<Desc/Clms Page number 1>
"Sûreté de clapet d'arrêt pour fusils à verrou tournant ".
L'invention concerne une sûreté de clapet d'arrêt poux fus à verrou tournant et à percuteur tubulaire.Elle réside dan le fait que l'âme du clapet d'arrêt est logée à l'intérieur l'extrémité arrière tubulaire du percuteur et agit de l'in térienr sur ce dernier et sur la pièce de fermeture.En dép çant l'axe de l'âme du clapet d'arrêt, de la face extérieu de la platine,à l'intérieur on simplifie considérablement la forme de la platine; de cette manière, au lien d'être constituée par une pièce fraisée de fabrication difficile,
<Desc/Clms Page number 2>
elle est constituée par une pièce tournée facile à fabriquer.
Le dessin montre, à titre d'exemple,une réalisation de sûreté de clapet d'arrêt conforme à l'invention.
La fig.l montre l'ensemble du verrou du fusil avec la broche de percussion, la platine,le clapet d'arrêt et une partie du bouton de manoeuvre du verrou en coupe longitudinale et horizontale suivant l'axe,vue d'en haut et/dans la position d'ouverture du clapet d'arrêt,position que celui-ci doit prendre quand l'arme est en ordre de tir.
La fig.2 est une coupe verticale pratiquée suivant l'axe dans la partie postérieure du verrou vue de coté,le clapet d'arrêt se trouvant dans la même position que dans la fig.l.
La fig.3 est une coupe analogue à celle de la fig.l,mais quand le clapet d'arrêt se trouve en position de fermeture.
Les figs. 4 à 7 sont des vues en perspective; la fig. 4 montre le verrou proprement dit avec son bouton de manoeuvre, en vue de montrer la pointe d'arrêt qui s'y trouve; la fig.5 est une vue de dessous de la platine ; fig.6 est une vue latérale du clapet d'arrêt et, enfin, la fig.7 estime vue latérale du percuteur.
Le verrou, cylindrique 1 porte à l'avant les Mandons de fermeture usuels 2 et à l'arrière un renforcement 3 auquel s'attache le bouton de manoeuvre !.Dans le renforoement 3 est ménagée à l'arrière une rainure circulaire 5 dont la paroi arrière est interrompue en partie.Le verrou est perforé dans le sens de la longueur; un passage étroit 6 qui va en se ré- trécissant encore vers l'avant sert à guider la broche de percussion 7 portée à la partie avant du percuteur 8 notable- ment plus épais.Ce percuteur peut glisser dans le passage 2 du verrou.Au bord postérieur du verrou se trouve un évidement
10 à surface hélicoïdale 11 qui sert à armer le percuteur.
Dans le bouton du verrou 4 est ménagé un passage 12 qui pénètre jusqu'à l'intérieur du verrou; une vis 13 l'obture
<Desc/Clms Page number 3>
à l'extrémité extérieure du bouton.Dans le passage quelque peu rétréci en 14 est guidée une pointe d'arrêt 15 qui pénèl légèrement dans le passage 9 du verrou par l'intermédiaire d'une extrémité sphérique on en forme de bouton quand sa têt un peu renforcée se trouve sur la partie débordante 14.Elle est poussée en permanence par un ressort 16 à l'intérieur du passage 9.
Le percuteur porte à l'arrière les tenons d'armement 1@ usuels à surface hélicoïdale 18 et le cran d'armement 19.Le tenon d'armement glisse dans la rainure longitudinale 20 du bec de la botte et est ainsi mis dans l'impossibilité de tourner.De l'extrémité postérieure du percuteur,au côté gant part une fente coudée 21, 22 qui se dirige tout d'abord longitudinalement pour faire ensuite un angle de 180 et pénétrer dans la paroi du tube.Dans la paroi postérieure de la fente transversale 22,au centre et à l'une des extrémité! se trouvent deux crans ronds 23.Sur le coté droit,
le percu. teur présente un trou 24 ayant le diamètre de la pointe d'arrêt 15.Le bord antérieur de la partie tubulaire du perct teur possède une surface d'approche inclinée 25.
