BE389621A - - Google Patents

Info

Publication number
BE389621A
BE389621A BE389621DA BE389621A BE 389621 A BE389621 A BE 389621A BE 389621D A BE389621D A BE 389621DA BE 389621 A BE389621 A BE 389621A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
cycle
motor
spring
wheel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication date
Publication of BE389621A publication Critical patent/BE389621A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62MRIDER PROPULSION OF WHEELED VEHICLES OR SLEDGES; POWERED PROPULSION OF SLEDGES OR SINGLE-TRACK CYCLES; TRANSMISSIONS SPECIALLY ADAPTED FOR SUCH VEHICLES
    • B62M9/00Transmissions characterised by use of an endless chain, belt, or the like

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux motocycles.   v @ '  
La présente invention concerne une disposition pour motocycles par exemple pour des bicyclettes pourvues d'un moteur disposé pour être suspendu sur la bicyclette, et l'invention a pour objet d'obtenir une transmission de force élastique et douce du moteur à la roue de la bicy- clette, de préférence au moyen d'un carter d'engrenage, qui permet aussi bien des prises différentes qu'une mar- che libre. La disposition de la présente invention neu- tralise les chocs provenant d'une surface de route inéga- le, de sorte que la motocyclette, le moteur et le carter de chaîne sont sauvegardés dans une grande mesure. Un autre avantage consiste en ce que l'engagement lors du changement de vitesse est considérablement facilité. 



   Les dessins ci-joints représentent l'objet de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la présente invention. 



   La fig. 1 montre schématiquement une bicyclette disposée comme motocyclette. 



   Les fig. 2, 3 et 4 montrent des détails du dis- positif. Le carter d'engrenage a été supprimé pour sim- plifier le dessin. 



   Les fig. 5 à 8 montrent, à plus grande échelle, le carter d'engrenage conjointement avec un moteur de cycle, dont l'extérieur différe quelque peu du moteur re- présenté sur les fig. 1 à 4. 



   La fig. 5 est une coupe du carter d'engrenage perpendiculairement au vilebrequin. 



   La fig. 6 est une coupe parallèle au vilebrequin. 



   Les fig. 7 et 8 montrent schématiquement diffé- rents réglages du carter d'engrenage. 



   Un moteur 2 est monté sur le cycle 1, le ca- dre du moteur possédant une forme telle qu'il comporte parallèlement à l'arbre de différentiel du moteur, une percée 3 qui permet d'appliquer le cadre de manière ro- tative sur un saillant 4 partant du centre de la roue du cycle. La capacité d'oscillation du moteur, obtenue de cette manière, est limitée dans les deux directions au moyen d'un ressort, par exemple un ressort hélicoïdal 
5, dont une extrémité est fixée directement ou indirec- tement au moteur, et dont l'autre extrémité est fixée au cadre du cycle. Le moteur peut ainsi osciller sur le saillant 4 autant que le ressort 5 le permet.

   Le mo- teur est pourvu d'un pignon 6 attaquant directement ou indirectement un anneau à dents de bois 7, monté et tournant sur un moyeu 8, qui est monté centralement sur la roue de cycle et auquel l'anneau est élastiquement re- lié. L'anneau 7 est pourvu de saillants 9 s'étendant vers l'intérieur et en travers d'une rainure circulaire 10 du moyeu, rainure dans*laquelle on a logé des res-. 



  .sorts en hélice 11. La. rainure est pourvue de saillants 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 stationnaires 12 servant de butées pour les ressorts hélicoïdaux. Le ressort 5 doit être contrôlé de l'in- térieur ou de l'extérieur de façon à empêcher une flexion latérale. Les dessins montrent un élément de contrôle ex- terne, à savoir le manchon 13 qui est pourvu de fond 14 dans le but de limiter l'extension du ressort et qui sert de support amortisseur. Les supports 15 du res- sort sont vissés dans le ressort, et comportent des bras 16 dont la forme permet de les fixer au moteur et au ca- dre du cycle. Le ressort 5 est disposé de préférence de manière à pouvoir être étendu aussi bien que comprimé.. 



