BE408484A - - Google Patents

Info

Publication number
BE408484A
BE408484A BE408484DA BE408484A BE 408484 A BE408484 A BE 408484A BE 408484D A BE408484D A BE 408484DA BE 408484 A BE408484 A BE 408484A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
brushes
connections
short
series
circuits
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE408484A publication Critical patent/BE408484A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02MAPPARATUS FOR CONVERSION BETWEEN AC AND AC, BETWEEN AC AND DC, OR BETWEEN DC AND DC, AND FOR USE WITH MAINS OR SIMILAR POWER SUPPLY SYSTEMS; CONVERSION OF DC OR AC INPUT POWER INTO SURGE OUTPUT POWER; CONTROL OR REGULATION THEREOF
    • H02M1/00Details of apparatus for conversion
    • H02M1/20Contact mechanisms of dynamic converters
    • H02M1/22Contact mechanisms of dynamic converters incorporating collectors and brushes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Motor Or Generator Current Collectors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Installation de   réseaux   de distribution 
 EMI1.1 
 d y 6lectri ait é.11 Cette invention se rapporte à un réseau de distribution électrique dans lequel plusieurs circuits d'éclairage ou d'énergie sont reliés à une source de courant continu à travers un mécanisme interrupteur qui sert à produire un courant alternatif dans chaque circuit ou branchement et que l'on peut   ajuster   de façon à régler les caractéristiques moyennes de tension et 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de puissance des divers circuits. 



   Suivant un mode   de   réalisation préféré de   l'invention,     plusieurs     branchements   d'éclairage cu d'énergie   ayant   des résistances ou impédances égale,s sont alimentés par une source àcourant continu à travers un mécanisme interrupteur, de préférence un commutateur tournant, qui produit dans chague circuit un courant alternatif.

   Ce   commutateur   sert aussi à modifier   périodiquement   les   connexions   des branchements de sorte   que   chacun d'eux entre les   périodes   de 
 EMI2.1 
 court-circuit précédant le c1::ai1g0:"!911t de '3'3'.1S du courant se trouve connecté de facons   différâtes   .en série et en parallèle avec les autres   branchements.   
 EMI2.2 
 Le C01Elutateur est entraîné par un moteur courant continu avec une vitesse qui varie proporticnnelle-   ,-lent   aux variations de potentiel se produisant aux 
 EMI2.3 
 bornes de la source à courant c<=-1;inu à laquelle est relié ce moteur.

   Les balais positif' et négatif du 
 EMI2.4 
 comàutateur sont du type à étendue variable et sont réglés autenatiauer.ent,par l'action d'un régulateur convenable, de façon aune leur longueur 0 étendue efficace décroisse quand la vitesse du moteur eJ.u:,"i.l'9nte et augmente ï"..I'i1d cette vitesse du ï2ot-ur diminue. 



  Les connexions des circuits et la, disr3ition des cO!m;1Utat.eurs sont tels que le raccourci ssenent des balais du c:)T.1mutateur (qui se prc,1'¯i t lorsaue la vitesse du moteur augmente par suite d'un accroissement de voltage de la source ::.le courant) sert à diminuer la durée des périodes de court-circuit et de connexion en parallèle des branchements tandis que la durée des périodes de connexion en série sa trouve 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 augmentée.

   De même   rallongement   des balais du commutateur (qui se produit lorsque la vitesse du moteur diminue par suite d'une chute de voltage aux bornes de la source) a pour effet d'accroître la durée des périodes de court-circuit et de connexion en parallèle des branchements tandis que la durée des périodes de connexion en série est diminuée.En faisant varier ainsi la durée des périodes de courtcircuit aussi bien que les durées relatives des périodes de connexion en parallèle ou en série des   branchements,les   valeurs moyennes de la tension,de l'intensité et du wattage de chaque branchement peuvent être maintenues sensiblement constantes, dans des limites largement étendues, malgré les variations de potentiel se produisant aux bornes de la source à courant continu.

   Comme les circuits d'éclairage se trouvent périodiquement court-circuités puis connectés en série ou en parallèle les uns avec les autres suivant des combinaisons variées et pendant des longueurs de temps variables, dépendant des variations de tension aux bornes de la source à courant continu,il y aura, naturellement, des fluctuations compensatrices dans les valeurs de la tension,de l'intensité et de l'énergie de chaque branchement pour chaque tour du commutateur, mais l'effet total sera le maintien à une valeur sensiblement constante des caractéristiques moyennes de voltage et de wattage de chaque circuit. 



   L'invention envisage aussi d'autres modes de réalisation employant le même principe de connecter 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 plusieurs circuits à une source   :le   courant continu à travers un mécanisme interrupteur qui est régléde façon à maintenir à la valeur voulue les caractéristiques de   voltage   ou de wattage du courant alternatif fourni auxdits circuits. Si par exemple   la-   tension de la source à ccurant continu laquelle les circuits sont reliés par le mécanisme interrupteur réglable reste constante, en peut faire varier 13 réglage de l'interrupteur indépendamment de la tension aux bornes de cettesource.

   Davantage de ce   dispo-     sitif   est que l'on   peut,suivant   une   gamme   étendue, exercer un contrôle sur l'énergie fournie à l'entrée des circuits d'éclairage ou autres indépendamment du voltage que l'on peut obtenir aux bornes de la source courant continu à laquelle ces circuits sont reliés. 



  On peut aussi modifier les dispositions de l'intérupteur, le nombre des circuits et la façon de les connecter à travers l'interrupteur tout en   conser-   vant la principale   caractéristique   de l'invention, qui est de régler l'interrupteur pour obtenir le réglage des   caractéristiques   de   tension   et d'énergie des courants alternatifs fournis divers circuits connectés au dispositif. 



   Sur les dessins ci-joints:
La fig. 1 est une élévation latérale d'un mode de réalisation de   commutateur   qui peut être utilisé pour   le   réglage des tension de   circuits   suivant le principe   nouveau   de l'invention. 



   La fig. 2 est une coupe du disrcsitif suivant la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
La fige3 est une élévation de la partie tourLiante du commutateur. 



   La fig. 4 est une coupe du dispositif de la fig. 1 faite suivant la ligne 4-4 et montrant la disposition des balais frottant sur les bagues de l'élément tournant du commutateur. Certaines parties ont été supprimées pour plus de clarté. 



