BE351863A - - Google Patents

Info

Publication number
BE351863A
BE351863A BE351863DA BE351863A BE 351863 A BE351863 A BE 351863A BE 351863D A BE351863D A BE 351863DA BE 351863 A BE351863 A BE 351863A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
blank
cutter
axis
variable
milling cutter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE351863A publication Critical patent/BE351863A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23CMILLING
    • B23C3/00Milling particular work; Special milling operations; Machines therefor
    • B23C3/28Grooving workpieces
    • B23C3/32Milling helical grooves, e.g. in making twist-drills

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Milling Processes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "PROCEDE ET APPAREIL POUR LA FABRICATION 
D'ORGANES DE COMMANDE DE LA DIRECTION   DES   
VEHICULES ET PRODUIT EN   RESULTANT".   formée par Société dite t   ROSS   GEAR AND TOOL COMPANY 
L'invention vise un procédé et une machine pour tailler des rainures hélicoïdales variables dans les or- ganes de commande de la direction des véhicules. 



   Ces organes de commande sont des corps cylindri- ques munis d'une ou de plusieurs rainures   hélicoïdales ,   le pas de chacune des rainures variant depuis le milieu jusqu'à chacune des extrémités. La rainure hélicoïdale de ces organes de commande est disposée de façon à recevoir 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un bras (ou un ergot porté par le bras) d'un arbre oscillant disposé à angle droit de cet organe ; il en résulte que la rotation de cet organe de commande sur son axe donne un mou- vement d'oscillation variable à cet arbre oscillant ; les mouvements relatifs de l'organe de commande et de l'arbre oscillant variant suivant le point où le bras est en prise avec la rainure. 



   La rainure de l'organe de commande doit être faite avec une grande précision et sur le dessin annexé ,on a représenté une partie d'une machine à faire ces rainures. suffisante pour permettre de comprendre de façon complète la présente invention. La description qui suit est faite avec référence à ce dessin sur lequel : 
La figure 1 est une vue en élévation par l'avant d'une machine permettant de tailler des rainures hélicoïdales variables dans les organes de commande de direction. 



   La figure 2 représente celle-ci en plan vue par le dessus. 



   La figure 3 est une coupe suivant la ligne 3-3 de la figure 2. 



   La figure 4 est une vue schématique montrant le procédé de taille des rainures sur une ébauche d'organe de commande. 



   La figure 5 est une vue de détail de l'un des organes de commande rainurés. 



   La figure 6 représente un détail.en coupe suivant la ligne 6-6 de la figure 4. 



   Les figures 7 et 8 sont des schémas représentant différentes positions relatives de l'ébauche et de la fraise pendant la taille. 



     Ainâi   que cela est   représenté ,   la machine com- prend un plateau 1 sur lequel sont montés les organes de travail ce plateau peut être de toute construction 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 convenable telle par exemple celle du plateau d'une machine ordinaire à fraiser les vis. Sur le plateau , sont disposées une poupée fixe 2 et une poupée mobile 3 qui peuvent être montées sur le plateau de façon à pouvoir être réglées à la manière habituelle ,si on le désire. 



  L'ébauche dans laquelle sera taillée l'organe de commande est désignée sur le dessin   par B ;   elle est montée entre le centre   jjf   de la poupée mobile 3 et le centre 2a de la poupée fixe 2 à la façon habituelle dont on monte les pièces métalliques dans une machine à fraiser les vis. 



   Sur le   plateau 1  se trouve un porte-outil 4 qui peut être monté à glissement de toute façon appropriée et qui lorsqu'il est en position ,peut être bloqué à sa place de toute façon convenable.   e   porte-outil 4 est placé entre les poupées 2 et 3 et est muni sur ses côtés opposés   d'oreilles .4   en saillie vers le haut et percées de façon à recevoir l'arbre 4b. L'arbre 4b présente un évidement 4c dans l'une des extrémités duquel est fixée une pièce filetée qui est en prise avec l'extrémité filetée 4e d'un axe 4x qui tourillonne dans une douille 4, emmanchée dans un manchon   monté   dans l'extrémité extérieure de l'un des paliers 4a concentrique à l'arbre 4b. 



   L'extrémité intérieure du manchon 4g est ajustée sur l'extrémité voisine de l'arbre 4b et est de préférence calée sur celui-ci comme en 4k de sorte que l'arbre 4b et le manchon 4g peuvent tourner solidairement l'un de l'autre ; on empêche le jeu longitudinal du manchon 4g de toute façon appropriée ; sur la figure 3 ,on a repré- senté une bague 4a portant contre l'extrémité extérieure du manchon et fixée à   l'oreille .   au moyen de vis 4t. 



   Sur   l'axe 4   est fixé un   volant ±  au moyen duquel on peut faire tourner l'extrémité filetée 4e de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 celui-ci de façon à régler longitudinalement   l'arbre 4    sur le   porte-outil   On empêche le jeu longitudinal de l'axe 4x par rapport à son support au moyen d'un collier 4i porté par l'axe et qui est serré fortement contre l'extrémité extérieure de la douille 4g au moyen d'un   écrou 4?   placé sur l'extrémité extérieure de   l'axe    $ comme   on le voit sur la figure 3. 



   Une pièce 5 portant l'outil est montée sur l'arbre 4b entre les oreilles 4a ; cette pièce est maintenue sur l'axe par une broche 4p comme on le voit sur la figure 3. 



  La   pièce   est munie de deux saillies 5a et 5b placées au dessus de l'arbre 4b et qui sont alésées suivant leurs axes pour recevoir les douilles 5c et 5d dans lesquelles est monté ,de façon à pouvoir tourner le porte-outil 6. La pièce 5 peut être réglée longitudinalement par rapport au support 4 en faisant tourner le volant qui fait tourner à son tour l'axe   ±* et   déplace en bloc l'arbre   4/ et   la pièce 5 longitudinalement sur l'arbre. Comme il est repré- senté , l'oreille 4a dans laquelle est monté le manchon 4g est fendue longitudinalement et peut être serrée sur le manchon au moyen de boulons transversaux représentés en 47 sur la figure 3. 



