BE403758A - - Google Patents

Info

Publication number
BE403758A
BE403758A BE403758DA BE403758A BE 403758 A BE403758 A BE 403758A BE 403758D A BE403758D A BE 403758DA BE 403758 A BE403758 A BE 403758A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
members
hub
braking
cage
brake
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE403758A publication Critical patent/BE403758A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60BVEHICLE WHEELS; CASTORS; AXLES FOR WHEELS OR CASTORS; INCREASING WHEEL ADHESION
    • B60B27/00Hubs
    • B60B27/02Hubs adapted to be rotatably arranged on axle
    • B60B27/023Hubs adapted to be rotatably arranged on axle specially adapted for bicycles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Braking Arrangements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    BREVET D'INVENTION.   



    Moyeu,   à roue libre. 



   La présente invention a pour objet un moyeu à roue libre dans' lequel le mouvement de rotation et le freinage sont effectués par des organes spéciaux et par exemple par des billes en liaison avec un entraîneur présentant des évide- ments ou des glissières, de façon à utiliser ces organes pour le mouvement de rotation du   moyeu,   en lesde plaçant radialement vers l'extérieur, tandis que pour le freinage ils sont déplacés dans le sens axial en agissant sur un ou plusieurs organes de freinage, tels que cylindres de   frein.   



   Les dessins annexés représentent, schématiquement, à titre d'exemples non limitatifs, deux formes de réalisation de l'objet de l'invention : 
On voit en figure I une coupe longitudinale d'un moyeu dont la figure 2 est la coupe transversale suivant l'axe A-A de la figure I. 



   La figure 3 montre l'entraîneur et les   piéces   voisines, dans la position de roue libre et la figure 4 les   piéces   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de la figure 3, dans la position de freinage. 



   La figure 5 représente le développement des évidements, la figure 6 est une vue en coupe dans une variante de réalisa- tion et les figures 7 et 8 correspondent aux figures 3 et 4 dans cette deuxième réalisation. 



   Sur l'axe I du myeu à roue libre est monté de façon connue un cône de roulement à billes 2 qui, au moyen d'un certain nombre de billes   3,   porte une des extrémités du   mandhon   4 du moyeu, dont l'autre extrémité repose sur des billes 5, montées sur un entraîneur 6. Sur cet entraîneur est fixé un organe de commande, par exemple, un pignon à chaîne 7 ; 
L'entraîneur 6 est monté sur l'arbre I, autour duquel il peut tourner, et est tenu de façon connue dansle corps 4   du moyeu, par le roulement à billes 8 ; lapartie cylindrique   de l'entraîneur pénètre danss le corps 4 du moyeu et présente plusieurs évidements ou glissières 10, par exemple au nombre de quatre, dont la figure 5 montre le développement. 



   Dans chaque évidement 10 de l'entraîneur 6 est logée une bille II qui peut être refoulée dans une rainure annulaire 12 prévue danss le corps du moveu 4. Danss la forme de réali sa- tion représentéesur lesfigures de I à 4, les billesII sont dirigées par une cage 13 en forme de boite, logée dans le corps 4 du moyeu et qui, par un trou 14, lest guidée sur l'axe I, tout en pouvant tourner sur lui. La cage 13 commande en outre un cylindre de frein 15 , de préférence fendu, qui, d'un côté, recouvre la cage à billes13 et, de l'autre, l'extrémité du cône du roulement à billes 2, mais qui, dans la position de non-freinage, se trouve dégagé du corps du moyeu 4.

   Le cylindre de frein peut être, de plus, muni d'un évidement s'engageant sur un doigt d'arrêt porté par   l'extrémité   du cône fixe du roulement à billes, mais non représenté sur la figure; le cylindre de frein ne peut donc pas tourner. 



   Lorsque la piéce de commande 7 tourne dans le sens de la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 marche avant du véhicule, l'entraîneur 6 tourne dans le sens de la flèche, comme le montre la figure 2. Les billes II que la cage   à   billes13 empêche de se laisser entraîner, sont alors repousses, par les rampes des glissières 10, dans la rainure circulaire 12 du corps du moyeu 4, jusqu'à ce que, comme le montrent les figures I et 2, elles soient forte- ment appliquées contre le corps de moyeu 4, accouplant ainsi ce dernier avec l'entraîneur 6. 



