<Desc/Clms Page number 1>
" Perfectionnements aux tubes et tuyaux flexibles et à leur fabrication "
La présente invention est relative aux tubes ou tuyaux flexibles et à leur fabrication .
Pour établir un tube flexible qui ne soit pas in- fluencé par l'action de l'essence et de l'huile , on a déjà proposé de fabriquer des tubes de diverses matières appliquées sur une hélice de fil métallique. Les tubes flexibles de ce genre ont une forme convolutée et pré- sentent une paroi interne ondulée ; il en résulte une résistance hydraulique beaucoup plus grande que celle offerte par les tubes métalliques à paroi interne lisse de diamètre équivalent ; de plus, cette construction nécessite des ajutages et raccords spéciaux aux extrémi- tés du tube , pour ces raisons, un tube flexible à paroi n
<Desc/Clms Page number 2>
interne lisse est préférable .
En fait, on a déjà propo- sé de fabriquer de tels tubes à paroi interne lisse "au trempé" c'est-à-dire en emm@rgeant un mandrin plusieurs fois dans de l'alcool polyvinylique, ou dans des dérivés d'un tel alcool, de façon à produire le tube en déposant llagent couche par couche sur le mandrin.Toutefois,ce procédé donne lieu à des difficultés dont la conséquence est que le diamètre intérieur et la longueur des tubes susceptibles d'être fabriqués de cette façon sont limi- tés, la difficulté principale étant d'enlever le tube du mandrin.
L'objet principal de cette invention est de permet- tre de fabriquer un tube flexible à paroi interne lisse qui est à la fois simple et de construction telle qu'il peut être fabriqué en toutes dimensions normales.
Conformément à l'invention , on établit un tube ou tuyau flexible en déposant un agent liquide sur une carcasse formeuse tubulaire préalablement établie de toute section transversale désirée, qui reste dans le tube fini et qui sert d'organe de renf orcement. On fait en sorte que la carcasse formeuse et une nasse de l'agent liquide se meuvent l'une par rapport à l'autre, que ce soit en immergeant la carcasse dans la masse de l'agent liquide, en refoulant celui-ci de façon qu'il monte au contact de la carcasse ou encore en permettant à la masse d'agent liquide de couler ou ruisseler, sous Inaction de la pesanteur, au contact de la carcasse.
De cette façon , l'une des surfaces de la carcasse (ou les deux) est d'abord couverte par la masse liquide, puis découverte par cette masse, de telle sorte qu'il reste sur la surface, ou sur chaque surface, une couche de l'agent qui, après séchage, donne un tube flexible dont une quelconque ou chacune des parois possède un fini lisse . On peut convenablement établir un tube léger
<Desc/Clms Page number 3>
et relativement robuste en utilisant une carcasse en matiè- re tressée ou tissée de forme tubulaire. Etant donné qu'une carcasse tubulaire préalablement formée conserve sa forme sans aucun mandrin intérieur , la carcasse peut être supportée sans l'utilisation d'un tel mandrin pendant le dépôt de l'agent liquide sur cette carcasse .
Par consé- quent, il n'existe pas de mandrin susceptible d'empêcher l'agent de se déposer sur la paroi interne de la carcasse.
En fait, il est particulièrement avantageux de déposer l'agent liquide sur la paroi interne d'une carcasse lors- que celle-ci est faite d'une matière textile et que le tube est destinée à être utilisé pour amener de l'essence à un moteur, étant donné que la couche interne empêche les gicleurs du carburateur d'être obstruée par du duvet susceptible d'être détaché de la carcasse par l'essence.
Un type de carcasse susceptible d'être utilisé très avantageusement pour réaliser l'invention est fait de fil métallique . Une telle carcasse conserve aisément la forme qui lui a été donnée sans avoir besoin d'étre supportée intérieurement suivant sa longueur . De plus, une carcasse tressée en fil métallique à mailles assez grandes présents.l'avantage que, lorsqu'elle est revê- tue à la fois intérieurement et extérieurement de l'a- gent liquide , les couches intérieuxs et extérieures s'unissent dans les interstices séparant les fils.
En fait, les deux épaisseurs d'agent se convertissent en un élément tubulaire sensiblement homogène dans lequel sent noyés les fils métalliques tressés .Ainsi, pourvu que la maille du tressage du fil métallique soit maintenue aussi grande que possible et que les fils soient aussi
<Desc/Clms Page number 4>
fins que possible par rapport à l'épaisseur de la paroi du tube , le tube fini sera principalement composé de l'agent avec une quantité de fil tressé juste suffisante pour maintenir sa forme, et la souplesse naturelle de l'agent se retrouvera dans le tube fini .
Dans le cas d'u- ne carcasse métallique faite d'un tressage lâche dont chacun des interstices possède sensiblement la forme d'un carré de 1,5 .ou. de côté, les interstices n'étant en- duits que d'une pellicule d'alcool vinylique , on a trou- vé que le tube résiste à une pression atteignant 14 kg par cm2 Chacun des fils métalliques dont est fait le tressage peut être soit un seul fil, soit un fil compo- site sous forme d'une bande plate composée d'un grand nombre de fils métalliques juxtaposés et en contact .
Il est préférable que la carcasse soit supportée avec son axe vertical ou sensiblement vertical pendant qu'on l'enduit au moyen de l'agent liquide .
Pour réaliser l'invention, il est habituellement désirable de donner à la carcasse tubulaire plusieurs traitements successifs par l'agent et de sécher le tube après chaque traitement de façon qu'un revêtement de l'agent séché soit déposé couche par couche sur les surfaces intérieure ou (et) extérieure . Lorsque la carcasse tubulaire préalablement formée est faite d'une matière tressée ou tissée , l'invention permet d'obtenir un tube à paroi interne lisse qui non seulement est imper- méable au fluide, mais dont la résistance au frottement superficiel est grandement diminuée.
Lorsqu'on effectue le mouvement relatif entre la carcasse flexible de forme tubulaire et l'agent liquide en plongeant le tube dans l'agent, il est commode de
<Desc/Clms Page number 5>
faire en sorte qu'une série de carcasses disposées côte à côte avec leur axe vertical soient immergées dans un puits dont on retire ensuite la série de tubes pour la transférer à une étuve.
A titre de variante, onmain- tient la carcasse tubulaire préalablement formée pendant qu'on refoule de bas en haut une certaine quantité de l'agent liquide à l'intérieur ou à l'extérieur de cette carcasse et on permet alors à cet agent de se retirer de façon à laisser une couche de l'agent déposée sur la paroi interne ou externe de la carcasse, cette couche .étant ensuite séchée .Lorsque, dans sa montée au con- tact d'une des surfaces de la carcasse , on peut lui per- mettre de se déverser par-dessus ce bord au contact de l'autre surface , de façon que les surfaces soient tou- tes deux revêtues d'une couche de l'agent .
Lorsque l'agent est refoulé de bas en haut à l'extérieur de la carcasse et qu'on lui permet ensuite de redescendre , il est nécessaire de monter la carcasse dans une chambre dans laquelle elle peut être supportée de façon que l'a- gent monte et descende simultanément à l'intérieur et à l'ex- térieur de la carcasse pour en recouvrir les deux sur- faces.
Dans tous les précédées faisant l'objet de l'in- vention , on peut régler la viscosité de l'agent et choisir à volonté le nombre de couches nécessaires pour toute épaisseur donnée de la paroi du tube . On peut chauffer l'agent et donner à. la carcasse une couche préli- minaire d'agent qui soit moins dense que la ou les cou- ches subséquentes . Cette utilisation d'une solution flui- de pour la première couche assure un mouillage rapide de la surface à enduire et la pénétration dans les intersti-
<Desc/Clms Page number 6>
ces lorsque la carcasse tubulaire est tissée ou tres- sée.
Cette solution fluide est ausse moins sujette à em- prisonner l'air . Dans une variante , on peut mouiller la carcasse par de l'eau , de l'alcool ou un autre liqui- de approprié à l'agent qu'on se propose d'utiliser ensui- te. Ce mouillage initial facilite l'écoulement de l'agent sur la surface à enduire et est particulièrement utile lorsque la carcasse tubulaire est une tresse en métal.
D'autres types de traitements préliminaires peuvent être nécessaires . Par exemple, lorsqu'il s'agit de revê- tir un tube tressé en fil d'acier galvanisé d'un vernis de résine synthétique , on peut obtenir une bonne adhéren- ce entre le vernis et la couche de zinc du fil si l'on soumet le tube tressé à un traitement "au trempê" dans une solution du produit connu sous le nom de "Granodine " avant l'application du vernis.