La platine 26 se compose d'une pièce rotative sans auch bourrelet saillant,appendice ou accessoire analogue exigeant un travail de fraisage spécial.Dans cette pièce tournante,oi a formé quelques surfaces planes en évidant et en enlevant simplement de la matière.La platine s'adapte par sa busulur< antérieure 27 sur la partie renforcée 3 de la pièce de fermi ture et en cet endroit,elle porte sur la paroi intérieure un large mamelon de joint de baïonnette 28 qui vient se placer dans la rainure annulaire 5 de la pièce de fermeture.
Les parois de la busulure 27 ouverte vers le bas sont aplaties suivant un plan 29 et glissent grâce à cet aplatissement, suivant le mode connu,dans le bec de la botte.La partie
<Desc/Clms Page number 4>
postérieure de la platine présente un passage longitudinal
30 du mime diamètre que le percuteur 8.Ce dernier ainsi que -la paroi postérieure 31 de la platine sont évidés vers le bas et ce d'une largeur égale au diamètre de l'âme du clapet d'arrêt.
Le clapet d'arrêt se compose de l'âme 32 et de la tête
33 y fixée à l'arrière et portant l'aile 34 qui sert de prise.
L'âme 32 a dans le plan axial où. se trouve l'aile d'arrêt 34 et dans le voisinage de son extrémité antérieure un évidement plat 35,au centre un mamelon cylindrique 36; à l'arrière, deux devant la tête 33,un bord 37 évidé des/cotés à plat.Son éoar- tement de la tête 33 est égal à l'épaisseur de la paroi posté- rieure 31 de la platine.
Le verrou assemblé (fige.1 à 3) maintient la platine 26 avec son mamelon de fermeture de baïonnette 28 dans la rainure annulaire 5 du verrou 1; le percuteur 8 se place par sa partie antérieure dans le verrou 1. à l'arrière dans le passage 30 de la platine et en bas fait saillie de celui-ci par son tenon d'armement 17.L'âme 32 du clapet d'arrêt se trouve dans le passage du percuteur 8,le bord 37 se place de l'intérieur sur la paroi arrière 31 de la platine.Le mamelon 36 de l'âme 32 se trouve dans la fente coudée 21,
22 du percuteur et l'évide- ment 35 de l'âme dans un plan transversal passant par l'axe de la pointe d'arrêt !±.Le ressort de percussion 38 du per- auteur 8 s'appuie à l'arrière sur l'âme du clapet d'arrêt 32 qui se trouve ainsi en permanence sous la pression de tension ou sous la totalité de la pression d'armement du ressort de percussion.La tête du clapet d'arrêt 33 recouvre l'évidement inférieur de la paroi postérieure 31 de la platine vers l'arrière.
Le clapet d'arrêt entre à présent en nation, suivant son réglage, de la façon suivante sur le verrou fermé.Quand
<Desc/Clms Page number 5>
le percuteur est retiré, on ne peut pas le faire mouvoir comme les sûretés actuelles .
Quand le clapet d'arrêt est tourné tout à fait à dro: (fig.3) vu de derrière,le mamelon 36 de l'âme 32 se trouve l'extrémité intérieure de la fente coudée 22 . Comme le res de percussion 38 écarte constamment le percuteur 8 de l'âme 32 en avant, le mamelon 36 vient alors se placer dans le c@ rond 23 de l'extrémité de la fente coudée 22 .Pour amener 1 clapet d'arrêt dans une autre position, il suffit par consE de donner avec les doigts une pression plus élevée sur l'ai 34,pour, en l'emportant sur l'action antagoniste de la tens du ressort,faire sortir le mamelon de son cran,on plus exac ment pour tirer légèrement vers l'arrière le percuteur.On empêche ainsi par l'action du mamelon 36,même quand on près la gâchette,le percuteur de frapper.
Il est en effet verroui@ Mais en même temps,le verrou est dans l'impossibilit de s'ouvrir,car dans cette position du clapet d'arrêt,l'évi ment plat 35 de l'âme se trouve exactement en regard de la pointe d'arrêt 15 de la prise 4 du verrou, de sorte que la pointe traverse le trou 24 du percuteur et sous l'action de son ressort 16 vient se placer par la pointe dans cet évide ment.Comme le percuteur,grâce à l'engagement de sa pièce d'armement 17 dans la rainure 20 du bea de la boite est hor d'état de tourner,il empêche, de son côté,par la paroi du trou 24 qui entoure la pointe d'armement 15,la prise 4 et le verrou 1 de se détourner.De la sorte,le verrou est lui- même verrouillé automatiquement.
