BE342460A - - Google Patents

Info

Publication number
BE342460A
BE342460A BE342460DA BE342460A BE 342460 A BE342460 A BE 342460A BE 342460D A BE342460D A BE 342460DA BE 342460 A BE342460 A BE 342460A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bed
frame
folded
elements
deployed
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE342460A publication Critical patent/BE342460A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C17/00Sofas; Couches; Beds
    • A47C17/04Seating furniture, e.g. sofas, couches, settees, or the like, with movable parts changeable to beds; Chair beds
    • A47C17/32Changing a single bed into a double bed by extending, pivoting, or tilting a previously hidden second mattress or other bed part

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Nursing (AREA)
  • Invalid Beds And Related Equipment (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  Soojkté':1iWNnlJE.1.. DOUBLE,-DAY BED CORPORATION 
La présente   inventi.on   a pour objet des perfectionnements aux lits pliants. 



   Elle concerne tout d'abord un lit pliant perfectionné, du type usuel, ayant les avantages suivants: il comporte une paire de châssis mobiles, pouvant avoir chacun la largeur et la longueur complètes d'un lit ordinaire, Ces deux châssis, qui sont munis de sommiers et de matelas sont reliés l'un à l'autre de façon à pouvoir être repliés l'un sur l'autre, avec toute leur literie, et de telle manière qu'il soit sim- plement nécessaire d'exercer un très petit effort manuel pour déployer les lits, opération qui peut être accomplie avec facilité du fait que lesdeux châssis mobilessont reliésau moyen de dispositifs compensés. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention concerne, en outre, un lit pliant comportant plusieurs sections reliées à un châssis de support de manière à pouvoir être superposées l'une à l'autre; la section qui est disposée au-dessus est alors, dans cette position, à la même hauteur qu'un lit ordinaire; les organes de liaison pour les différentes sections mobiles sont construites de telle manière que lorsque le lit est déployé ces sections soient placées côte à côte, comme des lits, jumeaux, et à la même hauteur, qui-est la hauteur usuelle des lits normaux. 



   Un autre objet de l'invention consiste en un lit pliant comportant deux parties mobiles pouvant être repliées et superposées de manière à être prêtes, dans tous les cas, à être utilisées toutes deux immédiatement; le lit peut, par suite, être utilisé par une personne seule auquel cas il n'est pas nécessaire de le déployer, ou par plusieurs per- sonnes; dans ce cas, il suffit de faire fonctionner le méca- nisme permettant de le déployer et le.lit est alors prêt à être utilisé directement, sans qu'il y ait à arranger le sommier, les   mar.elas   et toute la literie, draps, couvertures, etc..... 



   Conformément à l'invention, les organes de connexion destinés à relier les différentes parties du lit seront en outre, de préférence, convenablement compensés, et fonction- neront de manière que les différentes parties du lit puissent être superposées horizontalement l'une à l'autre ou déployées, sans que l'on ait à les faire tourner pour les amener dans leurs différentes positions, ces sections se déplaçant en effet parallèlement à elles-mêmes pour venir l'une à côté de l'autre et à la même hauteur. 



   D'autres objets et avantages de la présente invention apparaîtront au cours de la description ci-dessous, relative aux dessins ci-joints, qui représentent schématiquement à titre d'exemple un mode de réalisation particulier de la pré- sente invention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Sur le s différentes figures, les mêmespièces sont. désignées par les mêmes numéros de référence. 



   La Fig. 1 est une élévation de bout, fragmentaire, d'un lit conforme à l'invention; elle représente lesdeux châs- sis mobiles du lit en position déployée, et constituant un ensemble ayant l'aspect de deux lits jumeaux. 



   La   Fig .   2 est une vue d'extrémité du mécanisme de com- mande du lit; cette figure montre les châssis mobiles super- posés, en position pliée. 



   La Fig. 3 est une élévation de bout d'un lit, montrant le mécanisme de commande en position de mi-ouverture, les deux partiesdu li t étant à moitié   déployées.   



   Les Figs. 4 et 5 sont descoupes transversales suivant les lignes 4-4 et 5-5 des   figs. a   et 1. 



   Sur les dessins, qui représentent simplement un des modes de réalisation préféré de l'invention, la lettre A désigne d'une manière générale l'ensemble du lit, qui peut comprendre un châssis principal ou châssis fixe   B   auquel   - les   châssis supérieur et inférieur C et D sont reliés par un mécanisme de commande E. 



   En se reportant au châssis principal ou châssis fixe 
B, on voit qu'il comporte à chacune desextrémités du lit les supports d'extrémité 15 constitués de préférence par une barre métallique de section angulaire, repliée en forme d'U de façon à former une barre supérieure 16 munie de deux pieds latéraux 17 et 18 s'étendant parallèlement. Les sup- ports d'extrémité 15 sont de préférence reliées par des barreslatérales 19 et 19, fixés aux extrémités inférieures des pieds 17 et 18 et s'étendant parallèlement le long des cotés du lit, comme on le comprendra facilement.

   Les supports d'extrémité 15 comprennent-en outre chacun, de préférence, une barre transversale inférieure   2 0   fixée à ses extrémité de n'importe   quelle,manière   appropriée, aux extrémités infé- rieures des pieds 17 et   le,.de   façon à les entretoiser   rigi-   dement; cesbarres transversales 20 pourraient aussi être 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 reliéesde   n'importe   quelle manière appropriée aux barres  19   et 19 de façon à constituer pour le châssis, un cadre rec- tangulaire auquel les supports 15 sont reliés, aux extrémités inférieures des pieds 17 et 18 comme on peut s'en rendre compte facilement sur les dessins.

