BE338735A - - Google Patents

Info

Publication number
BE338735A
BE338735A BE338735DA BE338735A BE 338735 A BE338735 A BE 338735A BE 338735D A BE338735D A BE 338735DA BE 338735 A BE338735 A BE 338735A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
air
drum
stator
exhaust
lights
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE338735A publication Critical patent/BE338735A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02BINTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES; COMBUSTION ENGINES IN GENERAL
    • F02B53/00Internal-combustion aspects of rotary-piston or oscillating-piston engines
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02BINTERNAL-COMBUSTION PISTON ENGINES; COMBUSTION ENGINES IN GENERAL
    • F02B2730/00Internal-combustion engines with pistons rotating or oscillating with relation to the housing
    • F02B2730/01Internal-combustion engines with pistons rotating or oscillating with relation to the housing with one or more pistons in the form of a disk or rotor rotating with relation to the housing; with annular working chamber
    • F02B2730/012Internal-combustion engines with pistons rotating or oscillating with relation to the housing with one or more pistons in the form of a disk or rotor rotating with relation to the housing; with annular working chamber with vanes sliding in the piston
    • F02B2730/013Vanes fixed in the centre of the housing; Excentric rotors
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02TCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES RELATED TO TRANSPORTATION
    • Y02T10/00Road transport of goods or passengers
    • Y02T10/10Internal combustion engine [ICE] based vehicles
    • Y02T10/12Improving ICE efficiencies

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Connection Of Motors, Electrical Generators, Mechanical Devices, And The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   MOTEUR   A COMBUSTION INTERNE.  0 il   la présente invention a pour objet un moteur à combustion interne comprenant un tambour intérieur centré et calé sur 1*arbre moteur et un stator dans l'alésage excentré duquel est logé un tambour extérieur de diamètre égal à celui de cet alésage, le dit tambour extérieur, qui est tangente intérieurement au tambour intérieur, étant muni de parois intérieures radiales engagées dans des articulations de forme spéciale correspondantes du tambour intérieur qui est, par suite, entraîné par le tambour extérieur précité   dans.   un   mouvement     désolation.   Etant, donné ,que le. mouvement du tambour- extérieur se produit autour de t'axe du statortandis que le mouvement du taro...

   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 bour intérieur se produit autour de l'axe de l'arbre moteur, les différentes chambres déterminées entre les parois   radia-   les et les cylindres intérieur et extérieur   varient   de volume comme dans les moteurs et compresseurs à palettes depuis zéro jusqu'à une valeur.maximum.   ±*air   et le combustible admis dans ces   chambras   pour y brûler suivant tout cycle désiré donnent des gaz dont la détente, en agissant sur les dites parois, fait naître sur l'arbre moteur du tambour intérieur le cou- ple moteur désiré. 



   Selon une forme de construction de l'invention, du tambour extérieur,, portant les parois, sontsolidaires deux flasques latéraux sur lesquels sont également fixées les pa- rois radiales précitées, l'ensemble formé par le dit tambour et les dits flasques pouvant tourner par l'intermédiaire de roulements à billes sur des portées excentrées par rapport à   l'arbre   moteur qui porte le tambour intérieur. 



   Selon une caractéristique de 1*invention et pour, permettre le mouvement de rotation des tambours intérieur et extérieur autour de deux axes différents% les parois solidai- res du tambour extérieur sont montées dans le tambour intérieur ( par rapport auquel elles doivent jouer radialement) par l'in termédiaire d'articulationsdont les axes sont parallèles aux a- xes de rotation. 



   Ces articulations sont formées par des machoires en forme de rotule, enserrant chacune des parois radiales ,sous l'action de ressorts de poussée placés dans des logements   ap-   propriés de ces mâchoires. 



   Chaque mâchoire est logée elle-même dans un manchon cylindrique mobile dans un alésage correspondant du tam- bour intérieur,   L'herméticité   est ainsi assurée pour chaque cham- bre par les mâchoires intérieures seules dont la pression sur les parois radiales est convénablement réglée, tandis que les 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 manchons supportant la pression des gaz dans les chambres de compression ou de combustion déchargent les mâchoires. des dites pressions*   .   Avec cette disposition, les frottements dus au déplacement   relatif   du tambour extérieur par rapport au tambour intérieur sont minimes.} en outre, 1*étanchéité entre ces différents organes est facile à réaliser; on obtient, par suite,  un  rendement     très.   élevé. 



   Selon'une autre caractéristique de l'inven- tion, la distribution est réglée par le tambour extérieur lui-même   qui.,   à cet effet, est muni de lumières, coopérant avec des lumières fixes du stator.      



   Selon une forme   de   réalisation particulière, le tambour extérieur comporte, pour chaque chambre, une lumière d'admissionsituée à l'extrémité avant ( sens de rotation de cet te chambre) et une lumière d'échappement située à 1* extrémité arrière, lesquelles lumières viennent, à chaque tour, se mettre en communication avec des lumières fixes du stator pour l'ad- mission du combustible et de l'air, ou pour l'échappement, les. dites lumières fixes-et mobiles étant disposées dans des plans différents de manière à ce que, lors du mouvement de rotation, les lumières mobiles ne viennent en communication qu'avec les lumières fixes correspondantes. 



   Selon une caractéristique de l'invention, les admissions consécutives d'air comprimé, puis de combustible sont opérées dans chaque chambre après, que la paroi antérieure de cette chambre a passé le point de tangence des deux   tambours; ,   les lumières fixes d'admission d'air et de combustible se trou- vant alors disposées sur le stator après ce point de: tangence  
Selon l'invention, la lumière fixe de combustible est aménagée dans le stator de telle façon que les. lumières 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mobiles d'admission, en passant sous la dite lumière, comman- dent par des cames négatives, une ou des pompes injecteurs de combustible placées au voisinage immédiat du tambour extérieur . 



   Selon l'invention, les lumières d'échappement du tambour extérieur se trouvent en communication avec la lumière fixe- d'échappe.ment suivant le secteur pour lequel ces dites chambres ont leur plus grand volume,   (Ce   qui corres- pond à la plus grande dépression des gaz y contenus. 



   La dépression correspondant au volume de la chambre d'échappement est maintenue dans un pot d'échappe- ment par un compresseur qui aspire les gaz et les comprime jusqu'à la pression atmosphérique.. 



   Selon une autre caractéristique de   l'inven-   tion, afin que le balayage de chaque chambre soit obtenu automatiquement, le stator est muni d'une lumière communiquant avec l'air extérieur et avec laquelle viennent en communica- tion les lumières   d*admission   spécifiées plus haut, l'air ainsi aspiré par le vide de chaque chambre, chassant les gaz restant dans le pot   d'échappement ,   jusqu'au moment où la lumière mobile d'échappement vient se fermer sur la paroi de fermeture de la lumière d'échappement dustator. 



   Selon l'invention, le moteur comprime lui- même l'air nécessaire à la combustion du fait que la   lumiè-'   re d'admission d'air frais étant fermée, 1*air de balayage enfermé dans chaque chambre est comprimé jusqu'au moment où la lumière ;mobile d'échappement vient en regard d'une lumière d'entrée d'air dans une réserve d*air   communiquant   avec la lumière d'admission d'air spécifiée plus haut, ces deux lu- mières d'admission et d'entrée d'air dans la réserve étant disposées dans le stator symétriquement par rapport au point de tangence. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   On règle la taux de compression de l'air en réglant la position pour laquelle cette lumière mobile d'é- chappement se ferme sur   1*'arête   de la lumière fixe, par l'intermédiaire d'un sabot interposé entre le stator et le      tambour extérieur à l'endroit de cette   arête      etqu'on   peut déplacer par¯tous moyens appropriés. 



   Le réglage de l'air précité est en liaison avec le réglage du débit de la pompe à combustible de ma- nière à obtenir pour un. même régime des puissances différentes en conservant toujours la proportion voulue entre l'air de combustion et le combustible 
La quantité. d*air de balayage est réglée par un papillon placé dans la lumière d'admission d'air extérieur du stator. 



   Les gaz d'échappement sont refroidis, avant leur entrée dans le compresseur*, dans le pot d'échappement dans lequel est disposa,   à   cet effet, un serpentin dans le- quel circule de   l'eau   de refroidissement. 



   Le'refroidissement des tambours intérieur et extérieur est obtenu extérieurement par l'air et intérieures mentpar l'air de balayage et par de l'eau circulant dans une chambre du tambour intérieur,   l'arbre.-   moteur étant, à cet ef- fet, muni de   oreusurea.   appropriées pour l'entrée et la sortie de cette eau.' 
En marche normale, le moteur selon   l'inven   tion a un taux de compression suffisamment élevé pour   entrat-   ner ,comme dans les moteurs Diesel,, la combustion du mélange d'air comprimé et de combustible sans allumage   spécial*   Au dé- marrage et pour de faibles compressions, l'allumage est provo- qué par des résistances en platine placées en travers,

   des   lumiè...   res mobiles d'admission et portées à l'incandescence par un 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 courant électrique qui les traverse. 