  L'un des supports de ressort 15 a son point de contact sur le ressort à une certaine distance d'une extrémité du ressort, de façon que l'extrémité de recouvrement du res- sort puisse agir comme amortisseur de choc contre la bri- de 14. Un montant 18 est fixé à la fusée 4 dans le but de la porter, l'autre extrémité de ce montant étant fixée au cadre du cycle. Le type et la construction du moteur peuvent être quelconques. La suspension oscillan- te du moteur fait qu'il est nécessaire de rendre élasti- que, soit la liaison du pignon 6, soit celle de la roue 7 avec son moyeu. Le pignon 6. et l'anneau 7 peuvent être remplacés par des roues pourvues d'une commande à chaîne.

   Une roue à dents de bois peut être employée au lieu de l'anneau à dents de bois, cette roue étant montée sur l'arbre du moyeu de façon à comporter un certain mou- vement libre par rapport à l'arbre. 



   En raison du montage élastique du moteur et de la transmission de force .élastique et douce du moteur à la roue du cycle, le cadre du cycle est soulagé d'une grande partie des vibrations du moteur, et les sollicita- tions des chocs sur une surface de route raboteuse sont considérablement réduites au moyen du réglage élastique du moteur par rapport au cadre du cycle. 



   Dans la disposition de carter d'engrenage 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 représentée sur les fig. 5 à 8, un manchon de portée 20 s'étend du carter des manivelles du moteur 2, le cadre 
21 du carter d'engrenage étant monté à pivot sur ce man- chon. Un écrou 22 empêche un déplacement axial du cadre, 
Deux fusées 25 sont rigidement fixées au cadre 21, et les pignons 26 sont montés et tournent sur ces fusées. 



   Ces pignons sont en prise continue avec le'pignon central 
6. Des rouleaux antifriction peuvent être prévus entre les fusées et les pignons. Dans le but de permettre un plus grand rapport de transmission, les pignons compor- tent chacun un pignon spécial 27 et 28, l'un des pignons possédant un cercle primitif de diamètre plus petit que l'autre. Les fusées comportent des percées ou conduits d'huile 29 partant des extrémités des fusées tournées vers le carter des manivelles du moteur et débouchant dans les passages des paliers.

   On a prévu plusieurs trous, dans le présent exemple six trous 30, dans la face du carter des manivelles reposant contre le cadre 21 du car- ter d'engrenage, ces trous étant établis à la même distance radiale du centre du manchon 20 que les percées des fu- sées et étant disposés latéralement de manière que dans l'une quelconque des différentes positions d'embrayage du carter d'engrenage, positions qui sont au nombre de trois dont l'une pour la marche libre, deux de ces trous se trouvent toujours en face des conduits d'huile des fusées, les autres trous étant fermés par le cadre du carter d'en- grenage. L'anneau 7, ou une roue à dents de bois corres- pondante, est établi sur le côté des pignons 27 et 28 et à même hauteur, et cet anneau ou roue peut être monté sur un arbre approprié 32, ou directement sur l'une quelcon- que des roues de cycle.

   Le carter d'engrenage tournant 
21 est bloqué dans des positions d'embrayage fixes au moyen d'un verrou 33 qui est engagé-dans les trous 34, 35   et 56,   prévus dans   ou sur'le   corps du moteur, ou est   dégagé'de-ces trous.   'Le verrou est actionné axialement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 par un ressort 37 qui tend à le presser à l'extérieur du manchon de verrou 38, mais est également actionné, dans la direction opposée, par la rotation du disque ex- centrique 39, qui est fixé dans un arbre 40, monté et tournant dans la tête 41 du boulon tournée vers l'exté- rieur. L'arbre 40 est pourvu d'un bouton ou manette 42. Le mouvement de rotation du carter d'engrenage sur le manchon de portée 20 est limité par le mouvement du manchon 22 entre des saillants 43.

   Les saillants et le manchon sont disposés de manière réciproque telle que lorsque le manchon frappe l'un ou l'autre saillant, la position d'embrayage exacte pour le pignon et la roue à dents de bois est obtenue, ainsi qu'une position de ver- rouillage exacte pour le verrou et le carter d'engrenage. 



  La position d'embrayage libre se trouve approximativement droit entre les saillants 43. 



