BE407233A - - Google Patents

Info

Publication number
BE407233A
BE407233A BE407233DA BE407233A BE 407233 A BE407233 A BE 407233A BE 407233D A BE407233D A BE 407233DA BE 407233 A BE407233 A BE 407233A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
speed
shaft
wheels
motor shaft
gear
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE407233A publication Critical patent/BE407233A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H37/00Combinations of mechanical gearings, not provided for in groups F16H1/00 - F16H35/00
    • F16H37/02Combinations of mechanical gearings, not provided for in groups F16H1/00 - F16H35/00 comprising essentially only toothed or friction gearings
    • F16H37/06Combinations of mechanical gearings, not provided for in groups F16H1/00 - F16H35/00 comprising essentially only toothed or friction gearings with a plurality of driving or driven shafts; with arrangements for dividing torque between two or more intermediate shafts
    • F16H37/08Combinations of mechanical gearings, not provided for in groups F16H1/00 - F16H35/00 comprising essentially only toothed or friction gearings with a plurality of driving or driven shafts; with arrangements for dividing torque between two or more intermediate shafts with differential gearing
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H2720/00Different types of speed-change gear mechanisms
    • F16H2720/04Combining a planetary speed-change gearing with a motor vehicle drive axle differential

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Friction Gearing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " VARIATEUR DE VITESSE " On n'ignore pas que l'emploi pratique des moteurs n'est possible, dans la plupart des cas, que si on fait suivre le moteur d'un dispositif permettant l'adaptation de l'énergie qu'il   four- ,   nit aux conditions instantanées d'utilisation. Cette nécessité est particulièrement à considérer dans le cas des véhicules automobile!   où,   d'une part, l'énergie est fournie par un moteur à explosions dont la caractéristique est loin d'être horizontale et   où.,   d'autre part, les conditions d'utilisation varient dans des limites très étendues. 



   Jusqu'ici, on interpose, à cet effet, entre le moteur et les roues -dans le cas d'un véhicule automobile- une botte de changement de vitesse. Cette botte permet d'obtenir des rapports de vitesses en nombre restreint, quatre ou cinq le plus souvent, en tenant compte de la marche arrière. On est, à cet égard, limité par ce fait que l'addition d'une vitesse supplémentaire entraîne, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en général, celle d'un harnais d'engrenages supplémentaire. Pour plus de cinq vitesses,-y compris la marche arrière- 1'encombrement de la boite devient ainsi prohibitif. 



   On a constaté depuis longtemps que cette solution approximative est tout-à-fait insuffisante, surtout en ce qui concerne les moteurs à faible puissance où il est particulièrement requis d'utiliser le moteur à sa vitesse de rotation pour laquelle son rendement est optimum. 



   En outre, le fonctionnement de telles bottes entraîne des ronflements; de plus, le passage d'une vitesse à l'autre provoque souvent des chocs et desgrincements. 



   La présente invention remédie à ces inconvénients. Elle est une solution mécanique exacte du problème de l'adaptation, à chaque   instant:,,   de l'énergie du moteur aux conditions d'utilisation. 



   Elle a pour objet un mécanisme variateur de vitesse, lequel interposé entre un arbre moteur et un arbre conduit, permet d'introduire, entre ces deux arbres, un nombre infini de rapports de vitesses formant une gamme continue. 



   Il est dès lors possible, par exemple, de faire tourner constamment. le moteur à son régime de rendement optimum, quelle que soit la vitesse du véhicule sur la route. 



   Ce mécanisme variateur de vitesse est constitué, en principe, par la combinaison d'un carter, ou analogue, .tournant à la vitesse de l'arbre moteur et transmettant la puissance, avec un système d'engrenages dont on peut faire varier à volonté la vitesse d'une manière continue, l'arbre conduit étant entraîné par la conjugaison de l'action du carter avec celle du dernier élément du système d'engrenages. 



   Ce système d'engrenages est caractérisé essentiellement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 en ce qu'il comporte une roue libre -ou un jeu de roues libresclaveté sur l'arbre moteur, et en prise avec un plateau; ce plateau tourne autour de son axe, lequel peut, pour la variation de vitesse, être excentré par rapport à l'arbre moteur; il entraîne une seconde roue libre-ou un second jeu de roues libres- fou sur l'arbre moteur, mais centré sur lui. 



