BE352418A - - Google Patents

Info

Publication number
BE352418A
BE352418A BE352418DA BE352418A BE 352418 A BE352418 A BE 352418A BE 352418D A BE352418D A BE 352418DA BE 352418 A BE352418 A BE 352418A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chain
frame
track
machine according
wagon
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE352418A publication Critical patent/BE352418A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E01CONSTRUCTION OF ROADS, RAILWAYS, OR BRIDGES
    • E01BPERMANENT WAY; PERMANENT-WAY TOOLS; MACHINES FOR MAKING RAILWAYS OF ALL KINDS
    • E01B27/00Placing, renewing, working, cleaning, or taking-up the ballast, with or without concurrent work on the track; Devices therefor; Packing sleepers
    • E01B27/06Renewing or cleaning the ballast in situ, with or without concurrent work on the track
    • E01B27/10Renewing or cleaning the ballast in situ, with or without concurrent work on the track without taking-up track

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Machines For Laying And Maintaining Railways (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   Maohine   pour dégarnir les voies ferrées de leur ballast" 
On sait que les voies ferrées sont posées sur une couche de 'ballast qui doit rester perméable pour conserver son rôle de matelas légérement élastique et empêcher la stagnation des eaux de pluie dans la voie. Comme sous l'influence des pluies, de la végétation sur la voie et de la trépidation au passage des trains, il se produit, à la longue; des infiltrations de marne à l'intérieur de la couche du ballast et un affaissement de cette couche dans le sol qui 'suppriment cette perméabilité, on est obligé d'opérer périodiquement ce qu'on appelle une   "réfec-   tion" de la voie.

   Cette réfection consiste usuellement - après avoir enlevé les rails et les traverses si le trafic le permet à enlever toute la couche de ballast 'sur un tronçon donné de la voie, puis soit à remplacer complètement le ballast, soit à   oribler   les matières ainsi enlevées et à refaire le matelas avec ce qu'on peut ainsi récupérer de bon ballast, complété avec la quantité nécessaire de ballast neuf. 



   L'objet de la présente invention est de réaliser une machine qui permette d'effectuer au moins la première de ces opérations, soit l'enlèvement de la couche de ballast, mécaniquement et sans avoir à déplacer les rails et les traverses, donc d'une manière beaucoup plus économique et plus rapide. Cette machine peut aussi dans certains   cas,   effectuer mécaniquement . le criblage des matières enlevées''et la distribution du 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ballast criblé he long des deux rails de façon à permettre d'effectuer un bourrage provisoire de la voie. 



   Cette machine est caractérisée par une chaîne sans fin d'outils, susceptible d'être disposée horizontalement en travers de la voie à une profondeur et une inclinaison   règlar   bled sous les traverses et d'être soumise à un mouvement com- biné d'avancement le long de la voie et de rotation sur   elle-mé   me autour de deux axes verticaux pour que les outils attaquent le fond du   ballast   sur une couche correspondant à leur hauteur et entraînent en dehors de la voie tous les matériaux de cette couche et tous ceux des couches supérieures qui s'effondrent au fur et à mesure de l'avancement du creusage ainsi effectué. 



   Les dessins annexés représentent, à titre d'exemple, a une forme d'éxécution de l'objet de l'invention, dans laquelle les moyens pour dégarnir mécaniquement la voie sont combinés avec un disque de déblayage, une drague, un crible, un transporteur et un distributeur pour que le criblage des matières enlevées et la distribution le long des deux rails du ballast criblé se fassent aussi mécaniquement. 



   Les fig. 1 et 2 de ces derniers montrent, respective- ment, en vue latérale et en plan, la machine en position de travail. 



   La fig. 3 en est une coupe transversale,   à   plus grande échelle, faite suivant la ligne III-III de la fig. 1. 



   La fig. 4 est une coupe horizontale faite suivant la ligne IV-IV de la fig. 3. 



   Les fig. 5 et 6, enfin, montrent respectivement et à une plus grande échelle les outils de la chaîne sans fin en élévation et en vue latérale. 



     En   se reportant à ces dessins, on voit que dans un espace t entièrement dégarni de ballast sous les rails 2 et les traverses 3 d'une voie ferrée, on peut disposer ho- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rizonzalement, en travers de cette voie sur la plateforme 4 de la voie, un châssis 5 dans lequel est montée sur deux six-pans 6 et 7, une chaîne sans fin 8, dont les éléments ou maillons por tent ohacon un   ôutil,   qui est alternativement une pioche de ctr creusage 58 et une pelle d'entraînement 9. (Cette chaîne et ces outils seront décrits plus complètement plus loin). 