   La fig. 5 montre en détail le support du moteur entrainant la   commutateur.   



   La fig. 6 est un schéma montrant la façon dont le commutateur est relié   d'une   part à la source de courant continu et d'autre part aux circuits. 



   Les figs. de 7   à   18 inclusivement sont des schémas montrant la suite des connexions établies entre les circuits par le   commutateur   pendant un tour. La longueur des balais du commutateur qui sont reliés à la source de courant continu a été représentée égale à la valeur minima qu'elle peut avoir. 



   Les figs. de 19 à 30 sont des doubles des figures 7 à 18, sauf en ce qu'ici les balais sont supposés avoir leur étendue maxima. 



   La   fige   31 est un tableau montrant de quelle manière le voltage, l'ampèrage et le wattage de chaque circuit se trouvent varier par la suite des connexions représentées sur les figures 7 à 18. 



   La fig. 32 est un tableau montant de quelle façon   l'allonge,-.lent   des balais représenté sur les figures 19 à   30   fait varier la valeur de   l'intensité   et du wattage des circuits par comparaison avec la fig 31 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
La fig. 33 montre une légère modification dans la disposition du circuit représenté sur la   fig. .   



   Un mode de réalisation du commutateur entraîné par un moteur et   convenant   à cette invention est représenté sur les figures de 1 à   p inclusivement.   



  Le moteur 5 entraine l'arbre 6 du commutateur qui est tourillonné dans des paliers à billes 7 et 8. le palier 7 est contenu dans la carcasse 9 du moteur qui est fixé à l'extrémité supérieure d'un support 10 monté sur le socle 11. Le ralier 8 est   enfumé   dans le carter 12 d'un support 13   Lianté   sur le socle à l'extrémité opposée au support   10.   



   Un manchon 14 constitué en matière isolante est fixé sur l'arbre 8 contre le palier 8. Trois bagues isolées désignées par 15, 18 et 17 sont partiellement noyées dans ce manchon. Le manchon   14   porte aussi trois segments de collecteur 13, 19 et 20 partiellement noyés et qui sont séparés par des segments isolants 21 interposés entre eux.   @n   support 22 pour   Torte-balais   fixe,   et 9.   travers lequel s'étend le manchon 14, est monté sur le socle 11 entre les   trois  segments de contact et la bague 15. 



  Le support 22 soutient deux porte-balais 23 et 24 diamétralement opposés munis de balais 23a et 24a (comparer le figures 1 et   2).   Ces balais sont   pres-   sés contre les segments de ccntact   18,19 et   20 et contre les segments isolants interposés 21 au moyen de dispositifs   à   ressort convenables 25 faisant partie des porte-balais. Les balais 23a et 24a constituent les balais fixes positif et négatif 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
 EMI7.1 
   ,avec   lesquels les balais mobiles 23b et 24b positif et négatif coopèrent comme il sera expliqué plus loin. 



   Le balais mobile positif 23b (représenté en trait plein sur la fig. 1 et en pointillé sur la fig. 2) est fixé de façon à pouvoir glisser dans un porte-balais 26 fixé sur une bague réglable 27 pou- vant tourner. Le balai- mobile négatif 24b est fixé de même dans un porte-balai 28 fixé à la même ba- gue nais   diamétralement   opposé au porte-balais   26.   



   Chacun des balais 23b et 24b est appuyé contre les segments de contact 18,19 et 20 et contre les seg- ments isolants interposés 21 au   moen   d'un disposi- tif à ressort 29. 



   La bague de position réglable 27 est supportée de façon à pouvoir tourner par des billes anti- friction 30 interposées entre son bord extérieur et un coussinet 31 l'entourant, les billes sont main- tenues entre deux plateaux latéraux   33   fixés à leur place comme indiqué en 34. La bague 27 est aussi reliée à un régulateur 35 qui peut faire tourner cette bague dans un sens ou dans l'a,utre suivant la façon dont varie la vitesse du moteur 5.

   Comme   re-   présenté, la liaison entre la bague et le régulateur
39 comprend un levier coudé 38 dont l'un des bras/est relié à la bague au moyen d'un joint universel 40
41 et dont l'autre bras/est relié à l'extrémité mobile 
42 du régulateur par une pièce 43 qui se déplace entre des paliers à bille 44 à chacune de ses extré- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 préférence pourvus de butées coopérantes 45 et   4   pour limiter dans un sens la rotation de la bague. 



   En supposant que la vitesse du moteur augmente, la bague 27 tournera dans le sens indiqué par la flèche sur la fig. 2 de façon déplacer les balais mobiles positifs et négatif vars les balais fixes positif et nagétif coopérant avec eux et auxquels ils sont reliés électriquement comme il sera expliqué plus loin. Ce réglage a donc pour résultat une diminution de la longueur ou   étendue   efficace des dits balais rositifs et négatifs. Une diminution de la vitesse du moteur produit un effet opposé car la bague 27 est alors entraînée de   façon 5.   écarter les balais positifs et négatif mobiles des balais positif et négatif fixes, ce qui accroit la longueur ou étendue efficace des balais.

   Le   mouvement   tournant de la bague dans le sens oui diminue l'étendue des balais est limité par les butées 45 et 46 qui peuvent être   ajustées   de   fa@on   à régler l'étendue minima des balais. 



   La liaison électrique entre les balais positifs fixe et mobile 23a et 23b comprend deux plateaux conducteurs 47 et 48 fixés sur les côtés opposés du support du porte-balai fixe. Le plateau 47 est du 
22 coté du support/opposé au porte-balai 23 auquelledit plateau est électriquement relié par   les   vis de fixation   49   du   pc-te-balai.   L'autre plateau 48 est relié électriquement au plateau   47   par la vis de fixation 50 et est aussi en prise avec un contact frottant 51 fixé sur le porte-ba ai 26 du balai mobile 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 est prévue entre les balais négatifs fixe et mobile 24a et 24b.

   Chacun des segments de collecteur   18,19   et 20 est relié à l'une des bagues   16,16   et   17.'   Ces connexions peuvent être faites comme indiqué sur la fig. 3 suivant laquelle le segment 18 est représenté comme relié à la bague 15 par une bande conductrice 52, les autres segments 19 et 20 étant reliés respectivement aux bagues 16 et 17 par les bandes conductrices 53 et 54. 



