BE430806A - - Google Patents

Info

Publication number
BE430806A
BE430806A BE430806DA BE430806A BE 430806 A BE430806 A BE 430806A BE 430806D A BE430806D A BE 430806DA BE 430806 A BE430806 A BE 430806A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cartridges
rod
mold
graphitizing
movement
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE430806A publication Critical patent/BE430806A/fr

Links

Landscapes

  • Refinement Of Pig-Iron, Manufacture Of Cast Iron, And Steel Manufacture Other Than In Revolving Furnaces (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
   procédé   et dispositif pour la fabrication de cylindres de laminoirs ou de pièces analogues en fonte trempée et produits en résultant. 



   Dans la fabrication des cylindres de laminoir, trempés,   couler   en coquille avec une seule composition   de   fonte, cette dernière est Choisie telle que la partie du cylindre coulée contre la coquille   acquiert   une trempe d'une certaine épaisseur. Dans cette zone, la fonte doit   tre   blanche, Dans le reste de la section de la table du cylindre, elle doit être de plus en plus grise, au fur et à mesure que l'on approahe du centre. 



   Or, il arrive que, pour certaines compositions de fonte, la zone blanche s'étend trop loin et très souvent même jusqu'au coeur de la table du cylindre. Ce dernier ne possède plus alors une résistance suffisante aux efforts mécaniques ou de dilatation et il casse prématurément en service. Pour remédier à cet inconvénient, on a déjà, proposé 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de modifier, après la coulée du cylindre et après la solidification d'une tisseur voulue de zone blanche, la   stcture   du centre de la table, en y introduisant, par la partie supérieure, une certaine quantité d'un corps graphitisant comme le silicium, le nickel, l'aluminium, le titane, etc.. qui tilbère la carbone à ltétat de graphite au lieu   de 1*   laisser combiné,   @   ce qui a pour effet de diminuer la trempe. 



   Mais, ce procédé s'est révélé totalement inefficace, en raison de l'impossibilité dans laquelle on se trouvait de faire descendre jusqu'à la partie inférieure de la ta-   )le,   le corps graphitisant ainsi introduit. Il avait encore le gros désavantage de modifier la structure du tourillon supérieur dans un   serrs   défavorable pour la résistance méca- nique de ce tourillon. 



   On a aussi proposé   denfermer   le corps   grapisant   sous forme de poudre dans un tube placé verticalement dans le moule du cylindre avant la coulée. Mais, sous l'effet de la chaleur, ce tube se déformait. De plus il ne fondait pas en marne temps en tous les points de sa longueur.   Il   en résultait que la répartition du corps graphitisant n'était pas régulière, depuis le bas jusqu'en haut de la table. 



   La présente invention   aour   objet un procédé per- fectionné de fabrication de cylindres de laminoirs ou de pièces analogues en fonte trempée, ce procédé qui permet de remédier aux inconvénients précités est remarquable notamment en ce qu'il consiste à introduire dans la moule la substance graphitisante sous forme d'un certain nombre de charge, indépendantes renfermées dans une série.de car- touches métalliques superposées que l'on maintient dans n 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le moule à l'aide d'une tige ou autre lien. 



   Les cartouches; étant indépendantes l'une de l'autre, fondent au bout d'un certain temps après la coulée, Elles libèrent ainsi leur charge propre de poudre graphitisante. 



  Selles-ci se dissout dans le métal liquide voisin et agit par conséquent sur la hauteur de chaque cartouche. Une irrégularité   dans ]?:   fusion des différentes cartouches nta plus alors aucune importance, La dissolution du corps gra- phitisant et, par suite, la modification de structure,sont égales sur toute la longueur de la table du cylindre ou pièce analogue, 
Suivant une   soufre   caractéristique,après   solidifica"   tion à l'épaisseur voulue de la zone extérieure blanche de la pièce à obliair, on agite l'ensemble des cartouches dans le métal fondu, en vue de provoquer et d'accélérer leur propre fusions 
L'invention a également pour objet un dispositif destiné à l'application du procédé précité.

