BE389999A - - Google Patents

Info

Publication number
BE389999A
BE389999A BE389999DA BE389999A BE 389999 A BE389999 A BE 389999A BE 389999D A BE389999D A BE 389999DA BE 389999 A BE389999 A BE 389999A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
paper
rollers
grooves
threads
coating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE389999A publication Critical patent/BE389999A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21BROLLING OF METAL
    • B21B21/00Pilgrim-step tube-rolling, i.e. pilger mills
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01BCABLES; CONDUCTORS; INSULATORS; SELECTION OF MATERIALS FOR THEIR CONDUCTIVE, INSULATING OR DIELECTRIC PROPERTIES
    • H01B13/00Apparatus or processes specially adapted for manufacturing conductors or cables
    • H01B13/06Insulating conductors or cables
    • H01B13/12Insulating conductors or cables by applying loose fibres

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Paper (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  'Terfectionnements relatifs au revêtement de fils et applicable à l'isolation de conducteurs électriques et à d'autres usages" 
La présente invention concerne   Inapplication   d'un revêtement de papier sur des fils et vise particulièrement, mais non exclusivement, l'isole- ment de conducteurs électriques. L'invention comprend le revêt amont lui-même ainsi quo le   procède   et le dispositif qui permettent l'application de ce revête-. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ment'. L'organe à revêtir peut être un fil unique ou un groupe de fils dont l'ensemble peut former soit un faisceau, soit un toron. Le fil ou le groupe de fils peut d.voir une section de forme circulaire ou de toute autre forme et peut être nu ou peut avoir déjà reçu un revêtement isolant ou protecteur convenable avant que soit faite l'application du papier.

   Pour plus de commodité, l'organe sur lequel on applique le revêtement sera désigné, dans la suite, par le   tezme   général de ëfil". 



   Le procédé de revêtement, objet de la présente invention, est particulièrement avantageux lorsqu'il est utilisé sur des fils de petit diamètre mais   l'in-   vention n'est pas limitée à ce cas. 



   L'objet de la présente invention est de four- nir des fils munis d'un   revêtemebt   de papier au moyen   d'un   procédé qui permet à l'aide d'une seule machine la production rapide de grandes quantités de fils   pour objet recouverts; l'invention a également/un revêtement qui   enrobe efficacement le fil et ne contient pas ou n'a pas besoin de contenir d'autres substances que du papier. Aucun adhésif ai aucun liant   n'est   nécessaire. 



   Il faut bien comprendre que le terme "papie r" utilisé ici est pris dans un sens large. Il indique une feuille relativement mince d'une substance formée de fibres réunies par feutrage. Nne grande proportion des fibres peut être d'origine végétale, mais   le.   papier peut contenir des mélanges de fibres animales ou de fibres minérales (par exemple de l'amiante0. 



   Il faut bien comprendre également que le terme "feuille" utilisé ici peut comprendre deux ou plusieurs couches superposées qui peuvent être ou ne pas être de même nature. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le revêtement d'un fil exécute conformément à la présente invention consiste en un tube de papier formé d'une seule bande pliée autour du fil du de deux bandes, chacune étant pliée de façon à former une partie, généralement la moitié, du tube et le tube étant   complète   par une ou deuxjointures qui s'étendent dans le sens longitudinal et qui sont produites par l'action combinée de l'humidité et d'une pression élevée 
On procède de la même fçon pour faire la jointure, que l'on utilise une seule   bande   ou doux bandes de papier,pour produire le revêtement tubulaire d'un fil. Le procédé utilisant deux bandes est   d'une     application   plus générale pour des raisons   ui   apparaîtront évidentes   aa   cours de la description suivante.

   On décrira par conséquent ce procède en premier lieu et on indiquera ensuite les modifica- tions qui sont nécessaires dans le cas   où     chaque   tube est   formé   à partir d'une seule bande. 



   Le procédé utilisant deux bandes de papier peut être mis en oeuvre avec un seul fil ou avec plusieurs fils se trouvant les   uns à   cote des autres Ce dernier arrangement est généralement adopté et la possibilité qu'il donne de revêtir simultanément un grand nombre de fils constitue un des avantages les plus importants de la présente invention. 



   Conformément à ce procédé, on amène, entre une paire de rouleaux à gorges, un fil unique ou un nombre quelconque de fils cote à côte ainsi que deux feuilles de papier humide, ayant la forme de bandes de largeur appropriée.- une bande se trouvant au-dessus et l'autre au-dessous des fils. Chaque gorge a une forme semi-circulaire ou toute autre forme convenable et chaque gorge sur un rouleau est vis-à-vis d'une gorge corresponde sur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   Vautre   rouleau; les deux gorges correspondantes délimitent entre elles un espace qui contiendra un fil et le papier qui l'entoure. Les gorges sont latéralement espacées eux distances voulues le long de la surface de chaque rouleau.

   Lorsque les deux feuilles de papier, avec les fils situés entre elles approchent des rouleaux, des bandes continues de papier d'épaisseur uniforme sont situess au-dessus et au-dessous de plusieurs fils également espacés. 



  Les parties de la surface de chaque rouleau qui se trouvent entre des gorges adjacentes sont maintenues très voisines des mêmes parties de la surface de l'au- tre rouleau et, lorsqqe les   feuilles   de papier pas- sent entre ces parties, elles sont énergiquement comprimées. En combinant l'action de l'eau qui se trouve dans le papier et de la pression   élevée   exer- cée par les rouleaux sur le papier, on forme une pointure entre les deux feuilles des deux cotés de chacune des gorges. 



   Un rôle important joué par l'humidité dans ce procédé da fabrication des jointures paraît être la suppression des espaces situés entre les fibres des feuilles de papier de telle sorte que ces fibres, au bord de chacune des gorges, peuvent, par la pres- sion qui s'exerce sur elles grâce aux rouleaux, être amenées de force à prendre de nouvelles positions. 



  Il existe une limite minimum pour la quantité d'eau à fournir au   papner   afin que celle-ci soit efficace en vue du but indiqué. Cette limite peut facilement être déterminée par   l'expérience.   Etant donné toute- fois qu'il n'apparait pas en ce qui concerne l'effi- cacité du procédé y avoir   pratiquement ,une   limite 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 maximum ppur la quantité   d'eau     entretînt   par le papier il suffit généralement de s'assurer que le papier porte une grande quantité d'eau.   L'excès   est éliminé par compression au moment du passage à travers les rouleaux. 



   Il y a également une limite inférieure pour la pression exercée par les rouleaux dans le but d'obtenir une jointure efficace. Cette limite peut facilement être déterminée par l'expérience,   p.r   exemple si réglant graduellement les vis de pression situées sur les paliers de l'un des rouleaux   jusqu'à.   ce qu'on obtienne une jointure efficace,. On trouvera alors que l'épaisseur du papier dans la partie qui se trouve en dehors des gorges a été fortement rédui- te.

   Cette réduction peut,en   fuit,   souvent être pottée à un point tel que le   quantité   de fibres qui restent entre des fils voisins revêtus lorsqu' ils quittent les rouleaux, n'est plus suffisante pour maintenir dans le sens transversal la continuité de la bande composite   fomée   de µils et de papier. 



  En   génér@l,   toutefois il est préférable de faire la jointure en utilisât une pression moindre qui lais- se ent're les filsadjacents une membrane de papier fine mais néamoins existante. Un des avantages de cette façon de procéder est de permettre à la 'bande d'avancer en formant un   tout'6   
Sur les membranes minces   Butant   entre les fils, il   est   généralement impossible de déceler l'existence de deux couches de papier. Les deux feuil les de papier ont été, à cet endroit,parfaitement réunies. Cette union se prolonge dans les gorges et est cause au moins en partie de la production des jointures. 



   A l'examen du produit obtenu, il apparaît 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 clairement que l'action ne consiste pas en une simple compression. La réduction de l'épaissear des membranes situées entre les fils sur la bande ne peut s'expliquer   entièrement   par une simple compres- sion. Il y a également-, de toute évidence, un dépla-   canent   latéral d'une partie de la substance qui constitue les feuilles de papier, déplacement se faisant de la jointure vers les gorges.