   Selon   l'invention,   le graissage est assuré par une pompe qui envoie l'huile sous pression 'par ¯des per- çages du stator dans le jeu des labyrinthes compris entre le stator et le rotor. 



   Par des perçages du tambour intérieur le graissage des organes d'articulation des deux tambours est assuré. 



   Pour obtenir la marche dans les deux sens, on dispose une lumière   d'admission   de combustible et une lumiè- re en communication avec l'air extérieur, de part et d'autre de et symétriquement par rapport au point de tangence, les deux lumières de la réserve d'air pouvant jouer   indifférent   ment ,l'une et   1*autre..*   soit le rôle de la lumière d'admis- sion d'air, soit le rôle de la lumière   d*entrée   d'air dans la dite réserve. 



   Pour faire jouer au moteur, supulémentairement   à   son rôle essentiel, le rôle de compresseur   d'air,   il suffit. ,soit de prévoir un branchement de refoulement par** tant de la réserve d'air spécifiée plus haut, soit de pré- voir une lumière supplémentaire dans le stator et par laquelle l'air, comprimé à une pression dépendant de la position de cette lumière d'échappement sera refoulé. 



   Le moteur pourra fonctionner comme moteur à vapeur, les lumières fixes.d'admission d'air extérieur et de combustible étant alors supprimées, tandis que la lumière fixe d'admission d'air comprimé sert de lumière d'admission de va,- peur, laquelle se détend jusqu'à l'échappement qui se produit par la lumière fixe d'échappement précitée, reliée à un con- denseur d'un type quelconque. 



   D'autres caractéristiques de l'invention res- sortiront de la description qui va en être faite en regard des dessins annexés qui représentent schématiquement, et simplement à titre d'exemple, une forme de réalisation de l'invention 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 Sur ces dessins : 
La fig. 1 est une coupe transversale faite suivant plusieurs plans décales déterminés par les axes des différentes lumières, fixes et mobiles ;

   
Les figs. 2 et 2a montrent à plus grande 
 EMI7.1 
 échelle, respectivement en coupe transversale. suivant :76:w11 figa 2a), et en coupe longitudinale partielle, une forme de réalisation de   l'invention;   
Lesfigs 3, 4 , 5 et 6 sont des vuesschémati- ques montrant le moteur selon l'invention dans les différentes      positions qu'il   occupe!successivement ,   ces   figures?.. étant   des coupes transversales faites suivant plusieurs plans décalés.. 



   La   fige 7   est une coupe à grande échelle d'une .articulation dans la position de tangence des deux tambours 
La fig. 8 est une coupe à grande échelle d'une articulation lorsque les tambours ont tournée de 90 . 



   La figé 9 est une coupe transversale des tam- bours suivant un plan passant par les lumières d'admission et montrant une.autre forme de réalisation des systèmes de liaison des deux tambours selon l'invention. 



   La fig. 10 est une coupe suivant un plan radial 
 EMI7.2 
 passant par l''axe d'une pompe injecteur. 



  La fig. 11 est une coupe schématique longitudina- le représentant le mode de graissage selon l'invention. 



  Sur 1>'arbre moteur 1 est calé et centré un tam- bour intérieur S qui tourne en restant constamment tangent en un point à 1*'alés-aea intérieur d'un tambour extérieur 3 de plus grand diamètre- que le tambour intérieur 2 et excentré par rapport à celui.e:i . * Le tambour extérieur 3 dont les sur- faces cylindriques extérieure et intérieure sont concentriques, tourne librement dans ltal'ésage d'un stator 4. réalisé de toute façon appropriée. par exemple, en deux pièces, et reposant sur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 un bâti 5.Ce stator est excentré par rapport à l'arbre moteur 1 pour recevoir,   concentriquement   à lui-même, le tam- bour   extérieur ,3   qui est excentré par rapport à l'arbre 1. 



   Celui-ci est soutenu par des paliers 25a, supportés :par le bâti 5. 



   Le tambour intérieur 2 présente une chambre intérieure ¯6 dans laquelle circule de   l'eau   de refroidisse- ment arrivant et sortant par des. creusures intérieures 1. et 
8 de l'arbre 1 et des canaux radiaux 9 et   10   de cet arbre et du tambour intérieur 2 . 



   Du tambour extérieur 3 sont solidaires des pa- rois radiales intérieures   13,   13a, 13b encastrées dans le tambour extérieur 3 et fixées latéralement, par des vis 14, sur des flasques 11 et 12 solidaires du tambour extérieur 3 . 



   Chacune des parois   13 ,  13a, 13b est engagée dans une ar- ticulation radiale 15 du tambour intérieur 2. La rotation du tambour   extérieur ± ,   provoquée comme on le verra plus loin, entraînera.donc la rotation du tambour intérieur 2 et, par suite, celle de   1*arbre 1 .   Comme le mouvement de rotation du tambour extérieur 3doit nécessairement se pro- duire, du fait que le diamètre extérieur de la couronne de ce tambour extérieur 3 estégal au diamètre de l'alésage du stator, autour de l'axe géométrique de cet alésage, alors que celui du tambour intérieur 2 ne peut se produire   qu*au    tour de l'axe de l'arbre   1 ,   et comme ces deux axes sont distincts,

   il est nécessaire de monter les parois 13 sur le tambour intérieur 2 de manière à ce qu'elles puissent se déplacer tangentiellement par rapport à ce tambour intérieur 2 tout en effectuant un déplacement radial par rapport au dit tambour intérieur 2. 



   Dans l'exemple représenté sur la fig. 1, chacune des parois 13 est engagée entre deux mâchoires 16 cylindriques pouvant tourner dans des logements   correspon-   dants pratiqués dans le corps du tambour intérieur 2 , 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 la dite paroi pouvant d'ailleurs se déplacer radialement entre les deux   mâchoires*   Pour maintenir une bonne étanchéité on a disposé.des ressorts de poussée 16a dans des logements pratiqués dans la. partie inférieure des mâchoires. 



   Dans les figa. 7 et -8 l'on retrouve le détail à grande échelle   d'une   de ces articulations dans deux posi- tions extrêmes se déplaçant à l'intérieur des manchons de décharge 16b logés dans des alésages correspondants du tam- bour intérieur 2 . 



   Dans 1*exemple représenté sur la fige 9, cha- cune des parois   13   est engagée entre deux coussinets   16   rendus solidaires par les patins. 16a retenus au fond des creusures   15   du   tambour .1   par les chemins de glissement 16b. Les coussinets   16   peuvent glisser tangentiellement de chaque côté de l*axe radial des parois 13 d*une longueur éga0 le à celle de l'excentrage des tambours 2 et 3.

   Des segments rectilignes 16c placés dans des creusures appropriées du tam- bour 2 sont poussés par la force centrifuge contre les glis-   sières   tangentielles des coussinets   16   et assurent   l'étanchéité   de l'articulation,,Des ressorts de poussée 16d maintiennent le contact des dits coussinets 16 avec les parois   13   qui doivent 'jouer radialement par rapport à eux. Les faces supérieures. des coussinets   16   sont alésées au diamètre extérieur du tam-   bour 2 .    



   Pour la clarté des figures, les dites articu- lations sont représentéesschématiquement par un cercle sur les   figs   1, 2,3, 4,5 et 6. 



     Le$   parois 13, 13a et 13b déterminent, entre les   tambours ¯3¯   et 2 , trois chambres hermétiques 17 , 17a et 17b. L'herméticité entre les faces latérales du tambour   inté   rieur 2 et les flasques 11 et      du tambour extérieur 3 est, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   à   cet effet, obtenue par l'intermédiaire de plusieurs segments   18 -(   fig. 2). L'herméticité entre le tambour exté- rieur 3 et le stator 4 est également obtenue par l'intermé- diaire de segments et de labyrinthes 19 disposés en regard des lumières de ce tambour extérieur 3 et de taquets 20 disposés entre ces segments, et que poussent des ressorts 
21 .

   Les mouvements de rotation relativement excentrés des tambours extérieur 3 et intérieur 2 ont pour effet de faire varier les volumes des chambres   17 ,  17a, 17b.Chacune de ces dernières, lorsque la paroi correspondante arrive à l'en- droit du point de tangence, se trouve divisée en deux chambres 
171,  i 17 -(  fig. 3) croissant l'une de zéro à une valeur maxi- mum et l'autre décroissant de cette valeur à zéro. C'est cette particularité qui, comme on le verra plus loin, sera utilisée pour   l'obtention   d'un couple moteur sur l'arbre 1. 



