BE411697A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411697A
BE411697A BE411697DA BE411697A BE 411697 A BE411697 A BE 411697A BE 411697D A BE411697D A BE 411697DA BE 411697 A BE411697 A BE 411697A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rubber
cords
seats
frame
furniture
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411697A publication Critical patent/BE411697A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C31/00Details or accessories for chairs, beds, or the like, not provided for in other groups of this subclass, e.g. upholstery fasteners, mattress protectors, stretching devices for mattress nets
    • A47C31/02Upholstery attaching means
    • A47C31/04Clamps for attaching flat elastic strips or flat meandering springs to frames

Landscapes

  • Mattresses And Other Support Structures For Chairs And Beds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   MEMOIRE DESCRIPTIF déposé à l'appui d'une DEMANDE DE BREVET D'INVENTION' procédé de garnissage élastique de sièges, meubles, etc. et sièges et meubles en résultant. L'invention consiste en un procédé de garnissage et de rem- bourrage pour sièges, meubles, lits ou couchettes de tous genres, soit donc fauteuils, chaises, canapés, divans, chaise-longues, banquettesde véhiculesautomobiles, de chemin de fer   etc.,   au moyen de cordes en caoutchouc pourvues d'un système d'attache spécial qui consiste à armer chaque corde de caoutchouc, à ses deux extrémités, d'une grosseur, bille, galet, etc., à engager dans un évidement correspondant descadres ou châssis supportant le sommier de caoutchouc. 



   Jusqu'à présent le garnissage des sièges se faisait au moyen de ressorts placés verticalement sur sangles ou lattes en bois ; ces ressorts devaient être cordés, recouverts de toiles et de rembourrages de matières-diverses, toutes opérations nécessitant une main d'oeuvre spécialisée et coûteuse et qui, par l'emploi des clous de fixation, abîmaient fortement les meubles et rendaient les réparations difficiles et onéreuses, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
L'invention consiste à équiper les sièges, dos, appuis et autres parties de meubles destinées à être rembourrés ou simplement garnis, d'un assemblage de cordes en caoutchouc disposées parallèlement dans le sens de la largeur ou de la profondeur du siège, ou disposées d'une autre manière, et recouvertes d'un coussin mobile, d'un rembourrage fixe ou même d'une simple étoffe ou toile. 



   Les cordes de caoutchouc seront suivant les nécessités de la fabrication, recouvertes d'une gaine extensible qui n'empêchera pas l'extension de corde en caoutchouc et qui donnera l'aspect d'un beau fini, ou bien ne seront pas recouvertes, le caoutchouc nu n'étant nullement désagréable à la vue. Cette dernière façon de faire pourra par exemple être appliquée si les cordes sont directement recouvertes d'un -rembourrage fixe,
Cette invention permet un garnissage de sièges très souple et très confortable du fait que chaque corde de caoutchouc agit indépendamment de ses voisines ; elles ne se détendent chacune que suivant la pression qu'elles subissent elles-mêmes par l'intermédiaire des coussins ou du rembourrage, procurant donc ainsi un repos idéal et hygiénique au corps de la personne assise ou couchée. 



   Un grand avantage de l'emploi des cordes en caoutchouc avec système d'attache spécial est d'éviter toute détérioration du meuble en cas de réparation éventuelle, puisque les extrémités des cordes en caoutchouc sont encastrées dans des entailles qui les retiennent sans clous ni vis. leur remplacement est donc facile et ne nécessite aucune main d'oeuvre spécialisée. La bonne conservation du meuble est donc assurée pour longtemps puisqu'il n'est pas abîmé de trous de clous ou de vis. 



   Un autre avantage de cette invention consiste en ce que le sommier en cordes de caoutchouc permet l'emploi de coussins mobiles, ce qui rend les sièges ainsi garnis très hygiéniques en supprimant les endroits favorables à l'agglomération de poussières 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et à l'éclosion de parasites, tels que mites, etc, Les sièges garnis suivant ce procédé sont donc particulièrement recommanda-      blés pour les colonies et les pays tropicaux, d'autant plus que le procédé permet aussi bien l'emploi de carcasses en métal qu'en bois ou toute autre matière. 



   Les meubles et sièges en métal n'avaient pas encore jusqu'à ce jour été garnis d'une façon rationnelle, la présente invention le permet, En effet, les sièges en métal, pour être confortables devaient être garnis suivant l'ancienne méthode de garnissage qui nécessitait l'adjonction de châssis en bois, ce qui parfois   représentait   une difficulté et d'autre part élevait fortement le prix de ces meubles. pour obvier à la cherté, le rembourrage était remplacé soit par une toile simplement tendue, soit par du bois ou même par du métal, toutes solutions qui étaient loin d'apporter un confort idéal.

