BE391935A - - Google Patents

Info

Publication number
BE391935A
BE391935A BE391935DA BE391935A BE 391935 A BE391935 A BE 391935A BE 391935D A BE391935D A BE 391935DA BE 391935 A BE391935 A BE 391935A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coin
bar
rake
prepayment device
prepayment
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE391935A publication Critical patent/BE391935A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F17/00Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services
    • G07F17/32Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services for games, toys, sports, or amusements
    • G07F17/38Ball games; Shooting apparatus

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Pinball Game Machines (AREA)
  • Control Of Vending Devices And Auxiliary Devices For Vending Devices (AREA)
  • Coin-Freed Apparatuses For Hiring Articles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  {Dispositif à prépaiement pour billards automatiques. 



   La présente invention concerne un dispositif   à prépaiement   pour billards automatiques, combiné avec un mécanisme d'horlogerie pour libérer, après introduction d'une pièce de monnaie,les billes du jeu et permettre le réemploi des billes tombées dans les trous du billard, pendant un intervalle de temps réglé par le propriétaire de l'appareil, par exemple 15 minutes. 



   L'invention a pour but un appareil du genre susdit, qui ne fonctionne que par l'introduction d'une pièce de monnaie de diamètre rigoureusement déterminé, qui soit en mêmetemps très simple, très robuste et qui empêche sûrement toute fraude. 



   Les divers avantages et caractéristiques de l'invention apparaîtront au cours de la description qui va suivre, faite avec l'appui du dessin annexé donné à titre d'exemple de réalisation non limitatif et dans lequel :   Fig.1   est une coupe longitudinale du dispositif,   Fi g. 2   est une vue en plan, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   Fig.3   est une coupe suivant la ligne III-III de la   fig.l,et  
Fig.4 est une coupe suivant la ligne IV-IV de la   fig. 1.   



   Dans ce dessin 1 désigne la paroi de la table de billard dans laquelle se trouve une fente d'introduction de la pièce de monnaie vers un couloir incliné de guidage 2. Du côté où la pièce de monnaie a tendance à tomber,le couloir 2 porte une ouverture 3. Seules les pièces ayant le diamètre exact de la pièce choisie sont   empêchées   de tomber par cette ouverture par un léger rebord 4. Les autres pièces d'un diamètre plus petit tombent par cette ouverture et ne permettent pas de faire fono tionner le dispositif. D'autre part les pièces plue grandes ne peuvent pas passer à cause des dimensions de la fente d'intro duotion qui correspondent exactement au diamètre de la pièce choisie. 



   Dans un plan situé sous le dit couloir de guidage sont montées coulissantes, longitudinalement à l'appareil,deux barres parallèles 5, 6. Ces barres sont montées coulissantes dans les supporte 7. La barre 5 comporte une tige 8 qui traverse la paroi 1 de la table et porte au-delà un bouton de manoeuvre 9 permet tant de tirer la tige 8 et la barre 5 vers la paroi 1, à l'encontre d'un ressort 10 tendu entre une attache 11 de la barre 5 et un point fixe de l'appareil. 



   La barre 6   comporte à eon   extrémité avant une fente longitudinale 12 ayant des dimensions suffisantes pour permettre à la pièce de monnaie de passer de champ et située sous l'extrémité du couloir 2. D'autre part à l'extrémité de la barre 5 est fixé un organe 13 formant un godet et situé normalement sous la fente 12 de la barre 6, Le godet ou logement interne 13' de la pièce 13 a une forme convenant à la réception de la dite pièce de monnaie par la tranche et est ouvert du côté de la paroi 1. 



   La barre 6 comporte d'un côté une denture de crémaillère 14 en prise avec un mécanisme d'horlogerie schématiquement re présenté en   15.   Ce mécanisme d'horlogerie est conçu de telle 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 manière que le déplacement de la barre 6 vers l'avant de l'appareil,   c'est-à-dire   vers la paroi 1, remonte la minuterie,cette minuterie fonctionnant ensuite pour ramener progressivement la barre 6 dans sa position initiale pendant un temps déterminé, par exemple 15 minutes. 



   Vers la paroi 1, et en regard de la règle 5 se trouve une butée réglable 16, permettant de régler le déplacement vers l'avant de la barre 5. 