Des couches supplémentaires de différentes sor- tes peuvent être appliquées sélectivement sur la car- casse tubulaire . Ainsi , on peut-,)enduire d'abord l'une ou chacune des surfaces interne et externe de la car- casse d'un agent particulièrement propre à. résister à l'action du fluide qui est appelé à passer dans le tube'fini . On peut alors appliquer sur la surface ex- terne seulement un agent qui est moins cher ou plus apte à résister aux conditions externes auxquelles le tube fini est destiné à être soumis, des moyens étant prévus pour arrêter l'écoulement de l'agent à l'inté- rieur de la carcasse tubulaire .
Les propriétés des agents utilisés doivent être telles qu'ils soient flexibles et , de préférence, élastiques à l'état sec . Ils doivent aussi résister au liquide ou gaz appelé à passer dans le tube fini
<Desc/Clms Page number 7>
et posséder de bonnes propriétés de vieillissement.
En outre:, dans certains cas, ils doivent pouvoir résis- ter à des températures élevées . Les laques de cellulose, les solutions de caoutchouc, les caoutchoucs synthéti- ques en-solution et les solutions de résine synthétique, en particulier les solutions d'un alcool polyvinylique ou de ses dérivés, peuvent être utilisés comme agents d'enduisage . Avec de nombreuses sortes de résines synthé- tiques, il est avantageux d'ajouter un plastifiant. Des charges telles que des poudres métalliques ou de la fi- bre d'amiante peuvent être incorporées aux agents .
Les carcasses tubulaires utilisées peuvent, comme on l'a dit plus haut, être établies par tressage ou tissage et, dans ce cas, on peut utiliser des fils de métaux, de papier ou de produits textiles .Dans une variante , la carcasse peut consister en un tuyau de caoutchouc ou en un tube métallique flexible .
Lorsque la matière de la carcasse est telle que celle-ci ne conserve pas aisément sa forme, on peut la traiter par un agent de raidissage 'Ainsi, on peut raidir une tresse de coton mince par de l'amidon ou de la cire pour assurer le maintien de la forme de la carcasse pendant l'enduisage .
Une grande variété de formes de carcasses tubulai- res peuvent être utilisées pour réaliser l'invention qui contrairement aux procédés dans lesquels on enduit un tuyau au fur et à mesure qu'il est fabriqué sur un métier à tisser ou à tresser, n'est pas limitée à la fabrication de simples tuyaux ou tubes cylindriques et, au contraire , permet non seulement de fabriquer des tubes de toute section transversale désirée , mais aussi
<Desc/Clms Page number 8>
de modifier la section en différents points de la lon- gueur du tube , tout en donnant à celui-ci une paroi interne lisse .
Dans certains cas, il peut être nécessaire de sou- mettre l'agent d'enduisage à un traitement de durcisse- ment et, dans ce cas, d'immerger dans un bain de quelque solution durcissante le tube formé ou de faire circuler une telle solution à l'intérieur du tube . Par exemple, si l'agent liquide utilisé est une solution d'alcool polyvinylique, on peut le durcir en plongeant le tube dans un bain de formaldéhyde . Toutefois, ordinairement, on effectue le durcissement en plaçant le tube enduit dans un four . Dans ce cas et dans le cas du séchage ordinaire, par exemple à l'aide d'air chaud, il est très important que la surface intérieure du tube sait traitée d'une manière adéquate . La meilleure façon d'effectuer ce traitement est de faire circuler de l'air chaud à l'intérieur du tube .
On peut munir la surface extérieure du tube d'une couche finale de peinture ou d'un agent contenant une poudre métallique de façon à lui donner l'aspect du mé- tal . Dans une variante , on peut munir le tube d'une couche protectrice telle qu'un guipage de ruban, un revê- tement tissé ou tressé de fil métallique ou textile ou une gaine de caoutchouc.
On voit par les remarques qui précèdent que l'in- vention concerne la construction d'un tube par le dépôt d'un agent liquide sur une carcasse qui reste dans le tu- be fini . On peut l'appliquer pour fabriquer des tubes de toute section transversale désirée, celle-ci pouvant être constante ou varier suivant la longueur du tube . De plus, l'invention permet d'obtenir des tubes dont la résistance mécanique est augmentée par le renforcement, ou, à titre de variante , d'obtenir un tube de résistance donnée avec
<Desc/Clms Page number 9>
moins de matière, ce qui diminue le prix de revient.
Pour mieux faire comprendre 1',invention et faci- liter sa mise en pratique , on décrira maintenant à titre d'exemples, en se référant au dessin annexé, di- vers procédés et des appareils permettant de les réali- ser.
Sur le dessin annexé :
La figure 1 est une vue de côté, avec coupe verti- cale partielle, d'un appareil;
La figure 3 est une vue en bout, avec coupe verti- cale partielle , d'un appareil destiné à être utilisé conjointement avec celui de la figure 1;
La figure 3 montre en coupe verticale , à plus grande échelle, un détail de la figure 2;
La figure 4 représente schématiquement un appareil servant à sécher les tubes finis es aspirant de l'air chaud à travers lesdits tubes ;
Les figures 5 et 6 sont, respectivement , une vue de côté et une vue en bout partiellement coupée par la ligne VI-VI (figure 5) d'une construction modfiée du collecteur supérieur supportant les carcasses tubulaires;
Les figures 7 et 8 sont, respectivement, une vue de côté, avec coupe verticale partielle, et une coupe hori- zontale d'un ensemble utilisé dans l'appareil des figures 1 et 2;
Les figures 9 et 10 sont, respectivement, une vue en élévation, avec coupe partielle, et une coupe verti- oale montrant comment on peut modifier l'ensemble des figures 7 et 8 ;
La figure 11 est une vue de côté, avec coupe verti- cale partielle, d'une partie modifiée de l'ensemble des figures 7 et 8;
<Desc/Clms Page number 10>
Les figures 12 et 13 sont des coupes verticales de variantes de la partie représentée sur la figure 11;
La figure 14 est une vue de coté, avec coupe ver- ticale partielle, d'une autre forme d'appareil;
La figure 15 est une vue analogue à la figure 14, mais avec certaines des pièces dans des positions différentes;
La figure 16 est une coupe verticale d'une autre forme d'appareil;
La figure 17 est une coupe verticale d'un autre mode de réalisation de l'appareil;
Les figures 18 et 19 sont des coupes verticales de variantes de l'appareil de la figure 17;
La figure 20, enfin, est une vue en élévation avec coupe partielle , d'une partie d'un tube tressé.
Dans l'utilisation de l'appareil de la figure 1, une série de carcasses préalablement formées 1, de forme tubulaire , destinées à être revêtues à au orem- pé " , , sont disposées verticalement entre deux cadtes 2 et 3, l'ensemble étant suspendu soit à l'aide d'un ero- chet 4 fixé à un chariot transporteur supérieur 5, soit, comme représenté sur la figure 1 , à un crochet 6 monté à l'une des extrémités d'un câble 7 passant sur une pou- lie 8 montée sur le transporteur et sur une poulie 9 et aboutissant à un appareil de levage à commande électrique A. Lorsque le groupe de carcasses est suspendu au crochet 6, on immobilise la chariot 5 pour permettre à l'ensem- ble d'être descendu dans un puits d'immersion 10, trois de ces puits ayant été représentés sur la figure 1.
L'ap- pareil de levage représenté schématiquement sur la figure 1 comprend un grand tambour enrouleur a recevant sa com-
<Desc/Clms Page number 11>
mande d'un moteur électrique par l'intermédiaire d'un engranage réducteur c et d'une courroie-.9:.. On ferme à la main 1'interrupteur du moteur b de façon que le tambour a tourne pour abaisser le groupe de carcasses tubulaires 1 dans la chambre ou puits d'immersion 10.
Lorsque les carcasses 1 ont été submergées à la profon- deur voulue, un taquet réglable e prévu sur la jante du tambour a ouvre automatiquement l'interrupteur f du mo- teur et met en marche un interrupteur à temps à comman- de par solénolde qui, après que le tempspour lequel il a été préalablement réglé s'est écoulé, met de nouveau le moteur b en marche, mais en sens inverse, ce quiélève le groupe de carcasses 1 hors de la chambre 10.
