<Desc/Clms Page number 1>
MACHINE SERVANT A LA FABRICATION DES PIECES TISSEES ET
SIMILAIRES COMPORTANT DES DESSINS.
L'invention concerne un agencement destiné à faire fonc- tionner et, en particulier, à commander les machines servant à la fabrication des pièces tissées et similaires comportant des dessins, en particulier, par conséquent, sur des métiers à tis- ser, sur lesquels les fils de chaîne ou les lisses auxquelles ils sont réunis, sont commandés en conformité avec un modèle.
Par suite, l'invention est expliquée ci-après en combi- naison avec un métier à tisser de ce type.
Ces métiers comportent un support pour le modèle, qui correspond au dessin à reproduire dans le tissu, et des agen- cements servant à actionner les lisses sélectivement et com- mandés par un dispositif explorateur du modèle actionné élec- triquement.
Par rapport aux métiers à tisser connus,par exemple, au métier Jacquard, la nouvelle machine constitue une simplifi- cation extrêmement considérable et permet de réduire en consé- quence,les frais de l'installation et de son fonctionnement.
<Desc/Clms Page number 2>
La machine comporte des éléments de commande actionnés sélectivement pour les lisses formant les nappes, et en liai- son directe avec leurs éléments de commande; elle comporte, en outre, des dispositifs actionnant les éléments de commande ou ceux de ces éléments qui ont été sélectionnés.
Dans le cas où l'invention est appliquée à un métier à tisser, on prévoit un grand nombre de dispositifs de commande, à savoir : un pour chaque lisse ou groupe de lisses, dont chacun comporte un élément de commande,ayant, de préférence,la forme d'un levier et réuni directement aux lisses ou groupes de lis- ses. Ces éléments de commande sont actionnés sélectivement par les sélecteurs qui leur correspondent et qui,de leur côté,sont commandés par le dispositif explorateur du modèle.
Dans une des formes de réalisation de l'invention,les sélecteurs actionnés par le dispositif explorateur du modèle viennent en prise avec leurs éléments de commande et bloquent leur mouvement dans un sens. Puis les éléments de commande ainsi bloquée sont amenés à exercer une action de tirage qui a pour effet de soulever les lisses correspondantes, tandis que les éléments de commande non bloqués se déplacent vers le bas et que les lisses correspondantes s'abaissent.
Dans une autre forme de réalisation de l'invention,les sélecteurs fonctionnent de la même manière, mais une fois réalisée, la sélection ou le blocage d'une partie des éléments de commande, les lisses des éléments de commande bloqués subissent une trac- tion, ce qui a pour effet de soulever les fils de chaîne corres- pondants,tandis que les lisses des éléments de commande non blo- qués restent dans leur position initiale.
L'invention est représentée à titre d'exemple sur le dessin ci-annexé sur lequel : les figs. 1 et 2 représentent une vue latérale, soit une coupe verticale partielle et un plan partiel de l'une
<Desc/Clms Page number 3>
des formes de réalisation,
Les figs. 3 et 4 sont des coupes verticales à plus grande échelle de diverses phases du fonctionnement de la machine,
La fig. 5 est une coupe d'une autre forme de réalisation correspondant à la fig.l.
La fig. 6 est une coupe d'une autre phase de fonctionnement, correspondant à la fig.5.
Ainsi qu'il a été dit, l'invention est expliquée dans le cas présent,en tant que s'appliquant à un métier à tisser.
On a prévu deux colonnes 10, qui sont fixées sur le métier. Sur ces colonnes est fixée une traverse 11 pour les éléments de commande 12.passant au-dessus des fils de chaîne,lesdits élé- ments comportant de chaque côté des bras 13, 14. La traverse
11 a la forme d'un arbre et comporte des rainures ou fentes périphériques très rapprochées les unes des autres,dans chacune desquelles est disposé un levier de commande 12 qui peut oscil- ler librement autour de l'arbre. Les lisses 15 ou groupes de lisses,actionnés par les leviers de commande 12, sont en liaison directe avec les bras 13 des leviers de commande; ces bras 13 reposent, normalement, ou dans leur position initiale sur une règle ou barre transversale 16. Cette barre est supportée par les bras 17 des leviers 18 qui sont montés au voisinage des colonnes 10 sur l'arbre de support 11.
Les leviers 18 comportent un second bras 19 qui est réuni par l'intermédiaire d'un ressort
20 à un élément fixe de la machine, par exemple, à l'entretoise
21, qui est supportée par les colonnes 10.
Les bras 19 comportent des chevilles 22,qui sont en- tourées par les branches de deux fourchettes .83,24;les four- chettes sont fixées aux extrémités de bielles articulés 25,26 qui sont réunies à des manivelles 27, 28 montées sur un arbre supporté par les colonnes 10.