   Le   porte-outil jg   est représenté comme fixé en po- sition au moyen d'écrous de blocage 6c vissés sur la tige de l'outil de part et d'autre de la saillie 5b et des ron- delles convenables (qui peuvent être des paliers à billes si on le désire) sont placées entre les écrous 6c et la pièce 5b,comme représenté. Ce montage permet de maintenir en position fixe ,après réglage , la fraise et tient compte de la poussée exercée en bout sur celle-ci. A l'extrémité intérieure du porte-outil 6 est fixée une fraise' C, disposée de façon à tailler,la rainure dans l'ébauche comme indiqué ci-dessous. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Sur la partie arrière du porte-outil ± .se trouve un pignon 6p qui engrène avec un pignon 6q porté par un axe 6r dont la partie avant tourillonne dans un trou axial ménagé à l'extrémité arrière de l'arbre 4b, comme repré- senté en 6s sur la figure 3. Cet arbre 6r porte sur son extrémité externe ,un pignon d'angle 6t qui engrène avec une roue d'angle 9a montée sur un arbre 9 ; à son extrémité inférieure cet arbre porte une roue 9b,engrenant avec une roue d'angle 9c oalée sur un arbre 9d s'étendant le long de la machine et actionné par tous moyens appropriés , tel qu'un réducteur de vitesse , à partir de l'arbre moteur principal. La roue dentée 6q est suffisamment large pour permettre à   l'outil ± de   s'éloigner et de se rapprocher de la pièce à travailler sans dégager la roue 6p de la roue 6q. 



   Le   porte-outil .µ.   peut se déplacer le long de la pièce 1 comme on l'a indiqué ci-dessus ; il peut en outre, tourner en décrivant un arc en travers de cette pièce 4. 



  Pour commander le mouvement de rotation du   porte-outil 5 ,   un secteur denté 5e est venu sur la pièce 5b, ou en est solidaire   ce secteur est concentrique à l'arbre 4. et il engrène avec une   crémaillère 2.   dont l'une des extrémités pas- se dans un guide convenable 7a porté par la machine. 



   L'autre extrémité de la crémaillère ± est fixée à l'une des extrémités d'une tige recourbée 7c (voir figure 1) dont l'autre extrémité est articulée en 7d sur le grand bras 7e d'un levier coudé qui pivote à l'endroit de son coude sur un   axe   fixé à une oreille 8a de la pièce coulissante 8 montée sur le bâti de façon à se déplacer le long de celui-ci en se rapprochant ou s'éloignant du support comme on va   l'expliquer.,   
Le levier 7e est commandé par une came appropriée, de sorte que lorsque la pièce coulissante 8 effectue-*    @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 son mouvement de va et vient en entraînant le levier 7e vers la   pièce ±,   ou en l'en éloignant,

  elle donne également un mouvement de va et vient à la   crémaillère 2.   qui fait   tour**   ner le secteur 5e et la pièce 5,la came donnant un mouve- 
 EMI6.1 
 /au ment déterminé/préalable qui peut être variable ou cons- tant ou peut être la combinaison d'un mouvement constant et d'un mouvement variable de la crémaillère comme on va l'expliquer* 
Dans le dispositif représenté,un bras est solidaire du bras 7e et porte un galet 7g qui vient porter sur une came plate 10 portée par le support 10 p fixé à demeure sur le bâti* La came 10 est de préférence cons- tituée par une barre dont la partie inférieure forme la came sur laquelle porte le galet 7g.

   La   :face   fortant come de la barre 10 présente   un*   parti*   plus     basse   10a et une partie plus haute 10b reliées par des éléments de came in- clinés en sens contraire et se raccordant ,10c et 10d de sorte que la crémaillère 1 a n'importe quel mouvement voulu déterminé au préalable (de   préférera*   un mouvement variable) lorsque la pièce   coulissante   effectue son mouvement de va et vient et pendant que   @   la fraise C taille une rainure dans l'organe de commande comme on va l'expliquera 
La pièce   coulissante µ,

     peut recevoir son mouvement de va et vient au moyen de tout dispositif approprié de préférence au moyen d'une vis 8s disposée le long du bâti 1 et en prise avec une partie      filetée intérieurement de la pièce coulissante 8; il est prévu un dispositif appro- prié grâce auquel la vis 8a tourne d'abord dans un sens puis dans l'autre vitesses convenables et aux moments voulus de   façon   ce que la pièce coulissante 8 déplace le   levier 2e   et la crémaillère 7 dans un sens pendant l'opéra- tion de taille de la rainure dans l'ébauche de   1* organe ,7-:   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de commande ,puis ramène le levier et la crémaillère lorsque la rainure est faite pour préparer la taille d'une rainure dans une autre ébauche. 



   La vis 8s peut être actionnée par l'arbre de la poupée fixe au moyen de tout dispositif convenable tel par exemple ceux qui sont couramment employés dans les fraiseu- ses ,fraiseuses à vis Pratt & Whitney par exemple ,et qui sera facilement compris de ceux qui sont de la partieo La vis à avancement est faite de façon à faire avancer la pièce coulissante   8 de   toute longueur voulue par tour de l'arbre dans la poupée fixe. 



   Pour empêcher toute vibration du bras 7f, le galet 7g porté par le bras 7f du levier 7e doit rester constam- ment en contact étroit avec la came pendant l'opération de taille de la came maîtresse. On pourrait employer un ressort mais de préférence une chaîne ou câble 7m est fixé à la partie supérieure du levier 7e et passe sur une poulie 7n ;un poids   70 est   fixé à l'extrémité pendante du câble ;l'action exercée par ce poids ,qui est multipliée par le rapport des bras de levier le et 7f,est suffisante pour maintenir le galet 7g en contact étroit avec la surface de la came 10 à tout moment. 



   L'amplitude du mouvement de va et vient de la pièce coulissante 8 est suffisante pour que la crémaillère 7 fasse tourner le porte-outil 5 d'environ 70  à chaque course complète dans un sens ou dans l'autre , de la pièce   coulissante 8. ;   il en résulte que   l'outil Ç   décrit latéralement un arc de 70  à chaque course de la crémaillère 7. 



