BE411026A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411026A
BE411026A BE411026DA BE411026A BE 411026 A BE411026 A BE 411026A BE 411026D A BE411026D A BE 411026DA BE 411026 A BE411026 A BE 411026A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
relay
armature
group
circuit
switch
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411026A publication Critical patent/BE411026A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04QSELECTING
    • H04Q3/00Selecting arrangements

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Interface Circuits In Exchanges (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux systèmes téléphoniques ou aux   systèmes   analogues. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention se rapporte à des systèmes téléphoniques et concerne plus particulièrement les systèmes dans lesquels les connexions sont effectuées au moyen de commutateurs automatiques,
D'une manière générale l'objet de l'invention est de fournir un appareil de contrôle perfectionné pour l'établissement d'une connexion dans lequel la vitesse de fonctionnement des commutateurs ne doit pas être maintenue dans des limites déterminées car les appareils utilisés pour l'établissement de la connexion attendront toujours que la position désirée du commutateur soit atteinte,
Suivant une des caractéristiques de l'invention les commutateurs ont accès à des groupes de lignes et chaque commutateur doit accomplir un mouvement automatique qui le fait passer sur chaque groupe jusqu'à ce que le groupe désiré soit atteint,

   quand le mouvement automatique dans un groupe est terminé un signal est transmis à l'appareillage commun qui commande l'établissement de la connexion et le commencement du mouvement automatique dans chaque groupe subséquent est déclenché sous le contrôle de l'appareillage commun par l'action de signaux identiques pour déterminer le moment où le groupe désiré est atteint. 



   Dans un sélecteur de groupe quand le groupe désiré est atteint un signal est transmis de l'appareillage commun vers le commutateur pour éviter tout mouvement automatique ultérieur-dans les groupes et pour provoquer un mouvement de recherche d'une ligne libre dans le groupe, tandis que dans un connecteur le signal provoque un mouvement d'avancement sur les lignes individuelles du groupe sous la commande de l'appareillage commun. 



   Dans une des réalisations les plus intéressantes de l'invention les signaux transmis à l'appareillage commun 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 consistent en un changement dans la résistance du circuit reliant l'appareillage commun au commutateur tandis que les signaux transmis vers le commutateur sont donnés par le transfert d'une polarité négative d'un fil du circuit à un autre fil du même circuit. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention dans un commutateur qui accomplit un mouvement pas à pas sur les lignes individuelles auxquelles il a accès des signaux consistant en variation de résistance du circuit sont comptés par l'appareillage commun pour déterminer l'étendue du mouvement pas à pas tandis que lorsque la ligne désirée est atteinte un signal est transmis de l'appareillage commun vers le commutateur pour arrêter le mouvement pas à pas et pour établir la connexion vers la ligne désirée. 



   Les caractéristiques et le fonctionnement de l'invention seront décrits en détail dans la spécification suivante en se référant aux plans annexés comprenant les fig, 1 à 10 inclusivement. La fig. 1 donne un diagramme en traits simples montrant le système de jonction de deux groupes de 500 lignes. La fig. la donne le mode de juxtaposition des fig. 2 à 10, inclusivement. Les fig. 2 à 10 inclusivement, montrent par les moyens usuels le sélecteur, le connecteur, le contrôleur d'appel combiné perfectionné ainsi que les appareils associés qui sont nécessaires pour la compréhension de l'invention. 



   En se référant maintenant à la partie supérieure de la fig. 1 on peut voir que les lignes d'abonné sont divisées en groupes de 5 centaines et que ces groupes sont divisés à leur tour en groupes de 100 lignes. Les rectangles marqués 100 dans la partie supérieure gauche représentent chacun les circuits de 100 lignes qui sont connectées aux bancs des chercheurs de lignes primaires, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 en admettant qu'il y a 10 chercheurs de lignes primaires pour chaque groupe de 100 circuits de ligne. 



   Les chercheurs aboutissent à des jonctions primaires qui sont multiplées sur les bancs des chercheurs secondaires et dans les bancs des chercheurs de groupes associés aux controleurs d'appel. Les chercheurs secondaires aboutissent à des groupes secondaires de relais de jonction et à des sélecteurs de groupe   primaire..   Il y a autant de chercheurs secondaires et de groupes secondaires de relais de jonction   qu' il   le faut pour tenir compte des conditions du trafic émis par le groupe de 500 lignes. Les bancs des sélecteurs de groupe primaires sont connectés à des sélecteurs de groupe secondaires et sont multiplés comme le montre la figure. Les sélecteurs de groupe secondaires ont accès à des connecteurs et les connecteurs à leur tour ont accès aux circuits de ligne des abonnés de la manière habituelle.

   Chaque groupe de 100 abonnés possède un fil de démarrage aboutissant à un relais de démarrage associé au distributeur. Le distributeur a accès à autant de contrôleurs d'appel combiné qu'il est nécessaire pour tenir compte du trafic dans ce sous-groupe. 



  Comme il a été dit précédemment le chercheur de groupe de chaque contrôleur d'appel est connecté aux jonctions primaires tandis qu'un chercheur de jonctions secondaires associé à chaque contrôleur d'appel est utilisé pour faire. la sélection d'un groupe secondaire de relais de jonction. 



  Le contrôleur d'appel combiné comprend un certain nombre de relais et de commutateurs qui seront décrits plus complètement au cours de l'examen des autres figures. La partie inférieure de la fig. 1 montre le second ou dernier groupe de 500 lignes, elle est identique à la partie supérieure, elle est donnée pour montrer les liaisons normales entre les commutateurs primaires et secondaires. 



   Dans la fig. 2 le cercle à l'extrême gauche re- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 présente le poste de l'abonné A dont le numéro est le 1121. Les fils de ligne 1 et 2 vont du poste au circuit de ligne comprenant les relais 10 et 20. Les fils 1, 2 et 3 sont les fils du connecteur, ils aboutissent par l'intermédiaire du câble 4 au banc du connecteur montré en fig. 5. Les fils 6 et 7 sont les fils de démarrage destinés à marquer le groupe appelant et à déclencher le fonctionnement des appareils. L'extrémité appelante du circuit de ligne se termine sur les bancs du chercheur primaire.

   Mécaniquement, le mécanisme du chercheur primaire est identique au mécanisme du commutateur rotatif bien connu sauf qu'il a été muni de deux groupes de balais simples, connectés en multiples,montés sur le même axe, les balais 101,103, 105 et 107 constituant un groupe et les balais 102, 104, 106 et 108 constituant l'autre groupe. 



  Un groupe séparé de bancs est prévu pour chaque groupe de balais, les deux groupes de bancs étant placés côte à cote. Les deux groupes de balais sont calés  à 180    sur l'axe de telle sorte que lorsqu'un groupe de balais quitte le dernier groupe de contacts de son banc l'autre groupe de balais s'engage sur le premier groupe de contacts de son banc. Comme chaque banc représenté a une capacité de 50 lignes le chercheur primaire a donc accès à 100 lignes d'abonnés. Dans le cas présent le chercheur primaire comprend seulement les balais, les bancs et les électros pour la commande de son mouvement. 



   Les chercheurs primaires sont connectés aux jonctions primaires qui aboutissent aux bancs des chercheurs secondaires et aux bancs des chercheurs de groupe associés aux contrôleurs d'appel combiné. Le chercheur secondaire montré en fig. 2 comprend un commutateur à 50 points identiques au point de vue mécanique et au point de vue du fonctionnement au commutateur rotatif bien connu. Chaque 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 chercheur secondaire aboutit à un groupe secondaire de relais de jonction montré en fig. 3. 



   Le groupe secondaire de relais de jonction montré en fig. 3 comprend les relais d'alimentation de la conversation pour les abonnés appelant et appelé et les relais de blocage de la connexion après la libération du contrôleur d'appel combiné. Dans la partie inférieure de la fig.3 bn a montré les balais des chercheurs de jonction secondaires associés au contrôleur d'appel combiné particulier montré en fig. 6, 7, 8 et 9. Chaque groupe secondaire de relais de jonction est connecté à un sélecteur de groupe primaire tel que celui montré en fig.   4.   Le sélecteur de groupe primaire montré en fig. 4 comprend un certain nombre de relais et un électro de commande du mouvement des balais sur les contacts des bancs.

   Les balais et les bancs sont disposés mécaniquement d'une manière similaire à celle des balais et des bancs du chercheur primaire et dans le cas présent les balais du sélecteur de groupe primaire ont accès à cent sélecteurs de groupe secondaires représentés par le rectangle. De plus les contacts de banc sont subdivisés en groupe de 10 contacts chacun numérotés de la manière montrée schématiquement pour les contacts accessibles aux balais 341 et   342.   Les balais du sélecteur primaire sont toujours ramenés en position normale pour laquelle les ressorts d'arbre 515 et 316 sont ouverts comme il est montré sur la figure.

   Une des jonctions accessibles dans le 4e groupe des contacts de banc du sélecteur primaire et dans le quatrième groupe des contacts de banc des autres sélecteurs primaires similaires au premier est figurée au plan, elle comprend les fils 352, 356, 358 qui aboutissent au sélecteur de groupe secondaire représenté par un rectangle en fig. 4. Le sélecteur de groupe secondaire est identique au point de vue du circuit et au point 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de vue construction mécanique au sélecteur primaire représenté. Les bancs de ce sélecteur secondaire de même que les bancs des sélecteurs secondaires similaires sont connectés à un certain nombre de groupes de connecteurs de la manière bien connue. 



   Le connecteur montré en fig. 5 est accessible au cinquième groupe de jonction des sélecteurs secondaires. 



  Les connecteurs, au point de vue mécanique, sont identiques aux sélecteurs de groupe, chacun d'eux comprend 6 relais et un électro commandant le mouvement des balais. Les balais du connecteur ont accès à cent lignes, ils sont ramenés en position normale à la libération de la connexion. 



  Les bancs du connecteur sont de même divisés en groupe de 10 lignes et les lignes se terminent dans les bancs des connecteurs de ces groupes de la manière indiquée par la numérotation appliquée aux bancs accessibles aux balais 471 et   472. A   la droite du connecteur en fig. 5 on a représenté le circuit de ligne, les bancs du chercheur primaire et le poste de l'abonné B. 



   Un certain nombre de relais à deux temps sont représentés dans le sélecteur et le connecteur, ces relais en attirant au premier temps ferment seulement les armatures marquées I en   chiffres.'romains,   tandis   qu' au   deuxième temps ils ferment les armatures marquées II en chiffres romains. 



   A l'extrême gauche de la fig. 6 on a représenté le distributeur et les relais de démarrage associés 31 et 41 pour deux des groupes de 100 lignes étant entendu qutun relais tel que 31 ou 41 est prévu pour chaque groupe de 100 lignes. Les fils de démarrage 6 et 6' viennent chacun   d'un   groupe de 100 lignes et aboutissent au balai 33 du distributeur. Le distributeur a accès à autant de contreleurs d'appel combiné qu'il est nécessaire pour tenir compte du trafic émis par ce groupe de 500 lignes. La partie 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 supérieure de la fig. 6 montre les balais du chercheur de groupe associé au contrôleur d'appel combiné particulier montré en fig. 7, 8 et 9. Comme il est montré les balais des chercheurs de groupe ont accès à des jonctions primaires telles que celle montrée en fig. 2.

   Les fils de marquage 7 et 7' traversent les relais de démarrage, tels que les relais 31 et 41 et sont connectés aux contacts des bancs multiples accessibles aux balais 611 du chercheur de groupe pour marquer le groupe appelant. La construction mécanique et le fonctionnement du chercheur de groupe sont identiques à la construction mécanique et au fonctionnement du commutateur rotatif bien connu. Le chercheur de groupe et le chercheur de jonction secondaire font partie du contrôleur dtappel combiné montré en fig. 



  7, 8 et 9. 



   En fig. 7 on a représenté un certain nombre de relais d'un des contrôleurs d'appel combiné. Le relais 740 de la fig. 7 possède une armature lestée 741 au moyen d'un poids 742 à son extrémité droite qui se met en vibration entre les contacts   743   et 744 quand l'armature est relâchée. Les relais montrés en fig. 8 font aussi partie du contrôleur d'appel combiné. A l'extrême droite de la fig. 8 est représenté le commutateur de comptage OS qui au point de vue mécanique est identique au commutateur rotatif à 11 points dans lequel les balais sont ramenés en position normale et dans lequel les balais avancent pas à pas à chaque attraction de l'électro 885.

   En fig. 9 on a montré le commutateur de contrôle d'émission S comprenant les balais 913 à 915, inclus, l'électro 91o qui fait avancer les balais pas à pas à chaque relâchement et les ressorts d'arbre 912 qui commandent la remise en place des balais après l'émission. Le commutateur de contrôle d'émission S est identique, au point de vue mécanique, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 au commutateur de comptage CD. Le commutateur de séquenae SS et les 4 commutateurs d'enregistrement   RA,   RB, RC et RD sont identiques au point de vue mécanique au commutateur rotatif bien connu, mais dans le cas présent les balais des commutateurs sont mis en mouvement et avancent d'un pas au moment de l'attraction de l'électro de commande.

   Chacun de ces derniers commutateurs possède des ressorts d'arbre contrôlant la remise en place des balais après l'émission. 



   La fig. 10 montre un relais d'occupation 500 placé dans un bureau distant et deux fils de jonction 505 et 507 aboutissant au bureau local où les fils de ligne arrivent sur une bobine translatrice RC et un répéteur entrant comprenant plusieurs relais. Les relais 510 et 520 sont des relais polarisés qui attirent seulement lorsque le courant parcourt les enroulements dans une direction convenable.. Les répéteurs entrants conduisent à des sélecteurs de groupe secondaires qui ont accès à des connecteurs comme il est montré en fig. 4. 



   Fonctionnement général. 



   ----------------------
Pour les besoins de la description on a supposé que les lignes d'abonné étaient disposées en groupe de 500 lignes, que chaque groupe de 100 lignes était desservi par 10 chercheurs primaires et que ces chercheurs primaires étaient concentrés à travers les chercheurs secondaires en un groupe de 50 jonctions secondaires. Chaque jonction primaire comprend un chercheur primaire pour la recherche de la ligne appelante et cette jonction aboutit aux bancs des chercheurs secondaires pour l'établissement de la connexion finale. Chaque jonctipn primaire est également multiplée aux bancs des chercheurs de groupe dans le but d'associer un contrôleur d'appel combiné à la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ligne appelante.

   Chaque jonction secondaire consiste en un chercheur de ligne secondaire à 50 points pour la recherche des jonctions primaires, à chaque jonction secondaire sont associés également des relais de jonction secondaire pour le blocage de la connexion, pour le contrôle du comptage et pour l'alimentation des abonnés appelant et appelé. Ces groupes de relais de jonction secondaire aboutissent à des sélecteurs de groupe primaires. 



   Quand un abonné émet un appel le relais de ligne de son circuit de ligne attire de la manière habituelle pour déclencher le fonctionnement d'un contrôleur d'appel libre à travers le distributeur et pour marquer le groupe appelant dans le banc du chercheur de groupe du contrôleur sélecté et pour marquer la ligne appelante dans les bancs des chercheurs primaires. Le chercheur de groupe associé au contrôleur saisi recherchera d'abord une jonction primaire libre dans le sous-groupe particulier de 100 lignes d'où un appel a été émis. Dès que cette opération est terminée le chercheur primaire associé à la jonction primaire sélectée partira à la recherche de la ligne appelante. Dès que la ligne appelante est trouvée le relais de coupure de l'abonné attire et la connexion s'établit à travers le contrôleur. 



   Comme le montre la description précédente, il est clair que pour chaque appel émis deux mouvements de sélection sont nécessaires pour trouver la ligne appelante. 



  Du fait que les contrôleurs d'appel ne peuvent desservir au maximum que 5 sous groupes de 100 lignes on voit qu'il est possible que l'envoi de l'invitation à transmettre soit retardé quand des appels sont émis simultanément dans différents sous-groupes. On évite cet   éceuil   par la disposition suivante, si, par exemple, des appels sont 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 émis dans 3 sous-groupes pratiquement au même moment, le premier contrôleur saisi trouvera, par l'intermédiaire de son chercheur de groupe, le sous-groupe dans lequel l'appel a été émis, à ce moment et avant que la ligne appelante ait été trouvée un deuxième contrôleur d'appel démarrera par suite de l'avancement du distributeur pour desservir le deuxième appel, etc.

   En d'autres termes, chaque appel subséquent, .s'il provient d'un sous-groupe différent, n'exige pas l'attente de la sélection complète de la ligne appelante mais uniquement un délai suffisant pour permettre au contrôleur d'appel sélecté de trouver une jonction libre dans le sous-groupe   d'où   l'appel émane. 



   Dès que l'appelant est connecté au contrôleur, la tonalité d'invitation à transmettre est donnée en ligne indiquant que l'émission du numéro désiré peut commencer. 



  Les impulsions sont alors emmagasinées dans le contrôleur d'appel par les commutateurs d'enregistrement RA à RD inclus. Dès que le contrôleur d'appel a été mis en service, le chercheur de jonction secondaire qui lui est associé part à la recherche d'une jonction secondaire. libre. Dès que la jonction est trouvée elle est maintenue disponible par le contrôleur d'appel pour recevoir la transmission d'un appel dès que les impulsions émises par l'abonné auront été recueillies par les commutateurs enregistreurs:

   Immédiatement après la prise de la jonction primaire par le chercheur de groupe et la prise de la jonction secondaire par le chercheur de jonction, un circuit local s'établit, il a pour fonction de faire avancer le chercheur secondaire associé à la jonction secondaire saisie jusqu'à la jonction primaire sur laquelle l'appel a été émis par l'abonné appelant. La liaison entre la jonction primaire et la jonction secondaire se 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 fait indépendemment de toutes les autres opérations qui s'effectuent en même temps et n'exige pour son établissement aucun relais ou appareillage quelconque autre que celui du contrôleur d'appel. Après que le chercheur secondaire a été relié à la jonction primaire . voulue le circuit entre celui-ci et la jonction secondaire reste ouvert. 



   Au lieu d'envoyer des impulsions de commande vers les sélecteurs et les connecteurs pour amener les balais en face du groupe désiré, la prise d'un sélecteur ou d'un connecteur provoque son avancement automatique jusqu'au début du premier groupe de jonction dans le cas d'un. sélecteur de groupe ou jusqu'au premier groupe de   "dix"   dans le cas d'un connecteur. En ce moment un signal est envoyé par le contrôleur d'appel par suite d'une variation dans la valeur du courant. Cette variation provoque une libération et une réattraction du relais de ligne dans le sélecteur et la même opération se reproduit jusqu'à ce que les balais se trouvent au début du groupe désiré, le groupe désiré étant déterminé par la position des commutateurs enregistreurs du contrôleur.

   Par ce mode d'opération la vitesse d'avancement du commutateur ne doit pas être maintenue entre certaines limites particulières car le contrôleur attendra toujours que la position convenable soit atteinte. Si on suppose que la ligne appelée peut être saisie le connecteur enverra un signal approprié vers le contrôleur dès que la connexion aura été établie. En ce moment, le contrôleur d'appel, le chercheur de groupe qui lui est associé et le chercheur de jonction relâchent et un circuit de conversation s'établit entre les lignes d'abonnés par l'intermédiaire du chercheur de lignes primaire, du chercheur de lignes secondaire, dégroupe de relais de jonction secondaire, le 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sélecteur de groupe qui lui est associé,   du,   sélecteur secondaire et du connecteur sélectés. 



   Dans le cas   où l'un   des sélecteurs rencontre une jonction occupée ou dans le cas où la ligne appelée est occupée, la connexion entière, y compris le sélecteur primaire et le sélecteur secondaire,sera relâchée instantanément et rendue disponible pour d'autres appels; la tonalité d'occupation sera transmise du contrôleur d'appel vers la ligne de l'appelant. 



   Après avoir donné une description générale du fonctionnement du système on passera maintenant à une description détaillée. Dans ce but on supposera que   l'abonné A désire émettre un appel ; endécrochant son   récepteur il ferme le circuit de son relais de ligne 10 comme suit : positif, armature 23, fil 2, boucle du poste de l'abonné, fil 1, armature 21, enroulement du relais de ligne 10, négatif. A l'armature 11 le relais 10 déconnecte l'enroulement du relais de coupure 20 du fil 3 venant du connecteur et connecte le négatif à travers l'enroulement du relais 20 par l'intermédiaire du fil 5 aux contacts du banc des chercheurs de ligne primaires pour marquer la ligne appelante.

   A l'armature 12 le relais 10 connecte le positif au fil 6 pour fermer le circuit du relais vibrant 740 du contrôleur comme suit : positif, armature 12, fil 6, armature 32, balai 33 du distributeur qui a présélecté le contrôleur d'appel libre, fil 628, armature 715, enroulement supérieur du relais 740, négatif. A l'armature 13 le relais 10 marque le groupe appelant dans les bancs des chercheurs de groupe associés aux contrôleurs d'appel en marquant autant de contacts de banc multiple accessibles aux balais - tels que le balai 611 - qu'il y a de chercheurs primaires dans le groupe de cent lignes appelant. Ce marquage 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 du groupe permet aux chercheurs de groupe de localiser le groupe particulier de cent lignes qui appelle.

   Le relais 740 attire son armature lestée 741 pour fermer les contacts   743   établissant de ce fait le circuit d'at- traction du relais lent à la libération 750 par l'inter- médiaire de l'armature   762.   Le relais 750 en attirant à l'armature 751 connecte le balai de test 275 du cher- cheur de jonction secondaire à l'enroulement supérieur du relais de test du chercheur de jonction secondaire; à l'armature 752 il ferme un circuit de commande propre par l'intermédiaire de l'armature 733 et du fil 288 vers l'électro 290 du chercheur de jonction secondaire à   travers le contact interrupteur 289 ; àl'armature 753   il prépare en un point le circuit de connexion de l'invi- tation à transmettre à la ligne appelante, à l'armature 754 il prépare le circuit de blocage du relais 770;

   à l'armature 755 il complète son circuit de blocage propre indépendemnent de l'armature 762; à l'armature 756 il ferme le circuit d'attraction du relais lent à l'attrac- tion 720; et à l'armature 757 il prépare le circuit d'a- vancement du commutateur de contrôle d'émission S. L'é- lectro 290 du chercheur de jonction secondaire attire dans le circuit décrit ci-dessus et à ses ressorts inter- rupteurs 289 il interrompt son propre circuit ce qui le fait relâcher, de ce fait il provoque   l'avancement   de ses balais d'un pas à chaque relâchement.

   L'électro 290 in- terrompt son circuit à la manière d'un vibrateur pour provoquer l'avancement pas à pas des balais du chercheur de jonction secondaire jusqu'à ce que le balai de test      275 s'engage sur une jonction libre caractérisée par la présence d'un négatif sur le contact du banc rencontré par le balai   275.   Quand le balai de test 275 rencontre une jonction libre le relais de test   770   attire suivant 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 le circuit: positif à travers l'enroulement supérieur du relais de test 770, armature 751, fil 285, balai de test 275, fil de contrôle 256, enroulement supérieur des relais 320 et 330 du sélecteur de groupe primaire, négatif. 



  Le relais de test 770 seul attire suivant ce circuit, à l'armature 771 il prépare un circuit de mise à la terre du fil négatif 252 ou du fil positif 268, suivant l'état du relais 810. A ltarmature 772 le relais 770 prépare un circuit pour connecter le négatif à travers l'enroulement du relais 830 au fil négatif 252 ou au fil positif   258,   suivant l'état du relais 810.

   A l'armature 773 le relais 770 ouvre immédiatement le circuit de l'électro 290 pour provoquer l'arrêt des balais des chercheurs de jonction secondaires sur la jonction libre sélectée ;   àl'armature 774 il prépare en un point le circuit du re-   lais de libération 210 dans le groupe des relais de jonction secondaire; à l'armature 775 il connecte le condensateur du pare-étincelle et la résistance 779 à l'électro 161 du chercheur de ligne secondaire; à l'armature 776 il prépare le circuit d'attraction du relais à courant alternatif 790; à l'armature 777 il prépare le circuit du relais 780 qui est court-circuité par le positif pris à l'armature 791 ;

   et à l'armature 778 il   court-circuite   l'enroulement supérieur du relais de test 770 pour connecter un positif direct au fil 256 par l'intermédiaire de l'armature 751, du fil 285 et du balai 275 pour faire attirer le relais à deux temps 320 du sélecteur de groupe primaire au premier temps pour opérer l'armature   324   seulement. Le relais 350 étant un relais marginal n'attirera pas avec son enroulement supérieur en parallèle avec l'enroulement supérieur du relais 320. Le relais 320 attire seulement son armature 324 pour ouvrir le circuit de rappel du sélecteur de groupe primaire. 



   Le relais lent à l'attraction 720 attire suivant 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 le circuit: positif, balai 913 du commutateur de contrôle dtémission engagé sur son premier contact de banc ou contact de position normale, fil   792,   armature 756, enroulement du relais 720, négatif.

   A l'armature 721 le relais 720 ferme le circuit de commande propre de l'électro 618 du chercheur de groupe par l'intermédiaire de l'armature 711 et du fil 620; à ltarmature 722 il ferme le circuit de blocage à travers l'enroulement inférieur du relais de test 770 et complète les circuits de blocage des relais 700 et 710 à travers leurs enroulements supérieurs, mais ces deux relais étant des relais marginaux n'attirent pas en ce moment par leur enroulement supérieur ; à l'armature 723 il prépare en un point le circuit du relais de test du chercheur de groupe et à   l'armature     724   il ferme le circuit shuntant ltenroulement inférieur du relais de test du chercheur de groupe 710 quand le balai de test du chercheur de groupe 614 rencontre une jonction primaire occupée.

   Quand le balai 614 rencontre un contact de banc mis à la terre ce qui indique que la jonction primaire correspondante est occupée le circuit de shunt de l'enroulement inférieur du relais de test du chercheur de groupe 710 stétablit comme suit : positif, contact du banc sur lequel le balai 614 est engagé, fil 624, armature 712 et contact au repos, armatures 724 et 723, enroulement inférieur du relais de test du chercheur de groupe   710,   contact au repos et armature 705, positif.

   Quand le balai de test de groupe 611 du chercheur de groupe rencontre un des contacts du banc multiple auquel est connecté le négatif du groupe appelant en même temps que le balai de test primaire 614 ne rencontre pas un contact de banc mis à la terre le circuit d'attraction du relais de test du chercheur de 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 groupe 710 se ferme comme suit : positif par l'intermédiaire de l'armature 705 et du contact au repos, enroulement inférieur du relais de test du chercheur de groupe   710,   armature   723,   fil 627, balai de test de groupe 611, un des contacts du banc multiple à travers l'enroulement du relais 31, fil commun de démarrage 7 pour ce groupe de 100 lignes, armature 13, résistance, négatif.

   Le relais 31 attire en série avec le relais de test de groupe 710 et à l'armature 32 déconnecte le positif de démarrage du balai 33 dans le cas où aucun autre appel n'est en instance. Le relais de test de groupe 710 en attirant en série avec le relais 31 quand le groupe appelant est trouvé, à l'armature 711 ouvre le circuit de l'électro 618 pour arrêter les balais du chercheur de groupe sur les contacts du banc auxquels aboutit une jonction primaire libre ; à l'armature 712 et au contact au repos il ouvre le circuit de shunt de l'enroulement inférieur du relais 710 et à son contact au travail il prépare le circuit de test du relais de test de ligne 700 qui attirera quand le chercheur primaire sélecté atteindra la ligne appelante.

   A l'armature 713 le relais 710 met le fil 625 à la terre par l'intermédiaire de l'armature 706 pour fermer le circuit d'attraction de l'électro 118 du chercheur primaire sélecté; à l'armature 714 il ferme un circuit pare-étincelle commun pour l'électro du chercheur de lignes primaire, à l'armature 715 il ouvre le circuit de l'enroulement supérieur du relais 740 et à l'armature 716 il met le fil 629 à la terre pour faire attirer l'électro 36 du distributeur pour provoquer la mise en marche des balais du distributeur et la recherche d'un contrôleur d'appel combiné libre qui sera utilisé pour l'appel suivant. 



  Le circuit d'attraction de   l'électro   35 du distributeur comprend: le fil mis à la terre 629, les contacts de banc 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 sur lesquels le balai 34 est engagé, les ressorts interrupteurs 36, l'enroulement de l'électro 35, le négatif. 



  L'électro 35 travaille à la manière d'un vibrateur aussi longtemps que le balai 34 reste engagé sur des contacts de banc mis à la terre pour faire avancer les balais du distributeur jusqu'à un contrôleur dtappel libre. Le circuit d'attraction de l'électro 118 du chercheur pri-   maire est le suivant : à l'armature 713, armature   706, fil 625, balai 613, fil 621, ressorts interrupteurs 119, enroulement de l'électro 118, négatif. L'électro 118 travaille à la manière d'un vibrateur interrompant son propre circuit aux ressorts interrupteurs 119 jusqu'à ce que le relais de test de ligne 700 attire et ouvre le circuit ci-dessus à l'armature 706.

   Pendant le mouvement pas à pas de l'électro 118 le circuit commun pare-étincelle se ferme par l'intermédiaire des fils 120 et 626 vers le condensateur 716, la résistance 717 et la terre à l'armature 714. 



   Le relais 740 relâche quand son circuit est ouvert à l'armature 715 ou par suite du fonctionnement du distributeur, et en relâchant il relâche son armature 741 provoquant de ce fait la vibration de l'armature lestée entre les ressorts 743 et 744 pendant un temps déterminé. A chaque fois que l'armature 741 se met en contact avec les ressorts 743 ou 744 le circuit du relais lent à la libération 750 se ferme à nouveau pour maintenir ce relais attiré. Le lest 742 du ressort 741 peut être ajusté pour que ce ressort vibre pendant un certain nombre de secondes avant qu'il ne revienne au repos entre les ressorts 743 et 744. Dans le cas présent on suppose que l'armature lestée 741 vibrera pendant une période approximative de 4 secondes et qu'il maintiendra donc le relais 750 attiré pendant cette période.

   Le relais 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 750 dans le fonctionnement normal du système, ne relâchera cependant pas sauf si une faute survient ou si l'appelant n'émet pas pendant la période requise. Les fils de test des abonnés occupés sont mis à la terre et de ce fait quand le balai de test 105 ou 106 du chercheur primaire rencontre un contact de banc mis à la terre et auquel aboutit une ligne occupée un circuit se ferme comme suit : fil 115, balai 614, fil 624, armature 712 et contact au travail, enroulement inférieur du relais de test de ligne, positif au relais court-circuité 700. 



  Le relais de test de ligne 700 étant court-circuité n'attirera pas suivant ce circuit. Quand une ligne appelante est trouvée le balai de test 105 ou 106 rencontrera un négatif passant à travers l'enroulement du relais de coupure 20 et l'armature en parallèle pour provoquer l'attraction du relais de test 700 suivant le circuit décrit ci-dessus.

   Le relais de test de ligne 700 en attirant à l'armature 701 connecte le positif au fil 281 pour fermer le circuit de commande propre de l'électro 161 du chercheur secondaire; à l'armature 702 il ferme le circuit de l'enroulement secondaire du transformateur T en série   avec le relais à courant alternatif 790 ; armatures   703 et   704   il ferme le circuit contenant la ligne de l'abonné pour faire attirer le relais de ligne 730; à l'armature 715 il met les fils 624 et 115 à la terre pour faire attirer le relais de coupure 20, et pour marquer la jonction primaire à l'occupation, à l'armature 706 il ouvre le circuit de l'électro 118 pour arrêter les balais du chercheur primaire sur les contacts du banc où aboutissent les fils de la ligne appelante.

