BE413538A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413538A
BE413538A BE413538DA BE413538A BE 413538 A BE413538 A BE 413538A BE 413538D A BE413538D A BE 413538DA BE 413538 A BE413538 A BE 413538A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
selector
switch
line
lines
group
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413538A publication Critical patent/BE413538A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04QSELECTING
    • H04Q3/00Selecting arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Interface Circuits In Exchanges (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  'Perfectionnements us systèmes t.:lr::oni¯,ûu-. 
 EMI1.2 
 C .I . Demande de brevet de Grande f'rt.na T'  3.903 dépose'-; le 6 février 1935 par la Sté 4utonatic '31eotric 'Jo.'pny Zi:uit;a et 1',"3 . l\eginêlld Txl'Ir03 et George Thoi-ins 'AI:.:Ït ont la deman- deresse est l'a.yant droit. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention se rapporte à des améliorations   a   portées aux systèmes de téléphonie automatique et semi-auto- matique et l'objet de l'invention est plus particulièrement de procurer un dispositif perfectionné assurant une utilisation   meilleure   des contacts de bancs des commutateurs employés dans de tels systèmes.   L'invention   trouve une application particu- dans les sélecteurs desservant des groupes de lignes en P.B.X. ou des lignes simples ou des lignes des deux catégories, bien qu'elle ne soit pas limitée à ce genre de lignes son ap- plication à l'instauration et à la distribution de lignes groupées en est grandement facilitée.

   Par exemple, s'il est requis d'étendre un groupe de lignes en P.B.X. il n'est plus nécessaire d'avoir des contacts libres adjacents au groupe et il est possible par les moyens de l'invention de grouper en- semble des contacts de réserve répartis dans des positions in- déterminées et de les associer à un groupe quelconque de lignes en P.B.X.. 



   Suivant une des caractéristiques de l'invention si le sélecteur final rencontre une ligne occupée un signal est trans- mis vers un appareillage commun à un certain nombre.de ces sé- lecteurs et la commande subséquente du sélecteur, y compris sa remise en position sur une ligne différente aboutissant à la même direction ou la transmission d'un signal d'occupation si aucune ligne n'est disponible est effectuée par l'appareillage commun. Par ce moyen les modifications aux sélecteurs finals existants sont   réduites  un minimum. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention si on rencontre une ligne occupée ou un groupe de lignes occupées des moyens ont été prévus pour répondre à cette condition et pour effectuer la libération et la remise en position du com- mutateur sur une ligne libre ayant accès au même abonné connec- té dans une autre partie du banc du commutateur ou pour donner un signal d'occupation s'il'n'y a aucune ligne de cette espèce 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 disponible. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention dans le but de permettre au   commutateur   d'être remis en position dans le cas où la ligne ou le groupe de lignes testé en premier lieu est trouvé occupé un commutateur ayant accès à un certain nombre de groupes différents'de sélecteurs finals est prévu pour entrer en service dans ce cas, à ce commutateurn est as- socié l'appareillage indiquant la ligne particulière ou le groupe de ligne qui doit être testé, l'appareillage permettant de déterminer s'il y a une ligne libre aboutissant chez l'abon- né désiré et l'appareillage commandant la remise en position du sélecteur final sur cette ligne, si aucune ligne libre n'est disponible il provoque l'envoi d'un signal d'occupation. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention dans le but de permettre la remise en position du commutateur dans le cas où la ligne ou le groupe de lignes testé en premier l'ieu a été trouvé occupé un appareillage commun à un certain nombre de sélecteurs finals est prévu pour être associé à ceux-ci, il comprend les organes déterminant le niveau sur lequel le com- mutateur est demeuré, les organes provoquant l'avance pas à pas du commutateur jusqu'à une position déterminée dans le niveau de telle sorte qu'il détermine le contact sur le niveau, les organes permettant de déterminer s'il y a une ligne libre aboutissant chez l'abonné désiré et les organes provoquant la remise en position du commutateur sur une telle ligne libre. 



   L'invention sera mieux comprise par la description suivante d'une de ses applications pour laquelle on se réfèrera aux plans annexés comprenant les fig. 1 - 6 parmi celles-ci la fig. 1 est un diagramme de jonction tandis que les fig. 2 - 5 assemblées comme le montre la fig. 6 donnent les circuits de connection. 



   En se reportant maintenant au diagramme de jonction, FS 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 représente un sélecteur final auquel les possibilités de Groupage ont été   données.     GP   représente des appareils pilotes   d   groupe communs qui suivant les convenances peuvent être prévus en double pour une centaine de sélecteurs finals tels que FS. A l'appareil pilote de groupe GP est associé un cher- cheur F, un commutateur de marquage   L,,   l'un et l'autre à deux Louvenents et un ou plusieurs commutateurs de sélection de   lignes   auxiliaires AIR à un seul   mouvement   et un commutateur de contrôle des   impulsions   S. 



   Le fonctionnement est le suivant: 
Quand le sélecteur final FS rencontre une   ligne   occupée quelconque un circuit de démarrage s'établit vers l'appareil pilote de groupe commun GP. Ceci provoque la recherche du sélecteur final en question par le chercheur F. Quand il est trouvé le marqueur F commence à fonctionner, en premier lieu il se place sur le niveau sur lequel le sélecteur final FS est resté en position, en second lieu les électros de rotation des deux commutateurs marchent en synchronisme jusqu'à ce que le sélecteur final FS ait atteint une position déterminée - disons la onzième - en ce moment le mouvement des deux commu-   teteurs   cesse et le commutateur de marquage M reste sur les contacts correspondant aux contacts sur lesquels le sélecteur final a rencontré une ligne occupée.

   Si ce contact n'a aucune ligne auxiliaire associée l'appareil pilote de groupe est re- lâché sur le champ et le sélecteur final envoi la tonalité   d'occupation 1=   l'appelant. Si cependant, le contact en question fait partie d'un groupe   P.B.X.   qui a des lignes auxiliaires le sélecteur final est relâché sur le champ et un circuit de démarrage s'étend vers.le commutateur de sélection de ligne auxiliaire ALH qui recherche en tout premier lieu la première ligne du groupe auxiliaire associé à la ligne ou au groupe P.B.X. sélecté, et si cette ligne est occupée et n'est pas la seule du groupe auxiliaire il recherchera une ligne libre dans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le groupe auxiliaire. Lorsqu'il trouve une ligne libre celle ci est marquée à l'occupation immédiatement.

   Le sélecteur final est alors mis en position suivant les'mouvements d'ascension et de rotation par le commutateur d'envoi d'impulsions S, celui ei àson tour est commandé d'après la ligne sélectée par le commutateur ALH. Le relais de commutation du sélecteur final opère alors pour connecter celui-ci à la ligne sélectée et l'ap- pareil pilote de groupe est relâché et rendu disponible pour d'autres usages. 



   On notera que l'invention peut être appliquée à des sélecteurs finals de types existants, qu'ils aient accès à des lignes simples uniquement ou à des lignes groupées en   P.B.X.   seulement ou aux deux genres de lignes,   P.B.X.   et simples, aussi bien qu'elle peut être incorporée dans de nouveaux circuits. 



   En se reportant maintenant au fonctionnement du circuit on fera remarquer que seuls les éléments du sélecteur final P.B.X. type, nécessaires à la compréhension de l'invention sont représentés, ils se trouvent à la gauche de la ligne verticale pointillée des   fig. 2   et 4. A l'exception du cas de l'occupa- tion le fonctionnement du sélecteur final   P.B.X.   s'ef7ectue de la manière habituelle et les modifications du circuit nécessaires pour l'adapter au cas de l'occupation et pour faire démarrer l'appareil pilote de groupe seront expliquées complètement dans la description qui va suivre. 



