BE413122A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413122A
BE413122A BE413122DA BE413122A BE 413122 A BE413122 A BE 413122A BE 413122D A BE413122D A BE 413122DA BE 413122 A BE413122 A BE 413122A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
planetary
differential
speed change
shaft
resistance
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413122A publication Critical patent/BE413122A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H3/00Toothed gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio or for reversing rotary motion
    • F16H3/44Toothed gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio or for reversing rotary motion using gears having orbital motion
    • F16H3/62Gearings having three or more central gears
    • F16H3/66Gearings having three or more central gears composed of a number of gear trains without drive passing from one train to another
    • F16H3/663Gearings having three or more central gears composed of a number of gear trains without drive passing from one train to another with conveying rotary motion between axially spaced orbital gears, e.g. RAVIGNEAUX

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)
  • Structure Of Transmissions (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    DISPOSITIF   DE CHANGEMENT   :DE     VITESSE   CONTINU 
La présente invention est relative à un système de transmission qui, recevant de   1 énergie   mécanique sous forme d'un couple constant et d'un nombre de tours constant, transforme d'une façon continue la valeur de ce couple et de ce nombre de tours, automatiquement en fonction de l'effort résistant ou à volonté suivant les besoins. 



   On sait que, pour transmettre de l'énergie en réalisant une démultiplication de la vitesse et une multiplication inverse du couple transmis, il est indispensable de créer en dehors de l'alignement de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'arbre moteur, un appui fixe ou mobile capable de recevoir une réac- tion fonction de l'augmentation du couple : dans le cas   d'un   appui mobile qui est celui de l'invention, la réaction exercée sur le dit appui produit une certaine perte de travail. Si ce travail perdu n'é- tait pas récupéré, il y aurait une perte d'énergie correspondante; il ne pourrait y avoir multiplication du couple, mais seulement dé- multiplication de la vitesse. 



   La présente invention, qui apporte une solution complète du problème posé, est caractérisée par le fait qu'elle comporte un sys- tème différentiel dont l'axe porte-satellites est relié à l'arbre résistant et dont les planétaires, recevant tous deux l'effort moteur, convenablement réparti entre eux par un second système différentiel accouplé au premier et relié   lui-même   à l'arbre moteur, servent l'un d'organe moteur, l'autre de point d'appui, le travail perdu par ce dernier étant en outre récupéré et restitué au planétaire moteur par le second système différentiel. 



   Pour qu'il y ait démultiplication, il faut que le planétaire destiné à servir d'organe moteur exerce une action supérieure à celle exercée par le planétaire point d'appui et que cette prépondérance d'action soit supérieure aux résistances provenant des frottements intérieurs de 1 appareil (engrenages   etc....).   



   Cette prépondérance sera obtenue soit par l'intervention d'un effort extérieur agissant sur l'un des planétaires, soit par une différenciation dans la transmission des efforts sur les deux planétaires. 



   Il est d'autre part indispensable de créer, au cours de la récupération du travail et de sa restitution, une transformation du dit travail en démultiplication. 



   Trois modes de réalisation d'un changement de vitesse suivant l'invention sont décrits ci-dessous, à titre d'exemples, en référence au dessin annexé, dans lequel:
Les figures 1 et 2 sont des schémas destinés à Justifier les principes utilisés; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la figure 3 représente un appareil dont la démultiplication est réglable à volonté; les figures 4 et 5 représentent des appareils dont la d'émul- tiplication est réglée automatiquement par la résistance elle-même; la figure 6 montre un dispositif de réglage pour un appareil à fonctionnement automatique ; et la figure 7 représente un appareil dont la démultiplication, réglée automatiquement par la résistance, est en outre modifiable à volonté suivant les besoins. 



   La figure 1 est un schéma justificatif représentant l'accouplement de deux différentiels parfaitement symétriques mais ne pos- sédant aucun dispositif démultiplicateur. 



   Les axes porte-satellites sont respectivement solidaires des arbres moteur et résistant 1 et 2. Les planétaires 3 et 4 sont calés sur un arbre intermédiaire 5, tandis que les planétaires 6 et 7 solidaires entre eux sont fous sur le dit arbre. 