   Les cordes en caoutchouc s'adaptent directement dans les traverses de métal, l'aspect est très net, et il ne reste plus   qu'à   recouvrir les cordes de caoutchouc soit par un coussin, soit par un autre moyen et le problème du garnis- sage des sièges en métal est résolu d'une façon méthodique, éco- nomique et hygiénique en apportant toujours un grand confort , qualité essentielle. 



   La facilité d'adaptation de ce procédé de garnissage à tou- tes les formes et tous les contours permet des formes et des li- gnes très travailléeset artistiques et permet aussi toutes les hardiesses de construction et d'originalité d'aspect. L'emploi des cordes en caoutchouc légèrement tendues, qui, par leur natu- re même, reprennent instantanément leur forme première aussitôt qu'elles ne subissent plus aucune traction ni pression, garantit le bon fonctionnement du système et la solidité à l'usage. 



   Les dessins ci-annexés montrent quelques exemples non limi- tatifs d'application du procédé faisant l'objet de l'invention, 
La figure 1 permet de se rendre compte de la netteté et de la propreté d'un siège garni de cordes en caoutchouc a, une latte 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 c fixée au moyen de quelques vis c' cache complètement le moyen d'attache se trouvant aux extrémités des cordes en caoutchouc de façon que seule la boiserie et les cordes restent apparentes. 



   La figure 2 montre en coupe la traverse ou le longeron d , la latte ± pour cacher les extrémités des cordes, les cordes en caoutchouc a revêtues d'une gaine b, le tout supportant un coussin mobile e,
La figure 3 montre en coupe l'assemblage de cordes en caoutchouc a recouvertes d'un rembourrage fixe f,
La figure 4 indique l'aspect de   l'entaille ±   faite dans les montants, longerons ou   travers d ;   dans ces entailles sont encastrées les extrémités des cordes en caoutchouc qui sont donc tendues et retenues de cette manière à chaque extrémité. 



   La figure 5 indique un tube en métal à section carrée dans lequel est introduit l'appendice de la corde en caoutchouc. 



  A cet¯effet, une ouverture 1 est pratiquée dans un des c8tés du tube, Ce tube est formé de deux partiesm et '!!' en forme d'équerre et assemblées après avoir préalablement introduit l'appendice k dans l'ouverture 1. 



   La figure 6 montre l'application du même système d'attache à un tube cylindrique, Ici le tube est formé de deux parties o   et ±   qui sont assemblées après que les appendices des cordes en caoutchouc ont été introduite dans le tube par l'ouverture faite quand la   partie 2   du tube est enlevée. Dans les deux cas (fig.5 et fig.6) les ouvertures 1 ont exactement le même diamètre que la corde en caoutchouc, de façon à ce que dès l'instant que les deux parties des tubes sont assemblées,   l'appendice k   plus gros que la corde ne peut plus sortir du tube et retient ainsi la corde d'une manière simple et efficace. 



   Les figures 7 et 8 montrent les cordes de caoutchouc avec leurs extrémités ou appendices k en forme de boule plate percés d'un trou n, Ces appendices sont destinés à tendre les cordes entre les deux parties du siège ou du meuble à garnir. Ce sont 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ces appendices qui s'encastrent dans l'entaille g de la figure 4. 



   La longueur h de ces cordes, l'épaisseur et les dimensions ainsi que la forme des appendices k varient suivant les nécessités de la fabrication. 



   Les figures 8a, 8b et 8c montrent quelques formes différentes de ces appendices. 



   La figure 9 indique une variante de la façon de cacher les extrémités des cordes en caoutchouc pouvant s'appliquer lorsque le travers d est cintré. On peut dans ce'cas appliquer sur la pièce d une latte en métal! préalablement recouverte d'une étoffe ou d'un tissu j. 



   La figure 10 indique l'application de l'invention au gar nissage d'une manchette de siège. Dans ce cas, les cordes en caoutchouc peuvent être fixéesau moyen d'une vistraversant le trou n des extrémités des cordes. 



   La figure 11 montre une coupe longitudinale d'un siège dont le fond et le dossier sont garnis et rembourrés du système présenté par l'invention,   REVEND 1 CATIONS.    



   1. procédé de garnissage élastique de sièges, meubles etc. en bois ou en métal, caractérisé en ce que le sommier de garnissage est fait d'un assemblage de cordes en caoutchouc pourvues d'un système d'attache par encastrement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of a PATENT APPLICATION 'elastic lining process for seats, furniture, etc. and resulting seats and furniture. The invention consists of a process for upholstering and padding for seats, furniture, beds or berths of all kinds, ie armchairs, chairs, sofas, sofas, lounge chairs, bench seats for motor vehicles, railways, etc. by means of rubber cords provided with a special attachment system which consists in reinforcing each rubber cord, at its two ends, with a size, ball, roller, etc., to be engaged in a corresponding recess of the frames or chassis supporting the rubber base.