   Le six-pans   6 porte   une double denture d'entraîne- ment et est claveté sur un petit arbre vertical 10, qui tou- rillonne dans un palier 11, solidaire du châssis 5, tandis que le six-pans 7 est monté fou sur un arbre vertical 12, qui est fixé à ce châssis 5. 



   L'actionnement de la   chaîne   8 est effectué par   l'inter-   médiaire d'un cardan en deux parties 13 et d'un engrenage d'an- gle 14 à l'aide d'un moteur 15 porté sur un bras de section car- rée et peuvent être accouplés ou séparés à volonté à l'aide d'un manchon d'accouplement 17, maintenu en position active par une goupille 18. Au châssis 16 du wagonnet sont articulés autour d'un axe 19 deux bras 20, prenant appui en leur milieu, ces deux bras peuvent être fixés au palier 11 de manière à réaliser une connexion entre ce palier et la châssis 16. 



   L'une des extrémités du châssis 5 de la chaîne 8 peut être rendue solidaire du châssis 16 du wagonnet. 
 EMI3.1 
 



  1.' &utre L'autre extrémité du ch4ssis .É..J?eut également être reliée rigidement au châssis 16 à l'aide d'un bras 22. articulé en 23 à ce châssis 16 et prenant appui dans la fourche d'une chape 24. L'extrémité libre de ce bras 22 peut être rendue solidaire de l'arbre fixe 12, portant le six-pans 7.La hauteur du châssis 16 au-dessus des deux essieux du wagonnet peut être réglèe à l'aide de 4 chaînes 25, Chacune de ces chaînes25 est fixée une de ses extrémités en 26 à un des angles du châssis 16, puis passe successivement sous un galet 27, fixé à ce châssis, sur un galet 28, fixé au coussinet d'un des essieux du wagon- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 net, puis sous un second galet   29  fixé au châssis 16, pour ve- nir finalement s'enrouler sur un tambour 30, actionne à l'aide d'une réduction d'engrenage 31. 



   Il y a tambour 30 indépendant pour chacune des paires latérales de chaînes 25, ce qui fait qu'il est possible d'in- cliner légèrement le châssis 16 sur les deux essieux du wagon- net. Comme le châssis 5 de la chaîne 8. lorsqu'il est fixé aux bras 20 et 22 forme un bloc rigide avec le châssis 16 du wagonnet, on voit que grâce aux chaînes 25 il est possible de règler, d'une part, la hauteur de travail de la   chane   8 sous les traverses 3 et,   d'autre.   part, d'incliner cette chaîne lorsqu'on doit travailler sur une plateforme 4 légèrement in- clinée. 



   L'arbre moteur du moteur 15 actionne les deux essieux du wagonnet partl'intermédiaire d'un engrenage réducteur à cliquet ( non représenté) et de deux chaînes à tendeur de tout type connu. 



   Grâce aux tendeurs de ces chaînes de transmission tous les déplacements du   châssis   16 par rapport aux roues du wagonnet sont compensés. Le wagon reste donc actionné par le moteur 15 dans toutes les positions de réglage du châssis 16, 
Par le moteur   15,   la chaîne 8 est donc soumise à un mouvement combiné d'avancement le long de la voie dans le sens de la frèche   x (fig,   1) et de rotation sur elle-même autour.des arbres verticaux 10 et 12 ce qui fait que les pioches 58 du brin antérieur de la chaîne attaquent le fond du matelas de bal last, tandis que les pelles 9 entraînent en dehors de la voie tous les matériaux de la couche de'ballast ainsi attaquée et tous ceux des couches supérieures et intermédiaires qui s'ef- fondrent au fur et à mesure du creusage effectué par les pio- ches 56. 



   Toutes les matières ainsi transportées sur le côté 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de la voie alors entraînées par un disque dé déblayage 56, porté par un arbre rotatif 57, Sur ce disque 56 travaille l'ex- trémité inférieure d'un élévatuer à godets 32, qui enlève ces matières au fez et à mesure, les élève et les déverse sur un plan incliné 33, d'où elles tombent dans un crible cylindrique 34 Le sable, la terre et le petit qui passent à travers les trous de ce crible tombent sur un transporteur sans fin 35 qui les déverse soit sur le côté de la voie, soit sur un wagon qui suit la   machiner   tandis que le ballast criblé, qui sort à l'extrémité inférieur du   crible 54,   tombe dans un distributeur 36, qui le répartit également le long des deux rails 8 ,

  de manière à ce qu'il puisse être immédiatement réutilisé pour caler la voie, 
La chaîne 8,¯le disque 56 l'élévateur 32, le crible 34 et le transporteur 35 sont actionnés à la vitesse voulue par le moteur 15 de toute manière approprié. L'élévateur 32 est mon- té de façon à pouvoir pivoter autour d'un arbre horizontal   37,   pour pouvoir être relevé, en vue du transport de la machine,   à   l'aide d'untreuil pivotant 38. 