   Il est évident que, dans un tel dispositif, les efforts se transmettent également sur les deux planétaires 4 et   7   du différentiel relié à l'arbre mené 2 sans prépondérance d'action de   l'un   sur   l'au-   tre. 



   Si même on créait une prépondérance par une intervention extérieure (accélération, par exemple, de   l'un   des groupes de planétaires), l'absence de tout organe démultiplicateur   empêcherait   toute modification de vitesse de l'arbre mené 2 par rapport à l'arbre menant 1. 



  L'augmentation de vitesse de l'un des planétaires serait compensée par suite de l'action du premier différentiel-par une perte correspondante de loutre planétaire (point d'appui) et la moyenne des vitesses des dits planétaires resterait la même. 



   Un tel système se comportera donc dans tous les cas comme un bloc transmettant intégralement couples et vitesses en prise directe, sans permettre aucune démultiplication. 



   La figure 2 est toujours un schéma justificatif différant du Précédent par   1 édition   d'un organe démultiplia   constitué par   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la double denture des satellites menants 8. 



   Dans ce dispositif, donné à titre d'exemple, la transmission des efforts par chacun des deux groupes de planétaires est identique à celle de la figure 1 (les planétaires 3 et 6 reçoivent toujours deux efforts égaux du fait que l'axe des satellites agissant sur le centre de rotation des satellites menants est astreint à se déplacer dans un même plan). par suite, les planétaires 4 et 7 recevant toujours deux efforts égaux n'auront aucune prépondérance l'un sur l'autre. Il y aura dons normalement un entraînement en prise directe comme dans le cas de la figure 1. Pareil résultat sera atteint avec tous autres rapports de pignons créant sur les satellites de l'arbre mené deux couples égaux. 



   Mais si, par une intervention extérieure, on crée en faveur du planétaire voulu 7 une prépondérance d'action (à condition qu'elle soit supérieure aux efforts de résistances intérieures de l'appareil), cette prépondérance permettra à l'axe a des satellites menés de ralentir son mouvement. En effet, l'autre planétaire 4 servant de point d' appui ralentira son mouvement sous   l'influença   de l'effort de résistance de l'arbre mené 2. La perte de travail en résultat, transmise au planétaire 3, sera restituée au planétaire 6 et, par suite, à 7 grâce aux satellites de l'arbre menant 1. Tout le travail perdu sera donc récupéré sur le planétaire moteur   7.   liais grâce à la double denture du satellite 8 relié à l'arbre menant 1, cette récupération se fera avec une diminution de la vitesse.

   Par suite, la moyenne des vitesses des deux planétaires étant diminuée, la vitesse de 1 taxe portesatellites 2 sera réduite. On obtiendra une démultiplication. 



   Cette démultiplication de la vitesse sera d'autre part accompagnée d'une multiplication inverse du couple transmis. En effet, comme on l'a démontré, tout le travail perdu étant récupéré, il n'y a aucune perte de travail: le travail de l'arbre moteur est égal au travail de l'arbre résistant, et si on appelle P et P't les couples respectifs de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'arbre moteur et de l'arbre résistant, N et N' leurs vitesses, on a : P   N  = P' N' = Constante. Couples et vitesses varient donc bien sur l'arbre mené en raison inverse l'un de   l'autre.   



   En faisant varier l'action de la force extérieure (toujours d'un ordre très faible), on obtiendra toute la gamme des vitesses sur l'arbre mené et, par suite, celle des couples. 



   On a donc réalisé théoriquement un variateur continu de vi- tesses et de couples. 



   Les figures suivantes sont des modes de réalisation pratique donnés à titre d'exemples. 



   La figure 3 donne un mode de réalisation d'un appareil où la démultiplication est réglable   à   volonté (sans automaticité). 



   L'arbre moteur 11   entraîne   les axes des satellites à double denture 12 en prise avec un planétaire 13 et un planétaire 14. Le planétaire 13 est solidaire d'un axe 15 sur lequel est calé un pla- nétaire 16 d'un second différentiel, tandis que le planétaire 14, fou sur l'arbre 15, est solidaire de l'autre planétaire 17 du second différentiel; les planétaires égaux 16 et 17 sont en prise avec les satellites 18 dont les axes sont solidaires de l'arbre conduit 19. 