Un second taquet réglable g porté par le tambour a met le moteur b hors circuit lorsque les carcasses 1 ont été complètement retirées . Les carcasses tubulaires sont immergées régulièrement à une vitesse prédéterminée.
Ceci supprime le risque que de l'air soit emprisonné et que l'agent soit dérangé pendant le mouvement du groupe de carcasses dans un puits d'immersion . Le réglage cor- rect de la durée de l'immersion et de l'extraction assu- re l'obtention d'une couche d'épaisseur constante et de dimensions voulues. Si l'on veut avoir un appareil plus simple, on peut remplacer l'appareil de levage électrique par un palan à main.
Après l'immersion, on enlève l'ensemble des carcasses du crochet 6 et on le suspend au crochet 4.
On fait alors mouvoir le chariot 5 sur un rail supérieur 11 jusqu'à une chambre de séchage ou étuve représentée sur la figure 2. Après séchage, on peut ramener l'ensem- ble des carcasses aux puits d'immersion 10 en vue d'une nouvelle immersion pour augmenter l'épaisseur de la cou-
<Desc/Clms Page number 12>
che . Bien entendu, le nombre des immersions et des trai- tements de séchage intermédiaire dépend de la nature de l'agent de revêtement et de l'épaisseur de paroi désirée.
L'appareil se prête au traitement simultané de plusieurs ensembles de carcasseset, dans ce cas, on abaisse les en- sembles simultanément dans les puits respectifs et on les en retire simultanément, pour les transférer ensuite à l'étuve o ils sont traités simultanément . On peut plon- ger d'abord l'ensemble, ou chacun des ensembles, de car- casses dans un puits contenant une solution fluide de l'agent d'enduisage ou un,,autre liquide, tel que de l'eau ou de l'alcool , qui sert à mouiller les surfaces des carcasses et à faciliter ainsi l'écoulement de l'agent sur ces surfaces lorsqu'on trempe les carcasses dans un second puits contenant l'agent d'enduisage proprement dit.
Si cela est jugé nécessaire , on peut munir les puits d'en- veloppes de chauffage, une telle enveloppe étant repré- sentée en 12 autour du puitsde droite 10 de la figure 1.
On peut faire circuler de l'eau ou de l'huile dans l'en- veloppe 12 à l'aide d'une pompe 13 le circuit comprenant un appareil de chauffage 14. Un robinet à flotteur 15 commandant un tuyau de trop-plein 16 est monté à l'extré- mité supérieure de l'enveloppe 12 defacon à régler le ni- veau du liquide qu'elle cont ient. Dans certains cas, il peut être avantageux de faire circuler de la vapeur d'eau dans l'enveloppe au lieu d'un liquide . On dispose des disques 17 flottant 1, la surface de llagent que contien- nent les puits de façon que cet agent soit maintenu pro- pre et de façon à empêcher l'oxydation superficielle dudit agent lorsque celui-ci n'est pas utilisé.
La chambre de séchage ou étuve de la figure 2 est munie de parois calorifugées 18 et d'une paroi inférieure
<Desc/Clms Page number 13>
19 présentant des trous à air chaud 20 qui peuvent être ouverts et fermés sélectivement à l'aide de registres coulissants 21 Sur la figure 2, on a représenté les trous 20 de gauche fermés par le registre correspondant 21 et les trous de droite découverts, le registre 21 de droite occupant sa position de retrait. Comme le maître le dessin, il existe un groupe de trois trous à air 20, 20a correspondant à chaque carcasse tubulaire 1, le trou central 20a étant suffisamment grand pour permettre à un ajutage de tuyère 34 d'y pénétrer lorsqu'on abaisse l'ensemble des carcasses d'une distance suffisante,comme on le voit sur la figure 3.
Les trous plus petits 20 admettent simplement l'air chaud servant à sécher les surfaces extérieures des tubes 1. Cette disposition rend plus certain le passage d'air chaud à l'intérieur des tubes et, en fait, l'application des trous plus petits 20 n'est pas très importante puisque l'air que contient l'étuve peut être maintenu à la température désirée par la pénétration d'air dans cette étuve sous forme de fuites par les grands trous 20a . L'air chaud est ainsi dirigé - , en raison du fait qu'il passe par les trous de droite, vers l'ensemble de carcasses suspendu immédiate- ment au-dessus desdits trous . Après son passage au- dessus des carcasses, l'air s'échappe par une cheminée 22 située à l'extrémité supérieure de la chambre .
L'air de séchage s'échappe par une cheminée 23 sous l'action d'un ventilateur 24 et passe d'abord à travers un appa- reil de chauffage 25, puis par un tuyau 26 dans un collec- teur 27 dans lequel débouchent les trous 20.
Au lieu de refouler de l'air chaud de bas en haut à l'intérieur des tubes comme décrit au sujet des figures
<Desc/Clms Page number 14>
2 et 3 , il est souvent préférable d'aspirer l'air vers le haut à l'intérieur de ces tubes, pour cette raison que les extrémités inférieures desdits tubes peuvent alors dégoutter librement . Dans ce cas, bien entendu, il n'est pas nécessaire de laisser les tubes 1 égoutter aussi longtemps au-dessus des bacs 10 (figure 1) puisque le séchage peut avoir lieu dans l'étuve avant que la couche d'agent liquide ait guère eu le temps de couler.
La figure 4 montre une construction d'appareil con- venant à cet effet . La plaque 75 du cadre supérieur est munie d'un couvercle convenablement étanche à l'air 76 qui comporte un tuyau à air 77 par lequel on peut aspirer de l'air et qui est relié à une conduite à vide 78 par un tube flexible détachable 79. Les branchements 77, 79 sont fermés à l'aide de robinets 80, lorsqu'ils ne sont pas utilisés . La conduite 78 est reliée à la tubulure d'aspiration de la pompe à air 24 par un tuyau 81, l'air passant par l'appareil de chauffage 25 et par le tuyau 26 à l'intérieur du four .
Un autre mode de la mise en oeuvre du procédé de séchage par aspiration , convenant en vue de son utili- sation lorsqu'on se sert de bacs à agent liquide de forme rectangulaire , est représenté sur les figures 5 et 6. Les carcasses tubulaires 1 destinées à être immergées dans les bacs sont disposées sous forme d'une rangée rectiligne . Ceci permet de constituer l'crgane supérieur 76 du cadre d'immersion par un tube à l'extré- mité inférieure duquel est relié le tuyau à air 77.
Les cadres 2 et 3, entre lesquels s'étendent les carcasses 1, peuvent affecter la forme représentée sur les figures 7 et 8. Dans ce cas, le cadre inférieur seul est destiné à être jimmergé le cadre supérieur étant composé simplement d'un disque 28 percé de trous 29 et
<Desc/Clms Page number 15>
portant un anneau 30 destiné à recevoir un des crochets 4 et 6. Le cadre inférieur est établi de façon que le trouble qu'il créé dans l'agent lorsqu'on immerge l'ensem- ble soit faible, que sa surface totale soit petite et que l'adhérenoe entre cette surface et l'agent utilisé soit autant que possible empêchée . Ce cadre inférieur, qui est relié rigidement au cadre supérieur par une tige centrale 31, est composé d'un système-de plaques 32.
Ces plaques ont une hauteur considérable en comparaison avec leurs sections transversales , qui ont une forme profilée ou fuyante . En divers points du système, les plaques sont munies de coussinets 33 qui reçoivent les extrémités inférieures des carcasses tubulaires 1 .Celles-ci sont serrées à l'intérieur des coussinets 33 par des bouchons 34, comme cela est représenté clairement à droite de la figure 7. Ces bouchons sont percés de trous centraux 35 par lesquels l'agent peut passer pendant l'immersion,de sorte que les carcasses sont enduites à la fois intérieu- rement et extérieurement .
On glisse les extrémités supérieures des carcasses 1 sur des surfaces coniques formées extérieurement sur des pièces 36 qu'on emboîte dans les trous 29 de la plaque 28 Les pièces 36 présen- tent des trous axiaux 37 permettant l'entrée et la sor- tie de l'air pendant la montée et la descente de l'a- gent d'enduisage dans les carcasses 1. Pendant le sé- chage, le trou 35 des bouchons 34 et le trou 37 des pièces 36 permettent à l'air de séchage de passer à l'intérieur des carcasses 1.