   Le tambour extérieur 3 tourne sur des roulements à rouleaux 22 montés sur les paliers 25a et excen- trés par rapport à l'arbre 1 et solidaires du stator 4 . 



   Des roulements   24   formant butée sont également disposés entre chacun des flasques   11   et 12 et les portées 25 solidaires du bâti 5, . 



   La compression de l'air, l'admission de cet air et du combustible dans les chambres   17,     l'allu-   mage de ce mélange combustible,-la détente des gaz produi- sant le couple moteur, l'échappement de ces gaz, et enfin le balayage de ces gaz, sont obtenus automatiquement de la façon suivante ; 
Le tambour extérieur 3 est muni de part   . et   d'autre de chacune des parois, 13 13a, 13b de deux lumières 
26, 27a, 26a, 27bet 26b,   27. ,  les   lumières .26,   26a, 26b servant pour l'admission de l'air comprimé et du combustible dans les chambres   17 ,  17a et 17b alors que les lumières. 27 27a et 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
Observent pour 1* échappement de ces   marnes   chambres.

   Les lumières d'admission 26 et d'échappement 27 sont pratiquées dans des plans différents.   Il   est d'ailleurs évident que chacune   décès   lumières peut être dédoublée en deux ou plusieurs lumières. 



   Dans- le même   plais   que les lumières d'admission 
26 sont pratiquées, dans le corps du   stator 4, ,  des   lumiè- '   res fixes 28 pour l'admission de l'air comprimé et   29   pour l'admission de combustible. Ces lumières sont disposées après ( sens de rotation du moteur) le point de tangence du tambour intérieur 2 et du tambour extérieur 3 de manière à ce que cette admission se produise dans chaque chambre 17 limitée en avant par une paroi radiale et en arrière par la génératrice de tangence des   tambours.. '   . De même, dans le plan deslumières d'écahppement même. ment 27, on a pratiqué. dans le stator 4 une lumière 30 avec laquelle se raccorde un pot d'échappement 30a, cette lumière 30 s'étendant sur un tiers de circonférence environ. 



   Dans le cas représenté sur le dessin, le mo- teur balaye les gaz d'échappement et comprime lui-même, l'air nécessaire à son alimentation. Dans ce but, le stator 4 est muni d'une lumière 31 en communication avec l'air.extérieur et qui est située dans le même plan que les lumières d'ad- mission 26 En outre, dans le stator 4 est pratiquée une chambre   32   constituant une réserve d'air et qui est carac- térisée pardeux lumières, une lumière   dentrée   d'air com- primé 33 située en avant du point de tangence et qui se trouve dans le plan des lumières d'échappement   27   et une. lumière de sortie d'air de cette chambre qui n'est autre que la lumière   dadmission   d'air 28 dont il a été question plus haut et qui est dans le plan des lumières d'admission 26 .

   Une rainure de décompression 33a est prévue à l'endroit de la lumière 33. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Pour obtenir   l*herméticité   entre les lumiè- res fixes 28, 29 et 33 et le tambour extérieur 3, on dispose dans chacune de ces lumières, un cylindre 34 qu'une ressort 
35 appuie constamment contre. le tambour extérieur 3. Ces cylindres 34 reposent sur le tambour extérieur 3 par des ouvertures correspondantes des segmenta   détanchéité   19 . 



   Pour le fonctionnement du moteur on le suppose- ra en marche normale, de   l'air   se trouvant comprimé dans la réserve   32 ,  et, se référant aux figs. 1 et 3 à 6 du dessin, on ne considérera. qu'une chambre 17,les mêmes phénomènes se produisant pour chacune des autres chambres. 



   Dans   la.   position de la fig. 1, la paroi radi- le   13   est exactement au point de tangence des tambours 2 et 
3. Dès qu'elle a franchi ce peint de tangence, la chambre 
17 correspondante se trouvera divisée comme exposé plus haut en deux chambres 17 et 172 (fig.3). La lumière d'admis- sion 26 arrive en regard de la. lumière fixe 28 et de   l'air   comprimé, provenant de la réserve 32 est admis dans la chambre 
171. Immédiatement   après,   cette lumière 26 arrive en regard de la   lumière   29 et le combustible sous pression arrive dans cette chambre 171. Sous l'influence des fortes pressions et fortes températures régnant dans cette dernière il y a auto- allumage du mélange combustible.

   Les gaz résultant de cette combustion se détendent en exerçant une forte/tangentielle sur le tambour intérieur 2 et fait maître un couple moteur de rotation sur   l'arbre .  Comme la chambre 171 est limitée en arrière par le tambour extérieur 8 et le tambour   inté    rieur 2 tangents, aucun couple moteur nuisible ne se produit. 



   Le mouvement de rotation de la paroi 13 l'amè- ne dans la position de la fig. 4. Durant ce mouvement, la cham- bre 17 augmentant constamment de volume pour redevenir   d*ail-   leurs, dès que la paroi 13b est arrivée au point de tangence, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 la chambre 17 , les gaz se sont détendus, Somme on le voit sur cette figure 4, la lumière d'échappement 27 de cette cham- bre 17 arrive alors en regard de la lumière 30 et les gaz brûlés, s'échappent par le pot d'échappement 30a a une pression inférieura à   la.   pression atmosphèrique.

   Cet échappement se pro- duit sur toute la longueur de cette lumière 30 Avant la fin de cet échappement la lumière: d'admission 26 de la chambre 17 considérée arrive en regard de la lumière   31   en communica- tion avec l'air extérieur ( fig. 5)   L'air   à la pression at- mosphérique pénètre dans la chambre 17 et chasse dans l'échap- pement ce   qui 'reste   des gaz brûlés dans la chambre 17 qui   di-   minue de volume.

   La dépression est maintenue dans le pot   d'échap-   pement 30a par un ventilateur   d'échappement,   qui peut être, comme représenté à la fig. 3, un compresseur 80 système Râteau actionné, par le moteur=On pourrait également admettre par la lumière 31 de l'air préalablement comprimé-, cet air provenant d'une source quelconque dépendante ou indépendante du moteur. Le balayage aura en outre pour effet de refroidie les parois des tambours 2 et 3. 



   La paroi 13 arrive ensuite dans la position de la fig.6 pour laquelle la lumière 26 n'est plus en regard de la lumière 31; de même, la lumière 27 n'est plus en regard de la lumière 30 en sorte qu'un certain volume d'air est em- prisonné dans la chambre   17 .  Comme durant la rotation cette dernière diminue de volume, cet air se trouve comprimé et lorsque la lumière 27 arrive en regard de la lumière 33 ,   c''est   de l'air comprimé, qui est admis dans la réserve 32 . La paroi 13 arrive de nouveau dans la. position de la fig. 1, et la lumière   26   en regard de la lumière 28 et l'air précédemment comprime est admis dans la chambre 171 comme exposé plus haut. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



     Ce   qui vient d'être dit pour la chambre   17   s'applique Naturellement aux chambres. 17a et 17b. On a donc troia explosions par tour. Il est d'ailleurs évident que le nombre de parois 13 peut être quelconque, et par suite le nombre d'explosions ou de combustion par tour. 



   Le degré de compression de l'air envoyé par les parois 13 dans la réserve 32 peut être déterminé par un dispositif de réglage commandant la position pour laquel- le , pour chaque chambre, cette compression va   commencer,   c'est-à-dire la position pour laquelle la lumière 27 corres- pondante ne sera plus en regard de la lumière 30 .Ce dispo- sitif comprend, un sabot 41 susceptible de se déplacer entre le stator 4 et le tambour extérieur 3, dans une rainure 
35a pratiquée dans le stator et la bague correspondante 19 à l'extrémité de la lumière 30 .

   La position de ce sabdt, qui fera varier la longueur de la lumière 30 en regard de la trajectoire de la lumière 27 ,et, par suite, le degré de compression de l'air envoyé dans la réserve 32 ,est commandée par l'intermédiaire d'une roue dentée 36 logée dans un bâti, 37 et calée sur un axe 38 dont on provoque la rotation. Natu-   rellement,   dans le cas   où,   pour chaque chambre   17   il y a plusieurs lumières d'échappement 27, on prévoit un sabot 41   our   chaque lumière   27 .   Ce réglage de la quantité d'air, de combustion et du taux de compression étant en liaison au réglage de la pompe à combustible 54, le 'moteur pourra sup- porter à un régime donné des charges très différentes. 



   On peut également régler la quantité d'air de balayage par un papillon réglable , disposé dans le con- duit 31 . 



   Pour le démarrage, l'on peut- prévoir un dispositif d'allumage qui peut être constitué par exemple par des fils platinés 50 portés à l'incandescence par un courant 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 électrique .Ces fils 50 sont placés en travers des. lumières d'admission 26. Le courant vient d'une bague fixe   67   isolée du stator   ( fige   9) par l'intermédiaire de frotteurs 68 et de conducteurs isolés 69 placés dans des creusures 70 des parois 13 . Les extrémités des fils platinés 50 sont à la masse du moteur. L'air comprimé nécessaire au d-émarrage estenvoyé :par un ajutage spécial 51 . 