   Quand un sélecteur final P.B.X. rencontre un cas d'occu- pation son relais G attire et au contact gl ou g2 connecte un négatif à travers une résistance respectivement au fil de dé-   marrage   des niveaux impair ou pair OLS ou ELS aboutissant à l'ap- pareil pilote de groupe, en même temps au contact g5 ou g4 il prolonge un négatif de marquage vers le banc vertical AWF du chercheur pour indiquer.le niveau sur lequel le sélecteur final se trouve. La connexion pointillée shuntant le contact gé s'ap- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 clique seulement au niveau 0.

   Le fait qu'on a prévu des fils de   démarrage,   pour les niveaux impair et pair, aboutissant aux   appareils   pilotes de groupe, principal et auxiliaire res- peetivement, égalise la charge de l'équipement et permet à l'un de travailler comme l'auxiliaire de l'autre dans le cas de faute. La connexion d'un négatif à travers résistance au fil de démarrage du niveau impair fait attirer le relais SA en série avec le relais SB qui est un relais marginal attirant seulement   quand   deux ou plusieurs sélecteurs finals se trouvant sur des niveaux de chercheur impairs rencontrent l'occupation simultanément.

   Dans ce cas la fonction du relais SB consiste à   prolonger   le circuit de démarrage vers l'appareil pilote de groupe auxiliaire de telle sorte que les deux chercheurs soient mis en service et que le temps d'attente soit réduit. 



  Le relais SA à l'armature sal fait attirer le relais de démar- rage   ST   de la fig. 5 qui à son tour à l'armature stl, fig. 1, complète le circuit de commande propre de l'électro d'ascension VE du chercheur. Les balais du chercheur partent à la recher- che du niveau marqué et quand celui-ci est trouvé le circuit du relais FK se ferme à travers ses deux enroulements en série par l'intermédiaire du banc vertical AWF. Le relais LK à son armature lkl connecte le circuit de commande de l'électro d'as- cension et ferme le circuit de blocage de LK par l'intermédiaire de son enroulement gauche-qui est de résistance suffisamment faible que pour marquer le niveau sélecté à l'occupation pour les autres chercheurs.

   A l'armature lk2 le circuit de commande propre de l'électro de rotation RF du chercheur se ferme comme suit: positif aux contacts interrupteurs sm, fig. 2, balai S1 et premier contact de banc de'l'émetteur, ressorts interrup- teurs rm, du marqueur, armature re3, ressorts interrupteurs rf du chercheur, ressorts d'arbre NML du. marqueur, armature co3, ressorts d'arbre NF1 du chercheur, armature 1k2, électro de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 rotation   RF.   Les balais F1 à   F8   du chercheur tournent la recherche du sélecteur final en question et quand celui-ci est trouvé un positif venant du circuit du relais G est pris par le balai F8 du chercheur, il provoque l'attraction du relais de résistance comparativement élevée RS en série avec l'électro RF.

   La résistance   YF   en parallèle avec le relais RS est de valeur comparativement faiblé, elle sert à faire le test du fonctionnement de l'électro. Le redresseur métallique LRB em- pêche la connexion d'un positif venant du circuit de l'électro au relais RS et au balai F8.

   Le relais   RS   en attirant à l'ar- mature rsl déconnecte la résistance   YF,   aux armatures rs2 et rs3 il prolonge la polarité à travers le relais   VT   et le balai   F7   du chercheur pour marquer le banc vertical AWP du sélecteur final, à l'armature rs4 il prolonge un marquage correspondant jusqu'au banc vertical AWM du marqueur, à l'armature rs5, fig.2, il connecte le relais de résistance élevée HR au balai   ?2   du chercheur de telle sorte qu'il attire en série avec le relais de commutation du sélecteur final qui n'est pas attiré en ce moment, enfin à l'armature rs7, fig. 2, il ferme le circuit de commande propre de l'électro d'ascension WM du marqueur qui effectue donc une recherche verticale.

   On doit signaler ici que le banc vertical AWM du marqueur, fig. 4, est multiple avec les bancs verticaux AWP de tous les sélecteurs finals desservis par le pilote de groupe en question de telle sorte qu'on admettra que la polarité de marquage appliqué au relais VT est prolongée par l'intermédiaire du banc vertiual du sélecteur final pour marquer un niveau particulier du banc vertical du marqueur cor- respondant au niveau sur lequel les balais du sélecteur final sont demeurés.

   Par conséquent quand les balais du marqueur sont amenés jusqu'au niveau marqué le relais VT attire et l'armature vtl, fig. 2, ouvre le circuit de com ande de l'électro   VM   et supprime le court-circuit du relais de forte résistance VTR 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   qui   attire donc en série avec l'électro, ce dernier n'attire cependant pas dans ce circuit.

     Cornue   les marqueurs des deux pilotas de groupe peuvent être en recherche au même   moment   pour des appels simultanés il estimportant de s'assurer que les relais   7T   respectifs seront opérés seulement par leurs commutateurs de marquage propres et dans ce but le balai verti- cal du marqueur numéro 1 est connecté au positif et le balai vertical du marqueur numéro 2 est connecté au négatif comme le contre les connexions alternatives du plan.

   De plus, connue les relais VT sont connectés chacun au point central d'une résistance montée en potentiomètre il est nécessaire d'incor- porer des redresseurs métalliques MRA dans leur circuit con- nectés en sens contraires de telle sorte qu'il n'y ait aucun   danger     qu'un   marqueur s'arrête sur un niveau marqué par l'in- termédiaire d'un chercheur associé à un autre marqueur. 



   Il peut se produire aussi que les deux relais   VT   soient commectés ensemble du fait que les chercheurs des deux pilotes   de groupe   se trouvent sur des niveaux correspondant. Dans ces conditions les redresseurs sont sans effet mais comme les deux relais VT présentent la même polarité, aucun courant ne circule et par conséquent il ne peut en résulter de fonctionnement   L'actif.   



   Le relais HR en attirant à l'armature hrl ferme un cir cuit local de blocage du relais ST, fig. 5, à l'armature hr2 il déconnecte les relais SA et SB   et '2   l'armature hr3 il pro- cure un circuit de blocage local au relais   RS.   En revenant asfokctionnetent du relais VTR on voit qu'à   l'armature   vtrl le comrt-circuit de son enroulement est ouvert en un autre point, : l'armature vtr2, fig. 4, l'électro de rotation RM du marqueur est attiré et à l'armature vtr4 un positif est connecté au balai Fô du chercheur pour faire attirer l'électro de rotation IM du sélecter final.

   Quand l'électro de rotation RM attire 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à fond les ressorts interrupteurs rm s'ouvrent et déconnec- tent le positif de court-circuit d'un des côtés de l'enroule- ment du relais GA, et de plus quand l'électro de rotation IRM du sélecteur final opère à fond, les ressorts associés r se ferment et connectent le positif au balai et au banc F5 du chercheur pour faire attirer le relais GA' par l'intermédiaire d'un enroulement en série avec les résistances YA et YB. Le relais GA aux armatures ga2 et ga3 ouvre les circuits des deux électros de rotation qui relâchent.

   Une interaction s'établit donc entre les électros de rotation du sélecteur final et du marqueur et le relais GA de telle sorte que lorsque les balais du sélecteur final arrivent en onzième position les balais du marqueur auront été amenés   jusqu'à   une position complémentaire correspondant au contact occupé en question. 