   Cette seconde roue libre -ou ce second jeu- entraîne un bloc d'engrenages contenu à l'intérieur du carter mobile et qui, dans une forme de réalisation préférée, comprend, en principe, un système assurant l'irréversibilité du mouvement, par exemple une ou plusieurs vis sans fin engrenant avec des roues hélicoïdales tangentes, l'inclinaison des filets étant telle qu'elle rend im-possible l'entraînement des roues libres par l'arbre conduit; le mouvement des roues hélicoïdales est transmis à des roues satellites roulant, d'une part, sur la périphérie interne du carter mobile et, d'autre part, sur une roue centrale clavetée sur l'arbre conduit. 



   Ce mécanisme permet la variation continue des vitesses par action sur une seule commande qui est celle imposant la valeur de   l'excentrage   du plateau. 



   Le bloc d'engrenages ne reçoit qu'une faible partie de l'effort moteur. Ses différents organes ne subissent donc en pratique aucune usure. 



   Pour la variation de vitesse, aucun engrenage n'est mis en prise -ou dégagé- avec un autre, de sorte que tous les chocs sont évités. 



   D'autres caractéristiques résulteront de la description qui suit,   faiteen   se référant au dessin annexé, dans lequel . 



   La fig. 1 est une coupe longitudinale, suivant 0 A de la fig. 2 pour la partie supérieure , suivant 0 A, OB, OA de la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 même figure pour la partie inférieure et respectivement de l'extrémité gauche de la fig' 1 jusqu'à la couronne dentée conique, de cette couronne dentée au disque porte-satellites non compris, de ce disque porte-satellites jusqu'à l'extrémité droite. 



   La fig. 2 est, pour sa partie gauche, une coupe suivant C-C de la fig. 1 et, pour sa partie droite, une coupe suivant D-D de cette même figure. 



   La fig. 3 est une coupe transversale schématique au niveau des satellites. 



   La fig. 4 est une coupe transversale schématique, immédiatement après le premier jeu de roues libres. 



   La fig. 5 est une coupe transversale schématique,   immédia-   tement avant le second plateau. 



   Sur ce dessin, l'arbre moteur est référencé 1; il tourne dans un carter fixe 2, enfermant l'ensemble du variateur de vitesse et repose, en particulier, sur le roulement à billes 3. 



  Un couvercle 5 est claveté en bout de cet arbre; il coiffe un carter mobile , 6, lequel tourne donc à la vitesse de l'arbre moteur 1. 



   Sur cet arbre 1 est en outre claveté un jeu 7 de roues libres, lesquelles, dans la forme de réalisation décrite, sont au nombre de trois et référencées 8,9 et 10; Sur ces roues libres sont fixée des doigts visibles sur la fig. 4, respectivement en 11, 12 et 13. 



   Un bloc de deux plateaux solidaires, 14 et 15, disposé autour de l'arbre 1, peut être excentrépar rapport à cet arbre. 



   Le plateau 14 (fig.4) présente des rainures 16, 17 et 18 dans lesquelles sont engagés les doigts 11, 12 et   13. -  
Le plateau 15 (fig.5), solidaire du plateau 14 et ana-   logue .   celui-ci, présente des rainures 19,20 et 21. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La valeur de   l'exoentrage   du bloc des plateaux est minée par une tige de commande 22. 



   Le bloc des plateaux est guidé, dans sa   translatio   2) par deux colonnes solidaires du carter fixe et de part et tre de l'axe, dont l'une est représentée en 23; chacune d'el] est embrassée par deux demi-coussinets 24 et 25 fixés sur un que 26 solidaire de la tige de commande 22 et du bloc des pla
Un roulement à billes 27 permet la rotation du bloc plateaux par rapport au carter fixe. 



   Un second jeu 28 de trois roues libres 29, 30 et 31 entraîné par le plateau 15 grâce à des doigts 32, 33 et 34,   p@   par ces roues et engagés dans les rainures 19,20 et 21 (fig.5
Ce jeu repose sur le couvercle 5 par l'intermédiaire roulement à,billes 35 qui est le préférence à gorge prof onde. 



   Il est solidaire d'une couronne dentée conique 36, e prise avec un pignon conique 37, claveté sur un arbre transver 38. Cet arbre traverse le carter mobile 6 et tourne sur les   ro@   lements à billes et de butée,   39'et   40, 39a et 40a (fig.2). 



   Un pignon conique 41, analogue au pignon 37,   équilib@      celui-ci à l'autre extrémité, 42, de l'arbre 38 et tourne fou s   cet arbre (Fig.2). 



