BE427246A - - Google Patents

Info

Publication number
BE427246A
BE427246A BE427246DA BE427246A BE 427246 A BE427246 A BE 427246A BE 427246D A BE427246D A BE 427246DA BE 427246 A BE427246 A BE 427246A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
paper
sheet
sleeve
metal
tube
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE427246A publication Critical patent/BE427246A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D35/00Pliable tubular containers adapted to be permanently or temporarily deformed to expel contents, e.g. collapsible tubes for toothpaste or other plastic or semi-liquid material; Holders therefor
    • B65D35/02Body construction

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Making Paper Articles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Tube métallique doublé de papier, procédé pour'le fabriquer et dispositif pour protéger son contenu 
Les tubes métalliques, même ceux faits en étain pur, présentent certains inconvénients. Sans parler des tubes de plomb ordinaires qui sont très toxiques, dont l'aspect s'altère rapidement par oxydation et qui n'ont aucune résistance, même les tubes de plomb étamé et les tubes d'aluminium présentent les inconvénients précités. Parmi ces inconvénients figure aussi le manque d'étanchéité à l'air à l'extrémité d'emplissage età l'extrémité de sortie, qui résulte sans doute en premier 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 lieu de la nature métallique de la matière elle-même. On fabrique ces tubes métalliques à la pièce en une série d'o- pérations. 



   Contrairement à ceci, le tube métallique faisant l'objet de l'invention et décrit ci-après, qui   peut-être.fait   par exemple en aluminium, réunit en lui tous les avantages connus sans présenter les inconvénients mentionnés. Ce tube métallique est peu coûteux, il a une belle apparence, même notablement plus agréable que celle des tubes d'étain, par exemple du fait qu'il est très simple de fabriquer des tubes dorés et qu'il est possible d'employer divers procédés d'im- pression comme l'impression par formes en creux, l'héliogra- vure et l'impression par formes en relief, ainsi qu'éventuel- lement l'estampage ou repoussage. D'autre part ce tube n'est pas attaqué par les substances y contenues, quelle que soit leur nature, à condition qu'il soit imprégné de manière ap- propriée et sous ce rapport il est aussi supérieur aux tubes d'étain.

   Enfin, on fabrique les nouveaux tubes non pas à la pièce, comme les tubes métalliques employés jusqu'ici, mais à partir d'un rouleau sans fin, éventuellement jusqu'à l'achèvement du tube. Toutefois, pour de petits lots, il est aussi possible de procéder à une fabrication à la pièce. Le manque d'étanchéité connu des tubes métalliques employés jusqu'ici n'existe pas non plus dans ce nouveau tube métallique. 



   A la différence des tubes métalliques employés jusqu'ici, le tube métallique conforme à l'invention se com- pose d'une douille de tôle mince enroulée qui contient une doublure de papier ou autre matière appropriée, également' enroulée, filée ou fabriquée de toute autre manière. Pour fa- briquer ce tube, on peut employer divers procédés dont quel- ques-uns sont décrits ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'invention consiste essentiellement à vernir de manière continue de la tôle mince, par exemple de la tôle d'aluminium, en rouleau, puis à l'imprimer en une ou plusieurs couleurs par tout procédé d'impression voulu, éventuellement aussi la repousser, et à relier, c'est-à-dire coller, ce rou- leau de tôle à une bande de papier sans fin, de préférence préalablement imprégnée, de telle manière que les bords lon- gitudinaux reliés entre eux se recouvrent dans une certaine mesure. Puis on enduit de colle la bande ainsi obtenue et on l'enroule en forme de douille de manière que le papier cons- titue la partie intérieure de la douille.

   On peut aussi en- rouler coniquement les douilles ainsi fabriquées, pour s'épar- gner le façonnage à la presse d'un col à épaulement, et dans la même opération ou une opération ultérieure on peut fileter les ouvertures de sortie des différentes douilles comme cela se fait couramment pour les tubes métalliques employés jusqu' ici. 



   Pour enrouler une douille, on découpe avantageuse- ment en gradin la bande de papier-tôle. La Fig. 1 du dessin annexé montre un pareil découpage en gradin. 



   Sur la Fig. 1, la référence a désigne la bande mé- tallique et la référence b désigne la bande de   papier..2   est le recouvrement collé et d est la découpure en gradin ou cou- dée. Le découpage en gradin de la bande a, c, b donne des feuilles séparées qu'on enroule en douilles. One telle feuille est représentée sur la Fig. 2. A   l'extrémité 'supérieure,   correspondant au col du tube à façonner, la bande métallique a et le recouvrement collé e forment un dépassant. On peut rabattre ce dépassant pour renforcer la partie amincie du tube. Ce repli est indiqué sur la Fig. 2 par les pointillés x, y. La Fig. 3 montre la douille qu'on obtient en enroulant 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la feuille de la Fig. 2.

   Dans le haut la douille est ren- forcée par le repli, tandis que dans le bas elle n'est formée que par le papier dépassant. Ce papier dépassant, constituant l'ouverture d'emplissage, peut être collé après l'emplissa- ge, à l'intérieur et à l'extérieur, ce qui assure au tube une fermeture étanche à l'air en cet endroit. 



