BE373250A - - Google Patents

Info

Publication number
BE373250A
BE373250A BE373250DA BE373250A BE 373250 A BE373250 A BE 373250A BE 373250D A BE373250D A BE 373250DA BE 373250 A BE373250 A BE 373250A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ball
openings
billiard
points
table billiard
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE373250A publication Critical patent/BE373250A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63FCARD, BOARD, OR ROULETTE GAMES; INDOOR GAMES USING SMALL MOVING PLAYING BODIES; VIDEO GAMES; GAMES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • A63F7/00Indoor games using small moving playing bodies, e.g. balls, discs or blocks
    • A63F7/02Indoor games using small moving playing bodies, e.g. balls, discs or blocks using falling playing bodies or playing bodies running on an inclined surface, e.g. pinball games
    • A63F7/025Pinball games, e.g. flipper games

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Billard de table. 



   La présente invention se rapporte à un jeu de société sous forme de billard de table, qui peut être joué alternativement par un nombre quelconque de personnes en procurant un amusement excitant, un charme spécial de ce jeu résidant en outre dans l'habileté plus ou moins grande à montrer par chaque joueur. 



  La nouveauté est caractérisée par le fait que le billard desti- né à être placé sur une table possède sur sa face de jeu entou- rée d'un rebord saillant un certain nombre d'ouvertures qui sont entourées chacune par une couronne élastique à action antagoniste et dans chacune desquelles doit tomber une bille poussée par le joueur au moyen d'une queue de billard après que cette bille a quitté la direction droite qui lui a été imprimée par le joueur, la chute de la bille dans une des dites ouvertures marquant le gain réalisé par le coup joué, tandis que la descente de la bille sur la surface du jeu marque la perte du coup joué. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le dessin annexé, donné à titre d'exemple, représente des exemples de réalisation de l'objet de l'invention. Dans ce des- sin :   Fig.l   et 3 montre chacune une vue de dessus. 



   Fig.2 est une coupe transversale de la fig.l, 
Fig.4 est une coupe longitudinale de la fig.2. 



   Fig.5 montre un détail. 



   Le billard comporte une plaque de base de forme rectangu- laire a,, qui est de préférence en bois et arrondie à la tête comme indiqué en b, cette plaque de base étant inclinée vers 1' avant. La   surface e   de la plaque de base ainsi que la surface de jeu proprement dite située au-dessus d'elle limitent un espace creux ouvert vers l'extrémité antérieure. Un rebord ex- térieur saillant e entoure la surface de jeu de trois côtés. 



  Parallèlement au rebord de droite et à une distance appropriée de celui-ci est disposée une latte f placée sur champ pour former un canal de départ et de direction pour la course des billes du jeu, la fermeture inférieure de ce canal constituant une butée pour les billes avant qu'elles soient utilisées. 



   Sur la surface de jeu d sont prévues, en une disposition alternative, un certain nombre d'ouvertures h, dont chacune est entourée par une couronne d'épingles i rigides mais élas - tiques et très rapprochées l'une de l'autre, qui laissent libre une entrée du côté tourné vers le haut. D'autres épingles k sont disposées à intervalles le long des parois latérales de la surface de jeu et à une distance appropriée de ces parois. 



  Au lieu des épingles k on peut aussi fixer des bras élastiques k1 aux rebords e et à la latte f. Un peu au-dessus de l'ouver - ture extrême supérieure h se trouve comme pilier, par exemple une épingle 1, tandis qu'un autre pilier m est fixé du côté gauche de l'arrondissement b et tout près du rebord de celui-ci. 



  Tous les piliers ont la propriété d'un tampon-buttoir et ser - vent à repousser la bille qui vient en contact aveo eux et à obliger ainsi cette bille de changer de direction dans sa course 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 afin d'empêcher la bille repoussée alternativement de pénétrer dans une des ouvertures h, jusqu'à ce que cette bille roule finalement à l'extrémité de la surface de jeu dans le collée - teur de billes surplombant un peu vers l'avant. Ce collée - teur de billes est fermé par une petite porte   ,et   la bille peut être retirée du dit collecteur après avoir ouvert cette petite porte. Chacune des ouvertures h porte un nombre, par exemple 120,50, 10 etc. qui indique la valeur du gain. 