   Des vis sans fin 43 et 44, solidaires de l'arbre 38, grènent avec des roues hélicoïdales tangentes 45 et 46.   L'inal   naison des filets est telle que la transmission du mouvement, assurée dans le sens vis à roue, est impossible dans le sens   op;   sé. 



   Les arbres, 47 et 48, des roues hélicoïdales reposent, comme il est montré fig. 1, dans des roulements à'aiguilles 49 e 50 du carter mobile 6 et sont maintenus par la butée double à billes 51. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Sur les arbres   47   et 48 sont clavetés des pignons cylin-   driques   54 et 55 engrenant avec une roue dentée 56, solidaire d'un disque 57. Ce disque porte les roues satellites 58 et 59 d'un relais différentiel. Celui-ci comprend, en outre, une couronne dentée 60, formée sur le pourtour intérieur du carter mobile 6 et une roue centrale dentée 61, clavetée sur l'arbre conduit 62. 



   Cet arbre tourne dans le carter mobile 6 sur le roulement à billes 63, le roulement à aiguilles 64 et, dans la roue centrale 56, sur le roulement à aiguilles 65. 



   Lorsque l'arbre moteur 1 tourne à une certaine vitesse, l'ensemble du carter mobile 6, avec le bloc d'engrenages qui lui est intérieur, tourne à cette même vitesse. 



   Cet arbre entraîne en outre le bloc d'engrenages intérieur dans un mouvement propre, par l'intermédiaire des jeux de roues libres et des plateaux 14 et 15. 



   En se reportant à la fig.4, on voit qu'à partir de la position représentée, à une rotation a, dans le sens des aiguilles d'une montre, du doigt 11, correspond une rotation b du plateau 14; celle-ci entraîne une rotation c des doigts 12 et 13, c étant plus grand   que a.   Donc, en cette position, seul le doigt 11 réalise l'entraînement du plateau 14, les doigts 12 et 13 entraînant la couronne des roues libres plus vite que leur noyau n'est conduit. 



   Au cours d'une rotation complète, chaque doigt joue tour à tour le rôle de doigt moteur. 



   L'action du plateau 15 solidaire du plateau 14, par rapport au second jeu 28 de roues libres, est analogue (fig.5). Pour une rotation b, dans le sens des aiguilles d'une montre, du plateau 15, correspond une rotation d du doigt 32 et une   rotation e   des doigts 33 et   34,   étant inférieur à d. Le roue libre 29, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 solidaire du doigt 32 entraîne seule, pour cette rotation, la couronne dentée conique 36. 



   Il ressort donc, en définitive que, pour une rotation a de l'arbre moteur, la couronne dentée 36 a tourné de d; elle a donc tourné, par rapport à l'arbre moteur de (d-a). 



   La valeur relative des angles a b c d e est fonction de l'excentrage du bloc des plateaux 14 et 15 par rapport à l'arbre moteur. On voit par là que la vitesse de rotation de la couronne dentée 36, entraînant le bloc d'engrenages, par rapport à l'arbre moteur, varie avec cet excentrage. Un calcul simple permettrait d'ailleurs de la déterminer en fonction de celui-ci. 



   Il doit être bien compris que le nombre des roues libres, dans chaque jeu, n'est donné qu'à titre indicatif. Une seule roue libre, dans chaque jeu, permettrait d'obtenir le résultat. La multiplicité des roues a pour but une plus grande continuité dans la transmission du mouvement. 



   Le bloc d'engrenages intérieur au carter 6 est entraîné par la couronne dentée 36 à une vitesse qui varie avec l'excentrage des plateaux 14 et 15. Il en est ainsi pour le disque portant les satellites du relais différentiel. La conjugaison de cette vitesse avec celle de la couronne dentée formée sur le carter 6 entraîne l'arbre conduit 62 par l'intermédiaire des satellites et de la roue centrale 61 à une vitesse qui varie, elle aussi, avec   l'excentrage   des plateaux 14 et 15. 



   Il est à remarquer que la présence du système irréversible vis sans fin-roue hélicoïdale empêche l'arbre conduit de tourner librement en entraînant le système d'engrenages y compris les roues libres ; cet arbre, au point de vue de la transmission de l'énergie , est constamment couplé à l'arbre moteur par l'intermédiaire du carter mobile 6. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  - Lorsque la vitesse imposée à l'arbre conduit 62 par le bloc d'engrenages devient égale et de sens contraire à celle de l'arbre moteur 1, on est à la position de point mort ou de vitesse nulle. 



