BE419216A - - Google Patents

Info

Publication number
BE419216A
BE419216A BE419216DA BE419216A BE 419216 A BE419216 A BE 419216A BE 419216D A BE419216D A BE 419216DA BE 419216 A BE419216 A BE 419216A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
formwork
elements
desc
strip
page number
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE419216A publication Critical patent/BE419216A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B7/00Moulds; Cores; Mandrels
    • B28B7/28Cores; Mandrels
    • B28B7/30Cores; Mandrels adjustable, collapsible, or expanding

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Forms Removed On Construction Sites Or Auxiliary Members Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et dispositif de coffrage et de décoffrage d'objets monlés Le moulage d'un grand nombre d'objets et plus partiouliè- rement d'éléments de construction en béton ou béton armé, s'ef- feotue au moyen d'un coffrage rigide en bois, en fer etc. Le décoffrage de ces éléments en permet, en principe, la récupé- ration, mais par suite de   ltadhérence   du matériel moulé ax parois du coffrage, et des formes compliquées qu'affecte le moule, ce décoffrage est très laborieux et très difficile. 



   Dans certains cas, même, notamment pour les planchers en béton armé, les moules servait de coffrage et constitués par des hourdis en céramique sont abandonnés dans la pièce. 



   On a proposé d'autre part, d'effectuer le moulage des pièces tubulaires au moyen d'un noyau creux et déformable, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par exemple une vessie gonflée d'air on un tube en caoutchouc armé que l'on déforme par dégonflement ou traction lors du démoulage. 



   On conçoit   qu'un   tel procédé ne peut être appliqué que pour des pièces très particulières telles que des tubes. 



   La présente invention a pour objet un procédé et un dispositif de coffrage caractérisé en ce que, tout en pouvait utiliser un coffrage usuel rigide de forme appropriée à la pièce à mouler, on interpose soit entre une ou plusieurs des faces extérieures de ce coffrage et la matière moulée, soit entre deux éléments de ce coffrée, une couche d'épaisseur appropriée d'un produit élastique ou plastique tel que de la gomme de caoutchouc, du   caoutchouc   spongieux ou "mousse"   etc..   



   Cette feuille ou couche de matière plastique sera posée sur ce coffrage de manière que lors du décoffrage on puisse, par un orifice ménagé en bout, exercer un effort de traction sur cette matière élastique. 



   Cet effort de traction provoquera une diminution de section du matériau qui pourra ainsi être complètement enlevé. 



  Il se produira alors, entre la pièce moulée et le coffrage rigide, un vide qui permettra l'extraction facile du moule ou son démontage rapide. 



   Dans le cas où le moule est   articulé   ou en plusieurs parties, il n'est pas nécessaire d'extraire préalablement la matière plastique, il suffit qu'elle se prête à une dé- formation permettant le démontage ou la désarticulation du coffrage, et l'invention prévoit une disposition particuliè- rement avantageuse pour la liaison de cette matière plastique avec le moule. 



   Les dessins annexés représentent à titre d'exemple quel- ques modes de réalisation de l'invention: 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
La   fig.l   montre l'application de l'invention à un plancher et montre une coupe transversale d'un coffrage. 



   La fig.2 est une coupe par II-II fig.l. 



   La fig.3 une coupe par III-III fig.l. 



   Les fig.4 et 5 sont des variantes de la fig.l dans le cas d'un coffrage démontable. 



   Les fig.6 et   7   montrent respectivement en perspective et en coupe à plus gramde échelle, une autre réalisation d'un cof- frage démontable. 



   Les fig.8 et 9 montrent l'application de   l'invention   à la construction d'un égout en maçonnerie, la fig. 8 étant une coupe transversale et la fig.9 une coupe à plus grande échelle par IX-IX fig.8. 



   Dans l'exemple des figures 1 à 3, l'invention est appliquée à un plancher constitué en sous-face d'une couche en béton ou en brique A, de nervures en béton armé B et en surface, d'une dalle en béton armé C. 



   Pour ménager les vides D entre les diverses nervures B, on utilise à;la manière connue un coffrage E. 



   Suivant l'invention, ce coffrage, en bois par exemple, au lieu d'être mis directement en contact du béton coulé, est re- vêtu sur ses quatres faces de feuilles F en matière élastique, telle que définie plus haut. 