   En onzième position les ressorts de   came S   du sélec- teur final opèrent et connectent un positif par l'intermédiaire du banc et du balai   F4   du chercheur pour maintenir GA en série avec le relais EC qui attire également. Le relais GA en res- tant bloqué prévient toute interaction ultérieure entre les électros de rotation tandis que le relais EC à l'armature ec2 et ec3 connecte les relais EL et 00 respectivement au balai F1 du chercheur.

   On remarquera ici que .tous les contacts du banc Fl du chercheur correspondant aux sélecteurs finals des- servant le même groupe de cent lignes sont reliés   enseible   et connectés à un balai particulier du marqueur comme le montre le plan et il est dès lors évident que le balai F1 du chercheur sélecte le groupe correct de 100 lignes, le balai du marqueur sélecte le contact dans le groupe de 100 lignes qui a été sé- lecté et trouvé occupé par le sélecteur final. 



   Si le contact en question n'a pas de lignes auxiliaires associées il est connecté directement au positif qui se prolonge par l'intermédiaire du balai du marqueur et le balai du cher- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 chear   pour   faire attirer le relais CO. Le relais Co se bloque   l'armature   col et à l'armature co2 court-circuite   l'enroule-   Ment   (Le   résistance élevée du relais HR pour faire attirer le relais   de   commutation H du sélecteur final. L'attraction du   relais   lorsque les balais se trouvent en onzième position   provoque   l'envoi de la tonalité d'occupation vers la ligne de l'appelant et le relais HR est court-circuité et relâché par   l'armature     de   blocage du relais H.

   Le relais hr à son tour relâche les relais ST et Rs aux armatures hrl et hr3 respec- tiverent. Par suite de la libération de l'armature rs3 le circuit de   commande   propre de l'électro de rotation RM du mar- queur se ferme, le marqueur amène ses balais à l'extrémité du banc et revient en position de repos pour laquelle le circuit est ouvert aux ressorts d'arbre RMl et transféré vers l'électro de rotation RF du chercheur. Le chercheur à son tour fait a-   vancer   ses balais jusqu'au bout du banc et revient en position normale, le circuit est ouvert aux ressorts d'arbre NFl.

   Pen- dant les opérations de retour en position de repos des commu- tateurs un circuit se ferme dans l'appareil pilote de groupe par l'intermédiaire des ressorts d'arbre NM2 ou NF2 et l'arma- ture au repos st5 pour faire attirer le relais RG, fig. 5, ce- lui-:ci donne une garde de libération en ouvrant le circuit d'at- traction des relais SA et SB et en transférant temporairement le circuit de démarrage vers l'autre appareil pilote de groupe. 



    Si   le   commutateur   ne revient pas au repos en un temps   raisonnable   la connexion permanente d'un négatif par l'intermédiaire de l'arma bure   rg, fig.   5, au fil commun 13 provoque la mise en ...arche d'une alarme de libération. 



   Si la ligne en question-possède des lignes auxiliaires associées le contact du banc du marqueur sera connecté à un contact da banc ALH4 du chercheur de ligne auxiliaire corres- ponant , la   première   ligne du groupe des lignes auxiliaires. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  Comme dans ces conditions le marqueur ne trouve pas de   posi-   tif un court-circuit ne se place pas aux bornes du relais de forte résistance EL, fig. 2, celui-ci attire donc en série avec le relais CO qui reste en position normale. Le relais EL se bloque par l'intermédiaire de l'armature el3 en série avec l'électro d'ascension VM du marqueur, h l'armature e12 il prolonge le positif par l'intermédiaire du balai F1 du chercheur et du balai du marqueur sélecté pour marquer le premier contact du groupe des lignes auxiliaires dans le banc ALH4, à l'armature ell il prolonge le positif par l'in- de termédiaire de   1'enroulement/faible   résistance du relais EC jusqu'au balai F6 du chercheur pour faire attirer   l'électro   de rotation du sélecteur final.

   De ce fait le sélecteur final se place en douzième position   d'ou.   il se ranine en position normale. Le relais EL à l'armature e14, fig. 3, ferme le circuit de commande propre de   l'électro   ALM du cher- cheur de ligne auxiliaire AIH qui de ce fait entraîne ses balais à la recherche de la position marquée par le marqueur et correspondant à la première ligne du groupe auxiliaire associé à la ligne occupée en question. 



   Quand celle-ci est trouvée le relais lG attire quand les ressorts interrupteurs alm s'ouvrent et l'armature lg5 déconnectent temporairement l'électro de comaande ALm, à l'armature lgl il prépare le circuit de l'enroulement supzriem du relais lH en série avec l'enroulement inférieur du relais 1G aboutissant au balai et au banc ALH3 qui se connectent aux contacts privés des lignes   auxilhires.   Si la première ligne est occupée le balai ALH3 rencontrera un positif de telle sorte que le relais lH n'attirera pas et que quand les ressorts interrupteurs   alm   se fermeront le relais lG sera court-circuité et relâchera, il en résulte que le   commutateur   ALH avance d'un nouveau pas.

   Cette action se reproduit auto-   matiquement   jusqu'\ ce qu'une ligne libre soit trouvée et on comprendra que los contacts du groupe dans le banc ALH1 cor- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 respondaat au groupe auxiliaire de lignes sont connectés en- sable et ..:is à 1a terre par   l'intermédiaire   du circuit de maruage pour que le relais 1G puisse attirer et préparer le circuit de test du relais 1H à chaque pas du commutateur ALH.

     uand   une ligne libre est trouvée le relais 1H attire par l'intermédiaire du négatif fourni par le relais de coupure du circuit de ligne de l'abonné, il se bloque par   l'intermé-   diaire de son enroulement inférieur et du contact préliminaire lhl, , l'armature lh2 l'enroulement supérieur de forte résis- tance du relais lH est court-circuité et le relais 1G se bloque par son enroulement inférieur de faible résistance en série avec le relais de coupure du circuit de ligne de l'appelé.

   La   lime   sélectée est donc gardée et le relais 1G à l'armature lg5 maintieht le circuit de commande de l'électro ouvert, à   l'ar-   mature lg4 il connecte un positif aux balais et aux bancs ALH5 et ALH6 pour   donner   deux Marquages dans le banc S3 de l'émet- teur, comne le détermine la connexion volante montrée au plan, pour contrôler l'émission d'un train d'impulsions nécessaires   pour   mettre le sélecteur final en position sur la ligne auxi- liaire trouvée par le   commutateur   ALH.

   Le relais 1H, de ce   fait, '  l'armature lh3 prolonge le positif des ressorts de l'électro de l'émetteur sm vers le balai du chercheur F4 pour -¯'aire attirer l'électro d'ascension du sélecteur final qui .par conséquent élève les balais d'un pas, à la fin de l'attrac- tion de l'électro les ressorts v se ferment et connectent un positif par l'intermédiaire du banc et du balai F5 du chercheur pour faire attirer l'électro de commande de l'émetteur SM. 



  L'électro SM prépare donc l'avancement des balais Sl à S3 sur la groupe suivant de contacts et à la fin de l'attraction de l'électro ouvre les ressorts   sm ce   qui fait relâcher l'électro d'ascension du sélecteur final. Cette action se répète jusqu'à ce que le sélecteur final soit amené sur le niveau voulu, en 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 ce moment le balai S3 de l'émetteur rencontre le premier mar- quage mis à la terre et à l'ouverture des ressorts sm le relais SS attire en série avec l'électro d'ascension.

