BE347090A - - Google Patents

Info

Publication number
BE347090A
BE347090A BE347090DA BE347090A BE 347090 A BE347090 A BE 347090A BE 347090D A BE347090D A BE 347090DA BE 347090 A BE347090 A BE 347090A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
solution
evaporator
heater
vacuum
salt
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE347090A publication Critical patent/BE347090A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C02TREATMENT OF WATER, WASTE WATER, SEWAGE, OR SLUDGE
    • C02FTREATMENT OF WATER, WASTE WATER, SEWAGE, OR SLUDGE
    • C02F1/00Treatment of water, waste water, or sewage
    • C02F1/02Treatment of water, waste water, or sewage by heating
    • C02F1/04Treatment of water, waste water, or sewage by heating by distillation or evaporation

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Vaporization, Distillation, Condensation, Sublimation, And Cold Traps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 pour : Prooédé et dispositif pour la réoupération du sel par évaporation sous vide. ion 
 EMI1.2 
 -....------..... 



   Dans les dispositifs d'évaporation travaillant   sous vide pour la récupération du sel, le réchauffeur jusqu'à présent et l'évaporateur dans lequel on fait le vide étaie 6- unis par une courte canalisation. On a trouvé que ?Cils-   positif, par suite de la séparation insuffisante du ré- chauffeur et de l'évaporateur présente l'inconvénient qui   consiste   dans le fait que la solution après peu d'heu- res commence à cristalliser à l'intérieur de la conduite, de la surface de chauffage,ou bien à d'autres endroits de faible section. Ces incrustations emp êchent une circula- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tion convenable de la solution,et par suite la sépara- 
 EMI2.1 
 tion du sel se ralentiteonstamnent jusqu'à ce que l'ap- pareil soit finalement complètement obstrué. 



   La présente invention remédie à cet inconvénient en employant un réchauffeur complètement fermé. Ce réchauffeur fermé est adapté à l'évaporateur de telle ma- 
 EMI2.2 
 niére que entre ll1.êchauffeur et ?évaporateur 1il existe une différence de pression qui reste en général constante c'est-à-dire qu'en toute circonstance le réchauffeur n'est pas soumis à l'action du vide qui règne dans l'é- vaporateur. Ceoi est obtenu en intercalant entre le réchauffeur et l'évaporateur un tube barométrique. Ce tube est constitué par un tuyau en forme d'U dont les dimensions sont calculées de telle manière que la colonne de liquide dans le tuyau fasse équilibre au vide de l'é- vaporateur.

   Il est utile d'augmenter encore cette hauteur - de liquide en prolongeant vers le bas le tuyau en U suf-   fisamment   loin pour-que sa partie inférieure soit au même niveau que le réservoir de liquide dans lequel on prend la solution. De plus le tube peut également être pro- longé vers le haut pour augmenter la pression du liquide dans le réchauffeur. 



   De plus si l'on a soin de donner à cette con- duite une section aussi étroite que possible de sorte que la solution traverse ce tube barométrique sous la pression de la pompe d'alimentation avec une grande vi- tesse, on peut compter avec certitude que les incrusta- tions entre le réchauffeur et l'évaporateur seront com-   plètement   évitées de sorte qu'on obtiendra un   fonc tionne-   ment auquel il n'y aura rien à objecter. 



   Il était impossible jusqu'à présent d'empêcher les incrustations de sel lorsqu'on évaporait la solution      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 provenant des salines. On a procédé pendant longtemps de la manière suivante ;on étendait la solution par une addition d'eau douce qui dissolvait de nouveau les imcrsstations de sel. Ce procédé présentait l'inconvé- nient que la solution étendue devait être de nouveau concentrée jusqu'au degré de saturation pour obtenir la séparation du   sel.Les   quantités de calories nécessai- res dans ce but sont extraordinairement grandes. 



   Avec la nouvelle installation il n'est plus né- cessaire de diluer la solution puisque les incrustations sont évitées par une vitesse de circulation relativement grande de la solution, le réchauffage sous pression, et la détente soudaine à l'entrée dans le récipient sous vide   dans   lequel   règme   un vide important. De plus on peut employer également des vapeurs d'échappement aux tensions les plus basses pour le chauffage du réchauffeur. 



   Les incrustations se produisent non seulement par le dépôt du sel lui-même, mais également par l'emploi   de vapeurs   température élevée et de solutions riches en   gypse par   formation   d'anh@@rite   qui ne contient pas d'eau. 



  De telles incrustations sont donc évitées lorsque l'on chauffe avec de la vapeur d'échappement. 