Dans certains cas, lorsqu'il s'agit d'enduire des carcasses tubulaires assez courtes, on peut pré- voir un cadre intermédiaire entre les cadres supérieur et inférieur . On peut alors traiter simultanément deux lots de carcasses, un entre le cadre supérieur
<Desc/Clms Page number 16>
et le cadre intermédiaire, l'autre entre ce dernier et le cadre inférieur . Dans certains cas, il est avanta- geux de retourner l'ensemble entre deux opérations de trempage successives. En pareils cas, les cadres supé- rieur et inférieur sont identiques et disposés tous deux pour être assujettis aux crochets 4 et 6 (figure 1).
Sur la figure 9, on a représenté diverses façons de fixer les extrémités supérieure et inférieure d'un tube 1 aux cadres supérieur et inférieur . L'extrémité du- férieure de la carcesse tubulaire 1 est fixée à un cous- sinet 33 par un bouchon 38 qui, contrairement aux bou- chons 34 de la figure 3 ne présente pas de trou axial, afin que la carcasse 1 ne soit revêtue que sur sa sur- face extérieure . On emboîte l'extrémité supérieure (figu- re 9) de la carcasse 1 sur la surface conique extérieure d'une pièce 39 qui est reliée, par un joint à baïonnette, à une plaque analogue à la plaque 28 de la figura?.
Une autre disposition est représentée sur)la figure 10. Dans ce cas, l'extrémité inférieure d'une carcasse tubulaire 1 est agrafée sur une pièce tubulaire 40 vis- sée dans un coussinet analogue aux coussinets 33 de la figure 7. On agrafe l'extrémité supérieure de la car- casse 1 sur la surface extérieure conique d'une pièce 41 vissée dans une plaque analogue à la plaque 28 de la figure 7. On se rend compte que, lorsque les carcasses 1 sont fixées par leurs extrémités à des pièces qui sont montées de façon détachable sur les cadres supérieur et inférieur, il devient possible d'adapter des carcas- ses de diverses dimensions entre la même paire décadrés en prévoyant des pièces telles que 40 et 41 correspondant aux dimensions des carcasses .
En fait, ces pièces 40 et 41 peuvent être considérées comme des adaptateurs corres-
<Desc/Clms Page number 17>
pondant aux dimensions de la carcasse à utiliser.
On peut supprimer la tige 31 (figures 7 et 8) si le cadre inférieur est suffisamment lourd pour main- tenir les carcasses rectilignes . Toutefois, dans le cas de carcasses tubulaires tressées, il faut éviter que le poids du cadre inférieur modifie sensiblement les dimen- sions transversales des carcasses. Le csdre pesant peut être constitué par une roue à bras munie d'un poids fuse- lé ou profilé à l'extrémité de chaque bras . De tels poids peuvent s'ajuster dans les carcasses et le cadre et consti- tuer les liaisons entre ces organes . Un poids de ce gen- re 42 est représenté sur la figure 11. Dans ce cas, la disposition est telle que seul l'extérieur de la carcasse se trouve enduit.
S'il faut que les deux surfaces soient enduites, on peut munir le poids d'un conduit intérieur, comme le montre la figure 12 qui montre aussi la disposi- tion d'un collier 43 servant à presser la paroi de la carcasse dans une gorge annulaire prévue sur la surface extérieure du poids de façon que les pièces soient assem- blées plus solidement que par un simple emboîtement Comme on le voit sur la figure 13, le conduit intérieur du poids peut être conique à son extrémité inférieure . Un bouchon conique 44 peut être inséré dans l'extrémité inférieure du conduit à un instant quelconque du procédé d'immersion lorsqu'on désire n'enduire que la surface extérieure de la carcasse.
Lorsque le cadre inférieur est une roue à bras munie de poids, tels que ceux représentés sur les figum s 11 , 12 et 13, aux extrémités de ces bras, ces derniers peu- vent être articulés entre eux de façon à s'adapter aux variations de longueur des carcasses.
La figure 14 représente une disposition permettant de constituer un revêtcemet sur une carcasse tubulaire 1 en refoulant l'agent de rev8tement de bas en haut à 1'in- @
<Desc/Clms Page number 18>
térieur de la carcasse et en laissant alors cet agent re- descendre . L'agent est fourni par un tuyau 45 qui est relié par un joint à baïonnette à une buse 46 ajustée dans l'extrémité inférieure de la carcasse 1 à revêtir.
La buse 46 est portée par une roue à bras 47 disposée à l'intérieur d'une ouverture ménagée dans le fond d'une ne chambre 48. Si l'on/désire revêtir que l'intérieur de la carcasse 1, on refoule l'agent vers le haut dans ladite carcasse sai,s lui permettre de se déverser par-dessus le sommet de cette carcasse, On laisse alors redescendre l'agent . On sépare ensuite les éléments du joint à baton- nette et on relève un chapeau 49 jusqu'à la position de la figure 15 dans laquelle il recouvre l'ouverture conte- nant la roue à bras 47. On fait alors passer de l'air chaud à travers le chapeau pour sécher l'agent. On rabat ensuite le chapeau à la position de la figure 14 et on joint de nouveau le tuyau 45 à. la buse 46 de façon à pouvoir appli- quer la seconde couche inférieure sur la carcasse 1.
Si l'on veut revêtir les deux surfaces de la carcasse tubulaire 1, on peut refouler l'agent de bas en haut à l'intérieur de la carcasse jusqu'à son extrémité supérieu- re où il se déverse par-dessus cette extrémité et coule sur la surface extérieure, comme représenté par des flè- ches sur la figure 14, l'excédent d'agent étant recueilli par un récipient à entonnoir 50. Dans le procédé de sécha- ge, l'air chaux introduit à travers le chapeau 49 monte à la fois à l'intérieur et à l'extérieur de la carcasse 1, de sorte que le séchage s'effectue simultanément sur ses deux surfaces.
On se rend compte qu'un appareil tel que celui repré- senté sur les figures 14 et 15 peut être disposé de façon à permettre le traitement simultané, en parallèle, d'un certain nombre de carcasses, dans la même chambre 48, en prévoyant un nombre correspondant de buses 46 et de
<Desc/Clms Page number 19>
tuyaux 45.
La figure 16 montre une disposition analogue dans la- quelle une carcasse tubulaire 1 destinée à être revêtue ou enduite est suspendue à son extrémité supérieure par une boucle de fil métallique 51 et s'emboîte à son extrémité inférieure sur une buse 52. Une boucle en fil métallique analogue à. la boucle 51 peut être utilisée dans l'appareil de la figure 14 pour supporter l'extrémité supérieure de la carcasse 1. Sur la figure 16, 53 désigne une pompe no- yée qui refoule vers le haut, par la buse 52, l'agent d'enduisage contenu dans un réservoir 54. Après s'être déversé à l'extrémité supérieure de la carcasse 1 l'a- gent coule le long de sa surface extérieure et revient par un entonnoir 55 au réservoir 54.
Après un temps pré- déterminé , on arrête la pompe 53 et on manoeuvre un robi- net de vidange 56 de façon à permettre au liquide que con- tient la carcasse 1 de revenir au réservoir 54 par un bec 56. Dans son mouvement de retour, l'agent laisse la couche désirée à l'intérieur de la carcasse 1. Bien entendu, si l'intérieur de la carcasse doit seul être revêtu , on ne permet pas à l'agent de se déverser par-dessus le sommet de la carcasse.
Dans l'appareil de la figure 17, on place unecar- casse tubulaire 1 à revêtir entre des buses 57 et 58 à l'intérieur d'une chambre 59. Pour amener l'agent d'endui- sage au contact de la carcasse 1, on admet de l'air com- primé par un robinet 60 et un tuyau 61 à l'intérieur d'un réservoir 62 contenant l'agent, pendant qu'un robinet d'échappement 68 et un robinet à air chaud 69 sont fermés.
L'agent est ainsi refoulé de bas en haut , par un',.tuyau 63, un robinet 64 et un indicateur de débit 65, dans la chambre 59. L'agent monte à l'intérieur de la chanbre, à la fois à l'intérieur et à l'extérieur de la carcasse 1 et
<Desc/Clms Page number 20>
en montant, refoule l'air que contient la carcasse 1 et la chambre 59 par des tuyaux 66 et 67. Lorsque l'agent a atteint le sommet de la chambre 59, on le laisse redes- cendre comme résultat de la fermeture du robinet 60 et de l'ouverture du robinet d'échappement 68 qui permet à l'air comprimé de s'échapper du réservoir 62. Pour sécher le tube formé, on admet de l'air chaud à l'intérieur de la chambre 59 par un tuyau 74 en ouvrant le robine t 69 après avoir fermé le robinet 64.