<Desc/Clms Page number 4>
Sur l'arbre 11, sont fixés, au voisinage de ses extré- mités, des bras 30 qui comportent des guides en forme de rai- nures 31, dans lesquelles peuvent se déplacer des blocs 32. Ces blocs sont réunis par une barre en forme de couteau 33,placée dans le sens transversal du métier. Les blocs 32 sont réunis par des bielles 34 avec les bras 35 des leviers 18 et les bras 30 sont réunis, par l'intermédiaire d'un ruban en acier 36, avec des butées 37 qui, de leur côté ,sont réunies aux bras 19 des leviers voisins 18, par l'intermédiaire d'une liaison 38 par cheville et rainure.
Les rubans en acier 36 qui relient les bras 30 aux butées 37,passent sur un galet 39 monté fou sur un arbre 40 ;cet arbre est supporté par les colonnes 10 ; labutée 37 com- porte un doigt 37a, qui repose, d'habitude,aur un élément fixe de la machine,par exemple, sur l'entretoise 21.
Grâce à cet agencement, l'arbre rotatif 29 communique aux leviers 18, un mouvement d'oscillation dans le sens des aiguilles d'une montre autour de l'arbre Il,par l'intermédiaire des manivelles 27, 28 et des bielles 25,26,le retour des leviers 18 dans leur position initiale étant provoqué/par les ressorts 20.Chaque mouvement des leviers 18 dans le sens des aiguilles d'une montre provoque un mouvement d'oscillation des bras 17 vers le bas, de sorte que les bras 13 des leviers de commande 12 se déplacent vers le bas avec la règle transversale 16;
Par ce mouvement,tous les fils de chaîne réunis aux lisses 15 seraient abaissés,par suite, on provoque la sélection de ces fils en vue de former les nappes, en bloquant un certain nombre des leviers de commande 12, ce qui a pour effet de les empêcher de suivre le mouvement d'abaisse- ment de la règle 16.
Ce blocage s'effectue par l'action sélective exercée par les sélecteurs 41 correspondant à chacun des leviers de commande 12.Ces sélecteurs sont montés sur un support en forme d'arbre 42,monté dans les colonnes 10.Cet arbre 42 comporte
<Desc/Clms Page number 5>
des rainures ou fentes périphériques dans lesquelles reposent les sélecteurs formés de plaques minces.Chaque sélecteur com- porte un appendice en forme de crochet 43, qui peut venir en prise avec une saillie 44 du levier de commande 12 correspon- dant. La surface de contact de la saillie 44 avec l'appendice 43 est dirigée en principe,dans le sens radial par rapport à l'axe de l'arbre 11. La saillie 44 comporte une seconde surface de contact 45,faisant un certain angle avec la surface de con- tact radiale.
Dans la présente forme de réalisation de la ma- chine,les sélecteurs 41 sont actionnés par un dispositif élec- tromécanique 46. Ce dispositif est supporté par un chariot 47, qui peut aller et venir sur un rail 48 supporté par les co- lonnes 10.
Le dispositif 46 peut avoir diverses formes. Dans le cas présentai! consiste dans un marteau oscillant 49, qui constitue l'armature d'une paire d'électroaimants 50a, 50b, ou est réuni avec cette armature. Les électro-aimants sont égale- ment fixés sur le chariot 47. Ils reçoivent ou non du courant par l'action du dispositif explorateur du modèle. Chacun d'eux est réuni par une ligne particulière 51 et par l'intermédiaire d'un amplificateur 52 et d'une ligne 53 à une source de courant.
Lorsque,pendant que le chariot se déplace,l'électro- aimant 50a reçoit du courant,le marteau 49 bascule. Il en ré- sulte que l'une de ses chevilles 54 vient en contact avec l'un des sélecteurs 41 et le fait osciller,de façon à amener l'ap- pendice 43 devant la saillie 44 du levier de commande corres- pondant. Si le courant arrive dans l'électro-aimant 50b, le marteau 49 bascule en sens inverse et fait mouvoir le sélecteur, de façon que l'appendice 43 soit repoussé en dehors de sa posi- tion devant la saillie 44 du levier de commande.
Le dispositif explorateur du modèle qui commande l'ar- rivée du courant dans les électro-aimants peut avoir différentes
<Desc/Clms Page number 6>
formes. Il peut, par exemple, fonctionner photo-électrique- ment ou avoir la forme d'un dispositif à contacts à action di recte. Dans le cas présent, on a choisi cette seconde forme.