   Si, en faisant varier   ltexcentrage   des plateaux 14 et 15, la vitesse de l'arbre conduit devient supérieure à celle de l'arbre moteur, on assure à cet arbre conduit une rotation de sens inverse qui, par exemple, correspond , pour l'automobile, à la marche arrière. 



   La commande unique du mécanisme variateur de vitesse im- pose une valeur   d'excentrage   déterminée pour le bloc des plateaux 14 et 15, donc un rapport déterminé de la vitesse du bloc d'engre- nages intérieur au carter, comparativement.à celle de l'arbre      moteur. On conçoit , dans ces conditions, que, puisqu'il est pos- sible de faire tourner le moteur à vitesse constante, par exemple à sa vitesse de rendement optimum , quelles que soient les circons- tances d'utilisation, on puisse alors repérer la vitesse de l'arbre conduit par la position de la commande de l'excentrage. 



   En vue de diminuer le diamètre d'encombrement des organes excentrables, on peut adjoindre, au mécanisme variateur de vitesse, un mécanisme inverseur , par exemple tel qu'il a été représenté sur la   fig.l   du dessin. 



   L'inverseur comprend un pignon conique 66, claveté en bout de l'arbre conduit 62 engrenant avec un jeu de satellites 67 et 68 lesquels sont en prise avec un pignon 69 claveté sur l'arbre récepteur   70.   



   Les arbres 71 et 72 des satellites sont solidaires d'une bague 73, dentée, en 74 et 75, sur ses deux bords et pouvant cou- lisser longitudinalement. 



   Les déplacements sont commandés par un levier de manoeuvre 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 76 actionnant une barre de manoeuvre 77 portant un bossage 78 eng gé dans une rainure 79 tracée sur la bague 73. 



   Lorsque la denture 75 est enclenchée avec une denture   8@   du pignon 69, l'arbre récepteur 70 tourne dans le même sens que l'arbre conduit 62 . 



   Au contraire, lorsque, par le jeu du levier de manoeuvre 76, la denture 74 est enclenchée avec une couronne dentée 81, formée sur le carter fixe 2, l'arbre 70 tourne en sens inverse de l'arbre 62. 



   Dans la position intermédiaire, qui est celle où. la   bag@   73 n'est pas enclenchée, l'arbre 70 est complètement libéré de l'arbre62. 



   Les arbres 62 et 70 tournent dans un palier 82. Les ar- bres 71 et 72 sont en rotation entre deux flasques circulaires 83 et 84. Des roulements de butée 85 et 86 fixent les positions lon-      gitudinales des arbres 62 et 70. 



   Il faut observer que la manoeuvre de l'inverseur ne fait naître aucun grincement résultant du choc des dentures 74 et 75, respectivement avec les dentures 81 et 80. En effet, dans les deux cas, l'enclenchement se fait alors que les dentures sont immobiles, le moment de l'enclenchement étant celui du démarrage. 



   Le levier de manoeuvre de l'inverseur peut d'ailleurs être réuni mécaniquement à la commande déterminant l'excentrage. 



  Dans ces conditions, cette dernière assure, à elle seule, la ma- noeuvre du mécanisme variateur de vitesse, y compris celle du mécanisme inverseur. 



   Comme il aété dit, le nombre de roues libres dans chaque jeu peut être quelconque ; leur type peut être choisi à volonté. Le nombre de jeux de roues libres, celui des plateaux peuvent être différents de ce qui a été décrit sans que pour cela 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 on sorte du cadre de l'invention. 



   De même, les plateaux peuvent être montés à la place des roues libres et inversement. Les doigts d'entraînement peuvent être solidaires des plateaux.et, dans ce cas, les rainures seraient pratiquées sur les roues libres correspondantes. 



   Les vis sans fin peuvent être en nombre quelconque., dis- posées et commandées différemment, le sens de leur pas variant , suivant .ses dispositions, en vue du but à   atteindre .   



   Le relais différentiel peut également avoir une disposition différente de celle qui a été décrite. 



   Enfin , le sens du pas des vis sans fin permet d'obtenir suivant le cas, une démultiplication ou une surmultiplication de la vitesse de l'arbre conduit par rapport à celle de l'arbre moteur.     



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "SPEED VARIATOR" It is well known that the practical use of motors is only possible, in most cases, if the motor is followed by a device allowing the adaptation of the energy it supplied to instant conditions of use. This need is particularly to be considered in the case of motor vehicles! where, on the one hand, the energy is supplied by an internal combustion engine whose characteristic is far from being horizontal and where, on the other hand, the conditions of use vary within very wide limits.