   La possibilité que donne   l'invention,   de ré- chauffer séparément la solution sous pression à vitesse élevée, présente également l'avantage   que - si   dans l'é- vaporation de la solution on ne dépasse la pression at-    mosphèrique -on peu évaporer directement des solutions impures riches en gypse car le dépôt se sépare   en partie sous la forme de schlamms et ne peut être dessé-   @   ché   jusqu' à   former une croûte solide sur la surface de chauffage lorsque la solution est à une température in- rârieure à 100  C. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'évaporateur suivant la présente invention donne la possibilité d'utiliser directement pour le chauffage les vapeurs provenant des chaudières d'é- bullition puisque l'on peut obtenir un effet utile ex-   cellent   avec un milieu de chauffage ayant une tempéra- ture de 60 à 70  C. On doit seulement dans ce cas se préoccuper d'enlever l'air qui provient de la détente des mofettes, cet air se séparant de l'eau par dégage- ment quand on procède auchauffage avec de telles va- peurs.L'air séparé lors de la condensation est extrait dans ce cas du milieu chauffant au moyen d'un extracteur. 



   Les dessins représentent deux exemples d'exécu- tion d'une installation d'évaporation suivant l'inven- tion. 



   Dans l'installation représentée sur la figure 
1, la solution brute est d'abord amenée dans un réai- pient 2 par une conduite 1 et elle est envoyée ensuite par une pompe 3 et une conduite 4 dans le réchauffeur 
6. Celui-ci est muni d'un serpentin de chauffage 17 ou d'un dispositif analogue. Comme la solution brute circule avec une grande vitesse qui lui est imprimée par lapompe 3, elle arrive bientôt dans le tube baro- métrique 6. Celui-ci est prolongé en 6a jusqu'au dessus du bord supérieur du récipient sous vide, de sorte que la pression est augmentée et que, en cas d'arrêt de la pompe, la solution passe du tuyau dans le récipient sous vide et que dans ce cas également les incrusta- tions sont évitées.

   La solution qui sort du tube baro- métrique entre en 7 dans la partie inférieure du réci- pient sous vide 8. par suite de l'évaporation causée par la chute de pression, une partie du sel tombe dans la trémie 9 et est conduit par le tuyau d'évacuation 10 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans le collecteur 11. La solution en excès se rassem- ble également en ce point et retourne par un trop plein 13 dans le récipient 2 pour participer de nouveau à la   circulation   à travers le réohauffeur et l'évaporateur. 



  Le réchauffeur 8 est relié par le raccord 20 avec la pompe à vide, le sel est repris et évacué par un trans- porteur 12. 



   On peut employer comme milieu chauffant non seulement la vapeur d'échappement mais également les vapeurs provenant des chaudières d'ébullition 14 qui sont aspirées par un ventilateur   1µ   et envoyées à tra- vers la conduite 15a et le distributeur 16 dans le corps de chauffage 17. Par suite de l'échange de chaleur ces vapeurs se condensent; l'air libéré par cette condensa- 'tion est aspiré à travers le tuyau 18 au moyen de l'extracteur 19. 



   Oomme le représente la figure 2 On peut aussi disposer le réc auffeur 5 de manière qu'il soit séparé l'évaporatuer. Suivant les conditions d'exploitatio on peut le placer   auppès   du   producteur   de chaleur ou de la chaudière. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 for: Process and device for re-cutting salt by vacuum evaporation. ion
 EMI1.2
 -.... ------ .....



   In evaporators working under vacuum for the recovery of salt, the heater so far and the evaporator in which the vacuum is made are supported by a short pipe. It has been found that eyelash positive ’, owing to the insufficient separation of the heater and the evaporator, has the disadvantage that the solution after a few hours begins to crystallize inside. of the pipe, of the heating surface, or in other places of small cross-section. These incrustations prevent circulation

 <Desc / Clms Page number 2>

 the appropriate solution, and consequently the separation
 EMI2.1
 The salt rate is slowed down continuously until the appliance is finally completely blocked.



   The present invention overcomes this drawback by employing a completely closed heater. This closed heater is suitable for the evaporator of such ma-
 EMI2.2
 However, between the heater and the evaporator 1 there is a pressure difference which generally remains constant, that is to say that in all circumstances the heater is not subjected to the action of the vacuum which prevails in the evaporator. Ceoi is obtained by inserting a barometric tube between the heater and the evaporator. This tube consists of a U-shaped tube, the dimensions of which are calculated in such a way that the column of liquid in the tube balances the vacuum of the evaporator.

   It is useful to further increase this height of liquid by extending the U-tube downwards far enough so that its lower part is at the same level as the liquid reservoir in which the solution is taken. In addition the tube can also be extended upwards to increase the liquid pressure in the heater.



   In addition, if care is taken to give this pipe a section as narrow as possible so that the solution passes through this barometric tube under the pressure of the feed pump with great speed, we can count on certainty that the encrustation between the heater and the evaporator will be completely avoided so that an operation will be obtained to which there will be nothing to object.