   Des tiges de guidage 21, de préférence rectilignes sont reliées aux côtés extérieurs de chacun des pieds 17 et 18, et s'étendent verticalement à partir des extrémités inférieures de ces pieds jusqu'à un point voisin des barres 16; .cas tiges sont ¯de préférence de section arquée de manière à servir de tiges de guidage pour le mouvement du cadre mobile C, comme cela sera décrit ci- après. four renforcer l'ensemble et faciliter la connexion des organe s de mécanisme de commande E on a muni chacun des supports d'extrémité 15 du châssis B d'une pièce de renfort   25   reliée à son extrémité inférieure, en 26, à la barre transversale 20, et à son extrémité supérieure,en 27, à la barre supérieure 16, comme on peut le voir sur les dessins. 



  Cette barre verticale 25 est montée parallèlement aux pieds   17 et   18 des supports d'extrémités 15, mais elle est disposée de préférence entre ces pieds et plus près du pied 18 que du pied 17,   c'est-à-dire   du   côté   du châssis principal qui est tourné vers le châssis mobile C lorsque le   lit est     dé pl oyé .    



   En outre, les supports d'extrémité 15 comportent une barre horizontale de support et de renfort 28 reliée à une extrémité à la barre verticale 25, et reliée d'autre part, de préférence, à son extrémité opposée, au pied 18 ; cette barre 28 est disposée parallèlement aux pièces 16 et 20, mais plus près de préférence de la barre inférieure 20 que de la barre supérieure 16 comme on peut le voit sur la fig.l. 



   Le châssis mobile C pourra être appelé châssis intérieur ou inférieur; il comprend les barres d'extrémité 30 reliées par les barres longitudinales latérales 31 et   32 .   Le châssis C est monté de façon à pouvoir coulisser verticalement, sans 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cesser de rester horizontal. Les barres d'extrémité 30 agis- sent au voisinage desparties internesdu support,d'extrémité 
15 du châssisfixe, et lesbarres -longitudinaleslatérales 
31 et 32 y sont reliées de manière à s'étendre à l'extérieur des plans des supports d'extrémité 15 ; il y a en outre des galets appropriés 33, qui roulent sur les guides 21, qui sont de préférence de section arquée pour s'adapter à la rainure desgalets 33, comme on le comprendra facilement.

   Le châssis mobile c est construit bien entendu de manière à pouvoir re- cevoir un matelas et un sommier à ressort pour ce matelas, et il est supporté, de façon à pouvoir se déplacer verticale- ment, par une partie des organes de commande E qui seront décrits ci-dessous.      



   L'autre châssis mobile D sera appelé le châssismobile supérieur ou extérieur; il comprend les barres d'extrémité   37   et 38 reliées par les barres longitudinales latérales 39 et 40; ces différents organes étant construits de n'importe quelle manière appropriée, pour pouvoir recevoir un sommier à ressort ordinaire et un matelas. 



   Le châssis mobile D est supporté par une partie des organes de commande E, consistant en les bras de support parallèles 41 et 42 qui sont articulés à leurs extrémités supérieures en 43 et 44 respectivement, aux extrémités du châssis D; une autre paire de bras de supports 41 et 42 est disposée bien entendu, d'une manière analogue, à l'autre extrémité du lit. Les bras de support 41 sont reliés de pré-   férence   à une extrémité de chacune des barres   37   et 38,   c'est-   à-dire aux deux coins du châssisD, et lesautres bras42 sont articulés, en 44, en des points, intermédiaires entre lesextrémités   de s   barre s   37   et 38, mais décaléspar rapport au milieu de ces barres, et plus près des articulations 43, que des côtés opposés du châssis.

   A leurs extrémités infé- rieures, les barres de supports 41 et 42 sont articulées res-   pectivement   en 46 et   47,   aux extrémités extérieuresde la courte barre de support horizontale 28, en sorte que les barres 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de support 41 et 42 ¯ sont articulées, à leurs extrémités inférieures d'un des cotés de la partie centrale longitu- dinale du châssis principal B et à leurs extrémités supé- rieures au châssis supérieur D, de l'autre coté de la partie centrale longitudinale de ce châssis D; il en résulte que le châssis mobile D, lorsqu'il est supporté par les barres 
16 des supports d'extrémité 15, est placé au-dessus, dans   un plan horizontal ;

   bras 41 et 42 sont alors disposés   en diagonale à partir de leurs points d'articulation au châssis D, et transversalement aux extrémités du châssis principal, et ils viennent s'articuler en 46 et 47 au châs- sis B; l'ensemble est alors dans la position représentée   fig,2   sur les   dessins.Lorsqu'un   opérateur, tirant sur les poignées 50 soulèvera le châssis mobile D les barresde support 41 et 42, comme on s'en rendra compte facilement permettront un mouvement de pivotement vers le haut du châssis mobile D, sans que celui-ci cesse de rester horizon- tal ;

   les pièces de support 41 et 42 partiront d'abord de la position diagonale,   @aux   extrémités des supports 15, pour atteindre la position verticale, et s'inclineront ensuite vers le bas, au-delà du châssis principal B, jusqu'à une position diagonale pour laquelle le châssis mobile D est en position horizontale déployée, à l'extérieur du châssis prin- cipal B,   c'est-à-dire   en position d'utilisation . 