   Le relais de coupure 20 en attirant aux armatures 21 et 23 déconnecte le relais de ligne 10 et le positif des fils de ligne 1 et 2, à l'armature 22 il déconnecte le négatif 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 à son contact au repos et à son contact au travail il ferme son circuit de blocage au fil 5 mis à la terre par le fil 115. Le relais de ligne 10 relâche et à l'armature 11 occupe le fil de test de l'appelé 3 en y connectant le positif par l'intermédiaire du fil mis à la terre 115, du balai 105, du fil 5, du contact au travail et de l'armature 22, de l'armature 11 et du contact au repos, du fil 3. A l'armature 12 le relais 10 supprime le positif du fil 6 pour enlever le positif de démarrage et à l'armature 13 il déconnecte le négatif de marquage de groupe du fil 7 et du relais 31.

   Le circuit du relais 31 a été ouvert à l'armature 705 par suite de l'attraction du relais 700. De plus l'attraction du relais 700 à l'armature 705 ouvre le circuit d'attraction original du relais de test de groupe 710, au contact au travail du ressort 705 il court-circuite l'enroulement inférieur du relais 700 mais ces deux relais, 700 et 710 sont maintenant bloqués par leurs enroulements supérieurs et le positif à l'armature 722. 



   Le circuit d'attraction du relais de ligne 730 dans le contrôleur d'appel s'établit comme suit : positif, enroulement inférieur du relais 730, armature 704, fil 623, balai 615, fil 117, balai 107, fil 2, boucle de l'abonné appelant A, fil 1, balai 101, fil 111, balai 616, fil 622, armature 703, enroulement supérieur du relais de ligne 730, négatif. A l'armature 731 le relais 730 ferme le circuit d'attraction du relais lent à la libération 760. 



  A l'armature 761 le relais 760 connecte l'invitation à transmettre à la ligne de l'abonné appelant comme suit : générateur du courant (fig.9), ressorts d'arbre 933, fil 789, contact au travail et armature 755, armature 761, condensateur de tonalité TC, armature 703, fil 622, balai 616, fil 111, balai 101, fil 1, boucle de l'appelant. 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 



  A l'armature 762 le relais 760 ouvre le circuit original d'attraction du relais 750, mais ce relais est maintenu attiré à travers son armature 755; à l'armature 763 il ferme un shunt autour de l'armature 756 pour maintenir le relais de libération 720 attiré; à l'armature 764 il ferme un circuit comprenant l'armature mise à la terre 815 et le fil 793 ainsi que l'enroulement inférieur du relais 740 et le négatif pour faire attirer le relais 740 et maintenir le relais lent à la libération 750 en position attirée. A l'armature 765 le relais 760 ferme le circuit d'attraction du relais 870 comme suit : positif à l'armature 765, fil 794, enroulement du relais 870, négatif.

   A l'armature 766 le relais 760 ferme le circuit d'attraction de l'électro 920 du commutateur de séquence SS comme suit : positif à l'armature 766, fil 798, armature 901, enroulement de l'électro 920, négatif. 



  L'électro 920 attire dans le circuit ci-dessus et engage les balais 923 sur le premier contact du banc; il opère le ressort interrupteur 923. Les ressorts d'arbre 922 du commutateur SS se ferment lorsque le balai 923 s'engage sur le premier contact du banc. 



   Le relais 870, en attirant, à l'armature 871 connecte une source de courant alternatif à travers l'enroulement primaire du transformateur T par l'intermédiaire des fils 787 et 788. A l'armature 872 le relais 870 ouvre en un point le circuit de rappel automatique du commutateur de comptage CS; à l'armature 873 il prépare le circuit du relais 820; à l'armature 874 il prépare en un point le circuit de blocage du relais 840; et aux armatures 875 à 882, inclus, il déconnecte le relais 880 mis à la terre du commutateur de contrôle d'émission S, le commutateur de séquence SS et les commutateurs, enregistreurs RA, RB, RC et RD de manière à ouvrir les circuits 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 de rappel de ces commutateurs. 



   Le circuit d'attraction de l'électro du chercheur secondaire est le suivant: positif à l'armature 791, con- tact au repos et armature 782, armature 777, armature 701, fil 281, balai 271, fil 160, ressort interrupteur 162, enroulement de l'électro 161, négatif. L'électro 161 travaille comme un vibrateur pour faire avancer les balais du chercheur secondaire pas à pas jusqu'à ce que le balai 159 trouve le fil marqué par le chercheur de groupe asso- cié au contrôleur d'appel mis en service.

   Le fil marqué par le chercheur de groupe correspond à la jonction pri- maire mise en service, dans le cas'présent   ctest   le fil 122 et de ce fait quand le balai 159 s'engage sur le con- tact du banc où aboutit le fil 122 le circuit du relais à courant alternatif 790 se ferme comme suit : borne de droite du relais à courant alternatif 790, enroulement secondaire du transformateur T, fil 283, balai 273, fil 160, balai 159, fil 122, balai 617 du chercheur de groupe, fil 621, armatures 702, 776 et 781, borne de gauche du relais à courant alternatif 790. Puisque le circuit de l'enroulement primaire du transformateur T a été fermé an- térieurement par suite du fonctionnement de l'armature 871, le relais à courant alternatif 790 attire suivant le circuit décrit ci-dessus.

   A l'armature 791 le relais 790 ouvre le circuit de commande de l'électro 161 et con- necte le chercheur secondaire à la jonction primaire saisie par le chercheur de groupe, de même, il supprime le shunt à la terre de l'enroulement du relais 780 qui attire main- tenant par un négatif pris à travers l'enroulement de l'é- élevée lectro 161. Par suite de la résistance/de l'enroulement du relais 780 l'électro 161 n'attirera pas en série avec celui-ci ce qui fait que les balais du chercheur secon- daire s'arrêtent sur la jonction primaire sélectée, A l'armature 781 le relais 780 ouvre le circuit du relais à 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 courant alternatif 790 qui relâche maintenant, à l'armature 782 il se bloque indépendemment de l'armature 777 dans le cas où le relais 770 relâcherait. 



   Un bref résumé sera donné maintenant des opérations qui résultent du fait de l'émission d'un appel, avant l'envoi des impulsions par l'appelant.(1) Le distributeur a mis un contrôleur d'appel disponible en service.(2) Le contrôleur a placé le chercheur de groupe qui lui est associé sur une jonction primaire disponible vers le groupe des centaines   appelant.(3)   Le contrôleur en ce moment a fait avancer le distributeur de telle sorte qu'un autre contrôleur d'appel puisse être mis en service si un autre appel est en instance.(4) Le contrôleur d'appel¯ a fait avancer.le chercheur primaire associé à la jonction primaire sélectée jusqu'à la ligne appelante.(5) Le chercheur de jonction secondaire associé au contrôleur saisi a sélecté une jonction secondaire libre et un sélecteur primaire.(6)

   Le contrôleur d'appel a amené le chercheur secondaire associé au groupe de relais de jonction secondaire sélecté en une position où il peut se connecter au chercheur primaire sélecté déjà par le contrôleur. La mise en place du chercheur secondaire associé au chercheur primaire n'établit aucun circuit de connexion.(7) Le poste de l'appelant est connecté maintenant au contrôleur et le contrôleur est connecté au sélecteur primaire. L'équipement entre le sélecteur primaire et le chercheur primaire,   c'est   à dire le chercheur secondaire et le groupe de relais de jonction secondaire, associé en permanence à la jonction secondaire sont tenus prêts à établir la connexion, mais ne sont pas mis en circuit jusqu'à présent et n'accomplissent aucune fonction dans l'établissement de la connexion. 



   L'abonné appelant peut maintenant émettre les 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 chiffres correspondant au numéro de l'appelé, dans le cas présent nous supposons que l'abonné appelant émet les chiffres 4 - 5 - 6 - 7. par suite de   l'émission   du chiffre 4 le relais de ligne 730 relâche 4 fois et à chaque fois transmet une impulsion de terre par l'inter- médiaire de l'armature 732 dans le circuit suivant: en- roulement du relais 900, balai 923, engagé sur son premier contact de banc, enroulement de l'électro 930 du commu- tateur enregistreur du premier chiffre RA, négatif.

   Le commutateur enrégistreur RA étant du type à attaque diree- te fait avancer ses balais 934 d'un pas sous l'action de chaque attraction de   l'électro   930 et puisque 4 impulsions de terre sont transmises par l'intermédiaire des armatures 766 et 732, le balai 934 viendra stengager sur son quatrième contact de banc auquel aboutit le fil N  4 contenu dans le câble 890. Au premier pas du balai 934 les ressorts dtarbre 933 déconnectent l'invitation à transmettre de la ligne appelante et font opérer les ressorts d'arbre 932 pour préparer le circuit de rappel du commutateur RA, qui, cependant, est ouvert en ce moment à l'armature 877. Le relais 900 attire en série avec ltélectro 930 et par suite il maintient de son retard à la libération/son armature 901 opérée pendant la durée des impulsions de chaque chiffre.

   A l'armature 901 le relais 900 ouvre le circuit de   l'éleetro   920 qui relâche en conséquence. A la fin de l'envoi du premier chiffre le relais lent à la libération 900 re- lâche et ferme à nouveau le circuit d'attraction de   l'élee-   tro 920 pour provoquer l'avancement du balai 923 du com- mutateur de séquence qui s'engage sur son deuxième contact de banc pour préparer le deuxième commutateur enrégistreur RB pour l'émission du deuxième chiffre. 



   Lorsque l'appelant émet le deuxième chiffre ou chiffre 5 le relais de ligne relâche 5 fois et par suite de ces relâchements ferme le circuit suivant ; positif à 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 l'armature 766, armature 732, fil 797, enroulement du relais lent à la libération 900, balai 932 engagé sur son deuxième contact de banc, enroulement de l'électro 940 du deuxième commutateur   enrégistreur   RB, négatif. 



   L'électro 940 attire 5 fois et place le balai 944 sur son cinquième contact auquel aboutit le   fil ?   5 du câble 890. Au premier pas du balai 944 les ressorts d'arbre 943 ferment le circuit d'attraction du relais 820 pour retransmettre le premier chiffre enrégistré vers le sélecteur de groupe primaire et aux ressorts d'arbre 942 il prépare le circuit de rappel du commutateur RB.

   Le relais lent à la libération 900 attire de la manière décrite précédemment pour ouvrir le circuit de l'électro 920; peu après l'envoi du deuxième chiffre le relais 900 relâche pour fermer à nouveau le circuit de l'électro 920 qui engage son balai 923 sur le troisième contact de banc pour préparer l'enrégistrement du troisième chiffre. quand l'appelant émet le troisième chiffre, soit 6, le relais de ligne 730 relâche 6 fois et à chaque fois transmet une impulsion de terre à travers le relais 900 et le balai 923 vers l'enroulement de l'électro 950 et le négatif. L'électro 950 d'une manière identique amène ses balais 954 sur le sixième contact du banc où aboutit le conducteur N  6 du câble 890.

   Au premier pas du balai 954 les ressorts d'arbre 952 ferment en un point le circuit de rappel de l'enrégistreur   RC.   Les ressorts d'arbre se ferment également au premier pas du balai 954 pour préparer le circuit du relais 820 de telle sorte que le contrôleur d'appel retransmette le deuxième chiffre enrégistré au moment ou le troisième chiffre est enrégistré. Le relais 900 et l'électro 920 attirent et relâchent de la manière décrite déjà pour amener le balai 923 sur son quatrième contact de banc, après l'émission du troisième chiffre, pour enrégistrer le quatrième chiffre. 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 



   Quand l'appelant émet le quatrième chiffre ou chiffre 7 le relais de ligne 730 relâche sept fois et à chaque libération il transmet une impulsion de terre à travers le relais 900 et l'électro 960 du commutateur RD vers le négatif. L'électro 960 fait avancer son balai   964   d'un pas à chaque attraction pour amener le balai 964 sur le septième contact du banc auquel aboutit le fil N  7 du câble 890. Au premier pas du balai 964 les ressorts d'arbre 962 ferment en un point le circuit de rappel automatique du commutateur RD et ferment également les ressorts 963 pour provoquer la retransmission par le contrôleur des troisième et quatrième chiffresenrégistrés. 



  Après l'envoi du quatrième chiffre le relais 900 relâche et à l'armature 901 ferme à nouveau le circuit d'attraction de l'électro 920 pour amener le balai 923 sur le cinquième contact du banc. Le numéro appelé est maintenant enrégistré sur les enrégistreurs RA, RB, RC et RD. 



   Dès que le balai 944 avance   d'un'pas   au moment de l'émission du deuxième chiffre par l'abonné appelant les ressorts d'arbre 943 ferment le circuit d'attraction du relais 820 pour faire démarrer le cycle d'opérations de recherche du groupe par le contrôleur. Le fonctionnement des ressorts d'arbre   943   ferme le circuit d'attraction du relais 820 comme suit : positif aux ressorts d'arbre 943, premier contact de banc sur lequel est engagé le balai 915 du commutateur de contrôle d'émission. S, fil 853, armatures'873 et 841, enroulement du relais 820, négatif. Le relais 820 en attirant, à l'armature 821 ferme le circuit d'attraction du relais lent à la libération 850 comme suit : positif aux armatures 813 et 821, premier contact du banc et balai 886 du commutateur de comptage CS, enroulement du relais 850, négatif.

   A l'armature 822 le relais 820 ferme par l'intermédiaire   d'un   positif 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 pris à l'armature 813 le circuit d'attraction de l'é- lectro 885 du commutateur de comptage CS, qui en atti- rant met son cliquet en position d'attaque des balais 886 et   887   car le commutateur de comptage est du type in à attaque/directe.

   A l'armature 823 le relais 820 pré- pare son circuit de blocage et à l'armature 824 connec- te le négatif à travers l'enroulement du relais 830 au fil de jonction négatif 252 pour faire attirer le relais de ligne 310 dans le sélecteur de groupe primaire comme suit : positifau contact au repos et à l'armature 321   (fig. 4),   enroulement inférieur de forte résistance du relais de ligne 310, armature 323, enroulement de faible résistance du relais de ligne 310, contact au repos et armature 321, fil 252, balai   277,   fil 287, armature 811 et son contact au repos, fil 784, armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais marginal 830, négatif. 



  Par suite de la résistance élevée de l'enroulement in- férieur du relais 310 le relais 830 n'attirera pas dans le circuit décrit ci-dessus. 



   Le relais 850 en attirant à l'armature 851 pré- pare le circuit de blocage du relais lent à la libéra- tion 860 et à l'armature 852 ferme le circuit d'attrac- tion de   lélectro   910 du commutateur de contrôle d'émis-   sion S   parr   l'intermédiaire   du fil 854. L'électro 910 en attirant met son cliquet en position pour l'attaque des balais du commutateur de contrôle d'émission et aux ressorts interrupteurs 911 il ouvre en un point son cir- cuit de rappel. Le commutateur de contrôle d'émission S, de même que le commutateur de comptage CS ainsi qu'il a été dit antérieurement est du type à attaque indirecte les balais étant mis en mouvement au moment du relâchement de l'électro de commande. 



   Dans le sélecteur de groupe primaire montré en 

 <Desc/Clms Page number 28> 

   fige 4   le relais de ligne 310 en attirant suivant le circuit décrit ci-dessus, à l'armature 312 ferme le circuit d'avancement automatique des balais du sélecteur comme suit : positif à l'armature 312, contact interrupteur 339 et contact au repos, armature 333, enroulement de l'électro 338, négatif. L'électro 338 met son cliquet en position pour l'attaque des balais du sélecteur et à ses contacts interrupteurs 339 il interrompt le circuit décrit précédemment via l'électro 338 pour provoquer son relâchement dans le cas où les balais 345 ou 346 sont engagés sur un contact mis à la terre.

   Dans ce cas puisque le balai 345 est normalement engagé sur un contact de banc de groupe mis à la terre, le circuit se ferme par : positif au contact du banc mis à la terre, le balai 345, les armatures 313 et 333 et l'enroulement de l'électro 338 pour maintenir celui-ci attiré. Le circuit de court-circuit de l'enroulement inférieur de résistance élevée du relais de ligne 310 se ferme comme suit: positif à l'armature 312, ressorts interrupteurs 339 et son contact au travail, enroulement inférieur de résistance élevée du relais 310, armature 321 et son contact au repos, positif. Puisque l'enroulement de résistance élevée du relais 310 est   court-circuité   le .relais marginal 830 du contrôleur d'appel attire en série avec l'enroulement de faible résistance du relais de ligne 310.

   L'opération qui vient de s'effectuer, c'est à dire la modification de la résistance du circuit aboutissant au relais 830 se produit chaque fois que leur contact de groupe mis à la terre est rencontré par les balais 345 et 346. Puisque le contact du banc mis à la terre, accessible aux balais 345 et 346, désigne les différents groupes de jonction, comme il a été dit précédemment, la modification de la résistance du circuit vers le contrôleur d'appel a lieu 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 au début de chaque groupe de jonction. Le relais mar- ginal 830 en attirant en série avec l'enroulement de faible résistance du relais de ligne 310, à l'armature
831 ferme le circuit   dattraction   du relais 840, à l'ar- mature 832 il prépare le circuit de blocage du relais 810. 



   Le relais 840 en attirant à l'armature 841 ouvre le cir- cuit du relais 820 qui relâche par conséquent; à l'arma- ture 842 il ferme son propre circuit de blocage à l'ar- mature   874   mis à la terre. Le relais 820 relâche et à l'armature 821 ouvre momentanément le circuit du relais
850, à l'armature 822 il ouvre le circuit de l'électro
885 du commutateur de comptage CS pour faire relâcher l'électro ce qui fait avancer les balais du commutateur de comptage 886 et 887 sur les deuxièmes contacts de son banc. Dans cette position le relais lent à la libération
850 reste attiré par l'intermédiaire des contacts multiplés à la terre sur lesquels est engagé le balai 886 du commutateur de comptage CS en deuxième position et en positions suivantes.

   A l'armature 829 le relais 820 ouvre le circuit du relais de ligne 310 du sélecteur de groupe et celui du relais marginal 830 du contrôleur d'appel, à l'armature 823 il ferme le court-circuit de l'enroulement du relais 840 pour provoquer sa libération. Ce court-cir-   cuit s'établit comme suit : gauche du relais 840,   armature 825, armature 842, borne droite du relais 840. 



   Dans le sélecteur de groupe primaire la libération du relais de ligne 310 à l'armature   312   ouvre le court circuit de l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 310 et à l'armature 313 il ouvre le circuit main- tenant l'électro 338 attiré. L'éleotro 338 relâche par conséquent et fait avancer les balais du sélecteur de groupe sur le premier contact du banc du premier groupe. 



   Dans le contrôleur d'appel la libération du relais
830 à l'armature 831 ouvre le circuit du relais 840. Le 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 relais 840 est lent à la libération puisque son enroulement est court-circuité à l'armature 825, et en relâchant complètement à l'armature 841 il ferme à nouveau le circuit d'attraction du relais 820. Le relais 820 attire à nouveau et à l'armature 822 ferme le circuit de   l'élec-   tro 885 du commutateur de comptage OS, à l'armature   824   il connecte de nouveau le négatif à l'enroulement du relais marginal 830 à travers les enroulements de faible et de forte résistance du relais de ligne 310 pour le faire attirer. 



   Le relais de ligne 310 en attirant, à l'armature 312 ferme le circuit de commande automatique de l'électro 338 pour faire avancer les balais du sélecteur automatiquement sur les contacts du premier groupe. La fermeture de l'armature 313 est sans effet en ce moment car le balai 345 ne rencontre pas de contact de banc de groupe mis à la terre jusqu'à ce que la dernière ligne de ce groupe soit atteinte. Pendant le fonctionnement automatique de l'électro 338 les contacts "make" du ressort interrupteur 339 sont fermés pendant un temps suffisant pour court-circuiter pratiquement l'enroulement de forte résistance du relais de ligne 310 et pour que le relais 830 n'attire pas pendant cette opération.

   L'électro 338 en relâchant, continue à faire avancer pas à pas les balais du sélecteur jusqu'à ce que le balai 345 s'engage sur un contact de groupe mis à la terre, dans le cas présent la dernière jonction dans le premier groupe, à ce moment l'électro 338 reste attiré par le contact de groupe mis à la terre par l'intermédiaire du balai 345 et des armatures 313 et 333 comme décrit précédemment.

   A l'armature 312 et aux ressorts interrupteurs 339 et à son contact au travail l'enroulement inférieur de faible résistance du relais de ligne 310 est mis de 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 nouveau en court-circuit pour modifier la résistance du circuit aboutissant au relais 830 dans le contrôleur d'appel et provoquer à nouveau l'attraction du relais 830 et pour faire opérer les relais du contrôleur d'appel suivant le même cycle d'opérations que celui décrit précédemment. C'est à dire que le relais 830 attire et fait attirer le relais 840 comme décrit précédemment. Le relais 840 attire et fait relâcher le relais 820.

   Le relais 820 provoque l'avancement d'un pas du commutateur de comptage CS et ouvre le circuit des relais 310 et 830. la libération du relais de ligne 310 dans le sélecteur de groupe fait avancer les balais de ce sélecteur sur le premier contact dans le deuxième groupe. Les relais 830 et 840 relâchent et le relais 820 réattire comme précédemment. 



  Le relais 820 en réattirant ferme à nouveau le circuit d'attraction du relais de ligne 310 par l'intermédiaire de l'armature 820 pour provoquer à nouveau l'avancement automatique des balais du sélecteur sur la dernière jonction du deuxième groupe. De ce qui précède on peut voir qu'en ce moment le balai de groupe 345 est engagé sur un contact de banc désignant un autre groupe, la résistance du circuit entre le contrôleur d'appel et le sélecteur est modifié pour provoquer le renouvellement du cycle des opérations qui viennent d'être décrites et pour provoquer l'avancement d'un pas du commutateur de comptage CS dans le contrôleur d'appel. 



   Puisque le chiffre 4 a été enrégistré dans le commutateur   enrégistreur   RA, 4 cycles d'opérations des relais doivent avoir lieu et le commutateur de comptage CS avance de 4 pas, à ce moment le balai 887 rencontre le   fil 4   mis à la terre du câble 890, cette terre s'étend par l'intermédiaire du balai 914 du commutateur de contrôle d'émission S, du balai 934 du premier enrégistreur RA en- 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 gagé sur le quatrième contact du banc auquel aboutit le fil ? 4 du câble 890, à travers le quatrième contact de banc sur lequel est engagé le balai 887 du sélecteur de comptage CS et à travers l'enroulement du relais lent à la libération 860 au négatif pour faire attirer ce dernier relais.

   Le relais 860 en attirant à l'armature 861 ferme le circuit de rappel du commutateur de comptage CS; à l'armature 862 il ferme son circuit de blocage propre à l'armature 851 et à l'armature 863 il ferme le circuit d'attraction du relais 810. Le relais 810 en attirant à l'armature 811 connecte le positif de l'armature   771   au fil négatif 252 par l'intermédiaire des fils 783 et 278; à l'armature 812 il prépare le circuit de connexion du négatif à travers l'enroulement du relais marginal 830 au fil positif de ligne 258 par   l'intermé-   diaire des fils 785, 784 et 286 quand plus tard le relais 820 est attiré, à l'armature 813 il déconnecte le positif pour éviter une attraction prématurée de   l'éleotro   885 et du relais 850; à l'armature 814 il prépare le circuit de blocage du relais 820;

   à l'armature 815 il déconnecte le positif du fil 793 pour ouvrir le circuit passant par l'enroulement inférieur du relais 740; à l'armature 816 il prépare son propre circuit de blocage et à l'armature 817 il ouvre en un point le circuit de rappel du commutateur de contrôle d'émission S. 



   Le relais 820 réattire quand le relais 840 relâche, à l'armature 824 il connecte un négatif à travers l'enroulement du relais 830 au fil 258 pour provoquer l'attraction du relais 320 du sélecteur de groupe au deuxième temps pour démarrer les cycles de recherche de jonctions du premier sélecteur de groupe. Le circuit d'attraction du relais 320 du sélecteur de groupe en série avec le relais 830 du contrôleur d'appel est le 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 suivant : positif par l'intermédiaire des ressorts d'arbre   315,   qui se ferment au premier pas des balais du sélecteur, enroulement inférieur du relais à 2 temps 320, ressorts normalement fermés contrôlés par l'armature 334, fil 258, balai 276, fil 286, armature 812 et contact au travail, fil 784, armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais 830, négatif.

   La fermeture des armatures 821 et 822 par suite de l'attraction du relais 820 est sans effet en ce moment car l'armature 813 est opérée. A l'armature 823 le relais 820 ferme son circuit de blocage propre à l'armature 814 mise à la terre. 



   Le circuit de rappel du commutateur de comptage   CS est le suivant : aux contacts multiples sur   lesquels est engagé le balai 886, armature 861, ressorts interrupteurs 884, enroulement de l'électro 885, négatif. 



  L'électro 885 attire et relâche à la manière d'un vibrateur pour faire avancer les balais du commutateur de comptage jusqu'à ce que le balai 886 ne rencontre plus un contact de banc mis à la terre, en ce moment le balai 886 s'engagera sur son contact de position normale. 



  Quand le balai du commutateur de comptage atteint la position indiquée au plan, c'est à dire sa position normale, le circuit passant par l'enroulement du relais lent à la libération 850 est ouvert, il en résulte que ce relais relâche après un certain temps. A l'armature 851 le relais 850 ouvre le circuit de blocage du relais 860 qui relâche après un certain temps, à l'armature 852 il ouvre le circuit passant par l'électro 910 du commutateur de contrôle d'émission S. L'électro 910 relâche et fait avancer les balais 913 à 915 inclus, d'un pas sur leurs deuxièmes contacts de banc pour contrôler la retransmission du deuxième chiffre enrégistré dans le deuxième enrégis- 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 treur RB.

   Le relais 860 étant lent à la libération, relâche après un certain temps, à l'armature 861 il ouvre en un point le circuit de rappel du commutateur de comp-   tage CS décrit précédemment ; àl'armature 862 il ouvre   en un point son propre circuit de blocage, à l'armature 863 il ouvre le circuit original d'attraction du relais 810, ce dernier relais reste attiré par l'intermédiaire de l'armature 816 et de l'armature 832 si le relais 830 est encore en position attirée. Le cycle de recherche de jonction sera normalement terminé au moment où le relais 860 relâche, l'indication sera donnée par le fait que le relais 830 est en position relâchée.

   A ce moment le commutateur de contrôle d'émission S sera en deuxième position et le relais 820 ne peut réattirer jusqu'à ce que le troisième chiffre aura été enrégistré à   ltenrégis-   treur RC quand l'appelant envoie le troisième chiffre. 



   Revenant maintenant au sélecteur de groupe primaire, on donnera ci-dessous un résumé de son fonctionnement jusqu'au moment du démarrage du cycle de recherche de jonction. L'attraction du relais de ligne 310 ferme le circuit d'attraction de l'électro 338 qui travaille automatiquement jusqutà ce que le balai 345 ou 346 s'engage sur un contact de groupe mis à la terre indiquant le début dtun groupe de jonction. Ce contact de banc mis à la terre maintient l'électro 338 attiré et shunte l'enroulement de résistance élevée du relais 310, démarrant de ce fait un cycle d'opérations des relais dans le contrôleur d'où il résulte que le négatif sera momentanément supprimé du fil négatif de conversation 252. 



  Cette suppression du négatif du fil 252 provoque la libération du relais de ligne 310 qui à son tour provoque la libération de l'électro 338, faisant de ce fait avancer les balais du sélecteur sur le premier contact de groupe. 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 



  Après un court intervalle le relais de ligne 310 réattire dans le cycle des opérations du contrôleur et   reconnecte   le négatif au fil négatif de jonction 252. 



  Ceci fait réattirer le relais de ligne 310 qui ferme le circuit de l'électro 338 qui s'interrompt automatiquement pour faire avancer pas à pas les balais jusqu'à ce que le balai 345 ou 346 rencontre à nouveau un contact de banc de groupe mis à la terre indiquant un groupe suivant de jonctions. Ce cycle d'opérations de sélection, de groupe se poursuit jusqu'à ce que le groupe appelé soit atteint, en ce moment le contrôleur connecte le négatif au fil positif 258 pour faire opérer le relais à 2 temps 320 au deuxième temps.

   Dans le cas présent comme le premier chiffre émis est 4 les balais du   sélec-   teur sont opérés pendant 4 cycles d'opérations de sélection de groupe, les balais restant sur la dernière jonction du troisième groupe, en ce moment le négatif est connecté au fil 258 pour faire attirer le relais 320 au deuxième temps et faire démarrer l'opération de recherche de jonction. 



   Le relais 320 en attirant au deuxième temps, à l'armature 322 connecte le positif de l'armature 311 à travers l'enroulement inférieur du relais de test de jonction 330 aux balais de test 343 et 344; à l'armature 323 il ouvre le circuit passant par l'enroulement supérieur du relais de ligne 310; à l'armature 325 il ferme le circuit de commande automatique de l'électro 338 par l'intermédiaire des ressorts interrupteurs 339 et de l'armature 333; à l'armature 326 il connecte les balais de groupe 345 et 346 par l'intermédiaire de l'armature 333 à l'enroulement de l'électro 338. L'électro 338 attire par intermittence et fait avancer les balais du sélecteur pas à pas à la recherche d'une jonction libre.

   Dès que 

 <Desc/Clms Page number 36> 

 le balai de test 343 rencontre une jonction libre dans ce groupe, marquée par la présence d'un négatif sur le contact du banc de test engagé, le relais 330 attire suivant le circuit: positif à l'armature 311, armature 322, enroulement inférieur du relais de test 330, balai de test engagé sur le contact du banc   où   aboutit la jonction libre dans ce groupe, fil 356, enroulement supérieur du relais à 2 temps et du relais de test du sélecteur secondaire, correspondant aux relais 320 et 330 du sélecteur de groupe primaire. Le relais 330 à l'armature 331 connecte le fil négatif de conversation . 



    252   par l'intermédiaire du balai 341 au fil négatif de conversation 352 aboutissant au sélecteur secondaire; à l'armature 332 il déconnecte l'enroulement supérieur du relais à 2 temps 320 et connecte le fil de contrôle 256 par l'intermédiaire du balai 343 au fil de contrôle 256 fermant de ce fait le circuit d'attraction du relais à 2 temps du sélecteur de groupe secondaire qui attire, au premier temps, son armature correspondant à l'armature 324; à l'armature 333 il ouvre le circuit de l'électro 338 pour arrêter les balais du sélecteur sur la jonction libre ; à l'armature 334 il déconnecte l'enroulement inférieur du relais à 2 temps 320 du fil 258 ouvrant de ce fait le circuit du relais 830 dans le contrôleur d'appel et il connecte le fil positif de conversation 258 par l'intermédiaire du balai 347 au fil 358. 



   On se rappelera que le sélecteur de groupe secondaire est identique au sélecteur de groupe primaire, le fil négatif de conversation 352 est connecté à la terre à travers les deux enroulements du relais de ligne du sélecteur secondaire tandis que le fil positif de conversation 358 est ouvert puisque les ressorts d'arbre du sélecteur de groupe secondaire, identiques aux ressorts 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 S15 et 316 n'ont pas encore opérés. Le positif du fil de contrôle 256 venant de l'armature 778 dans le contrôleur d'appel fait opérer au premier temps le relais à 2 temps correspondant au relais 320 dans le sélecteur secondaire pour ouvrir le circuit de rappel du sélecteur secondaire. 



