BE401610A - - Google Patents

Info

Publication number
BE401610A
BE401610A BE401610DA BE401610A BE 401610 A BE401610 A BE 401610A BE 401610D A BE401610D A BE 401610DA BE 401610 A BE401610 A BE 401610A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
balls
billiard
track
ball
frames
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE401610A publication Critical patent/BE401610A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63DBOWLING GAMES, e.g. SKITTLES, BOCCE OR BOWLS; INSTALLATIONS THEREFOR; BAGATELLE OR SIMILAR GAMES; BILLIARDS
    • A63D15/00Billiards, e.g. carom billiards or pocket billiards; Billiard tables
    • A63D15/006Training or aiming arrangements on billiard tables
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63DBOWLING GAMES, e.g. SKITTLES, BOCCE OR BOWLS; INSTALLATIONS THEREFOR; BAGATELLE OR SIMILAR GAMES; BILLIARDS
    • A63D15/00Billiards, e.g. carom billiards or pocket billiards; Billiard tables
    • A63D15/06Cushions or fastenings therefor

Landscapes

  • Pinball Game Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux jeux de billard. 



   On a déjà pensé à diverses reprises à donner plus d'attrait au jeu de billard en compliquant plus ou moins les trajets des billes pour permettre une plus grande variété de coups. C'est ainsi par exemple qu'on a pensé à munir les billards de tables diversement inclinées ou de bandes à profils en forme de lignes brisées ou irrégulières pour,imprimer aux billes des trajets de renvoi plus ou moins compliqués ou imprévus. Par ailleurs, on a imaginé il y a fort longtemps de munir de quilles les tables de billards et de les percer de trous destinés à capter les billes après un trajet plus ou moins sinueux en vue de permettre aux joueurs de marquer des points selon leur 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 habileté à imposer tel où tel trajet à leur bille jusque ces trous.

   Sous le nom de "billards russes", ces billards à trous et à quilles ont connu au cours des dernières années une grande vogue qui a nui, par   contre-coup,   aux fabricants ou aux loueurs de billards français classiques, notamment aux cabaretiers possédant plusieurs de ces billards. 



   La présente invention a pour objet divers perfectionne- ments apportés aux billards des divers types mais plus spécialement aux billards classiques c'est-à-dire comportant une table plane horizontale sans trous ni quilles, ces per- fectionnements ayant pour but, sans empêcher ou entraver en rien les parties selon les règles ordinaires, de permettre d'approprier instantanément chaque billard, sans aucun endommagement ou démontage, en vue de parties tout à fait différentes des parties usuelles et susceptibles de se jouer entre un plus grand nombre de joueurs qu'habituelle- ment et selon des règles très variables. 



   Ces perfectionnements donnent la possibilité à un certain nombre de joueurs divisés en deux camps de reproduire en chambre et en miniature des jeux de plein air tels par exemple que le foot-ball, le basket-ball ou le hockey, et ce, sans perdre l'attrait général du jeu de billard qui réside, comme on le sait, dans l'habileté pour chaque joueur à imprimer à sa bille à l'aide d'une queue un certain trajet, compte tenu des réactions des bandes sur cette bille. 



   Conformément aux présents perfectionnements qui sont applicables aux divers genres de billards, soit les grands billards du type français classique, soit d'autres billards à piste plus ou moins transformée et comportant une table drapée de roulement des billes (plane, horizontale et 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et bordée comme à l'ordinaire sur ses côtés par des bandes légèrement élastiques capables de renvoyer les billes qui viennent les heurter) il est prévu un ou plusieurs (avan- tageusement deux)

   cadres interchangeables destinés à être posés amoviblementcontre un ou plusieurs des côtés de la piste de roulement des billes en vue de constituer des buts enclos communiquant librement sans dénivellation avec la piste par une ouverture béante livrant passage aux billes qui y sont lancées selon les règles arbitrairement posées correspondant à tel ou tel jeu déterminé. 



   Chacun de ces cadres ou buts interchangeables pour jeu de billard constitue par lui-même un tout, de structure préférablement démontable, destiné à être posé à volonté au moment choisi sur la piste du billard en vue d'y modifier le jeu et ayant assez d'inertie pour ne pas s'y déplacer de lui-même sous les chocs des billes roulantes qui le heurtent ou y pénètrent au cours du jeu, ces chocs étant d'ailleurs atténués par la présence le long des parois externe et interne de chaque cadre ou but d'un bourrelet ou d'une ceinture élastique (avantageusement en caoutchouc) ayant une hauteur correspondant à celle des bandes du billard pour renvoyer les billes de façon analogue. 