   Le relais SS se bloque par l'intermédiaire de son armature ssl et n l'arma- ture ss3 fait attirer le relais SZ qui se bloque et à son tour, aux armatures sz2 et sz3, transfère le circuit de commande de l'électro d'ascension 1VM à l'électro de rotation RM du sélec- teur final et en même temps court-circuite et fait relâcher le relais SS. Quand l'armature ss2 revient en position nor- male   l'éleotro   de rotation du sélecteur final travaille en liai- son avec l'électro de commande de l'émetteur et quand les balais du sélecteur final ont été mis en position sur le contact désiré le balai S3 de l'émetteur rencontre le second marquage mis à la terre. A l'ouverture des ressorts sm le relais CO attire en série avec l'électro de rotation du sélecteur final et fait attirer le relais H pour connecter le sélecteur final à la ligne auxiliaire.

   Le sélecteur final établit la connexion et remplit ses fonctions de la manière habituelle tandis que la libération du relais HR, venant après l'attraction du relais II du sélec- teur final provoque la libération de l'appareil pilote de groupe qui revient au repos et reste disponible pour un nouvel emploi. 



   Si le chercheur de ligne auxiliaire ne trouve pas une ligne libre le relais   BC   attire par l'intermédiaire du balai et du banc ALH2 au début de la deuxième révolution, aux armatures bc3 et be4 il marque les positions 1 et 11 dans le banc de l'é- metteur S. Le relais BC à l'armature be2 fait attirer le relais 1H qui se bloque et fait travailler l'émetteur en liaison avec le sélecteur final   comme   décrit de telle sorte que les balais de ce dernier soient amenés en onzième position sur le premier niveau. De ce fait le sélecteur final transmet la tonalité dtoccupation vers la ligne appelante de la manière décrite pré- cédemment et l'appareil pilote de groupe est relâché et devient disponible pour un nouvel   emploi.   



    @   

 <Desc/Clms Page number 14> 

 jans le cas où les sélecteurs finals sont disposés pour desservir des groupes de 200 lignes le relais WS dans   l'appareil pilote   de groupe attire, dans des conditions ap- propriées, par l'intermédiaire du positif venant du sélecteur   final %:   travers le balai et le banc F3, aux armatures wsl à   :;s-# il   intervertit les   connexions   vers les balais du marqueur de manière à établir la liaison vers le groupe correct de 10C   lignes.   



   Les relais   d'alarme   différée TA et RG, fig. 5, sont destinés à   donner   la supervision du fonctionnement de l'appa- reil pilote de groupe et dans le cas où il ne remplit pas sa fonction en un temps déterminé une alarme est   émise   et le pilote de groupe en question est mis hors service. 



   En ce qui concerne le fonctionnement de ces relais on se   rapelera   que le relais ST   opre     im' édiatement   dès que le pilote de groupe est mis en service et par conséquent, à son   armature   stó il coiuiecte le relais TA au fil commun aboutissant   1 la   came S   commandée   par un moteur. La   came ,   est   également   com andée sur le   même   axe que la came S et la fonction de ces   ca,::es   est de donner des impulsions positives alternativement aux fils communs représentés, à des intervalles de 6 secondes par exemple. 



   Au   moment   de l'envoi de l'impulsion S le relais TA attire et se bloque sur son autre enroulement, à l'armature ta2 il prépare le relais RG pour la réception de l'impulsion 2, à l'armature ta3 il prépare le circuit vers le fil 10 se   rendant   vers   l'appareil   d'alarme de supervision. si l'appa- reil pilote de groupe ne remplit pas sa fonction pendant la   période   allouée-le relais TA reste attiré et à la réception de l'lapulasion 2 le relais RG attire et se bloque en série avec le relais ST.

   Le relais RG         l'armature   rg2 connecte un nogatif à travers résistance au fil 10 pour faire fonctionner 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 l'appareil d'alarme de supervision, aux armatures rg5 et rg4 il connecte un positif aux fils communs 11 et 12 pour faire fonctionner les alarmes du bâti et du   bureau, ;..   l'armature rg5 il achemine les autres   appels   destinés à. ce pilote de groupe vers l'autre pilote de groupe, à l'armature   rg6   il ouvre le marquage à l'occupation vers le banc vertical; à l'armature rg7 il ouvre le circuit de l'électro d'ascension du chercheur et à l'armature rg8, fig. 5, il provoque l'allumage de la lampe de supervision   LP,   individuelle à l'appareil pilote de groupe fautif.

   Le surveillant du bureau est averti du dérangement survenu et en suivant la chaîne des alarmes le pilote de groupe fautif est rapidement localisé et le défaut peut être levé sans retard. 



   On doit noter que si le circuit du sélecteur final auquel on se   réf3re   ici est destiné à des   commutateurs   qui au moment de la libération s'avancent jusqu'au douzième pas dans un niveau et retombent ensuite suivant la verticale l'invention est également applicable 'Il des sélecteurs finals d'autres con- structions dans lesquels la libération s'effectue par un mouve- ment rétrograde suivant le chemin parcouru pour la mise en position des balais. De plus l'invention n'est pas nécessaire- ment limitée à des commutateurs à deux mouvements, elle peut être appliquée à des   commutateurs  ayant un mouvement uni-direc- tionnel.

   Il est possible également par des modifications con- venables du circuit d'utiliser les onzièmes contacts des dif- férents niveaux comme lignes auxiliaires et dans ces conditions on s'arrange pour que le circuit d'occupation soit rendu in- effectif quand le   commutateur   est amené directement en onzième position.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  'Improvements to our systems t.:lr::onī,ûu-.
 EMI1.2
 THIS . Grande f'rt.na T '3.903 patent application filed; February 6, 1935 by 4utonatic '31eotric' Jo.'pny Zi: uit; a and 1 ', "3. l \ eginêlld Txl'Ir03 and George Thoi-ins' AI:.: Ït have the request is the beneficiary.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention relates to improvements made to automatic and semi-automatic telephone systems and the object of the invention is more particularly to provide an improved device ensuring better use of the bank contacts of the switches employed in various systems. such systems. The invention finds particular application in selectors serving groups of lines in P.B.X. or single lines or lines of both categories, although it is not limited to such lines its application to the establishment and distribution of grouped lines is greatly facilitated.

   For example, if it is required to extend a group of lines in P.B.X. it is no longer necessary to have free contacts adjacent to the group and it is possible by the means of the invention to group together reserve contacts distributed in undefined positions and to associate them with any group. of lines in PBX.



   According to one of the characteristics of the invention, if the final selector encounters a busy line, a signal is transmitted to an apparatus common to a certain number of these selector switches and the subsequent control of the selector, including its return to position on a different line terminating in the same direction or the transmission of a busy signal if no line is available is carried out by the common switchgear. By this means modifications to existing final selectors are minimized.



   According to another characteristic of the invention, if a busy line or a group of busy lines is encountered, means have been provided to meet this condition and to release and reset the switch to a free line with access. to the same subscriber connected to another part of the switch bank or to give a busy signal if there is no such line

 <Desc / Clms Page number 3>

 available.



   According to another characteristic of the invention in order to allow the switch to be put back in position in the event that the line or the group of lines tested in the first place is found busy a switch having access to a certain number of different groups 'final selectors are provided to enter service in this case, with this switch is associated the apparatus indicating the particular line or the group of lines which must be tested, the apparatus making it possible to determine whether there is a free line terminating at the desired subscriber and the equipment controlling the reset to position of the final selector on this line, if no free line is available it causes the sending of a busy signal.