   Les bagues 15, 16 et 17 sont respectivement en contact avec les balais 55, 56 et 57 montés dans (les porte-balais convenables 58,59 et 60 munis de dispositifs à ressort   61   puur maintenir les balais contre les bagues, lesdits porte-balais étant également munis de bornes 62,63 et 64. 



   La façon dont le commutateur est connecté à la source de courant continu et au branchement d'éclairage est représenté   schématiquement   sur la fig.   6.   



  Comme cela est   montÉé,   les deux balais positifs 23a et 23b sont connectés, au moyen du conducteur 66 et du commutateur 67 avec la borne positive 68 et la source de courant continu représentée ici par une batterie 69 et un générateur shunt   70 'qui   la charge.'
Les balais négatifs reliés électriquement 24a et 24b sont connectés, au moyen du conducteur 71 et du commutateur 67 avec la borne négative 72 de la source de courant continu. Les segments de collecteur 18,19 et 20 sont reliés respectivement au moyen des conducteurs 52,53 et 54 avec les bagues 16, 16 et 17. Voici maintenant comment sont faites les connexions des 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 circuits d'éclairage indiquas par A, B et C. 



   Une extrémité du circuit A est reliée au segment de collecteur 18 au moyen du conducteur
25 73, de la bague/et du balai 55 et du conducteur 52; l'autre côté du même circuit est relié au segment 19 par le conducteur 74, le balai   5,   la bague 16 et le conducteur 53. 



   Une extrémité du circuit B est reliée au segment 19 par le conducteur 74, le balaies   5,   la bague 16 et le conducteur   53;   l'autre extrémité est reliée au segment 20 au moyen du conducteur 75, du balai 57, de la bague 17 et du conducteur 54. 



   Une extrémité du circuit restant 0 est reliée au segment 13 par le conducteur 73, le balai 55, la bague 15 et le conducteur 52; l'autre côté étant relié au segment 20, au moyen du conducteur 75, du balai 57, de la bague 17 et du conducteur 54, 
Le moteur 5 qui entraine l'arbre 6 du commuta- teur est aussi relié aux bornes de la source de courant continu par les conducteurs représentés en 5a et 5b sur la fig. 6. Le réglage de la tension est obtenu en ajustant l'étendue des balais positif- et négatif en contact avec les segments de collecteur auxquel les circuits A, B et 0 sont reliés; le fonc- tionnement en sera mixeux expliqué en se reportant aux schémas des figures 7 à 30 et aux tableaux des figures 31 et 32. Pour ces explications, il doit être bien compris-. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



     1 /   la résistance de chacun des circuits   A,B   et C est de 5 ohms,
2 / une tension de 10 volts est mise sur les balais positif et négatif par la source de courant continu qui pour éviter les répétitions inutiles n'a été représentée que sur la fig. 7. 



   3 / l'étendue minima des dits balais positif et négatif est représentéesur les figs. 7 à 18 tandis que l'étendue maxima est représentée sur les figures 19 à 30. 



   4 /Le signe conventionnel 0 marqué près d'un circuit, et le mot shunt sur les tableaux indique que le circuit correspondant est court-circuité. 



   5 / le signe conventionnel consistant en une flèche barrée appliqué à un circuit montre que celui-ci est connecté en série avec un des autres qui est identifié par la même marque conventionnelle, la direction du courant étant celle indiquée par la pointe de la flèche. 



   6 / le signe conventionnel consistant en une flèche simple associée à un circuit indique que ce dernier est ralié en parallèle avec un des autres ou avec les deux. 



   7 / pour avoir une représentation plus facile, les segments ,18,19 et 20 ont été représentés fixes, tandis que les balais positif et négatif en contact avec eux ont été représentés comme se déplaçant par rapport auxdits segments. 



   Sur la fig. 7 le balai positif relie les 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 segments de collecteur   18   et 19 tandis   que   le balai négatif est en ccntact avec le segment   20.     Aini   le circuit A est   court-circuité   tandis que les circuits B et 0 sont reliés en pa,rallèle   l'un'avec   l'autre. 



  Comme   cela 6   été   indiqué   sur la colonne B de la fig. 31, ces couditions restent les mêmes pendant le temps correspondant à 4    d'un.-@   tour ccmplet des balais. (En   pratique   cela correspondrait à 4  d'un tour   complet   des segments tournants   représentes   sur les figures 1 à 6). Il s'ensuit que, comme représente dans les colonnes D et E de la fig. 31, la   di "féren-   ce de potentiel sur chacun des circuits B et C est de 10 volts ce aui produit un courant de deux ampères et un wattage égal à 80. La position suivante des balais est représentée sur la fige 8. Les connexions   4tablies µ,   présent vont persister pendant une durée correspondant à 56  d'un tour   complet   des balais.

   Dans ce cas, les circuits A et B sont reliés en série l'un avec l'autre et en parallèle avec le circuit 0, les   changements   résultant dans le voltage, l'ampèrage et le wattage des circuits sont indiqués dans les colonnes E et D de la fig.   31.   



  Les connexions   des   circuits établies ensuite par les balais pendant qu'ils   terminent   un tour complet sont clairement indiquées sur les figures 9 à 18 et seront résumées brièvement   cernée   suit : sur la fig. 9, le circuit B est court-circuits tandis que les circuits A et 0 sont reliés en parallèle l'un avec   :.'autre:   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 dans la fig. 10 les circuits B et C sont reliés en série l'un avec l'autre et en parallèle avec le circuit A: sur la fig. 11 le circuit C est courtcircuité alors que les circuits A et B sont reliés en parallèle l'un avec   ?.'autre;   sur la fig. 12 les circuits A et C sont reliés en série l'un avec l'au-    tre et en parallèle avec le circuit B :

   surla fig.13   le circuit A est de nouveau court-circuité tandis que les circuits B et C sont reliés en parallèle hun avec l'autre: sur la fig. 14 les circuits A et B sont de nouveau reliés en série l'un avec loutre et mis en parallèle avec le circuit 0: sur la fig. 15 le circuit B est de   nouveau   court-circuité   tandis     que   les circuits A et C sont reliés en parallèle l'un avec l'autre: sur la fig. 16 les circuits B et C sont -de nouveau reliés en série l'un avec l'autre et en parallèle avec le circuit A: sur la fig. 17 le circuit 0 est de nouveau court-circuité tandis que les circuits A et B sont montés en série l'un avec l'autre; sur la fig. 18 les circuits A et 0 sont de nouveau reliés en série l'un avec l'autre et en parallèle avec le circuit B.

