BE343355A - - Google Patents

Info

Publication number
BE343355A
BE343355A BE343355DA BE343355A BE 343355 A BE343355 A BE 343355A BE 343355D A BE343355D A BE 343355DA BE 343355 A BE343355 A BE 343355A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gas
group
coke oven
regenerators
flues
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE343355A publication Critical patent/BE343355A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10BDESTRUCTIVE DISTILLATION OF CARBONACEOUS MATERIALS FOR PRODUCTION OF GAS, COKE, TAR, OR SIMILAR MATERIALS
    • C10B5/00Coke ovens with horizontal chambers
    • C10B5/10Coke ovens with horizontal chambers with heat-exchange devices

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Air Supply (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  FOUR A COKE. 
 EMI1.1 
 wrA-.------W---.-.-----.------.r-.m---wrwwilrw-w-r- 
Le but du présent brevet est de prévoir un perfection** nement au four à coke décrit dans le brevet principal N  
 EMI1.2 
 326.642\et dans son brevet de perfectionnement N 336.4.. 



   Le four tel que décrit dans ces deux brevets était destiné à être chauffé au gaz riche. 



   Le four suivant le présent brevet pourra être chauffé soit au gaz pauvre, soit au gaz riche, soit simultanément au gaz pauvre et au gaz riche. A cet effet, les piédroits du four, suivant l'invention, sont constitués d'un nombre pair de groupes de carneaux chacun de ces groupes communiquant par une chambre avec le groupe précédent et le groupe suivant, ces chambres étant alternativement disposées à la partie su- périeure et à la partie inférieure des piédroits. Nous don- 
 EMI1.3 
 nons ci-après la description d'un four dont les piédroits com. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 portent quatre groupes de   oarneaux   mais il va de soi que ce chiffre peut varier. 



   Comme dans le four des brevets susmentionnés la tota- lité de l'air de combustion est admise dans l'un des groupes extrêmes du piédroit; le gaz est réparti en deux fractions respectivement distribuées au premier et au deuxième groupe- ment. Entre le troisième et le quatrième groupement, on pré- lèvera une certaine quantité du courant évoluant dans le pié- droit et on dirigera cette quantité dans un régénérateur de réchauffage de la fraction de gaz introduite, lors du renver- sement, dans le second groupement en suivant le sens du cou-   rant .    



   D'autres particularités de l'invention se dégageront de la description détaillée du four que nous donnons ai-après en nous reportant aux figures ci-jointes. Celles-ci donnant à titre purement descriptif et non limitatif des schémas de four suivant   l'invention.   figure 1 est une coupa longitudinale d'un four sui- vant un de ses piédroits et suivant les régénérateurs à gaz. 



   Figure 2 est une coupe longitudinale   d' un   four sui- vant l'un de ses piédroits et suivant les régénérateurs à air 
Figure 3 est une coupe faite dans le sens des flèches suivant la ligne   III-III   de la figure 1. 



   Figure 4 est une coupe dans le sens des flèches sui- vant la ligne   IV-IV   de la figure 1. 



   Figure 5 est une coupe analogue   à   la figure 3 mais montrant les dispositifs prévus pour la marche au gaz riche. 



   Dans ces figures on a supposé que dans la phase de régénération considérée le courant circule de gauche vers la droite. 



   Comme représenté, le piédroit du four à ooke est con- stitué par quatre groupes de carneaux verticaux 3 chaque groupe étant séparé de son voisin par une cloison 1. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Chaque groupe communique avec son voisin de gauche ou de droite par une chambre de communication 2. La totalité de l'air de combustion est amenée dans le premier groupement avec   @   une fraction du gaz de combustion, l'autre fraction de gaz étant amenée à l'entrée du deuxième groupement, de sorte que l'on forme un courant de gaz circulant en grande masse en sui- vant un parcours ondulé. 



   Afin de permettre le réglage de la répartition du cou- rant gazeux entre les carneaux de chaque groupe on munit ceux- ci,   à   leur partie supérieure, de registres 14. 