   Le mécanisme fonctionne de la manière suivante: Lorsque le moteur tourne, le mouvement du vilebrequin est transmis aux pignons 26,27 et 28, au moyen du pignon central 6, le mouvement du vilebrequin étant inversé, Si le verrou se trouve juste entre les trous de verrouillage 35, 36, les pignons peuvent tourner librement par rapport à l'anneau denté et la roue dentée 7. ' Lorsqu'on embraye de nouveau, c'est-à-dire lorsqu'il faut changer de vites- se, on dégage le verrou de sa position de verrouillage dans le trou 34, en faisant tourner l'arbre 40 et avec lui l'excentrique 39 d'un   demi'-tour   au moyen du bouton 42.

   En actionnant le bouton et avec lui l'arbre 40 en avant ou en arrière, le carter d'engrenage peut être amené à une position appropriée pour la position d'embrayage dé- sirée, de façon que soit le petit pignon 27 soit le grand pignon 28 s'engage avec l'anneau 7. Lorsque cette posi- tion a été atteinte, le verrou se trouve dans une position de verrouillage dans l'un ou l'autre des trous 35 ou 36, et si l'arbre 40 tourne d'un demi-tour, le verrou entre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sous l'influence du ressort 39 et bloque le carter d'en- grenage. 



   Il est évident que l'engagement entre le pignon et l'anneau est facilité par l'élasticité de l'anneau dans une direction périphérique. 



   Le mouvement du verrou qui, dans l'exemple re- présenté, est actionné dans une direction par un excentri- que, une came ou un élément équivalent, peut évidemment être guidé et limité dans les deux directions. L'arbre 40 peut être de longueur désirée quelconque et peut être ame- né à la position de manoeuvre la plus avantageuse sur le cycle. 



   Les passages des paliers des fusées sont grais- sés automatiquement du carter des manivelles lorsque le moteur tourne. Pendant la compression du carter, une très faible quantité de gaz mélangé d'huile est refuulée par deux des trous 30 dans les conduits d'huile 29 des pas- sages des paliers. 



   Les pignons 26 peuvent être de grandeur diffé- rente dans le but de permettre des rapports de transmis- sion différents par engagement direct avec l'anneau 7, mais dans le but de pouvoir changer la vitesse du moteur en une faible vitesse sans se servir de grandes roues à dents de bois, il est avantageux de combiner les pignons 
26 avec les pignons 27 et 28, ces derniers possédant des diamètres différents. L'anneau 7 peut être combiné avec un pignon à ressort dans le but de permettre une com- mande à chaîne de la roue de cycle. 



   Les pignons 26,27 et 28 peuvent évidemment être pourvus de fusées montées dans des roulements à bil- les ou dans des paliers à friction de glissement. Le cadre 
21 du carter d'engrenage peut aussi être disposé de maniè- re à être ramené automatiquement à sa position de débrayage   .au   moyen dé ressorts de commande (fig. 8), lorsque le ver- rou   35.-est dégagé   de l'un que.lconque des trous 35, 36, auquel cas.le trou 34 est supprimé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to motorcycles. v @ '
The present invention relates to an arrangement for motorcycles, for example for bicycles provided with a motor arranged to be suspended on the bicycle, and the object of the invention is to obtain an elastic and smooth transmission of force from the motor to the wheel of the bicycle. bicycle, preferably by means of a gear case, which allows both different grips and free walking. The arrangement of the present invention neutralizes impact from an uneven road surface so that the motorcycle, engine and chain case are saved to a great extent. Another advantage is that the engagement when changing gear is considerably facilitated.



   The attached drawings represent the object of

 <Desc / Clms Page number 2>

 the present invention.



   Fig. 1 schematically shows a bicycle arranged as a motorcycle.



   Figs. 2, 3 and 4 show details of the device. The gear case has been omitted to simplify the drawing.



   Figs. 5 to 8 show, on a larger scale, the gear case together with a cycle motor, the exterior of which differs somewhat from the motor shown in figs. 1 to 4.



   Fig. 5 is a section through the gear case perpendicular to the crankshaft.



   Fig. 6 is a section parallel to the crankshaft.



   Figs. 7 and 8 schematically show various settings of the gear case.



   An engine 2 is mounted on cycle 1, the frame of the engine having a shape such that it comprises, parallel to the differential shaft of the engine, a hole 3 which makes it possible to apply the frame in a rotational manner on a projection 4 starting from the center of the cycle wheel. The oscillation capacity of the motor, obtained in this way, is limited in both directions by means of a spring, for example a coil spring
5, one end of which is fixed directly or indirectly to the motor, and the other end of which is fixed to the frame of the cycle. The motor can thus oscillate on the projection 4 as much as the spring 5 allows.