   Une réalisation spéciale consiste à ne pas enfoncer des épingles individuelles dans la plaque de bois d, mais à entou- rer chaque ouverture h par une couronne il qui est formée par un seul morceau de fil métallique. Ce fil métallique est recour- bé de telle sorte que l'ouverture dans le pourtour de la cou - ronne est formée par les extrémités du fil qui sont repliées de préférence vers l'intérieur ou l'extérieur ou roulées sur elles-mêmes. Afin de pouvoir disposer cette couronne il à la distance nécessaire de la surface de jeu d, on a recourbé le fil métallique à angle droit, les bras verticaux étant termi- nés par des bras horizontaux r, qui s'appliquent sur la surface de jeu d et y sont fixés au moyen de vis s, de clous ou de tou- te autre façon voulue.

   Ces couronnes il en fil métallique mani- festent également leur élasticité lorsqu'une bille en acier les heurte en imprimant à cette bille une autre direction de course, à moins que la bille puisse s'insinuer librement à travers l'ouverture laissée dans la couronne. 



   Sur la plaque inférieure c est fixé un bras élastique t par une de ses extrémités au moyen d'une vis ou de toute autre façon voulue, l'autre extrémité de ce bras t traversant une   coulisse u   pratiquée dans la paroi de la base, pour être ensui- te recourbée en forme de   poignée v.   Dans la plaque de   base ±   et dans la surface de jeu d sont pratiqués des trous   coïnci-   dant l'un avec l'autre, et sur la plaque de   base ±   sont fixées des lattes obliques x qui dirigent vers le trou de sortie w les 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 billes qui tombent dans les ouvertures h. Toutefois les billes ne peuvent pas immédiatement tomber à travers 'le trou w, parce que le bras élastique t ferme le trou inférieur w.

   Ce n'est qu' après avoir repoussé le bras élastique t sur le côté que le trou inférieur sera démasqué et les billes tomberont alors à travers ce trou, de sorte qu'elles pourront être réutilisées pour le jeu. 



   Le jeu qui est pratiqué à l'aide d'une queue de billard p, se joue de la façon suivante. Chaque joueur cherche, par une poussée convenablement calculée au moyen de la queue de bil - lard, à imprimer à la bille placée dans le canal de départ une force de roulement (le cas échéant avec effet) telle que la bille, après avoir quitté le canal de départ et atteint le point culminant de sa course, roule en évitant tous les obstacles vers l'entrée libre de l'une des ouvertures extrêmes supérieures h, s'engage dans cette ouverture et remplit ainsi les conditions de gain. Ce but est atteint lorsque le joueur montre une habileté suffisante.

   Mais dans la plupart des cas la bille heurtera soit les piliers 1 ou   m   ou les couronnes i, qui la feront rebondir contre d'autres obstacles k et de ceux-ci contre d'autres couronnes! en la faisant dévier de sa direction de telle sorte qu'elle arrive finalement à l'ex - trémité de la surface de jeu d et roule dans le collecteur n ou l'une ou l'autre des ouvertures h portant un nombre de points relativement petit. Lorsque la bille tombe dans une des ouver- tures mentionnées, elle roule également sur la surface infé - rieure c dans le collecteur n. 