Quand on fait tourner le clapet d'arrêt 34 pour l'amen en position verticale,la surface extérieure de l'âme 32 repousse la pointe d'arrêt 15 suffisamment vers l'extérieur pour que, du fait de son extrémité conique ou en forme de bouton elle déborde des bords du trou 24,quand on agit sur
<Desc/Clms Page number 6>
le bouton 4 pour ouvrir le verrou.Elle glisse alors par sa pointe sur la surface périphérique du percuteur.En même temps que l'on déverrouille la prise du verrou 4,le mamelon 36 est arrivé, par suite de l'arrivée du clapet d'arrêt en position verticale,dans le cran central 23 de la fente coudée 22 et le percuteur est ainsi dans l'impossibilité d'avancer;!! est donc en sûreté.
En amenant l'aile d'arrêt 34 entièrement vers la gauche (figs.l et 2) la pointe d'arrêt 15 reste soulevée de l'âme 15, comme il vient d'être exposé, parce qu'à présent l'évidement
35 de l'âme de la pointe est complètement écarté.Le mamelon 36 de l'amenés! avancé dans la fente longitudinale 21 du percu- teur et libère ce dernier en vue de la percussion quand on presse la gâchette.Alors, les bords du trou 24 du percuteur expulsent la pointe d'arrêt 15 en agissant sur son extrémité conique,pour la faire sortir du trou et elle glisse sur la pointe dans le sens de la longueur sur la face extérieure du percuteur.
Quand le percuteur est désarmé,on ne peut,ainsi qu'on le comprendra facilement,déplacer le clapet d'arrêt parce que le mamelon 36 de l'âme se trouve à l'extrémité arrière de la fente longitudinale 21 du percuteur et que ce dernier ne peut pas tourner.Quand le percuteur est armé,l'âme,ainsi qu'il a déjà été exposé,se trouve sous l'action de la pression du ressort de percussion qui est armé.Pour déplacer le clapet,il faut vaincre l'important frottement de son bord 37 sur la paroi postérieure 31 de la platine et partant le déplacement auto- matique du clapet n'est pas à craindre.
L'action finale du réglage du clapet d'arrêt est donc ici exactement la même que oelle des clapets d'arrêt usuels.Mais la façon dont ceci est réalisé ici est entièrement différente.
<Desc/Clms Page number 7>
Tandis qu'auparavant,l'âme du clapet d'arrêt était logée dans une partie renforcée extérieure de la platine et ainsi devait agir de l'extérieur sur le percuteur et le verrou,ell agit à présent,dans une certaine mesure,de l'intérieur vers l'extérieur.Mais ce logement axial du clapet d'arrêt rend la présence d'un palier spécial sur la face extérieure de la platine superflue, de manière que celle-ci peut être une piè simplement tournée qui n'exige plus pour sa fabrication, aucu travail de fraisage spécial.
Pour le surplus,la manoeuvre,le démontage et le montage du verrou sont exactement semblables à ceux des verrous empl habituellement jusqu'à présent.Toutefois,quand on introduit le percuteur 8 dans le verrou 1, on doit prendre soin que le biseau 25 se trouvant à la partie avant de la pointe d'arrêt refcule la pointe d'arrêt 15 dans la prise !,parce que sinon il n'est pas possible d'introduire le percuteur dans le verr
REVENDICATIONS.
----------------- 1.-Sûreté de clapet d'arrêt pour fusils à verrou tourne et percuteur tubulaire, caractérisée par le fait que l'âme (32) du clapet d'arrêt (33,34) se trouve dans l'extrémité postérieure tubulaire du percuteur (8) et de l'intérieur agi sur celui-ci et sur le verrou (1).
<Desc / Clms Page number 1>
"Safety shut-off valve for twistlock rifles".
The invention relates to a safety shut-off valve lice fus with twistlock and tubular striker, it resides in the fact that the core of the shut-off valve is housed inside the tubular rear end of the striker and acts of the interior on the latter and on the closing piece By moving the axis of the web of the shut-off valve, from the exterior face of the plate, inside the shape of the platinum; in this way, instead of being formed by a milled part of difficult manufacture,
<Desc / Clms Page number 2>
it consists of a turned part that is easy to manufacture.