   Pendant ce déplacement il est probable qu'il y a un réarrange- ment des fibres   des/-feuilles   et ceci est probable- ment ccompagné d'un certain mélange des fibres   d'une   feuille avec les fibres de   l'entre.   Dans certains   c@@   également il apparaît que les parties des deux feuilles qui se sont déplacées   latéralement   vers les gorges ont été laminées ou repliées ensemble. Tous ces effets peuvent contribuer à la formation de la jointure. Peut-être également existe-t-il un change- ment physique ou chimique de l'état des fibres.   ch@n   gement   ,mené   par la combinaison de pressions locales élevées et d'humidité.

   Par exemple il peut y .voir une   gélatinisation   locale des surfaces des fibres ou une gélatinisation existante qui peut être rendue plus efficace en vue de produire   l'adhérence   par le contact intime amené sous l'action d'une pression élevée exercée sur les fibres en contact avec de   l'eau,   Quelle que soit la -cause (ou l'ensemble de causes) dont. résulte la formation de la jointure, la condition essentielle est la combinaison de l'humidité et d'une forte pression exercée comme il a été indiqué. 



   On produit ainsi une jointure efficace sans qu'il soit nécessaire d'utiliser aucun produit connu comme étant adhésif. Ceci est un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   ava@tage   important et a une valeur   no t abl e   pour cer- tains fils isolés, particulièrement les conducteurs pour câbles téléphoniques et autres câbles de commune c tion pour lesquels toute substance étrangère intro- duite dans le  revêtement   peut avoir un effet sur les propriétés électriques du câble. 



   On voit , à la leeture de la présente descrip- tion, que le produit qui sort des rouleaux à gorges se présente sous la. forme   d'tale   bande de pa- pier dans laquelle sont couchés plusieurs fils parallèles de telle sorte que chaque fil soit entou- ré d'un tube de papier et que les tubes soient re- liés ensemble par de fines membranes. Ces   membranes   peuvent, en général, être finalement séoupées ou éliminées, mais on a trouvé préférable de ne pas faire cela jusqu'à ce que le papier ait été séché. 



  On a déjà indiqué une raison pour retarder cette opération. Une autre raison réside dans le fait que les revêtements en   pcpier   des fils sont fragiles lorsqu'liront humides et peuvent être détériorés si la, pséparation est mise en oeuvre à cette phase de l'opération.

   En conséquence; la   bdnde   qui quitte les rouleaux à gorges passe à trésors un dispositif sécheur et est ensuite amenée à un dispositif sépa-   rateur.   De cette façon, chaque fil amené dans la ma- chine sort finalement muni d'un revêtement ayant la forme d'un tube de papier fait à partir   d'une   ou de deux bandes de papier qui ont été jointes dans le sens longitudinal par l'action combinée de   l'himidi-   contenue dans té contenue dans le papier et d'une pression éle- vée exercée sur lui. 



   Le tube de papier peut former un revêtement très aj usté sur le fil et il peut constituer un tube 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   ordinaire   ordinaire/ou être muni de nervures extérieures s'étendant dans le sens longitudinal. Ou bien le tube peut for- mer un revêtement lâche et flottant,   c'est--dire   un revêtement dont la circonférence interne est plus grande que la circonférence externe du fil qu'il entoure, de telle sorte qu'il existe en un ou plusieurs points du produit achevé un espace libre entre la surface du fil et celle du papier.

   Les différences qui existent entre ces divers types de revêtement dépendent de la forme et des dimensions des gorges des rouleaux par rapport à la forme et aux dimensions du fil? 
Pour obtenir un fil muni d'un revêtement à ner. vures, on prévoit un ou plusieurs évidements ayant une forme appropriée sur les surfaces de la gorge (ou des gorges). Le nombre des évidements dépend bien entendu du   no@bre   de nervures à obtenir. Ces évidements peuvent   etre   placés de façon à former une seule nervure ou une paire de nervures aux ondroits pu los doux fouilles do papior sa roncon- trent et foiment la jointure.

   Ceci est obtenu en prévoyant, en plus des parties des rouleaux qui fournissent la compression élevée, des parties   adja-   centes évidées qui avoisinent   immédiatement   les gorges et laissent un espace suffis-nt entre elles pour la formation de nervures ayant la largeur désirée. Ceci   entrtilne     généralement   un accroissement dx la distance située entre les gorges des roule aux   de   façon à prévoir un espace pour la région de com- pression élevée et une ou plusieurs nervumes. 



   Lorsque plus de deux nervures sont nécesaires on peut les obtenir en formant des évidements de 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 profondeur et de largeur appropriée sur les surfaces dei gorges des rouleaux,, On peut obtenir quatre   nefvures   en formant deux nervures à la jonction située entre les deux feuilles, comme on l'a indiqué précédemment, et deux nervures supplémentaires, chacune étant pro- duite au moyen d'un évidement situé au fond de chacune des gorges principales des rouleaux. 



   Pour obtenir la production de ces nervures, il peut être nécessaire d'utiliser du papier ayant une plus grande épaisseur que celle qui suffirait   autrement   pour obtenir l'épaisseur dési rée du revêtement   du     fil,,   
Un fil muni d'un revêtement à nervures con- vient particulièrement pour les câbles téléphoniques où les nervures servent à espacer les fils individuels. 



  Un revêtement à nervures de cette espèce peut égale- ment être utilisé dans le but de fournir un moyen d'identifier les différents conducteurs d'un câble, la distinction étant faite, par exemple, en faisant varier le nombre des nervures ou en munissant certains fils de nervures et autres fils sans nervures. 



   Dans la promotion d'un revêtement flottant, chaque paire de gorges possède des dimensions telles qu'elle renferme un espace   d'un   diamètre plus grand que le/diamètre nécessaire pour loger un fil et deux épaisseurs de papier. Ceci est obtenu, de préférence, en donnant à   l'une   des gorges ou aux deux une prof on- l' deur plus grande que le rayon du fil plus-épaisseur du papier. Quelque excès dans la largeur des gorges est élément avantageux pu possible. Par suite,, pair un fil rond, on peut donner à chaque gorge une forme semi-circulaire   d"un   rayon quelque peu supérieur au rayon du fil plus   1  épaisseur   du papier. 



   Le revêtement lâche est formé de la manière 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 suivante :lorsqu'un fil et les deux couches de papier humide qui l'entourent passent entre les rouleau: munis de gorges de cette espèce, les parties du papier   qui   ònt saillielatéralement hors des gorges sant obligées de se déplacer vers l'intérieur par suite de la pression exercée sur elles et ceci a pour effet de remplir l'espace entre le fil et les bords adjacents des gorges de chaque côté du fil à l'aide d'un corps comprimé formé de fibres entremêlées provenant des deux douches.

   Ce remplissage de l'espace compris entre le fil et les surfaces des gorges n'a lieu qu'à une petite distance de chaque côté de la surface de rencontre des couches de papier, de telle sorte que le reste du pa- pier , de telle sorte que le reste du papier sort nettement écarté du fil d'une petite distance. Le ré- sultat de cette action est la production d'un fil entouré d'un tube qui a une dimension légèrement plus grande. Cette forme de revêtement est particulièrement avantageuse pour les fils qui doivent être utilisés dans la fabrication des câbles téléphoniques. 



   Zfin d'obtenir une surface lisse sur la partie extérieure du papier, il peut être désirable, dans certains cas; de faire subir au papier un traite- ment après sa séparation de la bande, traitement par lequel on élimine par l'action d'une   polissedse   rota- tive toutes les fibres qui font Saillie de la jointure ou des jointures ou par lequel on les coucher sur la surface du revêtement   dr     fil,-.   Ceci peut être  obte@u   en appliquant sur chaque fil un frotteur rotatif qui se   déplace depi de préférence à une vitesse relativement élevée par   rapport à la surface du papier. 



   Dans le mode de mise en oeuvre du procédé èù l'onutilise une seule bande de papier, le procédé 

 <Desc/Clms Page number 11> 

   général   d'application du papier sur les fils se trouve modifié de la façon suivante : 
Cette variante du procédé   conviént     particuliè-   rement au cas où l'on traite des fils relativement gros. 



  La feuille unique de papier est amenée entre les rouleaux à gorges de telle sorte qu'elle soit repliée autour d'un fil ou de deux fils adjacents, afLn de former un tube ayant une seule jointure par fil. Dans le cas d'un fil unique le papier   seraweplié   tout autour du fil et les deux bords seront amenés ensemble de façon à être comprimés entre les bords d'un des côtés de la gorge. 



