BE385055A - PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR” - Google Patents

PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR”

Info

Publication number
BE385055A
BE385055A BE385055A BE385055A BE385055A BE 385055 A BE385055 A BE 385055A BE 385055 A BE385055 A BE 385055A BE 385055 A BE385055 A BE 385055A BE 385055 A BE385055 A BE 385055A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tractor
water
agent
propulsion
pallets
Prior art date
Application number
BE385055A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE385055A priority Critical patent/BE385055A/en
Publication of BE385055A publication Critical patent/BE385055A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63HMARINE PROPULSION OR STEERING
    • B63H1/00Propulsive elements directly acting on water
    • B63H1/30Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type
    • B63H1/34Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type of endless-track type
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63HMARINE PROPULSION OR STEERING
    • B63H1/00Propulsive elements directly acting on water
    • B63H1/30Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type
    • B63H1/34Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type of endless-track type
    • B63H2001/342Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type of endless-track type with tracks substantially parallel to propulsive direction
    • B63H2001/346Propulsive elements directly acting on water of non-rotary type of endless-track type with tracks substantially parallel to propulsive direction having paddles movably mounted on the track or on track members, e.g. articulated, or with means for cyclically controlling the paddles' angular position or orientation

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Agricultural Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "DISPOSITIF DE   PROPULSION   SUR OU DANS   L'EAU   ,DIT"TRACTEUR 
NAVAL'. 



   L'invention a pour objet un dispositif de propulsion sur ou dans l'eau, dit tracteur naval, constitué essentiellement d'un agent tracteur sans fin, garni d'organes propulseurs proprement dits et passant sur au moins deux roues, dont au moins l'une est motrice, situées à distance voulue l'une de l'autre dans un plan   comnun   sur axes parallèles, de manière à ce que les organes propulseurs d'au   rnoins   l'un des brins de l'agent trac- teur se meuvent dans l'eau en provoquant la propulsion du bâti- ment natal ou de l'embacation. 



   Dans le but d'annuler la réaction sur   1 eau   des organes propulseurs se trouvant sur l'autre brin, ou brin de retour, de l'agent tracteur, ce brin de retour et/ou les organes pro- pulseurs qu'il supporte peuvent ,soit, être soulevés et se 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 mouvoir au dessus du niveau nonnal d'eau, soit être logés dans une boite ou cloche fermée vers le haut, les côtés l'avait et l'arrière mais ouverte vers le bas et contenant un gaz c anprimé, par exemple de l'air comprimé empêchant l'eau de venir en contact avec les organes propulseurs du brin de retour,

  - ou on peut disposer les organes propulseurs sur l'agent tracteur de manière déplaçable par rapport à ce dernier et les faire collaborer avec un dispositif de   contrô-   le approprié quelconque les obligeant de s'effacer-par exemple de se déplacer par rapport à l'agent tracteur d'un angle approprié autour d'un axe horizontal ou vertical,-au moment où ils arrivent sur le brin de retour de l'agent tracteur, et de ne reprendre sur ce dernier leur position de travail qu'en arrivant à nouveau sur le brin detravail, proprement dit de   l'agent   tracteur. 



   Ce tracteur peut être prévu sur le bateau en nombre quelconque ,en disposition quelconque et à l'endroit ou aux endroits voulus quelconques(en dessous,sur les   cotés,devant,   derrière ,au milieu) .De   même   le tracteur peut être   commande   par une force motrice quelc mque. 



   L'avantage essentiel de l'objet de la présente invention réside en ce que son rendement est considérablement supérieur à celui des hélices ainsi qu'à celui des roues à palettes, et qu' il   paît   s'employer aime cet avantage non seulement sur l'eau tranquille ou relativementtranquille ,mais aussi sur la mer la plus démontée, voir même sous   l'eau( sous-marins).   



   Les dessins annexés représentent schématiquement à titre d'exemple non limitatif une série de modes de réaliisation de l'objet de la présente invention. 



   La figure I représente une vue de coté avec coupe partiel- le dans la coque du bateau d'un tracteur à organes propulseurs ou palettes dites rigides. 



   La fig.2 représente un objet similaire à celui de la fi- gure I, mais dans une variante d'exécution. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 3 représente schématioquement d'autres modes de gui dage de l'agent tracteur à palettes dites rigides. 



   La figure 4 représente une vue de côté, avec coupe partielle dans la coque du bateau, d'un tracteur à palettes dites rabattables. 



   La figure 5 représente une vue de côté, avec coupe partiel- le dans la coque du bateau, d'un tracteur à palettes dites tournantes. 



   La figure 6 représente un mode de contrôle particulier des palettes d'un tracteur à palettes rabattables. 



   La figure 7 représente un mode de contrôle des palettes d'un tracteur à palettes tournantes. 



   Les figures 8,9 et 10 représentent quelques exemples de placemetn du ou des tracteurs par rapport à la coque du ba- teau. 



   Les figures 11,12,et 13 représentent un mode de fixation pour palettes dites rigides sur un agent   tnacteur   constitué de trois ombles. 



   Les figures 14 et 15 représentent une roue motrice pour un tracteur suivant les figures 11 à 13. 



   Les figures 16,17 et 18 rperésententun mode de fixation pour palettes dites rabattables sur un agent tracteur consti- tué d'une chaîne. 



   La figure 19 représente   en   détail une palette tournante . 



   Suivant les exemples représentés aux figures 1,2,3,11,12,13, 14 et 15 le tracteur naval est constitué d'un agent tracteur sans fin 1, auquel sont rigidement fixés les   organes   propul-   seurs   proprement dits sous forme de   palettes 2¯,   et qui passe sur une roue motrice par   exemple 3.   et une roue complémentaire, ou de retour 4, qui peut églament être motrice si l'on veut, ces roues étant disposées à   une   distance voulue l'une de l'autre dans un plan   commun,   sur les axes respectifs   5.     et 5   logés ou s'étendant au travers de paliers étanches usuels( non re- présentés) dans une boite 7 hermétiquement close vers le haut,

     @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les cotés l'avant et l'arrière,mais ouverte vers le bas. Dans l'exemple donné cette boite est supposée être disposée au fond de la coque 8 du navire, soit par exemple de la manière re- présentée à la figure 8, soit-s'il Y en a plusieurs- par exemple de la   Manière   représentée à la figure 9 ,donc de manière à ce qu'au moins le brin inférieur ou propulseur de l'agent trac- teur 1 et/ou les palettes s'y rapportant plongent dans l'eau. 