Dans cette disposition, il est nécessaire d'empêcher qu'une couche épaisse de l'agent se dépose graduellement sur les parois de la chambre 59. A cet effet, on peut disposer dans cette cham- bre un racloir qui est commandé après chaque passage de l'agent à l'intérieur de cette chambre . Dans une variante, la nature de la matière dont est faite la chambre 59 ou un traitement superficiel auquel on soumet la surface inté- rieure de cettechambre peuvent être tels que la tendaice de l'agent d'enduisage : adhérer à la dite surface soit grandement réduite ou entièrement supprimée . Par exemple, la chambre 59 peut être étamée et polie intérieurement.
L'appareil de la figure 17 peut être modifié comme représenté sur la figure 18, l'extrémité inférieure de la carcasse tubulaire 1 à revêtir étant adaptée directement à une buse 70 de façon que, au lieu de monter à la fois à l'intérieur et à l'extérieur de la carcasse 1, l'agent ne monte qui l'intérieur de cette carcasse .Lorsqu'il atteint le sommet de celle-ci , l'agent se déverse et ruisselle à l'extérieur de la carcasse 1, en y laissant une couche extérieure . La figure 19 montre une variante de la dispo- sition de la figure 18 dans laquelle l'agent ne peut mon- ter et descendre qu'à l'intérieur de la carcasse 1.
Dans ce cas, un indicateur de débit 71 est monté à l'extrémité supérieure de la carcasse 1 de façon à permettre à l'opéra- teur de se rendre compte du moment où une Quantité suffi-
<Desc/Clms Page number 21>
sante d'agent a été admise . Lorsque la carcasse 1 est un organe tubulaire tressé, une partie de cet agent peut suin- ter à travers la paroi tressée et couler à l'extérieur de la carcasse en laissant une couche extérieure .
Dans les dispositions représentées sur les figures 18 et 19, une chambre extérieure telle que la chambre 59 de la figure 17 n'est pas nécessaire ,bien qu'on puisse avantageusement prévoir une telle chambre dans la construc- tion de la figure 18 lorsque le tube doit être s hé sur place de la manière décrite au sujet de la figure 17. Si la disposition de la figure 18 était pourvue d'une telle chambre celle-ci ne serait pas sujette à recevoir une cou- che d'agent sur ses parois. En l'absence des chambres exté- rieures, les constructions des figures 18 et 19 sont pour- vus de plateaux 72 comportant des tuyaux de drainage 73 permettant de recueillir l'agent coulant à l'extérieur des caroasses.
Les procédés et appareils ci-dessus décrits ne sont pas nécessairement appliqués à la fabrication de simples tu- bes cylindriques et peuvent au contraire être adaptés en vue de la formation de tubes de sections transversales irrégulières . La carcasse tressée de forme conique de la figure 20, par exemple, peut être utilisée avec l'inven- tion. Celle-ci convient aussi pour le revêtement de car- casses tubulaires avec lesquelles font corps des brides disposées à angle droit par rapport à leur axe. Les car- casses à brides de ce genre sont utiles dans la pratique en raison du fait qu'elles peuvent tre reliées directe- ment à des pièces adjacentes .
Ceci est particulièrement avantageux dans le domaine de l'aéronautique lorsqu'il s'a- git d'établir des joints entre des tubes et des réservoirs munis de parole si minces que des racords relativement lourds ne peuvent pas être utilisés.
<Desc/Clms Page number 22>
Lorsque, ainsi que c'est habituellement le cas dais la mise en pratique de l'invention, on applique plusieurs couches sur la carcasse tubulaire, il convient de laisser à l'agent le temps de couler de façon à former une cou- che régulière entre chaque traitement par l'agent et l'ap- plication subséquente d'air chaud en vue du séchage . Tou- tefois, il n'est pas toujours nécessaire d'utiliser de l'air chaud ou un autre agent spécial pour le séchage ou le durcissement. On peut permettre à la couche de sécher en laissant simplement le tube en place à la température normale de l'air.
On peut fabriquer un tube capable de résister à des pressions extrêmement élevées en incorporant à ce tube deux ou plus de deux carcasses tubulaires, préalablement formées et disposées concentriquement. Ainsi, on peut traiter, par l'agent, une carcasse tubulaire tressée de l'une quelconque des manières indiquées plus haut, et la sécher après l'application de chaque couche . On fait passer le tube résultant à travers une machine à tresser, une autre couche de tressage étant ainsi appliquée étroite- ment sur l'extérieur du tube pour assurer la résistance désirée à la pression intérieure. Des couches supplémen- taires d'agent sont alors appliquées sur la surface exté- rieure seulement, chaque application étant suivie du sé- chage de la couche .
Le nombre de couches de tressage peut être tel qu'on le désire et, finalement, le tube est muni de couches extérieures de l'agent liquide, le séchage étant exécuté de la façon précédemment décrite .
Lorsqu'on enfuit la carcasse préalablement formée en refoulant l'agent de bas en haut et en le laissant redes- cendre de la façon décrite, par exemple, au sujet de la figure 17, il n'est pas nécessaire que les tubes soient séchés sur place . En fait, on peut disposer une série de carcasses tubulaires entre les cadres de la manière
<Desc/Clms Page number 23>
décrite au sujet de la figure 1, l'ensemble étant d'abord placé dans une chambre disposée comme la chambre 59 de la figure 17 et étant alors transféré à une chambre de sécha- ge analogue à celle de la figure 2.
REVENDICATIONS.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
"Improvements to flexible tubes and pipes and their manufacture"
The present invention relates to flexible tubes or pipes and to their manufacture.
In order to establish a flexible tube which is not influenced by the action of gasoline and oil, it has already been proposed to manufacture tubes of various materials applied to a helix of metal wire. Such flexible tubes have a convoluted shape and have a corrugated inner wall; this results in a much greater hydraulic resistance than that offered by metal tubes with a smooth internal wall of equivalent diameter; in addition, this construction requires special nozzles and fittings at the ends of the tube, for these reasons a flexible tube with wall n
<Desc / Clms Page number 2>
smooth internal is preferable.
In fact, it has already been proposed to manufacture such tubes with a smooth inner wall "by dipping", that is to say by embedding a mandrel several times in polyvinyl alcohol, or in derivatives of polyvinyl alcohol. such an alcohol, so as to produce the tube by depositing the agent layer by layer on the mandrel. However, this process gives rise to difficulties, the consequence of which is that the internal diameter and the length of the tubes capable of being manufactured in this way are limited, the main difficulty being to remove the tube from the mandrel.
The main object of this invention is to provide a smooth inner wall flexible tube which is both simple and of such construction that it can be manufactured in any normal size.
According to the invention, a flexible tube or pipe is established by depositing a liquid agent on a previously established tubular forming carcass of any desired cross section, which remains in the finished tube and which serves as a reinforcing member. The forming carcass and a trap of the liquid agent are made to move relative to each other, whether this is by immersing the carcass in the mass of the liquid agent, by pushing it back. so that it rises in contact with the carcass or by allowing the mass of liquid agent to flow or run off, under the inaction of gravity, in contact with the carcass.
In this way, one of the surfaces of the carcass (or both) is first covered by the liquid mass, then uncovered by this mass, so that on the surface, or on each surface, a a layer of the agent which, after drying, gives a flexible tube with any or each of the walls having a smooth finish. One can suitably establish a light tube
<Desc / Clms Page number 3>
and relatively strong using a tubular shaped braided or woven material carcass. Since a previously formed tubular carcass retains its shape without any inner mandrel, the carcass can be supported without the use of such a mandrel during the deposition of the liquid agent on this carcass.
Therefore, there is no mandrel capable of preventing the agent from depositing on the inner wall of the carcass.
In fact, it is particularly advantageous to deposit the liquid agent on the inner wall of a carcass when the latter is made of a textile material and the tube is intended to be used for supplying gasoline to. an engine, since the inner layer prevents the carburetor jets from being clogged with down capable of being detached from the carcass by gasoline.
One type of carcass which can be used very advantageously to carry out the invention is made of metal wire. Such a carcass easily retains the shape which was given to it without needing to be supported internally along its length. In addition, a braided carcass of fairly large mesh wire present. The advantage that, when coated both internally and externally with liquid ag- nant, the inner and outer layers unite in the interstices separating the wires.