   La prépondérance d'action d'un des planétaires 16-17 est déterminée inductivement par un petit différentiel auxiliaire fonc- tionnant de la manière suivante: 
Les axes des satellites 12 sont solidaires d'une denture 20 en prise avec une denture analogue solidaire des axes des satellites 21 d'un différentiel auxiliaire dont un planétaire 22 porte une den- ture en prise avec une denture 23 portée par le bloc des planétaires 14 et 17 tandis que l'autre planétaire 24 du différentiel auxiliaire peut être freiné par un dispositif quelconque, par exemple par un dispositif à friction 25 agissant sur la poulie   26   et commandé à dis- tance par une tringlerie convenable; cette action de freinage est d'un ordre extrêmement faible, n'ayant à vaincre que les résistances inté- rieures de l'appareil. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Le freinage de la poulie 26 du planétaire 24 détermine un effort correspondant sur le deuxième planétaire 22 et, par suite, sur le bloc   14-17   auquel il est relié. Cet effort supplémentaire déterminant la prépondérance dtaction recherchée provoque la varia- tion de la démultiplication suivant le processus précédemment décrit. 



   La figure 4 est un mode de réalisation d'un appareil automa- tique dans lequel la prépondérance d'action est obtenue, non par une action extérieure, mais par une différenciation des efforts transmis de l'arbre moteur aux deux planétaires du différentiel qui entraîne l'arbre conduit, cette différenciation étant provoquée par une dis- symétrie des organes transmettant les dits efforts. 



   Dans le dispositif de cette figure 4, l'arbre moteur 31 en-   traîne   les axes des satellites 32 en prise avec les deux planétaires
33 et 34; le planétaire 33 est solidaire d'un axe 35 analogue à l'axe
15 de la figure 3 et sur lequel est calé un planétaire 36 d'un second différentiel, tandis que le planétaire 34, fou sur   l'arbre   35, est solidaire de l'autre planétaire 37 du second différentiel; les plané- taires 36 et   37   de diamètres différents sont en prise avec les satel- lites à double denture 38 dont les axes sont solidaires de l'arbre conduit 39. 



   La figure 5 montre un autre dispositif avec deux différentiels dissymétriques et les organes analogues à ceux de la figure 4 ont été indiqués par les   marnes   chiffres de référence; les satellites   à   double denture du premier différentiel ont été indiqués en 40. 



   La transmission des efforts des satellites menais aux satellites menés doit être telle qu'elle crée sur ces derniers et par rap-   port à   leur axe deux couples opposés et inégaux; cela est réalisé par la dissymétrie appropriée des divers éléments (planétaires d'une part, satellites menés d'autre part). 



   Cette différence des couples moteurs détermine un couple de rotation sur le satellite mené, couple qui est fonction de l'effort moteur d'une part, et des rapports des divers éléments d'autre part 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 (rapports constants pour un appareil déterminé). On peut donc affirmer que, sur un appareil donné, le couple de rotation est fonction uniquement de l'effort moteur. 



   A ce couple de rotation tendant à faire tourner le satellite autour de son axe et à déterminer, par suite, une prépondérance d'un des planétaires sur l'autre, s'opposent les forces de résistance intérieure de l'appareil provenant des frottements des divers organes (engrenages-roulements, etc...).L'appareil sera en équilibre et tournera à une vitesse uniforme lorsque couple de rotation et résistance   s'équilibreront.   



   Si la résistance exercée sur l'arbre mené est très faible, l'effort moteur, très faible également, créera un couple de rotation sur le satellite inférieur aux résistances intérieures et, par   su.ite,   il n'y aura pas de rotation du satellite mené. Ce sera la prise directe. Si l'effort de résistance de l'arbre mené vient à augmenter, il déterminera à un moment donné un couple de rotation qui équilibrera les résistances intérieures. A partir de cette valeur de la ré-   sistance,   toute augmentation se traduira par une démultiplication correspondante, le couple moteur gardant constamment la même valeur. 



  En effet, la résistance augmentant, lecouple moteur tend à augmenter et, par suite, le couple de rotation devenant supérieur aux résistances intérieures de l'appareil entraînera la rotation du satellite mené et, par suite, la démultiplication suivant le processus décrit. 



  Cette démultiplication entraînant une augmentation du couple, il arrivera un instant où il y aura équilibre de couple sur l'arbre   résis-   tant. 