   La disposition peut aussi être telle que les nombres de points gagnés ne se trouvent pas directement à coté des ouver- tures h, mais qu'ils sont inscrits l'un à côté de l'autre à la tête du billard. Dans ce cas chaque nombre se trouve au-dessus d'un évidement sur l'une des extrémités d'un levier à deux bras rotatif, dont l'autre extrémité s'étend jusqu'au-dessous de 1' 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 ouverture respective n, ae telle aorboe 4.tI ,l.UJ. 1>';1.""-- .6c;b vyiiv wa be dans l'une des dites ouvertures, le levier respectif bascule sous le poids de la bille tombante en faisant remonter le nom - bre indiquant les points gagnés. Le levier retourne ensuite de lui-même à sa position de repos. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Un billard de table, caractérisé par le fait que le bil- lard destiné à être placé sur une table possède sur sa surface de jeu (d) entourée d'un rebord saillant (e), un certain nom - bre d'ouvertures (h), autour desquelles est disposée une cou - ronne élastique à action antagoniste (i,il) et dans l'une ou l'autre desquelles doit tomber une bille poussée par le joueur au moyen d'une queue de billard, après que cette bille a quitté le canal de départ (g), dans le but de marquer des points ga - gnés, tandis que la bille descendant sans résultat le long de la surface de jeu ne marque aucun point.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Table billiards.



   The present invention relates to a board game in the form of table billiards, which can be played alternately by any number of people providing exciting fun, a special charm of this game further residing in the more or less skill. great to show off by every player.



  The novelty is characterized by the fact that the billiard table intended to be placed on a table has on its playing face surrounded by a projecting rim a certain number of openings which are each surrounded by an elastic ring with antagonistic action. and in each of which must fall a ball pushed by the player by means of a billiard cue after this ball has left the right direction which has been given to it by the player, the fall of the ball in one of the said openings marking the gain achieved by the stroke played, while the descent of the ball on the playing surface marks the loss of the stroke played.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The appended drawing, given by way of example, represents examples of embodiments of the object of the invention. In this drawing: Fig.l and 3 each shows a top view.



   Fig.2 is a cross section of Fig.l,
Fig.4 is a longitudinal section of Fig.2.



   Fig.5 shows a detail.



   The billiard table has a rectangular shaped base plate a ,, which is preferably of wood and rounded at the head as indicated at b, this base plate being inclined forward. The surface e of the base plate as well as the actual playing surface situated above it limit a hollow space open towards the anterior end. A protruding outer rim surrounds the playing surface on three sides.



  Parallel to the right rim and at an appropriate distance from it is arranged a slat f placed on the field to form a starting and direction channel for the course of the balls of the game, the lower closure of this channel constituting a stop for them. beads before they are used.



   On the playing surface d are provided, in an alternative arrangement, a number of openings h, each of which is surrounded by a ring of pins i rigid but elastic and very close to each other, which leave an entrance on the side facing upwards. Other pins k are arranged at intervals along the side walls of the playing surface and at an appropriate distance from these walls.



  Instead of the pins k it is also possible to attach elastic arms k1 to the edges e and to the slat f. A little above the upper extreme opening h is located as a pillar, for example a pin 1, while another pillar m is attached to the left side of rounding b and very close to the edge of it. this.



  All the pillars have the property of a stopper and serve to push back the ball which comes into contact with them and thus to force this ball to change direction in its course.

 <Desc / Clms Page number 3>

 in order to prevent the alternately repelled ball from entering one of the openings h, until this ball finally rolls at the end of the playing surface into the ball collector projecting slightly forward. This ball collector is closed by a small door, and the ball can be withdrawn from said collector after opening this small door. Each of the openings h has a number, for example 120, 50, 10 etc. which indicates the value of the gain.



   A special embodiment consists in not driving individual pins into the wooden plate d, but in surrounding each opening h with a crown 11 which is formed by a single piece of metal wire. This metal wire is bent so that the opening in the circumference of the crown is formed by the ends of the wire which are preferably folded inward or outward or rolled up on themselves. In order to be able to arrange this crown il at the necessary distance from the playing surface d, the metal wire has been bent at a right angle, the vertical arms being terminated by horizontal arms r, which are applied to the playing surface. d and are fixed there by means of screws s, nails or any other desired way.

   These wire crowns also show their elasticity when a steel ball hits them by imparting to this ball another direction of travel, unless the ball can creep freely through the opening left in the crown. .