   Les régénérateurs à gaz 4a, 4b, 4d,   4f,   alternent avec les régénérateurs à air 4g, 4h,   4,   4k, les régénérateurs à air étant par exemple situés sous les fours pairs et les   régé   va nérateurs à gaz sous les fours impairs. Il yma de soi que la disposition inverse peut également être utilisée. 



   Les régénérateurs à fluide frais 4a, 4b,   4g, 4h   sont séparés des régénérateurs à gaz brûlé 4d, 4f,4j,   4k,   par un mur axial s'étendant longitudinalement à la batterie. La cir- culation dans ces régénérateurs est toujours conforme au   tira**   ge: ascendante pour les fluides en réchauffage, descendante pour les fluides en refroidissement. 



   L'air nécessaire à la combustion est amenée du collec- teur général (non représenté sur les dessins) au régénérateur 4h, d'où il passe au régénérateur 4g en suivant le parcours in-   diqué   par leshflèohes (voir fig.2). Il passe de ce dernier dans les carneaux du premier groupement par une série   d'ouver...   tures 5. 



   Le gaz de combustion est amené en partie dans le ré- générateur 4a et en partie dans le régénérateur 4b par des tuy- auteries (non représentées sur le dessin) munies d'un ajutage calibré suivant le volume du gaz à débiter. Il passe du régé- nérateur 4a aux carneaux du premier groupement par les   condui-   tes 9, et du régénérateur 4b à l'entrée des oarneaux du second 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 groupement par le conduit la prévu dans la paroi de sépara- tion 1 des deux premiers groupements. 



   Le courant ainsi forme'traverse successivement les différents groupes de carneaux du piédroit. A la sortie du troisième groupe une partie du courant est dérivée par le conduit 1b, prévu dans la paroi de séparation 1 entre le troi- sième et le quatrième groupement, pour réchauffer le régénéra- teur à gaz 4d. Le restant du courant (environ 80% du courant total) descend par les carneaux du quatrième groupement puis quitte celui-ci par les ouvertures 9 et 5 de façon à pénétrer dans les cellules de   régénération   4f4k   et 4±.   Ces gaz sont ensuite conduits   à   la cheminée. 



   -Pour marcher au gaz riche, les conduites générales   d'admission   de gaz pauvre sont mises hors circuit et (figure 5) le gaz riche est amené aux fours par une des deux conduites générales de distribution 6 alternativement distributrices suivant le sens de marcha. 



   Dans la phase considérée, le gaz distribué par la con- duite 6 de gauche est admis dans les carneaux du premier grou- pe ainsi que dans le courant gazeux entrant dans les carneaux du troisième groupe. Sa répartition entre les carreaux du pre- mier groupe est réalisée par des buselures calibrées disposées à la base des   oarneaux   sur les orifices du canal de distribu- tion 15; sa répartition entre les carreaux du troisième groupe- ment est assurée par son incorporation au courant gazeux évo- luant dans le piédroit et réparti lui-même entre ces carneaux par le réglage des briques registres 14 disposées à la partie supérieure de ceux-ci. 



   Des admissions permanentes de gaz 11 et 13 dans le cou- rant pénétrant dans les carneaux des deuxième et quatrième groupes assurent respectivement le chauffage de ces groupes. 



  Lors de la marche du gaz riche les cellules de régénération 4a,   !!. et   4h sont utilisées au chauffage de l'air de oombus- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tion tandis que les régénérateurs 4f,4j, 4k sont traversés par les gaz chauds sortant du piédroit avant leur passage dans la cheminée. Les cellules de   régénération   4b et   4d   sont rendues inactives par l'abaissement des registres commandant leur ori- fice inférieur d'entrée ou de sortie. 



   La récupération'de chaleur ne se trouve pas diminuée par l'inactivité des cellules 4b et 4d, La puissance de régé- nération   à   prévoir pour le gaz et pour l'air dans le cas du chauffage au gaz pauvre laissant dans les celles 4a, 4g et 4h une capacité régénératrice encore supérieure à celle des fours normalement chauffés au gaz riche. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Four à coge à régénération tel que décrit dans le brevet principal N  326.642 et son brevet de perfectionnement N  336.417, caractérisé en ce que afin de permettre la marche au gaz pauvre ce four est pourvu d'un régénérateur à gaz qui est subdivisé en cellules distinctes pour le réchauffage de enaleur chacune des fractions de gaz débitées dans le piédroit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  COKE OVEN.
 EMI1.1
 wrA -.------ W ---.-. ----- .------. r-.m --- wrwwilrw-w-r-
The object of the present patent is to provide an improvement in the coke oven described in the main patent N
 EMI1.2
 326,642 \ and in its improvement patent N 336.4 ..