   La Fig. 4 montre le tube prêt à être empli. La Fig. 5 montre le tube rempli, la partie de la douille, com- posée exclusivement de papier qui dépasse vers le bas, étant d'abord rabattue et collée. Pour exécuter ce collage, qu'on peut opérer à l'intérieur et à l'extérieur, on peut chauffer les organes de pliage du dispositif de fermeture, si ce chauffage facilite le collage ou sert à fondre un adhésif. 



  D'après ce qui précède, on obtient grâce au découpage en gra- din un notable avantage à deux points de vue. Comme largeurs à donner à titre d'exemple ou de préférence aux deux bandes, on envisage pour la bande métallique le périmètre de la douille plus un certain recouvrement et pour la bande de papier le double périmètre de la douille. 



   Cette fabrication des tubes métalliques permet l'em- ploi de tôles d'aluminium minces qui, à l'état laminé, sont notablement plus ductiles que par exemple le métal des   douil-*   les d'aluminium étirées. Naturellement, on peut aussi employer des tôles d'étain minces sans risquer qu'en cas de déchire- ment ou de percement du tube son contenu en sorte, étant don- né qu'il est retenu par la doublure de papier intérieure. 



  D'autre part, on peut réaliser de nouvelles présentations, assurant ainsi une amélioration et un embellissement notables. 



   En enroulant la douille de papier on peut procéder de manière à bien l'enrouler définitivement, mais à ne pas la coller jusqu'au bout, afin qu'on puisse insérer la tôle 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans la fente laissée ouverte et l'y coller, ce qui assure une tenue très ferme. 



   Comme procédés convenant particulièrement pour la fabrication du nouveau tube on indiquera les deux suivants: 
1.- La fabrication à partir d'un rouleau, la plus ra- tionnelle; 
2.- Le travail en partant d'une feuille, pour de petits lots. 



   Pour la fabrication a partir d'un rouleau, on com- mence par exemple par vernir sur une machine à vernir un ruban de tôle très mince, en rouleau, ayant la largeur d'une spire plus le recouvrement collé, c'est-à-dire environ 85 mm pour un tube   de .25   mm de diamètre ou un multiple de ces 85 mm, sans couleurs ou avec des couleurs couvrantes. (On emploie celles-ci pour fabriquer par exemple des tubes ayant un fond blanc sur lequel on fait des impressions en couleurs). Puis on imprime le ruban et on le gaufre éventuellement, et on relie ce ruban ainsi verni, imprimé et éventuellement gaufré, ayant une largeur de 85 mm, à une bande de papier de 2 fois 85 mm (soit deux spires = 170 mm), par le bord, avec un re- couvrement de 5 à 8 mm de large. On procède ensuite au col- lage et à l'enroulement du tube.

   On opère le découpage sur la machine à enrouler les douilles par incisions rectilignes faisant un angle de 90  avec la direction de l'avancement de la bande. On emploie avantageusement dans cette opéra- tion le découpage en gradin précité. 



   Pour la fabrication en partant de feuilles, on peut opérer selon les procédés suivants : a) On enroule une douille de tôle à environ une spire et demie - on pourrait aussi opérer cette fabrication d'une douille à partir   d'un   ruban de tôle en rouleau - et on 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 colle la douille. Dans cette douille de tôle on insère une douille de papier produite   préalablement.   Pour atteindre ce but, on enfile la douille de papier sur un mandrin (ou sur une sorte de pince) qui est creusé d'une rainure; une lan- guette infléchit la douille de papier dans la rainure de l'extérieur à l'intérieur, de sorte que le diamètre de la douille diminue.

   On peut alors insérer sans peine dans la douille métallique la douille de papier amincie, qu'on enduit préalablement d'adhésif, après quoi on relisse à l'aide d'un dispositif simple   l'enfléchissement   produit par la languette, de sorte que la douille de papier est alors solidement tenue dans la douille métallique et adhère à celle- ci. b) On prend une feuille métallique ayant les dimen- sions du tube, c'est-à-dire une spire plus le recouvrement, ou (pour s'en tenir à l'exemple précité d'un tube de 25 mm de diamètre et 10 cm.

   de longueur) une feuille métallique de 85 mm de large et 100 mm de longueur plus le repli au col d'en- viron 10 mm (soit 110 mm de longueur totale), et on la colle au bord à une feuille de papier de 2 fois le périmètre, c'est-à-dire 2 fois 85 mm = 170 mm de large et 100 mm de longueur plus un dépassant d'environ 10 mm à l'endroit de l'ouverture d'emplissage (soit 110 mm de longueur totale). 



  On enroule alors en douille, sur une machine à enrouler, cette feuille double analogue à celle de la Fig. 2, naturellement de manière que la bande de papier vienne à l'intérieur et la bande métallique à l'extérieur. Puis on rabat le rebord de la bande métallique, situé au-dessus, pour assurer au col la rigidité requise. Toutefois on peut aussi opérer ce collage 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de la manière suivante : 
On relie des bandes métalliques ayant par exemple 85 mm de large, mais une longueur multiple (par exemple 1000 mm plus 100 mm pour le repli = 1100 mm) à une bande de papier de 170 mm de large et également de 10 fois 110 mm = 1100 mm de longueur, et on constitue de ces bandes doubles une grande feuille (fig.6).