  Pour empêcher la pénétration de l'eau dans la boite Z au dessus d'une limite désirée, par exemple pour maintenir le niveau d'eau dans la boite 1 en dessous des paliers des axes ou arbres6   et 5. ,   ou en tous cas en dessous   des  palettes 2. du brin supérieur de l'agent tracteur T, la boite 7 est remplie jusqu'au niveaudésiré par exemple x - x d'air com- prime admis et supplée au fur et à mesure du besoin par exemple par 9.Du fait ce ne sontque les palettes du brin in- férieur ou de travail de   l'ayant   tracteur qui se meuvent dans l'eau à une profondeur désirée et provoquent la   propulsicn   du bateau. 



   Pourne pas perdre inutilement de place, la   boite 7-   peut présenter la forme de vases communiquant renversés 7'comme représenté à la figure 2. Dans ce cas l'espace 10, gagné pour la capacité   du   bateau peut être occupé ou partiellement occupé par la machine ou le moteur,- quelconque,- commandant l'arbre 5, ou les arbres 5, et 6. 



   En cas de nécessité, par exemple en cas de tracteurs de grande longueur, le brin inférieur,ou de travail et le cas échéant aussi le brin supérieur, ou de retour, u tracteur, peuvent prendre appui sur, ou dans, desguides,ou supports , appropriés   quelconques,--.possédant   par exemple une section en forme   d'il   ou de L fixés aux endroits voulus de la boite et s'engageant sous l'agent tracteur dans fin,- comme représenté par lignes pointillées et désigné par le chiffre II dans la figure T ,- tandisque dans l'exemple de la figure 2 ces guides ou supports ou appuis peuvent être constitués par les pa- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 rois 12,13 de la boite 7'. 



   Rn cas d'organespropulseurs, par exemple de pale ttes, rigidement fixés à l'agent tracteur,- au lieu de   placer   le brin de retour de ce dernier avec les palettes s'y rappor- tant dans de l'air comprimé, comme décrit plus haut, on peut élever .ce brin au dessus du niveau normal ou libre de l'eau par un système de poulies ou rouleaux de guidage quelconque. 



  Plusieurs possibilités de ce genre ont été représentées schématiquement dans la figure 3.   Il   est évident, que si dans ce cas le tracteur est placé dans une boite, cette der-   nière   n'a pas besoin d'être close vers le haut, pourvu que le bord supérieur de la boite soit plus haut que le niveau d'eau le plus élevé possible. Il peut même être avantageux dans ces cas que le brin de retour sorte complètement de la boite pour faciliter les inspections et réparations éventuel- lement nécessaires. De plus dans ce cas on peut facilement disposer par exemple deux tracteurs de ce genre sur les deux côtés d'un bateau à fond plat, comme représenté à titre d'exemple dans la figure 10.

   Il est évident qu'une disposition latérale des tracteurs suivant la figure 10 ou analogue, peut aussi se faire dans les cas ou le brin de retour de l'agent tracteur et/ou lespalettes s'y rapportant se meuvent dans de l'air comprimé ou dans l'eau. 



   Suivant les figures 11,12 et 13 l'agent tracteur 1 des figures 1,2 et 3 peut être constitué de trois câbles 1',1'', 1''',serrés à des distances convenables entre des paires de traverses de serrage 14,15,16 entre faces de serrage 17-18, 17'-18' angulairement disposées les unes par rapport aux autres, dans le but d'imprimer à chacun des câbles, à l'endroit de son serrage une   -déviation   par exemple triple, pour empêcher toute possibilité de glissement des dites traverses par rapport aux câbles . A la partie   .!il:.   de chacune de ces traverses est fixée une palette de propulsion   2,   par exemple au moyen des vis 16 servant en même temps au serrage des câbles entre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 les parties 14 et 15 de la traverse.

   De plus la partie 14 de chaque paire de traverses peut être munie soit sur le côté   opposé   au sens du mouvement du brin de travail lorsque le bateau marche en avant, soit sur les deux côtés, de prolonge-   ments   19,- un(ou deux   pour   chaque   câble,-   servant aux palet- tes 2 d'appuis supplémentaires sur les câbles, en vue d'em- pêcher ou de diminuer l'inclinaison des dites palettes par rapport aux câbles,sous l'effort du travail.-De plus, la partie 15 de chaque paire de traverses peut être munie, par exemple aux endroitsde serrai descâbles,de bossais de   renfermement   appro   )riés     20.La   roue motrice peut être constituée dans le cas envisagé de trois poulies à purge 2T1 ,21 Il,21''' ,(voir figures 14,15)

  calées sur un arbre moteur commun 22 et présentant,-   çutre   la   gorga   23 recevant le câble respectif 1',   ou 1 ' ¯'.,   ou 1'''   ,-des   évidements 24 destinés à recevoir les parties 15,   20   des traverses de serrage . 



     SuiTant   l'exemple représenté aux figures 4,16,17,18, les organes propulseurs proprement dits sont constitués de palettes 25 fixées de manière pivotante par exemple au moyen d'oeillets 26 et d'axes dits horizontaux 27 à   l'agent   trae- beur 28 constitué de deux chaînes sans fin 28,28'' assemblées par les dits axes et passant sur deux roues ou tambours à chaînes 29, 30 montés sur les arbres respectifs   5.     et 6.   ,dont au moins l'un est moteur.