   Ce dispositif est remarquable notamment en ce qu'il comporte une série de cartouches, destinées à contenir les charges de substance graphitisante, une tige ou autre lien supportant les car- tourches superposées et un dispositif de guidage de la tige ou   autra   lien à la partie supérieure du moule, 
D'autres caractéristiques résulteront de la descrip- tion qui va suivre, 
Au dessin annexé donné uniquement à titre d'exemple: la fig.l est une coupe verticale, longitudinale, d'un moule avec dispositif selon   l'invention ;   la fig. 2 est une coupe longitudinale d'une cartouche; les figs. 3 et 4 sont des vues analogues d'une va- riante ; la fig.5 représente ce qu'il reste du dispositif   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 suivant cette variante lorsqu'on le retire du bain ;

   la fig. 6 est une coupe horizontale suivant la. ligne 6-6 de la   fig.5.   



   Suivant l'exemple d'exécution représenté à la fig.l, le moule est constitué par une coquille 1 et par deux châssis garnis de sable 2 et 3. La coulée de la fonte s'effectue en source par la conduit 4, avec orifice évasé   5.   



   Selon l'invention, la matière graphitisante 6 est logée dans la cavité annulaire 7 (fig.2) de cartouchesmé- talliques formées d'un fond 8, d'une paroi cylindrique 9 et d'un manchon axial 10. Le fond 8 et le manchon 10 sont plus épais que la paroi extérieure 9. Ces cartouches après avoir été remplies de la poudre graphitisante dans leur espace annulaire sont emboîtées sur une tige 11 sur laquel- le elles sont maintenues par exemple par un écrou 12. La surérieure tige 11 est par exemple en acier et sa   partie/peut'coulis-   ser dans le guide 12, fixé lui-même par des bras 13 sur la partie supérieure du moule. La tige se termine par un anneau 14 ou autre organe analogue. 



   L'ensemble ainsi monté, est placé dans le moule avant la coulée. On remplit celui-ci comme à l'ordinaire, et on attend le temps nécessaire pour que la solidification de la zone blanche s'efectue à l'épaisseur voulue. 



   Puis, on provoque et on accélère la fusion des parois extérieures 9 des cartouches, en imprimant à la tige 11 par l'intermédiaire de son anneau supérieur 14 et par exem- ple à la main, un mouvement ascendant et descendant dont l'amplitude peut être réglée par exemple par deux butées 15 et 16 en même temps qu'un mouvement de rotation, 
Au bout du temps nécessaire tour que toute la poudre graphitisante 6 soit dissoute dans le métal liquide, ce que l'on reconnaît à la tendance que la tige 11, à de ne plus 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 remonter, on retire du cylindre (ou pièce analogue) par l'anneau 14 de la tige 11 toute la carcasse restante. 



   Lorsqu'il s'agit de cylindres d'un assez grand diamè- tre de table, et lorqu'on veut obtenir que le corps gra- phitisant fasse sentir son action sur un plus grand rayon à partir du centre, on peut avantageusement utiliser la variante représentée à la fig.3. 



   Suivant cette variante, l'ensemble des cartouches est   placâ   dans une position excentrée. La tige 11 est fixée à l'extrémité d'un bras de manivelle 17 dans une position d'excentricité   réglable,car   le bras 17 à la forme dtune fourche. Ce bras 17 est porté par une manivelle 18. 



   On comprend qu'en donnant un mouvement de rotation à l'aide de la manivelle on balaye une surface plus grande que dans le premier exemple et l'action de la substance graphitisante s'exerce jusqù'à une certaine distance de l'axe XX. 



   La fig. 4 représente une variante de cartouche, dans laquelle le manchon central 10 est indépandant du corps   de la   cartouche et est par exemple en acier ou autre métal sus- ceptible de résister à la fonte en fusion. Entre les car- touches, on peut intercaler comme réprésenté aux figs.3,5,6 des disques 19,  Leur   épaisseur et leur nature (acier ou autre matériau analogue) est choisie pour qu'ils ne risquent pas de fondre pendant la temps de l'opération. Ces dis- , ques 19 formant silettes sont entretoisés par les bagues ou manchons   10.   



   Au cours de l'opération, les parois seules des car- touches fondent et libèrent la corps graphitisant. Il en résulta qu'après cette fusion, il subsiste dans la cylindre liquide une carcasse constituée par la tige centrale 11,   @   les différentes ailettes   19'et   les manchons axiaux la, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 Cette carcasse représentée à la   fig.5   constitue un agitateur parfait qui, manoeuvré comme il a été dit plus haut, contribue à favoriser la répartition régulière du corps graphitisant. Après l'opération, cette carcasse est retirée. 



   Naturellement l'invention n'est nullement limitée aux modes d'exécution représentés et décrits qui n'ont été choisis qu'à titre d'exemple. 
 EMI6.1 
 RET±NvICa17I0îIS 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
   method and device for the manufacture of rolling mill rolls or similar parts of hardened cast iron and resulting products.