   Par suite de l'attraction du relais de test 330 du sélecteur primaire le relais 830 dans le contrôleur d'appel relâche, à l'armature 832 il ouvre le circuit de blocage du relais 810. Le relais 810 relâche si le relais 860 est relâché en ce moment. Par suite de sa libération le relais 810 aux armatures 811 et 812 connecte le négatif et le positif aux fils 352 et 358 par l'intermédiaire des balais 341 et 347 du sélecteur primaire. Le relais de ligne du sélecteur secondaire attire en série avec le relais 830 du contrôleur d'appel. A l'armature 813 le relais 810 fait attirer à nouveau le relais 850 à travers le premier contact et le balai 886; à l'armature 813 il fait attirer à nouveau l'électro 885 du commutateur de comptage OS.

   A l'armature 814 le relais 810 ouvre le circuit de blocage du relais 820, mais le relais 820 reste attiré par les armatures 841 et 873, le fil 853, le balai 915 engagé sur le deuxième contact du banc, les ressorts d'arbre 953 et le positif dans le    cas où le troisième chiffre a été émis ; àl'armature 815   il connecte à nouveau la terre au fil 793 pour faire attirer le relais 740 qui maintient la caractéristique de retard à la libération lorsqu'il est en position attirée. 



  Le relais 850 réattire et à l'armature 852 fait attirer à nouveau l'électro 910 pour préparer l'avancement des balais du commutateur de contrôle d'émission s. 



   L'attraction du relais de ligne du sélecteur secondaire provoque le fonctionnement de l'électro qui 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 fait passer les balais du sélecteur secondaire sur le premier contact de groupe mis à la terre au moment où l'enroulement de forte résistance du relais de ligne est court-circuité pour faire attirer le relais 830 de la manière qui a été décrite déjà. Le relais 830 en attirant, fait attirer le relais   840,   celui-ci à son tour fait relâcher le relais 820. Le relais 820 en relâchant fait avancer le commutateur de comptage CS d'un pas. Dès que le balai 886 s'engage sur les contacts du banc multiple mis à la terre le relais 850 reste attiré. A l'armature 824 le relais 820 ouvre le circuit du relais 830 et le circuit du relais de ligne du sélecteur secondaire. 



  Le relais de ligne du sélecteur secondaire relâche et fait avancer les balais de l'électro qui s'engagent sur les contacts de banc auxquels aboutissent les jonctions primaires du premier groupe. Les relais 830 et 840 du contrôleur d'appel relâchent et la libération du relais 840 fait réattirer le relais 820. A l'armature 824 le relais 820 ferme a nouveau le circuit d'attraction du relais de ligne du sélecteur secondaire en série avec le relais 830. Le relais de ligne en attirant provoque l'avaneement des balais, sur les contacts du banc, du premier groupe vers le deuxième groupe de jonction, en ce moment l'enroulement de forte résistance du relais de ligne est court-circuité, quand on rencontre le contact de groupe suivant, pour provoquer l'attraction du relais 830 comme décrit précédemment.

   De la même manière que celle qui a été décrite précédemment les relais 830 et 840 attirent, le relais 820 relâche pour faire avancer le commutateur de comptage CS et pour faire relâcher le relais de ligne du sélecteur secondaire et les relais 830 et 840. Ce cycle d'opérations de recherehe du groupe continue   jusquà   ce que le balai 807 du 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 commutateur de comptage CS rencontre le fil mis à la terre par le deuxième commutateur enrégistreur RB, dans le cas présent le fil 5 puisque le chiffre 5 a été enrégistré par le commutateur RB. En ce moment le relais de ligne du sélecteur secondaire attire et fait avancer les balais sur la première jonction dans le cinquième groupe pour démarrer l'opération de recherche de jonction. 



  Les relais 860 et 810 attirent à nouveau comme décrit précédemment et le relais 860 opère le rappel du commutateur de comptage CS. Le relais 810 en attirant bloque le relais 820 en position attirée et renverse les polarités vers le sélecteur secondaire pour faire attirer le relais à 2 temps en série avec le relais 830 d'une manière identique à celle qui a été décrite pour le sélecteur primaire. D'une manière identique le relais à 2 temps du sélecteur secondaire provoque l'avancement momentané des balais à la recherche d'une jonction libre dans le groupe, quand cette jonction est trouvée le relais de test, identique au relais 330, attire et connecte le contrôleur d'appel aux fils 362, 366 et 368 aboutissant aux connexions de la fig. 5. 



   L'attraction du relais de test du sélecteur secondaire ouvre le circuit du relais 830 du contrôleur d'appel ce qui fait relâcher le relais 830. Quand le commutateur de comptage CS atteint sa position normale le relais 850 relâche pour ouvrir le circuit de blocage du relais 860 à l'armature 851, à l'armature 852 il ouvre le circuit de   l'éleotro   910 qui relâche et fait avancer les balais 913 à 915 du commutateur de contrôle d'émission sur leurs contacts de banc. Après un certain temps le relais 860 relâche et ouvre le circuit du relais 810 à l'armature 863. Le relais 810 relâche quand les deux relais 860 et 830 sont relâchés, on se   rappellera   que le 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 relais 830 relâche quand le sélecteur s'engage sur une jonction libre. 



   Aux armatures 811 et 812 le relais 810 connecte le négatif et le positif aux fils 252 et 258 qui sont maintenant connectés par l'intermédiaire des balais du sélecteur aux fils 362 et 368. A l'armature 813 le relais 810 fait réattirer le relais 850 par l'intermédiaire du balai 886 et fait réattirer l'électro 885 par l'intermédiaire de l'armature 822. A l'armature 814 le relais 810 ouvre le circuit de blocage du relais 820 mais ce relais reste attiré par le positif donné par l'intermédiaire des ressorts d'arbre 963, du balai 915, du fil 853 et des armatures 873 et 841. A l'armature 815 le relais 810 reconnecte le positif pour faire réattirer le relais 740 et pour faire démarrer à nouveau le dispositif à temps.

   Le relais 850, en réattirant, à l'armature 852 fait réattirer l'électro 910 qui se prépare à faire avancer les balais du commutateur de contrôle d'émission S. 



   Le circuit d'attraction du relais de ligne 410 du connecteur de la fig. 5 est le suivant: positif, enroulement inférieur de résistance élevée, enroulement supérieur de faible résistance du relais 410, armatures 441 et 451, fil 362, contact du banc et balai du sélecteur de groupe secondaire vers le fil 352, contact du banc et balai 301 du sélecteur de groupe primaire de la fig. 4, contact au travail et armature 331, fil 252, balai 277 , fil 287, armature 811 et contact au repos, fil 784, armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais marginal 830, négatif. Par suite de la résistance élevée de l'enroulement du relais de ligne 410 le relais 830 n'attire pas en série avec celui-ci.

   Le relais de libération 460 du connecteur attire dans le circuit du fil 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 de contrôle comme suit: positif à l'armature 778, armature 751, fil 285, balai 275, fil 256,.armature 332 et contact au travail, balai 343, fil 356, balai et contact de banc du sélecteur secondaire vers le fil 366, ressorts d'arbre normalement fermés 467, enroulement du relais 460, négatif. A l'armature   461   le relais 460 prépare le circuit de blocage du relais 450; à l'armature 462 il prépare le circuit du relais inverseur 430; à l'armature 463 il prépare le circuit de blocage du relais de test 440; à l'armature 464 il se bloque au fil de contrôle mis à la terre 366 indépendemment des ressorts d'arbre 467; à l'armature 465 il prépare en un point le circuit de sonnerie.

   Le relais de ligne 410 en attirant, à l'armature 411 ferme le circuit d'attraction de   l'élec-   tro 415; à l'armature 412 il prépare le circuit de commande automatique de l'électro 415 et en un point le circuit de shunt de l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 410. Le circuit d'attraction de l'é-   leetro 415 est le suivant : au contact de banc   de groupe sur lequel est normalement engagé le balai 475, armature 411, contact au repos et armature 425, enroulement de l'éleotro 415, négatif.

   L'électro 415 attire et met son cliquet en position d'attaque pour faire avancer les balais du connecteur, il ferme ses ressorts interrupteurs 416 pour shunter l'enroulement inférieur de résistance élevée du relais de ligne 410 comme suit : positif par l'intermédiaire de l'armature 412, ressorts interrupteurs 416 et contact au travail, enroulement inférieur du relais de ligne 410, positif. 



   Le relais 830 du contrôleur d'appel attire par suite de la variation de résistance dans le fil 362 quand l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 410 est shunté. A l'armature 831 le relais 830 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 ferme à nouveau le circuit d'attraction du relais 840 et ce dernier à l'armature 841 ouvre le circuit du relais 820 qui relâche. A l'armature 822 le relais 820 ouvre le circuit de l'électro 885 du commutateur de comptage CS qui relâche et place ses balais sur ses premiers contacts de banc; à l'armature 824 il ouvre le circuit du relais   de ligne 410 et du relais 830 ; àl'armature 825 il court   circuite le relais 840.

   Dans le connecteur la libération du relais de ligne 410 ouvre le circuit de l'électro 415 ce qui a pour effet de faire avancer d'un pas les balais 471,473, 475 et 477 qui s'engagent sur leurs deuxièmes contacts de banc. Dans le contrôleur d'appel les relais 830 et 840 relâchent comme décrit précédemment. A l'armature 841 le relais 840 ferme le circuit suivant : positif aux ressorts d'arbre 963, troisième contact de banc et balai 915 du commutateur de contrôle d'émission, fil 853, armatures 873 et 841, enroulement du relais 820, négatif. Comme les opérations sont identiques à celles décrites précédemment pour le sélecteur de groupe primaire, les circuits détaillés de chaque fonctionnement de relais ne seront pas donnés cette fois-ci au complet.

   Le relais 820 à l'armature 824 connecte à nouveau le négatif à travers l'enroulement du relais 830 au fil négatif 362 pour faire attirer à nouveau le relais de ligne du connecteur. Un circuit de commande automatique se ferme   maintenant par : lepositif à l'armature 412 par l'inter-   médiaire du ressort interrupteur 416 et son contact au repos à travers l'enroulement de l'électro 415 et le négqtif, il provoque l'avancement des balais du connecteur pas à pas jusqu'à ce que le balai 475 s'engage sur le onzième contact qui est celui de la dernière ligne du premier groupe.

   Quand le balai 475 atteint son onzième contact qui est mis à la terre pour marquer la fin du 

 <Desc/Clms Page number 43> 

 premier groupe et le début du deuxième groupe un circuit se ferme comme suit : contact de banc mis à la terre par l'intermédiaire du balai 475, armature 411, contact au repos et armature 425, enroulement de l'électro 415, négatif pour maintenir l'électro 415 attiré. Aux ressorts interrupteurs 416 et au contact au travail l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 410 est de nouveau court-circuité pour faire attirer le relais marginal 830 du contrôleur d'appel de la manière décrite précédemment.

   Les relais 830 et 840 attirent, le relais 820 relâche pour court-circuiter le relais 840 et pour amener le commutateur de comptage CS sur son deuxième groupe de contacts de banc et pour ouvrir le circuit du relais de ligne 410 et du relais 830. 



   Dans le connecteur le relais de ligne 410 en relâchant à l'armature 411 ouvre le circuit de blocage de l'électro 415 qui relâche et fait avancer les balais du connecteur sur le premier contact de banc du premier groupe. Dans le contrôleur d'appel les relais 830 et 840 relâchent et le relais 820 attire à nouveau par l'intermédiaire de l'armature 841. Le relais 820 connecte à nouveau le négatif à travers le relais 830 en série avec le relais de ligne 410, le relais de ligne 410 attire et à l'armature 412 ferme le circuit de commande directe de l'électro 415 pour faire avancer automatiquement les balais du connecteur jusqu'à ce que le balai 475 rencontre à nouveau un contact de banc de groupe mis à la terre.

   Quand le balai de groupe 476 s'engage sur le troisième contact du banc de groupe mis à la terre, dans le cas présent le 21e contact du banc, l'électro 415 est bloqué en position opérée de la manière décrite précédemment. L'électro 415 à l'armature 416 shunte à nouveau l'enroulement de résistance élevée du relais de 

 <Desc/Clms Page number 44> 

 ligne 410 pour faire attirer le relais marginal 830 du contrôleur d'appel. Lesrelais 830 et 840 attirent à nouveau et le relais 820 relâche pour   court-circuiter   le relais 840 et pour faire avancer les-balais du commutateur de comptage OS en troisième position. A l'armature 824 le relais 820 ouvre le circuit des relais 410 et 830. 



  Les relais 830 et 840 relâchent et le même cycle d'opérations se répète jusqutà ce que le chiffre enrégistré, dans le cas présent le chiffre 6, ait été trouvé par le commutateur de comptage CS. 



   Quand le balai 887 du commutateur de comptage rencontre le fil aboutissant au chiffre enrégistré 2 le circuit d'attraction du relais 860 se ferme comme suit: positif au balai 914 du commutateur de contrôle d'émission S en position sur son troisième contact de banc, balai 954 du troisième commutateur enrégistreur RC engagé sur le contact de banc où aboutit le fil N  6 contenu dans le câble 890, le fil N 6 aboutissant au contact du banc et le balai 887 du commutateur de comptage CS, l'enroulement du relais 860, le négatif.

   Juste avant que le balai à deux contacts 475 s'engage sur son contact de banc mis à la terre les balais 471, 473 et 477 se trouvent placés sur leur dernier contact et au pas suivant des balais, les balais 471, 473 et 477 se dégagent de leur contacts de bancs tandis que les balais 472, 474 et 478 s'engagent maintenant sur les premiers contacts de banc. Les derniers balais mentionnés ci-dessus sont engagés maintenant sur la dernière ligne du cinquième groupe tandis que le balai 475 s'engage sur le premier contact de banc de groupe mis à la terre pour maintenir ltélectro 415 attiré et pour court-circuiter la résistance élevée du relais 410. Comme décrit précédemment ceci résulte de l'attraction du relais 830, de l'attraction du relais 840 et de la libération du 

 <Desc/Clms Page number 45> 

 relais 830 qui provoque la libération du relais 410 et du relais 830 .

   La libération du relais de ligne 410 en ce moment place les balais 472, 474, 475 et   478   sur leur deuxième contact de banc, qui dans le cas présent sont des plots morts. Le relais 860 en attirant à l'armature 861 'ferme à nouveau le circuit de rappel du commutateur de comptage CS comme décrit précédemment; à l'armature 862 il ferme son propre circuit de blocage; à l'armature 863 il ferme le circuit d'attraction du relais 810.

   A l'armature 811 le relais 810 connecte le positif de l'armature 771 au fil négatif de conversation 362; à l'armature 812 il prépare un circuit pour connecter le négatif à travers l'enroulement du relais marginal 830 au fil positif de conversation; à l'armature 814 il prépare   le circuit de blocage du relais 820 ; àl'armature 815 il   ouvre le circuit du relais 740 pour déclencher le fonction-    nement du dispositif de libération ralentie ; l'armature   816 il prépare son circuit de blocage. Le relais 820 attire à nouveau suivant le circuit décrit précédemment et à l'armature 823 complète son circuit de blocage.

   A l'armature 824 le relais 820 ferme le circuit d'attraction du relais inverseur 430 en série avec le relais 830 comme suit : positif aux ressorts d'arbre 468 qui se ferment au premier pas des balais du connecteur, armature 453 et contact au repos, armature 462 et contact au travail, armature 446, enroulement supérieur de résistance élevée du relais 430, enroulement inférieur de faible résistance du relais 430, contact au repos et armature 455, fil 368, contact du banc et balai du sélecteur de groupe secondaire vers le fil 358, balai 347, armature 334 et contact au travail, fil 258, balai 276, fil 286, armature 812 et contact au travail, fil 784, armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais marginal 830, négatif.

   Par suite 

 <Desc/Clms Page number 46> 

 de la résistance élevée de l'enroulement supérieur du relais inverseur 430, le relais marginal 830 n'attire pas en série avec lui. A l'armature 431 le relais 430 fait attirer le relais à 2 temps 420 au premier temps pour fermer uniquement son armature 422 suivant un circuit empruntant l'armature 424 et son contact au repos et l'enroulement du relais à 2 temps 420. 



  Le relais à 2 temps 420 ferme seulement son armature 420 car son enroulement supérieur est court-circuité en ce mordent comme suit : positif à l'armature 431, armature 424 et contact au repos, enroulement supérieur du relais 420, armature 422, contact au travail 462, contact au repos et armature 453, ressorts d'arbre 468, positif. 



   Dans le contrôleur d'appel quand le commutateur de comptage revient au repos les relais 850,860 et 810 relâchent de la manière décrite précédemment. Aux armatures 811 et 812 le relais 810 en relâchant inverse les polarités négatif et positive des fils de conversation 362 et 368 du connecteur ouvrant de ce fait le circuit du relais inverseur 430 qui relâche par conséquent. A l'armature 814 le relais 810 ouvre le circuit de blocage du relais 820, ce dernier relâche et ouvre le circuit de l'électro 855 à l'armature 822 pour faire avancer les balais du commutateur de comptage CS sur les premiers contacts du banc ce qui maintient le relais 850 attiré par l'intermédiaire du balai 886 comme décrit précédemment. 



   Quand le relais 430 du connecteur relâche à l'armature 431 il supprime le court-circuit de l'enroulement supérieur du relais à 2 temps 420, fermant de ce fait le circuit à travers les deux enroulements de ce relais, en série sur le positif des ressorts d'arbre 468, pour faire attirer le relais 420 au deuxième temps. A l'armature 

 <Desc/Clms Page number 47> 

 421 le relais 420 prépare en un point le circuit de sonnerie, à l'armature 423 il ferme le court-circuit de l'enroulement supérieur de forte résistance du relais inverseur 430, à l'armature 424 il prépare le circuit de travers test à/l'enroulement inférieur du relais de test 440; à l'armature 425 il prépare le circuit d'attraction de l'électro 415 ; à l'armature 426 il prépare le circuit de retour du générateur.

   Quand le relais 820 attire après la libération du relais 840 le relais de ligne 410 du connecteur est connecté à nouveau en série avec le relais marginal 830 par l'intermédiaire de l'armature 824 d'où le relais de ligne 410 attire et à l'armature 412 ferme par l'intermédiaire de l'armature 425 le circuit d'attraction de l'électro 415 du connecteur. L'électro 415 attire et met son cliquet en position d'attaque pour faire avancer les balais du connecteur, à son ressort interrupteur 416 et au contact au travail il complète le court-circuit de l'enroulement inférieur de forte résis-   tance du relais de ligne 410 par : armature412 mise à la   terre, ressorts interrupteurs 416 et contact au travail, enroulement inférieur du relais 410. 



   Le relais 830 du contrôleur d'appel attire par suite du court-circuit de l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 410, à l'armature 831 il ferme à nouveau le circuit d'attraction du relais 840. A l'ar- mature 841 le relais 840 ouvre le circuit du relais 820 qui'relâche par conséquent. Le relais 820 relâche, à l'armature 822 il fait avancer le commutateur de comptage CS sur son deuxième contact de banc, à l'armature 824 il ouvre le circuit des deux relais 830 et 840, à l'armature 825 il court-circuite à nouveau le relais 840. Le relais de ligne du connecteur 410 relâche à nouveau, à l'armature 412 il ouvre le circuit de l'électro 415 qui relâche par 

 <Desc/Clms Page number 48> 

 conséquent et fait avancer les balais du connecteur sur la première ligne du sixième groupe. Dans le con- trôleur d'appel les relais 830 et 840 relâchent.

   A l'armature 841 le relais 840 ferme à nouveau le circuit d'attraction du relais 820; à l'armature 822 le relais 820 fait attirer à nouveau l'électro 855, à l'armature 824 il ouvre le shunt du relais 840 et à l'armature 824' il fait réattirer le relais de ligne   410   en série avec le relais 830. Dans le connecteur, le relais de ligne 410 en attirant, à l'armature 412 fait attirer à nouveau l'électro 415. L'électro 415 se prépare à faire avancer et les balais du connecteur. Au ressort 416/son contact au travail il referme le shunt autour de l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne 410 pour faire attirer le relais marginal 830 du contrôleur d'appel. 



  Dans le contrôleur d'appel les relais 830 et 840 réat- tirent et le relais 820 relâche pour ouvrir le circuit du relais de ligne 410 et le circuit du relais 830 à l'armature 824, le circuit du relais de shunt 840 à l'ar- mature 825 et pour amener le commutateur de comptage CS en troisième position par l'intermédiaire de l'armature 822 comme décrit précédemment. Dans le connecteur la libération du relais de ligne 410 à l'armature 412 ouvre le circuit de l'électro 415 qui relâche et fait avancer les balais du connecteur sur la deuxième ligne du sixième groupe. Dans le contrôleur d'appel les relais 830 et 840 relâchent et le relais 820 réattire.

   L'attraction du relais 820 renouvelle le cycle des opérations qui viennent se d'être décrites et elles/reproduisent jusqu'à ce que le relais 860 du contrôleur d'appel attire à travers le balai 887 du fait que le commutateur de comptage CS a rencontré le fil N  7 du câble 890 qui a été mis à la terre par l'enrégistreur RD, celui-ci ayant été mis en position au 

 <Desc/Clms Page number 49> 

 moment où l'abonné a émis le chiffre 7. Le circuit d'at-   traction du relais 860 est le suivant : au balai   914 du commutateur de contrôle d'émission S en position sur son quatrième contact de banc, balai 964 de l'enrégistreur RD se trouvant sur le contact du banc du fil N  7 contenu dans le câble 890, septième contact de banc du commutateur de comptage CS auquel aboutit le fil N  7, balai 887, enroulement du relais 860, négatif.

   A l'armature 861 le relais 860 ferme à nouveau le circuit derappel du commutateur de comptage CS pour ramener le commutateur en position normale c'est à dire celle   représentes   au plan, à l'armature 862 il ferme son propre circuit de blocage et à l'armature 863 il fait réattirer le relais 810. Le relais 810 à l'armature 814 bloque le relais 820, à l'armature 815 il ouvre le circuit du relais 740 pour faire redémarrer le dispositif de libération ralentie, à l'armature 816 il ferme son propre circuit de blocage, aux armatures 811 et 812 il ouvre les circuits du relais de ligne 410 et du relais 830. La libération du relais 410 provoque la libération de l'électro 415 et amène les balais du connecteur sur la septième ligne du sixième groupe, dans le cas présent cette ligne étant la ligne appelée.

   De plus l'opération de l'armature 812 ferme également le circuit d'attraction du relais 830 en série avec le relais 430 comme suit : positif aux ressorts d'arbre opérés 468, armature 453 et contact au repos, armature 462 et contact au travail, armature 446, armature 423, enroulement inférieur de faible résistance du relais inverseur 430, contact au repos et armature 455, fil 368 et ensuite circuit décrit précédemment et comprenant les fils 358,258, 286,784 et 785, enroulement du relais marginal 830, négatif. A l'armature 831 le relais 830 fait attirer le relais 840 et à l'armature 832 il ferme le 

 <Desc/Clms Page number 50> 

 circuit de blocage du relais 810. Le relais 840 attire mais ne provoque pas en ce moment la libération du relais
820 car celui-ci reste bloqué en position attirée par l'intermédiaire des armatures 814 et 825.

   Dans le con- necteur, le relais inverseur 430 attire et à l'armature
431 ferme le circuit passant par l'armature 424, l'en- roulement inférieur du relais de test 440, le balai de test   474   engagé sur le fil de test qui aboutit à la ligne de l'abonné appelé. Dans le cas où la ligne de l'appelé est libre le fil sera connecté au négatif à travers l'en- roulement du relais de coupure du circuit de ligne, et à travers l'armature identique à l'armature 22 et la résis- tance. Dans le cas où la ligne appelée est libre le re- lais de test 440 attire sous l'action du négatif sur le fil de test.

   IL l'armature 441 le relais 440 déconnecte le relais de ligne 410 du fil négatif de conversation
362, aux armatures 442 et 445 il ferme le circuit de sonnerie ; à l'armature 446 il déconnecte le positif de l'enroulement du relais 430 identique au relais 830 du contrôleur d'appel; à l'armature 443 il ferme son cir- cuit de blocage à l'armature 463 à travers son enroule-   ment supérieur ; l'armature 444 il met à la terre les   balais 473 et 474 pour occuper la ligne   appelée et   pour opérer le relais de coupure similaire au relais de cou- .pure 20 du circuit de ligne. Le relais de coupure du circuit de la ligne appelée attire et déconnecte le relais de ligne de celle-ci ainsi que le positif des fils de ligne de la ligne appelée. 



   Dans le contrôleur d'appel le relais 830 relâche, à son armature 832 il débloque le relais 810, si le com- mutateur de comptage est revenu en position de repos, et le relais 860 relâche. Les relais 860 et 850, les relais
810 et 820 relâchent comme décrit précédemment. La libé- 

 <Desc/Clms Page number 51> 

 ration du relais 850, à l'armature 852 ouvre le circuit de l'électro 910 ce qui fait avancer les balais du commutateur de contrôle d'émission S sur leurs cinquièmes contacts de banc.

   En cette position un circuit se ferme à partir du balai mis à la terre 914 par l'intermédiaire du fil 795, par l'armature 757, le fil 796, l'armature 817, quand le relais 810 est relâché, le fil 856, les ressorts interrupteurs 911, l'enroulement de l'électro 910 et le négatif pour faire attirer l'électro 910 qui fait avancer les balais du commutateur de contrôle d'émission sur leurs sixièmes contacts de banc. Dès que le balai 913 du commutateur de contrôle d'émission abandonne le cinquième contact de banc le circuit s'étendant par l'intermédiaire des contacts du banc multiple et le fil 792 jusqu'au relais de libération du contrôleur 720 est ouvert, de ce fait le relais 720 relâche après un certain temps dans le but de libérer le contrôleur d'appel. 



   Quand le balai 913 du commutateur de contrôle d'émission S atteint sa sixième position le circuit d'attraction du relais 210 se ferme dans le groupe des relais de jonction secondaire comme suit : positif, balai 913 engagé sur le sixième contact du banc, fil 786, armature 774, fil 284, balai   274,   enroulement du relais 210, négatif. Le relais 210 en attirant, aux armatures 211,212, 215 et 216 connecte la ligne appelante à la ligne appelée suivant les fils marqués en traits pleins. Aux armatures 213 et 214 le relais 210 met à la terre les fils de contrôle 156 et 256 pour maintenir la connexion et pour maintenir attirés le relais de test 330 et le relais 460.

   Le relais de ligne 220 du groupe de relais de jonction secondaire est attiré par l'intermédiaire de la boucle de l'appelant comme suit : positif, enroulement inférieur du relais 220, armature 215, fil 158, balai 157, fil 117, 

 <Desc/Clms Page number 52> 

 balai 107, fil 2, boucle de l'appelant et fil 1, balai 101, fil 111, balai 151, fil 152, armature 212, enroule- ment supérieur du relais de ligne 220, négatif. Le courant d'alimentation pour la conversation est dès lors fourni à l'abonné appelant à travers les deux enroule- ments du relais de ligne 220. A l'armature 221 le relais 220 connecte la tonalité de retour d'appel par l'inter- médiaire des armatures 241 et 221 à travers le conden- sateur C et de là suivant le circuit décrit précédemment vers la ligne de l'abonné appelant.

   A l'armature 222 le relais 220 complète le circuit de blocage du relais 210 le pour/maintenir attiré indépendemment du contrôleur d'appel. 



   Dans le connecteur le circuit de sonnerie pour l'appel de l'abonné appelé se ferme par suite de   l'attrac-   tion du relais de test 440, comme suit : générateur, enrou- lement inférieur du relais 450, armatures 442 et 421, balai 472, contact de banc 67 de la ligne appelée, fil 51, circuit de ligne et sonnerie du poste de la ligne appelée, fil 52, contact de banc 67, balai 478, armature 426, contact au travail et armature 465, armature 445, positif. Quand l'abonné appelé répond le relais 450 attire suivant le circuit décrit précédemment, à travers la boucle de l'abonné appelé, à l'armature 454 il ferme son propre circuit de blocage par le positif de l'arma- ture 461 et à travers son enroulement supérieur .

   Aux armatures 451 et 455 le relais 450 ferme le circuit de conversation entre les lignes des abonnés appelant et appelé suivant les fils marqués en faits pleins, à   l'arma-   ture 453 il ouvre le circuit du relais à 2 temps qui re- lâche et à son contact au travail il connecte le positif par l'intermédiaire des ressorts d'arbre 468 à l'enroule- ment supérieur du relais de test 440 pour le maintenir attiré pendant le rappel des balais en position normale. 

 <Desc/Clms Page number 53> 

 



  Le relais à 2 temps 420, en relâchant, aux armatures   421   et 426 ouvre le circuit de sonnerie, à l'armature   423   il ouvre le court-circuit de l'enroulement supérieur du relais 430, à l'armature 424 il ouvre le circuit original d'attraction du relais de test 440.

   Lorsque l'appelé répond le relais 230 attire, après l'attraction du relais de coupure de sonnerie 450, suivant le circuit: positif à travers l'enroulement inférieur du relais 230, armature 216, fil 258, armature 334 et contact au travail, balai 347, fil 358, balai de la ligne positive du sélecteur de groupe secondaire vers le fil 368, armature 455 et contact au travail, balai 478, contact de banc 67, fil 52, boucle de l'appelé et fil 51, contact de banc 67, balai 472, contact au travail et armature 451, fil 362, contact de banc et balai de ligne négative du sélecteur de groupe secondaire, fil 352, balai 341, contact au travail et armature 331, fil 252, armature 211, enroulement supérieur du relais 230, négatif. Le courant d'alimentation est fourni'à la ligne appelée à travers les enroulements supérieur et inférieur du relais 230.

   A l'armature 231 le relais 230 ferme le circuit d'attraction du relais 240. Le relais 240 à l'armature 241 déconnecte la tonalité de retour d'appel, à l'armature 242 il déconnecte la terre du fil de comptage 154 pour faire opérer le compteur de l'appelant par l'intermédiaire des balais 153 et 103; à l'armature 243 il se bloque lui-même au fil mis à la terre 256 de même qu'il donne un positif à celui ci par l'armature 231. 



   La connexion vers la ligne appelée est donc complétée, les abonnés appelant et appelé peuvent converser suivant le circuit marqué en traits pleins, le contrôleur d'appel est relâché par suite de la libération du relais 720 de la manière décrite ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 54> 

 Cas de l'occupation. 



   On supposera maintenant que soit le sélecteur primaire, soit le sélecteur secondaire rencontre toutes les jonctions occupées dans le groupe sélecté. On se rappellera que dans ces circonstances les relais 810, 820, 830, 850 et 860 du contrôleur d'appel sont attirés. 



  Si aucune jonction n'est disponible dans le groupe sélecté, le balai 345 ou 346 rencontrera un contact de groupe mis à la terre sur la dernière jonction de ce groupe. 