   Ces arbres s'étendent au travers de paliers étanches usuels qu  elconques(non   représentés par exemple dans une boite du genre 1 ou 7' susmentionné disposées souss l'eau par exemple de l'une des manières représentées aux figures I,2,4,8,9 ou sur le ou les côtés du bateau, avec la différence essentielle que dans le cas présentement* envisagé cette boite reste remplie d'eau . 



   Comme on verra de ce qui suit, il n'est pas nécessaire que dans les cas, où lespalettes prennent une position de tra- vail uniquement sur le brin de travail de l'agent tracteur, en 8'effaçant, d'une manière ou d'une autre, aussi longtemps qu'elles sont sur le brin de retour, il n'est pas nécessaire 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 que dans cescas le système trac teur proprement dit soit logé dans une boite. Il suffit qu'il soit simplement logé dans ou sous l'eau si l'on veut dans un simple chenal,- fermé vers le haut et vers les deux côtés, mais ouvert vers le bas, vers l'avant et vers   l'arrière,-prévu   au fond de la coque du bateau.

   Ce n'est donc qu' à titre d'exemple et parce qu'une boite du genre représenté fait perdre le minimum de place, que la spéci- fication décrit l'emploi d'une boite 1 ou 7' également pour les cas à palettes dites effaçableso 
Pour obliger les palettes 25 de prendre une position de travail, par exemple verticale, par rapport à l'agent trac- teur 28 lorsqu'ellesarrivent sur le brin de travail de ce der- nier, et peur les   obliger   d'autre part de s'effacer ,par exemple de se coucher, sur l'agent tracteur, lorsqu'elles arrivent sur le brin de retour, lesdites palettes25 pivotant au moyen de leurs oaillets 26 sur les axes 27, sont munies chacune, par exemple à l'oeillet 26 ou   en-lieu,

     d'un bras 31 s'étendant sous un angle approprié par rapport à la palette et pourvu à son ex trémité libre d'une partie transversale 32 s'engageant entre le  guides   33, 34 au moment où la palette donnée arrive et se déplace dans l'un   pU   l'autre sens sur le brin de travail de l'agent tracteur 28. 



   Les guides 33,34 langent le brin de travail de l'agent tracteur 28 à une distance relativement faible,puis ils suivent lecourbures des roue  s à   chaine29, 30, en   s'élevant   pro- gressivement de la périphérie de ces roues et se terminent finalement à une distance voulue de cespériphériesen s'évasant aux terminaisons, comme représenté à la figure 4.

   Grâce à cette disposition lespalettes 25 arrivant sur le brin de travail de   l'ant   tracteur 28 sont obligées de prendre et de garder une position verticale ou approximativement, par rapport au dit brin, ceci étant leur position de travail,- tandis qu'en même temps les palettes25 partant ou s'éloignant du brin de travail sont lachées par'les guides 33,34 et s'effacent automatiquement 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 devant la pression d'eau, en n'était obligéesde reprendre leur position de travail que lorsque leurs bras 31ù,32 s'en- gagent à nouveau entre les guides 33, 34 s'est à dire au moment de leur arrivée sur le brin de travail de   l'agent   tracteur. 



  Il est à remarquer que ce dispositif peut fonctionner aussi bien en cas de marche avant qu'en cas de marche arrière, de la manière venant d'être décrite. 



   Au lieu du système de guidage 33, 34 décrit plus haut, on peut faire usage par exemple d'un système ou genre représen- té dans la figure 6, à savoir: les palettes pivotantes 25 à bras de guidage 31, 32 s'engagent avec ce dernier en dessous du brin inférieur d'un organe souple sans fin, par exemple d'un câble 36 passant sur les poulies à gorge 37 montées de manière rotative sur des axes 38 convenablement supportés dans la boite 7 entre les   roues 20,   respectivement 30 par exemple sur des  tiges   non visibles, suspendues par exemple aux axes   5.     et ±   et   rigi-   dement fixéeslesunesaux autrespar detiges  intermédiaires   39, ces dernières pouvant être munies de galets de   guidage   et de retenue.

   40 empêchant le brin inférieur ou câble 36 de se soulever sous la pression des bras 31 ,32 dep palettes 25. Les poulies 37, ou l'une d'elles peut être   commandée   au moyen d'une transmission quelconque 41 par une roue de commande 42 montée sur l'axe 5.   ou 5 ,   ou sur les deux, la vitesse périphérique des poulies 37 devant être avantageusement égale ou approximative- ment égale à la vitesse de l'agent tracteur 1 (ou   28.). Avec   ce système de guidage et de contrôle, qui agit comme'on le conçoit aisément, similairement aux guides 33, 34,- on suppri- me le frottement des parties 32 contre le ou les guides, puis- que cederniers c' e st à dire le brin inférieur du cable 36 se meut avec les parties}2 qui sont en contact avec lui. 



   Suivant l'exemple de réalisation représenté aux figures 5,7 et 19, les palettes de propulsion 25., au   Meu   de pivoter autour d'un axe dit horizontal 27, comme décrit plus haut, pi- votent   sur l agent   tracteur qui peut être constitué par des chaînes comme décrit plus haut, ou par des câbles, ou autres   @   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 moyens appropriés,- sur un axe vertical 43.

   Cet axe peut être logé, de manière rotative dans un palier vertical (non repré- senté) prévu sur des traverses ou tigsesréunissant les élémentsconstitutifs de l'agent tracteur 28,- en étant rete- nu en position exacte dans ces paliers par des bagues 44(figure 19) Le pivotement de ces palettes 25 sur leurs axes verticaux 43 est provoqué par exemple par un système de contrôle du germe re- présenté aux figures  1   et 19 à savoir;

   l'axe 43 est muni à son extrémité libre de deux bras 45,46 qui glissent par l'in-   tennédiaire   de leurs extrémités recourbées   il.,48.   alternativement dans des gorges ou rigoles de guidage 49 et 50 langeant à faible distance respectivement, le brin de travail et le brin de re- tour de l'agent tracteur 28 et possédant les entréeset   sorties-   respectives 51,52,53,54, comme représenté schématiquement à la figure 7.