   According to another characteristic of the invention with the aim of allowing the switch to be returned to its position in the event that the line or the group of lines tested first, the place has been found occupied, a device common to a certain number of final selectors is intended to be associated with these, it includes the components determining the level on which the switch has remained, the components causing the switch to advance step by step to a determined position in the level so that 'it determines the contact on the level, the devices making it possible to determine whether there is a free line terminating at the desired subscriber and the devices causing the switch to be returned to position on such a free line.



   The invention will be better understood from the following description of one of its applications for which reference will be made to the appended drawings comprising FIGS. 1 - 6 of these, FIG. 1 is a junction diagram while Figs. 2 - 5 assembled as shown in fig. 6 give the connection circuits.



   Referring now to the junction diagram, FS

 <Desc / Clms Page number 4>

 represents a final selector to which the possibilities of Grouping have been given. GP represents common group pilot devices which, according to convenience, can be provided in duplicate for about a hundred final selectors such as FS. The GP group pilot apparatus is associated with a finder F, a marking switch L ,, both with two Louvenents and one or more switches for selecting AIR auxiliary lines with a single movement and a pulse control switch S.



   The operation is as follows:
When the final selector FS encounters any busy line a start circuit is established to the common group pilot device GP. This causes the search for the final selector in question by the researcher F. When it is found the marker F begins to work, firstly it is placed on the level on which the final selector FS remained in position, secondly the appliances. of rotation of the two switches work in synchronism until the final selector FS has reached a determined position - say the eleventh - at this moment the movement of the two switches ceases and the marking switch M remains on the contacts corresponding to the contacts on which the final selector found a busy line.

   If this contact has no associated auxiliary line, the group pilot device is immediately released and the final selector sends the busy tone 1 = the caller. If, however, the contact in question is part of a P.B.X. which has auxiliary lines the final selector is released on the field and a start circuit extends to the auxiliary line selector switch ALH which first searches for the first line of the auxiliary group associated with the line or group PBX selected, and if this line is busy and is not the only one in the auxiliary group, it will search for a free line in

 <Desc / Clms Page number 5>

 the auxiliary group. When it finds a free line, it is immediately marked as busy.

   The final selector is then placed in position following the ascent and rotation movements by the pulse sending switch S, that in turn is controlled according to the line selected by the switch ALH. The final selector switch relay then operates to connect this to the selected line and the group pilot device is released and made available for other uses.



   It will be noted that the invention can be applied to final selectors of existing types, whether they have access to single lines only or to lines grouped in P.B.X. only or both kinds of lines, P.B.X. and simple, as well as it can be incorporated into new circuits.



   Referring now to the operation of the circuit, it will be noted that only the elements of the final P.B.X. type, necessary for the understanding of the invention are represented, they are to the left of the vertical dotted line of FIGS. 2 and 4. With the exception of the case of occupancy, the operation of the P.B.X. is carried out in the usual manner and the modifications of the circuit necessary to adapt it to the case of occupation and to start the group pilot apparatus will be fully explained in the description which follows.



   When a P.B.X. encounters a busy case its relay G attracts and at contact gl or g2 connects a negative through a resistor respectively to the start wire of the odd or even levels OLS or ELS leading to the group pilot device , at the same time at contact g5 or g4 it extends a negative marking towards the vertical AWF bench of the researcher to indicate the level on which the final selector is located. The dotted connection bypassing the main contact is

 <Desc / Clms Page number 6>

 click only at level 0.

   The provision of starter leads, for the odd and even levels, terminating in the group, main and auxiliary pilot units respectively, equalizes the load on the equipment and allows one to work as the same. 'auxiliary of the other in the event of fault. Connecting a negative through resistor to the odd level start wire causes the SA relay to pull in series with the SB relay which is a marginal pulling relay only when two or more final selectors on odd finder levels encounter the occupation simultaneously.

   In this case, the function of the SB relay is to extend the starting circuit to the auxiliary group pilot device so that the two searchers are put into service and the waiting time is reduced.



  Relay SA to the armature sal attracts the starting relay ST in fig. 5 which in turn to the frame stl, fig. 1, completes the search engine's own VE ascension electro control circuit. The searcher brushes search for the marked level and when this is found the FK relay circuit closes through its two windings in series through the AWF vertical bank. The relay LK to its armature lkl connects the control circuit of the electro-ascension and closes the blocking circuit of LK by means of its left winding - which has a resistance low enough to mark the selected level. to occupation for other researchers.

   In the armature lk2 the own control circuit of the search engine's RF rotation electro closes as follows: positive at the switch contacts sm, fig. 2, S1 brush and first transmitter bank contact, rm switch springs, marker springs, re3 armature, seeker rf switch springs, NML shaft springs du. marker, co3 armature, researcher NF1 shaft springs, 1k2 armature, electro de

 <Desc / Clms Page number 7>

 RF rotation. Seeker brushes F1 to F8 rotate the search for the final selector in question and when this is found a positive coming from the relay G circuit is taken by the seeker brush F8, it causes the pull of the comparatively high resistance relay RS in series with electro RF.

   The YF resistor in parallel with the RS relay is of comparatively low value, it is used to test the operation of the electro. The LRB metal rectifier prevents the connection of a positive coming from the electro circuit to the RS relay and to the F8 brush.

   The RS relay by attracting to the rsl frame disconnects the YF resistor, to the rs2 and rs3 armatures it extends the polarity through the VT relay and the searcher brush F7 to mark the vertical AWP bank of the final selector, at the rs4 armature it extends a corresponding marking up to the AWM vertical bench of the marker, to the rs5 armature, fig. 2, it connects the high resistance HR relay to the finder's brush? 2 so that it attracts in series with the final selector switch relay which is not attracted at the moment, finally to the rs7 armature, fig. 2, it closes the own control circuit of the ascension electro WM of the marker which therefore performs a vertical search.

   It should be noted here that the vertical AWM bench of the marker, fig. 4, is multiple with the AWP vertical banks of all the final selectors served by the group pilot in question so that it will be assumed that the marking polarity applied to the VT relay is extended through the vertical bank of the final selector to mark a particular level of the vertical marker bank corresponding to the level on which the final selector brushes have remained.

   Therefore when the marker brushes are brought up to the marked level, the VT relay attracts and the vtl armature, fig. 2, open the electro VM control circuit and remove the short circuit of the high resistance VTR relay

 <Desc / Clms Page number 8>

   which therefore attracts in series with electro, the latter however does not attract in this circuit.

     Retort the markers of the two group pilots can be searching at the same time for simultaneous calls it is important to ensure that the respective 7T relays will be operated only by their own marking switches and for this purpose the vertical broom of the marker number 1 is connected to positive and the vertical brush of marker number 2 is connected to negative as the counter of the alternate connections of the plane.

   In addition, as the VT relays are known to be each connected to the central point of a resistor mounted as a potentiometer, it is necessary to incorporate MRA metal rectifiers in their circuit connected in opposite directions so that there is no there is no danger of a marker stopping on a level marked by a researcher associated with another marker.



   It can also happen that the two VT relays are switched together because the seekers of the two group pilots are on corresponding levels. Under these conditions, the rectifiers have no effect, but as the two VT relays have the same polarity, no current flows and therefore cannot result in active operation.



   The HR relay by attracting the hrl armature closes a local circuit for blocking the ST relay, fig. 5, at the hr2 armature it disconnects the SA and SB relays and '2 the hr3 armature it provides a local blocking circuit to the RS relay. Coming back asfokctionnetent of relay VTR we see that at armature vtrl the comrt-circuit of its winding is open at another point,: armature vtr2, fig. 4, the electro of rotation RM of the marker is attracted and to the armature vtr4 a positive is connected to the F6 brush of the seeker to attract the electro of rotation IM of the final selecter.