   Chaque articulation 46 traverse également de préférence la pièce de support verticale 25 de la partie 15 du châssis, et chaque bras 41 comporte un prolongement arqué 50 déplacé par rapport à son axe de pivotement 46, du côté opposé à l'extrémité qui supporte le châssis D; à ce prolongement est relié un bras transversal 51, placé entre les extrémités du prolongement 50 et à angle aigu par rapport à la barre de support 41; le bras 51 porte à son extrémité un galet 55 destiné à rouler sur une surface de came 56, de forme arquée, tournée vers le bas; cette surface de came est portée par un support 57 qui est rivé ou fixé sur le bord extérieur de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 chacune desbarres d'extrémité 15 du châssis, lesdiffé- rentes pièces étant dans la position représentée fig.3.

   Les galets 55, lorsque le châssis supérieur mobile D est en po- sition fermée et repliée au-dessus du châssis B,   cornue   cela est représenté   fig.2,   sont de préférence en contact avec les extrémités des surfaces de came 56, de telle manière que lorsqu'on lève le châssis mobile D jusqu'à sa position d'ex- tension, les galets 55 se déplacent vers le haut en suivant le basculement des bras 41 autour de leurs articulations 46, de façon à soulever en même   temp's   les extrémitésdu châssis inférieur mobile c, vers le haut, et à provoquer un soulè-   vement   de ce châssis, tandis que l'autre châssis mobile D se déploie. 



   Pour faciliter l'ouverture et la fermeture des châssis mobiles 0 et D on a relié de préférence l'extrémité libre de chaque partie 50 à des ressorts 60 et 61, opposés l'un à l'autre, et reliés de préférence respectivement, par des   #âbles   ou des chaînes 62a et 63a, à cette extrémité libre de la partie 50; ces ressorts 60 et 61 sont de préférence disposés le long de la barre inférieure transversale 20 à chaque extrémité du châssis principal, et, bien entendu, aux côtés opposés de l'articulation 46 du bras 41; les res- sorts 60 et 61 comportent à leurs extrémités extérieures des branches filetées 62 qui viennent se visser dans des écrous de réglage   63,   aux extrémités inférieuresdes pieds 17 et  18   du châssis B.

   Lorsque leschâssis mobiles C et D sont re- plieset superposés l'un à   l'autre,   de la manière représentée   fig.2,   la partie 50 de la barre de support 41 se place de manière à tendre le ressort 60,' et on peut faire varier cette tension au moyen de la tige filetée et de ses écrous, qui servent à relier le ressort 60 à l'extrémité inférieure du pied 17 du châssis principal. Lespièces étant ainsi dis- posées, et les châssis mobiles repliés, le ressort 61 est lui-même contracté, et n'est pas sous tension.

   Le ressort 60, étant sous tension lorsque les châssis mobiles c et D sont repliés, exerce une traction qui a tendance à faire basculer 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la barre 41 de support du châssis autour de son articulation 
46, et à déplacer le châssis mobile D vers le haut, de   nana   grâce au   contact,   du galet 55 avec la came 56, il tend égale- ment à pousser le châssis inférieur mobile G vers le haut. 



   Cet effort de traction est légèrement inférieur à la force nécessaire pour surmonter l'inertie des châssis mobiles C et D si bien que lorsque l'opérateur, saisissant les poignées 
50 soulève vers le haut le châssis mobile supérieur D il lui suffit d'un effort très faible pour surmonter l'inertie des châssis mobiles 0 et B et les soulever pour les amener à la position de déploiement représentée   fig.3;   il convient de noter que dans cette position, la tension du ressort 60 est relâchée, et que le mouvement du châssis mobile supérisur D à partir da moment s'effectue vers le bas, déplaçant le pro- longement 50 de la barre de support 41 dans la direction opposée;

   oe mouvement a pour effet de tendre l'autre ressort 61 qui, par suite de la force nécessaire à sa mise sous tension, amortit le choc qu'aurait à subir le châssis mobile D pour venir en position d'utilisation, les différents or- ganes étant placés de la manière représentée fig. l. Ainsi, quand le châssis mobile D est déployé pour l'usage, les ressorts 61 sont sous tension et la tension de ces ressorts exerce un effort qui tend à faire basculer le prolongement 51 vers le haut, si bien que pour replier le châssis D, il suffit d'un effort manuel très faible pour le soulever vers le haut et le faire basculer pour l'amener en position de repli.

   Il convient de noter que pendant tout le mouvement de basculement du châssis mobile D, depuis la position repliée jusqu'à la position déployée, les galets 55 aux extrémités du châssis principal agissent sur les surfaces de came 56, de façon à provoquer le soulèvement de l'autre châssis mo- bile C, jusqu'à sa position horizontale d'utilisation repré- sentée fig.l sur les dessins ; on cette position, les châssis C et D sont dans le même plan, mais à leurs arêtes longi- tudinales ils sont écartés l'un de l'autre de façon qu'ils 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 forment, en quelque sorte lits jumeaux lorsque les litssoht faits ;

   il est bien entendu que chacun des châssis mobiles C et D, comporte une literie individuelle si bien que ceux- ci peuvent être prêts à être utilisés, ou repliés à volonté instantanément suivant que l'on veut avoir un seul lit ou deux lits. 