   On conçoit aisément de cette figure que les pa- lettes 25 arrivant et se déplaçant sur le   brin   de travail de l'a- gent tracteur(non représenté dans la figure 7 pour ne pas embrouil- 1er le dessin) sont obligées de prendre une position de travail (plan de la palette orienté perpendiculairement au sens du mouvement) , tandis que les palettes 25 arrivant et se   dépla-   çant sur le brin de retour .(non représenté à la figure 7) sont obligée de prendre une position dite effacée( plan de la palette orienté dans le sens du mouvment). 



   Dans le cas où la largeur de   1 agent   tracteur 28 est assez importante, au lieu d'utiliser des palettes de largeur correspondante à celle de l'agent tracteur, on peut subdiviser chaque palette par exemple en trois parties(non représenté) , disposées   l'une   à côté de l'autre chacune sur un axe de pi- votement vertical individuel. 



   Dans ce cas seul l'axe de la palette du milieu peut être muni de bras de contrôle 45,47,46,48 collaborant avec un système de guidage tel que 49,50   etc.. ,     tandis   que les palettes   complémentaires   peuvent être   commandée  s par celle du milieu, par exemple au moyen d'une transmission à bielle. Dans ce cas, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les palettes, ou les axes sont munis de'bras 55 (voir figure 19) disposés dans un rapport angulaire approprié relativement aux palettes, ces bras   5-IL   étant relié entre eux par une bielle. 



   Il est évident que dans le cas de l'exemple des fibres 5,7 et 19 l'agent tracteur peeut être soutenu par des guides (voir figure T) pour empêcher un fléchssement indésirable de   l'août   tracteur et   du   fait respectivement d'une part la sortie des parties 48 hors du guide 49 et d'autre part un frottement des parties   !il   dans le guide 50l 
La figure 10 représente un exemple d'applicati on de l'objet de la présente invention à un bateau à fond plat, tel que par exemple un remorqueur pour eaux peu profondes. 



   Il est à noter que l'objet de la présente invention se prête également à la   propulsiondes   sous-marins. 



   Il est évident que le tracteur naval faisant objet de la présente invention se prête à un grand nombre de variantes d'exécution sans que l'on s'écarte de l'invention proprement dite. Ainsi par exemple la forme et la disposition des   pale,,-   tesde propulsion peuvent être quelconques autre s que cel- les décrites plus haut. De plus 11 est évident que le tracteur, ou tous ces éléments constitutifs, peut être constitué en n'importe quelles matières et en n'importe quels matériaux   approprîés.   



   De même la force motrice employée et lesmoyens de sa transmission peuvent être   quelconques.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "PROPULSION DEVICE ON OR IN WATER, SAID" TRACTOR
NAVAL'.



   The invention relates to a propulsion device on or in water, called a naval tractor, consisting essentially of an endless tractor, furnished with propellants proper and passing on at least two wheels, of which at least the 'one is driving, located at a desired distance from each other in a common plane on parallel axes, so that the propellants of at least one of the strands of the traction agent move in the water by causing the propulsion of the birthplace or embacation.



   In order to cancel the reaction on the water of the propellants located on the other strand, or return strand, of the tractor, this return strand and / or the propellants that it supports can , that is, to be lifted and

 <Desc / Clms Page number 2>

 move above the normal water level, either be housed in a box or bell closed upwards, the sides had and the back but open downwards and containing compressed gas, for example air tablet preventing water from coming into contact with the propellants of the return leg,

  - Or we can have the propellants on the tractor in a movable manner relative to the latter and make them collaborate with any appropriate control device forcing them to step aside-for example to move relative to the 'tractor agent at an appropriate angle around a horizontal or vertical axis, - when they arrive on the return leg of the tractor, and not to resume their working position on the latter until they reach new on the working strand, proper of the tractor agent.



   This tractor can be fitted to the boat in any number, in any arrangement and at any desired location or locations (below, on the sides, in front, behind, in the middle). Similarly, the tractor can be controlled by a driving force some.



   The essential advantage of the object of the present invention lies in that its efficiency is considerably higher than that of propellers as well as that of paddle wheels, and that it can be employed like this advantage not only on the machine. calm or relatively calm water, but also on the most rough seas, or even underwater (submarines).



   The accompanying drawings schematically represent by way of nonlimiting example a series of embodiments of the object of the present invention.



   FIG. I represents a side view with partial section through the hull of the boat of a tractor with propellants or so-called rigid pallets.



   Fig. 2 shows an object similar to that of figure I, but in an alternative embodiment.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   FIG. 3 shows schematically other methods of guiding the tractor with so-called rigid pallets.



   FIG. 4 represents a side view, with partial section through the hull of the boat, of a tractor with so-called folding pallets.



   FIG. 5 represents a side view, with partial section through the hull of the boat, of a tractor with so-called rotating pallets.



   FIG. 6 represents a particular method of checking the pallets of a tractor with folding pallets.



   FIG. 7 represents a method of checking the pallets of a tractor with rotating pallets.



   Figures 8, 9 and 10 show some examples of placement of the tractor (s) relative to the hull of the boat.



   Figures 11, 12, and 13 show a method of attachment for so-called rigid pallets on a tnactor consisting of three chars.



   Figures 14 and 15 show a drive wheel for a tractor according to Figures 11 to 13.



   FIGS. 16, 17 and 18 show a method of attachment for so-called folding pallets on a tractor unit consisting of a chain.



   Figure 19 shows in detail a rotating pallet.



   According to the examples shown in Figures 1, 2, 3, 11, 12, 13, 14 and 15, the naval tractor consists of an endless tractor 1, to which are rigidly fixed the propulsion members proper in the form of pallets. 2¯, and which passes over a driving wheel for example 3. and a complementary wheel, or of return 4, which can also be driving if one wants, these wheels being arranged at a desired distance from each other in a common plane, on the respective axes 5 and 5 housed or extending through the usual sealed bearings (not shown) in a box 7 hermetically sealed at the top,

     @

 <Desc / Clms Page number 4>

 the sides front and back, but open at the bottom. In the example given, this box is assumed to be placed at the bottom of the hull 8 of the ship, either for example in the manner shown in FIG. 8, or - if there are several - for example in the manner shown in FIG. 9, therefore so that at least the lower or propellant strand of the tractive agent 1 and / or the paddles relating thereto are immersed in the water.