   Le sens de rotation du moteur dépend de la position   des.   lumières d'admission 28 et 29 par rapport au point,de tangence des tambours 2, 3. Si l'on dispose par suite, symétriquement par rapport à ce point de tangence un autre jeu de lumières 28, 29 et   31 ,   on pourra obtenir indif-   féremment,   en mettant en action l'un ou   l'autre   de ces jeux de lumières ( au moyen d' organes, obturateurs   appropriés.),   soit la- marche dans un sens, soit la marche en   s.ens   con- traire.

   On remarquera d'ailleurs qu'il est seulement néces- saire de prévoir une seconde lumière d'admission de   combus   tible 29 et une seconde lumière 31 pour   1*air   extérieur car, en effet,les deux lumières   28   et 33 de la réserve 32 pour- ront jouer l'une et l'autre, soit le rôle de la lumière d'ad- mission,,soit le rôle de la lumière, d'entrée d'air dans la ré- serve 32. L'on pourra également disposer à l'autre extrémité de la lumière   30  un second sabot 41 , pour le réglage du degré de compression de l'air. 



   Four un combustible liquide, l'injection peut se faire au moyen d'une pompe injecteur représentée en plus grande échelle fig. 10 . Le combustible arrive Sous fai- ble pression par un -tube fixe 55 qui s'épanouit près du tam- bour extérieur ¯3 en une. partie cylindrique 56 de plus grand diamètre. Une pièce cylindrique 57 emmanchée sur le tube 55 et son épaulement   56   détermine une chambre annulaire. 58 . La pièce 57 porte latéralement deux axes 59 sur lesquels sont 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 chaussés des galets 60 qui s'engagent dans les cames   néga-   tives   61   pratiquées à l'endroit des lumières d'admission 26 sur le tambour 3 .

   Un ressort de poussée 62 placé dans un logement du stator 4 exerce une poussée sur la pièce 57 et l'oblige à suivre le profil des cames   61   et du tambour 3 . 



   Le combustible   contenukans   la chambre annulaire 58 est   pous-   sé à chaque passage de lumières d'admission 26 par les per- çages 63 de la pièce 56 au travers de fins orifices 64 débou- chant sur le fil platiné 50 placé au travers des lumières 26 . 



   Au sortir des cames 61 la chambre 58 re- prend son volume initial et découvre les orifices 65 du tube 
55 par lesquels   une.   nouvelle charge de combustible est as-   pirée.   Jusqu'au passage de la prochaine lumière d'admission 
26 ,une bille de pression   66   vient obturer les perçages 63 en empêchant l'écoulement du combustible vers les orifices 64. 



   Pour réduire l'espace nuisible offert par les lumières d'échappement 27 , on peut, comme représenté sur la figo 1, rapporter, sur le tambour intérieur 2 ,des bossa- ges 72, susceptibles de s'engager dans les lumières 27 . 



   Le graissage des organes mobiles du moteur ( fig. Il) est assuré par   la :!lampa   73 qui envoie l'huile sous pression dans une série de perçages 74 pratiquées dans le stator 4 et communiquant par des trous 75 avec la surface du tambour 3 muni des labyrinthes   19 .   L'huile sous pression remplit le jeu compris entre le rotor et le stator et augmen- te ainsi l'herméticité du moteur. Le retour de l'huile à la pompe se fait par des rainures collectrices 76 creusées aux deux extrémités du stator. 



   Une partie de l'huile sous pression qui graisse les paliers est conduite par des perçages 77 du tam- bour intérieur 2 dans des trous 78 communiquant avec les   or-   ganes d'articulation des deux tambours 2 et 3. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



   On peut, selon l'invention, caler, sur un même arbre 1 plusieurs moteurs rotatifs analogues à celui qui vient d'être décrit, c'est le cas représenté à la fig. 3. 



   On aura alors soin de décaler ces moteurs entre eux en tenant compte de leurs excentricités de manière, à ce que les cou- ples se fassent équilibre. 



   Le moteur selon l'invention peut jouer, supplé- mentairement à son rôle essentiel, le rôle de compresseur   d'air.   Dans le cas où la. pression-d'air que l'on veut obte- nir est égale à celle employée pour la marche du moteur, il suffit de prévoir dans le réservoir   32   un branchement qui   enver-   ra, une partie de l'air   comprimé   sur l'organe d'utilisation . 



  Dans le cas où la pression désirée est inférieure à celle uti- lisée pour le moteur, le stator 4 comportera une lumière sup- plémentaire disposée en avant de la lumière 33 et par laquelle l'air comprimé à une pression inférieure sera refoulé. 



   On pourrait,   si,on   le désire, faire fonction- ner le moteur selon l'invention, suivant le cycle à quatre temps. Il suffirait démunir les lumières fixes d'échappement et   d'admission,   de soupapes automatiques ou commandées, de ma- nière à ce que ces lumières mobiles d'admission et   d'échappe-   ment de chaque chambre n'entrent en communication avec les dites lumières fixes que tous les deux tours. On n'aurait dans ce cas, qu'une explosion dans chaque chambre pour deux tours du moteur. 



   L'eaude circulation passe pour son refroidis- sement dans un radiateur 52 . Elle est refoulée par une pompe 53 actionnée par le moteur. De même le combustible est compri- mé par une pompe 54 . 



   Pour obtenir un meilleur rendement on assure le refroidissement des gaz d'échappement , immédiatement à leur sortie dans le pot d'échappement 30a.A cet effet, on dispose 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 dans le pot   30   à ailettes de refroidissement extérieures, un serpentin dans lequel passe l'eau de circulation. On pourrait également, faire fonctionner le moteur selon l'in- vention comme moteur à vapeur, les lumières de balayage, de combustible et de compression d'air étant supprimées, le   ven-   tilateur d'échappement étant remplacé par une condensation d'un système quelconque. 



   Il va de soi que l'invention n'a été décri- te qu'à titre purement explicatif mais nullement limitatif et que l'on pourra y apporter des modifications de détail sans altérer son esprit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  INTERNAL COMBUSTION ENGINE. 0 the present invention relates to an internal combustion engine comprising an inner drum centered and wedged on 1 * motor shaft and a stator in the eccentric bore of which is housed an outer drum of diameter equal to that. of this bore, said outer drum, which is tangent internally to the inner drum, being provided with radial inner walls engaged in corresponding specially shaped joints of the inner drum which is, therefore, driven by the aforesaid outer drum in a movement. desolation. Since, given that the movement of the outer drum occurs around the axis of the statort, while the movement of the taro ...

   

 <Desc / Clms Page number 2>

 Inner bour occurs around the axis of the motor shaft, the different chambers determined between the radial walls and the inner and outer cylinders vary in volume as in motors and vane compressors from zero to a value. maximum. ± * air and the fuel admitted into these chambers for burning therein according to any desired cycle give gases whose expansion, by acting on the said walls, gives rise to the motor shaft of the inner drum the desired motor torque.



   According to one form of construction of the invention, the outer drum, carrying the walls, are integral with two lateral flanges on which are also fixed the aforementioned radial walls, the assembly formed by said drum and said flanges being able to rotate by. through ball bearings on eccentric seats relative to the motor shaft which carries the inner drum.



   According to a characteristic of the invention and in order to allow the rotational movement of the inner and outer drums about two different axes, the integral walls of the outer drum are mounted in the inner drum (with respect to which they must play radially) by the intermediary of articulations whose axes are parallel to the rotational axes.



   These joints are formed by jaws in the form of a ball joint, enclosing each of the radial walls, under the action of thrust springs placed in suitable housings of these jaws.



   Each jaw is itself housed in a cylindrical sleeve movable in a corresponding bore of the inner drum. The airtightness is thus ensured for each chamber by the inner jaws alone, the pressure of which on the radial walls is suitably regulated, while that

 <Desc / Clms Page number 3>

 Sleeves supporting the pressure of the gases in the compression or combustion chambers discharge the jaws. said pressures *. With this arrangement, the friction due to the relative displacement of the outer drum with respect to the inner drum is minimal. In addition, the seal between these different members is easy to achieve; one obtains, as a result, a very yield. Student.



   According to another characteristic of the invention, the distribution is regulated by the outer drum itself which, for this purpose, is provided with lights, cooperating with fixed lights of the stator.



   According to a particular embodiment, the outer drum comprises, for each chamber, an intake port located at the front end (direction of rotation of this chamber) and an exhaust port located at the rear end, which lights come, at each turn, to communicate with fixed lights of the stator for the admission of fuel and air, or for the exhaust, the. said fixed and movable lights being arranged in different planes so that, during the rotational movement, the movable lights come into communication only with the corresponding fixed lights.