   Le châssis mobile inférieur C est muni bien entendu d'autres organes de support que le galet 55 s'appuyant contre la surface de came 56, et ces autres organes de support sont constitués par des systèmes articulés   réparables   65 et 66 à chaque extrémité 15 du châssis; ces supports articulés à bielles 65 et 66 comportent des biellettes inférieures 67 articulésà leurs extrémités inférieuresà la   barre se   des extrémités 15 du châssis.

   Ces systèmes de bielles 65 et 66 comprennent également des biellettes 68 articulées à leurs extrémités supérieures en 69, aux barres d'extrémité 30 du châssis mobile C; les extrémités voisines de ces biellettes 67 et 68 sont articulées l'une à l'autre en 70 et de telle manière que les bielles 67 et 68 de chacun des disposa tifs repliables 65   et- 66   se replient en V lorsque le châssis   de lit mobile C est replié ; ce châssis mobile C est   déployé au contraire, ces bielles 67 et 68 tendent à venir verticalement en alignement, sans toutefois arriver à être tout à fait verticales et en alignement pour une raison qui apparaîtra ci-dessous. 



   Les organe sdestinésà bloquer les dispositifsarticu- lés repliables 65 et 66, pour maintenir le châssis mobile C en position horizontale de déploiement consistent en une barre de blocage 75, à chacune des extrémitésdu châssis principal, pour chaque paire de systèmes articulés 65 et 66; chacune de ces barres de blocage 75 comporte des   fentes   horizontales 76 et 77 ménagées dans leur longueur et desti- nées à recevoir les prolongements des axes 70 des dispositifs articulésrepliables 65 et 66.

   A leurs extrémités extérieures, les fentes 77 comportent des retraits 80, dirigés vers le bas et à angle droit et dans lesquels les extrémités en 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 saillie des axes 70 viennent se loger lorsque les blelles 
67 et 68 de chaque dispositif articulé 65 et 66 sont à leur maximum d'extension; des ressorts de tension 82 sont dis- posés aux deux extrémités extérieures de la barre 75;

   ces ressorts sont reliés, à leurs extrémités opposées, à leurs biellettes 68 correspondantes, en un point voisin des extré- mités de ces biellettes, de telle manière que lorsque les   bielle tte s   des dispositifs articulés arrivent en extensionn, les ressorts 82 se tendent progressivement, pour exercer une traction vers le haut sur les barres de blocage 75, de manière à forcer les extrémités en retrait 80 des rainures des barres de blocage à recevoir des extrémités en saillie des axes 70, lorsque les   biellett.es   de dispositifs articulés 
65 et 66 sont arrivés pratiquement en alignement vertical cornue cela est représenté sur le dessin fig.l; les disposi- tifs articulés 65 et 66 sont alors bloqués en position, et ne risquent pas de se replier d'une façon accidentelle;

   ils peuvent alors supporter et maintenir le support tout entier du châssis mobile C lorsque celui-ci est déployé comme cela est représenté   fig.l.   Les parties articulées des dispositifs 65 et 66 se déplacent l'une vers l'autre lorsque le châssis C se replie et s'écarte au contraire l'une de l'autre lors- que l'on déploie ce châssis 0. 



   Des organes sont disposés pour abaisser la barre de blocage 75 et dégager les dispositifs articulés 65 et 66 de leur position de blocage dans les retraits des fentes   77;   ces organes sont constitués par un bras 90 porté sur la face interne du galet 55 et de préférence par l'axe qui supporte ce galet ; ce bras est destiné à venir heurter un bras 91 por- té par la barre de blocage   75,   lorsque le galet 55 se déplace vers le bas, lors de l'élévation du châssis mobile D à partir de sa position de repli;

   le choc du bras 90 sur le bras 91 a pour effet d'abaisser la barre de blocage 75 à l'encontre de la tension de ces ressorts 82 jusqu'à ce que lesextrémités des axes 70 soient dégagées, des retraits 80 des fentes   77,   et le châssis C tombe alors vers le bas jusqu'à ce que les 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 surfaces arquées 56 das bras   57   du châssis C viennent à nouveau en contact avec les 'galets 55, qui   pendant,   ce temps se sont déplacées légèrement vers le bas, On notera que la chute du châssis C immédiatement après que la barre de blocage 75 a été relâchée, peut se produire,

   du fait que les biellettes  67   et 68 de chacun des dispositifsarticulés 
65 et 66 ne sont pas disposés exactement verticalement en prolongement l'une de l'autre mais sont disposés légèrement en V lorsque le châssis 0 est dans sa position la plus éle- vée comme cela est représenté fig.1; le poids du châssis 0 peut toujours alors, agir sur les systèmes articulés65 et 
66, même lorsqutils sont en extension, de façon à tendre à les ramener en position de repli. 



   Le fonctionnement du dispositif apparaît clairement d'après la description ci-dessus. Le lit étant dans la posi- tion de repli représentée fig.2, l'opérateur a   simplement   à soulever vers le haut la poignée 50, et, comme les supports des châssis 0 et D sont compensés au moyen des ressorts 60, ce soulèvement nécessite seulement un très petiteffort manuel, aidé en cela par la contraction des   ressorts 60,   pour provoquer le soulèvement des châssis 0 et D, sans que ceux-ci cessent de rester horizontaux.

   Lorsque les barres de support 41 et 42 sont arrivées à être verticales, leschâs- sis 0 et D étant en'position de   mi-ouverture,   le châssisD s'abaisse tandis que le châssis 0 continue à se soulever, et ce mouvement commence à mettre sous tension le ressort 61 de façon à amortir la chute du châssis D et le soulèvement du châssis C venant en position   d'extension. Le   châssis mo- bile inférieur   0. est   guidé grâce aux galets 33 roulant sur les guides verticaux 21, et en position d'extension les châssis  0   et D sont dans le même plan horizontal.