   L'outil C est de préférence une fraise faite en acier à outil de la meilleure qualité ; il a de préférence une forme extérieure correspondant exactement à la section trans- versale de la rainure à tailler dans l'organe de commande. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



     L'ébauche B   de l'organe de commande est faite en un acier approprié et oomporte une partie exactement cylindri- que ayant la longueur et le diamètre voulus. Elle est de préférence munie de tourillons b et b' aux deux extrémités , au moyen desquels elle peut être montée de façon à pouvoir tourner dans la machine ou le mécanisme dans lequel l'organe de commande terminé doit être utilisé. 



   Le tourillon b' est de préférence plus long que le tourillon b et comporte à son extrémité extérieure une série périphérique de rainures longitudinales parallèles b' prévues pour   Tenir   en prise avec une douille rainurée inté- rieurement de façon correspondante d'une pièce de centrage 2a de la poupée remplaçant la pointe de centrage habituel- le ;

  il en résulte que lorsqu'une ébauche de ce genre est mi- se en place dans la machine ,avec son tourillon rainuré b* puis dans la pièce de centrage 2a et son tourillon b pris dans la pièce décentrage   3a ,  elle se trouve en position convenable sur la machine et est centré exactement entre les poupées 2   et 1  la pièce 2a l'entraînant et la faisant tourner comme   elle-même    
En se reportant aux figures 4   et 7  on voit qu'en taillant l'ébauche ,  l'outil Ç parcourt   un arc représenté par la ligne a-a sur les figures 4 et 7 ,cet arc s'étendant longitudinalement par rapport à l'ébauche ,dans le plan m-m ,figure 8 ; l'outil se déplace sur cet arc dans un plan perpendiculaire à l'axe de l'arbre b désigné par sur les figures 4 et 7.

   Comme on l'a dit ci-dessus la machine représentée a été établie pour tailler des rainures spirales à pas variables dans les organes de commande de direction des automobiles. Sur le dessin (Figure   7) , [serait   l'axe de l'arbre tournant   * le   rayon R serait le bras de l'arbre      tournant et le   cercle 0¯   (Figure 7) serait l'ergot porté par 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ce bras ;on n'a pas représente sur le dessin la direction elle-même. En supposant que l'ergot du bras de l'arbre   tour- '   nant n'ait pas de mouvement longitudinal pendant qu'il décrit l'arc ou   larainure   de l'organe de commande , il ne serait pas nécessaire d'avoir un mouvement longitudinal de l'outil, pendant   l'opération.   



   Aux extrémités de ses déplacements latéraux, du fait du   porte-outil 5  l'axe de   l'outil Ç   se trouvera en dessous du plan de l'axe de l'ébauche B montée entre les centres 2a et 3a comme indiqué   en ±   et d sur les figures 4 et 7. Dans la partie centrale de son déplacement l'axe de la fraise sera au dessus du plan de l'axe de   l'ébauche  comme indiqué   en ±,   sur les figures 4 et 7. 



   Les schémas des figures 7 et 8 ,montrent différen- tes positions relatives prises par   l'outil Ç   et l'ébauche formant came pendant l'opération de taille. Dans la figure   7   la ligne   Y-S   coupe l'axe de l'arbre tournant (cet axe est représenté en S) et la ligne Y-S indique la position moyenne du bras monté sur l'arbre tournant et qui porte l'ergot lequel vient en prise dans la rainure de l'organe de commande. Les figures 7 et 8 montrent aussi la variation de profondeur de la rainure spirale taillée dans l'organe de commande. Aux positions extrêmes désignées par c,d et dans la position centrale désignée par l'outil ne   pénètre-   ra pas aussi profondément dans l'ébauche que dans les positions indiquées en k, i.

   Comme indiqué sur la figure 7, à mesure que   l'outil Ç   se déplace longitudinalement sur l'ébauche il parcourt un plan m , m (figure 8) qui est à angle droit 
 EMI9.1 
 /lequel de la ligne centrale du bras oscillant -(indiqué en S dans plan est paral- lele au plan la figure 7) ,/lequel plan est indiqué par la ligne h, A contenant l'axe , de l'ébauche, (Figure 8) et est perpendiculaire au plan de l'axe de la fraise. Aux extrémités de déplacement de la fraise le long de l'ébauche (dans les positions indiquées par c et d. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sur la fig. 7) le fond de la rainure est le plus loin du centre du cylindre ,comme indiqué   en 1.   sur la fig. 8. 



  Aux points k   et ,   figure   7  l'extrémité de la   fraise Ç,   se déplaçant dans le plan   m , m ,  rencontre le diamètre maximum ou ligne axiale e, e de l'ébauche et le fond de la rainure est le plus près de l'axe de la came comme in- diqué   en n   sur la figure 8. Au point f.figure 7 (position centrale) le fond de la rainure est légèrement plus loin de l'axe de la came qu'aux points k, i,comme indiqué en sur la figure 8. En d'autres termes , la'rainure a une profondeur correspondante aux points intermédiaires k, i a une profondeur légèrement moindre au point central et a la profondeur la plus faible aux points extrêmes c d. 



   La fraise Ç correspond à l'ergot qui est porté par l'arbre oscillant de la came et cet ergot suit exacte- ment la rainure faite par la fraise ; l'ergot s'enfoncera plus profondément dans la rainure aux points k, i,où en fait l'effort sera ordinairement le plus grand. 



   La machine fonctionne de la façon suivante t 
Lorsqu'elle est prête à mettre en route la   fraise Ç   doit être retirée du chemin de l'étauche B,en réglant convenablement l'arbre 4b avant que   l'ébauche B   soit placée entre les centres 2a et 3a. La pièce coulis-   santé 1   se retire d'abord , par exemple à droite ,comme dans le cas de la fig. 1 , de sorte que la fraise Ç sera en alignement avec le   point ± ,  figures 4 et 7 et en dessous de l'axe de l'ébauche B, qui est montée entre les centres 2a et 3a. 



   Lorsque l'ébauche B a été convenablement montée entre les centres 2a et   a , on   fait tourner la   fraise Ç   et   l'ébauche B   est maintenue fixe entre les centres pendant que l'opérateur approche la fraise Ç de l'ébauche en faisant 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 tourner   l'arbre ±  jusqu'à ce que la fraise soit entrée de la profondeur voulue dans l'ébauche. Dans la machine représentée la fraise est rentrée au début dans l'ébauche en un point qui se trouve un peu en dessous du plan de l'axe de l'ébauche comme indiqué en ± sur les figures 4 et 
7. 