   According to one characteristic of the invention, the consecutive admissions of compressed air, then of fuel, are carried out in each chamber after the front wall of this chamber has passed the point of tangency of the two drums; , the fixed air and fuel inlet ports then being placed on the stator after this point of: tangency
According to the invention, the fixed fuel lumen is arranged in the stator in such a way that the. lights

 <Desc / Clms Page number 4>

 movable admission, passing under said light, control by negative cams, one or more fuel injection pumps placed in the immediate vicinity of the outer drum.



   According to the invention, the exhaust ports of the outer drum are in communication with the fixed exhaust port depending on the sector for which these said chambers have their greatest volume, (which corresponds to the most great depression of the gases contained therein.



   The vacuum corresponding to the volume of the exhaust chamber is maintained in an exhaust pipe by a compressor which sucks in the gases and compresses them to atmospheric pressure.



   According to another feature of the invention, in order that the scanning of each chamber is obtained automatically, the stator is provided with a lumen communicating with the outside air and with which the specified intake lumens communicate. higher, the air thus sucked in by the vacuum of each chamber, expelling the gases remaining in the exhaust, until the mobile exhaust port closes on the closing wall of the exhaust port. dustator exhaust.



   According to the invention, the engine itself compresses the air necessary for combustion because with the fresh air intake lumen closed, the purging air trapped in each chamber is compressed to moment when the exhaust mobile light comes opposite an air inlet port in an air reserve communicating with the air inlet port specified above, these two inlet lights and air inlet in the reserve being arranged in the stator symmetrically with respect to the point of tangency.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The rate of compression of the air is adjusted by adjusting the position for which this mobile exhaust port closes on the edge of the fixed port, by means of a shoe interposed between the stator and the outer drum at the location of this ridge and which can be moved by any suitable means.



   The aforementioned air regulation is linked with the regulation of the flow rate of the fuel pump so as to obtain for a. same speed with different powers, always keeping the desired proportion between combustion air and fuel
The amount. The scavenging air is regulated by a throttle placed in the exterior air intake port of the stator.



   The exhaust gases are cooled, before entering the compressor *, in the muffler in which a coil is placed for this purpose through which cooling water circulates.



   The cooling of the inner and outer drums is obtained externally by air and internally by purging air and by water circulating in a chamber of the inner drum, the motor shaft being, for this purpose , provided with oreusurea. suitable for the entry and exit of this water. '
In normal operation, the engine according to the invention has a sufficiently high compression ratio to initiate, as in diesel engines, the combustion of the mixture of compressed air and fuel without special ignition * On starting and for weak compressions, ignition is caused by platinum resistors placed across,

   moving lights ... admission and incandescent by a

 <Desc / Clms Page number 6>

 electric current flowing through them.



   According to the invention, the lubrication is provided by a pump which sends the oil under pressure through ¯ holes in the stator in the play of labyrinths between the stator and the rotor.



   Through holes in the inner drum, the lubrication of the articulation members of the two drums is ensured.



   To obtain operation in both directions, a fuel inlet port and a light are placed in communication with the outside air, on either side of and symmetrically with respect to the point of tangency, the two ports. of the air reserve being able to play indifferently, one and the other .. * either the role of the air intake lumen, or the role of the air inlet lumen in the said reserve.



   To make the engine play, in addition to its essential role, the role of air compressor, it suffices. , either to provide a discharge connection by ** as much of the air reserve specified above, or to provide an additional port in the stator and through which the air, compressed to a pressure depending on the position of this exhaust light will be forced back.



   The engine will be able to operate as a steam engine, with the fixed lights for the intake of exterior air and fuel being suppressed, while the fixed light for the compressed air intake serves as the inlet light for va. , which expands to the exhaust which is produced by the aforementioned fixed exhaust port, connected to a condenser of any type.



   Other characteristics of the invention will emerge from the description which will be given with reference to the appended drawings which represent schematically, and simply by way of example, one embodiment of the invention.

 <Desc / Clms Page number 7>

 On these drawings:
Fig. 1 is a cross section taken along several offset planes determined by the axes of the various lights, fixed and mobile;

   
Figs. 2 and 2a show larger
 EMI7.1
 scale, respectively in cross section. following: 76: w11 figa 2a), and in partial longitudinal section, an embodiment of the invention;
Figures 3, 4, 5 and 6 are diagrammatic views showing the motor according to the invention in the different positions which it occupies successively, these figures? .. being cross sections taken along several offset planes ..



   Fig. 7 is a large-scale section of a joint in the tangent position of the two drums
Fig. 8 is a full-scale cross section of a joint when the drums have rotated 90.



   Fig. 9 is a transverse section of the drums taken on a plane passing through the intake ports and showing another embodiment of the connecting systems of the two drums according to the invention.



   Fig. 10 is a section along a radial plane
 EMI7.2
 passing through the shaft of an injector pump.



  Fig. 11 is a schematic longitudinal section showing the mode of lubrication according to the invention.



  On 1> the motor shaft 1 is wedged and centered an inner drum S which rotates while remaining constantly tangent at a point 1 * 'inside bores of an outer drum 3 of greater diameter than the inner drum 2 and eccentric with respect to that: i. * The outer drum 3, the outer and inner cylindrical surfaces of which are concentric, rotates freely in the bore of a stator 4. made in any suitable manner. for example, in two pieces, and resting on

 <Desc / Clms Page number 8>

 a frame 5. This stator is eccentric with respect to the motor shaft 1 to receive, concentrically to itself, the outer drum, 3 which is eccentric with respect to the shaft 1.



   This is supported by bearings 25a, supported: by the frame 5.



   The inner drum 2 has an inner chamber ¯6 in which circulates cooling water entering and exiting through. interior recesses 1.and
8 of the shaft 1 and of the radial channels 9 and 10 of this shaft and of the inner drum 2.



   The outer drum 3 are secured to the inner radial walls 13, 13a, 13b embedded in the outer drum 3 and fixed laterally, by screws 14, on flanges 11 and 12 secured to the outer drum 3.



   Each of the walls 13, 13a, 13b is engaged in a radial articulation 15 of the inner drum 2. The rotation of the outer drum ±, caused as will be seen later, will therefore cause the rotation of the inner drum 2 and, consequently , that of 1 * tree 1. As the rotational movement of the outer drum 3 must necessarily occur, because the outer diameter of the crown of this outer drum 3 is equal to the diameter of the bore of the stator, around the geometric axis of this bore, then that that of the inner drum 2 can only occur around the axis of the shaft 1, and as these two axes are distinct,

   it is necessary to mount the walls 13 on the inner drum 2 so that they can move tangentially with respect to this inner drum 2 while performing a radial movement with respect to said inner drum 2.



   In the example shown in FIG. 1, each of the walls 13 is engaged between two cylindrical jaws 16 capable of rotating in corresponding housings made in the body of the inner drum 2,

 <Desc / Clms Page number 9>

 the said wall can also move radially between the two jaws * To maintain a good seal was arranged.des thrust springs 16a in the housings in the. lower part of the jaws.



   In the figa. 7 and -8 we find the detail on a large scale of one of these articulations in two extreme positions moving inside the discharge sleeves 16b housed in corresponding bores of the inner drum 2.



   In the example shown in fig 9, each of the walls 13 is engaged between two bearings 16 made integral by the pads. 16a retained at the bottom of the recesses 15 of the drum .1 by the sliding paths 16b. The bearings 16 can slide tangentially on either side of the radial axis of the walls 13 by a length equal to that of the eccentricity of the drums 2 and 3.

   Rectilinear segments 16c placed in suitable recesses of the drum 2 are pushed by centrifugal force against the tangential slides of the bearings 16 and seal the joint. Thrust springs 16d maintain contact between said bearings. bearings 16 with the walls 13 which must play radially with respect to them. The upper faces. bearings 16 are bored to the outside diameter of drum 2.



   For clarity of the figures, said joints are represented schematically by a circle in Figs 1, 2, 3, 4,5 and 6.



     The $ walls 13, 13a and 13b determine, between the drums ¯3¯ and 2, three hermetic chambers 17, 17a and 17b. The airtightness between the lateral faces of the inner drum 2 and the flanges 11 and of the outer drum 3 is,

 <Desc / Clms Page number 10>

   for this purpose, obtained through several segments 18 - (Fig. 2). The airtightness between the outer drum 3 and the stator 4 is also obtained by the intermediary of segments and labyrinths 19 arranged opposite the openings of this outer drum 3 and of cleats 20 arranged between these segments, and that springs
21.

