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé en ce que la solution ou dispersion utilisée est l'une quelconque de celles qui ont été indiquées. <Desc/Clms Page number 7> 4. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the solution or dispersion used is any one of those which have been indicated. <Desc / Clms Page number 7> 5.- Fil ou filé textile doté de douceur et ayant une faible densité de fibres résultant de la mise en oeuvre du procédé selon l'une ou l'autre des revendica- tions précédentes. 5. Textile yarn or yarn endowed with softness and having a low density of fibers resulting from the implementation of the process according to one or the other of the preceding claims.
BE432897D BE432897A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE432897A true BE432897A (en)

Family

ID=92372

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE432897D BE432897A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE432897A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
Ghosh et al. Effect of selective chemical treatments of jute fibre on textile-related properties and processibility
BE432897A (en)
CH220994A (en) A method of manufacturing a textile product.
JP3304934B2 (en) Hemp yarn processing method and hemp knitted fabric using the processed hemp yarn
GB2085500A (en) Obtaining Fibres from Pineapple Leaves
WO2020015013A1 (en) Blending process for cotton-hemp fabric
BE388100A (en)
US2356518A (en) Process for the production of wool-like rayon
BE433699A (en)
BE819542A (en) Activated dyeing and bonding of ribbons of chopped fibres - to obt. high uniform fast dye loadings in a continuously consolidated textile
BE428224A (en)
BE342831A (en)
BE335382A (en)
Arnold et al. Continuous Mercerisation of Cotton Sliver under Tension Offers Potential for New Products
BE546249A (en)
Sarmadi The effects of fiber reactive and direct dyes on the physical properties of cotton fiber
BE416297A (en)
EP0016194A1 (en) Fibrous products and their manufacture
BE422637A (en)
BE461112A (en)
BE418645A (en)
BE429346A (en)
BE335970A (en)
BE367774A (en)
BE577303A (en)