   On peut alors imprimer les feuilles de ce genre sur l'ensemble de leur surface, puis les découper par piles entières sur une cisaille en petites feuilles comme sur la Fig. 2, par découpure en gradin. Le travail ultérieur s'opère alors de la manière indiquée ci- dessus. Pour assurer un meilleur collage, on peut recou- vrir de papier la face inférieure de la tôle ou superposer un côté de la tôle à la bande de papier ou à la grande feuille de papier. Au lieu de recouvrir la tôle de papier, on peut aussi la recouvrir d'un autre produit approprié ou la garnir d'un enduit de produit liquide. 



   Les récipients de toute nature, notamment les tubes, présentent le grand inconvénient d'avoir des fer- metures non étanches à l'air. Le risque que le contenu sèche, que l'arôme se volatilise, que.la poussière s'infil- tre et qu'on en retire frauduleusement ou en falsifie le contenu, que celui-ci se détériore, et autres risques ana- logues, constituent de grands inconvénients qu'il faut chercher à écarter. 



   Ainsi, par exemple avec des substances de rem- plissage qui s'épaississent ou sèchent facilement, comme par exemple la pâte dentifrice, la moutarde, le lait conden- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sé, etc..., il se forme facilement à l'ouverture de sortie une sorte de bouchon qui non seulement provoque une perte de matière, mais qui encore, avant tout, fait perdre du temps, cause des ennuis et éventuellement provoque un éclatement du tube, lorsqu'on le presse trop fort, ou fait sortir la matière de remplissage par l'autre extrémité du tube. Pour cette raison, des tubes ou autres récipients ne peuvent rester longtemps sans être vendus ou utilisés, ce qui constitue un grand inconvénient et a pour effet de limiter les affaires et de causer des pertes. 



   Le désir de tourner ces difficultés a conduit à de nombreuses constructions de fermetures, sans que cel- les-ci eussent trouvé un débouché général, probablement faute d'une solution vraiment satisfaisante. 



   La présente invention permet de tourner de maniè- re simple les difficultés susmentionnées grâce à une fer- meture qu'on peut adapter sur l'ouverture de sortie des récipients sans y apporter de changements coûteux. 



   Les Figs. 7 et 8 du dessin annexé montrent deux exemples d'exécution de la fermeture conforme à l'inven- tion, appliquée à un tube métallique et à un tube non-mé- tallique. 



   La fig. 7 est une coupe d'un tube métallique à capuchon protecteur collé à l'intérieur. 



   La fig. 8 est une coupe d'un tube non-métallique à capuchon protecteur inséré entre le corps du tube et le col fileté collé. 



   Suivant l'invention, on garnit le tube métallique a' (Fig.7) d'un capuchon protecteur b' en papier, cellophane 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ou autre matière appropriée, qu'on engage jusqu'au col fileté et qu'on y colle éventuellement. De préférence, ce capuchon b' est pourvu d'un rebord qui porte contre la paroi intérieure du tube et qu'on colle au besoin afin que lorsqu'on remplit le tube la substance de remplissage ne déplace pas le capuchon protecteur. 



   Il est avantageux de signaler encore spécialement de manière quelconque la présence du capuchon, soit par une différence de couleur, soit en cas d'ouvertures relati- vement grandes par impression ou repoussage, pour attirer d'une part l'attention sur la présence du capuchon et pour empêcher d'autre part toute possibilité de falsifica- tion. 



   Dans le cas de tubes non-métalliques à fermeture rapportée (Fig. 8), il est très avantageux d'intercaler le capuchon protecteur b' entre la pièce de fermeture rapportée c' et le corps de tube proprement dit a' et éga- lement de le coller. 



   En appliquant l'invention de manière appropriée à l'extrémité inférieure du tube, c'est-à-dire à l'ouverture d'emplissage, on réduit au minimum le risque que le conte- nu du tube sèche en cet endroit. A cet effet, suivant l'invention, on introduit simplement dans l'ouverture d'em- plissage du tube une rondelle avec ou sans bord relevé et on l'y colle.

   Après introduction, on peut alors appliquer par soufflage ou gonflage la rondelle ou le capuchon formé par la rondelle à bord relevé, contre la substance rem- plissant le tube et le bord de celui-ci, afin de chasser l'air   et   d'assurer un meilleur contact, ce qui en même temps 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 empêche le contenu du tube de sortir par l'ouverture d'emplissage lorsqu'on presse maladroitement le tube en l'écrasant de manière à exercer une poussée de haut en bas vers l'ouverture d'emplissage au lieu de l'exercer de bas en haut vers l'ouverture de sortie. 



   Tant le capuchon de l'ouverture de sortie que la rondelle ou le capuchon de l'ouverture d'emplissage ne doivent pas être faits nécessairement en une matière solide; ils peuvent aussi être faits en un liquide soli- difié. 