   Desplan- ches d'extrémité 95 peuvent être disposées pour le châssis mobile D, de manière à l'aider à la supporter, et à lui donner une meilleure apparence lorsqu'il est en extension; ' des planches d'extrémités analogues 96 peuvent être prévues pour lesextrémités du châssis principal B. Comme on peut le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 voir fig.2, le matelas et le sommier 97 et 98, des châssis mobiles supérieurs et inférieurs 0 et D ne gênent pas le repli du châssis, et permettent de faire leslits, puis de les replier prêts à être utilisés, sans que l'on ait à re- faire ces lits lorsque l'on déploie à nouveau les châssis C et D et sans qu'il y ait à y changer quoi que ce soit. 



   Cn   peut;   apporter de nombreuses modifications à la forme, aux dimensions, et à la disposition des pièces qui consti- tuent le lit pliant sans sortir du domaine de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  Soojkté ': 1iWNnlJE.1 .. DOUBLE, -DAY BED CORPORATION
The present inventi.on relates to improvements in folding beds.



   It relates first of all to an improved folding bed, of the usual type, having the following advantages: it comprises a pair of movable frames, each able to have the full width and length of an ordinary bed, These two frames, which are provided box springs and mattresses are connected to each other in such a way that they can be folded over one over the other, with all their bedding, and in such a way that it is simply necessary to exercise a very small manual effort to deploy the beds, an operation which can be accomplished with ease because the two mobile frames are connected by means of compensated devices.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention further relates to a folding bed comprising several sections connected to a support frame so as to be able to be superimposed on one another; the section which is disposed above is then, in this position, at the same height as an ordinary bed; the links for the various movable sections are constructed in such a way that when the bed is deployed these sections are placed side by side, like beds, twins, and at the same height, which is the usual height of normal beds.



   Another object of the invention consists of a folding bed comprising two movable parts which can be folded up and superimposed so as to be ready, in any case, to be both used immediately; the bed can therefore be used by a single person in which case it is not necessary to deploy it, or by several people; in this case, it suffices to operate the mechanism allowing it to be deployed and the bed is then ready to be used directly, without having to arrange the box spring, the mattresses and all the bedding, sheets , blankets, etc .....



   According to the invention, the connecting members intended to connect the different parts of the bed will moreover preferably be suitably compensated, and will function so that the different parts of the bed can be superimposed horizontally one on top of the other. other or deployed, without having to rotate them to bring them into their different positions, these sections moving in fact parallel to themselves to come next to each other and at the same height.



   Other objects and advantages of the present invention will become apparent from the description below, relating to the accompanying drawings, which schematically represent by way of example a particular embodiment of the present invention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   On the s different figures, the same parts are. designated by the same reference numbers.



   Fig. 1 is a fragmentary end elevation of a bed according to the invention; it represents the two movable frames of the bed in the deployed position, and constituting a whole having the appearance of two twin beds.



   Fig. 2 is an end view of the bed control mechanism; this figure shows the mobile frames superimposed, in the folded position.



   Fig. 3 is an end elevation of a bed, showing the operating mechanism in the half-open position with the two parts of the bed half extended.



   Figs. 4 and 5 are cross sections along lines 4-4 and 5-5 of Figs. a and 1.



   In the drawings, which simply show one of the preferred embodiments of the invention, the letter A generally designates the entire bed, which may comprise a main frame or fixed frame B to which - the upper and lower frames C and D are connected by a control mechanism E.



   Referring to the main frame or fixed frame
B, it can be seen that it comprises at each of the ends of the bed the end supports 15 preferably constituted by a metal bar of angular section, bent in the shape of a U so as to form an upper bar 16 provided with two lateral feet 17 and 18 extending parallel. The end supports 15 are preferably connected by side bars 19 and 19, attached to the lower ends of the legs 17 and 18 and extending parallel along the sides of the bed, as will be readily understood.

   The end brackets 15 each preferably further comprise a lower crossbar 20 attached at its ends in any suitable manner to the lower ends of the legs 17 and the,. bracing rigorously; these crossbars 20 could also be

 <Desc / Clms Page number 4>

 connected in any suitable manner to the bars 19 and 19 so as to constitute for the chassis a rectangular frame to which the supports 15 are connected at the lower ends of the legs 17 and 18 as can easily be seen from the drawings.

   Guide rods 21, preferably rectilinear, are connected to the outer sides of each of the feet 17 and 18, and extend vertically from the lower ends of these feet to a point close to the bars 16; These rods are preferably of arcuate section so as to serve as guide rods for the movement of the movable frame C, as will be described below. oven reinforce the assembly and facilitate the connection of the control mechanism members E each of the end supports 15 of the frame B has been provided with a reinforcing piece 25 connected at its lower end, at 26, to the transverse bar 20, and at its upper end, at 27, at the upper bar 16, as can be seen in the drawings.



  This vertical bar 25 is mounted parallel to the feet 17 and 18 of the end supports 15, but it is preferably placed between these feet and closer to the foot 18 than to the foot 17, that is to say on the side of the frame. main which is turned towards the movable frame C when the bed is unfolded.



   In addition, the end supports 15 comprise a horizontal support and reinforcement bar 28 connected at one end to the vertical bar 25, and connected on the other hand, preferably at its opposite end, to the foot 18; this bar 28 is disposed parallel to the parts 16 and 20, but preferably closer to the lower bar 20 than to the upper bar 16 as can be seen in fig.l.