   The relatively eccentric rotational movements of the outer 3 and inner 2 drums have the effect of varying the volumes of the chambers 17, 17a, 17b. Each of the latter, when the corresponding wall arrives at the location of the point of tangency, is divided into two bedrooms
171, i 17 - (fig. 3) one increasing from zero to a maximum value and the other decreasing from this value to zero. It is this feature which, as will be seen later, will be used to obtain a motor torque on shaft 1.



   The outer drum 3 rotates on roller bearings 22 mounted on the bearings 25a and eccentric with respect to the shaft 1 and integral with the stator 4.



   Bearings 24 forming a stop are also arranged between each of the flanges 11 and 12 and the bearing surfaces 25 integral with the frame 5,.



   The compression of the air, the admission of this air and the fuel into the chambers 17, the ignition of this combustible mixture, the expansion of the gases producing the engine torque, the exhaust of these gases, and finally the sweeping of these gases, are obtained automatically as follows;
The outer drum 3 is provided with a part. and the other of each of the walls, 13 13a, 13b of two lights
26, 27a, 26a, 27bet 26b, 27., the lights .26, 26a, 26b serving for the admission of compressed air and fuel in the chambers 17, 17a and 17b while the lights. 27 27a and

 <Desc / Clms Page number 11>

 
Observe for 1 * exhaust from these chambers marl.

   The intake 26 and exhaust 27 ports are formed in different planes. It is also evident that each light death can be split into two or more lights.



   In- the same pleasure as the admission lights
26 are formed in the body of the stator 4, fixed lights 28 for the intake of compressed air and 29 for the intake of fuel. These slots are arranged after (direction of rotation of the motor) the point of tangency of the inner drum 2 and the outer drum 3 so that this admission occurs in each chamber 17 limited in front by a radial wall and behind by the generator of tangency of the drums .. '. Likewise, in the plane of the exhaust lights itself. ment 27, we practiced. in the stator 4 a slot 30 with which is connected an exhaust pipe 30a, this slot 30 extending over a third of the circumference approximately.



   In the case shown in the drawing, the engine sweeps the exhaust gases and itself compresses the air necessary for its supply. For this purpose, the stator 4 is provided with a lumen 31 in communication with the outside air and which is located in the same plane as the inlet lumens 26. In addition, in the stator 4 is formed a chamber 32 constituting an air reserve and which is charac- terized by two ports, a compressed air inlet port 33 located in front of the point of tangency and which is in the plane of the exhaust ports 27 and one. air outlet lumen of this chamber which is none other than the air intake lumen 28 mentioned above and which is in the plane of the intake lumens 26.

   A decompression groove 33a is provided at the location of the light 33.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   In order to obtain the hermeticity between the fixed lights 28, 29 and 33 and the outer drum 3, there is placed in each of these ports a cylinder 34 which a spring
35 consistently presses against. the outer drum 3. These cylinders 34 rest on the outer drum 3 by corresponding openings of the sealing segments 19.



   For the operation of the engine, it will be assumed to be in normal operation, with the air being compressed in the reserve 32, and, referring to figs. 1 and 3 to 6 of the drawing, we will not consider. than a chamber 17, the same phenomena occurring for each of the other chambers.



   In the. position of fig. 1, the radial wall 13 is exactly at the point of tangency of the drums 2 and
3. As soon as it has crossed this tangent painting, the bedroom
17 corresponding will be divided as explained above into two chambers 17 and 172 (fig.3). The admission light 26 arrives opposite the. fixed light 28 and compressed air from reserve 32 is admitted into the chamber
171. Immediately after, this lumen 26 arrives opposite the lumen 29 and the pressurized fuel arrives in this chamber 171. Under the influence of the high pressures and high temperatures prevailing in the latter, the fuel mixture self-ignites.

   The gases resulting from this combustion are relaxed by exerting a strong / tangential on the inner drum 2 and control a motor torque on the shaft. As the chamber 171 is limited behind by the outer drum 8 and the inner drum 2 tangents, no harmful motor torque occurs.



   The rotational movement of the wall 13 brings it into the position of FIG. 4. During this movement, the chamber 17 constantly increasing in volume to become again elsewhere, as soon as the wall 13b has reached the point of tangency,

 <Desc / Clms Page number 13>

 chamber 17, the gases have relaxed, As can be seen in this figure 4, the exhaust port 27 of this chamber 17 then arrives opposite the port 30 and the burnt gases escape through the pot exhaust 30a has a pressure lower than the. atmospheric pressure.

   This exhaust occurs over the entire length of this port 30 Before the end of this exhaust, the inlet port 26 of the chamber 17 in question arrives opposite the port 31 in communication with the outside air (fig. 5) Air at atmospheric pressure enters chamber 17 and expels in the exhaust what remains of the burnt gases in chamber 17 which decreases in volume.

   The vacuum is maintained in the muffler 30a by an exhaust fan, which may be, as shown in FIG. 3, a compressor 80 Rake system actuated by the motor = One could also admit through the port 31 pre-compressed air, this air coming from any source dependent or independent of the motor. The sweeping will also have the effect of cooling the walls of drums 2 and 3.



   The wall 13 then arrives in the position of fig.6 for which the slot 26 is no longer facing the slot 31; similarly, the lumen 27 is no longer opposite the lumen 30 so that a certain volume of air is trapped in the chamber 17. As during the rotation the latter decreases in volume, this air is compressed and when the port 27 arrives opposite the port 33, it is compressed air, which is admitted into the reserve 32. The wall 13 arrives again in the. position of fig. 1, and the lumen 26 opposite the lumen 28 and the previously compressed air is admitted into the chamber 171 as explained above.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



     What has just been said for room 17 naturally applies to rooms. 17a and 17b. So we have three explosions per turn. It is moreover obvious that the number of walls 13 can be any, and consequently the number of explosions or combustion per revolution.



   The degree of compression of the air sent by the walls 13 into the reserve 32 can be determined by an adjustment device controlling the position for which, for each chamber, this compression will begin, that is to say the position for which the corresponding slot 27 will no longer be facing the slot 30. This device comprises a shoe 41 capable of moving between the stator 4 and the outer drum 3, in a groove
35a formed in the stator and the corresponding ring 19 at the end of the slot 30.

   The position of this sabdt, which will vary the length of the lumen 30 with respect to the path of the lumen 27, and, therefore, the degree of compression of the air sent to the reserve 32, is controlled via a toothed wheel 36 housed in a frame, 37 and wedged on an axis 38 which is caused to rotate. Naturally, in the case where, for each chamber 17 there are several exhaust ports 27, a shoe 41 is provided for each port 27. Since this adjustment of the amount of air, of combustion and of the compression ratio is linked to the adjustment of the fuel pump 54, the engine will be able to withstand very different loads at a given speed.



   It is also possible to regulate the quantity of purging air by an adjustable butterfly, arranged in the duct 31.



   For starting, it is possible to provide an ignition device which may be constituted for example by platinum wires 50 brought to incandescence by a current.

 <Desc / Clms Page number 15>

 electrical. These wires 50 are placed across. intake ports 26. The current comes from a fixed ring 67 insulated from the stator (pin 9) via wipers 68 and insulated conductors 69 placed in recesses 70 of the walls 13. The ends of the platinum wires 50 are grounded to the motor. The compressed air required for starting is sent: through a special nozzle 51.



   The direction of rotation of the motor depends on the position of the. admission lights 28 and 29 with respect to the point, of tangency of the drums 2, 3. If we therefore have, symmetrically with respect to this point of tangency, another set of lights 28, 29 and 31, we can obtain indifferently, by putting into action one or the other of these sets of lights (by means of organs, appropriate shutters.), either walking in one direction, or walking in the opposite direction. .

   It will also be noted that it is only necessary to provide a second fuel inlet port 29 and a second port 31 for the outside air because, in fact, the two ports 28 and 33 of the reserve 32 will be able to play both, either the role of the admission light, or the role of the light, the entry of air into the reserve 32. We can also have at the other end of the lumen 30 a second shoe 41, for adjusting the degree of compression of the air.



   Oven a liquid fuel, the injection can be done by means of an injector pump shown on a larger scale fig. 10. The fuel arrives under low pressure through a fixed -tube 55 which expands near the outer drum ¯3 in one. cylindrical part 56 of larger diameter. A cylindrical part 57 fitted onto the tube 55 and its shoulder 56 determines an annular chamber. 58. The part 57 laterally carries two axes 59 on which are

 <Desc / Clms Page number 16>

 fitted with rollers 60 which engage in the negative cams 61 made at the location of the inlet openings 26 on the drum 3.

   A thrust spring 62 placed in a housing of the stator 4 exerts a thrust on the part 57 and forces it to follow the profile of the cams 61 and of the drum 3.



   The fuel contained in the annular chamber 58 is pushed at each passage of the inlet ports 26 by the holes 63 of the part 56 through fine orifices 64 opening onto the platinum wire 50 placed through the ports 26 .