A cet effet,le carton qui constitue le modèle comporte des parties conductrices et des parties non conductrices pour l'électricité conformément au dessin qui doit être reproduit dans le tissu. Par exemple, le carton qui constitue le modèle est formé d'une feuille métallique mince, par exemple en cuivre, avec fond uniforme, tandis que les portions qui repré- sentent le dessin sont en une matière non conductrice,par exemple en vernis. Le carton qui constitue le modèle est porté par un support rotatif 56, qui reçoit un mouvement intermittent.
On fait arriver dans le carton un courant peu intense par la ligne 57, et le retour du courant s'effectue par l'élément explorateur 58 qui a la forme d'un galet. Ce galet est monté sur un arbre qui repose sur le chariot 47 et est appliqué contre le carton par une légère pression exercée par un res- sort 60 qui l'entoure. La ligne 61 complète le circuit élec- trique.
Lorsque le chariot 47 se déplace, le courant passe, par la ligne 57, le cylindre 56. le carton 55, le galet 58 et la ligne 61, lorsque le galet se trouve en contact avec une por- tion conductrice du carton. L'amplificateur est constitué de façon que, lorsque le courant est fermé par le carton qui constitue le modèle, seul, l'électro-aimant 50a reçoit du courant, ce qui a pour effet d'actionner le marteau 49 de façon qu'un ou plusieurs sélecteurs 41 arrivent devant les crochets 43 des leviers de commande 12 correspondants.
Lorsque le courant est interrompu par le contact du galet 58 avec les portions non conductrices du carton,le courant amplifié n'arrive qu'à l'électro-aimant 50b, qui actionne le marteau 49, de façon que les sélecteurs soient amenés
<Desc/Clms Page number 7>
dans leur position inactive, dans laquelle les crochets 43 de blocage sont écartés de leur position devant les saillies 44. Si les portions conductrices ou non conductrices du car- ton qui constitue le modèle sont assez étendues,pour que le courant passe dans les électro-aimants pendant un temps suf- fisant pour que le dispositif 46 circule devant plusieurs sélecteurs, ceux-ci sont actionnés par les chevilles 54 du marteau comme par une came, c'est pourquoi lesdites chevilles ont reçu une forme conique.
Au commencement de la marche de la machine,tous les sélecteurs 41 se trouvent dans une position telle qu'aucun des appendices de blocage 43 ne se trouve prêt à venir en prise avec les saillies 44. Au:'cours du premier mouvement du chariot 47, le dispositif explorateur du modèle opère la sélection d'une partie des sélecteurs 41,qui sont amenés par le marteau électromagnétique dans la position d'enclenchement devant les saillies 44. Lorsque le chariot a achevé sa course, les leviers 18, se déplacent dans le sens des aiguilles d'une montre et la règle 16 s'abaisse, Les leviers de commande 12, dont les sélecteurs n'ont pas été actionnés oscillent vers le bas avec la règle 16. Les lisses correspondantescs'abaissent.
Grâce au mouvement des leviers 18, les bielles articu- lés 34 repoussent la barre en forme de couteau 33 vers l'arbre 11.Le mouvement de ces pièces est règlé de façon que l'arête de la barre en forme de couteau 33 ne vienne pas sous les bras 14 des leviers de commande 12, avant que les bras 14 des leviers de commande non bloqués soient montés au-dessus du plan de poussée de la barre en forme de couteau 33.Par suite, la barre 33 se déplace au-dessus des bras 14 des leviers de commande 12 qui ont été sélectionnés et sont bloqués et au-dessous des bras 14 des leviers de commande 12 qui ont été abaissés avec @ la règle 16.
<Desc/Clms Page number 8>
Le mouvement des leviers 18 et de la règle 16 se conti- nuant,les chevilles 38 du bras 19 atteignent l'extrémité supé- rieure des rainures des butées 37. Les bras 30 sont alors tirés vers le bas par le ruban en acier 36, mais seulement dans la mesure où les bras 19 se déplacent vers le haut. Le jeu qui existe aux points de jonction des bras 30 et des leviers 18 permet à la barre 33 de se déplacer au-dessus des bras 14 des leviers de commande bloqués,avant que les bras 30 se dépla- cent en sens inverse des aiguilles d'une montre, sous l'action du ruban en acier 36. Par suite, lorsque le mouvement des bras 30 s'effectue en sens inverse des aiguilles d'une montre, la barre en forme de couteau 33 vient en contact avec les bras 14 des éléments de commande précités et ceux-ci tournent sur l'ar- bre 11 en sens inverse des aiguilles d'une montre.
Lorsque le mouvement de descente de la règle 16 est ter- miné,une partie des leviers de commande a tourné dans le sens des aiguilles d'une montre et l'autre partie en sens inverse.