   The mobile frame C may be called the inner or lower frame; it comprises the end bars 30 connected by the lateral longitudinal bars 31 and 32. The frame C is mounted so that it can slide vertically, without

 <Desc / Clms Page number 5>

 stop staying horizontal. The end bars 30 act in the vicinity of the internal parts of the end support.
15 of the fixed frame, and the lateral longitudinal bars
31 and 32 are connected therein so as to extend outside the planes of the end supports 15; there are further suitable rollers 33, which roll on the guides 21, which are preferably of arcuate section to fit the groove of the rollers 33, as will be readily understood.

   The mobile frame c is of course constructed so as to be able to receive a mattress and a spring base for this mattress, and it is supported, so as to be able to move vertically, by a part of the control members E which will be described below.



   The other mobile frame D will be called the upper or exterior mobile frame; it comprises the end bars 37 and 38 connected by the lateral longitudinal bars 39 and 40; these different members being constructed in any suitable manner, so as to be able to receive an ordinary spring base and a mattress.



   The mobile frame D is supported by a part of the control members E, consisting of the parallel support arms 41 and 42 which are articulated at their upper ends at 43 and 44 respectively, to the ends of the frame D; another pair of support arms 41 and 42 is of course disposed, in a similar manner, at the other end of the bed. The support arms 41 are preferably connected to one end of each of the bars 37 and 38, that is to say to the two corners of the frame D, and the other arms 42 are articulated, at 44, at points, intermediate between the ends of the bars 37 and 38, but offset from the middle of these bars, and closer to the hinges 43, than opposite sides of the frame.

   At their lower ends, the support bars 41 and 42 are articulated respectively at 46 and 47, at the outer ends of the short horizontal support bar 28, so that the bars

 <Desc / Clms Page number 6>

 41 and 42 ¯ are articulated at their lower ends on one side of the longitudinal central part of the main frame B and at their upper ends to the upper frame D, on the other side of the central part longitudinal of this frame D; it follows that the mobile frame D, when it is supported by the bars
16 of the end supports 15, is placed above, in a horizontal plane;

   arms 41 and 42 are then arranged diagonally from their points of articulation to the frame D, and transversely to the ends of the main frame, and they come to articulate at 46 and 47 to the frame B; the assembly is then in the position shown in fig, 2 in the drawings. When an operator, pulling on the handles 50 will lift the mobile frame D the support bars 41 and 42, as will easily be seen to allow a movement of upward pivoting of the movable frame D, without the latter ceasing to remain horizontal;

   the support pieces 41 and 42 will first start from the diagonal position, @ the ends of the supports 15, to reach the vertical position, and will then tilt downwards, past the main frame B, to a diagonal position for which the mobile frame D is in the extended horizontal position, outside the main frame B, that is to say in the position of use.



   Each articulation 46 also preferably passes through the vertical support piece 25 of the part 15 of the frame, and each arm 41 has an arcuate extension 50 displaced with respect to its pivot axis 46, on the side opposite to the end which supports the frame. D; to this extension is connected a transverse arm 51, placed between the ends of the extension 50 and at an acute angle to the support bar 41; the arm 51 carries at its end a roller 55 intended to roll on a cam surface 56, of arcuate shape, turned downwards; this cam surface is carried by a support 57 which is riveted or fixed to the outer edge of

 <Desc / Clms Page number 7>

 each of the end bars 15 of the frame, the different parts being in the position shown in fig.3.

   The rollers 55, when the movable upper frame D is in the closed position and folded over the frame B, as shown in fig. 2, are preferably in contact with the ends of the cam surfaces 56, in such a manner that when the movable frame D is raised to its extended position, the rollers 55 move upwards following the tilting of the arms 41 around their articulations 46, so as to simultaneously lift the ends of the mobile lower frame c, upwards, and to cause lifting of this frame, while the other mobile frame D is deployed.



   To facilitate the opening and closing of the mobile frames 0 and D, the free end of each part 50 has preferably been connected to springs 60 and 61, opposed to each other, and preferably connected respectively, by # cables or chains 62a and 63a, at this free end of part 50; these springs 60 and 61 are preferably disposed along the lower transverse bar 20 at each end of the main frame, and, of course, on opposite sides of the articulation 46 of the arm 41; the springs 60 and 61 have at their outer ends threaded branches 62 which are screwed into adjusting nuts 63, at the lower ends of the feet 17 and 18 of the frame B.

   When the movable frames C and D are folded over and superimposed on each other, as shown in fig. 2, the part 50 of the support bar 41 is placed so as to tension the spring 60, and it is possible to vary this tension by means of the threaded rod and its nuts, which serve to connect the spring 60 to the lower end of the foot 17 of the main frame. The parts being thus arranged, and the movable frames folded back, the spring 61 is itself contracted, and is not under tension.

   The spring 60, being under tension when the movable frames c and D are folded, exerts a traction which tends to tilt

 <Desc / Clms Page number 8>

 the frame support bar 41 around its articulation
46, and in moving the mobile frame D upwards, again by virtue of the contact of the roller 55 with the cam 56, it also tends to push the mobile lower frame G upwards.