   The furnace as described in these two patents was intended to be heated with rich gas.



   The furnace according to the present patent can be heated either with lean gas or with rich gas, or simultaneously with lean gas and with rich gas. To this end, the piers of the oven, according to the invention, are made up of an even number of groups of flues each of these groups communicating by a chamber with the preceding group and the following group, these chambers being alternately arranged in the part. upper and lower part of the piers. We don-
 EMI1.3
 The following is a description of an oven whose piers com.

 <Desc / Clms Page number 2>

 carry four groups of oarneaux but it goes without saying that this figure can vary.



   As in the furnace of the aforementioned patents, all of the combustion air is admitted into one of the end groups of the side wall; the gas is divided into two fractions respectively distributed to the first and the second group. Between the third and the fourth group, a certain quantity of the current flowing in the pedestal will be taken and this quantity will be directed into a regenerator for reheating the fraction of gas introduced, during the inversion, into the second group. following the direction of the current.



   Other features of the invention will emerge from the detailed description of the furnace which we give hereinafter with reference to the accompanying figures. These giving purely descriptive and non-limiting diagrams of the furnace according to the invention. FIG. 1 is a longitudinal section of a furnace along one of its piers and along the gas regenerators.



   Figure 2 is a longitudinal section through an oven along one of its sides and along the air regenerators
Figure 3 is a section taken in the direction of the arrows along the line III-III of Figure 1.



   Figure 4 is a section in the direction of the arrows taken along the line IV-IV of Figure 1.



   Figure 5 is a section similar to Figure 3 but showing the devices provided for operation with rich gas.



   In these figures, it has been assumed that in the regeneration phase considered the current flows from left to right.



   As shown, the side of the ooke oven is made up of four groups of vertical flues 3 each group being separated from its neighbor by a partition 1.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Each group communicates with its neighbor on the left or on the right through a communication chamber 2. All of the combustion air is brought into the first group with a fraction of the combustion gas, the other fraction of gas being brought to the first group. the entry of the second group, so that a stream of gas circulating in large mass is formed by following a wavy path.



   In order to allow adjustment of the distribution of the gas current between the flues of each group, these are fitted, at their upper part, with registers 14.



   The gas regenerators 4a, 4b, 4d, 4f, alternate with the air regenerators 4g, 4h, 4, 4k, the air regenerators being for example located under the even furnaces and the gas regenerators under the odd furnaces. Of course, the reverse arrangement can also be used.



   The fresh fluid regenerators 4a, 4b, 4g, 4h are separated from the burnt gas regenerators 4d, 4f, 4j, 4k, by an axial wall extending longitudinally to the coil. The circulation in these regenerators is always in accordance with the draft: upward for the fluids being reheated, downward for the fluids in cooling.



   The air necessary for combustion is brought from the general collector (not shown in the drawings) to regenerator 4h, from where it passes to regenerator 4g following the path indicated by the hflèohes (see fig.2). It passes from the latter into the flues of the first grouping through a series of openings 5.



   The combustion gas is brought partly into the regenerator 4a and partly into the regenerator 4b by pipes (not shown in the drawing) provided with a nozzle calibrated according to the volume of gas to be delivered. It passes from the regenerator 4a to the flues of the first group via the conduits 9, and from the regenerator 4b to the inlet of the flues of the second.

 <Desc / Clms Page number 4>

 grouping via the duct 1a provided in the partition wall 1 of the first two groups.



   The current thus formed passes successively through the various groups of flues in the side wall. At the outlet of the third group, part of the current is diverted through line 1b, provided in the partition wall 1 between the third and the fourth group, in order to heat the gas regenerator 4d. The remainder of the current (about 80% of the total current) descends through the flues of the fourth group and then leaves it through the openings 9 and 5 so as to enter the regeneration cells 4f4k and 4 ±. These gases are then led to the chimney.