   Chaque cadre ou but peut être béant d'un côté pour utiliser comme paroi de fond une portion de celle des bandes du billard oontre laquelle il   s'appuie ;   il comporte du côté opposé une ouverture constituant une porte cons- tamment ouverte en vue de l'entrée libre des billes, cette porte donnant accès, sans   aucune dénivellation   par rapport à la piste du billard, dans une enceinte de forme variable (par exemple semi-circulaire ou trapézoïdale) délimitée 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par des membrures rigides garnies à la hauteur convenable d'un bourrelet ou d'une ceinture élastique. Ces membrures rigides (par exemple en bois et/ou en métal) sont assemblées par des entretoises, des moises ou de toute autre façon pour constituer un ensemble indéformable mais, de préférence, démontable. 



   Les dessins schématiques annexés qui sont bien entendu illustratifs et non limitatifs de l'invention) aideront à la compréhension et à la réalisation industrielle de l'invention. 



   Figure 1 est une vue en perspective d'un billard classique dont la piste est pourvue de deux cadres ou buts adossés aux bandes de chacun de ses petits   côtés,   
Figure 2 est une vue en plan   d'un   exemple de réalisa- tion de cadre ou but de ce genre. 



   Figure 3 est une vue en élévation développée d'un cadre ou but analogue, montrant la disposition et le mode de fixa- tion et de serrage du bourrelet élastique continu. 



   Figures 4 et 5 sont deux vues en coupe fragmentaires montrant, à titre d'exemples, deux des profils que peut affecter ce bourrelet élastique. 



   Figure 6 est une vue en plan à échelle réduite d'une piste de billard pourvue à chaque extrémité d'un cadre ou but, des billes étant représentées sur cette piste pour faire comprendre les parties qu'on peut jouer sur elle. 



   Les mêmes numéros de référence désignent les mêmes organes dans les diverses figures. 



   Comme représenté en figure 1, il s'agit ici d'un billard français classique comprenant une table A supportée par des pieds B et portant une piste plane horizontale C 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 délimitée sur ses quatre côtés par des bandes rectilignes D quelque peu élastiques pour renvoyer les billes lancées par les joueurs au moyen de queues (non représentées). 



   Sur la piste plane C sont posés ici symétriquement deux cadres E adossés aux bandes d garnissant les petits oôtés de la table de billard A Chacun de ces cadres E qui forme par lui-même un ensemble d'un seul tenant a assez d'inertie pour ne pouvoir se déplacer sous le choc des billes du billard, bien qu'il ne soit pas assujetti à la table A mais simplement posé sur elle. De cette façon, chaque cadre E peut être installé ou enlevé instantanément au gré des joueurs, et ne peut abîmer la piste drapée C ni la bande adjacente D.

   L'enceinte de forme variable, délimitée par le cadre E une fois posé sur la piste C contre la bande adja- cente D, a comme surface de roulement des billes la région de cette piste C bordée par cette enceinte, et la porte médiane F est dépourvue de seuil, en sorte que les billes peuvent à tour de rôle pénétrer librement et sans dénivellation dans ladite enceinte formant "but"   ou "camp",   
La construction de chaque cadre ou but E peut varier sensiblement. A cet égard, les réalisations représentées en figures 2 et 3 sont simplement illustratives et non pas limitatives. Selon ces réalisations, le cadre est formé de deux barres rigides symétriques 1,2 de tracé rectiligne ou curviligne.

   Chacune de ces barres est percée de distance en distance de trous livrant passage à des boulons 3 dont les écrous de base 4 sont noyés pour ne pas abîmer la piste C du billard. Ces boulons 3 traversent des trous correspon- dants pratiqués dans une garniture élastique 5 dont le bord saillant 6 est surplombant sur tout son pourtour. Chaque 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 garniture élastique peut être constituée de diverses manières, par exemple par une jante à ressorts internes.ou, mieux et plus commodément, par une semelle de caoutchouc habillé d'une gaine de drap (préférablement assorti à celui du billard) et serré contre la barre ou embase 1 ou 2 par une plaque de pression rigide 7 également percée de trous que traver- sent les boulons 3.

   Les deux boulons 3a situés de part et d'autre de la porte F sont plus longs que les boulons 3 et traversent deux pieds-droits 8 solidaires d'un arceau 9. 



  Cet arceau constitue le couronnement de la porte F ; il peut porter des indications ou inscriptions convenables ou un décor variable. Entre les pieds-droits 8 et les plaques 7 peuvent être interposées des rondelles 10 empêchant les vibrations. ! leurs extrémités arrière c'est-à-dire voisines de la bande adjacente D du billard, les plaques de pression 7 sont reliées rigidement l'une à l'autre par une entretoise supérieure rigide 11 fixée par les deux derniers boulons 3. 



  Deux taquets 12 chanfreinés pour ne pouvoir être heurtés par les billes grâce à la présence des bourrelets surplom- bants 5 prolongent les barres 1, 2 et sont reliés l'un à l'autre par une traverse 13 qui se loge sous la bande adja- cente D du billard. 



