BE415358A - - Google Patents

Info

Publication number
BE415358A
BE415358A BE415358DA BE415358A BE 415358 A BE415358 A BE 415358A BE 415358D A BE415358D A BE 415358DA BE 415358 A BE415358 A BE 415358A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rotor
motor
speed regulator
synchronous motor
blocking
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE415358A publication Critical patent/BE415358A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04CELECTROMECHANICAL CLOCKS OR WATCHES
    • G04C15/00Clocks driven by synchronous motors
    • G04C15/0054Clocks driven by synchronous motors with power-reserve

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Motor And Converter Starters (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif de masure du temps avec utilisation d'au mouvement auxiliaire et d'un petit moteur synchrone ". 



   Dans les dispositifs de mesure du temps équipés avec un petit moteur synchrone et un mouvement auxiliaire, et destinés à la commande d'appareils contrôlés en fonction du temps, comme les horloges, les conjoncteurs-disjoncteurs à   temps,etc..   on utilise habituellement, pour libérer et bloquer le régulateur de marche, un relais auxiliaire soumis à l'influence du 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
1 flux de dispersion du système magnétique. Mais,outre que ces relais auxiliaires compliquent et rendent coûteuse l'instal- lation du moteur, outre qu'ils suscitent une consommation de puissance assez élevée, ils possèdent encore l'inconvénient notable d'une certaine insécurité de fonctionnement.

   Dans une installation de ce genre, en particulier lorsqu'il se produit une baisse on une montée lente de la tension, ou encore lors-   qu'il   se produit une forte chute de tension, comme cela est possible lors des dérangements du réseau, par suite de courts-   circuits   on. de surchargea temporaires, il peut arriver que le régulateur de marche soit libéré au bloqué sans franchise.

   Il est également concevable que, lors d'oscillations considéra- bles de tension, le régulateur de marche soit alternativement libéré, bloqué, puis libéré de   nouveau.   par suite de ce   jeu,   le   régulateur   de marche perd sa force   centrifuge,   si bien que, le rotor se désynchronisant, le mouvement auxiliaire et ,par suite,la marche de l'horloge sont arrêtées, 
Four toutes les raisons indiquées ci-dessus, on a déjà proposé des dispositifs de mesure du temps à moteur synchrone et à mouvement auxiliaire, dans   lesquels   la force d'attraction axiale du système moteur détermine un décalage du rotor, ce décalage étant utilisé pour la surveillance du régulateur de marche.

   Cependant, ici encore, on a constaté qae la force magnétique d'attraction du rotor est trop faible pour influen- cer le régulateur de marche de manière à assurer avec une aer-   titude   suffisante le fonctionnement irréprochable du disposi- tif de mesure du temps à. moteur synchrone et à mouvement auxi- liaire. 



   Suivant la présente invention, on évite les inconvénients inhérents aux dispositifs de mesure da temps qui ont été cités ci-dessus, en ce sens que, conformément à l'invention, on uti- lise, pour la libération du régulateur de marahe,la foree 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 centrifuge   du,   rotor, et,pour le   bloqaage   du régulateur de marche, une partie de l'énergie du moteur.

   De préférence, on peut procéder de la façon suivante : lors de l'intervention des conditions anormales de fonctionnement, un levier de commande est amené,   grâce   à la force centrifuge existante du rotor, à une position qui détermine la libération du régulateur de marche, et il est maintenu à cette position par un organe   d'arrêt ;

     lors du retour des conditions normales de fonctionnement, l'organe d'arrêt est actionné par le moteur synchrone   aa   boat d'une durée déterminée, et,par suite, le levier de commande revient à une position qui détermine le bloqaage du régulateur de marche, pour éviter une sorte de   "collage"     ou   "d'ankylose" da régulateur de marche, on peut,en outre,provoquer périodiquement,   au   moyen   d'un   dispositif commandé par le moteur synchrone, la libération du   régulateur   de marche déterminée par la force oentrifage du moteur, et le   bloqaage   subséquent du même régulateur de marche, provoqué par   l'énergie   du moteur. 