   On the lower plate c is fixed an elastic arm t by one of its ends by means of a screw or any other desired way, the other end of this arm t passing through a slideway u made in the wall of the base, to be then curved in the shape of a handle v. In the base plate ± and in the playing surface d are made holes coinciding with each other, and on the base plate ± are fixed oblique slats x which direct towards the exit hole w the

 <Desc / Clms Page number 4>

 balls falling into openings h. However, the balls cannot immediately fall through the hole w, because the elastic arm t closes the lower hole w.

   It is only after pushing the elastic arm t to the side that the lower hole will be unmasked and the balls will then fall through this hole, so that they can be reused for the game.



   The game which is played using a billiard cue p is played as follows. Each player seeks, by a thrust suitably calculated by means of the ball's tail, to impart to the ball placed in the starting channel a rolling force (if necessary with effect) such as the ball, after having left the ball. starting channel and reaches the climax of its race, rolls avoiding all obstacles towards the free entry of one of the upper extreme openings h, engages in this opening and thus fulfills the winning conditions. This goal is achieved when the player shows sufficient skill.

   But in most cases the ball will hit either the pillars 1 or m or the crowns i, which will cause it to bounce against other obstacles k and these against other crowns! by deflecting it from its direction so that it finally arrives at the end of the playing surface d and rolls into the collector n or one or the other of the openings h having a relatively number of points small. When the ball falls into one of the mentioned openings, it also rolls on the lower surface c in the collector n.



   The arrangement can also be such that the numbers of points won are not directly next to the openings h, but are written next to each other at the head of the billiard table. In this case each number is located above a recess on one end of a lever with two rotating arms, the other end of which extends to below 1 '

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 respective opening n, ae such aorboe 4.tI, l.UJ. 1> '; 1. "" - .6c; b vyiiv wa be in one of the said openings, the respective lever tilts under the weight of the falling ball, causing the number indicating the points gained to rise. The lever then returns on its own to its rest position.



   CLAIMS.



   1. A table billiard table, characterized by the fact that the billiard table intended to be placed on a table has on its playing surface (d) surrounded by a projecting edge (e), a certain number of openings (h), around which an elastic ring with antagonistic action is arranged (i, il) and in one or the other of which must fall a ball pushed by the player by means of a billiard cue, after this ball has left the starting channel (g), in order to score won points, while the ball descending without result along the playing surface does not score any points.


    

Claims (1)