   En se rapportant plus spécialement aux fig. 3 à 6 du dessin, on voit qu'au corps rigide du châssis 5 de la chaîne 8 sont pivotés an 40,   41,,   avec un certainjeu, deux bras 42 43, qui sont articulés entre eux par l'intermédiaire d'un boulon 44, mo- bile dans deux coulisses 45. ménagées dans le châssis 5, suivant l'axe médian de ce   châsses,   Un fort ressort 46 tend à maintenir 1 la boulon 44 dans la position représentée sur la fig, 4, au fond des coulisses 45 d Ce dispositif constitue le tendeur de la chaîne 8, qui est guidée tout autour du   châssis   5 sur une rangée de galets 47 . 



   Au châssis 5 est également pivoté en   48.   un bras 49 qui vient s'appuyer, par Ion extrémité libre recourbée, sur le moyeu du six-pans 6 de manière à servir de came pour obliger les pelles 9 à s'incliner progressivement en arrière lorsqu'elles 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 arrivent au bout de leur course active. Au moment où ces pelles 9 quittent cette came, leurs surfaces actives sont rabattues comme représenté sur la fig, 4 et restent dans cette position sur tout le parcours du brin postérieur de la chaïne 8 jusqu'à ce qu'elles soient progressivement ramenées dansleurs position active par les faces du six-pans 7 qui jouent le rôle de came. 



   Cet effacement des outils   d'entraînement   du ballast en regard de l'extrémité motrice de la chaîne 8 a pour but d'é- viter que le ballast ne soit entraîné par eux sous la machine au delà du disque 56, 
Chaque pelle 9 (fig, 5 et 6) est constituée par une plaque d'acier 50 fixée de façon à pouvoir êtrefaciliment rem- placée après usure, sur un talon 52 comportant deux pièces en tôle d'acier, assemblées entre elles par la fixation même de la plaque 50, Ce talon 52 est percé en 53 pour permettre le mon- tage de la pelle 9 dans un des maillons porteurs d'outils de la chaîne 8. 



   Comme le bord actif 54 du talon 52 appuie à la fois sur plusieurs galets 47 pendant le travail de l'outil 9, celui-ci est maintenu sur toute la longueur du brin antérieur de la chaï- ne 8 dans une position approximativement   normale   à la courbe for- mée par ce brin de la   chaîne.   Comme, d'autre part, le long de ce brin, les galets 47 sont aussi rapprochés que possible, il ne se produit pas d'oscillations de l'aoutil 9, lorsque celui-ci a quitté un de ces galets, 
Les pioches 58 sont, par contre, fixées rigidement aux maillons de la   chaîne 8 ce   qui fait qu'elles conservent cons- tamment leur position normale à la courbe formée par cette chaîne, 
Comme leur hauteur est relativement minime par rap- port à celle des pelles 9, elles n'entraînent pas de matières sous la machine.

   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Il faut remarquer en outre que la forme de ces pioches 58 est telle qu'elles attaquent le ballast chacune en un point situé en arrière de la normale passant par,l'axe d'articulation du maillon de la chaîne 8 qui la porte. 



   La machine; établie suivant ce mode de réalisation, fonc- tionne comme suit; 
Le wagonnet ayant été amené à l'emplacement où l'on veut commencer le travail et la voie ayant été complètement dégarnie à la main de son ballast sur une longueur de 3 à 4 mètres à cet emplacement, on fait descendre le châssis 5, por- tant la chaîne 8. qui se trouve à ce moment suspendue le long du wagonnet sur le côté oppose à   1'éleva/tuer     à   deux treuils, jusque sur la plateforme de la voie.

   Puis on décroche ce châssis et on le met en place en travers de la voie sous les traverses dégarnies de ballast, Ceci fait, on amène le wagonnet en po- sition telle que les bras 20et 22, articulés au châssis 14 coin- ci dent respectivement avec le palier 11 et avec l'arbre 12, puis on accouple ces organes entre eux pour rendre le châssis 5 de la chaîne 8 solidaire du châssis 16 du wagonnet, comme décrit pré- cédemment, ainsi que les deux parties du cardan 13 pour relier mécaniquement le six-pans entraîneur 6 de la chaîne 8 au motaur.15 
Dès que l'appareil dégarnisuur est ainsi relié rigide- ment au   chassie   16 du wagonnet, on peut règler la profondeur du travail de la chaîne 8, en abaissant ou relevant le châssis 16 à l'aide des   chaînes   25,

   de manière à ce que la partie anté- rieur du châssis 5 de la chaîne 8 vienne reposer sur la plate- forme 4 de la voie,, tandis que la xxxxx partie postérieure de ce châssis est légèrement relevé pour éviter son talonnement sur cette plateforme 4, 
Comme cette plateforme- suivant le profil normal de la voie - est également inclinée pour favoriser l'écoulement latéral des eaux de pluie, on donne - ce faisant - au châssis 16 une inclinaison parallèle à celle de la plateforme   ..iL.   tou- jours à l'aide des chaînes 25 et des deux tambours 30. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   La machine est alors prête à fonctionner. Dès qu'on mot en marche la moteur 15,  Le wagonnet ne met à avancer dans le sens de la flèche x et la chaîne 8, le disque   56,   l'élévateur 32, le crible 34 et la transporteur 35 commencent à tourner. 