   Lorsque le cadre E ainsi constitué est posé sur la piste C du billard (comme le montrent les figures 1 et 6) la bande adjacente D forme le fond de l'enceinte ouverte délimitée par ce cadre. Les bords biseautés surplombants 6 des garnitures élastiques 5 doivent être placés sensible- ment à la même hauteur au-dessus de la piste C que les bandes D, de façon à exercer le même effet réactif sur les billes W. Par ailleurs, l'entretoise 11 doit être à une 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 hauteur telle au-dessus de la piste C que les billes W puissent rouler au-dessous d'elle pour venir heurter la bande D. 



   Grâce à cet agencement utile des pièces constitutives du cadre ou but E, toute bille W y pénétrant(selon les règles variables du jeu) par sa porte F s'y trouve spacieu- sement enclose grâce à la forme interne divergente des mem- brures 1,2 de l'enceinte et ne peut heurter que la bande E ou les bordures surplombantes 6 des garnitures élastiques 5 régnant sur tout le pourtour de ces membrures.

   Les billes ne peuvent donc être endommagées pas plus d'ailleurs que si elles viennent à heurter les parois externes du cadre E puisque ces parois comportent également un bourrelet ou ceinture élastique 6, 
Autrement dit, l'adjonction temporaire d'un ou plusieurs buts ou camps tels que E sur la piste C du billard ne com- porte aucun danger d'endommagement pour les billes W et permet aux joueurs, jouant selon les nouvelles règles ar- bitraires qui sont la conséquence de cette adjonction des buts E, de continuer à tabler comme à l'ordinaire sur un même   effet.réactif   sur les billes W, que cet effet réactif provienne des bandes D ou des bourrelets 5-6 qui ceinturonnent les cadres ou buts E. 



   Comme le met en évidence la figure 3, le profil sur- plombant 6 (angulaire ou curviligne) de la garniture élasti- que 5 de chaque cadre ou but E est tracé pour que la bille W ne vienne en contact qu'avec cette garniture sans pouvoir toucher l'embase 1 ou 2. En outre, les dimensions de la porte F sont calculées de préférence pour permettre le passage libre d'une seule bille W mais pas le passage de deux billes de front. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   On conçoit que des/cadres ou buts tels que E sont d'un montage et d'un démontage extrêmement faciles. Il suffit, en effet, de dévisser les écrous 4 pour dégager en un clin d'oeil les boulons 3 des membrures 1, 2, 5,7 et   9. Après   démontage, ces membrures peuvent être rapprochées les unes des autres sous un volume restreint, ce qui faci- lite l'emmagasinage de ces accessoires de billard. A noter d'ailleurs que, même en position montée, ils ont un encom- brement restreint, ce qui permet aux propriétaires de billards, par exemple aux cabaretiers, de ranger à proximité des billards (par exemple au-dessous de ceux-ci ou dans une armoire) un certain nombre de cadres tels que E, tout montés,   c'est-à-dire   prêts à être posés sur un ou plusieurs billards, en position de fonctionnement, au gré des joueurs. 



   Dans l'exemple d'utilisation représenté en figure 1, on a supposé que la piste C du billard ne comporte que deux cadres ou buts E mais, selon les règles arbitrairement fixées de tel ou tel jeu particulier, on peut utiliser un .seul de ces cadres ou même plus de deux. C'est ainsi que sur la piste d'un billard de forme rectangulaire, carrée ou même éventuellement   parallélogrammique   on pourrait poser un cadre ou but E contre chacune des quatre bandes D. 



   Un dispositif d'immobilisation utilisant par exemple des pinces, des crampons ou d'autres organes de fixation temporaire étudiés de manière à ne pas endommager les bords de la table À pourrait être utilisé le cas échéant bien qu'en règle générale la propre inertie de ces cadres ou buts E suffise à les maintenir immobiles. De semblables organes de fixation temporaires pourraient par exemple s'ap- puyer ou s'arobouter contre les entretoises 11. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   On   décrira   maintenant ep regard de la figure schéma- tique 6 et, à titre d'exemple non limitatif, les règles d'un jeu pouvant être joué sur un billard   A   ainsi pourvu contre chacune de ses petites bandes D d'un cadre ou but E, à l'aide de billes telles que W et de queues ordinaires (non représentées). 



   Exemple de jeu : On peut utiliser autant de billes W qu'on le jugera nécessaire pour rendre le jeu plus diffi- cile et suivant la grandeur du billard, avec le même nombre de billes (différemment colorées ou référencées) pour chaque camp de joueurs. Deux joueurs seulement peuvent jouer ou autant de joueurs qu'il y aura de billes dans chaque camp. 



   Placer quatre billes rouges Wr à la hauteur des mouches de départ et dans le sens de la largeur du billard, la première bille Wr a 10 c/m environ en partant de la grande bande ; placer les autres billes Wr en laissant 10 c/m environ entre chaque bille en allant vers la mouche de départ ; faire de même pour quatre billes blanches Wb à la hauteur de la mouche du haut ; ouvrir (à titre de con- trôle pour le propriétaire du billard) le "taxi billard" et placer la bille rouge Wcr du jeu de carambolage sur la mouche qui se trouve à 15 c/m en avant du but ou camp rouge Er; dégager également une des billes blanches Wcb du "taxi billard" et procéder de même pour le but ou camp blanc Eb ; tirer le départ à pile ou face par exemple. 