   A l'arrière de l'appareil se trouve monté sur un pivot 17 un levier coudé 18 dont une branche porte une planche ou rateau 19 reposant sur et transversalement à un plan incliné 20 sur lequel roulent les billes passées dans les trous du billard, ce   rateau   en position normale retenant toutes ces billes. 



   La barre 6 comporte à son extrémité arrière un crochet 21 lequel, lors du déplacement de la barre 6 vers l'avant peut venir en contact du bras 22 du levier coudé 18 afin de faire pi voter celui-ci et de relever le rateau 19 en libérant toutes les billes. Le crochet 21 oomporte en outre une tige 23 qui dégage par le même mouvement un verrou 24 du rateau 19. 



   Le bras 22 comporte une saillie 22' qui est susceptible par le mouvement de levier du râteau, d'être accrochée par un crochet 24. Ce crochet 24 pivote sur un pivot 25 et comporte une queue 26 qui se trouve dans le trajet de retour de la barre 6 de manière à relever le croohet 24 et libérer le levier coudé du rateau pour la retombée de celui-ci. 



   L'appareil ainsi construit fonctionne comme suit :
On pousse la pièce de monnaie dans la fente d'introduction, et cette pièce parcourt le couloir de guidage 2, si elle a le diamètre fixé. La pièce tombe dans la fente 12 et dans le godet ou logement 13'. La pièce de monnaie est retenue dans le loge ment 13' tout en ayant sa partie supérieure encore engagée dans la fente 12 de telle manière que les deux barres 5 et 6 restent solidaires tant que l'on tire le bouton 9. En exécutant cette 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 manoeuvre , la barre 6 est déplacée vers l'avant en même temps que la barre 5 et le mécanisme d'horlogerie est remonté. Le crochet 21 a d'abord opéré le déverrouillage du verrou 24 du râteau 19 et ensuite relevé ce râteau en agissant directement sur le bras 22 de son levier coudé 18.

   Le râteau reste relevé par l'accrochage de la saillie 22' par le crochet 24. Dans cette position le râteau a d'abord relâché toutes les billes retenues par lui ; ces billes roulent sur une succession de plans   incli -   nés jusqu'à une poohe d'où elles sont prises.   Ensuite   toutes les billes qui tombent dans les trous du billard passent libre ment sous le râteau 19 et peuvent être reprises. 



   Au moment où on relâche le bouton 9, la barre 6, accrochée par le mécanisme d'horlogerie 15, reste en arrière. Par consé quent le godet ou logement 13' ouvert du côté de la paroi l,se dérobant sous la fente 12 et sous la pièce de monnaie retenue dans la fente 12, la pièce tombe dans une caisse prévue à cet effet, et non représentée. 



   La barre 6 revient lentement dans sa position primitive, sous l'action du mécanisme d'horlogerie. La durée de ce retour peut être réglée à volonté par la minuterie et fixe la durée du jeu pendant laquelle les billes reviennent librement à la dis position des joueurs. Finalement l'extrémité de la barre 6 agit sur la queue 26 du crochet 24 qui lâche la saillie 22' du levier coudé et permet au rateau de revenir en position de retenue des billes, position dans laquelle il est immédiatement verrouillé par le verrou 24. Pour se procurer des   bille s,il   est alors nécessaire d'introduire une nouvelle pièce de monnaie et de tirer sur le bouton 9. 



   La figure 4 représente le détail de la construction du couloir de guidage 2, établie pour remédier à un   coincement   éventuel d'une pièce non autorisée dans ce couloir. Dans ce but le couloir comporte une paroi fixe 27 et une paroi mobile 28 montée pivotante par rapport à la partie 27 par une charnière 29. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Un ressort hélicoïdal 30 entourant cette charnière maintient normalement la partie 28 appliquée contre la partie 27 pour former le couloir normal 2. Si une pièce non autorisée se coince dans ce couloir, il suffit de faire pivoter la partie 28 par la queue 31, pour faire tomber la pièce coincée. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif à prépaiement pour billards automatiques, combiné avec un méoanisme d'horlogerie pour libérer, après in -   troduction   d'une pièce de monnaie, les billes du jeu et permettre le réemploi des billes tombées dans les trous du billard, pendant un intervalle de temps réglé dans le mécanisme d'horlo gerie, ce dispositif comprenant un organe solidaire du mécanisme d'horlogerie et permettant, après l'introduction de la pièce de monnaie dans l'appareil, d'effectuer le remontage de ce mécanisme par une traction sur un autre organe, le dit premier organe commandant un dispositif de retenue des billes, qui laisse pas ser les billes par la manoeuvre de remontage et qui reste en position de libre passage des billes pendant l'intervalle de temps que met le mécanisme d'horlogerie à ramener le dit premier organe dans sa position initiale.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  {Prepayment device for automatic billiards.