  Dans le cas d'une seule feuille de papier appliquée à deux fils, le papier est plié de chaque côté autour des deux fils, de telle sorte que les deux bords viennent se placer entre les parois circonférentielles qui séparent les deux gorges de chaque rouleau. Afin   d'être   sûr d'obtenir une jointure continue, il est préférable que ces parois circonférentielles soient plus larges dans ce cas que dans les cas où l'on utilise:- deux feuilles. 



  Une ou deux de ces parois peuvent être munies d'un évidement central qui fait le tour de sa périphérie et dans lequel peute passer la substance en excès provenant des parties comprimées du papir. 



   On va maintenant décrire l'invention en se référant au dessin schématique annexé,, sur lequel 
La figure 1 indique l'arrangement général d'une machine destinée à revêtir plasieurs fils simulta- nément   conformément   à la présente invention; 
Les figures 2, 3 et 4 montrent des détails des rouleaux presseurs; 
La figure 5 est une vue en plan indiquant la façon dont la bande recouvrant des fils est divisée; 
Les fig. 6 et 7 montrent des détails des rou- leaux presseurs utilisés dans les cas où on applique 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sur les fils des revêtements à nervures; 
La figure 8 indique la modification qu'il con- vient d'introduire   à   la fig. 1 dans le cas où deux fils sont recouverts au moyen d'une seule bande de papier;

   
La figure 9 représente an arrangement des- tiné au traitement d'un fil revêtu afin   (T'éliminer   les fibres qui font saillie sur les jointures. 



   K Sur la figure 1 le fil chemine de la gauche vers la droite. Il est extrait des bobines d'alimentation l, passe sur les rouleaux guides 2 et 3 et entre les mu- leaux presseurs 4. Sur ces rouleaux il rencontre les deux bandes de papier 5 provenant des rouleau* de papier 6. 



  On mouilla abondamment ce papier avant qu'il n'atteigne les rouleaux 4. Ceci peut être obtenu par un dispositif   dhumidification   placé entre les rouleaux de papier 6 et les rouleaux presseurs 4 mais cela n'a pas été fait   <fans   le cas représenté. Les rouleaux de papier 6 ont été complètement humectés avant d'être placés sur la machine,. 



  On a trouvé que des rouleaux de papier traités de cette façon peuvent être conservés dans un récipient fermé pen- dant un temps considérable sans perdre heur humidité au point de devenir impropres à   l'usage.   Le rouleau presseur 4 inférieur est entraîné directement et communique son mouvement pat frottement au rouleau 4 supérieur. La pres- sion entre les rouleaux est réglée au moyen des vis 7 agissant sur les papiers du rouleau supérieur 4. 



   Le produit qui sort de ces rouleaux presseurs est constitué par une bande 8 composée de fils recouverts de papier et reliés par de minces membranes. La bande fait le tour du cylindre 9, va vers le   roulear   10 et passe de   là   dans une chambre de séchage 11 qui a la forme d'un long tube horizontal muni d'une ouverture étroite à chaque   extrémité;l'une   d'elles est montrée en 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 12 et possède des rouleaux guides 13 sur lesquels la bande 8 repose lors de son passage à travers la chambre. 



  Un gaz chaud pénètre dans la chambre de séchage par le conduit 14 et quitte cette chambre par le conduit 15 emportant l'humidité que lui a communiquée en séchant la bande 8. Lorsque la bande desséchée quitte l'extrémité de droitede la chambre 11, elle passe autour d'un cylindre 16 et est ensuite ramenée en arrière vers plusieurs rouleaux 17 sur lesquels elle se divise en plusieurs fils élémentaires qui sont entraînés vers des bobines 18. 



   Les cylindres 9 et 16 sont entraînés par une source extérieure de puissance, non représentée sur le   dessLn,   et qui fait avancer la bande 8. Chacune des bobines 18 est également entraînée. Dans ce cas il est préférable d'entraîner chaque bobine par l'intermédiaire d'un embrayage à friction qui permet   'un   glissement. 



   On insistesur le fait que les dessins sont absolument schématiques et que bien des dispositifs mé- caniques ordinaires qui sont nécessaires pour consfituer une machine complète ont été omis afin de ne pas obscurcir les caractéristiques essentielles de la présen- te invention. Comme on l'a déjà   indigné,   les   commandes des arbres qui sont entraînés direcdes arbres qui sont entraînés direc-   tement n'ont pas été représentées De même le méca- nisme par lequel les   fourcha ttes   guides 19 ont un mouve- ment de va et vient n'est pas indiqué. Ce mécanisme est d'une espèce bien connue. 



   0'est également pour plus de clarté que l'on a représenté seulement six fils comme ayant été traités 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 par la machine. Ordinairement onrecoyvre simultanément en une seule bande un bien plus grand nombre de fils. Par exemple ce nombre peut être de   60   lorsque   l'on   traite des fils de   faible   diamètre. 



   La figure 4 indique les proportions relatives des gorges 22 des rouleaux presseurs 4 et des espaces situés entre ces gorges. Le dessin est fait à grande échelle et vise le cas où les fils 23 d'environ 0,50 m/m de diamètre doivent être recouverts avec du papier de 0,175 miro d'épaisseur. Dans le cas où le revêtement doit s'adapter exactement, les gorges ont des dimensions qui   et de laisser,..autour de celui- leur permettent contenir le fil et de laiss r autour de /-celui- leur permettent contenir fil ..un espace ci   égal à l'épaisseur de la feuille de papier que l'on doit appliquer. Dans ce cas le diamètre du cercle formé par lés deux gorges opposées serait approximativement de 0,85 m/.m.

   Si on désire obtenir un revêtement flottant les mêmes gorges pourrontêtre utilisées pour la même   épais   seur de la feuille de papier avec des fils   d'un   diamètre plus petit, par exemple avec un fil de   0,375   m/m de diamètre. Ceci est indiqué par le cercle en traits pointillés. Cette figure montre également la distance relative qui sépare les gorges sur les rouleaux. On n'a représenté aucun espace entre les parles des surfaces des roule aux presseurs qui se trouvent entre les gorges voisines étant donné qu'un tel espace ne peut pas être directement observé. Il est probable que la séparation qui est nécessaire pour le passage de la mince membrane de papier est produite par une déforma- tion locale des rouleaux. 



   Sur les figures 2   et,,-3   on s'est écarté com- plètement des proportions indiquées sur la fig. 4. Ceci a été fait dans le but de montrer clairement les carac- téristiques du dispositif-. Ces figures représentant la 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 plaque 21 qui sert de guide et dont la position est éga- lement indiquée sur la fig. 1. Cette plaque a pour but de maintenir les fils en position correcte les uns par rap- port aux autres et en face des gorges au moment où ils approchent des rouleaux presseurs 4. Les ouvertures ont des dimensions telles qu'elles permettent facilement aux fils de passer à frottement doux à travers elbes. 



   Sur les figures 6 et 7 on a représenté la forme et les proportions relatives des fils et des gorges pour deux   paires   de rouleaux presseurs organisés pour la production de revêtements ayant des nervures. Dans le cas de la   fig.   6 il y a deux nervures à chaque fil. Dans le cas de la fig. 7, on a représenté quatre nervures. Dans chaque cas deux nervures sont produites par la formation d'évidements   24   contigus aux gorges 22 et s'étendant latéralement à partir des gorges le long des surfaces des rouleaux. Ceci entraîne un accroissement de la distance existant entre les centres des gorges 22 par rapport au cas qui est représentésur la f ig.   4.   



   Les nervures supplémentaires fournies par le dispositif représenté sur la fig. 7 sont produites au moyen d'évidements supplémentaires 25 existant au fond de chacune des gorges principales 22situées sur le rou- leau. On a trouvé que les évidements 25 doivent être sen- siblement plus profonds que les nervures que l'on désire produire par leur intermédiaire. On fait rentrer de force le papier à l'intérieur de ces   goxges   appro- ximativement de la quantité indiquée par la partie hachurée. 



   On trouve ën général que les membranes reliant les divers fils sur la bande   peuvent   facilement être disloquées par simple déchirement. La façon dont ceci est mis en oeuvre est représenté sur la fig. 1 et sur la 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 fig.   5.   Lorsque la bande sèche 8 passe sur le premier des rouleaux 17 les deux fils extérieurs de la bande sont entraînés vers le bas autour du rouleau et passent à travers des fourchettes appropriées 19 servant de guides (fourchettes entraînées par des barres 26 à mou-   vemet   alternatif) et vont sur des bobines appropriées 
18. Sur le rouleau suivant 17 les deux fils les plus extérieuré de ceux qui restent alors sur la bande sont séparés et ce procédé se continuejusqu'à épuisement. 