   Le jeu consiste pour un camp quelconque à faire rentrer les 4 billes du camp adverse dans le but E de ce camp adverse. Chaque joueur aura la faculté de jouer avec une des billes de la couleur de son camp sur n'importe quelle bille soit directement, soit "par bande première", sauf 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sur les billes constituait les gardiens de buts. Pour que le but soit marqué, il faudra que la bille ait entièrement pénétré dans le cadre ou but E. En cas de contestation entre les joueurs, il suffira de regarder en se plaçant au-dessus de l'arceau 9 pour être renseigné. Si après avoir marqué un but, la bille en ressort, le but demeurera marqué et la bille y sera remise. Pour que le but soit valable, il ne faudra en aucun cas que la bille marquant le but n'entre en contact avec une bille Wcr ou Wcb formant gardien de but.

   Dans ce dernier cas, la bille rentrée sera replacée sur la ligne de départ à 10 o/m environ de la grande bande, soit à droite, soit à gauche à la volonté des joueurs du camp auquel appartient cette bille. Toute bille sautant en dehors du billard, même après avoir marqué un but, sera remise sur la ligne de départ ainsi que la bille rentrée. 



   Le but ne sera pas accordé. 



   Si, dans le courant de la partie, une joueur fait . pénétrer une de ses billes, soit directement, soit "par bande première", soit encore par carambolage dans son but ou dans le but adverse, même en étant entré en contadt avec la bille Wcr ou Wcb formant gardien de but, cette bille sera considérée comme perdue ; de même, un joueur aura la latitude de faire entrer une bille du camp adverse dans son propre but mais à condition que cette bille n'entre pas en contact avec la bille gardien de but, cette bille sera considérée comme également perdue pour le camp adverse. 



   Au cas où une bille sera presque complètement entrée dans un but E, le joueur du camp auquel appartient cette bille aura le droit, dès que la main lui reviendra, de jouer au travers de ce but pour la dégager de cette position in- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 termédiaire. Il suffira pour cela au joueur d'engager sa queue de billard en travers de l'espace intérieur délimité par le cadre ou but E, par exemple en position plongeante. 



   Les billes Wcr   ou Wob   formant les gardiens des buts E seront remises en place chaque fois qu'il sera nécessaire. 



  Toute bille pouvant à ce moment gêner leur mise en place sera remise sur la ligne de départ. 



   Le camp vainqueur marquera autant de points qu'il restera de billes sur la piste C. La partie sera nulle si les deux camps restent chacun en jeu avec une seule bille. Toutes les fautes seront les mêmes qu'au jeu de caram- bolage. Après chaque faute, la main passera à un joueur du camp adverse, 
Les règles de jeu sus-énoncées étant arbitrairement choisies peuvent bien entendu subir de nombreuses variantes. 



  C'est ainsi que les joueurs pourront attribuer telle ou telle valeur à tel ou tel parcours d'une bille quelconque de même qu'à la pénétration des billes dans les buts E. 



   On pourra aussi faire intervenir dans le jeu une bille supplémentaire Wx ou bille "ballon" pour simuler en chambre sur la piste C du billard une partie de foot-ball. En pareil cas, les joueurs pourront admettre par exemple que dans chaque camp ils marqueront des points en faisant entrer la bille "ballon" Wx dans le but E du camp adverse, chaque joueur ayant la faculté de jouer avec une des billes de la couleur de son camp sur la bille Wx, sur n'importe quelle bille ou "par bande première", sauf sur les billes formant les gardiens de buts. 



   Tous ces jeux seront affaire de convention entre les joueurs. Ils utiliseront chaque fois un nombre de billes 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 arbitrairement détermina'et un ou plusieurs cadres ou buts amovibles interchangeables tels que E posés sur la piste C du billard et constitués comme il a été dit. Dès que les mêmes joueurs ou d'autres joueurs voudront revenir au jeu de billard classique, il leur suffira de retirer de la piste C le ou les cadres ou buts E. 



   Une très grande variété d'utilisations du billard est ainsi permise. 



    REVENDICATIONS   
1. Application nouvelle sur la table d'un billard quel- conque et sans changement de sa disposition générale, d'un ou plusieurs (avantageusement deux) cadres interchangeables destinés à être posés et adossés amoviblement contre un ou plusieurs des côtés de la piste de roulement des billes en vue de constituer des buts ou camps enclos communiquant librement avec cette piste par une ouverture ou porte béante placée au même niveau et livrant passage aux billes qui y sont lancées au moyen de queues ordinaires selon des règles variables arbitrairement posées correspondant à des jeux déterminés, la pose instantanée de ce ou ces cadres ou buts permettant de pratiquer immédiatement ces jeux au moyen d'un nombre convenable de billes sur ladite piste, avec la même variété de coups et d'effets réactifs que dans les parties usuelles,

   tandis que l'enlèvement instantané de ce ou ces cadres ou buts libère la piste et permet de jouer sur elle selon les règles habituelles. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements in billiard games.