   La façon dont varient les valeurs du voltage,de   l'ampètage   et du battage des circuits ainsi que l'étendue de cette variation se font conformément aux combinaisons de connexion indiquées ci-dessus et comme il est inscrit sous les en-têtes appropriés des colonnes D et E de la fig. 31. En examinant les chiffres et indications de ces colonnes en même temps que les figs. 



  7 à 18, on constatera que pour chaque tour complet des   balais ,   chaque circuit est   court-circuité   pendant une période de temps totale correspondant 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 à 8    ci/un   tour des balais. Il est   connecte   en parallèle pendant une période de temps totale correspondant à 128  et en série pendant   .,.ne     période   de temps totale 
 EMI14.1 
 oOl'")resI':-:l':3.- . ;24 . C:'3 un'= ici?c= lC':'(';'..ct5-CG constante de 1C volts e t r:i¯? ':r le? ¯'I.,ßc. 0: COr!!*9 la r?3gtG (.9 de chaque circuit est ¯s chns, il en résulte nue la différence de 0tiel T':i'n sur chaque circuit cera, 0 pour #  ; 5 volts pour 2='  et 1C volts pour 1-  et nue 'C'.'13-^.j- - variera en cort SG::1.1J¯':?l"'lCe. 



  Lorsque 1-:;", balais positif et négatif sont r,llcmgés pour atteindra leur étendue maxima, C('llliie O3pr;s5nt6 sur les figs. 19 8. 0, la suite dee r::o:l'3 de connexion reste la r#êr:e que ce?.1; 3.:::Minuà sur le'? figes. 7 Z 1 l. 



  Hais la durée den périodes de connexion on sri9 de chaque circuit est   diminuée   tandis que la.   dure   des périodes de   aise   en court-circuit et de   connexion     et¯   
 EMI14.2 
 parallèle est à-dentée. Le résultat de ceci par rapport aux Var.'.atins apportées aUE caractéristiques de voltage et de '.:' -r^ - . de cez ci- uiis rs":;or-s 3/une CS':1;arc,iË('ll des tableaux faisant l 'obj#:1; ':1.:.s figs. Il et 32.

   Cette CCïi'ar ai  ¯Cn r.lcll tra clairement eue lorsque le   voltage   mis aux   bernes     de#   balais reste   constant   les valeurs de voltage et de wattage du   circuit     peuvent   
 EMI14.3 
 subir des variations i'suviron c j pour 18 variation maxina ds l'étendue des dits balais ps;:

  >nis9 par le   dispositif   de   réglage.   
 EMI14.4 
 pour atteindre le but Que se r.rcrc-cn la présente invention, l'effet   régulateur   den circuits 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 provenant du réglage de l'étendue des balais est réalisé pour maintenir sensiblement constantes les caractéristiques de voltage et de wattage des circuits et cela dans de grandes limites des variations   auxquel-   les on peut s'attendre pour le potentiel existant aux bornes de la source de courant continu dans les conditions existantes de service.

   Ce résultat est atteint au moyen du régulateur du moteur décrit précédemment qui déplace   automatiquement   les balais mobiles de façon que la durée des périodes de court-circuit,de mise en série ou en parallèle des circuits, varie en fonction des changements de potentiel de la source de courant continu de façon à maintenir le voltage de chaque circuit à une valeur constante prédéterminée qui peut être sensiblement inférieure ou supérieure à la valeur maxima du voltage de la source à courant continu subissant des   fluctuations.   On constatera alors que le dispositif régulateur de voltage suivant la présente invention peut agir pour   den  variations se produisant dans des limites étendues, soit audessus, soit au-dessous du voltage normal de la dite source. 



   En ce qui   conceroe   la réalisation matérielle du commutateur, on comprendra que la longueur des segments   18,19   et 20 et des segments isolants interposés 21, aussi bien que le minimum et le maximum d'étendue des balais réglables sont des facteurs variables qui peuvent être déterminés pour s'adapter aux installations dans chaque cas particulier, il est néanmoins important 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 que l'étendue minima des balais soit un peu plus grande que l'intervalle entre deux segments adjacents. 



  On comprendra aussi que dans l'application du principe de cette invention, on puisse faire varier le nombre des segments du commutateur ainsi que celui des circuits contrôlés. 



   Sur la fig. 33, on a représenta une légère modification dans laquelle des autotransformateurs, représentés en T, T', T", sont respectivement montés dans les circuits   d'éclairage   A, B et 0 pour élever les voltages des dits circuits par rapport au voltage des balais. On pourrait aussi au lieu des   autotrans-   formateurs représentés utiliser des transformateurs comprenant un circuit primaire et un circuit secondaire séparésagissant l'un sur   ?¯'autre   comme   d'habitude   par un flux   magnétique   alternatif. 



   Sur les figs. 7 à 32, on a montré que lorsqu'on utilise une source de courant continu à voltage constant, l'énergie envoyée pouvait être diminuée ou augmentée en raccourcissant ou allongeant l'étendue efficace des balais positif et négatif .   On   comprend par suite   qu'en     réglant   l'étendue des balais indé-   pendamment   du voltage existant aux bornes de la source, un contrôle dans des limites étendues puisse être exercé sur l'énergie fournie aux circuits d'éclairage. 



   Afin de supprimer ou de diminuer les étincelles entre les segments de collecteur et les balais en contact avec eux dans le contrôleur des circuits,   lorsqu'il   s'agit de courants de grande intensité, 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 il a été proposé d'enclore l'ensemble montré fig, 1 dans un carter étanche aux gaz 11a rempli d'air ou de gaz sous une pression convenable.

   Dans ce cas, les conducteurs allant à, la batterie au circuit seront reliés par l'intermédiaire de bornes traversant d'une façon étanche le socle 11. 
 EMI17.1 
 REVI,P-%IDI CA'f IONS 
Ayant ainsi décrit mon invention et me réservant d'y apporter tous perfectionnements ou toutes modifications qui me paraitraient nécessaires, je revendique   cornue   ma propriété exclusive et privative:
1 - Réseau électrique de distribution caractérisé par le fait nue plusieurs branchements de distribution sont reliés à une source de courant continu par l'intermédiaire d'un ccmmutateur qui sert à produire dans chacun de ces branchements un courant alternatif, ce commutateur étant réglable pour permettre de déterminer les caractéristiques de voltage et de wattage des divers circuits. 