   L'équilibre ainsi obtenu sera stable, car si l'on suppose que l'arbre mené ralentisse davantage, il y aurait alors diminution du travail sur l'arbre mené, ce qui se traduirait par une diminution du travail sur l'arbre menant et, par suite, une diminution de l'effort moteur. Le couple de rotation, fonction du dit effort, diminuerait également et prendrait une valeur inférieure aux résistances in- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   térieures   de l'appareil, ce qui provoquerait un ralentissement du satellite autour de son axe et tendance par suite à une remultiplication de l'arbre mené. L'équilibre est donc bien stable. 



   Dans le cas où la résistance intérieure n'atteindrait pas exactement la valeur voulue, par suite d'imperfections de construction ou de montage, il est possible de fournir à cette résistance l'   appoint   nécessaire par un dispositif réglable. 



   La figure 6 montre un dispositif de ce genre susceptible de donner, par une légère friction réglable, la résistance intérieure convenable et, par suite, de régler la valeur du couple moteur qui en détermine le fonctionnement. Un galet 41, porté par exemple par le tambour 42 solidaire de l'arbre mené 39, agit sur le planétaire 37 et son action peut être réglée par une vis   43.     On   peut ainsi réaliser un réglage précis de la valeur des résistances intérieures de manière à obtenir exactement la valeur du couple moteur que l'on veut employer. 



   La figure représente un appareil qui comporte deux différentiels dissymétriques comme l'appareil de la figure 5 et est donc réglé automatiquement par la résistance, mais dans lequel, en plus, on peut modifier le réglage à volonté suivant les besoins au moyen d'un différentiel auxiliaire analogue à celui de la figure 3 ; le tambour qui porte les axes des satellites 44 de ce différentiel auxiliaire est muni d'une denture qui engrène avec une denture 45 portée par le tambour des satellites 40, tandis qu'une denture 46, solidaire du planétaire 47, engrène avec une denture 48 du bloc des planétaires 34-37; l'autre planétaire 49 du différentiel auxiliaire est solidaire d'un tambour 50 qu'on peut freiner par un dispositif quelconque, par exemple par un dispositif à vis 51. 



   On obtient ainsi un appareil automatique en fonction de la résistance et dont on peut régler la démultiplication à volonté d'une façon progressive et continue. On pourra également, suivant besoin, rendre ce réglage automatique en fonction d'un autre élément que la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 résistance (vitesse, intensité du   courant,   température   dtéchauffe-   ment, par exemple) par l'adjonction d'un système régulateur (régulateur à 'boules, électromagnétique, thermostat, par exemple), ou par l'action combinée d'un organe de commande du moteur (accélérateur, rhéostat, etc...) agissant en même temps sur le système de liaison. 



   Dans le'cas d'un véhicule, il peut être intéressant de freiner par le moteur et le différentiel auxiliaire de la figure 7 permet d'obtenir ce résultat. Cependant, on pourrait utiliser pour le même but tout autre dispositif imposant à un bloc de planétaires un mouvement déterminé par rapport à l'arbre menant ou mené. 



   L'entraînement d'un planétaire par les axes de satellites qui permet le freinage par le moteur permet également, par variation de la vitesse ou du sens de rotation, d'obtenir soit le point mort, soit la marche arrière, soit enfin une utilisation du dispositif comme multiplicateur ou démultiplicateur. 



   Le dispositif qui fait l'objet de l'invention peut être appliqué à tous usages et en particulier aux automobiles, aux appareils de levage, aux machines-outils, etc... 



   REVENDICATIONS 
1 ) Dispositif de changement de vitesse continu,   caractérisé   par un système différentiel dont l'axe porte-satellites est relié à l'arbre résistant et dont les planétaires, recevant tous deux l' effort moteur, convenablement réparti entre eux par un second système différentiel accouplé au premier et relié lui-même à l'arbre moteur, servent l'un d'organe moteur, l'autre de point d'appui, le travail perdu par ce dernier étant en outre récupéré et restitué au planétaire moteur par le second système différentiel, le planétaire destiné à servir d'organe moteur exerçant une action   prépondérante   par rapport à celle exercée par le planétaire point d'appui. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    CHANGE DEVICE: CONTINUOUS SPEED
The present invention relates to a transmission system which, receiving mechanical energy in the form of a constant torque and a constant number of revolutions, continuously transforms the value of this torque and of this number of revolutions. , automatically according to the resistance force or at will according to the needs.