   Après moulage du béton etaprès durcissement suffisant, soit par prise normale soit par vibration, les bandes ou feuilles de matière élastique F sont retirées par traction de celles-ci au droit de la trémie G ménagée dans la dalle supérieure ou inférieure du plancher, 
Après avoir retiré ces bandes élastiques, il existe entre le coffrage E et les parois en béton, unjeu qui permetle li- bre déplacement de ce coffrage dans l'évidement D. Le coffrage 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 rigide étant constitué de préférence par une série de caissons E, Et* En etc. assemblés les uns aur autres; ces divers élé- ments, démontés au fur et à mesure, pourront être retirés soit par la trémie G, soit du côté opposé H pour une utilisation ultérieure. 



   On observera que le système suivant la présente inventioh peut être utilisé en combinai son avec le système connu suivant lequel le coffrage lui-même est constitué d'un tuyau souple en caoutchouc armé de spires de manière à pouvoir se déformer dans le sens longitudinal ainsi qu'il a été exposé au début. La sou- plesse de ce coffrage permet en tous cas de le sortir plus commodément et tout d'une pièce par la trémie G ou analogue. 



   La fig. 4 montre une variante de l'invention suivant la- quelle le plafond est constitué par des briques creuses qui peuvent être mises en place après décoffrage du plancher. 



   Dans ce cas, le moule ou coffrée E, revête également, sur ses faces en contact avec le béton d'une bande ou couche de matière plastique F, pourra être constituée de plusieurs éléments articulés les uns aux autres, et le décoffrage pourra s'opérer par rotation des panneaux verticaux E1 par rapport au panneau horizontal E2 autour des charnières 1. 



   Les déplacements relatifs de ces pièces seront alors ab- sorbés par la déformation du matériau élastique de revêtement F. L'évacuation des coffrages pourra ainsi s'effectuer très facilement, même si des briques telles que J situées sous les nervures B font saillie sur les faces verticales des couchs K. 



   Après   ddcoffrage   la terminaison du plafond se fera à la façon usuelle par la pose de briques telles que L supportées 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 par les birques J interposées entre le béton et les couches K. 



   La fig.5 montre une autre variante suivant laquelle la couche extérieure F peut être supprimée et est remplacée par un bloc F interposé soit entre deux éléments El, Eg, soit entre les éléments E1 et leur surface d'appui. La matière plastique F1 travaillera dans des conditions analogues aux précédentes, c'est-à-dire qu'elle pourra soit être enlevée par traction, sot simplement se déformer-pour démonter le coffrage. 



   Dans la variante des fig. 6 et 7, le coffre est constitué de trois éléments de tôle E1'   Et 1,   et E2 articulés l'un à l'au- tre le long de deux axes I et I', les bords des deux tôles voi- sines étant repliés en a et b en formant butée. 



   La rigidité transversale du caisson ainsi constitué est obtenue par des   ares-boutants   c et et fixés par des goujons et des clavettes. 



   A la partie inférieure, l'écartement rigoureux des flas- 
 EMI5.1 
 ques latéraur E1 et Etl est assuré par des eivniéres à dis- posées à l'intérieur du coffre et reposant sur les blocs élas- tiques F1 fixés à la partie inférieure des plaques E1 et E'1 et jouant le même rôle qu'indiqué plus haut. 



   Les blocs F1 sont fixés aux extrémités e1 et   et 1   des   *sien   E1 et Et recourbées une première fois en équerre et une deuxième fois de 1800 de manière à former un bourrelet s'op- posant au glissement du bloc de matière élastique. 



   Bien entendu, l'invention ne s'applique pas uniquement à des planchers mais également à tous les ouvrages constitués au moyen d'un moule .Les fig.8 et 9 montrent par exemple l'appli- cation de l'invention à la confection d'un égout en maçonnerie. 



   Le coffrage de l'égout est constitué également d'une partie rigide; (par exemple en plusieurs éléments El E2 arti- culés en   1),   et revêtu d'une ou plusieurscouches de matériaux 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 élastiques. 



   Une fois la maçonnerie M exécutée   à   la   manière   usuelle, le décoffrage pourra s'effectuer soit par pliage des éléments E1 E2 autour des articulations 1, soit par extraction directe du matériau élastique F. On voit notamment sur la   fig,9   com- ment l'applatissement de ce matériau F sous l'effet de la   traction   exercée dans le sens de la flèche! réserve le jour nécessaire pour permettre le décollage. encore 
L'invention est!applicable bien entendu à tous autres genres de constructions, et le matériau élastique peut être constitué de très nombreuses manières.