   Etant donné que le démarrage du régulateur de marche est déterminé par la force centrifuge relativement grande du rotor, il se produira, en cas de forte chute de tension, une mise en marche énergique du régulateur. Le régulateur est mis en marche comme sous l'action   d'une   impulsion et, par   conséquent,   brasquement, aussi bien dans le cas de chutes brèves de tension, que dans le cas de diminution lente de tension ; il est totalement soustrait, pendant un temps suffisamment long, à   l'influ-   enae de la tension, qui, dans certaines circonstances, présente de fortes variations.

   En entre, le   bloqaage   du régulateur de marche se produit aussi brusquement et énergiquement, seulement lorsque   la.   tension de fonctionnement a repris une valeur minimam déterminée et demeura constante. 



   Sur le dessin annexé, on a représenté aux figures   1   et 2 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un mode   d'exécution   de la présente invention appliqué à an dispositif de mesure du temps à moteur synchrone avec mouvement auxiliaire. 



   La fig. 1 montre une vue générale dans laquelle on a dessiné seulement les organes qui sont nécessaires pour la comprée   hension   de   l'invention.   C'est ainsi, par exemple, que l'on n'a pas montré comment se fait la transmission du mouvement du moteur et du mouvement auxiliaire aux rouages. A   aet   égard, il convient cependant d'indiquer que cette transmission peut se faire en utilisant un mécanisme de rattrapage, la plus grande des deux vitesses des mécanismes étant transmise d'une manière connue aux rouages par le mécanisme de rattrapage. 



   La fig. 2 montre une élévation latérale du moteur et des pièces qui coopèrent avec lui. 



   Comme on le voit en fig. 2, dans le moteur synchrone 3 qui est fixé à un support 1 au moyen de vis 2, ltaxe 5, portant le rotor 4, est monté de façon à pouvoir se déplacer longitudinalement. Sur cet axe 5 du rotor fait pression an levier   équili-   bré 8 susceptible d'osciller autour de   l'axe   7. La pression est assurée par le ressort 6. Le rotor 4 est muni   d'une   came 9, qai, comme le montre la fig, l, soopère avec an levier de commande codué 13, susceptible de tourner autour de   l'axe   10 et soumis à la traction du ressort 11. Ce levier agit sur an ressort à lame 12.

   Sur ce levier de commande 13 agit aussi un levier 16 à cliquet d'arrêt, susceptible d'osciller autour de l'axe 14 et soumis à la   traotion   du ressort   16.   Ce levier à cliquet   d'arrêt   16 peat recevoir d'un téton 17 appartenant à un   dieqae   18 entraîné par le moteur synchrone, un mouvement de basculement, en surmontant la traction du ressort 15. Les   mouvements   da levier de commande 13 et du levier à cliquet d'arrêt 16 sont limités par des bâtées 19 et 20. Le balancier 25 porte une cheville 31 contre laquelle s'appâte, en position de   bloqaage,   une patte 22 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 du ressort à lame 12. 



   La position du dispositif de mesure du temps à moteur synchrone représentée sar le dessin correspond à la commande normale des rouages par le moteur synchrone 3. par suite de la force d'attraction axiale du système magnétique, l'axe 5 du rotor est alors poussé contre le levier 8 qui est soamis à la traction du ressort 6.

   Le moyeu du rotor vient reposer avec une faible pression sur le palier. lorsque la tension de fonctionnement du moteur 3 s'abaisse   au-dessous   diane va- leur pour laquelle la marche synchrone du rotor 4 n'est plus assurée, ce rotor est poussé en dehors du stator du moteur 3 par suite de la diminution de la force d'attraction axiale et par suite de la traotion du ressort 6.   Au   boat d'un déplace- ment axial déterminé, la came 9 du rotor 4 arrive sur la tra-   jeatoire   du levier de commande 13. La force centrifuge exis- tante du rotor 4 a pour effet que la came 9 fait basculer le levier de commande 13 en lui faisant surmonter la   traotion   du ressort 11 ; le levier de commande est alors saisi par le le- vier à cliquet d'arrêt 16.