   Until now, it was impossible to prevent salt deposits when the solution was evaporated.

 <Desc / Clms Page number 3>

 from the salt works. The following procedure was carried out for a long time: the solution was extended by adding fresh water, which again dissolved the salt deposits. This process had the disadvantage that the extended solution had to be concentrated again to the degree of saturation to achieve separation of the salt. The amounts of calories required for this purpose are extraordinarily large.



   With the new installation it is no longer necessary to dilute the solution since incrustations are avoided by a relatively high circulation speed of the solution, heating under pressure, and sudden expansion upon entry into the vacuum vessel. in which there is an important vacuum. In addition, exhaust vapors at the lower voltages can also be used for heating the heater.



   The encrustation occurs not only by the deposition of the salt itself, but also by the use of high temperature vapors and solutions rich in gypsum by the formation of anh @@ rite which does not contain water.



  Such encrustation is therefore avoided when heating with exhaust steam.



   The possibility afforded by the invention of separately heating the solution under pressure at high speed also has the advantage that - if the vaporization of the solution does not exceed the atmospheric pressure - one can evaporate little. directly from impure solutions rich in gypsum because the deposit partly separates in the form of slimes and cannot be dried out until a solid crust forms on the heating surface when the solution is at a temperature below 100 C.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The evaporator according to the present invention makes it possible to use directly for heating the vapors from the boilers since an excellent useful effect can be obtained with a heating medium having a temperature of. 60 to 70 C. In this case, we should only be concerned with removing the air which comes from the trigger of the mittens, this air separating from the water by release when heating with such vapors. In this case, the air separated during condensation is extracted from the heating medium by means of an extractor.



   The drawings show two exemplary embodiments of an evaporation plant according to the invention.



   In the installation shown in figure
1, the crude solution is first brought into a vessel 2 through a line 1 and is then sent through a pump 3 and a line 4 into the heater
6. This is provided with a heating coil 17 or the like. As the crude solution circulates with a high speed which is imparted to it by the pump 3, it soon arrives in the barometric tube 6. This is extended at 6a up to the top of the upper edge of the vacuum vessel, so that the pressure is increased and, if the pump is stopped, the solution passes from the pipe into the vacuum vessel and in this case too encrustations are avoided.

   The solution which comes out of the barometric tube enters at 7 into the lower part of the vacuum vessel 8. Due to the evaporation caused by the drop in pressure, part of the salt falls into the hopper 9 and is led by the drain pipe 10

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the collector 11. The excess solution also collects at this point and returns through an overflow 13 in the container 2 to participate again in the circulation through the reheater and the evaporator.



  The heater 8 is connected by connection 20 with the vacuum pump, the salt is taken up and discharged by a conveyor 12.



   It is possible to use as heating medium not only the exhaust vapor but also the vapors coming from the boiling boilers 14 which are sucked by a 1μ fan and sent through the pipe 15a and the distributor 16 into the heating body 17. As a result of the heat exchange these vapors condense; the air released by this condensation is sucked through the pipe 18 by means of the extractor 19.