   The present invention relates to a prepayment device for automatic billiards, combined with a clockwork mechanism for releasing, after introduction of a coin, the balls of the game and allowing the re-use of the balls which have fallen into the holes of the billiard table, for a period of time. time interval set by the owner of the device, for example 15 minutes.



   The object of the invention is an apparatus of the aforementioned type, which operates only by the introduction of a coin of strictly determined diameter, which is at the same time very simple, very robust and which surely prevents any fraud.



   The various advantages and characteristics of the invention will become apparent from the description which follows, given with the support of the appended drawing given by way of non-limiting example of embodiment and in which: FIG. 1 is a longitudinal section of the device , Fi g. 2 is a plan view,

 <Desc / Clms Page number 2>

   Fig.3 is a section along line III-III of fig.l, and
Fig.4 is a section along the line IV-IV of fig. 1.



   In this drawing 1 designates the wall of the billiard table in which there is a slot for introducing the coin towards an inclined guide lane 2. From the side where the coin tends to fall, the lane 2 carries an opening 3. Only the parts having the exact diameter of the chosen part are prevented from falling through this opening by a slight rim 4. The other parts of a smaller diameter fall through this opening and do not allow the operation of the device. On the other hand larger coins cannot pass because of the dimensions of the intro duotion slot which exactly match the diameter of the chosen coin.



   In a plane located under said guide passage are slidably mounted, longitudinally to the device, two parallel bars 5, 6. These bars are slidably mounted in the supports 7. The bar 5 comprises a rod 8 which passes through the wall 1 of the table and carries beyond an operating button 9 allows both to pull the rod 8 and the bar 5 towards the wall 1, against a spring 10 stretched between an attachment 11 of the bar 5 and a fixed point of the device.



   The bar 6 comprises at its front end a longitudinal slot 12 having sufficient dimensions to allow the coin to pass out of the field and located under the end of the corridor 2. On the other hand at the end of the bar 5 is fixed a member 13 forming a cup and normally located under the slot 12 of the bar 6, The cup or internal housing 13 'of the part 13 has a shape suitable for receiving said coin by the edge and is open from the side of wall 1.



   The bar 6 comprises on one side a rack toothing 14 in engagement with a clockwork mechanism shown schematically at 15. This clockwork mechanism is designed in such a way.

 <Desc / Clms Page number 3>

 so that the movement of the bar 6 towards the front of the device, that is to say towards the wall 1, raises the timer, this timer then operating to gradually return the bar 6 to its initial position for a time determined, for example 15 minutes.



   Towards wall 1, and opposite rule 5, there is an adjustable stop 16, allowing the forward movement of bar 5 to be adjusted.



   At the rear of the device is mounted on a pivot 17 an angled lever 18, one branch of which carries a board or rake 19 resting on and transversely to an inclined plane 20 on which the balls passed through the holes of the billiard roll, this rake in normal position retaining all these balls.



   The bar 6 comprises at its rear end a hook 21 which, during the movement of the bar 6 forwards can come into contact with the arm 22 of the angled lever 18 in order to make the latter vote and raise the rake 19 by releasing all the balls. The hook 21 also carries a rod 23 which releases by the same movement a lock 24 of the rake 19.



   The arm 22 has a projection 22 'which is capable, by the lever movement of the rake, of being hooked by a hook 24. This hook 24 pivots on a pivot 25 and has a tail 26 which is located in the return path of the rake. the bar 6 so as to raise the hook 24 and release the angled lever of the rake for the latter to drop.



   The device thus constructed operates as follows:
The coin is pushed into the introduction slot, and this coin travels through the guide passage 2, if it has the fixed diameter. The part falls into the slot 12 and into the cup or housing 13 '. The coin is retained in the housing 13 'while having its upper part still engaged in the slot 12 such that the two bars 5 and 6 remain integral as long as the button 9 is pulled.