   2 - Réseau électrique comme revendiqué en 1 caractérisé par le fait que le commutateur est réglé automatiquement d'après les variations du voltage aux bornes de la source de courant continu et   qu'il'sert   à maintenir approximativement constantes les caractéristiques de voltage et de wattage des divers circuits. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Installation of distribution networks
 EMI1.1
 This invention relates to an electrical distribution network in which several lighting or power circuits are connected to a source of direct current through a switch mechanism which serves to produce an alternating current in each circuit. or connection and that can be adjusted to adjust the average voltage characteristics and

 <Desc / Clms Page number 2>

 power of the various circuits.



   According to a preferred embodiment of the invention, several lighting connections cu of energy having equal resistances or impedances, s are supplied by a direct current source through a switch mechanism, preferably a rotary switch, which produces in Each circuit has an alternating current.

   This switch is also used to periodically modify the connections of the branches so that each of them between periods of
 EMI2.1
 short-circuit preceding c1 :: ai1g0: "! 911t of '3'3'.1S of the current is connected in different ways. in series and in parallel with the other connections.
 EMI2.2
 The C01 Elutator is driven by a direct current motor with a speed that varies proportional-, -slow to the potential variations occurring at the
 EMI2.3
 terminals of the current source c <= - 1; inu to which this motor is connected.

   The positive and negative brushes of the
 EMI2.4
 switches are of the variable range type and are automatically adjusted, by the action of a suitable regulator, so that their effective extended length decreases when the engine speed eJ.u:, "i.l'9nte and the speed of the motor decreases.



  The connections of the circuits and the disr3ition of the motors are such that the shortcut is the brushes of the motor:) T.1mutator (which occurs when the speed of the motor increases as a result of an increase in the voltage of the source ::. the current) serves to reduce the duration of the periods of short-circuit and of parallel connection of the connections while the duration of the periods of series connection is found

 <Desc / Clms Page number 3>

 increased.

   Similarly, lengthening the switch brushes (which occurs when the motor speed decreases due to a drop in voltage across the source) has the effect of increasing the duration of the short-circuit and parallel connection periods. connections while the duration of the periods of connection in series is reduced, thus varying the duration of the short-circuit periods as well as the relative durations of the periods of connection in parallel or in series of the connections, the average values of the voltage, the intensity and the wattage of each branch can be kept substantially constant, within widely extended limits, despite the variations in potential occurring at the terminals of the direct current source.

   As the lighting circuits are periodically short-circuited and then connected in series or in parallel with each other in various combinations and for varying lengths of time, depending on the voltage variations at the terminals of the direct current source, there will, of course, be compensating fluctuations in the values of voltage, current and energy of each branch for each turn of the switch, but the total effect will be the maintenance at a substantially constant value of the average characteristics voltage and wattage of each circuit.



   The invention also contemplates other embodiments employing the same principle of connecting

 <Desc / Clms Page number 4>

 several circuits at one source: the direct current through a switch mechanism which is regulated so as to maintain at the desired value the voltage or wattage characteristics of the alternating current supplied to said circuits. If, for example, the voltage of the DC source to which the circuits are connected by the adjustable switch mechanism remains constant, the setting of the switch can be varied independently of the voltage at the terminals of this source.

   More of this device is that one can, according to an extended range, exert a control on the energy supplied to the input of the lighting circuits or others independently of the voltage which one can obtain at the terminals of the. direct current source to which these circuits are connected.



  It is also possible to modify the arrangements of the switch, the number of circuits and the way of connecting them through the switch while retaining the main characteristic of the invention, which is to adjust the switch to obtain the setting. voltage and energy characteristics of the alternating currents supplied to various circuits connected to the device.



   On the attached drawings:
Fig. 1 is a side elevation of an embodiment of a switch which can be used for adjusting the voltages of circuits according to the novel principle of the invention.



   Fig. 2 is a cross section of the circuit along the

 <Desc / Clms Page number 5>

 
Fig3 is an elevation of the rotating part of the switch.



   Fig. 4 is a section through the device of FIG. 1 taken along line 4-4 and showing the arrangement of the brushes rubbing on the rings of the rotating element of the commutator. Some parts have been deleted for clarity.



   Fig. 5 shows in detail the motor support driving the switch.



   Fig. 6 is a diagram showing the way in which the switch is connected on the one hand to the direct current source and on the other hand to the circuits.



   Figs. from 7 to 18 inclusive are diagrams showing the sequence of connections made between circuits by the switch during a turn. The length of the switch brushes which are connected to the direct current source has been shown equal to the minimum value that it can have.



   Figs. 19-30 are duplicates of Figures 7-18, except that here the brushes are assumed to have their maximum extent.



   Fig. 31 is a table showing how the voltage, amperage and wattage of each circuit are found to vary following the connections shown in Figures 7-18.



   Fig. 32 is a table showing how the slow extension of the brushes shown in figures 19 to 30 varies the value of the intensity and wattage of the circuits in comparison with fig 31

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Fig. 33 shows a slight modification in the arrangement of the circuit shown in FIG. .



   One embodiment of the motor driven switch suitable for this invention is shown in Figures 1 through p inclusive.



  The motor 5 drives the switch shaft 6 which is journalled in ball bearings 7 and 8. the bearing 7 is contained in the frame 9 of the motor which is fixed to the upper end of a support 10 mounted on the base 11. The staircase 8 is smoked in the casing 12 of a support 13 Bonded to the base at the end opposite to the support 10.



   A sleeve 14 made of insulating material is fixed on the shaft 8 against the bearing 8. Three isolated rings designated by 15, 18 and 17 are partially embedded in this sleeve. The sleeve 14 also carries three manifold segments 13, 19 and 20 partially embedded and which are separated by insulating segments 21 interposed between them. @n support 22 for the fixed brush holder, and 9 through which the sleeve 14 extends, is mounted on the base 11 between the three contact segments and the ring 15.