   En outre, des feuilles de caoutchouc, il peut être constitué par une matière pleine dans laquelle on aura ménagé pour la rendre plus élastique ou défozmable, des cavités, des alvéoles ou des canaux, ces vides pouvant être successivement gonflés ou dégonflés par un fluide quelconque tel que de   l'eau,     ou.   de   l'air.   



   REVENDICATIONS   -------------------   
1  - Procédé de coffrage et de décoffrage d'objets moulés notamment pour le bâtiment caractérise en ce que l'on interpose une matière déformable soit entre la face extérieure du coffrée et la matière moulée, soit entre deux éléments du coffrée, de manière que lors du décoffrage après durcissement, cette ma- tière plastique puisse soit être enlevée par un effort de trac- tion, provoquant une diminution d'épaisseur, le coffrage pro- prement dit pouvant alors être retiré très simplement grâce au vide provoqué par l'enlèvement de la matière plastique, soit être   défoimée   pour permettre le démontage du coffrage. 



   2  - Procédé suivant 1 -, caractérisé en ce que le   coffrage   est articulé ou lui-même déformable, et constitué par exemple par du caoutchouc armé. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and device for shuttering and stripping of monolithic objects The molding of a large number of objects and more particularly of con- struction elements in concrete or reinforced concrete, is removed by means of a rigid formwork in wood, iron etc. The stripping of these elements allows, in principle, their recovery, but owing to the adhesion of the molded material to the walls of the formwork, and the complicated shapes which the mold affects, this stripping is very laborious and very difficult.



   In certain cases, even, in particular for reinforced concrete floors, the molds served as shuttering and constituted by ceramic slabs are left in the room.



   It has also been proposed to perform the molding of the tubular parts by means of a hollow and deformable core,

 <Desc / Clms Page number 2>

 for example, a bladder inflated with air or a reinforced rubber tube which is deformed by deflation or traction during demolding.



   It will be understood that such a method can only be applied for very specific parts such as tubes.



   The present invention relates to a method and a formwork device characterized in that, while using a conventional rigid formwork of suitable shape for the part to be molded, it is interposed either between one or more of the outer faces of this formwork and the molded material, either between two elements of this formwork, a layer of appropriate thickness of an elastic or plastic product such as rubber gum, spongy rubber or "foam" etc.



   This sheet or layer of plastic material will be placed on this formwork in such a way that during stripping it is possible, through an orifice formed at the end, to exert a tensile force on this elastic material.



   This tensile force will cause a reduction in the section of the material which can thus be completely removed.



  There will then be a vacuum between the molded part and the rigid formwork which will allow easy extraction of the mold or rapid dismantling.



   In the case where the mold is articulated or in several parts, it is not necessary to first extract the plastic material, it is sufficient that it lends itself to a deformation allowing the dismantling or disarticulation of the formwork, and the The invention provides a particularly advantageous arrangement for bonding this plastic material to the mold.



   The accompanying drawings show by way of example some embodiments of the invention:

 <Desc / Clms Page number 3>

 
Fig.l shows the application of the invention to a floor and shows a cross section of a formwork.



   Fig. 2 is a section through II-II fig.l.



   Fig. 3 a section through III-III fig.l.



   The fig.4 and 5 are variants of fig.l in the case of a removable formwork.



   Figs. 6 and 7 show respectively in perspective and in section on a larger scale, another embodiment of a removable casing.



   Figs. 8 and 9 show the application of the invention to the construction of a masonry sewer, fig. 8 being a cross section and fig. 9 a section on a larger scale by IX-IX fig.8.



   In the example of Figures 1 to 3, the invention is applied to a floor made up on the underside of a concrete or brick layer A, of reinforced concrete ribs B and on the surface, of a concrete slab. armed C.



   In order to provide the voids D between the various ribs B, a formwork E is used in the known manner.



   According to the invention, this formwork, made of wood for example, instead of being placed directly in contact with the poured concrete, is coated on its four faces with sheets F of elastic material, as defined above.