   The motor is provided with a pinion 6 directly or indirectly attacking a ring with wooden teeth 7, mounted and rotating on a hub 8, which is mounted centrally on the cycle wheel and to which the ring is elastically connected. . The ring 7 is provided with protrusions 9 extending inwardly and across a circular groove 10 of the hub, in which groove have been accommodated.



  . helical springs 11. The. groove is provided with protrusions

 <Desc / Clms Page number 3>

 stationary 12 serving as stops for the coil springs. The spring 5 must be controlled from the inside or the outside so as to prevent lateral bending. The drawings show an external control element, namely the sleeve 13 which is provided with a bottom 14 for the purpose of limiting the extension of the spring and which serves as a damping support. The supports 15 of the spring are screwed into the spring, and comprise arms 16, the shape of which allows them to be fixed to the motor and to the frame of the cycle. The spring 5 is preferably arranged so that it can be extended as well as compressed.



  One of the spring supports 15 has its point of contact on the spring at a distance from one end of the spring, so that the cover end of the spring can act as a shock absorber against the break. 14. An upright 18 is attached to the rocket 4 for the purpose of carrying it, the other end of this upright being attached to the frame of the cycle. The type and construction of the motor can be any. The oscillating suspension of the engine makes it necessary to make elastic either the connection of the pinion 6 or that of the wheel 7 with its hub. The pinion 6 and the ring 7 can be replaced by wheels provided with a chain drive.

   A wood toothed wheel may be used instead of the wood toothed ring, this wheel being mounted on the hub shaft so as to have some free movement relative to the shaft.



   Due to the elastic mounting of the motor and the elastic and smooth transmission of force from the motor to the cycle wheel, the cycle frame is relieved of a large part of the motor vibrations, and the shock loads on a Rough road surface are greatly reduced by means of the elastic adjustment of the engine relative to the cycle frame.



   In gear housing arrangement

 <Desc / Clms Page number 4>

 shown in fig. 5 to 8, a bearing sleeve 20 extends from the crank housing of the engine 2, the frame
21 of the gear housing being pivotally mounted on this sleeve. A nut 22 prevents axial displacement of the frame,
Two rockets 25 are rigidly attached to the frame 21, and the pinions 26 are mounted and rotate on these rockets.



   These pinions are in continuous mesh with the central pinion
6. Anti-friction rollers can be provided between the spindles and the pinions. In order to allow a greater transmission ratio, the pinions each have a special pinion 27 and 28, one of the pinions having a pitch circle of smaller diameter than the other. The rockets have openings or oil conduits 29 starting from the ends of the rockets facing towards the crank housing of the engine and opening into the passages of the bearings.

   Several holes, in the present example six holes 30, are provided in the face of the crank case resting against the frame 21 of the gear case, these holes being established at the same radial distance from the center of the sleeve 20 as the cranks. holes drilled and being arranged laterally so that in any one of the different clutch positions of the gear housing, positions which are three in number, one of which is for free running, two of these holes are are always located opposite the rocket oil conduits, the other holes being closed by the gear case frame. The ring 7, or a corresponding wood toothed wheel, is set on the side of the gears 27 and 28 and at the same height, and this ring or wheel can be mounted on a suitable shaft 32, or directly on the any of the cycle wheels.

   The rotating gear housing
21 is locked in fixed clutch positions by means of a latch 33 which is engaged in the holes 34, 35 and 56, provided in or on the motor body, or is released from these holes. 'The lock is actuated axially

 <Desc / Clms Page number 5>

 by a spring 37 which tends to press it out of the latch sleeve 38, but is also actuated, in the opposite direction, by the rotation of the eccentric disc 39, which is fixed in a shaft 40, mounted and rotating in the head 41 of the bolt facing outwards. The shaft 40 is provided with a button or handle 42. The rotational movement of the gear housing on the bearing sleeve 20 is limited by the movement of the sleeve 22 between protrusions 43.

   The protrusions and the sleeve are reciprocally arranged such that when the sleeve hits either protrusion, the exact clutch position for the pinion and the tooth wheel is obtained, as well as a position of Exact locking for the lock and the gear housing.