   .Lorsque la commande 7 s'arrête, le corps 4 du moyeu peut continuer à tourner librement, et il entraîne alors les billes II, jusqu'à ce que celles-ci reviennent un peu en arrière sur les glissières 10, de sorte que, comme le:montre la figure 3, ces billes ne touchent plus le corps 4 du moyeu. 



  Dans cette position, elles sont maintenues arrêtées par la oage à billes 13, pendant la marche en roue libre. 



   Si, au contraire, l'entraîneur 6 tourne en sens inverse de la flèche indiquée à la figure 2, les billes II, que la cage 13 empêche toujours de se laisser entraîner, sortent complètement de la rainure 12 du corps 4 du moyeu et elles sont en même temps pressées axialement par les glissières 10 contre l'éxtrémité 16, évasée en cône, du cylindre de frein 15; le cylindre de frein, fendu, se dilate, appuie sur le   copps     du moyeu 4 et le freine ; effet, le cylindre de frein et le   cône 2 du roulement à billes n'exécutent aucun mouvement de rotation, car le cône 2 est maintenu immobile de manière connue, par un bras de frein 17.

   Quand la pression de freinage cesse sur l'entraîneur 6, le cylindre de freinage 15, qui est élastique, se rétrécitde nouveau, car il n'y a plus de pression exercée sur le cylindre 15 par les billes II qui reviennent à la position de roue libre. et le freinage pensent ainsi être effectués à volonté, comme il vient d'être décrit. 



   Les   glissières   10, comme le montre leur développement représenté à la figure 5, sont, de préférence, disposées   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 en commenÇant l'abord essentiellement en arc de cercle depuis le point   10',   le   plus,loin   de l'axe; c'est le parcours sur lequel lesbilles II sont pressées dansla rainure 12 du corps 4 du moyeu. 



   Puis vientun parcours sur lequel les guides 10, en   mène   temps que leur profondeur croit fortement, présentent une rampe assez forte dirigée vers l'extrémité 16 du. cylindre de frein 15; cette rampe presse lesbilles II contre   l'extrémité   16 du cylindre de frein, pendant le   déplacement   axial de la cage à billes 13. 



   Les diverses parties de l'invention peuvent naturellement être aussi exécutées d'autre   manière   que celle qui est décrite, sans sortir du cadre de l'invention. 



   Les billes II, qui, par suite de la forme particulière des glissières 10 dans l'entraîneur 6, accouplent ce   demier,   soit avec le corps 4 du. moyeu., soit a.vec le cylindre de frein 15, peuvent, le cas échéant. être remplacées par des organes de toute autre forme appropriée, permettant aussi bien un   déplacement   radial qu'un déplacement axial de ces organes. 



  De plus, les billes ou autres organes similaires peuvent, au lieu d'agir directement sur le corps 4 du moyeu, ou sur le cylindre de frein 15, de manière connue, agir sur l'une de ces deux piéces ou sur les deux par l'intermédiaire d'un   élément   intercalé, transmettant   d'une   manière convenable la force d'entraînement ou la farce de freinage aux organes en question. Le cylindre de freinage 15 peut aussi, par exemple, être remplacé par des segments tenus par un ressort ou de toute autre façon. 



   La forme de réalisation desfigures de 6 à 8 se   distin-   gue de celle décrite, en ce que lesorganes de commande ou billes II agissent, pendant le freinage, non pas directement sur le cylindre de frein 15, mais sur la cage à billes 13, qui est alors plus robuste que dans la forme de réalisation précédemment décrite, de telle sorte que les trous indiqués 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 en 13a garantissent un guidage plus sûr. La cage en forme de botte est en outre, dans sa partie qui sert à la commande du cylindre de frein 15,   d'un   diamètre 'filas   petit,   et présen- te une partie de raccordement cônique I6a qui s'appuie contre la surface   oônique   de l'extrémité 16 du. cylindre 15. 



   Pendant le mouvement en avant, les surfaces 16 et I6a ne se touchent pas; mais, dès que les organes 11, au freina- ge, sont déplacés axialement dans l'entraîneur 6, la cage 13 est en même   ternes   forcée 'car les organes II à venir appuver sa surface I6a contre le cylindre de frein qui se dilate ainsi et freine le corps 4 du moyeu.. Par cette forme de réali- sation on obtient une meilleure répartition de la pression, en même temps qu'une moindre usure du cylindre de frein 15 -car les organes II rendant le freinage. 