Par conséquent,les lisses ont été ainsi partagées en un groupe supérieur et un groupe inférieur. La formation des nappes est ainsi terminés. On fait alors passer la navette entre les nap- pes. En même temps, le chariot 47 revient an arrière et la sélection s'effectue pour les nappes suivantes.
La forme du modèle peut exiger que des sélecteurs rendus actifs soient ramenés dans la position où ils ne s'enclenchent pas. Cette opération est possible sans aucune difficulté,étant donné que les leviers de commande 12 correspondants ont été dé- plqcés en sens inverse des aiguilles d'une montre par la barre en forme de couteau 33. D'autres sélecteurs sont alors mainte- nus en position d'enclenchement ou amenés dans cette position par les électro-aimants.
Lorsque des sélecteurs,qui doivent fon tionner pendant la phase de fonctionnement suivante,fonc- tionnent avec des leviers de commande qui n'ont pas été anté-
<Desc/Clms Page number 9>
rieurement sélectionnés et abaissés avec la règle 16, ces le- viers se déplacent en sens inverse des aiguilles d'une montre, lorsque la règle 16 s'élève; par suite,leurs saillies,qui se déplacent sous les appendices de blocage des sélecteurs corres- pondants les amèneraient dans la position de non enclenchement si cette opération n'était rendue impossible.
A cet effet, on a prévu une plaque formant ressort 62, disposée dans le sens transversal d'un côté à l'autre du mé- tier, portée par des supports 63, montés dans les colonnes 10.
Les supports 63 sont réunis par une barre comportant un Bras 65 qui est fixé sur un arbre 66 monté sur les colonnes 10.
Cet arbre porte un bras 67 comportant un galet 67a qui est en contact avec une came 68 calée sur l'arbre 40. Le fonctionne- ment de cette came est règlé de façon qu'une fois la course du chariot terminée et les sélecteurs disposés en conséquence,la plaque 62 soit repoussée vers l'arbre 42. La plaque comporte des dents formant ressort 62a, dont chacune correspondant à un sélecteur 41. Lorsque la plaque 62 est repoussée,les dents 62a arrivent sous les bras 41a, des sélecteurs venus en position- d'enclenchement. Par suite, lorsque la règle 16 soulève les leviers de commande qui n'ont pas été sélectionnés antérieu- rement et que les saillies 44 viennent sous les appendices 43 des sélecteurs correspondants,les'sélecteurs qui se trouvent en position d'enclenchement sont soulevés par les saillies 44.
De ce fait, les bras 41a de ces sélecteurs descendent sur les dents 62a.Lorsque les saillies 44 ont dépassé les appendices 43,les dents 62a formant ressort soulèvent les bras 41a. Les sélecteurs reviennent ainsi dans leur position d'enclenchement.
Dans la mesure où les leviers 18 et la règle 16 revien- nent dans leur position initiale,les chevilles 38 avancent dans les rainures des butées 37. Les bras 30 reçoivent un mouvement initial dans le sens des aiguilles d'une montre,sous l'effet
<Desc/Clms Page number 10>
du poids des lisses et des fils de chaîne qui leur correspon- dent, ce qui a pour effet de compenser le jeu qui existe aux -joints de jonction. Lorsque les leviers 18 tournent en sens inverse des aiguilles d'une montre,les bras 30 exécutent si- multanément ce mouvement de rotation. La barre en forme de cou- teau 33 se déplace au-dessus des bras 14 des leviers de comman- de 12.
Dès que la barre 33 est sortie du trajet des bras 14, les bras 13 viennent en contact avec la règle 16.Tous les le- viers de commande restent alors dans leur position initiale commune,jusqu'à ce que la règle 16 commence de nouveau à s'abaisser.
Dans la forme de réalisation de l'invention des figures 5 et 6, les leviers de commande 12, qui sont bloqués sélec- tivement par les sélecteurs 41 sont montés sur l'arbre 11 ; les sélecteurs sont également actionnés par le dispositif électromécanique 46 qui est monté sur le chariot 47 portant le galet explorateur. Les bras 13 des leviers de commande 12 sont directement réunis avec les lisses 15 qui passent sur les barres de guidage 69 pour arriver aux fils de chaîne. Aux ex- trémités de l'arbre 11 sont montés des leviers coudés 70 qui sont réunis pair une barre 71. Cette barre est percée de troùs à travers lesquels passent les différentes lisses.
Les leviers 70 sont soulevés et abaissés par des dispositifs de commande appropriés, par exemple des cames, au moyen de bielles 72. Les leviers70 comportent un bras 73.,articulé sur un bloc 75, par une bielle 74. Ce bloc peut se déplacer dans des guidages 76 disposés dans les colonnes 10,Les blocs 75 supportent une barre en forme de couteau 77.