   Pour faciliter la pénétration de la fraise dans l'ébauche on peut forer un trou convenable dans celle-ci avant de la placer entre les centres. Pendant l'opération initiale de pénétration de la   fraise Ç   dans l'ébauche ,celle- ci est maintenue fixe et la pièce coulissante ,8 est également maintenue fixe. 



   Lorsque la fraise a pénétré de façon convenable dans l'ébauche , cette fraise tourne continuellement à la vitesse voulue et l'opérateur met en route le mécanisme qui fait tourner la via de commande 8s et le mécanisme qui fait tourner le centre qui entraîne l'ébauche. La fraise C est entraînée continuellement à la vitesse voulue ,la vis 8s et l'ébauche tournent toutes deux très lentement à des vitesses relatives déterminées à l'avance et du fait de la combinaison des deux mouvements , la fraise C taille une rainure hélicoïdale dans l'ébauche cylindrique B en se déplaçant du point C au   point 1,(figures   4 et 7) et le pas de cette rainure hélicoidale varie constamment du milieu f aux deux extrémités ± et d, sous l'action de la came 10 sur la crémaillère 7. 



   Si la créamillère 7 se déplaçait absolument d'accord avec la pièce coulissante 8 , la   fraise Ç   se déplacerait de façon sensiblement uniforme du point au point d (figures 4 et 7. Cependant à mesure que la pièce coulissante ± ,se déplace vers l'intérieur , le galet 7g commence à parcourir la partie   10. de   la came 10 et permet au bras 7f de s'élever légèrement de   faon   graduelle ; ceci provoque un retard 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 variable du mouvement de la barre de crémaillère 7 par rap- port à la pièce coulissante 8,il en résulte que la barre de crémaillère 7. se déplace de plus en plus lentement que la pièce coulissante ± et cela pendant que le galet 7g par- court la partie 10  de la came jusqu'au point neutre de celle-ci.

   La partie 10c de la came est parcourue par le galet 7g pendant que la   fraise Ç   se déplace du   point .0.   au point . 1 figure 76 Le   galet 7?   commence alors immédiate- ment à parcourir la partie 10d de la came et on a un mouve- ment graduellement accéléré de la crémaillère 2 par rapport au mouvement de la pièce   coulissante ,µ.  pendant ce temps , la fraise 1 se déplace du point ±, au point d et le   galet 7¯*   du bas 7f se déplace en partant du point central en passant sur la partie 10d de la came. 



   Comme on l'a indiqué ,on a un mouvement graduel- lement retardé de la crémaillère 7 par rapport à la pièce coulissante 8 , à mesure que la fraise se déplace du point C au point f et on a un mouvement graduellement accéléré de la crémaillère 2 par rapport à la pièce coulissante 8 à mesure que la fraise se déplace de f à d. Pendant ce temps l'ébauche ]3 a tourné de la quantité voulue pendant que la fraise s'est déplacée de c en d La quantité dont B a tourné pendant la taille de la rainure dépend du rap- port d'engrenage ;elle est approximativement la suivante   t   pour le plus petit rapport l'ébauche tourne de   540  ,  pour le rapport au dessus de   630 , pour   celui au dessus de 720 , pour le suivant de 810  et pour le suivant de   900 .   



   Dans l'exemple représenté , on a supposé que l'on faisait tourner l'ébauche B à vitesse uniforme pendant l'o- pération de taille avec ce résultat que la rainure hélicoï- dale taillée dans l'ébauche (voir figure 5) a un pas d'en- viron 90  par rapport à l'axe de l'ébauche en son centre (où 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 la fraise est au point f $ figure 7) et le pas de cette rai- nure augmente graduellement du centre f (voir fig. 7) de la rainure jusqu'à chacune des extrémités de celle-ci le pas le plus élevé se trouvant aux extrémités   en ±   et d. 



   On pourrait obtenir le même résultat si l'on donnait à l'ébauche un mouvement de rotation variable en donnant à la fraise une vitesse uniforme sur son arc mais la vitesse d'avancement sur la poupée devait être augmentée pour obtenir ce résultat ; si l'avance au départ était l'avance maxima que la fraise puisse prendre , l'avance en position moyenne serait trop grande pour avoir une taille douce et pourrait abîmer l'outil. D'autre   part ,  si l'avance.au départ était faible et augmentait jusqu'à un maximum au centre le temps de taille serait probablement trop long. 



   Il est évident que l'on peut faire différentes modifications à la construction de la machine , tout en restant dans le cadre de l'invention ; on peut employer différente dispositifs mécaniques pour produire les mouve- ments relatifs désirés et nécessaires en forme d'arc de la fraise et de l'ébauche et le mouvement de rotation de l'é- bauche par rapport à la fraise pendant l'opération de taille en vue de produire la rainure spirale variable sur l'ébauche. En conséquence , l'invention n'est pas limitée strictement à la forme d'exécution décrite ci-dessus et représentée sur le dessin.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "METHOD AND APPARATUS FOR THE MANUFACTURE
COMMAND BODIES OF THE DIRECTORATE OF
VEHICLES AND RESULTING PRODUCT ". Formed by Company known as t ROSS GEAR AND TOOL COMPANY
The invention relates to a method and a machine for cutting variable helical grooves in the steering control members of vehicles.



   These control members are cylindrical bodies provided with one or more helical grooves, the pitch of each of the grooves varying from the middle to each of the ends. The helical groove of these control members is arranged so as to receive

 <Desc / Clms Page number 2>

 an arm (or a lug carried by the arm) of an oscillating shaft arranged at right angles to this member; it follows that the rotation of this control member on its axis gives a variable oscillation movement to this oscillating shaft; the relative movements of the actuator and of the oscillating shaft varying depending on the point where the arm engages with the groove.



   The groove of the control member must be made with great precision and the accompanying drawing shows part of a machine for making these grooves. sufficient to allow a full understanding of the present invention. The following description is made with reference to this drawing on which:
Figure 1 is a front elevational view of a machine for cutting variable helical grooves in steering control members.



   FIG. 2 represents the latter in plan seen from above.



   Figure 3 is a section taken on line 3-3 of Figure 2.



   Fig. 4 is a schematic view showing the method of cutting grooves on a control member blank.