   De même. on peut, au lieu du. cvlindre de frein 15, pré- voir des mâchoires ou segments de frein. 



     Tour   assurer la coopération de la cage 13, et du cvlin- dre de frein 15, on petit monter entre les deux un ressort 18, comme le montre la figure 6. Ce ressort s'oppose à la rota- tionde la boite, de sorte que,   quel'soit   le sens dans lequel tourne l'entraîneur, lesorganes II sont rapidement amenés dans les positions voulues. 



   Il va sans dire que les formes, détails, matières premiè- res et dispositions et anrlications diverses neuvent varier sans sortir du cadre de la présente invention. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    PATENT.



    Hub, freewheel.



   The present invention relates to a freewheel hub in which the rotational movement and braking are effected by special members and for example by balls in connection with a driver having recesses or slides, so as to use these bodies for the rotational movement of the hub, placing them radially outwards, while for braking they are moved in the axial direction by acting on one or more braking members, such as brake cylinders.



   The appended drawings represent, schematically, by way of non-limiting examples, two embodiments of the object of the invention:
We see in Figure I a longitudinal section of a hub of which Figure 2 is the cross section along the axis A-A of Figure I.



   Figure 3 shows the driver and neighboring parts, in the freewheel position and figure 4 the parts

 <Desc / Clms Page number 2>

 of Figure 3, in the braking position.



   Figure 5 shows the development of the recesses, Figure 6 is a sectional view in an alternative embodiment and Figures 7 and 8 correspond to Figures 3 and 4 in this second embodiment.



   On the axis I of the freewheel hub is mounted in a known manner a ball bearing cone 2 which, by means of a certain number of balls 3, carries one end of the mandhon 4 of the hub, the other end of which rests on balls 5, mounted on a driver 6. On this driver is fixed a control member, for example, a chain pinion 7;
The driver 6 is mounted on the shaft I, around which it can rotate, and is held in a known manner dansle body 4 of the hub, by the ball bearing 8; the cylindrical part of the driver penetrates the body 4 of the hub and has several recesses or slides 10, for example four in number, the development of which is shown in FIG. 5.



   In each recess 10 of the driver 6 is housed a ball II which can be pushed back into an annular groove 12 provided in the body of the moveu 4. In the embodiment shown in Figures I to 4, the balls II are directed. by a cage 13 in the form of a box, housed in the body 4 of the hub and which, through a hole 14, is guided on the axis I, while being able to rotate on it. The cage 13 further controls a brake cylinder 15, preferably split, which, on one side, covers the ball cage 13 and, on the other, the end of the cone of the ball bearing 2, but which, in the non-braking position is released from the hub body 4.

   The brake cylinder may also be provided with a recess engaging on a stop finger carried by the end of the fixed cone of the ball bearing, but not shown in the figure; the brake cylinder cannot therefore rotate.



   When the control part 7 turns in the direction of

 <Desc / Clms Page number 3>

 forward of the vehicle, the driver 6 rotates in the direction of the arrow, as shown in figure 2. The balls II that the ball cage13 prevents from being dragged, are then pushed back, by the ramps of the slideways 10, in the circular groove 12 of the body of the hub 4, until, as shown in figures I and 2, they are firmly pressed against the hub body 4, thus coupling the latter with the driver 6.



   .When the control 7 stops, the body 4 of the hub can continue to rotate freely, and it then drives the balls II, until they come back a little back on the slides 10, so that, as shown in Figure 3, these balls no longer touch the body 4 of the hub.



  In this position, they are kept stopped by the ball bearing 13, during freewheeling.



   If, on the contrary, the driver 6 turns in the opposite direction to the arrow indicated in figure 2, the balls II, which the cage 13 still prevents from being dragged along, come out completely from the groove 12 of the body 4 of the hub and they are at the same time pressed axially by the slides 10 against the end 16, flared in a cone, of the brake cylinder 15; the brake cylinder, split, expands, presses on the copps of the hub 4 and brakes it; Indeed, the brake cylinder and the cone 2 of the ball bearing do not perform any rotational movement, because the cone 2 is held stationary in a known manner, by a brake arm 17.

   When the brake pressure ceases on the driver 6, the brake cylinder 15, which is elastic, shrinks again, because there is no more pressure exerted on the cylinder 15 by the balls II which return to the position of. freewheel. and the braking thus believe to be carried out at will, as has just been described.