   Until now the upholstery of the seats was done by means of springs placed vertically on straps or wooden slats; these springs had to be corded, covered with canvas and padding of various materials, all operations requiring specialized and expensive labor and which, by the use of fixing nails, severely damaged the furniture and made repairs difficult and expensive,

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The invention consists in equipping the seats, backs, supports and other parts of furniture intended to be upholstered or simply furnished, with an assembly of rubber cords arranged parallel in the direction of the width or the depth of the seat, or arranged in another way, and covered with a movable cushion, a fixed padding or even a simple cloth or canvas.



   The rubber cords will be, according to the requirements of the manufacture, covered with an extensible sheath which will not prevent the extension of the rubber cord and which will give the appearance of a beautiful finish, or will not be covered, the bare rubber which is in no way unpleasant to the eye. This last way of doing things could for example be applied if the ropes are directly covered with a fixed padding,
This invention allows very flexible and very comfortable seat upholstery because each rubber cord acts independently of its neighbors; they each relax only according to the pressure they themselves undergo by means of the cushions or the padding, thus providing an ideal and hygienic rest to the body of the person sitting or lying down.



   A great advantage of using rubber ropes with a special fastening system is to avoid any damage to the furniture in the event of any repair, since the ends of the rubber ropes are embedded in notches that hold them without nails or screws. . their replacement is therefore easy and requires no specialized labor. The good conservation of the furniture is therefore guaranteed for a long time since it is not damaged by nail or screw holes.



   Another advantage of this invention consists in that the base of rubber cords allows the use of movable cushions, which makes the seats thus furnished very hygienic by eliminating the places favorable to the agglomeration of dust.

 <Desc / Clms Page number 3>

 and to the hatching of parasites, such as moths, etc. The seats furnished according to this process are therefore particularly recommended for colonies and tropical countries, especially since the process also allows the use of carcasses in metal than in wood or any other material.



   Metal furniture and seats had not yet been furnished in a rational way, the present invention allows it. In fact, metal seats, to be comfortable, had to be upholstered according to the old method of upholstery which required the addition of wooden frames, which sometimes represented a difficulty and on the other hand greatly increased the price of this furniture. to obviate the high cost, the padding was replaced either by a canvas simply stretched, or by wood or even by metal, all solutions which were far from providing ideal comfort.

   The rubber cords fit directly into the metal sleepers, the appearance is very clean, and it remains only to cover the rubber cords either with a cushion or by some other means and the problem of the lining. The wise use of metal seats is solved in a methodical, economical and hygienic way, always providing great comfort, an essential quality.



   The ease of adaptation of this filling process to all shapes and all contours allows for very elaborate and artistic shapes and lines and also allows all the boldness of construction and originality of appearance. The use of slightly stretched rubber cords, which, by their very nature, instantly return to their original shape as soon as they no longer undergo any traction or pressure, guarantees the correct functioning of the system and its solidity in use.



   The accompanying drawings show some non-limiting examples of application of the process forming the subject of the invention,
Figure 1 shows the neatness and cleanliness of a seat lined with rubber cords a, a slat

 <Desc / Clms Page number 4>

 c fixed by means of a few screws c 'completely hides the attachment means located at the ends of the rubber cords so that only the woodwork and the cords remain visible.



   Figure 2 shows in section the cross member or the spar d, the slat ± to hide the ends of the ropes, the rubber ropes a covered with a sheath b, the whole supporting a mobile cushion e,
Figure 3 shows in section the assembly of rubber cords a covered with a fixed padding f,
Figure 4 shows the appearance of the notch ± made in the uprights, side members or through d; in these notches are embedded the ends of the rubber cords which are therefore stretched and retained in this way at each end.



   Figure 5 shows a square section metal tube into which the rubber cord appendage is introduced.



  For this purpose, an opening 1 is made in one of the sides of the tube, This tube is formed of two parts m and '!!' square and assembled after having first introduced the appendix k in the opening 1.



   Figure 6 shows the application of the same fastening system to a cylindrical tube, Here the tube is formed of two parts o and ± which are assembled after the appendages of the rubber cords have been introduced into the tube through the opening done when part 2 of the tube is removed. In both cases (fig. 5 and fig. 6) the openings 1 have exactly the same diameter as the rubber cord, so that as soon as the two parts of the tubes are assembled, the appendix k plus big that the rope can no longer come out of the tube and thus retains the rope in a simple and effective way.