  To prevent water from entering the Z box above a desired limit, for example to keep the water level in box 1 below the bearings of the axes or shafts6 and 5., or in any case in below the pallets 2. of the upper section of the tractor T, the box 7 is filled up to the desired level, for example x - x with compressed air admitted and supplemented as and when required, for example by 9. As a result, it is only the lower or working paddles of the tractor having that move in the water to a desired depth and cause the boat to propel.



   In order not to waste unnecessary space, the box 7- may have the form of inverted communicating vases 7 'as shown in Figure 2. In this case the space 10, gained for the capacity of the boat may be occupied or partially occupied by the vessel. machine or engine, - any, - controlling shaft 5, or shafts 5, and 6.



   If necessary, for example in the case of tractors of great length, the lower, or working, and where appropriate also the upper, or return, tractors can be supported on, or in, guides or supports. , any suitable, -. having for example an eye-shaped or L-shaped section fixed at the desired locations of the box and engaging under the tractor in the end, - as represented by dotted lines and designated by the number II in figure T, - while in the example of figure 2 these guides or supports or supports can be constituted by the pa-

 <Desc / Clms Page number 5>

 kings 12,13 from the 7 'box.



   Rn the case of propellants, for example blade heads, rigidly fixed to the tractor, - instead of placing the return leg of the latter with the vanes corresponding to it in compressed air, as described higher up, this strand can be raised above the normal or free water level by any system of pulleys or guide rollers.



  Several possibilities of this kind have been shown schematically in figure 3. It is obvious that if in this case the tractor is placed in a box, the latter does not need to be closed upwards, provided that the top edge of the box is higher than the highest possible water level. It may even be advantageous in these cases for the return leg to come out completely from the box to facilitate any necessary inspections and repairs. In addition, in this case, for example, two such tractors can easily be placed on both sides of a flat-bottomed boat, as shown by way of example in FIG. 10.

   It is obvious that a lateral arrangement of the tractors according to figure 10 or the like, can also be done in cases where the return leg of the tractor agent and / or the pallets relating to it move in compressed air. or in water.



   According to figures 11, 12 and 13, the tractor agent 1 of figures 1, 2 and 3 can consist of three cables 1 ', 1' ', 1' '', clamped at suitable distances between pairs of clamping cross members 14,15,16 between clamping faces 17-18, 17'-18 'angularly arranged with respect to each other, with the aim of printing each of the cables, at the location of its clamping, a deviation for example triple, to prevent any possibility of said cross members slipping in relation to the cables. At the party.! He :. of each of these sleepers is fixed a propulsion pallet 2, for example by means of screws 16 serving at the same time for clamping the cables between

 <Desc / Clms Page number 6>

 parts 14 and 15 of the cross member.

   In addition, part 14 of each pair of cross members can be provided either on the side opposite to the direction of movement of the working line when the boat is moving forward, or on both sides, with extensions 19, - one (or two for each cable, - serving for the pallets 2 for additional support on the cables, in order to prevent or reduce the inclination of said pallets with respect to the cables, under the stress of the work. , the part 15 of each pair of sleepers can be provided, for example at the places of cable tightening, with appropriate enclosing bosses 20. The driving wheel can be constituted in the case envisaged of three purge pulleys 2T1, 21 Il, 21 '' ', (see figures 14,15)

  wedged on a common motor shaft 22 and having, - besides the gorga 23 receiving the respective cable 1 ', or 1' ¯ '., or 1' '', - recesses 24 intended to receive the parts 15, 20 of the sleepers Tightening .



     Following the example shown in Figures 4,16,17,18, the propellants themselves consist of paddles 25 fixed in a pivoting manner, for example by means of eyelets 26 and of so-called horizontal axes 27 to the handling agent. beur 28 consisting of two endless chains 28.28 '' assembled by said axles and passing over two chain wheels or drums 29, 30 mounted on the respective shafts 5 and 6, at least one of which is a motor.

   These shafts extend through the usual sealed bearings whatsoever (not shown for example in a box of the aforementioned type 1 or 7 'arranged under water, for example in one of the ways shown in Figures I, 2,4, 8,9 or on the side (s) of the boat, with the essential difference that in the present case * considered this box remains filled with water.



   As will be seen from the following, it is not necessary that in cases where the pallets take a working position only on the working side of the tractor, by erasing, in a way or on the other hand, as long as they are on the return strand, it is not necessary

 <Desc / Clms Page number 7>

 that in these cases the tracer system itself is housed in a box. It is sufficient that it is simply housed in or under water if desired in a simple channel, - closed upwards and to both sides, but open downwards, forwards and backwards , -provided at the bottom of the hull of the boat.

   It is therefore only by way of example and because a box of the kind shown causes the minimum of space to be lost, that the specification describes the use of a box 1 or 7 'also for cases with so-called erasable palettes
To force the pallets 25 to take a working position, for example vertical, with respect to the traction agent 28 when they arrive on the working side of the latter, and to oblige them on the other hand to s 'clear, for example to lie down, on the tractor, when they arrive on the return strand, said pallets 25 pivoting by means of their eyelets 26 on the pins 27, are each provided, for example with the eyelet 26 or instead,

     an arm 31 extending at an appropriate angle with respect to the pallet and provided at its free end with a transverse portion 32 which engages between the guides 33, 34 as the given pallet arrives and moves in one can the other direction on the working side of the tractor 28.



   The guides 33,34 change the working side of the tractor 28 at a relatively short distance, then they follow the curvatures of the chain wheels29, 30, rising progressively from the periphery of these wheels and ending finally at a desired distance from these peripheries by flaring at the terminations, as shown in Figure 4.