   Hitherto, a gear change boot has been interposed for this purpose between the engine and the wheels - in the case of a motor vehicle. This boot allows a limited number of gear ratios to be obtained, usually four or five, taking reverse gear into account. In this respect, we are limited by the fact that the addition of an additional speed results in,

 <Desc / Clms Page number 2>

 usually that of an additional gear harness. For more than five speeds, including reverse gear, the size of the gearbox thus becomes prohibitive.



   It has long been observed that this approximate solution is completely insufficient, especially as regards low power engines where it is particularly required to use the engine at its speed of rotation for which its efficiency is optimum.



   In addition, the operation of such boots leads to snoring; moreover, changing from one gear to another often causes shocks and squeaks.



   The present invention overcomes these drawbacks. It is an exact mechanical solution to the problem of adapting, at all times: ,, the energy of the engine to the conditions of use.



   Its object is a speed variator mechanism, which interposed between a motor shaft and a driven shaft, makes it possible to introduce, between these two shafts, an infinite number of speed ratios forming a continuous range.



   It is therefore possible, for example, to run constantly. the engine at its optimum performance regardless of the vehicle speed on the road.



   This speed variator mechanism is constituted, in principle, by the combination of a housing, or the like, rotating at the speed of the motor shaft and transmitting the power, with a system of gears which can be varied at will. speed continuously, the driven shaft being driven by the combination of the action of the housing with that of the last element of the gear system.



   This gear system is essentially characterized

 <Desc / Clms Page number 3>

 in that it comprises a freewheel - or a set of freewheels keyed to the motor shaft, and engaged with a plate; this plate rotates around its axis, which may, for the speed variation, be eccentric with respect to the motor shaft; it drives a second freewheel - or a second set of freewheels - loose on the motor shaft, but centered on it.



   This second freewheel -or this second set- drives a gear unit contained inside the movable casing and which, in a preferred embodiment, comprises, in principle, a system ensuring the irreversibility of the movement, for example one or more endless screws meshing with tangent helical wheels, the inclination of the threads being such that it makes it impossible to drive the free wheels by the driven shaft; the movement of the helical wheels is transmitted to planet wheels rolling, on the one hand, on the internal periphery of the movable casing and, on the other hand, on a central wheel keyed on the driven shaft.



   This mechanism allows the continuous variation of the speeds by action on a single command which is the one imposing the value of the offset of the plate.



   The gear unit receives only a small part of the engine force. Its various components therefore do not in practice undergo any wear.



   For the speed variation, no gearing is engaged - or disengaged - with another, so that all shocks are avoided.



   Other characteristics will result from the following description, made with reference to the accompanying drawing, in which.



   Fig. 1 is a longitudinal section, along 0 A of FIG. 2 for the upper part, following 0 A, OB, OA of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 same figure for the lower part and respectively from the left end of fig '1 up to the conical ring gear, from this ring gear to the planet carrier disc not included, from this planet carrier disc to the end right.



   Fig. 2 is, for its left part, a section along C-C of FIG. 1 and, for its right part, a section along D-D of this same figure.



   Fig. 3 is a schematic cross section at the level of the satellites.



   Fig. 4 is a schematic cross section immediately after the first set of freewheels.



   Fig. 5 is a schematic cross section immediately before the second plate.



   In this drawing, the motor shaft is referenced 1; it rotates in a fixed casing 2, enclosing the entire speed variator and rests, in particular, on the ball bearing 3.



  A cover 5 is keyed at the end of this shaft; it covers a movable casing, 6, which therefore rotates at the speed of the motor shaft 1.



   On this shaft 1 is further keyed a set 7 of free wheels, which, in the embodiment described, are three in number and referenced 8, 9 and 10; On these free wheels are fixed fingers visible in fig. 4, respectively in 11, 12 and 13.



   A block of two integral plates, 14 and 15, arranged around the shaft 1, can be eccentric with respect to this shaft.



   The plate 14 (fig.4) has grooves 16, 17 and 18 in which the fingers 11, 12 and 13. -
The plate 15 (fig.5), integral with the plate 14 and similar. the latter has grooves 19, 20 and 21.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The value of the offset of the block of the plates is undermined by a control rod 22.