  The free clutch position is approximately straight between the projections 43.



   The mechanism works as follows: When the engine is running, the movement of the crankshaft is transmitted to the gears 26,27 and 28, by means of the central gear 6, the movement of the crankshaft being reversed, If the lock is located just between the holes 35, 36, the pinions can rotate freely with respect to the toothed ring and the toothed wheel 7. 'When the clutch is re-engaged, that is to say when it is necessary to change gears, releases the lock from its locked position in the hole 34, by rotating the shaft 40 and with it the eccentric 39 by half a turn by means of the button 42.

   By actuating the button and with it the shaft 40 forward or backward, the gear housing can be brought to a position suitable for the desired clutch position, so that either the small pinion 27 or the large one. pinion 28 engages with ring 7. When this position has been reached, the lock is in a locked position in either hole 35 or 36, and the shaft 40 rotates half a turn, the lock enters

 <Desc / Clms Page number 6>

 under the influence of the spring 39 and locks the gear housing.



   It is evident that the engagement between the pinion and the ring is facilitated by the elasticity of the ring in a peripheral direction.



   The movement of the latch, which in the example shown is actuated in one direction by an eccentric, a cam or the like, can of course be guided and limited in both directions. Shaft 40 can be of any desired length and can be moved to the most advantageous maneuvering position on the cycle.



   The rocket bearing housings are automatically lubricated from the crank case when the engine is running. During compression of the crankcase, a very small amount of mixed oil gas is forced back through two of the holes 30 in the oil ducts 29 of the bearing passages.



   The pinions 26 may be of different size in order to allow different transmission ratios by direct engagement with the ring 7, but in order to be able to change the speed of the engine to a low speed without the use of large wheels with wooden teeth, it is advantageous to combine the sprockets
26 with the pinions 27 and 28, the latter having different diameters. The ring 7 can be combined with a spring sprocket for the purpose of providing chain drive of the cycle wheel.



   The pinions 26, 27 and 28 can obviously be provided with stub axles mounted in ball bearings or in sliding friction bearings. The framework
21 of the gear case may also be arranged so as to be automatically returned to its disengaged position by means of control springs (fig. 8), when the lock 35 is released from one. que.lconque holes 35, 36, in which case.the hole 34 is omitted.


    

Claims (1)