   Thanks to this arrangement the pallets 25 arriving on the working side of the ant tractor 28 are obliged to take and keep a vertical position or approximately, with respect to said side, this being their working position, - while at the same time time the pallets25 leaving or moving away from the working line are released by the guides 33,34 and are automatically erased

 <Desc / Clms Page number 8>

 in front of the water pressure, they were only forced to return to their working position when their arms 31ù, 32 engage again between the guides 33, 34 is to say at the time of their arrival on the strand work of the tractor agent.



  It should be noted that this device can operate both in the event of forward travel and in the event of reverse gear, in the manner just described.



   Instead of the guide system 33, 34 described above, use can be made, for example, of a system or type shown in FIG. 6, namely: the pivoting vanes 25 with guide arms 31, 32 engage. with the latter below the lower strand of an endless flexible member, for example a cable 36 passing over the grooved pulleys 37 rotatably mounted on axles 38 suitably supported in the box 7 between the wheels 20, respectively 30 for example on non-visible rods, suspended for example from the axes 5 and ± and rigidly fixed to the others by intermediate rods 39, the latter possibly being provided with guide and retaining rollers.

   40 preventing the lower strand or cable 36 from lifting under the pressure of the arms 31, 32 of the pallets 25. The pulleys 37, or one of them can be controlled by means of any transmission 41 by a control wheel 42 mounted on axis 5 or 5, or on both, the peripheral speed of the pulleys 37 having to be advantageously equal or approximately equal to the speed of the tractor agent 1 (or 28.). With this guidance and control system, which acts as easily conceived, similar to the guides 33, 34, - the friction of the parts 32 against the guide or guides is eliminated, since the latter is say the lower end of the cable 36 moves with the parts} 2 which are in contact with it.



   According to the embodiment shown in FIGS. 5, 7 and 19, the propulsion vanes 25., free from pivoting about a so-called horizontal axis 27, as described above, pivot on the tractor agent which can be constituted by chains as described above, or by cables, or others @

 <Desc / Clms Page number 9>

 appropriate means, - on a vertical axis 43.

   This axis can be housed, in a rotary manner in a vertical bearing (not shown) provided on crossbars or rods uniting the constituent elements of the tractor agent 28, - being held in exact position in these bearings by rings 44 (Figure 19) The pivoting of these pallets 25 on their vertical axes 43 is caused for example by a germ control system shown in Figures 1 and 19, namely;

   the pin 43 is provided at its free end with two arms 45, 46 which slide through their curved ends 11., 48. alternatively in grooves or guide channels 49 and 50 changing at a short distance respectively, the working side and the return side of the tractor 28 and having the respective inlets and outlets 51,52,53,54, as schematically shown in Figure 7.

   It can easily be seen from this figure that the paddles 25 arriving and moving on the working side of the tractor (not shown in figure 7 so as not to confuse the drawing) are forced to take a position (plane of the pallet oriented perpendicular to the direction of movement), while the pallets 25 arriving and moving on the return strand (not shown in FIG. 7) are forced to assume a so-called retracted position (plane of the pallet oriented in the direction of movement).



   In the case where the width of 1 tractor agent 28 is quite large, instead of using pallets of width corresponding to that of the tractor agent, each pallet can be subdivided for example into three parts (not shown), arranged l 'side by side each on an individual vertical pivot axis.



   In this case only the axis of the middle pallet can be provided with control arms 45,47,46,48 collaborating with a guide system such as 49,50 etc .., while the complementary pallets can be ordered s by the middle one, for example by means of a connecting rod transmission. In that case,

 <Desc / Clms Page number 10>

 the pallets, or the axes are provided with arms 55 (see FIG. 19) arranged in an appropriate angular ratio relative to the pallets, these arms 5-IL being connected together by a connecting rod.



   It is evident that in the case of the example of fibers 5, 7 and 19, the tractor can be supported by guides (see figure T) to prevent unwanted sag of the tractor and due respectively to a on the one hand the exit of the parts 48 out of the guide 49 and on the other hand a friction of the parts! il in the guide 50l
FIG. 10 shows an example of application of the object of the present invention to a boat with a flat bottom, such as for example a tug for shallow water.



   It should be noted that the object of the present invention also lends itself to the propulsion of submarines.



   It is obvious that the naval tractor which is the subject of the present invention lends itself to a large number of variant embodiments without departing from the invention itself. Thus, for example, the shape and arrangement of the propulsion blades can be any other than those described above. In addition, it is obvious that the tractor, or all of its components, can be made of any material and any suitable material.