   Coming out of the cams 61, the chamber 58 returns to its initial volume and discovers the orifices 65 of the tube.
55 by which a. new fuel load is sucked up. Until the next admission light passes
26, a pressure ball 66 closes the bores 63, preventing the flow of fuel towards the orifices 64.



   To reduce the harmful space offered by the exhaust ports 27, it is possible, as shown in FIG. 1, to fit, on the inner drum 2, bosses 72, capable of engaging in the ports 27.



   Lubrication of the moving parts of the engine (fig. II) is provided by:! Lampa 73 which sends the oil under pressure into a series of holes 74 made in the stator 4 and communicating through holes 75 with the surface of the drum 3 equipped with labyrinths 19. Pressurized oil fills the clearance between the rotor and the stator and thus increases the tightness of the motor. The return of the oil to the pump is effected by collecting grooves 76 hollowed out at both ends of the stator.



   Part of the pressurized oil which greases the bearings is conducted through the bores 77 of the inner drum 2 into holes 78 communicating with the articulation members of the two drums 2 and 3.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



   It is possible, according to the invention, to wedge, on the same shaft 1, several rotary motors similar to that which has just been described, this is the case shown in FIG. 3.



   Care will then be taken to offset these motors between themselves, taking account of their eccentricities so that the torques are balanced.



   The engine according to the invention can play, in addition to its essential role, the role of air compressor. In the event that the. the air pressure that we want to obtain is equal to that used for running the engine, it suffices to provide in the reservoir 32 a connection which will send part of the compressed air to the component. of use.



  In the event that the desired pressure is lower than that used for the motor, the stator 4 will have an additional lumen arranged in front of the lumen 33 and through which the compressed air at a lower pressure will be discharged.



   If desired, the engine according to the invention could be operated according to the four-stroke cycle. It would suffice to deprive the fixed exhaust and intake lights, of automatic or controlled valves, so that these movable admission and exhaust lights of each chamber do not come into communication with the said lights steady only every two turns. In this case, we would only have one explosion in each chamber for two revolutions of the engine.



   The circulating water passes for cooling in a radiator 52. It is delivered by a pump 53 actuated by the motor. Likewise, the fuel is compressed by a pump 54.



   To obtain better efficiency, the exhaust gases are cooled immediately on leaving the muffler 30a.

 <Desc / Clms Page number 18>

 in the pot 30 with external cooling fins, a coil through which the circulating water passes. The engine according to the invention could also be operated as a steam engine, the scavenging, fuel and air compression lights being omitted, the exhaust fan being replaced by a condensate of one. any system.



   It goes without saying that the invention has been described only for explanatory purposes but in no way limiting and that modifications of detail can be made to it without altering its spirit.


    

Claims (1)