   Du fait du déplacement du levier de commande 13, le ressort à lame 12 est soulevé vers le haut et le   balancier   25 reçoit de la patte 22 une légère impulsion, en sorte que ce balancier se met à osciller d'une façon certaine. 



  Le balancier 25 est donc alors libéré, si bien que le système      de rattrapage peut être entraîné par le mécanisme de marche, 
Lorsque les conditions normales de fonctionnement inter- viennent de nouveau, le rotor 4 du moteur synchrone 3 reprend son synchronisme, en sorte que ce rotor, surmontant la trao- tion du ressort 6, reprend la position de fonctionnement re- présentée sur le dessin.

   Dans ces conditions, le balanoier se bloque seulement lorsque le téton 17 du disque 18   entrafné   par le moteur synchrone a fait basculer, en surmontant la trao- tion du ressort 15, le levier à cliquet d'arrêt 16. lorsque cela 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 se produit , le levier de commande 13 est libéré, si bien que ce levier peut être attiré vers la gauche par le ressort 11 et il en résulte le bloqaage du balancier 25 par la patte 22 du ressort à lame 12. 



   Le dispositif décrit permet également de provoquer pé- riodiquement un démarrage du régulateur de marche soit en agissant, par voie mécanise, sur le levier 8, en sens inver- se de la traction du ressort 6, soit en déterminant, par exem- ple au moyen d'un interrupteur instantané. une courte coupure de la ligne qui alimente le moteur synchrone. Dans ces aondi- tions, il se produira périodiquement un déplacement axial du rotor et, par suite, le régulateur de marche 25 sera mis en marche pendant quelques minutes de la façon qui a été décrite ci-dessus. Du fait de ce démarrage périodique, on évitera un collage du régulateur de marche 25, qui pourrait se produire dans le cas d'un arrêt de longue durée. I1 convient encore d' indiquer que,du fait du déplacement axial périodique du rotor
4, on obtient une bonne lubrification des paliers de l'axe 5 du moteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Time masure device with use of an auxiliary movement and a small synchronous motor".



   In time measuring devices equipped with a small synchronous motor and an auxiliary movement, and intended for the control of devices controlled as a function of time, such as clocks, time switch-breakers, etc. to release and block the operation regulator, an auxiliary relay subject to the influence of

 <Desc / Clms Page number 2>

 
1 magnetic system dispersion flux. However, apart from the fact that these auxiliary relays complicate and make the installation of the motor expensive, in addition to causing a fairly high power consumption, they still have the notable drawback of a certain operating uncertainty.

   In an installation of this type, in particular when there is a drop or a slow rise in the voltage, or even when a strong voltage drop occurs, as is possible during network faults, for example. sequence of short circuits on. for temporary overloads, it may happen that the operation regulator is released or blocked without excess.

   It is also conceivable that, during considerable voltage oscillations, the running regulator is alternately released, blocked and then released again. as a result of this play, the speed regulator loses its centrifugal force, so that, the rotor becoming desynchronized, the auxiliary movement and, consequently, the running of the clock are stopped,
For all the reasons indicated above, synchronous motor and auxiliary movement time measuring devices have already been proposed, in which the axial attraction force of the motor system determines an offset of the rotor, this offset being used for the monitoring of the speed regulator.

   However, here again, it has been found that the magnetic force of attraction of the rotor is too weak to influence the rate regulator in such a way as to ensure with sufficient aericity the flawless operation of the time-measuring device. . synchronous motor with auxiliary movement.



   According to the present invention, the drawbacks inherent in the time measuring devices which have been mentioned above are avoided, in the sense that, according to the invention, for the release of the blood pressure regulator, the drill is used.

 <Desc / Clms Page number 3>

 centrifugal of the rotor and, for the blocking of the speed regulator, part of the energy of the motor.

   Preferably, one can proceed as follows: during the intervention of abnormal operating conditions, a control lever is brought, thanks to the existing centrifugal force of the rotor, to a position which determines the release of the speed regulator, and it is maintained in this position by a stop member;

     when normal operating conditions return, the shut-off device is actuated by the synchronous aa boat motor for a determined period, and, as a result, the control lever returns to a position which determines the blocking of the speed regulator , to avoid a sort of "sticking" or "ankylosis" of the speed regulator, it is also possible to periodically cause, by means of a device controlled by the synchronous motor, the release of the speed regulator determined by the force of the motor, and the subsequent blocking of the same regulator, caused by the energy of the motor.