  Si la dernière jonction de ce groupe est libre le relais de test 330 attire beaucoup plus rapidement que l'électro 338 car le contact de banc de groupe mis à la terre n'aura aucun effet. Cependant, si la dernière jonction est occupée le contact de banc mis à la terre court-circuitera le relais de test comme suit : positif trouvé au contact de banc du fil de test de la dernière jonction du groupe, balai 343, enroulement inférieur du relais de test 370, armatures 322 et 311, positif. Puisque le relais de test 330 ntattire pas l'électro 338 a un temps suffisant pour attirer suivant le circuit: positif au contact de banc de groupe mis à la terre, balai 345, armature 326, armature 333, enroulement de l'électro 338, négatif.

   Au ressort interrupteur 339 et son contact au travail l'électro 338 ferme le circuit d'attraction du relais 310 comme suit : positif à l'armature 325, ressort interrupteur 339 et contact au travail, enroulement inférieur de résistance élevée du relais de ligne 310, armature 321 et son contact au travail, résistance 327, négatif. A l'armature 311 le relais 310 ouvre le circuit du relais de test 330. Dans ces conditions le relais 830 du contrôleur d'appel reste attiré en série avec le relais à 2 temps 320 et de ce fait 

 <Desc/Clms Page number 55> 

 le relais 830 à l'armature 832 maintient le relais 810 attiré. Le relais 810 à l'armature 815 maintient le circuit du relais 740 ouvert ce qui fait relâcher celui-ci et l'armature lestée 741 vibre pendant 4 secondes environ après quoi le circuit du relais lent à la libération 750 est ouvert.

   Après un certain temps le relais lent à la libération 750 relâche et à l'armature 751 déconnecte le positif du fil 285 et du fil de contrôle 256. A l'armature 753 le relais 750 connecte la tonalité d'occupation par l'intermédiaire du contact au repos de l'armature 753, de l'armature 761, du condensateur de tonalité TC, de l'armature 703, du fil 622, du balai 616, du fil 1 et de la boucle de l'appelant. A l'armature 754 le relais 750 ouvre le circuit du relais 770 qui relâche, à l'armature 755 il ouvre en un point son propre circuit de blocage, à l'armature 756 il ouvre le shunt de l'armature 763.

   Le relais 770 en relâchant à l'armature 771 déconnecte le positif du fil 252, à l'armature 772 il déconnecte le   négatif,à   travers l'enroulement du relais 830 du fil de conversation 258 pour faire relâcher le relais 320 et le relais 830; à l'armature 775 il déconnecte le condensateur et la résistance 729 du pare-étincelle; à l'armature 776 il ouvre le circuit du relais 790, à l'armature 777 il ouvre le circuit original d'attraction du relais 780; à l'armature 778 il déconnecte le positif direct de l'armature 751. 



   Le relais 320 en relâchant à l'armature 321 ouvre le circuit du relais de ligne 310 qui relâche, à l'armature 322 il ouvre en un point le circuit du relais 330 pour prévenir le fonctionnement de ce relais pendant le rappel    des balais ; l'armature 324 il ferme le circuit de rappel   des balais en position normale. Le circuit de rappel des    balais en position normale est le suivant : aux res-   sorts d'arbre 316, armature 324, ressort interrupteur 339 

 <Desc/Clms Page number 56> 

 et contact au repos, armature 333, enroulement de l'électro 338, négatif. L'électro 338 attire et relâche à la manière d'un vibrateur suivant le circuit décrit ci-dessus pour faire avancer les balais pas à pas jusqu'à ce que les ressorts d'arbre 315 et 316 soient ouverts au moment où les balais atteignent leur position normale. 



   Quand l'abonné appelant reçoit la tonalité d'occupation il raccroche son récepteur et ouvre de ce fait le circuit du relais de ligne 730 dans le contrôleur d'appel. A l'armature 731 le relais 730 ouvre le circuit du relais lent à la libération 760 qui relâche après un certain temps. 



  A l'armature 761 le relais 760 déconnecte la tonalité d'occupation; à l'armature 763 il ouvre le circuit du relais lent à la libération 720, à l'armature 764 il ouvre en un point le circuit du relais 740, à l'armature 765 il ouvre le circuit du relais de rappel du commutateur enrégistreur 870, à l'armature 766 il ouvre le circuit de l'électro 920 du commutateur de séquence SS. Le relais 870 relâche et ferme le circuit de rappel en position normale de tous les commutateurs du contrôleur d'appel. A l'armature 871 le relais 870 déconnecte la source de courant alternatif de l'enroulement primaire du transformateur T et à l'armature 872 il ferme le circuit de mise au repos du commutateur de comptage CS comme suit : positif à travers l'enroulement du relais 880, armature 872, ressorts d'arbre 883, ressorts interrupteurs 884; enroulement de l'électro 885, négatif. 



  L'électro 885 travaille à la manière d'un vibrateur pour faire avancer les balais du commutateur de comptage jusqu'à ce qu'ils atteignent leur position de repos, en cette position le circuit de rappel est ouvert aux ressorts d'arbre 883. A l'armature 873 le relais 870 ouvre le circuit original d'attraction du relais 820, à l'armature 874 il ouvre le circuit de blocage du relais 840 qui relâche, à l'arma- 

 <Desc/Clms Page number 57> 

 ture 875 il ferme le circuit de rappel du commutateur de contrôle d'émission comme suit : positif par l'intermédiaire de l'enroulement du relais 880, armature 875, fil 855, ressorts d'arbre 912, ressort interrupteur 911, enroulement de l'électro 910, négatif.

   L'électro 910 opère à la manière   d'un'   vibrateur dans ce circuit et fait avancer les balais du commutateur de contrôle d'émission jusqu'à ce que les balais atteignent leur position de repos, en cette position les ressorts d'arbre 912 s'ouvrent. A l'armature 876 le relais 870 ferme le circuit de rappel du commutateur de séquence SS comme suit : positif à travers l'enroulement du relais 880, armature 876, fil 857, ressorts d'arbre 922, ressorts interrupteurs 921, enroulement de l'électro 920, négatif. L'électro 920 opère à la manière d'un vibrateur pour faire avancer le balai 923 pas à pas jusqu'à ce que celui-ci atteigne sa position de repos, en cette position les ressorts d'arbre 922 sont ouverts.

   A l'armature 877 le relais 870 ferme le circuit de rappel du premier enrégistreur RA comme suit : positif à travers l'enroulement du relais 880, armature 877, fil 858, ressorts d'arbre 932, ressorts interrupteurs 931, enroulement de l'électro 930, négatif. 



  D'une manière identique les circuits de rappel des enrégistreurs RB, RC, RD se ferment par l'intermédiaire des armatures 878,879 et 882 et leurs ressorts d'arbre respectifs 942, 952,962 et les électros 940, 950,960 pour remettre en position de repos les balais des enregistreurs, en cette position les ressorts d'arbre ouvrent le circuit de rappel ce qui maintient les balais en place. Le relais 880 attire en série avec les électros des commutateurs, à l'armature 881 il met le fil 629 à la terre pour maintenir le contrôleur d'appel occupé par rapport au distributeur qui y a accès. 



   Le relais lent à la libération 720 relâche peu après 

 <Desc/Clms Page number 58> 

 l'ouverture de son circuit par le relais 760, à l'armature 721 il ouvre en un point le circuit de l'électro 618, à l'armature   722   il ouvre le circuit de blocage des relais 700 et 710 qui relâchent.

   Le relais 710 en relâchant à l'armature 711   oivre   en un autre point le circuit de l'électro 618, à l'armature   712   il ouvre en un point le circuit original d'attraction du relais 700 et déconnecte le positif du fil 115 pour faire relâcher le relais de coupure 20 du   circuit de la ligne appelante ; àl'armature 713 il ouvre   en un point le circuit de commande de l'électro 118, à l'armature 714 il ouvre le circuit du pare-étincelles; à l'armature 715 il prépare le circuit du relais   740   et à l'armature 716 il déconnecte le positif du fil 629 de telle sorte que le contrôleur d'appel puisse être saisi à nouveau si les commutateurs sont revenus en position de repos et si le positif est supprimé du fil de test d'occupation 629 à l'armature 881. 



   Quand le commutateur de comptage CS atteint sa position normale le relais 850 relâche, à l'armature 851 il ouvre le circuit de blocage du relais 860 qui relâche. A l'armature 852 le relais 854 ouvre le circuit de l'électro 910 pour permettre la remise en position normale du commutateur de contrôle d'émission s comme décrit précédemment. 



  Le relais 860 en relâchant à l'armature 863 ouvre le circuit de blocage du relais 810 qui relâche, à l'armature 814 il ouvre le circuit du relais 820. Tous les relais relâchent sauf le relais 880 et quand tous les commutateurs du contrôleur sont revenus en position normale le relais 880 relâche et déconnecte le positif de l'armature 881 du fil 629 pour marquer que le contrôleur est libre et qu'il peut être saisi pour un autre appel. 



   Considérons maintenant le cas où le connecteur rencontre une ligne occupée au lieu d'une ligne libre: 

 <Desc/Clms Page number 59> 

 Dans le cas où la ligne est occupée le balai 474 rencontre un contact de banc mis à la terre au lieu d'un contact de banc auquel est connecté un négatif, de ce fait le relais de test 440 est   court-circuité   par le positif du contact de test de la ligne appelée et l'armature mise à la terre 431.

   Comme le relais de test 440 n'attire pas un circuit se ferme pour maintenir le relais 830 attiré comme suit : positif par l'intermédiaire des ressorts d'arbre 468, armature 453 et contact au repos, armature 462 et contact au travail, armature 446, armature 423, enroulement de faible résistance du relais 430, contact au repos et armature 455, fil 368, commutateurs secondaire et tertiaire vers le fil 258, balai 276, fil 286, armature 812 et contact au travail, fil 784, armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais 830, négatif. Le relais 830 est maintenu attiré par le circuit ci-dessus, à l'armature 832 il maintient le relais 810 attiré.

   Le relais 810 à l'armature maintient le circuit du relais 740 ouvert, il en résulte qu'après 4 secondes environ le relais lent à la libération 750 relâche pour transmettre la tonalité d'occupation vers l'abonné appelant comme décrit précédemment. Par suite de la libération du relais 750, le positif est déconnecté des fils de contrôle 266 et 366 de l'armature 751 provoquant par là la libération des relais 330 des sélecteurs et 460 du connecteur. A l'armature 333 le relais 330 ferme le circuit de rappel du sélecteur primaire comme suit : positif par l'intermédiaire des ressorts d'arbre 316, armature 324, ressort interrupteur 339 et contact au repos, armature 333, enroulement de l'électro 338, négatif. Le sélecteur secondaire est ramené au repos de 
 EMI59.1 
 même la leme la/manière.

   Le relais 460 relâche quand le positif est supprimé au fil 366, à l'armature 462 il ouvre le circuit 

 <Desc/Clms Page number 60> 

 des relais 420 et 430 et ferme le circuit de rappel du connecteur. Les relais 420 et 430 relâchent et ouvrent le circuit du relais de test 440 pour prévenir son fonctionnement pendant la remise en place des balais. Le circuit de rappel est le suivant: ressorts d'arbre mis à la terre 468, armature 453 et contact au repos, armature   462   et contact au repos, ressort interrupteur 416 et contact au repos, enroulement de l'électro 415, négatif. L'électro 415 opère à la manière d'un vibrateur pour ramener les balais en position de repos, en cette position les ressorts d'arbre 468 ouvrent le circuit de rappel. 



   Dans le contrôleur d'appel le relais lent à la libération 750 relâche peu après que l'armature 741 ne donne plus contact avec les ressorts 743 et   744,   pour transmettre la tonalité d'occupation vers l'appelant comme décrit précédemment, à l'armature   754   il ouvre le circuit du relais 770, à l'armature 772 le relais 770 ouvre le circuit du relais 830 qui relâche. 



   Quand l'appelant entend la tonalité d'occupation et qu'il raccroche les relais 730,760, 720,870, 840, 710,700, 850, 810, 809 et 880 relâchent comme décrit précédemment. 



   La libération du contrôleur d'appel après l'établissement d'une connexion entre les lignes appelante et appelée sera décrite ci-dessous. Après que le connecteur s'est mis en position et qu'il a connecté la ligne appelée les relais 440, 450 et 460 du connecteur sont en position attirée et les relais 210,220, 230 et 240 dans le groupe de relais de jonction secondaire sont également en position attirée. On se souviendra que dans le contrôleur d'appel le circuit du relais 720 était ouvert par suite du passage du balai 913 de la cinquième position à la 

 <Desc/Clms Page number 61> 

 sixième position. Le relais 720 en relâchant à l'armature 722 ouvre le circuit des relais 770, 700 et 710. 



  Le relais 770 en relâchant aux armatures 771 et 772 déconnecte le négatif et le positif à travers l'enroulement du relais 830 des fils de conversation positif et négatif dans le groupe de relais secondaire, à l'armature 773 il ferme temporairement le circuit suivant : positif à l'armature 752, fil 288, ressorts interrupteurs 298, enroulement de l'électro 290, négatif; ce circuit fait avancer automatiquement les balais du chercheur de jonction secondaire jusqu'à ce que le relais lent à la libération relâche; à l'armature 774 il ouvre le circuit d'attraction original du relais 210 maintenu attiré à l'armature 222; à l'armature 775 il ouvre le circuit pare-étincelle des électros des chercheurs de ligne secondaires, à l'armature 776 il ouvre en un point le circuit du relais 790; à l'armature 777 il ouvre en un point le circuit du relais 780;

   à l'armature 778 il déconnecte le positif direct des fils 285, 256,156 et 356, mais les fils 156,256 et 356 sont mis à la terre maintenant par l'intermédiaire des armatures 213 et 214 et des armatures 241 et 243. Le relais 710 en relâchant, à l'armature 712 déconnecte le positif des fils 624 et 115 mais ce dernier est mis à la terre dans le groupe de relais de jonction secondaire par l'intermédiaire des armatures 213 et 214, du fil 156, du balai 155 vers le fil 115 pour maintenir le relais de coupure 20 du circuit de ligne attiré. A l'armature 714 le relais 710 ouvre le circuit pare-étincelle de l'électro 118; à l'armature 715 il prépare le circuit de l'enroulement supérieur du relais 740, à l'armature 716 il déconnecte le positif du fil 629 pour rendre le contrôleur accessible si le relais 880 est relâché en ce moment. 



  Le relais 700 en relâchant à l'armature 701 ouvre le cir- 

 <Desc/Clms Page number 62> 

 cuit du relais 780, qui relâche; aux armatures 703 et 704 il ouvre le circuit du relais de ligne du contrôleur 730 qui relâche; à l'armature 705 il prépare le circuit du relais 710 ; à l'armature 706 il prépare le circuit d'attraction de l'électro 118. Le relais 780 en relâchant, à l'armature 781 prépare le circuit du relais 790, à l'ar- au positif de mature 782 il se court-circuite / l'armature   791.   Le re- lais de ligne du contrôleur d'appel 730 en relâchant à l'armature 731 ouvre le circuit du relais 760.

   Le relais 760, en relâchant, à l'armature 761 ouvre en un point le circuit de tonalité, à l'armature 763 il supprime le shunt de l'armature 756 ; à l'armature 764 il ouvre le circuit du relais 740 qui relâche l'armature lestée qui se met à vibrer entre les ressorts 743 et 744; à l'arma- ture 765 il ouvre le circuit du relais 870 et à l'arma- ture 766 il déconnecte le positif du fil 798 pour faire relâcher l'électro 920 du commutateur de séquence SS. 



  Le relais 740 en relâchant, libère l'armature lestée 741 qui vibre pendant 4 secondes approximativement après le relâchement du relais lent à la libération 760. Le re- lais 870 en relâchant, aux armatures 872, 875, 877, 878, 874 et 882 ferme les circuits de rappel des commutateurs OS, S, 3S, RA, RB, RO et RD comme décrit précédemment en série avec le relais 880. Le relais 880 à l'armature 881 maintient le contrôleur occupé jusqu'à ce que tous les commutateurs soient relâchés par la mise à la terre du fil 629 à l'armature 881. Quand tous les commutateurs sont revenus en position normale et que leurs ressorts d'arbre sont ouverts comme décrits précédemment, le relais 881 relâche pour déconnecter le positif du fil 629 ce qui permet au contrôleur d'appel d'être saisi pour des appels subséquents.

   De la description précédente on peut voir que le contrôleur d'appel est en service pendant l'établis- 

 <Desc/Clms Page number 63> 

 sement d'une connexion seulement et que dès que la connexion a été établie entre les abonnés appelant et appelé le contrôleur d'appel peut être utilisé pour d'autres appels.      



   On décrira maintenant la libération d'une connexion établie entre les abonnés appelant et appelé. De la des- cription précédente on se rappellera que la connexion établie est maintenue par les relais occupés du groupe de relais de jonction secondaire. On supposera mainte- nant que l'appelé raccroche ce qui a pour résultat d'ou- vrir le circuit du relais 230 qui relâche. A l'armature 231 le relais 230 ouvre le circuit original d'attraction du relais 240 mais celui-ci reste attiré par l'intermé- diaire de l'armature mise à la terre 213 et des armatures 214 et 243. Quand l'abonné appelant raccroche le circuit du relais de ligne 220 du groupe de relais de jonction secondaire est ouvert et celui-ci relâche. A l'armature 222 le relais 220 ouvre le circuit du relais 210 qui re- lâche après un certain temps.

   Le relais 210 en relâchant aux armatures 212 et 215 ouvre en un autre point le cir- cuit du relais 220, aux armatures 211 et 216 il ouvre en un autre point le circuit du relais 230. Aux armatures 213 et 214 le relais 210 déconnecte le positif des fils 156 et 256 pour ouvrir le circuit de blocage du relais de coupure 20 du circuit de ligne, du relais 240 du groupe de relais de jonction secondaire, des relais de test 330 des sélecteurs primaire et secondaire, et du relais 460 du connecteur. Le relais 20 du circuit de ligne appelant relâche et remet le circuit de ligne en position normale. 



  Le relais 240 du groupe de relais de jonction secondaire relâche pour préparer le circuit de retour d'appel et pour déconnecter   le'positif   du fil de comptage 154. Les relais 330 des sélecteurs primaire et secondaire opèrent leurs armatures 233 pour fermer les circuits de rappel 

 <Desc/Clms Page number 64> 

 décrits précédemment pour ramener les sélecteurs en position normale. Dans le connecteur montré en fig. 5 le relais 460 relâche et à l'armature 461 ouvre le circuit de blocage du relais 450. A l'armature 462 le relais 460 prépare le circuit de rappel du connecteur et à l'armature 463 il déconnecte un des positifs qui maintient le relais de test 440 attiré.

   Dans le cas où l'appelé a raccroché, le relais 450 relâche et à l'armature 453 ouvre le circuit de blocage du relais de test 440 à son contact au travail et à son contact au repos il   camplète   le circuit de rappel du connecteur comme décrit précédemment. 



  Le relais 440 en relâchant, à l'armature 441 reconnecte le relais de ligne 410 et à l'armature 444 déconnecte le positif du fil 53 pour faire relâcher le relais de coupure du circuit de la ligne appelée correspondant au relais 20 du circuit de la ligne appelante. Du fait de la fermeture du circuit de rappel l'électro 415 fait avancer les balais du connecteur automatiquement comme décrit précédemment jusqu'à ce que les ressorts d'arbre 468 soient ouverts. 



   La libération de la connexion établie est quelque peu différente si l'appelant raccroche le premier. En ce cas quand l'appelant raccroche le relais de ligne 220 relâche et ouvre le circuit du relais 210 à l'armature 222. Le relais 210, en relâchant aux armatures 211 et 215 ouvre le circuit du relais 230 qui relâche. A l'armature 213 le relais 210 déconnecte le positif du fil 156 pour relâcher le relais de coupure 20 du circuit de la ligne appelante. Le relais 230 en relâchant à l'armature 231 ouvre le circuit du relais 240 et déconnecte de la même manière le positif du fil 256. La déconnexion du positif du fil 256 provoque la libération du relais du sélecteur 330 et du relais 460 du connecteur. Les 

 <Desc/Clms Page number 65> 

 relais 350 des deux sélecteurs ferment à nouveau leur circuit de rappel ce qui les ramène en position normale. 



  Le relais 460 du connecteur relâche et aux armatures 461 et 465 ferme un circuit à travers la boucle de l'appelé pour maintenir le relais 450 attiré dans le cas où l'appelé n'a pas raccroché. Ce circuit est le suivant :   tif à l'armature 445, armature 465 et contact au repos,   balai   478,   fil 52, boucle de l'appelé, fil 51, balai 472, contact au repos et armature 461, armature 454, enroulement supérieur du relais 450, négatif. Le relais 450 reste attiré dans la boucle de l'appelant jusqu'à ce que celui-ci raccroche. Le relais 440 de la même manière reste maintenu en position pour prévenir la prise du contrôleur d'appel comme si un abonné émett ait un appel. 



  Quand l'appelé raccroche le circuit du relais 450 est ouvert ce qui a pour résultat de faire relâcher ce relais et le relais 440 et d'amener le retour au repos des balais du commutateur comme décrit précédemment. 



   Appels interurbains entrants.      



   Dans le but de décrire les opérations requises pour des appels interurbains entre un bureau distant et un bureau local on supposera que l'abonné appelé situé au bureau distant désire appeler l'abonné B du bureau local. Les commutateurs et les appareils du bureau distant sont supposés être les mêmes que ceux du bureau local qui viennent d'être décrits ; l'émission d'un appel par un abonné d'un bureau distant met un contrôleur d'appel en service au bureau éloigné. Lorsque l'appelant émet les chiffres correspondant au numéro du téléphone du poste B, le contrôleur d'appel du bureau éloigné   enregistre   les chiffres.

   Comme il a été décrit précédemment le contrôleur d'appel retransmet le premier chiffre à un 

 <Desc/Clms Page number 66> 

 sélecteur de groupe primaire du bureau distant qui opère la sélection d'une jonction libre aboutissant au bureau local. On admettra que la jonction saisie est celle montrée en fig.10. Dans le but de décrire plus facilement les opérations du'circuit on supposera que le contrôleur d'appel montré aux fig. 6, 7, 8 et 9 est situé au bureau éloigné. 



   On se rappellera qu'au moment   où   le sélecteur de groupe primaire établit la connexion un négatif donné par le relais d'alimentation 830 du contrôleur d'appel est connecté au fil positif correspondant, dans le cas présent le fil 507 suivant le circuit: négatif, enroulement du relais 830   parl'intermédiaire   de l'armature 824, fil 785, armature 772, fil 784, contact au travail et armature 812, fil 286, balai 276, fil 258, armatures du relais de test correspondant au relais de test 330 du sélecteur de groupe primaire au bureau distant vers le balai 347 ou le balai 348 suivant que l'un ou l'autre est engagé sur le contact de banc auquel aboutit le fil 517 de la jonction.

   Le positif est connecté au fil négatif de jonction 505 dans le contrôleur d'appel comme suit : positif à l'armature 771, fil 783, contact au travail et   armature   811, fil 287, balai 277, fil 252, armature supérieur du relais de test du sélecteur de groupe primaire au bureau éloigné, l'un des deux balais 341 ou 342 du sélecteur de groupe du bureau distant, contact de banc auquel aboutit le fil de jonction 505. Par suite de la connexion d'un négatif au fil positif de la jonction 507 le relais marginal à 2 temps 500 attire toutes ses armatures au deuxième temps. A l'armature 501 le relais 500 déconnecte la résistance et le négatif du fil de contrôle 506, à l'armature 502 il se bloque lui-même au fil de contrôle mis à la terre 506 avant que l'arma- 

 <Desc/Clms Page number 67> 

 ture 503 n'ouvre son circuit original d'attraction. 



     Peuaprès   l'attraction du relais 830 au bureau distant, les relais du contrôleur d'appel attirent de la manière décrite précédemment pour renverser les polarités des fils négatif et positif 505 et 507. Comme dit précédemment, les relais 510 et 520 sont des relais polarisés, il n'attirent que s'ils sont parcourus par un courant circulant dans un certain sens.

   En ce moment le circuit d'attraction du relais polarisé 502 est le suivant :   tif à l'armature 771, fil 783, contact au repos et arma-   ture 812, fil 286, balai 276, fil 258, armature du relais de test et balai du sélecteur de groupe primaire à travers le fil 507, enroulement inférieur gauche de la bobine translatrice RC, enroulement du relais polarisé 510, résistance élevée 512, enroulement du relais polarisé 520, enroulement supérieur gauche de la bobine translatrice RC, fil 505, balai et armature du relais de test du sélecteur de groupe primaire vers le fil 252, balai 277, fil 287, armature 311 et contact au repos, fil   784,   armature 772, fil 785, armature 824, enroulement du relais 830, négatif. 



  Par suite de la résistance élevée 512 le relais 830 n'attire pas suivant ce circuit et le relais polarisé 510 n'attire pas non plus car le sens du courant est inverse de celui qui fait attirer le relais 510. Le relais polarisé 520 attire cependant dans le circuit décrit ci-dessus et à l'armature 521 il complète le circuit d'attraction du relais 550. Le relais 550 en attirant aux armatures 551 et 553 renverse les fils de ligne 562 et 568 par rapport aux fils négatif et positif du récepteur.

   A l'armature 552 le relais 550 ferme le circuit d'attraction du relais 540, et à l'armature 552 également il connecte le négatif au fil 562 pour faire attirer le relais de ligne   du relais de groupe secondaire comme suit : par   

 <Desc/Clms Page number 68> 

 l'intermédiaire du contact au repos de l'armature supérieure du relais à 2 temps du sélecteur de groupe secondaire, enroulement inférieur de résistance élevée du relais de ligne du sélecteur secondaire, armature du relais à 2 temps correspondant à l'armature 323, enroulement supérieur de faible résistance du relais de ligne, contact au repos et armature correspondant à l'armature 331, fil 562, armature 551 et contact au travail, enroulement supérieur droit de la bobine translatrice RC, enroulement supérieur du relais marginal 530, armature 522, négatif.

   Par suite de la résistance élevée de l'enroulement du relais de ligne le relais marginal 530 du répéteur n'attirera pas en série avec celui-ci. Le relais de ligne du sélecteur de groupe secondaire, cependant, attire pour opérer le sélecteur de groupe secondaire de la manière décrite précédemment pour le sélecteur de groupe primaire. Le relais 540 en attirant, à l'armature 541 met le fil de contrôle 566 à la terre pour faire attirer le relais à 2 temps du sélecteur de groupe secondaire, au premier temps, d'une manière similaire à celle décrite précédemment. Le relais à 2 temps du sélecteur de groupe secondaire montré en fig. 10 correspondant au relais 320 attire et opère seulement son armature 324 pour ouvrir le circuit de rappel.

   L'attraction du relais de ligne du sélecteur de groupe secondaire ferme le circuit de l'électro de celui-ci, il met son cliquet en position d'attaque des balais et à ses ressorts interrupteurs ouvre son propre circuit dans le cas où le balai du sélecteur secondaire de la fig. 10 n'est pas engagé sur un contact de banc mis à la terre. Quand le balai du sélecteur secondaire s'engage sur un contact de banc mis à la terre l'enroulement inférieur de forte résistance du relais de ligne est court-circuité pour permettre au relais marginal 530 du répéteur   d'attirer.pour   pouvoir décrire 

 <Desc/Clms Page number 69> 

 ce circuit on supposera que le sélecteur primaire montré en fig. 4 est dans l'exemple actuel le sélecteur de groupe secondaire montré en fig. 10.

   Dans ce cas le circuit d'attraction du relais marginal 530 du répéteur est le suivant: positif à l'armature 312, ressort interrupteur 339 et son contact au travail, armature 323, enroulement supérieur de faible résistance du relais de ligne 310, contact au repos et armature 331, fil 562, armature 551 et contact au travail, enroulement supérieur de droite de la bobine translatrice RC, enroulement supérieur du relais marginal 530, armature 552, négatif. Le relais 530 en attirant à l'armature 531 court-circuite la résistance élevée 512, permettant de ce fait l'attraction du relais marginal 830 du contrôleur suivant le circuit décrit ci-dessus. Les relais du contrôleur d'appel exécutent maintenant le cycle de recherche du groupe et le sélecteur secondaire opère de groupe en groupe de la manière décrite précédemment.

   Il est entendu en effet, que chaque fois qu'un contact de banc de groupe mis à la terre est rencontré par le balai du sélecteur secondaire l'enroulement de résistance élevée du relais de ligne est mis en court-circuit ce qui a pour effet de faire attirer le relais 530 du répéteur qui courtcircuite la résistance 512 ce qui permet de faire attirer le relais 830 du contrôleur d'appel. Le commutateur de comptage CS du contrôleur d'appel opère pas à pas chaque fois que le sélecteur secondaire rencontre un contact de banc et quand le commutateur rencontre le contact marqué, déterminé par le chiffre enrégistré, le relais 860 du contrôleur d'appel attirera pour faire opérer le relais d'inversion 810 du contrôleur d'appel.

   Aux armatures 811 et 812 le relais 810 renverse les connexions positive et négative des fils négatif et positif 505 et 507 ce qui a pour'effet de faire 

 <Desc/Clms Page number 70> 

 attirer le relais polarisé 510 au lieu du relais 520, celui-ci relâche. Le relais 510 en attirant, à l'armatare 510 maintient le circuit du relais 540 fermé, il maintient également le négatif connecté au fil supérieur de conversation de la jonction. Le relais polarisé 520 en relâchant, à l'armature 521 ouvre le circuit du relais inverseur qui relâche.

   Aux armatures 551 et 553 le relais 550 renverse le négatif et le positif des fils 562 et 568 pour faire attirer le relais à 2 temps 320 comme suit : positif aux ressorts d'arbre opérés du sélecteur de groupe secondaire, enroulement inférieur du relais à 2 temps et ressorts   normaleuent   fermés contrôlés par l'armature inférieure du relais marginal de test, fil 568, armature 553 et contact au repos, enroulement supérieur droit de la bobine translatrice RC, enroulement supérieur du relais marginal 530, armature 511, négatif. Le relais 530 et le relais à 2 temps du sélecteur de groupe attirent suivant le circuit décrit ci-dessus.

   Le relais à 2 temps du sélecteur secondaire attire et met les balais en mouvement automatiquement comme décrit précédemment pour le sélecteur de groupe primaire jusqu'à ce qu'un connecteur libre soit atteint, en ce moment le relais de test du sélecteur de groupe secondaire correspondant au relais de test 330 opère pour établir la connexion vers le connecteur. A l'armature inférieure du relais de test du sélecteur de groupe secondaire le circuit du relais à 2 temps et du relais 530 du répéteur est ouvert. Le relais 530 en relâchant à l'armature 531 supprime le court-circuit de la résistance élevée 512 pour faire relâcher le relais 830 du contrôleur d'appel. Le relais 830 du contrôleur d'appel est un relais marginal, il ne reste pas attiré quand il est connecté en série avec la résistance élevée 512.

   Quand le   commutateur   de comptage OS du contrôleur 

 <Desc/Clms Page number 71> 

 est ramené au repos par suite de l'attraction du relais 860 comme décrit précédemment, les relais 850,860, 810, 820 et 840 relâchent. Le relais 820 relâche et à ce moment puisque le relais 810 n'est pas relâché le négatif est connecté à travers l'enroulement du relais 830 à l'enroulement du relais de ligne 410 par l'intermédiaire du fil 362, en supposant en effet que le connecteur de la fig. 5 est le connecteur qui a été sélecté par le sélecteur de groupe secondaire. 