Moteur à combustion interne comprenant un tambour intérieur centré et calé sur l'arbre moteur et un stator dans l'alésage excentré duquel est logé un tambour extérieur de diamètre égal à celui de cet alésage, le dit tambour ex- térieur étant muni de parois radiales intérieures engagées dans des articulations de type spécial correspondantes du tambour intérieur qui est, par suite, entraîné par le tam- bour extérieur précité, dans un mouvement de rotation au- tour de son axe. Internal combustion engine comprising an inner drum centered and wedged on the motor shaft and a stator in the eccentric bore of which is housed an outer drum of diameter equal to that of this bore, the said outer drum being provided with radial walls internal ones engaged in corresponding special type articulations of the internal drum which is, consequently, driven by the aforementioned external drum, in a rotational movement around its axis. Ce moteur peut en outre être caractérisé par un ou plusieurs des points suivants: a) Du tambour extérieur portant les parois sont solidaires deux flasques latéraux sur lesquels sont fixées également les parois précitées. l'ensemble formé par le dit tambour et les dits fl&sques pouvant tourner par l'inter- médiaire de roulements à billes sur des portées excentrées par rapport à l'arbre moteur qui porte le tambour intérieur. b) Pour permettre les mouvements de rotation des tambours intérieur et extérieur autour de deux axes diffé- rents, les parois solidaires du tambour extérieur sont mon- tées dans le tambour intérieur (par rapport auquel elles doivent jouer radialement) par l'intermédiaire d'articula- tions dont les axes sont parallèles aux axes de rotation. This motor can also be characterized by one or more of the following points: a) The outer drum carrying the walls are secured to two side plates on which are also fixed the aforementioned walls. the assembly formed by said drum and said flanges capable of rotating by means of ball bearings on surfaces eccentric with respect to the motor shaft which carries the inner drum. b) To allow the rotational movements of the inner and outer drums around two different axes, the walls integral with the outer drum are mounted in the inner drum (with respect to which they must play radially) by means of joints whose axes are parallel to the axes of rotation. c) Les articulations des tambours sont formées par des doubles mâchoires en forme de rotule enserrant cha- cune des parois radiales sous l'action de ressorts de pous- sée placés dans des logements appropriés de ces mâchoires-. telle que spécifiée sous c) EMI19.1 d) Chaque mâchoire d 'articulation/est logée dans un manchon cylindrique mobile dans un alésage correspondant du tambour intérieur. e) La distribution est réglée par le tambour ex- térieur lui-même qui, à cet effet, est muni de lumières <Desc/Clms Page number 20> coopérant avec des lumières du stator. c) The articulations of the drums are formed by double jaws in the form of a ball joint enclosing each of the radial walls under the action of push springs placed in appropriate housings of these jaws. as specified under c) EMI19.1 d) Each articulation jaw / is housed in a movable cylindrical sleeve in a corresponding bore of the inner drum. e) The distribution is regulated by the external drum itself which, for this purpose, is provided with lights <Desc / Clms Page number 20> cooperating with stator lights. f) Le tambour extérieur comporte pour chaque chambre une lumière d'admission située à l'extrémité avant (sens de rotation de cette chambre) et une lumière d'échap'- pement située à l'extrémité arrière, lesquelles lumières viennent, à chaque tours se mettre en communication avec des lumières fixes du stator pour l'admission du combustible et de l'air, ou pour l'échappement, les dites lumières fixas et mobiles étant disposées dans des plans différents de manière à ce que, lors du mouvement de rotation, les lumières mobiles ne viennent en communication qu'avec les lumières fixes correspondantes, g) Les admissions consécutives d'air comprimé, puis de combustible, sont opérées dans chaque chambre après que la paroi antérieure de cette chambre a passé le point de tangence des deux tambours, f) The outer drum has for each chamber an inlet port located at the front end (direction of rotation of this chamber) and an exhaust port located at the rear end, which lights come on, at each towers put in communication with fixed lights of the stator for the admission of fuel and air, or for the exhaust, said fixed and movable lights being arranged in different planes so that, during movement rotation, the moving lights come into communication only with the corresponding fixed lights, g) The consecutive admissions of compressed air, then fuel, are operated in each chamber after the front wall of this chamber has passed the point of tangency of the two drums, les lumières fixes d'admis- sion d'air et de combustible se trouvant alors disposées sur le stator après ce point de tangence. h) Les lumières d'échappement du tambour exté- rieur se trouvent en communication avec la lumière fixe d'échappement suivant le secteur pour lequel ces dites chambres ont leur plus grand volume, ce qui correspond à la plus grande dépression des gaz y contenus. i) La dépression correspondant au volume de la chambre à l'échappement est maintenue dans un pot d'échap- pement par un compresseur qui aspire les gaz et les com- prime jusqu'à la pression atmosphérique. the fixed air and fuel inlet ports then being placed on the stator after this point of tangency. h) The exhaust ports of the outer drum are in communication with the fixed exhaust port according to the sector for which these said chambers have their greatest volume, which corresponds to the greatest depression of the gases contained therein. i) The negative pressure corresponding to the volume of the exhaust chamber is maintained in a muffler by a compressor which sucks in the gases and compresses them down to atmospheric pressure. j) Afin que le balayage de chaque chambre soit obtenu automatiquement, le stator est muni d'une lumière communiquant avec l'air extérieur et avec laquelle viennent en communication les lumières d'admission spécifiées plus haut, l'air ainsi aspiré par le vide de chaque chambre, <Desc/Clms Page number 21> chassant les gaz restant dans le pot d'échappement, jusqu'au moment où la lumière mobile d'échappement vient se fermer sur la paroi de fermeture de la lumière d'échappement du stator. j) So that the scanning of each chamber is obtained automatically, the stator is provided with a light communicating with the outside air and with which the inlet ports specified above come into communication, the air thus sucked in by the vacuum of each room, <Desc / Clms Page number 21> expelling the gases remaining in the exhaust, until the moment when the mobile exhaust port closes on the closing wall of the stator exhaust port. k) Le moteur comprime lui-même l'air nécessaire à la combustion du fait que, la lumière d'admission d'air frais étant fermée, l'air de balayage enfermé dans chaque chambre est comprimé jusqu'au moment où la lumière mobile d'échappement vient en regard d'une lumière d'entrée dtair dans une réserve d'air communiquant avec la lumière d'admis** sion d'air spécifiée plus haut, ces deux lumières d'admis- sion et d'entrée d'air dans la réserve étant disposées dans le stator symétriquement par rapport au point de tangence. k) The engine itself compresses the air necessary for combustion because, with the fresh air intake port closed, the purging air trapped in each chamber is compressed until the moving light exhaust comes next to an air inlet port in an air reserve communicating with the air inlet port ** specified above, these two inlet and air inlet ports 'air in the reserve being arranged in the stator symmetrically with respect to the point of tangency. 1) On règle le taux de compression de l'air en réglant la position pour laquelle cette lumière mobile d'é- chappement se ferme sur l'arête de la lumière fixe, par l'intermédiaire d'un sabot interposé entre le stator et le tambour extérieur, à l'endroit de cette arête, et qu'on peut déplacer par tous moyens appropriés. m) Le réglage de l'air est en liaison avec le réglage du débit de la pompe à combustible de manière à obtenir pour un même régime, des puissances différentes en conservant toujours la proportion voulue entre l'air de combustion et le combustible. n) La quantité d'air de balayage est réglée par un papillon placé dans la lumière d'admission d'air exté- rieur du stator. 1) The rate of compression of the air is adjusted by adjusting the position for which this mobile exhaust port closes on the edge of the fixed port, via a shoe interposed between the stator and the outer drum, at the location of this ridge, and which can be moved by any appropriate means. m) The air regulation is linked to the fuel pump flow rate regulation so as to obtain, for the same speed, different powers while always maintaining the desired proportion between the combustion air and the fuel. n) The quantity of purging air is regulated by a throttle placed in the exterior air intake port of the stator. o) Les gaz d'échappement sont refroidis, avant leur entrée dans le compresseur, dans le pot d'échappement dans lequel est disposé, à cet effet, un serpentin dans le- quel circule de l'eau de refroidissement. <Desc/Clms Page number 22> p) Le refroidissement des tambours intérieur et extérieur est obtenu extérieurement par l'air et intérieu- rement par l'air de balayage et par de l'eau circulant dans une chambre du tambour intérieur, l'arbre moteur étant, à. cet effet, muni de creusures appropriées pour l'entrée et la sortie de cette eau.. o) The exhaust gases are cooled, before entering the compressor, in the muffler in which a coil is placed for this purpose in which cooling water circulates. <Desc / Clms Page number 22> p) The cooling of the inner and outer drums is obtained externally by air and internally by purging air and by water circulating in a chamber of the inner drum, the motor shaft being, at. this effect, provided with suitable hollows for the entry and exit of this water. q) ±* injection du combustible liquide dans les chambres d'explosion est obtenue par l'intermédiaire d'une pompe à piston actionnée en antagonisme à l'action d'un ressort par des rainures-cames pratiquées dans la périphé- rie du tambour intérieur. r) Pour réduire l'espace nuisible offert par les lumières d'échappement du tambour extérieur, en rapporte, sur le tambour intérieur des bossages susceptibles de s'en*- gager dans les dites lumières. s) Au démarrage et pour de faibles compressions, l'allumage est provoqué par des résistances en platine pla- cées en travers des lumières mobiles d'admission et portées à l'incandescence par un courant électrique qui les traver- se. q) ± * injection of liquid fuel into the explosion chambers is obtained by means of a piston pump actuated in antagonism to the action of a spring by cam grooves made in the periphery of the drum interior. r) To reduce the harmful space offered by the exhaust ports of the outer drum, attach bosses to the inner drum that may become engaged in said ports. s) At start-up and for low compressions, ignition is caused by platinum resistors placed across the movable inlet lights and incandescent by an electric current which passes through them. t) Le graissage est assuré par une pompe qui envoie l'huile sous pression par des perçages du stator dans le jeu des labyrinthes compris entre le stator et le rotor, et par des perçages du tambour intérieur dam les organes d'articulation des deux tambours. u) Pour obtenir la marche dans les deux sens, on dispose une lumière d'admission de combustible et une lumière en communication avec l'air extérieur, de part et de d'autre/et symétriquement par rapport au point de tangenoe, les deux lumières de la réserve d'air pouvant jouer indif- féremment, l'une et l'autre, soit le rôle de la lumière d'ad- mission d'air, soit le rôle de la lumière d'entrée d'air dans la dite réserve.. t) Lubrication is provided by a pump which sends the oil under pressure through holes in the stator in the play of the labyrinths between the stator and the rotor, and through holes in the inner drum in the articulation members of the two drums . u) To obtain operation in both directions, there is a fuel inlet port and a port in communication with the outside air, on either side / and symmetrically with respect to the tangential point, the two lights in the air reserve can play either the role of the air intake lumen or the role of the air intake lumen in the air supply. said reserve .. <Desc/Clms Page number 23> v) Afin que le moteur puisse jouer supplémentai- rement à son rôle essentiel, le rôle de compresseur d'air, on prévoit soit un.branchement de refoulement partant de la réserve d'air spécifiée plus haut, soit une lumière supplé- mentaire dans le stator et par laquelle l'air comprimé à une pression dépendant de la position de cette lumière d'é- chappement, sera refoulé. x) Pour que le moteur fonctionne comme moteur à vapeur, les lumières fixes d'admission d'air extérieur et de combustible sont alors supprimées tandis que la lumière fixe d'admission d'air comprimé sert de lumière d'admission de vapeur, laquelle se détend jusqu'à l'échappement qui se produit par la lumière fixe d'échappement précitée, reliée à un condenseur d'un type quelconque. <Desc / Clms Page number 23> v) In order for the motor to be able to play in addition to its essential role, the role of air compressor, either a discharge connection is provided from the air reserve specified above, or an additional light in the air supply. the stator and by which the compressed air at a pressure depending on the position of this exhaust port, will be discharged. x) In order for the engine to function as a steam engine, the fixed exterior air and fuel inlet lights are then removed while the fixed compressed air inlet port serves as the steam inlet port, which expands to the exhaust which is produced by the aforementioned fixed exhaust port, connected to a condenser of any type.
BE338735D BE338735A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE338735A true BE338735A (en)

Family

ID=16660

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE338735D BE338735A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE338735A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1997039232A1 (en) Internal combustion engine with constant-volume independent combustion chamber
FR2524070A1 (en) COMPRESSION DRIVE SYSTEM FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINES
FR2475127A1 (en) VOLUME VARIATION GAS GENERATOR
EP0748415B1 (en) Rotary piston machine usable particularly as a thermal engine
EP0104541A2 (en) Process for the transformation of thermal energy into mechanical energy by means of a combustion engine, and the engine
FR2572770A1 (en) ROTARY INTERNAL COMBUSTION ENGINE
FR2475126A1 (en) IMPROVEMENT TO ROTARY VOLUMETRIC MOTORS
CA2269458A1 (en) Internal-combustion engine with opposed cylinders in flat configuration
FR2680402A1 (en) Mechanism for reversible conversion of a uniform rotational movement into a sinusoidal (simple harmonic) reciprocating rectilinear motion of variable stroke, and engine including such a mechanism
BE338735A (en)
FR2540933A1 (en) INTERNAL COMBUSTION ENGINE WITH TWO OPPOSITE PISTONS
CH124198A (en) Engine.
WO2008107547A1 (en) Rotary motor with deformable rhomb
FR2652391A1 (en) Multi-rotor pumps and motors
FR2619596A1 (en) ROTARY ARRANGEMENT FOR MOVING PISTONS
FR2655378A1 (en) 2-stroke engine system with 4 cycles
FR2487003A1 (en) INTERNAL COMBUSTION ENGINE WITH ROTARY PISTON HAVING MULTIPLE INTAKE LIGHTS
FR2628479A1 (en) PISTON AND CYLINDER ASSEMBLY WITH RECIPROCATING MOTION FOR INTERNAL AND EQUIVALENT COMBUSTION ENGINES
BE392979A (en)
BE892384A (en) Rotary piston IC-engine - uses hollow rotor enclosing spindle fixed to housing with slide through rotor wall forming four chambers of varying vol.
FR2613770A1 (en) Two-stroke internal combustion engine
FR2962766A1 (en) Variable compression ratio spark ignition/combustion engine for motor vehicle, has auxiliary piston occupying variable position by actuator receiving instructions elaborated by computer module based on valve position and/or parameters
WO1980002443A1 (en) Internal combustion and injection thermal engine
BE427047A (en)
FR2803874A1 (en) Reciprocating internal combustion engine with moving cylinder and simple inlet and exhaust ports, uses opposing pistons in sleeve that moves between inlet and exhaust ports