   On peut aussi introduire et coller la rondelle ou le capuchon dans l'ouverture d'emplissage sur une ma- chine à emplir et à fermer les tubes, pourvue d'un plateau tournant; il suffit d'aménager sur le plateau tournant quelques postes de plus. 



   Sur cette machine on peut aussi, éventuellement, tremper le tube, définitivement rempli et fermé, dans le liquide capable de se solidifier, en ne l'immergeant qu'à l'extrémité inférieure, jusqu'un peu au-delà du repli. 



   Sur la machine à remplir et à fermer, on peut éventuellement chauffer les organes de repliage pour faire fondre, au besoin, le bord relevé du capuchon et le coller ainsi à la paroi du tube. Au lieu de la rondelle, pourvue éventuellement d'un bord relevé, on peut n'employer en cet endroit qu'une bandelette (par exemple en caoutchouc) ou coller cette bandelette déjà pendant l'enroulement du tube (notamment dans le cas de tubes non-métalliques), ou encore cette bandelette peut être appliquée pendant le travail du rouleau.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Metallic tube lined with paper, process for manufacturing it and device for protecting its contents
Metal tubes, even those made of pure tin, have certain drawbacks. Not to mention ordinary lead tubes which are very toxic, whose appearance deteriorates rapidly by oxidation and which have no resistance, even tinned lead tubes and aluminum tubes have the aforementioned drawbacks. Among these drawbacks is also the lack of airtightness at the filling end and at the outlet end, which probably results in the first

 <Desc / Clms Page number 2>

 instead of the metallic nature of matter itself. These metal tubes are made individually in a series of operations.



   Contrary to this, the metal tube forming the subject of the invention and described below, which perhaps made for example of aluminum, combines all the known advantages without having the mentioned disadvantages. This metal tube is inexpensive, it has a beautiful appearance, even noticeably nicer than that of tin tubes, for example because it is very simple to make gold tubes and it is possible to use various printing processes such as intaglio printing, gravure printing and relief printing, as well as optionally embossing or embossing. On the other hand, this tube is not attacked by the substances contained therein, whatever their nature, on condition that it is appropriately impregnated and in this respect it is also superior to tin tubes.

   Finally, the new tubes are manufactured not individually, like the metal tubes used up to now, but from an endless roll, possibly until the completion of the tube. However, for small batches, it is also possible to carry out a piecemeal production. The known lack of tightness of the metal tubes used hitherto does not exist in this new metal tube either.



   Unlike the metal tubes hitherto employed, the metal tube according to the invention consists of a casing of coiled thin sheet metal which contains a liner of paper or other suitable material, also coiled, spun or made of. any other way. In order to manufacture this tube, various methods can be employed, a few of which are described below.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The invention essentially consists in continuously varnishing thin sheet, for example aluminum sheet, on a roll, then printing it in one or more colors by any desired printing process, possibly also repelling it, and to connect, that is to say glue, this sheet roll to an endless paper strip, preferably previously impregnated, in such a way that the longitudinal edges connected to each other overlap to a certain extent . The strip thus obtained is then coated with glue and rolled up in the form of a sleeve so that the paper constitutes the inner part of the sleeve.

   It is also possible to conically wind the sleeves thus produced, to avoid the pressing of a shoulder neck, and in the same operation or a subsequent operation the outlet openings of the different sleeves can be threaded as this is commonly done for metal tubes used heretofore.



   In order to wind up a sleeve, the paper-sheet strip is advantageously cut in steps. Fig. 1 of the appended drawing shows such a step division.



   In Fig. 1, the numeral a designates the metal strip and the reference b designates the paper strip. 2 is the glued cover and d is the stepped or angled cutout. Cutting the strip a, c, b in steps gives separate sheets which are rolled up into sleeves. One such sheet is shown in FIG. 2. At the upper end, corresponding to the neck of the tube to be shaped, the metal strip a and the glued cover e form a protrusion. This protrusion can be folded back to reinforce the thinned part of the tube. This fold is shown in Fig. 2 by the dotted lines x, y. Fig. 3 shows the sleeve obtained by winding

 <Desc / Clms Page number 4>

 the sheet of FIG. 2.

   At the top, the sleeve is reinforced by the fold, while at the bottom it is formed only by the protruding paper. This protruding paper, constituting the filling opening, can be glued after filling, inside and outside, which ensures the tube an airtight seal at this location.



   Fig. 4 shows the tube ready to be filled. Fig. 5 shows the filled tube, the part of the sleeve, composed exclusively of paper which protrudes downwards, being first folded back and glued. To perform this bonding, which can be carried out inside and outside, the folding members of the closure device can be heated, if this heating facilitates the bonding or serves to melt an adhesive.



  From the foregoing, a notable advantage is obtained from two points of view by virtue of the grading. As the widths to be exemplified or preferably given to the two bands, for the metal band the perimeter of the sleeve plus a certain overlap is envisaged and for the paper band the double perimeter of the sleeve.



   This manufacture of metal tubes allows the use of thin aluminum sheets which, in the rolled state, are notably more ductile than, for example, the metal of the drawn aluminum bushes. Of course, thin sheets of tin can also be used without risking that if the tube is torn or punctured, its contents will come out, since it is retained by the inner paper liner.