   We have already thought on various occasions to give more appeal to the game of billiards by complicating the paths of the balls to a greater or lesser extent to allow a greater variety of strokes. Thus, for example, thought has been given to providing billiards tables with variously inclined tables or strips with profiles in the form of broken or irregular lines in order to print more or less complicated or unforeseen return paths on the balls. In addition, it was imagined a long time ago to provide billiard tables with pins and to drill holes intended to capture the balls after a more or less sinuous path in order to allow players to score points according to their

 <Desc / Clms Page number 2>

 skill in imposing such and such a path on their ball up to these holes.

   Under the name of "Russian billiards", these billiards with holes and pins have known in recent years a great vogue which has harmed, by consequence, the manufacturers or the hirers of classic French billiards, in particular the cabaretiers having several. of these billiards.



   The present invention relates to various improvements made to billiards of the various types but more especially to classic billiards, that is to say comprising a horizontal flat table without holes or pins, these improvements having as their aim, without preventing or hinder the games in any way according to the ordinary rules, to allow each billiard table to be instantly appropriated, without any damage or dismantling, in view of games completely different from the usual games and likely to be played between a greater number of players than usually and according to very variable rules.



   These improvements give the possibility to a certain number of players divided into two camps to reproduce in room and in miniature outdoor games such as football, basketball or hockey, without losing the game. he general attraction of the game of billiards which resides, as we know, in the ability for each player to imprint on his ball using a cue a certain path, taking into account the reactions of the bands on this ball.



   In accordance with the present improvements which are applicable to the various types of billiards, either large billiards of the classic French type, or other billiards with more or less transformed piste and comprising a table draped with rolling balls (flat, horizontal and

 <Desc / Clms Page number 3>

 and bordered as usual on its sides by slightly elastic bands capable of returning the balls which strike them) one or more (advantageously two) is provided.

   interchangeable frames intended to be placed removably against one or more of the sides of the ball rolling track in order to constitute enclosed goals communicating freely without unevenness with the track by a gaping opening providing passage to the balls which are thrown there according to the rules arbitrarily laid down corresponding to such or such determined game.



   Each of these frames or interchangeable goals for a billiard game constitutes by itself a whole, preferably removable structure, intended to be placed at will at the time chosen on the billiard track in order to modify the game and having enough 'inertia so as not to move there by itself under the shocks of the rolling balls which strike it or enter it during the game, these shocks being moreover attenuated by the presence along the outer and inner walls of each frame or purpose of a bead or an elastic belt (preferably rubber) having a height corresponding to that of the billiard cushions to return the balls in a similar manner.



   Each frame or goal may be open on one side to use as a back wall a portion of that of the billiard cushions against which it rests; it comprises on the opposite side an opening constituting a door constantly open for the free entry of the balls, this door giving access, without any difference in level with respect to the billiard track, into an enclosure of variable shape (for example semi -circular or trapezoidal) delimited

 <Desc / Clms Page number 4>

 by rigid members furnished at the appropriate height with a bead or an elastic belt. These rigid members (for example made of wood and / or metal) are assembled by spacers, molds or in any other way to constitute an undeformable unit but, preferably, removable.



   The appended schematic drawings which are of course illustrative and not limitative of the invention) will help in the understanding and industrial implementation of the invention.



   Figure 1 is a perspective view of a classic billiard whose track is provided with two frames or goals backed by the bands on each of its short sides,
Figure 2 is a plan view of an exemplary embodiment of such a frame or goal.



   Figure 3 is a developed elevational view of a frame or the like, showing the arrangement and manner of securing and clamping the continuous elastic bead.



   Figures 4 and 5 are two fragmentary sectional views showing, by way of example, two of the profiles that this elastic bead may affect.



   Figure 6 is a plan view on a reduced scale of a billiard track provided at each end with a frame or goal, balls being shown on this track to understand the parts that can be played on it.



   The same reference numbers designate the same members in the various figures.



   As shown in Figure 1, this is a classic French billiard table comprising a table A supported by legs B and carrying a horizontal flat track C

 <Desc / Clms Page number 5>

 delimited on its four sides by rectilinear bands D somewhat elastic to return the balls thrown by the players by means of tails (not shown).



   On the flat track C are placed here symmetrically two frames E leaning against the bands d garnishing the small sides of the billiard table A Each of these frames E which forms by itself a whole in one piece has enough inertia to not be able to move under the impact of the billiard balls, although it is not secured to table A but simply placed on it. In this way, each E frame can be installed or removed instantly at the discretion of the players, and cannot damage the draped track C or the adjacent strip D.