   Comme la chaîne 8 est, en fait, rendue extensible par l'existence du ressort 46 et des bras articulés 42, 43 de son châssis 5, il ne se produit pas de rupture de   la.   chaîne dans le cas où un caillou viendrait se   cocer   entre elle et l'un des six-pans. 



   Derrière la machine travaille une équipe d'ouvriers qui bourrent au fur et à mesure les traverses dégarnies, sur une largeur de 50 à 60 cm. sous les rails, avec le ballast criblé qui tombe du distributeur 36 de façon à ce que le tra- vail de réfection se fasse sans interrompre le trafic ferro- viaire. 



   La machine est munie d'un charriot (non représenté) dont les roues 55 sont perpendiculaires aux roues du wagonnet pour permettre -après avoir   désacouplé   l'appareil dégarnis- seur- de la garer sur le xôté de la voie, lorsqu'il faut lais- ser passer un train sur la voie, 
Plusieurs variantes pourraient être apportées à ce mode de réalisation sans s'écarter de l'objet de l'invention. 



   Ainsi, la machine pourrait ne comporter que l'appareil   dégarnisseur,   le criblage des matières amenées sur la bord de la plateforme se faisant alors à la main sur des cribles ordinaires disposés le long de la bauquette. 



   La chaine deppelles et pioches pourrait être entrai- née à ses deux extrémités, c'est à dire que les deux six-pane 6 et 7 seraient actionnés d'une manière   synchrone   par le moteur. 



   Les galets de roulements de la chaîne 8 aulieu d'être portés par le châssis 5,pourraient être portés par le talon des pelles et des pioches, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
Il pourrait   y .avoir   une pelle 9 et une   pioohe   58 montées sur chaque maillon de la chaîne 8. 



   L'axe longitudinal de la chaîne 8, en position de travail, au lieu d'être disposé à angle droit des 'rails, pourrait faire, avec ces rails, un autre angle. 



   Les pelles 9 pourraient être d'une seule pièce et leur face active pourrait avoir un profil tout différent de celui représenté. 



   Enfin., on pourrait prévoir des moyens pour pousser les matériaux entraïnés par le. disque 56 dans les godets 32.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Maohine to strip the tracks of their ballast"
It is known that the railways are laid on a layer of ballast which must remain permeable to retain its role of slightly elastic mattress and prevent the stagnation of rainwater in the track. As under the influence of the rains, the vegetation on the track, and the trepidation of the passing trains, it occurs in the long run; infiltration of marl inside the ballast layer and subsidence of this layer in the ground which eliminates this permeability, one is obliged to periodically operate what is called a "repair" of the track.

   This repair usually consists - after having removed the rails and sleepers if traffic allows it, to remove all the ballast layer on a given section of the track, then either to replace the ballast completely, or to orient the material thus removed and to remake the mattress with what we can thus recover from good ballast, completed with the necessary quantity of new ballast.



   The object of the present invention is to provide a machine which makes it possible to perform at least the first of these operations, namely the removal of the layer of ballast, mechanically and without having to move the rails and sleepers, therefore to a much more economical and faster way. This machine can also in some cases perform mechanically. the screening of the removed material '' and the distribution of

 <Desc / Clms Page number 2>

 ballast screened along the two rails so as to allow temporary blocking of the track.



   This machine is characterized by an endless chain of tools, capable of being arranged horizontally across the track at an adjustable depth and inclination under the sleepers and of being subjected to a combined movement of forward movement. along the track and rotate on itself around two vertical axes so that the tools attack the bottom of the ballast on a layer corresponding to their height and drag out of the track all the materials of this layer and all those of the upper layers which collapse as the digging progressed.



   The accompanying drawings show, by way of example, a embodiment of the object of the invention, in which the means for mechanically clearing the track are combined with a clearing disc, a dredge, a screen, a conveyor and distributor so that the screening of the removed material and the distribution along the two rails of the screened ballast is also done mechanically.



   Figs. 1 and 2 of the latter show, respectively, in side view and in plan, the machine in working position.



   Fig. 3 is a cross section, on a larger scale, taken along the line III-III of FIG. 1.