-:R E V E N D I C A T 1 0 N S 1 Dispositif pour motocycles, caractérisé en ce que le moteur (2) est monté de manière rotative sur un saillant (4) s'étendant axialement sur une roue du cycle, de préférence la roue arrière, et est suspendu à un res- sort (5), dont une extrémité est fixée au moteur et l'au- tre au cadre du cycle, et que le pignon (6) du moteur est en engagement direct ou indirect avec un anneau à dents de bois ou à chaîne (ou une roue) (7) relié élastiquement à un moyeu (arbre) (8) fixé centralement à la roue du cycle, afin que le moteur aussi bien que l'anneau (ou la roue) puissent exécuter un mouvement oscillant sur la ligne cen- trale du saillant (4)., de façon à pouvoir écarter du mo- teur la plupart des chocs se produisant pendant la marche entre le cycle et une surface de route raboteuse, -: R E V E N D I C A T 1 0 N S 1 Device for motorcycles, characterized in that the motor (2) is rotatably mounted on a projection (4) extending axially on a wheel of the cycle, preferably the rear wheel, and is suspended from a spring ( 5), one end of which is fixed to the motor and the other to the cycle frame, and that the motor pinion (6) is in direct or indirect engagement with a toothed ring or chain ring (or a wheel ) (7) elastically connected to a hub (shaft) (8) fixed centrally to the cycle wheel, so that the motor as well as the ring (or the wheel) can perform an oscillating movement on the center line of the protruding (4)., so as to be able to keep away from the engine most of the shocks produced during travel between the cycle and a rough road surface, et à em- pêcher dans une grande mesure la transmission directe des vibrations du moteur au cadre du cycle et à la roue. and to a great extent prevent the direct transmission of vibrations from the engine to the frame of the cycle and to the wheel. 2 Dispositif d'après 1 , caractérisé en ce que la liaison élàstique entre l'anneau ou roue (7) et le moyeu (8) est constituée de manière connue par des res- sorts hélicoïdaux (11) logés dans des rainures (10) du mo- yeu et de force telle qu'ils équilibrent en partie le mo- ment de force exercée par le moteur et coopèrent en partie avec le ressort (5) dans le but d'empêcher le moteur d'os- ciller dans une trop grande mesure sur le saillant (4). 2 Device according to 1, characterized in that the elastic connection between the ring or wheel (7) and the hub (8) is formed in known manner by helical springs (11) housed in grooves (10) of the mo- ment and of force such that they partly balance the moment of force exerted by the motor and partly cooperate with the spring (5) in order to prevent the motor from oscillating too far. large measure on the salient (4). 3 Dispositif d'après 1 et 2 , caractérisé en ce que le ressort de suspension (5) est établi dans un manchon (13) pourvu de fond (14) et.relié par une extrémi- té à une tige de suspension (16) au moyen d'un support élastique (15) de manière à former entre ce support et l'ex- trémité du ressort, une partie'de ressort libre, qui sert <Desc/Clms Page number 8> de ressort amortisseur contre le fond (14) du manchon. 3 Device according to 1 and 2, characterized in that the suspension spring (5) is established in a sleeve (13) provided with a bottom (14) and connected at one end to a suspension rod (16) by means of an elastic support (15) so as to form between this support and the end of the spring, a free spring part, which serves <Desc / Clms Page number 8> shock absorber spring against the bottom (14) of the sleeve. 4 Dispositif d'après 1 2 et 3 , caracté- risé en ce que le saillant (4) est porté par un montant (18) dont l'autre extrémité est fixée au cadre du cycle. 4 Device according to 1 2 and 3, charac- terized in that the projection (4) is carried by an upright (18) whose other end is fixed to the frame of the cycle. 5 Dispositif d'après 1 à 4 , caractérisé en ce qu'on a prévu un pignon central (6).établi sur le vile- brequin (23) et en prise continue avec deux pignons à dents de bois (26) établis un sur chaque côté du pignon central et pourvus de doubles couronnes de dents de bois (27 et 28) de grandeur différente, ces pignons tournant sur un cadre qui tourne sur le vilebrequin, tandis que l'un ou l'autre des pignons à dents de bois (10) est mis en prise avec l'anneau (7) établi sur son côté, qui di- rectement ou indirectement transmet le mouvement et l'é- nerg'e du moteur à l'une quelconque des roues du cycle, ou peut en être facilement dégagé au moyen d'un élément de verrouillage et de changement rotatif et déplaçable. 5 Device according to 1 to 4, characterized in that there is provided a central pinion (6) established on the crankshaft (23) and in continuous engagement with two wooden toothed pinions (26) established one on each side of the central pinion and provided with double crowns of wood teeth (27 and 28) of different size, these gears rotating on a frame which turns on the crankshaft, while one or the other of the toothed gears (10) is engaged with the ring (7) established on its side, which directly or indirectly transmits the motion and energy of the motor to any of the wheels in the cycle, or can be easily disengaged by means of a rotating and movable locking and changing element. 6 Dispositif d'après 5 , caractérisé en ce que la rotation du cadre (21) à des positions pour l'em- brayage ou le libre mouvement de la vitesse et pour blo- quer le cadre dans ces positions ou l'en dégager, est contrôlée et réglée au moyen d'un élément de verrouillage et d'embrayage comprenant un verrou (33) tournant et se déplaçant dans un manchon d'embrayage (38) et actionné par un ressort (37) si on le désire, ce verrou étant pourvu d'une tête (41) s'étendant à l'extérieur du manchon (38), un arbre (40) avec manette ou bouton (42) étant monté et tournant dans cette tête, tandis qu'un excentrique, une came ou un élément équivalent (39) est fixé sur cet arbre et que l'élément de verrouillage ou d'embrayage coopère avec un support qui est stationnaire par rapport au cadre (21) et est pourvu de trous (34, 35, 36) 6 Device according to 5, characterized in that the rotation of the frame (21) at positions for the engagement or the free movement of the gear and for locking the frame in these positions or disengaging it, is controlled and adjusted by means of a locking and clutch element comprising a lock (33) rotating and moving in a clutch sleeve (38) and actuated by a spring (37) if desired, this lock being provided with a head (41) extending outside the sleeve (38), a shaft (40) with handle or button (42) being mounted and rotating in this head, while an eccentric, a cam or an equivalent element (39) is fixed to this shaft and the locking or clutch element cooperates with a support which is stationary relative to the frame (21) and is provided with holes (34, 35, 36) dans lesquels le 'verrou peut pénétrer, et de= saillants ou éléments équiva- lents (43) qui limitent la rotation du cadre à des posi- tions approprées, dé sorte qu'en faisant tourner le <Desc/Clms Page number 9> bouton (42) et l'arbre (40) et l'excentrique (39), le ver- rou peut être amené en position de verrouillage ou en être sorti, et qu'en actionnant le bouton (42) et l'arbre (41), on peut faire tourner le carter d'engrenage à des positions appropriées pour l'embrayage ou le débrayage de la vitesse. into which the latch can penetrate, and protrusions or the like (43) which limit the rotation of the frame to suitable positions, so that by rotating the <Desc / Clms Page number 9> button (42) and the shaft (40) and the eccentric (39), the lock can be brought into or out of the locked position, and by actuating the button (42) and the shaft ( 41), the gear case can be rotated to suitable positions for gear engagement or disengagement. 7 Dispositif d'après 5 et 6 , caractérisé en ce que l'arbre (40) peut tourner sur la ligne centrale du verrou (33). 7 Device according to 5 and 6, characterized in that the shaft (40) can rotate on the central line of the lock (33). 8' Dispositif d'après 5 , caractérisé en ce que les pignons (26) sont montés et tournent sur des fu- sées (25) fixées dans le cadre (21) et pourvues de percéea ou conduits d'huile (29) qui dans les bonnes positions d'embrayage de la vitesse communiquent avec des trous d'huile (30) formés dans la paroi du carter d'engrenage. 8 'Device according to 5, characterized in that the pinions (26) are mounted and rotate on stub axles (25) fixed in the frame (21) and provided with holes or oil ducts (29) which in the correct gear clutch positions communicate with oil holes (30) formed in the wall of the gear case.
BE389621D BE389621A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE389621A true BE389621A (en) 1900-01-01