   After the concrete has been molded and after sufficient hardening, either by normal setting or by vibration, the bands or sheets of elastic material F are withdrawn by traction thereof in line with the hopper G formed in the upper or lower slab of the floor,
After removing these elastic bands, between the formwork E and the concrete walls, there is a clearance which allows the free movement of this formwork in the recess D. The formwork

 <Desc / Clms Page number 4>

 rigid preferably consisting of a series of boxes E, Et * En etc. assembled to each other; these various elements, disassembled as they go, can be removed either through the hopper G or from the opposite side H for later use.



   It will be observed that the system according to the present invention can be used in combination with the known system according to which the formwork itself consists of a flexible rubber hose armed with turns so as to be able to deform in the longitudinal direction as well as 'it was exposed at the beginning. The flexibility of this formwork makes it possible in any case to take it out more conveniently and completely in one piece via the hopper G or the like.



   Fig. 4 shows a variant of the invention according to which the ceiling is formed by hollow bricks which can be put in place after stripping the floor.



   In this case, the mold or formwork E, also coated, on its faces in contact with the concrete with a strip or layer of plastic material F, may be made up of several elements articulated to each other, and the formwork may be operate by rotating the vertical panels E1 with respect to the horizontal panel E2 around the hinges 1.



   The relative displacements of these parts will then be absorbed by the deformation of the elastic covering material F. The evacuation of the formwork can thus be carried out very easily, even if bricks such as J located under the ribs B protrude on the vertical faces of K.



   After stripping, the ceiling will be terminated in the usual way by laying bricks such as L supported

 <Desc / Clms Page number 5>

 by the J birques interposed between the concrete and the K layers.



   Fig.5 shows another variant according to which the outer layer F can be removed and is replaced by a block F interposed either between two elements El, Eg, or between the elements E1 and their bearing surface. The plastic material F1 will work under conditions similar to the previous ones, that is to say that it can either be removed by traction, or simply deform itself to dismantle the formwork.



   In the variant of FIGS. 6 and 7, the box is made up of three sheet elements E1 'Et 1, and E2 articulated one to the other along two axes I and I', the edges of the two neighboring sheets being folded back at a and b forming a stop.



   The transverse rigidity of the box thus formed is obtained by buttresses c and and fixed by studs and wedges.



   At the bottom, the rigorous spacing of the flanges
 EMI5.1
 The side E1 and Etl is ensured by eivniéres placed inside the safe and resting on the elastic blocks F1 fixed to the lower part of the plates E1 and E'1 and playing the same role as indicated more high.



   The blocks F1 are fixed to the ends e1 and and 1 of the * sien E1 and Et bent a first time at right angles and a second time by 1800 so as to form a bead opposing the sliding of the block of elastic material.



   Of course, the invention does not apply only to floors but also to all the works made by means of a mold. Figs. 8 and 9 show for example the application of the invention to the manufacture. a masonry sewer.



   The sewer formwork also consists of a rigid part; (for example in several elements El E2 articulated in 1), and coated with one or more layers of materials

 <Desc / Clms Page number 6>

 elastic bands.



   Once the masonry M has been carried out in the usual way, the formwork can be carried out either by folding the elements E1 E2 around the joints 1, or by direct extraction of the elastic material F. We see in particular in fig, 9 how flattening of this material F under the effect of the traction exerted in the direction of the arrow! reserve the day necessary to allow take-off. again
The invention is of course applicable to all other kinds of constructions, and the elastic material can be made in very many ways.

   In addition, rubber sheets may be formed by a solid material in which cavities, alveoli or channels have been provided to make it more elastic or deflated, these voids possibly being successively inflated or deflated by any fluid. such as water, or. air.



   CLAIMS -------------------
1 - Formwork and formwork stripping process, especially for buildings, characterized in that a deformable material is interposed either between the outer face of the formwork and the molded material, or between two elements of the formwork, so that when stripping after hardening, this plastic material can either be removed by a tensile force, causing a reduction in thickness, the formwork itself being able then to be removed very simply thanks to the vacuum created by the removal of the plastic material, or be defoamed to allow dismantling of the formwork.