Lorsqu'une course du chariot est terminée et que la sélection est accomplie de ce fait, un certain nombre des sélec- teurs 41 sont amenés en position d'enclenchement avec les le- viers de commande. Les leviers 70 s'abaissent alors et les
<Desc/Clms Page number 11>
leviers de commande non bloqués.suivent ce mouvement. Ce mou- vement n'a aucune influence sur les lisses car la portion de lis- se qui se trouve entre le levier de commande et la barre de gui- dage 69 oscille autour de cette barre servant d'axe d'oscilla- tion.
Le mouvement de descente de la barre 71 exerce une ac- tion de tirage sur les lisses 15, dont les leviers de commande sont bloqués. Cette traction est suffisante pour amener les lisses dans la position nécessaire à la formation des nappes.
Après avoir fait passer la navette à travers les nappes,il convienne disposer les sélecteurs pour former les nappes suivantes. A cet effet, il faut que tous les sélecteuruis- sent se déplacer librement. Cette fonction est remplie par la barre en forme de couteau 77. Lorsque les leviers 70 se dépla- cent vers le bas, la barre 77 s'avance sous les bras 14 des leviers de commande bloqués. La face inférieure de cette barre a une forme telle que lorsque la barre se déplace vers l'inté- rieur,elle abaisse légèrement les bras 14. De ce fait,les le- viers de commande 12 bloqués tournent dans le sens des aiguil- les d'une montre, d'un angle suffisant pour débloquer les crochets des sélecteurs et permettre au marteau électromagné- tique de les actionner.
Lorsque les leviers 70 s'élèvent,la barre en forme de couteau 77 sort du trajet des bras 14, qui deviennent libres au moment où la barre 71 vient en contact avec les bras 13 des leviers de commande correspondants. Les pièces se trouvent alors dans leur position initiale et la même phase de fonctionnement recommence.
Dans les deux formes de réalisation de l'invention, les lisses des leviers de commande bloqués sont remontées, ce qui a pour effet de faire arriver les fils de chaîne cor- respondants dans la partie supérieure des nappes,tandis que les fils de chaîne réunis aux leviers de commande non bloqués
<Desc/Clms Page number 12>
arrivent dans la partie inférieure des nappes ou y restent.
Dans la forme de réalisation de la fig.l,les deux groupes de fils de chaîne partant de leur position initiale se déplacent dans des directions opposées l'une à l'autre, tandis que dans celle des figs. 5 et 6, seuls se déplacent les fils de chaîne qui sont destinés à la partie supérieure des nappes.
L'invention permet donc de supprimer les cartons per- forés,le support du carton, les aiguilles, les platines et le dispositif de levage du métier.Jacquard. Le carton qui constitue le modèle comporte la représentation du dessin à re- produire. Etant donné que les frais de fabrication d'un carton de ce genre sont notablement inférieurs à ceux de la confection des cartons d'un métier Jacquard et qu'un grand nombre des élé- ments de fonctionnement de ce métier,sont supprimés par l'in- vention, celle-ci constitue une notable diminution des frais d'installation et de fabrication pour la confection de tissus comportant des dessins.
<Desc / Clms Page number 1>
MACHINE FOR THE MANUFACTURE OF WOVEN PARTS AND
SIMILAR CONTAINING DRAWINGS.
The invention relates to an arrangement for operating and, in particular, for controlling machines for the manufacture of woven articles and the like having designs, in particular, therefore, on looms, on which the warp threads or the heddles to which they are joined, are ordered in accordance with a model.
Accordingly, the invention will be explained below in conjunction with such a loom.
These looms include a support for the model, which corresponds to the design to be reproduced in the fabric, and arrangements for actuating the healds selectively and controlled by an electrically actuated model explorer device.
Compared to the known looms, for example the Jacquard loom, the new machine constitutes an extremely considerable simplification and makes it possible to reduce the costs of installation and of its operation accordingly.
<Desc / Clms Page number 2>
The machine has selectively actuated control elements for the heddles forming the webs, and in direct connection with their control elements; it furthermore comprises devices actuating the control elements or those of these elements which have been selected.
In the case where the invention is applied to a weaving loom, a large number of control devices are provided, namely: one for each heddle or group of heddles, each of which comprises a control element, preferably having the shape of a lever and joined directly to the beams or groups of strips. These control elements are selectively actuated by the selectors which correspond to them and which, for their part, are controlled by the explorer device of the model.
In one of the embodiments of the invention, the selectors actuated by the model explorer device engage with their control elements and block their movement in one direction. Then the control elements thus blocked are caused to exert a pulling action which has the effect of raising the corresponding heddles, while the unblocked control elements move downwards and the corresponding heddles lower.