   We know that, in order to transmit energy by achieving a reduction of the speed and an inverse multiplication of the transmitted torque, it is essential to create outside the alignment of

 <Desc / Clms Page number 2>

 the motor shaft, a fixed or mobile support capable of receiving a reaction as a function of the increase in torque: in the case of a mobile support which is that of the invention, the reaction exerted on said support produces a some loss of work. If this lost work was not recovered, there would be a corresponding loss of energy; there could be no multiplication of the torque, but only a decrease in speed.



   The present invention, which provides a complete solution to the problem posed, is characterized by the fact that it comprises a differential system, the planet carrier axis of which is connected to the resistant shaft and the planetary wheels, both of which receive the weight. 'motor force, suitably distributed between them by a second differential system coupled to the first and itself connected to the motor shaft, one serves as a motor member, the other as a fulcrum, the work lost by this the latter being further recovered and returned to the planetary motor by the second differential system.



   For there to be reduction, the planetary gear intended to serve as a driving member must exert an action greater than that exerted by the planetary fulcrum and that this preponderance of action be greater than the resistances arising from the internal friction of 1 device (gears, etc.).



   This preponderance will be obtained either by the intervention of an external force acting on one of the planets, or by a differentiation in the transmission of the forces on the two planets.



   It is also essential to create, during the recovery of work and its restitution, a transformation of said work into multiplication.



   Three embodiments of a gear change according to the invention are described below, by way of examples, with reference to the appended drawing, in which:
Figures 1 and 2 are diagrams intended to justify the principles used;

 <Desc / Clms Page number 3>

 FIG. 3 represents an apparatus whose gear ratio is adjustable at will; FIGS. 4 and 5 represent apparatuses whose emul- tiplication is automatically regulated by the resistance itself; FIG. 6 shows an adjustment device for an apparatus with automatic operation; and FIG. 7 shows an apparatus the reduction of which, automatically adjusted by the resistance, can also be modified at will according to requirements.



   FIG. 1 is a supporting diagram showing the coupling of two perfectly symmetrical differentials but not having any reduction device.



   The planet carrier axles are respectively secured to the motor and resistor shafts 1 and 2. The sun gear 3 and 4 are wedged on an intermediate shaft 5, while the sun gear 6 and 7 integral with each other are idle on said shaft.



   It is obvious that, in such a device, the forces are also transmitted to the two planetaries 4 and 7 of the differential connected to the driven shaft 2 without preponderance of the action of one over the other.



   Even if we created a preponderance by an external intervention (acceleration, for example, of one of the planetary groups), the absence of any reduction member would prevent any change in speed of the driven shaft 2 relative to the shaft. leading 1.



  The increase in speed of one of the planetary would be compensated as a result of the action of the first differential - by a corresponding loss of the planetary otter (fulcrum) and the average of the speeds of said planetary would remain the same.



   Such a system will therefore behave in all cases like a unit transmitting fully torque and speeds in direct drive, without allowing any reduction.



   Figure 2 is still a supporting diagram differing from the Previous by 1 edition of a multiplied body consisting of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the double toothing of the driving satellites 8.



   In this device, given by way of example, the transmission of the forces by each of the two groups of planetary is identical to that of FIG. 1 (the planetary 3 and 6 always receive two equal forces due to the fact that the axis of the satellites acting on the center of rotation of the driving satellites is required to move in the same plane). consequently, the planets 4 and 7 always receiving two equal efforts will have no preponderance one over the other. There will normally be a drive in direct drive as in the case of Figure 1. The same result will be achieved with all other pinion ratios creating two equal torques on the satellites of the driven shaft.



   But if, by external intervention, a preponderance of action is created in favor of the desired planetary 7 (on condition that it is greater than the internal resistance efforts of the apparatus), this preponderance will allow the axis a led to slow down its movement. Indeed, the other planetary 4 serving as a fulcrum will slow down its movement under the influence of the resistance force of the driven shaft 2. The loss of work as a result, transmitted to the planetary 3, will be restored to the planetary. 6 and, consequently, to 7 thanks to the satellites of the driving shaft 1. All the lost work will therefore be recovered on the planetary motor 7. links thanks to the double teeth of the satellite 8 connected to the driving shaft 1, this recovery will be done with a decrease in speed.