   -To run on rich gas, the general lean gas inlet pipes are switched off and (Figure 5) the rich gas is brought to the furnaces by one of the two general distribution pipes 6 alternately distributing in the direction of travel.



   In the phase considered, the gas distributed by the left-hand pipe 6 is admitted into the flues of the first group as well as into the gas stream entering the flues of the third group. Its distribution among the tiles of the first group is carried out by calibrated nozzles placed at the base of the rings on the orifices of the distribution channel 15; its distribution among the tiles of the third group is ensured by its incorporation into the gas current evolving in the side wall and itself distributed between these flues by the adjustment of the register bricks 14 arranged at the upper part of the latter.



   Permanent admissions of gas 11 and 13 into the current entering the flues of the second and fourth groups respectively heat these groups.



  During the operation of the rich gas, the regeneration cells 4a, !!. and 4h are used for heating the oombus- air

 <Desc / Clms Page number 5>

 tion while the regenerators 4f, 4j, 4k are crossed by the hot gases leaving the side wall before their passage through the chimney. Regeneration cells 4b and 4d are made inactive by lowering the registers controlling their lower inlet or outlet.



   The heat recovery is not reduced by the inactivity of cells 4b and 4d, The regeneration power to be provided for the gas and for the air in the case of heating with lean gas leaving in those 4a, 4g and 4h regenerative capacity even greater than that of ovens normally heated with rich gas.



   CLAIMS.



   1. Regenerative coge furnace as described in main patent N 326,642 and its improvement patent N 336,417, characterized in that in order to allow operation with lean gas this furnace is provided with a gas regenerator which is subdivided into separate cells for reheating each of the gas fractions delivered to the side wall.


    

Claims (1)

2.Four à coke suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la totalité de l'air de combustion est admise dans un'des groupements extrêmes avec une partie du gaz de combustion l'autre partie du gaz de combustion étant amenée à l'entrée du groupement suivant. 2. Coke oven according to claim 1, characterized in that all of the combustion air is admitted into one end groupings with part of the combustion gas the other part of the combustion gas being fed to the entry of the next group. 3. Four à coke suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que une partie du fluide évoluant dans le piédroit est dérivée à la sortie de l'avant dernier groupement vers un des régénérateurs à gaz, en vue de réchauffer celui-ci pour le changement de marche suivant. 3. Coke oven according to claim 1, characterized in that a part of the fluid moving in the side wall is diverted at the outlet of the penultimate group to one of the gas regenerators, with a view to reheating the latter for the next step change. 4. Four à coke, suivant la revendication 1, caracté- térisé en ce que afin de permettre le chauffage au gaz riche il est prévu indépendamment des conduites d'admission de gaz pauvre des moyens d'amenée des gaz riches à l'entrée de cita- <Desc/Clms Page number 6> que groupement. 4. Coke oven according to claim 1, charac- terized in that in order to allow heating with rich gas, there is provided independently of the lean gas inlet pipes means for supplying the rich gas to the inlet of the coke oven. cita- <Desc / Clms Page number 6> that grouping.
BE343355D BE343355A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE343355A true BE343355A (en)

Family

ID=19676

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE343355D BE343355A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE343355A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE343355A (en)
US3190815A (en) Coke oven batteries
US3330259A (en) Fuel cell
BE430227A (en)
BE411887A (en)
SU15066A1 (en) Regenerative coke oven
SU13260A1 (en) Coke oven heating device
US972703A (en) Crucible-furnace.
US2937627A (en) Hot water generators
US1453605A (en) Coke oven
BE355762A (en)
JP6440423B2 (en) Heat source equipment
BE333998A (en)
BE489916A (en)
BE542263A (en)
SU148008A1 (en) Regenerative coke ovens with combined heating
BE332591A (en)
SU46210A1 (en) Regenerative coke oven
BE379081A (en)
US644162A (en) Metallurgical furnace.
US1212865A (en) Coke-oven.
BE489917A (en)
BE464864A (en)
BE347054A (en)
BE364945A (en)