   2 - Method according to 1 -, characterized in that the formwork is articulated or itself deformable, and constituted for example by reinforced rubber.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3 - Procédé suivait 1 - et 2 -, caractérisé en ce que la matière plastique est constitu.ée par du caoutchouc poreux ou <Desc/Clms Page number 7> spongieux. 3 - Process followed 1 - and 2 -, characterized in that the plastic material is constituted by porous rubber or <Desc / Clms Page number 7> spongy. 40 - Procédé suivant 1 - à 3 -,caractérisé en ce que la déformabilté de la matière interposée est obtenue par des. alvéoles ou canaux: susceptibles d'être eux-mêmes gonflés ou dégonflés. 40 - Process according to 1 - to 3 -, characterized in that the deformability of the interposed material is obtained by. alveoli or ducts: likely to be themselves inflated or deflated. 5 - Coffrée pour l'éxécution de ce procédé, caractéri- sé en ce qu'il est en tôle et se termine à la partie in- férieure par un coude en retour avec bords repliés dans le- quel vient s'emboiter le bloc ou la bande de matière défor- mable. 5 - Cased for the execution of this process, charac- terized in that it is made of sheet metal and ends at the lower part with a return bend with folded edges in which the block fits or the strip of deformable material. 6 - Coffrage suivant 5 - caractérisé en ce que ce bloc, ou cette bande de matière déformable, constitue lui-même sur- face d'appui pour une traverse maintenant l'écartement des tôles articulées constituant le coffre repliables 7 - Coffre suivant 5 - et 6 - caractérisé en ce que les diverses tôles constituant les éléments du coffre replia- ble sont terminées à leurs bords en contact par des replis formant butées. 6 - Formwork according to 5 - characterized in that this block, or this strip of deformable material, itself constitutes a bearing surface for a cross member maintaining the spacing of the articulated sheets constituting the folding box 7 - Box according to 5 - and 6 - characterized in that the various sheets constituting the elements of the folding box are terminated at their edges in contact with folds forming stops.
BE419216D BE419216A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE419216A true BE419216A (en)

Family

ID=81552

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE419216D BE419216A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE419216A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0127593A2 (en) * 1983-05-30 1984-12-05 Verio Scarafoni Device which can be enlarged with a controlled expansion

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0127593A2 (en) * 1983-05-30 1984-12-05 Verio Scarafoni Device which can be enlarged with a controlled expansion
EP0127593A3 (en) * 1983-05-30 1985-08-07 Verio Scarafoni Device which can be enlarged with a controlled expansion

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20150069211A1 (en) Thermoplastic liner for casting textures and objects into poured wall
US4798364A (en) Reinforced form liner for surface texturing of concrete structures
FR2525528A1 (en) COMPRESSIBLE CONSTRUCTION PANEL AND METHOD FOR USE IN REALIZING CONCRETE FOUNDATIONS
US20100117248A1 (en) Amorphous Formwork
BE419216A (en)
WO2009083147A3 (en) Method for producing a microstructure
US2725611A (en) Concrete form gang mold
JP4889056B2 (en) Concrete curing sheet and curing method
US20020011549A1 (en) Encasing skins using transparent material for fair-faced concrete
CH194395A (en) Process for establishing constructions using formwork.
BE1014618A3 (en) DEVICE MANUFACTURING LARGE concrete blocks A DIMENSIONS ACCURATE.
FR2835272A1 (en) Method for making insulating wall comprises pouring concrete into horizontal mold, placing insulating panel inside mold, removing assembly from mold, pouring second concrete layer into mold and returning assembly to mold
EP1806460A1 (en) Reinforced construction element
FR2604943A1 (en) METHOD OF MANUFACTURING A LIGHTWEIGHT CONCRETE CONSTRUCTION ELEMENT COMPRISING LONGITUDINAL AND CROSS-SECTIONAL CONDUITS
EP3730722A1 (en) Casing and method for thermal insulation for technical elements
JP5456406B2 (en) Concrete body
CH636664A5 (en) Method for erecting a wall consisting of elongate elements and application to the construction of wooden chalets
FR2760995A1 (en) Manufacture of concrete components e.g. paving slabs, pillars border edges, or small walls
FR2465038A1 (en) Tubular compartmented plastics film for holding moisture absorbents - esp. for insertion of damp-courses into existing solid walls
BE1015067A4 (en) Decorative curved panel for vaulted ceiling has one or more fixing lugs and polymer reinforcing members
JP2528782B2 (en) Formwork for concrete foundation and related technology
US9381671B2 (en) Form liner with backer panel
KR100335175B1 (en) Spacer for separation construction of concrete framework
CH369581A (en) Formwork
FR3032467A1 (en) RESERVATION DEVICE