   The block of the plates is guided, in its translation 2) by two columns integral with the fixed casing and on either side of the axis, one of which is shown at 23; each of el] is embraced by two half-pads 24 and 25 fixed on a 26 integral with the control rod 22 and the block of pla
A ball bearing 27 allows the rotation of the platen unit relative to the fixed casing.



   A second set 28 of three free wheels 29, 30 and 31 driven by the plate 15 thanks to fingers 32, 33 and 34, p @ by these wheels and engaged in the grooves 19, 20 and 21 (fig. 5
This game rests on the cover 5 through the ball bearing 35 which is preferably deep groove.



   It is integral with a conical toothed ring 36, taken with a bevel pinion 37, keyed on a transverse shaft 38. This shaft passes through the movable casing 6 and rotates on the ball and stop bearings, 39 'and 40 , 39a and 40a (fig. 2).



   A bevel gear 41, similar to pinion 37, balances the latter at the other end, 42, of shaft 38 and rotates this shaft (Fig.2).



   Endless screws 43 and 44, integral with the shaft 38, grènent with tangent helical wheels 45 and 46. The final naison of the threads is such that the transmission of the movement, ensured in the direction screw to wheel, is impossible in the meaning op; se.



   The shafts, 47 and 48, of the helical wheels rest, as shown in fig. 1, in needle bearings 49 e 50 of the movable housing 6 and are held by the double ball thrust bearing 51.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   On the shafts 47 and 48 are keyed cylindrical gears 54 and 55 meshing with a toothed wheel 56, integral with a disc 57. This disc carries the planet wheels 58 and 59 of a differential relay. The latter further comprises a toothed ring 60, formed on the inner periphery of the movable housing 6 and a central toothed wheel 61, keyed on the driven shaft 62.



   This shaft rotates in the movable housing 6 on the ball bearing 63, the needle bearing 64 and, in the central wheel 56, on the needle bearing 65.



   When the motor shaft 1 rotates at a certain speed, the assembly of the movable housing 6, with the gear unit which is inside it, rotates at this same speed.



   This shaft further drives the inner gear unit in its own motion, via the free wheel sets and the plates 14 and 15.



   Referring to FIG. 4, it can be seen that from the position shown, to a rotation a, in the direction of clockwise, of the finger 11, there corresponds a rotation b of the plate 14; this causes a rotation c of the fingers 12 and 13, c being greater than a. Therefore, in this position, only the finger 11 drives the plate 14, the fingers 12 and 13 driving the crown of the freewheels faster than their core is driven.



   During a complete rotation, each finger plays the role of motor finger in turn.



   The action of the plate 15 integral with the plate 14, relative to the second set 28 of free wheels, is similar (fig.5). For a rotation b, in the direction of clockwise, of the plate 15, corresponds a rotation d of the finger 32 and a rotation e of the fingers 33 and 34, being less than d. Freewheel 29,

 <Desc / Clms Page number 7>

 integral with the finger 32 alone, for this rotation, the conical toothed ring 36.



   It therefore emerges, ultimately, that, for a rotation a of the motor shaft, the ring gear 36 has rotated by d; it has therefore rotated, with respect to the motor shaft of (d-a).



   The relative value of the angles a b c d e depends on the eccentricity of the block of the plates 14 and 15 with respect to the motor shaft. It can be seen that the speed of rotation of the toothed ring 36, driving the gear unit, relative to the motor shaft, varies with this eccentricity. A simple calculation would also make it possible to determine it as a function of it.



   It should be understood that the number of freewheels in each set is only indicative. A single freewheel, in each game, would obtain the result. The purpose of the multiplicity of wheels is greater continuity in the transmission of movement.



   The gear unit inside the housing 6 is driven by the ring gear 36 at a speed which varies with the eccentricity of the plates 14 and 15. This is the case for the disc carrying the planet wheels of the differential relay. The combination of this speed with that of the toothed ring formed on the housing 6 drives the driven shaft 62 by means of the planet wheels and the central wheel 61 at a speed which also varies with the eccentricity of the plates 14 and 15.



   It should be noted that the presence of the irreversible worm-helical wheel system prevents the driven shaft from rotating freely by driving the gear system including the free wheels; this shaft, from the point of view of the transmission of energy, is constantly coupled to the drive shaft via the movable housing 6.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  - When the speed imposed on the driven shaft 62 by the gear unit becomes equal and in the opposite direction to that of the motor shaft 1, we are in the neutral or zero speed position.



   If, by varying the eccentricity of the plates 14 and 15, the speed of the driven shaft becomes greater than that of the motor shaft, this driven shaft is guaranteed to rotate in the opposite direction which, for example, corresponds, for the automobile, in reverse.