In another embodiment of the invention, the selectors operate in the same way, but once the selection or blocking of part of the control elements is achieved, the healds of the blocked control elements are subjected to traction. , which has the effect of lifting the corresponding warp threads, while the heddles of the unblocked control elements remain in their initial position.
The invention is shown by way of example in the accompanying drawing in which: FIGS. 1 and 2 show a side view, i.e. a partial vertical section and a partial plan of one
<Desc / Clms Page number 3>
embodiments,
Figs. 3 and 4 are vertical sections on a larger scale of various phases of the operation of the machine,
Fig. 5 is a section of another embodiment corresponding to fig.l.
Fig. 6 is a section through another phase of operation, corresponding to FIG. 5.
As has been said, the invention is explained in the present case, as it applies to a loom.
Two columns 10 are provided, which are fixed on the loom. On these columns is fixed a cross member 11 for the control elements 12 passing above the warp threads, said elements comprising arms 13, 14 on each side.
It is in the form of a shaft and has peripheral grooves or slots very close to each other, in each of which is disposed a control lever 12 which can oscillate freely around the shaft. The heddles 15 or groups of heddles, actuated by the control levers 12, are in direct connection with the arms 13 of the control levers; these arms 13 rest, normally, or in their initial position on a rule or transverse bar 16. This bar is supported by the arms 17 of the levers 18 which are mounted in the vicinity of the columns 10 on the support shaft 11.
The levers 18 have a second arm 19 which is joined by means of a spring
20 to a fixed part of the machine, for example, to the spacer
21, which is supported by columns 10.
The arms 19 have pegs 22, which are surrounded by the branches of two forks .83,24; the forks are fixed to the ends of articulated connecting rods 25,26 which are joined to cranks 27, 28 mounted on a shaft supported by columns 10.
<Desc / Clms Page number 4>
On the shaft 11 are fixed, in the vicinity of its ends, arms 30 which include guides in the form of grooves 31, in which blocks 32 can move. These blocks are joined by a shaped bar. knife 33, placed in the transverse direction of the loom. The blocks 32 are joined by connecting rods 34 with the arms 35 of the levers 18 and the arms 30 are joined, by means of a steel strip 36, with stops 37 which, in turn, are joined to the arms 19 neighboring levers 18, via a link 38 by pin and groove.
The steel bands 36 which connect the arms 30 to the stops 37, pass over a roller 39 mounted idle on a shaft 40, this shaft is supported by the columns 10; abutment 37 has a finger 37a, which usually rests on a fixed part of the machine, for example, on the spacer 21.
Thanks to this arrangement, the rotary shaft 29 communicates to the levers 18, an oscillating movement in the direction of clockwise around the shaft II, by means of the cranks 27, 28 and the connecting rods 25, 26, the return of the levers 18 to their initial position being caused by the springs 20. Each clockwise movement of the levers 18 causes the arms 17 to oscillate downwards, so that the arms 13 of the control levers 12 move downwards with the transverse rule 16;
By this movement, all the warp yarns joined to the heddles 15 would be lowered, consequently, it causes the selection of these yarns in order to form the layers, by blocking a certain number of the control levers 12, which has the effect of prevent them from following the lowering movement of rule 16.
This locking is effected by the selective action exerted by the selectors 41 corresponding to each of the control levers 12. These selectors are mounted on a shaft-shaped support 42, mounted in the columns 10. This shaft 42 comprises
<Desc / Clms Page number 5>
peripheral grooves or slots in which the selectors formed of thin plates rest. Each selector has a hook-shaped appendage 43, which may engage a projection 44 of the corresponding control lever 12. The contact surface of the projection 44 with the appendage 43 is in principle directed radially with respect to the axis of the shaft 11. The projection 44 has a second contact surface 45, forming an angle with the radial contact surface.
In the present embodiment of the machine, the selectors 41 are actuated by an electromechanical device 46. This device is supported by a carriage 47, which can move back and forth on a rail 48 supported by the columns 10. .
Device 46 can have various shapes. In this case! consists of an oscillating hammer 49, which constitutes the armature of a pair of electromagnets 50a, 50b, or is joined with this armature. The electromagnets are also fixed to the carriage 47. They may or may not receive current by the action of the scanning device of the model. Each of them is joined by a particular line 51 and by means of an amplifier 52 and a line 53 to a current source.
When, while the carriage is moving, the electromagnet 50a receives current, the hammer 49 tilts. As a result, one of its pins 54 comes into contact with one of the selectors 41 and causes it to oscillate, so as to bring the appendage 43 in front of the projection 44 of the corresponding control lever. If the current reaches the electromagnet 50b, the hammer 49 rocks in the opposite direction and causes the selector to move, so that the appendage 43 is pushed out of its position in front of the projection 44 of the control lever.