   The variable-shaped enclosure, delimited by the frame E once placed on the track C against the adjacent strip D, has as the rolling surface of the balls the region of this track C bordered by this enclosure, and the middle door F has no threshold, so that the balls can in turn penetrate freely and without unevenness in said enclosure forming a "goal" or "camp",
The construction of each frame or goal E can vary significantly. In this regard, the embodiments shown in Figures 2 and 3 are merely illustrative and not limiting. According to these embodiments, the frame is formed of two symmetrical rigid bars 1, 2 of rectilinear or curvilinear outline.

   Each of these bars is drilled from distance to distance with holes providing passage for bolts 3 of which the base nuts 4 are embedded so as not to damage the track C of the billiard table. These bolts 3 pass through corresponding holes made in an elastic insert 5, the projecting edge 6 of which overhangs its entire circumference. Each

 <Desc / Clms Page number 6>

 elastic lining can be made in various ways, for example by an internally sprung rim. or, better and more conveniently, by a rubber sole dressed with a sheath of cloth (preferably matched to that of billiards) and tight against the bar or base 1 or 2 by a rigid pressure plate 7 also pierced with holes through which the bolts 3.

   The two bolts 3a located on either side of the door F are longer than the bolts 3 and pass through two straight legs 8 secured to a hoop 9.



  This arch constitutes the crowning of the door F; it may bear suitable indications or inscriptions or a variable decoration. Between the upright feet 8 and the plates 7 can be interposed washers 10 preventing vibrations. ! their rear ends, that is to say adjacent to the adjacent band D of the billiard table, the pressure plates 7 are rigidly connected to one another by a rigid upper spacer 11 fixed by the last two bolts 3.



  Two cleats 12 chamfered so as not to be able to be struck by the balls thanks to the presence of the overhanging beads 5 extend the bars 1, 2 and are connected to each other by a cross member 13 which is housed under the adjacent strip. cente D of billiards.



   When the frame E thus formed is placed on the track C of the billiard table (as shown in FIGS. 1 and 6) the adjacent strip D forms the bottom of the open enclosure delimited by this frame. The overhanging bevelled edges 6 of the elastic gaskets 5 must be placed at approximately the same height above the track C as the bands D, so as to exert the same reactive effect on the balls W. In addition, the spacer 11 must be at a

 <Desc / Clms Page number 7>

 height such above track C that the balls W can roll below it to strike the strip D.



   Thanks to this useful arrangement of the constituent parts of the frame or goal E, any ball W entering it (depending on the varying rules of the game) through its door F is spatially enclosed therein thanks to the divergent internal shape of the members 1 , 2 of the enclosure and can only strike the band E or the overhanging edges 6 of the elastic gaskets 5 prevailing around the entire periphery of these frames.

   The balls cannot therefore be damaged any more than if they collide with the external walls of the frame E since these walls also include a bead or elastic belt 6,
In other words, the temporary addition of one or more goals or camps such as E on track C of the billiard does not involve any danger of damage to the balls W and allows the players, playing according to the new arbitrary rules. which are the consequence of this addition of the goals E, to continue to rely as usual on the same reactive effect on the balls W, whether this reactive effect comes from the bands D or from the beads 5-6 which surround the frames or goals E.



   As shown in Figure 3, the over-plumbing profile 6 (angular or curvilinear) of the elastic lining 5 of each frame or goal E is traced so that the ball W only comes into contact with this lining without be able to touch the base 1 or 2. In addition, the dimensions of the door F are preferably calculated to allow the free passage of a single ball W but not the passage of two balls in front.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   It will be appreciated that frames or goals such as E are extremely easy to assemble and disassemble. It suffices, in fact, to unscrew the nuts 4 to release in a blink of an eye the bolts 3 of the frames 1, 2, 5, 7 and 9. After dismantling, these frames can be brought together in a small volume. , which makes it easier to store these billiard accessories. It should also be noted that, even in the mounted position, they have a small footprint, which allows billiard owners, for example cabaretiers, to store near the billiards (for example below them or in a cabinet) a number of frames such as E, fully assembled, that is to say ready to be placed on one or more billiards, in operating position, at the discretion of the players.



   In the example of use shown in FIG. 1, it has been assumed that the track C of the billiard table has only two frames or goals E but, according to the rules arbitrarily fixed for a particular game or another, one can use only one. these frames or even more than two. Thus on the track of a rectangular, square or even possibly parallelogram-shaped billiard table, a frame or goal E could be placed against each of the four bands D.



   An immobilization device using, for example, clamps, crampons or other temporary fasteners designed so as not to damage the edges of the table λ could be used if necessary although as a rule the own inertia of these frames or goals E is enough to keep them stationary. Such temporary fasteners could, for example, rest or lean against the spacers 11.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   We will now describe ep regard of schematic figure 6 and, by way of non-limiting example, the rules of a game that can be played on a billiard table A thus provided against each of its small bands D with a frame or goal E, using balls such as W and ordinary tails (not shown).



   Example of game: You can use as many W balls as you deem necessary to make the game more difficult and depending on the size of the billiard table, with the same number of balls (differently colored or referenced) for each player camp. Only two players can play or as many players as there are marbles on each side.