   The single control of the speed variator mechanism imposes a determined eccentric value for the block of the plates 14 and 15, therefore a determined ratio of the speed of the internal gear unit to the housing, compared to that of the 'engine shaft. It is understood, under these conditions, that, since it is possible to make the motor run at constant speed, for example at its optimum efficiency speed, whatever the circumstances of use, it is then possible to identify the speed of the shaft driven by the position of the offset control.



   In order to reduce the overall diameter of the eccentric members, it is possible to add to the speed variator mechanism, an inverter mechanism, for example as shown in fig.l of the drawing.



   The reverser comprises a bevel gear 66, keyed at the end of the driven shaft 62 meshing with a set of planet wheels 67 and 68 which are in engagement with a pinion 69 keyed on the receiver shaft 70.



   The shafts 71 and 72 of the planet wheels are integral with a ring 73, toothed, at 74 and 75, on its two edges and which can slide longitudinally.



   Movements are controlled by an operating lever

 <Desc / Clms Page number 9>

 76 actuating an operating bar 77 bearing a boss 78 eng ge in a groove 79 traced on the ring 73.



   When the toothing 75 is engaged with a toothing 8 @ of the pinion 69, the receiver shaft 70 turns in the same direction as the driven shaft 62.



   On the contrary, when, by the play of the operating lever 76, the toothing 74 is engaged with a toothed ring 81, formed on the fixed casing 2, the shaft 70 turns in the opposite direction to the shaft 62.



   In the middle position, which is where. bag @ 73 is not engaged, shaft 70 is completely free from shaft 62.



   Shafts 62 and 70 rotate in a bearing 82. Shafts 71 and 72 are rotated between two circular flanges 83 and 84. Thrust bearings 85 and 86 fix the longitudinal positions of shafts 62 and 70.



   It should be observed that the operation of the reverser does not give rise to any squeaking resulting from the impact of the teeth 74 and 75, respectively with the teeth 81 and 80. In fact, in both cases, the engagement takes place while the teeth are stationary, the moment of engagement being that of starting.



   The maneuvering lever of the reverser can moreover be joined mechanically to the control determining the offset.



  Under these conditions, the latter ensures, by itself, the operation of the speed variator mechanism, including that of the inverter mechanism.



   As has been said, the number of freewheels in each game can be any; their type can be chosen at will. The number of sets of freewheels, that of the plates may be different from what has been described without the

 <Desc / Clms Page number 10>

 this is outside the scope of the invention.



   Likewise, the trays can be mounted instead of the free wheels and vice versa. The drive fingers may be integral with the trays. And, in this case, the grooves would be made on the corresponding free wheels.



   The worm screws can be in any number, arranged and ordered differently, the direction of their pitch varying, according to its arrangements, in view of the goal to be achieved.



   The differential relay can also have a different arrangement from that which has been described.



   Finally, the direction of the pitch of the endless screws makes it possible to obtain, depending on the case, a reduction or an overdrive of the speed of the driven shaft relative to that of the motor shaft.


    

Claims (1)