   FIG. 5 is a detail view of one of the grooved control members.



   Figure 6 shows a detail in section taken along line 6-6 of Figure 4.



   Figures 7 and 8 are diagrams showing different relative positions of the blank and the cutter during cutting.



     As is shown, the machine comprises a plate 1 on which the working members are mounted. This plate can be of any construction.

 <Desc / Clms Page number 3>

 suitable for example that of the plate of an ordinary screw milling machine. On the plate are arranged a fixed headstock 2 and a tailstock 3 which can be mounted on the tray so that they can be adjusted in the usual way, if desired.



  The blank in which the control member will be cut is designated in the drawing by B; it is mounted between the center jjf of the tailstock 3 and the center 2a of the fixed headstock 2 in the usual way in which the metal parts are mounted in a screw milling machine.



   On the table 1 there is a tool holder 4 which can be slidably mounted in any suitable way and which when in position can be locked in its place in any suitable way. The tool holder 4 is placed between the dolls 2 and 3 and is provided on its opposite sides with ears .4 projecting upwards and drilled so as to receive the shaft 4b. The shaft 4b has a recess 4c in one of the ends of which is fixed a threaded part which engages with the threaded end 4e of an axis 4x which journals in a sleeve 4, fitted in a sleeve mounted in the shaft. outer end of one of the bearings 4a concentric with the shaft 4b.



   The inner end of the sleeve 4g is fitted to the neighboring end of the shaft 4b and is preferably wedged thereon as in 4k so that the shaft 4b and the sleeve 4g can turn integrally one of the 'other; the longitudinal play of the sleeve 4g is prevented in any suitable manner; in FIG. 3, a ring 4a has been shown bearing against the outer end of the sleeve and fixed to the ear. by means of screws 4t.



   On the axis 4 is fixed a handwheel ± by means of which the threaded end 4e of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the latter so as to adjust the shaft 4 longitudinally on the tool holder The longitudinal play of the axis 4x relative to its support is prevented by means of a collar 4i carried by the axis and which is tightened strongly against the outer end of the sleeve 4g by means of a nut 4? placed on the outer end of the $ axis as seen in Figure 3.



   A part 5 carrying the tool is mounted on the shaft 4b between the ears 4a; this part is held on the axis by a 4p pin as seen in figure 3.



  The part is provided with two projections 5a and 5b placed above the shaft 4b and which are bored along their axes to receive the sockets 5c and 5d in which is mounted, so as to be able to turn the tool holder 6. The part 5 can be adjusted longitudinally with respect to the support 4 by rotating the handwheel which in turn turns the axis ± * and moves the shaft 4 / and the workpiece 5 longitudinally on the shaft as a whole. As shown, the lug 4a in which the sleeve 4g is mounted is slit longitudinally and can be clamped to the sleeve by means of transverse bolts shown at 47 in Figure 3.



   The tool holder jg is shown as fixed in position by means of locking nuts 6c screwed onto the shank of the tool on either side of the projection 5b and suitable washers (which may be ball bearings if desired) are placed between nuts 6c and part 5b, as shown. This assembly makes it possible to maintain the milling cutter in a fixed position, after adjustment, and takes into account the thrust exerted on it at the end. Attached to the inner end of tool holder 6 is a cutter 'C, arranged to cut the groove in the blank as shown below.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   On the rear part of the tool holder ±. There is a pinion 6p which meshes with a pinion 6q carried by a pin 6r whose front part pivots in an axial hole made at the rear end of the shaft 4b, as shown. sent in 6s in Figure 3. This shaft 6r carries on its outer end, an angle pinion 6t which meshes with an angle wheel 9a mounted on a shaft 9; at its lower end this shaft carries a wheel 9b, meshing with an angle wheel 9c offset on a shaft 9d extending along the machine and actuated by any suitable means, such as a speed reducer, from the main motor shaft. The toothed wheel 6q is large enough to allow the tool ± to move away and approach the workpiece without disengaging the wheel 6p from the wheel 6q.



   The .µ tool holder. can move along part 1 as indicated above; it can also turn by describing an arc across this part 4.



  To control the rotational movement of the tool holder 5, a toothed sector 5e has come onto the part 5b, or is integral with it, this sector is concentric with the shaft 4. and it meshes with a rack 2. of which one of the ends pass through a suitable guide 7a carried by the machine.



   The other end of the ± rack is fixed to one end of a curved rod 7c (see figure 1), the other end of which is articulated in 7d on the large arm 7e of an angled lever which pivots at the 'place of his elbow on an axis fixed to an ear 8a of the sliding part 8 mounted on the frame so as to move along the latter by approaching or away from the support as will be explained.
The 7th lever is controlled by a suitable cam, so that when the sliding part 8 performs - * @

 <Desc / Clms Page number 6>

 its back and forth movement by pulling lever 7 towards the part ±, or by moving it away,

  it also gives a back and forth movement to the rack 2.which rotates sector 5e and part 5, the cam giving a movement.
 EMI6.1
 / previously determined / which can be variable or constant or can be the combination of a constant movement and a variable movement of the rack as will be explained *
In the device shown, an arm is integral with the arm 7e and carries a roller 7g which bears on a flat cam 10 carried by the support 10 p permanently fixed on the frame * The cam 10 is preferably constituted by a bar the lower part of which forms the cam on which the roller 7g bears.

   The: strong face of the bar 10 has a lower * part * 10a and a higher part 10b connected by cam elements inclined in the opposite direction and connecting, 10c and 10d so that the rack 1 has n '' any desired movement determined beforehand (will prefer * a variable movement) when the sliding part makes its movement back and forth and while @ the cutter C cuts a groove in the control member as will be explained
The sliding piece µ,

     can receive its back and forth movement by means of any suitable device, preferably by means of a screw 8s disposed along the frame 1 and engaged with an internally threaded portion of the sliding part 8; a suitable device is provided by which the screw 8a rotates first in one direction and then in the other suitable speeds and at the desired times so that the sliding part 8 moves the lever 2e and the rack 7 in one direction during the operation of cutting the groove in the blank of the member, 7-:

 <Desc / Clms Page number 7>

 control, then returns the lever and rack when the groove is made to prepare the size of a groove in another blank.