  Dans le cas de l'exemple représenté, sur lequel il y a six fils, il suffit bien entendu d'utiliser trois rouleaux   17.   En général, comme on l'a indiqué   précédam-   ment, le nombre de fils et le nombre correspondant de rouleaux sont sensiblement plus grands. 



   En disposant les rouleaux 17 en liaison avec leurs bobines 18 il est important de s'assurer que les fils, au moment où ils sont séparés de la bande" sont fortement entraînés vers le bas contre la surface du rouleau 17. Ce résultat est atteint en disposant chaque bobine dans une position telle que pour toutes les posi- tions des fourchettes 19 qui servent de guides les fils parcourent un arc appréciable,   c'est-à-dire   au moins 90 , de la circonférence du rouleau 17.

   Dans le cas où la bande 8 aborde horizontalement les rouleaux 17 il suffit pour obtenir de bons résultats que les fourchettes 19 corres- pondant à chaque bobine ne dépassent pas le point pour le- quel elles se trouvent au dessous et sur la verticale de l'axe des rouleaux   17.   On verra par la   fig.   5 que l'arrangement indique est largement conforme à cette nécessité . Dans ces conditions le détachement de chaque fil à partir de la bande a lieu sur la surface du   muleau   et par conséquent la traction due à la séparation n'ap- porte pas de perturbation dans le trajet de la bande 8. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



  On obtient alors par déchirement une séparation satis- faisante. 



   Lorsqu'il est important d'avoir sur le fil recouvert une surface très lisse, on peut utiliser des dispositifs analogues à ceux représentés sur la   fige 9   dans lebut d'éliminer toutes les fibres qui peuvent faire saillie à la jointure. Il convient de faire subir ce traitement à chaque fil séparément   aprs   qu'il a été bobiné sur les bobines 18 et qu'on l'a retiré de la machine principale. Chaque fil passe alors à travers un ou plusieurs dispositifs de l'espèce représentée sur la fig. 9. Sur cette figure le fil   recouvert   30 passe de la gauche vers la droiteentre une paire de rouleaux de polissage 31 qui tournent rapidement autour de leursaxes 32 de façon à exercer une action d'ébargage et de finis- sage sur les surfaces de revêtement du fil.

   Chaque rou- leau est formé de plusieurs disques de tissu qui sont suffisamment flexibles pour permettre le passage du fil revêtu 30.Pendant ce passage toutes lesfibres en sail- lie sont éliminées. Sur le dessLn annexé de telles fibres sont indiquées schématiquement en 33 sur la partie de gauche du fil 30. Il faut bien comprendre que pour plus de clarté le fil revêtu est représenté sur cette figure à une échelle agrandie. 



   Lorsqu'on utilise la variante du procédé de recouvrement dans laquelle on entoure deux fils à l'aide d'une seule bande de papier, la construction de l'extré- mité de gauche de   lamachine   représentée sur la fig. 1 est modifiée conformément à ce qui est indiqué sur la fig. 8.Les deux fils 34 sont extraits de bobines (non représentées sur le dessina situées du côté gauche de la figure et pénètrent dans un entonnoir guide 35 en même temps qu'une bande de papier provenant du rouleau 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 de papier 36. Dans cet entonnoir la   bande   de papier qui est située sous les   fils   est repliée vers le haut de chaque côté de façon à entourer les   d'eux   fils et à se superposer dans la partie médiane. Ceci est fait pendant que le papier est sec.

   Les fils ainsi que le papier   qui   les entoure traversent alors un bain d'eau 37, dans le- quel ils sont guidés par un rouleau 38, Lorsque le pa- pier a été abondanment humecté dans ce bain, la bande qui est formée de deux fils et du papier qui les entoure va vers une paire de rouleaux presseurs 39 dont l'action est analogue à celle des rouleaux 4 de la fig. 1 . A      partir de ce point la bande passe autour de guides con- venables analogues au tambour 9 et au rouleau 10 de la fig. 1. Dans ce cas on   fome   seulement un joint sur le révêtement de chaque fil, Celui-ci est produit dans   lespace   compris entre les deux fils et par l'action qu'exercent les rouleaux 39 sur les parties qui se che-   vauchent   de la bande de papier humide. 



   Conformément à cette variante du procédé de recouvrement il convient de noter que les deux fila 34 sont amenés dans le dispositif de pliage 35 qui se trou- ve tout près et le papier est plié autour d'eux alors qu'ils sont ainsi placés. Entre ce point et le point où ils s'engagent sur le rouleau presseur inférieur 39, les fils sont graduellement séparés d'une quantité suffi- sante pour convenir à l'espace qui sépare les gorges. 



   Ceci a pour effet d'appliquer fortement le papier contre les bords extérieurs des fils de telle sorte qu'il n'y a pas en ces points, du/ papier non tendu et qui pourrait venir en prise avec les rouleaux sur les bords extéri- eurs des deux gorges. Cette façon de procédérnécessite un trajet relativement long entre le bain 37 et lerou- leau inférieur 39 et il nécessite également que les fils enveloppés rendontrent ce rouleau: 39 à une distance 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 appréciable du point où les deux rouleaux sont en con- tact, de telle sorte que les fils prennent leur posi- 
 EMI19.1 
 tion dans les gorges avant qutlls ntatteipent lten- droit pù s'effectue la compression du papier. 



   Le procédé de revêtement peut être appliqué à des revêtements dont l'épaisseur varie de facon consi- dérable. On peut l'appliquer   en.   un seul traitement ou par plusieurs traitements répétés. Dans ce dernier cas les fils, après passage à travers la machine et après avoir reçu un revêtement, peuvent passer de nouveau à travers la machine pour recevoir un autre revêtement superposé au premier et ce processus est répété le nombre de fois nécessaire/ 
D'autre part, on peut disposer plusieurs pai- res de rouleaux presseurs pour appliquer des revêtements successifs à un jeu de fils sans soumettre chaque revê- tement au séchage avant l'application du   rev$temeht   sui- vant. Dans ce cas le revêtement est fait par couches de papier humide pour former une bande qui est ensuite sé- chée. 



   On voit également que ce procédé de revêtement fournit des facilités pour donner des caractères distinc- tifs à   1'apparence   des différents fils isolés tels que les caractères   disinctifs   nécessaires, par exemple, pour identifier différents conducteurs d'un câble à âme multiple. On peut obtenir cette différenciation an utilisant diverses couleurs pour les revêtements de papier des différents fils.

   Un fil peut être revêtu de papier de même couleur au dessus et en dessous ou un peut uti- liser des feuilles de papier de différentes couleurs pour les appliquer simultanément des deux côtés du groupe de fils de telle sorte que chaque filsoit recouvert d'un côté d'une couleur et de l'autre côté d'une autre couleur 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 On peut encore utiliser différentes couleurs en différen- tes couches superposées. Z la place des couleurs ou en plus de ces couleurs on peut marquer le papier par un caractère   distinctif.   Cette marque peut être appliquée sur le papier avant qu'il ne parvienne aux fils ou peut être faite sur la surface une fois l'isolement terminé. 



     On   comprendra que la description détaillée   donnée   en liaison avec le dessin annexé ne montre qu'un exemple ou un type d'appareil destiné à la mise en oeutre de l'in- vention.   Cet.-   appareil peut être modifié de façon considé- rable sans sortir de l'idée générale de la présente inven- tion. Bien que l'on ait représenté sur le dessin annexé des fils ronds avec des gorges semi-circulaires, il est bien évident que le procédé n'est pas limité à cette forme de fils. Par exemple des fils carrés peuvent être traités   en   utilisant des gorges rectangulaires. On comprendra que l'invention n'est pas limitée à une   fome   particulière de dispositif de séchage.

   De nombreuses formes convenables différentes sont bien connues pour de tels   dispositifs   On peut utiliser une méthode entièrement différente pour éliminer l'eau si l'on désire imprégner le papier avec quelque autre liquide. Dans ce cas on utilise une subs- tance d'imprégnation dont le point d'ébullition est sen- siblement plus élevé que le point d'élimination de l'huai. dite et la bande est entraînée et passe à travers un bain de ce liquide d'imprégnation, lequel est maintenu à une température située au dessus du point d'ébullition de   l'eau.   De cette façon l'humidité est éliminée et s'échap- pe sous forme de vapeur à la surface du bain et en même temps le papier est   imprégné.   