RESUME : La présente invention a pour objet un mécanisme variateur de vitesse, lequel, interposé entre un arbre moteur et un arbre conduit, permet d'obtenir entre ces deux arbres un nombre infi- ni de rapports de vitesse formant une gamme continue. ABSTRACT : The present invention relates to a speed variator mechanism which, interposed between a motor shaft and a driven shaft, makes it possible to obtain between these two shafts an infinite number of speed ratios forming a continuous range. Selon l'invention, le mécanisme variateur de vitesse est constitué,en principe, par la combinaison d'un carter, ou analogue, tournant à la vitesse de l'arbre moteur et transmettant la puissance, avec un système d'engrenages dont on peut faire varier à volonté la vitesse d'une manière continue, l'arbre conduit étant entrat- né par la conjugaison de l'action du carter avec celle de l'élément de sortie du système d'engrenages. According to the invention, the speed variator mechanism is constituted, in principle, by the combination of a casing, or the like, rotating at the speed of the motor shaft and transmitting the power, with a system of gears which can be continuously varying the speed at will, the driven shaft being driven by the combination of the action of the housing with that of the output element of the gear system. Ce système d'engrenages est caractérisé essentiellement par la combinaison d'un plateau tournant autour de son axe, lequel peut , pour la variation de vitesse, être excentré par rapport à l'arbre moteur avec deux roues libres -ou jeux de roues libres- en prise avec ce plateau, et centré sur l'arbre moteur, l'un étant claveté <Desc/Clms Page number 11> Sur cet arbre et l'autre étant fou par rapport à cet arbre. This gear system is essentially characterized by the combination of a rotating plate around its axis, which can, for the speed variation, be eccentric with respect to the motor shaft with two free wheels - or sets of free wheels - engaged with this plate, and centered on the motor shaft, one being keyed <Desc / Clms Page number 11> On this tree and the other being crazy about this tree. La roue libre ou le jeu de roues libres fou sur l'arbre moteur entraîne un bloc d'engrenages contenu à l'intérieur du carter mobile et qui comprend en principe un système assurant l'irréversibilité du mouvement, dans une forme de réalisation préférée une ou plusieurs vis sans fin engrenant avec des roues hélicot- dales tangentes correspondantes, l'inclinaison des filets étant telle que l'entraînement des roues libres par l'arbre conduit est impossible ; le mouvement des roues hélicoïdales est transmis à des roues satellites roulant, d'une part, sur la périphérie interne du carter mobile et, d'autre part, sur une roue centrale clavetée sur l'arbre conduit. The freewheel or the idle freewheel set on the motor shaft drives a gear unit contained inside the movable housing and which in principle comprises a system ensuring the irreversibility of the movement, in a preferred embodiment a or several worms meshing with corresponding tangent helical wheels, the inclination of the threads being such that the drive of the free wheels by the driven shaft is impossible; the movement of the helical wheels is transmitted to planet wheels rolling, on the one hand, on the internal periphery of the movable casing and, on the other hand, on a central wheel keyed on the driven shaft. Ce mécanisme variateur de vitesse est manoeuvrable par une seule commande qui est celle imposant la valeur de l'excentrage du plateau ; pour la variation de vitesse, aucun engrenage n'est mien prise -ou dégagé- avec un autre. This speed variator mechanism can be operated by a single command which is the one imposing the value of the plate offset; for the speed variation, no gear is mine taken - or disengaged - with another. Le mécanisme variateur de vitesse peut, selon une forme d'exécution, être suivi d'un mécanisme inverseur, en vue de diminuer le diamètre d'encombrement des organes exoentrables, le mécanisme inverseur étant alors commandé par un levier de manoeuvre relié mécaniquement à la commande du variateur de vitesse et pouvant être actionné par celle-ci. The speed variator mechanism may, according to one embodiment, be followed by an inverter mechanism, in order to reduce the overall diameter of the exoentrable members, the inverter mechanism then being controlled by an operating lever mechanically connected to the drive control and can be operated by it.
BE407233D BE407233A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE407233A true BE407233A (en)

Family

ID=72070

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE407233D BE407233A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE407233A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2948160A1 (en) GEARBOX COMPRISING A MEANS FOR LOCKING AN OUTPUT SHAFT AND VEHICLE COMPRISING SUCH A GEAR BOX
FR3049572B1 (en) PROPELLER STEM CONTROL SYSTEM
BE407233A (en)
WO2020025343A1 (en) Variable spacing flange pulley for variable-speed drive
EP0643239A2 (en) Transmission with incorporated clutch
FR2991288A1 (en) Angular travel limiter device for rotative control lever of control device of aircraft, has motorized device to adjust position of stops, each being formed by cam whose shape is such that stop contact zone is at radial distance from shaft
FR2645103A1 (en) ASSISTING DEVICE FOR THE ROTATIONAL DRIVE OF A SHAFT, IN PARTICULAR A STEERING COLUMN OF A MOTOR VEHICLE
FR2858368A1 (en) Starter for driving internal combustion engine, has belt and pulley rotatably mounted on shaft section that has front free end carried by arm that is integrated to support unit, and moving unit having rear wheel
FR1259249A (en) Wheel hub containing a dynamo
FR2749055A1 (en) Reverse control for motor vehicle gear box
BE490092A (en)
BE424844A (en)
CH683450A5 (en) Transmission mechanism of variable transmission ratio.
BE366366A (en)
FR2714950A1 (en) Variable reducer gear unit for motor vehicles
BE344951A (en)
CH359583A (en) Variable speed mechanism
BE507397A (en)
BE365494A (en)
BE397881A (en)
BE485636A (en)
FR2766251A1 (en) Belt drive transmission for bicycles
BE433011A (en)
BE472614A (en)
FR2773861A1 (en) Manual gearbox reversing push rod