   In the manufacture of rolling mill rolls, quenched, shell cast with a single composition of cast iron, the latter is chosen such that the part of the roll cast against the shell acquires quenching of a certain thickness. In this zone, the cast iron must be white. In the rest of the section of the cylinder table, it must be more and more gray, as one approaches the center.



   However, it happens that, for certain cast iron compositions, the white zone extends too far and very often even to the heart of the cylinder table. The latter then no longer has sufficient resistance to mechanical or expansion forces and it breaks prematurely in service. To remedy this drawback, we have already proposed

 <Desc / Clms Page number 2>

 to modify, after the casting of the cylinder and after the solidification of a desired weaver of white zone, the structure of the center of the table, by introducing, by the upper part, a certain quantity of a graphitizing body such as silicon, nickel, aluminum, titanium, etc., which tilberates the carbon to the graphite state instead of leaving it combined, which has the effect of reducing the quenching.



   However, this process has proved to be totally ineffective, owing to the impossibility in which it was found to descend to the lower part of the plate, the graphitizing body thus introduced. It still had the big disadvantage of modifying the structure of the upper journal in an unfavorable tightness for the mechanical resistance of this journal.



   It has also been proposed to enclose the grapisant body in powder form in a tube placed vertically in the mold of the cylinder before casting. But, under the effect of heat, this tube deformed. In addition, it did not melt in time at all points along its length. As a result, the distribution of the graphitizing body was not regular, from the bottom to the top of the table.



   The present invention relates to an improved process for the manufacture of rolling mill rolls or similar parts in hardened cast iron, this process which makes it possible to remedy the aforementioned drawbacks is remarkable in particular in that it consists in introducing the graphitizing substance into the mold. in the form of a certain number of independent charges enclosed in a series of superimposed metal cartridges which are kept in n

 <Desc / Clms Page number 3>

 the mold using a rod or other link.



   Cartridges; being independent of each other, melt after a certain time after casting. They thus release their own charge of graphitizing powder.



  These dissolves in the nearby liquid metal and therefore acts on the height of each cartridge. An irregularity in] ?: fusion of the different cartridges is then no longer of any importance, The dissolution of the graphitizing body and, consequently, the modification of structure, are equal over the whole length of the table of the cylinder or the like,
According to a characteristic sulfur, after solidification to the desired thickness of the white outer zone of the part to be obliterated, all the cartridges are stirred in the molten metal, with a view to causing and accelerating their own melting.
The subject of the invention is also a device intended for the application of the aforementioned method.

   This device is remarkable in particular in that it comprises a series of cartridges intended to contain the charges of graphitizing substance, a rod or other link supporting the superimposed cartridges and a device for guiding the rod or other link to the part. upper mold,
Other characteristics will result from the description which follows,
In the accompanying drawing, given solely by way of example: FIG. 1 is a vertical, longitudinal section of a mold with a device according to the invention; fig. 2 is a longitudinal section of a cartridge; figs. 3 and 4 are analogous views of a variant; fig. 5 shows what remains of the device @

 <Desc / Clms Page number 4>

 according to this variant when it is removed from the bath;

   fig. 6 is a horizontal section along the. line 6-6 of fig. 5.



   According to the example of execution shown in fig.l, the mold is constituted by a shell 1 and by two frames filled with sand 2 and 3. The casting of the cast iron is carried out at the source through the pipe 4, with orifice flared 5.



   According to the invention, the graphitizing material 6 is housed in the annular cavity 7 (fig.2) of metallic cartridges formed of a bottom 8, a cylindrical wall 9 and an axial sleeve 10. The bottom 8 and the sleeve 10 are thicker than the outer wall 9. These cartridges, after having been filled with the graphitizing powder in their annular space, are fitted onto a rod 11 on which they are held for example by a nut 12. The upper rod 11 is for example made of steel and its part / can flow in the guide 12, itself fixed by arms 13 on the upper part of the mold. The rod ends in a ring 14 or other similar member.



   The assembly thus assembled is placed in the mold before casting. This is filled as usual, and the time necessary for the solidification of the white area to take place to the desired thickness is waited for.