   Bien que la séparation par déchirement ait été indiquée comme un procédé efficace pour   didoquer   après séchage la bande en ses éléments, il est bien évident que Vautres procédés peuvent être utilisés. Si le revê- 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 tement est fait avec une substance plus épaisse ou si, pour d'autres raisons, on trouve désirable de lais- sar sur la bande entre les fils une membrane plus épais- se que celle indiquée dans l'exemple, il peut être avan- tageux d'utiliser des rouleaux coupants ou des couteaux pour ouvrir les diverses membranes. 



    REVENDICATIONS   
1. Un procédé pour recouvrir un fil en le faisant passer, avec une substance en feuille située au dessus et en dessous de lui,   entre   des rouleaux presseur: dans l'espace formé par des gorges circonférentielles qui sont situées sur ces rouleaux et qui se correspon- dent, procédé caractérisé par le fait que la substance est constituée par du papier et par le fait qu'on pro- voque, dans les gorges, l'adhésion des parties supé- rieure et inférieure entre elles grâce aux actions combinées de l'eau et d'une pression élevée exercée par les rouleaux sur le papier qui'fait saillie latéra- lement d'un côté ou des deux côtés des gorges.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  'Improvements relating to the coating of wires and applicable to the insulation of electrical conductors and to other uses "
The present invention relates to the application of a paper coating to wires and is particularly, but not exclusively, directed to the insulation of electrical conductors. The invention comprises the upstream coating itself as well as the process and the device which allow the application of this coating.

 <Desc / Clms Page number 2>

 is lying'. The member to be coated can be a single wire or a group of wires, the whole of which can form either a bundle or a strand. The wire or group of wires may have a circular or other shape in cross section and may be bare or may have already received a suitable insulating or protective coating prior to the application of the paper.

   For convenience, the member on which the coating is applied will be designated, in the following, by the general term of "thread".



   The coating process, which is the subject of the present invention, is particularly advantageous when it is used on threads of small diameter, but the invention is not limited to this case.



   It is the object of the present invention to provide paper coated yarns by means of a process which allows with a single machine the rapid production of large quantities of coated yarns; the invention also has a coating which effectively coats the yarn and does not contain or need to contain other substances than paper. No adhesive or binder is required.



   It should be understood that the term "papie r" used here is taken in a broad sense. It indicates a relatively thin sheet of a substance formed of fibers joined together by felting. A large proportion of the fibers may be of plant origin, but the. paper may contain mixtures of animal fibers or mineral fibers (e.g. asbestos0.



   It should also be understood that the term "sheet" used here may comprise two or more superimposed layers which may or may not be of the same nature.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The coating of a yarn made in accordance with the present invention consists of a paper tube formed of a single strip folded around the yarn of two strips, each of which is folded so as to form a part, generally half, of the tube and the tube being completed by one or two joints which run longitudinally and which are produced by the combined action of humidity and high pressure
Joining is the same way, whether you use a single strip or soft strips of paper, to produce the tubular covering of a wire. The method using two bands is of more general application for reasons which will become evident in the course of the following description.

   This procedure will therefore be described first and then the modifications which are necessary in the event that each tube is formed from a single strip will be indicated.



   The method using two strips of paper can be implemented with a single thread or with several threads lying next to each other This last arrangement is generally adopted and the possibility that it gives of simultaneously coating a large number of threads constitutes one of the most important advantages of the present invention.



   In accordance with this process, between a pair of grooved rollers, a single wire or any number of side-by-side wires is fed, as well as two sheets of wet paper, having the shape of strips of suitable width. above and the other below the wires. Each groove has a semicircular or other suitable shape and each groove on a roll is opposite a groove matches on

 <Desc / Clms Page number 4>

   Another roll; the two corresponding grooves delimit between them a space which will contain a thread and the paper which surrounds it. The grooves are laterally spaced at their desired distances along the surface of each roll.

   As the two sheets of paper, with the threads between them approach the rollers, continuous strips of paper of uniform thickness are located above and below several equally spaced threads.



  The parts of the surface of each roll which lie between adjacent grooves are kept very close to the same parts of the surface of the other roll and, as the sheets of paper pass between these parts, they are strongly compressed. . By combining the action of the water in the paper and the high pressure exerted by the rollers on the paper, a size is formed between the two sheets on both sides of each of the grooves.



   An important role played by humidity in this seam making process appears to be the removal of the spaces between the fibers of the sheets of paper so that these fibers, at the edge of each of the grooves, can under pressure which is exerted on them thanks to the rollers, to be brought by force to take new positions.



  There is a minimum limit on the amount of water to be supplied to the papner so that it is effective for the stated purpose. This limit can easily be determined by experience. Since, however, it does not appear with regard to the efficiency of the process that there is practically a limit

 <Desc / Clms Page number 5>

 maximum for the amount of water maintained by the paper it is generally sufficient to ensure that the paper is carrying a large amount of water. The excess is removed by compression as it passes through the rollers.



   There is also a lower limit for the pressure exerted by the rollers in order to achieve an effective seal. This limit can easily be determined by experience, eg if gradually adjusting the set screws located on the bearings of one of the rollers up. what we get an efficient join ,. It will then be found that the thickness of the paper in the part which lies outside the grooves has been greatly reduced.

   This reduction can, in leakage, often be potted to such an extent that the amount of fibers which remain between neighboring coated yarns when they leave the rolls is no longer sufficient to maintain the continuity of the composite web in the transverse direction. made of µils and paper.



  In general, however, it is preferable to make the joint using less pressure which leaves a thin but nonetheless existing paper membrane between the adjacent threads. One of the advantages of this way of proceeding is that it allows the 'strip to move forward as a whole'6
On thin membranes Butting between the wires, it is generally impossible to detect the existence of two layers of paper. The two sheets of paper have been perfectly joined at this point. This union extends into the grooves and is at least in part responsible for the production of the joints.



   On examination of the product obtained, it appears

 <Desc / Clms Page number 6>

 clearly that the action is not a simple squeeze. The reduction in the thickness of the membranes located between the threads on the tape cannot be explained entirely by simple compression. There is also evidently a lateral displacement of part of the substance which constitutes the sheets of paper, moving from the seam towards the grooves.

   During this movement it is likely that there is a rearrangement of the fibers of the sheets and this is probably accompanied by some mixing of the fibers of one sheet with the fibers of the inlet. In some cases also it appears that the parts of the two sheets which have moved laterally towards the grooves have been rolled or folded together. All of these effects can contribute to the formation of the join. Perhaps there is also a physical or chemical change in the condition of the fibers. change, driven by the combination of high local pressures and humidity.

   For example there may be local gelatinization of the surfaces of the fibers or an existing gelatinization which can be made more effective in producing adhesion by the intimate contact brought about by the action of high pressure exerted on the fibers by. contact with water, Whatever the cause (or the set of causes) of which. The joint formation results, the essential condition is the combination of humidity and high pressure exerted as indicated.



   This provides an effective seal without the need to use any product known to be adhesive. This is a

 <Desc / Clms Page number 7>

   Important benefit and valuable for certain insulated wires, particularly conductors for telephone cables and other communal cables where any foreign substance introduced into the coating may have an effect on the properties. electrical cables.



   It can be seen, at the end of the present description, that the product which leaves the grooved rollers is in the. slat form a strip of paper in which several parallel strands are laid so that each strand is surrounded by a paper tube and the tubes are bound together by thin membranes. These membranes can, in general, be finally cut or removed, but it has been found preferable not to do this until the paper has been dried.



  A reason has already been indicated for delaying this operation. Another reason is that the pcpier coatings of the yarns are brittle when wet and can be damaged if the separation is carried out at this stage of the operation.

   Consequently; the bulk which leaves the grooved rollers passes through a dryer device and is then fed to a separator device. In this way, each yarn fed into the machine finally comes out with a covering in the form of a paper tube made from one or two strips of paper which have been joined lengthwise by the liner. the combined action of the moisture contained in the paper contained in the paper and of a high pressure exerted on it.



   The paper tube can form a tight coating on the wire and it can form a tube.