   The slides 10, as shown by their development shown in Figure 5, are preferably arranged @

 <Desc / Clms Page number 4>

 by starting the approach essentially in an arc from the point 10 ', the most, far from the axis; it is the course on which the balls II are pressed in the groove 12 of the body 4 of the hub.



   Then comes a course on which the guides 10, leading time that their depth increases strongly, have a fairly strong ramp directed towards the end 16 of. brake cylinder 15; this ramp presses the balls II against the end 16 of the brake cylinder, during the axial displacement of the ball cage 13.



   The various parts of the invention can naturally also be carried out in a manner other than that which is described, without departing from the scope of the invention.



   The balls II, which, due to the particular shape of the slides 10 in the driver 6, couple the latter, or with the body 4 of the. hub., or with the brake cylinder 15, can, if necessary. be replaced by members of any other suitable shape, allowing both radial displacement and axial displacement of these members.



  In addition, the balls or other similar members can, instead of acting directly on the body 4 of the hub, or on the brake cylinder 15, in a known manner, act on one of these two parts or on both by the intermediary of an interposed element, transmitting in a suitable manner the driving force or the braking stuffing to the organs in question. The brake cylinder 15 can also, for example, be replaced by segments held by a spring or in any other way.



   The embodiment of Figures 6 to 8 differs from that described in that the control members or balls II act, during braking, not directly on the brake cylinder 15, but on the ball cage 13, which is then more robust than in the embodiment described above, so that the holes indicated

 <Desc / Clms Page number 5>

 in 13a guarantee safer guidance. The boot-shaped cage is furthermore, in its part which serves to control the brake cylinder 15, of a small diameter, and has a conical connection part 16a which rests against the oonic surface. from end 16 of. cylinder 15.



   During the forward movement, the surfaces 16 and 16a do not touch; but, as soon as the members 11, on braking, are moved axially in the driver 6, the cage 13 is at the same time forced because the members II to come to rest its surface 16a against the brake cylinder which thus expands and brakes the body 4 of the hub. By this embodiment, a better distribution of the pressure is obtained, at the same time as less wear of the brake cylinder 15 - since the members II making the braking.



   The same. one can, instead of. brake cylinder 15, provide for brake shoes or shoes.



     To ensure the cooperation of the cage 13, and of the brake cvlin- dre 15, we can fit between the two a spring 18, as shown in figure 6. This spring opposes the rotation of the box, so that, whatever the direction in which the coach turns, lesorganes II are quickly brought into the desired positions.



   It goes without saying that the shapes, details, raw materials and various arrangements and applications may vary without departing from the scope of the present invention.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