   Likewise, the motive force employed and the means of its transmission may be arbitrary.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS I) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau dit" tracteur naval" pour bateaux quelconques ou sous-marins,-caractérisé en ce qu'il est constitué essentiellement d'un agent tracteur sans fin, garni d'orgues propulseurs proprement dits,par exemple de palettes, et passant sur au moins deux roues,- dont au moins l'une est motrice,- situées à distance voulue, éventuellement réglable, l'une de l'autre dans un plan commun sur axes paral- lèles, de manière à ce que les organes propulseurs d'au moins / <Desc/Clms Page number 11> l'un des brins de l'août tracteur se meuvent dans l'eau en provoquant la propulsion du bâtiment ou bateau dans l'un ou l'autre sens, tandis que l'autre brin, ou brin de retour, CLAIMS I) Device for propelling on or in the water called a "naval tractor" for any boats or submarines, -characterized in that it consists essentially of an endless tractor, fitted with propellants themselves, for example of pallets, and passing on at least two wheels, - of which at least one is driving, - located at a desired distance, possibly adjustable, one from the other in a common plane on parallel axes, of so that the propellants of at least / <Desc / Clms Page number 11> one of the strands of the August tractor move in the water causing the building or boat to propel in one or the other direction, while the other strand, or return strand, de l'agent tracteur et/ou lesorganes propulseurs qu'il supporte sont : soit soulevés et se meuvent au dessus du niveau normal de l'eau ou de la ligne d'immersion normale du bateau ,- soit obligés d'entrer et de se mouvoir dans une boite ou cloche ouverte vers le bas mats fermée vers le haut, les côtés, l'a- vant et l'arrière située sous l'eau et contenant un gaz comprime par exemple de l'air comprimé, empêchant l'eau de unir en contact avecles organes propulseurs du brin de re- tour, - soit combinés entre eux et avec un système de contrô- le ou de guidage de manière, à ce que les orgues propulseurs prennent sur le brin de travail de l'agent tracteur une posi- tien de travail et sur le brin de retour de l'agent tracteur une position dite effacée,le dispositif de propulsion pou- vant être logé dans ce dernier cas, the towing agent and / or the propellants that it supports are: either raised and moving above the normal water level or the normal immersion line of the boat, - or obliged to enter and stand move in a box or bell open at the bottom mat closed at the top, the sides, the front and the back located under water and containing a compressed gas eg compressed air, preventing water to unite in contact with the propellants of the return leg, - or combined with each other and with a control or guide system so that the propellants take on the working leg of the tractor a working position and on the return leg of the tractor a so-called retracted position, the propulsion device being able to be housed in the latter case, - saut les organes pro- pulseurs du brin de travail, - dans une boite ou cloche ren- versée du genre susmentionné mais remplie d'eau, ou dans un chenal rempli d'eau. - jump the propelling members of the working line, - in a box or inverted bell of the aforementioned kind but filled with water, or in a channel filled with water. 2)Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau suivant la revendication 1,- caractérisé en ce que l'agent tracteur peut être constitué par un genre ,un nombre, et une combinai- son, voulus quelconques d'éléments constitutifs tels que par exemple chaines, bandes, courroies, câbles, cordes ou autres en matière quelconque,- éventuellement reliés entre eux par des organes d'assemblages auxiliaires transversaux pouvant supporter les palettes de propulsion d'une manière fixe ou mobile par exemple autour d'un axe vertical ou non vertical par rap- port à l'ensemble des dits élements constituant l'agent tracteui. 2) Device for propulsion on or in water according to claim 1, - characterized in that the tractor agent can be constituted by a kind, a number, and a combination, desired any constituent elements such as by example chains, bands, belts, cables, ropes or other in any material, - possibly linked together by transverse auxiliary assembly members capable of supporting the propulsion vanes in a fixed or mobile manner, for example around a vertical axis or not vertical with respect to all of said elements constituting the tracteui agent. , lesroues tambours, disques ou organesanalogies circulaires ou polygonaux supportant et mouvant l'agenttracteur pouvant être .subdivisés par exemple correspondamment au nombre des éléments constitutifs- sans fin principaux de l'agent tracteur <Desc/Clms Page number 12> et être profilés de manière à guider et à entrainer ce dernier d'une manière dite obligatoire ou imposée. , the wheels drums, discs or circular or polygonal analogies supporting and moving the pulling agent can be .subdivided for example corresponding to the number of the main endless constituent elements of the tractor <Desc / Clms Page number 12> and be profiled so as to guide and train the latter in a so-called compulsory or imposed manner. 3) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau sui- vant le revendications précédentes ,- caractérisé en ce qu'il comporte des éléments de support et/ ou de guidage et ou d'appui supplémentaires, tels que par exemple (II) servant d'appui ou de retenue à l'agent tracteur aux en- droitsvoulus. 3) Device for propulsion on or in water according to the preceding claims, - characterized in that it comprises support elements and / or guide and or additional support, such as for example (II) serving support or restraint to the towing agent at the desired locations. 4) Dispositif de propulsion aux @u dans l'eau selon les revendications précédentes,- caractérisé en ce que la boite ou cloche recevant au moins les palettes du brin de retour de l'agent tracteur, possède la forme de va se s communiquant renversés. 4) Aux @u propulsion device in water according to the preceding claims, - characterized in that the box or bell receiving at least the pallets of the return strand of the tractor agent, has the shape of goes communicating reversed . 5)Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau selon la revendication , ,caractérisé en ce que dans l'espace situé entre les chambres formant vases communiquant renverbés, est logé le dispositif moteur commandant le tracteur, ou une partie de ce dispositif moteur. 5) A propulsion device on or in water according to claim, characterized in that in the space between the chambers forming inverted communicating vessels, is housed the driving device controlling the tractor, or part of this driving device. 6) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau selon les revendications précédentes caractérisé en ce que le dispositif tracteur, ou au moins le brin de travail de l'a- gent tracteur avec ses palettes, ou la boite .ou cloche ou chenal renversé Renfermant au moins partiellement le dis- positif tracteur, sont situés au centre, et/ou sur les côtés du fond, et/ou sur les flancs et/ ou à. l'arrière et /ou à l'avant de la coque du bateau et ceci à un niveau voulu. 6) Device for propulsion on or in water according to the preceding claims, characterized in that the tractor device, or at least the working side of the tractor a- gent with its pallets, or the box. Or bell or channel overturned At least partially enclosing the tractor device, are located in the center, and / or on the sides of the base, and / or on the sides and / or on. the rear and / or the front of the hull of the boat and this at a desired level. 7) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau selon les revendications précédentes,- caractérisé en ce que les orgues propulseurs par exemple despalettes possédant une forme appropriée quelconque, sont attachés à l'agent trac- teur d'une manière rabattable sur ce dernier ou pliable, ou repliable et possèdent deorgaes de contrôle collaborant avec un système de guidage approprié quelconque(par exemple du genre présenté dans et décrit par rapport aux figures 4,6,16,17,18) ,de manière à être obligés de prendre sur le @ <Desc/Clms Page number 13> brin de travail de l'agent tracteur une position de travail, et de s'effacer sur le brin de retour de 1 agent tracteur. 7) Device for propulsion on or in water according to the preceding claims, - characterized in that the propellant organs, for example pallets having any suitable shape, are attached to the tractive agent in a folding manner on the latter or collapsible, or collapsible and have control deorgaes collaborating with any suitable guide system (for example of the kind presented in and described in relation to figures 4,6,16,17,18), so as to be obliged to take on the @ <Desc / Clms Page number 13> work leg of the tractor agent a working position, and to step aside on the return leg of 1 tractor agent. 8) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau, selon les revendications 1 à 6, caractérisé en ce que les organes propulseurs,par exemple despalettes, possédant une forme appropriée quelconque, sont attachés à l'agent tracteur d'une manière pivotable sur desaxesverticaux par rapport à l'a- gent tracteur, et possèdent des orgues de contrôle, colla- borant avec un système de guidage approprie (par exemple du gpnre représenté dans et décrit par rapport aux figures 5,7,19) de manière ' à être obligés de prendre sur le brin de travail de l'agent tracteur une position de travail, et d'assumer sur le brin de retour de l'agent tracteur une position dite de moindre résistance. 8) Device for propulsion on or in water, according to claims 1 to 6, characterized in that the propellants, for example pallets, having any suitable shape, are attached to the tractor in a pivotable manner on vertical axes with respect to the tractor, and have control organs, collaborating with an appropriate guidance system (for example of the type shown in and described in relation to figures 5,7,19) so as to be obliged to take a working position on the working side of the tractor agent, and to assume a position of least resistance on the return leg of the tractor. 9) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau ,selon la revendication 8, caractérisé en ce que chaque palette est subdivisée en plusieurs partiespossédant chacune son axe de pivotement, seulement l'une de-ces parties étant commandée sui- vant la revendication 8, tandis que les pitres partiies sont commandées par la première, par l'intermédiaire d'une transmis- sion appropriée quelconque. 9) Device for propulsion on or in water, according to claim 8, characterized in that each pallet is subdivided into several parts each possessing its pivot axis, only one of these parts being controlled according to claim 8 , while party clowns are controlled by the former, through some suitable transmission. 10) Dispositif de propulsion sur ou dans l'eau, dit trac- teur naval, pour bateaux quelconques, ou sous-marins, sub- santiellement eomme décrit et représenté et envisagé, dans la présente spécification et les dessins en faisant partie. 10) Device for propulsion on or in water, called a naval tractor, for any boats, or submarines, substantially as described and represented and contemplated, in this specification and the drawings forming part thereof. R E S U M E Un agent tracteur sans fin, placé sur au moins deux roues,- situées dans un plan commun à une distance voulue l'une de l'autre,- est muni de palettes fixe s ou mobiles, le tout, sauf les palettes du brin tracteur étant éventuellement logé dans une boite ou cloches ou chenal renversé , prévu à un ou des endroits plongés sous l'eau de la coque du bateau et éventuel- lement rempli d'air jusqu'à un niveau voulu. ABSTRACT An endless tractor agent, placed on at least two wheels, - located in a common plane at a desired distance from each other, - is provided with fixed or mobile pallets, all except the pallets of the tractor side possibly being housed in a box or bells or overturned channel, provided at one or more places submerged under the water of the boat's hull and possibly filled with air to a desired level.
BE385055A 1931-12-18 1931-12-18 PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR” BE385055A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE385055A BE385055A (en) 1931-12-18 1931-12-18 PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR”