   The screw 8s can be actuated by the headstock shaft by means of any suitable device such as, for example, those which are commonly employed in milling machines, such as Pratt & Whitney screw milling machines, and which will be easily understood by those which are part o The advancing screw is made so as to advance the sliding part 8 of any desired length per revolution of the shaft in the fixed headstock.



   To prevent vibration of the arm 7f, the roller 7g carried by the arm 7f of the lever 7e must constantly remain in close contact with the cam during the cutting operation of the master cam. A spring could be used but preferably a chain or cable 7m is attached to the upper part of the lever 7e and passes over a pulley 7n; a weight 70 is attached to the hanging end of the cable; the action exerted by this weight, which is multiplied by the ratio of the lever arms 1c and 7f, is sufficient to keep the roller 7g in close contact with the surface of the cam 10 at all times.



   The amplitude of the back and forth movement of the sliding part 8 is sufficient for the rack 7 to turn the tool holder 5 by about 70 for each complete stroke in one direction or the other, of the sliding part 8 .; as a result, the tool Ç laterally describes an arc of 70 at each stroke of the rack 7.



   Tool C is preferably a mill made of the best quality tool steel; it preferably has an external shape corresponding exactly to the cross section of the groove to be cut in the control member.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



     The blank B of the actuator is made of a suitable steel and has an exactly cylindrical part of the desired length and diameter. It is preferably provided with journals b and b 'at both ends, by means of which it can be mounted so as to be able to rotate in the machine or mechanism in which the finished control member is to be used.



   The journal b 'is preferably longer than the journal b and has at its outer end a peripheral series of parallel longitudinal grooves b' intended to engage with a correspondingly internally grooved bush of a centering piece 2a doll replacing the usual centering point;

  it follows that when a blank of this kind is placed in the machine, with its grooved journal b * then in the centering part 2a and its journal b taken in the off-centering part 3a, it is in position suitable on the machine and is centered exactly between the dolls 2 and 1 the part 2a pulling it and making it turn like itself
Referring to Figures 4 and 7 it can be seen that in cutting the blank, the tool Ç traverses an arc represented by the line aa in Figures 4 and 7, this arc extending longitudinally relative to the blank, in the mm plane, figure 8; the tool moves on this arc in a plane perpendicular to the axis of the shaft b designated by in Figures 4 and 7.

   As stated above, the machine shown has been established for cutting spiral grooves with variable pitch in the steering control members of automobiles. In the drawing (Figure 7), [would be the axis of the rotating shaft * the radius R would be the arm of the rotating shaft and the circle 0¯ (Figure 7) would be the lug carried by

 <Desc / Clms Page number 9>

 this arm; the direction itself is not represented in the drawing. Assuming that the lug of the rotating shaft arm does not have longitudinal movement as it describes the arc or groove of the actuator, it would not be necessary to have movement. longitudinal of the tool, during the operation.



   At the ends of its lateral movements, because of the tool holder 5, the axis of the tool Ç will be below the plane of the axis of the blank B mounted between the centers 2a and 3a as indicated in ± and d in Figures 4 and 7. In the central part of its movement the axis of the cutter will be above the plane of the axis of the blank as indicated in ±, in Figures 4 and 7.



   The diagrams of Figures 7 and 8 show various relative positions taken by tool Ç and the cam blank during the trimming operation. In figure 7 the line YS intersects the axis of the rotating shaft (this axis is represented in S) and the line YS indicates the average position of the arm mounted on the rotating shaft and which carries the lug which engages in the groove of the actuator. Figures 7 and 8 also show the variation in depth of the spiral groove cut in the control member. At the extreme positions designated by c, d and in the central position designated by the tool, it will not penetrate as deeply into the blank as in the positions indicated in k, i.

   As shown in figure 7, as the tool Ç moves longitudinally on the blank it traverses a plane m, m (figure 8) which is at right angles
 EMI9.1
 / which of the central line of the swing arm - (indicated in S in plan is parallel to the plane in figure 7), / which plane is indicated by line h, A containing the axis, of the blank, (Figure 8) and is perpendicular to the plane of the axis of the cutter. At the ends of movement of the cutter along the blank (in the positions indicated by c and d.

 <Desc / Clms Page number 10>

 in fig. 7) the bottom of the groove is furthest from the center of the cylinder, as shown in 1. in fig. 8.



  At points k and, figure 7, the end of the cutter Ç, moving in the plane m, m, meets the maximum diameter or axial line e, e of the blank and the bottom of the groove is closest to l 'axis of the cam as indicated in n in figure 8. At point f.figure 7 (central position) the bottom of the groove is slightly further from the axis of the cam than at points k, i, as shown in Fig. 8. In other words, the groove has a corresponding depth at the intermediate points k, a slightly lesser depth at the central point, and the shallower depth at the extreme points c d.



   The cutter Ç corresponds to the lug which is carried by the oscillating shaft of the cam and this lug exactly follows the groove made by the cutter; the lug will go deeper into the groove at points k, i, where in fact the force will usually be greatest.



   The machine works as follows t
When ready to start the cutter Ç must be removed from the path of the blank B, properly adjusting the shaft 4b before the blank B is placed between the centers 2a and 3a. The slide piece 1 is withdrawn first, for example on the right, as in the case of FIG. 1, so that the cutter Ç will be in alignment with the point ±, figures 4 and 7 and below the axis of the blank B, which is mounted between the centers 2a and 3a.



   When the blank B has been properly mounted between the centers 2a and a, the cutter Ç is rotated and the blank B is held stationary between the centers while the operator approaches the cutter Ç to the blank by making

 <Desc / Clms Page number 11>

 turn the shaft ± until the cutter has entered the required depth into the blank. In the machine shown, the cutter has entered the blank at the start at a point which is a little below the plane of the axis of the blank as indicated at ± in figures 4 and
7.



   To facilitate the penetration of the milling cutter into the blank, it is possible to drill a suitable hole in it before placing it between the centers. During the initial operation of penetrating the cutter into the blank, the latter is kept stationary and the sliding part, 8 is also kept stationary.