The drawing shows, by way of example, a safety embodiment of a shut-off valve according to the invention.
Fig. 1 shows the whole of the rifle bolt with the percussion pin, the plate, the shut-off valve and part of the operating button of the bolt in longitudinal and horizontal section along the axis, seen from above and / in the open position of the stop valve, the position that the latter must take when the weapon is ready to fire.
Fig. 2 is a vertical section taken along the axis in the rear part of the lock seen from the side, the stop valve being in the same position as in fig.l.
Fig.3 is a section similar to that of fig.l, but when the shut-off valve is in the closed position.
Figs. 4 to 7 are perspective views; fig. 4 shows the lock itself with its operating button, with a view to showing the stop point which is there; Fig.5 is a bottom view of the plate; Fig.6 is a side view of the shut-off valve and, finally, Fig.7 is a side view of the striker.
The cylindrical latch 1 carries the usual closing mandons 2 at the front and at the rear a reinforcement 3 to which the operating button is attached!. In the reinforcement 3, a circular groove 5 is provided at the rear, whose rear wall is partially interrupted. The bolt is perforated lengthwise; a narrow passage 6 which narrows further forwards serves to guide the percussion pin 7 carried to the front part of the firing pin 8 which is notably thicker. This firing pin can slide into the passage 2 of the bolt. rear edge of the lock is a recess
10 with a helical surface 11 which is used to cock the striker.
In the button of the lock 4 is formed a passage 12 which penetrates to the interior of the lock; a screw 13 closes it
<Desc / Clms Page number 3>
at the outer end of the button. In the somewhat narrowed passage at 14 is guided a stopper 15 which penetrates slightly into the passage 9 of the latch by means of a spherical end or in the form of a button when its head slightly reinforced is located on the projecting part 14. It is constantly pushed by a spring 16 inside the passage 9.
The striker carries at the rear the usual cocking lugs 1 @ with a helical surface 18 and the cocking notch 19. The cocking lug slides in the longitudinal groove 20 of the beak of the boot and is thus placed in the boot. impossibility of turning. From the rear end of the striker, to the glove side leaves an angled slot 21, 22 which first runs longitudinally to then make an angle of 180 and penetrate into the wall of the tube. the transverse slot 22, in the center and at one end! there are two round notches 23. On the right side,
the perceived. The probe has a hole 24 having the diameter of the stop point 15. The leading edge of the tubular part of the probe has an inclined approach surface 25.
The stage 26 consists of a rotating part without a protruding bead, appendage or the like requiring special milling work. In this rotating part, a few flat surfaces have been formed by simply hollowing out and removing material. 'adapts by its front busulur <27 on the reinforced part 3 of the closing piece and in this place, it carries on the inner wall a large bayonet joint nipple 28 which is placed in the annular groove 5 of the piece closing.
The walls of the nozzle 27 open downwards are flattened according to a plane 29 and slide thanks to this flattening, according to the known mode, in the beak of the boot.
<Desc / Clms Page number 4>
posterior plate has a longitudinal passage
30 of the same diameter as the striker 8. The latter as well as the rear wall 31 of the plate are hollowed out downwards and with a width equal to the diameter of the core of the shut-off valve.
The shut-off valve consists of the core 32 and the head
33 attached to the rear and carrying the wing 34 which serves as a socket.
The core 32 has in the axial plane where. there is the stop wing 34 and in the vicinity of its anterior end a flat recess 35, in the center a cylindrical nipple 36; at the rear, two in front of the head 33, an edge 37 hollowed out from / to the flat sides. Its distance from the head 33 is equal to the thickness of the rear wall 31 of the plate.
The assembled lock (fige.1 to 3) maintains the plate 26 with its bayonet closing nipple 28 in the annular groove 5 of the lock 1; the firing pin 8 is placed by its front part in the latch 1. at the rear in the passage 30 of the plate and at the bottom protrudes from the latter by its cocking pin 17. The core 32 of the valve stop is in the passage of the striker 8, the edge 37 is placed from the inside on the rear wall 31 of the plate. The nipple 36 of the core 32 is located in the angled slot 21,
22 of the striker and the recess 35 of the web in a transverse plane passing through the axis of the stop point! ±. The percussion spring 38 of the perpetrator 8 is supported at the rear on the core of the shut-off valve 32 which is thus permanently under the tensile pressure or under the entire charging pressure of the percussion spring. The head of the shut-off valve 33 covers the lower recess of the rear wall 31 of the plate towards the rear.