   De ce qui précède on peut voir que le répéteur répète vers le contrôleur d'appel la modification de résistance quand chaque contact de banc de groupe mis à la terre est rencontré par le balai sélecteur; par suite de l'attraction du relais 530 qui, en court-circuitant la résistance 512, provoque l'attraction du relais 830 du contrôleur. Les relais polarisés de répéteur 510 et 520 et le relais 550 du répéteur répètent l'inversion des polarités sur les fils 562 et 568 vers le sélecteur secondaire. De plus quand le sélecteur établit la connexion le circuit du relais 530 s'ouvre et ce dernier relâche pour ouvrir le court-circuit de la résistance ce qui fait relâcher le relais 830 du contrôleur d'appel.

   Le répéteur de ce fait répète sur la jonction à deux fils entre les deux bureaux les modifications intervenues dans le circuit de telle sorte que le contrôleur et les commutateurs opèrent de la même manière que si le contrôleur et le train de commutation se trouvaient dans le même bureau. 



   Le répéteur opère d'une manière identique à celle décrite pour l'établissement de la connexion. Le répéteur entrant travaille sur la ligne en boucle venant du bureau éloigné, il répète les deux polarités utilisées pour contrôler le sélecteur de groupe secondaire et le connecteur.

   Le connecteur montré en fige 5 opère mainte- 

 <Desc/Clms Page number 72> 

 nant de la manière décrite précédemment sous l'action des opérations du contrôleur dtappel du bureau distant et du répéteur entrant. quand l'appelé répond à ltappel, le relais 450 connecte la ligne appelée aux fils 362 et 368 complétant le circuit d'attraction du relais 530 du répéteur comme suit :

   positif par l'intermédiaire de l'enroulement inférieur du relais 530, enroulement inférieur droit de la bobine translatrice RG, contact au travail et armature 553, fil 568, balai de conversation positif du sélecteur de groupe secondaire, fil 368, circuit de conversation marqué en traits pleins comme décrit précédemment, boucle du poste appelé, fil 362, balai de conversation négatif du sélecteur de groupe secondaire, fil 562, armature 551 et contact au travail, enroulement supérieur droit de la bobine translatrice RC, enroulement supérieur du relais 530, armature 552, négatif. 



   En se reportant au contrôleur d'appel on se rapellera, ainsi qu'il a été décrit antérieurement, que lorsque le relais de test 440 a attiré pour connecter le courant d'appel à la ligne appelée, ce relais à l'armature   446   a ouvert le circuit du relais 830 du contrôleur d'appel, le relais 830 relâche de ce fait. De même les relais 850 et 860 relâchent quand le commutateur de comptage CS revient en position de repos, ensuite les relais 810 et 820 relâchent. La libération du relais 850 à l'armature 852 amène le   commutateur   de contrôle S en cinquième position. Le balai 914 du commutateur de contrôle d'émission S en cinquième position provoque l'avancement des balais du commutateur S en sixième position comme décrit précédemment.

   Le balai 913 en abandonnant sa cinquième position ouvre le circuit du relais de libération 720 pour relâcher le contrôleur d'appel   comme   décrit précédemment. Le balai 913 du commutateur 

 <Desc/Clms Page number 73> 

 de contrôle d'émission S en sixième position ferme le circuit du relais de libération du groupe de relais de jonction secondaire du bureau distant, correspondant au relais 210. En supposant maintenant que le groupe de relais de jonction secondaire de la fig. 3 est le groupe de relais du bureau éloigné, on voit que le fonctionnement du relais 210 interconnecte les lignes appelant et appelée, fait attirer le relais de ligne 220 dans la boucle appelante, met à la terre les fils de contrôle 156 et 256 pour maintenir la connexion ainsi qutil a été décrit antérieurement.

   En se reportant maintenant au moment où le groupe de relais de jonction secondaire établit la connexion des lignes appelante et appelée et où le contrôleur d'appel est déconnecté on voit qu'un circuit se ferme pour maintenir le relais   polarisé 520 attiré, comme suit : enroulement   inférieur du relais marginal 230, armature 216, fil 258, fil de conversation positif et balai de conversation positif du sélecteur de groupe primaire vers le fil 507, enroulement inférieur gauche de la bobine translatrice RC, enroulement du relais polarisé 510, résistance élevée 512, enroulement du relais polarisé 520, enroulement supérieur gauche de la bobine translatrice RC, fil de jonction 505, balai de conversation négatif du sélecteur de groupe primaire, fil de conversation négatif du sélecteur de groupe primaire, fil 252, armature 211,

   enroulement supérieur du relais 230, négatif. Le relais 230 n'attire pas suivant le circuit ci-dessus par suite de la présence dans ce circuit de la résistance élevée 512. Le relais 520 cependant reste attiré dans ce circuit à l'armature 521 il maintient le relais 550 attiré. 



  Quand l'appelé répond et que le relais 530 du répéteur attire comme décrit précédemment, ce relais à l'armature 

 <Desc/Clms Page number 74> 

 531 court-circuite à nouveau la résistance 521, faisant attirer de ce fait le relais 230 du groupe de relais de jonction secondaire qui à son tour provoque l'attraction du relais 240 à l'armature 231. Le courant d'alimentation est fourni à l'appelant à travers les enroulements du relais 220 suivant les fils de conversation représentés en traits pleins, le courant d'alimentation est fourni à l'appelé à travers les enroulements du relais 530 du répéteur et suivant les fils de conversation marqués en traits pleins. 



   La libération de la connexion établie est commandée par le groupe de relais de jonction secondaire d'une manière à peu près identique à celle décrite déjà. Le relais 220 relâche quand l'abonné appelant raccroche, à l'armature 222 il ouvre le circuit du relais de libération 210. Le relais de libération 210 en attirant, aux armatures 213 et 214 déconnecte le positif des'fils de contrôle 156 et 256;aux armatures 211 et 216 il ouvre le circuit des relais 230 et 520. Le relais polarisé 520 en relâchant à l'armature 521 ouvre le circuit de libération du relais 550 qui relâche. A l'armature 552 le relais 550 ouvre le circuit du relais 540 qui relâche. 



  A l'armature 541 le relais 540 déconnecte le positif du fil de contrôle 556 pour provoquer la libération du sélecteur secondaire et du connecteur de la manière décrite précédemment. 



   Dans le cas où le sélecteur secondaire rencontre toutes les jonctions occupées, il s'arrête sur la dernière jonction du groupe où le balai est engagé sur un contact de groupe mis à la terre. Comme décrit précé-   demment   l'électro reste attiré pour court-circuiter la résistance élevée de l'enroulement du relais de ligne, il maintient alors le relais 530 du répéteur en position attirée. Le relais 530 maintient de ce fait le court- 

 <Desc/Clms Page number 75> 

 circuit de la résistance 512 et de ce fait le relais 830 du contrôleur d'appel reste opéré. Le relais 830 ci maintient le relais 810 attiré,   celui/à   l'armature 815 maintient le circuit du relais 740 ouvert pour provo- quer la libération du relais 750 et pour transmettre la tonalité d'occupation à l'appelant comme décrit précé- demment.

   Le relais 750 à l'armature 751 déconnecte le positif du fil de contrôle 506 pour relâcher le relais 500 et à l'armature 754 il ouvre le circuit du relais   770   qui relâche. Aux armatures 771 et 772 le relais 770 déconnecte le positif et le négatif des fils 505 et 507 pour faire relâcher le relais 510. Le relais 510 en relâchant ouvre le circuit du relais 540. Le re- lais 540 en relâchant à l'armature 541 déconnecte le positif du fil de contrôle 566 pour faire relâcher le sélecteur secondaire de la manière décrite précédemment. 



   Dans le cas où le connecteur rencontre une ligne occupée il opère comme il a été dit antérieure- ment et dans le cas présént puisque le relais de test 440 n'opère pas, le positif des ressorts d'arbre 468 tient le relais 530 attiré suivant le circuit :   par l'intermédiaire des ressorts d'arbre 468, armature   453 et contact au repos, armature 462 et contact au travail, armature 446, armature 423, enroulement in- férieur du relais 430, contact au repos et armature 445, fil 338, enroulement inférieur et fil inférieur du sélecteur de groupe secondaire, fil 568, armature 553 et contact au repos, enroulement supérieur gauche de la bobine translatrice, enroulement supérieur du relais marginal 530, armature 511, négatif.

   A l'armature 531 le relais 530 maintient le court-circuit de la résistance 512 pour bloquer le relais 830 du contrôleur d'appel. 



  Le relais 530 maintient le relais 810 attiré et le re- 

 <Desc/Clms Page number 76> 

 lais 810 à son tour, à l'armature 815 maintient le circuit du relais 740 ouvert. Le relais 740 relâche et après un certain temps les relais 750 et 770 relâchent comme décrit précédemment. Ainsi qu'on l'a dit le relais 750 transmet la tonalité d'occupation vers l'abonné appelant et ouvre le circuit du relais 500 qui relâche. Le relais 770 ouvre le circuit du relais polarisé 510 qui relâche et ouvre le circuit du relais 540. Le relais 540 en relâchant à l'armature 541 déconnecte le positif du fil de contrôle 566 pour relâcher le sélecteur secondaire et le connecteur comme décrit précédemment.

   Lorsque l'appelant entend la tonalité d'occupation qui lui est transmise par le contrôleur d'appel il raccroche son récepteur et provoque la libération du contrôleur comme décrit précédemment.



    <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to telephone systems or similar systems.

  <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention relates to telephone systems and relates more particularly to systems in which connections are made by means of automatic switches,
In general, the object of the invention is to provide an improved control apparatus for establishing a connection in which the operating speed of the switches must not be kept within determined limits because the apparatus used for the establishment of the connection will always wait until the desired position of the switch is reached,
According to one of the characteristics of the invention, the switches have access to groups of lines and each switch must perform an automatic movement which makes it pass over each group until the desired group is reached,

   when the automatic movement in a group is completed a signal is transmitted to the common apparatus which controls the establishment of the connection and the beginning of the automatic movement in each subsequent group is triggered under the control of the common apparatus by the action identical signals to determine when the desired group is reached.



   In a group selector when the desired group is reached a signal is transmitted from the common switchgear to the switch to prevent any subsequent automatic movement in groups and to cause a search movement for a free line in the group, while that in a connector the signal causes a forward movement on the individual lines of the group under the control of the common equipment.



   In one of the most interesting embodiments of the invention, the signals transmitted to the common equipment

  <Desc / Clms Page number 3>

 consist of a change in the resistance of the circuit connecting the common equipment to the switch while the signals transmitted to the switch are given by the transfer of a negative polarity from one wire of the circuit to another wire of the same circuit.



   According to another feature of the invention in a switch which performs step-by-step movement on the individual lines to which it has access signals consisting of variation of resistance of the circuit are counted by the common apparatus to determine the extent of the step movement. stepping while when the desired line is reached a signal is transmitted from the common equipment to the switch to stop the stepping movement and to establish the connection to the desired line.



   The features and operation of the invention will be described in detail in the following specification with reference to the accompanying drawings comprising Figs, 1 to 10 inclusive. Fig. 1 gives a diagram in single lines showing the junction system of two groups of 500 lines. Fig. gives the mode of juxtaposition of figs. 2 to 10, inclusive. Figs. 2 to 10 inclusive, show by the usual means the selector, the connector, the improved combined call controller as well as the associated apparatuses which are necessary for the understanding of the invention.



   Referring now to the upper part of fig. 1 it can be seen that the subscriber lines are divided into groups of 5 hundreds and that these groups are in turn divided into groups of 100 lines. The rectangles marked 100 in the upper left part each represent the circuits of 100 lines which are connected to the banks of the primary line seekers,

  <Desc / Clms Page number 4>

 assuming that there are 10 primary line seekers for each group of 100 line circuits.



   Researchers end up with primary junctions which are multiplied on the benches of secondary researchers and in the benches of researchers of groups associated with call controllers. The secondary investigators result in secondary groups of trunk relays and primary group selectors. There are as many secondary investigators and secondary groups of trunk relays as necessary to account for the conditions of the traffic transmitted by. the group of 500 lines. The banks of the primary group selectors are connected to secondary group selectors and are multiplied as shown in the figure. The secondary group selectors have access to connectors and the connectors in turn have access to subscriber line circuits in the usual manner.

   Each group of 100 subscribers has a starter wire leading to a starter relay associated with the distributor. The distributor has access to as many combined call controllers as necessary to account for the traffic in this subgroup.



  As previously said the group finder of each call controller is connected to the primary trunks while a secondary trunk finder associated with each call controller is used to do so. selection of a secondary group of junction relays.



  The combined call controller includes a number of relays and switches which will be described more fully when examining the other figures. The lower part of fig. 1 shows the second or last group of 500 lines, it is identical to the upper part, it is given to show the normal links between the primary and secondary switches.



   In fig. 2 the circle on the far left re-

  <Desc / Clms Page number 5>

 shows the station of subscriber A whose number is 1121. Line wires 1 and 2 go from the station to the line circuit including relays 10 and 20. Wires 1, 2 and 3 are the connector wires, they end via the cable 4 to the connector bench shown in fig. 5. The wires 6 and 7 are the starting wires intended to mark the calling group and to trigger the operation of the devices. The calling end of the line circuit terminates at the primary finder banks.

   Mechanically, the mechanism of the primary seeker is identical to the mechanism of the well-known rotary switch except that it was provided with two groups of single brushes, connected in multiples, mounted on the same axis, the brushes 101, 103, 105 and 107 constituting a group and the brushes 102, 104, 106 and 108 constituting the other group.



  A separate group of benches is provided for each group of brushes, the two groups of benches being placed side by side. The two groups of brushes are wedged at 180 on the axis so that when a group of brushes leaves the last group of contacts on its bank, the other group of brushes engages on the first group of contacts on its bank. . As each bank represented has a capacity of 50 lines, the primary researcher therefore has access to 100 subscriber lines. In the present case, the primary researcher only includes the brushes, the benches and the appliances for the control of his movement.



   Primary searchers are connected to primary junctions that lead to secondary searcher banks and group searcher banks associated with combined call controllers. The secondary researcher shown in fig. 2 comprises a 50 point switch which is mechanically and operationally identical to the well known rotary switch. Each

  <Desc / Clms Page number 6>

 secondary researcher leads to a secondary group of junction relays shown in fig. 3.



   The secondary group of junction relays shown in fig. 3 includes conversation power relays for calling and called subscribers and connection blocking relays after release of the combined call controller. In the lower part of fig. 3 bn has been shown the secondary junction searcher brushes associated with the particular combined call controller shown in fig. 6, 7, 8 and 9. Each secondary group of junction relays is connected to a primary group selector such as the one shown in fig. 4. The primary group selector shown in fig. 4 includes a certain number of relays and an electronic control of the movement of the brushes on the contacts of the benches.

   The brushes and banks are mechanically arranged in a manner similar to that of the primary seeker brushes and banks and in this case the primary group selector brushes have access to one hundred secondary group selectors represented by the rectangle. In addition, the bench contacts are subdivided into groups of 10 contacts each numbered as shown schematically for the contacts accessible to brushes 341 and 342. The primary selector brushes are always returned to the normal position for which the shaft springs 515 and 316 are open as shown in the figure.

   One of the junctions accessible in the 4th group of bank contacts of the primary selector and in the fourth group of bank contacts of the other primary selectors similar to the first is shown in the plan, it includes the wires 352, 356, 358 which lead to the selector switch. secondary group represented by a rectangle in fig. 4. The secondary group selector is identical in circuit point of view and in point

  <Desc / Clms Page number 7>

 mechanical construction view to the primary selector shown. The banks of this secondary selector as well as the banks of similar secondary selectors are connected to a number of groups of connectors in the well known manner.



   The connector shown in fig. 5 is accessible to the fifth junction group of secondary selectors.



  The connectors, from a mechanical point of view, are identical to the group selectors, each of them includes 6 relays and an electro controlling the movement of the brushes. The brushes of the connector have access to one hundred lines, they are returned to the normal position when the connection is released.



  The connector banks are likewise divided into groups of 10 lines and the lines end in the connector banks of these groups in the manner indicated by the numbering applied to the banks accessible to brushes 471 and 472. To the right of the connector in fig. . 5 shows the line circuit, the banks of the primary researcher and the station of subscriber B.



   A number of two-stroke relays are represented in the selector and the connector, these relays by attracting at the first beat close only the armatures marked I in Roman figures, while at the second time they close the armatures marked II in figures Romans.



   At the extreme left of fig. 6 shows the distributor and the associated starting relays 31 and 41 for two of the groups of 100 lines, it being understood that a relay such as 31 or 41 is provided for each group of 100 lines. The starter wires 6 and 6 'each come from a group of 100 lines and terminate at the brush 33 of the distributor. The distributor has access to as many combined call controllers as necessary to take into account the traffic sent by this group of 500 lines. The part

  <Desc / Clms Page number 8>

 top of fig. 6 shows the group finder brushes associated with the particular combined call controller shown in fig. 7, 8 and 9. As shown, group finder brushes have access to primary junctions such as the one shown in fig. 2.

   Marker wires 7 and 7 'pass through start relays, such as relays 31 and 41, and are connected to multiple bank contacts accessible to group finder brushes 611 to mark the calling group. The mechanical construction and operation of the group finder is identical to the mechanical construction and operation of the well-known rotary switch. The group finder and the secondary junction finder are part of the combined call controller shown in fig.



  7, 8 and 9.



   In fig. 7 shows a number of relays of one of the combined call controllers. The relay 740 of fig. 7 has a weighted armature 741 by means of a weight 742 at its right end which vibrates between contacts 743 and 744 when the armature is released. The relays shown in fig. 8 are also part of the combined call controller. At the extreme right of fig. 8 is shown the OS counting switch which from a mechanical point of view is identical to the 11-point rotary switch in which the brushes are returned to the normal position and in which the brushes advance step by step with each attraction of the electro 885.

   In fig. 9 we have shown the emission control switch S comprising the brushes 913 to 915, included, the electro 91o which advances the brushes step by step at each release and the shaft springs 912 which control the re-installation of the brooms after the show. The emission control switch S is mechanically identical,

  <Desc / Clms Page number 9>

 to the CD count switch. The SS sequence switch and the 4 recording switches RA, RB, RC and RD are mechanically identical to the well-known rotary switch, but in this case the switch brushes are set in motion and advance one step further. not when the control electro is pulled in.

   Each of these latter switches has shaft springs controlling the repositioning of the brushes after emission.



   Fig. 10 shows a busy relay 500 placed in a remote office and two jumper wires 505 and 507 terminating at the local office where the line wires arrive at an RC translator coil and an incoming repeater comprising several relays. Relays 510 and 520 are polarized relays which pull only when current is flowing through the windings in a suitable direction. Incoming repeaters lead to secondary group selectors which have access to connectors as shown in fig. 4.



   General operation.



   ----------------------
For the purposes of description it was assumed that the subscriber lines were arranged in groups of 500 lines, that each group of 100 lines was served by 10 primary searchers, and that these primary searchers were concentrated through the secondary searchers in a group. of 50 secondary junctions. Each primary junction includes a primary searcher for the calling line search and this junction leads to the secondary searcher banks for establishing the final connection. Each primary jonctipn is also multiplied at the benches of group researchers in order to associate a combined call controller with the

  <Desc / Clms Page number 10>

 calling line.

   Each secondary junction consists of a 50-point secondary line finder for searching for primary junctions, each secondary junction is also associated with secondary junction relays for blocking the connection, for metering control and for power supply. subscribers calling and called. These groups of secondary junction relays result in primary group selectors.



   When a subscriber makes a call the line relay of his line circuit draws in the usual manner to trigger the operation of a free call controller through the distributor and to mark the calling group in the group finder bank of the subscriber. selected controller and to mark the calling line in the banks of the primary researchers. The group finder associated with the entered controller will first search for a free primary trunk in the particular subgroup of 100 lines from which a call originated. As soon as this operation is completed, the primary searcher associated with the selected primary junction will search for the calling line. As soon as the calling line is found the subscriber's cut-off relay pulls in and the connection is established through the controller.



   As shown in the preceding description, it is clear that for each call sent two selection movements are necessary to find the calling line.



  Because the call controllers can only serve a maximum of 5 sub-groups of 100 lines, it is possible that the sending of the invitation to be transmitted is delayed when calls are sent simultaneously in different sub-groups. . This is avoided by the following provision, if, for example, calls are

  <Desc / Clms Page number 11>

 sent in 3 sub-groups at practically the same time, the first controller entered will find, through its group finder, the sub-group in which the call was made, at that time and before the calling line has A second call controller will be found as a result of advancement of the distributor to serve the second call, etc.

   In other words, each subsequent call, if it is from a different subgroup, does not require waiting for the complete selection of the calling line but only sufficient time to allow the call controller selected to find a free junction in the subgroup from which the call originates.



   As soon as the caller is connected to the controller, the invitation to transmit tone is given online indicating that transmission of the desired number can begin.



  The pulses are then stored in the call controller by the registration switches RA to RD inclusive. As soon as the call controller has been put into service, its associated secondary junction finder searches for a secondary junction. free. As soon as the junction is found, it is kept available by the call controller to receive the transmission of a call as soon as the impulses sent by the subscriber have been collected by the recording switches:

   Immediately after the seizure of the primary junction by the group finder and the seizure of the secondary junction by the junction finder, a local circuit is established, its function is to advance the secondary finder associated with the seized secondary junction to 'at the primary junction on which the call was made by the calling subscriber. The connection between the primary junction and the secondary junction is

  <Desc / Clms Page number 12>

 does independently of all the other operations which are carried out at the same time and does not require for its establishment any relay or any apparatus other than that of the call controller. After that the secondary finder has been connected to the primary junction. desired the circuit between this one and the secondary junction remains open.



   Instead of sending control pulses to the selectors and connectors to bring the brushes in front of the desired group, taking a selector or connector causes it to automatically advance to the start of the first junction group in the case of a. group selector or up to the first group of "ten" in the case of a connector. At this moment a signal is sent by the call controller following a variation in the value of the current. This variation causes a release and a re-pull of the line relay in the selector and the same operation is repeated until the brushes are at the start of the desired group, the desired group being determined by the position of the controller's register switches.

   By this operating mode, the forward speed of the switch must not be kept between certain particular limits because the controller will always wait until the suitable position is reached. Assuming that the called line can be seized the connector will send an appropriate signal to the controller as soon as the connection has been established. At this point, the call controller, associated group finder, and trunking finder release and a talk circuit is established between the subscriber lines through the primary line finder, finder of secondary lines, disassembly of secondary junction relays, the

  <Desc / Clms Page number 13>

 group selector associated with it, the secondary selector and the selected connector.



   In the event that one of the selectors encounters a busy trunk or in the event that the called line is busy, the entire connection, including the primary selector and the secondary selector, will be instantly released and made available for other calls; the busy tone will be transmitted from the call controller to the calling line.



   After having given a general description of the operation of the system, we will now move on to a detailed description. For this purpose, it will be assumed that subscriber A wishes to make a call; unhooking his receiver, he closes the circuit of his line relay 10 as follows: positive, armature 23, wire 2, loop of the subscriber's set, wire 1, armature 21, winding of line relay 10, negative. At armature 11, relay 10 disconnects the winding of cut-off relay 20 from wire 3 coming from the connector and connects the negative through the winding of relay 20 through wire 5 to the contacts of the line finder bench primary to mark the calling line.

   At armature 12 relay 10 connects positive to wire 6 to close the vibrating relay 740 circuit of the controller as follows: positive, armature 12, wire 6, armature 32, brush 33 of the distributor which has preselected the call controller free, wire 628, armature 715, top winding of relay 740, negative. At armature 13, relay 10 marks the calling group in the banks of group seekers associated with call controllers by marking as many multiple bank contacts accessible to the brooms - such as the broom 611 - as there are seekers primary in the group of one hundred calling lines. This marking

  <Desc / Clms Page number 14>

 Calling Group allows group finders to locate the particular group of one hundred lines that is calling.

   Relay 740 attracts its weighted armature 741 to close contacts 743 thereby establishing the pull circuit of slow release relay 750 through armature 762. Relay 750 pulling to l armature 751 connects the secondary junction finder test brush 275 to the upper winding of the secondary junction finder test relay; at armature 752 it closes its own control circuit through armature 733 and wire 288 to electro 290 of the secondary junction finder through switch contact 289; at armature 753 it prepares at one point the circuit for connecting the invitation to be transmitted to the calling line, at armature 754 it prepares the blocking circuit of relay 770;

   at armature 755 it completes its own blocking circuit independent of armature 762; at armature 756 it closes the attraction circuit of the slow relay at attraction 720; and at armature 757 it prepares the advance circuit of the emission control switch S. The electro 290 of the secondary junction finder draws in the circuit described above and to its switch springs 289 it interrupts its own circuit which makes it relax, so it causes its brushes to advance by one step at each release.

   The electro 290 interrupts its circuit like a vibrator to cause the brushes of the secondary junction finder to advance step by step until the test brush 275 engages on a free junction characterized by the presence of a negative on the bench contact encountered by the brush 275. When the test brush 275 encounters a free junction, the test relay 770 attracts following

  <Desc / Clms Page number 15>

 the circuit: positive through the top winding of the test relay 770, armature 751, wire 285, test brush 275, control wire 256, top winding of relays 320 and 330 of the primary group selector, negative.



  The test relay 770 alone draws along this circuit, at the armature 771 it prepares a grounding circuit for the negative wire 252 or the positive wire 268, depending on the state of the relay 810. At the armature 772 the relay 770 prepares a circuit for connecting the negative through the winding of relay 830 to negative wire 252 or positive wire 258, depending on the state of relay 810.

   At armature 773, relay 770 immediately opens the circuit of electro 290 to stop the brushes of the secondary junction seekers on the selected free junction; at armature 774 it prepares at one point the circuit of release relay 210 in the group of secondary junction relays; to the armature 775 it connects the capacitor of the spark arrester and the resistor 779 to the electro 161 of the secondary line finder; at armature 776 he prepares the attraction circuit of the alternating current relay 790; at armature 777 it prepares the circuit of relay 780 which is short-circuited by the positive taken at armature 791;

   and at armature 778 it bypasses the top winding of test relay 770 to connect a direct positive to wire 256 through armature 751, wire 285 and brush 275 to cause the relay to attract two-stroke 320 of the primary group selector at the first stroke to operate armature 324 only. Relay 350 being a marginal relay will not attract with its top winding in parallel with the top winding of relay 320. Relay 320 only pulls its armature 324 to open the primary group selector pickup circuit.



   The slow relay at attraction 720 attracts next

  <Desc / Clms Page number 16>

 the circuit: positive, transmission control switch brush 913 engaged on its first bank contact or normal position contact, wire 792, armature 756, winding of relay 720, negative.

   At the armature 721, the relay 720 closes the own control circuit of the electro 618 of the group finder by means of the armature 711 and the wire 620; at armature 722 it closes the blocking circuit through the lower winding of the test relay 770 and completes the blocking circuits of relays 700 and 710 through their upper windings, but these two relays being marginal relays do not attract in this moment by their upper winding; at armature 723 it prepares at one point the circuit of the group finder test relay and at armature 724 it closes the circuit bypassing the lower winding of the group seeker test relay 710 when the searcher test brush of group 614 encounters a busy primary junction.

   When brush 614 encounters a grounded bank contact indicating that the corresponding primary junction is occupied the lower winding shunt circuit of the group seeker test relay 710 is established as follows: positive, bank contact on which the brush 614 is engaged, wire 624, armature 712 and contact at rest, armatures 724 and 723, lower winding of the group finder test relay 710, contact at rest and armature 705, positive.

   When the group finder's 611 test brush meets one of the multiple bank contacts to which the calling group negative is connected at the same time as the 614 primary test brush does not encounter a grounded bank contact the circuit attraction of the researcher test relay

  <Desc / Clms Page number 17>

 group 710 closes as follows: positive through armature 705 and closed contact, lower winding of group seeker test relay 710, armature 723, wire 627, group 611 test brush, one of the multiple bank contacts through the winding of relay 31, common starting wire 7 for this group of 100 lines, armature 13, resistance, negative.

   Relay 31 draws in series with group test relay 710 and armature 32 disconnects the start positive from brush 33 in the event that no other call is pending. The group test relay 710 by drawing in series with the relay 31 when the calling group is found, to the armature 711 opens the circuit of the electro 618 to stop the brushes of the group finder on the bank contacts which lead to a free primary junction; at armature 712 and at rest contact it opens the shunt circuit of the lower winding of relay 710 and at its working contact it prepares the test circuit of the line test relay 700 which will attract when the primary searcher is selected will reach the calling line.

   At armature 713, relay 710 puts wire 625 to earth through armature 706 to close the attraction circuit of electro 118 of the selected primary seeker; at armature 714 it closes a common spark arrester circuit for the electro of the primary line finder, at armature 715 it opens the circuit of the upper winding of relay 740 and at armature 716 it puts the wire 629 to earth to attract the electro 36 of the distributor to cause the distributor brushes to start and to search for a free combined call controller which will be used for the next call.



  The distributor electro 35 attraction circuit includes: ground wire 629, bank contacts

  <Desc / Clms Page number 18>

 on which the brush 34 is engaged, the switch springs 36, the winding of the electro 35, the negative.



  Electro 35 works like a vibrator as long as brush 34 remains engaged on grounded bank contacts to advance the distributor brushes to a free calling controller. The circuit of attraction of the electro 118 of the primary researcher is as follows: at armature 713, armature 706, wire 625, brush 613, wire 621, switch springs 119, winding of electro 118, negative. Electro 118 works like a vibrator interrupting its own circuit at switch springs 119 until line test relay 700 pulls in and opens the above circuit to armature 706.

   During the step-by-step movement of the electro 118 the common spark arrester circuit closes through the wires 120 and 626 to the capacitor 716, the resistor 717 and the earth to the armature 714.



   Relay 740 releases when its circuit is open to armature 715 or as a result of operation of the distributor, and on releasing it releases its armature 741 thereby causing vibration of the weighted armature between springs 743 and 744 for a time determined. Each time the armature 741 comes into contact with the springs 743 or 744 the slow-to-release relay circuit 750 closes again to keep this relay engaged. The ballast 742 of the spring 741 can be adjusted so that this spring vibrates for a number of seconds before it returns to rest between the springs 743 and 744. In this case it is assumed that the weighted armature 741 will vibrate for a period of time. period of approximately 4 seconds and that it will therefore keep relay 750 engaged during this period.

   Relay

  <Desc / Clms Page number 19>

 750 in normal system operation, however, will not release unless a fault occurs or the caller does not transmit for the required period. Busy subscriber test leads are grounded and therefore when primary finder test brush 105 or 106 encounters a grounded bank contact and a busy line terminates a circuit closes as follows: wire 115, 614 brush, 624 wire, 712 armature and NO contact, lower winding of line test relay, positive to shorted relay 700.



  The 700 line test relay being shorted will not draw in this circuit. When a calling line is found the test brush 105 or 106 will encounter a negative passing through the winding of the cutoff relay 20 and the armature in parallel to cause the pull of the test relay 700 following the circuit described above. .

   Line test relay 700 drawing to armature 701 connects positive to wire 281 to close the electro 161 clean control circuit of the secondary seeker; at armature 702 it closes the circuit of the secondary winding of transformer T in series with alternating current relay 790; armatures 703 and 704 it closes the circuit containing the subscriber's line to attract the line relay 730; at armature 715 it puts wires 624 and 115 to the ground to attract the cut-off relay 20, and to mark the primary junction for occupancy, at armature 706 it opens the circuit of electro 118 for stop the primary searcher brushes on the bench contacts where the calling line wires end.