 <Desc / Clms Page number 8>

   ordinary ordinary / or be provided with outer ribs extending in the longitudinal direction. Or the tube may form a loose, floating coating, that is, a coating the inner circumference of which is greater than the outer circumference of the wire it surrounds, so that there is one or several points of the product complete a free space between the surface of the wire and that of the paper.

   The differences which exist between these various types of coating depend on the shape and the dimensions of the grooves of the rollers compared to the shape and dimensions of the wire?
To obtain a wire provided with a coating to be ner. Vures, one or more recesses having an appropriate shape are provided on the surfaces of the groove (or grooves). The number of recesses of course depends on the number of ribs to be obtained. These recesses may be placed so as to form a single rib or a pair of wavy ribs which can be softly excavated in the paper to burr and tighten the seam.

   This is achieved by providing, in addition to the parts of the rollers which provide the high compression, adjacent recessed parts which immediately adjoin the grooves and leave sufficient space between them for the formation of ribs of the desired width. This generally results in an increase in the distance between the grooves of the rollers to provide space for the high compression region and one or more ribs.



   When more than two ribs are necessary, they can be obtained by forming recesses of

 <Desc / Clms Page number 9>

 depth and appropriate width on the groove surfaces of the rollers. Four ribs can be obtained by forming two ribs at the junction between the two sheets, as previously indicated, and two additional ribs, each produced by means of a recess located at the bottom of each of the main grooves of the rollers.



   In order to achieve the production of these ribs, it may be necessary to use paper having a greater thickness than that which would otherwise be sufficient to achieve the desired thickness of the yarn coating.
A wire with a ribbed coating is particularly suitable for telephone cables where the ribbing serves to space the individual wires.



  A ribbed covering of this kind can also be used for the purpose of providing a means of identifying the different conductors of a cable, the distinction being made, for example, by varying the number of the ribs or by providing some ribbed yarns and other non-ribbed yarns.



   In promoting a floating liner, each pair of grooves has dimensions such that it contains a gap of a diameter greater than the / diameter necessary to accommodate one wire and two plies of paper. This is preferably achieved by giving one or both of the grooves a depth greater than the radius of the thicker wire of the paper. Some excess in the width of the grooves is advantageous or possible. As a result, with a round wire, each groove can be given a semi-circular shape with a radius somewhat greater than the radius of the wire plus 1 thickness of the paper.



   The loose coating is formed in the way

 <Desc / Clms Page number 10>

 following: when a thread and the two layers of wet paper which surround it pass between the rolls: provided with grooves of this kind, the parts of the paper which protrude laterally out of the grooves are obliged to move inwards as a result of the pressure exerted on them and this has the effect of filling the space between the thread and the adjacent edges of the grooves on each side of the thread with the aid of a compressed body formed of intermingled fibers coming from the two showers.

   This filling of the space between the wire and the groove surfaces takes place only a small distance on either side of the meeting surface of the paper layers, so that the rest of the paper, of so that the rest of the paper comes out clearly away from the thread a small distance. The result of this action is the production of a wire surrounded by a tube which has a slightly larger dimension. This form of coating is particularly advantageous for the wires which are to be used in the manufacture of telephone cables.



   In order to obtain a smooth surface on the outer part of the paper, it may be desirable in some cases; to subject the paper to a treatment after its separation from the strip, treatment by which one eliminates by the action of a rotary polishing all the fibers which protrude from the joint or joints or by which they are laid on the surface of the coating dr fil, -. This can be achieved by applying to each yarn a rotary friction pad which moves preferably at a relatively high speed relative to the surface of the paper.



   In the embodiment of the method in which a single web of paper is used, the method

 <Desc / Clms Page number 11>

   general application of paper on the wires is modified as follows:
This variant of the process is particularly suited to the case where relatively coarse yarns are processed.



  The single sheet of paper is fed between the grooved rollers so that it is folded around one or two adjacent threads to form a tube having a single seam per thread. In the case of a single thread the paper will be folded all around the thread and the two edges will be brought together so as to be compressed between the edges of one side of the groove.



  In the case of a single sheet of paper applied to two threads, the paper is folded on each side around the two threads, so that the two edges come to be placed between the circumferential walls which separate the two grooves of each roll. In order to be sure to obtain a continuous joint, it is preferable that these circumferential walls are wider in this case than in the cases where one uses: - two sheets.



  One or two of these walls can be provided with a central recess which goes around its periphery and in which the excess substance coming from the compressed parts of the papir can pass.



   The invention will now be described with reference to the appended schematic drawing, in which
Figure 1 shows the general arrangement of a machine for coating multiple threads simultaneously in accordance with the present invention;
Figures 2, 3 and 4 show details of the pressure rollers;
Fig. 5 is a plan view showing how the tape covering threads is divided;
Figs. 6 and 7 show details of the press rollers used in cases where

 <Desc / Clms Page number 12>

 on threads of ribbed coverings;
FIG. 8 indicates the modification which should be introduced in FIG. 1 in the case where two threads are covered with a single strip of paper;

   
Figure 9 shows an arrangement for treating a coated yarn to remove fibers protruding from the seams.



   K In figure 1 the wire travels from left to right. It is extracted from the supply reels 1, passes over the guide rollers 2 and 3 and between the presser rollers 4. On these rolls it meets the two strips of paper 5 coming from the paper rolls * 6.



  This paper was thoroughly wetted before it reached the rollers 4. This can be achieved by a humidification device placed between the paper rolls 6 and the pressure rollers 4 but this has not been done <in the case shown. The paper rolls 6 were completely wet before being placed on the machine.



  It has been found that paper rolls treated in this way can be stored in a closed container for a considerable time without losing moisture to the point of becoming unsuitable for use. The lower pressure roller 4 is driven directly and communicates its movement pat friction to the upper roller 4. The pressure between the rollers is regulated by means of the screws 7 acting on the papers of the upper roll 4.



   The product which comes out of these pressure rollers consists of a strip 8 made up of threads covered with paper and connected by thin membranes. The tape goes around cylinder 9, goes to roulear 10 and from there passes into a drying chamber 11 which has the shape of a long horizontal tube with a narrow opening at each end; one of them is shown in

 <Desc / Clms Page number 13>

 12 and has guide rollers 13 on which the strip 8 rests as it passes through the chamber.



  A hot gas enters the drying chamber through line 14 and leaves this chamber through line 15 carrying the moisture communicated to it by drying strip 8. When the dried strip leaves the right end of chamber 11, it passes around a cylinder 16 and is then brought back towards several rollers 17 on which it is divided into several elementary threads which are driven towards coils 18.



   The cylinders 9 and 16 are driven by an external power source, not shown on the drawing, and which advances the strip 8. Each of the coils 18 is also driven. In this case it is preferable to drive each spool by means of a friction clutch which allows sliding.



   It is emphasized that the drawings are absolutely schematic and that many of the ordinary mechanical devices which are necessary to constitute a complete machine have been omitted in order not to obscure the essential features of the present invention. As has already been indignant, the controls of the shafts which are driven directly by the shafts which are driven directly have not been represented. Likewise the mechanism by which the guide forks 19 have a back and forth movement. comes is not indicated. This mechanism is of a well-known species.



   It is also for clarity that only six sons have been shown as having been treated.

 <Desc / Clms Page number 14>

 by the machine. Usually, a much larger number of threads are simultaneously reworked in a single strip. For example, this number can be 60 when dealing with small diameter wires.



   FIG. 4 indicates the relative proportions of the grooves 22 of the pressure rollers 4 and of the spaces situated between these grooves. The drawing is made on a large scale and is aimed at the case where the wires 23 of about 0.50 m / m in diameter are to be covered with paper 0.175 miro thick. In case the covering has to fit exactly, the grooves have dimensions which and to leave, .. around it allow them to contain the wire and to leave r around / -this- allow them to contain the wire ..a space ci equal to the thickness of the sheet of paper to be applied. In this case the diameter of the circle formed by the two opposing grooves would be approximately 0.85 m / .m.

   If it is desired to obtain a floating coating, the same grooves can be used for the same thickness of the sheet of paper with threads of a smaller diameter, for example with a thread of 0.375 m / m in diameter. This is indicated by the circle in dotted lines. This figure also shows the relative distance between the grooves on the rollers. No space has been shown between the parles of the surfaces of the pressers which are located between the neighboring grooves, since such a space cannot be directly observed. It is probable that the separation which is necessary for the passage of the thin paper membrane is produced by local deformation of the rolls.