In fact, the two layers of agent are converted into a substantially homogeneous tubular element in which the braided metallic threads are embedded. Thus, provided that the mesh of the braiding of the metallic thread is kept as large as possible and that the threads are also
<Desc / Clms Page number 4>
thin as possible compared to the wall thickness of the tube, the finished tube will be mainly composed of the agent with just enough braided yarn to maintain its shape, and the natural flexibility of the agent will be reflected in the finished tube.
In the case of a metal frame made of a loose braiding, each of the interstices of which has substantially the shape of a square of 1.5. Or. from the side, the interstices being coated only with a film of vinyl alcohol, it was found that the tube withstands a pressure of up to 14 kg per cm2 Each of the metallic threads of which the braiding is made can be either a single wire, ie a composite wire in the form of a flat strip made up of a large number of metal wires juxtaposed and in contact.
It is preferred that the carcass be supported with its axis vertical or substantially vertical while coating it with the liquid agent.
In order to carry out the invention, it is usually desirable to give the tubular carcass several successive treatments with the agent and to dry the tube after each treatment so that a coating of the dried agent is deposited layer by layer on the surfaces. interior or (and) exterior. When the previously formed tubular carcass is made of a braided or woven material, the invention enables a tube with a smooth internal wall which is not only impermeable to fluid, but whose resistance to surface friction is greatly reduced.
When the relative movement between the flexible tubular-shaped carcass and the liquid agent is effected by dipping the tube into the agent, it is convenient to
<Desc / Clms Page number 5>
ensure that a series of carcasses arranged side by side with their vertical axis are immersed in a well from which the series of tubes are then removed for transfer to an oven.
As a variant, the previously formed tubular carcass is held while a certain quantity of the liquid agent is forced upwards into or out of this carcass and this agent is then allowed to be removed so as to leave a layer of the agent deposited on the internal or external wall of the carcass, this layer being then dried. When, in its rise in contact with one of the surfaces of the carcass, it is possible to allowing it to flow over that edge in contact with the other surface, so that the surfaces are both coated with a layer of the agent.
When the agent is forced from the bottom upwards out of the carcass and then allowed to descend, it is necessary to mount the carcass in a chamber in which it can be supported so that the a- gent rises and falls simultaneously inside and outside the carcass to cover both surfaces.
In all the precedents forming the subject of the invention, the viscosity of the agent can be adjusted and the number of layers required for any given thickness of the wall of the tube can be chosen as desired. We can heat the agent and give to. the carcass a preliminary layer of agent which is less dense than the subsequent layer (s). This use of a fluid solution for the first coat ensures rapid wetting of the surface to be coated and penetration into the interstices.
<Desc / Clms Page number 6>
these when the tubular carcass is woven or braided.
This fluid solution is also less prone to entrap air. Alternatively, the carcass can be wet with water, alcohol, or some other liquid suitable for the agent proposed to be used next. This initial wetting facilitates the flow of the agent over the surface to be coated and is particularly useful when the tubular carcass is a metal braid.
Other types of preliminary treatments may be necessary. For example, when it comes to coating a braided tube of galvanized steel wire with a synthetic resin varnish, good adhesion can be obtained between the varnish and the zinc layer of the wire if the The braided tube is subjected to a "dip" treatment in a solution of the product known as "Granodine" before the application of the varnish.
Additional layers of different kinds can be selectively applied to the tubular casing. Thus, it is possible -,) to first coat one or each of the internal and external surfaces of the casing with an agent particularly suitable for. resist the action of the fluid which is called upon to pass through the finished tube. It is then possible to apply to the external surface only an agent which is less expensive or more able to withstand the external conditions to which the finished tube is intended to be subjected, means being provided to stop the flow of the agent at the end. interior of the tubular carcass.
The properties of the agents used should be such that they are flexible and, preferably, elastic in the dry state. They must also resist the liquid or gas called upon to pass through the finished tube.
<Desc / Clms Page number 7>
and have good aging properties.
In addition :, in some cases they must be able to withstand high temperatures. Cellulose lakes, rubber solutions, synthetic rubbers in solution and synthetic resin solutions, especially solutions of polyvinyl alcohol or its derivatives, can be used as coating agents. With many kinds of synthetic resins, it is advantageous to add a plasticizer. Fillers such as metal powders or asbestos fiber can be incorporated into the agents.
The tubular carcasses used can, as stated above, be established by braiding or weaving and, in this case, metal, paper or textile product threads can be used. Alternatively, the carcass can consist of in a rubber hose or a flexible metal tube.
When the material of the carcass is such that it does not easily retain its shape, it can be treated with a stiffening agent. Thus, a thin cotton braid can be stiffened with starch or wax to ensure maintaining the shape of the carcass during coating.
A wide variety of forms of tubular carcasses can be used to carry out the invention which, unlike the methods in which a pipe is coated as it is made on a loom or braiding machine, is not. not limited to the manufacture of simple pipes or cylindrical tubes and, on the contrary, allows not only to manufacture tubes of any desired cross section, but also
<Desc / Clms Page number 8>
to modify the section at various points along the length of the tube, while giving the latter a smooth internal wall.
In some cases it may be necessary to subject the coating agent to a hardening treatment and, in this case, to immerse in a bath of some hardening solution the formed tube or to circulate such. solution inside the tube. For example, if the liquid agent used is a solution of polyvinyl alcohol, it can be hardened by immersing the tube in a bath of formaldehyde. Usually, however, curing is accomplished by placing the coated tube in an oven. In this case and in the case of ordinary drying, for example using hot air, it is very important that the inner surface of the tube knows how to be treated adequately. The best way to do this treatment is to circulate hot air inside the tube.
The outer surface of the tube can be provided with a final coat of paint or an agent containing a metallic powder so as to give it the appearance of metal. Alternatively, the tube can be provided with a protective layer such as wrapping tape, a woven or braided covering of metallic or textile thread or a rubber sheath.
It can be seen from the foregoing remarks that the invention relates to the construction of a tube by depositing a liquid agent on a carcass which remains in the finished tube. It can be applied to manufacture tubes of any desired cross section, which may be constant or vary depending on the length of the tube. In addition, the invention makes it possible to obtain tubes whose mechanical resistance is increased by the reinforcement, or, as a variant, to obtain a tube of given resistance with
<Desc / Clms Page number 9>
less material, which reduces the cost price.
In order to better understand the invention and to facilitate its practice, will now be described by way of example, with reference to the accompanying drawing, various methods and apparatus for carrying them out.
On the attached drawing:
Figure 1 is a side view, partially in vertical section, of an apparatus;
Figure 3 is an end view, partially in vertical section, of an apparatus for use in conjunction with that of Figure 1;
Figure 3 shows in vertical section, on a larger scale, a detail of Figure 2;
Figure 4 shows schematically an apparatus for drying the finished tubes sucking hot air through said tubes;
Figures 5 and 6 are, respectively, a side view and an end view partially cut through line VI-VI (Figure 5) of a modified construction of the upper manifold supporting the tubular carcasses;
Figures 7 and 8 are, respectively, a side view, in partial vertical section, and a horizontal section of an assembly used in the apparatus of Figures 1 and 2;
Figures 9 and 10 are, respectively, an elevational view, in partial section, and a vertical section showing how the assembly of Figures 7 and 8 can be modified;
Figure 11 is a side view, partially in vertical section, of a modified portion of the assembly of Figures 7 and 8;
<Desc / Clms Page number 10>
Figures 12 and 13 are vertical cross sections of variations of the part shown in Figure 11;
Figure 14 is a side view, partially in vertical section, of another form of apparatus;
Figure 15 is a view similar to Figure 14, but with some of the parts in different positions;
Figure 16 is a vertical section of another form of apparatus;
Fig. 17 is a vertical section of another embodiment of the apparatus;
Figures 18 and 19 are vertical cross sections of variations of the apparatus of Figure 17;
Figure 20, finally, is an elevational view, partially in section, of a portion of a braided tube.
In the use of the apparatus of FIG. 1, a series of previously formed carcasses 1, of tubular shape, intended to be coated with the ", are arranged vertically between two frames 2 and 3, the assembly being suspended either by means of a hook 4 fixed to an upper conveyor carriage 5, or, as shown in FIG. 1, from a hook 6 mounted at one end of a cable 7 passing over a pulley 8 mounted on the conveyor and on a pulley 9 and leading to an electrically controlled lifting device A. When the group of carcasses is suspended from the hook 6, the carriage 5 is immobilized to allow the assembly to 'be lowered into an immersion well 10, three of these wells having been shown in Figure 1.