   Fig. 4 is a horizontal section taken along the line IV-IV of FIG. 3.



   Figs. 5 and 6, finally, show respectively and on a larger scale the tools of the endless chain in elevation and in side view.



     Referring to these drawings, we see that in a space t entirely stripped of ballast under the rails 2 and the sleepers 3 of a railway track, it is possible to arrange ho

 <Desc / Clms Page number 3>

 Rizonzalement, across this track on the platform 4 of the track, a frame 5 in which is mounted on two hexagonal 6 and 7, an endless chain 8, whose elements or links por tent ohacon a tool, which is alternatively a digging control pick 58 and a drive shovel 9. (This chain and these tools will be described more fully below).



   The hexagon 6 has a double drive toothing and is keyed on a small vertical shaft 10, which rotates in a bearing 11, integral with the frame 5, while the hexagon 7 is mounted idle on a vertical shaft 12, which is fixed to this frame 5.



   The chain 8 is actuated by means of a two-part gimbal 13 and an angle gear 14 by means of a motor 15 carried on a section arm because - re and can be coupled or separated at will using a coupling sleeve 17, held in the active position by a pin 18. The chassis 16 of the wagon are articulated around an axis 19 two arms 20, taking resting in the middle, these two arms can be fixed to the bearing 11 so as to make a connection between this bearing and the frame 16.



   One of the ends of the frame 5 of the chain 8 can be made integral with the frame 16 of the wagon.
 EMI3.1
 



  1. ' The other end of the frame .É..J? could also be connected rigidly to the frame 16 by means of an arm 22. articulated at 23 to this frame 16 and bearing in the fork of a yoke 24. The free end of this arm 22 can be made integral with the fixed shaft 12, carrying the hexagon 7. The height of the frame 16 above the two axles of the wagon can be adjusted using 4 chains 25 Each of these chains25 is fixed at one of its ends at 26 to one of the corners of the frame 16, then passes successively under a roller 27, fixed to this frame, on a roller 28, fixed to the bearing of one of the axles of the wagon-

 <Desc / Clms Page number 4>

 net, then under a second roller 29 fixed to the frame 16, to finally wind up on a drum 30, actuated by means of a gear reduction 31.



   There is independent drum 30 for each of the side pairs of chains 25, so that it is possible to tilt the frame 16 slightly on both axles of the wagon. As the frame 5 of the chain 8 when it is fixed to the arms 20 and 22 forms a rigid block with the frame 16 of the wagon, it can be seen that thanks to the chains 25 it is possible to adjust, on the one hand, the height. chain 8 under the crosspieces 3 and, other. hand, to incline this chain when you have to work on a platform 4 slightly inclined.



   The drive shaft of the motor 15 actuates the two axles of the wagon partl'intermediate a reduction gear with ratchet (not shown) and two tensioner chains of any known type.



   Thanks to the tensioners of these transmission chains, all the movements of the frame 16 relative to the wheels of the wagon are compensated. The wagon therefore remains actuated by the motor 15 in all the adjustment positions of the chassis 16,
By the motor 15, the chain 8 is therefore subjected to a combined movement of advance along the track in the direction of the cutter x (fig, 1) and of rotation on itself around the vertical shafts 10 and 12 whereby the picks 58 of the front end of the chain attack the bottom of the ball last mattress, while the scoops 9 drag out of the way all the materials of the ballast layer thus attacked and all those of the upper layers and intermediates which crumble as the digging carried out by the pickaxes 56.



   All materials thus transported to the side

 <Desc / Clms Page number 5>

 of the track then driven by a clearing disc 56, carried by a rotating shaft 57, On this disc 56 works the lower end of a bucket elevator 32, which removes these materials with a fez and as they measure, raises them and dumps them on an inclined plane 33, from where they fall into a cylindrical sieve 34 The sand, earth and the small which pass through the holes of this sieve fall on an endless conveyor 35 which dumps them either on the side of the track, or on a wagon which follows the machine while the screened ballast, which leaves the lower end of the screen 54, falls into a distributor 36, which distributes it equally along the two rails 8,

  so that it can be immediately reused to block the track,
Chain 8, disc 56, elevator 32, screen 34 and conveyor 35 are operated at the desired speed by motor 15 in any suitable manner. The elevator 32 is mounted so as to be able to pivot around a horizontal shaft 37, so as to be able to be raised, with a view to transporting the machine, with the aid of a pivoting winch 38.



   With particular reference to FIGS. 3 to 6 of the drawing, it can be seen that at the rigid body of the frame 5 of the chain 8 are pivoted an 40, 41 ,, with a certain clearance, two arms 42 43, which are articulated together by means of a bolt 44, movable in two slides 45. provided in the frame 5, along the median axis of this frame, a strong spring 46 tends to maintain 1 the bolt 44 in the position shown in fig, 4, at the bottom of the slides 45 d This device constitutes the chain tensioner 8, which is guided all around the frame 5 on a row of rollers 47.