   When the RM rotating electro attracts

 <Desc / Clms Page number 9>

 fully the rm switch springs open and disconnect the short-circuit positive on one side of the GA relay winding, and furthermore when the IRM rotation electro of the final selector operates fully , the associated springs r close and connect the positive to the brush and to the researcher's bench F5 to attract the relay GA 'by means of a winding in series with the resistors YA and YB. The GA relay to the ga2 and ga3 armatures opens the circuits of the two rotation electros which release.

   An interaction is therefore established between the final selector and marker rotation electrodes and the GA relay so that when the final selector brushes reach the eleventh position, the marker brushes will have been brought to a complementary position corresponding to the busy contact in question.



   In the eleventh position the cam springs S of the final selector operate and connect a positive through the bank and the finder brush F4 to maintain GA in series with the EC relay which also attracts. The GA relay, remaining blocked, prevents any subsequent interaction between the rotation electrodes, while the EC relay to the ec2 and ec3 armature connects the EL and 00 relays respectively to the finder brush F1.

   It will be noted here that. All the contacts of the bench Fl of the researcher corresponding to the final selectors serving the same group of one hundred lines are easily connected and connected to a particular brush of the marker as shown in the plan and it is therefore obvious that the Finder brush F1 selects the correct group of 100 lines, the marker brush selects the contact in the group of 100 lines which has been selected and found occupied by the final selector.



   If the contact in question does not have associated auxiliary lines it is connected directly to the positive which extends through the marker brush and the research brush.

 <Desc / Clms Page number 10>

 chear to attract the CO relay. The Co relay blocks the neck armature and the co2 armature short-circuits the winding. (The high resistance of the HR relay to attract the switching relay H of the final selector. The attraction of the relay when the brushes are in the eleventh position causes the busy tone to be sent to the calling line and the HR relay is short-circuited and released by the H relay blocking armature.

   The hr relay in turn releases the ST and Rs relays at the respective hrl and hr3 armatures. As a result of the release of the rs3 armature, the own control circuit of the RM rotation electro of the marker closes, the marker brings its brushes to the end of the bench and returns to the rest position for which the circuit is opened to the RMl shaft springs and transferred to the seeker's RF rotation electro. The researcher in his turn advances his brushes to the end of the bench and returns to the normal position, the circuit is open to the shaft springs NFl.

   During the operations of returning the switches to the rest position, a circuit is closed in the group pilot unit by means of the shaft springs NM2 or NF2 and the armature at rest st5 to attract. the RG relay, fig. 5, ce- him-: ci gives a release guard by opening the attraction circuit of the SA and SB relays and temporarily transferring the starting circuit to the other group control device.



    If the switch does not return to standby within a reasonable time, the permanent connection of a negative through the armature rg, fig. 5, to common wire 13 causes the arcing of a release alarm.



   If the line in question has associated auxiliary lines, the marker bank contact will be connected to an ALH4 bank contact of the corresponding auxiliary line finder, the first line of the group of auxiliary lines.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  As in these conditions the marker does not find a positive, a short-circuit is not placed at the terminals of the high resistance EL relay, fig. 2, it therefore attracts in series with the CO relay which remains in the normal position. The relay EL is blocked by means of the armature el3 in series with the electro of ascension VM of the marker, h the armature e12 it extends the positive by the intermediary of the brush F1 of the researcher and the brush of the marker selected to mark the first contact of the group of auxiliary lines in the ALH4 bank, at the ell armature it extends the positive through the winding / low resistance of the EC relay to the finder's brush F6 for attract the final selector rotation electro.

   The final selector is therefore placed in the twelfth position from or. he rinsed in the normal position. The EL relay to the e14 armature, fig. 3, closes the own control circuit of the electro ALM of the AIH auxiliary line finder which thereby drives its brushes in search of the position marked by the marker and corresponding to the first line of the auxiliary group associated with the busy line in question.



   When this is found the lG relay attracts when the alm switch springs open and the lg5 armature temporarily disconnects the control electro ALm, to the lgl armature it prepares the circuit of the upper winding of the lH relay in series with the lower winding of the 1G relay leading to the brush and the ALH3 bench which connect to the private contacts of the auxiliary lines. If the first line is occupied the ALH3 brush will encounter a positive so that the lH relay will not attract and that when the alm switch springs close the lG relay will be short-circuited and release, the result is that the ALH switch will advance. of a new step.

   This action is repeated automatically until a free line is found and it will be understood that the contacts of the group in the bank ALH1 cor-

 <Desc / Clms Page number 12>

 respondaat to the auxiliary group of lines are connected to the sand and ..: is to the earth through the intermediary of the marking circuit so that the relay 1G can attract and prepare the test circuit of the relay 1H at each step of the switch ALH.

     When a free line is found, the 1H relay attracts via the negative supplied by the cut-off relay of the subscriber's line circuit, it is blocked by the intermediary of its lower winding and the preliminary contact lhl, , armature lh2 the upper high resistance winding of relay lH is short-circuited and relay 1G is blocked by its low resistance lower winding in series with the called party's line circuit cut-off relay.

   The file selected is therefore kept and the 1G relay to the lg5 armature keeps the electro control circuit open, to the lg4 armature it connects a positive to the brushes and to the ALH5 and ALH6 banks to give two markings in the transmitter bank S3, as determined by the flying connection shown in the plan, to control the emission of a train of pulses necessary to put the final selector in position on the auxiliary line found by the switch ALH.

   The 1H relay, therefore, the lh3 armature extends the positive of the springs of the electro of the emitter sm towards the brush of the seeker F4 in order to attract the ascension electro of the final selector which. consequently raises the brushes by one step, at the end of the attraction of the electro the springs v close and connect a positive through the bench and the brush F5 of the seeker to attract the electro control of the SM transmitter.



  The electro SM therefore prepares the advancement of the brushes Sl to S3 on the next group of contacts and at the end of the attraction of the electro opens the springs sm which releases the ascending electro of the final selector. This action is repeated until the final selector is brought to the desired level,

 <Desc / Clms Page number 13>

 at this moment the S3 broom of the transmitter meets the first earthed mark and when the springs open the SS relay draws in series with the ascension electro.

   The SS relay is blocked by means of its armature ssl and n the armature ss3 attracts the relay SZ which is blocked and in turn, to the armatures sz2 and sz3, transfers the control circuit of the electro d The 1VM rise to the rotary solenoid RM of the final selector and at the same time short-circuits and releases the SS relay. When the ss2 armature returns to the normal position, the final selector rotation electro works in conjunction with the transmitter control electro and when the final selector brushes have been placed on the desired contact. the transmitter S3 brush meets the second grounded marking. When the springs sm open, the CO relay attracts in series with the final selector rotation electro and causes the H relay to attract to connect the final selector to the auxiliary line.

   The final selector makes the connection and performs its functions in the usual way, while the release of the HR relay, coming after the pulling of the relay II of the final selector causes the release of the group pilot device which returns to idle and remains available for a new job.



   If the auxiliary line finder does not find a free line, the BC relay attracts through the brush and the ALH2 bench at the start of the second revolution, to the bc3 and be4 reinforcements it marks positions 1 and 11 in the bench of l 'emitter S. The relay BC to the armature be2 attracts the 1H relay which blocks and makes the emitter work in connection with the final selector as described so that the brushes of the latter are brought to the eleventh position on the first level. Thereby the final selector transmits the busy tone to the calling line in the manner described above and the group pilot apparatus is released and becomes available for new use.