   Since the start of the running regulator is determined by the relatively large centrifugal force of the rotor, in the event of a large voltage drop, the regulator will be started vigorously. The regulator is started as under the action of an impulse and, consequently, braking, as well in the case of brief drops in voltage, as in the case of slow decrease in voltage; it is totally withdrawn, for a sufficiently long time, from the influence of the voltage, which, in certain circumstances, exhibits strong variations.

   In between, the blocking of the speed regulator also occurs suddenly and vigorously, only when the. operating voltage returned to a determined minimum value and remained constant.



   In the accompanying drawing, there is shown in Figures 1 and 2

 <Desc / Clms Page number 4>

 an embodiment of the present invention applied to a synchronous motor time measuring device with auxiliary movement.



   Fig. 1 shows a general view in which only the components which are necessary for the understanding of the invention have been drawn. It is thus, for example, that we have not shown how the transmission of the movement of the motor and of the auxiliary movement to the cogs takes place. In this regard, it should however be indicated that this transmission can be done by using a catching mechanism, the greater of the two speeds of the mechanisms being transmitted in a known manner to the cogs by the catching mechanism.



   Fig. 2 shows a side elevation of the engine and parts which cooperate with it.



   As seen in fig. 2, in the synchronous motor 3 which is fixed to a support 1 by means of screws 2, the axle 5, carrying the rotor 4, is mounted so as to be able to move longitudinally. On this axis 5 of the rotor presses an balanced lever 8 capable of oscillating around the axis 7. The pressure is provided by the spring 6. The rotor 4 is provided with a cam 9, qai, as shown in the illustration. Fig, l, sooperates with a coded control lever 13, capable of rotating about the axis 10 and subjected to the traction of the spring 11. This lever acts on an leaf spring 12.

   On this control lever 13 also acts a lever 16 with a stop pawl, capable of oscillating around the axis 14 and subjected to the traotion of the spring 16. This stop pawl lever 16 can receive a stud 17 belonging to a dieqae 18 driven by the synchronous motor, a tilting movement, overcoming the traction of the spring 15. The movements of the control lever 13 and of the stop pawl lever 16 are limited by frames 19 and 20. The balance 25 carries an ankle 31 against which rests, in the locking position, a tab 22

 <Desc / Clms Page number 5>

 leaf spring 12.



   The position of the synchronous motor time measuring device shown in the drawing corresponds to the normal control of the cogs by the synchronous motor 3.due to the axial attraction force of the magnetic system, the axis 5 of the rotor is then pushed. against lever 8, which is pulled by spring 6.

   The rotor hub comes to rest with low pressure on the bearing. when the operating voltage of the motor 3 drops below the value for which the synchronous operation of the rotor 4 is no longer ensured, this rotor is pushed outside the stator of the motor 3 as a result of the decrease in the axial force of attraction and as a result of the traotion of the spring 6. At the boat of a determined axial displacement, the cam 9 of the rotor 4 arrives on the path of the control lever 13. The existing centrifugal force of the rotor 4 causes the cam 9 to tilt the control lever 13, making it overcome the traotion of the spring 11; the control lever is then gripped by the catch lever 16.

   Due to the movement of the control lever 13, the leaf spring 12 is lifted upwards and the balance 25 receives a slight impulse from the tab 22, so that this balance starts to oscillate in a certain way.



  The balance 25 is therefore released, so that the catching system can be driven by the walking mechanism,
When the normal operating conditions come again, the rotor 4 of the synchronous motor 3 resumes its synchronism, so that this rotor, overcoming the trailing of the spring 6, returns to the operating position shown in the drawing.

   Under these conditions, the balanoier is only blocked when the pin 17 of the disc 18 driven by the synchronous motor has tilted, overcoming the trauma of the spring 15, the stop pawl 16 lever 16.