   In FIGS. 2 and ,, - 3 a complete deviation from the proportions indicated in FIG. 4. This has been done in order to clearly show the features of the device. These figures represent the

 <Desc / Clms Page number 15>

 plate 21 which serves as a guide and whose position is also shown in fig. 1. The purpose of this plate is to keep the threads in the correct position relative to each other and in front of the grooves as they approach the pressure rollers 4. The openings have dimensions such that they easily allow the threads to pass with gentle friction through elbes.



   In Figures 6 and 7 there is shown the shape and the relative proportions of the threads and the grooves for two pairs of pressure rollers organized for the production of coatings having ridges. In the case of fig. 6 there are two ribs on each thread. In the case of fig. 7, four ribs have been shown. In each case two ribs are produced by the formation of recesses 24 contiguous with the grooves 22 and extending laterally from the grooves along the surfaces of the rollers. This leads to an increase in the distance existing between the centers of the grooves 22 with respect to the case which is represented on f ig. 4.



   The additional ribs provided by the device shown in FIG. 7 are produced by means of additional recesses 25 existing at the bottom of each of the main grooves 22 on the roll. It has been found that the recesses 25 must be substantially deeper than the ribs which it is desired to produce through them. The paper is force-fed into these goggles approximately the amount indicated by the hatched portion.



   It is generally found that the membranes connecting the various threads on the web can easily be dislocated by simple tearing. The way in which this is implemented is shown in fig. 1 and on the

 <Desc / Clms Page number 16>

 fig. 5. When the dry web 8 passes over the first of the rolls 17 the two outer threads of the web are drawn down around the roll and pass through suitable forks 19 serving as guides (forks driven by mastic bars 26). alternative vemet) and go on suitable coils
18. On the next roll 17 the two outermost threads of those which then remain on the strip are separated and this process continues until exhaustion.



  In the case of the example shown, on which there are six threads, it is of course sufficient to use three rollers 17. In general, as indicated previously, the number of threads and the corresponding number of threads. rollers are noticeably larger.



   By arranging the rollers 17 in connection with their spools 18 it is important to ensure that the threads, when they are separated from the web "are strongly drawn downwards against the surface of the roll 17. This result is achieved by arranging each spool in a position such that for all the positions of the forks 19 which serve as guides the threads travel an appreciable arc, that is to say at least 90, of the circumference of the roller 17.

   In the case where the strip 8 approaches the rollers 17 horizontally, it suffices to obtain good results that the forks 19 corresponding to each reel do not exceed the point at which they are located below and on the vertical of the axis of the rollers 17. It will be seen from FIG. 5 which the arrangement indicates is largely in accordance with this need. Under these conditions the detachment of each yarn from the strip takes place on the surface of the mule and therefore the pulling due to the separation does not disturb the path of the strip 8.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



  Satisfactory separation is then obtained by tearing.



   When it is important to have a very smooth surface on the covered wire, devices similar to those shown in Fig. 9 can be used in order to remove any fibers which may protrude at the joint. Each yarn should be subjected to this treatment separately after it has been wound onto the spools 18 and removed from the main machine. Each wire then passes through one or more devices of the species shown in FIG. 9. In this figure the coated wire 30 passes from left to right between a pair of polishing rollers 31 which rotate rapidly about their axes 32 so as to exert a deburring and finishing action on the coating surfaces of the coating. wire.

   Each roll is formed of several discs of fabric which are flexible enough to allow passage of the coated yarn 30. During this passage all protruding fibers are removed. On the accompanying drawings such fibers are shown schematically at 33 on the left part of the wire 30. It should be understood that for the sake of clarity the coated wire is shown in this figure on an enlarged scale.



   When using the variant of the covering process in which two threads are wrapped with a single strip of paper, the construction of the left end of the machine shown in FIG. 1 is modified in accordance with what is indicated in fig. 8.The two threads 34 are extracted from spools (not shown in the drawing located on the left side of the figure and enter a guide funnel 35 at the same time as a strip of paper coming from the roll.

 <Desc / Clms Page number 18>

 of paper 36. In this funnel the strip of paper which is located under the threads is folded upwards on each side so as to surround the threads of them and to overlap in the middle part. This is done while the paper is dry.

   The threads as well as the paper which surrounds them then pass through a water bath 37, in which they are guided by a roller 38, When the paper has been abundantly moistened in this bath, the strip which is formed of two son and the paper which surrounds them goes to a pair of pressure rollers 39 whose action is similar to that of the rollers 4 of FIG. 1. From this point the band passes around suitable guides similar to the drum 9 and the roller 10 of FIG. 1. In this case, only one seal is formed on the coating of each wire. This is produced in the space between the two wires and by the action exerted by the rollers 39 on the overlapping parts of the wire. wet paper strip.



   In accordance with this variant of the covering process it should be noted that the two fila 34 are fed into the folding device 35 which is located nearby and the paper is folded around them as they are so placed. Between this point and the point where they engage the lower pressure roller 39, the threads are gradually separated by an amount sufficient to accommodate the space between the grooves.



   This has the effect of applying the paper strongly against the outer edges of the threads so that there is no unstretched paper at these points which could engage the rollers on the outer edges. eurs of the two gorges. This way of proceeding requires a relatively long path between the bath 37 and the lower roll 39 and it also requires that the wrapped threads render this roll 39 at a distance.

 <Desc / Clms Page number 19>

 appreciable from the point where the two rollers are in contact, so that the threads take their position.
 EMI19.1
 tion in the grooves before ntatteipent the right where the paper is compressed.



   The coating process can be applied to coatings varying widely in thickness. It can be applied in. a single treatment or by several repeated treatments. In the latter case the threads, after passing through the machine and after having received a coating, can pass again through the machine to receive another coating superimposed on the first and this process is repeated the number of times necessary.
On the other hand, several pairs of pressure rollers can be arranged to apply successive coatings to a set of yarns without subjecting each coating to drying prior to the application of the next coating. In this case the coating is done in layers of wet paper to form a strip which is then dried.



   It will also be seen that this coating process provides facilities for imparting distinctive characters to the appearance of different insulated wires such as the distinctive characters necessary, for example, to identify different conductors of a multiple core cable. This differentiation can be achieved by using various colors for the paper coatings of the different yarns.

   One thread can be coated with the same color paper above and below, or one can use sheets of different colored paper to apply them simultaneously to both sides of the group of threads so that each thread is covered on one side. one color and the other side another color

 <Desc / Clms Page number 20>

 It is also possible to use different colors in different superimposed layers. Z instead of colors or in addition to these colors the paper can be marked with a distinctive character. This mark can be applied to the paper before it reaches the wires or can be made on the surface after the insulation is complete.



     It will be understood that the detailed description given in conjunction with the accompanying drawing shows only one example or type of apparatus for carrying out the invention. This apparatus can be considerably modified without departing from the general idea of the present invention. Although round wires with semi-circular grooves have been shown in the accompanying drawing, it is obvious that the process is not limited to this form of wire. For example, square threads can be processed using rectangular grooves. It will be understood that the invention is not limited to a particular form of drying device.

   Many different suitable shapes are well known for such devices. An entirely different method can be used to remove water if it is desired to impregnate the paper with some other liquid. In this case, an impregnation substance is used whose boiling point is significantly higher than the point of removal of oil. said and the strip is entrained and passes through a bath of this impregnation liquid, which is maintained at a temperature above the boiling point of water. In this way the moisture is removed and escapes in the form of vapor on the surface of the bath and at the same time the paper is impregnated.



   Although tear separation has been indicated as an effective method of training after drying the web into its parts, it is obvious that other methods can be used. If the dream

 <Desc / Clms Page number 21>

 is made with a thicker substance or if for other reasons it is found desirable to leave on the strip between the threads a thicker membrane than that shown in the example, it may be advantageous use cutting rollers or knives to open the various membranes.



    CLAIMS
1. A process for covering a wire by passing it, with a sheet substance located above and below it, between pressure rollers: in the space formed by circumferential grooves which are located on these rollers and which are corre- sponding process characterized by the fact that the substance is constituted by paper and by the fact that, in the grooves, the adhesion of the upper and lower parts to each other is caused by the combined actions of the water and high pressure exerted by the rollers on the paper which protrudes laterally on one or both sides of the grooves.