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE385055A BE385055A (en) 1931-12-18 1931-12-18 PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR”

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE385055A true BE385055A (en) 1932-01-30

Family

ID=90358594

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE385055A BE385055A (en) 1931-12-18 1931-12-18 PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR”

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE385055A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN103466065A (en) * 2013-08-13 2013-12-25 周明 Transparent oar
FR3144968A1 (en) * 2023-01-06 2024-07-19 Gabriel Grandamy transmission and propulsion systems, pallet orientation methods, and associated watercraft

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN103466065A (en) * 2013-08-13 2013-12-25 周明 Transparent oar
FR3144968A1 (en) * 2023-01-06 2024-07-19 Gabriel Grandamy transmission and propulsion systems, pallet orientation methods, and associated watercraft

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2496046A1 (en) ROTARY MATT SAILBOAT
EP3526111A1 (en) Ship provided with an installation for launching and recovering vehicles
FR2516491A1 (en) COUNTERWEIGHT ARRANGEMENT FOR A MOBILE MACHINE, IN PARTICULAR A CRANE OR EXCAVATOR
CA2124103C (en) Marine hoisting device and method
EP3209546A1 (en) System for launching and recovering marine and submarine devices assisted by tiltable protective components
BE385055A (en) PROPULSION DEVICE ON OR IN THE WATER, CALLED “NAVAL TRACTOR”
FR2740427A1 (en) VESSEL TRACTED BY KITE VIA AN ARTICULATED ARM
WO2020225802A2 (en) Marine craft
FR2765183A1 (en) SEISMIC LIFT VESSELS
WO2020239346A1 (en) Underwater device and underwater system
FR2973330A1 (en) VESSEL FOR LOADING-LOADING LOADS, TYPE CATAMARAN HYBRID PROPULSION
FR2550734A1 (en) PEDALO AMPHIBIOUS SAILING
CA1094400A (en) No translation available
EP0169781B1 (en) Device for taking watercraft aboard ships
EP3976460B1 (en) Sonar device and sonar system
EP1304289A1 (en) Arrangement for balancing ships of low tonnage
US845937A (en) Steering and propelling mechanism for boats.
CA2533865C (en) Extractor for towed linear antenna or the like
FR2544446A1 (en) METHOD FOR REALIZING SUBMARINE CABIN ARRIVAL LANDINGS
FR2513798A1 (en) DEVICE FOR INSPECTING A REACTOR TANK FROM THE INTERIOR
EP3328726A1 (en) Recreational sailing catamaran helm device with a helmsman&#39;s compartment facing the direction of movement
EP0234992A1 (en) Thrust nozzle for a ship&#39;s propeller
FR2769578A1 (en) Plate stabilizer for boat at anchor or adrift
FR2491861A1 (en) AUTOMOTIVE HANDLING MACHINE LIKELY TO EVOLVE ON WATER, ON EARTH AND / OR ON MARSHAL GROUND
FR2477099A1 (en) Landing and launching installation for yacht - has submerged hoist with cradle and transfer bridge for conveying onto mobile land trolley