 <Desc / Clms Page number 6>

 occurs, the control lever 13 is released, so that this lever can be attracted to the left by the spring 11 and this results in the blocking of the balance 25 by the tab 22 of the leaf spring 12.



   The device described also makes it possible to periodically start the speed regulator either by acting mechanically on the lever 8, in the reverse direction of the pulling of the spring 6, or by determining, for example by by means of an instantaneous switch. a short cut in the line which supplies the synchronous motor. Under these conditions, there will periodically be axial displacement of the rotor and, as a result, the rate regulator will be turned on for a few minutes as described above. Due to this periodic start-up, sticking of the operation regulator 25, which could occur in the event of a long shutdown, will be avoided. It should also be pointed out that, due to the periodic axial displacement of the rotor
4, good lubrication of the bearings of axis 5 of the motor is obtained.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1. Dispositif de mesure du temps avec utilisation d'un mou- vement auxiliaire et d'un moteur synchrone qui comporte un rotor susceptible de se déplacer axialement et maintenu à sa position de travail par la force d'attraction magnétique, oaractérisé par le fait que l'on atilise, pour la libération du régulateur de marche, la force centrifuge du rotor, et pour le bloquage du régulateur de marche, une parie de l'énergie du moteur. 1. Time-measuring device using an auxiliary movement and a synchronous motor which comprises a rotor capable of moving axially and held in its working position by the force of magnetic attraction, characterized by the fact that one uses, for the release of the speed regulator, the centrifugal force of the rotor, and for the blocking of the speed regulator, a part of the energy of the motor. 2. Modes d'exécution divers de ce dispositif comportant une ou plusieurs des caractéristiques suivantes : a) lors de l'intervention des conditions anormales de fonctionnement, un levier de commande est amené, grace à la <Desc/Clms Page number 7> .force oentrifuge existante du rotor, à une position qui dé- termine la libération du régulateur de marche, et il est maintenu dans cette position par un organe d'arrêt; 2. Various embodiments of this device comprising one or more of the following characteristics: a) during the intervention of abnormal operating conditions, a control lever is brought, thanks to the <Desc / Clms Page number 7> . existing centrifugal force of the rotor, at a position which determines the release of the speed regulator, and it is maintained in this position by a stop member; lors du retour des conditions normales de fonctionnement, l'organe d'arrêt est actionné par le moteur synchrone au bout d'une durée déterminée, et par suite le levier de commande revient à une position qui détermine le bloquage du régulateur de marche. b) la libération provoquée par la force centrifuge du moteur, et le bloquage subséquent da régalatear de marche, provoqué par l'énergie du moteur, sont détermines périodi- quement par un dispositif commandé par le moteur synchrone. when normal operating conditions return, the stop member is actuated by the synchronous motor after a determined period of time, and as a result the control lever returns to a position which determines the blocking of the speed regulator. b) the release caused by the centrifugal force of the motor, and the subsequent blocking of the running regula- tion, caused by the energy of the motor, are periodically determined by a device controlled by the synchronous motor.
BE415358D BE415358A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE415358A true BE415358A (en)

Family

ID=78493

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE415358D BE415358A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE415358A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0135448A1 (en) Device for the temporary disconnection of two coaxially rotating components
BE415358A (en)
EP2733719A1 (en) Auxiliary tripping device for tripping a circuit breaker
WO2011092405A1 (en) Mechanical watch with automatic windup and method for automatically winding up such a watch
EP3644134B1 (en) Stopping device for oscillating system
EP0114541B1 (en) Tripping device for a switching apparatus with automatic or controlled rupture
BE350054A (en)
BE356865A (en)
BE415906A (en) Device for remote control of circuit breakers using low consumption relays
BE634127A (en)
FR3130470A1 (en) Device for disconnecting a generator driven by a rotor, generator-motor assembly and associated disconnection method.
BE555292A (en)
FR2516558A1 (en) BRAKING DEVICE OF A CROWD FORMING MACHINE
BE437648A (en)
BE479046A (en)
BE496264A (en)
BE423458A (en)
BE563589A (en)
BE398867A (en)
BE504364A (en)
BE465658A (en)
BE485481A (en)
BE346595A (en)
BE453173A (en)
BE456969A (en)