   This tractive effort is slightly less than the force required to overcome the inertia of the movable frames C and D so that when the operator, grasping the handles
50 lifts the upper movable frame D upwards, it only needs a very small force to overcome the inertia of the movable frames 0 and B and lift them to bring them to the deployment position shown in fig.3; it should be noted that in this position the tension of the spring 60 is released, and that the movement of the upper movable frame on D from this moment is carried out downwards, moving the extension 50 of the support bar 41 in the opposite direction;

   oe movement has the effect of tensioning the other spring 61 which, as a result of the force required to put it under tension, absorbs the shock that the mobile frame D would have to undergo to come into the position of use, the various or- ganes being placed in the manner shown in fig. l. Thus, when the mobile frame D is deployed for use, the springs 61 are under tension and the tension of these springs exerts a force which tends to tilt the extension 51 upwards, so that in order to fold the frame D, it only takes a very little manual effort to lift it upwards and tilt it to bring it into the folded position.

   It should be noted that during the entire tilting movement of the mobile frame D, from the folded position to the deployed position, the rollers 55 at the ends of the main frame act on the cam surfaces 56, so as to cause the lifting of the frame. the other mobile chassis C, up to its horizontal position of use shown in fig.l in the drawings; in this position, the frames C and D are in the same plane, but at their longitudinal edges they are spaced from each other so that they

 <Desc / Clms Page number 9>

 form, as it were, twin beds when the bedssoht made;

   it is understood that each of the mobile frames C and D comprises individual bedding so that they can be ready to be used, or folded up at will instantly depending on whether one wishes to have a single bed or two beds.



   The lower mobile frame C is of course provided with other support members than the roller 55 resting against the cam surface 56, and these other support members are constituted by repairable articulated systems 65 and 66 at each end 15 of the frame; these articulated supports with connecting rods 65 and 66 comprise lower connecting rods 67 articulated at their lower ends to the bar of the ends 15 of the frame.

   These connecting rod systems 65 and 66 also include connecting rods 68 articulated at their upper ends at 69, to the end bars 30 of the movable frame C; the neighboring ends of these links 67 and 68 are hinged to each other at 70 and in such a way that the links 67 and 68 of each of the folding devices 65 and- 66 fold in a V when the movable bed frame C is folded; this mobile frame C is deployed on the contrary, these connecting rods 67 and 68 tend to come vertically in alignment, without however managing to be completely vertical and in alignment for a reason which will appear below.



   The members sdestinesà block the folding articulated devices 65 and 66, to maintain the movable frame C in the horizontal deployment position consist of a blocking bar 75, at each end of the main frame, for each pair of articulated systems 65 and 66; each of these locking bars 75 comprises horizontal slots 76 and 77 formed in their length and intended to receive the extensions of the axes 70 of the articulated folding devices 65 and 66.

   At their outer ends, the slots 77 have recesses 80, directed downward and at right angles and in which the ends in

 <Desc / Clms Page number 10>

 protrusion of the pins 70 come to be housed when the
67 and 68 of each articulated device 65 and 66 are at their maximum extension; tension springs 82 are arranged at the two outer ends of the bar 75;

   these springs are connected, at their opposite ends, to their corresponding rods 68, at a point close to the ends of these rods, such that when the connecting rods head s of the articulated devices reach into extension, the springs 82 gradually tension. , to exert an upward pull on the locking bars 75, so as to force the recessed ends 80 of the grooves of the locking bars to receive the projecting ends of the pins 70, when the links of the articulated devices
65 and 66 arrived substantially in vertical alignment retort as shown in the drawing fig.l; the articulated devices 65 and 66 are then locked in position, and there is no risk of accidental folding;

   they can then support and maintain the entire support of the mobile frame C when the latter is deployed as shown in fig.l. The articulated parts of the devices 65 and 66 move towards each other when the frame C is folded up and, on the contrary, move away from each other when this frame 0 is deployed.



   Components are arranged to lower the locking bar 75 and release the articulated devices 65 and 66 from their locking position in the recesses of the slots 77; these members are constituted by an arm 90 carried on the internal face of the roller 55 and preferably by the axis which supports this roller; this arm is intended to strike an arm 91 carried by the locking bar 75, when the roller 55 moves downwards, during the raising of the mobile frame D from its folded position;

   the impact of the arm 90 on the arm 91 has the effect of lowering the locking bar 75 against the tension of these springs 82 until the ends of the pins 70 are released, from the withdrawals 80 of the slots 77, and frame C then falls down until the

 <Desc / Clms Page number 11>

 Arched surfaces 56 of the arms 57 of the frame C again come into contact with the rollers 55, which meanwhile have moved slightly downwards. Note that the drop of the frame C immediately after the locking bar 75 has been released, may occur,

   due to the fact that the connecting rods 67 and 68 of each of the articulated devices
65 and 66 are not arranged exactly vertically as an extension of one another but are arranged slightly in a V when the frame 0 is in its highest position as shown in fig.1; the weight of the chassis 0 can then always act on the articulated systems65 and
66, even when they are in extension, so as to tend to bring them back to the folded position.



   The operation of the device is apparent from the above description. The bed being in the folded position shown in fig. 2, the operator simply has to lift the handle 50 upwards, and, as the supports of the frames 0 and D are compensated by means of the springs 60, this lifting requires only a very small manual effort, aided in this by the contraction of the springs 60, to cause the lifting of the frames 0 and D, without these ceasing to remain horizontal.

   When the support bars 41 and 42 have come to be vertical, with the frames 0 and D being in the half-open position, the frame D lowers while the frame 0 continues to raise, and this movement begins to set. under tension the spring 61 so as to damp the fall of the frame D and the lifting of the frame C coming into the extended position. The lower movable chassis 0. is guided by means of the rollers 33 rolling on the vertical guides 21, and in the extended position the chassis 0 and D are in the same horizontal plane.