The shut-off valve now enters nation, depending on its setting, as follows on the latch closed.
<Desc / Clms Page number 5>
the striker is withdrawn, we cannot make it move like the current securities.
When the shut-off valve is turned completely to the right: (fig. 3) seen from behind, the nipple 36 of the core 32 is the inner end of the angled slot 22. As the percussion res 38 constantly moves the striker 8 away from the core 32 forward, the nipple 36 then comes to be placed in the round c @ 23 of the end of the angled slot 22. To bring 1 stop valve into another position, it suffices therefore to give the fingers a higher pressure on the a 34, in order, by overriding the antagonistic action of the tension of the spring, to make the nipple come out of its notch, one more Exactly to pull the striker slightly backwards. The action of the nipple 36 is thus prevented by the action of the nipple 36, even when the trigger is close, the striker from striking.
It is in fact locked @ But at the same time, the lock is unable to open, because in this position of the stop valve, the flat opening 35 of the core is located exactly opposite the stop point 15 of the catch 4 of the latch, so that the point passes through the hole 24 of the striker and under the action of its spring 16 is placed by the point in this recess. Like the striker, thanks to the 'engagement of its cocking piece 17 in the groove 20 of the bea of the box is clockwise from turning, it prevents, for its part, by the wall of the hole 24 which surrounds the cocking point 15, the catch 4 and lock 1 to be turned away, in this way the lock itself is locked automatically.
When the shut-off valve 34 is rotated to bring it to the vertical position, the outer surface of the core 32 pushes the shut-off point 15 outward enough so that, due to its conical or shaped end. button it overflows from the edges of hole 24, when you act on
<Desc / Clms Page number 6>
the button 4 to open the lock. It then slides by its point on the peripheral surface of the striker. At the same time as the catch of the lock 4 is unlocked, the nipple 36 has arrived, following the arrival of the valve d 'stop in a vertical position, in the central notch 23 of the angled slot 22 and the striker is thus unable to advance; !! is therefore safe.
By bringing the stop wing 34 completely to the left (figs. 1 and 2) the stop point 15 remains raised from the web 15, as has just been explained, because now the recess
35 of the soul of the tip is completely removed. The nipple 36 of the leads! advanced in the longitudinal slot 21 of the striker and releases the latter for percussion when the trigger is pressed. Then, the edges of the hole 24 of the striker expel the stop point 15 by acting on its conical end, for the pop out of the hole and it slides over the tip lengthwise on the outside of the striker.
When the striker is disarmed, one cannot, as will be easily understood, move the shut-off valve because the nipple 36 of the core is located at the rear end of the longitudinal slot 21 of the striker and this the last one cannot turn. When the firing pin is cocked, the core, as already explained, is under the action of the pressure of the percussion spring which is cocked. To move the valve, it is necessary to overcome the significant friction of its edge 37 on the rear wall 31 of the plate and hence the automatic displacement of the valve is not to be feared.
The final action of the shut-off valve adjustment here is therefore exactly the same as that of conventional shut-off valves, but the way this is done here is entirely different.
<Desc / Clms Page number 7>
Whereas previously the core of the shut-off valve was housed in a reinforced external part of the plate and thus had to act from the outside on the striker and the bolt, it now acts, to a certain extent, of the but this axial housing of the shut-off valve makes the presence of a special bearing on the outer face of the plate superfluous, so that the latter can be a simply rotated part which no longer requires for its manufacture, no special milling work.
For the rest, the operation, disassembly and assembly of the lock are exactly similar to those of the locks usually employed so far. However, when inserting the striker 8 into the lock 1, care must be taken that the bevel 25 is located at the front part of the stopper pushes the stopper 15 back into the socket !, because otherwise it is not possible to introduce the striker into the lock
CLAIMS.
----------------- 1.-Safety shut-off valve for bolt-action rifles and tubular firing pin, characterized by the fact that the core (32) of the valve stop (33,34) is located in the rear tubular end of the striker (8) and from the inside acted on the latter and on the latch (1).