   The cut-off relay 20 by attracting to the armatures 21 and 23 disconnects the line relay 10 and the positive of the line wires 1 and 2, at the armature 22 it disconnects the negative

  <Desc / Clms Page number 20>

 with its contact at rest and its contact at work it closes its blocking circuit to wire 5 earthed by wire 115. Line relay 10 releases and armature 11 occupies the called party's test wire. 3 by connecting the positive to it through the grounded wire 115, the brush 105, the wire 5, the on contact and the armature 22, the armature 11 and the off contact, the wire 3. At armature 12 relay 10 removes the positive of wire 6 to remove the starting positive and at armature 13 it disconnects the group marking negative of wire 7 and relay 31.

   Relay 31 circuit has been opened at armature 705 as a result of pulling relay 700. Additionally pulling relay 700 to armature 705 opens the original pull circuit of group test relay 710 , on contact with the work of the spring 705 it short-circuits the lower winding of the relay 700 but these two relays, 700 and 710 are now blocked by their upper windings and the positive to the armature 722.



   The line relay pull circuit 730 in the call controller is established as follows: positive, lower coil of relay 730, armature 704, wire 623, broom 615, wire 117, broom 107, wire 2, loop of calling subscriber A, wire 1, broom 101, wire 111, broom 616, wire 622, armature 703, top coil of line relay 730, negative. At armature 731, relay 730 closes the attraction circuit of the slow relay on release 760.



  To armature 761, relay 760 connects the invitation to be transmitted to the line of the calling subscriber as follows: current generator (fig. 9), shaft springs 933, wire 789, contact on and armature 755, armature 761, TC tone capacitor, armature 703, wire 622, broom 616, wire 111, broom 101, wire 1, caller loop.

  <Desc / Clms Page number 21>

 



  At armature 762, relay 760 opens the original attraction circuit of relay 750, but this relay is kept attracted through its armature 755; at frame 763 it closes a shunt around frame 756 to keep release relay 720 attracted; to armature 764 it closes a circuit comprising the ground armature 815 and wire 793 as well as the lower winding of the relay 740 and the negative to make the relay 740 attract and keep the slow relay to release 750 in attracted position. At armature 765, relay 760 closes the draw circuit of relay 870 as follows: positive at armature 765, wire 794, coil of relay 870, negative.

   At armature 766 relay 760 closes the SS sequence switch electro 920 pull circuit as follows: positive to armature 766, wire 798, armature 901, electro coil 920, negative.



  Electro 920 attracts in the above circuit and engages brushes 923 on the first contact of the bank; it operates the switch spring 923. The SS switch shaft springs 922 close when the brush 923 engages the first contact of the bench.



   Relay 870, attracting, to armature 871 connects an alternating current source through the primary winding of transformer T through wires 787 and 788. At armature 872, relay 870 opens at one point on. CS count switch automatic return circuit; at armature 873 it prepares the circuit of relay 820; at armature 874 it prepares at one point the blocking circuit of relay 840; and to armatures 875 to 882, inclusive, it disconnects the earthed relay 880 of the emission control switch S, the sequence switch SS and the switches, recorders RA, RB, RC and RD so as to open the circuits

  <Desc / Clms Page number 22>

 reminder of these switches.



   The circuit of attraction of the electro of the secondary researcher is as follows: positive to armature 791, contact at rest and armature 782, armature 777, armature 701, wire 281, brush 271, wire 160, switch spring 162 , winding of electro 161, negative. Electro 161 works as a vibrator to advance the secondary finder brushes step by step until brush 159 finds the wire marked by the group finder associated with the activated call controller.

   The wire marked by the group finder corresponds to the primary junction put into service, in this case it is wire 122 and therefore when the brush 159 engages on the contact of the bench where the wire ends. 122 AC relay 790 circuit closes as follows: AC relay right terminal 790, transformer secondary winding T, wire 283, brush 273, wire 160, brush 159, wire 122, finder brush 617 group, wire 621, armatures 702, 776 and 781, left terminal of ac relay 790. Since the circuit of the primary winding of transformer T was closed previously due to the operation of armature 871, the AC relay 790 draws following the circuit described above.

   At armature 791, relay 790 opens the control circuit of electro 161 and connects the secondary finder to the primary junction entered by the group finder, likewise, it removes the shunt to earth from the winding. of relay 780 which now draws through a negative taken through the winding of the high electro 161. As a result of the resistance / winding of relay 780 the electro 161 will not draw in series with this causes the brushes of the secondary researcher to stop on the selected primary junction, At armature 781, relay 780 opens the circuit of the relay to

  <Desc / Clms Page number 23>

 alternating current 790 which now releases, at armature 782 it locks independently of armature 777 in the event that relay 770 releases.



   A brief summary will now be given of the operations which result from making a call, prior to the sending of the impulses by the caller. (1) The distributor has placed a call controller available in service. (2 ) The controller has placed its associated group finder on an available primary trunk to the calling hundreds group. (3) The controller at this time has moved the dispatcher forward so that another call controller can be activated if another call is pending. (4) The call controller ¯ has advanced the primary searcher associated with the selected primary junction to the calling line. (5) The associated secondary junction searcher the controller entered has selected a free secondary junction and a primary selector. (6)

   The call controller has brought the secondary seeker associated with the selected secondary junction relay group to a position where it can connect to the primary seeker already selected by the controller. Setting up the secondary searcher associated with the primary searcher does not establish any connection circuit. (7) The calling party's set is now connected to the controller and the controller is connected to the primary selector. The equipment between the primary selector and the primary searcher, i.e. the secondary searcher and the group of secondary junction relays, permanently associated with the secondary junction are kept ready to establish the connection, but are not put into operation. circuit so far and do not perform any function in establishing the connection.



   The calling subscriber can now send the

  <Desc / Clms Page number 24>

 digits corresponding to the called party's number, in this case we assume that the calling subscriber transmits digits 4 - 5 - 6 - 7. following the transmission of digit 4, line relay 730 releases 4 times and at each time transmits an earth pulse through armature 732 in the following circuit: winding of relay 900, brush 923, engaged on its first bank contact, winding of electro 930 of the commu- recorder recording the first digit RA, negative.

   The recording switch RA being of the type with direct attack causes its brushes 934 to advance by one step under the action of each attraction of the electro 930 and since 4 earth pulses are transmitted via the armatures 766 and 732 , the brush 934 will come to engage on its fourth bank contact which ends with the wire N 4 contained in the cable 890. At the first step of the brush 934, the shaft springs 933 disconnect the invitation to transmit from the calling line and operate the springs. shaft 932 to prepare the return circuit of switch RA, which, however, is currently open at armature 877. Relay 900 draws in series with electro 930 and therefore maintains its release / sound delay. armature 901 operated for the duration of the pulses of each digit.

   At armature 901, relay 900 opens the circuit of the electro 920 which releases accordingly. At the end of the sending of the first digit, the slow release relay 900 releases and again closes the attraction circuit of the electro 920 to cause the advance of the brush 923 of the sequence switch. which engages on its second bank contact to prepare the second register switch RB for the transmission of the second digit.



   When the caller sends the second digit or digit 5 the line relay releases 5 times and as a result of these releases closes the next circuit; positive to

  <Desc / Clms Page number 25>

 armature 766, armature 732, wire 797, winding of slow release relay 900, brush 932 engaged on its second bank contact, winding of electro 940 of second register switch RB, negative.



   The electro 940 attracts 5 times and places the brush 944 on its fifth contact to which the wire ends? 5 of the cable 890. At the first step of the brush 944 the shaft springs 943 close the attraction circuit of the relay 820 to retransmit the first digit stored towards the primary group selector and to the shaft springs 942 it prepares the circuit of RB switch recall.

   The slow release relay 900 draws in the manner previously described to open the circuit of the electro 920; shortly after sending the second digit, the relay 900 releases to again close the circuit of the electro 920 which engages its brush 923 on the third bank contact to prepare the recording of the third digit. when the caller emits the third digit, i.e. 6, the line relay 730 releases 6 times and each time transmits an earth pulse through the relay 900 and the brush 923 towards the winding of the electro 950 and the negative . Electro 950 in an identical manner brings its brushes 954 to the sixth contact of the bench where conductor N 6 of cable 890 ends.

   At the first step of the brush 954 the shaft springs 952 close the return circuit of the RC recorder at one point. The shaft springs also close on the first step of brush 954 to prepare the circuit for relay 820 so that the call controller retransmits the second digit stored at the time the third digit is stored. The relay 900 and the electro 920 attract and release in the manner already described to bring the brush 923 to its fourth bank contact, after the emission of the third digit, to register the fourth digit.

  <Desc / Clms Page number 26>

 



   When the caller emits the fourth digit or digit 7 the line relay 730 releases seven times and on each release it transmits an earth pulse through the relay 900 and the electro 960 of the RD switch to the negative. The electro 960 moves its 964 broom forward by one step at each pull to bring the 964 broom to the seventh contact of the bench to which the N 7 wire of the 890 cable ends. At the first step of the 964 broom the shaft springs 962 close the RD switch auto-recall circuit at one point and also close the springs 963 to cause the controller to retransmit the stored third and fourth digits.



  After sending the fourth digit the relay 900 releases and the armature 901 again closes the attraction circuit of the electro 920 to bring the brush 923 to the fifth contact of the bench. The called number is now registered on the registrars RA, RB, RC and RD.



   As soon as the brush 944 advances one step at the moment of the emission of the second digit by the calling subscriber, the shaft springs 943 close the attraction circuit of the relay 820 to start the cycle of search operations of the group by the controller. Operation of shaft springs 943 closes the draw circuit of relay 820 as follows: positive to shaft springs 943, first bank contact on which brush 915 of the emission control switch is engaged. S, wire 853, armatures' 873 and 841, coil of relay 820, negative. The relay 820 by attracting, to the armature 821 closes the attraction circuit of the slow relay on release 850 as follows: positive to the armatures 813 and 821, first contact of the bank and brush 886 of the counting switch CS, winding of the relay 850, negative.

   At armature 822, relay 820 closes via a positive

  <Desc / Clms Page number 27>

 taken from the armature 813 the attraction circuit of the electro 885 of the counting switch CS, which by attracting puts its pawl in the attack position of the brushes 886 and 887 because the counting switch is of the type in to attack / direct.

   At armature 823 relay 820 prepares its blocking circuit and at armature 824 connects the negative through the winding of relay 830 to negative jumper wire 252 to draw line relay 310 into the wire. primary group selector as follows: positive to the normally open contact and to the 321 armature (fig. 4), lower high resistance winding of line relay 310, 323 armature, low resistance winding of line relay 310, closed contact and armature 321, wire 252, brush 277, wire 287, armature 811 and its idle contact, wire 784, armature 772, wire 785, armature 824, marginal relay winding 830, negative.



  Due to the high resistance of the lower winding of relay 310, relay 830 will not draw in the circuit described above.



   Relay 850 by attracting to armature 851 prepares the blocking circuit of the slow relay for release 860 and armature 852 closes the attracting circuit of the electro 910 of the emitted control switch. - Sion S via wire 854. The electro 910 by attracting puts its pawl in position to attack the brushes of the emission control switch and at the 911 switch springs it opens its control circuit at one point. reminder. The emission control switch S, as well as the counting switch CS as has been said previously, is of the type with indirect attack, the brushes being set in motion when the control electro is released.



   In the primary group selector shown in

  <Desc / Clms Page number 28>

   4 freezes the line relay 310 by attracting following the circuit described above, to the armature 312 closes the circuit for the automatic advancement of the selector brushes as follows: positive to the armature 312, switch contact 339 and contact at rest , armature 333, electro winding 338, negative. The electro 338 puts its pawl in position for the attack of the selector brushes and at its switch contacts 339 it interrupts the circuit described previously via the electro 338 to cause its release if the brushes 345 or 346 are engaged on a grounded contact.

   In this case since the brush 345 is normally engaged on a grounded group bank contact, the circuit closes by: positive in contact with the grounded bank, the brush 345, the armatures 313 and 333 and the winding of the electro 338 to keep it attracted. Line relay 310 high resistance lower winding short circuit closes as follows: positive to armature 312, switch springs 339 and its make contact, high resistance lower coil of relay 310, armature 321 and its contact at rest, positive. Since the high resistance winding of relay 310 is shorted the marginal relay 830 of the call controller draws in series with the low resistance winding of line relay 310.

   The operation which has just been performed, i.e. the modification of the resistance of the circuit leading to the relay 830 occurs each time their grounded group contact is encountered by the brushes 345 and 346. Since the contact of the grounded bank, accessible to brushes 345 and 346, designates the different junction groups, as mentioned previously, the modification of the resistance of the circuit towards the call controller takes place

  <Desc / Clms Page number 29>

 at the start of each junction group. The marginal relay 830 by drawing in series with the low resistance winding of the line relay 310, to the armature
831 closes the extraction circuit of relay 840, at frame 832 it prepares the blocking circuit of relay 810.



   The relay 840 by attracting the armature 841 opens the circuit of the relay 820 which consequently releases; at armature 842 it closes its own blocking circuit at armature 874 grounded. Relay 820 releases and armature 821 momentarily opens the relay circuit
850, at armature 822 it opens the circuit of the electro
885 of the counting switch CS to release the electro which causes the brushes of the counting switch 886 and 887 to advance on the second contacts of its bank. In this position the slow relay to release
850 remains attracted by means of the contacts multiplied to the ground on which the brush 886 of the counting switch CS is engaged in the second position and in the following positions.

   At armature 829, relay 820 opens the circuit of line relay 310 of the group selector and that of marginal relay 830 of the call controller, at armature 823 it closes the short-circuit of the coil of relay 840 to bring about his release. This short circuit is established as follows: left of relay 840, armature 825, armature 842, right terminal of relay 840.



   In the primary group selector releasing the line relay 310 at armature 312 opens the short circuit of the high resistance winding of line relay 310 and at armature 313 it opens the circuit maintaining the electro 338 attracted. The electro 338 therefore releases and advances the group selector brushes on the first contact of the first group bank.



   In the call controller the release of the relay
830 to armature 831 opens the circuit of relay 840. The

  <Desc / Clms Page number 30>

 relay 840 is slow to release since its winding is short-circuited to armature 825, and by completely releasing at armature 841 it again closes the attraction circuit of relay 820. Relay 820 attracts again and to the armature 822 closes the circuit of the electro 885 of the counting switch OS, to the armature 824 it again connects the negative to the winding of the marginal relay 830 through the low and high resistance windings of the line relay 310 to make it attract.



   Line relay 310 by drawing to armature 312 closes the automatic control circuit of electro 338 to advance the selector brushes automatically to the contacts of the first group. Closing armature 313 has no effect at this time because brush 345 does not encounter a grounded group bank contact until the last row of that group is reached. During the automatic operation of the electro 338 the "make" contacts of the switch spring 339 are closed for a sufficient time to practically short-circuit the high resistance winding of the line relay 310 and so that the relay 830 does not attract. during this operation.

   When releasing the electro 338, it continues to advance the selector brushes step by step until the brush 345 engages on a grounded group contact, in this case the last junction in the first group , at this time the electro 338 remains attracted by the group contact earthed by means of the brush 345 and the armatures 313 and 333 as described previously.

   At armature 312 and switch springs 339 and its on contact the low resistance lower winding of line relay 310 is set.

  <Desc / Clms Page number 31>

 short-circuited again to modify the resistance of the circuit leading to relay 830 in the call controller and again cause the pulling of relay 830 and to operate the call controller relays following the same cycle of operations as the one described above. That is to say that the relay 830 attracts and causes the relay 840 to attract as described previously. Relay 840 attracts and releases relay 820.

   Relay 820 causes the counting switch CS to advance one step and opens the circuit of relays 310 and 830. Releasing line relay 310 in the group selector advances the brushes of this selector to the first contact in the second group. Relays 830 and 840 release and relay 820 re-attracts as before.



  The relay 820 by re-attracting again closes the attraction circuit of the line relay 310 via the armature 820 to again cause the automatic advancement of the selector brushes on the last junction of the second group. From the above we can see that at this moment the brush of group 345 is engaged on a bank contact designating another group, the resistance of the circuit between the call controller and the selector is modified to cause the renewal of the cycle. operations which have just been described and to cause the advancement of one step of the counting switch CS in the call controller.



   Since the digit 4 has been registered in the RA register switch, 4 cycles of relay operations must take place and the CS count switch advances 4 steps, at this time the 887 brush meets the 4 grounded wire of the cable. 890, this earth extends through the brush 914 of the transmission control switch S, the brush 934 of the first recorder RA en-

  <Desc / Clms Page number 32>

 pledged on the fourth contact of the bench to which the wire ends? 4 of cable 890, through the fourth bank contact on which the brush 887 of the counting selector CS is engaged and through the winding of the slow release relay 860 to negative to attract this last relay.

   The relay 860 by drawing to the armature 861 closes the recall circuit of the counting switch CS; to the armature 862 it closes its blocking circuit specific to the armature 851 and to the armature 863 it closes the attraction circuit of the relay 810. The relay 810 by attracting to the armature 811 connects the positive of the armature 771 to negative wire 252 through wires 783 and 278; to the armature 812 it prepares the circuit for connecting the negative through the winding of the marginal relay 830 to the positive wire of line 258 through the intermediary of the wires 785, 784 and 286 when later the relay 820 is drawn, at armature 813 it disconnects the positive to prevent premature attraction of the electro 885 and relay 850; at armature 814 it prepares the blocking circuit of relay 820;

   at armature 815 it disconnects the positive of wire 793 to open the circuit passing through the lower winding of relay 740; at armature 816 it prepares its own blocking circuit and at armature 817 it opens at one point the return circuit of the emission control switch S.



   Relay 820 re-attracts when relay 840 releases, to armature 824 it connects a negative through the winding of relay 830 to wire 258 to cause the pull of relay 320 of the group selector at the second time to start the switching cycles. search for junctions of the first group selector. The attraction circuit of the group selector relay 320 in series with the call controller relay 830 is the

  <Desc / Clms Page number 33>

 following: positive via shaft springs 315, which close at the first step of the selector brushes, lower winding of the 2-stroke relay 320, normally closed springs controlled by the armature 334, wire 258, brush 276, 286 wire, 812 armature and NO contact, 784 wire, 772 armature, 785 wire, 824 armature, 830 relay winding, negative.

   The closing of the armatures 821 and 822 as a result of the attraction of the relay 820 has no effect at this time because the armature 813 is operated. At armature 823, relay 820 closes its blocking circuit specific to armature 814 earthed.



   The return circuit of the counting switch CS is as follows: with multiple contacts on which the brush 886 is engaged, armature 861, switch springs 884, winding of electro 885, negative.



  Electro 885 pulls and releases like a vibrator to advance the counting switch brushes until brush 886 no longer meets a grounded bank contact, currently brush 886 s 'will engage on its normal position contact.



  When the counting switch brush reaches the position shown on the plan, i.e. its normal position, the circuit passing through the winding of the slow relay on release 850 is open, it follows that this relay releases after a certain time. At armature 851, relay 850 opens the blocking circuit of relay 860 which releases after a certain time, at armature 852 it opens the circuit passing through the electro 910 of the emission control switch S. The electro 910 releases and advances the brushes 913 to 915 inclusive, by one step on their second bank contacts to control the retransmission of the second digit recorded in the second record.

  <Desc / Clms Page number 34>

 treur RB.

   The relay 860 being slow to release, releases after a certain time, at the armature 861 it opens at a point the return circuit of the counting switch CS described previously; at armature 862 it opens its own blocking circuit at one point, at armature 863 it opens the original circuit of attraction of relay 810, this last relay remains attracted by means of armature 816 and the armature 832 if relay 830 is still in the pulled position. The junction search cycle will normally be completed when the relay 860 releases, the indication will be given that the relay 830 is in the released position.

   At this time the send control switch S will be in the second position and relay 820 cannot re-attract until the third digit has been registered to the RC controller when the caller sends the third digit.



   Returning now to the primary group selector, a summary of its operation will be given below until the start of the junction search cycle. The attraction of line relay 310 closes the attraction circuit of electro 338 which works automatically until brush 345 or 346 engages on a grounded group contact indicating the start of a junction group. This grounded bank contact keeps the electro 338 attracted and bypasses the high resistance winding of relay 310, thereby starting a cycle of operations of the relays in the controller whereby the negative will momentarily be deleted from negative conversation thread 252.



  This removal of the negative of wire 252 causes the release of line relay 310 which in turn causes the release of electro 338, thereby advancing the selector brushes on the first group contact.

  <Desc / Clms Page number 35>

 



  After a short interval line relay 310 pulls back into the controller cycle of operations and reconnects the negative to the negative junction wire 252.



  This re-attracts line relay 310 which closes the circuit of electro 338 which automatically interrupts to advance the brushes step by step until brush 345 or 346 again encounters a group bank contact on. to ground indicating a next group of junctions. This cycle of group select operations continues until the called group is reached, at which point the controller connects negative to positive wire 258 to operate 2-step relay 320 at the second time.

   In this case, as the first digit emitted is 4, the selector brushes are operated for 4 cycles of group selection operations, the brushes remaining on the last junction of the third group, at this moment the negative is connected to the wire. 258 to attract relay 320 at the second time and start the junction search operation.



   Relay 320 on pulling at the second stroke, armature 322 connects the positive of armature 311 through the lower winding of junction test relay 330 to test brushes 343 and 344; at armature 323 it opens the circuit passing through the upper winding of line relay 310; at the armature 325 it closes the automatic control circuit of the electro 338 by means of the switching springs 339 and the armature 333; to armature 326 it connects group brushes 345 and 346 through armature 333 to the winding of electro 338. Electro 338 intermittently attracts and advances the selector brushes step by step looking for a free junction.

   As soon as

  <Desc / Clms Page number 36>

 the test brush 343 meets a free junction in this group, marked by the presence of a negative on the contact of the engaged test bench, the relay 330 attracts according to the circuit: positive to the armature 311, armature 322, lower winding test relay 330, test brush engaged on the bench contact where the free junction ends in this group, wire 356, upper winding of the 2-stroke relay and of the secondary selector test relay, corresponding to relays 320 and 330 of the primary group selector. Relay 330 to armature 331 connects the negative talk wire.



    252 via the brush 341 to the negative conversation wire 352 terminating at the secondary selector; at armature 332 it disconnects the upper winding of the 2-step relay 320 and connects the control wire 256 through the brush 343 to the control wire 256 thereby closing the attraction circuit of the 2-step relay of the secondary group selector which attracts, at the first time, its frame corresponding to the frame 324; at armature 333 it opens the circuit of electro 338 to stop the selector brushes on the free junction; at armature 334 it disconnects the lower winding of 2-stroke relay 320 from wire 258 thereby opening the circuit of relay 830 in the call controller and it connects the positive talk wire 258 through the brush 347 to 358.



   It will be remembered that the secondary group selector is identical to the primary group selector, the negative talk wire 352 is connected to earth through the two coils of the line relay of the secondary selector while the positive talk wire 358 is open. since the shaft springs of the secondary group selector, identical to the springs

  <Desc / Clms Page number 37>

 S15 and 316 have not yet operated. The positive of the control wire 256 coming from the armature 778 in the call controller causes the 2-stroke relay corresponding to the relay 320 in the secondary selector to operate first to open the secondary selector recall circuit.



   As a result of the attraction of the test relay 330 from the primary selector relay 830 in the call controller releases, at armature 832 it opens the blocking circuit of relay 810. Relay 810 releases if relay 860 is released. at the moment. Following its release, the relay 810 to the armatures 811 and 812 connects the negative and the positive to the wires 352 and 358 by means of the brushes 341 and 347 of the primary selector. The secondary selector line relay draws in series with the call controller relay 830. At armature 813, relay 810 attracts relay 850 again through the first contact and brush 886; to armature 813 it attracts the electro 885 of the OS counting switch again.

   At armature 814, relay 810 opens the blocking circuit of relay 820, but relay 820 remains attracted by armatures 841 and 873, wire 853, brush 915 engaged on the second contact of the bench, the shaft springs 953 and the positive if the third digit has been issued; at armature 815 it again connects earth to wire 793 to attract relay 740 which maintains the release delay characteristic when in the attracted position.



  Relay 850 re-attracts and armature 852 draws electro 910 again to prepare for the advancement of the emission control switch brushes.



   The attraction of the line relay of the secondary selector causes the operation of the electro which

  <Desc / Clms Page number 38>

 Passes the secondary selector brushes over the first grounded group contact at the moment the high resistance winding of the line relay is shorted to cause relay 830 to attract in the manner already described. The relay 830 by attracting, attracts the relay 840, this in turn releases the relay 820. The relay 820 on releasing causes the counting switch CS to advance one step. As soon as the brush 886 engages on the contacts of the grounded multiple bank, the relay 850 remains attracted. At armature 824, relay 820 opens the circuit of relay 830 and the circuit of the line relay of the secondary selector.



  The line relay of the secondary selector releases and advances the electro brushes which engage on the bank contacts to which the primary junctions of the first group end. The relays 830 and 840 of the call controller release and releasing relay 840 causes relay 820 to re-attract. At armature 824, relay 820 again closes the attraction circuit of the line relay of the secondary selector in series with the relay 830. The line relay by attracting causes the advance of the brushes, on the bank contacts, from the first group to the second group of junction, at this moment the high resistance winding of the line relay is short-circuited, when the next group contact is encountered, to cause the attraction of relay 830 as previously described.

   In the same way as that which was previously described the relays 830 and 840 attract, the relay 820 releases to advance the counting switch CS and to release the line relay of the secondary selector and the relays 830 and 840. This cycle group search operations continue until broom 807 of the

  <Desc / Clms Page number 39>

 count switch CS meets the wire grounded by the second register switch RB, in this case wire 5 since the number 5 has been registered by the switch RB. At this moment the secondary selector line relay attracts and advances the brushes to the first junction in the fifth group to start the junction search operation.



  The relays 860 and 810 attract again as described previously and the relay 860 operates the recall of the count switch CS. The relay 810 by attracting blocks the relay 820 in the attracted position and reverses the polarities towards the secondary selector to cause the 2-stroke relay to attract in series with the relay 830 in a manner identical to that which has been described for the primary selector. In an identical manner, the 2-stroke relay of the secondary selector causes the momentary advancement of the brushes in search of a free junction in the group, when this junction is found the test relay, identical to relay 330, attracts and connects the call controller to wires 362, 366 and 368 leading to the connections of FIG. 5.



   Pulling the secondary selector test relay opens the call controller relay 830 circuit which releases relay 830. When the CS count switch reaches its normal position, relay 850 releases to open the call controller block circuit. relay 860 to armature 851, to armature 852 it opens the circuit of the electro 910 which releases and advances the brushes 913 to 915 of the emission control switch on their bank contacts. After a while relay 860 releases and opens the circuit from relay 810 to armature 863. Relay 810 releases when both relays 860 and 830 are released, it will be remembered that the

  <Desc / Clms Page number 40>

 relay 830 releases when the selector engages on a free junction.



   To armatures 811 and 812 relay 810 connects negative and positive to wires 252 and 258 which are now connected through the selector brushes to wires 362 and 368. To armature 813 relay 810 makes relay 850 re-attract by means of brush 886 and causes the electro 885 to be re-attracted by means of armature 822. At armature 814, relay 810 opens the blocking circuit of relay 820 but this relay remains attracted by the positive given by through shaft springs 963, brush 915, wire 853 and armatures 873 and 841. At armature 815 relay 810 reconnects the positive in order to re-attract relay 740 and to start the device again. time.

   Relay 850, by re-attracting, to armature 852 re-attracts electro 910 which is preparing to advance the brushes of emission control switch S.



   The line relay 410 attraction circuit of the connector of FIG. 5 is as follows: positive, lower high resistance winding, upper low resistance winding of relay 410, armatures 441 and 451, wire 362, bank contact and subgroup selector brush to wire 352, bank contact and brush 301 of the primary group selector of fig. 4, NC contact and armature 331, wire 252, brush 277, wire 287, armature 811 and contact closed, wire 784, armature 772, wire 785, armature 824, marginal relay winding 830, negative. Due to the high resistance of the coil of line relay 410, relay 830 does not draw in series with it.

   Connector release relay 460 pulls into wire circuit

  <Desc / Clms Page number 41>

 control as follows: positive to armature 778, armature 751, wire 285, brush 275, wire 256, armature 332 and contact on, broom 343, wire 356, brush and bank contact from secondary selector to wire 366 , normally closed shaft springs 467, relay winding 460, negative. At armature 461, relay 460 prepares the blocking circuit of relay 450; at armature 462 it prepares the circuit of the changeover relay 430; at armature 463 it prepares the blocking circuit of test relay 440; at the frame 464 it is blocked by the grounded control wire 366 independently of the shaft springs 467; at armature 465 it prepares the ringing circuit at one point.

   Line relay 410, attracting, to armature 411 closes the attracting circuit of electro 415; at armature 412 it prepares the automatic control circuit of electro 415 and at one point the shunt circuit of the high resistance winding of line relay 410. The eletro 415 attraction circuit is the following: in contact with the group bench on which the brush 475 is normally engaged, armature 411, contact at rest and armature 425, winding of the electro 415, negative.

   Electro 415 attracts and puts its pawl in the attack position to advance the brushes of the connector, it closes its switch springs 416 to bypass the lower winding of high resistance of line relay 410 as follows: positive via armature 412, switch springs 416 and contact on, lower winding of line relay 410, positive.



   Call controller relay 830 attracts as a result of the change in resistance in wire 362 when the high resistance winding of line relay 410 is bypassed. At armature 831 relay 830

  <Desc / Clms Page number 42>

 again closes the attraction circuit of relay 840 and the latter to the armature 841 opens the circuit of relay 820 which releases. At armature 822, relay 820 opens the circuit of electro 885 of counting switch CS which releases and places its brushes on its first bank contacts; at armature 824 it opens the circuit of line relay 410 and relay 830; to armature 825 it short circuits relay 840.

   In the connector, releasing the line relay 410 opens the circuit of the electro 415 which has the effect of moving the brushes 471, 473, 475 and 477 which engage on their second bank contacts by one step. In the call controller the relays 830 and 840 release as described previously. At armature 841 relay 840 closes the following circuit: positive to shaft springs 963, third bank and brush contact 915 of emission control switch, wire 853, armatures 873 and 841, winding of relay 820, negative . As the operations are identical to those previously described for the primary group selector, the detailed circuits of each relay operation will not be given in full this time.

   Relay 820 to armature 824 again connects the negative through the coil of relay 830 to negative wire 362 to attract the line relay from the connector again. An automatic control circuit is now closed by: the positive on the armature 412 by means of the switch spring 416 and its contact at rest through the winding of the electro 415 and the negative, it causes the advance the brushes of the connector step by step until the brush 475 engages on the eleventh contact which is that of the last line of the first group.

   When the broom 475 reaches its eleventh contact which is grounded to mark the end of the

  <Desc / Clms Page number 43>

 first group and the start of the second group, a circuit closes as follows: bank contact earthed through brush 475, armature 411, contact at rest and armature 425, electro winding 415, negative to maintain the electro 415 attracted. At switch springs 416 and on contact the high resistance winding of line relay 410 is again shorted to attract call controller marginal relay 830 as previously described.

   Relays 830 and 840 pull, relay 820 releases to short relay 840 and to bring count switch CS to its second bank contact group and to open the circuit of line relay 410 and relay 830.



   In the connector, the line relay 410 by releasing at the armature 411 opens the blocking circuit of the electro 415 which releases and advances the brushes of the connector on the first bank contact of the first group. In the call controller the relays 830 and 840 release and the relay 820 draws again through the armature 841. The relay 820 again connects the negative through the relay 830 in series with the line relay 410 , the line relay 410 attracts and at armature 412 closes the direct control circuit of the electro 415 to automatically advance the connector brushes until the brush 475 again encounters a group bank contact set To the earth.