 <Desc / Clms Page number 4>

 maneuver, the bar 6 is moved forward at the same time as the bar 5 and the clock mechanism is reassembled. The hook 21 first operated the unlocking of the lock 24 of the rake 19 and then raised this rake by acting directly on the arm 22 of its bent lever 18.

   The rake remains raised by the hooking of the projection 22 'by the hook 24. In this position the rake has first released all the balls retained by it; these balls roll on a succession of inclined planes to a poohe from which they are taken. Then all the balls which fall into the holes of the billiard pass freely under the rake 19 and can be taken back.



   When the button 9 is released, the bar 6, hooked by the clockwork mechanism 15, remains behind. Consequently, the cup or housing 13 'open on the side of the wall 1, concealing itself under the slot 12 and under the coin retained in the slot 12, the coin falls into a case provided for this purpose, and not shown.



   Bar 6 slowly returns to its original position, under the action of the clockwork mechanism. The duration of this return can be adjusted at will by the timer and fixes the duration of the game during which the balls return freely to the players' arrangement. Finally, the end of the bar 6 acts on the tail 26 of the hook 24 which releases the projection 22 'of the angled lever and allows the rake to return to the position for retaining the balls, a position in which it is immediately locked by the latch 24. To obtain balls s, it is then necessary to insert a new coin and pull on button 9.



   FIG. 4 shows the detail of the construction of the guide corridor 2, established to remedy a possible jamming of an unauthorized part in this corridor. For this purpose, the corridor has a fixed wall 27 and a movable wall 28 pivotally mounted relative to the part 27 by a hinge 29.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  A coil spring 30 surrounding this hinge normally maintains part 28 applied against part 27 to form the normal passage 2. If an unauthorized part gets stuck in this passage, it suffices to rotate part 28 by the tail 31, to make drop the stuck piece.



   CLAIMS.



   1. Prepayment device for automatic billiards, combined with a clockwork mechanism for releasing, after insertion of a coin, the balls of the game and allowing the re-use of balls which have fallen into the holes of the billiard table, during an interval. time set in the clockwork mechanism, this device comprising a member integral with the clockwork mechanism and allowing, after the introduction of the coin into the device, to wind this mechanism by pulling on another member, said first member controlling a device for retaining the balls, which does not allow the balls to be used by the winding maneuver and which remains in the position of free passage of the balls during the time interval that the mechanism takes. watchmaking to return said first member to its initial position.


    

Claims (1)