  On the other hand, new presentations can be made, thus ensuring a noticeable improvement and embellishment.



   By rolling up the paper sleeve, you can proceed in such a way as to roll it up definitively, but not to stick it to the end, so that the sheet can be inserted.

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the slit left open and stick it there, which ensures a very firm hold.



   As methods particularly suitable for the manufacture of the new tube, the following two should be indicated:
1.- Manufacture from a roll, the most rational;
2.- Work starting from one sheet, for small batches.



   For production from a roll, one begins for example by varnishing on a varnishing machine a very thin sheet of sheet metal, in a roll, having the width of one turn plus the glued covering, that is to say - say about 85 mm for a tube of .25 mm in diameter or a multiple of these 85 mm, without colors or with covering colors. (These are used to make, for example, tubes with a white background on which color prints are made). Then the ribbon is printed and possibly embossed, and this ribbon thus varnished, printed and possibly embossed, having a width of 85 mm, is connected to a strip of paper 2 times 85 mm (i.e. two turns = 170 mm), by the edge, with an overlap 5 to 8 mm wide. The tube is then bonded and wound up.

   The cutting is carried out on the machine for winding the sleeves by rectilinear incisions making an angle of 90 with the direction of advance of the strip. The aforementioned step cutting is advantageously used in this operation.



   For the manufacture starting from sheets, one can operate according to the following methods: a) One rolls up a sheet metal sleeve with approximately one and a half turns - one could also carry out this manufacture of a sleeve starting from a sheet of sheet metal in roll - and we

 <Desc / Clms Page number 6>

 glue the socket. In this sheet metal sleeve is inserted a paper sleeve produced previously. To achieve this goal, we thread the paper sleeve on a mandrel (or on a kind of pliers) which is hollowed out with a groove; a tongue bends the paper sleeve in the groove from the outside to the inside, so that the diameter of the sleeve decreases.

   The thinned paper sleeve, which has been coated with adhesive beforehand, can then be easily inserted into the metal sleeve, after which the bending produced by the tongue is resurfaced using a simple device, so that the The paper sleeve is then securely held in the metal sleeve and adheres to the latter. b) We take a metal sheet having the dimensions of the tube, that is to say a turn plus the covering, or (to stick to the above example of a tube 25 mm in diameter and 10 cm.

   length) a metal sheet 85 mm wide and 100 mm long plus the fold at the neck of about 10 mm (i.e. 110 mm total length), and glued at the edge to a sheet of paper 2 times the perimeter, i.e. 2 times 85 mm = 170 mm wide and 100 mm in length plus one protruding by about 10 mm at the location of the filling opening (i.e. 110 mm in length total).



  This double sheet, similar to that of FIG. 1, is then wound into a sleeve on a winding machine. 2, naturally so that the paper strip comes inside and the metal strip comes out. Then the edge of the metal strip, located above, is folded back to provide the neck with the required rigidity. However we can also operate this bonding

 <Desc / Clms Page number 7>

 as follows :
We connect metal strips having for example 85 mm wide, but a multiple length (for example 1000 mm plus 100 mm for the fold = 1100 mm) to a paper strip 170 mm wide and also 10 times 110 mm = 1100 mm long, and from these double strips a large sheet is formed (fig. 6).

   We can then print the sheets of this kind over their entire surface, then cut them in whole stacks on a shears into small sheets as in Fig. 2, by cutting in steps. Subsequent work then takes place in the manner indicated above. To ensure better bonding, the underside of the sheet can be covered with paper or one side of the sheet can be superimposed on the paper strip or large sheet of paper. Instead of covering the sheet with paper, it can also be covered with another suitable product or covered with a coating of liquid product.



   Containers of all kinds, in particular tubes, have the great drawback of having non-airtight closures. The risk that the content will dry, that the aroma will volatilize, that the dust will infiltrate and that the contents are fraudulently removed or tampered with, that the latter deteriorate, and other similar risks, constitute great drawbacks which must be avoided.



   Thus, for example with fillers which thicken or dry easily, such as, for example, toothpaste, mustard, condensed milk.

 <Desc / Clms Page number 8>

 Sé, etc ..., a kind of plug forms easily at the outlet opening which not only causes a loss of material, but which also, above all, wastes time, causes trouble and possibly causes bursting from the tube, when squeezed too hard, or when filling material is released from the other end of the tube. For this reason, tubes or other containers cannot go long without being sold or used, which is a great inconvenience and has the effect of limiting business and causing losses.



   The desire to overcome these difficulties has led to numerous constructions of closures, without these having found a general outlet, probably for lack of a truly satisfactory solution.



   The present invention enables the above-mentioned difficulties to be overcome in a simple manner by means of a closure which can be fitted to the outlet opening of the containers without making costly changes thereto.



   Figs. 7 and 8 of the accompanying drawing show two exemplary embodiments of the closure according to the invention, applied to a metal tube and to a non-metal tube.



   Fig. 7 is a section through a metal tube with a protective cap glued inside.



   Fig. 8 is a sectional view of a nonmetallic, protective cap tube inserted between the tube body and the bonded threaded neck.