   The frame 5 is also pivoted at 48. an arm 49 which comes to rest, by the curved free end, on the hub of the hexagon 6 so as to serve as a cam to force the shovels 9 to tilt gradually backwards. when they

 <Desc / Clms Page number 6>

 arrive at the end of their active race. When these shovels 9 leave this cam, their active surfaces are folded back as shown in FIG, 4 and remain in this position throughout the course of the posterior strand of the chain 8 until they are gradually returned to their position. activated by the faces of the hexagon 7 which act as a cam.



   The purpose of this removal of the ballast drive tools opposite the drive end of the chain 8 is to prevent the ballast from being driven by them under the machine beyond the disc 56,
Each shovel 9 (fig, 5 and 6) is made up of a steel plate 50 fixed so that it can be easily replaced after wear, on a heel 52 comprising two sheet steel parts, assembled together by the fastener. even of the plate 50, This heel 52 is drilled at 53 to allow mounting of the shovel 9 in one of the tool-carrying links of the chain 8.



   As the active edge 54 of the heel 52 bears simultaneously on several rollers 47 during the work of the tool 9, the latter is maintained over the entire length of the front end of the chain 8 in a position approximately normal to the curve formed by this strand of the chain. As, on the other hand, along this strand, the rollers 47 are as close together as possible, there is no oscillation of the tool 9 when the latter has left one of these rollers,
The picks 58 are, on the other hand, rigidly fixed to the links of the chain 8, which means that they constantly retain their position normal to the curve formed by this chain,
As their height is relatively small compared to that of the shovels 9, they do not entrain material under the machine.

   

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   It should also be noted that the shape of these picks 58 is such that they attack the ballast each at a point situated behind the normal passing through the axis of articulation of the link of the chain 8 which carries it.



   The machine; set according to this embodiment, operates as follows;
The wagon having been brought to the location where we want to start work and the track having been completely stripped by hand of its ballast over a length of 3 to 4 meters at this location, we lower the chassis 5, por - both the chain 8 which is at this moment suspended along the wagon on the side opposite to the elevation / kill with two winches, up to the platform of the track.

   Then we unhook this frame and we put it in place across the track under the ballast-stripped sleepers. This done, we bring the wagon in position such that the arms 20 and 22, articulated to the frame 14 corner respectively. with the bearing 11 and with the shaft 12, then these members are coupled together to make the frame 5 of the chain 8 integral with the frame 16 of the wagon, as described above, as well as the two parts of the gimbal 13 to connect mechanically the hexagon drive 6 of chain 8 to the motaur.15
As soon as the stripped apparatus is thus rigidly connected to the chasie 16 of the wagon, the working depth of the chain 8 can be adjusted by lowering or raising the frame 16 using the chains 25,

   so that the front part of the frame 5 of the chain 8 comes to rest on the platform 4 of the track, while the rear part xxxxx of this frame is slightly raised to prevent its bottoming out on this platform 4 ,
As this platform - following the normal profile of the track - is also inclined to promote the lateral flow of rainwater, - in doing so - the frame 16 is given an inclination parallel to that of the platform ..iL. always using the chains 25 and the two drums 30.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The machine is then ready to operate. As soon as the motor 15 is started, the wagon does not start to advance in the direction of the arrow x and the chain 8, the disc 56, the elevator 32, the screen 34 and the conveyor 35 start to turn.



   As the chain 8 is, in fact, made extensible by the existence of the spring 46 and the articulated arms 42, 43 of its frame 5, no breakage of the. chain in the event that a pebble comes to nest between it and one of the hexagon.



   Behind the machine works a team of workers who gradually fill the bare sleepers, over a width of 50 to 60 cm. under the rails, with the screened ballast falling from distributor 36 so that the repair work can be done without interrupting rail traffic.



   The machine is fitted with a cart (not shown), the wheels 55 of which are perpendicular to the wheels of the wagon to allow - after having disconnected the stripping device - to park it on the side of the track, when it is necessary to leave it. - pass a train on the track,
Several variants could be made to this embodiment without departing from the object of the invention.



   Thus, the machine could only include the stripping device, the screening of the materials brought to the edge of the platform then being done by hand on ordinary screens arranged along the bauquette.



   The chain of call and picks could be driven at both ends, ie the two six-panes 6 and 7 would be actuated synchronously by the motor.



   The chain rollers 8 instead of being carried by the frame 5, could be carried by the heels of shovels and pickaxes,

 <Desc / Clms Page number 9>

 
There could be a shovel 9 and a pioohe 58 mounted on each link of the chain 8.