The lifting device shown schematically in Figure 1 comprises a large winding drum a receiving its assembly.
<Desc / Clms Page number 11>
control of an electric motor by means of a reduction gear c and a belt-.9: .. The switch of the motor b is closed by hand so that the drum has rotated to lower the group of. tubular carcasses 1 in the immersion chamber or well 10.
When the carcasses 1 have been submerged to the desired depth, an adjustable cleat e provided on the rim of the drum a automatically opens the motor switch f and activates a solenoid-controlled time switch which , after the time for which it has been previously set has elapsed, starts the motor b again, but in reverse order, which lifts the group of carcasses 1 out of the chamber 10.
A second adjustable cleat g carried by the drum a switches the motor b off when the carcasses 1 have been completely removed. The tubular carcasses are submerged regularly at a predetermined speed.
This eliminates the risk of air being trapped and the agent being disturbed during the movement of the group of carcasses in a dip well. The correct adjustment of the duration of the immersion and the extraction ensures that a layer of constant thickness and of the desired dimensions is obtained. If you want a simpler device, you can replace the electric lifting device with a hand hoist.
After immersion, all of the carcasses are removed from hook 6 and suspended from hook 4.
The carriage 5 is then moved on an upper rail 11 to a drying chamber or oven shown in FIG. 2. After drying, the whole of the carcasses can be returned to the immersion wells 10 for the purpose of. a new immersion to increase the thickness of the neck
<Desc / Clms Page number 12>
che. Of course, the number of immersions and intermediate drying treatments will depend on the nature of the coating agent and the desired wall thickness.
The apparatus lends itself to the simultaneous treatment of several sets of carcasses and, in this case, the sets are simultaneously lowered into the respective wells and removed from them simultaneously, in order then to transfer them to the oven where they are treated simultaneously. The set, or each set, of casings may be first dipped into a well containing a fluid solution of the coating agent or another liquid, such as water or water. alcohol, which serves to wet the surfaces of the carcasses and thereby facilitate the flow of the agent over these surfaces when the carcasses are dipped in a second well containing the coating agent itself.
If deemed necessary, the wells can be provided with heating envelopes, such an envelope being shown at 12 around the right-hand well 10 of FIG. 1.
Water or oil can be circulated in the casing 12 by means of a pump 13, the circuit comprising a heater 14. A float valve 15 controlling an overflow pipe. 16 is mounted at the upper end of the casing 12 of the vial to adjust the level of the liquid which it contains. In some cases, it may be advantageous to circulate water vapor in the envelope instead of a liquid. The floating disks 17 1, the surface of the agent which the wells contain, are arranged so that this agent is kept clean and so as to prevent the surface oxidation of said agent when the latter is not in use.
The drying chamber or oven of Figure 2 is provided with heat-insulated walls 18 and a bottom wall
<Desc / Clms Page number 13>
19 having hot air holes 20 which can be opened and closed selectively with the aid of sliding dampers 21 In Figure 2, there is shown the left holes 20 closed by the corresponding damper 21 and the right holes uncovered, the register 21 on the right occupying its retracted position. As the master drawing, there is a group of three air holes 20, 20a corresponding to each tubular casing 1, the central hole 20a being large enough to allow a nozzle nozzle 34 to enter it when lowering the tube. set of carcasses by a sufficient distance, as seen in Figure 3.
The smaller holes 20 simply admit the hot air serving to dry the outer surfaces of the tubes 1. This arrangement makes it more certain the passage of hot air inside the tubes and, in fact, the application of the smaller holes. 20 is not very important since the air in the oven can be maintained at the desired temperature by the penetration of air into this oven in the form of leaks through the large holes 20a. The hot air is thus directed - due to the fact that it passes through the holes on the right, towards the set of carcasses suspended immediately above said holes. After passing over the carcasses, the air escapes through a chimney 22 located at the upper end of the chamber.
The drying air escapes through a chimney 23 under the action of a fan 24 and passes first through a heater 25, then through a pipe 26 into a manifold 27 into which emerge holes 20.
Instead of blowing hot air from bottom to top inside the tubes as described in the figures
<Desc / Clms Page number 14>
2 and 3, it is often preferable to suck the air upwards inside these tubes, for this reason that the lower ends of said tubes can then drip freely. In this case, of course, it is not necessary to let the tubes 1 drip so long above the tanks 10 (figure 1) since the drying can take place in the oven before the layer of liquid agent has hardly had time to sink.
Figure 4 shows a construction of apparatus suitable for this purpose. The top frame plate 75 is provided with a suitably airtight cover 76 which has an air hose 77 through which air can be drawn in and which is connected to a vacuum line 78 by a detachable flexible tube. 79. The connections 77, 79 are closed using taps 80, when not in use. Line 78 is connected to the suction pipe of the air pump 24 by a pipe 81, the air passing through the heater 25 and through the pipe 26 inside the oven.
Another embodiment of the suction drying process, suitable for its use when using rectangular shaped liquid agent containers, is shown in Figures 5 and 6. The tubular carcasses 1 intended to be immersed in the tanks are arranged in the form of a rectilinear row. This makes it possible to constitute the upper member 76 of the immersion frame by a tube at the lower end of which the air pipe 77 is connected.
The frames 2 and 3, between which the carcasses 1 extend, may have the shape shown in Figures 7 and 8. In this case, the lower frame alone is intended to be immersed, the upper frame being composed simply of a disc. 28 drilled with holes 29 and
<Desc / Clms Page number 15>
carrying a ring 30 intended to receive one of the hooks 4 and 6. The lower frame is established in such a way that the haze which it creates in the agent when the assembly is immersed is low, that its total surface is small and that adhesion between this surface and the agent used is as far as possible prevented. This lower frame, which is rigidly connected to the upper frame by a central rod 31, is composed of a system of plates 32.
These plates have a considerable height in comparison with their cross sections, which have a streamlined or receding shape. At various points in the system, the plates are provided with bearings 33 which receive the lower ends of the tubular carcasses 1. These are clamped inside the bearings 33 by plugs 34, as shown clearly to the right of the figure. 7. These stoppers have central holes 35 through which the agent can pass during the immersion, so that the carcasses are coated both internally and externally.
The upper ends of the carcasses 1 are slid on conical surfaces formed on the outside on parts 36 which are fitted into the holes 29 of the plate 28 The parts 36 have axial holes 37 allowing the entry and exit of air during the ascent and descent of the coating agent in the carcasses 1. During the drying, the hole 35 of the plugs 34 and the hole 37 of the parts 36 allow the drying air to pass inside the carcasses 1.
In certain cases, when it comes to coating fairly short tubular carcasses, an intermediate frame can be provided between the upper and lower frames. We can then simultaneously process two batches of carcasses, one between the upper frame
<Desc / Clms Page number 16>
and the intermediate frame, the other between the latter and the lower frame. In certain cases, it is advantageous to turn the assembly over between two successive soaking operations. In such cases, the upper and lower frames are identical and both arranged to be secured to the hooks 4 and 6 (Figure 1).
In FIG. 9, various ways of fixing the upper and lower ends of a tube 1 to the upper and lower frames have been shown. The lower end of the tubular casing 1 is fixed to a cushion 33 by a plug 38 which, unlike the plugs 34 of FIG. 3, does not have an axial hole, so that the carcass 1 is not coated. than on its outer surface. The upper end (FIG. 9) of the frame 1 is fitted onto the outer conical surface of a part 39 which is connected, by a bayonet joint, to a plate similar to the plate 28 of the figure.
Another arrangement is shown in) FIG. 10. In this case, the lower end of a tubular carcass 1 is stapled to a tubular part 40 screwed into a pad similar to the bearings 33 of FIG. 7. One staples l the upper end of the casing 1 on the conical outer surface of a part 41 screwed into a plate similar to the plate 28 of FIG. 7. It will be appreciated that when the carcasses 1 are fixed by their ends to parts which are detachably mounted on the upper and lower frames, it becomes possible to adapt carcases of various dimensions between the same unframe pair by providing parts such as 40 and 41 corresponding to the dimensions of the carcasses.
In fact, these parts 40 and 41 can be considered as corresponding adapters.
<Desc / Clms Page number 17>
laying down to the dimensions of the carcass to be used.