  The support 22 supports two diametrically opposed brush holders 23 and 24 provided with brushes 23a and 24a (compare Figures 1 and 2). These brushes are pressed against the contact segments 18, 19 and 20 and against the interposed insulating segments 21 by means of suitable spring devices 25 forming part of the brush holders. The brushes 23a and 24a constitute the positive and negative fixed brushes

 <Desc / Clms Page number 7>

 
 EMI7.1
   , with which the positive and negative moving brushes 23b and 24b cooperate as will be explained below.



   The positive movable brush 23b (shown in solid lines in Fig. 1 and in dotted lines in Fig. 2) is fixed so as to be able to slide in a brush holder 26 fixed on an adjustable ring 27 which can rotate. The negative mobile brush 24b is fixed in the same way in a brush holder 28 fixed to the same brush holder diametrically opposed to the brush holder 26.



   Each of the brushes 23b and 24b is pressed against the contact segments 18, 19 and 20 and against the interposed insulating segments 21 by means of a spring device 29.



   The adjustable position ring 27 is supported so as to be able to rotate by anti-friction balls 30 interposed between its outer edge and a pad 31 surrounding it, the balls are held between two side plates 33 fixed in their place as indicated. at 34. The ring 27 is also connected to a regulator 35 which can rotate this ring in one direction or in the other depending on the way in which the speed of the motor 5 varies.

   As shown, the connection between the ring and the regulator
39 comprises an angled lever 38, one of the arms / is connected to the ring by means of a universal joint 40
41 and whose other arm / is connected to the movable end
42 of the regulator by a part 43 which moves between ball bearings 44 at each of its ends.

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 preferably provided with cooperating stops 45 and 4 to limit the rotation of the ring in one direction.



   Assuming that the motor speed increases, the ring 27 will rotate in the direction indicated by the arrow in fig. 2 so as to move the positive and negative mobile brushes vars the positive and nagetive fixed brushes cooperating with them and to which they are electrically connected as will be explained later. This adjustment therefore results in a reduction in the effective length or extent of said positive and negative brushes. A decrease in motor speed produces the opposite effect as the ring 27 is then driven to move the movable positive and negative brushes away from the fixed positive and negative brushes, thereby increasing the effective length or extent of the brushes.

   The rotating movement of the ring in the direction yes decreases the extent of the brushes is limited by the stops 45 and 46 which can be adjusted so as to adjust the minimum extent of the brushes.



   The electrical connection between the fixed and mobile positive brushes 23a and 23b comprises two conductive plates 47 and 48 fixed on the opposite sides of the support of the fixed brush holder. Plate 47 is from
22 side of the support / opposite to the brush holder 23 auquell Said plate is electrically connected by the fixing screws 49 of the pc-te-brush. The other plate 48 is electrically connected to the plate 47 by the fixing screw 50 and is also in engagement with a rubbing contact 51 fixed on the ba holder ai 26 of the mobile brush.

 <Desc / Clms Page number 9>

 is provided between the fixed and mobile negative brushes 24a and 24b.

   Each of the manifold segments 18,19 and 20 is connected to one of the rings 16,16 and 17. ' These connections can be made as shown in fig. 3 according to which the segment 18 is shown as connected to the ring 15 by a conductive strip 52, the other segments 19 and 20 being respectively connected to the rings 16 and 17 by the conductive strips 53 and 54.



   The rings 15, 16 and 17 are respectively in contact with the brushes 55, 56 and 57 mounted in (the suitable brush holders 58, 59 and 60 provided with spring devices 61 to hold the brushes against the rings, said brush holders also being provided with terminals 62, 63 and 64.



   The way in which the switch is connected to the direct current source and to the lighting connection is shown schematically in fig. 6.



  As mounted, the two positive brushes 23a and 23b are connected, by means of the conductor 66 and the switch 67 with the positive terminal 68 and the direct current source represented here by a battery 69 and a shunt generator 70 'which charges it. . '
The electrically connected negative brushes 24a and 24b are connected, by means of the conductor 71 and the switch 67 with the negative terminal 72 of the direct current source. The collector segments 18,19 and 20 are connected respectively by means of the conductors 52,53 and 54 with the rings 16, 16 and 17. Here is now how the connections of the

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 lighting circuits indicated by A, B and C.



   One end of circuit A is connected to the collector segment 18 by means of the conductor
25 73, of the ring / and of the brush 55 and of the conductor 52; the other side of the same circuit is connected to segment 19 by conductor 74, brush 5, ring 16 and conductor 53.



   One end of circuit B is connected to segment 19 by conductor 74, brushes 5, ring 16 and conductor 53; the other end is connected to segment 20 by means of conductor 75, brush 57, ring 17 and conductor 54.



   One end of the remaining circuit 0 is connected to segment 13 by conductor 73, brush 55, ring 15 and conductor 52; the other side being connected to segment 20, by means of conductor 75, brush 57, ring 17 and conductor 54,
The motor 5 which drives the shaft 6 of the switch is also connected to the terminals of the direct current source by the conductors shown at 5a and 5b in FIG. 6. Voltage adjustment is achieved by adjusting the extent of the positive- and negative brushes in contact with the collector segments to which circuits A, B and 0 are connected; the operation will be explained with reference to the diagrams of Figures 7 to 30 and to the tables of Figures 31 and 32. For these explanations, it must be understood.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



     1 / the resistance of each of the circuits A, B and C is 5 ohms,
2 / a voltage of 10 volts is put on the positive and negative brushes by the direct current source which, in order to avoid unnecessary repetitions, has only been shown in FIG. 7.



   3 / the minimum extent of said positive and negative brushes is represented in figs. 7 to 18 while the maximum range is shown in Figures 19 to 30.



   4 / The conventional sign 0 marked near a circuit, and the word shunt on the tables indicates that the corresponding circuit is short-circuited.



   5 / the conventional sign consisting of a crossed out arrow applied to a circuit shows that the latter is connected in series with one of the others which is identified by the same conventional mark, the direction of the current being that indicated by the tip of the arrow.



   6 / the conventional sign consisting of a single arrow associated with a circuit indicates that the latter is linked in parallel with one of the others or with both.



   7 / to have an easier representation, the segments, 18, 19 and 20 have been shown fixed, while the positive and negative brushes in contact with them have been shown as moving relative to said segments.



   In fig. 7 the positive brush connects the

 <Desc / Clms Page number 12>

 collector segments 18 and 19 while the negative brush is in contact with segment 20. As a result circuit A is shorted while circuits B and 0 are connected in pa, re-aligns with each other.