   End boards 95 may be arranged for the movable frame D, so as to help support it, and to give it a better appearance when it is extended; 'like end boards 96 may be provided for the ends of the main frame B. As can be seen

 <Desc / Clms Page number 12>

 see fig. 2, the mattress and the box spring 97 and 98, upper and lower mobile frames 0 and D do not hinder the folding of the frame, and allow the beds to be made, then to be folded up ready for use, without the we have to replace these beds when we deploy frames C and D again and without having to change anything.



   Cn can; make numerous modifications to the shape, dimensions, and arrangement of the parts which constitute the folding bed without departing from the scope of the invention.


    

Claims (1)

@ -:-:-:- RESUME 1 - Lit pliant comportant deux éléments de lit, disposés à la môme hauteur lorsque le lit est déployé, et reliés par des systèmes de tiges destinés à abaisser l'un des éléments du lit pour permettre de superposer les deux éléments en position de repli, caractérisé par le fait que ce système de tiges est construit et disposé de manière à laisser un oer- tain espace entre les deux éléments du lit lorsque celui-ci est déployé, à abaisser l'un des éléments, lorsque l'on re- plie d'une quantité supérieure à l'épaisseur totale du som- mier, du matelas, et des draps, couvertures, etc.., de telle manière que l'ensemble lorsque le lit est déployé ait l'as- pect de deux lits jumeaux ayant à peu près la même hauteur que le lit entier lorsqu'il est .replié. @ -:-:-:- ABSTRACT 1 - Folding bed comprising two bed elements, arranged at the same height when the bed is deployed, and connected by rod systems intended to lower one of the elements of the bed to allow the two elements to be superimposed in the folded position, characterized by the fact that this system of rods is constructed and arranged so as to leave an oer- tain space between the two elements of the bed when the latter is deployed, to lower one of the elements, when folding of an amount greater than the total thickness of the bedding, mattress, and sheets, blankets, etc., so that the assembly when the bed is deployed has the appearance of two twin beds having approximately the same height as the entire bed when folded. 2 - Modes d'exécution particuliers de l'invention, dans lesquels : - a) L'un des éléments du lit (l'élément supplémentaire) est relié au châssis principal de ce lit par une paire de bielles parallèlesqui lui donne un mouvement de translation, ce s bielles ayant des organes de transmission, commandés par elles, qui provoquent un soulèvement ou un abaissement de l'autre élément (élément principal du lit) d'une quantité supérieure à l'épaisseur totale du sommier, d'un matelas, épais et de l'ensemble des draps, couvertures, eto... si bien que les deux lits jumeaux peuvent être faits avant d'être <Desc/Clms Page number 13> repliés et sont alors prêts à être utilisés immédiatement après simple ouverture du lit plié. 2 - Particular embodiments of the invention, in which: a) One of the elements of the bed (the additional element) is connected to the main frame of this bed by a pair of parallel connecting rods which gives it a movement of translation, these connecting rods having transmission members, controlled by them, which cause a lifting or a lowering of the other element (main element of the bed) by an amount greater than the total thickness of the bed base, of a mattress , thick and all of the sheets, blankets, eto ... so that the two twin beds can be made before being <Desc / Clms Page number 13> folded up and are then ready for use immediately after simply opening the folded bed. @ b) L'élément de lit additionnel vient reposer, lorsque le lit est repliée sur un support placé juste au-dessous des arêtes de ce lit, sur le châssis principal du lit. par exemple. @ b) The additional bed element comes to rest, when the bed is folded up on a support placed just below the edges of this bed, on the main frame of the bed. for example.
BE342460D BE342460A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE342460A true BE342460A (en)

Family

ID=18930

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE342460D BE342460A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE342460A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2524787A1 (en) BABY CRIB
EP1666365B1 (en) Palletcontainer with two support surfaces
WO1991018540A1 (en) Folding portable lounger
FR3039384A1 (en) Foldable bed
FR2501486A1 (en) LEG SUPPORT, IN PARTICULAR FOR TRANSPORT VEHICLES AND PARTICULARLY FOR AIRCRAFT
BE342460A (en)
EP0406044B1 (en) Mechanism for sofa-bed
FR2930237A1 (en) Foldable container for e.g. transporting vehicle gearbox, has foldable support maintaining plate in plane parallel to base during displacement of plate between upper usage position and lower folded position in which plate rests on base
FR2699798A1 (en) Folding sofa-bed with mattress frame in three parts
FR2462888A1 (en) Fold away bunk beds - comprise two folding mattress basesssliding cut from frame, with top and side panels and stabilisers
FR2768909A1 (en) Sofa transformable into bed and unfolded transversally
EP0803212B1 (en) Retractable bed
BE1007147A4 (en) Process and device for handling, loading and transporting long objects on avehicle roof
FR2762977A1 (en) Table with extensions supported by folding legs
EP0952277A1 (en) Telescoping platform
FR2656204A1 (en) FOLDING BASE FOR SOFA BEDS AND THE LIKE.
BE713824A (en)
EP3093249B1 (en) Collapsible container
FR2758065A1 (en) Extension for mattress of convertible chair and bed
FR2559363A1 (en) FOLDING BED
FR2659938A1 (en) Display container with movable trays
BE554929A (en)
BE393068A (en)
BE495588A (en)
BE624119A (en)