   When the cutter has properly entered the blank, this cutter continuously rotates at the desired speed and the operator activates the mechanism which turns the control via 8s and the mechanism which turns the center which drives the draft. Cutter C is driven continuously at the desired speed, screw 8s and the blank both turn very slowly at predetermined relative speeds and due to the combination of the two movements, cutter C cuts a helical groove in the cylindrical blank B moving from point C to point 1, (figures 4 and 7) and the pitch of this helical groove varies constantly from the middle f at the two ends ± and d, under the action of the cam 10 on the rack 7.



   If the bar 7 moved absolutely in accordance with the sliding part 8, the cutter Ç would move in a substantially uniform fashion from point to point d (figures 4 and 7. However, as the sliding part ±, moves towards the inside, the roller 7g begins to traverse part 10 of the cam 10 and allows the arm 7f to rise slightly gradually; this causes a delay

 <Desc / Clms Page number 12>

 variable of the movement of the rack bar 7 with respect to the sliding part 8, it follows that the rack bar 7. moves more and more slowly than the sliding part ± and this while the roller 7g par- short part 10 of the cam to the neutral point thereof.

   The part 10c of the cam is traversed by the roller 7g while the cutter Ç moves from point .0. on point . 1 figure 76 The roller 7? then immediately begins to traverse the part 10d of the cam and there is a gradually accelerated movement of the rack 2 with respect to the movement of the sliding part, µ. during this time, the cutter 1 moves from point ±, to point d and the lower roller 7¯ * 7f moves from the center point passing over part 10d of the cam.



   As indicated, there is a gradually delayed movement of the rack 7 with respect to the sliding part 8, as the cutter moves from point C to point f and there is a gradually accelerated movement of the rack. 2 with respect to the sliding part 8 as the cutter moves from f to d. During this time the blank] 3 has rotated by the desired amount while the cutter has moved from c to d The amount B has rotated during groove cutting depends on the gear ratio and is approximately the next t for the smallest report the rough turns 540, for the report above 630, for that above 720, for the next of 810 and for the following of 900.



   In the example shown, it is assumed that the blank B is rotated at uniform speed during the cutting operation with the result that the helical groove cut in the blank (see figure 5) has a pitch of about 90 in relation to the axis of the blank at its center (where

 <Desc / Clms Page number 13>

 the cutter is at point f $ figure 7) and the pitch of this groove gradually increases from the center f (see fig. 7) of the groove to each end of the latter, the highest pitch being at the ends in ± and d.



   We could obtain the same result if we gave the blank a variable rotational movement giving the cutter a uniform speed on its arc, but the speed of advance on the headstock had to be increased to obtain this result; if the feed at the start was the maximum feed that the cutter can take, the feed in the middle position would be too great to have a soft cut and could damage the tool. On the other hand, if the lead at the start was low and increased to a maximum in the center, the pruning time would probably be too long.



   It is obvious that various modifications can be made to the construction of the machine, while remaining within the scope of the invention; different mechanical devices can be employed to produce the desired and necessary arc-shaped relative movements of the cutter and the blank and the rotational movement of the blank relative to the cutter during the cutting operation. size to produce the variable spiral groove on the blank. Consequently, the invention is not strictly limited to the embodiment described above and shown in the drawing.


    

Claims (1)