   Figures 7 and 8 show the rubber cords with their ends or appendages k in the form of a flat ball pierced with a hole n. These appendages are intended to stretch the cords between the two parts of the seat or of the furniture to be furnished. Those are

 <Desc / Clms Page number 5>

 these appendages which fit into the notch g of figure 4.



   The length h of these cords, the thickness and the dimensions as well as the shape of the appendages k vary according to the requirements of the manufacture.



   Figures 8a, 8b and 8c show some different shapes of these appendages.



   Figure 9 shows a variant of the way to hide the ends of the rubber cords that can be applied when the beam d is bent. In this case, you can apply a metal slat to the part! previously covered with a cloth or fabric j.



   FIG. 10 indicates the application of the invention to the lining of a seat cuff. In this case, the rubber strings can be fixed by means of a screw-through hole n of the ends of the strings.



   FIG. 11 shows a longitudinal section of a seat, the bottom and the back of which are upholstered and padded with the system presented by the invention, REVEND 1 CATIONS.



   1. process of elastic upholstery of seats, furniture etc. made of wood or metal, characterized in that the padding base is made of an assembly of rubber cords provided with a fastening system by embedding.


    

Claims (1)

2, procédé suivant revendication 1, caractérisé en ce que les cordes sont en caoutchouc nu ou recouvert d'une gaine extensible. 2, method according to claim 1, characterized in that the cords are made of bare rubber or covered with an extensible sheath. 3. procédé suivant revendication 1, caractérisé en ce que les cordes en caoutchouc sont fixées au moyen de boules rondes ou plates ou d'appendices de ce genre, formés à leurs extrémités et encastrés dans des entailles adéquates du support, cadre ou châssis, <Desc/Clms Page number 6> 4. procédé suivant revendication 3, caractérisé en ce que ces extrémités sont cachées soit par une rapplique en bois ou en métal, soit par une lame de métal qui peut être garnie d'étoffe, ou encore par une simple bande d'étoffe. 3. Method according to claim 1, characterized in that the rubber cords are fixed by means of round or flat balls or appendages of this kind, formed at their ends and embedded in suitable notches of the support, frame or frame, <Desc / Clms Page number 6> 4. A method according to claim 3, characterized in that these ends are hidden either by a wooden or metal rapplique, or by a metal strip which can be lined with fabric, or by a simple strip of fabric. 5. A titre d'articles industriels nouveaux, des sommiers élastiques faits d'un cadre rigide, supportant des cordes de caoutchouc parallèles dont les extrémités sont encastrées dans les montants du cadre. 5. As new industrial articles, elastic bed bases made of a rigid frame, supporting parallel rubber cords, the ends of which are embedded in the uprights of the frame. 6. A titre d'articles industriels nouveaux, des sièges, meubles, dont les surfaces d'appui (dossiers, manchettes, sièges, etc.) sont faites suivant le procédé des revendications 1 à 4. 6. As new industrial articles, seats, furniture, the bearing surfaces of which (backrests, cuffs, seats, etc.) are made according to the process of claims 1 to 4. 7. A titre d'article industriel nouveau, et pour la mise en oeuvre du procédé suivant revendications 1 à 4, une corde en caoutchouc armée à chaque extrémité d'une masse de caoutchouc en forme de boule, disque, oeuf, etc., comme et dans le but indiqué. 7. As a new industrial article, and for the implementation of the method according to claims 1 to 4, a rubber cord reinforced at each end with a mass of rubber in the form of a ball, disc, egg, etc., as and for the stated purpose.
BE411697D BE411697A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411697A true BE411697A (en)

Family

ID=75601

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411697D BE411697A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411697A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2260352A (en) Combination seat and back
US4601516A (en) Contoured chair
US20040160109A1 (en) Chair seat with firm but resilient front edge
US3230011A (en) Seating
BE359725A (en)
US2771122A (en) Removable cover lawn chair
BE411697A (en)
US1928939A (en) Chair
US3248150A (en) Chair construction
JP5598099B2 (en) Cushion body manufacturing method and chair provided with cushion body
US2158225A (en) Chair
US2620861A (en) Spring seat and back construction
JP3555104B2 (en) Chair back structure
CH370542A (en) Folding seat
US1206468A (en) Strap-stretcher.
BE438898A (en)
US606992A (en) Adolph g
US337364A (en) benedict
KR101052235B1 (en) back of a chair
US2628660A (en) Chair and seat and back therefor
EP0790794B1 (en) Sprung structure for articles of furniture or the like
FR2514625A3 (en) ARMCHAIR WITH TOTALLY REMOVABLE COVER
BE393249A (en)
FR2819160A1 (en) Sofa has metal frames forming seat and back which are attached by rapid fastenings to side panels
JP2004041400A (en) Rocking chair