2. Dispositif à prépaiement pour billards automatiques selon la revendication 1, caractérisé en ce que le mécanisme d'horlogerie engrène de façon permanente sur une barre crémail - 1ère coulissante, laquelle sert au remontage du dit mécanisme et en même temps agit sur un levier coudé qui porte un rateau ou autre pièce disposée normalement en travers d'un plan incliné et retenant les billes, de façon à relever ce rateau ou autre et laisser passer les billes. 2. Prepayment device for automatic billiards according to claim 1, characterized in that the clockwork mechanism engages permanently on a rack bar - 1st sliding, which serves for winding said mechanism and at the same time acts on an angled lever. which carries a rake or other piece normally arranged across an inclined plane and retaining the logs, so as to raise this rake or other and let the logs pass. 3. Dispositif à prépaiement selon la revendication 2, caractérisé en ce que le dit rateau ou autre est automatiquement verrouillé en position relevée, et déverrouillé par le retour de la dite barre-crémaillère,butant sur le verrou en fin de course. <Desc/Clms Page number 6> 3. Prepayment device according to claim 2, characterized in that said rake or the like is automatically locked in the raised position, and unlocked by the return of said rack bar, abutting the lock at the end of its travel. <Desc / Clms Page number 6> 4. Dispositif à prépaiement selon la revendication 2 ou 3, caractérisé en ce que le dit râteau ou autre est normalement verrouillé en position de retenue des billes, le déverrouillage étant opéré par la dite barre-crémaillère dès le début de sa course de remontage. 4. Prepayment device according to claim 2 or 3, characterized in that said rake or the like is normally locked in the ball retention position, the unlocking being operated by said rack bar from the start of its winding stroke. 5. Dispositif à prépaiement selon les revendications 1 à 4 caractérisé en ce que la dite barre-crémaillère montée coulis santé comporte à une extrémité une fente permettant le passage de la pièce de monnaie, et en ce qu'il est monté parallèlement à la dite barre-orémaillère, et coulissant parallèlement à elle, une seconde barre manoeuvrée par un bouton de l'extérieur du billard et comportant un godet ou logement disposé normalement sous la dite fente, ce godet ou logement étant ouvert sur un côté de telle manière que la pièce de monnaie introduite dans l'appareil pénètre dans la dite fente et le dit godet et rende les deux dites barres solidaires par traction sur le bouton de manoeuvre pour le remontage du mécanisme d'horlogerie, tandis que par le retour de la seconde barre sous l'action d'un ressort de rappel, 5. Prepayment device according to claims 1 to 4 characterized in that said rack bar mounted health grout comprises at one end a slot allowing the passage of the coin, and in that it is mounted parallel to said bar-orémaillère, and sliding parallel to it, a second bar operated by a button from the outside of the billiard table and comprising a bucket or housing normally disposed under said slot, this bucket or housing being open on one side in such a way that the coin introduced into the device enters said slot and said bucket and makes the two said bars integral by pulling on the operating button for winding the clockwork mechanism, while by returning the second bar under the action of a return spring, la dite pièce de monnaie sorte du dit godet et tombe directement dans une caisse. said coin leaves said bucket and falls directly into a box. 6. Dispositif à prépaiement selon la revendication 5 , caractérisé par une butée réglable de la course de remontage des deux barres rendues solidaires par la pièce de monnaie. 6. Prepayment device according to claim 5, characterized by an adjustable stop of the winding stroke of the two bars made integral by the coin. 7. Dispositif à prépaiement selon la revendication 5, caractérisé en ce que le couloir de guidage de la pièce de monnaie est incliné transversalement et comporte du coté où s'incline la pièce de monnaie une ouverture par laquelle tombe toute pièce de monnaie n'ayant pas le diamètre requis. 7. A prepayment device according to claim 5, characterized in that the guide passage of the coin is inclined transversely and comprises on the side where the coin tilts an opening through which any coin falls without not the required diameter. 8. Dispositif à prépaiement selon la revendication 5, caractérisé en ce que les deux parois du couloir de guidage sont articulées l'une à l'autre, maintenues en position normale par un ressort, et ouvrables pour dégager toute pièce éventuellement coincée. <Desc/Clms Page number 7> 9. Le dispositif à prépaiement pour billard automatique en substance tel que décrit ci-dessus et représenté au dessin annexé.- 8. A prepayment device according to claim 5, characterized in that the two walls of the guide passage are hinged to one another, held in the normal position by a spring, and openable to release any part possibly stuck. <Desc / Clms Page number 7> 9. The prepayment device for automatic billiards in substance as described above and shown in the accompanying drawing.
BE391935D BE391935A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE391935A true BE391935A (en)

Family

ID=59632

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE391935D BE391935A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE391935A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE391935A (en)
EP1852309A1 (en) Baggage-concealing device for an automobile, with partial automatic opening, and corresponding automobile.
FR2604010A2 (en) Coinbox, especially for supermarket trolleys
BE393215A (en)
EP0415805B1 (en) Consignment deposit for rigid fixing type of trolleys and trolleys provided with such a device
EP0236769B1 (en) Device for the compensated and gradual opening of the door of a cabinet for the vertical filing of maps
BE395881A (en)
BE398890A (en)
BE432371A (en)
FR2889646A1 (en) Door`s opening/closing controlling device for controlling passage of e.g. cattle in cage, has closure control canceling retention of driving unit and closing door, and lever with end acting on unit to place unit in open position
FR2520903A1 (en) COUNTER RELEASED
BE678131A (en)
BE398787A (en)
BE393070A (en)
CH225623A (en) Lighter with hand-operated wheel and pop-up cover.
CH108842A (en) Automatic coupling for railway and other vehicles.
BE537801A (en)
BE393191A (en)
BE392095A (en)
CH250531A (en) Device for actuating a prepayment meter by at least one kind of coins.
CH607626A5 (en) Sliding door for a vehicle
CH250530A (en) Device for inserting a coin into a prepayment meter.
CH138958A (en) Piggy bank with music coin.
BE394534A (en)
BE414917A (en)