The scanning device of the model which controls the arrival of the current in the electromagnets can have different
<Desc / Clms Page number 6>
shapes. It can, for example, operate photoelectrically or take the form of a device with direct-acting contacts. In the present case, we have chosen this second form.
For this purpose, the cardboard which constitutes the model comprises conductive parts and non-electrically conductive parts in accordance with the design which must be reproduced in the fabric. For example, the cardboard which constitutes the model is formed from a thin metal foil, for example copper, with a uniform base, while the portions which represent the design are made of a non-conductive material, for example varnish. The cardboard which constitutes the model is carried by a rotary support 56, which receives an intermittent movement.
A not very intense current is made to arrive in the cardboard via line 57, and the return of the current is effected by the explorer element 58 which has the shape of a roller. This roller is mounted on a shaft which rests on the carriage 47 and is pressed against the carton by a slight pressure exerted by a spring 60 which surrounds it. Line 61 completes the electrical circuit.
As the carriage 47 moves current is passed through line 57, cylinder 56, carton 55, roller 58, and line 61 when the roller contacts a conductive portion of the carton. The amplifier is constructed so that when the current is closed by the cardboard which constitutes the model, only the electromagnet 50a receives current, which has the effect of actuating the hammer 49 so that a or several selectors 41 arrive in front of the hooks 43 of the corresponding control levers 12.
When the current is interrupted by the contact of the roller 58 with the non-conductive portions of the cardboard, the amplified current arrives only at the electromagnet 50b, which actuates the hammer 49, so that the selectors are brought on
<Desc / Clms Page number 7>
in their inactive position, in which the locking hooks 43 are moved away from their position in front of the projections 44. If the conductive or non-conductive portions of the cardboard which constitutes the model are large enough for the current to pass through the electro- magnets for a time sufficient for the device 46 to circulate in front of several selectors, these are actuated by the hammer pins 54 as by a cam, which is why said pins have been given a conical shape.
When the machine starts to run, all of the selectors 41 are in a position such that none of the locking appendages 43 is ready to engage the protrusions 44. During the first movement of the carriage 47 , the explorer device of the model operates the selection of a part of the selectors 41, which are brought by the electromagnetic hammer into the engagement position in front of the projections 44. When the carriage has completed its travel, the levers 18 move in clockwise and the rule 16 lowers, The control levers 12, whose selectors have not been actuated, swing downwards with the rule 16. The corresponding beams lower.
By means of the movement of the levers 18, the articulated connecting rods 34 push the knife-shaped bar 33 back towards the shaft 11. The movement of these parts is adjusted so that the edge of the knife-shaped bar 33 does not come up against the shaft. not under the arms 14 of the control levers 12, before the arms 14 of the unblocked control levers are mounted above the thrust plane of the knife-shaped bar 33. As a result, the bar 33 moves upward. above the arms 14 of the control levers 12 which have been selected and are locked and below the arms 14 of the control levers 12 which have been lowered with @ rule 16.
<Desc / Clms Page number 8>
As the movement of the levers 18 and the rule 16 continues, the pegs 38 of the arm 19 reach the upper end of the grooves of the stops 37. The arms 30 are then pulled down by the steel tape 36, but only insofar as the arms 19 move upwards. The play which exists at the junction points of the arms 30 and the levers 18 allows the bar 33 to move over the arms 14 of the locked control levers, before the arms 30 move counterclockwise. 'watch, under the action of the steel tape 36. As a result, when the movement of the arms 30 is counterclockwise, the knife-shaped bar 33 comes into contact with the arms 14 of the aforementioned control elements and these rotate on the shaft 11 in an anti-clockwise direction.
When the downward movement of rule 16 is complete, part of the control levers have turned clockwise and the other part counterclockwise.
Therefore, the stringers were thus divided into an upper group and a lower group. The formation of the slicks is thus completed. The shuttle is then passed between the tablecloths. At the same time, the carriage 47 returns to the rear and the selection is made for the following webs.
The shape of the model may require that activated selectors be returned to the position where they do not engage. This operation is possible without any difficulty, since the corresponding control levers 12 have been moved counterclockwise by the knife-shaped bar 33. Further selectors are then kept in place. engaged position or brought into this position by the electromagnets.
When selectors, which must operate during the following operating phase, operate with control levers which have not been previously
<Desc / Clms Page number 9>
successfully selected and lowered with rule 16, these levers move counterclockwise when rule 16 rises; consequently, their projections, which move under the locking appendages of the corresponding selectors, would bring them into the non-interlocking position if this operation were not made impossible.