I)Moyeu à roue libre dans lequel le mouvement de rotation et le freinage sont effectués par des organes, par exemple des billes, qui servent d'organes d'accouplement entre les pièces motrices, entraînées ou. freinantes ; caractérisé -car le fait que cesorganes (II) sont montés sur une commande consistant, par exemple, en un -oignon à chaîne (7) relié à un entraîneur 6), et logés dans des évidements ou glissiè- res (10) qui permettent un déplacement radial et un déplace- ment axial des oranes(II), de telle sorte que ces organes @ <Desc/Clms Page number 6> (II), lorsque l'entraîneur tourne dans un sens, sont déplacés radialement et accouplent le corps (4) du. I) Freewheel hub in which the rotational movement and braking are performed by members, for example balls, which serve as coupling members between the driving parts, driven or. braking; characterized -because the fact that these members (II) are mounted on a control consisting, for example, of a chain-onion (7) connected to a driver 6), and housed in recesses or slides (10) which allow a radial displacement and an axial displacement of the oranes (II), so that these members @ <Desc / Clms Page number 6> (II), when the driver rotates in one direction, are moved radially and mate the body (4) of. moyeu, avec l'entraî- neur (6), tandisque, lorsque l'entraîneur tourne en sens inverse, ces organes sont déplacés axialement, agissant ainsi sur un ou plusieurs organes de freinage, par exemple un cylindre de frein(15). hub, with the driver (6), while, when the driver rotates in the opposite direction, these members are moved axially, thus acting on one or more braking members, for example a brake cylinder (15). 2) Moveu à roue libre, suivant la revendication I, carac- térisé par le fait que les glissières(IO), dans une partie qui se trouve à la plus grande distance radiale possible de l'axe du moyeu, sont en forme d'arc de cercle, tandis que, dansl'autre partie, elles viennent finir à la plus petite distance radiale possible de l'axe ou moyeu, suivant une ligne hélicoïdale à pas plus ou moins grand. 2) Freewheel moveu according to claim I, charac- terized in that the slides (IO), in a part which is at the greatest possible radial distance from the axis of the hub, are shaped like a arc of a circle, while, in the other part, they end at the smallest possible radial distance from the axis or hub, following a helical line with greater or lesser pitch. 3) Moveu à roue libre, suivant les revendications I et 2, caractérisé par une cage (13) en forme de boîte, qui, par une dses extrémités, enveloppe les organes (II) et qui, par l'autre extrémité, est portée sur l'axe (I) du moyeu, de manière à pouvoir tourner sur cet axe. 3) Moveu freewheel, according to claims I and 2, characterized by a cage (13) in the form of a box, which, by a dses ends, envelops the members (II) and which, by the other end, is carried on the axis (I) of the hub, so as to be able to turn on this axis. 4) Moveu à roue,libre, suivant la revendication 3, carac- térisé par le fait que la cage (13) est disposée de telle sorte qu'elle se trouve à l'intérieur des organes de freinage du moyeu, tels que le cylindre de frein 15 et que, dans la position de freinage, elle commande les organes de freinage. 4) Moveu with free wheel, according to claim 3, charac- terized in that the cage (13) is arranged so that it is located inside the brake members of the hub, such as the cylinder brake 15 and that, in the braking position, it controls the braking members. 5) iloveu à roue libre, suivant les revendications 3 et 4, caractérise par le fait que la cage (13) qui peut se déplacer axialement, présente une surface cônique (I6a) qui, au frei- nage, est pressée dans un alésage conique oorresDondant(I6) du cylindre le frein (15). 5) freewheeling iloveu, according to claims 3 and 4, characterized in that the cage (13) which can move axially, has a conical surface (I6a) which, when braking, is pressed into a tapered bore oorresDondant (I6) of the brake cylinder (15). 6) Moyeu à roue libre, suivant les revendications de 3 à 5, caractérisé nar un ressort (18) ou organe similaire, logé entre la cage (13) et le cylindre de frein (15) et qui agit comme un frein sur la rotation de la cage (13). 6) Freewheel hub according to claims 3 to 5, characterized by a spring (18) or similar member, housed between the cage (13) and the brake cylinder (15) and which acts as a brake on the rotation of the cage (13).
BE403758D BE403758A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE403758A true BE403758A (en)

Family

ID=69274

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE403758D BE403758A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE403758A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0008452A1 (en) Disc brake actuating mechanism
FR2518208A1 (en) DEVICE FOR CONVERTING A ROTARY MOTION IN A LINEAR MOVEMENT
FR2470294A1 (en) MECHANICAL ACTUATING DEVICE FOR DISC BRAKE WITH PARTIAL FITTINGS
EP0022411B1 (en) Improvements in change-speed devices, particularly for engaging the reverse gear
FR2651550A1 (en) DRIVE BELT TENSIONING DEVICE OR THE LIKE.
FR2501615A1 (en) Retainer for bicycle pedal crank - has cap on drive pedal crank engaging sides of retaining screw on axle
BE403758A (en)
CA2744545C (en) Linear actuator
FR2804187A1 (en) FRICTION CONE DEVICE AND COUPLING FOR GEARBOX
EP0615502B1 (en) High performance power steering
FR2880664A1 (en) Friction device for bearing module, has Belleville spring washer applying preset axial force to push friction ring stressed against ring, so that preset circumferential frictional torque is generated between inner and outer rings
EP1119707B1 (en) Motor vehicle starter with friction drive
WO2019115637A1 (en) Torsion damper with phasing means
BE403759A (en)
FR2747438A1 (en) AXIAL MOBILITY TRANSMISSION ASSEMBLY
EP3963234A1 (en) Epicyclic step-down gear comprising at least one axial force transmission component which forms a radially eccentric force path
FR2626047A1 (en) DEVICE FOR AXIAL GUIDANCE AND ADJUSTMENT OF STROKE STOPPING OF AN AXIALLY MOVABLE SHAFT
BE350176A (en)
BE476834A (en)
BE401345A (en)
BE354053A (en)
BE432617A (en)
BE390508A (en)
BE455014A (en)
BE566896A (en)