   Then, the melting of the outer walls 9 of the cartridges is caused and accelerated, by imparting to the rod 11 by means of its upper ring 14 and for example by hand, an upward and downward movement whose amplitude can be adjusted for example by two stops 15 and 16 at the same time as a rotational movement,
At the end of the necessary time, all the graphitizing powder 6 is dissolved in the liquid metal, which can be recognized by the tendency for the rod 11 to no longer

 <Desc / Clms Page number 5>

 reassemble, removing from the cylinder (or similar part) by the ring 14 of the rod 11 all the remaining carcass.



   In the case of cylinders of a fairly large table diameter, and when it is desired to obtain that the graphitizing body makes its action felt over a greater radius from the center, it is advantageously possible to use the variant shown in fig. 3.



   According to this variant, all of the cartridges are placed in an off-center position. The rod 11 is fixed to the end of a crank arm 17 in an adjustable eccentricity position, because the arm 17 has the shape of a fork. This arm 17 is carried by a crank 18.



   We understand that by giving a rotational movement using the crank we sweep a larger area than in the first example and the action of the graphitizing substance is exerted up to a certain distance from the axis XX .



   Fig. 4 shows a variant of the cartridge, in which the central sleeve 10 is independent of the body of the cartridge and is for example made of steel or other metal capable of withstanding molten iron. Between the cartridges, it is possible to insert, as shown in figs. 3,5,6 discs 19, their thickness and their nature (steel or other similar material) is chosen so that they do not risk melting during the time of the operation. These discs 19 forming silettes are braced by the rings or sleeves 10.



   During the operation, the walls of the cartridges alone melt and release the graphitizing body. As a result, after this melting, there remains in the liquid cylinder a carcass formed by the central rod 11, @ the various fins 19 'and the axial sleeves 1a,

 <Desc / Clms Page number 6>

 This carcass shown in fig.5 constitutes a perfect stirrer which, operated as has been said above, helps to promote the regular distribution of the graphitizing body. After the operation, this carcass is removed.



   Of course, the invention is in no way limited to the embodiments shown and described which have been chosen only by way of example.
 EMI6.1
 RET ± NvICa17I0îIS