Rod 31 (Figures 7 and 8) can be omitted if the lower frame is heavy enough to hold the carcasses straight. However, in the case of tubular braided carcasses, care must be taken to prevent the weight of the lower frame from significantly modifying the transverse dimensions of the carcasses. The heavy csdre can be constituted by an arm wheel provided with a fused or profiled weight at the end of each arm. Such weights can fit into the carcasses and the frame and form the links between these components. A weight of this type 42 is shown in FIG. 11. In this case, the arrangement is such that only the exterior of the carcass is coated.
If both surfaces are to be coated, the weight can be provided with an interior duct, as shown in Figure 12 which also shows the arrangement of a collar 43 for pressing the carcass wall into a. annular groove provided on the outer surface of the weight so that the parts are assembled more firmly than by a simple interlocking As seen in figure 13, the inner duct of the weight may be tapered at its lower end. A conical plug 44 can be inserted into the lower end of the conduit at any time during the immersion process when it is desired to coat only the exterior surface of the carcass.
When the lower frame is an arm wheel provided with weights, such as those shown in figs 11, 12 and 13, at the ends of these arms, the latter can be hinged together so as to adapt to the variations. carcass length.
FIG. 14 shows an arrangement making it possible to form a coating on a tubular carcass 1 by pushing the coating agent from the bottom up to the inside.
<Desc / Clms Page number 18>
of the carcass and then allowing this agent to descend. The agent is supplied by a pipe 45 which is connected by a bayonet joint to a nozzle 46 fitted in the lower end of the carcass 1 to be coated.
The nozzle 46 is carried by an arm wheel 47 disposed inside an opening formed in the bottom of a chamber 48. If it is / wishes to coat only the inside of the carcass 1, the agent up into said carcass sai, s allow it to flow over the top of this carcass, The agent is then allowed to descend. The elements of the stick seal are then separated and a cap 49 is raised to the position of FIG. 15 in which it covers the opening containing the arm wheel 47. Air is then passed through. hot through the hat to dry the agent. The cap is then folded back to the position of FIG. 14 and the pipe 45 is joined again. the nozzle 46 so as to be able to apply the second lower layer on the carcass 1.
If it is desired to coat the two surfaces of the tubular carcass 1, the agent can be forced upwards inside the carcass to its upper end where it pours over this end and flows onto the outer surface, as shown by arrows in Figure 14, the excess agent being collected by a funnel container 50. In the drying process, the lime air is introduced through the cap 49 mounts both inside and outside the carcass 1, so that the drying takes place simultaneously on both surfaces.
It will be appreciated that an apparatus such as that shown in FIGS. 14 and 15 can be arranged so as to allow the simultaneous processing, in parallel, of a number of carcasses, in the same chamber 48, by providing a corresponding number of nozzles 46 and
<Desc / Clms Page number 19>
pipes 45.
FIG. 16 shows a similar arrangement in which a tubular carcass 1 intended to be coated or coated is suspended at its upper end by a loop of metal wire 51 and fits at its lower end onto a nozzle 52. A loop in metal wire analogous to. the loop 51 can be used in the apparatus of figure 14 to support the upper end of the carcass 1. In figure 16, 53 denotes a notched pump which delivers upwards, through the nozzle 52, the coating agent contained in a reservoir 54. After being discharged at the upper end of the carcass 1 the agent flows along its outer surface and returns through a funnel 55 to the reservoir 54.
After a predetermined time, the pump 53 is stopped and a drain valve 56 is operated so as to allow the liquid contained in the carcass 1 to return to the reservoir 54 through a spout 56. In its return movement. , the agent leaves the desired layer inside the carcass 1. Of course, if the inside of the carcass alone is to be coated, the agent is not allowed to spill over the top of the carcass. carcass.
In the apparatus of FIG. 17, a tubular casing 1 to be coated is placed between nozzles 57 and 58 inside a chamber 59. To bring the coating agent into contact with the casing 1 , compressed air is admitted by a valve 60 and a pipe 61 inside a reservoir 62 containing the agent, while an exhaust valve 68 and a hot air valve 69 are closed. .
The agent is thus discharged from the bottom up, through a pipe 63, a tap 64 and a flow indicator 65, into the chamber 59. The agent rises inside the chamber, at the same time. inside and outside of carcass 1 and
<Desc / Clms Page number 20>
on the way up, the air contained in the carcass 1 and the chamber 59 is discharged through pipes 66 and 67. When the agent has reached the top of the chamber 59, it is allowed to descend as a result of the closing of the valve 60 and the opening of the exhaust valve 68 which allows the compressed air to escape from the reservoir 62. To dry the formed tube, hot air is admitted inside the chamber 59 through a pipe. 74 by opening the tap t 69 after having closed the tap 64.
In this arrangement, it is necessary to prevent a thick layer of the agent from gradually being deposited on the walls of the chamber 59. For this purpose, a scraper can be placed in this chamber which is controlled after each passage. of the agent inside that room. In a variant, the nature of the material from which the chamber 59 is made or a surface treatment to which the interior surface of this chamber is subjected may be such that the tendency of the coating agent: to adhere to said surface is greatly reduced or completely eliminated. For example, chamber 59 can be tinned and polished on the inside.
The apparatus of Figure 17 can be modified as shown in Figure 18, the lower end of the tubular carcass 1 to be coated being fitted directly to a nozzle 70 so that, instead of mounting both inside and outside the carcass 1, the agent does not mount the inside of this carcass. When it reaches the top of the latter, the agent pours out and trickles out of the carcass 1, leaving an outer layer. Figure 19 shows a variant of the arrangement of Figure 18 in which the agent can only get on and off inside the carcass 1.
In this case, a flow indicator 71 is mounted at the upper end of the casing 1 so as to allow the operator to realize when a sufficient quantity.
<Desc / Clms Page number 21>
agent's health was admitted. When the carcass 1 is a braided tubular member, part of this agent may seep through the braided wall and flow outside the carcass leaving an outer layer.
In the arrangements shown in Figures 18 and 19, an outer chamber such as chamber 59 of Figure 17 is not necessary, although such a chamber may advantageously be provided in the construction of Figure 18 when the The tube should be dried in place as described in connection with Fig. 17. If the arrangement of Fig. 18 were provided with such a chamber this would not be subject to receiving a layer of agent on its. walls. In the absence of the outer chambers, the constructions of FIGS. 18 and 19 are provided with trays 72 comprising drainage pipes 73 making it possible to collect the leaking agent outside the casings.
The above-described methods and apparatus are not necessarily applied to the manufacture of simple cylindrical tubes and may instead be adapted for the formation of tubes of irregular cross sections. The conically shaped braided carcass of Figure 20, for example, can be used with the invention. It is also suitable for coating tubular casings with which flanges are incorporated, arranged at right angles to their axis. Flanged casings of this type are useful in practice because of the fact that they can be connected directly to adjacent parts.
This is particularly advantageous in the field of aeronautics when it comes to establishing joints between tubes and tanks provided with floorings so thin that relatively heavy fittings cannot be used.
<Desc / Clms Page number 22>
When, as is usually the case in the practice of the invention, several layers are applied to the tubular carcass, the agent should be allowed time to flow so as to form an even layer. between each treatment with the agent and the subsequent application of hot air for drying. However, it is not always necessary to use hot air or some other special agent for drying or curing. The layer can be allowed to dry by simply leaving the tube in place at normal air temperature.
A tube capable of withstanding extremely high pressures can be manufactured by incorporating in this tube two or more tubular carcasses, previously formed and arranged concentrically. Thus, one can treat, with the agent, a braided tubular carcass in any of the ways indicated above, and dry it after the application of each layer. The resulting tubing is passed through a braiding machine, thereby another layer of braiding being applied tightly to the exterior of the tubing to provide the desired resistance to internal pressure. Additional layers of agent are then applied to the exterior surface only, with each application followed by the drying of the layer.
The number of braiding layers can be as desired and, finally, the tube is provided with outer layers of the liquid agent, drying being carried out as previously described.
When escaping the previously formed carcass by pushing the agent up and down and allowing it to descend as described, for example, in connection with Fig. 17, the tubes need not be dried. on the spot . In fact, a series of tubular carcasses can be arranged between the frames in the manner
<Desc / Clms Page number 23>
described with regard to FIG. 1, the assembly being first placed in a chamber arranged like chamber 59 of FIG. 17 and then being transferred to a drying chamber similar to that of FIG. 2.
CLAIMS.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.