2. Un billard de table suivant la revendication 1, carac- térisé par le fait que les couronnes (il) qui entourent les ouvertures (h) sont formées par un seul morceau de fil métalli- que qui possède des bras (q, r) recourbés à angle droit et au moyen desquels les couronnes sont fixées sur la plaque (d). 2. A table billiard according to claim 1, characterized in that the rings (il) which surround the openings (h) are formed by a single piece of metal wire which has arms (q, r). curved at right angles and by means of which the crowns are fixed on the plate (d). 3. Un billard de table suivant les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que chacune des ouvertures (h) est en- tourée par une couronne d'épingles en acier (i), rigides mais élastiques et très rapprochées l'une de l'autre, de telle sorte que seul du côté supérieur il reste un passage pour 1' entrée des billes. 3. A table billiard according to claims 1 and 2, characterized in that each of the openings (h) is surrounded by a crown of steel pins (i), rigid but elastic and very close to one of the other, so that only on the upper side there remains a passage for 1 entry of the balls. 4. Un billard de table suivant les revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que le long des parois latérales de la surface de jeu (d) et à une certaine distance de ces parois il existe des dispositions d'épingles (k) ou des bras élastiques (le) qui font rebondir la bille qui les heurte contre les cou- ronnes (i,il), afin de rendre plus difficile l'entrée de la <Desc/Clms Page number 6> bille dans l'une des ouvertures à points gagnés. 4. A table billiard according to claims 1 to 3, characterized in that along the side walls of the playing surface (d) and at a certain distance from these walls there are arrangements of pins (k) or elastic arms (le) which bounce the ball which hits them against the crowns (i, il), in order to make it more difficult to enter the <Desc / Clms Page number 6> ball in one of the points earned openings. 5. Un billard de table suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que 'devant l'ouverture extrême supé - rieure (h) à points gagnés et près de la paroi de bord (b) se trouvent des piliers à effet rebondissant (respectivement 1 et m) qui, lorsqu'une bille les heurte, impriment à celle-ci un changement de direction en empêchant l'entrée de la bille dans une des ouvertures supérieures gagnantes. 5. A table billiard table according to claims 1 to 4, characterized in that 'in front of the upper extreme opening (h) with points earned and near the edge wall (b) are rebounding pillars. (respectively 1 and m) which, when a ball hits them, gives it a change of direction preventing the ball from entering one of the upper winning openings. 6. Un billard de table suivant les revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que les billes, à la fin de leur course, roulent dans un collecteur (n) qui est accessible par une petite porte (o), en vue de l'enlèvement des billes. 6. A table billiard according to claims 1 to 5, characterized in that the balls, at the end of their travel, roll in a collector (n) which is accessible by a small door (o), for the purpose of removal of logs. 7. Un billard de table suivant les revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que sur la plaque de base (c) est dis - posé un bras élastique (t),' qui ferme l'ouverture de sortie (w) pour la bille et dont l'extrémité libre en forme de poignée (v) passe vers l'extérieur en traversant une coulisse (u) de la boîte. 7. A table billiard according to claims 1 to 6, characterized in that on the base plate (c) is disposed an elastic arm (t), 'which closes the outlet opening (w) for the ball and whose free end in the form of a handle (v) passes outwards through a slide (u) of the box. 8. Un billard de table suivant les revendications 1 à 7, caractérisé par le fait que les différentes ouvertures (h) portent des nombres de points gagnés différents. 8. A table billiard according to claims 1 to 7, characterized in that the different openings (h) carry different numbers of points won. 9. Une forme de réalisation du billard de table suivant les revendications 1 à 8, caractérisée par le fait que les nombres de points gagnés sont disposés à la tête du billard et peuvent être fixée sur une extrémité de leviers doubles rotatifs, dont l'autre extrémité s'étend jusqu'au dessous des différentes ouvertures (h), de telle sorte que sous le poids de la bille roulant dans l'une ou l'autre ouverture,le levier correspondant est obligé de basculer en faisant remonter le nombre respectif indiquant les points gagnés. 9. An embodiment of the table billiard according to claims 1 to 8, characterized in that the numbers of points gained are arranged at the head of the billiard table and can be fixed on one end of double rotary levers, the other of which end extends to the underside of the different openings (h), so that under the weight of the ball rolling in one or the other opening, the corresponding lever is forced to swing by raising the respective number indicating the points earned. En substance comme décrit ci-dessus et représenté au dessin annexé. ----------------------------------------------- Substantially as described above and shown in the accompanying drawing. -----------------------------------------------
BE373250D BE373250A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE373250A true BE373250A (en)

Family

ID=44221

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE373250D BE373250A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE373250A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE373250A (en)
EP2462999B1 (en) Playing range and amusement machine
FR2492672A1 (en) ELECTRICAL BILLIARD WITH MULTI-LEVEL PLAYGROUND
EP0689472B1 (en) Table tennis type sports device
CH651218A5 (en) Basketball toy
BE635274A (en)
EP2896439A1 (en) Table for table soccer comprising striking elements and striking element making up same
CH466774A (en) Table ball game especially for miniature football
EP0220111A2 (en) Training apparatus for tennis
BE688773A (en)
WO1994004233A1 (en) Indoor game using skimming discs
US4078794A (en) Rotatable bar game
BE396132A (en)
BE390534A (en)
BE396944A (en)
BE346751A (en)
BE536245A (en)
FR2521020A1 (en) Game with rolling marbles - has inclined tracks to capture opponents pieces with stops in bottom of tracks
BE419879A (en)
BE393496A (en)
BE351892A (en)
BE478708A (en)
FR2593715A1 (en) Game of skill such as billiards
CH282113A (en) Salon game.
FR2926471A1 (en) Game device i.e. racket, for juggle to hit ball, has main handle with side that is partially plane in width of handle to facilitate rebounding of accessory and sliding or rolling of accessory along portion of sector of central element