  As indicated on column B of FIG. 31, these bends remain the same for the time corresponding to 4 of a full turn of the brushes. (In practice this would correspond to 4 of a full turn of the rotating segments shown in Figures 1 to 6). It follows that, as shown in columns D and E of FIG. 31, the potential difference on each of circuits B and C is 10 volts which produces a current of two amps and a wattage equal to 80. The following position of the brushes is shown in fig 8. The connections 4 established µ, present will persist for a period corresponding to 56 of a complete turn of the brushes.

   In this case, circuits A and B are connected in series with each other and in parallel with circuit 0, the resulting changes in voltage, amperage and wattage of the circuits are shown in columns E and D of fig. 31.



  The circuit connections then made by the brushes as they complete a full turn are clearly shown in Figures 9 to 18 and will be briefly summarized as follows: in fig. 9, circuit B is short-circuited while circuits A and 0 are connected in parallel with one another:. 'Other:

 <Desc / Clms Page number 13>

 in fig. 10 circuits B and C are connected in series with each other and in parallel with circuit A: in fig. 11 circuit C is short-circuited while circuits A and B are connected in parallel with each other; in fig. 12 circuits A and C are connected in series with each other and in parallel with circuit B:

   in fig. 13 circuit A is short-circuited again while circuits B and C are connected in parallel with each other: in fig. 14 circuits A and B are again connected in series with one otter and put in parallel with circuit 0: in fig. 15 circuit B is again short-circuited while circuits A and C are connected in parallel with each other: in fig. 16 circuits B and C are again connected in series with each other and in parallel with circuit A: in fig. 17 circuit 0 is short-circuited again while circuits A and B are connected in series with each other; in fig. 18 circuits A and 0 are again connected in series with each other and in parallel with circuit B.

   The way in which the voltage, amperage and driving values of the circuits vary and the extent of this variation is done in accordance with the connection combinations given above and as listed under the appropriate column headings. D and E of fig. 31. By examining the figures and indications of these columns together with figs.



  7 to 18, it will be seen that for each complete revolution of the brushes, each circuit is short-circuited for a corresponding total period of time

 <Desc / Clms Page number 14>

 at 8 ci / one turn of the brushes. It is connected in parallel for a total period of time corresponding to 128 and in series for.,. A total period of time
 EMI14.1
 oOl '") resI': -: l ': 3.-.; 24. C:' 3 un '= here? c = lC': '('; '.. ct5-CG constant of 1C volts etr: i ¯? ': R the? ¯'I., Ssc. 0: COr !! * 9 the r? 3gtG (.9 of each circuit is ¯s chns, it results in the difference of 0tiel T': i'n on each circuit cera, 0 for #; 5 volts for 2 = 'and 1C volts for 1- and bare' C '.' 13 - ^. j- - will vary in cort SG :: 1.1J¯ ':? l "' This.



  When 1- :; ", positive and negative brushes are r, llcmgés to reach their maximum extent, C ('llliie O3pr; s5nt6 in figs. 19 8. 0, the continuation ofe r :: o: the connection 3 remains the r # êr: e that this? .1; 3.:::Minuà on the '? figes. 7 Z 1 l.



  But the duration of connection periods on sri9 of each circuit is reduced while the. lasts periods of ease in short-circuiting and connection and ¯
 EMI14.2
 parallel is to-toothed. The result of this with respect to Var. '. Atins brought voltage and'.: '-R ^ - characteristics. de cez ci- uiis rs ":; or-s 3 / a CS ': 1; arc, iË (' ll of the tables making the obj #: 1; ': 1.:. s figs. Il and 32.

   This CCïi'ar ai ¯Cn r.lcll will clearly be seen when the voltage set to the brushes stays constant the voltage and wattage values of the circuit can
 EMI14.3
 undergo variations i'suviron c j for 18 maximum variation ds the extent of said brushes ps ;:

  > nis9 by the adjusting device.
 EMI14.4
 to achieve the goal of the present invention, the regulating effect of circuits

 <Desc / Clms Page number 15>

 from the adjustment of the range of the brushes is carried out to maintain substantially constant the voltage and wattage characteristics of the circuits and this within wide limits of the variations which can be expected for the potential existing at the terminals of the source of direct current under existing operating conditions.

   This result is achieved by means of the regulator of the motor described above which automatically moves the moving brushes so that the duration of the periods of short-circuit, of putting in series or in parallel of the circuits, varies according to the changes of potential of the source. direct current so as to maintain the voltage of each circuit at a predetermined constant value which may be substantially lower or higher than the maximum value of the voltage of the fluctuating direct current source. It will then be seen that the voltage regulator device according to the present invention can act for variations occurring within wide limits, either above or below the normal voltage of said source.



   With regard to the material embodiment of the switch, it will be understood that the length of the segments 18, 19 and 20 and of the interposed insulating segments 21, as well as the minimum and the maximum extent of the adjustable brushes are variable factors which can be determined to adapt to the installations in each particular case, it is nevertheless important

 <Desc / Clms Page number 16>

 that the minimum extent of the brushes is a little greater than the interval between two adjacent segments.



  It will also be understood that in applying the principle of this invention, it is possible to vary the number of segments of the switch as well as that of the circuits controlled.



   In fig. 33, a slight modification has been shown in which autotransformers, represented by T, T ', T ", are respectively mounted in the lighting circuits A, B and 0 to raise the voltages of said circuits with respect to the voltage of the brushes Alternatively, instead of the autotransformers shown, use could be made of transformers comprising a separate primary and secondary circuit acting on each other as usual by an alternating magnetic flux.



   In figs. 7-32, it has been shown that when using a constant voltage direct current source, the energy sent can be decreased or increased by shortening or lengthening the effective range of the positive and negative brushes. It will therefore be understood that by adjusting the extent of the brushes independently of the voltage existing at the terminals of the source, a control within wide limits can be exerted on the energy supplied to the lighting circuits.



   In order to suppress or reduce the sparks between the collector segments and the brushes in contact with them in the circuit controller, when it comes to currents of great intensity,

 <Desc / Clms Page number 17>

 it has been proposed to enclose the assembly shown in fig, 1 in a gas-tight casing 11a filled with air or gas at a suitable pressure.