   As a result, the average of the speeds of the two planetaries being reduced, the speed of 1 satellite gate 2 will be reduced. We will obtain a reduction.



   This speed reduction will also be accompanied by an inverse multiplication of the torque transmitted. Indeed, as we have demonstrated, all the lost work being recovered, there is no loss of work: the work of the motor shaft is equal to the work of the resistant shaft, and if we call P and P't the respective couples of

 <Desc / Clms Page number 5>

 the motor shaft and the resistant shaft, N and N 'their speeds, we have: P N = P' N '= Constant. Torques and speeds therefore vary well on the driven shaft in inverse proportion to each other.



   By varying the action of the external force (always of a very low order), the entire range of speeds on the driven shaft and, consequently, that of torques, will be obtained.



   Theoretically, therefore, a continuous speed and torque variator has been produced.



   The following figures are practical embodiments given by way of example.



   FIG. 3 gives an embodiment of an apparatus where the reduction can be adjusted at will (without automaticity).



   The motor shaft 11 drives the axes of the double-toothed planetary gear 12 in engagement with a sun gear 13 and a sun gear 14. The sun gear 13 is integral with an axis 15 on which a planet gear 16 of a second differential is wedged, while the sun gear 14, loose on the shaft 15, is integral with the other sun gear 17 of the second differential; the equal planets 16 and 17 are in engagement with the satellites 18, the axes of which are integral with the driven shaft 19.



   The preponderance of action of one of the planetary 16-17 is inductively determined by a small auxiliary differential operating as follows:
The axes of the planet wheels 12 are integral with a toothing 20 in engagement with a similar toothing integral with the axes of the planet wheels 21 of an auxiliary differential, a sun gear 22 of which bears a toothing in engagement with a toothing 23 carried by the planetary block. 14 and 17 while the other sun gear 24 of the auxiliary differential may be braked by any device, for example by a friction device 25 acting on the pulley 26 and remotely controlled by a suitable linkage; this braking action is of an extremely weak order, having to overcome only the internal resistances of the apparatus.



    @

 <Desc / Clms Page number 6>

 
The braking of the pulley 26 of the sun gear 24 determines a corresponding force on the second sun gear 22 and, consequently, on the block 14-17 to which it is connected. This additional force, determining the preponderance of action sought, causes the gear reduction to vary according to the process described above.



   FIG. 4 is an embodiment of an automatic device in which the preponderance of action is obtained, not by an external action, but by a differentiation of the forces transmitted from the motor shaft to the two planetaries of the differential which drives the shaft drives, this differentiation being caused by a dis-symmetry of the organs transmitting the said forces.



   In the device of this FIG. 4, the motor shaft 31 drives the axes of the satellites 32 in engagement with the two planetary
33 and 34; the sun gear 33 is integral with an axis 35 similar to the axis
15 of Figure 3 and on which is wedged a sun gear 36 of a second differential, while the sun gear 34, loose on the shaft 35, is integral with the other sun gear 37 of the second differential; the planetary 36 and 37 of different diameters are engaged with the double-toothed satellites 38, the axes of which are integral with the driven shaft 39.



   Figure 5 shows another device with two dissymmetrical differentials and parts similar to those of Figure 4 have been indicated by the reference numbers; the double-toothed planets of the first differential have been indicated at 40.



   The transmission of the forces from the driven satellites to the driven satellites must be such as to create on the latter and with respect to their axis two opposite and unequal couples; this is achieved by the appropriate dissymmetry of the various elements (planetary on the one hand, driven satellites on the other hand).



   This difference in engine torques determines a torque on the driven satellite, which torque is a function of the engine effort on the one hand, and the ratios of the various elements on the other hand.

 <Desc / Clms Page number 7>

 (constant ratios for a given device). We can therefore say that, on a given device, the torque is a function only of the motor effort.



   To this torque of rotation tending to make the satellite turn around its axis and to determine, as a result, a preponderance of one of the planets over the other, oppose the internal resistance forces of the apparatus arising from the friction of the various components (gear-bearings, etc.) The device will be in equilibrium and will rotate at a uniform speed when the torque and resistance are balanced.