   As shown in Figure 2 It is also possible to arrange the heater 5 so that it is separated from the evaporator. Depending on the operating conditions, it can be placed near the heat producer or the boiler.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS Ayant ainsi décrit notre invention et nous réservant d y apporter tous perfectionnements ou modi- fioations qui nous paraitraient nécessaires, eus re- vendiquons comme notre propriété exclusive et priva- tive : CLAIMS Having thus described our invention and reserving the right to make any improvements or modifications which we deem necessary, we claim as our exclusive and private property: 1- Procédé pour la récupération du sel par évaporation sous vide après chauffage préalable de la solution, caractérisé par le fait que la solution est poussée avec une vitesse élevée et régulière à travers le réchauffeur fermé, et ensuite, après avoir surmonté une différence de pression constante régnant entre <Desc/Clms Page number 6> le réchauffeur et l'évaporateur, introduite dans l'évapo- rateur. 1- Process for the recovery of salt by vacuum evaporation after preliminary heating of the solution, characterized by the fact that the solution is pushed with a high and regular speed through the closed heater, and then, after having overcome a pressure difference constant reigning between <Desc / Clms Page number 6> the heater and the evaporator, introduced into the evaporator. le procédé comportant une conduite de liaison entre le réchauffeur et l'évaporateur dont la section est suffisamment étroite pour que la séparation du sel commence à se produire lorsque la solution a quitté la conduite et qu'elle n'est plus soumise à l'action de la pompe' 2- Procédé suivant 1, caractérisé par le fait que l'on emploie pour le réchauffage de la solution de la vapeur déchappement ou bien un mélange de vapeur et d'air de basse température par exemple la vapeur prove- nant des chaudières d'ébullition, 3- Dispositif pour l'exécution du procédé sui- vant 1, the process comprising a connecting pipe between the heater and the evaporator, the cross section of which is sufficiently narrow for the separation of the salt to begin to occur when the solution has left the pipe and is no longer subjected to the action of the pump ' 2- Process according to 1, characterized in that for heating the solution, exhaust steam or a mixture of steam and low temperature air, for example steam from boiling boilers, is used , 3- Device for carrying out the following process 1, caractérisé par le fait que le réchauffeur muni de corps de chauffage traversés par la vapeur d'échappe- ment ou par le mélange de vapeur et d'air est relié avec le récipient à vide disposé au-de a de lui par un tube ce dispositif comportant barométrique / une pompe vitesse réglable, qui ou un autre organe de transport blige la solution à circuler à travers le réel le tube barométrique, le récipient sous vide et le récipient collecteur. characterized in that the heater provided with heating body through which the exhaust steam or the mixture of steam and air passes is connected with the vacuum receptacle placed above it by a tube, this device comprising a barometric / adjustable speed pump, which or other transport member blocks the solution to flow through the actual barometric tube, the vacuum vessel and the collection vessel. 4- Dispositif suivant 3 caractérisé par le fait que la partie supérieure recourbée du tube barométrique est prolongée jusqu'au dessus du bord supérieur du réci- pient sous vide et débouche dans la partie inférieure de celui-ci par une tubuluiire d'entrée tangentielle, 5- Dispositif suivant 3, caractérisé par le fait que le récipient collecteur est relié par un trop plein avec un deième récipient dans lequel débouche également la conduite à solution brute, et à partir duquel la so- lution est reprise constamment par la pompe pour être mise en circulation. <Desc/Clms Page number 7> 4- Device according to 3 characterized in that the curved upper part of the barometric tube is extended to the top of the upper edge of the vacuum vessel and opens into the lower part of the latter via a tangential inlet tubular, 5- Device according to 3, characterized in that the collecting container is connected by an overflow with a second container in which also opens the crude solution pipe, and from which the solution is constantly taken up by the pump to be release. <Desc / Clms Page number 7> RESUME Procédé et dispositif pour la récupération du sel par évaporation sous vide qui comprend un réohauffeur destina à réchauffer la solution, et un évaporateur dans lequel se produit 1'évaporation sous vide, ces deux appareils étant reliés par un tube barométrique que traverse la solution pour se rendre de l'un à l'au¯ tre, de sorte que le vide produit dans l'évaporateur n'est pas transmis au réchauffeur, ABSTRACT Process and device for the recovery of salt by vacuum evaporation which comprises a reheater intended to heat the solution, and an evaporator in which vacuum evaporation takes place, these two devices being connected by a barometric tube through which the solution passes to be return from one to the other, so that the vacuum produced in the evaporator is not transmitted to the heater,
BE347090D BE347090A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE347090A true BE347090A (en)

Family

ID=22804

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE347090D BE347090A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE347090A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2492074A1 (en) INSTALLATION FOR HEATING AND DRYING VACUUM PARTS BY CONDENSATION OF STEAM AND SEPARATION OF A SECOND LIQUID WITH HIGHER BOILING POINT
NO155757B (en) CENTERLESS EXTERNAL HONEY OR GRINDING DEVICE.
CA1207782A (en) Process and apparatus for the dehydration of maleic acid
BE347090A (en)
FR2567254A1 (en) REFRIGERANT AGENT EVAPORATOR FOR A REFRIGERATION SYSTEM
FR2493171A1 (en) Vacuum distn. using thermal siphon to separate vessels - eliminates use of extn. pumps for removing product or bottoms
WO2014096736A1 (en) Device and method for evaporating a liquid, and applications of said device and method
EP0133095A1 (en) Process for raising the heat level of the calories present in a fluid, and use of the resultant calories for heating a fluid
FR2939051A1 (en) Liquid e.g. liquid petroleum, processing installation, has compressor to compress vapor generated by evaporator-exchanger in downstream of evaporator-exchanger or transport stream from tower in upstream of evaporator-exchanger
BE503069A (en)
BE378916A (en)
FR2551430A1 (en) Process and apparatus for converting gaseous water into pure saturated steam
BE334948A (en)
FR2483454A1 (en) Distn. plant to produce essential oils from aromatic plants - cools condenser coils with effluent from tail of oil separator
BE502935A (en)
BE505083A (en)
BE571426A (en)
CH108351A (en) Process for deaerating water intended for supplying boilers and installation for its implementation.
BE357575A (en)
FR2590268A1 (en) Process and installation for the production of ethanol by fermentation
BE478162A (en)
BE545189A (en)
BE378480A (en)
BE400231A (en)
BE476178A (en)