   The longitudinal axis of the chain 8, in the working position, instead of being arranged at right angles to the rails, could form, with these rails, another angle.



   The shovels 9 could be in one piece and their active face could have a profile quite different from that shown.



   Finally., One could provide means for pushing the materials entrained by the. disc 56 in buckets 32.


    

Claims (1)

REVENDICATION --------------------------- 1) Machine pour dégarnir les voies ferrées de leur ballast, mécaniquement, sans avoir à enlever les rails et les traverses, caractérisée: par une chaîne sans fin d'outils, sus- ceptible d'être disposée horizontalement en travers de la voie à une profondeur et une inclinaison règlables sous les traverses et d'être soumise à un mouvement combiné d'avancement le long Résumé de la voie et de rotation sur elle-même autour de deux axes ver- ticaux disposée de chaque côté de la voie en dehors des traverses pour que les outils attaquent le fond du matelas de ballast sur une couche correspondant à leur hauteur et entraînent, en dehors de la voie, tous les matériaux de cette et tous ceux des couches supérieures qui s'effondrent au fur et à mesure de l'avancement du creusage ainsi effectué. CLAIM --------------------------- 1) Machine for removing ballast from railway tracks, mechanically, without having to remove rails and sleepers, characterized by: an endless chain of tools, capable of being placed horizontally across the track at a depth and inclination adjustable under the sleepers and to be subjected to a combined movement of advancement along the track Summary and of rotation on itself around two vertical axes arranged on each side of the track apart from the sleepers so that the tools attack the bottom of the ballast mattress on a layer corresponding to their height and carry, out of the way, all the materials of this and all those of the upper layers which collapse as and when progress of the digging thus carried out. 2( Machine selon la revendication 1, caractérisée par le fait que la chaîne portant les outils, après avoir été engagée sous les traverses de la voie, peut être reliée mécaniquement à un moteur porté sur un wagonnet roulant sur la voie, tandis que son châssis peut être fixé rigidement par ses deux extrémité(au châssis de ce wagonnet, le dit châssis pouvant être pendu sur les essieux de ce dernier de manière à ce que sa hauteur et son inclinaison par rapport à la voie puissent être règlées. 2 (Machine according to claim 1, characterized in that the chain carrying the tools, after having been engaged under the sleepers of the track, can be mechanically connected to a motor carried on a wagon rolling on the track, while its frame can be rigidly fixed by its two ends (to the frame of this wagon, the said frame being able to be hung on the axles of the latter so that its height and its inclination with respect to the track can be adjusted. 3) Machine selon les revendications let 2 caractérisée par le fait que la chaîne porte-outils tourne sur une rangée de galets, montés dans son châssis, et est portée par deux roues à chaîne, une roue entraîneuse, clavetée sur un arbre vertical/qui peut âtre relié mcoaniquement par l'intermédiaire d'un cardan au moteur et une roue uniquement porteuse, montée folle sur un arbre vertical fixe, qui peut être relié rigide-ment au châssis <Desc/Clms Page number 11> du wagonnet, 4) Machine selon les revendications 1 à 3, caractérisée par le fait que le châssis de la chaîne porte-outils oomporte une partie antérieure rigide convexe et une partie postérieure arti- culée, 3) Machine according to claims let 2 characterized in that the tool chain rotates on a row of rollers, mounted in its frame, and is carried by two chain wheels, a drive wheel, keyed on a vertical shaft / which can be mechanically connected by means of a cardan shaft to the motor and a load-bearing wheel only, mounted loose on a fixed vertical shaft, which can be rigidly connected to the frame <Desc / Clms Page number 11> of the wagon, 4) Machine according to claims 1 to 3, characterized in that the frame of the tool-holder chain has a convex rigid front part and an articulated rear part, soumise à l'action d'un ressort pour régler la tension de la chaîne et permettre son extension lorsque un caillou se loge entre elle et l'une des roues à chatne, 5) Machine selon les revendications 1 à 4, caractérisée par le fait que chaque outil est fixé sur un bras articulé à l'un des maillons desla chaîne Bans fin, ce bras présentant un talon qui appuie simultanément sur plusieurs des galets de roulement de la chaîne tout le long du brin actif de cette dernière de manière à maintenir l'outil dans une position de travail appro- ximativement normale à la courbe convexe de ce bras de la chaîne. subjected to the action of a spring to adjust the tension of the chain and allow its extension when a pebble is lodged between it and one of the castor wheels, 5) Machine according to claims 1 to 4, characterized by the fact that each tool is fixed on an articulated arm to one of the links of the chain Bans end, this arm having a heel which simultaneously presses on several of the rolling rollers of the chain all along the active part of the latter so as to maintain the tool in a working position approximately normal to the convex curve of this chain arm. 6) Machine selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fair que les outils sont constituée par des pioches de creu- sage et des pelles d'entraînement alternées; la pointe de cha- cune de ces pioches étant disposée par rapport à l'axe d'articu- lation du maillon qui la porte de manière à ce qu'elle attaque n le ballast en un point situé en arrière de la normale passant par cet axe, 7) Machine selon les revendications de 1 à 6, caractérisée par un bras articulé au châssis de la chatne porte-outils de manière à servir de came pour obliger les pelles à s'incliner progressivement en arrière à la fin de leur course active et à s'effacer le long de la chaîne au moment o leurs talons quittent cette came, 8) Machine selon les revendications 1 à 7, 6) Machine according to claims 1 to 5, characterized in that the tools consist of digging picks and alternate drive scoops; the point of each of these pickaxes being disposed with respect to the axis of articulation of the link which carries it so that it attacks the ballast at a point situated behind the normal passing through this axis, 7) Machine according to claims 1 to 6, characterized by an arm articulated to the frame of the tool-holder chain so as to serve as a cam to force the shovels to tilt gradually backwards at the end of their active stroke and to disappear along the chain when their heels leave this cam, 8) Machine according to claims 1 to 7, caractérisés <Desc/Clms Page number 12> par le fait que le châssis du wagonnet porte-outre le moteur- un disque de déblayage, un élévateur à godets, un orible et un transportuer , qui sont actionnée par le moteur à la même vites- se que la chaîne porte-outils et qui coopèrent avec cette derniè re de manière à cribler les matières amenées en dehors de la voie mécaniquement sur le wagonnet et à distribuer le bon bal- last sortant du crible également le long des deux rails pour permettre d'effectuer immédiatement le bourrage provisoire de la voie. characterized <Desc / Clms Page number 12> by the fact that the chassis of the wagon carries besides the engine a mucking disc, a bucket elevator, an orible and a transporter, which are operated by the engine at the same speed as the tool chain and which cooperate with the latter so as to screen the material brought out of the track mechanically on the wagon and to distribute the good ball- last coming out of the screen also along the two rails to allow the temporary jamming of the track to be carried out immediately . 9) Machine selon les revendications à à 8, caractérisée par le fait qu'en position de travail le châssis de la chaîne porte-outils est légèrement incliné en avant afin d'éviter le talonnement de sa partie postérieure sur la plateforme qu'on vient de dégarnir de sa couche de ballast. 9) Machine according to claims to 8, characterized in that in the working position the frame of the tool chain is slightly inclined forward in order to avoid the bottom of its rear part on the platform that comes to remove its layer of ballast.
BE352418D BE352418A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE352418A true BE352418A (en)