   Place four red balls Wr at the height of the starting flies and in the direction of the width of the billiard table, the first ball Wr has about 10 c / m starting from the large strip; place the other Wr balls leaving about 10 c / m between each log going towards the starting fly; do the same for four white balls Wb at the height of the top fly; open (as a control for the owner of the billiard table) the "billiard taxi" and place the red ball Wcr from the pile-up game on the fly which is 15 c / m in front of the goal or red camp Er; also release one of the white Wcb balls from the "billiard taxi" and proceed in the same way for the goal or white camp Eb; toss the tee to a coin for example.



   The game consists for any side in bringing the 4 balls of the opposing side into the goal E of this opposing side. Each player will have the option of playing with one of the balls of the color of his camp on any ball either directly or "by first strip", except

 <Desc / Clms Page number 10>

 on the balls constituted the goalkeepers. In order for the goal to be scored, the ball must have fully penetrated the frame or goal E. In the event of a dispute between the players, it will suffice to look while standing above the hoop 9 to be informed. If after scoring a goal the ball comes out, the goal will remain scored and the ball will be returned to it. For the goal to be valid, the ball marking the goal must not come into contact with a Wcr or Wcb ball forming the goalkeeper.

   In the latter case, the returned ball will be replaced on the starting line at about 10 o / m from the large strip, either to the right or to the left at the will of the players of the camp to which this ball belongs. Any ball jumping out of the billiard table, even after scoring a goal, will be returned to the starting line as well as the returned ball.



   The goal will not be awarded.



   If, during the game, a player does. penetrate one of his balls, either directly, or "by first strip", or even by piling up in his goal or in the opposing goal, even having entered into contadt with the Wcr or Wcb ball forming goalkeeper, this ball will be considered as lost; Likewise, a player will have the latitude to bring a ball from the opposing camp into his own goal but provided that this ball does not come into contact with the goalkeeper ball, this ball will be considered as also lost for the opposing camp .



   In the event that a ball has almost completely entered a goal E, the player of the camp to which this ball belongs will have the right, as soon as the hand returns to him, to play through this goal to release it from this uninvited position.

 <Desc / Clms Page number 11>

 intermediate. All that is required for the player is to engage his billiard cue across the interior space delimited by the frame or goal E, for example in a plunging position.



   The Wcr or Wob balls forming the goalkeepers of the E goals will be put back in place whenever necessary.



  Any ball that may at this time interfere with their placement will be returned to the starting line.



   The winning side will score as many points as there are balls left on track C. The game will be drawn if the two sides each remain in play with only one marble. All faults will be the same as in the carambling game. After each foul, the hand will pass to a player from the opposing camp,
The above-mentioned game rules being arbitrarily chosen can of course undergo numerous variations.



  This is how the players will be able to attribute such or such a value to such or such course of any ball as well as to the penetration of the balls into the goals E.



   An additional Wx ball or "ball" ball can also be brought into play to simulate a game of foot-ball in the room on track C of billiards. In such a case, the players will be able to admit for example that in each camp they will score points by making enter the ball "ball" Wx in the goal E of the opposing camp, each player having the faculty to play with one of the balls of the color of. his camp on the Wx ball, on any ball or "by first strip", except on the balls forming the goalkeepers.



   All these games will be a matter of agreement between the players. They will use a number of balls each time

 <Desc / Clms Page number 12>

 arbitrarily determined and one or more interchangeable removable frames or goals such as E placed on the track C of the billiard table and constituted as has been said. As soon as the same players or other players want to return to the classic game of billiards, it will suffice for them to remove from track C the frame (s) or goal (s) E.



   A very wide variety of uses for billiards are thus permitted.



    CLAIMS
1. New application on the table of any billiard table and without changing its general arrangement, of one or more (advantageously two) interchangeable frames intended to be posed and leaned removably against one or more of the sides of the track. ball rolling in order to constitute enclosed goals or camps communicating freely with this track by an opening or gaping door placed at the same level and providing passage to the balls which are thrown there by means of ordinary tails according to variable rules arbitrarily posed corresponding to determined games, the instantaneous placement of this or these frames or goals allowing these games to be immediately practiced by means of a suitable number of balls on said track, with the same variety of strokes and reactive effects as in the usual games,