RESUME EMI13.1 -¯....------.. ABSTRACT EMI13.1 -¯ ....------ .. 1 . Appareil permettant d'obtenir un organe de commande muni d'une rainure spirale variable comprenant un dispositif permettant de monter une ébauche cylindrique de façon à ce qu'elle puisse tourner autour de son axe , <Desc/Clms Page number 14> un dispositif pour faire tourner l'ébauche une fraise tournante dont l'axe est perpendiculaire à un plan conte- nant l'axe de l'ébauche et un dispositif permettant d'ob- tenir pendant l'opération de taille un rapport variable entre le mouvement relatif de la fraise par rapport à l'é- bauche ce qui donne sur l'ébauche une rainure spirale varia- ble. 1. Apparatus for obtaining a control member provided with a variable spiral groove comprising a device for mounting a cylindrical blank so that it can rotate about its axis, <Desc / Clms Page number 14> a device for rotating the blank, a rotary milling cutter, the axis of which is perpendicular to a plane containing the axis of the blank and a device enabling a variable ratio to be obtained during the cutting operation between the blank. relative movement of the cutter with respect to the blank, which gives the blank a variable spiral groove. Cet appareil peut encore être caractérisé par le oints suivants ,ensemble ou séparément : a) un dispositif permet de faire pénétrer la fraise dans l'ébauche avant de donner un rapport variable au mou- vement relatif de la fraise par rapport à l'ébauche b) la fraise se déplace pendant l'opération de taille , par rapport à l'ébauche ,suivant un arc , et en décrivant cet arc la fraise coupe en deux points un plan passant par l'axe de l'ébauche et sensiblement perpendicu- laire au plan de l'arc. c) le dispositif permettant d'obtenir le rapport du mouvement variable est tel que l'inclinaison de la rainure taillée dans l'ébauche est plus grande en son centre et varie du centre aux extrémités. d) la fraise est tenue dans un porte outil auquel on donne les mouvements voulus. This apparatus can also be characterized by the following anointings, together or separately: a) a device allows the milling cutter to penetrate into the blank before giving a variable ratio to the relative movement of the milling cutter with respect to the blank b ) the cutter moves during the cutting operation, relative to the blank, following an arc, and while describing this arc the cutter cuts at two points a plane passing through the axis of the blank and substantially perpendicular in the plane of the arc. c) the device making it possible to obtain the variable movement ratio is such that the inclination of the groove cut in the blank is greater at its center and varies from the center to the ends. d) the cutter is held in a tool holder to which the desired movements are given. e) la fraise se déplace suivant un arc s'étendant dans le sens de la longueur de l'ébauche qui forme came et dans un plan parallèle à l'axe de l'ébauche et d'un coté de celle-ci d'où il résulte que le pas de la rainure est plus grand en son centre et décroît graduellement vers les extrémités. f)la fraise parcourt l'arc à vitesse variable de façon à ce que la rainure soit de profondeur plus grande en des points intermédiaires entre le point central et les extrémités ,cette profondeur allant en diminuant jusqu'aux extrémités <Desc/Clms Page number 15> g) la fraise n'a aucun déplacement linéaire l'é- cartant ou la rapprochant de l'ébauche. e) the cutter moves in an arc extending in the direction of the length of the blank which forms a cam and in a plane parallel to the axis of the blank and on one side thereof, hence as a result, the pitch of the groove is larger at its center and gradually decreases towards the ends. f) the cutter travels through the arc at variable speed so that the groove is of greater depth at intermediate points between the central point and the ends, this depth decreasing to the ends <Desc / Clms Page number 15> g) the cutter does not have any linear movement moving it apart or bringing it closer to the blank. h) une pièce coulissante est disposée approxima- tivement à angle droit de l'axe de l'ébauche ,un support oscillant est monté sur cette pièce coulissante et le porte outil est monté sur ce support ,un dispositif permettant de faire osciller ce support pendant la taille pour dépla- cer la fraise à vitesse variable. i) le support oscillant porte un secteur denté venant en prise avec une crémaillère , un dispositif fai- sant déplacer à vitesse variable la crémaillère qui à son tour provoque le déplacement longitudinal de la fraise lorsqu'elle a au début pénétré dans l'ébauche. h) a sliding part is disposed approximately at right angles to the axis of the blank, an oscillating support is mounted on this sliding part and the tool holder is mounted on this support, a device making it possible to make this support oscillate during the size to move the cutter at variable speed. i) the oscillating support carries a toothed sector engaging with a rack, a device which moves the rack at variable speed which in turn causes the longitudinal displacement of the milling cutter when it has initially entered the blank. 2 . Procédé de fabrication d'organes de commande munis d'une rainure spirale variable consistant à monter une ébauche cylindrique de façon à pouvoir tourner sur son axe en face d'une fraise dont l'axe est perpendiculaire à un plan contenant l'axe de l'ébauche , . faire pénétrer la fraise dans l'ébauche , à faire tourner simultanément la fraise et l'ébauche pour tailler l'ébauche et à faire déplacer de façon relative l'ébauche et la fraise pendant l'opération de taille de façon telle que la fraise se déplace latéralement à vitesse variable et décrive sur l'ébauche un arc situé dans un plan perpendiculaire à l'axe de la fraise et parallèle à l'axe longitudinal de l'ébauche, cet arc coupant en deux points un plan perpendiculaire au plan contenant l'axe de l'ébauche , 2. Method of manufacturing control members provided with a variable spiral groove, consisting in mounting a cylindrical blank so as to be able to rotate on its axis in front of a milling cutter whose axis is perpendicular to a plane containing the axis of the machine. 'draft,. to penetrate the milling cutter into the blank, to simultaneously rotate the milling cutter and the blank to cut the blank and to relatively move the blank and the milling cutter during the cutting operation in such a way that the milling cutter is moves laterally at variable speed and describes on the blank an arc located in a plane perpendicular to the axis of the cutter and parallel to the longitudinal axis of the blank, this arc cutting at two points a plane perpendicular to the plane containing the 'axis of the blank, le tdut de façon à faire une rainure spirale variable sur l'ébauche. Tdut it so as to make a variable spiral groove on the blank. Ce procédé peut encore être caractérisé par le fait que pendant le mouvement relatif de l'ébauche par rap- port à la fraise , celle-ci reste dans un plan parallèle à celui qui contient l'axe de l'ébauche ,de sorte que ce <Desc/Clms Page number 16> mouvement relatif entraîne un déplacement latéral de la fraise à vitesse variable sur un ar@ par rapport à l'axe de l'é- bauche ,et par le fait que ,pendant la rotation de la fraise , on diminue la distance qui la sépare de l'ébauche ce qui la fait pénétrer dans cette dernière , puis que l'on fait tourner simultanément la fraise et l'ébauche dans la- quelle a pénétré la fraise et après cette pénétration , d'où résulte la formation sur l'ébauche d'une rainure spi- rale de pas et d'épaisseur variables. This method can also be characterized by the fact that during the relative movement of the blank with respect to the milling cutter, the latter remains in a plane parallel to that which contains the axis of the blank, so that this <Desc / Clms Page number 16> relative movement causes a lateral displacement of the cutter at variable speed on an ar @ with respect to the axis of the blank, and by the fact that, during the rotation of the cutter, the distance which separates it from the blank which makes it penetrate into the latter, then that one simultaneously rotates the cutter and the blank in which the cutter has entered and after this penetration, from which results the formation on the blank d 'a spiral groove of variable pitch and thickness. 3 . A titre de produit industriel nouveau ,un organe de commande de direction avec une rainure spirale variable. 3. As a new industrial product, a steering control member with a variable spiral groove.
BE351863D BE351863A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE351863A true BE351863A (en)

Family

ID=26723

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE351863D BE351863A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE351863A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2545395A3 (en) ADJUSTABLE ROTATING HEAD, ESPECIALLY PLANAR TURNING HEAD
EP0054479B1 (en) Automatic thread tapping device for a mechanical press
FR2641722A1 (en) DEVICE FOR DRIVING A TOOL HOLDER PIN
FR2515549A1 (en) METHOD AND MACHINE FOR REALIZING FLANKS OF BOMBING TEETH ON A DRAFT BLANK PIECE
CH336244A (en) Process for cutting conical toothed wheels without generator, machine for implementing this process and toothed wheel obtained according to this process
BE351863A (en)
EP0278898B1 (en) Rotating chuck for a cutting station
EP0050179B1 (en) Numerically controlled automatic lathe
EP0627969B1 (en) Hopping method and device by means of a milling knife
CH135796A (en) Method and machine for producing a helical groove with variable pitch in a cylindrical blank.
FR2704789A1 (en) Revolving multi-spindle head for machine tool
EP0050178A1 (en) Device for driving bar stock by numerical control in an automatic lathe
BE452068A (en)
CH135797A (en) Machine for the manufacture of helical groove control units for the steering of vehicles.
BE401310A (en)
BE489347A (en)
BE438378A (en)
BE435897A (en)
FR2722439A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MACHINING A WORKPIECE BY REMOVING OR DISCHARGE OF MATERIAL, AND WORKPIECES ACCORDING TO THIS PROCESS
BE495475A (en)
BE505452A (en)
CH331912A (en) Process for the finishing by scraping of the sides of a toothed wheel and machine for the implementation of this process
BE539446A (en)
CH378648A (en) Device for threading a cylindrical part
BE427080A (en)