Family

ID=27184

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE352418D BE352418A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE352418A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0004985B1 (en) Train for the renewal of a railway track
EP1194031B1 (en) Device and method for treating the soil by aeration
FR2570723A2 (en) Slip-forming machine with two extrusion plates for making concrete roads
EP0021987B1 (en) Machine for driving underground galleries
FR2916604A1 (en) Self-propelled or towed engine for turning flax in textile industry, has arms placed at proximity with respect to each other such that blade is placed between arms, and continuous stem lap turned around arms when arms defines semi-spiral
FR2480815A1 (en) RAILWAY CONSTRUCTION MACHINE COMPRISING A DEVICE FOR DEBLAYING AND PLACING THE BALLAST LAYER
FR2578903A1 (en) Excavating machine for hard ground
BE352418A (en)
JP3121037U (en) Stone gravel removal machine
FR2464617A1 (en) ROTARY MOUNTED PLOW
CH126750A (en) Machine for stripping railways of their ballast.
CH655333A5 (en) ROLLING MACHINE FOR EXCAVATING THE BALLAST OF RAILWAYS.
EP0028668A1 (en) Train for stabilising a railway track
EP0085790B1 (en) Railway track reconditioning train
FR2656764A1 (en) Stone collector
FR2924304A1 (en) Towing tractor for use with agricultural fruit collecting machine, has chassis with parts that receive axles and is articulated along axis, where value of wheel track fixed for each axle is higher than value of wheelbase fixed for axles
FR2698281A1 (en) Turf system on support, which is removable for storage - has steel plate supporting soil on which grass grows,with plate being raised by hydraulic jacks and moved on wheels
BE504264A (en)
FR3019566B1 (en) MACHINE FOR THE CONTINUOUS CONCRETE MILLING OF PITS PROVIDED WITH A WINCH
FR2538425A1 (en) Railway ballast mobile clearing and levelling machine
FR2551781A1 (en) Method and apparatus for the continuous re-forming of railway ballast
CH426919A (en) Method for moving sets of tracks and apparatus for carrying out this method
BE505613A (en)
BE825875A (en) DEVICE FOR FLOOR LEVELING
BE702490A (en)