Family

ID=57702

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE389621D BE389621A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE389621A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2132083A2 (en) Gearbox for bicycles and gear change system
US5833257A (en) Alternating drive for wheeled vehicles
FR2679308A1 (en) BEARING MOUNTING ASSEMBLY FOR GEARBOX SHAFTS, USED IN A MOTOR VEHICLE GEAR GEARBOX.
FR2640222A1 (en) SINGLE AXIS DRIVE MECHANISM
FR2561070A1 (en) DRIVE MECHANISM FOR FISHING REEL
FR2829992A1 (en) Bicycle gear change has gear change shaft separate from and parallel to crank shaft, pivoting arm supporting rear wheel makes tipping movement on main frame
BE389621A (en)
FR2776613A1 (en) 8 or 12 speed gearbox installed in ordinary bicycle
WO1991012167A1 (en) Device for the propulsion of a two-wheel drive bike and bike so equipped
FR2500766A1 (en) ADJUSTABLE PUNCHING MACHINE
FR2553486A1 (en) TRANSMISSION DEVICE FOR UTILITY VEHICLES SUCH AS LAWN MOWERS
US599445A (en) freeman
FR2709467A1 (en) Gear change mechanism with gearing, which can be fitted directly to an ordinary bicycle to the hub of the pedal and bottom bracket assembly
FR2878815A1 (en) Belt mechanism for e.g. bicycle, has levers receiving belt driving force applied by user, and having link point for connection to belts driven on pulleys joined to free wheel, where belts are maintained at constant tension by return spring
EP0677404A1 (en) Drive axle for adjusting the height of the drive wheels of a self driven machine with demountable bearings and machine provided with such an axle
BE417848A (en)
FR1259249A (en) Wheel hub containing a dynamo
FR2576866A1 (en) Crank gear for a bicycle or similar machine
BE360354A (en)
FR2479937A1 (en) Infinitely variable gear for bicycle - with variable setting drive levers between slotted gear wheel and drive wheel
FR2539697A1 (en) Bicycle with elongate pedal cranks driven with a reciprocating movement
CH172922A (en) Gear change mechanism, in particular applicable to a bicycle.
WO2005077743A1 (en) Cycle-type vehicle
BE455146A (en)
BE389834A (en)