   According to the invention, the metal tube a '(Fig. 7) is lined with a protective cap b' made of paper, cellophane

 <Desc / Clms Page number 9>

 or other suitable material, which is engaged up to the threaded neck and possibly glued to it. Preferably, this cap b 'is provided with a rim which bears against the inner wall of the tube and which is glued if necessary so that when the tube is filled the filler substance does not move the protective cap.



   It is also advantageous to indicate in any particular way the presence of the cap, either by a difference in color or in the case of relatively large openings by printing or embossing, in order on the one hand to draw attention to the presence of the cap. cap and on the other hand to prevent any possibility of tampering.



   In the case of non-metallic tubes with added closure (Fig. 8), it is very advantageous to insert the protective cap b 'between the added closure part c' and the actual tube body a 'and also to paste it.



   By appropriately applying the invention to the lower end of the tube, ie the filling opening, the risk of the tube contents drying out at that point is minimized. To this end, according to the invention, a washer with or without a raised edge is simply introduced into the packing opening of the tube and glued thereto.

   After introduction, it is then possible to apply by blowing or inflation the washer or the cap formed by the washer with the raised edge, against the substance filling the tube and the edge thereof, in order to expel the air and ensure better contact, which at the same time

 <Desc / Clms Page number 10>

 prevents the contents of the tube from coming out of the filling opening when the tube is squeezed awkwardly by squeezing it so as to exert up and down thrust towards the filling opening instead of exerting it from the bottom up to the outlet opening.



   Both the cap of the outlet opening and the washer or the cap of the filling opening need not necessarily be made of a solid material; they can also be made into a solidified liquid.



   It is also possible to introduce and stick the washer or the cap in the filling opening on a machine for filling and closing the tubes, provided with a rotating plate; it suffices to fit a few more stations on the turntable.



   On this machine it is also possible, if necessary, to soak the tube, permanently filled and closed, in the liquid capable of solidifying, by immersing it only at the lower end, up to a little beyond the fold.