   In this case, the conductors going to the battery to the circuit will be connected by means of terminals passing through the base 11 in a sealed manner.
 EMI17.1
 REVI, P-% IDI CA'f IONS
Having thus described my invention and reserving the right to make any improvements or modifications that seem necessary to me, I claim my exclusive and private property:
1 - Electrical distribution network characterized by the fact that several distribution connections are connected to a direct current source by means of a switch which is used to produce in each of these connections an alternating current, this switch being adjustable to allow determine the voltage and wattage characteristics of various circuits.



   2 - Electrical network as claimed in 1, characterized in that the switch is set automatically according to the variations in the voltage at the terminals of the direct current source and that it is used to keep the voltage and wattage characteristics approximately constant of the various circuits.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3 - Réseau électrique comme revendiqué en 1 caractérisé par le fait que chaque branchement est, EMI17.2 rar l'action du coi.iiiutateiir, périodiquement court- <Desc/Clms Page number 18> circuité et, entre les périodes de court-circuit, connecté à la source de courant continu de facons diverses, en étant relié en série ou en parallèle avec les autres branchements. 3 - Electrical network as claimed in 1 characterized in that each connection is, EMI17.2 rar the action of coi.iiiutateiir, periodically short- <Desc / Clms Page number 18> circuited and, between short-circuit periods, connected to the direct current source in various ways, being connected in series or in parallel with the other connections. 4 - Un système de distribution électrique s ivant les revendications précédentes caractérisé par le fait qu'un moteur sert à entraîner le commutateur dont les dispositifs de réglage sont actionna d'arrès les variations de vitesse du moteur, et ont pour effet de faire varier la durée des périodes de mise en court-circuit ou de ccnnecticn en série ou en parallèle des divers branchements. 4 - An electrical distribution system s ivant the preceding claims characterized in that a motor is used to drive the switch whose adjustment devices are actuated to stop variations in engine speed, and have the effect of varying the duration of periods of short-circuiting or connection in series or in parallel of the various connections. 5 - Un système de distribution élctrique suivant la revendication 4 caractérisé par le fait que la source de courant continue est connectée directement au moteur dont par suite la vitesse varie suivant les variaticnade différence de potentiel aux bornes de la dite source. 5 - An electrical distribution system according to claim 4 characterized in that the direct current source is connected directly to the motor, the speed of which therefore varies according to the potential difference variaticnade across said source. 6 - Un système de distribution électrique comme revendiqué en 5 caractérisé par le fait nue les variations de durée des différents modes de connexion des branchements varient suivant la vitesse du moteur relié à la source, donc suivant les variations de voltage aux bornes de cette dernière, de telle façon que les caractéristiques de voltage et wattage des branchements restent sensiblement constants. 6 - An electrical distribution system as claimed in 5 characterized by the fact that the variations in duration of the different connection connection modes vary according to the speed of the motor connected to the source, therefore according to the voltage variations at the terminals of the latter, in such a way that the voltage and wattage characteristics of the connections remain substantially constant. 7 - Un système de distributicn électrique suivant les revendications précédentes caractérisé par le fait que le dispositif de commutation <Desc/Clms Page number 19> EMI19.1 comprend une série de segments pouvant venir en reliée contact avec des balais d'étendue variable/aux pôles positif et négatif de la source, les branchements étant connectés aux segments de telle façon qu'au cours du mouvement relatif des segments et des balais chaque branchement est périodiquement court- circuité, et entre les périodes de court-circuits connecté, de facons diverses en série ou parallèle avec les autres branchements, le réglage de l'éten- due des balais étant effectué par les variations de vitesse du motour entrainant le commutateur. 7 - An electrical distribution system according to the preceding claims characterized in that the switching device <Desc / Clms Page number 19> EMI19.1 comprises a series of segments capable of coming into contact with brushes of varying extent / at the positive and negative poles of the source, the branches being connected to the segments such that during the relative movement of the segments and the brushes each branch is periodically short-circuited, and between periods of short-circuits connected, in various ways in series or parallel with the other connections, the adjustment of the brush range being effected by variations in the speed of the motor driving the switch . 8 - Un système de distribution électrique comme revendiqué en 7 caractérisé par le fait que les balais sont fixes et aue les segments sont entraînés par le moteur dans un appareil commutateur suivant 7, R E S U M E Procédé et appareil pour réglage des caractéris- tiques de tension,intensité et énergie dans les divers branchements d'un réseau de distribution électrique alimenté par une source de courant continu. 8 - An electrical distribution system as claimed in 7 characterized in that the brushes are fixed and the segments are driven by the motor in a following switching device 7, ABSTRACT Method and apparatus for adjusting the voltage, current and energy characteristics in the various branches of an electrical distribution network supplied by a direct current source. Les branchements sont reliés à la source par un commutateur; en particulier tournant, qui inverse le sens du courant dans les branchements et les court-circuite ou les relie en série ou en parallèle les uns aux autres; les balais du commutateur étant à étendue variable et la durée des périodes de court-circuit de mise en série ou en parallèle des divers branchements dépendent de l'étendue des balais qui peut être réglée automatiquemer The connections are connected to the source by a switch; in particular rotating, which reverses the direction of the current in the connections and short-circuits them or connects them in series or in parallel to each other; the brushes of the switch being of variable range and the duration of the short-circuit periods in series or in parallel of the various connections depend on the range of the brushes which can be adjusted automatically
BE408484D BE408484A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE408484A true BE408484A (en)

Family

ID=73052

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE408484D BE408484A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE408484A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE408484A (en)
CH274357A (en) Device for regulating the voltage of an electric machine, with vibrating contacts.
BE368155A (en)
BE483267A (en)
BE445970A (en)
BE496934A (en)
BE483269A (en)
BE360550A (en)
Lavaitte et al. Controlled power supply for isotopes separator; Alimentations regulees pour separateur d'isotopes
Lavaitte et al. Controlled power supply for isotopes separator
BE664843A (en)
BE396123A (en)
FR2559320A1 (en) Switching regulator for solar generator
BE544106A (en)
BE390219A (en)
BE403511A (en)
BE568708A (en)
BE514159A (en)
BE514160A (en)
BE474846A (en)
BE455447A (en)
CH88702A (en) Installation for adjusting the voltage of an electrical network supplied by a variable speed generator machine and by an accumulator battery.
BE351857A (en)
BE393262A (en)
CH286900A (en) Very high input resistance voltmeter.