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 -Un procédé pour modifier en gris la structure de la partie centrale de la table des cylindres de laminoir ou de pièces analogues en fonte trempée par l'incorporation à cette partie d'une substance graphitisante, caractérisé en ce qu'on introduit dans le moule la substance graphitisante sous forme d'un certain nombre de chargesindépe ndantes enfermées dans une série de cartouches métalliques superposées que l'on maintient dans le moule à l'aide d'une tige ou autre lien ; 2 - Un procédé suivent 1 , caractérisé en ce qu'après solidification à l'épaisseur voulue de la zone extérieure blanche de la pièce à obtenir, on agite l'ensemble des cartouches dans le métal fondu, en vue de provoquer et d'accélérer leur propre fusion ; 1 -A process for modifying in gray the structure of the central part of the table of rolling mill rolls or similar parts in hardened cast iron by incorporating into this part a graphitizing substance, characterized in that one introduces into the molds the graphitizing substance in the form of a number of independent charges enclosed in a series of superimposed metal cartridges which are held in the mold using a rod or other link; 2 - A method follow 1, characterized in that after solidification to the desired thickness of the white outer zone of the part to be obtained, all the cartridges are stirred in the molten metal, in order to cause and accelerate their own merger; 3 - Un procèàésuivant 1 ou 2, caractérisé en ce qu'on anime l'empilage de cartouches d'un mouvement verti-cal alternatif axial ; 4 - Un procédé suivant 1 ou 2, caractérisé en ce qu'on anime l'empilage de cartouches d'un mouvement horizontal de Translation, par exemple d'un mouvement circulaire autour de l'axe vertical du moule; 5 - Un procédé suivant lou 2, caractérisé en ce qu'on combine le mouvement alternatif vertical avec un. mouvement <Desc/Clms Page number 7> de rotation. 3 - A procèàésuivant 1 or 2, characterized in that the stack of cartridges is animated with a vertical reciprocating axial movement; 4 - A method according to 1 or 2, characterized in that the stack of cartridges is animated with a horizontal translational movement, for example a circular movement around the vertical axis of the mold; 5 - A method according to Lou 2, characterized in that the vertical reciprocating movement is combined with a. movement <Desc / Clms Page number 7> of rotation. 6 - Un dispositf pour l'application du procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce qu'il comporte une série de cartouches,destinées à conténir les charges de substances graphitisante, une tige ou autre lien supportant les cartouches superposées et un dispositif de guidage de la tige ou autre lien à la partie supérieure du moule ; 7 - Un dispositif suivant 6, caractérisé en ce que la tige est axiale et est montée coulissante dans un guide supérieur et se termine par un anneau ou organe analogue, permettant de l'animer d'un mouvement vertical alternatif, par exemple à la main ; 8 - Un dispositif 'suivant 6, caractérisé en ce que la tige portant les cartouches est fixée verticalement au bras d'une manivelle dont l'axe vertical et axial est monté coulissant dans un guide porté par le moule; 6 - A dispositf for the application of the method according to any one of the preceding claims characterized in that it comprises a series of cartridges, intended to contain the charges of graphitizing substances, a rod or other link supporting the superimposed cartridges and a device for guiding the rod or other link to the upper part of the mold; 7 - A device according to 6, characterized in that the rod is axial and is slidably mounted in an upper guide and ends in a ring or the like, allowing it to be animated with an alternating vertical movement, for example by hand ; 8 - A device 'according to 6, characterized in that the rod carrying the cartridges is fixed vertically to the arm of a crank whose vertical and axial axis is slidably mounted in a guide carried by the mold; 9 - Un dispositif suivant 8 , caractérisé en ce -que la longueur utile du bras de manivelle est retable ; 10 - Un dispositif suivant l'une quelconque des revendications 6 à 9, caractérisé en ce que les cartouches sont entièrement en fonte ou matériau analogue susceptible de fondre, et cela sans inconvénients, dans la fonte liquide, mais, seule, leur paroi extérieure est suffisamment mince pour fondre intégralement dans la fonte liquide de telle sorte que les fonds des cartouches constituent des ailettes de brassage ; 9 - A device according to 8, characterized in that the useful length of the crank arm is retable; 10 - A device according to any one of claims 6 to 9, characterized in that the cartridges are entirely of cast iron or similar material capable of melting, and this without disadvantages, in liquid cast iron, but, only, their outer wall is thin enough to melt completely in the liquid iron so that the bottoms of the cartridges form stirring fins; 11 - Un dispositif suivant l'une quelconque des revendications 6 à 10, caractérisé en ce qu'entre les cartouches sont prévues des flottes indépendantes de brassage entretoisées par des bagues, ces saillettes et bagues étant en acier ou autre matériau ne risquant pas de fondre dans le métal liquide. <Desc/Clms Page number 8> 11 - A device according to any one of claims 6 to 10, characterized in that between the cartridges are provided independent stirring fleets spaced by rings, these projections and rings being made of steel or other material that does not risk melting in liquid metal. <Desc / Clms Page number 8> 12 - Un procède en substances comme décrit. 12 - One proceeds in substances as described. 13 - Un dispositif en substance comme décrit et repré- santé au dessin annexé ; 14 - Les cylindres de laminoir ( ou pièces analogues ) en fonte à surface trompée et à âme graphitée par le procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5 et 12. 13 - A device substantially as described and shown in the accompanying drawing; 14 - The rolling mill rolls (or similar parts) of cast iron with a tricked surface and a graphitized core by the process according to any one of claims 1 to 5 and 12.
BE430806D BE430806A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE430806A true BE430806A (en)

Family

ID=90721

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE430806D BE430806A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE430806A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0087354A1 (en) Process and apparatus for moulding metal alloys in the thixotropic state
FR2537897A1 (en) CONTINUOUS CASTING OF METAL
BE430806A (en)
CA2258109C (en) Continuous casting ingot mould for the vertical casting of metals
WO2006108874A1 (en) Method for continuous casting of blanks of metal sections
CH623495A5 (en) Method for manufacturing a metal filament or strip and device for implementing this method
FR2537471A1 (en) BACKGROUND BLOCK FOR VERTICAL ELECTROMAGNETIC OR DIRECT COOLING OF LARGE INGOTS OR LARGE BILLETS
BE397358A (en)
BE391896A (en)
BE395622A (en)
FR2496514A1 (en) CENTRIFUGAL CASTING DEVICE
BE436305A (en)
BE508973A (en)
BE489404A (en)
BE473367A (en)
LU84325A1 (en) PROCESS FOR DEFORMING HOLLOW OR PROFILED OBJECTS WITHOUT CHANGING THEIR SECTION OR PROFILE, AND ALLOY PROVIDED THEREFOR
BE447262A (en)
BE536861A (en)
BE443187A (en)
BE362922A (en)
BE623072A (en)
BE384278A (en)
BE402192A (en)
CH330915A (en) Device for horizontal continuous casting of metal
BE355409A (en)