   On the filling and closing machine, the folding members can optionally be heated to melt, if necessary, the raised edge of the cap and thus stick it to the wall of the tube. Instead of the washer, possibly provided with a raised edge, one can use in this place only a strip (for example rubber) or glue this strip already during the winding of the tube (in particular in the case of tubes non-metallic), or this strip can be applied while the roller is working.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS --------------------------- 1.- Tube métallique caractérisé en ce qu'il est produit par enroulement d'une tôle mince fermée sur elle-même par collage ou autrement de manière à constituer une douille, et il comporte une doublure intérieure en papier, cellophane ou autre matière appropriée, qui est enroulée, filée ou façon- née par soufflage ou est produite de toute autre façon. CLAIMS --------------------------- 1.- Metal tube characterized in that it is produced by winding a thin sheet closed on itself by gluing or otherwise so as to constitute a socket, and it has an inner lining of paper, cellophane or other suitable material , which is wound, spun or blow molded or is produced in any other way. 2.- Procédé pour fabriquer des tubes métalliques suivant la revendication 1,caractérisé en ce qu'on vernit, imprime, repousse ou travaille et traite autrement une tôle mince, puis on la relie, par exemple par collage, à partir d'un rouleau, en une opération continue, à une bande de papier sans fin, de préférence imprégnée, de façon à unir la tôle et la bande de papier suivant leurs bords longitudinaux, âpres quoi on enduit de colle la bande ainsi obtenue et on la divise en feuilles séparées qu'on enroule en douille avec le papier tourné vers l'intérieur. 2.- A method for manufacturing metal tubes according to claim 1, characterized in that varnishes, prints, repels or works and otherwise treats a thin sheet, then it is connected, for example by gluing, from a roll , in a continuous operation, to an endless strip of paper, preferably impregnated, so as to unite the sheet and the strip of paper along their longitudinal edges, after which the strip thus obtained is coated with glue and divided into sheets separated which are rolled up in sleeve with the paper facing inward. 3.- Procédé pour fabriquer des tubes métalliques suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on relie la bande de papier à la tôle en enroulant la douille définitivement, mais sans la coller jusqu'au bout, pour pouvoir insérer la tôle dans la fente laissée ouverte et la coller, afin d'assurer ainsi une fixation solide. 3.- A method of manufacturing metal tubes according to claim 1, characterized in that one connects the paper strip to the sheet by winding the sleeve permanently, but without gluing it to the end, to be able to insert the sheet into the slot left open and glue it in order to ensure a solid fixing. 4.- Variante du procédé suivant la revendication 2, caractérisée en ce qu'on enroule les douilles coniquement pour épargner un façonnage à la presse du col à épaulement et on les munit d'un filet à l'endroit de l'ouverture de sortie, dans la même opération ou une opération ultérieure. 4.- A variant of the process according to claim 2, characterized in that the sleeves are wound conically to spare a press-shaping of the shoulder neck and are provided with a thread at the location of the outlet opening , in the same operation or a subsequent operation. 5. - Forme d'exécution du procédé suivant la revendi- cation 2,caractérisée en ce qu'on coupe en gradin, et non par incision rectiligne, la bande à diviser en feuilles séparées @ <Desc/Clms Page number 12> pour l'enroulement de douilles, afin de pouvoir rabattre la partie dépassante supérieure de la bande métallique, éventuel- lement avec recouvrement et collage de métal et de papier, pour renforcer la partie du tube comprenant le col, et afin de pouvoir d'autre part coller à l'intérieur, et au besoin aussi à l'extérieur, après l'enroulement en douille, la bande de papier dépassante inférieure résultant du découpage en gradin. 5. - An embodiment of the process according to claim 2, characterized in that one cuts in steps, and not by straight incision, the strip to be divided into separate sheets @ <Desc / Clms Page number 12> for winding sleeves, in order to be able to fold back the upper projecting part of the metal strip, possibly with covering and gluing of metal and paper, to reinforce the part of the tube comprising the neck, and in order to be able to further hand stick on the inside, and if necessary also on the outside, after winding into a sleeve, the lower protruding paper strip resulting from the step cutting. 6. - Procédé pour fabriquer des tubes métalliques sui- vant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on colle une tôle mince à une feuille de papier de manière que la tôle dépasse au-dessus et la feuille de papier dépasse en-dessous, ou que seulement l'une d'elles dépasse, et encore qu'aucune d'elles ne dépasse et qu'elles constituent un rectangle. 6. - Method for manufacturing metal tubes according to claim 1, characterized in that a thin sheet is glued to a sheet of paper so that the sheet protrudes above and the sheet of paper projects below, or that only one of them protrudes, and yet none of them protrudes and they constitute a rectangle. 7. - Procédé pour fabriquer des tubes métalliques suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on constitue au moyen de deux bandes, faites d'un ruban de tôle mince et d'un ruban de papier, une grande feuille qu'on peut imprimer dans son ensemble et qu'on divise ensuite sur une machine à couper des feuilles, par découpure en gradin et découpure longitudinale médiane, en petites feuilles qu'on façonne ensuite en forme de tubes par enroulement en douilles, etc. 7. - A method for manufacturing metal tubes according to claim 1, characterized in that it constitutes by means of two bands, made of a thin sheet metal tape and a paper tape, a large sheet that can printed as a whole and then divided on a sheet-cutting machine, by step cutting and median longitudinal cutting, into small sheets which are then shaped into tubes by winding into sleeves, etc. 8. - Procédé pour fabriquer des tubes métalliques suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on enroule les douilles métalliques chacune séparément, on introduit par après la douille de papier dans les douilles de tale ainsi enroulées et on procède pendant ces opérations de manière que la douille métallique dépasse au-dessus, à l'endroit de l'ouverture de sortie, pour permettre un rabattement vers l'in- térieur, et que la douille de papier dépasse en-dessous, à l'endroit de l'extrémité d'emplissage, pour qu'on puisse mieux coller cette extrémité. <Desc/Clms Page number 13> 8. - A method for manufacturing metal tubes according to claim 1, characterized in that the metal sleeves are wound each separately, afterwards the paper sleeve is introduced into the tale sleeves thus wound and one proceeds during these operations so that the metal sleeve protrudes above, at the location of the outlet opening, to allow for inward folding, and that the paper sleeve protrudes below, at the location of the end filling, so that we can better glue this end. <Desc / Clms Page number 13> 9.- Procédé suivant la revendication 8, caractérisé en ce que pour iritroduire la douille de papier dans la douille de tôle, on rétrécit légèrement la douille de papier en y pro- duisant,un infléchissement qu'on relisse après avoir introduit la douille de papier dans la douille de tôle. 9.- A method according to claim 8, characterized in that to iritroduire the paper sleeve in the sheet metal sleeve, the paper sleeve is slightly narrowed by producing therein, a bending which is re-smoothed after having introduced the sleeve. paper in the sheet metal sleeve. 10. - Tube métallique suivant la revendication 1 ou l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la t8le est remplacée par une autre matière appro- priée. 10. - Metal tube according to claim 1 or any one of the preceding claims, characterized in that the t8le is replaced by another suitable material. Il*- Tube métallique suivant la revendication 1 ou l'une quelconque des revendications précédentes,caractérisé en ce que le repli collé ou le recouvrement peut aussi être plus large et s'étendre éventuellement sous toute la surface de la tôle. It * - A metal tube according to claim 1 or any one of the preceding claims, characterized in that the glued fold or the covering can also be wider and possibly extend under the entire surface of the sheet. 12.- Dispositif pour protéger le contenu de tubes et récipients analogues, constitué par un capuchon,protecteur en papier, cellophane ou autre matière appropriée, qu'on in- troduit dans l'ouverture de sortie du tube ou récipient analogue pour séparer son contenu de l'extérieur, en cet endroit. 12.- Device for protecting the contents of tubes and similar containers, consisting of a cap, protector made of paper, cellophane or other suitable material, which is inserted into the outlet opening of the tube or similar container to separate its contents from outside, in this place. 13.- Dispositif suivant la revendication 12, ca- ractérisé en ce que le capuchon protecteur comporte un rebord qui porte contre l'évasement du col du tube pour empêcher une dislocation et assurer une meilleure fixation. 13.- Device according to claim 12, charac- terized in that the protective cap has a flange which bears against the flaring of the neck of the tube to prevent dislocation and ensure better fixation. 14. - Dispositif suivant les revendications 12 et 13,caractérisé en ce que le capuchon est collé ou autrement attaché. 14. - Device according to claims 12 and 13, characterized in that the cap is glued or otherwise attached. 15.- Dispositif suivant les revendications 12, 13 et 14, caractérisé en ce que le capuchon est fait non pas en une matière solide, mais en un liquide solidifié. 15.- Device according to claims 12, 13 and 14, characterized in that the cap is made not of a solid material, but of a solidified liquid. 16. - Dispositif suivant les revendications 12 à 15, caractérisé en ce que l'ouverture d'emplissage du tube est <Desc/Clms Page number 14> également munie d'une rondelle avec ou sans bord relevé, qui y est introduite et collée. 16. - Device according to claims 12 to 15, characterized in that the filling opening of the tube is <Desc / Clms Page number 14> also provided with a washer with or without raised edge, which is introduced and glued to it. 17. - Procédé pour assurer un contact parfait de la rondelle ou du capuchon formé par la rondelle à bord relevé, que l'on introduit dans l'ouverture d'emplissage après em- plissage du tube ou récipient analogue, suivant la revendica- tion 16, caractérisé en ce qu'après son introduction on appli- que par soufflage la rondelle ou le capuchon contre la substance remplissant le récipient et contre le bord du récipient. 17. - Process for ensuring perfect contact of the washer or of the cap formed by the washer with raised edge, which is introduced into the filling opening after filling the tube or similar receptacle, according to the claim. 16, characterized in that after its introduction the washer or the cap is applied by blowing against the substance filling the container and against the edge of the container. 18. - Dispositif suivant les revendications 12 à 16, caractérisé en ce que la fermeture protectrice à l'ouver- ture d'emplissage est constituée non par une rondelle ou un capuchon en matière solide, mais par un liquide solidifié introduit par injection et constituant une sorte de capuchon. 18. - Device according to claims 12 to 16, characterized in that the protective closure at the filling opening is constituted not by a washer or a cap of solid material, but by a solidified liquid introduced by injection and constituting a kind of hood. 19. - Tube métallique doublé de papier, procédé pour le fabriquer et dispositif pour protéger son contenu, en substance comme c'est décrit ci-dessus avec référence au dessin annexé. 19. - A metal tube lined with paper, method of making it and device for protecting its contents, in substance as described above with reference to the accompanying drawing.
BE427246D BE427246A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE427246A true BE427246A (en)