    

Claims (1)

2.- Procédé conforme à la revendication 1 et destiné au recouvrement simultané de plusieurs fils, procédé caractérisé par le fait que les fils, situés côte à côte entre deux feuilles de papier humide, tra- versent une paire de rouleaux dans les espaces formés par des gorges circonférentielles, lesquelles se trou- vent sur ces rouleaux et se correspondent; les feuilles de papier dans les parties situées entre les gorges sont fortement comprimées de telle sorte qu'on oblige la substance qui constitue ces parties des feuilles µ pénétrer fortement dans les gorges afin de ne laisser subsister que de fines membranes ; bande qui,comprend les fils recouverts reliés par ces membranes, est en- suite séchée et les fils sont ultérieurement séparés <Desc/Clms Page number 22> par déchirure des membranes. 2.- A method according to claim 1 and intended for the simultaneous covering of several son, process characterized in that the son, located side by side between two sheets of wet paper, pass through a pair of rollers in the spaces formed by circumferential grooves, which are located on these rollers and correspond to each other; the sheets of paper in the parts located between the grooves are strongly compressed so that the substance which constitutes these parts of the sheets µ is forced to penetrate strongly into the grooves in order to leave only fine membranes; strip which, comprising the covered threads connected by these membranes, is then dried and the threads are subsequently separated <Desc / Clms Page number 22> by tearing the membranes. 3. Procédé de recouvrement d'un fil l'aide de papier conformément à la revendication 1 et caracté- risé par le fait qu'on forme sur les surfaces du revê- tement une ou plusieurs nervures faisant saillie dans le sens longitudinal en obligeant le papier à pénétrer dans un ou.¯plusieurs évidements ayant la forme approprié et située sur la surface de la gorge ou des gorges. 3. A method of covering a yarn with the aid of paper according to claim 1 and characterized in that one or more ribs projecting in the longitudinal direction are formed on the surfaces of the covering by forcing the coating. paper for penetrating one or more recesses of the appropriate shape and located on the surface of the groove or grooves. 4. Procédé de recouvrement d'un fil à l'aide de papier conformément aux revendications 1 et 3 et sur caractérisé par le fait qu'on ferme sur la surface du revêtement une nervure longitudinale comprenant une jointure en forçant la substance faisant saillie à se déplacer latéralement grâce à une pression exercée par les rouleaux dans des évidements peu profonds faits sur les surfaces des rouleaux au voisinage des gorges. 4. A method of covering a wire with the aid of paper according to claims 1 and 3 and characterized by the fact that on the coating surface a longitudinal rib comprising a joint is closed by forcing the protruding substance to stand. move laterally by pressure exerted by the rollers in shallow recesses made on the surfaces of the rollers in the vicinity of the grooves. 5. Un procédé de recouvrement d'un fil à l'aide de papier conformément à la revendication 1 et caractérisé par le fait qu'on obtient un revêtement lâche ou flottant en donnant à l'espace enfermé par deux gorges correspondantes sur les rouleaux presseurs une valeur plus grande que celle qui est nécessaire -y pénètre pour loger le fil et le revêtement de papier à tel de point que le papier supplémentaire qui-force latérale- ment au moment de la formation de la jointure ne remplisse que partiellement l'espace supplémentaire à l'intérieur des gorges. 5. A method of covering a thread with paper according to claim 1 and characterized in that a loose or floating coating is obtained by giving the space enclosed by two corresponding grooves on the pressure rollers a value greater than that which is necessary penetrates it to accommodate the wire and the paper covering to such a point that the additional paper which forces laterally at the time of the formation of the seam only partially fills the space extra inside the grooves. 6. Une machine pour recouvrir simultanément plusieurs fils à l'aide de papier, conformément au pro- cédé de la revendication 1 et caractérisée par un dis- positif pour amener les fils ainsi qu'une feuille de papier mouillé située au dessus et en dessous de ces fils, de façon à les faire passer entre des rouleaux munis de forges circonférentielles; les parties des <Desc/Clms Page number 23> surfaces de ces rouleaux comprises entre les gorges sont pressées les unes contre les autres. La bande de fils recouverts est entraînée, quitte les rouleaux, traverse une chambre de séchage et va ensuite sur un appareil séparateur sur lequel les fils individuels sont séparés de la bande et enroulez sur des bobines. 6. A machine for simultaneously covering several threads with paper, according to the process of claim 1 and characterized by a device for feeding the threads as well as a wet sheet of paper located above and below. of these threads, so as to pass them between rollers provided with circumferential forges; parts of <Desc / Clms Page number 23> surfaces of these rollers between the grooves are pressed against each other. The strip of covered yarns is drawn in, leaves the rollers, passes through a drying chamber and then goes to a separator on which the individual threads are separated from the strip and wound onto spools. 7. Une machine conforme à la revendication 6, caractérisée par le fait que le dispositif destiné à séparer de la bande les fils recouverts comporte une surface courbe qui sert de guide au contact de laquelle la bande est amenée et autour de laquelle un ou plu- sieurs fils sont déviés de façon à être déchirés de la bande, le déchirement ayant lieu sur la surface de guidage pendant l'avancement de la bande; 8. Un fil recouvert d'un tube de papier formé d'une bande ou de deux bandes qui ont été jointes; longitudinalement par les actions combinées de l'eau et d'une forte pression. 7. A machine according to claim 6, characterized in that the device for separating the covered son from the strip comprises a curved surface which serves as a guide in contact with which the strip is brought and around which one or more their threads are deflected so as to be torn from the web, the tearing taking place on the guide surface during the advancement of the web; 8. A wire covered with a paper tube formed of a strip or two strips which have been joined; longitudinally by the combined actions of water and strong pressure. 9. Un fil recouvert de papier conformément à la revendication 8 et caractérisé par le fait que le tube de papier a une circonférence interne plus grande ,que la circonférence externe du fil qu'il entoure. 9. A wire covered with paper according to claim 8 and characterized in that the paper tube has a greater internal circumference than the external circumference of the wire which it surrounds. RESUME SUCCINCT Procédé pour le/revêtement des fils conducteurs électriques au moyen de papier, le revêtement étant appliqué par deux rouleaux à gorges dans lesquels pénètre en même temps le fil et les bandes de papier mouillé; par l'application d'une pression élevée les bords du papier en contact sont soudés l'un dans l'autre et forment un joint indissoluble. BRIEF SUMMARY Process for the coating / coating of electrically conductive wires by means of paper, the coating being applied by two grooved rollers into which the wire and the wet paper strips simultaneously enter; by the application of high pressure the edges of the paper in contact are welded together and form an indissoluble seal.
BE389999D BE389999A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE389999A true BE389999A (en)

Family

ID=58022

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE389999D BE389999A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE389999A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3849526A (en) Method of making webs of filter material
JPH05195473A (en) Belt for long nip press and preparation thereof
FR2481985A1 (en) DEVICE FOR CUTTING CONTINUOUS YARNS, IN PARTICULAR GLASS YARNS
CA1061993A (en) Hollow fiber apparatus
FR2605534A1 (en) COATING DEVICE WITH ROTARY SQUEEGEE
FR2685904A1 (en) COMPRESSED FIBROUS MATTRESS ROLL, METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING THE SAME.
CH418937A (en) A method of treating a tow and apparatus for its implementation
BE1003631A3 (en) Method for producing a band news paper machine.
CH620577A5 (en)
CH616967A5 (en)
FR2479857A1 (en) FIBER SEPARATOR FOR FEEDING A FIBER RELEASED FIBER STATION
CH616366A5 (en)
CS196435B2 (en) Method of treating the continuous bands of the fibrous material and device for executing the same
FR2574821A1 (en) SOLDER AND METHOD FOR OPERATING SAME
CA1064237A (en) Process and apparatus for the production of a hollow fiber device, namely for the fractionation of fluids
BE389999A (en)
FR2510149A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR OBTAINING WIRE WITHOUT TORSION JOINTS BY FIBER SIZING
US3930935A (en) Apparatus for making webs of filtering material for tobacco product filters, particularly cigarette filters
FR2480799A1 (en) Direct spinning of textile fibres without rotor - using offset surfaces moving in the same direction
CH206768A (en) Method of manufacturing a flexible pipe, installation for its implementation, and flexible pipe obtained by means of this method.
EP3170650B1 (en) Manufacturing method for manufacturing a composite strip and corresponding production facility for the production of a ship sail
BE639296A (en)
BE412906A (en)
CH306126A (en) Automatic and continuous manufacturing process of laminated tubes of indefinite length.
CH458464A (en) Mineral filler and use of the same