   When the group brush 476 engages the third contact of the grounded group bank, in this case the 21st contact of the bank, the electro 415 is locked in the operated position in the manner previously described. Electro 415 to armature 416 bypasses the high resistance winding of the relay again.

  <Desc / Clms Page number 44>

 line 410 to attract call controller marginal relay 830. Relays 830 and 840 attract again and relay 820 releases to short relay 840 and advance the OS count switch brushes to third position. At armature 824, relay 820 opens the circuit of relays 410 and 830.



  Relays 830 and 840 release and the same cycle of operations is repeated until the stored digit, in this case digit 6, has been found by the CS count switch.



   When the brush 887 of the counting switch meets the wire leading to the stored number 2, the attraction circuit of relay 860 closes as follows: positive to brush 914 of the emission control switch S in position on its third bank contact, brush 954 of the third RC register switch engaged on the bank contact where the N 6 wire contained in the cable 890 ends, the N 6 wire ending in the bank contact and the brush 887 of the CS counting switch, the winding of the relay 860 , the negative.

   Just before the two-contact brush 475 engages on its grounded bank contact, brushes 471, 473 and 477 are placed on their last contact and at the following brushstroke, brushes 471, 473 and 477 are placed on their last contact. release from their bank contacts while the brushes 472, 474 and 478 now engage on the first bank contacts. The last brushes mentioned above are now engaged on the last row of the fifth group while the 475 brush engages the first grounded group bank contact to keep the 415 electro attracted and to short the high resistance. of relay 410. As previously described this results from the attraction of relay 830, the attraction of relay 840 and the release of the

  <Desc / Clms Page number 45>

 relay 830 which releases relay 410 and relay 830.

   Releasing line relay 410 at this time places brushes 472, 474, 475 and 478 on their second bank contact, which in this case are dead pads. The relay 860 by drawing to the armature 861 'again closes the recall circuit of the counting switch CS as previously described; at armature 862 it closes its own blocking circuit; at armature 863 it closes the attraction circuit of relay 810.

   At armature 811, relay 810 connects the positive of armature 771 to negative conversation wire 362; at armature 812 he prepares a circuit to connect the negative through the winding of the marginal relay 830 to the positive talk wire; at armature 814 it prepares the blocking circuit of relay 820; at armature 815 it opens the circuit of relay 740 to trigger the operation of the slow release device; armature 816 prepares its blocking circuit. The relay 820 attracts again following the circuit described above and the armature 823 completes its blocking circuit.

   At armature 824, relay 820 closes the attraction circuit of changeover relay 430 in series with relay 830 as follows: positive to shaft springs 468 which close at the first step of the connector brushes, armature 453 and contact at rest, armature 462 and NO contact, armature 446, upper high resistance winding of relay 430, lower low resistance winding of relay 430, closed contact and armature 455, wire 368, bank contact and secondary group selector brush to wire 358, brush 347, armature 334 and make contact, wire 258, brush 276, wire 286, armature 812 and contact to make, wire 784, armature 772, wire 785, armature 824, marginal relay winding 830, negative .

   As a result

  <Desc / Clms Page number 46>

 Due to the high resistance of the upper winding of the changeover relay 430, the marginal relay 830 does not draw in series with it. At armature 431, relay 430 causes the 2-stroke relay 420 to be drawn at the first time to close only its armature 422 following a circuit borrowing the armature 424 and its contact at rest and the winding of the 2-step relay 420.



  The 2-stroke relay 420 only closes its armature 420 because its upper winding is short-circuited in this bit as follows: positive at armature 431, armature 424 and contact at rest, upper coil of relay 420, armature 422, contact at work 462, contact at rest and armature 453, shaft springs 468, positive.



   In the call controller when the count switch returns to idle relays 850, 860 and 810 release in the manner previously described. At armatures 811 and 812 the relay 810 by releasing reverses the negative and positive polarities of the conversation wires 362 and 368 of the connector thereby opening the circuit of the changeover relay 430 which consequently releases. At armature 814, relay 810 opens the blocking circuit of relay 820, the latter releases and opens the circuit from electro 855 to armature 822 to advance the brooms of the counting switch CS on the first contacts of the bench which keeps the relay 850 attracted through the brush 886 as previously described.



   When relay 430 from connector releases to armature 431 it removes the short circuit from the top winding of 2-stroke relay 420, thereby closing the circuit through both windings of that relay, in series on positive shaft springs 468, to attract relay 420 at second stroke. At the frame

  <Desc / Clms Page number 47>

 421 relay 420 prepares the ringing circuit at one point, at armature 423 it closes the short-circuit of the upper winding of high resistance of change-over relay 430, at armature 424 it prepares the cross-test circuit for / the lower winding of the test relay 440; at armature 425 he prepares the circuit of attraction of electro 415; at armature 426 it prepares the generator return circuit.

   When relay 820 pulls after releasing relay 840 the line relay 410 of the connector is connected again in series with the marginal relay 830 through the armature 824 from where the line relay 410 draws and to the The armature 412 closes, via the armature 425, the circuit for attracting the electro 415 of the connector. The electro 415 attracts and puts its pawl in the attack position to advance the connector brushes, with its switch spring 416 and on contact to work it completes the short-circuit of the lower high resistance winding of the relay line 410 by: armature 412 earthed, switch springs 416 and contact on, lower winding of relay 410.



   The call controller relay 830 attracts as a result of the short circuit of the high resistance winding of line relay 410, at armature 831 it again closes the attraction circuit of relay 840. At the rear - mature 841 relay 840 opens the circuit of relay 820 which therefore releases. Relay 820 releases, at armature 822 it advances the counting switch CS on its second bank contact, at armature 824 it opens the circuit of the two relays 830 and 840, at armature 825 it short-circuits relay 840 again. The line relay of connector 410 releases again, at armature 412 it opens the circuit of electro 415 which releases by

  <Desc / Clms Page number 48>

 consequent and advances the brushes of the connector on the first line of the sixth group. In the call controller relays 830 and 840 release.

   At armature 841, relay 840 again closes the attraction circuit of relay 820; on armature 822, relay 820 makes the electro 855 attract again, on armature 824 it opens the shunt of relay 840 and on armature 824 'it makes line relay 410 re-attract in series with relay 830 In the connector, the line relay 410 by attracting, to the armature 412 causes the electro 415 to attract again. The electro 415 prepares to advance and the connector brushes. At spring 416 / its contact on, it closes the shunt around the high resistance winding of line relay 410 to attract marginal relay 830 of the call controller.



  In the call controller relays 830 and 840 reactivate and relay 820 releases to open the circuit from line relay 410 and the circuit from relay 830 to armature 824, the circuit from shunt relay 840 to armature 825 and to bring the counting switch CS to the third position via armature 822 as described previously. In the connector, releasing the line relay 410 to the armature 412 opens the circuit of the electro 415 which releases and advances the brushes of the connector on the second line of the sixth group. In the call controller, the relays 830 and 840 release and the relay 820 re-attracts.

   The attraction of relay 820 renews the cycle of the operations which have just been described and they / reproduce until the relay 860 of the call controller attracts through the brush 887 because the counting switch CS has encountered wire N 7 of cable 890 which was grounded by the RD recorder, this one having been placed in position at

  <Desc / Clms Page number 49>

 when the subscriber has sent the number 7. The drawing circuit of relay 860 is as follows: at brush 914 of the emission control switch S in position on its fourth bank contact, brush 964 of the recorder RD located on the bank contact of wire N 7 contained in cable 890, seventh bank contact of the counting switch CS to which wire N 7 ends, brush 887, winding of relay 860, negative.

   At armature 861, relay 860 again closes the CS counting switch recall circuit to return the switch to the normal position, i.e. that shown on the plan, at armature 862 it closes its own blocking circuit and to armature 863 it causes relay 810 to re-attract. Relay 810 to armature 814 blocks relay 820, to armature 815 it opens the circuit of relay 740 to restart the slow release device, to armature 816 it closes its own blocking circuit, at armatures 811 and 812 it opens the circuits of line relay 410 and of relay 830. Releasing relay 410 releases electro 415 and brings the connector brushes to the seventh line of the sixth group, in this case this line being the called line.

   In addition, the operation of the armature 812 also closes the attraction circuit of the relay 830 in series with the relay 430 as follows: positive to the operated shaft springs 468, armature 453 and contact at rest, armature 462 and contact at work, armature 446, armature 423, low resistance lower winding of changeover relay 430, closed contact and armature 455, wire 368 and then circuit described previously and comprising wires 358,258, 286,784 and 785, winding of marginal relay 830, negative. At armature 831, relay 830 attracts relay 840 and at armature 832 it closes the

  <Desc / Clms Page number 50>

 blocking circuit of relay 810. Relay 840 attracts but does not currently release the relay
820 because it remains blocked in the attracted position by means of the frames 814 and 825.

   In the connector, the changeover relay 430 attracts and to the armature
431 closes the circuit passing through the armature 424, the lower winding of the test relay 440, the test brush 474 engaged on the test lead which terminates at the called subscriber line. If the called party's line is free, the wire will be connected to the negative through the coil of the line circuit cut-off relay, and through the armature identical to armature 22 and the resistor. tance. In the case where the called line is free, the test relay 440 attracts under the action of the negative on the test wire.

   IL armature 441 relay 440 disconnects line relay 410 from negative talk wire
362, at frames 442 and 445 it closes the ringing circuit; at armature 446 it disconnects the positive of the winding of relay 430 identical to relay 830 of the call controller; at frame 443 it closes its blocking circuit to frame 463 through its upper winding; the armature 444 it grounds the brushes 473 and 474 to occupy the called line and to operate the cutoff relay similar to the cutoff relay 20 of the line circuit. The called line circuit cut-off relay pulls and disconnects the line relay from the called line as well as the positive of the line wires of the called line.



   In the call controller, relay 830 releases, in its armature 832 it unlocks relay 810, if the counting switch has returned to the rest position, and relay 860 releases. Relays 860 and 850, relays
810 and 820 release as previously described. The liberation

  <Desc / Clms Page number 51>

 ration of relay 850, at armature 852 opens the circuit of electro 910 which causes the brushes of the emission control switch S to advance on their fifth bank contacts.

   In this position a circuit closes from the grounded brush 914 through wire 795, through armature 757, wire 796, armature 817, when relay 810 is released, wire 856, the 911 switch springs, the coil of the electro 910 and the negative to attract the electro 910 which advances the brushes of the emission control switch to their sixth bank contacts. As soon as the transmit control switch brush 913 abandons the fifth bank contact the circuit extending through the multiple bank contacts and wire 792 to the controller 720 release relay is opened, thereby causes relay 720 to release after a certain time in order to release the call controller.



   When the brush 913 of the emission control switch S reaches its sixth position, the attraction circuit of the relay 210 closes in the group of secondary junction relays as follows: positive, brush 913 engaged on the sixth contact of the bank, wire 786, armature 774, wire 284, brush 274, relay winding 210, negative. The relay 210 by attracting, to the reinforcements 211, 212, 215 and 216 connects the calling line to the called line following the wires marked by solid lines. At armatures 213 and 214, relay 210 grounds control wires 156 and 256 to maintain the connection and to keep test relay 330 and relay 460 drawn.

   Line relay 220 of the secondary junction relay group is drawn through the caller loop as follows: positive, lower coil of relay 220, armature 215, wire 158, brush 157, wire 117,

  <Desc / Clms Page number 52>

 broom 107, wire 2, caller loop and wire 1, broom 101, wire 111, broom 151, wire 152, armature 212, top winding of line relay 220, negative. The supply current for the conversation is then supplied to the calling subscriber through the two windings of the line relay 220. To the armature 221 the relay 220 connects the ringing tone through the inter - medial of the reinforcements 241 and 221 through the capacitor C and from there following the circuit described above to the line of the calling subscriber.

   In the armature 222 the relay 220 completes the blocking circuit of the relay 210 the to / keep attracted independently of the call controller.



   In the connector the ringing circuit for the called subscriber's call closes due to the attraction of the test relay 440, as follows: generator, lower winding of relay 450, armatures 442 and 421, broom 472, bank contact 67 of the called line, wire 51, line circuit and ringing of the station of the called line, wire 52, bank contact 67, broom 478, armature 426, ON contact and armature 465, armature 445 , positive. When the called subscriber answers the relay 450 attracts according to the circuit described previously, through the loop of the called subscriber, at armature 454 it closes its own blocking circuit by the positive of armature 461 and at through its upper winding.

   At armatures 451 and 455, relay 450 closes the conversation circuit between the lines of subscribers calling and called following the wires marked in full facts, at armature 453 it opens the circuit of the 2-stroke relay which releases and on its contact at work it connects the positive via the shaft springs 468 to the upper winding of the test relay 440 to keep it attracted during the return of the brushes to the normal position.

  <Desc / Clms Page number 53>

 



  The 2-step relay 420, when releasing, at armatures 421 and 426 opens the ringing circuit, at armature 423 it opens the short-circuit of the upper winding of relay 430, at armature 424 it opens the circuit original attraction of test relay 440.

   When the called party answers the relay 230 attracts, after the attraction of the bell cutoff relay 450, following the circuit: positive through the lower winding of the relay 230, armature 216, wire 258, armature 334 and contact on, broom 347, wire 358, broom from the positive line of the secondary group selector to wire 368, armature 455 and contact at work, broom 478, bank contact 67, wire 52, callee's loop and wire 51, contact of bank 67, brush 472, on contact and armature 451, wire 362, bank contact and negative line brush of the secondary group selector, wire 352, broom 341, on contact and armature 331, wire 252, armature 211, winding upper relay 230, negative. Supply current is supplied to the called line through the upper and lower windings of relay 230.

   At armature 231, relay 230 closes the attraction circuit of relay 240. Relay 240 at armature 241 disconnects the ringing tone, at armature 242 it disconnects the earth of counting wire 154 for operate the caller's counter using the brushes 153 and 103; at armature 243 it locks itself to the grounded wire 256 just as it gives a positive to this one by armature 231.



   The connection to the called line is therefore completed, the calling and called subscribers can converse along the circuit marked in solid lines, the call controller is released following the release of the relay 720 in the manner described below.

  <Desc / Clms Page number 54>

 Case of occupation.



   It will now be assumed that either the primary selector or the secondary selector meets all the busy junctions in the selected group. It will be recalled that in these circumstances the relays 810, 820, 830, 850 and 860 of the call controller are drawn.



  If no trunk is available in the selected group, brush 345 or 346 will encounter a grounded group contact on the last trunk in that group.



  If the last junction of this group is free the test relay 330 draws much faster than the electro 338 because the grounded group bank contact will have no effect. However, if the last junction is occupied the grounded bank contact will short the test relay as follows: positive found at the test lead bank contact of the last junction in the group, brush 343, lower relay winding test 370, reinforcements 322 and 311, positive. Since test relay 330 does not attract electro 338 has sufficient time to draw following the circuit: positive at grounded group bank contact, brush 345, armature 326, armature 333, coil of electro 338, negative.

   On the switch spring 339 and its contact on the electro 338 closes the attraction circuit of the relay 310 as follows: positive to the armature 325, switch spring 339 and contact on, lower high resistance winding of the line relay 310 , armature 321 and its contact at work, resistance 327, negative. At armature 311, relay 310 opens the circuit of test relay 330. Under these conditions, relay 830 of the call controller remains engaged in series with the 2-stroke relay 320 and therefore

  <Desc / Clms Page number 55>

 relay 830 to armature 832 keeps relay 810 engaged. Relay 810 to armature 815 holds the circuit of relay 740 open which releases the relay and the weighted armature 741 vibrates for approximately 4 seconds after which the circuit of slow-to-release relay 750 is opened.

   After a while the slow release relay 750 releases and at armature 751 disconnects the positive of wire 285 and control wire 256. At armature 753 the relay 750 connects the busy tone through the Idle contact of armature 753, armature 761, tone capacitor TC, armature 703, wire 622, brush 616, wire 1 and caller loop. At armature 754, relay 750 opens the circuit of relay 770 which releases, at armature 755 it opens its own blocking circuit at one point, at armature 756 it opens the shunt of armature 763.

   Releasing relay 770 by releasing at armature 771 disconnects the positive of wire 252, at armature 772 it disconnects the negative, through the winding of relay 830 of conversation wire 258 to release relay 320 and relay 830 ; at armature 775 it disconnects the capacitor and resistor 729 from the spark arrester; at armature 776 it opens the circuit of relay 790, at armature 777 it opens the original circuit of attraction of relay 780; at armature 778 it disconnects the direct positive from armature 751.



   The relay 320 by releasing at the armature 321 opens the circuit of the line relay 310 which releases, at the armature 322 it opens at a point the circuit of the relay 330 to prevent the operation of this relay during the recall of the brushes; armature 324 closes the brush return circuit in normal position. The brush return circuit in normal position is as follows: to shaft springs 316, armature 324, switch spring 339

  <Desc / Clms Page number 56>

 and contact at rest, armature 333, winding of electro 338, negative. The electro 338 pulls and releases like a vibrator following the circuit described above to advance the brushes step by step until the shaft springs 315 and 316 are open by the time the brushes reach their normal position.



   When the calling subscriber receives busy tone he hangs up his receiver and thereby opens the line relay circuit 730 in the call controller. At armature 731, relay 730 opens the circuit of slow release relay 760 which releases after a certain time.



  At armature 761, relay 760 disconnects the busy tone; at armature 763 it opens the circuit of the slow relay on release 720, at armature 764 it opens the circuit of relay 740 at one point, at armature 765 it opens the circuit of the return relay of the register switch 870 , at armature 766 it opens the circuit of the electro 920 of the sequence switch SS. Relay 870 releases and closes the return circuit to the normal position of all call controller switches. At armature 871, relay 870 disconnects the alternating current source from the primary winding of transformer T and at armature 872 it closes the counting switch CS reset circuit as follows: positive through the winding relay 880, armature 872, shaft springs 883, switch springs 884; winding of electro 885, negative.



  The electro 885 works like a vibrator to advance the counting switch brushes until they reach their rest position, in this position the return circuit is open to the shaft springs 883. At armature 873, relay 870 opens the original circuit of attraction of relay 820, at armature 874 it opens the blocking circuit of relay 840 which releases, at arma-

  <Desc / Clms Page number 57>

 ture 875 it closes the emission control switch return circuit as follows: positive through relay winding 880, armature 875, wire 855, shaft springs 912, switch spring 911, winding of l 'electro 910, negative.

   The electro 910 operates like a vibrator in this circuit and advances the brushes of the emission control switch until the brushes reach their home position, in this position the shaft springs 912 open. At armature 876 relay 870 closes the SS sequence switch return circuit as follows: positive through coil of relay 880, armature 876, wire 857, shaft springs 922, switch springs 921, coil winding 'electro 920, negative. The electro 920 operates like a vibrator to advance the brush 923 step by step until the latter reaches its rest position, in this position the shaft springs 922 are open.

   At armature 877, relay 870 closes the return circuit of the first RA recorder as follows: positive through the winding of relay 880, armature 877, wire 858, shaft springs 932, switch springs 931, winding of the electro 930, negative.



  In an identical manner, the return circuits of the RB, RC, RD recorders are closed by means of the armatures 878,879 and 882 and their respective shaft springs 942, 952,962 and the electros 940, 950,960 to put them back in the rest position. recorder brushes, in this position the shaft springs open the return circuit which keeps the brushes in place. Relay 880 draws in series with the electros of the switches, at armature 881 it earths wire 629 to keep the call controller occupied with respect to the distributor which has access to it.



   The slow relay on release 720 releases soon after

  <Desc / Clms Page number 58>

 the opening of its circuit by the relay 760, at the armature 721 it opens the circuit of the electro 618 at one point, at the armature 722 it opens the blocking circuit of the relays 700 and 710 which release.

   Relay 710 by releasing at armature 711 at another point feeds the circuit of electro 618, at armature 712 it opens at one point the original circuit of attraction of relay 700 and disconnects the positive of wire 115 for release the cutoff relay 20 of the circuit of the calling line; at armature 713 it opens the control circuit of electro 118 at one point, at armature 714 it opens the spark arrester circuit; at armature 715 it prepares the circuit of relay 740 and at armature 716 it disconnects the positive of wire 629 so that the call controller can be seized again if the switches are returned to the rest position and if positive is removed from occupancy test lead 629 to armature 881.



   When the counting switch CS reaches its normal position, relay 850 releases, at armature 851 it opens the blocking circuit of relay 860 which releases. At armature 852, relay 854 opens the circuit of electro 910 to allow the transmission control switch s to be returned to the normal position as described previously.



  Relay 860 when releasing at armature 863 opens the blocking circuit of relay 810 which releases, at armature 814 it opens the circuit of relay 820. All relays release except relay 880 and when all the switches of the controller are When returned to the normal position, relay 880 releases and disconnects the positive of armature 881 from wire 629 to mark that the controller is free and that it can be seized for another call.



   Now consider the case where the connector encounters a busy line instead of a free line:

  <Desc / Clms Page number 59>

 In the event that the line is busy, the brush 474 encounters a grounded bank contact instead of a bank contact to which a negative is connected, therefore the test relay 440 is short-circuited by the positive of the called line test contact and earthed armature 431.

   As the test relay 440 does not attract a circuit closes to keep the relay 830 attracted as follows: positive through shaft springs 468, armature 453 and closed contact, armature 462 and closed contact, armature 446, armature 423, low resistance winding of relay 430, closed contact and armature 455, wire 368, secondary and tertiary switches to wire 258, brush 276, wire 286, armature 812 and contact on, wire 784, armature 772 , wire 785, armature 824, coil of relay 830, negative. Relay 830 is kept attracted by the above circuit, at armature 832 it keeps relay 810 drawn.

   The armature relay 810 keeps the circuit of the relay 740 open, as a result, after about 4 seconds the slow release relay 750 releases to transmit the busy tone to the calling subscriber as previously described. As a result of releasing relay 750, the positive is disconnected from control wires 266 and 366 of armature 751 thereby releasing relays 330 from selectors and 460 from connector. At armature 333, relay 330 closes the return circuit of the primary selector as follows: positive via shaft springs 316, armature 324, switch spring 339 and contact at rest, armature 333, electro winding 338, negative. The secondary selector is returned to standby
 EMI59.1
 even the leme the / manner.

   Relay 460 releases when positive is removed at wire 366, at armature 462 it opens the circuit

  <Desc / Clms Page number 60>

 relays 420 and 430 and closes the connector return circuit. The relays 420 and 430 release and open the circuit of the test relay 440 to prevent its operation during the replacement of the brushes. The return circuit is as follows: grounded shaft springs 468, armature 453 and contact at rest, armature 462 and contact at rest, switch spring 416 and contact at rest, electro winding 415, negative. Electro 415 operates in the manner of a vibrator to return the brushes to the rest position, in this position the shaft springs 468 open the return circuit.



   In the call controller the slow release relay 750 releases shortly after armature 741 no longer makes contact with springs 743 and 744, to transmit the busy tone to the caller as previously described, to the caller. armature 754 it opens the circuit of relay 770, at armature 772 the relay 770 opens the circuit of relay 830 which releases.



   When the caller hears busy tone and hangs up the relays 730,760, 720,870, 840, 710,700, 850, 810, 809 and 880 release as previously described.



   The release of the call controller after establishing a connection between the calling and called lines will be described below. After the connector has moved into position and connected the line called the relays 440, 450 and 460 of the connector are in the pulled position and the relays 210,220, 230 and 240 in the secondary junction relay group are also in the drawn position. It will be recalled that in the call controller the circuit of relay 720 was open as a result of the passage of the brush 913 from the fifth position to the

  <Desc / Clms Page number 61>

 sixth position. Relay 720 by releasing at armature 722 opens the circuit of relays 770, 700 and 710.



  Relay 770 by releasing at armatures 771 and 772 disconnects the negative and positive through the winding of relay 830 of the positive and negative conversation wires in the secondary relay group, at armature 773 it temporarily closes the following circuit: positive to armature 752, wire 288, switch springs 298, electro winding 290, negative; this circuit automatically advances the secondary junction finder brushes until the slow release relay releases; at armature 774 it opens the original attraction circuit of relay 210 kept attracted to armature 222; at armature 775 it opens the spark arrester circuit of the electros of the secondary line seekers, at armature 776 it opens the circuit of relay 790 at one point; at armature 777 it opens the circuit of relay 780 at one point;

   at armature 778 it disconnects the direct positive of wires 285, 256,156 and 356, but wires 156,256 and 356 are now earthed by means of armatures 213 and 214 and armatures 241 and 243. Relay 710 in releasing, at armature 712 disconnects the positive of wires 624 and 115 but the latter is earthed in the group of secondary junction relays through armatures 213 and 214, wire 156, brush 155 to the wire 115 to keep line circuit cutoff relay 20 attracted. At armature 714, relay 710 opens the spark arrester circuit of electro 118; at armature 715 it prepares the circuit of the upper coil of relay 740, at armature 716 it disconnects the positive of wire 629 to make the controller accessible if relay 880 is released at this time.



  Relay 700 by releasing at armature 701 opens the circuit

  <Desc / Clms Page number 62>

 fired relay 780, which releases; at armatures 703 and 704 it opens the circuit of the line relay of controller 730 which releases; at armature 705 it prepares the circuit of relay 710; to the armature 706 it prepares the circuit of attraction of the electro 118. The relay 780 by releasing, to the armature 781 prepares the circuit of the relay 790, to the positive ar- to mature 782 it short- Circuit / armature 791. Line relay from call controller 730 on releasing to armature 731 opens the circuit for relay 760.

   Relay 760, when releasing, at armature 761 opens the tone circuit at one point, at armature 763 it removes the shunt of armature 756; at the armature 764 it opens the circuit of the relay 740 which releases the weighted armature which starts to vibrate between the springs 743 and 744; at armature 765 it opens the circuit of relay 870 and at armature 766 it disconnects the positive of wire 798 to release solenoid 920 of the sequence switch SS.



  Relay 740 on releasing releases the weighted armature 741 which vibrates for approximately 4 seconds after releasing the slow relay on release 760. Relay 870 on releasing at armatures 872, 875, 877, 878, 874 and 882 Closes the OS, S, 3S, RA, RB, RO, and RD switch recall circuits as previously described in series with relay 880. Relay 880 at armature 881 keeps the controller busy until all switches are released by grounding wire 629 to armature 881. When all switches have returned to their normal position and their shaft springs are open as previously described, relay 881 releases to disconnect the positive from wire 629. which allows the call controller to be contacted for subsequent calls.

   From the previous description it can be seen that the call controller is in service during the establishment.

  <Desc / Clms Page number 63>

 Only one connection is made and as soon as the connection has been established between the calling and called subscribers the call controller can be used for further calls.



   The release of a connection established between the calling and called subscribers will now be described. From the previous description it will be remembered that the connection established is maintained by the occupied relays of the group of secondary junction relays. It will now be assumed that the called party hangs up which results in opening the circuit of relay 230 which releases. At armature 231, relay 230 opens the original circuit for attracting relay 240, but the latter remains attracted through the intermediary of the earthed armature 213 and armatures 214 and 243. When the subscriber calling party hangs up line relay 220 circuit of secondary junction relay group is open and releases. At armature 222, relay 220 opens the circuit of relay 210 which releases after a certain time.

   Relay 210 by releasing at armatures 212 and 215 opens the circuit of relay 220 at another point, at armatures 211 and 216 it opens the circuit of relay 230 at another point. At armatures 213 and 214 relay 210 disconnects the relay. positive of wires 156 and 256 to open the blocking circuit of the cut-off relay 20 of the line circuit, of the relay 240 of the secondary junction relay group, of the test relays 330 of the primary and secondary selectors, and of the connector relay 460 . The calling line circuit relay 20 releases and returns the line circuit to the normal position.



  The relay 240 of the secondary junction relay group releases to prepare the call return circuit and to disconnect the positive from the counting wire 154. The relays 330 of the primary and secondary selectors operate their plates 233 to close the recall circuits

  <Desc / Clms Page number 64>

 described above to return the selectors to the normal position. In the connector shown in fig. 5 relay 460 releases and at armature 461 opens the blocking circuit of relay 450. At armature 462 relay 460 prepares the return circuit of the connector and at armature 463 it disconnects one of the positive which maintains the relay of test 440 attracted.

   In the event that the called party has hung up, relay 450 releases and at armature 453 opens the blocking circuit of test relay 440 at its working contact and at its idle contact it completes the connector return circuit as previously described.



  Relay 440 by releasing, to armature 441 reconnects line relay 410 and armature 444 disconnects the positive of wire 53 to release the cut-off relay of the circuit of the called line corresponding to relay 20 of the circuit of the calling line. Due to the closing of the return circuit the electro 415 advances the connector brushes automatically as previously described until the shaft springs 468 are open.



   Releasing the established connection is somewhat different if the caller hangs up first. In this case when the caller hangs up the line relay 220 releases and opens the circuit of the relay 210 to the armature 222. The relay 210, by releasing to the armatures 211 and 215 opens the circuit of the relay 230 which releases. At armature 213, relay 210 disconnects the positive from wire 156 to release cut-off relay 20 from the calling line circuit. Relay 230 on releasing at armature 231 opens the circuit of relay 240 and similarly disconnects the positive of wire 256. Disconnecting the positive of wire 256 causes the release of the selector relay 330 and relay 460 from the connector. The

  <Desc / Clms Page number 65>

 relay 350 of the two selectors again close their return circuit which brings them back to the normal position.



  Relay 460 from the connector releases and at armatures 461 and 465 close a circuit through the called party's loop to keep relay 450 engaged in the event that the called party has not hung up. This circuit is as follows: tif to armature 445, armature 465 and contact at rest, brush 478, wire 52, callee's loop, wire 51, broom 472, contact at rest and armature 461, armature 454, upper winding of relay 450, negative. Relay 450 remains drawn into the calling party's loop until the calling party hangs up. The relay 440 in the same way remains held in position to prevent the seizure of the call controller as if an emitting subscriber has a call.



  When the called party hangs up the circuit of the relay 450 is open which has the result of releasing this relay and the relay 440 and bringing the switch brushes back to rest as described previously.



   Incoming long distance calls.



   For the purpose of describing the operations required for long distance calls between a remote office and a local office, it will be assumed that the called subscriber located at the remote office wishes to call subscriber B of the local office. The switches and devices in the remote office are assumed to be the same as those in the local office just described; placing a call by a subscriber at a remote office places a call controller in service at the remote office. When the caller dials the digits corresponding to the telephone number for extension B, the remote office call controller records the digits.

   As previously described, the call controller retransmits the first digit to a

  <Desc / Clms Page number 66>

 remote office primary group selector which selects a free trunk to the local office. It will be assumed that the junction entered is that shown in fig. 10. In order to more easily describe the operations of the circuit, it will be assumed that the call controller shown in FIGS. 6, 7, 8 and 9 is located at the remote office.



   It will be remembered that when the primary group selector establishes the connection a negative given by the supply relay 830 of the call controller is connected to the corresponding positive wire, in this case the wire 507 following the circuit: negative , winding of relay 830 through armature 824, wire 785, armature 772, wire 784, closed contact and armature 812, wire 286, brush 276, wire 258, test relay armatures corresponding to test relay 330 from the primary group selector at the remote office to the broom 347 or the broom 348 depending on whether one or the other is engaged on the bench contact to which the wire 517 of the junction ends.