   while the instantaneous removal of this or these frames or goals frees the track and allows it to be played according to the usual rules.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. À titre de produit industriel nouveau, un accessoire temporaire pour billards constitué par un cadre rigide (avantageusement en pièces démontables) destiné à être posé amoviblement et interchangeablement sur la piste d'un <Desc/Clms Page number 13> billard pour y délimiter une enceinte ou un enclos ayant comme surface de roulement des billes la portion enclose même de cette piste et communiquant librement et sans dénivellation avec celle-ci par une ouverture ou porte béante livrant passage aux billes, cette enceinte étant délimitée par la bande adjacente du billard et par des membrures (de tracé rectiligne ou curviligne) convergeant vers les bords de cette ouverture ou porte, ces membrures étant pourvues sensiblement à la même hauteur que ladite bande d'un bourrelet ou d'une ceinture élastique, 2. As a new industrial product, a temporary billiard accessory made up of a rigid frame (advantageously in removable parts) intended to be placed removably and interchangeably on the track of a <Desc / Clms Page number 13> billiard table in order to delimit an enclosure or an enclosure having as a rolling surface of the balls the enclosed portion of this track and communicating freely and without unevenness with the latter by a gaping opening or door providing passage for the balls, this enclosure being delimited by the adjacent band of the billiard table and by ribs (of rectilinear or curvilinear layout) converging towards the edges of this opening or door, these ribs being provided substantially at the same height as said band with a bead or an elastic belt, de façon que les billes ne puissent heurter la paroi interne ou externe de ces cadres ou buts que par ces bourrelets ou ceintures amortisseuses. so that the balls can strike the internal or external wall of these frames or goals only by these beads or shock-absorbing belts. 3.- Réalisation constructive du cadre ou but interchan- geable et amovible pour billards selon la revendication 2, formée de deux membrures rigides entretoisées convergeant vers une porte béante surmontée d'un arceau et comprenant chacune une embase rigide, une garniture élastique surplom- bante et une plaque rigide solidarisées séparablement les unes aux autres par des boulons ou organes de fixation amovibles équivalents à pieds noyés pour ne pas abîmer le drap du billard, le profil saillant de chaque garniture pouvant être angulaire ou curviligne. 3.- Constructive realization of the interchangeable and removable frame or goal for billiards according to claim 2, formed of two rigid braced members converging towards a gaping door surmounted by a hoop and each comprising a rigid base, an overhanging elastic lining and a rigid plate joined separably to each other by bolts or removable fasteners equivalent to embedded feet so as not to damage the billiard cloth, the projecting profile of each pad may be angular or curvilinear. 4.Jeux organisés entre un nombre variable de joueurs et à l'aide de nombre convenables de billes utilisant, sur une piste de billard ordinaire, un ou plusieurs cadres ou buts amovibles selon les revendications 2 ou 3 et per- mettant à ces joueurs de combiner ou marquer diversement des coups, selon des règles arbitrairement posées par eux, en lançant ces billes à l'aide de queues de billard ordi- <Desc/Clms Page number 14> naires et en tenant cornue de l'effet réactif exercé par les bandes du billard et par les bourrelets ou ceintures élastiques dont sont munis ces cadres ou buts. 4. Games organized between a variable number of players and with the aid of a suitable number of balls using, on an ordinary billiard track, one or more removable frames or goals according to claims 2 or 3 and allowing these players to combine or mark various strokes, according to rules arbitrarily laid down by them, by throwing these balls with the help of computer billiard cues. <Desc / Clms Page number 14> naires and retaining the reactive effect exerted by the billiard cues and by the beads or elastic belts with which these frames or goals are provided.
BE401610D BE401610A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE401610A true BE401610A (en)

Family

ID=67507

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE401610D BE401610A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE401610A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0318408A1 (en) Net for practising acurate goal shots
US20190054359A1 (en) Gaming board and gaming set
EP3655121B1 (en) Multisport surface for practicing several sports using goals and several sports using nets
EP2388051B1 (en) Multi-sport space for playing a plurality of goal sports and net sports played with a small ball, a large ball, a shuttlecock or a puck
US1510402A (en) Appliance for playing games resembling lawn tennis
BE401610A (en)
EP0826402B1 (en) Table football game
FR2640514A1 (en) Device for practising shooting at goal for a ball game
FR2555062A1 (en) Combinations of ball games such as tennis, squash, pelota, and their racquets
EP2591830B1 (en) Multi-sport space for playing a plurality of net sports played with a small ball, a large ball or a shuttlecock.
FR2558381A1 (en) REBOUND OR FRONTON TENNIS TRAINING WALL
EP2462999A1 (en) Playing range and amusement machine
FR2575078A1 (en) Improvements to miniature football games
CH664293A5 (en) Indoor game of skill - is played on table and uses cue to drive first disc, which drives second disc into hole
BE635274A (en)
FR3091487A1 (en) Multisport activity station
FR3116706A1 (en) game table
BE822430A (en) Game of miniature golf played indoors orroorrr outdoors - uses portable target and standard golf balls ss slls and clubs
BE473209A (en)
BE392946A (en)
FR2928072A1 (en) Removable vertical four panel assembly for forming additional playing surface to play table tennis in house, has plate whose back part represents its vertical playing surface and useful and efficient delimitation of its perimeter
CA2164736A1 (en) Combined hockey-golf game
BE513544A (en)
FR2462177A1 (en) Table ball game assembly - is suitable for football, basketball or volley-ball and is fitted with ball striking elements actuated by operated lever
FR2654646A1 (en) Table game simulating a game played on a pitch