    @

 <Desc / Clms Page number 14>

 j in the event that the final selectors are arranged to serve groups of 200 lines, the WS relay in the group pilot unit attracts, under suitable conditions, via the positive coming from the final selector%: through the brush and the bank F3, to the wsl frames at:; s- # it swaps the connections to the marker brushes so as to establish the link to the correct group of 10C lines.



   The TA and RG delayed alarm relays, fig. 5, are intended to supervise the operation of the group pilot apparatus and in the event that it does not fulfill its function within a determined time an alarm is emitted and the group pilot in question is taken out of service.



   With regard to the operation of these relays, it should be remembered that the ST relay operates immediately as soon as the group pilot is put into service and consequently, in its armature it connects the TA relay to the common wire terminating at the cam S controlled by a motor. The cam is also controlled on the same axis as the cam S and the function of these is to give positive pulses alternately to the common wires shown, at intervals of 6 seconds for example.



   When the S pulse is sent, the TA relay attracts and blocks on its other winding, at the armature ta2 it prepares the relay RG for the reception of the pulse 2, at the armature ta3 it prepares the circuit to wire 10 going to the supervisory alarm device. if the group pilot device does not fulfill its function during the allocated period - the TA relay remains attracted and upon receipt of laapulasion 2 the RG relay attracts and blocks in series with the ST relay.

   The RG relay the rg2 armature connects a negative through resistor to wire 10 to operate

 <Desc / Clms Page number 15>

 the supervisory alarm device, to the rg5 and rg4 armatures it connects a positive to the common wires 11 and 12 to operate the rack and office alarms,; .. the rg5 armature it routes the other calls intended for. this group pilot towards the other group pilot, at the rg6 frame it opens the marking to occupancy towards the vertical bench; on the rg7 armature it opens the research finder's ascension electro circuit and on the rg8 armature, fig. 5, it causes the lighting of the supervision lamp LP, individual to the faulty group pilot device.

   The office supervisor is informed of the fault that has occurred and by following the chain of alarms the faulty group pilot is quickly located and the fault can be resolved without delay.



   It should be noted that if the circuit of the final selector referred to here is intended for switches which at the moment of release advance to the twelfth step in a level and then fall back vertically, the invention is also applicable. There are final selectors of other constructions in which the release is effected by a retrograde movement following the path taken for the positioning of the brushes. Furthermore, the invention is not necessarily limited to switches with two movements, it can be applied to switches having a uni-directional movement.

   It is also possible by suitable modifications of the circuit to use the eleventh contacts of the different levels as auxiliary lines and in these conditions it is arranged so that the occupancy circuit is rendered ineffective when the switch is switched on. brought directly to eleventh position.


    

Claims (1)