   If the resistance exerted on the driven shaft is very low, the motor force, also very low, will create a torque on the planet gear lower than the internal resistances and, consequently, there will be no rotation of the satellite led. It will be the direct catch. If the resistance force of the driven shaft increases, it will determine at a given moment a torque which will balance the internal resistances. From this value of resistance, any increase will result in a corresponding reduction, the engine torque constantly keeping the same value.



  In fact, the resistance increasing, the motor torque tends to increase and, consequently, the rotational torque becoming greater than the internal resistances of the apparatus will cause the rotation of the driven satellite and, consequently, the reduction according to the process described.



  As this reduction leads to an increase in torque, there will be a moment when there will be torque equilibrium on the resistant shaft.



   The balance thus obtained will be stable, because if it is assumed that the driven shaft slows down more, then there would be a decrease in the work on the driven shaft, which would result in a decrease in the work on the driving shaft and , consequently, a decrease in motor effort. The torque, a function of said force, would also decrease and take a value lower than the internal resistances.

 <Desc / Clms Page number 8>

   of the apparatus, which would cause a slowing down of the satellite around its axis and tendency following a re-multiplication of the driven shaft. The equilibrium is therefore quite stable.



   In the event that the internal resistance does not reach exactly the desired value, owing to construction or assembly imperfections, it is possible to supply this resistance with the necessary extra by an adjustable device.



   FIG. 6 shows a device of this type capable of giving, by a slight adjustable friction, the suitable internal resistance and, consequently, of adjusting the value of the motor torque which determines its operation. A roller 41, carried for example by the drum 42 integral with the driven shaft 39, acts on the sun gear 37 and its action can be adjusted by a screw 43. It is thus possible to achieve a precise adjustment of the value of the internal resistances so to obtain exactly the value of the engine torque that one wishes to use.



   The figure shows an apparatus which has two dissymmetrical differentials like the apparatus of figure 5 and is therefore automatically regulated by the resistance, but in which, in addition, the adjustment can be modified at will according to the needs by means of a differential auxiliary similar to that of Figure 3; the drum which carries the axes of the planet wheels 44 of this auxiliary differential is provided with a toothing which meshes with a toothing 45 carried by the drum of the planet wheels 40, while a toothing 46, integral with the sun gear 47, meshes with a toothing 48 of the planetary block 34-37; the other sun gear 49 of the auxiliary differential is integral with a drum 50 which can be braked by any device, for example by a screw device 51.



   An automatic device is thus obtained as a function of the resistance and of which the reduction can be adjusted at will in a progressive and continuous manner. If necessary, this adjustment can also be made automatic as a function of an element other than the

 <Desc / Clms Page number 9>

 resistance (speed, current intensity, heating temperature, for example) by the addition of a regulating system (ball regulator, electromagnetic, thermostat, for example), or by the combined action of a motor control (accelerator, rheostat, etc.) acting at the same time on the link system.



   In the case of a vehicle, it may be advantageous to brake by the engine and the auxiliary differential of FIG. 7 makes it possible to obtain this result. However, one could use for the same purpose any other device imposing on a block of planetary a determined movement with respect to the driving or driven shaft.



   The drive of a planetary by the planet axes which allows the braking by the motor also allows, by varying the speed or the direction of rotation, to obtain either the neutral point, or the reverse gear, or finally a use of the device as a multiplier or multiplier.



   The device which is the subject of the invention can be applied to all uses and in particular to automobiles, lifting devices, machine tools, etc.