Family

ID=87866

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE427246D BE427246A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE427246A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0135431B1 (en) Manufacturing process for container lids to be opened by peeling, and lids obtained by the realisation of this method
EP2160341B1 (en) Packaging pouch
EP1410999B1 (en) Reclosable flexible package
FR2542704A1 (en) Envelopes which can be used again for the reply, with an element for positioning the closing flap for the resending, and method of preparing these envelopes for sending
EP1513739B1 (en) Wrap for packaging object(s) consisting of a shrinkable plastic material sleeve
FR2539389A1 (en) RECEPTACLE, PARTICULARLY PARALLELEPIPEDIC FOR LIQUIDS, IN A MATERIAL ON A FLAT SURFACE, FOR EXAMPLE PAPER, CARDBOARD, PLASTIC MATERIAL, COMPOSITE MATERIAL OR THE LIKE, WITH AN AREA CLOSURE AND METHOD OF MAKING SAID RECEPTACLE
FR2791037A1 (en) COMPOSITE BOX AND MANUFACTURING METHOD THEREOF
EP1152960B1 (en) Easy-to-open overcap
BE427246A (en)
FR2480713A1 (en) PACKING SHEET, IN PARTICULAR FOR FOODSTUFFS
CH657591A5 (en) CONTAINER LID AND USE OF SAID LID TO CLOSE A CONTAINER.
WO2004007186A1 (en) Method and installation for making a tubular package
EP1120356B1 (en) Package for dispensing sheet-like articles one by one
FR2789978A1 (en) Cover especially for cork of bottle of sparkling wine has perforated lines and tongue for tear-off strip giving easy access to cork
FR2803833A1 (en) ENVELOPE FOR THE PACKAGING OF A SIDE-HANDLE BOTTLE OF THE TYPE CONSISTING OF A THERMORETRACTABLE PLASTIC SLEEVE
EP2502676A1 (en) System for packaging and distributing a fluid product sample
FR2648113A1 (en) CONTAINER CLOSURE
FR2696263A1 (en) Outer sleeve eg for can - has additional flap attached with detachable fixing, for carrying additional printed information.
FR2795705A1 (en) Opening arrangement for cardboard carton comprises adhesive ribbon with carton having openings formed in lateral faces that are covered by end portion of ribbon
EP1394060A1 (en) Packaging bag
FR2786163A1 (en) EASY OPENING CAPS FOR SPARKLING WINES
WO2020249876A1 (en) Tube for packaging a fluid product, kit comprising such a tube, use and process for such a tube
BE451267A (en)
WO2021074110A1 (en) Process for manufacturing a can, and can
EP1963202A1 (en) Peel-off films for closing a sterilizable container