For this purpose, a spring plate 62 is provided, disposed transversely from one side of the loom to the other, carried by supports 63, mounted in the columns 10.
The supports 63 are joined by a bar comprising an arm 65 which is fixed on a shaft 66 mounted on the columns 10.
This shaft carries an arm 67 comprising a roller 67a which is in contact with a cam 68 wedged on the shaft 40. The operation of this cam is adjusted so that once the stroke of the carriage is terminated and the selectors arranged in Consequently, the plate 62 is pushed back towards the shaft 42. The plate has teeth forming a spring 62a, each of which corresponds to a selector 41. When the plate 62 is pushed back, the teeth 62a arrive under the arms 41a, selectors coming in. engagement position. Consequently, when rule 16 lifts the control levers which have not been previously selected and the projections 44 come under the appendages 43 of the corresponding selectors, the selectors which are in the engaged position are lifted by the projections 44.
As a result, the arms 41a of these selectors descend onto the teeth 62a. When the projections 44 have passed the appendages 43, the spring teeth 62a raise the arms 41a. The selectors thus return to their engagement position.
As the levers 18 and the rule 16 return to their original position, the pegs 38 advance into the grooves of the stops 37. The arms 30 receive an initial clockwise movement under the control. effect
<Desc / Clms Page number 10>
the weight of the stringers and the warp threads which correspond to them, which has the effect of compensating for the play which exists at the junction joints. When the levers 18 rotate counterclockwise, the arms 30 simultaneously perform this rotational movement. The knife-shaped bar 33 moves above the arms 14 of the control levers 12.
As soon as the bar 33 leaves the path of the arms 14, the arms 13 come into contact with the rule 16. All the control levers then remain in their initial common position, until the rule 16 begins again. to stoop.
In the embodiment of the invention of Figures 5 and 6, the control levers 12, which are selectively locked by the selectors 41 are mounted on the shaft 11; the selectors are also actuated by the electromechanical device 46 which is mounted on the carriage 47 carrying the exploration roller. The arms 13 of the control levers 12 are directly joined with the heddles 15 which pass over the guide bars 69 to reach the warp threads. At the ends of the shaft 11 are mounted angled levers 70 which are joined together by a bar 71. This bar is pierced with holes through which the various rails pass.
The levers 70 are raised and lowered by suitable control devices, for example cams, by means of connecting rods 72. The levers 70 comprise an arm 73., articulated on a block 75, by a connecting rod 74. This block can move in guides 76 arranged in columns 10, blocks 75 support a bar in the form of a knife 77.
When a stroke of the carriage is completed and the selection is thereby accomplished, a number of the selectors 41 are brought into the engaged position with the control levers. The levers 70 are then lowered and the
<Desc / Clms Page number 11>
control levers not blocked. follow this movement. This movement has no influence on the heddles because the portion of the hedge between the control lever and the guide bar 69 oscillates around this bar serving as an axis of oscillation.
The downward movement of the bar 71 exerts a pulling action on the beams 15, the control levers of which are blocked. This traction is sufficient to bring the stringers into the position necessary for the formation of the plies.
After having made the shuttle pass through the webs, it is appropriate to arrange the selectors to form the following webs. To do this, all the switches must move freely. This function is performed by the knife-shaped bar 77. As the levers 70 move downward, the bar 77 advances under the arms 14 of the locked control levers. The underside of this bar has a shape such that when the bar moves inward, it slightly lowers the arms 14. As a result, the locked control levers 12 turn in the direction of the needles. of a watch, at an angle sufficient to release the hooks of the selectors and allow the electromagnetic hammer to actuate them.
As the levers 70 are raised, the knife-shaped bar 77 exits the path of the arms 14, which become free when the bar 71 comes into contact with the arms 13 of the corresponding control levers. The parts are then in their initial position and the same operating phase begins again.
In both embodiments of the invention, the heddles of the blocked control levers are raised, which has the effect of bringing the corresponding warp threads to the upper part of the plies, while the warp threads united to the control levers not blocked
<Desc / Clms Page number 12>
arrive or remain at the bottom of the water table.
In the embodiment of fig.l, the two groups of warp yarns starting from their initial position move in opposite directions to each other, while in that of figs. 5 and 6, only the warp threads which are intended for the upper part of the plies move.
The invention therefore makes it possible to do away with perforated cardboard boxes, the cardboard support, needles, plates and the lifting device of the Jacquard loom. The cardboard which constitutes the model includes the representation of the design to be reproduced. Since the cost of making such a carton is significantly lower than that of making the cartons of a Jacquard loom and many of the operating elements of this loom are eliminated by the This invention constitutes a significant reduction in installation and manufacturing costs for making fabrics comprising designs.