   CLAIMS
1) Continuous gear change device, characterized by a differential system whose planet carrier axis is connected to the resistant shaft and whose planetary, both receiving the engine force, suitably distributed between them by a second differential system coupled to the first and itself connected to the motor shaft, one serves as a motor member, the other as a fulcrum, the work lost by the latter being further recovered and returned to the motor planetary by the second differential system, the planetary gear intended to serve as a driving member exerting a preponderant action with respect to that exerted by the planetary fulcrum.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 ) Forme de réalisation d'un changement de vitesse selon 1 ), dans laquelle la commande du changement de vitesse peut être effec- <Desc/Clms Page number 10> tuée à volonté par l'intermédiaire d'un différentiel auxiliaire dont les satellites et un des planétaires engrènent avec des organes convenables des deux différentiels principaux, tandis que ltautre planétaire de ce différentiel auxiliaire peut être freiné par une commande quelconque, qui peut d'ailleurs être rendue automatique en fonction d'une variable quelconque autre que la résistance. 2) The embodiment of a speed change according to 1), in which the control of the speed change can be carried out. <Desc / Clms Page number 10> killed at will by means of an auxiliary differential whose satellites and one of the planetary gear mesh with suitable components of the two main differentials, while the other planetary of this auxiliary differential can be braked by any control, which can moreover be made automatic according to any variable other than resistance. 3 ) Forme de réalisation d'un changement de vitesse selon 2 ) dans laquelle le changement de vitesse est soumis à l'action automatique de la résistance et concurremment à l'action d'une commande auxiliaire pouvant d'ailleurs elle-même être rendue automatique. 3) Embodiment of a speed change according to 2) in which the speed change is subjected to the automatic action of the resistance and concurrently to the action of an auxiliary command which can also be made automatic. 4 ) Forme de réalisation d'un changement de vitesse selon 1 ), fonctionnant automatiquement par suite de la réunion de l'arbre mené à un différentiel dissymétrique. 4) Embodiment of a speed change according to 1), functioning automatically as a result of the joining of the driven shaft to an asymmetric differential. 5 ) Dispositif de réglage pour un changement de vitesse selon 1 ), constitué par un ou plusieurs galets portés par le tambour solidaire des axes des satellites d'un des différentiels et exerçant une certaine pression sur l'un des planétaires dans le but de permettre le réglage à volonté du couple moteur utilisé. 5) Adjustment device for a gear change according to 1), consisting of one or more rollers carried by the drum integral with the axes of the planet wheels of one of the differentials and exerting a certain pressure on one of the planetary gear in order to allow adjustment of the motor torque used as desired. RESUME -Dispositif de changement de vitesse continu, caractérisé par un système différentiel dont l'axe porte-satellites est relié à l'arbre résistant et dont les planétaires reçoivent tous deux l'effort moteur, convenablement réparti entre eux par un second système différentiel accouplé au premier. SUMMARY - Continuous gear change device, characterized by a differential system whose planet carrier axis is connected to the resistant shaft and whose planetary both receive the engine force, suitably distributed between them by a second coupled differential system at first. @ @
BE413122D BE413122A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413122A true BE413122A (en)

Family

ID=76720

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413122D BE413122A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413122A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2578938A1 (en) STARTER-GENERATOR CONTROL WITH SEVERAL REGIMES
FR2806455A1 (en) HYDRAULIC CONTROL SYSTEM FOR CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION
EP0414782A1 (en) Gear box with continuously variable gear.
FR2551822A1 (en) VARIABLE RATIO TRANSMISSION DEVICE, ESPECIALLY USEFUL FOR VEHICLES
WO2021099599A1 (en) Steering column sleeve comprising a system for adjusting a relative position between two tubes
BE1014275A3 (en) Speed transmission device.
BE413122A (en)
FR2847015A1 (en) Infinitely variable mechanical power transmission with electric control, uses supplementary epicyclic train in series with one of the two parallel drive trains to increase the number of operating modes
EP0101358B1 (en) Split torque hydraulic gearing
FR2540058A1 (en) Drive and steering control unit for a vehicle having non-guiding right-left rolling members
CH190229A (en) Continuous gear change device.
EP0253034B1 (en) Power transmission device between a motor means and a driven component
FR2728835A1 (en) Automobile cruise control with variable pedal response feature
EP0176445B1 (en) Control system for a continuously variable transmission
FR2717545A1 (en) Infinitely variable transmission for vehicle
BE358037A (en)
FR2477598A1 (en) REGULATOR FOR TRAY VIBRATORS
BE486874A (en)
BE444789A (en)
FR2640343A1 (en) Device with one-way torque transfer
BE533032A (en)
FR2580758A1 (en) Automatic speed varier with a trapezoidal belt and pulleys with variable-spacing flanges
BE536759A (en)
FR2509821A1 (en) Different speed roll-drive mechanism - has main motor driving one roll and its rotating stator driving other roll via auxiliary motor and gears
BE341469A (en)