A E V E L D I C A T I O N S . A E V E L D I C A T I O N S. ----------------------------- 1. Un sélecteur final destiné à des systèmes de téléphonie dans lequel lorsqu'on rencontre une ligne occupée ou un groupe de lignes occupé des moyens sont prévus pour répondre cette condition et pour relâcher et remettre le sélecteur en position sur une ligne libre, desservant le même abonné, et connectée en un autre endroit du banc du commutateur, ou pour donner un signal d'occupation si une telle ligne n'est pas disponible. ----------------------------- 1. A final selector intended for telephone systems in which when a busy line is encountered or a group of busy lines means are provided to meet this condition and to release and put the selector back in position on a free line, serving the same subscriber, and connected elsewhere on the switch bank, or to give a signal of busy if such a line is not available. 2. Un sélecteur final destiné . des systèmes de téléphonie dans lequel ¯jour permettre au commutateur d'être remis en position dans le cas où la ligne ou le groupe de lignes testé en premier lieu est occupé, un commutateur ayant accès à un certain non- bra de groupes différents de sélecteurs finals est prévu pour entrer en se-,vice dans ce cas, à ce commutateur est associé l'appareillage indiquant la ligne particulière ou le groupe de lignes qui doit être testé, 2. A final selector intended. telephone systems in which ¯day allow the switch to be reset in the event that the line or group of lines tested first is busy, one switch having access to a certain non-bra of different groups of switches finals is designed to come into service in this case, this switch is associated with the equipment indicating the particular line or group of lines which must be tested, l'appareillage permettant de déterminer s'il y a une ligne libre aboutissant chez ltabonné demandé et l'appareillage commandant la remise en position du sélecteur final sur cette ligne libre ou si aucune ligne libre n'est disponible provoquant l'envoi d'un signal d'oc- cupation. the equipment making it possible to determine whether there is a free line terminating at the requested subscriber and the equipment controlling the return to position of the final selector on this free line or if no free line is available causing the sending of a busy signal. 3. Un séleoteur final du type à deux mouvements destiné à des systèmes de téléphonie dans lequel pour permettre au commu- tateur d'être remis en position dans le cas où la ligne ou le groupe de lignes testé en premier lieu est occupé, un appareillage commun à un certain nombre de sélecteurs finals est prévu pour être associé à ceux-ci, il comprend des or- ganes déterminant le niveau sur lequel le commutateur est demeuré, des organes provoquant l'avance pas à pas du commu- tateur Jusqu'1. une position déterminée dans le niveau de telle sorte qu'il détermine le contact sur le niveau, des <Desc/Clms Page number 17> organes permettant de déterminer s'il y a une ligne libre aboutissant chez l'abonné désiré et des organes provoquant la remise en position sur une telle ligne libre. 3. A final selector of the two-movement type intended for telephone systems in which to allow the switch to be returned to position in the event that the line or group of lines tested first is occupied, a switchgear common to a certain number of final selectors is intended to be associated with them, it comprises organs determining the level on which the switch has remained, organs causing the switch to advance step by step up to 1 . a determined position in the level so that it determines the contact on the level, <Desc / Clms Page number 17> devices making it possible to determine whether there is a free line terminating at the desired subscriber and devices causing the return to position on such a free line. 4. Pour être utilisé dans des systèmes de téléphonie ou des systèmes semblables, un sélecteur ayant accés à des lignes individuelles ou à des groupes de lignes dans lequel si le sélectes rencontre une occupation, un signal est transmis vers un appareillage commun à un certain nombre de ces com- mutateurs,et le contrôle subséquent du commutateur, y com- pris sa remise en position sur une ligne différente condui- sant dans la même direction ou la transmission d'un signal d'occupation si aucune ligne de cette espèce n'est disponible, est effectué par l'appareillage commun. 4. To be used in telephony systems or similar systems, a selector having access to individual lines or to groups of lines in which if the selected meets a busy, a signal is transmitted to an apparatus common to a certain number. of these switches, and the subsequent control of the switch, including its resetting on a different line leading in the same direction or the transmission of a busy signal if no such line is is available, is performed by the common switchgear. 5. Pour être utilisé dans des systèmes de téléphonie ou des systèmes semblables un sélecteur à deux mouvements ayant cer- tains contacts auxquels on peut avoir accès en émettant deux chiffres, ne comportant pas plus de 10 impulsions chacun, un chiffre servant à commander le mouvement dans chacune des directions, et des contacts additionnels qui ne sont pas accessibles par l'émission de chiffres ne comportant pas plus de 10 impulsions et caractérisés par le fait qu'un ou plusieurs de ces contacts additionnels sont connectés à une ligne ou à des lignes faisant partie d'un groupe ou de groupes de lignes auxquels le sélecteur a accès après l'émission de deux chiffres ne comportant pas plus de 10 impulsions, le sélec- teur a accès à ces contacts additionnels quand la ligne ou les lignes du groupe testé en premier lieu sont occupées. 5. To be used in telephony or similar systems a two-movement selector having certain contacts which can be accessed by issuing two digits, not comprising more than 10 pulses each, one digit being used to control the movement. in each of the directions, and additional contacts which are not accessible by transmitting digits not comprising more than 10 pulses and characterized by the fact that one or more of these additional contacts are connected to a line or to lines forming part of a group or groups of lines to which the selector has access after the transmission of two digits not comprising more than 10 pulses, the selector has access to these additional contacts when the line or lines of the group tested in the first place are occupied. 6. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications 1, 3 ou 4 dans lequel si le sélecteur rencontre une condition d'occu- pation un commutateur auxiliaire ayant accès à un certain noubre de sélecteurs finals est mis en service et la comnande subséquente du sélecteur effectuée par le commutateur auxi- liaire. <Desc/Clms Page number 18> 6. A selector as claimed in claims 1, 3 or 4 wherein if the selector meets a busy condition an auxiliary switch having access to a certain number of final selectors is put into service and subsequent control of the selector effected by. the auxiliary switch. <Desc / Clms Page number 18> 7. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications 2 ou 6 dans lequel le commutateur auxiliaire est associé à un com- mutateur de marquage qui est mis dans une position complé- mentaire en ce qui concerne le sélecteur pour déterminer s'il y a une ligne libre aboutissant dans la direction dé- sirée et pour commander la remise en position du sélecteur sur une telle ligne libre ou s'il n'y a pas de ligne de cette espèce disponible pour provoquer l'envoi d'un signal d'occupation par le sélecteur. 7. A selector as claimed in claims 2 or 6 in which the auxiliary switch is associated with a marking switch which is placed in a complementary position with respect to the selector to determine if there is a free line. terminating in the desired direction and to command the return to position of the selector on such a free line or if there is no such line available to cause the sending of a busy signal by the selector. 8. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 7 dans lequel le commutateur de marquage est du type à deux mouve- ments et est mis en position en ce qui concerne son mouvement vertical par un marquage venant du balai vertical du sélec- teur à travers le balai vertical du commutateur de marquage. 8. A selector as claimed in claim 7 wherein the marking switch is of the two-movement type and is set with respect to its vertical movement by a marking from the vertical selector brush across the selector. vertical brush of the marking switch. 9. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 8 dans lequel la mise en position du commutateur de marquage suivant le mouvement de rotation est effectuée par l'avance par ro- tation du commutateur de marquage et du sélecteur en synchro- nisme jusqu'à ce que le sélecteur atteigne un contact déter- miné. 9. A selector as claimed in claim 8 in which the positioning of the marking switch according to the rotational movement is effected by advancing the marking switch and the selector in synchronism by rotation until that the selector reaches a specific contact. 16. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 9 dans lequel à la fin du mouvement de rotation le sélecteur est relâché. 16. A selector as claimed in claim 9 wherein at the end of the rotational movement the selector is released. 11. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 10 dans lequel les marquages se prolongent des bancs du commutateur de marquage vers un des bancs d'un commutateur auxiliaire qui commande la remise en position du sélecteur. 11. A selector as claimed in claim 10 wherein the markings extend from the banks of the marking switch to one of the banks of an auxiliary switch which controls the return to position of the selector. 12. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications 3 ou 4 dans lequel l'appareillage'commun comprend un commutateur de marquage prévu pour être mis en position correspondant à celle de la ligne ou du groupe de lign,s occupées. <Desc/Clms Page number 19> 12. A selector as claimed in claims 3 or 4 in which the common apparatus comprises a marking switch adapted to be placed in the position corresponding to that of the line or group of lines occupied. <Desc / Clms Page number 19> 13. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 12 dans lequel un commutateur auxiliaire est prévu pour être mis en position, sous la commande du commutateur de marquage, sur la première ligne d'un groupe aboutissant chez l'abonné désiré. 13. A selector as claimed in claim 12 wherein an auxiliary switch is provided to be positioned, under the control of the marking switch, on the first line of a group terminating at the desired subscriber. 14. Un sélecteur comme revendiqué à la revendication 13 dans lequel si la mise en position du commutateur de marquage est telle qu'elle indique que le commutateur auxiliaire n'a pas d'accès vers des lignes correspondant à cette mise en position, ou si les lignes correspondantes auxquelles le commutateur auxiliaire a accès sont toutes occupées, le commutateur de marquage provoque l'envoi d'un signal d'oc- cupation. 14. A selector as claimed in claim 13 wherein if the setting of the marking switch is such as to indicate that the auxiliary switch has no access to lines corresponding to this setting, or if the corresponding lines to which the auxiliary switch has access are all occupied, the marking switch causes the sending of a busy signal. 15. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications 11 ou 13 dans lequel le commutateur auxiliaire recherche le marquage, donné par le commutateur de marquage et indiquant la première ligne du groupe requis, et ensuite recherche une ligne libre dans le groupe. 15. A selector as claimed in claims 11 or 13 wherein the auxiliary switch searches for the tag, given by the tag switch and indicating the first line of the required group, and then searches for a free line in the group. 16. Un sélecteur comme revendiqué ù la revendication 15 dans lequel le commutateur auxiliaire, mis en position sur une ligne libre, commande le fonctionnement d'un comnutateur émetteur qui transmet des impulsions de mise en position vers le sélecteur pour l'amener sur la ligne libre. 16. A selector as claimed in claim 15 in which the auxiliary switch, placed on a free line, controls the operation of a transmitter switch which transmits position pulses to the selector to bring it on the line. free. 17. Un sélecteur corme revendiqué à la revendication 10 dans lequel si toutes les lignes sont occupées le commutateur émetteur provoque la mise en position du sélecteur sur un contact particulier du premier niveau d'où le signal d'oc- cupation est transmis. 17. A selector as claimed in claim 10 in which if all the lines are occupied, the transmitting switch causes the selector to be placed on a particular contact of the first level from which the occupancy signal is transmitted. 18. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications .5 ou 4 dans lequel 1'appareillage commun est prévu pour être associé au sélecteur par l'intermédiaire d'un chercheur. 18. A selector as claimed in claims 5 or 4 in which the common apparatus is adapted to be associated with the selector through a finder. 19. Un sélecteur comme revendiqué aux revendications 11 ou le dans lequel la sélection du balai du commutateur de marquage <Desc/Clms Page number 20> servant à prolonger le marquage est déterminé par la posi- tion du chercheur. 19. A selector as claimed in claims 11 or wherein the selection of the brush of the marking switch <Desc / Clms Page number 20> used to prolong the labeling is determined by the position of the finder. 20. Four être utilisé dans un système d:. téléphonie un sélecteur comme décrit et représenté aux plans annexés. 20. Oven be used in a d: system. telephony a selector as described and shown in the accompanying drawings.
BE413538D BE413538A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413538A true BE413538A (en)

Family

ID=77047

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413538D BE413538A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413538A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE413538A (en)
BE384554A (en)
BE351277A (en)
BE355261A (en)
CH101057A (en) Installation for an automatic switched telephone central office.
BE416389A (en)
BE475418A (en)
BE414551A (en)
CH95918A (en) Installation for telephone central office.
BE411026A (en)
BE422189A (en)
CH95434A (en) Installation for automatic telephone central office.
CH120113A (en) Telephone installation.
BE384791A (en)
BE332977A (en)
BE417475A (en)
BE476206A (en)
BE469316A (en)
BE415524A (en)
BE465122A (en)
BE412533A (en)
CH272954A (en) Automatic telephone installation.
BE400690A (en)
BE420586A (en)
BE433724A (en)