   The positive is connected to the negative junction wire 505 in the call controller as follows: positive to armature 771, wire 783, contact on and armature 811, wire 287, brush 277, wire 252, upper armature of the relay test of the primary group selector at the remote office, one of the two brushes 341 or 342 of the group selector at the remote office, bench contact to which jumper wire 505 terminates. As a result of connecting a negative to the positive wire from junction 507 the marginal 2-stroke relay 500 attracts all its reinforcements at the second stroke. At armature 501 the relay 500 disconnects the resistance and the negative of the control wire 506, at armature 502 it locks itself to the grounded control wire 506 before the armature.

  <Desc / Clms Page number 67>

 ture 503 opens its original circuit of attraction.



     Shortly after the pull of relay 830 to the remote office, the call controller relays pull in the manner previously described to reverse the polarities of the negative and positive wires 505 and 507. As said before, the relays 510 and 520 are polarized relays. , they attract only if they are traversed by a current flowing in a certain direction.

   At the moment the circuit of attraction of the polarized relay 502 is as follows: tif to armature 771, wire 783, contact at rest and armature 812, wire 286, brush 276, wire 258, armature of the test relay and primary group selector brush through wire 507, lower left winding of RC translator coil, winding of polarized relay 510, high resistance 512, winding of polarized relay 520, upper left winding of RC translator coil, wire 505, broom and primary group selector test relay armature to wire 252, brush 277, wire 287, armature 311 and closed contact, wire 784, armature 772, wire 785, armature 824, relay winding 830, negative.



  As a result of the high resistance 512 the relay 830 does not attract according to this circuit and the polarized relay 510 does not attract either because the direction of the current is opposite to that which attracts the relay 510. The polarized relay 520 attracts however. in the circuit described above and to the armature 521 it completes the attraction circuit of the relay 550. The relay 550 by attracting to the armatures 551 and 553 reverses the line wires 562 and 568 with respect to the negative and positive wires of the receiver.

   At armature 552 the relay 550 closes the attraction circuit of relay 540, and at armature 552 also it connects the negative to wire 562 to make the line relay of the secondary group relay attract as follows: by

  <Desc / Clms Page number 68>

 through the closed contact of the upper armature of the 2-step relay of the secondary group selector, lower high resistance winding of the line relay of the secondary selector, armature of the 2-step relay corresponding to armature 323, winding low resistance top of the line relay, idle contact and armature corresponding to armature 331, wire 562, armature 551 and contact to work, upper right winding of the RC translating coil, upper winding of marginal relay 530, armature 522, negative.

   Due to the high resistance of the line relay winding the repeater marginal relay 530 will not draw in series with it. The secondary group selector line relay, however, attracts to operate the secondary group selector in the manner previously described for the primary group selector. Relay 540 by pulling to armature 541 grounds control wire 566 to cause the secondary group selector 2-step relay to attract at first step in a manner similar to that previously described. The 2-step relay of the secondary group selector shown in fig. 10 corresponding to the relay 320 attracts and operates only its armature 324 to open the return circuit.

   The attraction of the line relay of the secondary group selector closes the electro circuit of this one, it puts its pawl in the brushes attack position and its switch springs open its own circuit in the event that the brush of the secondary selector in fig. 10 is not engaged on a grounded bank contact. When the secondary selector brush engages a grounded bank contact the high resistance lower winding of the line relay is shorted to allow the repeater marginal relay 530 to attract.

  <Desc / Clms Page number 69>

 this circuit it will be assumed that the primary selector shown in fig. 4 is in the current example the secondary group selector shown in fig. 10.

   In this case the attraction circuit of the repeater marginal relay 530 is as follows: positive at armature 312, switch spring 339 and its contact on, armature 323, upper winding of low resistance of line relay 310, contact on rest and armature 331, wire 562, armature 551 and contact on, upper right winding of RC translating coil, upper winding of marginal relay 530, armature 552, negative. Relay 530 by pulling armature 531 bypasses high resistance 512, thereby allowing the pull of marginal relay 830 of the controller following the circuit described above. The call controller relays now perform the group hunt cycle and the secondary selector operates from group to group as previously described.

   It is understood, in fact, that each time a grounded group bank contact is encountered by the brush of the secondary selector the high resistance winding of the line relay is short-circuited which has the effect of to attract the repeater relay 530 which short-circuits the resistor 512 which makes it possible to attract the relay 830 of the call controller. The call controller's CS count switch operates step by step whenever the secondary selector encounters a bank contact and when the switch encounters the marked contact, determined by the stored digit, the call controller's relay 860 will draw for operate the inversion relay 810 of the call controller.

   At armatures 811 and 812, relay 810 reverses the positive and negative connections of the negative and positive wires 505 and 507 which has the effect of

  <Desc / Clms Page number 70>

 attract the polarized relay 510 instead of the relay 520, the latter releases. The relay 510 by attracting, to the armatare 510 keeps the circuit of the relay 540 closed, it also keeps the negative connected to the upper talk wire of the junction. The polarized relay 520 when releasing, the armature 521 opens the circuit of the changeover relay which releases.

   On armatures 551 and 553, relay 550 reverses the negative and positive of wires 562 and 568 to attract the 2-stroke relay 320 as follows: positive to the operated shaft springs of the secondary group selector, lower coil of the relay at 2 times and springs normally closed controlled by the lower armature of the marginal test relay, wire 568, armature 553 and contact at rest, upper right winding of the RC translator coil, upper winding of the marginal relay 530, armature 511, negative. Relay 530 and the group selector 2-step relay attract following the circuit described above.

   The 2-step relay of the secondary selector attracts and sets the brushes in motion automatically as described previously for the primary group selector until a free connector is reached, at this time the test relay of the corresponding secondary group selector to test relay 330 operates to establish the connection to the connector. At the lower armature of the secondary group selector test relay the 2-step relay and repeater relay 530 circuit is open. Relay 530 on releasing to armature 531 removes the short of high resistance 512 to release call controller relay 830. Call controller relay 830 is a marginal relay, it does not stay pulled when connected in series with high resistance 512.

   When the controller OS count switch

  <Desc / Clms Page number 71>

 is brought back to rest as a result of the attraction of relay 860 as previously described, relays 850,860, 810, 820 and 840 release. Relay 820 releases and at this time since relay 810 is not released the negative is connected through the coil of relay 830 to the coil of line relay 410 via wire 362, in effect assuming that the connector of fig. 5 is the connector that was selected by the subgroup selector.



   From the above it can be seen that the repeater repeats to the call controller the resistance modification when each grounded group bank contact is encountered by the selector brush; as a result of the attraction of relay 530 which, by shorting resistor 512, causes the attraction of relay 830 of the controller. Repeater polarized relays 510 and 520 and repeater relay 550 repeat the reverse polarity on wires 562 and 568 to the secondary selector. In addition, when the selector establishes the connection, the circuit of the relay 530 opens and the latter releases to open the short-circuit of the resistor which releases the relay 830 of the call controller.

   The repeater thereby repeats on the two-wire junction between the two offices the changes in the circuit so that the controller and switches operate the same as if the controller and the switch train were in the same office.



   The repeater operates in the same way as described for establishing the connection. The incoming repeater works on the loop line coming from the remote office, it repeats the two polarities used to control the secondary group selector and connector.

   The connector shown in fig 5 now operates.

  <Desc / Clms Page number 72>

 as described above under the action of remote office call controller and inbound repeater operations. when the called party answers the call, relay 450 connects the called line to wires 362 and 368 completing the repeater relay 530 draw circuit as follows:

   positive through the lower winding of the relay 530, lower right winding of the RG translator coil, make contact and armature 553, wire 568, positive talk brush of the secondary group selector, wire 368, talk circuit marked in solid lines as described above, loop of the called station, wire 362, negative conversation brush of the secondary group selector, wire 562, armature 551 and contact on, upper right winding of the RC translator coil, upper winding of the relay 530, frame 552, negative.



   Referring to the call controller it will be remembered, as previously described, that when the test relay 440 has drawn to connect the inrush current to the called line, this relay to the armature 446 has Open the circuit of the call controller relay 830, the relay 830 therefore releases. Likewise, relays 850 and 860 release when counting switch CS returns to the rest position, then relays 810 and 820 release. Releasing relay 850 to armature 852 moves control switch S to the fifth position. The brush 914 of the emission control switch S in the fifth position causes the brushes of the switch S to advance to the sixth position as described above.

   Sweeper 913 on relinquishing its fifth position opens the circuit of release relay 720 to release the call controller as previously described. The switch brush 913

  <Desc / Clms Page number 73>

 S transmission control switch in the sixth position closes the release relay circuit of the remote office secondary junction relay group, corresponding to relay 210. Now assuming that the secondary junction relay group of FIG. 3 is the remote office relay group, the operation of relay 210 is seen to interconnect the calling and called lines, draw line relay 220 into the calling loop, ground control wires 156 and 256 to maintain connection as previously described.

   Looking now at the point when the secondary trunk relay group establishes the connection of the calling and called lines and the call controller is disconnected we see that a circuit closes to keep the bias relay 520 attracted, as follows: marginal relay 230 lower winding, armature 216, wire 258, talk lead positive and talk brush positive from primary group selector to lead 507, lower left winding of RC translator coil, polarized relay winding 510, high resistance 512 , polarized relay winding 520, upper left winding of the RC translator coil, jumper wire 505, negative talk brush of primary group selector, negative talk wire of primary group selector, wire 252, armature 211,

   upper winding of relay 230, negative. The relay 230 does not attract following the above circuit due to the presence in this circuit of the high resistance 512. The relay 520 however remains attracted in this circuit to the armature 521 it keeps the relay 550 attracted.



  When the called party answers and the repeater relay 530 draws as described previously, this relay to the armature

  <Desc / Clms Page number 74>

 531 again short-circuits resistor 521, thereby attracting relay 230 of the secondary junction relay group which in turn pulls relay 240 to armature 231. Power is supplied to the armature. the caller through the windings of the relay 220 following the conversation wires shown in solid lines, the supply current is supplied to the called party through the windings of the repeater relay 530 and following the conversation wires marked in solid lines .



   The release of the established connection is controlled by the secondary trunk relay group in much the same way as already described. The relay 220 releases when the calling subscriber hangs up, at armature 222 it opens the circuit of release relay 210. The release relay 210 by pulling, at armatures 213 and 214 disconnects the positive of control wires 156 and 256. at armatures 211 and 216 it opens the circuit of relays 230 and 520. The polarized relay 520 by releasing at armature 521 opens the release circuit of relay 550 which releases. At armature 552, relay 550 opens the circuit of relay 540 which releases.



  At armature 541 the relay 540 disconnects the positive from the control wire 556 to cause the release of the secondary selector and the connector in the manner previously described.



   If the secondary selector encounters all the occupied junctions, it stops on the last junction of the group where the brush is engaged on a group contact that is earthed. As described above, the electro remains attracted to bypass the high resistance of the line relay winding, it then maintains the repeater relay 530 in the attracted position. Relay 530 thereby maintains the short

  <Desc / Clms Page number 75>

 circuit of the resistor 512 and therefore the relay 830 of the call controller remains activated. Relay 830 ci keeps relay 810 engaged, armature 815 keeps relay 740 circuit open to cause relay 750 to release and to transmit busy tone to the caller as previously described. .

   Relay 750 at armature 751 disconnects the positive from control wire 506 to release relay 500 and at armature 754 it opens the circuit of relay 770 which releases. At armatures 771 and 772, relay 770 disconnects the positive and negative of wires 505 and 507 to release relay 510. Relay 510 when releasing opens the circuit of relay 540. Relay 540 when releasing at armature 541 disconnects positive from control wire 566 to release secondary selector as previously described.



   In the event that the connector encounters a busy line it operates as stated previously and in the present case since the test relay 440 does not operate, the positive of the shaft springs 468 holds the following drawn relay 530. the circuit: via the shaft springs 468, armature 453 and contact at rest, armature 462 and contact on, armature 446, armature 423, lower winding of relay 430, contact at rest and armature 445, wire 338, lower winding and lower wire of the secondary group selector, wire 568, armature 553 and closed contact, upper left winding of the translator coil, upper winding of the marginal relay 530, armature 511, negative.

   At armature 531, relay 530 holds the short circuit of resistor 512 to block relay 830 of the call controller.



  Relay 530 keeps relay 810 attracted and re-energizes it.

  <Desc / Clms Page number 76>

 But 810 in turn, armature 815 keeps the circuit of relay 740 open. Relay 740 releases and after a while relays 750 and 770 release as previously described. As has been said, relay 750 transmits the busy tone to the calling subscriber and opens the circuit of relay 500 which releases. Relay 770 opens the circuit of polarized relay 510 which releases and opens the circuit of relay 540. Relay 540 on releasing at armature 541 disconnects the positive from control wire 566 to release the secondary selector and connector as previously described.

   When the caller hears the busy tone transmitted to him by the call controller, he hangs up his receiver and releases the controller as described previously.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1. Un système téléphonique utilisant des commutateurs automatiques ayant accès à des groupes de lignes dans lesquels pendant l'établissement d'une connexion chaque commutateur numérique saisi accomplit un mouvement automatique dans chaque groupe jusqu'à ce que le groupe requis soit atteint et dans lequel dès que le mouvement automatique est terminé un signal est transmis à des appareils communs qui contrôlent l'établissement de la connexion, le commencement du mouvement automatique dans chaque groupe successif étant commandé par les chiffres communs sous l'action de tels signaux, jus- qu'à ce que le groupe requis soit atteint. 1. A telephone system using automatic switches having access to groups of lines in which during the establishment of a connection each digital switch entered performs an automatic movement in each group until the required group is reached and in which as soon as the automatic movement is finished a signal is transmitted to common devices which control the establishment of the connection, the beginning of the automatic movement in each successive group being controlled by the common digits under the action of such signals, until 'until the required group is reached. 2. Un système téléphonique utilisant des commutateurs automatiques ayant accès à des groupes de lignes dans lesquels pendant l'établissement d'une connexion chaque commutateur numérique saisi accomplit un mouvement automatique dans chaque groupe jusqu'à ce que le groupe requis soit atteint, pour chaque mouvement automatique une variation de résistance se produit dans un circuit reliant le commutateur à un appareillage commun qui contrôle l'établissement de la connexion, chaque varia- tion de résistance servant à opérer un mécanisme de comptage de l'appareillage commun pour déterminer si le mouvement automatique du commutateur dans les groupes doit se poursuivre ou cesser. 2. A telephone system using automatic switches having access to groups of lines in which during the establishment of a connection each digital switch entered performs an automatic movement in each group until the required group is reached, for each automatic movement A change in resistance occurs in a circuit connecting the switch to a common switchgear which controls the establishment of the connection, each change in resistance being used to operate a common switchgear counting mechanism to determine whether the movement Automatic switch in groups should continue or stop. 3. Un système téléphonique utilisant des commutateurs automatiques ayant accès à des groupes de lignes dans lesquels pendant l'établissement d'une connexion chaque commutateur numérique saisi accomplit un mouvement automatique dans chaque groupe jusqu'à un certain con- ducteur d'un circuit venant de l'appareillage commun, <Desc/Clms Page number 78> il sert 4 contrôler l'établissement de la connexion tandis que le transfert d'une polarité du dit conduc- teur à un deuxième conducteur du circuit est effectué quand le groupe requis est atteint pour préparer le mouvement subséquent du commutateur. 3. A telephone system using automatic switches having access to groups of lines in which during the establishment of a connection each digital switch entered performs an automatic movement in each group to a certain conductor of a circuit coming from. common equipment, <Desc / Clms Page number 78> it serves to control the establishment of the connection while the transfer of a polarity from said conductor to a second conductor of the circuit is effected when the required group is reached to prepare the subsequent movement of the switch. 4. Pour être utilisé dans un système téléphonique, un commutateur automatique qui accomplit un mouvement pas à pas à travers des lignes individuelles ou des groupes de lignes auxquels il a accès, le passage du commutateur d'une ligne ou d'un groupe à l'autre étant indiqué par la variation de résistance produite dans un circuit aboutissant à l'appareillage commun prévu pour le contrôle de l'établissement de la connexion, ces signaux étant comptés par l'appareillage commun pour déterminer la continuation ou l'arrêt du mouve- ment pas à pas. 4. For use in a telephone system, an automatic switch which performs step-by-step movement through individual lines or groups of lines to which it has access, switching the switch from one line or group to another. 'the other being indicated by the variation of resistance produced in a circuit leading to the common apparatus provided for the control of the establishment of the connection, these signals being counted by the common apparatus to determine the continuation or the stop of the movement - step by step. 5. Un système téléphonique dans lequel chaque groupe de lignes est associé à un certain nombre de chercheurs pri:..aires tandis que des contrôleurs, communs pnur un certain nombre de groupes de lignes, sont prévus pour l'établissement de la connexion et dans lequel lorsqu'une ligne dans l'un des groupes émet un appel un contrôleur enrégistreur est saisi, il met en ser- vice un chercheur particulier à l'enregistreur et ayant accès aux chercheurs associés aux groupes de lignes qui possèdent l'enregistreur en commun, ce chercheur sélecte un chercheur primaire libre ayant accès au groupe de lignes contenant la ligne appelante et provoque la recherche de la ligne appelante par le chercheur primaire sélecté. 5. A telephone system in which each group of lines is associated with a certain number of primary searchers while controllers, common for a certain number of groups of lines, are provided for establishing the connection and in which when a line in one of the groups makes a call, a recorder controller is entered, it puts into service a searcher specific to the recorder and having access to the searchers associated with the groups of lines which have the recorder in common , this searcher selects a free primary searcher having access to the group of lines containing the calling line and causes the search for the calling line by the selected primary searcher. 6. Un système téléphonique possédant des chercheurs pri- maires et secondaires pour l'établissement de la con- nexion avec un commutateur numérique primaire dans <Desc/Clms Page number 79> lequel est prévu un distributeur commun aux chercheurs primaires et secondaires destiné à contrôler la sélec- tion d'un chercheur primaire ayant accès à la ligne appelante, la recherche de la ligne appelante par le chercheur, la sélection d'un commutateur secondaire libre et la recherche, par le commutateur secondaire sélecté, du chercheur primaire sélecté. 6. A telephone system having primary and secondary seekers for establishing the connection with a primary digital switch in <Desc / Clms Page number 79> which is provided for a distributor common to the primary and secondary searchers intended to control the selection of a primary searcher having access to the calling line, the search for the calling line by the searcher, the selection of a free secondary switch and the search, by the selected secondary switch, for the selected primary finder. 7. Pour être utilisé dans un système téléphonique cornue revendiqué à la revendication 1, un sélecteur de groupe qui lorsqu'il est saisi accomplit un mouvement auto- matique dans chaque groupe jusqu'µ. ce que le groupe requis soit atteint et que, lorsque le mouvement auto- matique dans un groupe est terminé, transmet un signal vers l'appareillage commun qui contrôle l'établisse- ment de la connexion, le commencement du mouvement automatique dans chaque groupe successif étant commandé par l'appareillage commun sous l'action de ces signaux jusqu'à ce que le groupe désiré soit atteint, en ce noment l'appareillage commun exerce un autre contrôle du commutateur qui se met -, la recherche d'une 11;::;ne libre dans le groupe sélecté. 7. For use in a retort telephone system claimed in claim 1, a group selector which when entered performs automatic movement in each group up to µ. that the required group is reached and that, when the automatic movement in a group is finished, transmits a signal to the common apparatus which controls the establishment of the connection, the beginning of the automatic movement in each successive group being controlled by the common switchgear under the action of these signals until the desired group is reached, in this name the common switchgear exercises another control of the switch which goes on -, looking for an 11; ::; not free in the selected group. 8. Pour être utilisé dans un système téléphonique comme revendiqué à la revendication 1, un sélecteur final qui lorsqu'il est saisi accomplit un mouvement auto- matique dans chaque groupe jusqu'à ce que le groupe requis soit atteint et qui, lorsque le mouvement auto- matique dans un groupe est terminé, transmet un signal vers l'appareillage commun qui contrôle l'établisse- ment de la connexion, le commencement du mouvement automatique dans chaque groupe successif étant comman- dé par l'appareillage commun sous l'action de ces signaux jusqu'à ce que le groupe désiré soit atteint, 8. For use in a telephone system as claimed in claim 1, a final selector which when entered performs automatic movement in each group until the required group is reached and which when the movement automatic movement in a group is finished, transmits a signal to the common apparatus which controls the establishment of the connection, the beginning of the automatic movement in each successive group being controlled by the common apparatus under the action of these signals until the desired group is reached, en ce moment l'appareillage commun exerce un contrôle <Desc/Clms Page number 80> différent du commutateur qui provoque un mouvement pas à pas à travers les lignes individuelles du groupe sous le contrôle de l'appareillage commun jusqu'à ce que la ligne désirée soit atteinte, à chaque pas le commutateur envoye un signal vers l'appareillage commun, qui sous l'action de celui-ci, provoque l'avancement du commutateur d'un pas jus- qu'à ce que la ligne requise soit atteinte. at the moment the common switchgear is controlling <Desc / Clms Page number 80> different from the switch which causes a step-by-step movement through the individual lines of the group under the control of the common apparatus until the desired line is reached, at each step the switch sends a signal to the common apparatus, which, under the action of this, causes the switch to advance one step until the required line is reached. 9. Pour être utilisé dans un système téléphonique comme revendiqué à la revendication 3 un sélecteur de groupe qui lorsqu'il est saisi accomplit un mouvement auto- matique dans chaque groupe jusqu'à ce que le groupe requis soit atteint et qui, lorsque le mouvement automatique dans un groupe est terminé, transmet un signal vers l'appareillage commun qui contrôle l'é- tablissement de la connexion, le commencement du mouvement automatique dans chaque groupe successif étant commandé par l'appareillage commun sous l'ac- tion de ces signaux jusqu'à ce que le groupe désiré soit atteint, et pour faire opérer un mouvement de recherche d'une ligne libre dans le groupe sélecté. 9. For use in a telephone system as claimed in claim 3 a group selector which when entered performs automatic movement in each group until the required group is reached and which when the movement automatic movement in a group is finished, transmits a signal to the common apparatus which controls the establishment of the connection, the beginning of the automatic movement in each successive group being controlled by the common apparatus under the action of these signals until the desired group is reached, and to search for a free line in the selected group. 16. Four être utilisé dans un système téléphonique comme revendiqué à la revendication 3 un sélecteur final qui lorsqu' il est saisi accomplit un mouvement auto- matique dans chaque groupe jusqu'à ce que le groupe requis soit atteint et qui, lorsque le mouvement automatique dans un groupe est terminé, transmet un signal vers l'appareillage commun qui contrôle l'établissement de la connexion, le commencement du couvement automatique dans chaque groupe successif étant commandé par l'appareillage commun sous l'ac- tion de ces signaux jusqu'à ce que le groupe désiré soit atteint, et jour préparer le commutateur pour <Desc/Clms Page number 81> la sélection de la ligne désirée dans le groupe, 16. Oven for use in a telephone system as claimed in claim 3 is a final selector which when entered performs automatic movement in each group until the required group is reached and which when automatic movement is reached. in a group is terminated, sends a signal to the common apparatus which controls the establishment of the connection, the beginning of automatic brooding in each successive group being controlled by the common apparatus under the action of these signals until until the desired group is reached, and day prepare the switch for <Desc / Clms Page number 81> the selection of the desired line in the group, de ce fait la polarité est établie sur le presser con- ducteur pour permettre l'avancement du commutateur sur les lignes individuelles du groupe sous le con- trôle de l'appareillage commun jusqu'à ce que la ligne requise soit atteinte. therefore polarity is established on the conductor press to allow advancement of the switch on the individual lines of the group under the control of the common apparatus until the required line is reached. 11. Un système téléphonique comme revendiqué 3. la revendi- cation 1 dans lequel le signal comprend une variation de la résistance du circuit reliant le commutateur à l'appareillage commun. 11. A telephone system as claimed in Claim 1 in which the signal comprises a change in the resistance of the circuit connecting the switch to the common apparatus. 12. Un système téléphonique comme revendiqué à la revendi- cation 7 ou 8 dans lequel le signal comprend la dé- connexion du négatif d'un conducteur et sa connexion à un second conducteur du circuit reliant le commuta- teur et l'appareillage commun. 12. A telephone system as claimed in claim 7 or 8 in which the signal comprises disconnecting the negative of one conductor and connecting it to a second conductor of the circuit connecting the switch and the common apparatus. 13. Un système téléphonique comme revendiqué à l'une des revendications précédentes dans lequel le cir- cuit reliant le commutateur et l'appareillage commun comprend les fils de conversation. 13. A telephone system as claimed in one of the preceding claims in which the circuit connecting the switch and the common apparatus comprises the conversation wires. 14. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 2, 4 ou 13 dans lequel la variation de la résistance du circuit est effectuée en court-circui- tant l'enroulement de résistance élevée d'un relais faisant partie du commutateur. 14. A telephone system as claimed in claim 2, 4 or 13 in which the variation of the resistance of the circuit is effected by shorting the high resistance winding of a relay forming part of the switch. 15. Un système téléphonique comme revendiqué à la revendi- cation 14 dans lequel l'enroulement de résistance élevée est court-circuité par le contact opéré des ressorts interrupteurs associés à l'électro de com- mande du commutateur. 15. A telephone system as claimed in claim 14 in which the high resistance winding is shorted by the contact made of the switch springs associated with the switch control solenoid. 16. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 1, 2, 3, 4, 7 ou 8 dans lequel l'appareil- lage commun comprend un contrôleur enregistreur qui enregistre les chiffre émis par l'abonné appelant <Desc/Clms Page number 82> et les renvoie inchangés vers les commutateurs auto- ma tiques. 16. A telephone system as claimed in claim 1, 2, 3, 4, 7 or 8 in which the common apparatus comprises a recording controller which records the digits sent by the calling subscriber. <Desc / Clms Page number 82> and sends them back unchanged to the automatic switches. 17. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 16 dans lequel lorsque l'enregistreur est saisi un chercheur associé à celui-ci accomplit une opération de recherche pour connecter le contrôleur à un sélecteur de groupe par l'intermédiaire d'un groupe de relais qui maintient la connexion et contrôle l'application de la source d'alimentation aux abonnés appelant et appelé. le. Un système téléphonique comme revendiqué à la revendi- cation 17 dans lequel lorsque la connexion est établie jusqu'à la ligne appelée le contrôleur enrégistreur est déconnecté du groupe de relais. 17. A telephone system as claimed in claim 16 in which when the recorder is entered a searcher associated therewith performs a search operation to connect the controller to a group selector through a group. relay that maintains the connection and controls the application of the power source to the calling and called subscribers. the. A telephone system as claimed in claim 17 in which when the connection is made to the called line the registrar controller is disconnected from the relay group. 19. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 1, 2, 3 ou 4 dans lequel si l'un quelconque des commutateurs rencontre une ligne occupée, les commutateurs saisis sont relachés et la tonalité d'occupation transmise à l'appelant par l'appareillage commun. 19. A telephone system as claimed in claim 1, 2, 3 or 4 in which if any of the switches encounters a busy line, the seized switches are released and the busy tone transmitted to the caller by. common equipment. 20. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 2,3, 4, 11 ou 12 dans lequel pour des appels inter un répéteur est prévu pour répéter les varia- tions de résistance du circuit sortant vers le cir- cuit entrant et pour répéter les inversions des pola- rités du circuit entrant vers le circuit sortant. 20. A telephone system as claimed in claim 2, 3, 4, 11 or 12 in which for inter-calls a repeater is provided to repeat the variations in resistance from the outgoing circuit to the incoming circuit and to repeat the polarity reversals of the incoming circuit to the outgoing circuit. 21. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 3, 4, 6, 8, 9 ou 11 dans lequel des dispo- sitifs d'inversion sont prévus dans les commutateurs qui sous l'action du signal reçu accomplissent un mouvement de recherche automatique ou un mouvement pas à pas sur les lignes individuelles. 21. A telephone system as claimed in claim 3, 4, 6, 8, 9 or 11 in which reversing devices are provided in the switches which under the action of the received signal perform a search movement. automatic or step-by-step movement on individual lines. 22. Un système téléphonique comme revendiqué à l'une <Desc/Clms Page number 83> quelconque des revendications précédentes dans le- quel les commutateurs utilisés pour l'établissement de la communication sont des commutateurs à simple mouvement. 22. A telephone system as claimed in one <Desc / Clms Page number 83> any one of the preceding claims wherein the switches used for establishing the communication are single motion switches. 23. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 5 dans lequel la ligne appelante est prolon- gé vers les commutateurs numériques à travers des chercheurs de lignes secondaires ayant accès à tous les chercheurs de lignes primaires par l'intermédiaire de jonctions primaires, un chercheur associé au con- trôleur enregistreur servant à sélecter un chercheur de ligne secondaire libre et provoquant la recherche, par le chercheur de lignes secondaire sélecté, du chercheur de ligne primaire sélecté. 23. A telephone system as claimed in claim 5 in which the calling line is extended to digital switches through secondary line seekers having access to all primary line seekers via primary trunks, a finder associated with the recording controller serving to select a free secondary line finder and causing the selected secondary line finder to search for the selected primary line finder. 24. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 6 ou 23 dans lequel seuls les électros de commande sont associés aux chercheurs. 24. A telephone system as claimed in claim 6 or 23 in which only the control appliances are associated with the researchers. 25. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 24 dans lequel les circuits pare-étincelles sont communs et distribués par l'enregistreur. 25. A telephone system as claimed in claim 24 in which the spark arrestor circuits are common and distributed by the recorder. 26. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 5 dans lequel l'enregistreur est mis en ser- vice par l'intermédiaire d'un distributeur qui avance pour sélecter un autre enrégistreur quand un cher- cheur primaire libre a été trouvé. 26. A telephone system as claimed in claim 5 in which the recorder is operated through a distributor which advances to select another recorder when a free primary seeker has been found. 27. Un système téléphonique comme revendiqué à la reven- dication 23 dans lequel la jonction primaire sélectée est marquée par -du courant alternatif, lorsque cette jonction est saisie par le chercheur de lignes secon- daire elle provoque le fonctionnement d'un relais à courant alternatif dans Itenrégistruer pour faire cesser la recherche. 27. A telephone system as claimed in claim 23 in which the selected primary junction is marked with AC current, when this junction is entered by the secondary line finder it causes a current relay to operate. alternative in Itenregister to stop the search. 28. Un système téléphonique en principe comme décrit <Desc/Clms Page number 84> et représenté aux plans joints. 28. A telephone system in principle as described <Desc / Clms Page number 84> and shown in the attached plans. 29. Pour être utilisés dans un système de téléphonie automatique des commutateurs, en principe, comme décrit et représenté aux plans joints. 29. To be used in an automatic telephone system switches, in principle, as described and shown in the accompanying drawings.
BE411026D BE411026A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411026A true BE411026A (en)

Family

ID=75088

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411026D BE411026A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411026A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE411026A (en)
BE475418A (en)
BE416389A (en)
BE414551A (en)
BE415247A (en)
BE535414A (en)
BE491463A (en)
BE475355A (en)
BE384554A (en)
BE432817A (en)
BE400690A (en)
BE418968A (en)
BE434750A (en)
BE436502A (en)
BE436776A (en)
BE438878A (en)
BE431601A (en)
BE493591A (en)
BE423857A (en)
BE344462A (en)
CH207617A (en) Pulse repeater device for telephone or similar installations.
BE416923A (en)
BE465122A (en)
BE412135A (en)
BE470530A (en)